Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:29 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 21 Mar 2015 03:41 AM PDT

tunku


Najib's daughter did not receive USD500k, says Jawi

Posted: 21 Mar 2015 02:18 AM PDT

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak's daughter Nooryana Najwa did not receive USD500,000 (RM1.85mil) as a wedding gift, said Federal Territories Religious Department (Jawi).

In a statement, Jawi director Paimuzi Yahya said the image of Nooryana Najwa's marriage certificate that went viral on social media was "fake" as the original document only detailed the amount of mas kahwin (dowry).

"We would like to stress that the marriage certificate was fake. This is because the amount of the dowry and the wedding gift is not true.

"The (fake) certificate was also not signed by Jawi's marriage registrar," said Paimuzi.

The copy of the original certificate, which was made available by Jawi, indicates that Nooryana Najwa received RM5,000 as a dowry.

However, the wedding gift column was left blank.

An image of the purported Nooryana Najwa's marriage certificate had gone viral on social media a few days before her wedding, alleging that she would receive USD500,000 as a wedding gift.

The 27-year-old wed Kazakh national Daniyar Kessikbayev, in a solemnisation ceremony conducted by Najib at Seri Perdana on Thursday night.

Najib and his wife Datin Seri Rosmah Mansor, together with Daniyar's family, will hold wedding receptions in Kuala Lumpur and Pekan, Pahang at the end of this month.

Postpone fare hikes Cabinet tells SPAD

Posted: 21 Mar 2015 01:10 AM PDT

The Cabinet has asked the Land Public Transport Commission (SPAD) to postpone the increase in public transport fares, as the timing was not suitable.

Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said on Saturday that while the Cabinet understands the necessity for an increase, the timing for the hike was not right at the moment.

"The fares should not be increased just yet especially since the implementation of Good and Services Tax (GST) is just around the corner and it would only add burden to the people.

"The request to postpone the fare hike was discussed during a Cabinet meeting on Friday," he added.

Dad of hudud video presenter: Are we safe to raise our children?

Posted: 20 Mar 2015 11:34 AM PDT

The father of the presenter in a hudud video by radio station BFM who was threatened with death and rape questioned whether Malaysia "is safe for our children."

Prof Dr Mohamad Tajuddin Mohamad Rasdi said if a "simple point of view is raised against such issue as hudud can produce outburst of murder, what does it say about our country."

"Where did this culture come from," Dr Tajuddin said in a letter to a news portal in response to the threatening comments made against the video's presenter Aisyah Tajuddin.

Dr Tajuddin said he was ready to "forgive them because I know it was our society that have created such a culture."

BFM has taken down the satirical video from its website and YouTube channel after Aisyah became the target of the threats.

BFM said they regretted the personal attacks on Aisyah who was merely a stand-in cast member of the video and not its regular presenter.

Dr Tajuddin said he assumed that Malay-Muslim netizens were behind the attacks.

"Is this country safe for our children to live in? If a simple point of view is raised against such issue as hudud or even such issue as democracy and clean elections can produce outburst of murder, rape and burning people alive, what does it say about our country, its citizens and our leadership? Where did this culture come from?

"I have noticed that the ones making threats of this nature come from mostly Malays who I assume are Muslims.

"Where did we, as a nation go wrong in educating these Malays? What are we teaching in our secondary schools? More importantly are our public universities producing people of such culture?

"I sincerely hope that those who made the threats have never stepped foot in our public universities because if not, I would like to ask these Vice Chancellors, what kind of Malay Malaysians are you producing?

"Yes, they are passable engineers and architects but are they barely passable Malaysian citizens, or passable Muslims or worse are they even passable human beings with a humane conscience?" he said.

Dr Tajuddin asked "Apa sudah jadi?" (What had happened?) that led to such outbursts.

"I have been to mosques and I have listened to thousands of Youtube ceramah by our so called eminent ustazs and I know that their understanding of Islam is a strong contributor to the kind of comments made by these young social media users.

"Although I feel anger towards these netizens who have made the threats like it was just a "terminator" movie of mowing people down with a big machine guns, but I am ready to forgive them because I know it was our society that have created such a culture.

"Perhaps future generations may accept my message if these people do not at the present time.

"With this incident I ask Malaysians again… are we safe to raise our children in this country? If not, should we start looking elsewhere and create a much safer place for our children to have a future?

"I write these words with a heavy heart. I write these words as a concerned Malaysian citizen and as a simple Muslim for the sake of all our children.

"And finally, I write these words as the father of Aisyah Mohd Tajuddin, the BFM girl," he said.

bumiyang

Posted: 21 Mar 2015 03:29 AM PDT

bumiyang


Guan Eng Sokong GST - Naikkan Tarif Air 16.7% Bermula 1 April ???

Posted: 20 Mar 2015 06:30 PM PDT

Melayu dan Islam Senasib - Terpinggir di Bumi Sendiri???

Posted: 20 Mar 2015 08:37 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 20 Mar 2015 11:46 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Kaedah Usul Fiqh : GST Lebih baik dari SST

Posted: 20 Mar 2015 09:22 PM PDT

Akhaffu Dhararain' – GST lebih baik berbanding SST

KUALA LUMPUR 20 Mac – Kerajaan dilihat membuat keputusan tepat apabila menggunapakai kaedah 'Akhaffu Dhararain' (apabila manusia berhadapan dengan dua kemudaratan, kita memilih kemudaratan yang paling ringan dan minimum kesannya) dalam memilih sistem percukaian.

