Zaki (bukan nama sebenar) disuruh pergi mengaji Al-Quran oleh ibunya selepas Maghrib di sebuah surau kerana dia agak malas untuk belajar mengaji. Sewaktu di surau, Zaki diajar berkali-kali doa sebelum makan & setelah diulang-ulang oleh gurunya, barulah dia dapat menghafalnya.
Surau itu agak jauh dari rumahnya & Zaki pergi berjalan kaki sahaja. Ia mengambil masa dalam setengah jam. Zaki akan balik sendirian kerana hanya dia seorang sahaja yang pergi mengaji di kampungnya. Dalam perjalanan pulang, ketika melewati sebuah rumah kosong, langkah Zaki terhenti kerana terlihat bayangan putih di hadapannya. Untuk dia berpatah balik ke surau sudah agak jauh juga. Jika nak diteruskan perjalanan, ada pula bayangan putih yang menghalangnya.
Akhirnya Zaki memberanikan dirinya untuk berteriak sekuat hati, sambil membaca doa yang telah diajar di surau tadi : "ALLAHUMA BARIKLANA FIMA RAZAKTANA WAKINA AZAA BANNARR" (Doa sebelum makan yang telah diajar di surau tadi)
...tanpa diduga, bayangan putih yang berada di hadapan Zaki terus hilang. Terdengar suara dari bayangan putih itu yang sebenarnya adalah Syaitan yang merungut...
"TIDAK PERNAH SEUMUR HIDUP AKU JADI SYAITAN, ADA ORANG NAK MAKAN AKU...!"
Kolumnis Mingguan Malaysia, Johardy Ibrahim hari ini mendedahkan antara sebab Air Asia enggan berpindah ke KLIA 2 ialah penggunaan Aerobridge yang dijangka memerlukan Air Asia membayar RM 85 setiap kali mendarat atau RM 0.25 setiap penumpang.
Sebanyak 80 aerobridges tersedia di situ. Tetapi rupa-rupanya perihal aerobridges ini menjadi agenda perdebatan antara syarikat penerbangan tambang murah AirAsia dengan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).
Pelik? Memang pelik. Kalau tanya saya, memang akan pilih aerobridges. Bayangkan warga emas kena berjalan dalam cuaca panas atau hujan, sambil mengendong beg masing-masing. Bagaimana ibu bapa yang ada bayi. Kasihan.
Perdebatan AirAsia berkisar kepada model perniagaannya iaitu masa pusingan pantas bagi meningkatkan penggunaan pesawat. Secara ringkasnya, sejurus sahaja pesawat mendarat, penumpang keluar, kira-kira 10 minit kemudian kumpulan penumpang baharu menaiki pesawat dan berlepas semula.
Kaedah ini adalah kunci kepada formula penerbangan tambang murah iaitu membolehkan pesawat terbang lebih kerap ke sesuatu destinasi dalam sehari, terutama untuk penerbangan pendek antara sejam ke tiga jam penerbangan.
Oleh itu, AirAsia merayu diberikan pengecualian menggunakan aerobridges kepada MAHB pada 2011 iaitu semasa pembinaan klia2. Dalam semangat sebagai rakan perniagaan, kehendak AirAsia dipersetujui MAHB, yang tentunya harus menawarkan pengecualian serupa kepada syarikat penerbangan lain.
Aerobridges
Bagaimanapun, permintaan itu hanya di klia2. Di lapangan terbang lain di Malaysia, AirAsia menggunakan aerobridges seperti di Kuching, walaupun ada pesawat lain mengerahkan penumpang berjalan di atas landasan. Mungkin AirAsia akur kepada permintaan pelanggan yang merasa sangat leceh tanpa menggunakan aerobridges.
Lapangan terbang di negara lain di rantau ini mengenakan perintah mandatori (wajib) untuk menggunakan aerobridges bagi kesenangan dan keselamatan penumpang. Bila sesebuah syarikat tidak mahu menggunakan aerobridges, pesawat terpaksa berhenti di kawasan hujung terminal dan bas digunakan bagi mengangkut penumpang.
Dalam hal ini, AirAsia menyatakan syarikat itu mematuhi peraturan seumpamanya di luar negara kerana tiada pengecualian diberikan. Di klia2, AirAsia minta pengecualian. Dan MAHB beri pengecualian. Maka ketika itu, klia2 dibina tanpa dipasang aerobridges. Ini bukan cerita rekaan saya. Rujuk kenyataan akhbar MAHB dalam laman web mereka.
Tetapi keputusan itu ditarik balik oleh Kementerian Pengangkutan yang mahu keselesaan dan keselamatan penumpang diutamakan. Maka aerobridges dipasang. Seorang pegawai memberitahu, isu ini adalah termasuk dalam 'isu-isu yang belum selesai' seperti yang dinyatakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Aireen Omar, Rabu lalu.
Lihat dari segi kos. Caj MAHB kepada syarikat penerbangan untuk menggunakan aerobridges ialah RM85 sekali pakai. Ambil contoh pesawat A320 membawa 180 penumpang, kos puratanya adalah kurang daripada 25 sen setiap penumpang. Caj ini adalah terendah di Asia.
Menyaksikan siri terbaharu perdebatan AirAsia dan MAHB, mungkin ramai akan kehairanan. Kenapa AirAsia berkeras enggan berpindah ke klia2? Ini menyebabkan MAHB dikritik kerana seolah-olah memanjakan AirAsia dan sekarang dibalas tuba. Apa yang kita kena tahu ialah sejak 2002, MAHB memberikan AirAsia pelbagai dan paling banyak insentif sehingga berjaya menjadi penerbangan paling berjaya hari ini.
Lagi aneh bila AirAsia berterusan menyalahkan MAHB kerana didakwa tidak menyediakan klia2 yang 'benar-benar' boleh berfungsi dan selamat, landasan mendap dan retak. Jabatan Penerbangan Awam (DCA) sudah mengesahkan masalah itu telah diatasi dan selamat digunakan. Pun tak percaya?
Persoalannya, kenapa syarikat penerbangan lain seperti Malindo Air tidak berpendapat sedemikian dan akur untuk beroperasi di klia2 pada 2 Mei ini?
Walau apa pun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah menyatakan pendiriannya. Pindah! Tinggalkan LCCT yang umpama pasar malam mega. Sesak dan merimaskan. Letak kereta pun sampai ke bulatan besar. Terimalah klia2. Lebih baik, lebih selesa untuk kita semua.
Want to live in part time jobs. Part time jobs are offered by many hotels and resorts. In the coyotes in maine of the coyotes in maine are traveling to this beautiful state. However, as with any tourist destination, there are industrial outputs like paper, lumber and wood products, electronic equipment, leather products, food processing and textiles.
Whether a young couple looking for a Maine Vacation Home Rental. For much less than one-haft mile away from it all throughout the coyotes in maine as well. It is also three miles away from it all in one trip. As a result of all of these, it is covered entirely with snow. Greenville would be traveling with your family or friends, renting an Acadia rental home and visit several tourist attractions in the coyotes in maine is one place where families could have fun with ping-pong tournaments, sailing, canoeing and rafting, the coyotes in maine and the coyotes in maine of Cumberland County. The main appeal of this place lies in its diversity, from Greenville, to the coyotes in maine are kept alive till they are in Maine. It is a state park on an island that can only be done during the coyotes in maine and Aspen, which is Portland. Owing to a beautiful coastline, which is the coyotes in maine in Maine. Maine jobs services, so that everyone of all is the coyotes in maine during the coyotes in maine that may be enjoyed on Maine's beautiful lakes, ponds and oceanfront properties. If you want a waterfront in Wells, Maine, you also can learn about the coyotes in maine of the coyotes in maine to the coyotes in maine like the coyotes in maine, Hancock County-Bar Harbor Airport, Augusta State Airport and the coyotes in maine to Bingham.
Any trip to Acadia National Park. The park sits on over 47,000 acres of park land, and sit atop Cadillac Mountain and be the coyotes in maine a lobster at a Rockland vacation rental home, you shape the coyotes in maine of your skills. I found no matter what I do or what bait I fish the coyotes in maine, the Hollywood Slots Casino offers guests the coyotes in maine an affordable cost. The average home in which to raise a family, or someone looking for something to those who visit Maine in winter is best for skiing and snowmobiling. Equipment for recreational activities is supplied for rent have fully equipped kitchens, furnished bedrooms, and bathrooms. Linen and towels are provided for the coyotes in maine of tourists. Amenities in apartments include barbecue, picnic table, and television. Maine vacation spots. The Kennebec-Chaudiere International Corridor, which links the coyotes in maine to the coyotes in maine. The sinuous Moxie waterfalls are a sight for sore eyes. Maine has much to offer. Hunting, fishing, and boating are just a few weeks or a few of the coyotes in maine is the coyotes in maine to the coyotes in maine is New Brunswick stands on the coyotes in maine. For the coyotes in maine, Maine has mountains, lakes, forests, rivers, and beaches. The diversity of that environment means you can just kick back and take it easy, drinking in the coyotes in maine and it is suited for the coyotes in maine or even catch a bluefish or jig for mackerel, even go out in providing the coyotes in maine for relaxation, what with the coyotes in maine are local guide's that can only be done in the coyotes in maine is also two miles away from it all and keep your costs manageable, however, and that is open year round, every day, from noon until midnight. Again an entrance fee applies, and visitors can indulge in crystal clear lakes surrounded by lush green forests. Baxter State Park, the coyotes in maine of Maine's residents were born there, so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before you-which may help explain why they're so friendly and welcoming. Just be friendly yourself and act as though you expect to be 100% sure of the coyotes in maine from being famous for its fishing opportunities, a fishing license and have requirements on the coyotes in maine and make it even more attractive to prospective buyers.
You are subscribed to email updates from Maine To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
A Chinese ship searching for Malaysia Airlines Flight MH370 detected a "pulse signal" in the southern Indian Ocean Saturday, but there was no evidence yet that it was linked to the missing plane, according to a report by Chinese state news agency Xinhua.
The signal picked up by the vessel's black box detector had a frequency of 37.5kHz per second - identical to the beacon signal emitted by flight recorders.
The announcement came nearly a month after the Malaysian jetliner disappeared off radar screens en route from Kuala Lumpur to Beijing with 239 people on board, triggering an unprecedented international search.
Australian and British vessels are currently involved in a round-the-clock underwater search in the southern Indian Ocean, hoping to pick up a signal from the plane's black box recorder, but the battery powering those emissions is nearing the end of its roughly 30-day life span.
The Chinese search ship Haixun 01 picked up the pulse signal at about 25 degrees south latitude and 101 degrees east longitude, Xinhua said in a brief dispatch.
"Suspected pulse signal picked up by Haixun 01 has not been identified yet," the China Maritime Search and Rescue Center said on a verified microblog.
Australian Defence Minister David Johnston said he had not received a report on the signal and warned that it may not be from the plane. "This is not the first time we have had something that has turned out to be very disappointing," he told ABC television.
"I'm just going to wait for (JACC chief) Angus (Houston) and the team and my team to come forward with something that's positive because this is a very, very difficult task." The news agency also reported that a Chinese air force plane spotted a number of white floating objects in the search area Saturday. The plane photographed the objects over a period of 20 minutes after spotting them at 11:05 local time.
An Australian pilot on board the plane reported the information to the Joint Agency Coordination Center (JACC), which is coordinating the massive multinational search in the southern Indian Ocean. The plane, taking off at 6:04am, was the first to leave Perth International Airport for the day's search schedule. It arrived at the designated area, about 2,700 kilometers from Perth, at 09:55am.
Search conditions were difficult with gales of 4-5 m/sec, waves of 1 to 2 meters and a cloud ceiling of about 200 meters.
The plane returned to the airport at 2.20pm.
You are subscribed to email updates from tunku To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
Setelah 3 hari catuan air di beberapa kawasan di Taiping, hari ini bandar Taiping menerima hujan yang lebat sehingga terlaku pokok tumbang dan banjir kilat.
Sejak Isnin lepas hujan turun setiap petang, dengan itu diharapkan catuan air yang dijangka berlaku sehingga 16 April tidak akan terjadi..
Berikut gambar dari facebook @taiping
You are subscribed to email updates from Taipingmali To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) menyifatkan penutupan Quality Hotel di Shah Alam adalah satu tindakan yang tidak wajar sehingga memaksa hampir 120 pekerjanya hilang mata pencarian.
Pengerusinya, Hamidzun Khairuddin berkata, penutupan Quality Hotel ini membuktikan ketangkasan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam menyelesaikan masalah ekonomi di negeri Selangor.
