Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:38 PG

sumber :-

Barisan Nasional


KEMBARA DI PERJALANAN INI

Posted: 20 Mar 2015 07:27 AM PDT

KEMBARA DI PERJALANAN INI


JOM TWEET HATI

Posted: 19 Mar 2015 05:46 PM PDT

Setiap perkara yang diingini, yang diidamkan, setiap kemahuan, impian dan cita-cita, diusahakan untuk mencapainya, tidak semuanya akan berhasil atau berjaya memperolehinya. Banyak yang menemui kegagalan. Bersabar dan terima dengan penuh redha dan rela. Kerana Tuhan yang lebih mengetahui ke atas tiap sesuatu.

Semuanya tertakluk kepada sukatan dan ketentuan Tuhan. Suatu kegagalan mungkin dilihat negatif oleh manusia namun di sebalik itu tersimpan berbagai hikmah yang hanya Tuhan sahaja yang mengetahuinya. Terlalu banyak hikmah, iktibar, didikan dan pengajaran Tuhan di sebalik kegagalan itu.

Bersyukurlah kerana Tuhan menyimpan berbagai kebaikan di sisi-Nya. Mudah-mudahan dengan kegagalan itu akan kekal rasa dan sifat kehambaan, menjadi penghapusan dosa kalau pun tidak sampai meningkatkan darjat.

Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 20 Mar 2015 07:07 AM PDT

Tugu Bangsa Tembok Negara


Jajaran Projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat 'Kos tinggi bukan masalah besar' - Datuk Shamsudin Lias

Posted: 19 Mar 2015 10:00 AM PDT

Mohd Shamsudin (empat, kiri) beramah mesra dengan Siti ketika kunjungan Walkabout di Blok B Sawah Sempadan, semalam.
TANJONG KARANG, 19 Mac – Isu jajaran projek Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat yang melibatkan Tanjong Karang, Sungai Besar dan Sabak Bernam masih dalam kajian kementerian berkaitan.

Adun Sungai Burong, Datuk Mohd Shamsudin Lias menjelaskan, hasil perbincangan terkini mendapati isu jajaran projek terbabit masih dalam kajian sama ada meneruskan menggunakan laluan asal.

"Timbul isu kos tinggi jika membuka laluan baru tapi bagi saya itu bukannya masalah besar...isunya adalah sama ada syarikat konsesi boleh atau tidak melaksanakan projek itu?

"Kemudahan lebuhraya ini untuk tempoh jangka panjang dan jalanraya sedia ada tidak dapat menampung jumlah kepadatan kenderaan terutamanya cuti sekolah dan hujung minggu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut mengenai perkembangan terkini projek Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat melibatkan Dun Sungai Burong.

Sinar Harian difahamkan, kerajaan masih menilai semula jajaran projek Lebuh Raya Pesisiran Pantai Barat dari Banting, Selangor ke Taiping sejauh 233 kilometer bagi mengatasi kesesakan di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) dalam jangka masa panjang.

Sebelum ini katanya, hasil perbincangan adun, ahli parlimen kedua kawasan sebulat suara mahu projek terbabit dilaksanakan mengikut perancangan asal dan bukannya menggunakan laluan sedia ada.

"Kami sepakat untuk menolak projek itu dilaksanakan di jalanraya sedia ada kerana mengundang lebih banyak kesesakan lalu lintas dan timbul isu keselamatan penduduk.

"Lebih baik ikut perancangan asal iaitu membina susur keluar di Lebuhraya Pantai Barat (LPB) melalui Ban Cenal kerana kita mahukan jalan alternatif untuk elak kesesakan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mengunjungi rumah seorang warga emas, Siti Tahir, 84, yang tak berupaya di Blok B Sawah Sempadan sempena Program Walkabout.

Dalam program itu, sebanyak enam rumah penduduk warga emas yang sakit terlantar dan kurang upaya (OKU) dilawati bersama pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Selangor dan Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU).

Sumber : http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/selangor-kl/kos-tinggi-bukan-masalah-besar-1.370429

tunku

Posted: 20 Mar 2015 03:27 AM PDT

tunku


Now Sarawak DAP wants to leave Pakatan over hudud

Posted: 20 Mar 2015 02:55 AM PDT

Sarawak DAP sees no other option but to quit Pakatan Rakyat after the passing of hudud amendments by Kelantan PAS.

Chairman Chong Chieng Jen said the party had no choice but to consider taking the final step to leave the opposition coalition.

"I see no other option but the break-up of Sarawak Pakatan.

"However, as this is the most important decision to be made since I took the helm of the state committee in June 2013, I shall convene a state DAP committee meeting and get endorsement from the full committee," he said in a statement.

Chong, who is Bandar Kuching MP, reiterated that DAP had taken a strong stand against the implementation of hudud law in Malaysia.

Noting that the Kelantan hudud amendment bill was fully supported by Umno, Chong urged Barisan Nasional component parties to make their stand not only to PAS but also to Umno.

He called on all political parties in Sarawak to condemn the passing of Kelantan's Syariah Criminal Code II 1993 and any attempt by any party to undermine the nation's secular status.

Radio station removes hudud video after presenter threatened

Posted: 20 Mar 2015 01:45 AM PDT

A journalist from radio station BFM received threats after a video in which she appeared as a presenter on the tabling of hudud laws in Kelantan went viral online.

Pictures of Aisyah Tajuddin were widely circulated on Facebook with users saying all sorts of nasty things.

BFM has since removed the video from the BFM YouTube page.

The station said it regretted the personal attacks on Aisyah who was merely a stand-in cast member of the video and not its regular presenter.

In the two-minute satire video "Hudud Isi Periuk Nasi" that was posted on Thursday, Aisya had criticised the Kelantan State Legislative Assembly for passing amendments to state's Syariah Criminal Code II 1993.

"You have made noise about hudud for a long time now. I am lazy to comment on it. But I have one thing to ask. What has happened to the flood victims in Kelantan. It has been three months and they don't have a home," she said in the BFM Kupas programme.

The video was produced and directed by Projek Dialog, a platform to discuss pertinent issues in the country.

Aisyah went on to say that religion was being used to distract people from the real issues such as the economy and high rates of drug use and divorce.

The video was posted on the Kelantan Story & Jj Stall Story Facebook page and was subsequently shared over 16,500 times at time of writing.

Many Facebook users had commented asking why Aisyah was questioning God's laws and asked her to repent.

BFM said Aisyah was not the author of the script and so the views on the video were not her personal stance on the issue.

"We wholly and unreservedly condemn the vile and vicious threats that have been levelled against Aisyah Tajuddin. Such threats are not only against the laws of our country but have no place in a society that espouses peace and tolerance," said BFM and Projek Dialog in a statement on Friday.

They also apologised for any offences that might have arose from the video.

"We have taken the decision to take down the video in view of the offence it might have caused," added the radio station.

In another development, Gerakan legal team said they also received threats for filing an originating summons to declare the passing of the amendments illegal and void.

Sisters in Islam (SIS) assistant manager for legal advocacy and public education, Afiq M. Noor, condemned the threats as unIslamic.

"The hudud laws in Kelantan can be criticised by anyone because they are man made laws and not from God. It can also be reviewed in the courts," he said adding that Aisyah had the freedom of speech under Article 10 of the Federal Constitution.