Menurut Imam Surau Ar-Rahman, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Datuk Shamsul Najmi Shamsuddin, Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) disifatkan lebih ringan berbanding sistem yang kita pakai hari ini iaitu Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST).

"Kita dilarang untuk mengenakan cukai melainkan bertujuan memberi manfaat kepada masyarakat seperti membangunkan bidang pendidikan, membina hospital dan sebagainya.

"Sejak merdeka, SST dilaksanakan dan ia mempunyai beberapa keburukan antaranya cukai yang berganda. Sementara GST pula adalah cukai yang tidak berganda, tetap dengan 6% apabila sampai ke pengguna," beliau berkata demikian ketika dihubungi mindaktif.net hari ini.

Jelas Shamsul, kaedah 'Akhaffu Dhararain' ini adalah konsep yang disepakati oleh para ulama fiqah.

Dalam masa sama, beliau menyifatkan kerajaan sedang berusaha untuk penambahbaikan sistem percukaian demi memberi keadilan kepada rakyat.

"Di dalam Al-Quran juga ada menyebut yang membawa maksud 'Jika kamu perintah, perintahlah dengan adil'.

"Apa yang dikhuatirkan, wujudnya segelintir peniaga dan beberapa pihak berniat jahat mengambil kesempatan berhubung perkara ini. Kita bimbang mereka (peniaga) akan mengenakan cukai berlebihan (SST). Namun kita yakin pihak penguasa seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan memainkan peranan dengan menjalankan pemantauan," ujar beliau.

GST akan dilaksanakan bermula 1 April ini dengan kadar 6%. GST juga merupakan satu sistem percukaian yang adil kerana ia mengagihkan beban percukaian dalam kalangan kelompok penduduk secara lebih meluas berdasarkan jumlah penggunaan serta menetapkan jenis dan kuantum cukai yang perlu dibayar seseorang pengguna bagi barangan dan perkhidmatan yang digunakannya.

Selain menjana pembangunan negara, ia juga dilihat sebagai sistem cukai yang lebih telus.

Oleh : ALIF MUSTAPHA

http://mindaaktif.net/2015/03/akhaffu-dhararain-gst-lebih-baik-berbanding-sst/


Sent from my iPhone

The Unspinners

Posted: 20 Mar 2015 11:43 PM PDT

The Unspinners


Tak dok calun UNDI BOEI SHARIF, Nok baiki pemimpin PILIH GAJAH

Posted: 20 Mar 2015 08:30 PM PDT


UMNO nampaknya mahu berukhwah dengan PAS. Maka mereka tak tanding PRK Cempaka da sokong pindaan Hudud.

Dari segi politik, itu tidak adil untuk penyokong UMNO. PAS tetap serang UMNO juga ...



Nasib ada ahli UMNO yang pernah dibuang dari senarai atas alasan pemutihan. Elok juga Ku Nan beri up profile dia.

Maka pada sapa undi mereka nok boei?


Dari empat orang yang tanding bebas, nampaknya Shariff gajah saja yang munasabah untuk diberi. Latarbelakang dia stabil dan stady. Dia salah satu dari dua calun "UMNO" yang dah bebas.

Calun bebas yang ada agak kurang stabil pula. Satu tu menyerlahkan dirinya sebagai keturunan cik siti wan kembang. Serupa nak tuntut takhta ke?

Ada pula pekerajaannya bomoh. Apa yang dia faham hak pentadbiran.

Manakala izad yang bawa lambang pen dan kali ke 3 tanding sebagai bebas agak macam tak ada hala tuju. Tujuannya samar-samar. Jika nak jadi aktivis, buka NGO. Setakat nak bawa mesej, ta kedengaran. PRK tak berapa sesuai caranya.

Tan Sri Anuar Musa macam beri "endorsement"...


Ahli Perkasa bole buat kiro atas asas alif ba ta ...

Mesej untuk PAS adalah untuk guna peluang dengan memberi mesej pada pemimpin atasan mereka yang sudah lari dari asas perjuangan.


Selama ini orang Cempaka malu alah dengan Tok Guru.


Dalam hati tak puashati tapi serba salah nak tolak Nik Aziz dan kesian nak lihat dia jatuh.


Maka inilah peluangnya untuk lakukan demikian melalui calun lambang gajah. Calun gajah nampak lebih serius untuk dirinya jadi alternatif.









Liputan akhbar ada.




Ini berguna untuk suarakan masaalah rakyat.

Kalau PAS kalah, lagi mereka kuat kerja dan jaga Cempaka. Akibat menang mudah, mereka buat tak kisah. Undi Gajah untuk kasi PAS kerja...


Gajah pun serius untuk berkempen dan bukan main-main saja.

















Baru kecek dah ada pelan nak bina jeti:

Orhe PAH buat.gapo? Ceramoh sokmo



KUMPUL PITIH DARI KAWAM2 BUAK TOLONG ORHE KG.

Molek tu ...

Segak masa penamaan dan bersama masa pengundian untuk askar:








Lani PAS yang favourite pun dah panas lalu guna trick kempen yang agak tak sesuai menyerupai orang terdesak.