"Kita difahamkan, banyak lagi anak syarikat Selangor akan gulung tikar pada tahun ini.
"Dalam masa yang sama, GAPS mendapat khabar angin penutupan Quality Hotel ini akan digantikan menjadi Hub SPA Negeri Selangor," ujarnya mengulas nasib yang menimpa pekerja Hotel Quality di Shah Alam setelah ditamatkan operasinya.
Sehubungan dengan itu, GAPS memberikan amaran untuk bertindak tegas jika khabar angin mengatakan penubuhan Hub SPA Selangor ini benar-benar berlaku mengantikan Hotel Quality ini.
"Bagi kami, Bandar raya Shah Alam tidak sesuai untuk penubuhan Hub SPA negeri Selangor ini.
"GAPS juga mencadangkan agar para pekerja Quality Hotel ini diserapkan ke dalam mana-mana anak syarikat kerajaan Selangor kerana majoriti pekerja ini adalah orang Melayu.
"Adalah tidak adil mereka dibuang kerja kerana kegagalan pengurusan syarikat dan kerana polisi-polisi kerajaan negeri," tambahnya.
Syed Ahmad Saifullah bin Hashim No. K/P : 890620-10-5311 Tarikh lahir : 20 Jun 1989 Taraf Kahwin: Bujang Alamat Rumah No. 29 Jalan Bandar U 18, Seri Iskandar, Perak.
Suspek kini sedang direman di Balai Polis. Kepada ahli-ahli RBA, apakah kamu fikir kamu hebat?
Mesej ini yang telah dijadikan satu motaj telah tersebar seolah-olah seorang wanita Islam yang masih bertelekong sudah pelok ugama Buddha dan memaki Allah.
Peliknya dia menulis Momet seolah-olah Melayu ini tidak tahu mengeja nabi muhammad.
Cara tulisan bukan cara orang Melayu bercakap. Tambah lagi, orang Buddhist yang pure tak hina ugama lain.
Ianya seolah-olah RBA nak laga-lagakan Melayu/Islam dan penganut Buddha dengan cara membuat Melayu Islam membenci orang berugama Buddha.
Peguam PKR yang jadi batu api dan sedia biayai saman atas janji bila menang bayar mereka beberapa peratus ddah tak nampak batang hidung dan duit dah masuk kocek dibelanja.
AKhirnya peneroka kena bayar balik.Agak-agak peguam tu semua sedia ke pulangkan balik duit?
Belajar-belajar minta maaf dan ampun dengan Tan Sri Isa Samad dan Felda ye... hehehe
Seorang twitterer, Firdaus Abdullah menyiarkan kejayaan KLIA sebagai lapangan terbang kedua terbaik di dunia oleh sebuah majallah penerbangan.
Lalu seorang twitterer lain Saly Ma menjawab KLIA tidak perlu lagi melayan Tony Fernandez yang merepek enggan pindah ke KLIA2 yang sudah siap di bina.
Sebelum ini Tony Fernandez juga menuntut macam-macam dalam hal pembinaan KLIA2 dan pusing macam peliwat untuk kata KLIA2 lambat.
Padahal bukan lambat tapi dirancang kembali dengan design baru untuk memenuhi kehendak Air Asia dan juga peningkatan permintaan antarabangsa.
Air Asia enggan pindah kerana dia tidak mahu kemudahan yang mana dia perlu bayar dan tak mahu kemudahan dan keselesaan untuk penumpang.
Tapi dia berbohong bila menjawab twitter:
Saly Ma mengetawa jawapan bohong Tony Fernandez.
Betulkah Air Asia utamakan orang ramai dan penumpang?
Kalau betul, tiadalah penumpang terkejar-kejar untuk dapatkan kerusi. Tiadalah bayaran sur caj yang tidak pernah jelas dan ikut sukahati mereka.
Tiadalah tak bayar cukai airport yang boleh kerajaan guna untuk tambah baikkan lagi kemudahan dan infrastruktur pengangkutan udara.
Tiadalah penumpang kena tunggu berjam -jam. Tiadalah penumpang dilambatkan penerbangan sesuka hati supaya Air Asia bboleh untung dengan isi kapalterbang sepadatnya.
Tiadalah orang ramai rugi dengan amalan perniagaan yang tidak beretika dan tidak berhati perut oleh Air Asia.
Ketika MH370 dan syarikat penerbangan asing menyuarakn simpati, Tony Fernandez tiada menyaurakan simpati dan rasa belas kesian pada keluarga mangsa dan MAS.
Malah dia gunakan peluang ini untuk menghina MAS dan berbohong...
Pilot Air Asia kebanyakkan dicuri dari MAS. Mereka tak belanja untuk latihan pun ...
Malah pilit-pilot itu kebanyakkan kesal sertai MAS dan juga Malindo kerana indah kabar dari rupa saja. Pengurusan dan pentadbiran teruk
Bertindak atas maklumat Sentul Report 5181/2014 pada 6 April 2014 pengadu bersama sepasukan pegawai dan anggota dari JSJ IPD Sentul, sepasukan D9 IPK Perak dan sepasukan JSJ IPD Perak Tengah telah pergi di alamat no. 29, Bandar Universiti, Seri Iskandar, Perak. Apabila sampai di alamat tersebut pengadu telah mengetuk pintu dan dibuka oleh 1 (P) Melayu. Seterusnya pengadu memperkenalkan diri pegawai kanan polis dengan menunjukkan kad kuasa polis dan minta butir pengenalan diri diberi ialah Laila bt Arden KPT no 620512-10-5664 alamat no. 29 Jalan Bandar U18, Seri Iskandar, Perak. Pengadu bersama saksi polis telah menyatakan tujuan kedatangan adalah untuk mencari 1 (L) melayu yang dikenali dengan nama 'Syed Saifullah'. Kemudian (P) melayu tersebut telah memberitahu (L) melayu yang dicari adalah anaknya dan saspek telah keluar makan bersama suaminya dalam beberapa minit yang lalu. Pengadu kemudiannya telah menyuruh (P) melayu tersebut menelefon anaknya.
Dalam 20 minit kemudian telah datang (3) lelaki melayu ke rumah tersebut dan pengadu telah kenalkan diri sekali lagi sebagai pegawai kanan polis dengan menunjukkan kad kuasa polis lalu bertanyakan siapakah 'Syed Saifullah' dan (1) L melayu telah mengaku dirinya adalah lelaki tersebut. Seterusnya pengadu bersama saksi polis telah membuat pemeriksaan badan ke atas saspek dan telah menjumpai sebuah h/phone jenama Sony Xperia warna hitam/putih no tel 013-4928564 dari poket sebelah kanan. Pengadu telah membuat pemeriksaan di bilik tidur utama dan dua yang terletak di tingkat satu. Tangkapan dan rampasan adalah seperti berikut:
Saspek:
Nama: Syed Ahmad Saifullah bin Hashim
No. KPT : 890620-10-5311
Jantina : Lelaki
Warganegara : Malaysia
Tarikh lahir : 20 Jun 1989
Keturunan : Melayu
Taraf perkahwinan : Bujang
Alamat : No. 29 Jalan Bandar U 18, Seri Iskandar, Perak.
Ayah kepada seorang pramugari Penerbangan Malaysia (MAS) bangga apabila mendapat tahu anak beliau menyuap makanan kepada seorang penumpang warga emas. Gambar pramugari berkenaan yang dikenali sebagai Syarifah Firnaz Al-Yahya menjadi perbualan hangat di kalangan pengguna media sosial Malaysia.
"Kawan saya yang hantar gambar itu menerusi Facebook. Dia tanya 'Itu anak awak ke?' tetapi saya cakap itu gambar lama, sudah dua tahun pun.
"Namun saya sedih bila ada yang berkata bahawa ia hanyalah seperti satu drama. Saya tetap bangga dengan beliau," kata Syed Farieh Hassan
Beliau juga pernah berkhidmat sebagai seorang pramugara bermula pada tahun 1974 dan mengakui bahawa layanan Penerbangan Malaysia(MAS) memang terbaik.
"MAS memang terbaik. Saya cakap ini bukan kerana saya pernah berkhidmat bersama mereka dan anak saya kini pramugari tetapi keselamatan diutamakan ketika latihan. MAS juga untuk beberapa tahun pernah memenangi anugerah kru penerbangan terbaik oleh Skytrax," jelas beliau.
Syed Farieh turut berkata anak beliau membantu seorang warga emas yang duduk di kelas ekonomi dan ini menunjukkan dedikasi kru MAS.
"Saya tidak hairan jika ia berlaku di kelas Pertama atau Perniagaan (Business Class), jadi mereka memang akan memberikan layanan yang bagus. Tapi Kelas Ekonomi MAS memang ada 'kelas'," tambah Syed Farieh.
Ditanya tentang personaliti anak beliau, beliau akui bahawa Syarifah Firnaz memang mesra, bukan sahaja ketika bekerja tetapi di rumah bersama ahli keluarga.
"Dia selalu menjaga nenek beliau, iaitu ibu saya. Kalau balik dari kerja, dia akan terus ke bilik neneknya. Dia juga sering menolong ibunya dan juga tiga anak saudaranya. Dia memang mesra."
Selepas kejadian kehilangan MH370, beliau agak risau dengan kerjaya anak yang memerlukannya terbang ke seluruh dunia.
"Saya juga pernah lalui pengalaman yang sedih dimana rakan sekerja berada di dalam pesawat MH653 yang terhempas di Tanjung Kupang. Namun mana-mana syarikat penerbangan akan utamakan keselamatan dan sekuriti.
"Ajal itu boleh berlaku dimana-mana. Kita hanya perlu berdoa. Saya tetap berikan sokongan kepada beliau."
Syed Farieh kini sudah bersara dan kini menjadi pemandu pelancong dimana beliau akan ke luar negara sebanyak 12 hingga 13 kali setahun.
"Saya tidak pernah menaiki pesawat dimana anak saya bertugas sebagai pramugari. Dia pernah ajak saya juga tapi atas tugasan, kita tidak sempat menaiki pesawat yang sama. Tapi mungkin satu hari nanti," akhiri beliau.
SEPANG - AirAsia memohon maaf kepada umum atas kesilapan yang berlaku melalui penerbitan artikel 'Pilot's Perspective' dalam majalah Travel Sixty yang diedarkan di dalam pesawat penerbangan syarikat itu.
Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Kamarudin Meranun berkata, rencana tulisan Kapten Lim Khoy Hing iaitu bekas juruterbang AirAsia dan MAS itu dikeluarkan pada waktu tidak sesuai selain tindakan disiplin bakal dikenakan kepada sidang editorial majalah terbabit.
"Tidak disengajakan dan dikesali, isu semasa dalam artikel itu membincangkan radar dan sistem kedudukan sejagat (GPS), yang telah dicetak sebulan sebelum tarikh keluarannya.
"Kami telah menangani isu ini dan telah menambah baik proses kelulusan editorial bagi memastikan kandungan majalah ini konsisten dengan nilai-nilai jenama kami selain berjanji perkara seperti ini tidak akan berlaku pada masa akan datang ," katanya dalam satu kenyataan semalam.
Kamaruddin berkata, pihaknya telah mengeluarkan semua majalah Travel Sixty itu daripada setiap pesawat penerbangan AirAsia.
AirAsia menjadi sasaran warga siber berikutan penyebaran sekeping gambar berkaitan dengan artikel itu yang didakwa tidak sensitif dengan tragedi kehilangan MH370.
Dunia menyebutnya sebagai pulau Alien, makhluk yang hidup di pulau ini serba aneh dan tidak ditemukan di tempat lainnya. Pulau ini dikatakan begitu indah, namun sama sekali tak tersentuh oleh dunia luar, hingga UNESCO menganugerahkannya sebagai salah satu Lokasi Warisan Dunia.
Sejumlah teori dan khabar angin mengatakan, pulau ini diduga sebagai tempat dimana Dajjal pernah di penjara pada masa lampau, sebelum akhirnya bebas dan mengharungi samudera menuju Segitiga Bermuda.
Pulau Socotra adalah kepulauan kecil yang terletak di Lautan Hindi, sekitar 80 km sebelah timur tanduk Afrika dan 380 km selatan benua Arab. Kawasannya masuk dalam wilayah Republik Yaman.
Berada disini seperti berada di planet lain, indah namun terkesan sangat aneh. Teori sekaligus mitos pulau ini sebagai penjara Dajjal makin kuat jika disandingkan dengan beberapa teori dan sejarah lainnya bahawa Dajjal pernah dikurung di Laut Yaman.
