Khamis, 20 Mac 2014

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


DUNIACACAMARBA

Posted: 20 Mar 2014 03:34 PM PDT

[TMI] Penerbangan Malaysia gagal menaik taraf komputer yang mudah dan berharga hanya RM33 bagi setiap penerbangan, yang akan menyediakan maklumat penting untuk membantu mencari penerbangan MH370 yang hilang, kerana ia membuat pilihan yang lebih murah apabila membeli pesawat, The Sydney Morning Herald melaporkan.

Seorang pegawai industri satelit dipetik sebagai berkata bahawa menaik taraf sistem yang dipanggil Swift, akan menyediakan arah, kelajuan dan ketinggian pesawat MH370 walaupun selepas komunikasi lain daripada pesawat hilang daripada radar.

Jika sistem Swift dinaik taraf, termasuk pakej penuh aplikasi, ia boleh menghantar maklumat mengenai prestasi enjin, penggunaan bahan api, kelajuan, ketinggian dan arah, tidak kira sama ada transponder dan Sistem Menangani Komunikasi dan Pelaporan (ACARS) berfungsi, katanya.

Pakar yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan memberitahu harian Australia yang sistem Swift adalah sama seperti cara bagaimana telefon pintar menghantar data satelit, manakala ACARS adalah serupa dengan aplikasi untuk telefon bimbit. 

"Apabila ACARS ditutup, Swift masih lagi berfungsi," katanya kepada Sydney Morning Herald.

"Jika sistem Swift diselenggarakan untuk mengesan data enjin, data tersebut akan dapat dihantar (streaming) dari pesawat itu. Ia akan berfungsi selagi pesawat tersebut berjalan."

Laporan tersebut menunjukkan bahawa jika Malaysia Airlines mendapatkan pakej naik taraf tersebut, ia akan terus menghantar data penerbangan dari satelit walaupun selepas transponder pesawat dan komunikasi ACARS dimatikan.

Ditanya mengapa penerbangan tersebut memilih untuk tidak membeli aplikasi tersebut yang dikira berpatutan harganya, seorang pagawai industri memberitahu Sydney Morning Herald, "Setiap yang ada dalam kapal terbang akan melibatkan penggunaan petrol. Oleh itu semua perlu dikira, untuk mengurangkan kos."

Daripada menghantar data, katanya, sesetengah penerbangan memilih untuk memuat turun semua data pada pemacu USB sebaik pesawat mendarat.

Disebabkan Malaysia Airlines memilih pilihan yang murah, katanya, "tidak banyak yang dapat dirakam."

Zainul Zawawi, naib presiden untuk Amerika Utara di Penerbangan Malaysia memberitahu Sydney Morning Herald bahawa beliau tidak diberi kuasa untuk bercakap tentang pesawat yang hilang dan mengarahkan soalan tersebut ditanya kepada pegawai penerbangan di Malaysia.

Usaha menghubungi pegawai tersebut oleh Sydney Morning Herald tidak berjaya.

Menurut laporan tersebut, data daripada sistem naik taraf yang hampir serupa membolehkan penyiasat mengecilkan kawasan pencarian kepada 64 kilometer di Lautan Atlantik dalam kes hempasan 2009 pesawat AirFrance.

Dalam masa lima hari mereka dapat menjumpai serpihan daripada hempasan itu.

Ini bukannya kali pertama Malaysia Airlines terpampang di muka depan akhbar kerana tidak melanggan program yang dapat membantu pencarian MH370.

Bloomberg melaporkan minggu lepas bahawa syarikat penerbangan itu tidak memasang satu perkhidmatan Boeing yang mengumpul data prestasi secara langsung untuk penerbangan seperti MH370 yang penting dalam penyelenggaraan pesawat.

Pencarian Boeing 777-200ER (9M-MRO) kini fokus kepada dua sudut kawasan pencarian yang luas, satu menuju daratan di utara dari Laos ke Lautan Caspian, dan kedua ke arah selatan, melalui Lautan Hindi dari kepulauan Sumatra Indonesia ke barat Australia.

Reuters mengatakan bahawa jangkaan pencarian yang disertai 26-negara ini akan dapat membawa hasil yang cepat kini semakin berkurangan, tetapi para penyiasat mengesahkan bahawa mereka sedang menumpukan perhatian kepada kawasan terpencil Lautan Hindi selepas tidak dapat mencari kesan pesawat tersebut di kawasan utara.

"Kepentingan kita sedang diberi pada kawasan itu," kata Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Australia sedang mengetuai operasi mencari dan menyelamat di bahagian sudut selatan, dengan bantuan tentera laut Amerika Syarikat.

