Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:28 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 19 Nov 2014 03:36 AM PST

bumiyang


LGBT Srmakin Mengancam Malaysia, Salah Siapa???

Posted: 18 Nov 2014 04:49 PM PST

tunku

Posted: 19 Nov 2014 03:09 AM PST

tunku


Navy ship KD Perantau sinking at Lumut base

Posted: 19 Nov 2014 01:09 AM PST

A Royal Malaysian Navy vessel is slowly sinking at the Limbungan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd docks in the naval base here.

A navy spokesperson said KD Perantau, a hydrographic vessel, was undergoing refitting maintenance at dock when it became flooded on Tuesday at about 11.15pm.

"Efforts are being conducted to rescue the vessel from sinking.

"There have been no lives loss or reported injuries during the incident," he said Wednesday.
KD Perantau listing heavily to port.

The KD Perantau was built at Limbungan Hong Leong-Lursen in Penang, which was commissioned on Oct 12 in 1998.

The vessel was handed over to Limbungan Boustead for the maintenance works on Nov 10 and was expected to be handed back over to the Navy on Aug 10 next year.

The spokesman said that all equipment on board of the vessel, including its motor, pumps and navigation equipment had been taken off the ship before the incident occurred.

"This is the procedure whenever a ship is undergoing refitting works.
"A board of inquiry will be set up to identify the cause of the incident," he added.

Calls for Hadi to step down intensifies

Posted: 18 Nov 2014 11:12 PM PST

Calls for Datuk Seri Abdul Hadi Awang to step down as PAS president have intensified on social media and it is believed that a plot to force his resignation is emerging from within the party-affiliated NGO, Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

PasMa president Datuk Phahrolrazi Zawawi previously stressed that there was no attempt to overthrow Hadi, but the newly established group's member base apparently have an agenda of their own.

Former Santan assemblyman in Perlis, Zolkharnain Abidin, turned some heads when he recently posted a status update on Facebook suggesting that Hadi needed to be replaced.

"PAS not only needs a new president, but also a president who is capable of bringing change," he wrote Wednesday, prompting a slew of comments both from Hadi's supporters and his detractors.
Many supporters leaped to Hadi's defence, saying that there was no one better qualified to lead the party.

There were also those who threw in the names of other prominent PAS leaders such as vice-president Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man and deputy-president Mohamad Sabu as possible replacements.

Zolkharnain, who is a prominent PasMa figurehead, also said in a separate post that PAS would continue to be a part of Pakatan Rakyat even without PKR and DAP.

This drew the ire of some followers, who deemed his post to be an attempt to stoke the flames in the tension between PAS and its allies.

The increasing rift between PAS and its Pakatan partners came to a head during the Selangor Mentri Besar impasse and Hadi's subsequent absence from the coalition's supreme council meetings.

However, following a recent two-day retreat, the PAS leadership reaffirmed the party's commitment to Pakatan.

PAS research centre director Dr Dzulkefly Ahmad told the Star Online that it was time to move on as the constant bickering was perilous to Pakatan's future.

"The recent crisis (in Pakatan) is understandable. But if we want to move forward, we can't be using the reverse gear. We have to put our actions in tandem quickly," he said when contacted.

He also defended Hadi's absence from supreme council meetings, saying that he was perfectly entitled to having differences of opinion.

"Of course, I'm sure. It is not a personal issue," Dzulkefly said when asked if Hadi would attend more meetings after the consensus reached at the retreat.

He also pointed out that there was no problem with Hadi's leadership, and defended the president against claims that he vetoed decisions.

"He has never used veto power to make decisions, and has always consulted the party. It was only this (Selangor MB) crisis," he said.

Aspirasi Bangsa

Posted: 19 Nov 2014 01:40 AM PST

Aspirasi Bangsa


DAP Pulau Pinang banyak jual tanah tapi pelaburan hilang!!

Posted: 18 Nov 2014 05:24 PM PST

Tanah rizab Melayu di kawasan Iskandar Malaysia meningkat sebanyak 12 kali ganda berbanding sebelum merdeka.

Posted: 18 Nov 2014 09:01 AM PST

The Unspinners

Posted: 18 Nov 2014 11:26 PM PST

The Unspinners


Tindakan MB pasti disokong SULTAN JOHOR

Posted: 18 Nov 2014 09:30 PM PST


Memanglah ...

Menurut Perlembagaan Persekutuan, Sultan dan Majlis Raja2 adalah custodian yang memelihara dan melindungi orang Melayu. Dan orang Melayu yang sentiasa taat dan setia pada Sultan.

Ikut lojik, pasti Sultan sokong usaha MB ini dalam menjaga hsk orang Melayu dibumi asal usul mereka....

Rizab Melayu Di Johor Akan Ditambah Bagi Imbangi Populasi Kaum

JOHOR BAHARU, 17 Mac 2014 - Kerajaan Johor akan menambah bilangan tanah rizab Melayu terutamanya di kawasan bandar untuk mengimbangi populasi kaum dan mengelakkan orang Melayu terus tercicir.

Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohd Khaled Nordin berkata pihaknya sedang mengenal pasti tanah-tanah untuk dijadikan rizab itu termasuk tanah sedia ada milik kerajaan dan tanah hampir tamat tempoh pajakan.

"Kita akan umumkan bila tiba masanya termasuk keluasan-keluasan tanah itu. Apabila ada rizab Melayu, maka, kehidupan orang Melayu akan terjamin kerana Melayu juga perlu tinggal di bandar," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas majlis penyerahan Notis 5A kepada 261 penduduk Kampung Baru Wawasan, Gelang Patah, dekat sini, Isnin.

Mohd Khaled berkata penambahan rizab berkenaan perlu dilakukan demi menjamin kelangsungan masyarakat majmuk di negeri ini sekaligus mengeratkan perpaduan.

Beliau berkata dalam konteks pembangunan, adalah penting setiap bandar diwakili setiap kaum supaya sesetengah kaum tidak tercicir dan tidak menerima kesan buruk untuk jangka masa panjang.

Mengenai pemberian Notis 5A yang memberi hak milik kepada setinggan ke atas tanah yang mereka duduki, beliau berkata ia sejajar dengan hasrat kerajaan negeri dalam mencapai setinggan sifar dalam tempoh lima tahun ini.

Beliau berkata dianggarkan terdapat kira-kira 5,000 keluarga terutama di bandar raya Johor Baharu yang masih dikategorikan sebagai setinggan.

"Setinggan sifar di negeri ini memerlukan pendekatan berbeza-beza dalam penyelesaiannya.

"Ia bukan hanya soal pemberian tanah dan perpindahan penduduk tetapi lebih kepada usaha untuk memastikan keseimbangan pembangunan," katanya.

Sumber : Bernama

---------------




Lepas cuci longkang, Azmin mula longkangkan TSKI

Posted: 18 Nov 2014 06:30 PM PST



Baca kisah sepenuhnya di SINI

Nampaknya Azmin sudah mula nak longkangkan Tan Sri Khalid. Bila pula Khalid nak teruskan rancangan?

SPRM katanya dah lepaskan Khalid dari sebarang salahlaku. Kita nak dengar lagi kisah tanah Tropicana.

Betul ke Khalid dapat duit dari projek itu untuk bayar hutang Bank Islam? Atau betul ke ada kerabat dapat duit? Atau Anwar dan Lim Guan Eng yang dok pow Tropicana?

Bayangkan bekas ADUN dapat pampasan tapi pengurus2 kontrak PKNS ditendang gitu saja dengan hanya 1 bulan bonus.

Dulu Azmin bela mereka, ki i kena kencing ke?

Tony Pua buat kesilapan bodoh tentang 1MDB

Posted: 18 Nov 2014 04:24 PM PST



Banyak orang kata Tony Pua tu genius dan buat research sebelum buat tuduhan. Rupanya Dato Mat Maslan pun boleh tunjukkan dia bukanlah terer mana.

Sementara itu, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, Speaker Dewan Rakyat telah membuat keputusan  Mat Maslan tak perlu ...

Baca

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1564638343770562&id=1463273717240359&fs=0

Syukur adik MB dah pakai hijab

Posted: 18 Nov 2014 07:30 AM PST



Mahu bawa perubahan tak boleh meniru

Posted: 18 Nov 2014 04:30 AM PST


Semua dia tiru Joko. Bukan pasal dia prihatin sangat.