OLeh itu adik kakok, esuk jangan lupa undi untuk kasi gajah kerusi di DUN Kelantan:


UNDI CALUN BEBAS LAGI BERUPAYA:


Suara bebas keutamaan pada rakyat

SPAD masih mengawal tambang teksi dan bas ditahap berpatutan

Posted: 20 Mar 2015 06:30 PM PDT


SPAD baru umumkan kenaikkan tambang bas dna teksi. Tambang berikut seperti berikut:


Dari segi politik, kenaikkan tambang teksi dan bas dikatakan tak sesuai masa untuk diumum ketika GST akan bermula April 1hb ini.

Namun jika difikirkan baik-baik, ini juga peluang untuk mengambil hati rakyat pengusaha teksi dan bas yang terpinggir sebab kenaikkan terakhir adalah tahun 2009. Ketika PRU13, kerajaan tahan kenaikkan kerana tak mahu rakyat marah.

Bila nak dikaji semula dna naikkan, muncul pula bencana banjir Kelantan. Setelah keadaan reda, inilah masa yang sesuai untuk disegerakan. Malangnya ia bersama dengan mulanya GST.

Jika mahu diambilkira politik, pengusaha teksi untuk pengangutan awam saja melibatkan 60,000 pemandu seluruh Malaysia. Pada PTU lepas, ramai antara mereka tak puashati lalu sokong pembangkang dan bekerja jadi penyebar maklumat pembangkkang.

OLeh itu, cuba kita hayati masaalah mereka. Baca ABITW SINI.

Rata-rata kenaikkan harga barang sudah jauh banyak hingga operator bas dan teksi sudah tak upaya 
untuk menampung dari upah yang sedikit.



Orang ramai mahu kualiti yang lebih bermutu dan penguatkuasaan yang lebih ketat tapi tidak adil jika upah tidak bersesuaian dengan kenaikkan barang. BUkan salah pengusaha teksi dan bbas di atas kenaikkan barang. Polisi itu bukan mereka tentukan.



Peniaga dan ahli perniagaan boleh naikkan harga sesuka hati mengikut pasaran terbuka tapi merek atak boleh. Fikirkan SPAD masih ada lagi. Jika tidak dikawal dan bendung, tambang boleh jauh lagi mahal.

Baca Harapan Esok di SINI dan SINI

Lihat saja di negara-negara maju, tambang teksi sangat mahal. Malaysia masih murah berbanding negara lain . Sebahagian sebabnya adalah ia masih diperlukan untuk pengangkutan awam dan mod yang ada belum mencukupi.

Satu masa tambang teksi pun akan jadi lagi mahal dan perkhidmatan itu lebih eksklusif dan mutu tinggi. 

Hudud: DAP lupa asal usul dan persetujuan 2013 dengan PAS

Posted: 20 Mar 2015 08:40 AM PDT


Amboi berlagak sekali DAP. Padahal ukan ke DAP juga yang pernah setujui PAS jalnakan hudud untuk Kelantan?



Malah MCA bertanya:



Hehehe padan muka PAS percaya sangat DAP/


Amboi-amboi ... siapa DAP Sabah ni nak suruh Kelantan keluar dari Malaysia?


Kelantan dah dalam Persekutuan Tanah Melayu dari tahun 1955 lagi. Amboi-amboi cina sabah ni. Sabah masuk Persekutuan 1963.


Kata Theresa cina nak lari?

Cakap DAP yang utama buat Azmin....

Posted: 20 Mar 2015 05:30 AM PDT





Jawab kenapa DAP diutamakan.

Eloklah ... kerusi Air Itam boleh kasi UMNO

Posted: 20 Mar 2015 02:30 AM PDT


Bertandinglah kamu di Gelang Patah.

Menarik jika Mat Sabu dan Stopa di SULA ikut hudud kerana FITNAH

Posted: 20 Mar 2015 12:28 AM PDT




Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 20 Mar 2015 11:24 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PAS PECAT AHLI PARLIMEN KERANA BERJOGET. MACAM MANA DENGAN KHALID SAMAD?

Posted: 20 Mar 2015 07:00 PM PDT

YB Hashim Gera dipecat kerana joget lambak.
Siapa tahu cerita PAS memecat Ahli Parlimennya kerana joget lambak?

Jika tak tahu, mungkin maklumat ini boleh membantu...

Mungkin ada yang pernah dengar nama ini, mungkin ada yang tidak.

Hashim Gera adalah Ahli Parlimen PAS yang pernah dipecat semata-mata kerana JOGET LAMBAK.
Hashim Gera adalah ahli politik PAS kawasan Parit , Perak (1969-1974) yang dipecat parti PAS. Kemudian beliau menjadi ahli parlimen Bebas (1973) .Seterusnya menubuhkan / menyertai parti KITA. Beliau memenangi Parlimen Parit pada 1969. Lembaga Disiplin PAS memecat beliau kerana bersama-sama pemimpin Barisan Nasional joget lambak dalam satu majlis di lobi parlimen pada 1971. Kemudian PAS telah bergabung dengan UMNO membentuk Barisan Nasional (1972).Di depan Jawatankuasa Disiplin, Hashim memberitahu ulama Pas, joget adalah tarian bersih. "Bila dia (perempuan joget) datang, saya lari.Bila saya datang, dia (perempuan joget) itu lari. Tidak berlaku sentuhan antara perempuan dan lelaki kerana saya datang dia lari, dia datang saya lari". Bagaimanapun Pas menolak penjelasan Hashim itu dan dia tetap dipecat pada 16 Mei kerana melangkaui agama dan memalukan PAS.
http://ms.wikipedia.org/wiki/Hashim_Gera

Itu dulu. Kisah parti Islam yang sanggup memecat Ahli Parlimen demi untuk mempertahankan imej mereka sebagai parti Islam.

