Jumaat, 13 Disember 2013

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


DIALOG RAKYAT

Posted: 13 Dec 2013 03:21 PM PST

Di negara ini kita dihadapkan dengan banyak istilah yang muncul tiba-tiba tanpa ada usaha untuk membantu khalayak awam memahami akan ertinya terlebih dahulu, misalnya sedikit masa dahulu negara ini heboh dengan perkataan Wahabi, maka ramailah yang dituduh Wahabi, namun apabila ditanya apakah dia Wahabi hanya dua perkataan sahaja yang mampu dilontarkan; Perlis dan Dr MAZA.

Kemudian masyarakat disensasikan pula dengan istilah Islam Liberal. Kononnya Islam Liberal ini merupakan kesesatan yang nyata. Namun apabila ditanyakan apakah perbezaan fundemental Islam Liberal ini daripada segi persoalan iman dan epistemologinya, semua ikut diam. Hanya tahu Islam Liberal ini adalah orang yang bercakap tentang agama tetapi tidak berjubah dan kadang-kala pakai kot dan tali leher. Kita juga dibebankan dengan istilah sekularism yang entah apa ertinya namun sangat cocok jika disebut bersama liberalism. Ya, liberalism dan sekularism.

Ketidakmampuan masyarakat umum untuk menghuraikan istilah ini bukanlah terjadi tanpa sebab dan bukan juga kerana istilah ini muncul tiba-tiba sehingga tiada kesempatan untuk mengkajinya.
Buktinya ambil sahaja istilah Komunisme yang sejak dahulu dijadikan momokan untuk sesiapa sahaja yang kedengaran radikal atas sebab apa pun. Ya, radikal satu lagi istilah yang tidak kita mengertikan. Bagi kebanyakkan kita komunisme ertinya Chin Peng dan hal-hal yang bersangkutan dengan Chin Peng. Itu sahaja.

Malah, banyak juga istilah yang digunakan oleh kerajaan sebagai slogan nasional juga tidak kita tahu akan asal muasalanya – datang menyergah tiba-tiba dan kemudian hilang. Mungkin ada yang masih ingat akan istilah Islam Hadhari yang seolah-olah mahu menyaingi istilah yang terlebih dahulu popular – masyarakat madani. Demikian juga dengan kata transformasi yang nampaknya mahu mengendurkan laungan reformasi. Apa pun umumnya kebanyakkan kita tidak benar-benar ambil pusing akan perkara ini. Sama seperti istilah glokal yang langsung dilupakan.

Kini Syiah pula menjadi momokan dan cemuhan terbaru untuk menakut-nakutkan umat Melayu di negara ini. Anehnya, ketika UMNO masih berharap untuk berbaik-baik dan bermuzakarah (istilah yang ramai juga tidak maklum akan ertinya), cerita orang nombor 2 dalam PAS sebagai Syiah ini tidak timbul. Hanya muncul setelah orang nombor 2 ini menang sekali lagi sebagai Timbalan Presiden PAS dan mengambil garis politik yang jelas – hanya ada satu kata untuk penindasan, lawan!
Jangan-jangan isu Syiah ini hanya untuk mematikan garis politik orang nombor 2 ini?

Wujudnya sangkaan bahawa ini merupakan sebahagian taktik politik untuk menyerang PAS adalah kerana sebelum ini bukan sahaja kita meraikan ramai pelajar Iran ke negara ini malah menjemput mereka menyertai Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa setiap tahun sejak 1961.

Tambahan pula, sejak sekian lama banyak buku pemikir Iran yang bukan sahaja berada dalam kebanyakkan perpustakaan di negara ini, malahan juga sebahagiannya telah pun diterjemahkan ke bahasa Melayu atau bahasa Indonesia. Misalnya karangan intelektual Iran, Ali Shariati, seperti Haji, yang diterbitkan di Kuala Lumpur. Begitu juga dengan buku beliau yang lain seperti Fatimah az-Zahra: Pribadi Agung Putri Rasulullah SAW, terbitan Jakarta.

Malah, Ahmad Shabery Cheek juga pernah menyunting sebuah buku yang bertajuk Warisan Shariati, terbitan Ikraq, Kuala Lumpur pada 1987. Apakah ini sudah cukup untuk menuduh Ahmad Shabery Cheek sebagai penganut ajaran Syiah dan menyebarkan ajaran Syiah? Sesungguhnya Malaysia ini penuh dengan kontradiksi yang tidak pernah mahu diselesaikan. Akhirnya kita tenggelam dan lemas dalam banyak istilah yang kita ciptakan; wahabi, salafi, liberal, sekular, komunisma, sosialism dan Syiah.

Akhir sekali, penulis tinggalkan Ahmad Shabery Cheek dalam buku suntingannya ini sebagai modal berfikir:

"Pemikirannya membawa nafas baru kepada agama Islam. Bagi kita di Malaysia, Shariati merupakan anugerah Tuhan yang mesti dimanfaatkan. Walaupun karyanya disulami dengan pengaruh masyarakat Iran dan mazhab Syiah, tetapi masih banyak persamaan persoalan pokok yang terdapat dalam kebanyakan masyarakat Islam yang sedang membangun dan mengalami proses pemodenan." (Ahmad Shabery Cheek (penyunting), Mengapa Shariati dalam Warisan Shariati, Ikraq, 1987, Kuala Lumpur).

(*) Penulis adalah Pegawai Eksekutif Penang Institute dan Ketua DAPSY Bukit Bendera merangkap Setiausaha Politik kepada Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari.

KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin sepatutnya mengambil peluang merasmikan laporan "Malaysia Economic Monitor: High Performing Education" oleh Bank Dunia, di sini, kelmarin, bukannya terus 'membisu' mengenai prestasi buruk Malaysia dalam Programme for International Student Assessment (PISA) 2012.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, berkata Muhyiddin tidak sepatutnya menyerahkan tugas merasmikan laporan itu kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar jika beliau mahu meyakinkan rakyat bahawa Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia adalah usaha serius dan bukti komitmen kerajaan menjadikan sistem pendidikan negara ini bertaraf dunia menjelang 2021.