Tutup rumah2 urut dan pusat judi haram kalau mahu jaga kepentingan rakyat. Tunjukkan bukan hidup bawah telunjuk DAP!!!


Ada banyak lagi yang Pak Azmin tak bisa tiru Jokowi. Gagasan ide besar Jokowi jauh lebih hebat ....





Azmin belum bisa ... hanya bisa meniru.

Ada blog untuk pantau sapa tibai Noh Omar?

Posted: 18 Nov 2014 12:28 AM PST


Unspinners tidak tahu apa dimaksudkan oleh MIK di SINI. Cuma tak lojik untuk Noh Omar sanggup bayar blogger hanya untuk pantau dan jaga nama baik dia.

Entahlah kita yang hanya blogger yang mahu bebas menulis tak berapa paham sikap orang yang terlalu takut hadapi kritikan dari sesama sendiri tapi imaj sendiri sudah lama rosak dan pembangkang lagi teruk menghentam dia, UMNO dan kerajaan.

Fikir-fikirlah adakah penting sangat diri kamu dari parti dan kerajaan? BN perlu menang beberapa kerusi di Selangor juga untuk mempertahankan kerajaan. Jika kamu menjadi liabiliti hingga buat orang tak undi parti, tak boleh la gitu.

Kamu naik atas nama parti dan dengan itu, parti kena lebih utama dari diri sendiri. masa kamu ketua, orang sokong dan bila orang lain ketua, kamu kenalah sokong. 

Entahlah ada pula kata Noh Omar pula kata tukar Omar belum tentu selesaikan masaalah dan ini semua salah orang lain. Baca sini.

Maksudnya baik kekalkan Noh Omar dari cuba orang lain. Maaflah sahabat blogger, kami berlainan fikiran. Kalau track record tak berapa baik, kebolehan kurang dan gerak kerja tak nampak ada strategi sedang dirangka, bolehkah tiba-tiba ada kebolehan baru untuk lakukan kejutan untuk tarikbalik Selangor.

Oleh yang demikian, macam mana nak kekalkan. Baca analisa ABITW SINI. Amat setuju sekali pandangnnya. Takkan bila tanya strategi jawabnya perlu ada Menteri dari Selangor baru boleh ada sumber untuk buat program? Sapa yang mahu dijadikan Menteri itu.

Kalau muka baru, adalah harapan untuk mencuba nasib. Ini belum cuba lagi dah tahu tak boleh. Biarlah cuba orang lain untuk terajui.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 18 Nov 2014 11:11 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


ANWAR TERSEDAK BILA HARGA PETROL DITURUNKAN!

Posted: 18 Nov 2014 08:00 PM PST


Kerajaan hari ni mulai tengah malam semalam telah menurunkan harga runcit petrol RON 97 sebanyak 20 sen seliter kepada RM2.55 sen daripada RM2.75 seliter. Harga petrol itu diumumkan oleh Kementerian Kewangan semalam.

Setelah 12 jam berlalu, berita ini ternyata menyentak hati Anwar Ibrahim dan semua politikus-politikus opportunis Pakatan Rakyat.

Sebelum itu Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan telah membayangkan harga petrol mungkin akan diturunkan jika harga minyak di pasaran dunia menjunam sekitar US$70-US$75 (RM231.00 - 247.00) setong.     

Kemungkinan harga runcit petrol RON 95 dan Diesel juga boleh turun jika trend harga pasaran bahan api tersebut turun dan kerajaan tak perlu tampung banyak subsidi. 

Tapi harga RON 97 tetap diapungkan dan ikut harga pasaran semasa, tak de subsidi.

Mungkin berita ini tak akan masuk akhbar, portal, blog dan facebook puak-puak pencacai PR. Kalau masuk pun mereka gerenti tak akan bersyukur dan berterima kasih. Sebaliknya akan tetap pertikai kenapa turun doposen jer...kenapa tak bagi free jer atau murah macam Venezuela, Arab Sodi, Qatar, Kuwait. Kenapa RON 97 tak RON 95, kenapa tak Diesel... bla...bla...bla...pot pet pot pet.

Lantak korang ler... 

Yang penting sekarang ni kerajaan mesti tegas menangani kegiatan penyeludupan petrol dan diesel bersubsidi oleh para pengkhianat dan penyanggak ekonomi. 

Jangan dok asyik heret ikan-ikan bilis jer, tak pun asyik pegawai penguatkuasa jer yang nampak salah dan makan rasuah sedangkan segala Ah Beng, Lim Kang Kang, Ah Chong, Balasundram, Mamat dan pendatang-pendatang asing yang turut terlibat menyeleweng subsidi dibiarkan bermaharajalela. 

Jarang-jarang juga kelibat perasuah dan penyanggak yang ditangkap dan diheret ke mahkamah disiarkan oleh media-media. Yang nampak hanya pegawai awam dan penguatkuasa yang korup jer yang kena. Yang bagi rasuah adakah mereka sengaja dilindungi?  

Selamber jer warga Singapork ini isi RON 95. Layakkah mereka makan subsidi rakyat negara ini?
Kerajaan kena juga ambil tindakan tegas melarang RON 95 dijual secara bebas kepada warga asing terutamanya kenderaan warga Singapork yang memang tak layak guna RON 95 dan Diesel bersubsidi. 

Kalau mereka nak guna juga sila pakai harga runcit tanpa subsidi. Setakat pantau apa hasilnya????Berbilion kita rugi setahun dek kerana subsidi kita dirompak oleh warga asing sedangkan kita membiarkannya.

Mereka buat pasal, tak pasal-pasal rakyat kena tanggung masalah kenaikan harga akibat pengurangan subsidi. Selesaikan masalah dengan timbulkan masalah. Itu bukan cara yang bijak. 

Sebenarnya kita boleh guna sistem kad pengenalan, biometrik, nombor pin dan auto debit untuk isi minyak di stesen pam minyak. 

Sistem dan mekanisme ini agak lebih adil dan sistematik kepada warganegara kita berbanding sistem pengagihan subsidi berkasta yang cuba dicadangkan oleh punahsihat-punaisihat dan kausultan - kausetan yang bergaji mewah dan tak pernah faham apa yang rakyat di bawahan inginkan.

Bagi duit cash untuk ganti subsidi juga bukan solusi yang bijak kerana ramai yang akan jadi seperti pemintak sedekah.

Rakyat inginkan harga barang keperluan harian yang berbaloi dengan gaji mereka. 
Mengenakan harga yang tinggi tanpa subsidi pada golongan berpendapatan RM10,000 ke atas pun bukan solusi yang cerdik sebab mereka juga terbeban apatah lagi hidup di bandar besar nak bayar itu ini. Jangan ingat gaji mereka dah stabil boleh enjoy.

Paling tidak pun setiap tahun Basic Loan Rates / Basic Financing Rates (BLR/BFR) perumahan, pinjaman kenderaan dan lain-lain pinjaman peribadi atau pelaburan naik dan memeningkan kepala mereka juga....undi ???

Yang rakyat harapkan sekarang adalah mereka dapat gaji yang berbaloi dengan perbelanjaan membeli barang makanan, persekolahan anak-anak selain keperluan peribadi. Ada sikit-sikit boleh buat simpanan atau pelaburan masa depan.

Jaga perut dan hati rakyat, insya Allah Nuar Berahim tak de tempat kat Malaysia ni...gituuuu.



