Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:32 PG

sumber :-

Barisan Nasional


The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 18 Nov 2014 03:32 AM PST

The Antics of Husin Lempoyang


Tok Hisham nak bawa Wow! factor ke PWTC

Posted: 17 Nov 2014 09:32 PM PST


Husin sudah lama tak ke PWTC untuk ikuti Perhimpunan Agong UMNO (Pergong). Dulu rajin juga tapi sejak beberapa tahun, Pergong agan kurang menarik. Mereka ini pun habis Pergong, semua balik business as usual. Cadangan, usul dan ketetapan yang dibuat akhirnya wal hasil balik asal.

Ia bermula ketika zaman Pak Lah yang mana banyak sangat hal tidak boleh dicakap. Ini tak boleh, itu tak boleh hingga akhirnya terpaksa Dato Hishamuddin angkat keris dan minta maaf untuk berikan sedikit tarikan.

Rasanya malas juga nak bersesak-sesak dan bersusah cari parking di PWTC tahun ini. Hingga Husin terbaca semalam blog MIK berkata tahun ini Hishamuddin akan lakukan sesuatu Wow! factor. Hmmm ... Tok Hisham nak jual orang ke?

Apa pula Wow! factor tersebut?

 
Tok Hisham nak gantikan keris dengan angkat Trekter ke? He he he ...

Eloklah tu ... Ketika Azmin Ali sibuk nak meniru Jokowi, Tok Hisham tiru Pak Cik dia, Tun Razak untuk hidupkan balik Buku Hijau. Pembangunan urban sudah mengurangkan keupayaan negara untuk kasi makan rakyat. Apa-apa berlaku kelak susah negara!

Hanya satu saja nak buat Pergong menarik iaitu jangan tahan-tahan dan censor orang nak bercakap. Takkan mereka yang bercakap tak tahu jaga nama dan tanggungjawab pada parti. Baca MIK SINI.

Wow! Setengah orang tu bangun pagi tanya nak makan siapa?

bumiyang

Posted: 18 Nov 2014 03:21 AM PST

bumiyang


Terbukti Rafizi Tiada Integriti - Sekadar Lontar Batu Sembunyi Tangan???

Posted: 18 Nov 2014 12:27 AM PST

tunku

Posted: 18 Nov 2014 03:01 AM PST

tunku


Shahrizat cracks up conference delegates in India with witty speech

Posted: 18 Nov 2014 01:07 AM PST


It took less than eight minutes for Wanita Umno chief Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil to crack up delegates at a conference in India's capital here with spontaneous remarks during a candid speech.

The former cabinet minister was among more than 10 speakers at the 125th Anniversary commemoration on "Nehru's Worldview and His Legacy: Democracy, Inclusion and Empowerment", and delegates were already weary by the time Shahrizat took to stage.

"After a fabulous lunch and not less than 10 speakers, it's like making babies - it's easy to make, but believe me it's very hard to deliver them. So, have mercy on me, sir," she told the session's chairman, which drew laughter from delegates.

With the ice broken, she when on to say, "However, I have to warn you that my name is Shahrizat, which is the Malay version of the Persian name Sha-ha-ra-zat. Those of you who don't know Shah-ha-ra-zat, he could spin a story for 1,001 nights. So, you're not going home early."

With the delegates' attention captured, Shahrizat then touched on India's first prime minister, Jawaharlal Nehru and his immense contribution to the world, including empowering women.

"I discovered that Mr Nehru was keen that women play their part as equal citizens in nation-building. Unlike the west, women in India got the right to vote at the same time as men.

"Similarly, Malaysian women were also as blessed as the country's first prime minister Tunku Abdul Rahman had said that, 'before we fight for the independence of the nation, we must fight for the independence of our women.'

"True to the spirit of Nehru, women in Malaysia are already breaking the glass ceiling in various sectors.

"Women are also smart partners of the men in developing the nation, as is happening in India. We in Malaysia practise inclusive democracy which is empowering, especially for the youth and women," she said, which got her a standing ovation from women delegates present.

Rahul Gandhi, Indian National Congress party vice-president, praised Shahrizat for her speech.
"I saw the women giving you a standing ovation. I hope you get much support in everything. If they don't, you can come here," he said in jest.

At the end of the session, the delegates took turns to praise her. One delegate came up and said, "You helped to wake us up. Your speech was so refreshing."

Another delegate went a step further by saying, "I am going to invite you to my next election rally."

Adenan: I didn't accuse the big six of graft

Posted: 17 Nov 2014 10:27 PM PST

Sarawak Chief Minister Tan Sri Adenan Satem has clarified that he did not accuse the state's big six timber companies of corruption.

"I never said they were involved in corruption.

"What I said to them was, you monitor the activities of your contractors, subcontractors, camp managers and workers to see that they are not involved in timber smuggling or illegal felling," he told a press conference at the State Legislative Assembly on Tuesday morning.

Adenan said some social media reports had misrepresented what he said during the signing of a corporate integrity pledge by the companies on Monday.

The big six are KTS, Rimbunan Hijau, Samling, Shin Yang, Ta Ann and WTK.

On his warning not to mess with him, Adenan said it was meant for those engaged in illegal logging and timber smuggling as well as some enforcement officers involved in such activities.

"I said don't mess with me because we are serious about this," he added.

Hisham: Don’t believe what satellite picture shows on MH17

Posted: 17 Nov 2014 07:08 PM PST

The public should not believe the satellite picture supposedly showing Malaysia Airlines flight MH17 shot down by a Ukrainian fighter jet until it has been verified, said Defence Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

He said the public should not take any information, including the image which was released on Russian state-controlled television, without verification from the international bodies investigating the crash.

"Do not take it wholeheartedly or blindly. I have experience with flying carpets and coconuts during MH370.

"Let us wait until the international bodies come up with a verified outcome of their investigation," he said.

He added that a foreign news agency was already claiming that the picture was fake.
Hishammuddin was speaking to the media after meeting with US Marine Corps Forces Pacific Commander Lt General John A. Toolan at the Defence Ministry headquarters here yesterday.

He said one of the main issues discussed with Toolan was increasing threat of the Islamic State (IS) and the continued safety an security for the region.

"This is why the recently concluded first Malaysia-United States join amphibious exercise (Malus Amphex 2014), held in Tanduo, Sabah, is important.

"The amphibious capabilities is vital to our part of the world and the hot spots in our region, particularly in Eastern Sabah," he said.

He said the Malus Amphex, which focused on amphibious landing, engineering and medical civil action programs was greatly beneficial to the Malaysian Armed Forces in dealing with future cross-border threats and intrusions.

Hishammuddin said he hope that joint exercises between Malaysia and US would continue.

Taipingmali (tm)

Posted: 18 Nov 2014 01:13 AM PST

Taipingmali (tm)


Kerajaan Minta MBI Keluarkan Amaran Kepada Pemilik Restoren Yang Tidak J...

Posted: 17 Nov 2014 07:25 AM PST

Jijah Kipas Udang ( bini KETUM) luahkan kekecewaannya

Posted: 17 Nov 2014 07:23 AM PST

The Unspinners

Posted: 17 Nov 2014 11:56 PM PST

The Unspinners


Padan Tony Pua nyalak, Pejuang YTL ....

Posted: 17 Nov 2014 10:31 PM PST



Dah lebih 100 hari, mana laporan polis rafizi?

Posted: 17 Nov 2014 08:30 PM PST


Tuduh saja berani, pengecut nak berdepan

Posted: 17 Nov 2014 06:30 PM PST



Adik Sam Ketot ....

Macam biasa, Rafizi menipu lagi

Posted: 17 Nov 2014 03:28 PM PST



Adakah artikel 11 (4) melarang Kristian dakwah ke orang Islam dihormati?

Posted: 17 Nov 2014 05:30 AM PST



Memang hebat Azmin beretorik.

Tapi bila pihak Kristisn guna utk seleweng akidah orang Islam menggunakan tipu helah bible melayu yg mana orang kristian sendiri tak guna kalimah Allah, mahukah Azmin bertanggungjawab di hafapan Rabbul Jalil?



Janji dan syarat ni semua boleh dimungkiri.






Dulu PAS, ... kini Mahasewel bukan Islam vemari masjid sursu dgn politik

Posted: 17 Nov 2014 03:30 AM PST








Mahkamah sivil tak boleh MASUK CAMPUR urusan syariah

Posted: 17 Nov 2014 01:20 AM PST


Bukan Islam pun tak boleh masuk csmpur hal mahkamah syariah dan rancangan nak adakah mahkamah rayuan dan persekutusn untuk mahkamah syariah.

Ruang kuasa syariah dan sivil jelas tak boleh dicampur-campur.


MCA dan Gerakan harus hormati perlembagaan article 121 (1A)

Ulil, kawan Pudin liberal dan KETUM, boleh lantik NABI!

Posted: 16 Nov 2014 11:30 PM PST


Orang gini yang Pudin dan Nuar Ketum sutuh kita buka minda untuk dialog?

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 17 Nov 2014 11:56 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


Ayunya Adik Menteri Besar Selangor Berhijab...

Posted: 17 Nov 2014 06:00 PM PST

Sejak mahkamah membenarkan lelaki memakai pakaian wanita, maka tak terkejut, kalau kita tengok gambar di bawah nie, adik kepada menteri besar selangor turut mengikut keputusan mahkamah...

Cuma satu je yang aku nak tanya, kalau lelaki pakai pakaian wanita, bagaimana pulak kalau mereka nak masuk tandas? adakah mereka yang berpakaian wanita ini boleh masuk tandas wanita atau mereka kena juga masuk tandas lelaki...

Mungkin perkara tandas nie tak terfikir dek tuan hakim yang bijak sana tu...

Amacam? ayu tak azwan ali adik kepada mb selangor berhijab...


Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia Guna Pangkat, Kereta & Uniform Ala-ala PDRM...

Posted: 17 Nov 2014 12:30 AM PST

Briged Melindungi Pengguna? Penggunaan peralatan dan pangkat ala ala PDRM oleh sebuah NGO harus dicurigai oleh pihak berkuasa?

Minta pihak berwajib seperti KDN dan PDRM tengok-tengokkan sikit briged nie, takut-takut, jadi macam PPS...






Panglima Perang Cyber

Posted: 17 Nov 2014 11:55 PM PST

Panglima Perang Cyber


Analisa Statistik Jenayah Terutama Warga Asing Menurun 2014 - @Zahid_Hamidi @KDNPUTRAJAYA #dszh

Posted: 17 Nov 2014 09:27 PM PST

analisa : 

Tahun 2012 jumlah kes jenayah ialah 153,669 kes dengan jumlah pembabitan warga asing ialah 1% iaitu 1575 kes.

Tahun 2013 sebanyak 147,062 kes direkodkan dengan pembabitan  warga asing seramai 13,591 kes bersamaan 9.2% dari jumlah kes. 

Sepanjang 8 bulan 2014 hanya 85,029 kes jenayah direkodkan dengan kes warga asing telah menurun kepada 9,496 kes atau 11% dari  keseluruhan kes.

Penurunan ini sekaligus membuktikan kejayaan PDRM melaksanakan operasi cegah dan banteras jenayah tahun 2014 terutama yang melibatkan warga asing. 

