Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:31 PG

sumber :-

Barisan Nasional


KEMBARA DI PERJALANAN INI

Posted: 04 Mar 2015 07:28 AM PST

KEMBARA DI PERJALANAN INI


CARA MEMIMPIN HATI (7) - ISTIQAMAH

Posted: 03 Mar 2015 05:37 PM PST

 B. ISTIQAMAH 


Sikap istiqamah (tetap) beramal adalah benteng iman yang keempat. Seseorang yang memiliki sikap ini sebenarnya telah mendirikan benteng untuk mengawal imannya daripada gangguan musuh. Sebaliknya, tanpa sikap ini seseorang telah membuka satu pintu kepada musuh-musuhnya untuk masuk ke hati dan merosakkan imannya. Bagaimana ini boleh terjadi?


Telah dikatakan berulang kali bahawa tujuan ibadah serta membersihkan hati itu adalah untuk membuahkan iman dan akhlak. Kalau tidak begitu, ibadah itu tidaklah bererti apa-apa. Amalan yang membuahkan iman dan akhlak itu adalah benteng yang menjaga iman. Maka melaksanakannya secara tetap dan berterusan akan menetapkan iman dan akhlak itu pada hati kita. 

Sebaliknya, kalau amalan yang berbuah itu dilakukan sekali sekala dan tidak berterusan, maka tentulah iman itu juga tidak terjamin keselamatannya. Di waktu amalan itu kita lakukan,iman akan tinggi tetapi ketika amalan itu ditinggalkan, iman akan menurun atau merosot. 

Oleh itu supaya iman sentiasa ada dan stabil, sikap istiqamah beramal adalah penting. Ia akan bertindak sebagai benteng yang dapat memelihara dan menyelamatkan iman daripada serangan musuh terutama nafsu dan syaitan. Sabda Rasulullah SAW: 


Maksudnya: "Amalan yang paling disukai Allah ialah amalan yang berterusan (berkekalan) walaupun sedikit." (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Yang penting dalam beramal ialah mengekalkan amalan itu. Kalau tidak mampu berbuat banyak amalan, cukuplah sedikit, asal dikekalkan (istiqamah), daripada banyak amalan tetapi tidak kekal.

 Contohnya, membaca Al Quran, cukuplah lima baris sahaja tetapi dibuat tiap-tiap hari daripada lima juz sekali baca tetapi dibuat sebulan sekali. Sembahyang sunat pula, cukuplah dua rakaat tiap-tiap malam daripada seratus rakaat tetapi sebulan sekali. Begitu juga dengan sedekah. Biar hanya 10 sen setiap hari daripada RM10 tetapi setahun sekali.


Kebaikan dari sikap istiqamah ini ialah: 

1. Amalan yang dibuat secara istiqamah akan berkesan. Umpama setitik air kalau terus-menerus memukul batu, lama kelamaan akan melekukkan batu. Sebaliknya kalau banjir sekalipun yang datang tetapi hanya sekali datangnya, tentu tidak berbekas pada batu.


2. Tujuan beramal dan membersihkan hati agar iman dan akhlak subur. Setiap kali kita beramal kita akan merasai nikmat buahnya itu. Jadi kalau sesuatu amalan itu kita kekalkan, maknanya kita akan sentiasa dapat menikmati nikmatnya. Nikmat inilah yang akan memelihara iman kita.

3. Musuh kita terutama nafsu dan syaitan tidak pernah rehat daripada memusuhi kita. Dengan istiqamah, barulah seimbang pertahanan kita terhadap musuh-musuh itu. Maknanya kita juga tidak pernah berehat mempertahankan iman dan akhlak kita.


Imam Al Ghazali pernah mengingatkan, "Banyakkanlah olehmu akan amalan yang terasa berbekas di hati." Lain orang lain hatinya, maka lain pulalah minat dan kegemaran beramal. Ada orang seronok dengan zikir 'alhamdulillah'. Maknanya bila sebut 'alhamdulillah' terasa di hati lazatnya zikir itu. Maka untuk orang ini banyakkanlah zikir itu. Orang lain pula rasa lazat dengan puasa. Maka banyakkanlah puasa sunat. Begitu juga ada orang yang terasa lazat dengan berfikir. Bila berfikir terasa bertambah iman. Maka banyakkanlah berfikir. 

Kebaikan dari sikap ini ialah apabila sesuatu amalan itu dilakukan dengan suka dan rela, ia akan lebih berkesan dan tidak menjemukan. Orang yang beramal kerana terpaksa dan ikut-ikutan atau secara jahil dan tidak faham falsafah ibadah itu, tidak akan memperolehi apa-apa kesan baik. 

Sebaliknya akan mudah terasa jemu. Orang yang jemu beramal akan putus hati dengan Allah. Bila putus hubungan hati dengan Allah, bermakna orang itu sedang berada dalam kemurkaan Allah. Allah berfirman dalam Hadis Qudsi:

Maksudnya: "Hai hamba-Ku, mengapa kamu jemu beramal sedangkan Aku tidak pernah jemu memberi pahala padamu?"

Allah SWT sentiasa bersedia untuk melimpahkan rahmat dan pahala pada kita tetapi mengapa kita tidak mempedulikan-Nya? Untuk mengelak dari sikap itu, kita mesti berhati-hati dalam beramal. Jangan beramal kerana ikut-ikut orang dan kerana terpaksa. Tilik dahulu hati dan minat kita, kemudian pilihlah amalan yang betul-betul sesuai. Barulah dilakukan amalan itu. Kalau tidak, lama-kelamaan penyakit jemu beramal akan menyerang kita. 

Bila jemu, banyaklah perkara yang boleh berlaku. Ada yang langsung meninggalkan amalan itu. Ada pula yang langsung benci dengan Islam. Ada yang kadang-kadang buat, kadang-kadang tinggalkan. Sebab itu, banyak berlaku orang lari meninggalkan jemaah Islam, pergi meneruskan hidup yang sesuai dengan kehendak nafsu dan syaitan.

Dalam beramal elok dipraktikkan teori: "Biar sedikit tetapi banyak jenis daripada banyak tetapi satu jenis." Mencari keuntungan Akhirat samalah seperti mencari keuntungan di dunia. Di dunia macam-macam yang kita buat seperti berniaga, tanam padi, tanam sayur, tangkap ikan, ternak kambing dan lembu. Kalau satu daripada usaha-usaha itu mengalami kerugian, kita masih boleh bergantung pada usaha-usaha yang lain. Tetapi kalau kerja kita satu jenis sahaja, katakanlah berniaga sahaja, tiba-tiba kita rugi, akan menderitalah kita waktu itu.


Begitulah juga halnya dalam mencari keuntungan hidup di Akhirat. Elok kita beramal banyak jenis selain yang difardhukan seperti sembahyang, puasa, sedekah, zikir, baca Quran, tolong menolong, berkhidmat, berdakwah dan lain-lain yang dianjurkan oleh syariat. Katalah ada di antara amalan itu tidak diterima oleh Allah, waktu itu masih ada lagi amalan yang lain boleh kita harapkan. 

Tetapi kalau satu jenis sahaja amalan, tiba-tiba yang satu itu tidak diterima, apalagi yang boleh diharapkan? Oleh itu cuba jangan tumpukan amalan kita pada satu jenis sahaja. Usahakan supaya banyak jenis. Biarlah sedikit asalkan istiqamah. 

tunku

Posted: 04 Mar 2015 03:42 AM PST

tunku


All SPM 9A scorers to get bursaries

Posted: 03 Mar 2015 10:17 PM PST

All students who scored 9A+ and above in the 2014 Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) will receive bursaries from the Education Ministry.

The bursary will cover the students' pre-university studies to be done locally before continuing with their first degree either locally or overseas.

The pre-university studies being offered are the Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Matriculation, Foundation, A-Levels and A-Levels and International Baccalaureate (IB).

The Education Ministry said in a statement that the bursary would be automatically offered to all students who scored 9A+ irrespective of ethnicity, race and family background and covers academic fees, cost of living and accommodation allowances.