  

LIM GUAN ENG, KENAPA PERTIKAI HADI SAHAJA, WAN AZIZAH LAGI TIDAK PERNAH HADIR

Posted: 18 Nov 2014 06:30 PM PST

Facebooker Muhamad Harris Nasril merasa hairan kenapa kehadiran Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipertikai sedangkan perkara sama juga berlaku dalam PKR.
"Orang yang sepatutnya hadir mesyuarat pakatan bagi PKR adalah Dr Wan Azizah Wan Ismail sebab beliau presiden parti.
"Ketum tak ada dalam perlembagaan parti, dia tak ada kuasa menentukan keputusan PKR. Tapi Azizah tak datang meeting, dia hantar suami dia. Hadi Awang tak datang meeting dia hantar org no 2 dia.
"Kenapa semua tak bising Azizah tak datang meeting? Ke presiden PKR tu memang jawatan puppetsahaja?," soalnya.
Oleh kerana jawatan Presiden PAS selalu dipertikai, maka secara menyindir Muhamad Harris mencadangkan PAS mewujudkan jawatan 'Ketum' dalam parti tersebut.
Menurutnya, jika PAS mewsujudkan jawatan 'Ketum' maka tidak pertikaian lagi ketidakhadiran presiden PAS dalam mesyuarat PR.
Perkara sama turut dibangkitkan blog pro PAS, santauberapi :
Mengapa Hanya Presiden PAS Yang Dipersalahkan? Mengapa Tidak Wan Azizah dan Guan Eng Sendiri?
Lim Guan Eng cuba membangkitkan perkara paling remeh semata-mata untuk menyalahkan Tuan Guru Presiden dan kemudian dia berlepas diri.
Guan Eng mengungkit ketidakhadiran Tuan Guru Presiden ke Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang dianggapnya sebagai satu bentuk pengkhianatan yang dilakukan oleh PAS.
Namun sebelum itu, kita juga harus melihat apa sebenarnya Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.
PAS berpresidenkan Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
PKR berpresidenkan Wan Azizah Wan Ismail.
DAP berpresidenkan… DAP tidak ada presiden tetapi kuasa sebenar DAP adalah pada Setiausaha Agung tetapi Penasihat Seumur Hidup, Lim Kit Siang juga berkongsi kuasa itu dengan anaknya, Lim Guan Eng.
Setiausaha Agung PAS adalah Cikgu Pa.
Setiausaha Agung DAP adalah Lim Guan Eng.
Setiausaha Agung PKR adalah Rafizi Ramli, sebelum itu Saifuddin Nasution.
Lim Guan Eng sibuk menyalahkan Tuan Guru Presiden kononnya tidak hadir mesyuarat Pakatan. Dengan siapa sebenarnya Tuan Guru Presiden hendak bermesyuarat? Dengan Lim Guan Eng? Dengan Rafizi Ramli/Saifuddin Nasution?
Kenapa Lim Guan Eng tak kira sekali bilangan kehadiran Wan Azizah Presiden PKR dalam mesyuarat kepimpinan PKR? Mengapa Lim Guan Eng tidak kira sekali kewujudan cabang kuasa antara Setiausaha Agung dan Penasihat Seumur Hidup DAP?
Mengapa pula Ketua Umum PKR sibuk-sibuk datang mesyuarat sedangkan umum mengetahui Ketua Umum PKR bukannya Presiden, bahkan tidak mendapat mandat daripada ahli parti sendiri kecuali dilantik oleh para pengampu dan isterinya sendiri. Mengapa pula Lim Kit Siang yang hanya sekadar Penasihat seumur hidup DAP menyibuk datang bermesyuarat sedangkan dia bukan Presiden?
Sebab itulah Cikgu Pa mengungkit, semenjak 2008, Lim Guan Eng sendiri lebih banyak tidak hadir ke mesyuarat Pakatan Rakyat berbanding Tuan Guru Presiden. PAS tidak pernah menjadikannya sebagai isu besar. Sebab itulah juga, Cikgu Pa mengingatkan Lim Guan Eng keputusan yang dibuat dalam Pakatan Rakyat tidak pernah ternganggu menerusi ketidakhadiran Lim Guan Eng.
Lim Guan Eng sebenarnya sedang mencari-cari jalan untuk bergaduh dengan PAS. Sebenarnya akar umbi PAS juga sudah tidak sabar-sabar untuk mengajar Lim Guan Eng dan kurang ajar serta biadapnya DAP. Cuma tinggal lagi, hormat kepada pemimpin itu yang membuatkan tentangan paling keras PAS kepada DAP, tidak dapat dilakukan.
Kalau Tuan Guru Presiden kata, dan mengisytiharkan perang dengan DAP, Lim Guan Eng pada masa itu barangkali tidak akan cukup tanah untuk berdiri dan tidak cukup oksigen untuk menarik nafas.
Jangan keterlaluan sangat menghina PAS. Jangan keterlaluan sangat mencari fasal. Lim Guan Eng perlu sedar, tanpa PAS, DAP sekadar sebuah parti Cina yang hanya mampu menimbulkan isu-isu menentang Melayu, Bumiputera dan Islam sahaja. Dari tahun 1964 sehinggalah sekarang, Malaysian Malaysia ciptaan Lee Kuan Yew yang diwariskan kepada Lim Guan Eng, masih tidak berjaya dan tidak dapat diterima, termasuklah dari kalangan orang Cina sendiri, terutama apabila sudah ramai pula orang Melayu dan Bumiputera yang mempersoalkan kekayaan Cina yang diperolehi daripada pelbagai keistimewaan termasuklah amalan alibaba yang bermula daripada ketika orang Melayu Bumiputera masih lemah dalam bidang ekonomi dan sekarang, dianggap sebagai satu kewajipan kerana orang Melayu Bumiputera masih juga dianggap lemah serta tidak berkemampuan.
Jangan sampai jadi perampasan secara paksa. Orang Melayu Islam di negara ini belum lagi benar-benar melakukan jihad. Orang Melayu di negara ini masih lagi bersabar dan bertoleransi. Jangan sampai nanti, peristiwa hitam di Indonesia di mana rakyat pribumi merampas serta menjarah harta kaum imigran hanya semata-mata kerana tidak tahan lagi dengan penghinaan demi penghinaan yang dilakukan oleh Lim Guan Eng dan DAP.
Jangan keterlaluan mencabar, Lim Guan Eng. Yang pasti, kalau perkara buruk itu berlaku, yang paling rugi adalah orang Cina sendiri!
Takkan Lim Guan Eng mahu perkara buruk seperti itu berlaku hanya kerana mulut lancangnya?

16 JANUARI KES ANWAR-SAIFUL

Posted: 18 Nov 2014 04:00 PM PST

Pengurusan kes bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd. Saiful Bukhari Azlan memfailkan saman RM50 juta terhadap Ketua Pembangkang itu ditetapkan pada 16 Januari depan.
Peguam Zamri Idrus yang mewakili Mohd. Saiful berkata, tarikh itu ditetapkan oleh Pesuruhjaya Kehakiman di Mahkamah Tinggi, Selasa.
Katanya, pihak plaintif jika ingin meminda pernyataan tuntutan akan berbuat demikian sebelum tarikh pengurusan kes tersebut.
"Kita juga sudah failkan jawapan kepada pembelaan," katanya kepada bnbbc.my.
Mohd Saiful menyaman Anwar yang menuduh beliau telah memfitnahnya dan berkonspirasi dengan membuat laporan polis berhubung kejadian liwat yang menimpanya.
Menurut Mohd. Saiful, dakwaan beliau telah berbohong dan membuat laporan polis palsu pada 28 Jun 2008 mengenai kejadian Anwar meliwatnya dan insiden terakhir berlaku pada 26 Jun 2008 di unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setia Kasih di sini telah menyebabkannya (Mohd. Saiful), diaibkan dan difitnah teruk oleh Anwar.
Mohd. Saiful, memfailkan saman tersebut pada 23 Jun lalu melalui firma guaman, Tetuan Zamri Idrus & Co.
Menurut pernyataan tuntutan sebelum ini, Mohd. Saiful selaku pihak plaintif mendakwa, beliau tidak pernah berbohong dan kandungan laporan polis itu adalah perkara sebenar dan kejadian liwat itu berlaku tanpa kerelaannya.
Mohd. Saiful menyatakan, beliau bekerja dengan Anwar mulai Mac 2008 sehingga Jun tahun sama pada usia 22 tahun dan beliau sering dibawa Anwar untuk lawatan ke luar negara, diberi elaun lumayan dan diminta menginap di hotel sama yang disewa oleh bekas majikannya itu.
Pihak plaintif berkata, beliau diminta melakukan pelbagai tugasan seperti yang diarahkan oleh Anwar, 67, yang dinamakan sebagai pihak defendan dan mendapat beberapa keistimewaan daripada Anwar ketika itu.
Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh pada 9 Januari 2012, telah dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini daripada pertuduhan meliwat Mohd. Saiful, selepas berakhirnya perbicaraan.
Anwar pada 7 Mac lalu telah dihukum penjara lima tahun setelah Mahkamah Rayuan mendapatinya bersalah atas pertuduhan tersebut apabila panel tiga hakim membenarkan rayuan pihak pendakwa raya.
Kes rayuan mengenepikan hukuman itu sudah didengar oleh Mahkamah Persekutuan baru-baru ini dan sedang menunggu keputusan.
Mohhd. Saiful berkata, Mahkamah Rayuan dalam penghakiman bersetuju dengan dapatan fakta Hakim Mahkamah Tinggi mengenai kredibilitinya sebagai saksi yang boleh dipercayai dan tidak berbohong dalam laporan polis tersebut.
Selain itu, plaintif mendakwa, beliau sehingga kini mengalami kesakitan fizikal dan menanggung penderitaan akibat diliwat Anwar.
Katanya, beliau yang telah melalui tempoh penderitaan yang panjang sejak 2008 dan masih berterusan sehubungan itu menuntut ganti rugi RM50 juta selain ganti rugi am, ganti rugi khas, ganti rugi teruk yang tidak dinyatakan jumlahnya.

