Isnin, 18 Mac 2013

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Tanah: Presiden PAS seru rakyat Johor buat perubahan

Posted: 17 Mar 2013 09:36 PM PDT

KUALA LUMPUR: Isu pemilikan tanah di Johor boleh diselesaikan jika rakyat negeri itu membuat perubahan politik pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, Umno telah memerintah negeri itu sudah lebih 50 tahun, namun sehingga kini masalah tanah rakyat masih gagal diselesaikan.

PAS pula katanya mempunyai pengalaman dalam urusan pemberian hak milik tanah, ketika memerintah Terengganu pada tahun 1999 sehingga 2004.

Beliau yang ketika itu menjadi Menteri Besar Terengganu berkata, kerajaan negeri dibawah pentadbiran PAS telah berusaha memberi hak milik kepada peneroka yang selama ini dinafikan hak oleh kerajaan negeri dibawah pentadbiran Umno BN.

Antara kejayaan lain juga, kerajaan negeri ketika itu juga telah berjaya mengurangkan karenah birokrasi dalam proses permohonan dan kelulusan tanah.

"Sudah 50 tahun lebih Umno BN memerintah, namun masalah tanah rakyat di negeri Johor masih lagi tidak dapat diselesaikan. Pakatan Rakyat menawarkan kepada rakyat negeri Johor untuk menyelesaikan masalah-masalah ini.

"Saya menyeru seluruh rakyat negeri Johor membuat perubahan untuk bersama Pakatan Rakyat pada PRU-13 nanti," ujar beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan ribuan rakyat Johor di Himpunan Tanah Rakyat Negeri Johor dan kenduri rakyat di Taman Pulai Utama Skudai semalam.

Turut hadir pada majlis itu, Pesuruhjaya PAS Johor Datuk Dr Mahfodz Mohamed, Penasihat DAP Lim Kit Siang, Pengerusi DAP Johor Dr Boo Cheng Hau, Naib Pengerusi PKR Johor Hassan Abd Karim serta seluruh kepimpinan pakatan rakyat peringkat negeri yang lain.

Majlis tersebut semalam antara program yang dirancang sempena lawatan rasmi presiden PAS itu selama dua hari di negeri itu.

Terdahulu sebelum itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Mazlan Aliman dalam ucapannya turut menawarkan komitmen menyelesaikan masalah tanah jika rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat memerintah negeri itu.

Katanya, penyelesaian hak pemilikan tanah tersebut juga adalah salah satu jaminan dalam tawaran Negara Berkebajikan PAS serta dalam manifesto Pakatan Rakyat.

"Johor negeri kritikal berdepan isu tanah. Isu hak milik contohnya (hingga mencecah) 40 tahun tapi gagal (ditangani kerajaan negeri) kerana karenah birokrasi," katanya.

Beberapa wakil NGO berkaitan tanah juga turut meluahkan permaslahan rakyat yang diadukan kepada mereka.

Haflah Ilmu Anak Muda Kelate Bersama Ustaz Azhar idrus

Posted: 17 Mar 2013 09:35 PM PDT


Saya mahu ajak masyarakat buat perubahan - Yasin

Posted: 17 Mar 2013 09:35 PM PDT

KUALA LUMPUR: Bukan mudah bagi seseorang untuk meninggalkan segala kesenangan, lebih-lebih lagi bagi seorang artis yang penuh dengan kehidupan serba glamor.

Malah, terlalu banyak pengorbanan yang terpaksa dilakukan apabila seseorang artis itu memilih jalan yang berbeza dari rakan-rakannya.

Bagi penyanyi kumpulan Brothers dan komposer terkenal, Yasin Sulaiman (gambar), beliau telah lima tahun merasai 'kehilangan' dari dunia arus perdana.

"Walaupun tidaklah disenaraihitam, tapi saya dapat merasakan sudah agak kurang di media perdana. Namun, saya percaya rezeki ada di mana-mana," ungkap beliau ketika ditemui di Malam Seni untuk Perubahan, di Kelab Sultan Sulaiman, malam tadi.

Beliau yang membuat kemunculan sulung ketika di Konvensyen Pakatan Rakyat, bulan lalu menceritakan tentang dirinya yang sudah lama menyokong dan mendokong perjuangan Pakatan Rakyat.

Cuma, baru-baru ini sahaja beliau menyertai PKR secara rasmi, dalam usaha menyampaikan mesej yang lebih bermanfaat kepada peminat seni tanah air.

Bagaimanapun, beliau mengakui tidak berminat menjadi wakil rakyat, sebaliknya lebih senang menyampaikan mesej dengan nyanyian bagi mengajak rakyat membuat perubahan, terutamanya rakan-rakan artis.

"Saya tidak berminat menjadi orang politik. Tak mahu jadi wakil rakyat. Saya akan menyumbang berasaskan bidang saya ini," tegas beliau.

Menyedari suasana hari ini yang tidak memihak kepada rakan artis jika memilih Pakatan Rakyat, Yasin berkata itulah antara pengorbanan yang perlu dilakukan.

Namun, katanya ia bergantung atas kekuatan seseorang artis itu untuk membuat perubahan, di samping bersedia bagi menghadapi suasana tersebut.

"Kalau diikutkan, ramai lagi artis-artis di negara ini yang kuat menyokong Pakatan Rakyat, cuma mereka belum bersedia. Ada yang mempunyai keluarga, yang terpaksa menjaga periuk nasi mereka. Dan kita perlu hormati mereka," kata beliau.

