Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:14 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 04 Feb 2015 03:51 AM PST

bumiyang


Komen Begini pun X Racist???

Posted: 04 Feb 2015 02:35 AM PST

Tony Pua - Sejak Bila DAP Jadi Dalang Kenaikkan Harga Barang???

Posted: 03 Feb 2015 03:04 PM PST

Demokrasi Ala DAP - Membela Pemborong/Peniaga Cekik Darah???

Posted: 03 Feb 2015 06:12 AM PST

Politik Harian

Posted: 04 Feb 2015 03:43 AM PST

Politik Harian


#Boikot : Ada yang gadai seluar dalam...

Posted: 03 Feb 2015 07:16 PM PST


Masih panas lagi isu boikot peniaga degil yang tak mahu menurunkan harga barang ini... maunya tidak bila buka twitter penuh di timeline berbicara tentang boikot!

Antara petikan menarik di twitter... "Kalau dulu harga minyak naik laju je diorang ni menaikkan harga barang tapi bila harga minyak turun harga barang masih tetap sama... wat the hell ya!".

Nampaknya peniaga masih lagi mengambil mahu kesempatan untuk mengaut keuntung lebih walau rakyat sudah menunjukkan bantahan di media sosial. Sampai bila agaknya kekebalan mereka ini akan berterusan. Jangan sampai kasi kita orang naik angin maa...

Kita pun tahu puak DAP sekarang ni sedang sibuk membela tauke-tauke khinzir habis-habisan...untung mesti mau lebih maa... Sorry kita orang tak makan khinzir.

Dulu boleh la tipu sebab senang je... bila tanya kenapa barang naik, jawapannya... kerajaan naik harga minyak... Transport punggah barang kos tinggi.. puii!

Itulah drama yang sering dilagukan oleh puak-puak bangang DAP ini... Kesiannya ada jugak si bangang terikut rentak mereka ni...

Pasal nak selamatkan kaum dia... sanggup gadai seluar dalam tu! Ceh!!

Maaf lah terpaksa cakap bukan nak rasis tapi ini mamang kenyataan... ada gak cina dalam parti Barisan sanggup duduk semaja bersekongkol dangan DAP pasal isu turun harga barang ni... Hey tailong! Lu betul-betul tarak guna laaa...

Hal dalam kasi sattle kat dalam laa... jangan bikin panas maa...

Tak payah cita banyak lagi! kasi BOIKOT je tauke-tauke yang cekik darah ni! Pasal diaorang inilah kos sara hidup di negara ini semakin tinggi! Sampai nak beli barang pun terpaksa berkira sekarang ni!

Akhir kata Sebagai pengguna kita wajar memboikot mana-mana kedai yg terus menjual barang dengan kadar harga yang mahal. Gunakan kuasa membeli yang kita ada!

Dibawah kenyataan bijak dari Pemimpin Pemuda UMNO:

Azwan Bro 
Naib Ketua Pemuda

KJ 
Ketua Pemuda UMNO Malaysia

tunku

Posted: 04 Feb 2015 03:04 AM PST

tunku


Anwar the most likely loser

Posted: 03 Feb 2015 06:29 PM PST

The very public battles within Pakatan Rakyat are likely to lead to Datuk Seri Anwar Ibrahim being its major casualty.

ONE man must be very worried over how his brainchild – Pakatan Rakyat – is beginning to unravel before his very eyes.

Pakatan Rakyat leader Datuk Seri Anwar Ibrahim needs a united coalition, committed to his ideals now more than ever before because he is facing the biggest game changer of his career.

On Feb 10, the Federal Court will deliver its verdict in his Sodomy 2 appeal but the coalition he heads simply can't see eye to eye.

Ever since August last year when PAS rebuffed his request to support his wife Datin Dr Wan Azizah Wan Ismail for the Selangor Mentri Besar post, he has been watching helplessly how PAS has grown steadily in its rebellion.

Not only does PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang refuses to attend Pakatan leadership council meetings, making it largely irrelevant, the clerics in the party have been opposing one issue after another that the DAP is fighting for.

The latest is the rejection by Hadi and his clerics on local government elections, a cherished dream of the DAP which had promised its Chinese supporters it will organise one soon.

Hadi's view is that local government elections were banned in the early 1960s because of its potential to cause racial riots and that the party was therefore against it.

Anwar desires a united Pakatan, at least on the face of it, and has been pushing for a president's council meeting before Feb 10 but he has been frustrated by the clerics in PAS.

Until now he has failed to get Abdul Hadi to attend. Without his presence, the DAP has vowed not to attend, thus hamstringing Anwar.

Anwar is understandably apprehensive at PAS' refusal to talk with DAP to settle their grouses because he has a lot to lose if he is found guilty and sentenced to jail.

Not only will he lose his Permatang Pauh MP seat as well as his position as Opposition Leader in Parliament, his political career will be over.

Pakatan, or what is left of it, has to choose a new leader acceptable to all three partners equally and one strong contender will be Hadi himself. Besides that, Pakatan is Anwar's baby and he wants to leave behind a united and workable coalition able to compete with the Barisan Nasional and not a truncated coalition minus PAS, its biggest Malay partner.

He also wants Pakatan to campaign for him and his causes as it did during Sodomy One.

Hadi, however, has chosen a brave course in his opposition to DAP and to Anwar because there is strong opposition to him within his own party. He has to contend with the so called liberals or Erdogans who support Anwar, like deputy president Mohamed Sabu, and by extension they also support the DAP and Pakatan itself.

Hadi has to fight these liberals, or as one PAS leader put it, with "enemies within" and not just the DAP.

"It's a war of attrition in PAS between the clerics and the liberals for control of PAS and to set directions for the party," noted a leader, who said key allies of Hadi in PAS include secretary-general Datuk Mustafa Ali and deputy spiritual leader Datuk Haron Din and influential clerics like Datuk Seri Nik Aziz Nik Mat's son Nik Abduh.

Hadi's surprising statement linking local elections to the possibility of racial tension came as a big blow to the DAP although PAS had supported local elections, albeit silently before.

"We were caught by surprise when Hadi objected (to local government elections) in such strong terms," said a DAP MP who declined to be named.

"That's when I realised that it is over for us and PAS," he said.

It would appear that the PAS clerics objected to local government elections because the DAP is strongly opposed to the implementation of the hudud law in Kelantan.

"It is a tit for tat kind of situation," said a political observer adding it makes sense for now but the opposition to Hadi and the clerics is brewing and have to be overcome, sooner or later.

As Lim Kit Siang, the DAP adviser once said, Pakatan might end up as a one-term wonder.

True to his words, Pakatan is being pulled and pushed in different ways. It is a wonder how it can hold together under such stress.

Anecdotal evidence suggests that Pakatan parties are bleeding voter support because of their fundamental disagreement and their fightings.