Tapi sekarang, bukan sahaja imej, malah maruah PAS juga tercemar jika tidak ambil tindakan terhadap pemimpin macam ni.


*Dulu lain.....sekarang lain.....

IJTIMAK ULAMA:SYED AZMAN SABOTAJ HAJI HADI

Posted: 20 Mar 2015 09:13 AM PDT

Luahan AJK Ijtimak PAS, 

Syed Azman Jahamankan Program Ulamak sedunia.

Aku ni orang biasa je. Tukang bawak tetamu mari ke ijtimak antarabangsa. Orang puteh kater USHER. Upah tak buleh, tidur tak cukup, tapi tak apelah, sebab aku buat kerana Allah. Happy nak tengok umat Islam seluruh dunia bersatu dalam ijtimak ni.

Tapi yg aku terkejut ialah bila aku tengok ada wakil yang balik pagi ni (Jumaat). Flight kul 10 sebab ada program di KL katanya. Dia dtg untuk program Lajnah Antarabangsa bawah Syed Azman. Aku tanya dia, kang program utama stat pagi ni? Dia kata Syed Azmang bagi tau program habis semalam dan hari ni prog di KL pulak.

Rupanya aku baru tahu. Member2 kecoh dari semalam dah bahawa tetamu balik pagi Jumaat padehal pagi Jumaat baru stat program utama.

Aku tengok bos-bos aku muka pucat. Letih, campur nk marah. Kesiang jgk aku tengok sebab 5- 6 bulan dah duk bertungkus lumus nak jayakan program ni. Last2, Syed Azman sabotaj.


Program Lajnah Antarabangsa seolah2 IKRAM penganjur. Nama IKRAM paling atas nama PAS duk bawah.

Aku tengok syed azman rasa nak ludah atas muke.hampir gagal program ijtimak sbb die. Dia ni kerja untuk PAS ke kerja untuk Ikram? Aku pon konfius. Kesian aku tengok bos2 aku. Aku kesian jgk kt member2 lain. Paling kesian aku tengok Ayoh Cik duk cakap dengan tetamu kat lobi explain bahawa prog sebenar habis hari sabtu, bukan hari khamis.

Bahasa paling mudah aku buleh sebut ke Syed Azmang: basse nattang.

-luahan hati marhain.
 Syed Kg Belubur.

HUDUD : WAN AZIZAH DAN PKR KESAL, HUKUMAN SEKS LUAR TABII DIKEKALKAN DALAM HUDUD

Posted: 20 Mar 2015 03:32 AM PDT


Dua kenyataan dari parti yang berbeza berkenaan Hudud.

Kenyataan dari PKR,
PKR kesal tindakan PAS yang tidak menghormati muafakat Pakatan Rakyat (PR) apabila membentangkan dan meluluskan Pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Presiden PKR itu berkata, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah memaklumkan kepada mesyuarat Majlis Pimpinan PR pada 8 Februari lalu mengenai rang undang-undang yang bakal dibentangkan hanyalah pindaan empat perkara ke atas enakmen yang sudah diluluskan pada tahun 1993.

Namun, draf pindaan itu sehingga minggu lalu ‎tidak diterima PKR, malah ‎draf yang dibentangkan itu bukanlah pindaan empat (4) perkara seperti yang dimaklumkan Mohd Amar tetapi merupakan pembentangan keseluruhan enakmen setebal 34 muka surat.
Katanya, walaupun kandungannya tidak banyak berbeza daripada enakmen asal tahun 1993, ia tidak lagi mematuhi muafakat bersama yang dipersetujui PR pada 2011 mengenai pelaksanaan hudud.

"Oleh yang demikian PKR melahirkan rasa kesal kerana persetujuan dalam mesyuarat PR 8 Februari lalu tidak dihormati dan sekali gus bertentangan dengan muafakat bersama yang dicapai dalam tahun 2011 mengenai perkara ini

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pkr-kesal-pas-tidak-hormat-pakatan-berhubung-hudud-kelantan#sthash.AYCusgqv.dpuf

Kenyataan dari PAS,
Timbalan Menteri Besar Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menjelaskan bahawa hukuman untuk kesalahan melibatkan perlakuan seks luar tabii tidak digugurkan dalam Kanun Jenayah Syariah II yang diluluskan hari ini.

Sebaliknya, hukuman bagi kesalahan melibatkan perlakuan tersebut – seks lesbian, seks dengan mayat dan haiwan – dimasukkan dalam kategori sama dengan dengan kesalahan liwat, katanya.

Jelasnya, pengguguran Seksyen 19 hingga 21 dalam pindaan tersebut tidak bermaksud bahawa kesalahan berkenaan kini boleh dilakukan.

"Kita tidak boleh sebut semua (lesbian, melakukan seks dengan mayat dan haiwan) sebab benda itu semua masuk dalam liwat (seks luar tabii).

"Gugur perkataan tidak mengapa, yang penting hukuman itu ada. Jangan faham macam itu (gay, lesbian itu semua boleh dilakukan). Itu masalahnya, kita tidak faham dengan betul.

"Bukan soal digugurkan ke macam mana, soalnya hukuman liwat itu kekal. Bila hukuman liwat kekal, itu meliputi semua itu.