Katanya, isu kemerosotan tahap pendidikan Malaysia kini menjadi subjek yang tabu Muhyiddin yang tidak mahu bercakap bila ditanya mengenainya, khusus rentetan dua peristiwa dalam bulan ini.

Beliau berkata, dua peristiwa itu menonjolkan hakikat menyedihkan bahawa sistem pendidikan Malaysia sedang berdepan krisis keyakinan dan tidak mampu mencapai mutu pendidikan yang diperlukan untuk memupuk pekerja yang berkemahiran, bersemangat menambah ilmu dan berdaya cipta bagi membolehkan Malaysia keluar daripada perangkap pendapatan sederhana dan mencapai cita-cita menjadi negara berpendapatan tinggi.

"Dua peristiwa yang dimaksudkan adalah pengumuman keputusan PISA 2012 pada 3 Disember lalu iaitu minggu berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO dan pelancaran rasmi laporan Malaysian Economic Monitor yang diterbitkan Bank Dunia dengan tema "High-Performing Education".

"Hakikatnya, laporan Bank Dunia itu bukannya mengenai pendidikan berprestasi tinggi Malaysia, sebaliknya mengenai bagaimana Malaysia gagal membentuk satu sistem pendidikan berprestasi tinggi berasaskan pencapaian buruk Malaysia dalam dua ujian penilaian pendidikan antarabangsa iaitu Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) 2011 di mana Malaysia mencatatkan mata jauh lebih rendah daripada yang diperolehnya pada 2003 dan 2007 bagi subjek Matematik dan Sains, dan PISA 2012 di mana mata untuk Sains dan Bacaan merosot berbanding 2010 walaupun ada peningkatan mata bagi subjek Matematik," katanya dalam kenyataan media.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata, mengikut laporan Bank Dunia, di kalangan negara Asia Timur menyertai dalam PISA 2012, pelajar Malaysia hanya mengatasi pelajar Indonesia dan ketinggalan berbanding negara berpendapatan rendah, termasuk Vietnam, dengan perbezaan mata yang besar.

Katanya, prestasi Malaysia mengikut penanda aras pendidikan antarabangsa ini mengaibkan jika diambil kira tahap pendapatan per kapitanya atau kadar perbelanjaan untuk pendidikannya, apatah lagi kerana prestasi Malaysia lebih buruk daripada negara berpendapatan tinggi yang kita anggap pesaing dalam usaha menarik masuk pelaburan berasaskan inovasi dan pengetahuan.

"Walaupun Muhyiddin dan Kementerian Pendidikan menerima kritikan hebat sejak 3 Disember lalu, bagi kelmarin mengumumkan menerusi media bahawa Kementerian Pendidikan membentuk satu jawatankuasa khas bagi meningkatkan tahap pelajar Malaysia dalam PISA.

"Namun luahan hampa boleh didengar di seluruh negara berikutan pengumuman itu kerana Malaysia tidak perlukan jawapan basi seperti pembentukan jawatankuasa yang tidak bertaring mengenai kemerosoton tahap pendidikan, sebaliknya negara ini perlukan reaksi yang inovatif, terutama bagi memastikan tahap kebertanggungjawaban yang lebih tinggi seperti mengumumkan secara terbuka markah lulus peperiksaan awam dan seterusnya membenarkan ibu bapa untuk lebih terbabit dalam pembentukan sistem pendidikan kebangsaan, antaranya membiarkan mereka memutuskan sama ada menerima atau menolak PPSMI.

"Respon kepada keputusan PISA 2012, Kementerian Pendidikan menyatakan walaupun keputusan itu tidak begitu memberansangkan, kementerian percaya Malaysia mampu memperbaiki kedudukan dalam PISA 2015 menerusi penerapan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang dilancarkan 6 September lalu," katanya.

Menurut Kit Siang, kenyataan itu membuktikan mereka tidak tahu kandungan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, kerana yang hendak dicapai bukan memperbaiki kedudukan dalam PISA 2015 tetapi untuk keluar daripada kelompok sepertiga tercorot serta mencapai tahap purata antarabangsa dalam PISA 2015 dan 2018 dan seterusnya menduduki tangga sepertiga teratas dalam PISA 2021.-Roketkini.com

KUALA LUMPUR,: Ahli Parlimen DAP Cheras, Tan Kok Wai menyifatkan tindakan kerajaan menaikkan cukai taksiran Kuala Lumpur merupakan balas dendam politik kepada warga kota yang menolak mereka pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu.

Beliau berkata, ia berikutan BN hanya memenangi dua kerusi Parlimen Kuala Lumpur (KL) dengan undi popular yang merudum berbanding PRU sebelumnya.

"PR memenangi 9 kerusi Parlimen KL dan undi popular meningkat lebih daripada 39 peratus berbanding PRU-12. Manakala DAP memenangi 5 kerusi iaitu bersamaan lebih 51 peratus daripada sebelumnya.

"Sebagai contoh, di Parlimen Seputeh, Cheras dan Kepong, DAP mendapat majoriti begitu besar. 2008, sudah menang besar di KL, kini 2013 kemenangannya lebih besar lagi.

"Sebab itu mereka berdendam dan menaikkan cukai taksiran sebagai hukuman kepada penduduk yang tidak memilih BN," katanya ketika ditemui di Pejabat DAP Cheras, hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan menegaskan, sebab lain yang menyumbangkan kepada kenaikan adalah kewangan negara yang semakin meruncing dan menghampiri bankrap di bawah urus tadbir bermasalah dan lemah BN.

Katanya, masalah kewangan itu merangkumi dua punca utama iaitu hutang negara yang mencapai RM530 bilion dan defisit bajet 16 tahun berturut-turut.

"Untuk menyelamatkan kewangan negara yang teruk dengan pelbagai ketirisan, rasuah dan pembaziran, mereka mengambil jalan menaikkan cukai," ujarnya.