Kawasan mencari sudah diperkecilkan mengikut data yang dikesan satelit dan analisis cuaca dan arus, tetapi kawasan itu masih lebih kurang 600,000 batu persegi, lebih kurang saiz Sepanyol dan Belanda. – 20 Mac, 2014.

SIASAH

Posted: 20 Mar 2014 03:31 PM PDT

Kesan taufan Haiyan yang melanda Filipina tahun lalu, tentera China telah dilihat tidak bersedia dari sudut bantuan kemanusiaan dan bencana, apabila sumbangan kepada misi bantuan amat sedikit.

Antara bantuan China yang dapat diperhatikan ialah sebuah kapal hospital, tetapi tentera Amerika Syarikat menyediakan pelbagai kemudahan logistik dan bantuan lain, dalam tempoh yang segera dan memberi kesan yang besar.

Kali ini, kehilangan pesawat Boeing 777 Penerbangan Malaysia yang melibatkan ramai rakyat China menimbulkan lagi isu bantuan oleh tentera, apabila sekali lagi AS lebih mendahului dalam misi mencari dan menyelamat, dan China kelihatan semakin menyedari implikasi politik serantaunya.

Kelebihan logistik dan aset AS kelihatan jauh lebih mengatasi China, dan pencarian di Laut China Selatan dan kemudian Lautan Hindi menunjukkan penguasaan AS di kedua-dua medan persaingan AS-China itu.

Pada masa sama, China juga tidak mempunyai hubungan politik dan ketenteraan dengan beberapa negara Asia Tenggara seperti halnya AS, yang menjalankan aktiviti daripada ketenteraan, diplomasi dan juga diplomasi awam.

Di Malaysia misalnya, lawatan kapal-kapal AS melibatkan pelbagai aktiviti diplomasi, termasuk majlis resepsi dengan pemimpin tentera dan politik di atas kapal dan lawatan ke misi kebajikan ke rumah anak yatim.

Tahun lepas, lawatan kapal USS Blue Ridge ke Pelabuhan Klang melibatkan majlis mesra dengan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan penyampaian anugerah kepada rekrut muda tentera Malaysia.

Sebelum itu, persinggahan kapal pengangkut pesawat USS George Washington juga melibatkan majlis yang meriah, dengan liputan meluas media cetak dan elektronik tempatan, memperlihatkan kejayaan diplomasi awam lawatan itu.

China, kali ini, mula menunjukkan kesediaan yang lebih berbanding bencana taufan Haiyan, apabila menghantar aset-aset dan menunjukkan kesediaannya menjalankan misi menyelamat, dan paling utama, menunjukkan peranannya di rantau ini.
Menurut laporan Reuters, China telah menghantar empat kapal perang, empat kapal pengawal pantai, lapan pesawat dan menumpukan 10 satelit ke kawasan carian.

Kawasan Laut China Selatan yang pada awalnya menjadi fokus pencarian ialah kawasan yang dipertikaian, melibatkan China dengan beberapa negara Asia Tenggara termasuk Vietnam dan Malaysia.

Dalam misi mencari dan menyelamat ini, persaingan AS dengan China, walaupun bukan menjadi fokus utama, tetap menjadi satu isu yang menarik untuk diperhatikan.

Hakikatnya, China bersaing dengan AS dalam usaha mencari dan mahu menunjukkan kemampuannya dalam hal ini untuk menegaskan kredibilitinya dan tuntutan peranan dominan di rantau ini.

China juga, akibat insiden ini, telah menunjukkan sikap yang berbeza daripada biasa dengan Malaysia, apabila menegur pihak berkuasa Malaysia yang didakwa lambat dan tidak berkongsi maklumat yang cukup.

Ini menambahkan senarai tindakan China yang cuba menampakkan peranan dominannya di rantau ini, selepas pencerobohan di James Shoal dekat perairan Sarawak tahun lepas.

Selain persaingan ini, misi mencari dan menyelamat ini juga boleh menimbulkan ketegangan dan rasa tidak selesa dalam kalangan negara serantau terlibat, dari sudut kerjasama seperti perkongsian data.

Apapun yang terlibat, termasuk nyawa orang awam, perkongsian yang boleh mendedahkan rahsia tidak akan dibenarkan oleh mana-mana pihak, dan perkongsian data juga dibuat kemungkinan dengan tapisan tertentu.