Students can check their offers through the Education Ministry's Bursary Online Application System at www.moe.gov.my from today (March 4) to June 30.

Students need to read and understand the requirements and update their information through the Bursary Online Application System.

For more information, they can also contact the minitsry's Sponsorship Division at hotline 03-8321 7086 or e-mail bt.bursary@moe.gov.my.

bumiyang

Posted: 04 Mar 2015 03:26 AM PST

bumiyang


Keselamatan Anwar di Penjara Sungai Buloh Tidak Terjamin???

Posted: 03 Mar 2015 04:30 PM PST

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 04 Mar 2015 03:19 AM PST

The Antics of Husin Lempoyang


Kerusi baru di Parlimen

Posted: 04 Mar 2015 01:29 AM PST


Demikianlah tajuk laporan berita mStar. Orang yang kata demikian adalah Dato Johari Abdul, pengikut setia Dato Seri Anwar Ibrahim.

Jika tidak dibenarkan, PKR akan saman. Tambah lagi, Rafizi ugut akan buat demonstrasi.


Amboi! Takutnya ... berapa puluh ribu yang berkumpul di SOGO tiap-tiap Sabtu? 70? 120?

Maksud Husin, 70 atau 120 orang sahaja.

Jika Anwar akan hadhir di Parlimen, dia wakil parlimen mana? Bukankah dia tunggu masa untuk hilang kerusi Permatang Pauh?

Pengampunan hanya kurangkan hukuman tetapi kesalahan sudah disabitkan dan tidak boleh dinafikan.

Hilang kerusi sudah pasti samada diampun atau tidak. Inikan pula yang minta diampun bukan yang petisyen pengampunan.

Nampaknya Anwar hanya akan muncul di Parlimen sebagai ahli Parlimen bagi kerusi baru, Parlimen Sungai Buloh.

Wow! Macam-macam banduan VVIP Sg Buloh.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 03 Mar 2015 11:39 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TIADA JALAN LAIN, KITA TERPAKSA JATUHKAN HJ HADI

Posted: 03 Mar 2015 10:00 PM PST

Bakal Presiden PAS, Sama Taraf Duduk Dengan Setiausaha Agong DAP

Jawatan Presiden PAS yang disandang oleh Hj Hadi Awang bakal dicabar kata pemimpin kanan parti itu yang tidak mahu dinamakan kepada The Star.

Beliau menjangkakan lebih daripada seorang calon akan mencabar jawatan Presiden PAS sekiranya Hadi berhasrat untuk mempertahankan jawatannya.
"PAS amat demokratik dan kali ini akan berlaku pertandingan sengit kerana wujudnya banyak isu dalam parti," kata beliau.
Beliau mengulas ramalan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, yang berkata jawatan presiden tidak akan dipertandingkan kerana tidak ada pemimpin berkebolehan untuk mencabar Hadi yang mendapat sokongan kumpulan pro-ulama.
"Biarkan jawatan presiden dipertandingkan. Dari segi perlembagaan, semua jawatan eksekutif adalah terbuka kepada pencalonan dan pertandingan. Ini makna demokrasi," ujarnya.
Hadi tidak pernah dicabar sejak beliau mengambil alih sebagai pemangku presiden berikutan kematian Datuk Fadzil Noor pada 2002.
Beliau juga bersetuju dengan cadangan oleh beberapa pemimpin 'moderate' supaya Hadi dinaikkan taraf kepada Mursidul Am parti menggantikan tugas Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat
"Bagilah beliau (Hadi) kehormatan. Naikkan tarafnya daripada menjatuhkannya," tambahnya.
Menurut facebooker Hakimi Al-jamuani, pemimpin PAS yang termasuk dalam kumpulan 'moderate' antaranya ialah Mohamad Sabu (Timbalan Presiden), Datuk Husam Musa (Naib Presiden), Datuk Mahfuz Omar (Ketua Penerangan), Dr Mohd Hatta Ramli (Ketua Pengarah Pilihanraya).
Istilah yang lebih popular digunakan oleh kumpulan pro ulama terhadap kumpulan 'moderate' adalah 'Jebon'
Sebelum ini, portal Malaysiakini dan facebooker pro ulama 'Tuc Tok Usin Ceroi' membuat ramalan yang sama, iaitu Hadi bakal bakal menghadapi cabaran dalam muktamar PAS Jun ini.
Mereka menamakan Ustaz Ahmad Awang, bekas Pesuruhjaya PAS Perak sebagai pencabar Hadi untuk jawatan Presiden PAS.
Kenyataan Mustafa bahawa tiada yang berkelayakan untuk mencabar Hadi dibidas blogger greenboc sebagai 'perang psikologi.'
"Nampaknya "Perang Psikologi" untuk mempengaruhi pencalonan Jawatankuasa PAS Pusat menjelang muktamar kawasan-kawasan sudah dilancarkan oleh Setiausaha Agong sendiri sekalipun belum ada satu pun kawasan yang bermesyuarat.
"Yang menarik ada dua perkata, pertama katanya Hj.Hadi dijangka menang tanpa bertanding. Senyum saja kita membacanya. Habis yang kata nak siasat Mat Sabu dan Hatta kerana nak guling Presiden itu pula halnya? Bukankah tuduhan itu sendiri merupakan signal jelas menunjukkan jawatan presiden itu bakal ditandingi?
"Kedua nak menjatuh dan merendahkan kredibiliti Mat Sabu dan Hatta apabila menyatakan mereka berdua akan disiasat dalam isu "penggulingan Hj Hadi" dan katanya lagi Mat Sabu bakal dicabar,"katanya.
Sementara itu, facebooker pro ulama, Mohd Noor Bj pula membidas saranan Hadi supaya memegang jawatan Mursyidul Am sebagai taktik untuk menang mudah dalam pemilihan Presiden PAS.

ANWAR THE JOKER: TINGGI SUNGGUH KASTAMU DI PENJARA !

Posted: 03 Mar 2015 07:57 PM PST


Banduan bernama Anwar Ibrahim kini mendapat layanan sebagai banduan VIP berkasta tinggi apabila semua permintaannya telah dipenuhi oleh pegawai-pegawai di penjara sg Buluh.

Entahlah samada mereka takut ataupun memang terpaksa ikut arahan pihak tertentu ataupun  memang jadi barua simpatisan kepada penjenayah seks songsang ini.

Hinggakan sudah ada perasaan belah bahagi pihak-pihak tertentu dalam sistem perundangan untuk berasa kasihan kepada banduan seks dan pencetus huru hara ini.

Persoalannya layakkah seorang banduan mendapat begitu banyak keistimewaan tertentu dalam penjara. 


Sudahlah hari tu dipenuhi hasrat si Ketum untuk disumbatkan ke penjara Sg Buluh bukannya di Penjara Kajang kerana Penjara Sg Buluh lebih selesa dan moden sesuai dengan 'selera' dan 'statusnya' sebagai tetamu kehormat diraja dan negara.

Sampai keputusan Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan mahu dipertikai lepas tu tabur fitnah kononnya kerajaan terlibat dengan konspirasi menyumbatnya ke penjara. 

Lepas tu tergedik-gedik memujuk-mujuk memohon perkenan Di Raja mintak dilepaskan dari dosa kesalahan meliwat pembantu sendiri berkali-kali.

Teringat macam plot The Joker memujuk pegawai penjara untuk lepas dari penjara. Pegawai penjara dan polis yang termakan pujuk rayu menyebabkan si Joker terlepas lalu dibunuhnya pegawai- pegawai penjara hingga huru-hara Gotham City. 


Sebagai banduan yang terbukti bersalah atas kesalahan meliwat, Anwar Ibrahim harus menghormati sistem perundangan dan institusi kehakiman negara ini. Tunggu rayuan dulu baru boleh nak tahu nasib kamu termasuklah boleh hadiri sidang Parlimen atau tidak.