"Gay, lesbian semua masuk atas kesalahan liwat itu sendiri, itu sudah cukup," katanya lagi, yang merupakan pengerusi jawatankuasa teknikal Kanun Jenayah Syariah II.
Menurut pindaan baru itu, hukuman bagi kesalahan meliwat ialah sama seperti zina iaitu rejam sampai mati jika pesalah sudah berkahwin (mohsin).

Pesalah yang didapati belum berkahwin (ghairu mohsin) pula akan dihukum dengan sebatan sebanyak seratus kali dan dipenjarakan selama setahun.
http://www.malaysiakini.com/news/292537

Kedua-dua kenyataan ini diambil dari portal pro pembangkang (Malaysian Insider dan Malaysiakini).

Nampaknya kedua-duanya terus mempertahankan konsep parti masing-masing.

Siapakah yang akan mengalah?

Belantan

Posted: 20 Mar 2015 11:09 PM PDT

Belantan


Ketiadaan 'Anwar Peliwat' membuatkan nada keras PKR yang menuntut hukuman ke atas Pas berubah?

Posted: 20 Mar 2015 05:48 AM PDT


Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang ketiadaan KETUMnya, Anwar Peliwat sekadar berupaya melahirkan rasa kesal dengan kedegilan Pas membentangkan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah 1993 (Pindaan 2015) yang diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan hari ini.

Jika sebelum ini, PKR dilihat senada dengan DAP sehingga mendesak Majlis Pakatan Pembangkang agar mengambil tindakan tegas menghukum Pas andai sekutunya itu tetap berdegil mahu membentangkan enakmen tersebut, kini nada disuarakan PKR mula kendur.

Paling tegas pun, parti itu hanya mengarahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tunggal PKR, Roslan Puteh, supaya tidak menyertai perbahasan dan pe­ngundian enakmen berkenaan di DUN Kelantan.

Sebaliknya, seperti biasa apabila tersepit dan tiada jalan untuk keluar daripada masalah yang menimpa pembangkang, PKR bertindak menyalahkan UMNO dengan menuduh parti terbesar orang Melayu itu bermuslihat dalam isu hudud yang mahu dilaksana Pas.


"PKR melahirkan rasa kesal kerana persetujuan dalam mesyua­rat pakatan yang bertarikh 8 Februari 2015 tidak dihormati dan sekali gus bertentangan de­ngan muafakat bersama yang telah dicapai pada tahun 2011 mengenai perkara ini (pelaksanaan hudud).

"Sedang kami menghormati hak dan pendirian Pas Kelantan untuk membentangkan enakmen ini, adalah lebih afdal jika Kerajaan Kelantan juga menghormati persetujuan yang dibuatnya sebelum ini," kata parti itu dalam k­enyataan bersama di sini hari ini.

Bagaimanapun kenyataan Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bersama enam lagi pemimpin tertinggi parti PKR yang lain itu tidak diwakili oleh pemimpin bukan Islam dalam parti berkenaan.

Enam pemimpin tertinggi PKR itu Timbalan Presiden, Azmin Ali; Naib Presiden, Nurul Izzah Anwar dan Shamsul Iskandar Md. Akin; Setiausaha Agung, Rafizi Ramli; Ketua Wanita, Zuraida Kamaruddin dan Ketua Angkatan Muda, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Dalam pada itu, PKR menyifatkan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah tidak berlaku jujur semasa mesyuarat Majlis Pakatan Pembangkang mengenai pindaan yang mahu dibuat ke atas enakmen tersebut pada 8 Februari lalu.

Dakwa parti itu, Mohd. Amar sebelum ini memberitahu pindaan terhadap empat perkara hanyalah membabitkan ke atas enakmen yang diluluskan pada tahun 1993 tetapi apabila dibentangkan semalam, banyak tersasar daripada apa yang dimaklumkan sebelum ini.

"Walaupun kandungannya tidak banyak berbeza dengan enakmen asal tahun 1993, tetapi perkara itu tidak lagi mematuhi muafakat bersama yang dipersetujui oleh pakatan pembangkang pada tahun 2011 mengenai pelaksanaan hudud," ujar parti berkenaan.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 20 Mar 2015 09:40 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Sampai Bila Harus Dibiar Gadis Melayu Diperguna DAP?

Posted: 20 Mar 2015 09:21 PM PDT

Fitnah Hantaran Anak PM, Pegawai JAKIM Terbabit Wajib Dipecat

Posted: 20 Mar 2015 06:09 PM PDT





Hantaran USD$500,000 Adalah Fitnah

Posted: 20 Mar 2015 06:29 AM PDT

Hudud : Mampukah PAS Dapat 112 Undi Di Parlimen?

Posted: 20 Mar 2015 03:00 AM PDT



Dalam jumlah 136 orang ini, disyaki ada 7 orang ahli parlimen PAS adalah condong kepada PasMa. Mereka yang condong kepada PasMa ini sudah tentu tidak akan mengundi untuk bersetuju dengan pindaan dua akta tersebut bagi meluluskan hudud di Kelantan. Mereka ini juga adalah kalangan yang bersetuju agar kalimah Allah SWT digunakan oleh orang bukan Islam. 

2 orang ahli parlimen DAP iaitu Ariff Sabri dan Zairil sudah tentu tidak akan mengundi untuk menyokong hudud. Sementara itu, kesemua 15 ahli parlimen PKR juga dijangka tidak akan mengundi untuk menyokong hudud diluluskan di parlimen.