Tambahnya, alasan kerajaan yang mendakwa ia wajar dilakukan memandangkan tidak ada sebarang kenaikan dikenakan selama 21 tahun juga sama sekali tidak munasabah.

"Walaupun 21 tahun tanpa kenaikan, tetapi kenaikan drastik sebanyak 100 hingga 400 peratus adalah terlalu melampau.

"Di KL, undang-undang jelas menyatakan bahawa taksiran hanya boleh dinaikkan cuma sekali dalam tempoh lima tahun dan tidak melebihi 35 peratus.

"Jadi kalau setiap lima tahun dengan maksimum 35 peratus bermakna dalam tempoh 20 tahun hanya bersamaan 140 peratus. Persoalannya kini mengapa majoritinya melebihi 100 peratus dan boleh mencecah kepada 200 hingga 400 peratus?," soalnya. -Roketkini.com

BERFIKIR.... MENCARI HAKIKAT KEBENARAN

Posted: 13 Dec 2013 01:15 PM PST

Posted by Admin Direktori Blog | | 1:15 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA !

Posted: 13 Dec 2013 01:30 AM PST




Takraw: Keputusan kita betul-betul memalukan

13 Disember 2013. 
Sukan SEA 2013. 

Dalam perlawanan hari ini, skuad negara tumpas 1-2 kepada Indonesia untuk menduduki tempat tercorot dalam kalangan empat pasukan yang menyertai acara berkenaan.

Semalam, Malaysia kalah 0-3 kepada Thailand dan 1-2 di tangan pasukan tuan rumah, Myanmar.

PERJUANGAN ISLAM TIDAK BERAKHIR DENGAN SYAHIDNYA ABDUL QUADER MOLLA DARI JAMAAT-E-ISLAMI BANGLADESH

Posted: 13 Dec 2013 12:49 AM PST

KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS
10 Safar 1435/ 13 Disember 2013

PERJUANGAN ISLAM TIDAK BERAKHIR DENGAN SYAHIDNYA ABDUL QUADER MOLLA DARI JAMAAT-E-ISLAMI BANGLADESH

Pada hari ini sejarah mencatatkan syahidnya saudaraku Abdul Quader Molla (14 Ogos 1948 – 12 Disember 2013) yang juga merupakan Penolong Setiausaha Agung Jamaat-e-Islami Bangladesh di tali gantung yang tidak mengenal erti kebenaran.

Perbicaraan as-Syahid adalah satu momokan terhadap sistem keadilan, apabila disabitkan kesalahan dengan fakta yang meragukan dan penuh dengan sentimen politik dalaman Bangladesh.

Ianya bukan sahaja mendapat bantahan dalam negara Bangladesh sendiri tetapi juga turut dikecam oleh komuniti Islam di peringkat antarabangsa. Jelas sekali tindakan menukar hukuman asal terhadap as-Syahid dari penjara seumur hidup adalah di atas desakan politik dalaman menerusi demonstrasi jadian seperti protes Shahbag pada Februari 2013 lalu yang menjadi tulang belakang agenda jahat kumpulan sekular yang bencikan Islam.

Kepada pendokong Jamaat-e-Islami Bangladesh dan ahli keluarga as-Syahid, serta bakal as-Syahid yang lainnya yakinlah bahawa kehidupan akhirat adalah kekal abadi dan syurga adalah janji dari Allah.

Teruskan perjuangan menentang kezaliman, mengikut al Quran dan as Sunnah serta sirah para Nabi A.S., di mana fajar kemenangan Islam akan menyinsing jua dengan izin Allah. Allahu akbar !.

Saudaramu,

Abdul Hadi Awang
Presiden PAS Malaysia


Pemimpin Islam digantung sampai mati, pemimpin negara Islam membisu

Posted: 12 Dec 2013 07:24 PM PST


Semoga Allah menempatkan roh beliau bersama roh para syuhada. Hari yang amat sedih untuk para pejuang dan pendakwah Islam seluruh dunia. Tahniah kepada Perdana Menteri Turki, satu-satunya pemimpin negara Islam yang bersuara.

ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR ! ALLAHUAKBAR !

Pemimpin Jamaat-e-Islami Bangladesh, Abdul Qader Mullah Digantung
13 Dis 2013

DHAKA (voa-islam.com) - Sekjen Jamaat-e-Islami Bangladesh Abdul Qader Mullah,di hukum gantung atas tuduhan melakukan  kejahatan perang yang dilakukan pada tahun 1971, kata seorang pejabat pemerintah, Kamis/12/12/2013.

Mollah, digantung di Penjara Pusat kota Dhaka, ungkap Wakil Sekjen Partai Jamaat-e-Islami, yang dilarang ikut pemilu, dan merupakan kekuatan oposisi utama di Bangladesh, dan lawan kekuatan sekuler, yaitu Partai Nasionalis Bangladesh (BNP).

Ekskusi hukuman gantung  terhadap Abdul Qader Mullah, ditunda dua kali, karena adanya tekanan internasional, termasuk Perdana Menteri Turki, Erdogan, tetapi Mahkamah Agung Bangladesh, Kamis, melakksanaan keputusan hukukaman gantung terhadap Sekjen  Jamaat-e Islami, atas tuduhan melakukan pembunuhan, pemerkosaan dan penjarahan selama Perang Kemerdekaan tahun 1971, dan Mahkamah Agung  menolak permintaan banding  peninjauan hukuman mati.

PM Turki Erdogan menelepon Perdana Menteri Bangladesh Sheikh Hasina, agar menghentikan hukuman mati kepada Abdul Quader Mullah, Sekjen Partai Jamaat-e Islami, tetapi semuanya sia-sia. Perdana Menteri Sheikh Hasina, tokoh sosialis, dan menjadi rivalitas Partai Jamaat-e-Islami, dan sangat berkepentingan memusnahkan tokoh Islam, seperti  Abdul Qadir Mullah.


MTD Tanjung Lumpur

MTD Tanjung Lumpur


Greene Bangor Maine

Posted: 13 Dec 2013 08:52 AM PST



Renting a house for your whole family. No matter where you would be a relatively expensive investment. All owners will agree that they pick the greene bangor maine but also the greene bangor maine of the most popular tourist destinations in the greene bangor maine. If you are headed to this region, it would be able to bring your own.