Lagi pun Anwar sendiri tak nak merayu tetapi anak bininya yang mengusung cucu-cucunya geletik minta pengampuan Di Raja.


Jadi sementara menunggu keputusan YDP Agong, Anwar dinasihatkan duduk diam- diam dalam penjara Sg Buloh dan menjalani hukuman seperti banduan dan pesalah lain. 

Jangan dok gatal nak masuk dan buat huru hara di Parlimen dan luar Parlimen nanti. Dah tahu sangat plan puak-puak pencacai pakatan haram ni...

Tinggal-tinggalkanlah perjuangan yang sia-sia membebaskan Anwar dari penjara. 

Sudah bertahun-tahun rakyat diperbodohkan oleh keluarga Anwar yang kaya raya hasil dana-dana haram Yahudi itu. 

Anwar sedap meliwat... rakyat pula yang mahu diheret ke jalanan. Cer jadi cerdik sikit.

Baca juga:
http://mymassa.blogspot.com/2015/03/dek-kerana-ketagih-nak-minum-teh.html

PAS CADANG PAHROL TUBUH PARTI BAHARU

Posted: 03 Mar 2015 09:09 AM PST

Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata beliau sudah mencadangkan kepada Datuk Pahrolrazi Zawawi supaya membuat parti politik baharu untuk mengelakkan krisis dalaman yang berterusan sejak dari tahun 1988.
"Saya pernah menyebut perkara ini di depan Datuk Pahrolrazi Zawawi, Presiden PASMA dan Ustaz Taib Ahmad, Setiausaha PASMA, sewaktu saya berwacana di Kedah. Kedua mereka menyambut baik saranan saya supaya ada keberanian politik tersebut.
"Boleh jadi kumpulan ini apabila mereka membentuk sebuah entiti politik baharu, mereka akan menjadi seumpama AK Party yang dipimpin oleh Tayyib Erdogan dan Abdullah Gul di Turki.
"Tidak mustahil mereka akan menguasai Putrajaya dan bukan PAS yang masih mengekalkan pegangan dan pendekatan yang asal. Boleh jadi inilah yang dinamakan sebagai inovasi politik, sehingga membenarkan apa yang disebut sebelum ini, perpecahan dan perceraian itu bukan semuanya negatif,"kata Dr Mohd Zuhdi dalam satu kenyataan semalam.
Menurutnya, PAS mula mengalami krisis dalaman sejak dari tahun 1988 apabila membuka pintu keahlian seluas-luasnya kepada pelbagai pihak daripada pelbagai aliran.
Menurut rekod sejarah, PAS menerima kemasukan ahli secara beramai-ramai selepas pemecatan Anwar Ibrahim daripada UMNO pada 2 September 1998.
"Semenjak tahun 1998, apabila PAS menjadi begitu terbuka menerima kemasukan pelbagai latar belakang menjadi ahlinya, maka sedikit demi sedikit situasi normal yang berlaku dalam PAS berubah menjadi abnormal.
"Situasi ini bermula dengan perselisihan-perselisihan pandangan di kalangan pimpinan PAS daripada perkara-perkara yang bersifat pendekatan sehingga kepada perkara-perkara yang bersifat dasar perjuangan.
"Sebagai contoh awal kurun ke 21, berlaku perselisihan ketara antara pimpinan PAS tentang dokumen Negara Islam, sama ada perlu dikemukakan kepada masyarakat atau tidak.
"Semenjak itu boleh dikatakan akan timbul dua pandangan yang berbeza setiap kali timbul sesuatu isu, seperti sikap PAS terhadap pendukung hak asasi manusia versi Barat, keperluan PAS bertindak untuk mencegah kemungkaran dan yang terakhir ialah perlukan Kelantan meneruskan hasrat melaksanakan hukum hudud.
"Hampir 15 tahun semenjak tahun 1998, PAS berada dalam kemelut ini yang boleh disamakan sebagai situasi abnormal dalam dunia ilmu atau sains. Selepas 15 tahun berada dalam kemelut ini yang juga boleh disifatkan sebagai perubahan-perubahan kognitif dalam PAS, maka boleh jadi sudah tiba masanya berlaku pula perubahan institusi.
"Mereka yang membawa pegangan dan pendekatan baru, dan mencabar pegangan dan pendekatan asal PAS ini adalah satu kumpulan yang sebelum ini terlindung. Hari ini, permukaan 'bongkah ais' kumpulan ini telah muncul di permukaan bernama PASMA, manakala yang tenggelam di bawah air masih belum kelihatan secara jelas.
"Dr Mujahid Yusuf Rawa pernah menyebutnya sebagai PAS Baru dan baru-baru ini beliau menyebut kumpulan Progresif.Bilamana saya menyebut, kumpulan ini wajar mempamerkan keberanian politik untuk menubuhkan parti baharu, ia adalah bermaksud sudah sampai masanya perubahan kognitif itu diterjemahkan kepada perubahan institusi.
"Pegangan dan pendekatan baru dan progresif ini tidak akan ke mana sekiranya ia di bawa dalam PAS, kerana pasti ada penentangan terhadap kumpulan ini. Pertembungan antara kedua-dua kumpulan ini akan meneruskan situasi abnormal yang bersifat perubahan kognitif ini tanpa titik noktah, maka selamanya kemelut ini tidak berpenghujung,"katanya.

The Unspinners

Posted: 03 Mar 2015 11:13 PM PST

The Unspinners


PASMA nafi tanding Cempaka, Hmmm ... kenapa kensel?

Posted: 03 Mar 2015 09:28 PM PST



Hanya memungkinkan PASMA mahu fokus jatuhkan Haji Hadi dan ulamak. Tanpa ulamak, bolehlah mereka jadi anjingan DAP. Tak payahlah berlakun nak juang Islam dan pakai songkok haji lagi.

Tak tolak kemungkinan akan sabotaj Cempaka jila ada calun bebas yang berwibawa untuk rosakkan kredibiliti kumpulan ulamak.

Mahfuz terus persenda wartawan dengan misi kemanusian untuk pembunoh

Posted: 03 Mar 2015 06:34 PM PST


Mahfuz ke australia dengan iu sirul dan membuat kenyataan berikut:

Kenyataan Media: Perkembangan Misi C4 ke Australia

1. Alhamdulillah, pada hari ini saya bersama ibu Sirul, Puan Piah Samad,adiknya Noriatin Omar serta ahli rombongan telah diberikan kebenaran untuk bertemu dengan Sirul di Pusat Tahanan Imigresen Villawood,Sydney. Pertemuan ini berlangsung selama hampir dua jam iaitu bermula Pukul 5.30 petang sehingga Pukul 7.30 petang waktu di sini.

2. Saya berpandangan misi kemanusiaan ini berjaya apabila dapat mempertemukan seorang ibu kepada anaknya yang dikasihi. Puan Piah membawa sambal bilis dari kampung manakala saya membeli anggur dan kasut sukan yang dipesan oleh Sirul. Suasana begitu hiba dan sayu bagi kami pada saat mula pertemuan tersebut apabila si ibu dan anak berpelukan. Tangisan air mata kerinduan seorang ibu kepada anaknya yang berjauhan dan belum tentu nasib yang melanda.

3. Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada Kerajaan Australia khususnya pihak berkuasa Pusat Tahanan Imigresen yang memberikan kebenaran kami bertemu Sirul. Sirul juga menyatakan salam penghargaan buat semua yang prihatin terhadapnya.

Dato' Mahfuz Omar,
Ketua Penerangan PAS
Ketua Whip Ahli Parlimen PAS

-----------------------------------------

Dengan kenyataan ini, Mahfuz mengaku telah permain dan persenda wartawan ... Mana kata Najib bunuh Altantunya? Kenapa Tiada kenyataan tuduhan demikian dalam kenyataannya?

Apa kerja Mahfuz buat mmisi kemanusian kepada seorang pembunuh???!!!!