Voters from across the racial divide see the infighting as a bane to them. They expected the coalition they voted for to get down to working for them, not fighting each other incessantly.

Anwar's personal issues have been framed as coalition issues but the clerics in PAS are reluctant to shoulder him any longer.

Larger issues are gripping both parties. PAS wants to return to its Islamic roots while the DAP is stuck with its secular objectives, leaving little room for cooperation between the two dissimilar political parties.

The loser in this fallout must surely be Anwar.

sekupangdua

Posted: 03 Feb 2015 11:37 PM PST

sekupangdua


TERIMA KASIH TUAN, TERIMA KASIH SAHABAT...

Posted: 18 Jan 2015 09:03 PM PST

Mana mungkin saya melupai segalanya yg sudah jadi sejarah dalam lipatan hidup ini... Bila menerima berita seorang tuan atau pun sahabat yg akan berhijrah kenegeri lain atas dilantik sebagai pegawai tertinggi di Negeri Sembilan dalam satu jabatan...

Sememangnya banyak pekara yg pernah berlaku, tragis dan memberi erti dalam setiap tanggal dalam hidup ini, pernah aku terlantar di paras yg paling bawah, jatuh dan merasakan hidup dan tanggungan bakal berhadapan dengan sang derita kerana bakal hilang segala punca rezeki aku, anak-anak dan keluarga, tetapi sahabat ini lah yg melihat dan mengangkatku kembali keatas...

Cuma dua insan ini tak pernah serik atas segala usaha dan atas kebertanggung jawaban dan yakin dengan segala apa yang aku perlakukan dalam perjuangan demi agama bangsa dan tanah air... 

Aku masih lagi utuh bertahan disini... Semuanya kerana mereka ini... Keluarga dan aku kini masih meneruskan perjalan hidup sekalipun hampir tersasar dari jajaran sepatutnya... Alhamdulillah mereka ini lah yg paling banyak membantu... Moga Allah memudahkan segala urusan mereka dan limpahi rezeki berteruskan dengan segala kebahagiaan untuk mereka... Apa sekali pun biarlah ini dalam lipatan sejarah buat ku... Seorang sahabat dan seorang Tuan....

Terima kasih Ahmad kamal dan Ali Hanafiah...

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 03 Feb 2015 11:20 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LIWAT II: ANWAR TOLAK JAWATAN MUFTI TURKI DEMI RAKYAT....MUAHAHAHAHAHA

Posted: 03 Feb 2015 06:13 PM PST


Dihadapan kira-kira 400 hadirin di Taman Kuchai Lunas, Kedah si KETUM Anwar Berahim mengulangi kelentongnya yang beliau telah menerima pelbagai undangan dari banyak negara Arab untuk berkhidmat jika mengambil keputusan melarikan diri dari hukuman liwat.

Paling terbaru nama ulama Sheikh Yusoff Qardawi dipergunakan lagi kononnya telah menasihat dan sanggup mensyorkan Anwar menjadi Mufti Turki....muahahahah mufti ???

Namun kononnya kerana nak hapuskan kezaliman BN dan UMNO, beliau telah tolak semua tawaran itu...fuh hebat punya kelentong!

Dalam ramai-ramai orang Turki yang berkelayakan, kenapa Anwar juga nak diambil jadi mufti di Turki???  

Ntah mabuk Ketum ke Nuar ni???

Gaya terbaru seorang Mufti Turki...

Cerita lanjut pembohongan Nuar ada di;

http://buletinsengal.blogspot.com/2015/02/kurang-1000-dikatakan-10000-kurang-500.html




The Unspinners

Posted: 03 Feb 2015 11:12 PM PST

The Unspinners


Kami bersama Ismai Sabri

Posted: 03 Feb 2015 10:28 PM PST




























UBAH DAPig jadi samseng dan komunis

Posted: 03 Feb 2015 08:30 PM PST



Dan sapa kata tiada lagi komunis?



Guan Eng takut debat local election

Posted: 03 Feb 2015 06:21 PM PST



Guan Eng mahu harga barang mahal sebab beg tangan Betty mahal

Posted: 03 Feb 2015 04:29 PM PST


Dalam Guan Eng sibuk nak serang Ismail Sabri, satu kain rentang berhubung isu Beg Tangan isterinya terpasang di satu trafik light di Jalan Tenggiri, Seberang Jaya.



Padan Guan Eng serang sakan Ismail Sabri untuk tutup malu dirimya yang banyak mengenakan caj baru dan menaikkan caj sedoa ada di Pulau Pinang. 



Dia juga bawah tekanan kerana di desak minta peniaga cina yg sokong DAP bantu turunkan harga barang. Malah dia disyaki berpakat mahu harga barang kekal mahal dan tidak diturunkan walaupun GST gantikan SST dan harga minyak turun 3 kali.

Baca: Banner gambar beg tangan isteri Guan Eng sekitar P.Pinang di http://www.utaranews.com/2015/02/banner-gambar-beg-tangan-isteri-guan.html

Hujah penting DNA DI TOLAK HAKIM dalam mahkamah lagi

Posted: 02 Feb 2015 11:30 PM PST


Hujah pihak peguam pembela Anwar ketika di Mahkamah Persekutuan adalah untuk pertikai dan persoal apa saja bukti yang dibawa pendakwaan dan disabitkan oleh Mahkamah2 sebelum ini. Padahal Mahkamah Persekutuan hanya terlibat dengan point of law. 

Ketika peguambela2 Anwar berhujah di Mahkamah Persekutuan, mereka kerap kali ditegur pihak hakim. Hal ini langsung tidak dilaporkan oleh media.

Adakah ini penentu keputusan mengekalkan hukuman salah terhadap Anwar yang telah diputuskan di Mahkamah Rayuan?

Pada hari 1 perbicaraan pada Okt 28 2014, Hakim Tun Ariffin Zakaria ada mengingatkan Dato Gopal Sri Ram bahawa Mahkamah Persekutuan tidak semestinya menerima hujah beliau tentang isu-isu lama seperti kredibiliti dan teori konspirasi berhubung Saiful Bukhari.

Gopal akui dan hanya kata "he being instructed by his client".


Ketika penggulongan, Gopal mendakwa tidak wujud kesan KY Jelly dan air mani di atas karpet tempat berlakunya liwat dan kemudian kata carpet telah cuba disorok.

Hakim Ariffin mencelah memberitahu air mani berada dalam anus bukan atas karpet. Turut diberitahu tiada sorokkan kerana pemilik kondo tunjukkan karpet yang dipindah ke kondo lain untuk pegawai penyiasat dan lain-lain pihak ambil untuk siasatan.

Kesilapan fakta Gopal memalukan sungguh.

Betul-betul paling monyet antara peguambela Anwar

N Surendran cuba berhujah keterangan luar kandang saksi oleh Anwar patut diterima. Dia ditegur Hakim Tun Ariffin. Keterangan luar kandang saksi hanya "assumption" dan tidak boleh dijadikan bukti.