ANWAR KE LUAR NEGARA MINTA PERTOLONGAN YAHUDI JESUITS

Posted: 18 Nov 2014 05:26 AM PST

Facebooker Hafeez Gekko mendedahkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke sarang Jesuits (the Society of Jesus) selepas kacau bilau politik Pakatan Rakyat (PR) di Malaysia.

Sarang Jesuits yang dimaksudkan itu adalah Universiti Georgetown, Amerika Syarikat.
"Jesuits dan Perancangannya Memerangi ISLAM (musuh yang tersembunyi)
"Universiti Jesuits – Pasukan Tentera Jesus Arahan Vartican. Menurut wikipedia, Jesuits bermaksud Persatuan atau Pasukan Jesus yang ditubuhkan oleh Ignatius Loyola (seorang Kesatria Sepanyol/Spanish knight) sebagai satu 'pasukan utama tentera-tentera Jesus'.
"Permohonan menubuhkan Jesuit diluluskan Pope Paul III pada tahun 1540.
"Menurut laman biblebelievers.org.au, Jesuits adalah 'Kumpulan Tentera Agama Gereja Roman Katolik' yang setiap ahlinya diajar bertugas sebagai: mata-mata (spy), untuk mengumpulkan semua statistik, fakta dan maklumat dalam kekuasaan dari setiap sumber, untuk mengambil hati kepercayaan di dalam lingkaran keluarga Protestan dan bidaah dari setiap kelas dan watak, peniaga, banker, peguam, antara sekolah dan universiti, di parlimen dan perundangan, dan dewan negara, dan untuk menjadi segalanya kepada semua orang, supaya tunduk kepada Pope, dan mereka menjadi hamba sampai mati," ulas Hafeez Gekko.
Menurut Hafeez Gekko, kedatangan kembali Anwar ke sarang Jesuit itu tidak menghairankan kerana beliau pernah bertugas di universiti itu pada tahun 2006.
Dalam satu surat yang pernah didedahkan laman ini salah seorang pelobi Anwar ditawarkan menjadi pensyarah pelawat di universiti Jesuit itu adalah John Esposito, Pengarah Center for Muslim-Christian Understanding (CMCU), Universiti Georgetown.
Anwar ditawarkan sebagai Profesor Islam Malaysia Asia Tenggara di CMCU di bawah seliaan Jesuits, John Esposito.

#KisahSedih : Ditampar Bapa Sendiri Hanya Kerana Bertudung?

Posted: 18 Nov 2014 02:38 AM PST



Ceritanya begini… Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu. Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar. Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi. Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni??? Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, ""Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!" Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Pangggggggggggggggg ggg… Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa. "Aduhhhhhhhhhhhhhhh hhhh….sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak…." Pangggggggggggggggg gggg….!

Daddy labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap. "Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh "Razali", tup tup lekat jadi ZAZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!".

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!


*Korang rasa yang bawah ni pulak macam mana?


Belantan

Posted: 18 Nov 2014 11:07 PM PST

Belantan


Kilang roti terkemuka Pulau Pinang dipenuhi lipas dan najis tikus?

Posted: 18 Nov 2014 04:37 AM PST


GEORGETOWN – Jabatan Kesihatan Pulau Pinang hari ini telah mengarahkan sebuah kilang roti ditutup selama dua minggu kerana gagal mematuhi piawan kebersihan.

Kilang yang dimaksudkan adalah milik pengeluar roti terkemuka iaitu Patchee Bakery yang terletak di jalan Datuk Keramat.

Serbuan yang dilakukan pihak kesihatan mendapati persekitaran kilang bukan sahaja amat kotor malah dipenuhi lipas, najis tikus dan lipan.


Kegagalan mematuhi etika kebersihan juga menjadi salah satu sebab penutupan. Para pekerja didapati tidak berpakaian bersih, berseluar pendek, tidak memakai kasut, berkuku panjang dan tidak menutup kepala.


Suasana kilang berkenaan amat kotor ditambah dengan lebihan-lebihan doh yang di buang atas lantai. Minyak yang digunakan untuk menguli doh pula telah tercemar dengan rambut pekerja selain troli-troli yang disusun doh diletakkan di tepi pintu masuk tandas.


Timbalan Pengarah Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Jabatan Kesihatan Pulau Pinang, Ku Nafisah Ku Ariffin, telah mengesahkan perkara ini.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 18 Nov 2014 09:40 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


RON95 Lagi Mahal? Pengiraan Malaysiakini Salah

Posted: 18 Nov 2014 07:44 PM PST

Penipuan Dan Pakatan Rakyat Berpisah Tiada

Posted: 18 Nov 2014 04:14 PM PST



RON97 Turun 20 Sen Esok

Posted: 18 Nov 2014 06:52 AM PST



PAS Terbukti Lemah, Isu Ini Pun Gagal Melawan

Posted: 18 Nov 2014 04:36 AM PST



Fahmi Dah Mula Merepek, Mula Balun Balik PKR

Posted: 17 Nov 2014 11:00 PM PST


Video Awan Merah Meliputi Langit Mekah & Jeddah

Posted: 17 Nov 2014 09:40 PM PST


tok gajah

Posted: 18 Nov 2014 09:18 PM PST

tok gajah


Perwakilan UMNO harus berani bersuara, jangan jadi kaki bodek - Penganalisa Politik

Posted: 18 Nov 2014 04:30 AM PST

Oleh Salawaty Supardi

KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Perwakilan yang bakal mengambil bahagian dalam perbahasan pada Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2014 yang bermula Selasa depan perlu berani bersuara dan menegur sebarang kepincangan dalam parti.

Mereka jangan sekadar memberi pujian melambung kepada pemimpin, kata beberapa penganalisis politik.

Pensyarah Kajian Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) Md Shukri Shuib berkata teguran membina itu penting untuk memastikan Umno yang merupakan parti keramat orang Melayu terus relevan, mantap dan benar-benar mendasari keperluan masyarakat.

Katanya, jurucakap perlu sedar bahawa mereka hadir ke perhimpunan tersebut untuk menyampaikan suara anggota parti di peringkat akar umbi amnya serta rakyat di seluruh negara khasnya dan bukan menjadi kaki "bodek".

"Berucaplah mengikut keadaan sebenar. Kadang kala ada jurucakap yang hanya puji pentadbiran tapi tak berani tegur kepincangan yang ada dan ini amat merugikan masa.

"Perlu diingat bahawa perhimpunan (Umno) ini amat penting sebagai persediaan parti untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dan jangan jadikan ia pentas untuk raih populariti," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Senada dengan Md Shukri, Pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam, Prof Madya Dr Ismail Sualman (ulang: Sualman) berkata perwakilan tidak perlu mengucapkan sesuatu yang 'indah khabar dari rupa' demi menjaga hati pemimpin.

"Jangan khabarkan semuanya elok dan baik sahaja sedangkan kalau ada kenyataan yang tak baik disimpan 'bawah karpet', bimbang nanti bila pecah tembelang ia akan mencemarkan imej dan nama parti.

"Sudah sampai masanya anggota Umno berani menegur pemimpin dan pemimpin itu walau macam mana pahit teguran itu mereka harus telan," katanya.