Berpandangan perubahan yang dilakukannya tidak boleh memaksa rakan artis lain mengikut jejaknya, Yasin berkata perubahan terbaik hanya berlaku apabila ia datang dari hati dan bukannya ikutan semata-mata.

Dalam kesempatan itu juga, Yasin turut menyeru rakyat Malaysia dan rakan artis agar bersedia untuk membuat perubahan pada pilihan raya umum akan datang.

Sebelum itu, Yasin menyampaikan persembahan di hadapan kira-kira 5000 hadirin yang memenuhi padang Kelab Sultan Sulaiman, dengan mendendangkan lagu bertajuk 'Satu Perjuangan'.

Penyanyi rock terharu serah borang PAS

Posted: 17 Mar 2013 09:34 PM PDT


KUALA LUMPUR: Vokalis kumpulan FTG (Freedom That Gone), Tajul terharu apabila dapat menyerahkan sendiri borang permohonan keahlian PAS kepada Timbalan Presiden parti itu, Mohamad Sabu.

Tajul atau nama sebenarnya Tajul Isni Akbar mengisytihar menyertai PAS pada program 'Malam Seni Untuk Perubahan' di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru malam tadi sebelum menyerahkan borang kepada Mohamad di hadapan kira-kira 5,000 hadirin.

Tajul, 46, turut mengakui beliau sudah lama mengikuti gerakan Reformasi dan mempunyai ramai kawan di kalangan ahli PAS dan PKR.

Malah katanya, beliau sering hadir ke program melibatkan parti politik namun belum bersedia untuk 'menonjolkan diri' ketika itu.

"Gerakan reformasi ini tidak asing bagi saya. Dari dulu lagi saya dan beberapa kawan yang lain memang menyokong perjuangan rakyat.

"Saya pun ramai kawan di kalangan orang PAS, PKR dan mereka selalu ajak saya pergi ke program-program mereka.

"Sekarang ni dengan umur macam ini, saya rasa sudah sampai masanya saya ke hadapan dalam perjuangan. Saya pun tak sangka dapat serahkan borang kepada Abang Mat malam tadi," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Bapa kepada dua cahaya mata itu juga berkata, beliau akan meneruskan aktiviti nyanyian dan penulisan lirik dan tidak akan menolak jika diundang membuat persembahan di program melibatkan Pakatan Rakyat.

"Kalau mereka jemput saya, tak ada aral saya akan datang. Saya tahu apa yang saya buat ini betul, saya tahu mana yang baik, mana yang buruk.

"Yang baik kita sokong, yang buruk kita tentanglah. Sampai bila kita nak tengok rakyat ditindas.

"Pada saya, semuanya bergantung pada hati dan niat kita," jelasnya sambil menambah beliau selalu membeli akhbar Harakah dan Suara Keadilan untuk mengetahui isu semasa.

Beliau juga menyeru rakan-rakan artis agar berani menyatakan pendirian kerana yakin rezeki itu datang daripada Allah.

"Rezeki itu dari Allah. Kepada kawan-kawan, saya mohon tolak ke tepi sifat takut ke depan untuk berjuang," katanya yang berasal dari Ipoh.

Tambah beliau juga, beliau akan pulang mengundi di Ipoh walaupun menetap di Kajang.

FTG merupakan kumpulan Thrash Metal yang ditubuhkan pada tahun 1989.

FTG bergerak secara underground dan pernah melakukan ratusan konsert di seluruh negara dan popular dengan lagu 'Malaysia Maju'.

Kerajaan akan tumbang bila tiba ajalnya

Posted: 17 Mar 2013 09:34 PM PDT

KUALA TERENGGANU: Sesebuah kerajaan itu pasti berakhir apabila sampai masanya sebaliknya akidah Islam akan terus berkembang, kata Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib.

Berucap di Majlis Makan Malam Dana PRU-13 Parlimen Kuala Nerus kelmarin, beliau berkata, PAS yakin Islam yang diperjuangkan parti itu akan kekal.

"Setiap kerajaan itu ada tempoh masanya, ada ajalnya, sampai umur akan mati, walau pun dijaga dengan rapi, kerajaan ini sampai masanya akan jatuh, walau pun mereka mempertahankan dengan habis-habisan, habis tenaga, habis kekuatan, habis kewangan, apabila sampai masanya dia akan tumbang.

"Kita (PAS) yakin akan diberi kemenangan sebagaimana yang dijanjikan Allah dan Nabi (Muhammad SAW) telah mengingatkan kepada kita, Islam akan berkembang dimana sahaja adanya matahari dan bulan," katanya.

Menurut beliau, PAS tidak memberikan wang ringgit kepada rakyat agar mereka mengundi PAS seperti yang dilakukan oleh Umno BN sebaliknya PAS memberikan keyakinan serta menanmkan akidah ke dalam hati rakyat.

Oleh itu, katanya, PAS tidak gentar dengan persiapan yang dilakukan oleh musuh dalam menghadapi PRU 13.

"Sebab itu kita tidak gentar dan takut dengan persiapan oleh lawan kita, setiap kali kita menghadapi pilihanraya bukan dengan kewangan yang cukup, tetapi kita berbeza dengan mereka,

Mereka bagi duit, duit akan habis, kita tak bagi duit (tapi) kita bagi idea, bagi pandangan, mantap akidah (dan) keyakinan (kerana) sebanyak mana kita beri pun (modal) kita tak habis, tidak akan habis apa yang kita sampaikan,"ujarnya.

Tiada ulasan:

Pengikut