Ketika itu Gopal menggeleng kepala melihat kedangkalan hujah Surendran.



Sangeet Kaur dan Ram Karpal Singh diserahkan untuk berhujah tentang isu-isu penting melibatkan DNA. Namun kedua-dua mereka banyak sekali ditegur dan boleh dianggap banyak hujah mereka ditolak hakim.

Pada hari 2 Okt 29, Sangeet Kaur hujah DNA yang diperolehi tidak mempunyai kredibiliti dan menimbulkan isu pemeriksaan bukti DNA. Beliau diminta Hakim Ariffin untuk tunjuk rujukan MLJ yang digunakan untuk penghujahan.

Ketika cuba dakwa waran tangkap tidak mempunyai "ground of arrest", Hakim Tun Ariffin arah hujah dihentikan kerana hanya andaian dan lari topik.

Ketika giliran Ram Karpal semasa sesi penghujahan, dia timbulkan isu kewujudan DNA "Male Y" dan DNA pihak ketiga dan dakwa tiada kaitan DNA Anwar dalam sampel "Male Y" dengan air mani di "anus" Saiful. Pada sesi penggulungan di hari ke 7 Nov 6, Ram dakwa ada pencemaran sampel.

Ini menimbulkan keraguan panel kehakiman dan Hakim Tun Ariffin bertanya bagaimana beliau boleh memutuskan sampel DNA telah "compromised" dan "contaminated".

Dia merujuk kes Hanif Basri tapi terus disangkal Hakim Tun Zakaria sebagai tidak sama kerana kes Hanif yang merupakan kes bunuh.

Malah Hakim Tan Sri Suryadi turut menyatakan Ram tidak boleh menafikan kehadiran DNA "Male Y" milik Anwar. 

Semasa penghujahan Ram ada mendakwa "sampel" ujian DNA sudah alami "degradation" tapi tak boleh dipakai kerana DNA lengkap masih dapat diperolehi dari sampel. Kemudian dia dakwa tiga doktor HKL tidak boleh bukti ada penetrasi. Hakim Tun Ariffin mencelah untuk jelaskan hanya pakar kimia boleh dibuktikan penetrasi.

Ram main rambang mempertikaikan saksi Jabatan Kimia, doktor yang memeriksa Saiful dan pegawai penyiasat. Hakim mencelah menyatakan kredibiliti pegawai penyiasat dalam kes yang ditimbulkan SUHAKAM tidak bermakna dia tidak berkredibiliti dalam kes lain.

Walaupun banyak hujah mereka telah ditolak, pihak pencacai masih cuba mewar-warkan hujah-hujah yang ditolak hakim, terutama semua teori konspirasi yang dirikayasa Anwar terhadap Saiful.

Belantan

Posted: 03 Feb 2015 11:05 PM PST

Belantan


Tuduhan Ketua Menteri Pulau Pinang guris hati rakyat Kelantan?

Posted: 03 Feb 2015 08:59 PM PST


KOTA BHARU  – Seluruh rakyat negeri ini tidak dapat menerima tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan berbaur penghinaan apabila mengambarkan Kelantan seperti tiada kerajaan ketika banjir besar baru-baru ini.

Ketua Dewan Ulama Pas negeri, Datuk Hassan Mohamood berkata, tuduhan seperti itu tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang yang bergelar Ketua Menteri malah beliau juga merupakan rakan dalam gabungan pakatan pembangkang.

Beliau berkata, sepatutnya Setiausaha Agung DAP itu datang berjumpa sendiri dengan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berbincang sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan sehingga boleh menguris hati pemimpin serta rakyat di negeri ini.

"Tuduhan itu (Kerajaan Pas Kelantan tidak buat kerja) jelas sekali tidak betul. Kita telah bertungkus lumus bekerjasama dengan Kerajaan Pusat bagi menyelesaikan masalah banjir di negeri ini. Tidak manis kata-kata Guan Eng ini, sebagai rakyat, Dewan Ulama Pas, tidak boleh terima.


"Guan Eng juga sepatutnya datang jumpa Menteri Besar, tanya apa bantuan yang perlu diberikan, bukan melalui pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Sebagai contoh Kerajaan Selangor, Menteri Besarnya datang sendiri memberi bantuan melalui kerajaan negeri," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tuduhan Guan Eng seperti mana dipetik dalam laporan akhbar Sin Chew Daily yang menggambarkan Kelantan seperti tiada kerajaan termasuk menuduh kerajaan negeri tidak membuat kerja sewaktu bencana banjir.

Semalam Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob turut mengecam kenyataan Guan Eng sambil menegaskan tuduhan yang dilemparkan itu cukup berat dan tidak betul memandang kerajaan negeri telah memikul tanggungjawab sewajarnya ketika berdepan bencana terburuk dalam sejarah itu.

Malam tadi, DAP bersama dengan pemimpin Pas melancarkan Gabungan Impian Kelantan (GIK) untuk membantu mangsa banjir di negeri ini bagaimanapun tindakan itu tidak pernah dibincangkan secara formal dengan kerajaan negeri.


Pengarah Pilihan Raya Pas Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah menyifatkan tindakan menubuhkan pertubuhan itu seolah-olah mempunyai agenda tersembunyi.

Sementara itu, Mohd. Amar Abdullah berkata, beliau bersependapat dengan Menteri Besar bahawa tuduhan yang dilemparkan Guan Eng itu cukup berat sukar untuk diterima kepimpinan negeri ini.

Katanya, Guan Eng sepatutnya datang jumpa Menteri Besar dan mendapatkan maklumat sebenar ketika kerajaan negeri ini menjalankan kerja-kerja semasa berdepan musibah banjir baru-baru ini.

"Dia (Guan Eng) mari sini tak jumpa Menteri Besar dan tidak jumpa pimpinan kerajaan negeri. Bila datang rumah orang, tidak jumpa tuan rumah, tidak tahulah apa kita buat," katanya.

Ibarat langau menghurung taik! Persoalanya adalah dimanakah Lim Guan Eng keparat haramjadah ini berada ketika banjir besar melanda negara baru-baru ini?

Suara Politik
Belantan

Semakin melampau - Pelukis luar menghina pemimpin negara dan Yang di-Pertuan Agong Malaysia?

Posted: 03 Feb 2015 04:35 AM PST


SINGAPURA – Beberapa keping gambar yang dilukis oleh seorang pelukis luar mengundang kemarahan rakyat Malaysia apabila gambar-gambar berkenaan tersebar di laman Facebook sejak minggu lepas.

Tiga keping lukisan yang dimaksudkan memaparkan gambar belakang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong.

Lukisan itu adalah hasil karya Vincent Leong dan dipamerkan dalam pameran Art Stage yang berlangsung di Singapura pada 22 hingga 25 Januari lalu.