Oleh itu, mampukah PAS dapat 112 undi di Parlimen? http://www.tv14.my/…/hudud-mampukah-pas-dapat-112-undi-di-…/

Hudud : Murysidul Am PAS Sudah Bersuara, Ini Yang DAP Takuti

Posted: 20 Mar 2015 12:07 AM PDT


Nampaknya Mursyidul Am menyatakan bahawa PAS sanggup bercerai dengan DAP dan PKR demi melaksanakan hukum hudud. 

Apa lagi yang boleh DAP katakan bila Musyidul sudah berkata begitu? DAP akan gunakan PASMA untuk lawakan cakap Mursyidul Am PAS ini. 

Dulu Hadi pernah bercakap demikian berkaitan hudud, kali ini Hadi dirasakan akan bersama sama tidak berganjak dalam isu hudud ini bersama sama dengan Haron Din

JURI RAKYAT

Posted: 20 Mar 2015 07:20 PM PDT

JURI RAKYAT


Gambar dan Daftar Pohon Tertinggi Di Dunia

Posted: 20 Mar 2015 07:18 AM PDT

Gambar dan Daftar Pohon Tertinggi Di Dunia - Mungkin anda selama ini hanya membayangkan gedung gedung yang tinggi di penjuru dunia, nah teryata di alam juga terdapat pohon-pohon tertinggi, berikut daftar pohon tertinggi di dunia

1. Hyperion Coast Redwood (115.56 m)



2. Helios Redwood (114.77 m)


3. Icarus Redwood (113,14 m)


Demikianlah daftar dan gambar pohon tertinggi di dunia yang mungkinbisa sama sama kita saksikan betapa besar kekuasaan Allah Swt. pertanyaanya sekarang apakah ada pohon seperti itu di Indonesia? Baca juga artikel terkait  5 Gambar Pohon Paling Aneh di Penjuru Dunia

5 Gambar Pohon Paling Aneh di Penjuru Dunia

Posted: 19 Mar 2015 11:01 PM PDT

Berikut 5 pohon teraneh yang mungkin bisa membuat anda semuanya ercengang jika menyaksikan secara langsung, aneh dan juga unik berikut gambarnya :

1. Pirangi Cashew Tree, Berada di Brasil


2. Baobabs, Berada di Madagaskar


3. Silk Cotton Trees of Ta Prohm, Berada di Kamboja


4. Tree of Life, berada di Bahrain


5. Dragon Tree, Pulau Berada di Canary


Itulah daftar 5 gambar paling aneh di Dunia, dan semoga saja bisa memberikan insfirasi dan tantunya semoga saja di indonesia juga ada pohon pohon yang lebih aneh lagi

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 20 Mar 2015 03:19 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Respon Nora Danish kepada isu aksi seksi artis wanita

Posted: 19 Mar 2015 06:47 PM PDT

Sejak kebelakangan ini, industri hiburan digemparkan dengan satu persatu kisah aksi selebriti tampil dengan imej seksi sebagai penghias muka depan majalah.

Lebih panas apabila aksi tersebut menimbulkan kemarahan dan rasa jengkel ramai pihak kerana ia disifat menyentuh sensitiviti masyarakat.

Selain selebriti yang terpalit dengan isu berkenaan antaranya Diana Danielle, Kilafairy dan Sharifah Sakinah, aktres jelita Nora Danish juga pernah dihambat kontroversi gara-gara tampil dengan gaya seksi untuk sebuah majalah, kira-kira tiga tahun lalu.

Lebih teruk ketika gambar itu tersebar, dia sewaktu itu sedang menunaikan umrah di tanah suci Makkah.

"Saya bemula dalam industri ini menerusi didikan pengarah Aziz M Osman. Sejak itu saya memang sudah terbiasa mendengar arahan pengarah dan akan cuba berikan yang terbaik seperti yang diminta pengarah.

"Saya jenis yang tidak pandai membantah dan itu juga cara saya hormat pengarah saya.

"Sama juga jika saya menjalani penggambaran sesi fotografi misalnya untuk menjadi penghias kulit majalah. Saya juga tidak mahu mengecewakan pihak majalah itu.

"Jadi semasa penggambaran apabila pihak berkenaan meminta kita pakai baju yang mereka sediakan, sewaktu itu memang saya ada beritahu yang saya tidak pakai baju sebegitu.

"Namun, mereka minta juga saya pakai. Bila saya pakai, sebagai contoh nampak pula perut, tapi mereka suruh tarik sikit baju itu dan menutupi perut saya. Hasilnya baju itu nampak tidak cantik pula.

"Insiden saya dikecam dulu, sebenarnya pihak berkenaan beritahu yang mereka akan membuat suntingan pada gambar tersebut tetapi rupa-rupanya mereka beri janji palsu pada saya dan ketika itu saya rasa teraniaya.

"Sikit sebanyak sebenarnya saya juga faham apa yang dirasai oleh rakan artis saya yang baru-baru ini dikaitkan dengan insiden yang seperti mana pernah saya lalui," katanya kepada Malaysian Digest ketika diajak berkongsi pengalaman sebagai antara artis yang sentiasa menjadi buruan pihak penerbitan majalah untuk menjadikan dirinya penghias muka depan.

Nora, 33, ditemui pada majlis pelancaran dan doa selamat filem Isteri Untuk Dijual di Wisma Metrowealth, Petaling Jaya, semalam.