Walaupun kadar peratusan semakin tinggi namun jika dibandingkan dengan kadar kes jenayah yang semakin rendah ia menunjukkan keberkesanan langkah yang dilaksanakan oleh KDN setakat ini.

Analisa ini berdasarkan kepada jawapan Menteri dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di Parlimen pada 13 November 2014 yang lalu.



KUALA LUMPUR: Sebanyak 9,496 kes jenayah melibatkan warga asing dicatatkan antara Jan hingga Ogos tahun ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Menurutnya, jumlah itu adalah 11.2 peratus daripada keseluruhan 85,029 kes jenayah yang direkodkan dalam tempoh sama di negara ini.
"Walaupun perangkaan itu masih lagi kecil berbanding keseluruhan indeks jenayah negara, polis sentiasa memberi perhatian serius dalam membendung kegiatan jenayah melibatkan warga asing kerana ia boleh membawa kemudaratan kepada rakyat tempatan," katanya.
Ahmad Zahid berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang) yang ingin tahu statistik pendatang asing tanpa izin (PATI) dan pekerja asing yang terlibat dalam kes jenayah serta pelan tindakan kementerian dalam memastikan kegiatan mereka dapat dikawal.
Katanya, daripada jumlah itu, 2,306 melibatkan jenayah kekerasan iaitu bunuh (167), rogol (138), samun berkawan bersenjata api (108), samun berkawan tanpa senjata api (1,008), samun bersenjata api (10), samun tanpa senjata api (377) dan mencederakan (498).
Ahmad Zahid berkata, 7,190 kes pula melibatkan jenayah harta benda iaitu curi (1,871), curi kereta (568), curi motosikal (1,252), curi jentera berat (78), ragut (318) dan pecah rumah (3,103).
Tambahnya, pada 2012 terdapat 1,575 kes jenayah melibatkan warga asing atau satu peratus daripada keseluruhan 153,669 kes jenayah, manakala tahun lepas jumlah itu meningkat kepada 13,591 atau 9.2 peratus daripada 147,062 keseluruhan kes.
Menurutnya, beberapa tindakan telah diambil untuk mengawal kegiatan jenayah oleh warga asing termasuk mengadakan operasi bersepadu melibatkan polis, Jabatan Imigresen, Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.
"Kementerian juga telah menghantar lebih ramai pegawai serta anggota tambahan ke kawasan-kawasan yang kerap menjadi tumpuan warga asing, selain mewujudkan balai atau pondok polis dan meningkatkan operasi besar-besaran di kawasan terbabit," katanya.
Selain itu, katanya polis juga mengadakan kerjasama erat dengan kumpulan masyarakat dan kerajaan tempatan serta meningkatkan keberkesanan penggunaan sistem televisyen litar tertutup (CCTV).
"Cap jari (biometrik) semua pekerja asing turut diambil melalui program 6P untuk mengesan kemasukan kali kedua dan pendaftaran rekod jenayah," tambahnya.

Pembuli Jalanan Ini Mesti Ditahan dan Dikecam Rakyat Malaysia

Posted: 17 Nov 2014 08:55 PM PST

Video PM @NajibRazak dan Rosmah di APEC Beijing Cecah Lebih 600 Ribu Hits di Youtube

Posted: 17 Nov 2014 07:59 PM PST




Ramai orang suka melihat benda yang memalukan orang lain. Tidak ramai mahu melihat benda yang membanggakan orang lain. 

Sepatutnya politik tidak menyentuh isu remeh seperti ini namun ramai yang berfikiran singkat menggunakan perkara seperti ini untuk orang awam yang menggemari sesuatu yang melucukan dan merendahkan orang lain.

Orang beriman tidak akan menghina sesiapa pun dan mereka akan memelihara aib orang... Janji Allah perbuatan baik dibalas baik dan perbuatan jahat dibalas jahat...

Mari kita bermuhasahah diri dan ingat mati....

Mohon JAKIM Siasat Penceramah Dr Bilal Philips Akan Datang Ke Malaysia

Posted: 17 Nov 2014 07:14 PM PST

Menurut info beliau adalah penyebar fahaman Wahhabi....

Mohon Jakim Siasat dan bertindak.

Rakaman video detik sejurus pesawat MH17 terhempas - Astro Awani

Posted: 17 Nov 2014 12:55 AM PST

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/mQ8uUQF6XRE


Sent from my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 17 Nov 2014 11:29 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TAU DAH...1MDB BANYAK TOLONG MELAYU-ISLAM PUNCA KAPIR PKR DAN DAP MARAH SANGAT

Posted: 17 Nov 2014 06:46 PM PST


1Malaysia Development Bhd (1MDB) memberi jaminan semua pelaburannya diurus secara berhemat dan profesional.

"Sesetengah pinjaman adalah dalam bentuk jangka panjang tapi kami percaya komitmen kewangan ini dapat dipenuhi.

"Kami juga dalam proses menambahkan dan mencairkan nilai aset yang kami ambil alih," kata Pengerusi 1MDB Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin dalam sidang media di ibunegara semalam.

Bagi menjawab salah tafsiran terhadap keupayaan 1MDB membayar balik pinjamannya, beliau berkata kumpulan itu sedang meneliti untuk menstrukturkan semula pinjamannya bagi menangani ketidaksesuaian projek pelaburan jangka panjang dan pinjaman jangka pendek.

Beliau berkata projek Tun Razak Exchange (TRX) dan Bandar Malaysia serta pelaburan dalam sektor tenaga berbentuk jangka panjang dengan tempoh matang mengambil masa yang lama.


Kumpulan itu mencatatkan kerugian RM665.3 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014 terutama disebabkan oleh kos kewangan yang besar berjumlah RM2.4 bilion berbanding RM1.6 bilion pada tahun kewangan terdahulu.

"1MDB menggabungkan aset Jimah Energy bagi tahun kewangan 2014, mengembangkan secara positif operasi hartanahnya menyebabkan peningkatan perbelanjaan operasi dan kos pembiayaan," kata Lodin.

Nilai asas aset kumpulan meningkat kepada RM51.4 bilion berbanding RM44.6 bilion pada tahun kewangan 2013 dengan pinjaman bertambah daripada RM36.2 bilion kepada RM41.9 bilion.

Pendapatan keseluruhan naik 50 peratus daripada RM2.6 bilion kepada RM4.3 bilion tahun ini mencerminkan kualiti portfolio aset yang sedang dibangunkan dan keutuhan penjanaan pendapatan.

Lodin menegaskan pelaburan yang disimpan di Pulau Cayman sah dari segi undang-undang menerusi subsidiarinya Brazen Sky Ltd atas tujuan cukai dan pelunasan hutang dolar AS.

"Pulau Cayman dianggap sebagai pulau lindungan cukai. Kami dimaklumkan adalah sesuai untuk kami mempunyai syarikat yang didaftarkan di Pulau Cayman dan bagi kami meletakkan dana dalam syarikat ini.

"Ini hanya proses sementara kerana anda perlu ingat dana ini pada asalnya dilabur dalam usaha sama dengan pihak lain," katanya.

Beliau berkata setakat 31 Mac 2014, aset dan liabiliti 1MDB masing-masing berjumlah RM51.4 bilion dan RM48.9 bilion.

Setakat ini 60 peratus atau kira-kira RM4 bilion daripada dana sudah dicairkan bagi pelunasan pelbagai komitmen kewangan 1MDB dan syarikat di landasan untuk mencairkan baki 40 peratus lagi menjelang akhir tahun.

- Bernama

Anwar memang suruh Rafizi attack 1MDB sebab ia menjejaskan syarikat-syarikat kapir harbi yang menjadi penyumbang dana utama kepada PR. Syarikat-syarikat ini dikuasai oleh rakan-rakan strategik DAP.

Memang puak-puak ni tak suka melihat Melayu-Islam maju mulalah mereka tuduh rasuah, kroni, seleweng wang rakyat...Maka Anwar menjadi kuda tunggangan puak-puak kapir akan cuba menjahanamkan ekonomi negara untuk memburukkan BN.

Teruskan fitnah wahai Anwar dan Rafizi...korang tak perlu bertaubat dan memohon ampun kepada Allah s.w.t kerana dosa pahala itu tiada nilainya bagi orang-orang yang liberal macam kamu semua.

Ya teruskan fitnah, kami pula akan terus menyatakan kebenaran kerana itu jihad kami.


SIDANG RAFIZI AKAN MOHON MAAF ISU 1MDB

Posted: 17 Nov 2014 04:00 PM PST

GAMBAR ASAL LETAK TUN DR MAHATHIR, SEKARANG SUDAH UBAH, FROM RAFIZI PENDUSTA

WAN AZIZAH, HAK SAYA GEMBIRA MELANCONG, SIAPA SURUH KAMU DUDUK DI KAJANG?

Posted: 17 Nov 2014 03:00 PM PST

DAAJAY RADIO FREE SARAWAK KEMABUKAN KETUM, MARAH BN SEKAT KEBEBASAN BERSUARA...MUAHAHAHAHA

Posted: 17 Nov 2014 02:32 AM PST


Clare Rewcastle Brown, pengasas Radio Free Sarawak (RFS) 'terpaksa' menutup siaran mereka dengan memberi alasan bahawa siaran mereka disekat oleh 'jammer' yang dibeli kerajaan Negeri Sarawak; walhal tuduhan itu tidak berasas dan tiada bukti.

Clare yang juga pengendali portal fitnah, Sarawak Report itu kali ini turut menuduh kerajaan Negeri Sarawak telah membeli alat 'jammer' dari Maes Ludo yang berpengkalan di Belgium dengan harga jutaan ringgit.


Hakikatnya Radio Free Sarawak sudah tidak mendapat sambutan dari pendengar di kawasan pedalaman Sarawak. Kaji selidik pintu ke pintu yang telah dijalankan di kawasan pedalaman Sarawak berkenaan siaran RFS ini telah dijalankan sejak 2 tahun kebelakangan ini membuktikan bahawa penduduk rumah panjang sudah bosan dengan pembohongan yang dilakukan oleh Peter John Jaban, salah seorang penyampai RFS.

Sebelum ini, pada bulan Mei 2014 yang lepas Clare dan Peter juga pernah menuduh siaran mereka telah disekat dengan alat 'jammer' yang dipasang oleh pihak RTM. Bila diminta bukti lengkap berkenaan jenis dan lokasi alat tersebut, Clare dan Peter sehingga hari GAGAL tampil dengan bukti kukuh sebaliknya berulang kali menyebar fitnah mengatakan bahawa siaran mereka terganggu akibat 'jammer' yang dipasang oleh RTM.

RFS beroperasi menggunakan siaran pada gelombang rendah (shortwave) pada frekuensi 15420khz dan transmitter yang digunakan cuma mempunyai kuasa 100KiloWatt. RTM pula beroperasi menerusi transmitter berkuasa 500KiloWatt. 

Dari segi teknikal dan logik, sememangnya frekuensi RFS tidak mampu menyaingi kehebatan RTM. Maka sebab itulah dan tidak perlu dipersoalkan mengapa siaran RFS terjejas. 

Kelembapan siaran RFS tidak perlu disabotaj, ianya secara automatik tidak akan dapat menyaingi kuasa transmeter lebih tinggi yang digunakan RTM. Kebarangkalian yang tidak mustahil, RFS mensabotaj siarannya sendiri.