Menurut pelukis terbabit, lukisan itu dicipta ekoran mahu mempraktikkan semangat hak kebebasan bersuara menerusi lukisan.

Walaubagaimanapun, seleksi lukisan itu mendapat kritikan negatif dari rakyat Malaysia yang menganggap ia adalah satu bentuk penghinaan buat institusi Diraja Malaysia dan kepada Yang di-Pertuan Agong serta Permaisurinya.

Para pengamal laman sosial ternyata tidak bersetuju dengan penjelasan Vincent itu dan beranggapan lukisan-lukisan tersebut tidak berani dipamerkan di Malaysia.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 03 Feb 2015 09:16 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Mahfuz Pun Bersama Pertahan Peniaga Tamak

Posted: 03 Feb 2015 05:53 PM PST



Apa Niat Sebenar Video Teresa Kok & Anak Anwar Ini?

Posted: 03 Feb 2015 02:52 AM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 03 Feb 2015 03:09 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Bapa Nursyuhada akhirnya dedah punca anak dikelar leher

Posted: 03 Feb 2015 05:16 AM PST

JITRA: Bapa kepada pelajar wanita yang maut akibat dikelar seorang lelaki semalam pernah membuat laporan polis mengenai anaknya yang sering diganggu lelaki itu sejak di Tingkatan Lima.

Johari Hashim berkata, pemuda berkenaan adalah rakan sekampung anaknya dan pernah meluahkan hasrat untuk menjalin hubungan serius dengan anaknya.

Namun beliau berkata, mereka sekeluarga menghalang hasrat pemuda itu kerana dia disyaki menagih dadah.

"Anak saya hanya berkawan biasa. Tetapi dia mahu mengadakan hubungan serius. Anak saya pernah beritahu kami, lelaki itu selalu mengganggunya. Saya pernah telefon dan hantar SMS kepada dia supaya jangan ganggu anak saya.

"Saya juga pernah membuat laporan polis empat tahun lalu. Apabila dia bekerja di Melaka, saya ingatkan dia sudah berhenti ganggu anak saya kerana anak saya tidak lagi bercerita mengenainya," katanya kepada pemberita.

Anaknya Nursyuhada, 20, penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) Permatang Pauh, Pulau Pinang maut selepas dipercayai dikelar seorang lelaki di Kilometer 228.2 Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan berhampiran Bukit Gantang, Perak semalam.

Johari berkata, namun selepas itu, anaknya memberitahu lelaki berkenaan masih mengganggunya.

Beliau berkata, keluarga pemuda itu mengetahui kelakuannya yang pernah bertindak ganas memecahkan pintu rumahnya di Taman Hosba di sini.

Beliau berkata, pemuda berkenaan pernah melarikan anaknya dengan kereta sebelum ini tetapi mereka sekeluarga menemuinya semula.
"Saya sangat terkejut apabila rakan kelas anak saya menghubungi isteri saya dan memberitahu anak saya akan dicederakan sekiranya anak saya tidak mahu menaiki kereta lelaki itu.

"Isteri saya cuba menghubunginya anak saya beberapa kali, tetapi panggilan telefonnya tidak dijawab. Saya juga menghubungi ibu bapa pemuda itu meminta mereka menghubungi anak mereka untuk membawa pulang anak saya," kata Johari.

Beliau berkata, bapa lelaki itu kemudian menghubungi anaknya dan memaklumkan kepada Johari anaknya sudah mengelar leher Nursyuhada.

Beliau juga kesal kerana lelaki itu dilapor memberitahu pihak polis bahawa dia melakukan perkara itu kerana mengalami sakit mental.

Johari berkata, kali terakhir beliau bertemu anaknya ialah pada awal bulan lalu ketika menghantar anaknya di perhentian bas Shahab Perdana, Alor Setar untuk pulang ke kampus.

Nursyuhada yang meninggal di Hospital Kuala Kangsar dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Cherok Mokkan pagi tadi.

- BERNAMA

Wajah Nursyuhada Johari, penuntut UITM dikelar teman lelaki didedahkan

Posted: 02 Feb 2015 09:36 PM PST

TAIPING 2 Feb. - Masalah hubungan cinta dipercayai menjadi punca seorang pelajar perempuan Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pulau Pinang maut dalam keadaan menyedihkan apabila lehernya dipercayai dikelar oleh teman lelakinya hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 12 tengah hari di Kilometer 228.2, Le­buh Raya Utara Selatan dekat Bukit Gantang di sini, mangsa, Nursyuhada Johari, 20, disahkan meninggal dunia selepas dua jam bertarung nyawa ketika mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Kangsar.

Pemangku Ketua Polis Daerah Taiping, Superintendan Ismail Che Isa berkata, kejadian berlaku ketika mangsa dan teman lelakinya berusia 25 tahun, menaiki kereta jenis Proton Perdana menghala arah selatan.

Menurut beliau, sebelum kejadian, terdapat saksi melihat pasangan tersebut bertengkar di dalam kenderaan berkenaan sebelum kereta itu berhenti.

"Saksi kemudiannya melihat seorang perempuan keluar dari tempat duduk pemandu dan terjatuh ke atas lebuh raya. Seorang penumpang lelaki kemudian keluar dan cuba menarik gadis terbabit ke kiri jalan.

"Kejadian itu menarik perhatian pengguna lebuh raya lain yang turut berhenti untuk membantu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Ismail memberitahu, selepas menarik mangsa, lelaki berkenaan mela­rikan diri ke hutan berhampiran, namun datang semula ke lokasi kejadian untuk mengambil telefon bimbitnya yang tertinggal di dalam kereta.

Ujarnya, orang ramai yang menyedari kejadian itu bertindak memberkas suspek dan menyerahkannya kepada polis.

Tambahnya, punca sebenar mangsa dikelar masih dalam siasatan dan pihaknya tidak menolak kemungkinan kejadian berpunca daripada masalah percintaan.

"Pemeriksaan di tempat kejadian menemukan sebilah pisau lipat yang dipercayai dibuang oleh suspek di bawah bukit di tepi lebuh raya berkenaan.

"Kita masih menunggu laporan bedah siasat," katanya yang turut mengesahkan kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Ke­seksaan.

Sementara itu menurut saksi kejadian yang merupakan ejen insurans, dia mendengar suspek berkata 'tak mampus lagi ke?' selepas ternampak seorang perempuan keluar dari tempat pemandu kereta Proton Perdana di lorong kiri lebuh raya,

Katanya, selepas itu dia melihat seorang lelaki keluar dari kereta dan menarik mangsa ke tepi besi penghadang lalu melarikan diri ke dalam hutan berhampiran.

"Lelaki itu kemudiannya kembali ke tempat kejadian dan mengambil telefon bimbit di dalam kereta.

"Suspek menelefon seseorang sambil meminta maaf dengan berkata dia telah buat silap.