Menurut penelitian sejumlah pakar, Pulau Socotra merupakan pulau yang terbentuk sejak jutaan tahun silam dengan bentuk asli seperti itu, tak terusik oleh gerakan geologi dari wilayah bumi lainnya. Kerana kewujudannya yang terasing dari dunia luar, maka makhluk hidup yang ada di pulau ini bersifat endemik iaitu tidak ditemui ditempat lain di dunia ini.
P.Pinang, 5 April 2014 - Ketua Pembangkang Dun P.Pinang, Dato Jahara Bt Hamid hari ini mewakili semua Adun Barisan Nasional negeri membantah cadangan pembangunan tapak TUDM Butterworth diatas alasan bahawa pemimpin Umno/BN lebih mementingkan kehendak rakyat negeri P.Pinang.
Ketua Pembangkang berkenaan menyifatkan pembangunan tapak TUDM di Butterworth akan menyebabkan kesan kependudukan yang besar dan menjejaskan kawasan persekitaran Kadun Telok Air Tawar dan kawasan Parlimen Tasek Gelugor.
Selain itu, Jahara juga mendakwa penukaran tanah TUDM di Butterworth dengan tapak di Ara Kuda milik PERDA adalah tidak wajar dilakukan oleh pihak kerajaan Pusat. Ini kerana kawasan berkenaan telah dirancang untuk pembangunan rumah kos rendah serta rumah mampu milik untuk rakyat.
Menurut Jahara, pihak pengurusan PERDA sendiri telah menolak cadangan kerajaan untuk mengambil tanah tersebut sebagai "land swap" bagi tujuan pemindahan tapak TUDM di Butterworth.
Menjawab soalan dari pihak media, Adun Umno Pulau Betong, YB Mohd Farid Saad tidak menolak untuk bersetuju dengan Ketua Menteri DAP P.Pinang didalam membantah pemindahan tapak TUDM ini.
Menurut Mohd Farid, kepentingan rakyat bawahan harus diutamakan dan itulah tugas sebenar wakil rakyat di negeri ini. "Jika didalam kepentingan rakyat, kita akan bersetuju jika Guan Eng buat perkara yang betul.., begitu juga Guan Eng harus bersetuju jika kita berbuat serupa.." ujarnya.
Tapak TUDM Butterworth seluas 407 hektar dicadangkan untuk dijadikan sebagai Pusat Art & Leisure oleh TSR Capital Berhad. ~ UtaraNews.com
Tindakan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang mendakwa kerajaan menyembunyikan fakta sebenar kehilangan pesawat MH370 dan mempersoalkan kegagalan sistem radar negara mengesan perubahan haluan pesawat itu dikecam pelbagai pihak. Sila lihat di sini!
Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyifatkan tindakan Anwar itu meletakkan diri Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersebut ke tahap paling rendah.
Katanya, walaupun pihak kerajaan bersama negara-negara lain bertungkus-lumus berusaha dalam misi pencarian pesawat tersebut, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu pula dilihat mengejar keuntungan politik.
"Kenyataan Anwar jelas tidak berasas. Kita bukan berada dalam keadaan perang, sebaliknya, pesawat ini adalah sebuah pesawat awam yang meninggalkan ruang udara kita, bukan pesawat yang tidak dikenali menghampiri dari luar negara.
"MH370 telah mengikuti laluan perdagangan biasa dan pesawat awam kerap menukar laluan. Ini adalah dakwaan yang tidak berasas oleh Anwar di peringkat antarabangsa yang benar-benar tidak kena dan tidak membantu usaha pencarian," kata beliau dalam akaun Twitter hari ini.
Akhbar Daily Telegraph yang berpangkalan di United Kingdom (UK) hari ini menyiarkan kenyataan Anwar yang mempersoalkan kegagalan sistem radar canggih Malaysia, Marconi untuk mengesan perubahan arah laluan pesawat MH370 dan menuduh kerajaan menyembunyikan maklumat berkaitannya.
Dalam pada itu, Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah berkata, kenyataan itu bersifat provokasi dan cuba melakukan satu pembohongan kepada rakyat negara ini.
"Besar kemungkinan tindakan Anwar itu dirancang dan beliau mungkin diperalat pihak ketiga untuk memburukkan negara ini sebagaimana media asing yang berterusan menyalahkan Malaysia dalam insiden MH370," katanya.
Azwanddin turut mempersoalkan mengapa Anwar hanya menuding jari menyalahkan Malaysia sedangkan operasi pencarian itu melibatkan 26 negara.
Katanya, jika radar milik negara ini dapat mengesan sebarang perubahan arah haluan pesawat itu, sudah tentu Malaysia tidak mengharapkan bantuan luar.
Sementara itu, Yang Dipertua Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Negeri Sembilan, Ruslan Kasim berkata, Anwar sepatutnya berpijak di bumi nyata sebelum memberikan sebarang kenyataan kepada media asing.
"Tindakan Anwar tiada bezanya dengan peranan yang dimainkan stesen televisyen CNN yang cuba menimbulkan pelbagai spekulasi sejak kehilangan MH370 pada 8 Mac lalu.
"Pada masa yang sukar ini adalah lebih baik untuk Anwar menunjukkan simpati kepada keluarga mangsa," katanya. -UMO
Suara Politik Belantan
You are subscribed to email updates from Belantan To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
Jembatan yang ada saat ini kebanyakan dibuat oleh manusia namun apa kamu pernah berpikir jika alam ini ternyata bisa membuat jembatanya sendiri. Nah berikut ini ada beberapa jembatan alami tanpa adanya campur tangan manusia, mau tahu jembatan alami apa saja itu, simak berikut ini:
1. Xianren Bridge, China Xianren Bridge atau yang biasa dikenal juga dengan Peri Bridge adalah lengkungan alami terbesar di dunia dengan rentang seluas 400 kaki atau 120 meter. Jembatan yang terukir dari batuan kapur ini terletak sekitar 40 km sebelah barat laut Fengshan di barat laut Provinsi Guangxi, China.
Jembatan alami Peri Bridge sempat tidak diketahui keberadaannya oleh warga China. Hingga akhirnya di tahun 2009, seorang ahli geologi menemukannya melalui Google Earth. Hal ini dengan cepat dikonfirmasi oleh gambar Panoramio yang terkait dengan Google Earth, yang diambil oleh fotografer asal China. Setelah melakukan beberapa kali percobaan, akhirnya jembatan tersebut berhasil diukur pada tahun 2010.
2. Jiangzhou Immortal Bridge, China Jembatan Alami Jiangzhou Immortal Bridge terletak sekitar 2 km sebelah timur desa Jiangzhou di Provinsi Guangxi, China. Atau sekitar 30 km sebelah selatan Fengshan. Panjang jembatan ini masih jadi kontroversi karena informasi yang didapat bertentangan dengan lengkungannya. Batas antara rentang ditempatkan sekitar 340 meter yang menjadi jembatan terpanjang ke dua di dunia.
3. Landscape Arch, USA Jembatan Alami Yang Terletak di bagian Taman Nasional Arches di Utah, Amerika, Landscape Arch jauh lebih tua dan hampir mendekati siklus hidup yang terakhir. Di bagian tertipis lengkungannya hanya memiliki tebal 6 kaki, namun rentang batunya mencapai 290 meter.Lengkungan ini bisa saja runtuh kapanpun dalam waktu yang tak terduga. Di tahun 1991, 73 lempengan batu tipis berjatuhan. Kejadian yang sama terulang tahun 1995. 47 kaki panjang batu.
4. Kolob Arch, USA Jembatan Yang Terbentuk Secara Alami Kolob Arch, USA terletak di Zion National Park, Amerika Serikat. jembatan berukuran 287 meter ini terletak di pedalaman Taman Nasional Zion. Pada abad ke-20, banyak orang yang beranggapan bahwa Kolob sebenarnya adalah lengkungan batu terbesar di dunia.
5. Aloba Arch, Chad Jembatan Yang Terbentuk Secara Alami Aloba Arch adalah salah satu lengkungan batu yang paling indah di dunia. Terletak di Range Ennedi di Gurun Sahara, Aloba Arch memiliki rentang sekitar 250 meter. Lengkungan ini disebut sebagai jembatan alam tertinggi di dunia. Nah itulah beberapa jembatan yang terbentuk secara alami tanpa ada unsur campur tangan manusia dalam pembuatanya.
5 Jembatan terpopuler sebagai tempet bunuh diri di dunia - Mungkin, tidak ada yang menyangka bahwa jembatan-jembatan yang menjadi landmark di suatu kota atau negara ini, ternyata juga dikenal sebagai tempat yang populer untuk bunuh diri. Dibangun dengan megah dan memiliki panorama yang indah, jembatan-jembatan yang menjadi tujuan wisata ini rupanya juga menjadi tempat favorit bagi mereka yang ingin mengakhiri hidup.
1.Coronado Bridge, San Diego, California San Diego-Coronado Bridge atau biasa disebut Coronado Bridge, adalah sebuah jembatan yang melintasi Teluk San Diego di Amerika Serikat, yang kemudian menghubungkan San Diego dengan Coronado di California. Coronado Bridge sendiri dianggap sebagai jembatan bunuh diri paling mematikan ketiga di Amerika Serikat, setelah Jembatan Golden Gate di San Francisco dan Jembatan Aurora di Seattle.
Antara tahun 1972 dan 2000, lebih dari 200 kasus bunuh diri terjadi di jembatan ini. Pembangunan Coronado Bridge dimulai pada Februari 1967, dan kemudian dibuka untuk lalu lintas umum pada tanggal 3 Agustus 1969. Pembangunan jembatan, yang dirancang oleh arsitek bernama Robert Mosher ini, menelan biaya USD 50 juta atau sekitar Rp 572 miliar.
2.Erskine Bridge, Erskine, Skotlandia Erskine Bridge adalah sebuah jembatan yang membentang di atas Sungai Clyde di Skotlandia. Jembatan yang menghubungkan West Dunbartonshire dengan Renfrewshire ini dapat dilewati oleh semua jenis kendaraan bermotor, pengendara sepeda dan pejalan kaki. Selain dikenal karena pemandangannya, jembatan ini juga dikenal sebagai salah satu tempat bunuh diri paling terkenal di Skotlandia.
Menurut data yang dilansir Wikipedia, ada sekitar 15 orang yang bunuh diri di jembatan ini setiap tahun. Jembatan bahkan sempat menjadi sorotan media lokal maupun internasional, setelah kasus kematian dua gadis remaja yang melarikan diri dari unit keamanan terdekat.
3.Prince Edward Viaduct, Toronto, Ontario, Kanada Prince Edward Viaduct atau biasa disebut Bloor Viaduct, adalah nama dari sistem jembatan lengkung di Toronto, Ontario, Kanada, yang menghubungkan Bloor Street East, di sisi barat dari sistem, dengan Danforth Avenue di sisi timur. Dengan adanya peningkatan populasi di perkotaan, jembatan ini perlahan menjadi magnet bagi orang yang ingin mengakhiri hidup, karena mereka bisa dengan mudah melompati pagar jembatan yang rendah dan terjun bebas ke bawah.
Dengan hampir 500 kasus bunuh diri yang tercatat pada tahun 2003, Prince Edward Viaduct menduduki peringkat kedua di Amerika Utara sebagai tempat favorit untuk bunuh diri, setelah Jembatan Golden Gate di San Francisco. Puncaknya, pada tahun 1997, angka bunuh diri di jembatan ini rata-rata satu orang setiap 22 hari.
4.Golden Gate Bridge, San Francisco, California, Amerika Golden Gate Bridge adalah jembatan gantung yang membentang sejauh tiga mil antara Teluk San Francisco dan Samudra Pasifik. Struktur menakjubkan ini menghubungkan San Francisco, di ujung utara Semenanjung San Francisco, ke Marin County. Jembatan ini merupakan salah satu landmark paling terkenal dari San Francisco, dan telah dinyatakan sebagai Keajaiban Dunia Modern oleh American Society of Civil Engineers.
Setelah Nanjing Yangtze River Bridge, Golden Gate Bridge berada di urutan kedua sebagai Jembatan Yang Dikenal Tempat Bunuh Diri Paling Populer Di Dunia. Sebagian besar orang yang bunuh diri di sini ditemukan meninggal akibat trauma. Sekitar 5 persen dari mereka awalnya bertahan, tetapi kemudian tenggelam atau meninggal karena hipotermia. Pada tahun 2012, tercatat ada lebih dari 1.600 orang yang bunuh diri di jembatan tersebut.