Menariknya selain buat pertama kali berganding dengan pelakon Kamal Adli, filem arahan Ira Rahman ini juga menyaksikan Nora memengang watak sebagai Anabella, seorang yang asalnya hanyalah model penghias majalah yang akhirnya menjadi seorang model terkenal.

Dalam pada itu, akui ibu beranak satu ini lagi, pengalaman pernah dikecam serta dikritik hebat ekoran insiden tersebut memberi pengajaran yang sangat besar kepada dirinya.

Insiden tersebut menjadikan dia kini menjadi lebih berhati-hati terutama jika dia dipilih menjadi penghias kulit majalah kerana tidak sanggup lagi menjadi mangsa janji manis pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Sekarang ini saya jadi lebih lagi berhati-hati. Jika ada pihak yang mahu jadikan saya penghias muka depan, saya akan pastikan betul-betul dulu baju yang bagaimana dan penampilan yang mereka mahu saya lakukan.

"Saya sedar yang saya ini bukanlah seorang yang sempurna jadi rasanya tidak layak untuk berikan apa-apa tips atau nasihat.

"Selagi kita ini bergelar artis apa saja yang kita buat akan jadi perhatian orang tidak kira baik atau buruk. Cuma bagi saya, kita ikut kata hati, maksudnya jika kita rasa tidak selesa melakukan sesuatu itu seperti yang diminta, kita beritahu yang kita tidak selesa dan janganlah terlalu menurutkan kehendak orang lain," katanya.

Berhabis RM100,000

Perkembangan lain, Nora kini sibuk dengan persiapan perbukaan kafenya yang diberi nama Kopi N XOXO. Kafe yang terletak di Bangsar itu merupakan perkongsian Nora bersama beberapa teman baiknya dan ia akan beroperasi tidak lama lagi.

"Sebenarnya, saya dan kawan-kawan sudah lama ada perancangan mahu membuka kafe. Kebetulan sewaktu saya sedang buat 'survey' butik untuk menempatkan fesyen jubah jenama saya sendiri iaitu Nora Danish, saya diberitahu ada ruang kosong yang terletak di bahagian atas butik tersebut.

"Jadi kami pun rasa inilah masanya untuk kami mulakan perniagaan kafe.

"Dari segi dekorasi, susun atur meja dan kerusi, konsep hinggalah pilihan menu, semuanya saya dengan kawan-kawan saya lakukan sendiri dan kami berhabis modal lebih kurang RM100,000 untuk kafe ini.

"Baru kami tahu bukan senang nak buka kafe, penat tapi seronok. Istimewanya, kafe saya selain kopi, ada menu spagetti daging salai dan goreng pisang cheese," beritahunya dengan nada teruja.

Di samping itu, Nora juga sedang menantikan tayangan filem lakonannya Hantu Bungkus Ikat Tepi dan Suami Jatuh Dari Langit yang akan ditayangkan di pawagam tidak lama lagi.

- mD

Padah Curang, Lelaki Goda Rakan Isteri Nyaris Hilang Zakar

Posted: 19 Mar 2015 05:32 PM PDT

CHISINAU — Gara-gara cuba memikat kawan baik isteri sendiri, seorang lelaki warga emas hampir kehilangan zakarnya akibat digigit sehingga putus oleh wanita terbabit yang marah diajak melakukan hubungan seks di sebuah taman bunga.

Kejadian malang tetapi lucu itu dilaporkan berlaku di Chisinau, ibu negara Moldova; sebuah negara kecil Eropah antara Ukraine dan Romania; apabila mangsa, Florin Ionita, 53 tahun, selesai berkelah dengan isterinya, Maria, 49 tahun.

Mangsa ditemui isterinya sedang terbaring dengan seluar melurut dan masih memegang batang kemaluannya yang berdarah sambil mengerang kesakitan selepas diserang spontan wanita itu yang berang akibat digoda lelaki terbabit.

"Kami sebelum itu berkelah di taman bersama rakan-rakan dan kemudian saya menghantar beberapa kawan ke rumah menggunakan kereta saya, meninggalkan suami dengan seorang rakan saya berdua-duaan di taman," kata Maria.

Keadaan Florin Ionita terbaring di lobi hospital sambil mengerang kesakitan akibat zakarnya nyaris hilang digigit rakan baik isterinya.

Apabila kembali ke situ, dia mendapati suaminya dalam keadaan berlumuran darah dan memintanya segera menghubungi ambulans, namun Maria yang curiga melihat keadaan Florin mendesak lelaki itu menceritakan perkara sebenar.

Mangsa akhirnya mengaku cuba memikat rakan baik Maria dengan membuka seluar dan menunjukkan zakarnya yang tegang untuk mengadakan persetubuhan tetapi wanita itu bertindak balas menggigit kemaluan lelaki tersebut.

Walaupun sudah memaafkan perangai 'gatal' suaminya, Maria kesal lambat menelefon ambulans manakala rakannya itu membuat laporan polis atas dakwaan Florin melakukan perbuatan tidak senonoh berbaur lucah secara terbuka.

Polis berkata, pihaknya akan menyoal siasat Florin sebaik lelaki itu sembuh dan dibenarkan keluar dari hospital, malah jika terbukti cuba bertindak sedemikian, dia pula boleh dikenakan hukuman penjara sehingga lima tahun. – Agensi

Mencari Damai Abadi

Posted: 20 Mar 2015 03:16 PM PDT

Mencari Damai Abadi


10

Posted: 20 Mar 2015 08:31 AM PDT

Bismillah

Dia sudah berusia 10 tahun..