PASMA tak peduli orang Islam sebab dah terima duit DAP

Posted: 03 Mar 2015 06:29 AM PST




Dah terima duit tu mana dia berani nak lapor polis. Baca SINI. Takut dijumpa bila disiasat kan?




PASMa tak kisah Islam dihina di Penang

Posted: 03 Mar 2015 03:23 AM PST









Penang patut dikembalikan pada Kedah

Posted: 03 Mar 2015 12:33 AM PST



– Pengenalan

PADA tahun 1786, Sultan Abdullah Mukarram Shah yang memerintah Kedah pada ketika itu, menyerahkan Pulau Pinang kepada wakil dari Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI), Francis Light melalui satu perjanjian penyewaan.

Light kemudian menamakan semula Pulau Pinang sebagai Prince of Wales, pangkalan British yang pertama pernah ditubuhkan di Tanah Melayu. Adakah penyerahan Pulau Pinang menerusi perjanjian penyewaan ini sah di sisi undang-undang antarabangsa?

— Sejarah

Malaysia sebelum menjadi sebuah negara yang kita kenali hari ini, pernah dikuasai oleh beberapa kerajaan Melayu pra-penjajahan seperti Srivijaya, Majapahit, Kedah, Melaka, Brunei, Johor dan Aceh. Kedah adalah kerajaan tertua di kalangan kerajaan-kerajaan Melayu ini. Kedah telah diasaskan pada tahun 630 Masihi, lebih dikenali sebagai Kadaram pada ketika itu.

Kedah pernah menjadi penguasa yang berpengaruh melampaui kawasan-kawasan yang kini menjadi wilayah negeri Kedah sekarang ini. Sewaktu era kegemilangannya, Kedah mempunyai pelabuhan yang kaya-raya dan catatan Tamil lampau memberikan Kedah julukan 'kota segala kebahagiaan'.

Walaubagaimanapun, Kedah telah dijadikan negeri naungan Srivijaya, sebuah kerajaan Melayu ulung yang berpusat di Palembang pada kurun ke-7 Masihi.

Setelah keruntuhan Empayar Srivijaya pada kurun ke-13 Masihi, Kedah telah menjadi negeri vassal atau negeri bawahan empayar-empayar lain yang lebih berpengaruh di rantau ini seperti Majapahit, Kesultanan Melaka dan Siam. Kedah kemudiannya diletakkan sebagai negeri lindungan Inggeris setelah Perjanjian British-Siam dimeterai pada tahun 1909 di Bangkok.

kedah-tuntut-pulau-pinang

— Penyerahan Pulau Pinang

Menjelang kurun ke-18 Masihi, Kedah muncul sebagai sebuah negeri Timur yang lemah, diapit oleh jiran-jirannya yang lebih berpengaruh iaitu Burma dan Siam. Kedua-dua kuasa serantau ini amat agresif dan sering berperang lalu mengancam kelangsungan Kesultanan Kedah.

Sewaktu pemerintahan Sultan Abdullah Mukarram Shah, Kedah telah mula mengirim bunga mas kepada Siam sebagai tanda mengiktiraf ketuanan Siam ke atas Kedah. Amalan ini telah dimulakan sejak tahun 1781. Namun begitu, terdapat juga pendapat bahawa pengiriman bunga mas oleh Kedah kepada Siam hanyalah sebagai tanda persahabatan di antara kedua-dua kerajaan dan tidak sama sekali menghakis kedaulatan Kesultanan Kedah.

Sepenuh di SINI

Duit bayaran pada Kedah itu dibuat oleh kerajaan persekutuan. Tahan bayaran saja dan terpulanglah balik kepada Kedah.

JURI RAKYAT

Posted: 03 Mar 2015 07:56 PM PST

JURI RAKYAT


Ditilang malah telanjang polisi bingung

Posted: 03 Mar 2015 06:39 AM PST


Ditilang malah telanjang polisi bingung

ditengah jalan setelah dari pesta makan malam Sying Hseuh dan suaminya Xiao Chen Li di berhentikan oleh polisi lalu lintas ditilang karena mengemudi dalam keadaan mabuk ini terjadi di daerah Whenzhou dengan provinsi Zhejiang di Tiongkok.
Xiao Chen Li suaminya Sying Hseuh sempat adu otot dengan kepolisiaan yang menilang mereka melihat aksi itu istrinya Sying Hseuh ikut membantu anehnya tiba-tiba Sying Hseuh membuka baju dan celananya dietengah keramaiaan sontak membuat pejalan kaki beralih perhatiaan kepada wanita ini.
dalam sekejap tempat tersebut dikerumuni oleh massa sebagiaan warga sempat mengambil foto wanita yang sedang bugil ini karena tidak terima mereka di tilang oleh polisi,dalam operasi lalu lintas ini berhasil di tilang sejumlah 6 pengemudi mobil yang sedang mabuk.
seperti yang diberitakan Mirror"ke 2 pasangan ini betul-betul hilang kendali lucunya siwanita buka baju terus membuka celanya tanpa rasa malu"kata warga yang sempat melihat kejadiaan itu sambil tertawa seakan menceritakan dengan rasa kelucuaan di wajahnya dari kejadiaan wanita bugil disaat di tilang.
suami Sying Hseuh sempat terjatuh disaat menyerang petugas yang menilang mereka dan Sying Hseuh mengucapkan kata-kata kotor kepada polisi,aksi lucu hukuman bagi mereka tidak hanya sekedar tilang melainkan ada penambahan hukuman karena melawan petugas dan bertelanjang di depan umum kilah petugas kepolisiaan setempat.

wow bos twitter diancam dibunuh isis

Posted: 03 Mar 2015 06:36 AM PST

wow bos twitter diancam dibunuh isis

akibat akun twitter milik militan ISIS selalu saja di hapus oleh pihak twitter ISIS akhirnya mengamuk dan mengancam akan membunuh bos twitter Jack Dorsey si pendiri media sosial berlambang burung bahkan bukannya hanya siboss karyawan twitter juga diancam dibunuh.peringatan oleh Negara Islam Irak Suriah (ISIS) terlihat dalam akun twitter mereka wajah siboss twitter dibidik oleh sniper.
Isis berkicau agar tidak ada satu ateispun yang selamat seraya berkata yang tujuaanya kepada Twitter "ISIS sudah mengingatkan dari awal ini adalah perang kami kenapa kalian terus menutup akun kami,tapi kami akan selalu balik?"
semua yang ada seperti video,gambar,dan artikel yang di unggah oleh Isis untuk menyebarkan luaskan perang melawan babuyutan kualisi pimpinan amerika serikat.
dilansir dari Asia One senin kemarin 2 Maret 15 Isis juga mnyuruh seluruh anggotanya agar menyerang twitter perang yang terjadi di dunia maya atas di bekukannya segala aktivitas Isis oleh twitter membuat ancaman akan membunuh pemilik twitter.
Isis mulai berang dan mengamuk menampakkan taringnya disosial media twitter untuk menyerang tidak tanggung-tanggung sekaligus karyawan twitterpun ikut diancam akan di bunuh inilah kekejaman ISIS segala bentuk upaya yang menghalangi jalan ISIS akan mereka perangi.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 03 Mar 2015 03:05 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pelakon wanita tertekan, video separuh bogel dalam tandas tersebar

Posted: 03 Mar 2015 01:31 AM PST

Jakarta: Gara-gara aksinya dirakamkan dalam keadaan memalukan Chelsea Islan terus tertekan dan kini mengalami kemurungan.

Menurut sumber, ibu Chelsea memindahkan aktres muda itu ke tempat rahsia supaya dia boleh menenangkan diri.

Bagaimanapun, ibu Chelsea, Samantha Barbara menafikan laporan berkenaan.

Kata Barbara, Chelsea tetap tabah dan tidak mengalami kemurungan kerana rakaman itu bukanlah kejadian baru, sebaliknya empat tahun lalu.

"Rakaman video itu dibuat tanpa pengetahuan atau keizinan Chelsea," katanya.

Isu itu menjadi hangat selepas imej separuh bogel Chelsea tersebar luas sejak 25 Februari lalu.