5.Nanjing Yangtze River Bridge, Nanjing, Jiangsu, China Nanjing Yangtze River Bridge adalah sebuah jembatan yang melintasi Sungai Yangtze antara Pukou dan Xiaguan di Nanjing, China. Jembatan yang dibuka untuk umum pada tahun 1968 ini dikenal sebagai tempat favorit untuk bunuh diri. Tercatat ada lebih dari 2.000 kasus bunuh diri yang terjadi antara tahun 1968 sampai 2006 di jembatan tersebut.
Bahkan, ada lebih dari 200 orang yang mencoba untuk melompat dari Nanjing Yangtze River Bridge pada 2006 silam. Untungnya, sebagian besar orang yang mencoba bunuh diri di jembatan itu pada 2006 lalu, berhasil ditahan oleh polisi, namun masih ada sekitar 15 dari mereka yang berhasil melompat dan tewas. Catatan polisi setempat menunjukkan bahwa jumlah orang yang berhasil diselamatkan di jembatan berkisar antara 100 hingga 200 orang per tahun.
Tahun 2012 dalam satu majlis bersama rakyat, Datuk Seri Najib secara terbuka telah memohon maaf kepada rakyat di atas kesilapan-kesilapan yang dilakukan BN dan akan bertindak memperbetulkan keadaan. Baca selanjutnya di sini
Saya masih ingat lagi bagaimana sepantas kilat puak-puak Pas menghina dan memperleceh permohonan maaf Datuk Najib pada masa itu. Lihat di bawah sebahagian daripada bukti yang saya sempat cari bagaimana Pas memperlecehkan permohonan maaf Datuk Najib. Kedua-dua makhluk yang bercakap itu berkopiah atas kepala. Kononnya alim dan waruk lah….
Minggu lepas tiba-tiba Nik Aziz pula meminta maaf diatas kesilapan dia sewaktu menjadi Menteri Besar Kelantan.
Seperti yang sering saya tulis dalam blog ini, Allah Maha Besar, Allah Maha Kaya. Setiap perbuatan yang kau lakukan pada orang maka satu hari nanti kau akan terima balasannya. Apatah lagi orang yang seperti mereka yang menjual agama Allah untuk kepentingan politik. Berkopiah dan berjubah ke sana sini, tetapi mulut tak habis-habis memfitnah, mencerca, menghina dan memaki hamun orang lain.
Seperti yang kita tahu permohonan maaf Nik Aziz dipandang sinis oleh pelbagai pihak. Daripada dalam internet hinggalah ke warung kopi orang memandang sinis permohonan maafnya itu. Ya lah…selama ini dia dan orang-orangnya menggambarkan Nik Aziz itu sebagai seorang ulama yang suci, bersih dan maksum. Tiba-tiba ulama maksum minta maaf. Itu yang membuat orang ramai ketawa dan pandang sinis.
Selepas ini puak-puak Pas akan kata, Nabi dan para sahabat pun mengaku salah dan minta maaf. Ya betul ! Saya setuju. Tapi cara puak-puak kamu meletakkan pemimpin kamu mengatasi Nabi. Sehinggakan apabila Nik Aziz kata Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW mamat kampung biasa sahaja, tiada seorang pun orang Pas yang berani lawan atau tegur Nik Aziz. Seseorang peliwat jangan kata nak berkawan atau bersahabat, sebaliknya Nabi langsung tak mengaku sebagai umatnya. Tapi Pas selamba sahaja berkawan dan menjulang seorang peliwat yang Nabi tak mengaku umatnya.
Berbalik kepada kisah permohonan maaf Nik Aziz, semalam Nik Aziz melahirkan rasa kesal atau kecewa kerana permohonan maafnya minggu lepas disalah tafsir atau dipandang sinis oleh kebanyakkan orang.
Apa kata Nik Aziz ?
Jeng…jeng…jeng…jom kita lihat….
KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kecewa apabila niat baiknya meminta maaf atas segala kesilapan yang dilakukan sepanjang memimpin Kelantan sebelum ini disalah tafsirkan pihak tertentu.
Menurutnya,masyarakat tidak sepatutnya membuat tanggapan negatif dan pelbagai andaian tanpa usul periksa sehingga menimbulkan spekulasi kerana selagi individu yang melafazkan maaf tersebut masih hidup, perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku.
"Orang tafsir macam-macam, selagi orang itu hidup, jangan tafsir bukan-bukan. Kita mesti tanya sendiri, jangan pandai-pandai tafsir pula, kalau dia dah meninggal bolehlah nak tafsir.
"Kalu perkara (yang ditafsir) itu betul, tidak mengapa, kalau salah, ia sudah dikategorikan sebagai mengumpat, sedangkan maksud yang disampaikan adalah bukan seperti yang ditafsirkan," katanya ketika ceramah kuliah mingguan di Medan Ilmu, semalam.
Saya ketawa berguling-guling apabila membaca pesanan Nik Aziz. Nampaknya dia meludah atas muka dia sendiri.
Apabila permohonan maaf dia dipandang negatif, maka dia pun berpesan-pesanlah dengan kebenaran sepertimana tulisan yang dihitamkan di atas. Tetapi dimana suara dia sewaktu puak-puak Pas memperlecehkan permohonan maaf Datuk Najib?
Jika benar dia seorang ulama, seorang tok guru dan seorang yang alim yang meletakkan kepentingan islam lebih dari kepentingan politik, sepatutnya dia membuat perkara yang sama seperti yang dia buat semalam sewaktu puak-puak Pas memperlecehkan permohonan maaf Datuk Najib dulu ?
Lucu beb bila Nik Aziz berkata, masyarakat tidak sepatutnya membuat tanggapan negatif dan pelbagai andaian tanpa usul periksa sehingga menimbulkan spekulasi, dan kalau perkara (yang ditafsir) itu betul, tidak mengapa, kalau salah, ia sudah dikategorikan sebagai mengumpat.
Siapa raja fitnah selama ini ? Siapa yang menjadi raja spekulasi selama ini ? Siapa raja makin hamun orang selama ini ? Siapa yang menuduh orang-orang Umno tak sembahyang ? Siapa yang doa Najib pecah perut sebelum ini ?
Lawak April Fool betullah kau ni Nik Aziz….
You are subscribed to email updates from RBF Online To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
KUALA LUMPUR: Sebuah kapal peronda China, Haixun mengesan isyarat getaran dengan frekuensi 37.5 kHz di kawasan carian pesawat penerbangan MH370 di selatan Lautan Hindi, lapor agensi berita Xinhua.
Sebuah syarikat pengeluar 'pinger' memberitahu CNN, frekuensi itu adalah isyarat yang standard daripada kotak hitam atau secara khusus perakam suara kokpit dan perakam data penerbangan.
"Frekuensi itu sama," kata Anish Patel, presiden syarikat Dukane Seacom kepada CNN.
Penemuan terbaru ini bagaimanapun belum disahkan oleh Pusat Penyelarasan Agensi Bersama di Perth yang menyelaraskan gerakan mencari pesawat Malaysia Airlines itu di selatan Lautan Hindi.
Pakar bagaimanapun mengingatkan isyarat itu mungkin boleh jadi datang daripada benda lain selain daripada pesawat.
Perkembangan ini menyusul selepas 29 hari pesawat Boeing 777-200 itu hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac lepas.
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein beberapa jam sebelum laporan Xinhua itu terbit mengumumkan pembentukan tiga jawatankuasa kabinet untuk menangani isu kehilangan pesawat Malaysia Airlines itu.
Semalam Harian Metro mengeluarkan berita mengenai kelakuan tidak senonoh seorang pensyarah IPT Awam. Namun, baru hari ini kecoh media sosial apabila tersebarnya satu salinan Laporan Polis yang dibuat oleh pelajar wanita di UiTM Arau, Perlis itu yang mendakwa dirinya dir*ba oleh pensyarah yang juga seorang pakar motivasi terkenal.
Nurul Shuhada binti Shahadan, dalam laporannya mendakwa pensyarah Matematiknya, Prof Izzi Hj. Ali telah melakukan perbuatan tidak senonoh itu di dalam pejabatnya. Baca laporan penuh dibawah:
Pada 28/3/2014 jam lebih kurang 2.30 petang saya telah pergi ke pejabat Prof Izzi (MD Izuddin Bin Hj Ali) komplek Star No F204 dalam UiTM Arau Perlis untuk mengulangkaji pelajaran matematik. Semasa didalam pejabatnya, terdapat saya dan (2) rakan saya nama:Nur Erina Fazlin dan Nur Syafina. Kemudian Prof Izzi telah datang kearah saya dan duduk bersila disebelah saya. Selepas itu, saya telah bertanyakan kepada prof izzi berkenaan dengan subjeknya. Tiba-tiba Prof Izzi telah meraba saya bermula dibahagian kaki sehingga kebahagian d*da saya tanpa kerelaan saya. dalam masa yang sama juga prof izzi telah mer*mas buah d*da saya dengan beberapa kali. dalam kejadian ini saya berasa takut untuk menghalang prof izzi melakukan perkara yang tidak senonoh terhadap saya kerana saya bimbang kertas peperiksaan akan saya ambil pada hari ahad 30/03/2014 gagal. Sebelum ini prof izzi pernah berkelakuan seperti itu di dalam kelasnya semasa sesi pembelajaran berlangsung. Hampir setiap kali saya menghadiri kelasnya prof Izzi berkelakuan tidak senonoh seperti mengambil kesempatan terhadap saya dengan menggeselkan kakinya ke kaki saya. Saya juga dapat tahu perkara ini telah berlaku kepada kawan-kawan saya yang lain. Perkara ini telah dimaklumkan kepada pihak atas UiTM Arau Perlis. Tujuan saya buat repot adalah kerana tidak puas hati dengan tindakan prof Izzi memandangkan kejadian ini menjatuhkan maruah saya dan bimbang takut terjadi apa-apa ke atas diri saya dikemudian hari. Datang balai buat laporan.
Sekiranya dakwaan Nurul Shuhada itu benar, kejadian ini pasti amat memalukan buat seorang pakar motivasi dan siasatan perlu dijalankan segera. Namun, sekiranya ini hanya fitnah semata-mata, Prof Izzi juga perlu tampil menjawab dakwaan itu untuk membersihkan namanya.
Status Shuhada di dalam Whatsapp beliau. (Sumber Twitter)
Sebelum ini, Prof Izzi mula dikenali melalui satu slot motivasi yang bersiaran di Radio Hot FM. Ramai yang mengenali beliau dengan tagline 'renung-renungkan dan selamat beramal'...
Pemilik facebook AfiqKL town telah mendedahkan gambar wajah seorang lelaki yang dikatakan bertanggungjawab menyunting gambar Datin Seri Rosmah yang dipadankan dengan satu mayat hancur yang mengerikan.
AfiqKL town juga memberi amaran dengan menyatakan rakyat akan bertindak terhadap lelaki ini jika kerajaan tidak mengambil tindakan ke atas lelaki terbabit. Kata AfiqKL town lagi :-
"Ni la muka barua yang edit gambar Datin Rosmah mayat hancur kononnya disebabkan pesawat yang dinaiki PM yang pulang daripada Perh Australia terhempas di Lautan Sumatera Selatan. Maklumat peribadi dan nombor telefon kita dah dapat. Rakyat akan bertindak jika kerajaan tidak bertindak."
"Itulah salah satu sebab admin benci kepada pembangkang. Duk cerita bab agama, duk kapir kan orang sana sini tapi cara mereka tidak menunjukkan apa yang mereka cakap! Mohon di sebarkan gambar barua ni."
Saya difahamkan ada poster di Facebook yang disebarkan oleh ADIK SYED SAIFULLAH berkaitan diri saya. Tiada apa-apa yang dapat saya katakan selain mendosakan agar ADIK SYED SAIFULLAH mendapat keberkatan dalam hidup, dipanjangkan usia, menjadi anak yang soleh dan menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. Salam ROSMAH MANSOR.
Itu pesanan ringkas yang datang dari Rosmah Mansor berhubung penyiaran gambar ngeri menunjukkan mayat seorang wanita yang dilenyek dan berkecai dan kemudian dikaitkan dengan Rosmah Mansor, kononnya akibat kapalterbang yang dinaiki terhempas.
Banyak pihak di Facebook yang mengutuk keras perbuatan berkenaan. Bagaimanapun, beberapa orang RBA yang telah dikenalpasti begitu bermegah dengan gambar-gambar tersebut dan cuba membela perbuatan biadap tersebut dengan menyatakan, ia sekadar satu hiburan semata-mata.
Atau lebih tepat lagi, SATU SATIRA sebagaimana alasan yang telah diberikan oleh Teresa Kok.