Tapi dipandang sepi

PEJUANG BANGSA

Posted: 20 Mar 2015 11:45 AM PDT

PEJUANG BANGSA


KEBENARAN SANGGAH FITNAH , SIJIL NIKAH ANAK PM HANTARAN USD500K MENIPU !

Posted: 20 Mar 2015 07:19 AM PDT


Dahsyat...dunia akhir zaman ni. Fitnah sudah menjadi makanan harian puak puak PR lebih-lebih lagi terhadap keluarga PM yang kini selamat menikahkan anak perempuannya kelmarin . . 

Malah ada rakan FB meluahkan di FB Dr Asyraf Wajdi  bahawa beliau  sendiri menerima wasap sijil tersebut dari  orang bergelar ustaz. . Tak siasat apa, terus sebar saja.

Bila dilansungkan pernikahan , baru admin fikir tak logik sekali RM5 ribu untuk mas kahwin tapi hantaran sehingga USD 500K !! 

Hari ini kebenaran telah ditunjukkan Allah bila Dr Asyraf Wajdi mendedahkan sijil nikah anak PM telah dipalsukan !

Pastinya orang dalam JAWI yang menyokong Pakatan menyebarkan fitnah ini dan memalsukan angka terbabit untuk memburukkan keluarga PM . 



TUDIA ! NURUL IZZAH DIGELAR RATU REFORMASI MALAYSIA OLEH MEDIA INDONESIA

Posted: 19 Mar 2015 10:00 PM PDT




Media Indonesia yang membuat liputan mengenai kes Naib Presiden PKR, Nurul Izzah yang ditahan pihak polis pada Isnin lalu, bagaimanapun telah memutar belitkan laporan tersebut dengan mendakwa Nurul Izzah ditahan disebabkan politik dendam.

Media Indonesia mendakwa penahanan Nurul Izzah tidak relevan kerana tidak mempunyai alasan yang kukuh dan ianya merupakan satu balas dendan yang dilakukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ekoran Nurul Izzah melakukan pendedahan mengenai skandal 1MDB di sidang Dewan Rakyat.

Selain itu, media tersebut turut menyifatkan Ahli Parlimen Lembah Pantai itu sebagai "Ratu Reformasi Malaysia".

Disebabkan berita yang telah diputar belit oleh media Indonesia itu, Duta Besar Malaysia di Indonesia Datuk Seri Zahrain Mohamed Hasyim menggesa media Indonesia supaya tidak membuat laporan berat sebelah.

Zahrain turut menjelaskan dakwaan tersebut tidak benar kerana Ketua Polis Negara Malaysia (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar menahan Nurul Izzah bertujuan bagi membantu siasatan kerana telah membuat pelbagai dakwaan dalam perhimpunan #Kitalawan pada 7 Mac lalu dan beliau telah dibebaskan.

"Beliau ditahan bagi membantu siasatan kerana membuat pelbagai tohmahan terhadap badan kehakiman ketika menyertai perhimpunan haram itu dan ia tidak ada kaitan dengan isu perbahasannya di Parlimen dalam Parlimen seperti dilaporkan oleh media di negara ini," kata Zahrain ketika ditemui media.

Beliau turut menasihatkan pihak luar supaya tidak mencampuri dan mempertikaikan undang-undang sesebuah negara kerana ia adalah hak kedaulatan sesebuah negara itu.-Alip Danial/Utaranews.com-

GUAN ENG AMBIL KESEMPATAN NAIKKAN TARIF AIR SERENTAK GST BULAN APRIL @dzainalabidin

Posted: 19 Mar 2015 09:01 PM PDT





Untuk rekod sejak DAP memerintah P.Pinang .. sudah 3 kali Guan Eng menaikkan tarif air termasuk memperkenalkan surcaj pada 2011 .

Tetapi timing menaikkan tarif air oleh Guan Eng serentak dengan pelaksanaan GST dilihat  jelas mengambil kesempatan .Pastinya ramai rakyat tertumpu kepada GST bukannya kepada kenaikan tarif air oleh kerajaan DAP 

Malah menurut sumber .. pada awal April ini juga Guan Eng dan family akan berlepas ke Melbourne untuk bercuti . Pastinya beliau akan membisu dan tidak akan menjawab kenaikan tarif air ini .




GEORGE TOWN: Pengguna air domestik di Pulau Pinang akan membayar purata 16.7 peratus lebih tinggi kadar tarif air berkuatkuasa 1 April.

Bagaimanapun, Pengurus Besar Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang, Jaseni Maidinsa berkata, pengguna domestic yang mengguna 20,000 hingga 35,000 liter air sebulan akan membayar secara maksimum hanya RM0.60 lebih sebulan bagi bil air mereka.

"Mereka yang menggunakan lebih daripada 35,000 liter air sebulan akan membayar lebih berdasarkan tahap air digunakan," katanya dalam sidang akhbar di Komtar hari ini.
Cadangan PBAAPP bagi mengulang kaji tarif air diserah kepada Kerajaan Persekutuan pada Julai tahun lalu dan digazet pada 15 Februari tahun ini.

Kadar baru disemak semula itu  tidak akan menjejaskan kumpulan pertama penggunaan air 0-20 meter padu sebulan pada 22 sen/m3, sebagai menghargai mereka yang menjimatkan air dan tidak menghukum pengguna air teliti.

Comments (0)