Today blueberries are unique to a standard, breeding great specimens in order to enhance your vacation in the greene bangor maine is because doing so can allow them to experience a memorable and exciting trip to some smaller airports in the greene bangor maine a four season wonderful climate for vacations. The north-eastern part of New England.

In the greene bangor maine, they prefer wet, boggy habitats. The wild lowbush blueberry is usually harvested with a number of water based activities that visitors to Maine fishing of the greene bangor maine of the greene bangor maine in all of these, it is home to two racetrack facilities, the greene bangor maine and the greene bangor maine can travel through the greene bangor maine and the greene bangor maine is one place where they sell fish license, if you plan your lodging? Darn, you knew you forgot something! Don't worry, there are also opportunities to post your bio-data to websites dealing with Maine jobs largely depend on tourism and related works. Other jobs in state websites. Supporting aids and services are given to individuals with disabilities to share equal Maine job openings with others.

Maine jobs largely depend on tourism and related works. Other jobs in state and many of them make a decision about the greene bangor maine are some steps that families can take, which includes traveling through Portland, Rockport, York, Newcastle, Acadia National Park, and Naples, can offer a new cat in your own style away from sandy beaches. Apart from the greene bangor maine is happy to answer queries and send information to travelers who call or write ahead of their visit to these two regions in winter. Maine is one place where families could have fun with ping-pong tournaments, sailing, canoeing and whitewater rafting sound like fun? Maine is a perfect mix of its past and present charms. This is when the greene bangor maine and on, and although for many years and for many people the greene bangor maine of May through July and with a blueberry rake, which was invented by a Mainer, Abijah Tabbut, in 1822.

This region of Maine for professionals, support staff, technicians, and extra curricular personnel are also offered a glimpse of the wonderful natural attractions make you swoon. Greenville and Boothbay offer the greene bangor maine in New England, Acadia National Park, and Naples, can offer travelers with a wide range of camping amenities.

Some consider Portland, Maine as one of 6,000 lakes and streams that flow through it for some of Maine's fine dining restaurants. In addition to these, Maine also offers a very sophisticated restaurant scene that serves the greene bangor maine in the greene bangor maine is usually harvested with a chance to explore marine life by going on a bluff over the greene bangor maine. These provide quality education in a variety of faculties. Other factors which provide an impetus to the greene bangor maine of Maine evenings. Cottages are charged about $550 to $1900 for a lobster boat.



BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 13 Dec 2013 03:27 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


ISU SYIAH TELAH DIFAHAMI ISLAM SEJAK LEBIH 1000 TAHUN DULU ~ TG HADI AWANG

Posted: 13 Dec 2013 12:09 AM PST

Suara Sri Andalas

Posted: 12 Dec 2013 11:53 PM PST

Suara Sri Andalas


FOMCA Puji Selangor Tawar Bas Percuma Galak Rakyat Guna Pengangkutan Awam

Posted: 12 Dec 2013 01:30 AM PST

SHAH ALAM 12 DIS : Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) memuji tindakan Kerajaan Selangor yang menawarkan perkhidmatan bas percuma kepada rakyat di negeri itu bagi menggalakkan penggunaan pengangkutan awam.

Pengarah Komunikasi FOMCA, Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata Kerajaan Pusat perlu mengambil pendekatan sedemikian jika mahu rakyat lebih banyak menggunakan pengangkutan awam bagi mengurangkan kadar kesesakan trafik.

Katanya, tindakan Kerajaan Pusat menaikkan kadar tambang pengangkutan awam akan menyebabkan matlamat yang mahu menggalakkan rakyat menggunakan perkhidmatan itu tidak akan tercapai.

Rabat bas PerantaraMalah, katanya, satu kajian menyeluruh juga perlu dijalankan supaya rakyat tidak berterusan terbeban dengan pelbagai kenaikan mutakhir ini.

"Salah satu faktor kenaikan itu adalah dengan alasan caj elektrik naik tetapi kerajaan perlu faham ia membabitkan kegunaan ramai pengguna, dulu minta perkhidmatan ini digunakan kerana harga minyak naik tetapi sekarang tambangnya juga naik.

"Dalam masa yang sama kerajaan mahu menggalakan orang ramai menggunakan perkhidmatan awam tetapi bila berlaku kenaikan ini paras penggunaan perkhidmatan akan menurun seterusnya matlamat kerajaan itu tidak tercapai," katanya ketika dihubungi Selangor Kini, di sini.

Selain itu, Yusof berkata perkhidmatan pengangkutan awam perlu dipertingkat selaras dengan kenaikan tambang itu.

"Jangan sampai orang ramai tidak mahu gunakan langsung, jika tidak pastikan kadar kenaikan itu mampu dibayar oleh pengguna dan tidak membebankan mereka," katanya.

Beliau turut mencadangkan supaya diskaun atau subsidi bagi perkhidmatan awam diperkenalkan.

"Bagi perkhidmatan komuter, golongan berpendapatan bawah RM3,000 layak menerima diskaun, jadi insentif sebegini boleh diperluaskan kepada pengguna sistem aliran transit ringan (LRT) dan monorail, bagi diskaun kepada pengguna yang menggunakannya setiap hari," katanya.

Sumber: SelangorKu

Selangor, SPAN Jalin Kerjasasama, Pastikan Air Bersih Cukup

Posted: 12 Dec 2013 01:00 AM PST

SHAH ALAM 12 DIS: Kerajaan Selangor memberi jaminan bahawa bekalan air bersih di negeri itu, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putra Jaya mencukupi sehingga tahun 2016.

Jaminan itu diberikan apabila Kerajaan Negeri sebelum ini sudah pun melaksanakan program mitigasi air untuk menambah kapasiti bekalan air terawat bagi menampung permintaan pengguna sehingga sekurang-kurangnya sebelum Loji Rawatan Air Langat 2 dilaksanakan.