Penang Dapsy to freeze ties with PAS over hudud

Posted: 20 Mar 2015 12:50 AM PDT

Penang DAP Socialist Youth (Dapsy) has agreed to freeze ties with its PAS counterparts in support of their Dapsy National counterparts with immediate effect.

Its chief Ng Wei Aik said they will no longer have any form of contact, attend meetings, talks or even activities and programmes held by the Pemuda Pakatan Rakyat, PAS Youth or PAS.

"This is best approach to reaffirm our stand that we do not agree with PAS' move in passing the amendments to the Syariah Criminal Code 1993," he said at a press conference in Komtar Walk on Friday.

He added that the reason why Pemuda Pakatan Rakyat activities will be boycotted was because PAS is also part of it.

"We have no issues with PKR and will continue to show our support for them in the Permatang Pauh by-election campaign as Penang Dapsy and will continue to work with the Angkatan Muda Keadilan," he said.

When asked why not break away or severe ties with PAS Youth, Ng said although it is an option for them, they will continue to assess the political scenario and progress on the hudud issue.

"We will see whether UMNO will show their support when the private bill or motion is being tabled in the parliament.

"That is also critical for us," he said.

"We agree that Penang PAS and Kelantan PAS is different but we hope that some action can be seen.

"Definitely Penang PAS will not try to move any hudud bill in Penang," he added.

Najib sues Harakahdaily for defamation

Posted: 19 Mar 2015 11:45 PM PDT

Datuk Seri Najib Tun Razak is suing Harakahdaily portal over a defamatory article in relation to the 1MDB fund and Riza Aziz, who is the Prime Minister's stepson.

Writer and managing director Dr Rosli Yaakop as well as editor-in-chief Taufek Yahya were named as defendants.

The suit was filed at the Kuala Lumpur High Court Registry via Messrs Hafarizam Wan @ Aisha Mubarak on Wednesday.

It was served at the portal's office in Jalan Pahang on Friday morning.

In Najib's statement of claim, he alleged that Harakahdaily portal published an article entitled, Dana 1MDB biayai syarikat filem Riza Aziz (Bhg 2), containing defamatory words against him on Feb 19 this year.

Counsel Fahmi Adilah is acting for Najib who is suing in his personal capacity.

Belantan

Posted: 19 Mar 2015 11:45 PM PDT

Belantan


Apa sudah jadi dengan sesi ‘terjah’ Aznin?

Posted: 19 Mar 2015 12:56 AM PDT


Pendekatan 'terjah' yang diperkenalkan oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali bagi meninjau dan menyelesaikan permasalahan rakyat seperti sampah-sarap tidak dikutip disifatkan seperti hangat-hangat tahi ayam.

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), Faekah Husin berkata, Mohamed Azmin dilihatnya seolah-olah mula mengabaikan janjinya sebelum ini yang mahukan masalah sampah diselesaikan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) selewat-lewatnya penghujung Disember lalu.

Menurut Faekah, hasil pengamatannya terutama di sekitar Klang mendapati sistem kutipan sampah tidak cekap sehinggakan sampah bertaburan di tepi jalan sekali gus mengotorkan persekitaran selain menjijikkan pandangan.

"Apa ni? Sampah merata Jalan Penghulu Abu Bakar. Tiada yang terjah.
"Oh, tahan satu bulan sahaja sesi terjah ini," katanya menerusi akaun Twitter miliknya hari ini.

Faekah turut memuatkan gambar-gambar sampah bertaburan di tepi jalan ke dalam akaun Twitter tersebut.


Mohamed Azmin Ali sebelum ini memberi masa tiga bulan kepada semua PBT untuk membersihkan sampah-sarap dalam kawasan pentadbiran masing-masing.

Menteri Besar juga memberikan nombor telefonnya kepada penduduk dan meminta mereka menghantar mesej kepadanya jika ternampak sampah belum dikutip.


Sementara itu, Faekah ketika dihubungi membe­ritahu, sudah hampir enam bulan Mohamed Azmin menjadi Menteri Besar namun banyak isu terutama masalah kutipan sampah masih belum diselesaikan.

"Saya cuma nampak di kawasan yang saya sering lalu, tempat-tempat lain saya tidak pasti bagaimana keadaannya.


"Saya juga dimaklumkan oleh pembantu rumah yang sampah-sarap di depan rumah saya sudah dikutip selepas saya tweet.

"Mungkin perkara ini kebetulan sahaja tetapi mana boleh setiap kali tweet, setiap kali itulah baharu sampah dikutip," tegasnya.

Beliau menambah, Mohamed Azmin tidak seharusnya memberikan sebarang tempoh masa untuk menyelesaikan sesuatu isu sekiranya tidak berupaya untuk menunaikannya.

Suara Politik
Belantan

sekupangdua

Posted: 19 Mar 2015 11:41 PM PDT

sekupangdua


POLIS PAKSA WARGA INDON HISAP KONEK DLM KERETA PERONDA? : TAJOI

Posted: 19 Mar 2015 05:16 AM PDT

 

Cuba lah bercakap dengan keikhlasan lebih BERANI dan BERTELOR!... Melihat pada apa yg diperkatakan didalam laman sosial (FB) mamat nie cukup jelas dapat kita rasai yg diperkatakan oleh mulut longkangnya nyata teramat berhasad...

Sudah dari dulu lagi azalinya semua posting ikut sedap molot jer yg cukup besar dilihat memburukan sesiapa sahaja termasuk pegawai keselamatan kita tidak terkecuali... boleh kah dengan meletakan posting yg mengambarkan kononnya Polis menahan warga indon yg tidak membawa permit kerja dan dipaksa menghisap konek didalam lereta peronda lagi..

Tanpa mengira kesannya terhadap imej Polis si lahabau terus posting dan menjadikan bahan kepada umum... yg cukup ketara posting bacul seperti begini adakala nya hanya utk meraih populariti dan publisiti. Seperti penjilat lain juga akhirnya akan meminta maaf dan tutup kes...

Lahabau penjilat nie mmg teman malas nak layan... Tetapi bila dilihat perlaku penjilat begini buat teman menulis. Tak pa la kalau memang Dasar cai mang begini... mungkin nak popular bila buat kenyataan begini supaya lebih ramai yg akan biay dia kembang jubor... bagi lah kat dia...tak pa la teman bagi highlite kat jebaouk nie...

Hanya kerana pemandu teksi yg menyebut sudah boleh POLIS di persalahkan. Apakah benar atau sahih? Dan terus polis di tuduh bersikap jijik dan rendah moral? 

DAN TEMAN JUGA NAK TANYA... KALAU LAH PEMANDU TEKSI YG DIA MAKSUDKAN... (Entah yer ker tak kesahihan simulut bangkai nie). 
- KATA BANG NON PAKSA BANGLA BAGI PUNGKOK ATAU STOR KUNYIT DALAM KERETA DIA... 
- KATA ADA PEMIMPIN PRNGOK YG SURUH HISAP KOTE DALAM TANDAS...
- KATA SURUH KANGKANG DIBALUN DALAM HOTEL SAMPAI TERAKAM KAMERA SISI

Korang ingat di CAI PENJILAT nie nak terus tulis atau posting cerita macam nie, macamana yang dia buat sebagaimana yg dia kata ada POLIS suruh indon hisap konek dalam kereta peronda?