Ismail menarik perhatian perhimpunan kali ini harus menjadi medan terbaik untuk anggota Umno bermuhasabah, menginsafi diri serta mengukuhkan perpaduan yang sedikit keruh selepas pemilihan parti tahun lalu.

"Saya dapati masih ramai yang ada rasa dendam dan dengki selepas pemilihan tahun lalu dan masalah ini perlu ditangani segera kerana jika tidak sampai bila-bila perubahan dalam parti tidak mampu dilaksanakan dengan berkesan," katanya.

Sementara itu, Pensyarah Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Prof Dr Azmi Hassan berkata selain berani menegur pemimpin, jurucakap yang dipilih juga harus meluaskan skop perbahasan dengan membangkitkan isu-isu nasional seperti kenaikan kos sara hidup.

Katanya, tindakan itu penting untuk membuktikan kepada rakyat bahawa Umno bukan sekadar parti yang memperjuangkan nasib kaum Melayu, sebaliknya mampu menjadi 'juara' semua lapisan kaum, bangsa dan agama.

"Buktkikan kepada orang di luar sana bahawa Umno boleh (jadi) parti yang hebat," katanya.

Perhimpunan Agung Umno 2014 akan berlangsung dari 25 hingga 29 Nov ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

-- BERNAMA

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 18 Nov 2014 09:08 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 18 Nov 2014 03:53 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Foto pramugari MAS selak peha gebu jadi viral

Posted: 18 Nov 2014 06:36 AM PST

Sekeping foto menyaksikan seorang pramugari sedang menyelak bahagian pehanya telah tersebar di laman Facebook.

Di dalam foto tersebut dilihat terdapat tiga orang pramugari dipercayai bertugas dengan Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) berdasarkan uniform yang dipakai mereka.

Salah seorang daripadanya telah beraksi agak seksi apabila menyelak kain uniformnya hingga ke paras peha.


Tidak dapat dipastikan tujuan mereka berbuat demikian dan dipercayai foto itu adalah foto lama.

Maksiat janda dicelah kaunter

Posted: 17 Nov 2014 07:01 PM PST

PASANGAN kerap berada dalam kaunter hingga menimbulkan syak
Jitra: Sebuah kaunter tiket bas ekspres yang bertutup sejak awal pagi semalam membongkar kegiatan maksiat dilakukan seorang anggota tentera bersama pasangannya sebelum dicekup berkhalwat, semalam.

Mereka dicekup sepasukan anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP) di kaunter bas Bandar Darulaman, di sini, ketika tidur dalam kaunter terbabit jam 1.30 petang.

Difahamkan, kaunter itu dipercayai beroperasi pada jam 4 petang setiap hari dan kesempatan itu digunakan pasangan terbabit berdua-duaan untuk mengelak dikesan orang ramai.

Anggota tentera terbabit yang bertugas di sebuah kem di negeri ini dikatakan kerap datang ke situ dan mengambil kesempatan pada waktu awal pagi untuk masuk bersama pasangannya yang juga kerani di kaunter terbabit.

Dia yang berusia 27 tahun dan berasal dari Sabah itu dikatakan sudah beristeri dan mempunyai tiga anak manakala wanita terbabit yang juga penduduk tempatan mempunyai dua anak, tetapi menjanda selepas kematian suaminya.

Ketua Operasi PADKP Muhammad Ihsanuddin Mohd Azhar berkata, berdasarkan maklumat diterima, sepasukan anggotanya bergegas ke lokasi membuat pemeriksaan di kaunter tiket bas terbabit.

Beliau berkata, setibanya di situ, didapati pintu di bahagian hadapan dan belakang kaunter itu tertutup dan mengesyaki sesuatu mencurigakan menyebabkan anggotanya mengetuk pintu berkali-kali.

"Kita dapati kaunter tiket bas itu berkembar dengan satu lagi kaunter syarikat bas sama, tetapi satu lagi premis beroperasi seperti biasa.

"Selepas pintu diketuk hampir lima minit, seorang wanita yang berkemeja-T dan berkain batik membuka pintu dalam keadaan terpinga-pinga melihat kehadiran anggota kami.

"Hasil pemeriksaan menemui seorang lelaki berseluar panjang dan berkemeja-T sedang duduk atas tilam dipercayai kedua-duanya baru bangun tidur," katanya di sini, semalam.

Muhammad Ihsanuddin berkata, pasangan itu gagal menunjukkan sebarang bukti mempunyai hubungan mahram atau suami isteri dan turut memberi alasan datang ke situ untuk berbincang soal perkahwinan.

Bagaimanapun katanya, pihaknya menerima maklumat pasangan itu kerap berada dalam kaunter itu sebelum ini sehingga menimbulkan syak.

"Mereka dibawa ke Balai Polis Jitra untuk dibuat laporan tangkapan sebelum ke pejabat agama daerah.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 9(1) dan (2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana berkurung sehingga mendatangkan syak kepada orang ramai dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM2,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali," katanya.

Isteri cekup suami berzina bersama kekasih gelap atas katil

Posted: 17 Nov 2014 06:01 PM PST

Kuala Lumpur: Luluh hati seorang isteri apabila melihat suaminya memadu asmara bersama 'kekasih gelap' di dalam bilik tidur di kediaman mereka di Chow Kit di sini.

Dalam kejadian jam 12.30 tengah malam kelmarin. Wanita berusia 30-an itu dikatakan baru pulang dari kerja sebelum terserempak adegan maksiat itu.

Sumber polis berkata, mangsa mulanya menyangka suami tiada di rumah kerana lampu kediaman tidak dibuka sebaik dia membuka pintu kediaman.

"Bagaimanapun sebaik masuk ke dalam bilik dan membuka suis lampu, wanita terbabit terkejut apabila melihat suaminya berlaku curang bersama seorang wanita tidak dikenali.

"Tindakan lelaki terbabit membawa kekasih ke dalam bilik tidur menyebabkan wanita terbabit berang sebelum memarahi suaminya selain menghalau mereka keluar.

"Pertengkaran mereka menjadi ganas apabila lelaki terbabit sebaliknya bertindak ganas menumbuk muka isterinya," katanya.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/9859#sthash.GIK8bLol.dpuf

Ugut sebar 3 video bogel

Posted: 17 Nov 2014 04:01 PM PST

JONG menunjukkan cara bekas kekasih merakam video bogel kepada Michael.
Kuala Lumpur: Seorang ahli perniagaan wanita terkejut apabila menemui rakaman video dia sedang berbogel dipercayai dirakam teman lelakinya secara sembunyi menggunakan telefon pintar.

Tindakan itu dipercayai dilakukan dengan motif ugutan supaya mangsa berusia 37 tahun membatalkan niat memutuskan hubungan cinta.

Bagaimanapun niat lelaki berusia 49 tahun itu 'terbantut' apabila mangsa menemui telefon bimbit kekasihnya sebelum membuat laporan polis.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Jong berkata, dia mengenali bekas kekasihnya itu pada 2007, namun tidak mengahwini lelaki itu berikutan suspek mempunyai isteri.

Menurutnya, lelaki itu hanya ingin menjalinkan hubungan cinta kerana dia memiliki perniagaan dan mahu menumpang kesenangan dimiliki.

"Namun, saya mula bosan selepas dia tetap tidak mahu mengahwini saya walaupun sekian lama menjalin hubungan.

"Muak dengan sikap lelaki itu, saya nekad memutuskan hubungan pada April lalu, namun dia mula mengganggu premis perniagaan saya," katanya ketika mengadu di Biro Pengaduan Awam MCA, di sini, semalam.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Cucu Tok Selampit

Posted: 18 Nov 2014 01:30 PM PST

Cucu Tok Selampit


Azwan Ali Adik Datuk Menteri Besar Selangor Sudah Insaf, Sudah Tutup Aurat

Posted: 17 Nov 2014 09:35 PM PST

Tahniah kita ucapkan kepada Datuk Menteri Besar Selangor, YB Azmin Ali kerana pandai menjaga keluarga beliau. Tidak seperti keluarga ahli politikus yang lain yang membiarkan ahli keluarga sendiri membuka aurat. Kami di CTS merasa bangga kerana adik kandung Menteri Besar Selangor, Azwan Ali, seorang pengacara yang terkenal telah terbuka hati untuk menutup aurat dengan bertudung. Kelas uollls!!!