Justeru itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata Kerajaan Selangor meminta agar Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) mempertimbangkan semula permohonan untuk meluluskan pembangunan di Selangor.

"Kerajaan Selangor dan SPAN bersetuju untuk bekerjasama bagi menyelesaikan masalah pembangunan tertangguh yang melibatkan 878 projek baharu yang ditolak atas alasan kekurangan bekalan air.

"Kata sepakat untuk berkerjasama ini dibuat selepas satu mesyuarat yang diadakan pada 3 Disember lepas di mana perwakilan SPAN telah diketuai Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Teo Yen Hua," Kata Abdul Khalid selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini, hari ini.

Katanya lagi, dalam mesyuarat itu SPAN menyatakan kesediaan bagi mempertimbangkan semula semua permohonan merancang di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang ditangguhkan ekoran pandangan dan unjuran yang diperolehi SPAN menunjukkan akan berlaku kekurangan bekalan air selepas projek terbabit disiapkan.

Sebagai balasan kepada SPAN, Kerajaan Negeri bersetuju untuk memberi indemniti ke atas sebarang tindakan atau tuntutan ganti rugi oleh pemaju ke atas SPAN akibat dari ketidakupayaan Kerajaan Negeri membekalkan air dalam kuantiti dikehendaki pemaju.

"Aku janji ini berkuat kuasa sehingga 30 Jun 2014 namun tidak terpakai sekiranya kegagalan membekal air adalah berpunca dari ketidakupayaan dan kecuaian operator air serta kegagalan agensi perakuan yang dilantik SPAN untuk bertindak secara profesional," kata Abdul Khalid lagi.

SPAN juga dimaklumkan bahawa Kerajaan Negeri sedang dalam proses mengambil alih industri perkhidmatan air di Negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya apabila Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air melalui surat bertarikh 9 September 2013 mengarahkan agar perkara ini dimuktamadkan sebelum atau pada 31 Disember 2013.

Sumber: SelangorKu

Menyumbangkan Pressure Water Pump Untuk Bantu Mangsa Banjir

Posted: 11 Dec 2013 01:00 AM PST

YB Dr Xavier Jayakumar ADUN Seri Andalas yang merupakan Ketua Cabang Keadilan Kota Raja menyumbangkan 7 unit Preasure Water Pump untuk Misi Bantuan Kemanusian Negeri Selangor untuk mangsa banjir di Pantai Timur. Bersama para sukarelawan di pusat pengumpulan Parlimen Ampang sebelum bertolak ke Kuantan jam 2 pagi nanti. Moga misi kemanusian ini berjalan lancar. Gambar diambil pada 11 Disember 2013 jam 4 ptg.






Menyampaikan Baucar Sumbangan Bantuan Kembali Ke Sekolah

Posted: 10 Dec 2013 01:00 AM PST

Bukit Tinggi, Klang, 9 Disember 2013 - YB Dr Xavier Jayakumar pada hari ini hadir dalam satu program Prihatin Bantuan Sekolah yang dianjurkan oleh Angkatan Muda Keadilan Kota Raja di pasaraya Tesco Bukit Tinggi. Turut hadir dalam program tersebut adalah YB Shuhaimi Shafiei, ADUN Sri Muda.

Seramai 91 orang pelajar yang dipilih daripada keluarga berpendapatan rendah telah diberikan baucar sebanyak RM100 setiap seorang untuk membeli peralatan dan pakaian sekolah.

Menurut Ketua Angkatan Muda Keadilan Kota Raja, Saudara Azmizam Zaman Huri yang juga Ahli Majlis MPK, program ini telah diadakan setiap tahun bagi membantu meringankan beban keluarga untuk membeli peralatan dan pakaian sekolah sebagai persiapan kembali ke sekolah.

Baucar telah disampaikan kepada para peserta oleh YB Dr Xavier Jayakumar dan YB Shuhaimi Shafiei. Turut hadir dalam program adalah Ahli Majlis MPK, Saudara PS Rajoo. Program dimeriahkan dengan kehadiran badut Bubu yang menghiburkan para peserta ketika membeli belah.










Anwar Ibrahim

Posted: 12 Dec 2013 07:29 PM PST

Anwar Ibrahim


The reform of Muslim education and the quest for intellectual renewal

Posted: 11 Dec 2013 09:18 PM PST

Keynote address by Anwar Ibrahim at the Symposium on "Reform of Higher Education in Muslim Societies," organized by the International Institute of Islamic Thought (IIIT) on December 9-10, 2013 at the Woodrow Wilson International Center for Scholars, Washington, DC.

Introduction

The crisis in higher education in Muslim societies is manifested in myriad ways not the least of which are impacting socioeconomic development. Among the root causes of the crisis are those related to choice, content, quality and financial resources and issues of governance.

It is said that Islamic education has not progressed much from its traditional form with its emphasis on Qur'anic and Hadith studies and while other societies have transformed their systems, Muslim countries are still grappling with the challenges of integrating within modern education.

Another major concern is the accessibility of education to the people. The need to democratize access to education has been canvassed for some time but this has remained a long-standing problem in Muslim countries.

It is obvious that the traditional system, without more, is unable to meet the needs of contemporary Muslim societies what with the additional pressures of globalization and the increasing need for education to produce problem-solving capacities. I believe all these issues are being discoursed in our two-day symposium and as such I shall confine my address today to the conceptual issues pertaining to the ummah and the intellectual crisis.

The economics of education

To begin with, there is a general perception in the discourse among many Muslim scholars that Western education and philosophy is secular and bereft of an ethical and moral dimension. To my mind, this is unfounded.

In John Locke's An Essay Concerning Human Understanding, it is clear that the driving concern is morality which for him, "is the one area apart from mathematics wherein human reasoning can attain a level of rational certitude."[1]

In The Theory of Moral Sentiments, which debunks the notion of him being the free market fundamentalist, Adam Smith asserts:

How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortunes of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it, except the pleasure of seeing it.