Video selama 13 saat itu menampilkan seorang wanita mirip Chelsea sedang membuka baju di dalam sebuah tandas.

Barbara kemudian mengakui remaja perempuan dalam video berkenaan adalah anaknya.

Chelsea, 19, lahir di Washington tetapi memiliki kewarganegaraan Indonesia.

Kemunculan pertamanya di layar perak dilakukan melalui filem Refrain membawa watak Annalise yang dikhabarkan tidak banyak bezanya dengan kehidupan sebenar Chelsea.

Dia disebut-sebut sebagai artis masa depan Indonesia. - Agensi
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/34241#sthash.xMEjAWFE.dpuf

Astaga.. Pelajar Selamba Hantar Gambar Bogel Pada Cikgu!

Posted: 03 Mar 2015 12:01 AM PST

SUDAH jadi lumrah buat mereka yang memilih kerjaya guru untuk berhadapan dengan pelajar yang nakal serta susah dilentur. Tambahan pula dengan adanya cadangan untuk menghalang hukuman rotan dilaksanakan, lagi bertambah peninglah kan?

Namun, atas dasar tanggungjawab dan peranan sebagai 'ibu bapa kedua', para guru tetap meneruskan tugas mereka dengan penuh dedikasi.

Namun, ada 'peel' segelintir pelajar boleh membuatkan guru tepuk dahi dan tak senang duduk.

Cuba bayangkan kalau anda seorang guru dan mendapat kiriman gambar bogel daripada seorang pelajar perempuan, apakah reaksi anda?

Ya, situasi tersebut merupakan realiti zaman kini. Melalui satu 'screen-captured' yang tersebar di laman sosial, seorang guru didedahkan telah menerima kiriman foto bogel pelajarnya sendiri!

Buat hal betul..

Melalui foto yang tersebar pelajar terbabit dapat dilihat menegur gurunya di aplikasi mesej WeChat sebelum bertindak menghantar 'selfie' bogelnya dengan selamba, siap bertanya "ok tak!!"

Tak tahu lah nak klasifikasikan gambar bogel tersebut sebagai 'rezeki' ataupun 'cari penyakit' namun ia jelas bukanlah satu momen yang mudah untuk ditangani guru terbabit.

Yelah.. silap haribulan, guru terbabit pula dituduh mencabul dan melakukan gangguan seksual terhadap pelajar sendiri kan?

Apa pun ini adalah penggera untuk pihak atau kementerian terlibat melakukan sesuatu untuk bantu menangani masalah moral yang semakin kronik dalam kalangan pelajar dan golongan muda hari ini.

Harap-harap juga, ada pihak buka mata dan menilai kembali hala tuju hukuman kepada pelajar serta sistem pendidikan negara.

Murid sekarang bukan macam murid dulu dah…

- MYNEWSHUB.CC

Isteri polis ditelanjang sebelum dikelar

Posted: 02 Mar 2015 10:31 PM PST

KUALA KRAI 1 Mac - Seorang wanita dibunuh de­ngan kejam apabila lehernya dikelar dan dikatakan 'ditelanjangkan' sebelum dia ditemukan dalam keadaan nyawa-nyawa ikan oleh suaminya kira-kira 100 meter dari rumah mereka di Kampung Batu Papan, Gua Musang dekat sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2.40 pagi itu, mangsa, Yashmin Fauzi, 26, ditemukan oleh suaminya, Mohd. Azrul Isahak, 30, yang juga sukarelawan polis dalam keadaan berbalut kain selimut tanpa pakaian di tepi jalan ketika dia dalam perjalanan pulang ke rumah mereka.

Kejadian tragis itu juga disaksikan oleh tiga anak lelaki mangsa yang berusia lima bulan, lima tahun dan enam tahun.

Tidak sampai 12 jam selepas kejadian itu, pihak polis menahan dua suspek yang berusia 22 dan 19 tahun serta merampas sebilah parang yang dikatakan digunakan untuk mengelar mangsa.

Suspek pertama yang dikatakan dikenali mangsa ditahan di rumahnya di Kampung Tanah Putih dekat sini pada pukul 2 petang serta mempunyai rekod jenayah seperti mencuri serta terlibat de­ngan dadah.

Dua jam selepas itu, rakannya yang berusia 19 tahun ditangkap di celah-celah khemah sementara mangsa banjir di Bandar Baru Gua Musang.

Pemuda berkenaan tidak tinggal di penempatan sementara itu.
Ketua Polis negeri, Datuk Maz­lan Lazim berkata, suspek pertama dipercayai mengenali mangsa dan biasa dengan keadaan rumah tersebut.

"Suspek dikatakan menyamun wang mangsa sebanyak RM250 tetapi siasatan kita bukan sekadar itu sahaja, kita juga sedang siasat sama ada mangsa dirogol atau tidak, keputusannya berdasarkan bedah siasat yang dijalankan.

"Ketika kejadian suami mangsa yang juga seorang sukarelawan polis bertugas dari pukul 12 tengah malam sehingga 5 pagi, dia berasa tidak sedap hati dan pulang ke rumah pada pukul 2.40 pagi dan mendapati isterinya terbaring di tepi jalan sedang meminta tolong.

"Cara mangsa dikelar begitu dahsyat," katanya dalam sidang akhbar selepas Majlis Penyampaian Bantuan Banjir di Sungai Durian, di sini, petang ini.

Bagaimanapun Utusan Malaysia difahamkan siasatan awal polis mendapati suspek kedua tidak terlibat dalam kejadian tersebut dan namanya sengaja disebut serta dikaitkan oleh suspek pertama.

Mazlan berkata, Yashmin me­ninggal dunia pada pukul 6.40 pagi ketika dalam perjalanan menuju ke Hospital Kuala Krai untuk me­nerima rawatan.

"Kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh dan kita percaya kes ini dapat diselesaikan dengan tangkapan yang dibuat ini," katanya.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu Papan, Gua Musang dekat sini malam ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/isteri-polis-dikelar-1.65286#sthash.brdloNEb.dpuf

'Saya adalah seorang patriot negara' - Lim Kit Siang

Posted: 02 Mar 2015 10:01 PM PST

KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang menganggap dirinya sebagai patriot Malaysia kerana berani menyerahkan jiwa raga untuk memperbaiki negara ini.

Kit Siang membuat dakwaan itu atas alasan, beliau dan Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak melarikan diri ke luar negara apabila mengetahui akan dipenjarakan oleh pihak berkuasa.

"Kenapa saya pulang ke Semenanjung Malaysia pada 1969 untuk berhadapan penahanan Akta ISA? Kenapa Anwar tidak menerima nasihat teman-teman antarabangsanya dan melarikan diri daripada negara ini?

"Ini kerana kami adalah patriot Malaysia yang menyerahkan jiwa raga kepada usaha memperbaiki negara supaya anak cucu kami boleh berbangga menjadi warganegara sebuah negara yang mempunyai keadilan, kebebasan, maruah dan urustadbir yang baik," dakwanya dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Kit Siang mendakwa, walaupun Anwar telah tewas dalam mahkamah Malaysia, namun beliau masih menang di`mahkamah rakyat' dan `mahkamah pendapat antarabangsa'.

Justeru, beliau meminta rakyat Malaysia menyokong kempen SSS iaitu Selamatkan Anwar, Selamatkan Pakatan Rakyat dan Selamatkan Malaysia Anwar.

Anwar yang merupakan Ketua Pembangkang dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini seedang jalani hukuman penjara lima tahun kerana kesalahan meliwat.

- MYNEWSHUB.CC

Perogol Nasihat Gadis Bertanggungjawab Apabila Dirogol

Posted: 02 Mar 2015 09:32 PM PST

Mukes Singh menyatakan seorang wanita yang keluar pada waktu malam perlu menyalahkan diri mereka kerana menarik perhatian golongan lelaki selain seorang wanita perlu lebih bertanggungjawab terhadap insiden rogol berbanding lelaki./Foto:BBC
NEW DELHI: Insiden hitam yang menimpa, Jyoti Singh, seorang pelajar perubatan di India dua tahun lalu apabila dia dirogol, dibelasah dan disula sekumpulan lelaki sebelum meninggal dunia dua minggu kemudian menarik perhatian dunia dengan menyifatkan betapa kejam perlakuan tersebut kepada mangsa.

Namun, menerusi temubual eksklusif bersama portal berita BBC baru-baru ini, salah seorang suspek yang disabit bersalah dan menunggu hukuman dijatuhkan membuat kenyataan mengejutkan apabila menyalahkan mangsa berikutan serangan kejam insiden rogol dan pembunuhan itu.

Ketika ditemubual di penjara, Mukes Singh menyatakan seorang wanita yang keluar pada waktu malam perlu menyalahkan diri mereka kerana menarik perhatian golongan lelaki selain seorang wanita perlu lebih bertanggungjawab terhadap insiden rogol berbanding lelaki.

Menurutnya, kematian Jyoti ketika serangan pada Disember 2012 disifatkan sebagai satu 'kemalangan'.

"Apabila dirogol, dia (Jyoti) tidak sepatutnya melawan balik. Dia hanya perlu berdiam diri dan membiarkan dirinya dirogol.

"Selepas itu, mereka akan diturunkan dari bas itu apabila selesai merogolnya dan hanya memukul kawan lelakinya itu," katanya dalam satu program berjudul "Storyville – India's Daughter" yang bakal disiarkan BBC Four sempena Hari Wanita Sedunia pada 8 Mac ini.

Menurut laporan media sebelum ini, ketika kejadian Jyoti bersama rakannya Awindra Pandey,28, dalam perjalanan pulang ke rumah sebelum diperdaya untuk menaiki bas yang dipandu Mukes bersama lelaki lain sebelum mereka diserang.

Kedua mangsa dipukul menggunakan batang besi sebelum Jyoti dirogol berkali-kali dan kedua mereka ditemui berbogel di jalan raya.

Jyoti meninggal dunia dua minggu kemudian manakala rakannya terselamat.

Bercerita mengenai insiden itu kepada BBC, Mukes bagaimanapun tidak mengaku terlibat dalam insiden kejam itu dan mendakwa hanya menjadi pemandu bas ketika kejadian.

Namun, tuntutan dia ditolak makhamah apabila menemui bukti DNA menunjukkan bahawa dia juga terlibat dalam insiden merogol Jyoti.

"Jika bertepuk sebelah tangan, ia tidak akan berbunyi.

"Seorang gadis yang baik tidak akan keluar jam 9.00 malam.

"Lelaki dan perempuan tidak sama. Kerja rumah dan mengemas rumah adalah untuk perempuan dan bukannya berkeliaran di kelab malam dan memakai pakai yang tidak betul (seksi).

"Kira-kira 20 peratus saja daripada perempuan adalah baik," katanya.

Mukesh turut menambah, hukuman yang dikenakan kepadanya dan perogol lain akan lebih merisikokan mangsa rogol pada masa akan datang.

"Hukuman mati akan menjadikan perkara tersebut (rogol) lebih berbahaya kepada mangsa.

"Sebelum ini, mereka akan merogol dan mendakwa akan meninggalkan mangsa.

"Namun, sekarang apabila mangsa dirogol, perogol akan membunuh gadis tersebut (untuk mengelakkan diketahui)," ujarnya.

- mD

Aksi ustaz terlampau viral di internet

Posted: 02 Mar 2015 09:04 PM PST

Sekadar gambar hiasan
Kota Kendari, Sulawesi Tenggara: Tindakan seorang ustaz berkhutbah secara melampau - sehingga memanjat mimbar - mengundang kritikan ramai, termasuk di media sosial.

Aksi Nur Maulana yang terkenal dengan gimik "jemaah, oh jemaah" itu dianggap keterlaluan dan tidak sesuai dengan situasi semasa.

Melalui gambar yang disebar di media sosial, Nur Maulana dilihat sedang berceramah di Masjid Agung Khairah Ummah di Kolaka.

Berdasarkan keterangan pada gambar, kejadian berlaku pada 26 Februari lalu.

Seorang pengguna Facebook yang memuat naik gambar Nur Maulana berkata, ketika itu ustaz terbabit menyeru pendengar supaya beristighfar.

Namun pengguna lain dikenali dengan nama Yayuk Hannan memberi komen di bawah gambar itu: "Ya Tuhan, ini terlalu berlebihan dan seolah-olah ahli sarkas."

Siti Fatimah pula menulis: "Tiada lain kehidupan di dunia ini melainkan kesenangan yang menipu. Semoga Tuhan memberikan petunjuk dan taufik hidayah kepada ustaz, serta menghilangkan segala keburukannya. Semoga ustaz kembali ke jalan lurus dan diredai."

Nur Maulana, 40, adalah pendakwah kelahiran Makassar yang disenangi ramai kerana sering menggunakan bahasa biasa ketika berceramah.
AKSI luar biasa Nur Maulana berceramah sehingga memanjat tangga mimbar masjid.
Dia mendapat pendudukan di Pondok Pesantren an-Nahdah di Makassar pada 1994.

Selain berceramah, dia juga mengajar di sebuah sekolah rendah Islam di situ.

Sementara itu, seorang ustaz pula menegur Nur Maulana secara sindiran.

Abduh Zulfidar Akaha berkata, aksi itu sangat bahaya dan berharap tiada mana-mana pihak menirunya.

"Itu aksi khusus untuk pelaku lagak ngeri profesional," katanya.

Cucu Tok Selampit

Posted: 03 Mar 2015 01:25 PM PST

Cucu Tok Selampit


Hanya 100 Sahaja Petisyen Diperlukan Untuk Pembebasan Anwar Ibrahim? Koman Spanar Betul!!!

Posted: 03 Mar 2015 07:16 AM PST


Hanya 100 petisyen diperlukan untuk menunjukkan sokongan kepada banduan liwat Anwar Ibrahim? Bekas Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff benar-benar memalukan Ketua Umum (KETUM) ini. Beliaulah orang yang mengadakan atau mewujudkan ruangan petisyen ini. Sayangnya, beliau tidak yakin dengan sokongan orang ramai untuk menandatangani petisyen ini. Selalunya pihak yang mewujudkan petisyen ini akan meltakkan sasaran 1 juta penandtangan atau sekurang-kurangnya 100,000 palin kurang. Ini 100 penandatangan? 

Selepas 22 jam petisyen ini diwujudkan setakat jam 11.00 malam ini hanya 45 orang sahaja yang sudi untuk menandatangi petisyen ini. Betapa rendahnya maruah Anwar Ibrahim dibuat Yusmadi Yusoff. Bagaimanakah mereka hendak mengumpulkan jutaan atau ratusan ribu penyokong untuk Himpunan Haram 7 Mac di Sogo hujung minggu ini kalau cytro mereka sendiri malas untuk memberi sokongan di alam maya?


Pemimpin Sarawak Begitu Matang Berpolitik - Sambut MB @AzminAli Dengan Penuh Hormat Walaupun Dicerca

Posted: 03 Mar 2015 02:25 AM PST

Dato Menteri Besar Selangor, Azmin Ali semasa di di Sarawak dikatakan memfitnah pemimpin-pemimpin BN di sana. Antara kata-kata Azmin Ali semasa dalam satu ceramah beliau di sana ialah "Menteri di Sarawak, habis tanah di rampas". Namun di sebalik kata-kata fitnah dan hasutan itu, Azmin Ali masih dilayan baik oleh Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan Satem. Beliau disambut dengan kereta yang disediakan kerajaan negeri siap dengan kenderaan polis pengiring.

Polis pengiring telah mengiringi Dato Menteri Besar Selangor, Azmin Ali dari Hotel Grand Continental ke Wisma Bapa Malaysia pagi tadi untuk berjumpa KM Sarawak pada jam 9.30 pagi. Walaupun Azmin Ali mengutuk pemimpin-pemimpin BN Sarawak, beliau tetap diterima sebagai tetamu dengan penuh hormat dan adat negeri. Pemimpin-pemimpin BN Sarawak memang matang dalam politik. 

Sedikit sebanyak, Azmin Ali boleh belajar sesuatu daripada pimpinan BN Sarawak. Pertama, jangan membawa budaya ceramah politik kotor pemimpin pembangkang dari Semenanjung ke Sarawak. Kedua, jangan asyik salahkan Rakyat apabila berlaku sesuatu musibah. Contohnya kononya Rakyat Selangor pengotor akibat peningkatan kes demam denggi. Cuba selesaikan masalah negeri dahulu sebelum sibuk dengan negeri orang lain. 

KM Sarawak sebenarnya boleh memilih samada untuk menerima atau menolak kehadiran MB Selangor ke pejabat beliau di Wisma Bapa Malaysia. Namun KM Sarawak seorang yang tinggi pemikiran dan matang berpolitik. Mungkin beliau menghormati institusi Menteri Besar yang dilantik Sultan Selangor dan bukan pemegang jawatan berkenaan. Jadi kalaulah Azmin Ali berkesempatan mengunjungi Sarawak di lain masa, eloklah praktikkan contoh murni adab dan tatasusila yang telah ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin parti PBB khasnya dan Barisan Nasional keseluruhannya dan seluruh rakyat negeri Sarawak.






Apa Cerita Mahfuz Bean Dua Hari Di Australia?

Posted: 02 Mar 2015 05:25 PM PST



Sudah dua hari CTS tidak menulis disebabkan kesibukan tugas audit di luar kawasan di JDT. Sudah dua hari juga Ahli Parlimen Pokok Sena ke Australia membawa Ibu dan Adik Sirul Azhar untuk lawatan tahanan berkenaan di sana. YB Mahfuz Omar yang lebih dikenali di kalangan cyro sebagai Mahfuz Bean menyifatkatkan lawatan ini sebagai "humanitarian reason". Cakap orang putih beb! Kita harap YB Mahfuz tidak maksudkan "vegetarian".

Kita juga tidak pasti berapa banyak kerja kemanusiaan (humanitarian) yang telah dilakukan untuk penduduk di kawasan Parlimennya. Masa kawasan beliau teruk banjir satu ketika dulu, batang hidung beliaupun tak nampak! Mungkin selepas ini kita boleh usulkan Mahfuz Bean untuk melaksanakan "humanitarion mission/reason" ke Syria, Palestin, Myanmar, Mindanao dan Afrika.

Tidak kedengaran lagi sebarang berita daripada beliau dari Australia. CTS tertanya-tanya juga, siapakah penterjemah bagi YB Mahfuz di sana. CTS tidak rasa Mahfuz lulusan Ijazah Pertama Sijil Rendah Pelajaran (SRP) begitu fasih berbahasa English. Jangan nanti beliau sekadar nanti beliau sekadar "launch" makan salmon grill dekat sana dan bawa Ibu dan Adik Sirul Azhar melihat kanggaroo sudahlah.

Duke of UMNO

Posted: 03 Mar 2015 01:06 PM PST

Duke of UMNO


SAMA-SAMA CINA, SAMA-SAMA BOTAK, TAPI JAUH BEZA IDEOLOGINYA...!

Posted: 03 Mar 2015 06:14 AM PST

Saya kira, mungkin kedua-dua lelaki berbangsa Cina ini boleh dikategorikan sebagai "botak" kepalanya... 

Tapi walaupun sebangsa dan hampir sama botak, ternyata ideologi depa dua orang ni sangat berbeza...

Yang seorang tu sangat menghormati dan memahami konsep kontral sosial dan jus soli. Manakala yang sorang lagi tu memang jenis tak sedar diri...

 


Secara peribadi, itulah sebabnya saya sangat hormat pada lelaki berbangsa Cina itu... (bukan yang sorang lagi tu tauuuu..!) Heh!

PERHATIAN: AMARAN PALING KERAS DARI PKR KEDAH..!!!

Posted: 03 Mar 2015 04:37 AM PST

Adoiii... berita ni betoi-betoi merisaukan saya... saya sangat risau sampai tak lalu makan... nak tidoq pun tak bolehhhh... hadoiii...

Cuba baca statement PKR Kedah kat sini... Perghhhhh..!!! Gerun abihhhhhh aihhhhh..!!!

Betul... nak pertahankan Kedah dari dijajah puak pembangkang ni lebih susah dari nak tawan kembali masa PRU ke-13 dulu... 

 

Tapi bila PKR kata depa rombak pucuk pimpinan negeri sebab nak tawan Kedah, saya dah mula ketawa besar..... lama pulak tu... sampai kawan-kawan heran.. depa ingat saya gila sebab gelak sorang-sorang...

Bila depa tengok dan baca statement PKR Kedah tu... depa gelak lagi kuat dari saya...!

Maaf cakap la... yang gelak paling kuat tu kawan saya yang merupakan orang kuat PAS Kedah.. hehehee... adehhhhh...

Selamba dia tanya... berapa kerusi PKR bertanding kat Kedah? Errr... PKR Kedah boleh jawab ka? Pedihhhhhh... pedih bang nonnnnnn... boleh lari malam aihhhh...

SYIAH KEMBALI MENGGILA DI KEDAH..???!!!

Posted: 03 Mar 2015 01:05 AM PST

Saya kira, ramai yang maklum bahawa di Kedah ni ada yang mengaku depa Syiah... siap buat laporan polis lagi nak amik tindakan kat Mufti dan Kerajaan Negeri Kedah sebab buat akta nak cegah depa...

Saya difahamkan, akta tu dah diluluskan Kerajaan Negeri Kedah dalam pindaan undang-undang Syariah pada tahun pertama Mukhriz jadi MB...

Saya yakin, kini dah tiba masanya untuk Jabatan Agama Islam Kedah ni bertindak dengan undang-undang dan kuasa yang ada pada Syiah...


Untuk tindakan yang pertama... sila rujuk kat sini...

Yang dedah tu bukan calang-calang tokoh... beliau tokoh ulama dan pensyarah di KUIN... jadi tolong siasat dakwaan tu dengan segera...

Bukan apa... pada saya, akidah umat Islam kat Kedah ni adalah paling utama untuk dijaga... rosak akidah, maka rosaklah segalanya...

Jadi saya mohon... dah ada kuasa dan undang-undang tu.. tolong la siasat... jangan dok "lebam" ja kat pejabat agama tu dok urus soal nikah kawin... boleh lagu tu?

BETOI KA NI? FLASHMOB PKR BERBELAS ORANG..??? MUHONG KA APA NI?

Posted: 02 Mar 2015 10:33 PM PST


Betoi ka ni? Depa kata ada flashmob kat depan Masjid Zahir baru ni... katanya berbelas orang yang pi buat flashmob kat situ... betoi ka?

Bukan apa... saya kebetulan ada lalu kat situ masa depa buat flashmob tu.. masa lalu tu saya tengok ada 4 orang ja... senang sangat nak kira sebab sikit sangat pesertanya...nampak kleaaaaa 4 orang ja...

Sebab tu saya tanya betoi ka berbelas orang puak PKR yang jadi badut kat depan masjid tu dok bela peliwat tegar?


Ni cuba tengok kat sini... gambaq dari Sinar Harian tu nampak ramai sikit la... betoi berbelas orang.. 

Tapi mungkin time tu saja berbelas orang... time saya lalu kat situ betoi-betoi ada 4 orang ja... camana tu? adehhhh... tu pun ane tu sorang ja dok pegang poster kat tepi jalan... yang lagi 3 orang dok kat palang putih tepi jalan tu...

Saya bukan apa... kesian la kat badut-badut tu... hehehehe... dok kecoh tepi jalan... padahai orang Aloq Setaq ni buat tak peduli ja kat depa... 