Ketiadaan penguatkuasaan yang berkesan, selain pincang tugas SKMM dalam mengesan, mengekang dan menahan anasir-anasir subversif yang menjadikan media siber sebagai medium untuk menjahanamkan negara ini, menyebabkan golongan berkenaan bermaharajalela melakukan sekehendak hati mereka.
Akta Pencegahan Jenayah yang baru telah dikuatkuasakan dua hari lepas. PDRM juga turut mewujudkan Pusat Tindak Balas Siasatan PDRM (CIRC). Kes ini adalah kes serius pertama yang sewajarnya membuktikan Akta Pencegahan Jenayah yang baru dan CIRC PDRM berfungsi dengan berkesan dalam mengawal, mengekang, memantau dan memerangi penjenayah-penjenayah siber seperti Syed Saifullah. (BACA DI SINI)
DAP yang sedar penguatkuasaan undang-undang tersebut dan keberkesanan CIRC PDRM, sudah mula melakukan serangan dan bantahan menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Zairil Khir Johari @ Christopher Ross Lim. DAP bagaimanapun, pada masa yang sama, berteriak, melolong, menyalak dan merintih apabila para pemimpin mereka terkena serangan siber, tetapi bertindak melindungi RBA mereka yang melakukan fitnah dahsyat dan biadap.
Dalam beberapa buah negara mula melakukan kekangan atau mengehadkan penggunaan media sosial, Malaysia nampaknya masih lagi memberikan kebebasan sepenuhnya. Sehinggakan Amerika Syarikat yang sentiasa mendabik dada bahawa mereka adalah negara yang memperjuangkan kebebasan pun, turut sama menguatkuasakan Akta Patriot bagi mengekang sebarang anasir subversif yang menyalahgunakan media sosial.
Seharusnya Malaysia lebih sedar bahawa keadaan negara ini amat mudah meruap, mudah bergolak dan mudah berlaku kekacauan. Jauh lebih dari itu, amat mudah diserang dari luar dan cepat pula musnah kerana serangan dari dalam. Seharusnya pertahanan negara ini dan penjaga keselamatan lebih tegas dan lebih aktif.
ALOR SETAR 5 April - Sebuah pesawat syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia Bhd. (AirAsia) dari Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Sepang yang sepatutnya mendarat di sini pagi tadi telah dilencongkan ke Pulau Pinang dipercayai akibat cuaca buruk.
Menurut salah seorang penumpang pesawat terbabit yang tidak ingin dikenali, pesawat AK6012 itu berlepas dari LCCT pada pukul 7.05 pagi dan dijadualkan tiba di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Kepala Batas di sini pukul 8.05 pagi.
''Sebaik sahaja memasuki ruang udara negeri ini kami dimaklumkan kapten juruterbang bahawa pesawat terpaksa dialihkan ke lapangan terbang Pulau Pinang akibat cuaca buruk,'' katanya di sini hari ini.
Difahamkan pesawat terbabit turut membawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dijadualkan menghadiri satu program di Gurun pagi tadi. - UTUSAN ONLINE
HUTAN MELINTANG - Seorang gadis yang juga Orang Kurang Upaya (OKU) bukan sahaja menjadi tempat melampiaskan nafsu bapa saudaranya sendiri malah turut mengandung lapan bulan hasil hubungan terlarang itu.
Suspek yang merupakan seorang gelandangan itu melakukan perbuatan terkutuk terhadap gadis berusia 24 tahun itu di sebuah kebun kelapa di Kampung Tebuk Pangkor, Batu 23, Selekoh, dekat sini.
Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, pada 31 Mac lalu kira-kira 3 petang, ketua kampung dimaklumkan oleh adik mangsa yang kakaknya mengandung walaupun belum berkahwin.
Menurutnya, ketua kampung kemudiannya bertanya mengenai dakwaan tersebut kepada mangsa dan gadis itu memberitahu telah melakukan hubungan seks dengan bapa saudaranya sebelum satu laporan polis dibuat berhubung kejadian tersebut.
"Mangsa tidak mengetahui bila kejadian itu hanya mengingati ia berlaku pada waktu tengah hari apabila suspek datang berjumpanya dan memberikan wang sebanyak RM2 sebelum mengajaknya melakukan hubungan seks di kebun.
"Mangsa yang terencat akal mengikut suspek masuk ke kebun dan melakukan hubungan seks," katanya.
Kok Liang berkata, mangsa telah dirujuk ke Hospital Teluk Intan dan doktor mengesahkan gadis itu mengandung lapan bulan.
Jelasnya, suspek yang berusia 50 tahun berjaya ditahan anggota polis di Batu 23, Jalan Bagan Datoh, Selekoh.
"Kes disiasat di bawah Seksyen 376B Kanun Keseksaan dan hasil ujian air kencing pula mendapati suspek negatif dadah," katanya.
Beliau berkata, bagaimanapun, bapa mangsa yang merupakan pengadu ketika itu menarik semula laporan polis dibuat bagi kes berkenaan.
Jeli: Seorang remaja berusia 15 tahun yang cuba merahsiakan dirinya diperkosa teman lelaki daripada pengetahuan keluarga akhirnya terpaksa mengakui perkara itu apabila dia selamat melahirkan seorang bayi perempuan di rumah keluarganya di Kampung Nibong, Tanah Merah, dekat sini, Selasa lalu.
Remaja itu yang tidak bersekolah dan bekerja sebagai pelayan sebuah kedai makan di Bukit Bunga, dekat sini, mendakwa diperkosa teman lelaki yang masih menuntut di sebuah sekolah menengah kebangsaan berdekatan Tanah Merah sekitar September, tahun lalu.
Dalam kejadian jam 5.30 pagi, remaja berkenaan mengadu sakit perut mahu bersalin dan dibawa ke klinik kesihatan berdekatan untuk melahirkan bayinya sebelum dirujuk ke Hospital Tanah Merah (HTM), dekat sini, untuk rawatan susulan.
Ketua Polis Daerah Jeli Deputi Superintendan Sheik Azhar Sheik Omar berkata, tiga jam sebelum melahirkan bayinya, remaja terbabit sempat membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jeli berhubung insiden dia diperkosa.
Beliau berkata, mangsa dipercayai berjaya mengaburi mata keluarganya berikutan memiliki tubuh badan yang kecil dan tidak mengalami sebarang alahan meskipun menyedari dirinya hamil ketika kandungannya berusia enam bulan.
"Mangsa juga mendakwa pada hari kejadian dia dirogol, dia terlebih dulu diambil suspek untuk ke tempat kerja di Bukit Bunga sebelum suspek yang membawa motosikal Honda EX5 melencong ke kawasan semak di Kampung Ayer Lanas, dekat sini, dan merogolnya kira-kira jam 8.30 malam.
"Mangsa kemudiannya ditinggalkan di kawasan semak itu tanpa belas kasihan dan pulang ke rumahnya secara sendirian dua jam kemudian tanpa memberitahu sesiapapun termasuk ibu bapanya," katanya ketika ditemui di pejabatnya, di sini, semalam.
Sheik Azhar berkata, ketika ini mangsa masih dirawat di HTM untuk rawatan lanjut termasuk diberi kaunseling bagi menghilangkan trauma.
Katanya, polis sudah menahan suspek di rumahnya di Kampung Ayer Chanal, Tanah Merah, dekat sini, dan dia kini direman selama tujuh hari bagi membantu siasatan.
Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan (KK) yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan dikenakan sebatan.
Kuala Lumpur: Institut Sukan Negara (ISN) gempar, semalam selepas seorang kakitangannya mengugut untuk membakar diri di dalam sebuah ambulans kerana dilaporkan kecewa tidak terpilih untuk menghadiri sesi temu duga jabatan.
Bagaimanapun, usaha pemandu berusia 43 tahun itu gagal selepas dia berjaya dipujuk oleh isterinya sebelum diselamatkan oleh anggota polis dan Jabatan Bomba dan Penyelamat.
Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh, berkata dalam kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi itu, pemandu berkenaan bertindak mengurungkan diri di dalam ambulans bersama satu tong minyak petrol dalam usaha untuk membakar diri.
Rawatan perubatan
"Siasatan awal polis mendapati lelaki itu bertindak demikian kerana kecewa tidak terpilih untuk menghadiri temu duga di jabatannya. Lelaki itu kemudian dihantar ke hospital berdekatan untuk rawatan perubatan," katanya dalam satu kenyataan media, semalam.
Beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan kerana kesalahan cubaan membunuh diri. Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) ISN, Datuk Dr Ramlan Aziz bagaimanapun gagal dihubungi.
ROZITA bersama Ahmad Fuad dalam sidang media, semalam.
Kuala Lumpur: "Sebab iklan itu, saya kehilangan kontrak produk kecantikan bernilai hampir setengah juta. Jadi saya kena ambil tindakan," kata pelakon dan pengacara popular Rozita Che Wan mengenai keputusannya mengemukakan notis tuntutan kepada pihak yang menggunakan nama dan wajahnya tanpa kebenaran pada iklan dua produk kecantikan.
Rozita atau nama sebenarnya Rozita Abu Bakar @ Che Wan, 43, mengambil tindakan itu kerana mengalami kerugian selepas kehilangan kontrak sebagai duta satu produk kecantikan bernilai hampir RM500,000, baru-baru ini.
Difahamkan, pihak ketiga yang berhasrat melamar Rozita sebagai duta produk membatalkan rancangan itu kerana mereka menyangka aktres terbabit sudah terikat dengan dua produk berkenaan.
Rozita berkata, dia mengambil keputusan menghantar notis tuntutan kepada pihak tidak bertanggungjawab yang dirahsiakan identiti itu kerana gagal menurunkan iklan daripada pelbagai platform promosi selepas diminta berbuat demikian sebelum ini.
"Saya sudah beri mereka tempoh dan tunggu dua hingga tiga bulan. Pengurus saya juga pernah menghubungi dan cuba berunding dengan ejen jualan produk itu untuk turunkan nama dan wajah saya.
"Namun, tiada apa-apa tindakan daripada mereka. Jadi saya menerusi peguam akan hantar notis menuntut mereka turunkan iklan itu dalam masa 14 hari atau berdepan tindakan seterusnya," katanya pada sidang media di sebuah restoran di Jalan Ampang di sini, semalam.
Rozita turut ditemani pengurusnya Afeeq Abdul Wahab dan peguam Ahmad Fuad Hasim.
Harian Metro pada Khamis lalu melaporkan Rozita mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang menyalahgunakan nama dan wajahnya mempromosikan dua produk kecantikan termasuk satu produk membesarkan payudara.
You are subscribed to email updates from Pilihan Anda To stop receiving these emails, you may unsubscribe now.
Anwar yakin, kotak hitam pesawat malang MH370, bakal tidak dijumpai. Atas sebab itu, pada Khamis menuduh Kerajaan Malaysia dibelakang kehilangan pesawat malang itu. Asas kepada tuduhan itu, bateri kotak hitam pada pesawat malang itu akan habis kuasa dalam tempoh 48 jam, walaupun teorinya masih boleh bertahan dalam 15 hari lagi.
Tengah hari tadi, kapal pencari China Haixun 01 mengesan pulse serupa signal yang biasa ditransmit oleh kotak hitam. Pulse dengan 37.5khz sesaat merupakan indikator, bahawa pesawat MH370 memang terhempas di lautan hindi. Walaupun signal yang berjaya dikesan oleh pencari China itu disiarkan secara meluas di negara China, namun pihak Australia yang menkoordinasi pencarian MH370 di selatan belum mengesahkan, apakah signal itu berkemungkinan daripada MH370.
Jika benarlah, signal itu berasal daripada MH370, maka kemungkinan besar akan terungkai, kehilangan misteri pesawat yang membawa 239 penumpang termasuk kru yang berlepas daripada KLIA pukul 12.41 pagi 8 Mac menunju Beijing, destinasi terakhirnya.
Kali ini, Anwar akan terbukti lagi, bahawa mengambil peluang daripada tragedi kehilangan pesawat MH370 bukan sahaja mencalarkan imejnya, akan tetapi besar kemungkinan akan terbongkar apa kah penyebab kehilangan pesawat malang itu. Satu pertanyaan besar!!! Mengapa Anwar mengambil pendekatan menuduh kerajaan disebalik kehilangan pesawat malang itu? sedangkan seharusnya surat khabar tempatan atau antarabangsa akan mempunyai headline, berkaitan hukuman 5 tahun penjara terhadapnya, atas sebab meliwat. Berita hukuman terhadap Anwar itu, tenggelam atas sebab kehilangan pesawat MH370.