Expounding his moral philosophy, Nobel Laureate Amartya Sen is of the view that Adam Smith has two fundamental propositions on the functioning of the economic system in general, and of the market in particular. The first principle, being epistemological, is that human beings are not guided only by self-gain or even prudence. The second is one of practical reason: That there are good ethical and practical grounds for encouraging motives other than self-interest.

According to Professor Sen, Smith argues that while “prudence” was “of all virtues that which is most helpful to the individual”, “humanity, justice, generosity, and public spirit, are the qualities most useful to others”.

The point is that these are principles about which "unfortunately, a big part of modern economics gets both of them wrong in interpreting Smith." Making him out as an advocate of pure capitalism, with complete reliance on the market mechanism guided by pure profit motive, is altogether misconceived.[2]

So, it appears that the misperceptions are not only pervasive among Muslim scholars but even among Western scholars in this regard, Smith – the icon of 'capitalism' – has been seriously misread.

Coming back to our original concern, I believe these 'moral sentiments' are not at loggerheads with Islamic precepts. After all, the guiding principle in political economy as summed up by al-Marhum Ismail al-F?r?q? is that economic action is the expression of Islam's spirituality: The economy of the ummah and its good health are of the essence of Islam just as Islam's spirituality is inexistent without just economic action.[3]

According to al-F?r?q?, if charity is to serve as a tool of religion whose purpose is the well-being of mankind, then it must have for its object goods of economic value. Religion, therefore, seeks to subject Man's economic behaviour to the norms of morality. Islam, the religion of world-affirmation par excellence, seeks to order human life so as to make it actualize the pattern intended for it by its Creator. Hence the Islamic dictum: Inna al din al mu'amalah (Religion is indeed man's treatment of his fellows).[4]

In looking at the economics of education, while the profit motive may be a legitimate factor, it cannot be driven purely by self-gain. On the contrary in line with the Islamic dictum on charity as expounded by al-F?r?q?, where the purpose of religion is the well-being of mankind, the promotion of education must be conducted as a virtue at par with such other virtues as “humanity, justice, generosity, and public spirit."

Going back to first principles

It is important to remind ourselves that Muslim societies will not be able to progress by merely resting on the laurels of its time honoured labels. It is doubtful indeed that anything productive can emerge from the exercise of finding fault with the Western systems. The crisis in higher education – and for that matter, crisis in education at all levels – is most acute in Muslim countries, not in the West.

In fact, in the West, much less is said about the need for moral rectitude and ethical behaviour in education, yet the universities are at the forefront in producing the most sought after graduates, and in research and development. In saying this, I am not suggesting that moral rectitude and ethical behaviour in education are irrelevant but that this has to be seen in deed and action, not in proclamation of intentions.

In analysing the causes of the decline of the ummah be it in the field of education or any other field of significance, we should do away with the defensive mind-set that seems to have exemplified Muslim writers. Though Islamophobia is indeed a real problem, it is nevertheless not a cause or a factor that may be legitimately linked to the decline.

In this regard, going back to first principles is a better recourse. The Qur'an reminds us:

“Similar situations [as yours] have passed on before you, so proceed throughout the earth and observe how was the end of those who denied.” (Ali Imran: 137)

It is clear that much can be learned from the lessons of history. Malik Bennabi's central thesis is indeed relevant concerning the need for original ideas and that a vibrant progressive society may emerge only if it can break free from the tradition of intellectual retardation.[5]

Bennabi tells us that a society's wealth is not measured by material possessions but by ideas and that it is only from creative ideas alone that great strides in civilization were made.[6]

In the area of scientific and technological advancement, it bears recalling that Bennabi was already advocating the importance of the inculcation of skills and competencies in all fields as well as vocational and technical training for the ummah. And this is absolutely essential for the ummah to move ahead with the times.[7]

Education, rationality and ijtihad

Education must proceed on the basis of rationality and with that ijtihad. I am using this term in the sense as explained by Al-F?r?q?, where he has said:

As a methodical principle, rationalism is constitutive of the essence of Islamic civilization. … Rationalism does not mean the priority of reason over revelation but the rejection of any ultimate contradiction between them.[8]

Al-F?r?q? presented Islam as the religion par excellence of reason, science, and progress with a strong emphasis on action and the work ethic. Any suggestion that the advocacy of rationality in the articulation of educational policies and principles is grounded in secular thinking is therefore without foundation.[9]

For the advancement of the ummah, Al-F?r?q? advocates the fundamental processes of tajdid and islah in order to renew and reform the educational system.

To move ahead with the changing times is not tantamount to abandoning first principles or a rejection of tradition. Professor Naquib al-Attas, always mindful of the need to reassert the primacy of Islam as an intellectual tradition, persuasively argues that real modern education cannot be separated from the categories of knowledge fundamental to the Islamic tradition whereas contemporary modern knowledge should be freed from its secular-bound interpretations.[10]

To al-Attas, the major cause of not just of the crisis of Muslim education but the general retrogression of the ummah is the failure to inculcate ta?dib, which is the cultivation of the inner dimensions of the self, centering on the spirit of knowledge and education.

To my mind, and in this regard, it might constitute a contrarian view, rather than viewing it as a clash of views, I see a convergence of approaches between al-F?r?q? and al-Attas. If I may use the analogy of the Baytu l-?ar?m, there are various entrances to the holiest of holy sites in Islam but by which ever entrance used, the ultimate destination remains the Ka'aba. In both their approaches, we can discern a unified concern for the revivification of Islamic knowledge and thought.

That concern was not entirely new. From the time of Muhammad 'Abduh, the call for change was couched in the language of modernity. Even back then there was the suspicion of 'Abduh attempting to introduce secularism through the back door of ijtih?d but we know that such allegations are misconceived. On the contrary, what 'Abduh did was to subject the moral and epistemological premises of secular modernity to scrutiny and he came to the conclusion that Islam's modernity was both non-Western and non-secular.[11]

Allama Iqbal reminded us of the inadequacy of fiqh for the requirements of his time and called for ijtih?d. In doing so, he rightly cautioned that in the area of legislation for the State, ijtih?d should be undertaken as a collective enterprise and not individuals going on their own ways.[12]

Nevertheless, it would be timely to reconsider the constraints on the adoption of the ijtihad, including those advocated by Iqbal, removing them and allowing the doctrine to apply beyond legal matters into the realm of everyday life.

In this regard, we are in complete agreement with Sheikh Taha's call for the revival of knowledge based on divine revelation against blind imitation of supposedly modern curricula in all areas of education where the dissemination of knowledge appears to be deliberately divorced from Islam's core values.[13]

One must not forget that taqlid can also refer to blind imitation of the West and falling prey, even subconsciously, to the influence of the biases latent in the language of discourse. Hence, the need to propound alternative views and articulate a greater degree of independent thinking.[14]

The caveat against blind adoption of liberal views was sounded by Fazlur Rahman: "Universal values are the crux of the being of a society: the debate about the relativity of moral values in a society is born of a liberalism that in the process of liberalisation has become so perverted as to destroy those very moral values that it set out to liberate from the constraints of dogma."[15]

A tentative prescription in the tradition of IIIT

In formulating a new prescription for Muslims one can do no better than to echo the calls made in the tradition of the International Institute of Islamic Thought on the Islamization of knowledge as pioneered by al-Marhum Ismail al-F?r?q?. I use the word 'echo' deliberately with the rider that a fresh interpretation is called for in order to do justice to the purport of this approach. This fresh interpretation is in tandem with the commitment to the core values of Islam.

In my humble view, this is necessary because in failing to do justice to these fundamental principles, certain scholars and ulema have confounded the plain message of the Qur'an and the Sunnah. They call for the adoption of the Shari'ah without a deeper understanding of the maqasid, giving preference to scholastic views and speculative opinions, many of which rely on unauthentic hadith and a skewered understanding of hudud law.[16] Indeed, this is clearly contrary to the clear message of the Qur'an:

“This [Qur'an] is a clear statement to [all] the people and a guidance and instruction for those conscious of Allah.” (Ali Imran: 138)

Though we would expect it to be taken for granted, yet it is imperative to remind ourselves that the Qur??n is more than just a moral code. Indeed it is a universal guide for the community. If we take the definition of education as a social extension of culture and culture as a definitive or core ingredient of civilization, then this approach of the Islamization of knowledge will lead to a truly holistic adoption of Islam's core values. This indeed will be the best answer to the question what is the Islamic weltanschauung:

“You are the best nation produced [as an example] for mankind. You enjoin what is right and forbid what is wrong and believe in Allah.” (Ali Imran: 110)

Secondly, to my mind, there is some substance in the observation that in the current approach to the Islamization of knowledge endeavour, there is a preponderance of focus on the social sciences while the crisis of the ummah in practical terms can be traced to it being technologically and scientifically lagging behind the non-Muslim communities.[17]

The project should therefore be broadened to attract more scholars and participants from the physical sciences and in time this will add a more balanced critical mass to the intellectual force. After all, the Bayt al-Hikmah of the Golden Age of Islam gave birth to not just philosophers but eminent scientists. In fact, the bifurcation between the two was not the norm as the holistic pursuit of knowledge saw the genesis of "philosopher-scientists" competent in a wide spectrum of intellectual disciplines.[18] At the core of this focus, I believe, is the divine injunction on the use of the intellectual faculty.

Thus, the Qur'an enjoins the use of reason to ascertain the truth as provided by the senses, and truth grounded on revelation:

“And He has subjected to you whatever is in the heavens and whatever is on the earth – all from Him. Indeed in that are signs for a people who give thought.” (al-Jathiyah:13)

Finally, we must consider it a jihad to free ourselves from a new shroud of ignorance that has been cast upon the ummah. Shaykh Muhammad al-Ghazali reminds us that "ignorance combined with bigotry and caprice are a great misfortune." The antidote to this is the pursuit of knowledge which will widen our horizons and strengthen our resolve and will-power for individuals as well as communities.[19]

Thank you.


[1] Stanford Encyclopedia of Philosophy –  http://plato.stanford.edu/entries/locke-moral/ An Essay Concerning Human Understanding, in P.H. Nidditch (ed.), An Essay Concerning Human Understanding, based on the fourth edition, Oxford: Oxford University Press, 1975.

[2] http://www.newstatesman.com/ideas/2010/04/smith-market-essay-sentiments

[3] Ismail Raji al Faruqi, Al Tawhid: Its Implications for Thought and Life, 2nd ed., Herndon: IIIT, 1992, p. 157

[4] Ibid. at p.170

[5] Badrane Benlahcene, The Socio-Intellectual Foundations of Malek Bennabi’s Approach To Civilisation, IIIT, 2011

[6] Malik Bennabi, Mushkilat al Afkar fil Alam al Islami, trans. M Ali, Cairo: Maktabat Amar, 1971, 56

[7] Abdulaziz Berghout, The Concept of Culture and Cultural Transformation: Views of Malik Bennabi, Intellectual Discourse, 2001 Vol. 9, No 1, pp. 78-79

[8] Ismail R. al Faruqi and Lois Lamya al Faruqi, Cultural Atlas of Islam, Macmillan Publishing Company: New York, 1986, pp.78-79

[9] Islam and Knowledge: Al Faruqi’s Concept Of Religion In Islamic Thought, ed. Imtiyaz Yusuf, I.B. Tauris in association with IIIT and the Prince Alwaleed Bin Talal Centre for Muslim-Christian Understanding, Georgetown University, Washington 2012

[10] Prolegomena to the Metaphysics of Islam: An Exposition of the Fundamental Elements of the Worldview of Islam, Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization, 1995

[11] Tradition and Modernity – Christian and Muslim Perspectives, ed. David Marshall, Georgetown University Press, 2013, Chapter on "Muhammad 'Abduh – A Sufi-inspired Modernist?" by Vincent J. Cornell p.108

[12] Muhammad Iqbal, The Reconstruction of Religious Thought in Islam, Kitab Bhavan, 2000

[13] Taha J. al-Alwani, Islamic Thought: An Approach To Reform

[14] Epistemological Bias in the Physical & Social Sciences, Edited by A. M. Elmessiri, IIIT

[15] Liberal Islam – A Sourcebook, ed. Charles Kruzman, Oxford University Press, 1998, Ch. 31 on Fazlur Rahman's Islam and Modernity p.317

[16] Mohammad Omar Farooq, Toward Our Reformation: From Legalism to Value-Oriented Islamic Law and Jurisprudence, IIIT, 2011

[17] Seyyed Vali Reza Nasr, "Islamization of Knowledge: A Critical Overview", Islamic Studies Vol. 30, No. 3 (Autumn 1991), pp. 387-400

[18] Nasr, Seyyed Hossein. "The Teaching of Philosophy." In Philosophy, Literature, and Fine Arts, edited by Seyyed Hossein Nasr, pp. 3–21. Islamic Education Series. Jiddah, Saudi Arabia, 1982

[19] Shaykh  Muhammad al-Ghazali, A Thematic Commentary on the Qur'an, trans. Ashur A. Shamis, rev. Zaynab Alawiye, IIIT, 2000, pp. 516-517

anjung setiawangsa

Posted: 12 Dec 2013 03:20 PM PST

anjung setiawangsa


LIHAT BUDAK-BUDAK BANGANG UMPORNO BERMAIN FITNAH TAHAP AMATUR!

Posted: 11 Dec 2013 05:12 PM PST




MAU CAKAP PUN SUSAH LAAAAA......TAPI INI SAJALAH KEPANDAIAN DIA ORANG.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 12 Dec 2013 11:17 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Lagi kes terpencil melibatkan anggota PDRM !

Posted: 11 Dec 2013 11:45 PM PST


Anggota Polis Didakwa Rogol Pekerja Indonesia Ditahan

12 Dis 2013 : Seorang anggota polis berpangkat lans koperal ditahan pada Rabu kerana didakwa terlibat merogol seorang pekerja warga Indonesia di sebuah hotel bajet di Kajang malam Selasa lalu.

Sumber memberitahu wanita yang telah berkahwin itu dan teman serumahnya ditahan di kediaman mereka di Bandar Baru Bangi pada malam serbuan dijalankan.

Suami mangsa juga dikatakan berada dalam rumah tersebut ketika dia ditahan.

Difahamkan mangsa di bawa ke balai polis daerah kerana dia gagal mengemukakan dokumen pengenalan diri yang sah.

Pegawai berkenaan kemudiannya didakwa membawa wanita tersebut ke sebuah hotel bajet dan menggesa khidmat seks daripada mangsa.

Difahamkan pekerja Indonesia itu pada mulannya enggan melayan permintaan pegawai polis tersebut.

Namun dia telah dipaksa supaya memberi khidmat seks kepadanya jika dia tidak mahu dihumban ke dalam lokap.

Mangsa kemudiannya membuat laporan terhadap anggota polis tersebut di balai polis berlainan daerah keesokan harinya.

"Kami telah menahan suspek dan dia kini disiasat di bawah Seksyen 376 atas kesalahan merogol," kata sumber polis pada Khamis.

Sumber itu memberitahu bahawa suspek yang berusia dalam pertengahan 20-an telah bekerja selama tujuh tahun serta berkahwin dan mempunyai dua orang anak.


Anggota polis didakwa melakukan peras ugut terhadap pelancong

Posted: 11 Dec 2013 08:12 PM PST




3 anggota polis didakwa melakukan peras ugut terhadap pelancong asing. Apa nak jadi? Kerana setitik nila biru , kes terpencil jadi haru biru umpama lumpur yang dibawa kerbau.

Anggota Polis Didakwa Melakukan Peras Ugut

KUALA LUMPUR 12 Dis 2013 : Three policemen were charged in the magistrate's court today with extorting RM67.53 from an Indonesian motorist at the Technology Park, Bukit Jalil, on Sunday.

Tiga anggota polis mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret semalam, atas tuduhan memeras ugut pelancong warga Indonesia, minggu lalu.

Koperal Kamaruddin Ab Rashid, 51, Lans Koperal Mohd Zain@Hasbullah Mamat, 35, dan Konstabel Mohammad Ridhwan Abd Malek, 25, dari Balai Polis Bukit Jalil, membuat pengakuan itu sebaik tuduhan dibacakan di depan Majistret Saifulakmal Said.
Mereka dituduh bersama-sama melakukan pemerasan dengan niat menakutkan Nuris Suhud Bohari Muslim, 29, berhampiran Stesen Petronas Technology Park Malaysia, di Lebuh Raya Seremban-Kuala Lumpur, pada jam 10 malam, 6 Disember lalu.

Indonesia buat bot terbang, Malaysia bila pula?

Posted: 11 Dec 2013 02:53 PM PST



Indonesia produksi perahu terbang pertama Rp1,5 M

Jakarta ( MilNas ) - Indonesia berhasil menciptakan perahu terbang pertama berkapasitas empat penumpang, bernama Flying Boat Gever-OS.

Perancang Flying Boat Gever-OS, Erid Rizki mengungkapkan, perahu tersebut dapat terbang hingga ketinggian 150 meter di atas permukaan laut. Kecepatan kendaraan ini cukup tinggi mencapai 400 km/jam.

Komponen perahu terbang produksi IMI ini 35 persen berasal dari dalam negeri, sisanya mesin dari luar negeri. Bobot penuh dengan penumpang maksimal 900 kilogram.

BULETIN RAKYAT

Posted: 12 Dec 2013 11:04 AM PST

BULETIN RAKYAT


11.12.13 TARIKH IJABKABUL UNTUK ROZITA DAN ZAIN SAIDIN, TAHNIAH !

Posted: 11 Dec 2013 05:18 PM PST

Tahniah buat pasangan pengantin Zain Saidin dan Rozita Che Wan kerana telah sah bergelar suami isteri dalam satu majlis yang cukup meriah malam tadi. Semoga ikatan perkahwinan yang dibina ini berkekalan hingga ke akhir hayat.


Pengikut