Pelbagai isu sensitif boleh timbul daripad insiden ini. Malaysia kini berada dalam keadaan defensif, apabila terdedah kepada negara-negara jiran yang tidak ada tindakan ketika pesawat MH370 berpusing balik dan melintasi semenanjung menuju ke barat, yang mendedahkan kekurangan dalam keupayaan pemantauan ruang angkasa negara.

Negara-negara terlibat tidak akan mendedahkan perkara yang memalukan, dan ini menimbulkan kemungkinan sensitiviti keselamatan menjejaskan pencarian kerana ada pihak tidak mendedahkan maklumat yang kritikal.
India, sebuah lagi negara yang mempunyai kekuatan tentera laut dan terlibat dalam persaingan di Lautan Hindi dengan China, telah menyatakan yang ia tidak mengesan pesawat tersebut memasuki ruang pemantauannya.

Kepulauan Andaman dan Nicobar di barat laut Selat Melaka yang pernah dikatakan satu lokasi kemungkinan MH370, ialah satu lokasi strategik yang amat penting kepada India.

India juga mempunyai sensitiviti yang perlu dijaga, disebabkan penglibatan besar China dalam insiden MH370 ini dan penegasan kedudukannya di rantau berdekatannya dan di Asia-Pasifik.

Insiden kehilangan pesawat Boeing 777 Malaysia ini, dan misi mencari dan menyelamat mencetuskan pelbagai implikasi melibatkan hubungan Malaysia dengan negara-negara serantau dan kuasa besar AS dan China, yang selama ini diimbangi dengan baik oleh Kuala Lumpur.
Persaingan antara kuasa-kuasa terbabit di kawasan perairan yang menjadi medan perlumbaan dominasi menjadikan tragedi ini lebih daripada satu bencana melibatkan Malaysia dan anak kapal terlibat, tetapi berkait langsung dengan politik serantau. - Mac 18, 2014

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Anwar Ibrahim

Posted: 19 Mar 2014 07:49 PM PDT

Anwar Ibrahim


[VIDEO] Anwar: Malaysia didn’t just lose MH370, it lost its credibility

Posted: 19 Mar 2014 03:43 AM PDT

The Flight 370 Mystery Gets Political

Posted: 19 Mar 2014 01:54 AM PDT

US News

Attempting to link opposition leader Anwar Ibrahim to the disappeared plane is shameful.

The disappearance of Malaysian Air Flight 370 is a tragedy and a mystery. It is in the process of becoming part of a political smear campaign as well.

Shortly after midnight on March 7, the Boeing 777 vanished, prompting a multination search in the waters of the South China Sea and the Gulf of Thailand. On March 15, Malaysian Prime Minister Najib Razak announced that investigators believe the aircraft was deliberately flown in the opposite direction. The last radar contact with the craft was a ping recorded by a Malaysian air force station about an hour and a half after takeoff, about 200 miles off the nation’s westernmost coast.

Now, in a twist that few observers might have foreseen, Malaysian authorities are attempting to use this tragedy as a weapon against opposition leader Anwar Ibrahim. A British tabloid quoted Malaysian police as saying the captain of the aircraft was a political activist supporting Anwar, and cited unnamed figures describing him as “obsessive” and “fanatical.” The Malaysian press has since been running hard at this angle, including the revelation that the pilot was a relative of Anwar’s son’s in-laws.

It is possible that the pilot, Zaharie Ahmad Shah, will turn out to have been responsible for the diversion of Flight 370. Whether Zaharie’s role in this mystery is that of a villain, a failed hero or an uninvolved victim remains unknown. Also unknown is what factors contributed to his mindset as he sat in the cockpit. Political frustration may have played a part (Zaharie is reported to have attended a court trial for Anwar the afternoon before the flight), but there are any number of other potential elements.

What should not be considered within the realm of possibility is that Anwar Ibrahim or his political party had any role in the plane’s disappearance.

The governing party in Malaysia has conducted a vendetta against Anwar since 1998, bringing repeated criminal cases against him on what many Malaysians believe are trumped-up charges. Anwar was convicted of sodomy (a crime in Malaysia under a statute that dates to British colonial times), and served several years in prison before the sentence was overturned. The court case that the pilot of Flight 370 is said to have attended was the latest in a series of trials for sodomy that the political leader has endured. (Anwar has always denied the charges.)

Why might unnamed sources, in the police and elsewhere in Malaysia’s political establishment, try to link Anwar to a potential hijacking of an aircraft carrying 239 passengers? Possibly to divert attention from the government’s ineffective management of the search in the days since the plane’s disappearance. Possibly to weaken the political threat posed by Anwar, whose opposition Parti Keadilan Rakyat came very close to unseating the ruling Barisan Nasional coalition in last year’s general election. And possibly, given the level of venom in Malaysia’s politics, just because they could.

When asked whether his most recent court setback might have caused the pilot to snap, Ibrahim replied, “I believe 90 percent of taxi drivers support me and are not happy with the (court's) decision. But they did not hijack their taxis.” No one knows where Flight 370 is, or who caused its disappearance or why. But it should be obvious that Anwar Ibrahim is not responsible.

Can Malaysia Salvage Its Public Image?

Posted: 19 Mar 2014 01:53 AM PDT

BloombergBusinessWeek

The Malaysian government probably has done more over the past week to undermine the international image of Malaysia than anyone in the country's nearly 60 years as an independent nation.

For most of those six decades, until the disappearance of Malaysia Airlines Flight 370, the country received little international attention. If Malaysia made the news at all, it tended to get relatively favorable notice as a peaceful, multiethnic nation that had enjoyed some of the strongest economic growth in Asia. The government capitalized on this image as a welcoming and wealthy nation with an effective tourism campaign, launched in the late 1990s, called "Malaysia Truly Asia." This campaign helped make Malaysia a leading destination. (The latest tourism push, dubbed "Visit Malaysia Year," included scores of events, a monkey mascot—and tragic headlines unrelated to the missing plane.)

The 10-day period since the mysterious disappearance of Flight 370 has seen the Malaysian government present to the world a concoction of false leads and conflicting answers, alongside seemingly evasive behavior. Nearly a week after the start of a multinational search off the waters off Malaysia's east coast, the government revealed it had data suggesting the plane had flown in the other direction. Malaysia also released conflicting stories of when the plane's communication with the ground was turned off, who turned it off, vague information as to who might be a suspect, and uncertain details about evidence collected.

Malaysia's official spokespeople seem oblivious to the fact that the vanished plane is a global news story, and the hundreds of reporters who have descended upon Kuala Lumpur aren't going to accept bland missives. At a recent briefing in Kuala Lumpur, a spokesman told reporters that the prime minister would be making a statement without taking any questions. When reporters pressed for more access, the reply came back: "Go watch a movie."

Even the Chinese government, hardly a model of transparency, is spitting angry at Malaysian officials' stalling and obfuscation. China's deputy foreign minister last weekend blasted Malaysia's response and insisted that Kuala Lumpur provide China, whose nationals comprised the majority of passengers on the plane, "more thorough and accurate information" about the flight and the current search efforts. Some Chinese officials privately have wondered whether Malaysia is being less than candid about how its armed forces did—or did not—track the plane so as not to give away details of Malaysia's radar coverage of contested areas of the South China Sea.

As I wrote last week, Malaysian leaders' poor response to the disappearance of Flight 370 isn't that surprising. The country has been ruled by the same governing coalition since independence, its leaders normally shun independent journalists, and state-controlled domestic media rarely push top ministers to answer tough questions.

Can Malaysia turn it around, regaining the trust of neighboring states, the international community, aviation experts, and, most important, the relatives of passengers from the missing flight? It's not impossible, and restoring trust will be critical for the multinational search effort to be successful. Kuala Lumpur needs to immediately—and I mean immediately—take several steps:

1. Malaysia's government needs to speak with a single voice. Start by designating a senior minister—ideally, Prime Minister Najib tun Razak—as the primary point of information about the search for Flight 370. That senior minister would handle briefings of both press and officials from other countries and would not be contradicted by other ministers talking in public about the situation.

The designated minister would have daily question-and-answer sessions with reporters—and not only with the compliant domestic media. (The government-controlled New Straits Times recently published a story headlined, "Stop bashing [Malaysia's] Search and Rescue efforts, says Swede FB user," which featured quotes from an anonymous Swedish Facebook commentator impressed with the government's response.) To take an example from a nearby country, Malaysian officials could review videos of the Philippine government's lengthy Q&A sessions with reporters in the wake of last year's Typhoon Haiyan.

2. Get over the dislike of open cooperation with Western governments. The attitude has been a characteristic of Malaysian politics since independence. Kuala Lumpur should allow foreign aviation and police agencies to cooperate with it in investigating the backgrounds of the passengers, crew, and pilots of the missing plane. So far, even as it claims it is cooperating with everyone, the Malaysian leadership has reportedly rejected extensive help from the U.S. Federal Bureau of Investigation and the U.S. National Transportation Safety Board, as well as from several other foreign agencies.

Pengikut