Apa pun maklum kita cukup tahu si penjilat nie mertabat dia tinggi dan apa saja keluar dari mulut bangkai nie kena WAJIB percaya kerana cai hanyalah standard han jengan kena bulat percaya tanpa dakwa dakwi....
Mungkin utk cai memang akan hangguk selagi ligat yg boleh... Tapi tak semua yg lain tu sama macam tanggapan standard mengong macam dia... Rakyat bukan lembu, cucuk hidung seret merata...
Sekeping gambar diedit jer dah boleh jadi bukti sahih dan tuduh PM pembunuh nyonya mynmar ker magnolia ker... Tapi kalau video balun sampai pakai roti canai balik dan bukti DNA pancut dalam pungkok tok sah percaya... Semua fitnah konon.. 
Rasanya untuk boleh percaya nie... Rasanya elok lepas membalun doll lily kena bang non pancut tang muka  kot... Baru lah real dan boleh dipercayai sahih kot?

Seandai nya pekara benar... Maka jadilah yg bertelor, suruh pemandu teksi bawak mangsa dan siap pula yg dimaksudkan memaksa supaya indon nie hisap konek dia, biarlah sahih... Jangan praktikan mulut bangkai ikut sedap cam harem spin memanjang... Dapat kan detail contohnya kereta peronda mana dan anggota balai mana yg suruh hisap konek... Buat kerja macam tu kat mana... Di dalam kereta peronda Polis ker... Aiskrim dalam tandas ker... Ada gamabrnya ker... Warna bajunya apa... Contoh baju kemeja merah jambu ker... Hitam ker, 

Tanya lah apa saja yg boleh buktikan... Apa lagi yg dia suruh buat? Suruh cium ketiak ker? Buat kopi sebelum aksi ker? Dan banyak lagi yg sahih dan barulah bertelor buat report atau tindakan, tanya ler driver teksi tu bila indon tu cakap kat dia.... Takat buat statement cam begini janda meroyan pun boleh buat... Tulis jer... Sebut jer... Bapak atau mak pun sesapa pun takpa... Janji boleh provok atau tarik perhatian dan nak popular... Lain la kalau kena bayar... Tu memang kita tau bakat yg diwarisi dari tuan mahaguru... Kalau dia hebat berderet silembut atau doll-doll kena balun, depan ka belakang ka kenalah pulak paling tidak separuh dari ilmu camnie kena jugak ada....

Nak tanya jugak... Permit kerja tu memang tak boleh bawak keluar ker? Kena simpan dirumah ker? Masa dapat tau dan sembang pasal hisap konek nie adabaru todi atau beer...???


The Unspinners

Posted: 19 Mar 2015 11:35 PM PDT

The Unspinners


Sebulat suara!!! HUSAM, ADUN PKR pun sokong ... DAP, PKR nak bising apa?

Posted: 19 Mar 2015 09:30 PM PDT


DAP, PKR, dan PASMA seperti Dr Dzul, Hanipa Maidin, Mat Syabu dll nak kata apa?

Tak guna nak main politik Ulamak versus PASMA.


Alahai PASMA

Sokongan kepada hudud di Kelantan bukan saja UMNO dan puak ulama PAS tapi disokong oleh kepala PASMA Husam Musa dan satu2nya wakil rakyat PKR di Kelantan.


Dulu ada cina sokong Hudud. Ingat lagi ada Gerakan Kedah sokong hudud.

Oleh itu, DAP bukan saja harus buang PAS dari PR tapi juga PKR. DAP juga sudah kena tipu dengan PASMA yg hanya pura2 baiah pada DAP dan PR.






Mungkinkah DAP.yg patut keluar dari Pakatan Rakyat?




Budaya benci Islam Pakatan Rakyat Selangor

Posted: 19 Mar 2015 07:30 PM PDT




PKR bawa budaya anti Islam dan pertelingkahan agama ke Sabah

Posted: 19 Mar 2015 05:30 PM PDT





Di akhir laporan ini, Mkini cuba mambawa sentimen agama Semenanjung ke Sabah. PKR = Mkini dan Mkini = PKR.

Berikut gambar surau yang mahu dibina dalam perkarangan balai polis Penampang:



Sudahlah PKR. Tindakan ini hanya menunjukkan PKR sudah kehabisan isu dan sedang mencari populariti. Parti-parti pembangkang Sabah sudah bergabung bawa United Sabah Alliance dan pembangkang dari Semenanjung ini akan menemui akhir hayat.

Cabang PKR dah 18 tutup. PKR sudah tidak releven di Sabah dan akan turun ke sifar di PRU akan datang!!!

You also cannot find Omega watch

Posted: 19 Mar 2015 08:35 AM PDT




Katun sinis PAS-DAP dan Hudud

Posted: 19 Mar 2015 05:20 AM PDT














DAP takut polis jumpa sebab sebenar kematian Teoh Beng Hock

Posted: 19 Mar 2015 02:31 AM PDT


Pada September 5hb 2014, Mahkamah Rayuan yang dikomen pemerhati sebagai pro pembangkang telah membuat keputusan "memerintahkan polis menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab terhadap kematian pembantu politik DAP, Teoh Beng Hock, lima tahun lalu." Baca di MyKMU SINI.

Pada Selasa baru-baru ini, IGP Tan Sri Khalid Abu Bakar mengumumkan siasatan ke atas kes kematian Teoh Beng Hock akan dibuka semula dan Polis akan menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat kes tersebut berikutan arahan Jabatan Peguam Negara.

Ketika inilah DAP buat perangai untuk membuat pelbagai tunjuk perasaan seperti dilaukan hari ini.







DAP mengadakan demo bantahan untuk keadilan Beng Hock tahun ke-5 di hadapan pejabat SPRM, Wisma PKPS, Shah Alam. Sebanyak 50 orang hadhir termasuk Teo Nie Ching, Ronnie Liu, Saari Sungip, Lim Lip Eng, V. Paparaidu, Pengerusi DAP Kota Raja/ ahli majlis MBSA dan keluarga Teo Beng Hock.

Kesegeraaan mereka berdemo hanya menimbulkan kecurigaan. Asal pihak berkuasa perlu melakukan apa-apa perlu, mereka akan mengenakan tekanan politik. Mereka akan cuba persoal kenyataan dan keputusan sesiapa dan mana-mana pihak yang menyuarakan sesuatu yang mereka tak mahu dengar dan diketahui ramai.

Malah dari mula Teoh Beng Hock terbunuh, mereka cuba mengelak agar polis menyiasat dna ada pihak tak ada telor di atas setuju lakukan royal enquiry yang hanya melambatkan siasatan. Akhirnya polis juga diarah siasat.

Apa yang mereka mahu tutup?

Rasanya pihak DAP takut tembelang mereka terbarai. Ronnie Liu dan bekas councillor Kajang Tan boon Hwa pasti tahu.