Mungkin inilah natijah yang harus kita terima apabila Yang Arif Mahkamah Rayuan tidak beberapa lama dahulu memutuskan bahawa Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan yang memperuntukkan hukuman terhadap golongan lelaki Islam berpakaian wanita di tempat awam adalah melanggar Perlembagaan Persekutuan. Maka dengan keputusan itu, inilah jadinya. Mahu tidak mahu terpaksalah menghadap semua ini.

waadat

Posted: 18 Nov 2014 01:10 PM PST

waadat


Hapuskan sahaja tanah rizab melayu

Posted: 17 Nov 2014 09:35 PM PST

Agaknya ramai yang tersentap dengan tajuk di atas. Takpe. Demang ulang sekali lagi, hapuskan sahaja tanah rizab Melayu.

Sebelum Demang jelaskan, mari kita lihat perkembangan semasa. Ada dua program besar UMNO dalam seminggu dua ini.

Pertama, 25 Nov 2014 akan berlangsung final pidato UMNO di PWTC. Kedua, persidangan UMNO, tapi Demang tak tahu tarikhnya. Agaknya bersekalilah tu.

Demang ucapkan tahniah pada 12 orang pemidato finalis yang disaring daripada hampir 200 orang. Kalian memang hebat. Namun kehebatan itu tidak ada maknanya jika setakat berjaya menggegarkan dinding dewan atau melencunkan muncung mikrofon sahaja.

Sebelum berpidato atau berucap sebagai perwakilan Demang rasa elok juga para pemidato merayau-rayau sekali lagi ke taman-taman perumahan kos rendah, sederhana, dan mewah. Lihatlah kaum atau bangsa mana yang ramai di pertempatan tersebut?


Berapa kerat orang Melayu mampu beli?

Kalau ikut tradisi, antara isu yang UMNO akan ketengahkan dalam setiap persidangan ialah isu tanah rizab Melayu. Bagi Demang kalau setakat pertahankan tanah rizab yang tak bernilai itu tiada maknanya. Kalau setakat ada tanah rizab Melayu buat menyemak mata sahaja lebih baik lah tiada.

Setakat ini yang bijak menggunakan tanah rizab Melayu ialah orang politik. Yang prokerajaan akan berhujah betapa tanah rizab Melayu wajib dipertahan manakala pembangkang akan menuduh yang gagal mempertahankan 'kubur keramat' tersebut adalah UMNO. Dua-dua berlakon kononnya menjaga tanah rizab Melayu.

Demang syorkan hapuskan sahaja tanah rizab Melayu sebab ia sudah jadi jelatang (kata orang dulu-dulu), atau duri dalam daging (kata guru bahasa Demang), atau liabiliti (kata orang sekarang).

Orang cina tak perlukan tanah rizab Melayu. Mereka beli tanah di sekeliling tanah rizab Melayu, bina rumah mewah yang orang Melayu tidak mampu beli, dan akhirnya kampung Melayu jadi macam kampung setinggan.

Tanah rizab Melayu hanya jadi modal kempen pilihanraya orang politik dan selepas pilihanraya, masing-masing melapah dan berbedak keuntungan hasil pilihanraya. Calon BN jadi YB, calon BA pun jadi YB. Dewan rakyat jadi medan melonjakkan populariti.

Malaysia dah tak ada tanah kosong ke?

Satu lagi tempat yang perlu perwakilan UMNO jengah ialah bangunan perniagaan orang Melayu. Lihatlah betapa lengangnya. Kalau di Melaka, cuba tinjau Kota Fesyen di Ayer Keroh. Berapa banyak kedai yang masih beroperasi?

Cuba tanya peniaga di situ berapa sewa yang perlu mereka bayar? Kenapa kerajaan perlu beriya-iya mengaut untung daripada rakyat? Apabila sewa bangunan tinggi, harga barang pun melonjak. Siapa yang rugi?

Salah satu puncanya ialah orang tengah yang membeli dan menyewakan kedai kepada usahawan tulin. Mereka buat loan bank dan berharap untung atas angin setelah ditolak riba bank.

Bank? Biasalah, kalau bukan hidup dengan riba, bukanlah bank namanya. Kalau tiada orang muflis, bank lah yang muflis.

Sepatutnya ada syarat tambahan, individu yang tidak mahu berniaga, lot kedainya ditarik balik! Beri hanya kepada yang serius menjadikan perniagaan sebagai mata pencarian.

Jangan bandingkan dengan sewa kedai di pusat membeli belah. Pengurusan mereka proaktif sedangkan di bangunan milik perbadanan, maaf cakaplah. Kalau disebut nanti, ada pula yang melenting.

Janganlah juga diungkit soal sikap orang Melayu. Jika Melayu bersikap negatif, itu adalah berpunca daripada pemimpin juga. Pemimpinlah yang sepatutnya terlebih dahulu proaktif.

kotak apa ni? Burung merpati pun taknak.

Kenapa tak dipugar dan diteroka tanah baru tanpa perlu membayar pampasan pada pemilik? Dengan RM0 kos pampasan harga tanah, kos pembinaan bangunan akan jadi lebih rendah. Binalah perumahan sederhana banyak-banyak dan bagi saguhati pada pemaju. Beri saguhati termasuk anugerah dato atau tan sri; dan bukannya jadikan mereka kayaraya sehingga sombong dan berlagak dengan banglow gaya istana dan kereta-kereta mewah untuk anak bini melaram.

Demang bukan tidak mahu pemimpin dan usahawan Melayu jadi kaya raya. Usahawan cina jauh lebih ramai yang kaya raya namun masyarakat bawahan kaum cina tidak seperti rakyat bawahan berbangsa Melayu. Itu realiti yang perlu pemimpin UMNO fikir dengan kritis dan kreatif. Jangan hanya pandai jual air liur sahaja!

Ingat, tsunami yang hampir-hampir memadamkan riwayat UMNO baru-baru ini muncul akibat rasa meluat rakyat pada sikap sombong, ego, dan mengada-ngada pemimpin muda UMNO.

Demang percaya artikal ini tidak akan dipedulikan langsung oleh pemimpin UMNO. Buktinya, lihatlah tapak lot perniagaan di PWTC semasa persidangan UMNO nanti. Di situpun jerung-jerung UMNO nak melahap juga dengan sewa tapak beribu-ribu. Padahal orang Melayu nak jual ikan pekasam sahaja di situ!

Orang UNNO hanya fikir... untung.. untung... untung...

Duke of UMNO

Posted: 18 Nov 2014 01:01 PM PST

Duke of UMNO


FESYEN KJ KASI GEMPAR HARI NI... "COOL" KE? ISHHHH...!!!

Posted: 18 Nov 2014 04:31 AM PST

Hari ni kecoh lagi pasal KJ... Memang mamat ni suka glemer... KJ ni sama umur dengan saya... tapi nampaknya ada perbezaan ketara dari sudut prinsip, cara hidup dan pandangan.... 

Sebelum ni, dia pakai stokin pink dengan kasut kulit... memang kecoh habis... ramai yang terpengaruh... siap puji lagi...

Hari ni, lain pulak style dia....

Dia pakai boot Doc Mart kaler merah...berbaju batik ketat... seluar jeans ketat... lepas tu selamba je sambut tetamu yang merupakan rakan sejawat dia dari Indon....

Dia upload gambar tu kat Facebook... ramai orang puji dia.. kononnya "stylo"... bergaya... hmmmm...macam-macam...


Sorry... saya berbeza sikit pandangan... tak salah, kan? 

Sorry la bro.. bila saya tengok gambar KJ tu, terus terlintas kat otak... "Bila KJ nak pakai spender kat luar macam superman tu?".. naik menyampah pulak tengok...heh!

Bukan pasal saya tak suka KJ... pada saya, apa yang KJ pakai tu tak sesuai... ni bukan soal protokol atau tidak... ni soal maruah Menteri Kabinet Kerajaan Malaysia...

Kalau tak silap saya, tetamu tu hadir dalam lawatan rasmi, sebab tu depa jumpa di Pejabat Menteri. Kalau tak rasmi selalunya kat kedai mamak ke..kat coffee house ke... 