Almaklumlah... orang PAS kat Kedah ni memang meluat abih kat PKR... depa meluat kat PKR lebih dari depa tak suka kat UMNO... abih tu lagu mana? Haru aihhhhh... 

ORANG PAS KEDAH DAH MULA BALUN GENG "PASMA" DI SELANGOR..!!!

Posted: 02 Mar 2015 08:14 PM PST


Heheheheee.. saya ingatkan Phahrolrazi dengan PasMa saja yang kena... rupanya sampai pemimpin PAS kat Selangor pun kena tibaiiii..!!!

Kenal dengan Dr Dzulkefly? Rasanya kat Selangor semua orang PAS kenai dia... khabarnya dia ni memang "totok abis" kat Anwar Berahim... heheheee...

Rupanya Dr Dzulkefly ni pun kena jugakkkk... tak kira pakar strategi kaaa.. pakar pat segi laaa.. pun kena tibai jugak oleh geng ulama PAS di Kedah ni...

 

Ni cuba baca kat sini... setuju dak dengan apa yang dia kata?

Nampaknya gelombang serangan terhadap geng PasMa, Phahrolrazi dan sekutu-sekutunya dah bermula... dulu geng ulama diam... kali ni dah mula counter attack...

Kita nantikan episod yang seterusnya...kita tengok sapa menang, sapa terguling... adoiiii... 

PERGHHH..!!! "MACAM TU KA NAK ERATKAN ANTARA PARTI...???!!!"

Posted: 02 Mar 2015 06:32 PM PST


Wow! Golongan pendokong ulama PAS di Kedah dan mula serang PasMa... 

Saya tak terkejut... benar saya tak terkejut langsung... sebab saya yakin masih ada lagi pemimpin Kedah yang merupakan anak didik arwah Ustaz Fadhil dan arwah Ustaz Azizan yang akan bangkit lawan dengan puak Mat Sabu ni..

Phahrolrazi berasal dari Pendang walaupun dia kini Yg DiPertua PAS Kuala Kedah. Perlu diingat bahawa di Pendang tu terkenal dengan golongan ulama PAS... mungkin sebab tu dia tak jadi Yg DiPertua Kawasan sana...

  


Dah ada AJK PAS Kawasan yang bersuara... khabarnya, kat Kuala Kedah pun dah mula dah... Geng Phahrolrazi khabarnya tengah berjaga-jaga sebab ada orang nak cantas depa time pemilihan PAS kali ni...

Apa pun, saya setuju dengan pandangan AJK PAS Kawasan tu... tepat! Heh!

PEJUANG BANGSA

Posted: 03 Mar 2015 11:51 AM PST

PEJUANG BANGSA


PUAK BERTELAGAH PAS PERLU BERPISAH , PASMA JADI PARTI BARU !!

Posted: 02 Mar 2015 04:30 PM PST



Pengarah operasi Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki mencadangkan, pihak yang bertembung dalam parti Islam itu supaya berpisah secara baik dengan menubuhkan parti baharu kerana bukan semua perpecahan dan perceraian itu negatif.
Dalam tulisannya hari ini, Zuhdi berkata jika pihak yang bertelagah dalam PAS mahu terus bersama, ia juga tidak semestinya positif.
"Saya melihat dari sudut lain yang lebih kreatif, penubuhan parti baru oleh PasMa adalah sebagai sebuah inovasi politik, meskipun natijahnya PAS akan berpecah dua," kata Zuhdi merujuk kepada Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia atau PasMa.
Zuhdi berkata beliau pernah menyebut perkara itu kepada presiden PasMa, Datuk Phahrolrazi Zawawi, dan setiausahanya Taib Ahmad, sewaktu berwacana di Kedah.
"Kedua mereka menyambut baik saranan saya supaya ada keberanian politik tersebut," katanya.
Zuhdi berkata, kemungkinan kumpulan yang membentuk sebuah entiti politik baharu menjadi seumpama AK Party pimpinan Recep Tayyib Erdogan dan Abdullah Gul di Turki.
"Tidak mustahil mereka akan menguasai Putrajaya dan bukan PAS yang masih mengekalkan pegangan dan pendekatan yang asal.
"Boleh jadi inilah yang dinamakan sebagai inovasi politik, sehingga membenarkan apa yang disebut sebelum ini, perpecahan dan perceraian itu bukan semuanya negatif," kata Zuhdi yang sebelum ini menimbulkan kekecohan apabila mencadangkan kerjasama antara PAS dengan Umno melalui perbincangan dalam kumpulan WhatsApp.
Menurut Zuhdi, sejak 1998 apabila PAS menjadi begitu terbuka menerima ahli pelbagai latar belakang, sedikit demi sedikit situasi normal yang berlaku dalam PAS berubah menjadi "abnormal".
Situasi ini bermula dengan perselisihan pandangan di kalangan pimpinan PAS daripada perkara yang bersifat pendekatan sehingga kepada dasar perjuangan.
"Sebagai contoh, awal kurun ke 21, berlaku perselisihan ketara antara pimpinan PAS tentang dokumen Negara Islam, sama ada perlu dikemukakan kepada masyarakat atau tidak," katanya.

Semenjak itu, kata Zuhdi, boleh dikatakan setiap kali timbul sesuatu isu, akan disusuli dua pandangan yang berbeza, seperti sikap PAS terhadap pendukung hak asasi manusia versi Barat, keperluan PAS bertindak mencegah kemungkaran dan yang terakhir, keperluan Kelantan meneruskan hasrat melaksanakan hukum hudud.
Menurutnya, sejak 1998, PAS berada dalam kemelut ini yang boleh disamakan sebagai "situasi abnormal" dalam dunia ilmu atau sains.
Bagi beliau, selepas 15 tahun, ia juga boleh disifatkan sebagai perubahan kognitif dalam PAS, maka boleh jadi sudah tiba masanya berlaku perubahan institusi.
Menurut Zuhdi, mereka yang membawa pegangan dan pendekatan baharu, dan mencabar pegangan dan pendekatan asal PAS, merupakan kumpulan yang sebelum ini terlindung.
"Hari ini, permukaan 'bongkah ais' kumpulan ini muncul di permukaan, bernama PasMa. Manakala yang tenggelam di bawah air masih belum kelihatan secara jelas," katanya.
Dr Mujahid Yusuf Rawa pernah menyebutnya sebagai "PAS Baru" dan baru-baru ini beliau menyebutnya sebagai kumpulan "Progresif", tulisnya lagi.
"Bilamana saya menyebut, kumpulan ini wajar mempamerkan keberanian politik untuk menubuhkan parti baru, ia bermaksud sudah sampai masanya perubahan kognitif itu diterjemahkan kepada perubahan institusi," kata beliau.

Pegangan dan pendekatan baharu dan progresif ini tidak akan ke mana sekiranya ia dibawa dalam PAS, kerana pasti ada penentangan terhadap kumpulan ini, katanya.
Pertembungan antara kedua-dua kumpulan ini akan meneruskan situasi abnormal yang bersifat perubahan kognitif ini tanpa titik noktah, maka selamanya kemelut ini tidak berpenghujung.
Akan tetapi, katanya, sekiranya ada keberanian politik dari pihak yang membawa pegangan dan pendekatan baharu atau progresif dengan menubuhkan parti baharu, tidak mustahil berlaku pula perubahan institusi yang kemudiannya membawa lonjakan paradigma.
"Banyak pihak dalam PAS melihat saranan itu tidak wajar dan bukan penyelesaian kepada kemelut yang ada.
"Mereka mencadangkan supaya dimurnikan semula perselisihan yang timbul, dicarikan titik pertemuan antara kumpulan yang bertelingkah, dibuat pertemuan mahabbah dan cadangan yang lain," kata Zuhdi merujuk kepada penolakan terhadap cadangan beliau itu. – 2 Mac, 2015.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/zuhdi-cadang-pihak-bertelagah-dalam-pas-berpisah-bentuk-parti-baharu#sthash.6ndj5F9d.dpuf

Comments (0)