Saman Sarwak Report, Mkini ... Adenan Satem usah benarkan masuk Sarawak

Posted: 19 Mar 2015 12:26 AM PDT

Sarwak Report, Malaysiakini membuat laporan berikut:



Sebenarnya lain yang dikatakan Ketua Menteri Sarawak:


Jauh beza perkataan "belum berjaya" dengan "failed". EKoran itu, Adenan Satem berkata:


ELoklah itu. Suatu masa dulu, Adenan pernah menyuarakan ketidak puasan hati di atas cara laporan media haluan kiri khususnya Malaysiakini. Mereka masih tidak serik sejak disaman oleh Pehin Seri Taib Mahmud.

Guna kuasa tahan Malaysiakini dari masuk Sarawak. Susah mereka bila tak dapat masuk ketika PRN kelak.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 19 Mar 2015 11:21 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LHDN AKAN JAWAB TUDUHAN BERSEKONGKOL DENGAN RAFIZI ISU BAYAR CUKAI CIPUT

Posted: 19 Mar 2015 07:46 AM PDT


SAYA SEBAGAI PEMBAYAR CUKAI TAHUNAN DAN PEMBAYAR CUKAI BULANAN YANG DIPOTONG SECARA AUTOMATIK mendesak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menjelaskan kemarahan kami golongan pertengahan di atas isu Rafizi yang mempunyai pendapatan besar dan harta berjuta, tidak termasuk atas nama proksi seperti isteri, keluarga dan lain-lain yang tidak diisytihar atau disembunyikan, tetapi hanya membayar cukai kepada Negara hanya seciput RM98.35 sahaja.

Dari segi moral, jumlah itu sangat-sangat memalukan. Kakitangan awam yang berpendapatan lebih rendah daripada pendapatan Rafizi membayar dua tiga kali lebih tinggi daripada Rafizi! Rafizi menunjukkan lesson yang buruk kepada hidup bernegara... membayar cukai ciput tetapi meminta lebih-lebih, mempersoal pendapatan orang tetapi pendapatan sendiri meragukan.

Kepada LHDN adakah anda berdiam diri? Adakah anda bersekongkol? Jangan menyiksa rakyat yang berpendapatan rendah dipaksa membayar cukai tetapi Rafizi yang berpendapatan tinggi hanya membayar ciput! Ini adalah penindasan!

Mohon penjelasan LHDN? Saya percaya LHDN belum menyiasat Rafizi? Saya percaya LHDN belum menjejak kaki ke rumah Rafizi? Saya percaya LHDN belum menyiasat harta-harta Rafizi yang menggunakan nama proksi.

Sekian, Terima kasih.

-----------------------------------------------------------------------------------

*emel tersebut diberikan oleh pembaca Mymassa.

5 YB PAKATAN RAKYAT DIJANGKA SOKONG BILL HUDUD DI PARLIMEN

Posted: 19 Mar 2015 01:00 AM PDT

KEJAYAAN Menteri Besar Kelantan membentangkan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah (Hukum Hudud) di Dewan Undangan Negeri Kelantan semalam adalah satu langkah permulaan kepada negeri-negeri lain melaksanakan undang-undang Islam yang adil kepada semua pihak.

Walaupun menerima tentangan bukan alang-alang daripada DAP dan PKR, diugut berbulan-bulan, dicerca berhari-hari namun ianya tidak menjejaskan istiqamah Menteri Besar Kelantan untuk meneruskan pembentangan tersebut. Semua ugutan dan cercaan itu tidak ada setitik nilai ketakutan pun kepada Menteri Besar Kelantan.

Ianya satu permulaan yang baik, sudah pasti kejayaan perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan nanti akan membuka ruang kepada perlaksanaannya di negeri-negeri lain pula dan juga di peringkat persekutuan. Masyarakat Cina dan bukan Islam di Brunei hidup dengan aman dan damai selepas perlaksanaan Hukum Hudud !

Tun Dr Mahathir
Sebenarnya, di dalam melaksanakan dasar-dasar Islam di Malaysia bukannya dipelopori oleh PAS sahaja. Sejarah membuktikan, beberapa minggu sebelum Tun Dr. Mahathir melepaskan jawatan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir telah mengisytiharkan Malaysia adalah sebuah negara Islam fundamentalis. Negara pertama yang mengkritik dan menyerang Tun Dr Mahathir ialah negara Israel. Adakah anda sudah lupa?

Malah, 20 tahun sebelum itu Tun Dr Mahathir melaksanakan dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam. Pada ketika itu, penerangan telah disampaikan di dalam Parlimen bahawa dasar tersebut bukan bermaksud mengIslamkan orang yang bukan Islam tetapi ianya lebih kepada membawa nilai-nilai Islam yang universal di dalam pentadbiran kerajaan dan kehidupan rakyat Malaysia. Di antara nilai-nilai itu seperti menepati masa, bertanggungjawab, jujur dan amanah.

Semasa zaman Pak Lah pula, dilaksanakan dasar Islam Hadhari yang tidak jauh bezanya dengan dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam.

Kejayaan perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan akan memberikan dua implikasi besar:-

1. Negeri-negeri lain juga boleh melaksanakan undang-undang Islam di negeri masing-masing dengan sokongan majoriti di dalam Dewan Undangan Negeri masing-masing;

2. Kejayaan negara Brunei dan negeri Kelantan merupakan dua contoh yang sangat sesuai di mana undang-undang Islam yang adil boleh dilaksanakan di peringkat persekutuan. Sudah tentu rakyat bukan Islam di Brunei dan Kelantan mendapat keadilan, keselamatan dan kebahagiaan.

4 Ahli PKR, 1 DAP
Pada pandangan saya, DAP menentang Hukum Hudud kerana bimbang dua kesan besar itu. Ianya adalah kebimbangan politik semata-mata.

Jika UMNO telah membantu PAS di negeri Kelantan, saya yakin PAS juga boleh membantu UMNO di negeri-negeri yang dikuasai oleh parti UMNO.

Di peringkat Parlimen nanti saya juga yakin ahli-ahli Parlimen daripada UMNO dan PAS akan sama-sama menyokong bill Hudud ini.

Dengan sokongan 4 ahli parlimen daripada PKR dan 1 orang ahli parlimen daripada DAP, sudah mencukupi untuk meluluskan billHudud ini dilaksanakan di negeri Kelantan. BN dengan kekuatan 87 orang dan PAS pula 21 orang akan menghasilkan 108 undi. BillHudud hanya memerlukan 114 undi sahaja untuk dijayakan.

Terpulang kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia sama ada menggunakan undi sulit atau secara terbuka.


ANGIN PERUBAHAN

Posted: 19 Mar 2015 09:48 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 19 Mar 2015 07:36 PM PDT

JURI RAKYAT


Sekilas Tentang Batu Berharga Bacan

Posted: 19 Mar 2015 09:53 AM PDT

Sekilas Tentang Batu Berharga Bacan - Batu Bacan merupakan salah satu dengan ciri khas batunya yang berwarna hijau yang saat ini menjadi barang yang sangat berharga dan menjaadi salah satu incaran kolektor hampir diseleuruh negeri. batu Bacan ini secaraumum banyak sekkali ditemukan di desa Doko dan tentuya Desa Palamea sehingga batu ini banyak diberi nama bacan Doko dan Bacan Palamera..

 
 
Sebenarnya masih banyak sekali jenis batu bacan yang ada dipenjuru negeri ini salah satunya yaitu Bacan Obi yang dapat ditemkan di pulau Obi. perlu diingat bahwa batu ini juga mejadi banyak incaran juga bagi penjual dan kolehtor pastinya..
 