"Dia kemudian melihat mangsa sambil berkata: "Dia belum mampus ke?," katanya.

Suspek dipercayai menghubungi ahli keluarganya dan memberitahu perbuatannya itu.

Menurut saksi itu lagi, lelaki tersebut kemudian cuba melarikan diri ke dalam hutan semula tetapi berjaya diberkas oleh orang ramai.

Apa Yang Tersirat

Posted: 03 Feb 2015 01:47 PM PST

Apa Yang Tersirat


Anwar Kerap Sangat Guna Tokoh Islam Dr Yusof Qardawi Menjustifikasi Sodomi II

Posted: 03 Feb 2015 07:43 AM PST

SEJAK Sodomi II bermula, pelaku utama Anwar Ibrahim kerap menggunakan tokoh islam Sheikh Yusof Al-Qardawi. Tujuannya apa? untuk menggambarkan bahawa pelaku adalah penganut agama islam yang taat.

Melalui gambaran itu, Anwar mahu mengumpul pool opinion, jika beliau didapati bersalah, maka beliau dijadikan mangsa ketidak adilan mahkamah negara.

Pada 7 Mac lalu, Anwar dijatuhi hukuman penjara 5 tahun oleh Mahkamah Rayuan kerana didapati bersalah meliwat pembantu peribadinya Mohd Saiful pada Jun 2008, di sebuah Kondominum Bukit Damansara Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Anwar merayu keputusan itu di Mahkamah Persekutuan dan pendengarannya ditangguh pada November tahun lalu. Mahkamah Persekutuan telahpun membuat jadual, bahawa pada 10 Februari, Mahkamah itu akan membuat keputusan apakah akan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan atau sebaliknya.

Dalam masa beberapa hari kebelakangan ini, Anwar menjelajah berbagai tempat, kononya jika beliau bakal dipenjarakan, maka mahkamah sebenarnya menjadikan beliau sebagai mangsa ketidak adilan.

Benar kah? Mahkamah akan membuat keputusan berasaskan bukti-bukti yang ada didepan mereka, bukannya membuat keputusan berasaskan atas angin. Anwar juga mempengaruhi pendapat rakyat, bahawa beliau sebenarnya menjadi mangsa ketidak adilan.

Hakim yang membuat keputusan nanti, diketuai oleh Ketua Hakim Negara bersama 4 Hakim kanan yang lain. Jika Anwar didapati bersalah, beliau kenalah menerima hakekat, bahawa memang beliau melakukan kerja terkutuk itu. Pada soduomi I, Para Hakim telah memutuskan, bahawa sodomi memang berlaku ke atas mangsa-mangsa Anwar, akan tetapi beliau dibebaskan kerana teknikal. Apa kah, Para Hakim Mahkamah Persekutuan juga akan membuat keputusan yang sama?? Sama-sama kita tunggu 10 Februari.

Cucu Tok Selampit

Posted: 03 Feb 2015 01:23 PM PST

Cucu Tok Selampit


NGO Melayu Berkumpul Di PWTC Bersolidariti Kepada DS @IsmailSabri60

Posted: 03 Feb 2015 12:27 AM PST


Hari ini bertempat di PWTC, gabungan NGO Melayu dan orang perseorangan hadir ke sini menyatakan sokongan kepada Menteri Pertanian Dan Asas Tani, DS Ismail Sabri di atas keberaniannya bercakap sesuatu yang menempelak peniaga-peniaga Cina yang rakus mengaut untung tanpa mempertimbangkan kesempitan hidup rakyat. DS Ismail Sabri telah memberikan satu sinar harapan kepada orang Melayu. 

Sememangnya , kita memerlukan lebih ramai Hero seperti ini. Ini bukan soal rasis. Rasis apanya apabila DS Ismail Sabri menuntut harga barang diturunkan oleh peniaga-peniaga yang tamak dan rakus mengejar keuntungan berlebihan. Apabila harga barang TURUN, semua rakyat Malaysia akan menikmatinya. SEMUA. Tak kira Agama. Tak kira BANGSA.

DS Ismail Sabri di dalam temubual di dalam video di bawah berkata beliau akan berhadapan Menteri MCA di platform yang sesuai, bukan bersama pembangkang atau media terbuka. #Kita1Hati #KamiSemuaIsmailSabri



PEJUANG BANGSA

Posted: 03 Feb 2015 11:38 AM PST

PEJUANG BANGSA


BILA USTAZ KAZIM DEDAH RAHSIA JACKIE CHAN SUKA SONGKOK DIPAKAINYA

Posted: 03 Feb 2015 09:30 AM PST




Kuala Lumpur: "Jackie ada maklumkan kepada saya, dia teruja memakai songkok dan bersungguh-sungguh mahu tahu mengapa perlu memakainya.

"Saya terangkan kepadanya, ia antara prosedur ketika menerima pingat kebesaran di negara ini," kata penceramah bebas , Datuk Mohammad Kazim Elias yang berkongsi pengalamannya beramah mesra dengan pelakon antarabangsa, Datuk Jackie Chan pada Ahad lalu.

Ketika itu, Mohammad Kazim atau mesra dengan panggilan Ustaz Kazim dan Jackie dianugerahkan Panglima Mahkota Wilayah (PMW), membawa gelaran Datuk dalam istiadat pengurniaan darjah kebesaran yang disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara sempena Hari Wilayah Persekutuan.

Menurut Mohammad Kazim, Jackie tiba pada 8.45 dan duduk di sebelahnya.
"Kami sempat berbual dan beramah mesra kira-kira 20 minit. Dia kagum melihat suasana di dalam istana dan saya turut jelaskan beberapa perkara termasuk barangan yang terdapat di sini (istana) untuk pengetahuannya.
"Saya akan ingat sampai bila-bila apabila dia menegur tali kasut saya terbuka ketika tiba giliran kami untuk menerima pingat. Dia seorang yang baik hati, mudah mesra dan tidak sombong," katanya ketika dihubungi Harian Metro, hari ini.

Katanya, Jackie memaklumkan, dia bangga dan tidak menyangka dapat menjejakkan kaki di Istana Negara selain dianugerahkan pingat membawa gelaran Datuk.

"Jackie sempat memberitahu, dia bakal berlakon filem baru bersama pelakon Bollywood pada April ini," katanya.
Menurutnya, ketika berbual-bual dengan rakan dari China sebelum ini, dia dimaklumkan bahawa Jackie adalah seorang dermawan.

Katanya, antara yang diberitahu, Jackie individu terawal membantu mangsa bencana tsunami di Acheh pada 2004 dengan memberi sumbangan tertentu.

"Ramai yang mempertikai dia mendapat gelaran Datuk. Itu hak kerajaan negara ini kerana mungkin Jackie seorang yang dermawan tanpa rakyat Malaysia tahu," katanya.