Tuduhan tidak berasas terhadap RTM ini menjelaskan bahawa modus operandi RFS hanyalah cuma untuk mendapat perhatian pihak tertentu dengan tujuan tidak lain dan tidak bukan; hanyalah untuk mendapatkan peruntukan wang ringgit. 

Dengan menghantar laporan berbentuk aduan kepada International Transmission Union (ITU), RFS ketara bertindak 2 dalam 1. Selain ingin mendapat perhatian I.T.U, ternyata wang peruntukan tersebut digunakan untuk tujuan peribadi sahaja. Rujuk (sini)

Hidup mewah seorang cassanova RFS yang sering bertukar betina jadi kebanggaan para pencacai Pakatan Rakyat   
Setelah gagal menuduh RTM, kali ini sekali lagi pasangan Clare dan Peter John Jaban membuat propaganda untuk tujuan mendapat saluran bantuan kewangan yang lebih besar dari luar negara. 

Jika tuduhannya saluran disekat oleh 'jammer' bernilai jutaan ringgit, sudah pasti kali ini Clare dan Peter memerlukan kos puluhan juta yang kononnya untuk operasi RFS. 

Yuran bulanan untuk perkhidmatan siaran radio untuk RFS memakan belanja lebih kurang USD300 setiap sejam. Siaran RFS yang berkumandang selama 90 minit setiap hari; maka yuran tetap yang dibiaya oleh kedua pasangan ini ialah minimum RM43,200 sebulan. 

Kos setahun sebanyak RM513,400 bukanlah satu jumlah yang sedikit; ianya tidak termasuk perbelanjaan lain sebagai kos penyelenggaraan. 

Anda bayangkan bagaimana pasangan Peter John Jaban dan Bruno Manson boleh mendapat pendapatan sebanyak itu? Adakah benar pasangan ini mendapat peruntukan hampir RM1,000,000 setahun?

Lepas 'hayun' jalang-jalang, Peter Jaban akan kemabukan ketum dan kutuk-kutuk kerajaan Sarawak. 
Selain mendapat dana kewangan jutaan ringgit dari Bruno Manson , RFS juga dibiayai oleh beberapa pihak individu tempatan termasuk parti politik pembangkang, PKR dan DAP. Oleh kerana siaran yang kurang sambutan, maka sebab itu jugalah pasangan ini resah membuat alasan.

Masih menjadi kemusykilan mengapa DAP dan PKR yang berlagak bijak masih lagi menyalur dana kepada RFS. Adakah dengan alasan teknikal ini membuatkan parti politik pembangkang itu mudah tertipu dengan permainan Peter dan Clare.

Sumber: http://www.sematankelawas.com/2014/11/kantoi-lagi-sarawak-report-kurang-dana.html


RFS dah tak laku, deejay pulak kaki songlap duit dan sangap betina...memang layak jadi kawan Nuar Berahim.


Siapa John Peter Jaban disisi Anwar ? (sini) 

SELEPAS HENTAM HJ HADI, GENG LIM GUAN ENG HENTAM NIK AZIZ PULA

Posted: 17 Nov 2014 01:30 AM PST

Facebook pro ulama, El Haraki mendapat maklumat selepas ini sasaran kritikan akan ditujukan kepada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana membela Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu ketidakhadiran mesyuarat Majlis Presiden pakatan Rakyat.
Sindir El Haraki kritikan itu bukan sekadar datang dari DAP, tetapi dari dalaman parti sendiri.
"Sebelum ini "kamu" sudah bedil TG Abdul Hadi dan TG Haron Din. Kali ini, jika "kamu" menghentam juga TG Nik Aziz maka lengkaplah misi "kamu" yakni adalah orang yang impikan ulamak itu jatuh. Jelaslah juga "kamu" memusuhi ulamak,"katanya.
Bernama semalam melaporkan Nik Abdul Aziz telah membidas tindakan pemimpin DAP yang mempersoalkan kegagalan Hadi hadir ke mesyuarat itu, sedangkan Presiden PAS mempunyai alasan tersendiri tidak dapat berbuat demikian.
"Dia (Hadi) tidak datang mesyuarat disebabkan malas atau uzur? Dia uzur. Kenapa paksa orang uzur hadir mesyuarat.
"Kerja 'orang bodoh' ini (mempersoalkan ketidakhadiran Hadi)," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya di Pulau Melaka.
Sebelum ini, Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP meluluskan resolusi bagi mendesak Hadi hadir ke mesyuarat PR.
Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, Hadi perlu hadir bagi memastikan PR, gabungan PKR, DAP serta PAS, berdaya maju dan mendapat keyakinan pengundi.
El Haraki merumuskan pihak tertentu dalaman PAS telah bersekutu dengan pihak luar (DAP) bertujuan untuk menjatuhkan Presiden PAS.
Turut didedahkan dalam mesyuarat PAS, kumpulan tertentu telah menengking dan berpakat mengkritik Hadi dan tidak mempedulikan hujah-hujah pembelaan Presiden itu.
"Wahai anak muda. Jika ada golongan yang bersekutu dengan "orang luar" daripada PAS bagi menjatuhkan Tuan Guru Presiden PAS, maka siap sedialah kita memerangi "mereka".
"Teguh bersama Kepimpinan Ulamak itu adalah perkara yang mesti ada dalam diri kita semua,"katanya lagi

Belantan

Posted: 17 Nov 2014 11:28 PM PST

Belantan


Persekitaran punca orang Cina gagal kuasai bahasa Melayu?

Posted: 17 Nov 2014 09:42 PM PST

Prof. Madya Dr. Lim Swee Tim

Masalah utama orang Cina tidak dapat menguasai bahasa Melayu dengan fasih kerana terdapat kekangan persekitaran di sekolah vernakular yang tidak membantu mereka berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan.

Aktivis bahasa, Prof. Madya Dr. Lim Swee Tim berkata, orang Cina, termasuk pelajar bukannya tidak suka, benci atau anti dengan bahasa Melayu tetapi mereka sebenarnya tidak boleh bertutur dengan baik meskipun memperoleh keputusan cemerlang dalam mata pelajaran tersebut.

Katanya, bagi menyelesaikan masalah itu, kerajaan perlu mengubah sistem pengajaran dan pem­belajaran (P&P) bahasa Melayu di sekolah vernakular, khususnya di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

"Ini sahaja langkah yang perlu diambil dan saya yakin semua pihak termasuk Pertubuhan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) akan turut bersetuju.

Apa tujuan mereka terbalikkan Jalur Gemilang?

"Kerajaan tidak perlu mengambil langkah menutup sekolah-sekolah vernakular ini kerana sekolah Arab juga terlibat sama, sedangkan sekolah seperti itu penting dalam mendidik pelajar untuk menguasai bahasa Arab sekaligus memahami maksud hadis dan al-Quran," katanya kepada di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai peringatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya masyarakat Cina sensitif terhadap orang Melayu seperti mana orang Melayu bertindak sama terhadap kaum tersebut bagi memastikan negara terus aman dan harmoni, semalam.

Mengulas lanjut Swee Tim berkata, perubahan P&P itu secara tidak langsung mengatasi masalah polarasi atau berpuak-puak dalam kalangan pelbagai kaum di negara ini.

Katanya, situasi itu wujud kerana orang Cina atau India tidak boleh bergaul mesra dengan orang Melayu atas sebab kekangan pemahaman dalam bahasa kebangsaan.

Mengapa mereka menolak?

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Persatuan Alumni Pemimpin Mahasiswa Aspirasi Malaysia (Aspirasi), Mohd. Zafry Mohd. Yunus berkata, kaum Cina harus menyemai semangat kenegaraan yang tinggi dalam diri mereka.

Perkara itu, kata beliau, kerana sejak kebelakangan ini banyak isu perkauman serta penghinaan terhadap negara dan institusi diraja berlaku.

Katanya, perkembangan tersebut adalah berpunca daripada kurangnya penerapan nilai murni serta pemahaman mendalam terhadap Rukun Negara dalam kalangan masyarakat.

"Penguasaan dalam penggunaan bahasa Melayu dengan betul juga harus ditekankan kerana dengan adanya persamaan dalam bahasa dapat kita memastikan komunikasi yang lebih berkesan dan semangat 1Malaysia boleh direalisasikan.

"Saya ingin mencadangkan agar parti komponen Barisan Nasional (BN) terutama MCA, MIC dan Gerakan melakukan satu inisiatif bersama untuk menggalakkan kaum bukan Melayu mempelajari bahasa Melayu dengan lebih efektif,'' katanya.-UMO

Suara Politik
Belantan

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 17 Nov 2014 09:51 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


KITA PERLU TERUS PERJUANGKAN ISU INI

Posted: 17 Nov 2014 07:31 AM PST

ADENAN SATEM BALUN KAW KAW 6 SYARIKAT BALAK !

Posted: 17 Nov 2014 02:44 AM PST

WAJIB SEBAR

Posted: 16 Nov 2014 11:58 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 17 Nov 2014 09:25 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Azmin Ali Tidak Boleh Lawan Ahli Parlimen BN Ini

Posted: 17 Nov 2014 08:02 PM PST

JURI RAKYAT

Posted: 17 Nov 2014 07:45 PM PST

JURI RAKYAT


Seorang Pria Berkekuatan Listrik

Posted: 17 Nov 2014 01:28 AM PST

Juri Rakyat - Seorang Pria Berkekuatan Listrik. Manusia pada dasarnya memang punya energi listrik dalam tubuhnya. Tapi bagaimana kalau benar-benar ada manusia yang punya daya listrik yang bisa menyalakan lampu ketika dipegangnya. Kejadian itu ditemukan di China, ketika seorang kakek bernama Zhang Deke dari Xinjiang memiliki kemampuan menyembuhkan dengan energi listrik.

Dengan menggunakan arus listrik 220 volt di tubuhnya, kakek Zhang Deke mengobati Wang Xinhao yang menderita sakit pinggang. Beberapa bulan lalu, Wang Xinhao proliferasi ruas tulang pinggang, 1-7 sen dinya kaku, sepanjang hari berbaring di ranjang dan tidak dapat mengatasi kehidupan sehari-harinya. Rumah sakit setempat juga belum berani melakukan operasi mengingat keadaan penyakit dan usianya. Namun, setelah diterapi listrik 9 kali/bulan oleh kakek Zhang Deke, keadaan penyakit Wang Xinhao tampak mulai membaik, dan sekarang juga sudah bisa bergerak aktif mengendarai sepedanya.
     Contoh lain, Kakek Zhang Deke menggantungkan 6 buah lampu 13 watt warna merah dan putih di atas kepala dan telinganya, satu tangannya menggenggam kawat bermuatan listrik, sedang tangan satunya lagi menggenggam kawat tak berarus listrik, setelah tersambung dengan sumber listrik, perlu diketahui sumber listrik sebesar 220 volt di badannya itu sebagai penghantar, dan tidak lama kemudian 6 buah lampu 13 watt semuanya pun menyala seketika, bahkan tingkat terang lampu tersebut dapat dikendalikannya.