Dari masing masing batu bacan ini memiliki banyak sekali manfaatnya karena batu ini mengandung energi dari alam yang tersimpan secara alami di dalam batu bacan ini. secara garis besar manfaat batu bacan ini hampir sama dengan batu giok yaitu untuk menenangkan pikiran meningkatkan energi positif dan menghilangkan energi negatif dalam tubuh kita.. atau yang menggunakannya..

Batu Bacan Ini memiliki keunikan tersendiri yang tentunya tdak dimiliki oleh batu jenis lainnya. batu ini biasanya sering dibilang sebagai batu hidup yang bernnyawa hal ini disebabkan karena batu ini bisa mengkristal dengan sendirinya alaupun sudah dibentuk sebagai batu cincin. nah itulah sekilas mengenai batu bacan, bagaimana apakah anda tertarik untuk memilikinya,,,

Cara dan Trik Membedakan Batu Giok asli dan Palsu

Posted: 19 Mar 2015 01:56 AM PDT

Cara dan Trik Membedakan Batu Giok asli dan Palsu - Giok saat ini adalah jenis batu alam yang snagat digemari dari sabang hingga marauke baik para pemuda maupun orang yag sudah berumur sealipun. fungsinya sagat bergagam dari yang haya untuk perhiasan semata sampai dengan hal yang mistis sekalipun dan juga giok ini bisa di jadikan sebagai terapi kesehatan, namun yang perlu dipertimbangkan sebelum anda membeli sebuah giok adalah asli aau palsukan giok tersebut.

Cara mudah yang mungkin bisa dipelajari semua orang dalam membedakan bartu giok asli atau buka adalah dapat dilihat dari warna dan teksturnya. untuk giok yang asli memiliki warna yang lebih kuat dan tidak akan berubah bila dibawah sinar matahari maupun juga berada di dalam ruangan, teksturnya juga halus serta padu. sedangkan masalah klau bisa bertahan hingga ratusan tahun. namun bila yang palsu tentunya sebaliknya..

nah, yang paling penting adalah sebelum anda membeli perhatikan harganya, biasanya harnya sangat mencolok lebih murah di baah atansar giok pada umumny. untuk giok asli sekelas perhiasan biasanya kurang lebih harganya 200ribu berbeda dengan yang palsu sekitar 50ribuan.. (Baca Juga : Batu Mulia Giok Hijau Lumut Aceh )

Untuk menjaga keasliannya lebih baik membeli giok yang menyediakan sertifikat, walaupun saat ini penjual juga masih banyak yang tidak memiliki sertifikat, itu untuk pembeli amannya.saat ini banyak sekali warga yang tidak bisa membedakan mana yang asli dan mana yang palsu sehingga banyak sekali perajin batu yang meraaih keuntugan dari penjuala giok palsu ini,..

Batu Mulia Giok Hijau Lumut Aceh

Posted: 18 Mar 2015 07:51 PM PDT

Batu Mulia Giok Hijau Lumut Aceh - Saat ini batu mulia saat digemari oleh kalangan pecinta batu yang semangkin hari semangkin bertambah saja. salah satunya batu mulia yang berasal dari Aceh yaitu Batu lumut Aceh . Batulumut aceh ini memiliki ciri berwarna hijau dengan mempunyai serat yang sangat mirip lumut dan termasuk jenis batu kristal tembus cahaya jika mendapat cahaya atau bila kita senter. selain batu tersebut ternyata daerah Aceh banyak sekali menghasilaknjenis batu yang saat ini menjadi tren sebagai batu paling mahal di indonesia antara lain :


  • Batu Giok Aceh 'Nefrite Jade,
  •  Giok Anggur, 
  • Giok Kol,
  • Giok Hitam, 
  • Sulaiman Guliga Garis Putih, 
  • garus kuning, 
  • Tapak jalak.
Dengan banyaknya batu akir yang berasal dari Aceh ini menjadikan aceh sebaga salah satu provinsi dengan penghasilan tertinggi dari penjualan total batu akik ini, dan saat ini bayank sekali yang berkunjung ke aceh hanyaingin mengejar batu akik ini. Di daerah Aceh harga batu akik asli tidak tentu atau bervariasi, harga ini mencangkup Ratusan ribu hingga jutaan rupiah bahkan sampai ada yang harganya milyaran rupiah, harga yang snagat wow ya,, hehe.. namun ada juga di daerah lain yang memiliki batu akik terbaik serta berbagai manfaaatnya, anda bisa baca 17 Batu Akik Terbaik dan Manfaatnya.

 

Nah sedangkan Ciri batu giok atau batu hijau lumut aceh asli menurut pedagang aceh, bila batu ini di sentuh atau dipegang akan teraasa dingin hal ini snagat berbeda dengan batu ulia lainnya seperti bacan dan lain sebagainya, sipa yang bermnat memiliki batu  terbaik Aceh ini jangan sampai ketingggalan ya..

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 19 Mar 2015 03:13 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Isteri bersalut noda

Posted: 18 Mar 2015 09:14 PM PDT

WANITA warga China (kiri) menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan melacur dan wanita warga tempatan (kanan) dicekup anggota Bahagian Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) ketika serbuan Ops Noda di sebuah hotel di Jalan Bukit Cina, Melaka.
Melaka: Seorang wanita dipercayai rakyat tempatan yang sudah bersuami tergamak mengambil jalan mudah menjual tubuh bagi mendapatkan sumber pendapatan hingga sanggup menipu keluarganya di Sarawak.

Wanita berusia 24 tahun itu antara dua wanita yang ditahan sepasukan anggota Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7), Ibu Pejabat Polis Kontinjen Melaka di sebuah hotel bajet di Jalan Laksamana Cheng Ho di sini, kelmarin.

Dalam serbuan jam 7 malam itu, wanita terbabit sedang memadu asmara bersama seorang lelaki tempatan dalam sebuah bilik di tingkat empat hotel itu dan mengakui kali pertama datang ke negeri ini semata-mata mahu mendapatkan pelanggan.

Menurutnya, bagi mengelak perbuatan jijik itu diketahui keluarganya, dia memberi alasan mahu bertemu suaminya yang bekerja di ibu negara.

"Melalui seorang rakan, saya diperkenalkan kepada bapa ayam dan dia yang mengaturkan semuanya dengan syarat RM100 daripada bayaran RM180 yang saya terima diserahkan kepadanya.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/37930#sthash.vrwEp1t2.dpuf

waadat

Posted: 19 Mar 2015 01:13 PM PDT

waadat


Betul ke GST 1 April ni?

Posted: 19 Mar 2015 06:21 AM PDT

GST yang bakal dikenakan mulai 1 April 2015 cuma 6%.
Jika RM1 maka 6% cuma 6 sen.
Jika RM10 maka cuma 60 sen.
Jika RM100 pun baru RM6.
Jika RM1000 maka GST adalah RM60.

Jika gaji Demang RM3000 sebulan, 25hb dapat RM3000, 24hb berikutnya cuma tinggal RM10. Oh ya, selepas ini baki minimum mungkin RM10.60!
- Semuanya habis untuk 'Goods & Services' yang Demang gunakan setiap hari.