So, malu la bergaya tak kena tempat macam tu... apatah lagi kat depan tetamu dari negara jiran... nanti depa kata tak hormat depa pulak, kan? Macam tak serius....tak formal...

Jadi, biarlah sopan dan kena pada tempatnya kalau nak bergaya sekali pun, kan? Itu pandangan pertama saya...

Keduanya, tak matching la boot Doc Mart tu dengan baju batik... kaler tu dah matching, tapi kurang sesuai. Doc Mart tu selalunya sesuai dengan jeans ketat, baju t-shirt dan jaket ala-ala punk... Tak pun, jeans dengan t-shirt pun dah cukup... kurang sesuai di pejabat...

Bukan la saya ni anti-establishment atau anti-stylo... pada saya, nak stylo pun, biarlah kena pada tempatnya. Konsep adil dalam Islam ialah bertindak kena pada tempatnya... bukan bertindak sesuka hati...rujuk la dulu pada gaya kehidupan seorang Islam...kan lebih baik...

KJ tak dinafikan menjadi contoh pada anak muda... kalau perkara yang salah dia buat, tapi digambarkan seolah-olah betul...maka perkara yang tak betul jadi betul...

Saya tak berhujah dari sudut aurat... pakai spender kat luar macam superman tu pun menutup aurat jugak, kan? Saya hanya berhujah dari sudut kesesuaian... kewajaran... kena pada tempatnya... itu saja...

KJ...nak jadikan generasi muda sekarang ni rosak memang mudah... nak jadikan generasi muda ni berguna pun senang jugak... jadi pilih yang mana hang nak... harap hang pilih yang betoi dan sesuai mengikut Islam... boleh?

P/S: KJ... hang nak budak-budak ikut hang, biarlah ikut perkara yang baik dan elok... yang tak baik tak payah dok tunjuk la... kalau depa ikut nanti kami tuding jari kat hang...boleh lagu tu?

PEJUANG BANGSA

Posted: 18 Nov 2014 11:17 AM PST

PEJUANG BANGSA


RAKYAT TUNTUT 12 JANJI GUANG ENG & DAP DI PULAU PINANG

Posted: 18 Nov 2014 05:00 AM PST




MUNGKIN sudah ramai yang terlupa tentang 12 janji pembangkang atau lebih tepat DAP antara 2005 hingga 2008 dalam usaha merampas Pulau Pinang daripada Barisan Nasional (BN). Janji-janji itu dijaja di seluruh negeri ini sebagai gula-gula untuk menarik penduduk negeri ini supaya menyokong mereka. 

Kini selepas enam tahun berlalu, penduduk Pulau Pinang berhak bertanya apa nasib dan kesudahan janji yang dibuat pembangkang itu?

 Jika terlupa, ada baiknya jika diingatkan semula sebahagian janji itu untuk penduduk Pulau Pinang sama-sama melihat di mana letaknya nilai janji-janji tersebut pada kerajaan negeri.


Menghapuskan rasuah, proksi dan kronisme

Isu ini dimainkan cukup hebat oleh pembangkang kononnya kerajaan BN di Pulau Pinang bergelumang dengan rasuah. Hari ini adakah Kerajaan DAP Pulau Pinang berani mengakui pentadbiran mereka benar-benar bersih dan bebas daripada unsur-unsur rasuah, menggunakan proksi dan kronisme? Jika begitu, apa penjelasan kerajaan negeri terhadap projek terowong dasar laut bernilai lebih RM60 bilion yang sehingga kini masih mencetuskan misteri berhubung pemberian tendernya? Bukan sahaja penduduk negeri ini yang mempersoalkan mengenai perkara itu, tetapi rakan mereka dalam pembangkang turut tertanya-tanya mengenai ketelusannya.


Mengatasi masalah banjir


Siapa yang dapat melupakan slogan DAP yang berbunyi 'Masalah banjir 40 tahun dapat diselesaikan dalam sembilan bulan'? Namun malangnya sehingga ke hari ini, masalah banjir tidak juga selesai malah bencana itu turut berlaku di kawasan yang tidak pernah dinaiki air sebelum ini termasuk di Bayan Baru baru-baru ini. Masalah banjir kilat di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) juga semakin kerap meskipun ketika hujan tidak begitu lebat.

Menurunkan harga rumah yang terlalu tinggi

Hakikat harga rumah di negeri ini yang tidak masuk akal kerana terlalu mahal bukan lagi rahsia. Malah, harganya juga sudah mengatasi harga rumah di bandar besar seperti Kuala Lumpur dan hanya mampu dibeli warga asing.

Memperbanyak pembinaan rumah rakyat

Kerajaan DAP sepatutnya berasa malu dalam isu ini kerana ketika mereka mendakwa kerajaan BN terdahulu tidak banyak membina rumah rakyat, mereka hari ini pula langsung tidak meluluskan satu unit pun rumah rakyat yang mahu dibina Kerajaan Pusat. Malah, usaha Kerajaan Pusat membina rumah mampu milik menerusi JKP Sdn. Bhd. dan Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) juga seolah-olah sengaja dilengah-lengahkan dan dikenakan pelbagai sekatan.

Mengurangkan kesesakan

Selepas enam tahun, masalah kesesakan nampaknya tidak juga selesai malah semakin buruk. Jalan-jalan dua hala yang ditutup menjadi sehala langsung tidak membantu malah makin menyukarkan penduduk. Bayangkan bagaimana sekiranya projek terowong dasar laut siap kelak yang bakal menyaksikan lebih banyak kenderaan memasuki negeri ini. Penduduk tempatan perlu bersiap sedia kerana mereka bakal terperangkap lebih lama dalam kesesakan.

Mengatasi masalah pencemaran alam sekitar

Bukit Botak atau Bukit Relau adalah contoh terbaik betapa 'prihatin'nya kerajaan DAP terhadap masalah pencemaran alam sekitar di negeri ini. Bukit itu menghijau ketika era kerajaan BN tetapi hari ini, kegondolannya boleh dilihat sejauh dari atas jambatan Pulau Pinang.

Apa yang disebut di atas itu adalah sebahagian daripada janji DAP itu terhadap penduduk Pulau Pinang sebelum ini. Amat jelas sebahagian besar janji itu bukan sahaja gagal dilunaskan, malah semakin buruk di bawah tampuk pemerintahan mereka. Sebagai rakyat yang memberi kuasa kepada DAP mentadbir negeri ini, penduduk Pulau Pinang berhak mempersoalkan mengapa DAP membelakangkan janji-janji yang pernah dibuat mereka suatu ketika dahulu. Jika keadaan sebegini berterusan, ada baiknya penduduk Pulau Pinang menilai semula pilihan mereka kerana mereka sebenarnya sudah tertipu dan termakan dengan janji-janji palsu selama ini.
-

D" RESIDENCE : GUAN ENG SEPATUTNYA MOHON MAAF KERANA MENIPU TAK TAHU PROJEK

Posted: 18 Nov 2014 04:00 AM PST



Guan Eng kantoi  menipu lagi bila bercakap di sidang media . Kali ini isu projek D" Residence oleh PDC 
Hairan  sebagai  Pengerusi Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang  tidak pernah tahu mengenai pembangunan banglo mewah D'Residence Bayan Mutiara sehinggalah dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang .

Hari ini Ketua Pembangkang Datuk Jahara Hamid dedahkan paparan skrin sesawang  dari Adun.net Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang  memaparkan jawapan bertulis daripada Ketua Menteri menjawab soalan yang dikemukan oleh YB Bayan Lepas pada Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga DUN ke-12 yang bersidang pada 1 November 2010.

Kalau beliau jawab pada 2010 tentang projek ini bagaimana  kali ini pada 2014 dia cakap tak tahu ?

Adakah Guan Eng cuba berbohong pada sidang media itu ??





GEORGE TOWN 18 Nov. - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng didesak membuat semakan semula berhubung fakta projek pembinaan 168 unit banglo mewah D'Residence di Bayan Mutiara yang dimajukan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC).

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Jahara Hamid mempersoal kenyataan Lim yang mendakwa tidak mengetahui mengenai projek D'Residence sedangkan beliau menyatakan mengenai projek berkenaan dalam Laporan Tahunan PDC untuk tahun 2008, 2009 dan 2010 di segmen Perutusan Pengerusi.