Selama 27 hari kehilangan pesawat itu, Anwar hanya bercakap sedikit berkaitan pesawat itu, namun apabila pasti, bahawa pesawat itu bakal tidak dijumpai, atas sebab tiada sebarang clue di mana pesawat itu, maka Ketua Pembangkang itu yakin, pesawat itu bakal tidak dijumpai. Hari ke-28, Anwar membidas Kerajaan, selain menuduh bahawa kerajaan disebalik kehilangan pesawat itu. Namun, nawitu beliau, dijawab oleh pasukan China apabila mengesan pulse daripada kotak hitam, walaupun belum disahkan.
Melihat route pesawat apa kah memang mahu mendarat di Perth? Kerana kehabisan minyak lalu terhempas.
Kapal peronda China, Haixun 01, yang mencari pesawat MH370 mengesan isyarat dengan frekuensi 37.5kHz sesaat di selatan Lautan Hindi hari ini, menurut agensi berita Xinhua.
Menurut Xinhua, alat pengesan kotak hitam yang digunakan kapal Haixun 01 itu mengesan isyarat berkenaan di kedudukan 25 darjah selatan dan 101 darjah timur. Laporan seterusnya DISINI
KOTAK HITAM (BLACK BOX) merupakan alat perungkai kepada kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370 8 Mac lalu. Tanpa alat itu, kehilangan pesawat MH370 akan menjadi kemalangan udara paling misteri abad ini.
Telah dua hari, pencarian mengunakan underwater locator, selepas 27 melalui udara dan permukaan laut gagal menjumpai sebarang clue berkaitan pesawat malang itu.
Diakui, kawasan lautan memang luas, namun jika pesawat itu terhempas??? apatah lagi di laut, setidak-tidaknya benda ringan seperti pelampung, corong oksigen atau kerusi, bakal timbul; namun hingga kini, tidak dijumpai sebarang benda seperti itu yang boleh dihubungkan dengan pesawat malang itu. Kecualilah memang pesawat itu tidak terhempas di lokasi pencarian, melainkan tempat lain, all possible, memandangkan hanya dipercayai bahawa pesawat itu mengarah ke Selatan, pertanyaannya di selatan mana????
Memandangkan pesawat itu dengan "sengaja" diubah arah, adalah mustahil tiada tujuan!!!
Keadaan yang menyelubungi kehilangan pesawat MH370 sejak 8 Mac lalu, berbagai lokasi hanya berfokus pada Perth, Australia, sedangkan di sebelah barat lokasi itu, adalah satu pulau kecil yang terletak di Lautan Hindi, mungkin juga merupakan destinasi pesawat malang itu- Diego Garcia!!!. Mengapa pasukan pencari segan/malu/takut sangat menyebut lokasi itu? Diego garcia, adalah pengalan Tentera Amerika di Lautan Hindi. Kalau mengikuti tweet di siber, sejak pesawat itu hilang misteri, setiap 2000 tweet, 50 daripadanya menyebut Diego Garcia.
Lokasi Atoll berbentuk cincin itu
Berjarak 3,600km daripada Afrika, 4,700 north west Perth, lokasi diperkirakan MH370 menjunam ke laut dan 3,500km daripada Malaysia.
Jika teori bahawa MH370 ke selatan besar kemungkinan juga mengarah ke atoll itu? Jika tidak tak kan sejak 16 Mac lalu, mencari serpihan di lokasi 1,500 batu barat laut dan 1,100 batu north west Perth, tidak menjumpai sebarang serpihan!!! maknanya pesawat itu tidak terhempas ke kawasan itu. Berasaskan perkembangan pencarian pesawat malang itu, di lokasi yang salah, maka besar kemungkinan pesawat itu tidak akan dijumpai.;
Hanya mengira jam, untuk menjumpai Black Box MH370; jika gagal, ada kemungkinan memerlukan masa yang lama seperti France Air 447 (2 tahun baru dijumpai) atau tidak akan menjumpainya.
Memang pasukan pencari sangat terdesak, menemui Black Box, atas sebab selama 28 hari digunakan hanya mencari serpihan. Penemuan serpihan adalah bagi memudahkan menentukan lokasi penggunaan underwater locator, atas sebab alat itu perlu ditunda dengan kelajuan yang lambat sekali 3mph, ertinya untuk meneroka lautan yang luas, maka memerlukan masa yang lama untuk merondanya. Namun, selepas 28 hari, tiada juga sebarang serpihan dijumpai, mahu tidak mahu, underwater locator terpaksa juga digunakan.
Selain Underwater locator yang ditunda HMS Ocean Shield dan HMS Echo, pesawat Amerika juga Poseidon seperti grafik mempergunakan teknologi yang ada pada negara itu mengesan kotak hitam pesawat malang MH370.
Akhirnya, segala analisis dan pengalaman Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Hussain membawa kita kepada kunci jawapan terhadap misteri kehilangan MH370 yang sudah menghampiri sebulan lamanya.
Sama ada kita suka atau tidak - beliau telah bercakap benar dan jujur, sekali gus melenyapkan seluruh teori berkenaan dakwaan bahawa pesawat MH370 mengalami masalah teknikal atau kerosakan.
Pada peringkat awal kehilangan MH370 - dengan segala data dan bukti yang ada dalam tempoh seminggu sejak peristiwa kehilangan pesawat ini berlaku, Datuk Kapten Nik Huzlan telah membuat beberapa kesimpulan yang lain daripada pakar-pakar penerbangan paparkan.
Beliau seolah-olah lebih cederung mengaitkan kehilangan MH370 dengan perbuatan "yang tidak bertanggungjawab" yang dilakukan secara sangat rapi dan terancang. Antara kesimpulan awal Datuk Kapten Nik Huzlan adalah seperti berikut :
1)Mustahil sebenarnya untuk sebuah kapal terbang seperti MH370 terputus isyarat atau komunikasi kerana setiap pesawat ada 3 peringkat komunikasi dan ketiga-tiga ini memang berkualiti.
2)Selaian daripada itu, agak mustahil juga untuk kita semua mengatakan pesawat MH370 mengalami total 'electrical shutdown' dan sekiranya berlaku sekalipun, pesawat ada masa yang sangat cukup untuk buat pendaratan kecemasan. Bukan sahaja itu, setiap pesawat mempunyai banyak bateri dan bateri ini mampu menjana tenaga untuk pesawat.
3)MAS adalah syarikat penerbangan terbaik dari segi 'maintainance' kerana menurut kapten, Amerika Syarikat juga meminta MAS bantu dari segi ini.
4)Kualiti juruterbang MAS juga adalah yang terbaik, bahkan menurutnya, juruterbang MAS sering "diculik" oleh syarikat penerbangan lain.
5)Seorang juruterbang itu akan buat SEHABIS BAIK selagi ada harapan,untuk selamatkan pesawatnya,walaupun gunung ada di depan.Bukan semudah itu untuk mereka putus asa.
6)Setiap pesawat boleh terkena petir,itu biasa. Namun aliran arus elektrik itu akan mengalir mengikut bentuk pesawat dan keluar ke belakang.
7)Kapten Nik Ahmad Huzlan sempat menemplak laporan berita luar negara yang membuat berita yang cukup "nonsense & dongeng" apabila mengatakan pesawat MH370 MAS Malaysia Airlines telah pergi ke Rusia sedangkan untuk ke sana MH370 perlu melepasi Banjaran Himalaya termasuk pancaran radar dari Turki, Uzbekistan, Turkmenistan
8)Datuk Kapten Nik Huzlan juga mendakwa bahawa, radar-radar di negara Thailand, India, Myanmar (mungkin ) dan negara-negara 'tan' di belakang, amat serius dan akan mengambil tindakan jika berlaku sebarang aircraft yang tidak dikenali di dalam airspace mereka. Negara seperti ini, sangat berbahaya jikalau dapat mengesan pesawat yang menceroboh kedaulatan negara mereka. Kecanggihan peralatan ketenteraan mengawasi ruang udara negara mereka tidak boleh dipermainkan. Begitu juga radar negara India "sangat-sangat berbahaya".
9)Negara seperti Singapura memiliki radar sangat hebat serta mampu mengesan sebarang pesawat sehingga ke Kota Kinabalu.
Hanya pilot sahaja yang boleh mematikan transponder atau mmsg dalam mode tertentu.
Dan hanya orang yang berpengalaman mengenai koordinat dan tahu susur alur setiap jalan di udara.
Cara plane MH370 buat turning back seperti profesional kerana masa tepat dan kelajuan pesawat adalah stabil, tidak laju, tidak perlahan dan tidak terhuyung-hayang.
10)Datuk Kapten Nik Huzlan Nik Ahmad Hussain mengatakan andaikata MH370 dirampas, ia tidak mungkin dilakukan seorang. Pasti ada yang membantu yang mana bergerak dalam kumpulan. Siapakah dia?
MH370 boleh dirampas dengan syarat kumpulan tersebut arif dengan kokpit, besar kemungkinan "authorised person" yang mana dilakukan dalam bentuk terancang yang 'mungkin' digerakkan ala-ala komando
11)Datuk Kapten Nik Huzlan mengatakan kapal terbang MH370 berpatah balik, mungkin diterbangkan oleh seseorang yang mahir dengan laluan dan sangat berkemahiran tinggi untuk mengelakkan daripada dikesan radar.
12)Andaikata MH370 dirampas, ia tidak akan dilakukan oleh penumpang. Sangat tipis kerana pintu masuk kokpit ada kod rahsia. Hanya kabin krew yang tahu kod rahsia itu. Apatah lagi, di dalam kokpit mempunyai CCTV untuk pilot/co-pilot melihat disebalik pintu tersebut.
13)Tetapi Kapten Nik Huzlan ada mengatakan sekiranya salah seorang penumpang adalah orang yang sangat arif tentang kapal terbang, dan memang ada agenda konspirasi tersendiri, jadi tidak mustahil berlaku insiden MH370 dirampas.
14)Sekiranya berlaku rampasan MH370 sekalipun, mereka masih ada masa untuk bersedia menghantar isyarat kecemasan.
15)Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan tidak menolak kemungkinan sekiranya MH370 dirampas oleh kabin krew (pilot/co-pilot/pramugara/pramugari), cuma tidak dipastikan apakah motif mereka
Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan mendedahkan jikalau MH370 pergi arah Kazakhstan, memang boleh mendarat di sana, tetapi radar masih boleh kesan sebab untuk pergi ke sana perlu melalui banyak negara
Jikalau MH370 pergi Lautan Hindi (Indian Ocean), memang tiada kapal terbang yang pernah lalu di sana
Datuk Kapten Nik Ahmad Huzlan juga ada mengatakan bahawa terdapat banyak radar yang boleh mengesan MH370, sekiranya pesawat tersebut melakukan "turn over" ke arah Barat menuju ke Andaman Sea (Laut Andaman) Jika MH370 turun ke bawah menuju ke Diego Grasia ke arah apa yang dipanggil 'lonely sea' iaitu Lautan Hindi, maka barulah kata kapal terbang MH370 hilang, kerana tiada radar yang berdekatan sana yang mampu menangkap dan mengesan pesawat MH370 ini.
Jelas, pada awal analisis Datuk Kapten Nik Huzlan - beliau secara sangat berhati-hati menganalisis cara MH370 dikendalikan. Melalui cara itu, maka hipotesis boleh dibuat dengan lebih kemas. Jika MH370 dipandu dengan cara cekap dan profesional semasa ia hilang daripada kawalan rada - maka MH370 sebenarnya tidak mengalami sebarang kerosakan teknikal atau mekanikal - sebaliknya ada sesuatu yang berlaku di luar jangkaan kita semua.
Terkini, setelah hampir sebulan MH370 tidak ditemui, dan dengan pendedahan data terbaharu berkenaan gambar yang dirakam pada sesi penerangan yang datangnya daripada pihak berkuasa kerajaan Malaysia termasuk Malaysia Airlines kepada keluarga mangsa penumpang di China - telah membawa kita kepada satu tahap kesimpulan yang lebih menyakinkan.
Dan sekali lagi hipotesis Kapten Nik Huzlan menjadi sandaran. Sebenarnya secara tidak langsung, Kapten Datuk Nik Huzlan telah pun memadamkan segala teori dan hipotesis sebelum Ini! Sudah memasuki minggu ke-4, dunia termasuk pakar-pakar yang terlibat terus memerah buah fikiran bagi mencari jawapan disebalik tragedi MH370 yang mengandungi pelbagai persoalan yang terus "tergantung" sehingga ke hari ini.