Jika mulai 1 April 2015 semua 'Goods & Services' yang Demang gunakan selama ini dikenakan GST maka RM3000 x 6% sudah menjadi RM180 sebulan.

RM3000 x 12 bulan berjumlah RM36000, maka anggaran GST mencecah RM2160 setahun.

Apapun kerajaan kata bukan semua dikenakan GST.
Cuma Demang tidak sempat mengingat yang mana satu kena GST, yang mana pula dikecualikan.

Takpe, lain kali Demang bawa senarai GST setiap kali berurusan.
Apa nak buat, Demang sayang kerajaan ini. Harap-harap peniaga tidak ambil kesempatan sebagaimana yang lepas-lepas.

Err.... apa lagi cukai yang perlu Demang bayar? Tol, roadtax, tanah, pintu, tingkap, jamban?

Bagaimana pula dengan cukai pendapatan serta cukai perniagaan? Bagaimana pula dengan kewajipan Demang untuk membayar zakat?

Majlis Fatwa Kebangsaan kata GST yang asalnya haram diharuskan jika negara sedang kesusahan. Oh... sedang daif rupanya negara Demang.

Mana perginya pakar-pakar ekonomi negara kita? Takkan lah belajar pandai-pandai cuma mahir 'copy and paste' dan edit sistem GST negara kafir?

Alahai negara Demang.

PEJUANG BANGSA

Posted: 19 Mar 2015 11:21 AM PDT

PEJUANG BANGSA


JEFF OII DESAK KERAJAAN P.PINANG GANTUNG KERJASAMA SEMUA PAS

Posted: 19 Mar 2015 05:30 AM PDT



Ahli Parlimen DAP Jelutong, Jeff Ooi menggesa kerajaan Pulau Pinang untuk menggantung semua bentuk kerjasama dengan PAS di semua peringkat berkuatkuasa serta merta.

Tegasnya, ia merupakan tanda bantahan terhadap keputusan PAS melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan.

"Saya menyeru supaya semua anggota Pakatan Rakyat mengambil tindakan tegas mulai hari ini dan ia harus bermula dengan Pulau Pinang.

"Kita perlu menggantung semua bentuk kerjasama dengan PAS di semua peringkat bermula dari peringkat kerajaan negeri termasuk perwakilan PAS di mana-mana agensi kerajaan negeri.

"Kita juga perlu menggantung wakil PAS dalam Badan Perhubungan antara parti dan di peringkat JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) negeri, menggantung perkhidmatan ahli majlis dalam semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan kalau terdapat pegawai seranta bagi mana-mana ahli exco, kesemua harus dibekukan buat sementara," katanya.

Ooi berkata demikian semasa sidang media di pejabatnya di Jelutong.

Dia mengulas keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan yang meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015.

Menurut laporan, kesemua 44 anggota dewan meluluskan sebulat suara rang undang-undang berkenaan yang hanya terpakai kepada orang Islam mukallaf sahaja apabila ia dilaksanakan kelak di negeri itu.

Kesemua 12 anggota dewan daripada Barisan Nasional (BN) turut menyokong rang undang-undang itu.

Turut menyokong, kesemua 31 anggota dewan daripada PAS dan seorang daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR-Guchil) Mohamad Roslan Puteh.

Pindaan yang dibentang dan dibahaskan di dalam DUN Kelantan semalam, diluluskan hari ini.

Pindaan kanun itu menyentuh kesalahan jenayah syariah hudud, qisas dan takzir dan ia hanya terpakai untuk orang islam yang mukallaf yang melakukan kesalahan di Kelantan.

Dalam pada itu, Ooi turut menyifatkan perbuatan PAS itu sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima, sambil berkata pucuk pimpinan dap perlu membuat keputusan mutlak berhubung tindakan pas mengkhianati pakatan pembangkang dalam mesyuarat yang akan berlangsung Isnin depan.

Katanya sebagai satu prinsip, DAP juga tidak boleh dilihat campur tangan dalam pemilihan pimpinan PAS pada muktamar tahunan PAS ke-61 yang akan berlangsung di Selangor, Jun ini.

AKTA BAFIA : RAFIZI MASIH BEBAS , ZETI AKHTAR DIDESAK JAWAB - JMM

Posted: 19 Mar 2015 04:30 AM PDT




KUALA LUMPUR: Rakyat di negara ini sudah gusar dan hilang kepecayaan kepada bank-bank di negara ini khususnya tentang kerahsiaan akaun mereka kerana ia mudah digunakan pihak-pihak tertentu demi kepentingan peribadi mahupun survival politik mereka. 

 Kenyataan tersebut terkandung dalam sebuah memorandum kepada Gabenor Bank Negara Malaysia Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz mengenai Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yang dikatakan melanggar Akta Perbankan dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) oleh pihak Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM).

 "JMM menggesa pihak Gabenor Bank Negara untuk mengambil kira dengan serius kepentingan Akta BAFIA (1989). 

 "Ini berhubung tindakan Rafizi yang bebas menggunakan maklumat akaun pelanggan bank sebagai alat politik beliau sejak tahun 2012," kata Ketua Setiausaha JMM, Hamdan Mohd. Salleh yang ditemui di pekarangan Bank Negara hari ini. 

Menurutnya, sesiapapun tidak boleh sewenang-wenangnya mendapat maklumat daripada bank lantas mendedahkannya kepada media dan umum atas kepentingan peribadi apatah lagi demi kepentingan politik.

 Tambah Hamdan, pihak Bank Negara terutamanya Gabenor perlu memberi pencerahan kepada masyarakat terutamanya kepada pemegang-pemegang akaun bank di Malaysia tanpa mengira latar kewarganegaraan, yang risau dengan pendedahan yang begitu mudah dibuat.

 Pendedahan maklumat itu, menurutnya, dikhuatiri mudah dibocorkan individu-individu tertentu melalui akses lisan, tulisan atau cetakan hanya kerana pihak yang meminta maklumat ada jaringan hubungan yang baik dengan pihak bank.

 "JMM ingin mengetahui apakah hubungan Gabenor Bank Negara dengan Rafizi yang masih bebas dan tidak didakwa walaupun telah melanggar Seksyen 87(1)(a) Akta BAFIA 1989? 

 "Zeti Akhtar harus menjelaskan kepada rakyat Malaysia supaya semua pemegang akaun bank termasuk pelabur yang ada di negara ini akan rasa selamat dengan akta tersebut. 

 "Beliau juga perlu membersihkan nama beliau, termasuklah dengan memberi pengakuan mengenai pertalian sebenar beliau dengan Rafizi, jika ada," ujar Hamdan yang menyatakan bahawa pencerahan itu perlu demi mengembalikan kepercayaan orang ramai terhadap institusi perbankan.

 JMM menggesa Bank Negara Malaysia mengadakan sidang media untuk menjawab perkara tersebut dalam masa tiga hari. Pada Ogos 2012, Rafizi pernah ditahan polis selepas didakwa melakukan kesalahan di bawah Akta BAFIA dan kesnya dibawa ke Mahkamah Sesyen Shah Alam.

 Bank Negara Malaysia juga pernah memanggil Rafizi untuk memberi testimoni di bawah Akta BAFIA berkaitan kes Pusat Fidlot Nasional (NFC).