Menurut informasi, kakek yang berusia 71 tahun ini adalah seorang buruh pensiunan, kadang kala ia selalu berolahraga untuk "menyehatkan badannya". Deng an arus listrik tegangan 220 volt, orang-orang setempat menyebutnya sebagai "manusia ajaib" atau "manusia listrik". Tubuhnya tidak saja sebagai konduktor, bahkan dapat mengendalikan arus listrik. Selain itu, arus listrik bertegangan 220 volt yang melalui tubuhnya juga dapat memanggang hingga matang seekor ikan hidup dalam waktu 2 menit.

Kakek Zhang kerap mengobati encok, radang sendi, sengal pinggang dan sebagainya kepada para kerabat dan sahabat karibnya atau mereka yang berhubungan baik dengannya dengan arus listrik di badannya, dan hasilnya sangat efektif. Setelah tubuhnya dialiri arus listrik tegangan 220 volt, ke-5 jari tangannya pun menjadi "jarum listrik", yang digunakan untuk terapi listrik, Kakek Zhang juga tidak pernah meminta bayaran pada orang yang diterapi dengan listriknya, jika dalam 3 hari terapi dan belum tampak hasilnya, maka ia akan meminta penderita untuk berobat ke rumah sakit.

Tahun 1994 setelah pensiun, ia ke lembaga ilmu pengetahuan China cabang Xinjiang untuk check-up, dan kesimpulan dari personil riset ilmiah, kondisinya termasuk suatu manifestasi abnormal kekuatan tubuh yang unik, adapun mengenai sebabnya, para ahli terkait tidak memberi jawaban yang pasti....
apa ada kelainan dengan sistem transpotrasinya(darahnya)? pasalnya listrik pasti menjalar lewat air dan garam yang lewat di tubuhnya...

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 17 Nov 2014 03:41 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Pengakuan isteri bangga zakar suami besar dan bertenaga

Posted: 17 Nov 2014 05:00 PM PST

Isteri, Norhayati Abdul Mutalib tahun tidak pernah rasa malu mahu menyatakan bahawa dia sangat bangga dengan apa yang dimiliki oleh suaminya malah menafikan bahawa wanita akan menderita kesakitan jika mempunyai suami yang alat kelaminnya luar biasa.




Saya akui senjata suami memang luar biasa saiznya.

Malah kalau nak cari yang dapat menandingi saiz suami saya dalam masyarakat kita, pastinya susah.

Sumber

Amuk syak rakan, isteri jalin hubungan sulit

Posted: 17 Nov 2014 03:15 PM PST

Gambar hiasan
Chukai: Berang selepas mengesyaki sahabat baik mempunyai hubungan sulit dengan isteri, seorang lelaki bagaikan dirasuk apabila bertindak memukul rakan terbabit menggunakan objek keras dalam kejadian di Kampung Baru Kiri, Kemasik, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian itu, mangsa berusia 22 tahun dikatakan parah sehingga terpaksa dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) selepas mengalami kecederaan teruk akibat tindakan suspek terbabit.

Menurut sumber, kejadian jam 8.30 malam itu dipercayai disedari penduduk kampung itu yang kemudian memaklumkan nasib malang menimpa mangsa kepada abangnya yang ketika itu berada di rumahnya di kampung sama.

Katanya, terkejut dengan berita itu, abang mangsa yang bekerja sebagai buruh berusia 24 tahun bergegas ke rumah suspek bagi melihat kejadian itu.

Namun, sebaik tiba di rumah suspek, abang mangsa terkejut mendapati adiknya terbaring dalam keadaan separuh sedar dan segera membawa mangsa ke Hospital Kemaman sebelum membuat laporan polis.

"Mangsa yang cedera di bahagian selaput mata dikejarkan ke HSNZ untuk rawatan lanjut pada jam 10 malam," katanya.

Menurutnya, susulan laporan berkenaan, polis ke rumah suspek bagi melakukan tangkapan pada jam 12.10 tengah malam, semalam, tetapi suspek tidak ditemui, dipercayai melarikan diri.

"Berdasarkan siasatan awal, suspek dikatakan bertindak demikian apabila tidak puas hati dengan mangsa yang disyaki ada hubungan sulit dengan isterinya," katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Asisten Komisioner Wan Abd Aziz Wan Hamzah ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Beliau berkata, usaha mengesan suspek masih dijalankan dan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian itu tampil bagi membantu siasatan.

Siapa selepas TSKI?

Posted: 17 Nov 2014 03:00 PM PST


Cari kepuasan seksual, guru cabul 6 murid

Posted: 17 Nov 2014 12:01 AM PST

Gambar hiasan
Surabaya: Polis menangkap seorang guru sekolah rendah di Gubeng di sini selepas dia mengaku mencabul enam murid.
Guru berkenaan, Riadi, 55, dalam pengakuannya ketika disoal siasat berkata, dia bertindak demikian kerana ingin mencari kepuasan seksual.

"Suspek mengaku tidak puas menjalinkan hubungan dengan isterinya. Dia lebih tertarik dengan kanak-kanak bawah usia," kata jurucakap polis Surabaya, Sumaryono, semalam.

Riadi yang mengajar subjek kesenian ditangkap di pelabat pelajaran Kota Surabaya selepas polis menerima laporan daripada beberapa ibu bapa muridnya.

Selain itu, polis juga mengambil keterangan enam murid berkenaan yang semuanya mengaku pernah dicabul oleh Riadi.

Guru berkenaan yang berdepan dengan hukuman penjara maksimum 15 tahun, kini ditahan di balai polis Surabaya untuk siasatan lanjut sebelum dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan berkait dengan Undang-Undang Perlindungan Anak. - Agensi

Stress punca remaja rogol biri-biri

Posted: 16 Nov 2014 11:28 PM PST

Fresno (California): Seorang pelajar universiti yang dituduh mengadakan seks dengan biri-biri berkata, dia bertindak demikian kerana terlalu stres menghadapi peperiksaan.

Lelaki berusia 23 tahun itu ditangkap mengadakan seks oleh rakan pelajarnya di Universiti Fresno State selepas mendengar bunyi bising dari kandang haiwan berkenaan di kampus.

Pelajar yang namanya tidak didedahkan memberitahu polis, dia amat tertekan dengan peperiksaan yang bakal dihadapinya, menyebabkan dia minum terlalu banyak arak.

"Ia sungguk menjijikkan dan membuat saya marah. Kenapa perlu lepaskan geram pada haiwan semata-mata kamu tertekan dengan peperiksaan," kata Marisa Burkdoll, antara pelajar yang menguruskan haiwan berkenaan di kampus itu.

"Pelajar itu bukan tertekan tetapi mungkin menghadapi masalah mental.

"Dia sasarkan haiwan yang tidak boleh mempertahankan diri mereka," katanya sambil mendesak pihak berkuasa memenjarakan pelajar terbabit.

Biri-biri berkenaan ialah sebahagian daripada haiwan yang diternak di kampus itu untuk tujuan pembiakan dan ternakan. Ia kini dirawat oleh veterinar. - Agensi

Remaja ceroboh, cabul, ugut jiran sedang mandi

Posted: 16 Nov 2014 05:01 PM PST

Tertuduh (tengah) dibawa ke mahkamah, semalam.
KOTA BHARU - Padah buat seorang remaja kerana menceroboh rumah, mencabul dan mengugut menyebarkan gambar mandi isteri jirannya, dia dihukum penjara sehari dan didenda RM10,000 oleh mahkamah majistret, di sini, semalam.

Hukuman diputuskan Majistret, Nik Habri Muhamad terhadap tertuduh, Muhammad Nazrul Isham Dolah, selepas dia mengaku bersalah. Muhammad Nazrul turut dikenakan hukuman penjara 28 bulan jika denda gagal dijelaskan.

Tertuduh didakwa atas tiga tuduhan iaitu menceroboh masuk rumah pasangan suami isteri terbabit dan mencabul wanita berkenaan serta membuat ugutan jenayah terhadap mangsa di Kampung Pasir Tumboh, Kubang Keranji, di sini, pada jam 10 malam, 3 September lalu.

Mangsa pada 6 September lalu mendapati lantai rumah sewa di bahagian bilik diumpil dipercayai oleh seorang pekerja bengkel besi sebelah rumah kerana tiga hari sebelumnya, lelaki terbabit masuk ke rumah mangsa dan memeluknya dari belakang serta meletakkan pisau di leher.

Tertuduh juga berkata dia menginginkan mangsa, namun mangsa berjaya melepaskan diri. Sebelum ini, lelaki sama banyak kali menghantar surat dan mesej mahu menyebarkan gambar mandi yang diambil secara curi jika mangsa tidak menyerah diri.

Tertuduh didakwa sekali lagi menceroboh ke rumah mereka di alamat sama, pada jam 1.30 pagi, 8 September lalu.

Pendakwaan ke atas tertuduh dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Nurliyana Md Zukri.

Pemain muda India kejutkan Lin Dan 'straight set'

Posted: 16 Nov 2014 04:45 PM PST

FUZHOU: Pemain perseorangan India, Kidambi Srikanth dan Saina Nehwal masing-masing berjaya menggondol gelaran juara perseorangan di Badminton Terbuka China pada Ahad dengan Srikanth membuat kejutan apabila mengalahkan idola tuan rumah Lin Dan di aksi final.

Lebih manis apabila kemenangan dicatatkan pemain ke-16 dunia itu dengan straight sets 21-19, 21-17 dalam perlawanan yang berlangsung selama 46 minit.

Srikanth bagaimanapun sedikit cemas apabila ketinggalan 17-19 pada satu ketika di set pertama sebelum bangkit meraih empat mata berharga untuk menang dengan 21-19.

Dia terus mempamerkan permainan bertenaga untuk menang set kedua dan muncul juara dengan 21-17.

Tidak menghampakan, rakan senegaranya, Saina Nehwal yang turut muncul juara dalam kategori perseorangan wanita, selepas menewaskan pemain Jepun Akane Yamaguchi dengan 21-12, 22-20.

Harimau Malaya kalah lagi

Posted: 16 Nov 2014 04:31 PM PST

KUALA LUMPUR 16 Nov. - Persiapan Harimau Malaya bagi menghadapi Piala AFF Suzuki semakin mencetus kebimbangan apabila skuad kendalian Dollah Salleh tewas 1-3 kepada Vietnam dalam perlawanan persahabatan di Stadium Nasional My Dinh, Hanoi sebentar tadi.

Walaupun bermula garang dengan jaringan pendahuluan menerusi Mohd. Amri Yahyah pada minit ke-13, tuan rumah bangkit pada babak kedua menerusi Mac Hong Quan pada minit ke-46, disusuli sepakan penalti yang disempurnakan Nguyen Van Quyet pada minit ke-56 dan Ngo Hoang Tinh, minit ke-81.

Bertambah malang buat Harimau Malaya, mereka terpaksa menamatkan permainan dengan 10 orang apabila Mohd. Muslim Ahmad dilayangkan kad merah pada minit ke-48

Ah ah ah... jangan tinggal solat tau

Posted: 16 Nov 2014 04:11 PM PST

bERANIKAN hATI

Posted: 17 Nov 2014 03:37 PM PST

bERANIKAN hATI


MANA HILANGNYA 30 RIBU BANGLA DI CAMERON HIGHLANDS ?

Posted: 16 Nov 2014 09:54 PM PST

Gambar hiasan


Terdahulu, Utusan Malaysia @ Utusan Meloya melaporkan Cameron Highlands 'ditawan' dengan kehadiran 30,000 (Tiga Puluh Ribu) Bangla. Semua pihak jadi ribut dan kelam kabut dengan kenyataan berkenaan.

Tentu sekali Zahid Hamidi mengetap bibir apabila ada kenyataan yang secara tidak langsung mempertikaikan kewibawaannya. Berikutan itu beberapa operasi dijalankan bagi memburu PATI hingga 'ke lubang cacing'.

Menteri-menteri yang berjawatan dalam UMNO tentu kelam kabut kerana tidak lama lagi kewibawaan mereka akan dipersoalkan atau 'disindir' dalam PAU nanti. 

Begitulah baiknya apabila Utusan dan Awang Selamat seekali menjolok 'sarang' tebuan, lebah atau kelulut. Semua serangga-serangga itu akan berterbangan, jika tidak menyengatpun akan berkeliaran disekeliling sarang.

Cuma kita nak tanya, selepas operasi 'memburu' dijalankan, mana dia 30,000 Bangla atau PATI sebagaimana tuduhan Utusan? Mampukah beribu-ribu PATI itu menyelinap didalam hutan atau dilain-lain tempat? Jika mereka masih bebas bersembunyi, salah siapakah pula kali ini? Apa asas kepada bilangan seperti tiduhan Utusan itu?

Atau, kita hanya 'seriau' kepada berita yang tidak pasti kesahihannya serta melompat dan melatah?


Sahibul hikayat maka hujan pun mulalah turun mencurah-curah. Adapun paras air-air sungai pun pastilah akan naik dan segala kawasan-kawasan tanah pamah akan ditengglami air juga akhirnya. 

Adapun segalanya itu adalah kuasa dan kehendak Allah jugalah adanya dan tiada jugalah sesiapa dapat menahannya melainkan elok dijadikan ikhtibar semata-mata. Jika takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai.. jika tak hendak dihanyyutkan banjir lumpur, jangan berumah ditepi sungai diperbukitan.





Cucu Tok Selampit

Posted: 17 Nov 2014 01:31 PM PST

Cucu Tok Selampit


"Townhall Meeting"? Apa Itu? I Don't Know Sepatah Haram Wahai Pemuda UMNO Malaysia cc. @khairykj

Posted: 17 Nov 2014 05:26 AM PST


Parti keramat UMNO terkenal dengan sikap dan sifat keMelayuannya. Manakala barisan Pemudanya pula adalah pemimpin pelapis masa hadapan yang akan mengantikan pemimpin yang sedia ada. Apa rasanya kalau majlis Pemuda UMNO menggunakan Bahasa Inggeris sebagai tajuk majlis atau acara? 

Hina sangatkah Bahasa Malaysia sehingga tidak boleh dijadikan sebagai tajuk majlis rasmi Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia? Atau adakah anak-anak muda Malaysia tidak boleh didekati dan ditarik menyertai parti UMNO sekiranya majlis menggunakan Bahasa Melayu? 

Apakah apabila tiba Perhimpunan Agong UMNO sehari dua lagi, semua perwakilan Pemuda akan menjerit "Hidup Melayu" sedangkan Bahasa Melayu sendiri mereka pinggirkan. Ada orang yang akan berkata bahawa orang Melayu mula pandai dan berkemajuan setelah menguasai Bahasa Inggeris. Betul ke? 

Tahukah mereka orang buta huruf di New York mahupun di London lebih fasih berbahasa Inggeris berbanding Rakyat Malaysia yang bergelar 'Doctorate'. Bagi CTS yang tidak fasih berbahasa Inggeris ini, boleh saya bertanya "Townhall Meeting" tu apa ya? Mee segera?



Kenaikan Tambang Pengangkutan Awam - @rafiziramli Terlupa Pemandu Bas & Teksi Juga Adalah Ibu Bapa

Posted: 16 Nov 2014 07:00 PM PST


Kalau bukan Raja Spin bukanlah Rafizi Ramli. Ahli Parlimen Pandan ini yang juga merupakan Setiausaha Agong PKR, sebelum ini beberapa kali telah terkantoi dengan isu yang sering dimainkan oleh beliau untuk menjadi menjadi popular. Dua tiga hari lepas, beliau telah memainkan isu tindakan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk mengemukakan cadangan kepada kabinet untuk menaikkan tambang pengangkutan awam. Bagi orang yang mungkin tidak pernah atau jarang menaiki pengangkutan awam seperti Rafizi Ramli, komen beliau agak dangkal dan nampak tidak berpijak di bumi yang nyata.

Rafizi Ramli memainkan isu sensitif situasi ibu bapa yang mungkin tertekan dengan kenaikan tambang pengangkutan awam ini di dalam laman sosial Facebook beliau. Rafizi Ramli mungkin terlupa atau buat-buat lupa bahawa pemandu bas sekolah, pemandu teksi, pemandu bas awam yang lain juga adalah ibu bapa. Salahkah SPAD mengemukakan cadangan kepada Kerajaan untuk menaikkan harga tambang untuk membantu golongan pemandu bas dan teksi ini meningkatkan pendapatan mereka? Bukankah mereka juga Rakyat Malaysia? Dengan memaksa sistem pengangkutan awam tidak menaikkan kadar tambang, adakah Rafizi Ramli mahu industri tersebut lumpuh?

Untuk pengetahuan Rafizi Ramli, kali terakhir kadar tambang pengangkutan awam disemak adalah pada tahun 2009! Pekerja sektor awam dan swata mendapat kenaikan gaji dan elaun setiap hari. Sedangkan kita mahu menyekat rezeki pengusaha dan pemandu bas untuk kenaikan tambang bas dan teksi yang kini mencecah hampir 5 tahun? Adilkah kita menghukum pengusaha dan pemandu bas dan teksi terpaksa menerima beban kenikan bahan bakar, tol dan barangan lain semata-mata agar kita Rakyat dapat hidup selesa? Sekali lagi CTS bertanya, pengusaha dan pemandu teksi dan bas bukan Rakyat Malaysia kah yang perlu hidup selesa dan sempurna? Jangan lupa mereka juga ada keluarga untuk disara!

@rafiziramli Kantoi Menipu - Tun Dr Mahathir Tidak Pernah Bersetuju Hadir Sebagai Panel Forum 1MDB

Posted: 16 Nov 2014 05:41 PM PST


Menurut sumber daripada Pejabat Tun Dr Mahathir, beliau tidak pernah memberi persetujuan untuk hadir ke Forum 1MDB anjuran National Oversight & Whistleblowers (NOW). Tindakan Setiausaha Agong PKR, Rafizi Ramli menggunakan nama Tun Dr Mahathir untuk tujuan politik murahan beliau amat keterlaluan. Rafizi Ramli tidak sewajarnya menggunakan nama Tun Dr Mahathir sebagai promosi untuk menarik orang ramai hadir ke forum berkenaan. Langkah sumbang Rafizi Ramli menggunakan nama Tun Dr Mahathir mudah dibaca apabila beliau seringkali kecundang dalam sessi perbahasan di Dewan Rakyat berkenaan isu 1MDB.

Pihak penganjur ada menghantar surat jemputan kepada Pejabat Tun Dr Mahathir untuk menyertai forum berkenaan. Akuterima surat jemputan berkenaan daripada Pejabat Tun tidak bermakna Tun Dr Mahathir setuju untuk datang ke forum berkenaan. Ianya juga tidak bermakna pihak penganjur dan Rafizi Ramli boleh sewenang-wenangnya menggunakan nama Tun Dr Mahathir untuk promosi mereka. Sungguh tidak bertanggungjawab.


Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia - Bukti Usaha DS @NajibRazak Mertabatkan Islam

Posted: 16 Nov 2014 05:00 AM PST


Institusi pengajian pondok di Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu) dikatakan merupakan institusi pendidikan yang tertua. Walaupun tidak ada sebarang bukti, data atau catatan yang jelas yang menyatakan tarikh sebenar kewujudan institusi ini, apa yang pasti, sekolah pondok muncul tanpa dirancang. Ianya berkembang pesat kesan daripada sambutan orang ramai yang dahagakan ilmu, yang merantau ke satu-satu tempat untuk belajar dengan guru-guru Agama. 

Ada pendapat yang mengatakan bahawa institusi pengajian pondok berasal dari Pattani, Selatan Thailand. Pendapat ini adalah bertunjangkan kepada daerah Pattani merupakan pusat pelajaran Agama dan kebudayaan Melayu yang terkenal dalam abad ke 16 dan 17 Masihi. Alasan lain yang menjadi asas kepada pendapat ini adalah kerana ramai ulamak dan guru Agama dari Pattani yang menyusun kitab-kitab bertulisan Jawi yang digunakan di sekolah-sekolah pondok. Kebanyakan mereka menggunakan dialek Pattani sewaktu menyampaikan pengajaran di sekolah-sekolah pondok yang terdapat di negeri Kedah dan Perak. 

Antara tokoh guru Agama pengasas sekolah pondok yang terkenal adalah Haji Zainal atau Tuan Minal dari pondok Sungai Dua (1875), Haji Mahmud Taib dari pondok Kubang Semang, Seberang Prai Tengah (1920), Haji Mahmud Taha dari Pondok Alor Belat, Butterworth (1880), Ibrahim Acheh dan Tok Sheikh Acheh dari pondok Permatang Jagus, Kepala Batas (1885), Fakih Daim dari pondok Sungai Deraka, Seberang Prai Tengah (1880) dan Haji Salleh al-Misri dari pondok al-Misriyyah (1906).

Atas keprihtinan Kerajaan mengiktiraf pembangunan institusi sekolah pondok, tanggal 01 Ogos 2012, Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) telah diwujudkan oleh Perdana Menteri, DS Najib Tun Abdul Razak. Visi dan misi YPPM seperti terdapat di laman web mereka, di sini adalah:
  • Matlamat utama penubuhan YPPM adalah untuk memberi pengiktirafan kepada institusi pengajian pondok dan warga pondok yang banyak menyumbang kepada pembangunan dan perkembangan pendidikan Islam serta melahirkan ramai tokoh ilmuwan agama. Ia juga bagi mengiktiraf jasa dan bakti para ulama, tok guru dan tok mudir dalam melahirkan generasi pelajar yang mahir dalam ilmu agama dan pengajian Al-Quran.
  • Yayasan akan membantu dan bekerjasama dengan agensi kerajaan, swasta serta badan bukan kerajaan (NGO) yang lain untuk memaju, membangun dan mengembangkan institusi pengajian pondok bagi memastikan kelangsungannya. Imej sistem pengajian pondok yang mundur dan terpinggir mesti diperbaiki, manakala persepsi pelajar pondok sebagai pelajar kelas kedua, golongan taksub atau pelampau mesti dikikis sama sekali.
  • Misi YPPM adalah memartabat dan memastikan institusi pondok di negara ini lebih berdaya maju dan dapat mempertahankan kelangsungannya. YPPM akan memainkan peranan penting dalam usaha meningkatkan keupayaan dan kejayaan institusi pondok melaksanakan tanggungjawab melahirkan warga yang berilmu dan berwasatiyah.
Kerajaan yang diterajui oleh DS Najib Tun Razak tidak pernah terlupa mengiktiraf pendidikan tertua yang dibawa oleh institusi sekolah pondok, Di bawah YPPM, kebajikan institusi sekolah pondok akan dijaga dan dipelihara dan Kerajaan komited untuk menjadikan institusi sekolah pondok sebagai salah satu institusi ilmu yang terulung di Malaysia.

Sistem Kad Prabayar Akan Diperkenalkan Di 5 Negeri - SPAD

Posted: 08 Nov 2014 05:23 PM PST


Percubaan menggunakan sistem kad prabayar telah dilakukan di Kelantan tahun lepas telah dilakukan oleh Kerajaan sebagai langkah untuk mempertingkatkan sistem pengangkutan awam. Penerimaan terhadap penggunaannya amat menggalakkan dari masyarakat setempat. Justeru itu, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan melaksanakan sistem kad prabayar untuk perkhidmatan bas awam pada Mac tahun depan, kata Pengerusinya, Tan Sri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke Terminal Bas Amanjaya di Ipoh, sebagai permulaan sistem itu akan dilaksanakan di lima ibu negeri iaitu Kuching, Sarawak, Kangar, Perlis, Seremban, Negeri Sembilan, Kuala Terengganu, Terengganu serta Ipoh. Menurut TS Syed Hamid lagi, tender hanya akan diberikan kepada perkhidmatan syarikat bas yang memiliki bas paling banyak di kawasan terlibat.

Rakyat Malaysia bakal menyambut baik sistem baru ini. Secara tidak langsung ianya dapat menjadikan perjalanan menggunakan pengangkutan awam lebih mudah dan pantas kerana penumpang tidak perlu menukar wang kecil untuk membayar tambang bas. Sistem penggunaan kad prabayar ini tidak akan menimbulkan masalah kepada pengguna memandangkan sistem berkenaan telah digunakan secara meluas di pengangkutan komuter, LRT, monorel dan sebagainya terutama di Lembah Klang.

waadat

Posted: 17 Nov 2014 01:04 PM PST

waadat


Pelancaran bulan retorik

Posted: 16 Nov 2014 06:38 PM PST

Hari ini Demang dikehendaki hadir bagi memenuhkan ruang dalam dewan negeri Melaka untuk majlis pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2014 peringkat  negeri Melaka.

Demang sekadar ganti orang. Kebetulan dewan ini tidak jauh dari rumah Demang. Kebetulan juga bendahara Melaka pun hantar wakil sebagai perasmi dan pengarah DBP pun turut menghantar wakil.

Alah... bukan program penting sangat. Cuma bulan bahasa. Bahasa Melayu pulak tu.

Seperti majlis perasmian lain, aturcaranya dipenuhi ucapan-ucapan yang muluk-muluk serta retorik sebagai halwa telinga. Isu bahasa sebenar dianggap habuk-habuk dan serdak yang mudah disapu ke bawah karpet. Nanti tukang sapu boleh bersihkan.

Kemuncak majlis perasmian ialah seorang lelaki mengetuai lafaz ikrar dan disahut para hadirin beramai-ramai.

Maaf, Demang cepat-cepat keluar sebelum perkataan pertama ikrar keluar daripada mulut ketua ikrar sebab tiba-tiba sahaja Demang terasa loya. Demang taknak termuntah atas karpet mahal dewan tersebut.

Lagipun, Demang anggap ikrar macam sumpah juga. Demang tak berani nak bersumpah perkara yang Demang tak mampu laksanakan.

Tidak perasankah mereka betapa pihak yang menguruskan surat perjanjian, surat tuntut hutang, surat tawaran, surat peringatan, surat jual beli, surat jaminan, dan pelbagai dokumen termasuk undang-undang di Malaysia ini menganggap bahasa kebangsaan (bahasa Melayu?) sebagai bahasa kelas kedua atau ketiga sahaja?

Mustahil mereka tidak tahu! Namun setiap tahun bulan bahasa dilancarkan juga sebab di situ ada banyak ruang dan peluang untuk mengaut untung.

Paling tidakpun, bertambah elaun ceramah pakar-pakar bahasa.

Demang mintak maaf pada aktivis bahasa. Ambil lah bayaran daripada usaha anda tetapi jangan dilupa perjuangan memartanatkan bahasa. Demang sekadar rakyat biasa yang hanya tahu berbahasa Melayu. Jangan dikhianati orang seperti Demang ini yang terpaksa menandatangani perjanjian tanpa memahami sepenuhnya perkara tersebut.

Duke of UMNO

Posted: 17 Nov 2014 01:02 PM PST

Duke of UMNO


PAS KEDAH MARAH, SAYA PUN MARAHHHH...!!!

Posted: 17 Nov 2014 02:21 AM PST

Jangankan PAS Kedah, saya yang sokong UMNO ni pun marah kalau fitnah-fitnah ni... banyak sangat yang tak betul berbanding betul...

Saya pun menulis jugak... menulis tu biarlah yang betul. Kalau dibuktikan apa yang kita tulis tu tak betul, mohon maaflah cepat dan jangan la buat muka tebal degil takmau minta maaf...

Lepas tu, betulkan balik kesilapan tu... boleh tak?

 

Ni cuba baca kat sini... Bro Musoddak marah gila... bukan dia saja... saya pun marah gak!

Ada ke patut dia fitnah arwah Ustaz Azizan yang dah meninggal dunia? Takdak sopan langsung! Tak reti hormat arwah kaaaa..??? Agak-agak la broooo....

Sebagai salah seorang yang mengiktiraf arwah Ustaz Azizan antara MB terbaik yang Kedah pernah ada, saya selar MSO ni... 

Selama ni PAS selalu layan MSO dengan baik.. tetiba MSO buat macam ni kat arwah Ustaz Azizan dan PAS Kedah... tak patut la bro.... mohon MSO mintak maaf cepat!

SAMPAI BILA NAK JADI MANGSA PENIPUAN POLITIK???!!!

Posted: 16 Nov 2014 08:17 PM PST

Dalam mengejar kuasa dan politik, kita kadang kala terlupa pada dosa dan pahala. Masing-masing rasa macam akan terus hidup dalam dunia, tapi lupa bahawa mati itu pasti... bila mati esok, maka dah tentu akan dihisab di depan Allah SWT kita...kan?

Apa perjuangan kita? UMNO? PAS? PKR? DAP? Apa? Kalau dirujuk dalam perlembagaan parti, rasanya semuanya elok-elok belaka... kecuali DAP la kot... sebab parti tu tak berteraskan Islam...tapi UMNO, PAS dan PKR semuanya ada sebut Islam, Melayu dan Tanah Melayu...

Bezanya bila perlaksanaan dasar. Dasar dan perlaksanaan memang berbeza. PAS boleh dilihat di Kelantan, Kedah dan Perak (setahun saja). PKR boleh dirujuk di Selangor. DAP di Pulau Pinang. UMNO/BN pula rasanya semua dah pernah rasa, tengok dan tahu secara kasar..kan?

Tapi semua tu hanyalah perkara dunia.. kadang kala, terpesong dari apa yang disampaikan Rasulullah SAW. Maklumlah...kita semua manusia... banyak khilaf kita... kadang kala kita berdosa tanpa kita sedar... saya secara peribadi memohon ampun dan maaf... maafkanlah saya....

Paling penting, kita perlu berani berubah. Bro Muhkriz dulu pernah bawa slogan "Berani Berubah" masa nak lawan Ketua Pemuda UMNO. 

Cuma pada saya, berani berubah dari sudut politik saja tak cukup. Kita perlu berani berubah ke arah ajaran Islam sebenar. Alhamdulillah, saya tengok Mukhriz pun berani berubah ke arah Islam... dah berjinak-jinak berpakaian sunnah walaupun ada yang kata kat dia macam-macam...


Saya cuma mampu mengajak ke arah perubahan yang diredhai Allah SWT. Nak ikut serta atau tidak, terserah... Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum kecuali kaum itu yang sanggup mengubah diri mereka sendiri...kan?

Dalam kita dok sebok berjuang politik, jangan lupa berjuang untuk hidup kita di akhirat kelak. Hidup di akhirat tu sebenarnya yang kekal abadi... Dunia ni kita singgah sementara saja... Jadi, jangan jadi mangsa penipuan politik... nanti merana pula di akhirat... Wallahu'alam...

TERKINI DI KEDAH..!!! SEGALANYA MANTAPPPPPP..!!!

Posted: 16 Nov 2014 06:02 PM PST

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.... Hari ni, saya tak mau cakap pasal PAS dalam entry pagi ni...saya nak cakap pasal keadaan UMNO di Kedah....boleh tak? Alaaaa... boleh ke tidak ke...saya tulis je laaaa...kan? Heh!

Sejak akhir-akhir ni... saya tengok keadaan politik UMNO di Kedah makin "bagus"... Baling catat rekod paling ramai daftar masuk UMNO... tahniah la UMNO Baling... saya dengar lebih dari 1,200 yang masuk UMNO kat Baling... baguih laaaa....

Saya harap, yang masuk tu genuine UMNO...bukan setakat masuk "kosong" saja. Masuk UMNO kerana sayangkan Islam, Melayu dan Tanah Melayu... bukan pasal jawatan, projek, nak itu dan nak yang ini... tanya diri sendiri apa yang boleh saya bantu UMNO...bukan apa yang UMNO boleh bagi...


Di peringkat negeri, saya dengar UMNO makin "gagah", "kuat", "stabil" dan sangat "meyakinkan". Pendek kata, kalau buat pilihanraya esok pun, dah tentu UMNO dan BN akan menang besar.. banyak kerusi PAS yang dapat ditawan...

Dari sudut strategi daftar pengundi, bilangan pengundi, data pengundi, pindah daftar mengundi, dan segala maklumat tentang pengundi, semuanya dok "dalam genggaman" dah... semua detail..lengkap bersistem...setakat SWOT analisis tu memang "mantapppppp" dan "accurate" belaka!

Dari sudut kepimpinan YAB Dato' Seri Paduka Hj Mukhriz Tun Dr Mahathir Mohamad, rasanya dah pasti Kedah ni kekal milik UMNO/BN. Pendek kata, Bro Mukhriz memang best... layak jadi future PM kalau nak dibandingkan dengan Anwar Berahim....

Sorry.. saya panggil "Bro" pada Mukhriz sebab dah terbiasa... masa dia lawan Ketua Pemuda dulu dah mula "ter"panggil "Bro"... sekarang ni dah ada title "Dato' Seri"... so kena belajar sebut panggil "Dato' Seri"... sorry Dato' Seri... maafkan saya...

Semua jentera di Tingkat 6 dan 7 bangunan UMNO tu pun semuanya "mantap-mantap" belaka. Semua "under control" dan sedang "bertungkus lumus" buat kerja masing-masing. Memang nama UMNO sedang "gah" di Kedah sekarang ni... idup UMNO..!

Kalau di peringkat UMNO Bahagian, semuanya dah "bagus-bagus". Dah takdak dah gaduh-gaduh. Takdak dah bising-bising. Takdak dah dok kutuk kot belakang. Semua dah dengar kata Dato' Seri Mukhriz... semua sepakat dahhh... baguihhhh....

Dari sudut penerangan UMNO, yang tu la yang terbaik... semua gerak kerja yang UMNO buat lepas Mei 2013, semuanya rakyat tahu... semua yang dilaksanakan di peringkat UMNO Negeri semuanya orang UMNO dapat info... terbaiikkkkk....

Bukan tu saja... semua penerangan tentang apa yang Kerajaan UMNO/BN di Kedah ni buat, semuanya sampai di telinga rakyat...rakyat Kedah di perantauan pun tahu... memang mantap penerangan yang dibuat....

So, jangan dok gatai-gatai usik ka... hentam ka... buat fitnah ka.. tipu ka.. bohong ka.. tulih dalam pesbuk ka.. tulih dalam blog ka... atau dok sebar kat whatsapp atau telegram dok hentam UMNO Kedah ka... Dato' Seri Mukhriz ka atau sebarang kepentingan UMNO di Kedah... 

Bukan apa... semuanya dok dalam keadaan terbaik. Jadi jangan la dok hentam pulak, kan? 

Kalau dengaq apa-apa yang tak elok tu tak payah hentam. Cerita direct kat depa... kalau depa tak layan, kita perlu senyap dah la... kalau depa tak balas, jangan kutuk...kita perlu faham depa tu sebok, busy.... jangan risau...semuanya under control....

Apa yang jelas sekarang lepas UMNO/BN menang di Kedah, rakyat pun dah jadi senang... bak kata slogan sebelum ni...yakini UMNO/BN... "BN Menang, Kedah Senang"... kan? 

Sekian saja apa yang saya dengar dari beberapa rakan. Ada sesapa nak bangkang? Wallahu'alam. 

PEJUANG BANGSA

Posted: 17 Nov 2014 11:21 AM PST

PEJUANG BANGSA


4 FAKTA LONDEH KELEMAHAN PENTADBIRAN GUAN ENG YANG SERING TUDUH SALAH BN !

Posted: 17 Nov 2014 07:53 AM PST


Sidang DUN lepas mendedahkan banyak isu Intergriti & ketelusan  pentadbiran kerajaan DAP  ditadbir Lim Guan Eng . Banyak jawapan untuk isu kontroversi adalah mengelirukan atau boleh kita simpulkan sebagai cuba memutarbelitkan   fakta. 

Seorang pensyarah UTAR telah membuat analisa mengenai dari segi fakta dari pelbagai sumber mengupas isu berkaitan pentadbiran Guan Eng  . 

4 fakta didedahkan beliau telah melondehkan  bahawa tembelang sebenar kelemahan  CM P.Pinang yang dilihat banyak menuduh kerajaan BN terdahulu walaupun sudah memerintah lebih 6 tahun . 




Anda baca : 
Laporan portal berita online The Malaysian Insider bertarikh 14 November 2014 yang bertajuk "As profits rise, Penang spends more on its people" berjaya mencengkam perhatian saya terhadap kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang melibatkan beberapa isu kontroversi mengenai pentadbirannya. Hakikatnya, kenyataan beliau bukan sahaja gagal menjawab kontroversi-kontroversi ini malah lebih banyak menimbulkan kekeliruan semata-mata.

Fakta 1

Kenyataan oleo Lim Guan Eng kepada The Malaysian Insider sebagai berkata "tuduhan bahawa kerajaan telah menjual tanah untuk menjana pendapatan tidak benar" ("accusations that the state had been selling land to generate revenue were not true.")

Jika begitu keadaanya, Ketua Menteri Pulau Pinang ini harus menjelaskan kepada rakyat dari mana datangnya wang untuk dibelanjakan bagi menampung perbelanjaan kerajaan negeri yang meningkat sebanyak empat kali ganda? Adakah hasil daripada cukai taksiran yang dikenakan kepada rakyat?
Malah kenyataan beliau juga bercanggah dengan Laporan Ketua Audit Negara 2012 dengan jelasnya menyatakan bahawa Perbelanjaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah meningkat hampir dua kali ganda daripada RM283 juta pada tahun 2008 kepada RM540 juta pada tahun 2012. 
Hasil tahunan Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah meningkat daripada RM371 juta pada tahun 2008 kepada RM654 juta pada tahun 2012. Namun hakikatnya, hasil cukai hanya meningkat sedikit sahaja daripada RM110 juta pada tahun 2008 kepada RM116 juta pada tahun 2012.

Ini jelas bahawa pertumbuhan hasil cukai tahunan adalah rendah sedangkan perbelanjaan kerajaan negeri setiap tahun bertambah dua kali ganda.Persoalannya ialah bagaimana kerajaan negeri menguruskan negeri tanpa mengalami defisit dalam bajet? Jawapannya mudah iaitu melalui hasil bukan cukai. 
Dalam jadual 4.13, Laporan Ketua Audit Negara 2012 menyatakan bahawa"Premium Tanah – Pemberian Hak Milik" telah meningkat 10 kali ganda iaitu RM19 juta pada tahun 2008 kepada RM206 juta pada tahun 2012. Malah, Jadual 4.14 pula menjelaskan berlakunya peningkatan pendapatan kerajaan negeri antara tahun 2011 dan 2012 melalui Premium Tanah iaitu penjualan tanah di Bayan Mutiara melibatkan RM110 juta yang merupakan sebahagian daripadanya ialah pembayaran jualan tanah bernilai RM1.07 bilion yang dilakukan pada awal tahun 2012.

Maka ini menyimpulkan bahawa pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang buat masa kini adalah bergantung secara langsung dengan aktiviti penjualan tanah secara drastik dan menyokong fakta bahawa stok tanah milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang hanya tinggal 6% sahaja berbanding 18% pada tahun 2008.

Fakta 2

Kenyataan Lim Guan Eng juga dalam portal berita yang sama bahawasanya"Sejak tahun 2008, negeri ini tidak pernah melupuskan mana-mana lot yang besar milik kerajaan negeri kepada sektor swasta.

Tanah yang telah dilupuskan adalah terpencil dan merupakan tanah kediaman untuk Kampung-Kampung Baru, Lim berkata PR hanya menjual 1.1 ekar tanah di Jalan Zainal Abidin (RM10.2 juta) dan 102 ekar tanah di Bayan Mutiara (RM1.1 bilion) sejak mengambil alih pentadbiran negeri (Since 2008, the state did not dispose of any large lots belonging to the state to the private sector. Lots that were disposed of were only secluded ones and residential land for new villages, Lim said PR had only sold 1.1 acres on Jalan Zainal Abidin (RM10.2 million) and 102 acres in Bayan Mutiara (RM1.1 billion) since taking over the state administration.)

Laporan Bernama bertarikh 11 November 2011 melaporkan tanah di Bayan Mutiara dijual kepada Ivory Properties dengan nilai RM1.07 bilion. Manakala laporan The Malaymail Online bertarikh 11 Oktober 2013 pula melaporkan tanah di Batu Kawan dijual kepada PE Land dengan nilai RM65.34 juta. 

Kenyataan yang dibuat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang itu sendiri bertarikh 12 Januari 2014 melibatkan penjualan tanah juga di Batu Kawan kepada Aspen Vision (49% dimiliki oleh Ivory Properties) yang bernilai RM484 juta turut dirujuk. 
Laporan The Star bertarikh 26 Mac 2014 pula melaporkan penjualan tanah di Batu Kawan kepada Paramount Group yang bernilai RM67 juta serta laporan The Star bertarikh 15 September 2014 pula melaporkan penjualan tanah kepada syarikat Eco World yang bernilai RM1.02 bilion.

Bagaimana seorang Ketua Menteri dengan begitu mudah lupa akan fakta-fakta penjualan tanah ini dan tidak disebutkan langsung dalam kenyataannya?
Fakta 3
Kenyataan seterus yang dibuat oleh Lim Guan Eng ialah PDC menjual tanah kepada pemaju swasta untuk tujuan tertentu. Tanah tersebut dijual adalah untuk tujuan awam, "Kami menjual tanah itu kepada Aspen kerana kita mahu membawa (perabot kedai runcit) Ikea ke Pulau Pinang." (Lim earlier said at a press conference that PDC sold land to private developers for specific purposes. he lands sold were for public purposes" "We sold the land to Aspen because we want to bring (furniture retail outlet) Ikea to Penang.)

Tanah yang dijual kepada syarikat Aspen adalah berskala besar iaitu melibatkan 245 ekar tanah. Apakah Ikea bercadang untuk membina dan membuka gedung jualan perabut terbesar di dunia bertempat di Pulau Pinang?

Fakta 4

Dan kenyataan beliau mengenai dakwaan bahawa kerajaan negeri Pulau Pinang ketika dibawah Barisan Nasional telah menjual sekurang-kurangnya 3,661 ekar tanah dengan nilai sebanyak RM1.058 bilion sedangkan Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah PR pula hanya menjual 103.1 ekar tetapi pulangan yang lebih tinggi iaitu RM1.11 bilion (BN had sold at least 3,661 acres for RM1.058 billion over the years while PR only sold 103.1 acres. However, we got higher returns at RM1.11 billion.)

Saya memetik kenyataan Lim Guan Eng yang disiarkan dalam www.fz.com bertarikh 28 Jun 2014 mengenai senarai tanah yang dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Barisan Nasional ialah 980 ekar tanah di Tanjung Tokong (Tanjung Pinang) pada RM1 setiap kaki persegi, 325 ekar tanah di Jelutong Expressway pada RM20 setiap kaki persegi, 750 ekar di Batu Kawan pada RM3.24 setiap kaki persegi dan 1,606 ekar tanah di Butterworth pada RM8.40 setiap kaki persegi. Kecuali tanah di Batu kawan, kesemua isu yang dinyatakan oleh beliau merupakan perjanjian penambakan tanah dan bukannya penjualan tanah.

Perjanjian melibatkan 980 ekar tanah di Tanjung Tokong (Tanjung Pinang) telah ditandatangani pada tahun 1990 dan hakikatnya ia adalah projek penambakan yang telah dianugerahkan 15 tahun yang lalu dan harga RM1 adalah hak untuk menuntut semula tanah yang ditambak dan pemaju masih perlu membayar premium tanah serta memulangkan semula 10% tanah yang ditambak kepada kerajaan negeri secara percuma.

Situasi yang sama juga berlaku dalam isu 325 ekar tanah di Jelutong Expressway yang pada asalnya bukan tanah tetapi ditambak oleh pemaju. Perjanjian ini ditandatangani pada tahun 1997 dan pemaju telah diberi hak untuk menuntut semula 325 ekar tanah sebagai pertukaran untuk membina Lebuhraya Jelutong dengan kos anggaran RM300 juta dengan bayaran RM25.4 juta.

Manakala perjanjian melibatkan 750 ekar tanah di Batu Kawan pula ditandatangani pada tahun 2004 bagi memudahkan urusan pemindahan Penang Turf Club ke Batu Kawan. 
Pemaju sepatutnya membina pusat ekuestrian baru tanpa sebarang kos bagi pihak Penang Turf Club tetapi projek tersebut dibatalkan. 
Berdasarkan kenyataan di laman sosial Facebook milik Ketua Menteri Pulau Pinang yang bertarikh 5 April 2011 menyatakan bahawa Parcel 1, 2A, 2B 3A, 3B yang berukuran 450 ekar tanah dan diperuntukkan untuk pembangunan industri dan bukan untuk pembangunan kediaman atau komersial yang menguntungkan.

Sementara parcel 1 dan 2A (150 ekar tanah) telah ditandatangani pada 16 Januari 2004 manakala Parcel 2B, 3A dan 3B (300 ekar tanah) telah ditandatangani oleh Lim Guan Eng sendiri pada 5 Apr 2011 dengan harga RM 3 setiap kaki persegi. 
Maka jelas bahawa hanya 150 ekar tanah telah ditandatangani oleh kerajaan BN pada tahun 2004 dan dijual pada harga RM3.24 setiap kaki persegi sedangkan 300 ekar tanah telah ditandatangani oleh kerajaan DAP pada tahun 2011.

Nilai pasaran bagi tanah di Batu Kawan pada tahun 2011 adalah hanya RM15 setiap kaki persegi dan kini nilainya lebih tinggi selepas pembukaan jambatan kedua Pulau Pinang. Ini menjadikan tanah dijual pada tahun 2004 pada harga RM3.24 setiap kaki persegi tidak dianggap sebagai berlebihan.

Perjanjian 1997 yang menyaksikan pemaju diberikan hak untuk menambak tanah melibatkan 1,606 ekar tanah di Butterworth. 
Dibawah perjanjian ini, pemaju telah diberikan hak untuk menambak tanah dengan 900 ekar tanah diperuntukkan untuk kerja-kerja memperluaskan Terminal Kontena Butterworth Utara serta apa-apa kegunaan yang berkaitan dengan pelabuhan dan zon penampan untuk kegunaan pelabuhan pada masa hadapan. 

Manakala 706 ekar tanah pula diperuntukkan untuk pembangunan oleh firma tersebut dengan kira-kira 200 ekar tanah diperuntukkan untuk infrastruktur awam serta kawasan lapang. Dan ini perlu diserahkan kembali kepada kerajaan negeri.

Di samping itu, firma berkenaan juga perlu membina tujuh kuarters kerajaan di Bertam dalam masa tiga tahun. Ini bermakna firma berkenaan hanya mempunyai kira-kira 500 ekar tanah untuk dibangunkan dengan selebihnya diserahkan semula kepada kerajaan negeri. 
Malah, pemegang konsesi juga membiayai lebuh raya 5 kilometer daripada Butterworth ke Kulim Expressway bermula dari Butterworth. Sebagai balasan, syarikat tersebut dibenarkan mengutip tol di plaza tol Sungai Nyior.

Nasihat buat Ketua Menteri Pulau Pinang

Tuan Ketua Menteri, akuilah bahawa anda telah menjual tanah milik kerajaan negeri untuk menguruskan perbelanjaan negeri. Walaupun hakikatnya adalah untuk rakyat namun mengurus negeri dengan menjual tanah milik negeri bukan sistem ekonomi yang mampan dan cekap. 
Dan secara jujur, mohon untuk hentikan menuding jari kepada kerajaan Barisan Nasional. 
Adalah sadis bunyinya apabila anda sudah memerintah selama enam tahun tetapi masih berkecendurungan untuk menyalahkan pentadbiran yang lepas sedangkan realitinya itu tidak mencerminkan kredibiliti seorang Ketua Menteri yang berprinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus -Edwin Michael

Edwin Michael merupakan Pensyarah Universiti Tunku Abdul Rahman.

IPOHMALAY

Posted: 17 Nov 2014 09:44 AM PST

IPOHMALAY


Jokowi umumkan harga minyak naik 55 sen seliter di Indonesia mulai esok

Posted: 17 Nov 2014 07:11 AM PST

Presiden Indonesia mengumumkan kenaikan harga petrol sebanyak Rp2000 (55sen) dan harga diesel juga sebanyak Rp2000 mulai tengah malam ini. Kenaikan ini dilaporkan dapat menjimatkan perbelanjaan negara tersebut sehingga RM27 billion setahun.

Senin, 17/11/2014 21:56 WIB

Foto News

Jokowi Umumkan Premium Naik Jadi Rp 8.500



Jakarta - Presiden Joko Widodo menggelar jumpa pers di Istana Merdeka, Jakarta, terkait kenaikan harga BBM bersubsidi. Pemerintah akhirnya menaikan harga BBM bersubsidi Rp 2.000 dari Rp 6.500 menjadi Rp 8.500/liter.


Selain premium, pemerintah juga menaikan harga solar dari Rp 5.500 menjadi Rp 7.500/liter. Sementara untuk mintak tanah harganya tetap Rp 2.500/liter. Rusman/Setpres/detikFoto

Menteri Perencanaan Pembangunan Nasional/Kepala Bappenas Andrinof Chaniago mengungkapkan, Presiden Joko Widodo (Jokowi) sempat mengubah rencana kenaikan harga BBM dari Rp 3.000 menjadi hanya Rp 2.000/liter. Keputusan ini diambil saat menit-menit terakhir sebelum pengumuman di Istana Negara, sekitar Pukul 21.10 WIB.

"Awalnya presiden mau memutuskan kenaikan harga BBM Rp 3.000, di menit-menit terakhir jadi Rp 2.000," kata Andrinof di Istana Negara, Senin (17/11/2014)

Andrinof mengungkapkan, salah satu pertimbangan Presiden Jokowi mengubah keputusannya adalah mempertimbangkan harga minyak dunia yang sedang turun. Saat ini harga minyak dunia memang turun di bawah US$ 80 per barel atau terendah dalam 4 tahun terakhir.

"Salah satu pertimbangannya harga minyak yang turun," jelas Andrinof.

Sebelum Jokowi mengumumkan kenaikan harga malam ini, sempat ada 3 kajian atau skenario kenaikan harga BBM. Kenaikan harga BBM awalnya didesain naik hanya Rp 1.000/liter, Rp 2.000/liter, dan Rp 3.000/liter. Namun keputusannya diambil pada opsi kedua.

"Ada penghematan sekitar Rp 90-100 triliun," katanya.

Isu Nunukan : Konsulat Indonesia di Tawau tegaskan permohonan kewarganegaraan Malaysia tidak semudah yang disangkakan.

Posted: 17 Nov 2014 06:13 AM PST

Konsulat Indonesia di Tawau memberikan penjelasan panjang lebar berhubung polemik penduduk Nunukan berpindah kewarganegaraan dari Indonesia ke Malaysia yang ditimbulkan oleh wakil rakyat di Nunukan, pekan sempadan Malaysia Indonesia berhampiran Tawau.

Pihak konsulat menjelaskan terdapat 620 orang warga Indonesia telah menjadi warganegara Malaysia dengan proses yang panjang bermula 1985, dan bukanlah hal yang berlaku secara mendadak.

Selain itu, dijelaskan juga betapa sukarnya untuk mendapatkan kewarganegaraan Malaysia, lebih ketat prosesnya dari mendapatkan kewarganegaraan Indonesia.

Penjelasan pihak konsulat Indonesia di Tawau ini dilihat sangat jelas dalam memberi pencerahan mengenai isu ini kepada rakyat Indonesia yang acap kali hanyut dalam emosi melalui laporan media yang dikatakan bebas di Indonesia. Jika bebas itu termasuklah bebas untuk memainkan emosi dan mengeruhkan hubungan dua negara, percuma doang!




Senin, 17/11/2014
SENGKETA PERBATASAN
KJRI: Tidak Mudah Mendapat KTP Malaysia 
Reporter: Denny Armandhanu, CNN Indonesia

Jakarta, CNN Indonesia -- Konsulat Jenderal RI di Malaysia menyayangkan munculnya wacana soal eksodus warga Indonesia di Nunukan, Kalimantan Barat, menuju Malaysia. Menurut Kepala Perwakilan RI di Tawau, Malaysia, Muhammad Soleh, masalah ini sangat sensitif.

"Karena status kewarganegaraan sangat menentukan hak seseorang dan ini tidak mudah. Malah Malaysia lebih rumit," kata Soleh kepada CNN Indonesia (17/11).

Perwakilan RI Tawau menegaskan bahwa proses menjadi warga negara Malaysia selain tidak mudah juga sangat lama. Sekarang pihak Malaysia di Sabah lebih ketat dalam memberikan ijin laluan, ijin tinggal apalagi IC Merah atau Permanent Resident (MyPR) pada warga asing.

Perwakilan RI Tawau dalam situsnya mengatakan bahwa mereka yang bisa mendapatkan MyPR harus menetap lebih kurang 5 tahun tanpa keluar ke Indonesia dan ada warga Malaysia atau pihak yang menjadi penjamin.

Warga di desa sekitar yang akan ke Malaysia, lanjut Perwakilan RI, juga tetap harus mempunyai ijin PLB ( Pas Lintas Batas) dari Pos Imigrasi yang ada di Desa Bantul, Lumbis Ogong.

"Status kewarganegaraan tidak semudah membalik telapak tangan di Malaysia. Di samping itu untuk mendapatkan permanent resident juga ada prosesnya. Jadi kalau masuk tanpa dokumen atau ilegal apa itu disebut eksodus?" kata Soleh.

Menurut Soleh perjalanan warga Nunukan ke Malaysia adalah hal yang biasa, bukan eksodus, karena kekerabatan kedua warga yang sangat kental.

"Sudah alamiah sepertinya karena ada pertalian emosional dan darah. Lalu kemudian mereka disalahkan, dibilang eksodus. Tentunya WNI bebas beranjangsana. Juga Malaysia tidak bisa langsung beri kewarganegaraan," tegas Soleh.

Berkunjung ke Malaysia untuk silaturahmi atau bekerja di wilayah itu, kata Soleh, sudah dilakukan sejak tahun 1812.

"Jika ditilik sejarahnya yang serumpun, sejak tahun 1812 sudah ada orang Bugis di Sabah. Mereka berpetualang dan mengarungi lautan sampai Sabah. Apakah ini eksodus? Sampai hari ini TKI juga bekerja dimana-mana, termasuk Malaysia. Apa ini eksodus?" ujar Soleh.

"Ingat orang bergerak bukan berarti otomatis jadi warga di mana dia tinggal. Ada proses dan aturan hukum yg berlaku, ada elemen perlindungan, elemen education or knowledge being as a citizenship. Ini penting," tegas Soleh lagi.

Sejak tahun 1985

Sebelumnya muncul isu soal eksodus ratusan warga dari tiga desa di Nunukan menuju Malaysia. Menurut Anggota DPRD Nunukan, Karel Sompotan, sekitar 620 orang dari tiga desa itu eksodus bukan belakangan ini saja, melainkan sejak tahun 1985.

"Jumlah orang kita di sebelah itu 620 orang, terdiri dari 20 desa sejak tahun 1985. Penyebabnya bermacam-macam, mulai dari kesejahteraan, infrastruktur, ekonomi dan pekerjaan yang mudah," kata Karel.

Karel mengatakan, masalah eksodus ini diangkatnya kembali karena semakin mengancam keberlangsungan wilayah Indonesia di daerah-daerah yang masih belum kelar sengketanya dengan Malaysia.

"Muncul kekhawatiran jumlah warga semakin berkurang. Contohnya pada pemilu tahun 2004, jumlah hak suara masih signifikan, namun berkurang pada 2009. Tahun 2014, sudah tidak ada lagi hak suara, makanya kami angkat lagi," ujar Karel.

Soleh berharap isu ini segera selesai dan tidak dibesarkan yang akhirnya akan mengganggu hubungan kedua negara.

"Mari kita galang energi positif untuk membawa kedua bangsa ini menuju kejayaan bersama yang sejahtera," tutur Soleh.


Comments (0)