"Adakah Ketua Menteri (Lim) buat-buat lupa mengenai kenyataannya itu atau adakah dengan sengaja memberi kenyataan tidak benar semasa sidang akhbarnya pada Jumaat lepas (14 November)?

"Kemudian buat kenyataan beliau 'tidak tahu' PDC telah memajukan projek itu sehinggalah ia dibangkitkan oleh saya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Jahara mengulas kenyataan Lim yang mendakwa beliau tidak mengetahui PDC menjual rumah dengan harga tinggi sehingga RM3 juta seunit di D'Residence sehinggalah ia dibangkitkan oleh Jahara pada persidangan DUN, baru-baru ini.

Lim, bagaimanapun mengakui PDC ada menjual rumah dengan harga tinggi tetapi ia diluluskan sebelum 2008 iaitu sebelum DAP mengambil alih pemerintahan negeri itu selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-13.

Jahara berkata, melalui semakan di laman sesawang adun.net mendapati, Lim pernah menjawab soalan bertulis yang diajukan anggota Dewan Undangan Negeri Bayan Lepas ketika itu Syed Amerruddin Syed Ahmad, berkenaan projek tersebut pada mesyuarat kedua penggal ketiga persidangan DUN ke-12 pada 2010.

"Kompetensi dan akauntabiliti Ketua menteri sebagai pengerusi PDC boleh dipersoal. Saya mendesak beliau menyemak semula fakta serta memohon maaf di atas kenyataan tidak benar yang dibuat," katanya. - BERNAMA

Bukti kerajaan DAP jual tanah jana pendapatan didedahkan Adun BN @dzainalabidin

Posted: 18 Nov 2014 12:24 AM PST


Kerajaan Negeri PulauPinang bergantung kepada Penjualan Tanah Untuk Jana Pendapatan Negeri.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang dalam Bajet 2015 menganggar akan memperoleh Hasil sebanyak RM656,931,750.

Dari jumlah ini sebanyak RM441,978,850 adalah dari Hasil Bukan Cukai. Ia menyumbang 67.28% kepada jumlah keseluruhan Hasil kerajaan Negeri pada tahun hadapan, selebihnya dari Hasil Cukai dan Terimaan Bukan Hasil.

Pendapatan dari Penjualan Barang-barang berjumlah RM308,496,500  menyumbang sebanyak 69.80% kepada Hasil Bukan Cukai bagi 2015. Dari jumlah itu, Premium Tanah menyumbang RM 307,000,000 atau 99.51%. Ini adalah hasil dari Pemberian Milik Bayaran Khas - RM235,000,000;  Pemberian Hak Milik - RM 50,000,000; dan Tukar Syarat - RM 22,000,000.

Bagi 2015, Premium Tanah turut menyumbang 46.73% kepada keseluruhan Hasil yang akan diperoleh oleh kerajaan negeri pada 2015. Amat jelas hasil Premium Tanah merupakan penyumbang terbesar bagi hasil kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Penyata Kewangan 2013 menunjukkan Hasil Bukan Cukai sebanyak  RM511.71juta diperoleh kerajaan negeri. Perolehan daripada Jualan Barang-barang (termasuk Premium Tanah) menyumbang RM366.18juta (71.56%) kepada Hasil Bukan Cukai atau 43.92% kepada jumlah keseluruhan Hasil bagi tahun berkenaan.

Bermula dari tahun 2011, kerajaan negeri telah dengan nyata menjual tanah kepada pemaju. Bermula dengan penjualan Bayan Mutiara kepada Tropicana Ivory SB berjumlah RM1.07 billion dengan tempoh bayaran selama 5 tahun akan memastikan kerajaan negeri memperoleh pendapatan untuk tahun-tahun berikutnya.

Pada 12 Oktober 2013, kerajaan negeri menjual tanah seluas 39.54 ekar pada harga jualan RM65.34 juta kepada PE Land Sdn Bhd. untuk pembinaan "premium retail outlet", hotel mewah dan lain-lain.

Pada 10 Januari 2014, Kerajaan Negeri menjual tanah seluas 245 ekar kepada Aspen Land Sdn Bhd dengan harga RM484 juta bagi pembinaan pusat membeli belah dan pembangunan bercampur. Aspen Land juga diberikan tempoh 60 bulan untuk menjelaskan harga pembelian tanah tersebut.

Pada 25 Mac 2014, kerajaan negeri menjual tanah seluas 30 ekar kepada Paramount Corp Berhad dengan harga RM65.56 juta.

Pada 15 September 2014 Eco World Development Group Berhad dilaporkan bersetuju menerima tawaran membeli tanah seluas 470 ekar di Batu Kawan pada harga RM1.02 billion untuk pembinaan padang golf dan pembangunan bercampur.

Adalah menasabah untuk merumuskan bahawa kerajaan negeri banyak bergantung kepada pemberian Hak Milik Tanah dan/atau penjualan tanah milik negeri sebagai sumber kewangan negeri.

Berdasarkan fakta-fakta diatas kenyataan Ketua Menteri yang menyangkal bahawa Pulau Pinang di bawah pimpinan beliau bergantung besar kepada hasil jualan tanah adalah tidak masuk akal sama sekali!


YB Dato'Jahara Hamid
Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang
18 November 2014

IPOHMALAY

Posted: 18 Nov 2014 09:41 AM PST

IPOHMALAY


Ura-ura Malaysia akan turunkan harga minyak jadi perhatian di Indonesia

Posted: 17 Nov 2014 03:26 PM PST

Perancangan kerajaan Malaysia untuk menurunkan harga minyak sekiranya harga minyak dunia turun pada kadar US$70 - US$75 setong menjadi sorotan media di Indonesia ketika ini.

Indonesia diriuhkan oleh pengumuman kenaikan harga minyak sebanyak 55 sen seliter berkuatkuasa tengah malam tadi.

Kekecohan di sebuah stesen minyak di Indonesia malam tadi.


Indonesia Naik, Malaysia Justru Siap Turunkan Harga BBM
NOVEMBER 17, 2014 

TRIBUNJOGJA.COM - Pemerintah Malaysia bersiap menurunkan harga bahan bakar minyak (BBM) RON 95 jika harga minyak mentah dunia jatuh hingga posisi 70-75 dollar AS per barrel.

Wakil Menteri Keuangan Malaysia Datuk Ahmad Maslan mengatakan, ia akan mengemukakan rencana tersebut kepada pemerintah untuk menurunkan harga BBM RON 95 jika harga minyak mentah dunia turun pada level tersebut.

"Penurunan harga tersebut bisa dilakukan karena telah melewati kadar subsidi yang ditanggung oleh pemerintah," katanya seperti dikutip berbagai media terbitan Kuala Lumpur, Senin (17/11/2014).

"Saya mendapat informasi dari mereka yang memantau subsidi BBM ini. Jika harga minyak pada level 70-75 dollar AS per barrel, maka ia akan melewati tahap subsidi 2,30 ringgit per liter," katanya.

Saat ini, harga minyak mentah Brent mencapai 79,41 dollar AS per barrel.
Ahmad mengatakan, jika harga BBM diturunkan, para pedagang juga diharapkan bisa menurunkan harga barang karena selama ini kenaikan harga BBM selalu dijadikan alasan pedagang untuk menaikkan harga.

Malaysia pada 2 Oktober lalu menaikkan harga bensin RON 95 dan solar diesel masing-masing menjadi 2,30 ringgit (sekitar Rp 8.400) dan 2,20 ringgit (Rp 8.100) per liter. Hal tersebut seiring dengan pengurangan subsidi BBM yang dilakukan oleh negeri jiran tersebut.

Pada 27 Oktober, Malaysia mengumumkan untuk memberikan subsidi BBM penuh kepada warga berpendapatan kurang dari 5.000 ringgit (Rp 18 juta) per bulan berdasarkan skema rasionalisasi BBM mulai Juni 2015.

Adapun warga berpenghasilan sampai 10.000 ringgit (Rp 36,5 juta) per bulan akan menikmati sebagian subsidi, sedangkan yang berpenghasilan di atas 10.000 ringgit per bulan tidak layak menerima subsidi BBM. (Antara)

Comments (0)