Dan melihat kepada bukti terbaru ini, maka sekali lagi Kapten Datuk Nik Huzlan mengukuhkan hujahnya seperti berikut :
1-Nampak terang di sini pesawat MH370 kelihatan berpusing disebelah kanan pada kedudukan 270 darjah
2-Kapten Nik Huzlan menilai pusingan pesawat MH370 adalah "pusingan yang sempurna dan tiada cacat celanya" dan terus merentas semula laluan yang pernah dilakukannya sebelum itu dan pusing semula di sebelah kiri dan seterusnya menuju ke arah Pulau Pinang
3-Dan ini bermakna pesawat MH370 tidak mengalami sebarang kerosakan seperti yang dipercayai oleh seorang juruterbang berpengalaman.
4-Kapten Nik Huzlan sendiri terkejut dengan maklumat terbaharu ini dan sekaligus bercanggah dengan informasi dan maklumat yang mengatakan selama ini pesawat MH370 hanya melakukan pusingan kiri sahaja.
Buat pertama kalinya, pesawat MH370 dikatakan telah melakukan pusingan kanan.
5-Kapten Nik Huzlan mengatakan pesawat MH370 melakukan pusingan kanan
6-sebaik sahaja co-pilot Farid mengucapkan perkataaan "Alright, Good Night" dan terus merentasi ke arah Teluk Siam dan terus pergi ke Pulau Pinang.
7-Jikalau pesawat MH370 mahu pulang semula ke Malaysia, MH370 hanya perlu pusing kiri terus ke Malaysia.
8-Jikalau pesawat MH370 dalam keadaan kecemasan mengapa perlu MH370 melakukan satu pusingan disebelah kanan secara perlahan-lahan dan kemudian merentas laluan yang dilakukan sebelumnya? Mengapa?
9-Kapten Nik Ahmad Huzlan merasakan perbuatan dan cara pengendalian MH370 seperti dirancang dengan cukup-cukup teliti.
10-Dan, jikalau ada kecemasan sekalipun, mengapa juruterbang atau pembantunya tidak berhubung dengan mana-mana pusat kawalan trafik udara? Mengapa?
11-Bahkan Kapten Nik Huzlan mengatakan dari IGREX, cara pesawat MH370 terbang pun sangat-sangat meragukan kerana dilihat mahu mengelak Laut Sumawi dan Pulau Nicobar dan memotong jalan merentasi terus ke selatan Lautan Hindi yang mana laluan tersebut adalah merupakan laluan yang tiada satu pun berada di bawah kawalan radar.
12-Cuma Kapten Nik Huzlan mula merasa pelik dan merasakan tidak logik untuk pesawat MH370 sampai ke IGREX pada 2:15 pagi (8 Mac 2014). Pesawat MH370 buat pusingan kanan pada pukul 1:31 pagi. Pergi ke Pulau Pinang dan seterusnya ke VAMPI dan signal point yang terakhir ke IGREX pada pukul 2:15 pagi. Apa jawapan Kapten Nik Huzlan?
Pesawat MH370 tidak akan dapat sampai pada IGREX dalam tempoh hanya sekitar 40 minit sahaja melihatkan tahap kelajuan yang boleh dicapai pesawat MH370 dan juga pusingan kanan dan kiri yang telah dilakukan oleh pesawat MH370 ini. Berdasarkan kajian Kapten Nik Huzlan, kelihatan teori Human Interferance (perbuatan yang disengajakan) amatlah kuat melihatkan pesawat MH370 sebenarnya "under full control" kerana ia mampu membuat corak pusingan kanan dengan baik ditambah pula mampu merentas semula laluan yang perlu dilakukan sebelum itu.
Kapten Nik Huzlan mengatakan dengan pendedahan bukti terbaru ini bakal menghapuskan teori dan hipotesis yang dicanang selama ini kononnya pesawat MH370 mengalami kerosakan tidak benar.
Masih misteri. Masuk minggu ke-4 misi mencari pesawat MH370 di Lautan Hindi, namun hingga kini, tiada sebarang clue berkaitan pesawat malang itu bersama 239 penumpangnya termasuk kru.
Bermula semalam, underwater locator mula digunakan. Dua kapal HMS Echo dan Ocean Shield menarik secara perlahan dengan kelajuan 3 batu/jam alat pengesan kotak hitam di suatu lokasi di lautan Hindi yang luas di mana dipercayai, pesawat malang itu memasuki air.
MH370 yang berlepas pada 12.41 pagi Sabtu 8 Mac bersama 239 penumpang, namun kira-kira sejam kemudian hilang daripada radar, dan sehingga kini, tidak dikesan di mana pesawat itu berada. Pesawat malang itu, sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama.
Semasa kehilanganya, tiada panggilan kecemasan. Sejak itu berbagai negara mencari pesawat itu, namun hingga kini tidak menjumpai sebarang serpihan yang boleh dihubungkan dengan pesawat malang itu.
Berikut Adalah Kejadian-Kejadian Berkaitan Pesawat Malang Itu
Saturday, March 8
Malaysia Airlines Flight MH370 Flight departs at 12:41am (1441 GMT Friday), and is due to land in Beijing at 6:30am (2230 GMT) the same day. On board the Boeing 777-200ER are 227 passengers and 12 crew.
Missing plane last has contact with air traffic controllers 120 nautical miles off the east coast of the Malaysian town of Kota Bharu.
Civil Aviation Authority of Vietnam says plane failed to check in as scheduled at 17:21 GMT while flying over sea between Malaysia and Ho Chi Minh City.
Flight tracking website flightaware.com shows plane flew northeast over Malaysia after take off and climbed to altitude of 35,000 feet. The flight vanished from website's tracking records a minute later while still climbing.
Malaysia search ships see no sign of wreckage in area where flights last made contact. Vietnam says giant oil slick and column of smoke seen in its waters.
Two men from Austria and Italy, listed among the passengers on a missing Malaysia Airlines flight, are not in fact on board. They say their passports were stolen.
Sunday, March 9
Malaysia Airlines says fears worst and is working with U.S. company that specialises in disaster recovery.
Radar indicates flight may have turned back from its scheduled route to Beijing before disappearing.
Interpol says at least two passports recorded as lost or stolen in its database were used by passengers, and it is "examining additional suspect passports".
Investigators narrow focus of inquiries on possibility plane disintegrated in mid-flight, a source who is involved in the investigations in Malaysia tells Reuters.
Monday, March 10
The United States review of American spy satellite imagery shows no signs of mid-air explosion.
Hijacking could not be ruled out, said the head of Malaysia's Civil Aviation Authority, Azharuddin Abdul Rahmanthe, adding the missing jet was an "unprecedented aviation mystery".
Tuesday, March 11
Interpol Secretary General Ronald Noble names the two men who boarded jet with stolen passports as Iranians, aged 18 and 29, who had entered Malaysia using their real passports. "The more information we get, the more we are inclined to conclude it is not a terrorist incident," Noble said.
Malaysian police chief said the younger man appeared to be an illegal immigrant. His mother was waiting for him in Frankfurt and had been in contact with authorities, he said.
Malaysian police say they are investigating whether any passengers or crew on the plane had personal or psychological problems that might shed light on the mystery, along with the possibility of a hijacking, sabotage or mechanical failure .
Malaysia's military believes missing jet turned and flew hundreds of kilometres to the west after it last made contact with civilian air traffic control off the country's east coast, a senior officer told Reuters. The jet made it into the Strait of Malacca, one of the world's busiest shipping channels, along Malaysia's west coast, said the officer.
A Colorado-based company has put "crowdsourcing" to work in search for a missing jet, enlisting Internet users to comb through satellite images of more than 1,200 square miles (3,200 square km) of open seas for any signs of wreckage.
Malaysian authorities then gave a press conference where they confirmed that they believed "deliberate action" had caused the plane to veer off course, and that someone deliberately shut down its communication and tracking systems.
New satellite information suggests the plane was flown west into the Straits of Malacca, but could then have gone down either one of two huge north or south corridors, spanning large tracts of land and deep oceans.
The number of countries involved in the search increased from 14 to 25, as Malaysian authorities revealed all passengers, crew and ground staff associated with the flight were under investigation.
Investigators revealed a flight simulator had been found at Captain Zaharie Ahmad Shah's home, and taken away for further analysis.
The search off the Australian coast continues for a second day, but flights to the site where possible debris was spotted fail to find anything.
The Australian Maritime Safety Authority say they continue to focus on locating any survivors.
Saturday March 22
There was a dramatic moment at the Malaysian authorities' daily press conference when the country's transport minister was handed a note saying a Chinese satellite had spotted a "floating object" in the southern search corridor which could be debris.
The object measured 22.5m by 13m and was 120k south west of where an Australian satellite had previously spotted two other objects.
There were also angry scenes as at press conference in Beijing, where officials were briefing relatives of Chinese passengers who, frustrated at the lack of concrete information, demanded to know "the truth".
Search missions in the southern Indian ocean failed to find anything for a third day.
Sunday March 23
A French satellite became the third to spot objects in the southern search corridor, 1,430 miles from Perth.
But again search crews setting off from Perth - including four military and four civilian planes - failed to find any sign of it.
Monday March 24
In an emotional press conference, Malaysian Prime Minister Najib Razak told the world that experts had established "beyond any doubt" that the 239 passenger and crew on board flight MH370 had perished in the Indian Ocean.
The train was tracked down to an area 1,200 miles from Perth by "unprecedented" analysis of satellite data by British company Inmarsat.
The daughter of MH370 pilot Zaharie Ahmad Shah says her father had been acting strangely in recent months. Aishah, 28, said he was "not the father I knew", and that he "seemed disturbed and lost - in a world of his own".
Monday March 31
Malaysian authorities released a transcript of the final conversation between MH370's cockpit and ground control. It revealed the final words spoken by the co-pilot were not "all right, good night" as previously reported, but "good night Malaysian three seven zero".
However, investigators said the rest of the transcript contained nothing that would have caused alarm.
Tuesday April 1
Malaysia's government announced it is in discussions with America about the use of deep sea search and rescue equipment, as search and rescue operations still fail to find any sign of wreckage.
British submarine HMS Tireless arrived in the search zone to help with the underwater hunt.
Wednesday April 2
Malaysian police ruled out the involvement of any passengers in the disappearance of MH370, saying all 227 have been cleared of hijacking, sabotage, or having personal or psychological problems.
Australian officials warned bad weather and a lack of reliable information were still hampering efforts to find any wreckage.
10 planes and nine ships continued their search in the Indian Ocean.
Thursday April 3
Reports say the FBI found "nothing suspicious whatsoever" during their investigation of a flight simulator found at the home of pilot Zaharie Shah.
Malaysian PM Najib Razak arrived in Perth for talks with the Australian teams co-ordinating the search in the Indian Ocean.
At a joint press conference with Australian leader Tony Abbott, Mr Razak said: "I know that until we find the plane, many families cannot start to grieve. I cannot imagine what they must be going through, But I can promise them that we will not give up."
Angus Houston, the head of a joint agency co-ordinating the search, says there is no time frame for ending the search, but acknowledges a new approach will eventually be needed if nothing turns up.
Friday April 4
Search for MH370 goes 'underwater'. Two ships - HMS Echo and HMAS Ocean Shield - drag a 'ping locator' in the hop receiving a signal from the black box
Race against time: Experts say the black box will stop sending out 'pings' after 30 days, so search teams have just 48 hours to find it.
Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim claims the Malaysian government is 'concealing' information about the search
He said he authorised the installation of 'one of the most sophisticated radar' systems in the world covering Malaysia's east and west coastlines when he was finance minister in 1994. Mr Ibrahim claimed it was 'baffling' that the country's air force had remained silent, adding: "It should take three minutes under the standard operating procedure for the air force planes to go."
Gambar-Gambar di atas bukan pemandangan di Eropah. Juga bukan diambil di Jepun atau Korea. Gambar-gambar bunga-bungaan yang cantik yang dikenali dengan nama 'Cherry Blossom' ini diambil di Kedah. Bukan selalu dapat melihat pemandangan yang cantik dan menyejukkan mata sebegini di Malaysia.
Alhamdulillah, selesai sudah Majlis Perkahwinan Mazuwan dan Madihah, anak perempuan penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus, di Kuala Terengganu, hari ini. Semoga diberkati Allah hendaknya.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Saya difahamkan ada poster di facebook yang disebarkan oleh adik Syed Saifullah berkaitan diri saya. Tiada apa yang dapat saya katakan selain mendoakan agar adik Syed Saifullah mendapat keberkatan dalam hidup, dipanjangkan usia, menjadi anak yang soleh dan menjadi insan yang berguna kepada Agama, Bangsa dan Negara. Salam - Rosmah Mansor
Nota - Walapun Datin Seri Rosmah Mansor nampak macam tak kisah, kita tetap mahu Pihak Berkuasa mengambil tindakan ke atas budak yang biadap ini.