Difahamkan, Jackie turut mempunyai yayasan atas namanya yang memberi sumbangan kepada pesakit buah pinggang di Malaysia.

Menurut laporan Gibbo, sebuah portal di China, Jackie dikatakan membuat wasiat mahu menyumbangkan hartanya kepada rakyat miskin di negara terbabit selepas meninggal dunia.
Berdasarkan laporan Forbes pula, Jackie tersenarai antara 10 pelakon yang sering melakukan kerja amal, malah sumbangannya mencecah jutaan ringgit kepada badan bukan kerajaan (NGO) yang membantu golongan miskin

LAGI MCA - DAP SERANG ISMAIL SABRI , LAGI KUAT SOKONGAN DITERIMA !!

Posted: 03 Feb 2015 08:30 AM PST




Walaupun DAP dan MCA cuba putarnya menjadikannya isu perkauman,namun Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri terus mendapat sokongan dalam kontroversi beliau ajak orang Melayu boikot peniaga Cina yang tidak turun harga barang sekalipun harga minyak sudah turun.

Ini kerana semua cukup faham dan tahu sasaran kata-katanya yang kontrovesial di laman facebooknya Ahad lalu itu semata-mata ditujukan kepada tauke-tauke yang terus berdegil nak kaut untung dan bukannya kaum Cina secara keseluruhan.

Kalau selak laman-laman sosial didapati sokongan semakin mencurah atas keberanian Ismail Sabri menyuarakan hal ini secara terbuka.

Dalam pada itu beberapa pimpinan UMNO dan NGO turut mendokong saranan beliau agar para pengguna tampil gunapakai kuasa pengguna mereka untuk tekan para peniaga yang masih liat nak turunkan harga barang.

Bagi mereka isu ini melibatkan semua kaum pengguna di negara ini yang terkesan akibat perbuatan tauke-tauke yang menguasai pasaran ini.
Siapa yang tidak geram bila harga minyak naik mereka segera naikkan harga barang sebaliknya bila harga minyak turun semua 'buat tak faham'.

Petang Selasa lebih 200 bekas ahli pergerakan Pemuda UMNO berkumpul di Riverside,Pusat Dagangan Dunia Putra sebagai tanda solidariti pada Ismail Sabri dalam menghadapi kritikan dari DAP,MCA dan Gerakan terhadpa kenyataannya.



Mereka membawa sepanduk kecil bertulis "WE ARE ALL ISMAIL SABRI".
Ismail Sabri ialah bekas Exco Pergerakan Pemuda UMNO dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Temerloh satu ketika dulu.

Bekas Penolong Setiausaha Pemuda UMNO Malaysia Datuk Zulkifli Alwi yang bertindak sebagai jurucakap mereka dalam sidang akhbar menegaskan rasa kesal dengan kecaman beberapa pihak terhadap Ismail Sabri.

Mereka juga marah kerana MCA khususnya Ketua Pemuda parti itu berpadu suara dengan DAP menghentam Ismail Sabri.

Menurut Zulkifli kenyataan Ismail Sabri bertujuan untuk membela rakyat kebanyakan dalam soal harga barang sejajar dengan penurunan harga minyak.

"Inilah intipati perjuangan YB Ismail Sabri yang kami kenal selama ini,"katanya.

Menteri yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu yang muncul di situ kemudiannya kelihatan relaks saja dan memberitahu beliau datang cuma untuk jumpa kawan-kawan.

Katanya beliau terkejut melihat ramai yang datatang menghadapi perhimpunan itu.

Menjawab soalan wartawan Ismail Sabri kata beliau tiada isu dengan MCA sebaliknya MCA yang serangnya kerana kenyataan ajak boikot peniaga Cina yang tidak mahu turunkan harga barang.

Katanya beliau tidak akan serang balas kerana memegang semangat Barisan Nasional hal dalaman patut dibincang sesama mereka dan tidak terbuka.

Kepada soalan lain,menteri itu menegaskan beliau tidak akan minta maaf atau tarik balik saranannya pasal boikot peniaga Cina itu.

Katanya jika berbuat demikian ia seolah beliau setuju dengan perbuatan mereka.


Sementara itu Majlis Perundingan Melayu (MPM) dalam satu kenyataan menyifatkan kenyataan Ismail Sabri sangat berasas.

"Sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, beliau mengetahui apa yang berlaku terutama barangan makanan yang dibawah kawalan & portfolio Kementerian beliau, iaitu eksploitasi harga yang berleluasa sekian lama, macam tidak terkawal langsung.

"Itu sebabnya sejak beliau menjadi Menteri Pertanian & Industri Asas Tani, salah satu agenda besar yang beliau laksanakan ialah kempen Jihad Perangi Orang Tengah.Malangnya, kempen beliau itu tidak seorang pun pemimpin politik parti komponen BN, terutama dari MCA dan Gerakan menyokongnya,"kata MPM.

MPM terkilan dengan bidasan Ketua Pemuda MCA, Chong Sin Woon, yang sepakat dengan Ketua Pemuda DAP, malah amat keterlaluan mendesak agar Ismail Sabri disingkir dari jawatannya.- AGENDA DAILY - 

ISMAIL SABRI PENCETUS BOIKOT PENIAGA TAMAK TERUS DAPAT SOKONGAN #SOLIDARITIDSIS

Posted: 02 Feb 2015 11:51 PM PST



 PEMUDA UMNO PP  SARANKAN BOIKOT PENIAGA TAMAK

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pulau Pinang merasakan sudah tiba masanya seluruh rakyat Malaysia bersatu hati bagi mempertahankan hak kita sebagai pengguna.
Pengguna seolah-olah hilang arah dan merasakan kita tiada pilihan apabila harga dinaikkan oleh para peniaga.
Kita juga terpaksa menelan hakikat bahawa harga barangan terpaksa dinaikkan disebabkan kos bahan api yang meningkat. Oleh kerana kita adalah pengguna prihatin terhadap nasib peniaga, maka pengguna Malaysia seakan-akan redha dan sanggup berkongsi kesusahan dengan peniaga. Menanggung kenaikan harga barangan bagi mengelakkan kerugian peniaga.
Namun keadaan berlaku sebaliknya, apabila harga minyak turun sehingga mencecah RM1.70 seliter, peniaga tiada pula rasa kasihan kepada pengguna.
Alasan yang diberikan tetap sama, mereka adalah peniaga kecil saja, pembekal tidak turunkan harga. Pembekal pula menyalahkan pemborong, pemborong menyalahkan pedagang.
Jika ini adalah senarionya, maka benarlah saranan YB Dato Seri Ismail Sabri, Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani agar para pemborong dan pedagang harus diboikot agar mereka sedar bahawa, hakikatnya kuasa adalah di tangan pengguna, bukannya mereka.
Oleh itu, pedagang dan pemegang kartel tanpa mengira bangsa harus dijadikan sasaran. Apabila mereka menurunkan harga, maka yang lain lain akan juga menuruti langkah tersebut

Rafizal Abd Rahim
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO
Negeri Pulau Pinang



Kenyataan Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan
Isu : Penurunan Harga Barangan.

Sebagai pengguna, kami berhak untuk mendapatkan barangan keperluan harian pada kadar harga yang berpatutan.
Sudah menjadi kebiasaan di Malaysia terutamanya apabila kadar harga minyak naik, maka peniaga juga akan berlumba-lumba menaikkan harga barang. Bukan sahaja melibatkan barangan mentah tetapi barangan makanan juga turut dinaikkan sewenang-wenangnya tanpa kawalan.
Kenyataan Menteri Pertanian & Industri Asas Tani, Dato' Seri Ismail Sabri harus dijadikan titik permulaan untuk pengguna berfikir dan mencapai persamaan rasa bagi menyokong memboikot mana-mana peniaga yang enggan menurunkan harga barangan.
Banyak peniaga Cina marah dengan kenyataan tersebut. Peniaga Cina merasa terancam kerana terdapat gerakan melindungi kepentingan pengguna secara besar-besaran. Tidak kurang juga yang menganggap kenyataan tersebut berbaur perkauman. 
Namun tindakan sesetengah pihak yang dilihat bergabung atas dasar kepentingan kaum Cina sebagai orang tengah dan peniaga adalah sangat tidak bijak. Soal perkauman tidak timbul dan apa yang dikatakan oleh Menteri adalah kaum Cina merupakan kaum majoriti berperanan sebagai orang tengah dan peniaga. Dalam masa yang sama mereka juga mempunyai rangkaian besar daripada kalangan pembekal yang 'berkuasa' menentukan harga barangan keperluan harian. Maka tidak salah sekiranya gesaan ini disasarkan secara terus dan terbuka kepada mereka.

Tidak menjadi kesalahan juga sekiranya pengguna Cina bersama-sama memboikot orang tengah dan peniaga kerana isu barangan mahal adalah perkara yang melibatkan kepentingan semua pihak. Baik di peringkat pemimpin negara sehinggalah rakyat di bawah.

Persatuan peniaga Cina harus bersama mengambil positif saranan Menteri untuk menyarankan ahli-ahli mereka supaya menurunkan harga barangan berikutan penurunan harga minyak semasa tempatan.
Soal pengambilan untung yang melampau oleh peniaga bukan satu perkara yang baru, ini termasuk isu orang tengah yang mengaut keuntungan yang berlipat ganda.

Oleh itu, kami menyarankan agar pengguna terutamanya menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk terus memboikot barangan yang terlalu tinggi harganya supaya pihak berkepentingan tidak merasa selesa dengan apa yang telah mereka lakukan.
Fahami isu sebenarnya adalah melancarkan kempen memerangi orang tengah dan peniaga yang masih berdegil tidak mahu menurunkan harga barang.

MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan

NGO PERTIKAI APA SALAH USTAZ KAZIM HINGGA DITUDUH PERKAUMAN ?

Posted: 02 Feb 2015 07:00 PM PST




Wira Perkasa Malaysia menyokong penuh terhadap penceramah bebas kelahiran Perak, Datuk Kazim Elias yang sentiasa mengingatkan orang Melayu agar mempertahankan maruah agama dan bangsa.

Ketuanya, Irwan Fahmi Ideris, berkata penceramah itu berusaha menyedarkan segelintir orang orang Melayu yang kini ramai yang telah berpaling arah untuk menjaga dan mempertahankan maruah bangsa Melayu.

"Saya rasa sesiapa saja yang menonton pasti akan terkesan kerana kini sudah ramai yang tidak mahu ambil kisah tentang pejuang negara yang majoriti berbangsa Melayu yang mempertahankan keselamatan dan kedaulatan tanah air.

"Persetankan kepada mereka yang hanya tahu mengeji mencaci memaki usaha kita dalam mempertahankan maruah agama bangsa dan negara ini.

"Tidak ada manfaat yang kita peroleh dari mereka pun. Apa salah Datuk Ustaz Kazim Elias hingga ada antara mereka sanggup membuat laporan polis dengan menyatakan bahawa Datuk Ustaz Kazim membuat kenyataan yang berbaur perkauman..?? Apa yang dikatakan oleh Datuk Ustaz Kazim adalah benar," katanya dalam satu kenyataan akhbar, hari ini.

Beliau berkata, orang Melayu seharusnya sedar dan bangkit daripada terus tidur lena.

"Ingatlah orang Melayu. Kini kita hanya tinggal kuasa yang akan menentukan hala tuju kedudukan bangsa kita. Jangan mudah melatah apabila ditegur," tambah beliau lagi.

Sementara itu, beliau berkata, pihaknya berharap agar pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) akan membuat penelitian, bertindak secara adil dan saksama jika perlu dalam memenuhi SOP demi menjaga integriti pasukan beruniform.

"Kami menyokong Ustaz Kazim serta bersetuju dengan perkara yang dinyatakan dalam video ceramah itu kerana ia perkara yang benar. Ingat kealpaan kita sendiri akan memecah belahkan perhubungan antara kita akhirnya. Bersatulah demi menjaga keamanan dan kedaulatan negara," katanya. 

KP MCA BERSEKONGKOL DAP PROTES ISMAIL SABRI DIHENTAM MEDIA SOSIAL !

Posted: 02 Feb 2015 05:30 PM PST


Isu kenyataan  Menteri DS Ismail Sabri menghentam peniaga Cina yang degil menaikkan harga barang terus mendapat sokongan pelbagai pihak walaupun diprotes KP MCA .


Bekas pembantu peguam Anwar iaitu Yuktes Vijay juga turut  mengkritik sikap Ketua Pemuda MCA yang dilihat hanya cepat bising kenyataan Menteri DS Ismail Sabri tapi lari pecut 100 m bila Tony Pua kritik 1MDB dan PM .















LAPORAN POLIS USTAZ KAZIM ELIAS , KERJA JAHAT JATUHKAN MARUAH ULAMA !

Posted: 02 Feb 2015 04:30 PM PST


video ceramah Dato Uztaz Kazim Elias sudah lama di you tube , difahamkan sebelum beliau muncul di kaca TV lagi . 

Hairan juga ..mungkin  kebetulan Dato UKE baru mendapat Darjah Kebesaran dibuat laporan Polis oleh kaum Cina . 

Apakah ini satu sabotaj untuk menjatuhkan Dato UKE yang mana di ceramahnya bercakap tentang fakta bukannya perkauman ? 

BANGI -  Video Datuk Ustaz Kazim Elias sedang memberi ceramah dalam satu majlis kira-kira lima tahun lalu 'panas' kembali apabila satu laporan polis dibuat terhadap penceramah bebas dan pengendali rancangan Kalau Dah Jodoh itu, hari ini.
Laporan polis itu dibuat oleh Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Jambu, Tumpat, Kelantan, Pui Tiong Lam, di Balai Polis Wakaf Bharu, Tumpat, kira-kira jam 11 pagi tadi.
Difahamkan, dalam laporan itu Tiong Lam mendakwa beliau menerima satu rakaman video menerusi whatsapp daripada seorang lelaki 'Mr Gan', yang menunjukkan Datuk Ustaz Kazim sedang memberi ceramah.
Antara lain, beliau mendakwa di dalam video itu Datuk Ustaz Kazim ada mengatakan orang Cina hanya tahu melepak di kedai-kedai minum dan mabuk secara terbuka tanpa menghiraukan orang ramai.
Beliau mendakwa ceramah Datuk Ustaz Kazim itu seolah-olah mahu mengaibkan kaum Cina dan mengatakan kaum Cina hanya menumpang di Malaysia.
Siasatan ISMAweb mendapati hanya kira-kira dua minit saja daripada video berdurasi 10 minit itu mengandungi kandungan ucapan seperti yang didakwa oleh Tiong Lam.
Berikut adalah antara transkrip ceramah Datuk Ustaz Kazim yang menjadi isu 'panas'.


"Cuba tuan-tuan tengok orang Cina rumah depa macam mana, depa lepak di kedai buat apa. Minum arak slamber rock saja masuk disko. Askar Melayu dok jaga dalam hutan, tengah laut. Sekarang sapa tuan sapa hamba.



"Tiba-tiba depa nak kata, kami tak mau ketuanan Melayu. Sapa tuan sekarang ni? Kita orang Melayu yang dok sokong depa, kita lupa bangsa kita yang dok jaga tengah laut, bangsa kita yang dok jaga dalam hutan. Puak-puak Cina bukannya ada. Hindu ada? berapa kerat Hindu yang jadi askar.
"Rompak banyak. Sewenang-wenang pi Giant, kelab malam, pakai seksi, duduk dalam Tesco.





 Cuba tuan-tuan tengok. Mewah tak mewah Cina? Yang Melayu jadi apa? Cuba tengok polis, berapa kerat peratus Cina jadi polis?
"Yang jaga tengah-tengah malam, naik kereta bawa kereta, risiko ditembak perompak, risiko dibunuh, tak tido malam, sapa dia? Bukan orang Melayu?
"Apa tokey buat? Apa anak Cina buat? Ada depa ronda naik moto pakai baju gelap-gelap? Sapa jadi hamba sekarang? Tuan-tuan tengok bomba.. berapa peratus orang Cina jadi bomba? Sapa yang dok tunggu balai bomba, bila la nak terbakaq? Kalau tak bangsa kita?
"Tuan-tuan pergi ke lebuh raya, yang dok cuci jamban tu sapa? Bukan bangsa kita? Di KLCC yang dok cuci lap sampah tu sapa? Tak bangsa kita jugak?
"Hari ni bangsa depa dok pertikai ketuanan Melayu, ketuanan Melayu, pala hotak depa. Kita yang bagi ruang untuk mereka bercakap, orang Melayu dah berbesar hati dengan mereka. Kongsi tanah dengan depa, bagi pingat, kuasa kat depa, tak puas hati lagi? Kenapa jadi macam tu?
"Jawapannya mudah. Sebab ada orang Melayu yang sokong depa. Kalau depa perintah kita tuan-tuan, tak kan dapat apa yang kita bagi. Nak azan pun tak boleh di Singapura, melainkan Masjid Sultan sahaja yang boleh azan di luar…."


Hakikatnya:

1. DUKE dalam ceramah tersebut menegur golongan yang bermati-matian mempersoalkan konsep Ketuanan Melayu. Beliau memberi analogi yang mudah. Pada waktu malam, kaum Cina bebas dibenarkan menjalankan kehidupan dan budaya mereka termasuk minum arak, berdisko dan berjudi, beliau bertanya siapa pula yang bertarung nyawa menjaga keselamatan termasuk di dalam hutan dan lautan? Merujuk senario berkenaan DUKE bertanya, "sekarang siapa tuan siapa hamba". Apakah yang tidak betul dengan kenyataan DUKE ini?

2. DUKE dalam ceramah itu menekankan kenapa ada puak-puak yang begitu gerun dan alergic dengan konsep "ketuanan Melayu" sedangkan di alam realiti merekalah yang menguasai ekonomi dan boleh berbuat dan bercakap apa sahaja. DUKE juga memberi mesej kepada orang Melayu yang menyokong pula golongan yang terang-terang memperlekeh bangsa mereka sendiri. Apa yang tidak betul dengan kenyataan DUKE ini?

3. DUKE dalam ceramah itu juga menekankan bagaimana orang Cina diberikan segala-galanya - berkongsi tadbir negeri, diberi tanah, menguasai ekonomi, diberi pangkat dan kuasa. Jadi kenapa hendak mula mempersoalkan soal ketuanan Melayu? Beliau bertanya adakah semua ini akan diberi kepada orang Melayu jika orang Cina mendapat kuasa memerintah?

Nampaknya ada usaha licik sedang dibuat untuk mengheret DUKE dan menyamakan beliau dengan pihak-pihak cauvinis dan puak liberal seperti Eric Paulsen, S. Ambiga dan NGO-NGO tajaan asing yang sedang galak bermain sentimen kaum dan menghina agama kebelakangan ini.

Puak-puak ini sedar gerakan mereka sedang diperhatikan, lalu hendak menjadikan golongan ulama sebagai sasaran untuk 'menghalalkan' kegiatan mereka. Konsep "kebebasan bersuara' yang mereka jadikan modal menghina dan memperlekeh Islam tiba-tiba sahaja lenyap.

Menariknya, laporan polis ini dibuat di Kelantan. Kenapa Kelantan? Supaya dalang sebenar yang mahu mengheret DUKE tidak akan kelihatan ketara. Untuk elak ada campur tangan luar dan bukan Islam maka laporan polis ini di buat di Kelantan dan mengunakan orang Kelantan.

Percayalah, laporan polis ini juga dibuat untuk melihat sejauhmana sokongan yang diterima oleh golongan agamawan seperti DUKE. Mereka hendak menguji sejauh mana kuat atau rapuhnya kesatuan umat Islam ketika agama mereka dipersoalkan. Pendek kata, mereka sekali lagi sedang menguji perpaduan orang Melayu dan umat Islam.

Kalau nak tahu siapa sebenarnya dalang di sebalik semua ini, tunggulah esok lusa siapa yang ghairah sakan menghentam DUKE.

Ayuh, tunjukkan solidariti terhadap Dato Ustaz Kazim. Beri mesej kepada puak-puak ini bahawa DUKE bercakap atas landasan kebenaran.

Comments (0)