SPAD TAMBAH LAGI SUSAH RAKYAT , PEMUDA UMNO BANTAH TAMBANG BAS NAIK @Azwanbro

Posted: 19 Mar 2015 03:47 AM PDT




Pemuda UMNO hari ini membantah  kenaikan kadar teksi dan bas ekspres yang diumumkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada Khamis.

Naib Ketuanya, Khairul Azwan Harun menegaskan alasan SPAD menaikkan tambang itu adalah kerana peningkatan kos penyelenggaraan dan sara hidup selain kenaikan terakhir pada 2009 adalah lemah.

"Apa guna ada teknokogi Natural Gas Vehicle (NGV) pada teksi dan bas? Sepatut NGV bantu tangani kos bahan bakar kenderaan awam. Kos apa yang meningkat sebenar?" soal beliau dalam satu catatan di Twitter peribadinya hari ini.

Beliau berkata Pemuda UMNO akan menyerahkan satu memo bantahan kepada SPAD hari ini melalui Biro Kualiti Hidup Pemuda UMNO pada jam 3 petang nanti.

Pada Khamis, SPAD mengumumkan penetapan kadar tambang baharu bagi perkhidmatan teksi akan berkuatkuasa dengan serta merta manakala bagi bas ekspres pula, bermula pada 15 Mei ini.

Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata penetapan kadar baharuitu adalah berikutan berlakunya kenaikan kos termasuk penyelenggaraan, insurans dan kos sara hidup.

Beliau berkata harga tambang kini tidak lagi relevan dengan kenaikan kos-kos tersebut.

Bagi teksi, kos penyelenggaraannya meningkat ke 33 peratus, manakala bagi bas ekspres sebanyak 36 peratus.



Komen GPB

Satu je admin nak cakap SPAD BODOH  !!  TUTUP SAJA SPAD NI ..PERABIH DUIT RAKYAT untuk bayar gaji mereka ..


Di ketika GST nak dilaksanakan ... kebodohan SPAD menaikkan harga tambang cukup tinggi sekali.

Bayangkan harga tambang KL - Penang dinaikkan ke  RM47 ... lebih baik naik flight lagi murah !!

Syabas Pemuda UMNO bantah kenaikan GILA ini ..mohon panjangkan ke PM la ...




GUAN ENG,MALAYSIAKINI & MALAYSIAN INSIDERS DISAMAN FITNAH KETUA BAHAGIAN UMNO PP

Posted: 19 Mar 2015 02:42 AM PDT




KUALA LUMPUR - Dua Ketua Umno Bahagian Pulau Pinang dan sebuah syarikat pemaju perumahan memfailkan saman fitnah terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang dan empat lagi berhubung dakwaan penjualan tanah milik org Melayu di negeri itu tiga tahun lalu.

Ketua Umno Bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir, Ketua Umno Bahagian Bukit Gelugor, Datuk Omar Faudzar dan syarikat Maison Height Sdn Bhd, selaku plaintif memfailkan saman itu pada 30 Januari lalu di pejabat  melalui firma guaman Tetuan Abu Bakar As-Sidek.

Selain Lim Guan Eng selaku defendan pertama, turut dinamakan sebagai defendan kedua hingga kelima adalah  portal berita TMI Dot Com Sdn.Bhd; Editor The Malaysian Insider, Jahabar Sadiq; MKini Dotcom Sdn Bhd; dan Editor Malaysiakini, Stevan Gan.

Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 19 Mar 2015 07:43 AM PDT

Tugu Bangsa Tembok Negara


Mas kahwin juga kena GST?

Posted: 18 Mar 2015 09:00 PM PDT

Lebih kurang dua minggu lagi pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan dilaksanakan di negara ini, cakap-cakap mengenainya menjadi bualan kerana ramai yang tidak pasti mengenai pelaksanaannya.

Ada yang kata menguntungkan dan ada yang kata sebaliknya.

Kegusaran itu menyebabkan ramai yang tidak 'duduk diam', tambah-tambah bila disentuh mengenai pelaksanaan GST dalam bab perkahwinan.

Bagi yang bujang sudah semestinya 'mulai pening' kepala kerana mula fikirkan mengenai bajet perkahwinan selepas GST dilaksanakan.

Namun ada berita gembira buat mereka yang hendak berkahwin selepas GST dilaksanakan ini kerana GST tidak dikenakan terhadap bayaran mas kahwin.

Penolong Pengarah Unit Komunikasi Korporat Jabatan Agama Islam Selangor, Nurhamizah Othman berkata, harga Mas Kahwin kekal sepertimana yang termaktub dalam Undang-undang keluarga Islam di bawah kuasa Sultan.

"Di Selangor kita sudah putuskan pada 12 Mei 2009, iaitu sebanyak RM300 kadar mas kahwin bagi anak dara dan janda tanpa had maksimun.

"Ia kekal, GST tidak dikenakan," katanya. Katanya lagi, anak muda yang hendak berkahwin tidak perlu gusar mengenai perkara tersebut.

"Tiada kenaikan, ia kekal sepertimana yang termaktub," katanya. GST akan dilaksanakan pada 1 April 2015 ini, sebanyak 160 buah negara telah melaksanakannya.
Sumber : http://www.sinarharian.com.my/nasional/mas-kahwin-juga-kena-gst-1.370311

Farahdhiya sedia berumah tangga

Posted: 18 Mar 2015 07:00 PM PDT

PINTU hati wanita ini pernah tertutup rapat setelah dikecewakan oleh dua lelaki yang pernah bertakhta di hatinya. Terdetik dalam hatinya untuk terus menolak rasa cinta walaupun pernah beberapa kali perasaan itu menerjah ke jiwa.

Bagaimanapun, Farahdhiya sedar, meletakkan batas hati yang sengaja dibina tidak akan membuahkan sebarang hasil untuk hari muka.

Mengakui sedikit tercuit apabila melihat kebahagiaan teman sekelilingnya yang telah berkahwin, jendela hati penyanyi yang juga pelakon berusia 31 tahun ini sudah terkuak. Dia sudah bersedia untuk menerima kehadiran lelaki dalam hidupnya.

"Rasa kecewa yang dipendam sejak dua tahun lalu banyak memberi ruang dan peluang untuk saya merehatkan diri daripada terus diburu soal cinta.

"Melihat rakan-rakan yang sedang bahagia meniti kehidupan berumah tangga, timbul perasaan untuk berkahwin kerana usia pun sudah mencecah 31 tahun," ujarnya tanpa keberatan berkongsi isi hati.

Suka lelaki Melayu

Mengimbas episod cinta luka yang pernah dilalui, Farahdhiya pernah dikaitkan dengan penyanyi tersohor, Datuk Hattan sekitar tahun 2006. Namun, hubungan itu tidak mampu bertahan lama kerana Hattan memilih untuk berkahwin semula dengan isterinya, Ariani.

Selang tidak lama kemudian, Farahdhiya dikatakan intim dengan seorang lelaki yang bergelar Datuk S. Kelibat Farahdhiya dengan lelaki tersebut terlihat ketika mereka menghadiri majlis perkahwinan aktres Fasha Sandha pada tahun 2012. Bagaimanapun, fasa bahagia yang terbina itu juga terputus di tengah jalan.

"Semuanya telah berakhir. Kisah lama sudah menjadi sejarah dan tidak perlu diungkit lagi kerana saya bukan jenis orang yang suka menjilat ludah sendiri.

"Apa yang berlaku sukar untuk dijelaskan, namun saya yakin setiap yang terjadi pasti mempunyai sebab tertentu. Kalau boleh, saya enggan mengungkit cerita lama," tutur Farahdhiya bersahaja.

Menyifatkan fasa pencarian cinta selama lapan tahun yang tidak berkesudahan itu sia-sia kerana pemilik nama Farahdhiya Mohamed Amin tidak lagi percayakan istilah bercinta. Jika bertemu calon suami, Farah mahu menghadkan tempoh perkenalannya selama setahun sahaja sebelum melangkah ke fasa perkahwinan.

Akui wanita yang lebih mesra dipanggil Farah itu, dia mahu lebih berhati-hati kerana takut dikecewakan sekali lagi.

Sering disifatkan sebagai wanita yang cerewet dalam kalangan sahabat baik, Farah akui meletakkan syarat terhadap lelaki yang ingin mendekatinya.

Walaupun memiliki darah kacukan Inggeris daripada sebelah ibunya, Farah mengakui yang dia lebih selesa didampingi lelaki Melayu untuk dijadikan peneman hidup.

"Lelaki itu mestilah seorang yang bijak membawa diri, bertubuh tinggi, tidak pengotor, gemar melakukan aktiviti sukan lasak dan rajin bersenam.

"Kawan-kawan baik selalu mengusik, mengatakan sampai bila-bila pun saya tidak akan berkahwin sekiranya bersikap terlalu cerewet dalam memilih pasangan," tuturnya sambil ketawa.
Artikel Penuh : http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0318&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm

GST tetap dilaksanakan 1 April 2015

Posted: 18 Mar 2015 09:37 AM PDT

KUALA LUMPUR, 18 MAC - Kerajaan akan tetap melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) bermula 1 April 2015, seperti yang diluluskan di Parlimen dan tidak berhasrat untuk menangguhkan tarikh pelaksanaannya.

Mengikut Kementerian Kewangan, hingga semalam sebanyak 353,372 syarikat berdaftar di bawah GST, dan ini menunjukkan perniagaan pada umumnya menyokong dan bersedia untuk pelaksanaan GST di Malaysia.

"Sebarang penangguhan juga akan memberi impak negatif ke atas penarafan kredit Malaysia kerana pelaksanaan GST adalah satu langkah pengukuhan fiskal yang amat penting untuk memastikan kemapanan ekonomi negara," kata kementerian dalam kenyataan di sini hari ini.

Kementerian menjelaskan bahawa kerajaan perlu mempelbagaikan sumber hasil kewangan dan tidak hanya bergantung kepada hasil komoditi seperti petroleum dan kelapa sawit.

"Sekiranya negara ingin terus kukuh dari segi pertumbuhan ekonomi dan kedudukan kewangan pada masa hadapan, maka GST mesti dilaksanakan," katanya.

Di samping itu, katanya, tahap kesedaran dan kefahaman GST dalam kalangan rakyat Malaysia sudah meningkat hasil daripada usaha yang dijalankan secara intensif melalui kempen dan program kesedaran GST membabitkan pelbagai medium komunikasi.

Kempen itu bertujuan, antara lain, memastikan rakyat mendapat maklumat yang benar dan tepat mengenai GST.

Kerajaan juga sudah melaksanakan pelbagai program latihan dan bimbingan kepada syarikat yang akan dikenakan GST.

Bagaimanapun, kata Kementerian Kewangan, ada segelintir pihak tertentu yang sengaja mensensasikan dan memutar belit pelaksanaan GST tanpa menyedari layanan yang ditetapkan oleh Kerajaan sebenarnya telah mengambil kira semua aspek termasuk kebajikan rakyat.

"Berdasarkan kepada pengalaman di negara-negara lain yang telah melaksanakan GST/VAT, memang akan terdapat masalah dan isu peralihan pada peringkat permulaan pelaksanaan dan Malaysia juga tidak akan terkecuali," kata kementerian itu.

Kementerian Kewangan menegaskan bahawa sebarang isu pelaksanaan yang timbul akan ditangani secara komprehensif dan berterusan oleh kerajaan.

Kerajaan juga akan terus melaksanakan program latihan kepada peniaga dan program kesedaran GST kepada pengguna, serta bersedia untuk mengadakan dialog dan rundingan dengan sektor swasta bagi menyelesaikan isu-isu berkaitan, kata kementerian itu lagi. - BERNAMA

Kuala Selangor - Polis cari saksi bantu kes maut

Posted: 18 Mar 2015 08:55 AM PDT

Motosikal yang ditunggang Mohamad Norman Hanif bersama rakannya di KM28 Jalan Kuala Selangor-Kuala Lumpur di Ijok.
KUALA SELANGOR – Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Selangor meminta kerjasama orang awam membantu siasatan dua kes kemalangan berasingan di daerah ini. Kemalangan pertama membabitkan dua rakan sekerja yang dalam perjalanan pulang ke Ijok yang terlibat dalam kemalangan di KM28 Jalan Kuala Selangor-Kuala Lumpur.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam pada 12 Mac itu, mangsa yang juga penunggang motosikal, Mohamad Norman Hanif Mohd Juman, 18, bersama rakannya yang juga pembonceng dikenali Mohd Amirul.

Kedua-dua mangsa yang menunggang motosikal jenis Yamaha LC dikatakan tidak sempat mengelak dan melanggar sisi kanan sebuah lori yang ketika itu sedang membuat pusingan U.

Akibat pelanggaran itu, Mohamad Norman Hanif meninggal dunia di tempat kejadian setelah cedera parah di kepala manakala rakannya dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh.

Mayat Mohamad Syafizal disedari orang ramai di Jalan Blok O Sawah Sempadan.
Sementara kes kedua membabitkan seorang penunggang motosikal yang maut selepas dikatakan terbabas dan terjatuh ke dalam parit di Jalan Blok O Sawah Sempadan pada 13 Mac lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi, mangsa, Mohamad Syafizal Musa, 38, yang juga seorang kerani awam sekolah itu dipercayai menunggang motosikal seorang diri dalam perjalanan mahu ke tempat kerja di Sungai Burong.

Bagaimanapun sebaik sahaja tiba di tempat kejadian, mangsa dikatakan hilang kawalan dan terbabas masuk ke dalam parit di sebelah kiri jalan menghala ke Tanjong Karang.

Kejadian itu hanya disedari orang ramai kira-kira jam 3 petang dan mayat mangsa dibawa ke Hospital Tanjong Karang untuk dibedah siasat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintenden Muhd Taib Ahmad mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung dua kejadian terbabit.

"Kes masih disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan dikendalikan Pegawai Penyiasat Trafik IPD Kuala Selangor, Inspektor Mohamad Elme Othman. Kerjasama orang ramai yang menyaksikan kejadian amat penting dan diminta tampil ke balai polis berhampiran," katanya.
Sumber : http://www.sinarharian.com.my/edisi/selangor-kl/polis-cari-saksi-bantu-kes-maut-1.370022

Comments (0)