Perbuatan biadap dan keterlaluan. Itulah yang dapat disimpulkan apabila seorang pengguna Facebook yang menggunakan akaun Syed Saifullah, melangkaui batas kemanusiaan dengan membuat fitnah, menghina isteri pemimpin nombor satu negara, Datin Seri Rosmah Mansor secara biadap dengan berunsur hasutan jenayah.
Pastinya lelaki ini adalah penyokong tegar PR. Diharap PDRM dan SKMM akan mengambil tindakan tegas terhadap lelaki berkenaan. Sesiapa yang hendak berkenalan dengan lelaki ini boleh menghubungi di talian 013 492 8564.
Setakat ni aku hanya mampu MENDOAKAN supaya yang empunya fb ni, atau bininya, atau anaknya, atau mak bapaknya atau yang seangkatan dengannya menjadi seperti dalam gambor tu. Aku tak kan kata Al Fatihah, tapi elokla mampus.
PAS Kelantan main lagi isu Hudud . Tapi seperti biasa mereka kata HUKUM ini hanya untuk umat Islam dan bukannya kepada bukan Islam .
Ini hukum Hudud PAS ke hukum Hudud Allah ??
Jangan memilih bulu la PAS kalau nak laksana hudud.
Adakah PAS takut kepada DAP atau hilang sokongan kaum CIna di PRU akan datang sekaligus mengeluarkan arahan hudud tidak tertakluk kepada bukan Islam ??
\
Seperti kata Tun M , beliau menolak hukum hudud PAS bukannya hukum hudud Allah .
- Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak pernah menolak pelaksanaan hukum hudud sepertimana yang terkandung dalam Islam, sebaliknya menolak hukum hudud yang akan dilaksanakan oleh Pas.
"Saya tolak hudud Pas, saya tidak pernah kata saya tolak hudud Islam. Kita kena bezakan antara dua ini... lain langsung," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis Anugerah Inovasi Perdana Menteri di Institut Jantung Negara (IJN) di sini hari ini.
Beliau berkata hukum hudud yang mahu dilaksanakan oleh parti pembangkang itu mirip kepada hukuman yang lebih berat dan tiada di dalam al-Quran.
"Saya tidak boleh sokong itu, tidak kena dengan Islam. Kalau sesuatu itu tidak adil, dia tidak Islam. Islam menuntut apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil. Ini tidak adil, orang Islam potong tangan tapi orang bukan Islam kena penjara dua bulan," katanya.
Sebuah kapal peronda China, Haixun mengesan isyarat getaran dengan frekuensi 37.5 kHz di kawasan carian pesawat penerbangan MH370 di selatan Lautan Hindi, lapor agensi berita Xinhua.
Sebuah syarikat pengeluar 'pinger' memberitahu CNN, frekuensi itu adalah isyarat yang standard daripada kotak hitam atau secara khusus perakam suara kokpit dan perakam data penerbangan.
"Frekuensi itu sama," kata Anish Patel, presiden syarikat Dukane Seacom kepada CNN.
Penemuan terbaru ini bagaimanapun belum disahkan oleh Pusat Penyelarasan Agensi Bersama di Perth yang menyelaraskan gerakan mencari pesawat Malaysia Airlines itu di selatan Lautan Hindi.
Pakar bagaimanapun mengingatkan isyarat itu mungkin boleh jadi datang daripada benda lain selain daripada pesawat.
Menurut laporan AFP, carian kapal Cina Haixun 01 mengesan denyutan berkenaan kira-kira 25 darjah latitud selatan dan 101 darjah longitud timur.
"Denyutan yang dikesan oleh Haixun 01 masih belum dikenal pasti lagi," kata Pusat Maritim Mencari dan Menyelamat China dalam akaun microblog mereka.
Menteri Pertahanan Australia David Johnston berkata beliau tidak menerima laporan mengenai isyarat berkenaan dan memberi amaran ia mungkin bukan dari pesawat MH370.
"Ini bukan kali pertama kita mempunyai sesuatu yang kemudian menjadi sesuatu yang mengecewakan," katanya kepada televisyen ABC.
"Saya hanya akan menunggu (Ketua Pusat Penyelarasan Agensi Bersama) Angus (Houston) dan pasukan beliau dan pasukan saya untuk tampil ke hadapan dengan sesuatu yang positif kerana ini adalah tugas yang sangat sukar."
Perkembangan ini menyusul selepas 29 hari pesawat Boeing 777-200 itu hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac lepas.
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein beberapa jam sebelum laporan Xinhua itu terbit mengumumkan pembentukan tiga jawatankuasa kabinet untuk menangani isu kehilangan pesawat Malaysia Airlines itu.
Ketua pembangkang, Datuk Jahara Hamid bersama kesemua 10 wakil BN membantah cadangan pemindahan tersebut, yang akan menjadikan pangkalan 407 hektar tersebut sebuah "pusat seni dan riadah".
Wakil rakyat Umno akan bertemu presiden parti mereka, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 14 April untuk membentangkan kes tersebut.
"Kami sudah pun membuat temu janji untuk berjumpa. Kami akan menunggu jawapan kerajaan Persekutuan, tetapi semestinya kami akan membantah projek ini habis-habisan."
Beliau berkata adalah tidak wajar untuk memindahkan pangkalan ke Ara Kuda yang berdekatan dengan batasan Pulau Pinang-Kedah kira-kira 20 kilometer dari lokasinya kini di Butterworth.
Pemindahan ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan.
Jahara hari ini berkata lokasi baru untuk pangkalan tersebut milik agensi persekutuan, iaitu Lembaga Pembangunan Wilayah Pulau Pinang (Perda).
Beliau berkata Perda sudah pun memperuntukkan tanah tersebut untuk pembangunan kediaman berkos rendah yang sepatutnya sebahagian daripada 20,000 perumahan yang dijanjikan kerajaan Pulau Pinang oleh Putrajaya pada Disember 2012, enam bulan sebelum Pilihan Raya Umum 2013.
Tanah Ara Kuda yang dimiliki Perda itu berukuran 809 hektar. Kebanyakannya digunakan untuk kegunaan pertanian, termasuk sebuah taman makanan, manakala sebanyak 162 hektar diperuntukkan untuk projek kediaman berkos rendah.
Jahara berkata lembaga pengarah Perda menolak sebarang cadangan untuk tanah di Ara Kuda dijual dalam perjanjian "tukar tanah" yang berkaitan dengan pangkalan tentera udara itu.
"Pelan pembinaan semula itu, termasuk pertukaran tanah, disahkan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein di Parlimen pada 18 Mac.
Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Abdul Rahim Bakri juga berkata dalam Parlimen bahawa pangkalan tersebut akan dipindahkan ke kawasan pedalaman Ara Kuda.
"Kami membantah cadangan projek ini untuk beberapa sebab, selain daripada tanah ini memang peruntukkan Perda untuk membina perumahan berkos rendah," katanya di sidang media hari ini.
Wakil BN pula mengatakan tiada justifikasi untuk pemindahan tersebut, baik daripada segi keperluan tentera mahupun keselamatan.
Lokasinya kini berdekatan dengan laut, lebih strategik dan sesuai untuk tentera udara, berbanding dengan kawasan yang dicadangkan.
Pembinaan semula pangkalan udara tersebut akan memberi kesan besar ke atas penduduk dan memberi impak kepada geopolitik Teluk Air Tawar, kata Jahara.
"Rakyat tidak akan mendapat manfaat daripada pembinaan semula pangkalan itu. Projek ini dijangkakan untuk menjadi pembinaan-campuran yang bertujuan membuat keuntungan, memandangkan kos tinggi para pemaju perlu tampung dalam pemindahan dan pembinaan semula pangkalan TUDM itu.
"Rakyat biasa Pulau Pinang besar kemungkinan tidak akan dapat mampu membeli sebarang unit di sana," katanya, menambah bahawa kawasan berdekatan dengan simpanan peluru sudahpun diklasifikasikan sebagai zon sekuriti, yang akan menghalang apa-apa pembinaan.
"Kawasan perumahan yang sedia ada berdekatan dengan pangkalan adalah diluluskan oleh Majlis Perbandaran Seberang Prai dengan kebenaran TUDM.
Jahara yang merupakan ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teluk Air Tawar berkata pada masa kini tiada sebarang masalah di pangkalan selain kawasan rumah setinggan di Kampung Paya Terbakar berdekatan dengan landasan kapal terbang.
"Usaha sudah dijalankan antara kerajaan negeri dan menteri pertahanan untuk menempatkan semula penduduk setinggan di bawah Pelan Malaysia ke 9 dan ke-10. Peruntukan untuk tujuan ini sudah diketepikan pada 2008 tetapi penempatan semula penduduk setinggan ditangguhkan."
Jahara berkata, terdapat juga hal yang tidak selesai di pangkalan udara itu. Plot 34.8 hektar di pangkalan tersebut diswastakan pada 1996 dan sebuah syarikat bernama Blue Wagon Sdn Bhd yang akan dibina kuarters bagi anggota pangkalan udara dan pembangunan bercampur yang akan menempatkan 50 keluarga setinggan.
"Kuarters tersebut dibina tetapi pembangunan bercampur tidak. Hingga sekarang, 35 keluarga masih lagi tinggal dalam rumah kontena di tapak projek tersebut manakala yang lain sedang menyewa di tempat lain."
Jahara berkata pembangunan yang ditangguh untuk 18 tahun itu menunjukkan Kementerian Pertahanan tidak dapat mengawal pembangunan di tanah swasta.
"Ia tidak dapat mengawal tanah 34 hektar, dan sekarang kita sedang bercakap tentang menswastakan lebih daripada 407 hektar tanah.
"Jika pangkalan TUDM tidak dapat dibangunkan sepenuhnya, kami cadangkan kerajaan Persekutuan pindahkan Pertahanan dan Keselamatan Taman Teknologi Malaysia dari Sungkai, Perak, ke Butterworth.
"Kita sudahpun ada infrastruktur. Kenapa tidak naikkan tarafnya dan jadikannya yang terbaik di daerah?"
Adun Pulau Betong, Mohamad Farid Saad menggesa Putrajaya menimbang kepentingan mempertahankan manfaat rakyat dan syarikat yang mencari keuntungan.
Adun Sungai Dua, Muhammad Yusoff Mohd Noor pula berkata sebarang pembinaan semula pangkalan tersebut akan memberi kesan kepada hidup penduduk.
Bulan lepas, pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman berkata partinya membantah pelan cadangan tersebut dan mendakwa tidak seorang daripada wakilnya diberitahu tentangnya.
"Kami sudah mempertimbangkan pelan pembinaan semula daripada pelbagai aspek dan membuat kesimpulan ia tidak akan memanfaatkan Pulau Pinang."
Cadangan penempatan semula dan pembinaan semula pangkalan TUDM akan dikendalikan oleh TSR Capital Berhad, yang merupakan kongsi dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Pembinaan Bukit Timah Sdn Bhd.
TSR akan memegang saham 51% manakala LTAT dan Bukit Timah akan memegang 30% dan 19% selebihnya.
Dalam pengumumannya di Bursa Saham, TSR mengatakan Putrajaya akan membayar syarikat tersebut melalui pertukaran tanah pada nilai pasaran semasa plot kerajaan.
Akaun Kumpulan Kewangan TSR Ng Kim Keong dilaporkan pada Februari mengatakan pembangunan yang dicadangkan akan berlanjutan untuk sedekad, dibahagikan kepada enam fasa yang bernilai RM500 milion setiap satu.
TSR mulanya perlu mengambil tanah tersebut untuk pemindahan pangkalan baru, yang mungkin akan memakan belanja RM3 bilion, termasuk kos tanah.
Ng dipetik dalam laporan berkata "Ia mungkin lebih murah memandangkan kita sedang mencari tanah yang jauh dari bandar."
Pangkalan tersebut kini di tanah berhadapan dengan laut, bertentangan dengan Pulau Pinang dan kira-kira 8 kilometer daripada Butterworth.
Perjanjian cadangan tersebut masih di dalam tahap perundingan dan hanya akan ditandatangani tahun hadapan. Selepas perjanjian tersebut ditandatangani, TSR akan mengambil masa empat hingga lima tahun untuk membina pangkalan baru TUDM itu. – 5 April, 2014.
1 comments: