Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:58 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 25 Sep 2014 03:26 AM PDT

tunku


Cops dismiss social media news of attempted suicide by politician

Posted: 24 Sep 2014 07:25 PM PDT

Police on Thursday dismissed as false information disseminated widely over the social media that a politician had attempted suicide.

Ampang Police chief ACP Khairuldin Saad said a police investigation with the relevant authorities found the information to be untrue.

"I checked with the relevant authorities and there was no report on such an incident," he told Bernama.

Information had been circulated over the social media that "the fire and rescue service had prevented a politician from committing suicide ... (and) that the Ampang Police chief would hold a press conference on the matter tonight".

The information was also disseminated over the WhatsApp application.
Meanwhile, Selangor Fire and Rescue assistant director Mohd Sani Harul confirmed that there was no truth to the information.

bumiyang

Posted: 25 Sep 2014 03:09 AM PDT

bumiyang


Gempar!!! Kesabaran Ada Batasnya, Pas Bakal Tinggalkan Pakatan Rakyaat???

Posted: 25 Sep 2014 02:39 AM PDT

Aspirasi Bangsa

Posted: 25 Sep 2014 01:42 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Mesej palsu dari Pas?? #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 08:22 PM PDT

Terkini!! Bilang pemilih keluar mengundi sehingga jam 10.00am (jumlah tidak rasmi)

Posted: 24 Sep 2014 07:58 PM PDT

Kekecohan di PU Pengkalan Kubor #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 07:16 PM PDT

Terima kasih pu3 #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 07:12 PM PDT

Terkini!! Bilang pemilih keluar mengundi sehingga jam 9.00am (jumlah tidak rasmi)

Posted: 24 Sep 2014 06:22 PM PDT

Kemaskini: Gambar Calon PAS mengundi #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:10 PM PDT

Kemaskini: Gambar Calon BN mengundi #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:08 PM PDT

Suasana mengundi di Peti Undi Bendang Pak Yong #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:06 PM PDT

Latar belakang #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:04 PM PDT

Terkini : Senarai tempat mengundi #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 05:47 PM PDT

Selamat mengundi warga Pengkalan Kubor!!

Posted: 24 Sep 2014 05:44 PM PDT

RAPERA ..

Posted: 25 Sep 2014 01:40 AM PDT

RAPERA ..


17 year old forced into sex in the name of religion?

Posted: 25 Sep 2014 01:35 AM PDT

The Unspinners

Posted: 24 Sep 2014 11:40 PM PDT

The Unspinners


Terdesak hingga bayar RM500 seorang pengundi?

Posted: 24 Sep 2014 10:12 PM PDT


PAS menjaja mereka sebagai parti Islam. Konon memperjuangkan nilai dan wadah negara Islam. Sambil itu, mereka menuduh parti pemerintah tak Isslamik dan memberi rasuah. Di Pengkalan Kubor, mereka menuduh UMNO rasuah kerana menyumbang kepada kebajikan rakyat. 

Dalam diam-diam dan sorok-sorok, tukang kempen PAS yang tertewas pada permintaan pengundi kawasan PAS yang suka memeinta-meminta wang di kubu kuat mereka di Kg Geting.

Seorang yang dikenali sebagai Pok Su Tok Ngulu Geting telah berkata pada Wanita UMNO Jeli, "Mu dok mano. Gedebe sangat ko mu?

Dia memberitahu akan masuk ke kawasan Telaga Bata untuk membeli undi sebab BN menang di situ. Tak dapat malam tadi, dia akan beli semasa meraih undi.

Memang jelass PAS terdesak. Khabarnya ada pasukan PAS dari Kubang kerian dan Terengganu dah pulang kecewa. Ada kata ini usaha sabtaj. Maka untuk menjaga maruah kepimpinan ulamak PAS, maka pengikut sanggup beli pengundi untuk memastikan kemenangan.


Sampai juga perkhabaran sebuah kereta WKH 3563 Kenari Kuning telah memasuki kawassan PDM Bendang Pak Yong yang diakui calun PAS sebagai tempat asalnya.

Kereta itu dikhabarkan memasuki kampong untuk mengenallpasti dan membeli pengundi-pengundi atas pagar. Dua pengikut fanatik PASbernama Mohd Nawi Sulaiman dan Zulkarnay Zakaria dari Kg Sebidang Pengkalan Kubor yang menemui pengundi-pengundi seccara senyap-senyap.

Seorang pengundi BN telah memeritahu ditawarkan RM500 seorang.untuk undi PAS. Dia kata dia  ikut kata Nik Aziz untuk terima duit itu tapi undi tetap BN.


Buat masa ini, kedua-dua pihak percaya parti masing-masing boleh menang banyak!!!




Mana satu Idaman Kalbu pengundi Pengkalan Kubor

Posted: 24 Sep 2014 05:13 PM PDT


Calun


Minyak



Pusat zalim?



Janji






Parti










Undi UMNO undi Islam, Undi PAS undi puak liberal dan kafir harbi!!!

Posted: 24 Sep 2014 07:30 AM PDT


Sebabnya mudah:
  • Pretasi BN sejak 2004
  • Latarbelakang baik calun
  • Anak tempatan dan mesra rakyat
  • Berkhidmat sebbagai pendidik membuat calun fahami denyut nadi rakyat
  • Bawah PAS, Kelantan banyak masaalah dadah, daun ketum, HIV, dan denggi
  • Kemenangan PAS tak jejas pentadbiran negeri dan BN boleh pengimbang
  • PAS sekarang tak stabil dan ada isu dalaman
  • Guru-guru pondok fatwakan sekutu PAS adalah kafir harbi dan haram
  • Kemenangan UMNO kemenangan Islam, kemenangan PAS kemenangan puak liberal dan kafir harbi

Selama ini PAS anaktirikan Pengkalan Kubor

Posted: 24 Sep 2014 05:07 AM PDT


Sebabnya 'simple':
  • Bukan anak tempatan; lahir Kedah, mak ayah Tanah merah
  • Proksi Anwarinas
  • Rekod perkhidmatan tak cemerlang; hanya kontraktor binaan
  • Hubungan tak stabil dan bunuh membunuh dalam PR
  • Tiada agenda, misi dan visi - PAS hanya tabut janji dan hanya pandai lancar batu asas 
  • Selama ini PAS anaktirikan Penkalan Kubor


PAS Tumpat pasti dah dengar slogan "1 undi untuk Wan Rosdi, 1 untuk kroni"

Posted: 23 Sep 2014 11:46 PM PDT


Orang PAS ingat ketika pemilihan PAS kawasan ada slogan berbunyi "I undi untuk Wan Rosdi, 1 undi untuk kroni". Ini bukan UMNO yang reka-reka tapi orang PAS sendiri yang sebut.

Malah ada kain-kain rentang yang berbunyi sedemikian. Orang PAS juga yang serang calun PAS sedemikian rupa dengan banner sedemikian.





Oleh itu, jangan pula ingat banner-banner di atas adalah dari orang BN. Ianya mungkin dari orang PAS yang tak langsung berkenan dengan perangai kuat berkroni Wan Rosdi.

Malah budaya kroni ini sedang disebarkan kerana dia perlu jadikan seramai kroni buat dirinya menang. Maka, itu yang blog Perigi Timur SINI berjaya dapatkan gambar-gambar permainan rasuah politik yang berkait rapat dengan kroni dilaksanakan Wan Rosdi.


Aspirasi Bangsa SINI mendengar cerita berikut:


Adakah PAS akan membeli pengundi di akhir kempen di PRK Pengkalan Kubor... Ada cakap-cakap di sini PAS telah memberi pemuda-pemuda di sini antara RM 50 hingga RM 200. Jadi siapa yang dapat rm 50 tu malang le.. patut minta kat PAS tu sekurang-kurangnya rm 200.00
Itu saja setakat kroni pengundi PAS merasa. Kroni sebenar yang lumayan.




sekupangdua

Posted: 24 Sep 2014 11:18 PM PDT

sekupangdua


CERITA DISEBALIK ROTI CANAI KOSONG...

Posted: 21 Sep 2014 08:10 PM PDT



Bro... roti canai kosong jer? Hehehe... alkisahnya mmg aku dari semalam carik roti canai kosong. Bukan apa aku rasa roti canai kosong nie la paling lazat dan menu yg penuh nikmat dan cerita disebaliknya... sekadar sembang kawan -kawan ttg kenapa aku makan roti canai kosong dgn amat puas hati dan nikmat... semuanya bermula...

Puteri teman yang sulung ketika ini sedang menjalani peperiksaan di U yg jauh letaknya dan utk kesana 7 ke 8 jam perjalanan. Memang dapat denyut pinggang kalau kita jalan tanpa singgah. Dah lah jauh serba serbi kekurangannya memang banyak. Bukan pasal tidak membangun tetapi kaitan beberapa pekara yang membataskan pegerakan tak banyak pilihan atau menu yg menarik boleh dinikmati. Kenderaan dan jarak juga buat kita batalkan niat utk menikmati apa yg dibayangkan.

Bukan itu sahaja sebaliknya aku pun ada sebab lain... Mungkin belanja yang aku kirim tidak banyak boleh ditunaikan selera yang ada. Almaklumlah semua nak kena bayar dan terkini yuran perlu dijelaskan sebelum periksa, semuanya gara-gara biasiswa belum dapat respon atau jawapan, malah dari mula hingga kini masalah online yg terganggu buat pendaftaran begitu lewat... Jawapnya kopak ler jugak membayar dengan segala yg ada dan kena diadakan... Itu tak penting bagi aku...

Aku berjanji jika anak aku nak belajar banyak mana pun akan aku carik, cumanya dari sego teknikal yg buat semuanya jadi lambat soal biasiswa dan mak bapak kena bertanggung jawab dulu sebelum biasiswa dapat membantu kerana nak periksa kena bayar dulu... Apa la sangat kalau dibandingkan dengan tekad aku... Aku pun nak belajar tinggi jugak dulu, tapi semuanya terpaksa dilupakan kerana peluang sekadar 7000 kekosongan setiap kali tawaran kemenara gading beranding sekarang ratusan ribu kekosongan dibuka malah dah boleh lupakan masalah mak bapak memajak geran tanah atau pajak reta atau emas yg ada... Janji nak belajar semuanya beres...

Tak macam zaman aku dulu... Nak ke universiti orang kampung buat kenduri dan buat kutipan membolehkan keluarga menghantor anak belajar... Hantar pulak tu macam lah niat nak balik kampung selalu atau sakan sudah boleh dilupakan, ini serius berjuang bukan nak main-main dengan bellow 2 pointer dah boleh memalukan mak bapak jadi bodo tunjuk berani dengan upah yang lumayan jadi hero sodilitaris atau samseng popular atas jalan. Boleh lah dapat anugerah pelajar popular universiti atas jalan... 

Berbalik cerita pasal roti kosong yg nikmatnya.... Adehhh tak terhingga sekali pun hanya sekeping roti canai kosong yg banjir.. Pelik kan mana blh lawan menu yg lebih mahal dan ter...amat lazat atau sedapnya... Memang ada cerita kenapa roti kosong sekeping mengatasi segala keeanakan makanan yg jauh lebih sedap dan istimewa

Sejujurnya apa yg buat roti kosong nie sedap sudah tentulah ada sebalik kisahnya...

Aku dan familiku sendiri... Kekadang kami sekeluarga menikmati makanan yg agak mewah, mahal dan sedap. Tak lah mewahnya macam menu raja-raja atau khusus kegemaran orang kaya-kaya atau berada... Tetapi bagi family aku chicken Chop, Ayam Goreng, burger ternama istimewa, seafood @ tomyam memang dalam kategori mewah... Dan dinikmati selalu... sekali pun ianya bukan tiap-tiap hari.

Bila menjamah jer yg pastinya kekadang terfikir apalah puteri aku yg jauh di perantauan sedang makan. Mungkin aku sedang melahap steak black paper dan memacam lagi bersama anak-anak aku yang lain... Dalam masa yg sama juga dia sedang menikmati sekadar roti canai kosong banjir...  Atas beberapa sebab dan kemampuan mungkin menunya tak seimbang, aku makan western dia kat kedai mamak ataupun di rumah makan mee segera... Jadi bisik hati kecil aku terasa amat bersalah dan agak kejam kerana nikmat yg sedang di lalui amat berbeza...

Jadi bila aku menjamah roti canai sekeping ini... Maka dah tentulah aku juga berkongsi dengan apa yang puteri aku sedang nikmati... Sekali pun dia tidak tahu tetapi aku juga mahu berkongsi Rasa. Seimbang dengan apa yg dia lalui... Pelbagai sebab atau kekangan yang menyebabkan dia menjamah hidang disana... Aku tau sangat macamana hidup dia.... Kekadang susah sikit tak terbit niat dia untuk hubungi aku sebagai ayah semata-mata menu ataupun kelazatan yang dia sedang jamah ketika itu... Memang dia jenis tidak mahu menyusahkan... Apa tah lagi kekadang dia tau ketika itu ekonomi ataupun kemampuan aku sebagai bloggers cabuk nie...

Tak mustahil bukan sebab utama berkenaan hanya sebab ongkos tetapi sebab lain seperti tiada transport, sedang tekun belajar di rumah, atau kurang restoran ditempatnya yg agak terpencil dan betul-betul pesat membangunan dan punyai pelbagai kemudahan dan pilihan seperti bandar-bandar lain...

Jadi diatas apa yg aku fikirkan bermaksud tak salah juga aku berkongsi dengan RASA yg sedang puteri aku hadapi... Kena cuba... Korang kena cuba... Hayati lah se jauh mana yg boleh... Hasilnya nanti sekalipun hanya sekeping Roti canai Banjir.... Dengan apa yg sedang kita fikirkan... Roti canai tu kekadang terasa amat nikmatnya... Kepuasan dengan apa yg sedang kita lakukan kerana disebaliknya kejadian itu apa sahaja yg kita jamah dan harganya murah tetapi akan terasa nimatnya...

Ye la...segalanya sekadar tanggapan serta apa yg kita rasa atau bayangkan. Bukan lah sebab lain termasuk kita perlu berjimat, kedekut, kelaparan dan hidup tak sesekali pernah susah. Bukan sebab tengah koyak atau pokai sebagai alasan... 

Mungkin sebab lain...atau pun memang benar KITA TENGAH POKAI... Hehehe... (Masih nak berlagak) 



Panglima Perang Cyber

Posted: 24 Sep 2014 11:14 PM PDT

Panglima Perang Cyber


EXCO Selangor : PKR Hina PAS Kaw-Kaw !!! Sedih Tengok Ahli PAS Dihina Begitu Rupa

Posted: 24 Sep 2014 08:30 PM PDT


ZURAIDA Kamaruddin, Ahli Parlimen Ampang yang juga Ketua Wanita PKR membuat kenyataan panas hari ini apabila mendesak Menteri Besar yang baru, Azmin Ali supaya tidak memberi sebarang jawatan exco kepada Adun Pas Selangor kerana tidak pernah menyokong cadangan PKR dalam perlantikan Wan Azizah atau Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor.

Katanya ketika ditemui oleh wartawan, Zuraida berkata Pas belot dan khianat terhadap PKR dan sudah semestinya tidak layak langsung berada dalam barisan kepimpinan MB yang baru yang juga dari PKR.

Walaupun Pas mempunyai 15 kerusi Dun lebih banyak daripada PKR, ini tidak menjanjikan jawatan exco kepada mana-mana Adun mereka kerana sikap tikam belakang terhadap kepimpinan PKR di Selangor yang sedia maklum PKR adalah parti yang memerintah negeri Selangor.

"PKR melalui MB baru Azmin Ali hanya akan mempertimbangkan exco saguhati sama ada satu atau dua sahaja exco daripada Pas," katanya.

"PKR juga mungkin akan melantik Adun Pas yang menyokong pencalonan Wan Azizah sebagai MB iaitu Adun Hulu Kelang, Saari Sungib dan Adun Morib, Hasnul Baharuddin sebagai exco bagi menggantikan 4 exco Pas sebelum ini yang menyokong Khalid supaya kekal MB."

Untuk rekod pada PRU-13 yang lalu, Pakatan Pembangkang mendapat kepercayaan rakyat Selangor sekali lagi apabila parti daripada PKR, DAP dan Pas memperoleh majoriti Dewan Negeri iaitu PKR - 14 kerusi, DAP - 15 kerusi dan Pas - 15 kerusi.



http://jawaber6.blogspot.com/2014/09/pas-tak-layak-dapat-kerusi-exco.html?m=1


Sent from my iPhone

White Tiger Kills Student At Delhi Zoo (EXCLUSIVE VIDEO)- ReelReplay - @YouTube

Posted: 24 Sep 2014 08:17 PM PDT

http://m.youtube.com/watch?v=7CGpUxXaDF0

Info video :

Sep 24, 2014The #White Tiger that #killed a Young Man at the #Delhi zoo

A #White Tiger killed a class 12 student #Himanshu inside the Delhi Zoo on Wednesday. This terrible incident took place around 1:30 PM. While some eyewitnesses claim that that the barricade was low and the tiger jumped on the curious young boy who was watching the animals, others say that they saw the boy leaning over and falling into the enclosure. The boy was then dragged by the tiger inside the enclosure. He struggled for ten minutes and then died.

"The tiger grabbed the victim after he fell into the enclosure. No one came to help the victim when he was being attacked," said an eyewitness.

Another eyewitness said that he and his friends heard a commotion and rushed towards the tiger enclosure and saw some people throwing stones and sticks inside the enclosure. Eyewitnesses claim that the police rushed to the spot as soon they were called.
New Delhi:

A white tiger attacked and killed a 20-year-old man who apparently slipped and fell into its enclosure at the Delhi zoo on Tuesday.


Sent from my iPhone

Penulis Blog Direman Bantu Siasatan Hina Institusi DiRaja Dan Polis - Berita Mahkamah | mStar

Posted: 24 Sep 2014 07:19 PM PDT


Aktivis lelaki berusia 29 tahun (baju putih) dibawa keluar selepas pihak polis mendapat kebenaran Majistret Salina Omar untuk perintah reman selama tiga hari.

  (Ubah saiz teks)

JOHOR BAHARU:  Polis pada Rabu mendapat kebenaran mahkamah untuk menahan reman seorang lelaki bagi membantu siasatan berhubung kenyataannya yang didakwa menghina institusi diraja dan polis menerusi sebuah laman blog. 

Majistret Salina Omar mengeluarkan perintah reman selama tiga hari bermula hari ini terhadap lelaki berusia 29 tahun itu untuk disiasat mengikut Seksyen4 (1)(a) Akta Hasutan 1948. 

Peguam lelaki berkenaan, New Sin Yew ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata lelaki tersebut yang ditahan pada Selasa, di Shah Alam, Selangor diperlukan polis untuk siasatan lanjut berhubung beberapa kenyataan yang dibuat menerusi blog berkenaan. 

Katanya, lelaki itu ditahan selepas polis bertindak atas laporan yang dibuat orang awam pada 11 Jun 2013 mengenai blog berkenaan. 

"Polis memberi alasan perintah reman itu adalah bagi memberi masa untuk polis merakamkan keterangan, menguruskan barang kes serta mengesan rakan sekutu yang terbabit," katanya. 

Terdahulu, lelaki yang memakai baju T berwarna putih itu tiba di perkarangan mahkamah di sini, kira-kira jam 2.30 petang dengan diiringi anggota polis.


Sent from my iPhone

Video Wajib Tonton Pengundi Untuk Kekal Sokong @Barisanasional #PRKPENGKALANKUBOR

Posted: 24 Sep 2014 02:56 AM PDT

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/n-JfXxISTZY


Sent from my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 24 Sep 2014 11:05 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TU DIA...UMNO PUNYA TERRER SAMPAI BLOGGER SEKS PUN MINTAK NYAWA DARI AMERIKA!

Posted: 24 Sep 2014 09:00 PM PDT


Blogger seks tersohor pujaan DAP dan Anwar; Alvin Tan, 26 kini dilaporkan berada di California, Amerika Syarikat melarikan diri memohon jaminan suaka politik dari US kononnya untuk mendapatkan perlindungan politik dari parti kuku besi UMNO.

"Saya sedang sibuk memulakan kehidupan baru di sini (U.S.A), sementara menanti keputusan suaka saya. Saya berada di sini untuk mendapatkan perlindungan politik daripada parti kukubesi, UMNO," katanya kepadanya Channel News Asia ketika ditemuramah menerusi Facebook.

Alvin Tan, 26 dan pasangannya, Vivian Lee, 25, telah dibicarakan tahun lepas untuk tiga pertuduhan di bawah Akta Tapisan Filem, Akta Hasutan dan Kanun Keseksaan.

Kedua-duanya yang dikenali sebagai Alvivi, masih lagi berhadapan dengan dua tuduhan di bawah Akta Penapisan Filem dan Akta Hasutan kerana 'Ucapan Ramadhan' yang telah disiarkan di blog mereka tahun lepas.

Posting tersebut mengandungi perkataan, 'SELAMAT BERBUKA PUASA (DENGAN BAK KUT TEH... WANGI, ENAK, MENYELERAKAN)' dan telah diletakan di atas imej-imej pornografik mereka.



Sebelum ini, bekas kekasihnya telah menawarkan diri untuk menjadi peneman berbayar pada harga RM1300 sejam. (gersang le teww...)

Alvin Tan cukup yakin, dia akan status suaka politik dari Amerika Syarikat.

"Jabatan Negara Amerika Syarikat telah mengeluarkan laporan Hak Asasi ke atas Malaysia pada 2014 yang turut menyentuh kes saya sebagai pencabulan hak kebebasan bersuara Internet," katanya lagi.

Eloklah cinabeng ini berambus dari Malaysia dari pendakwaannya asyik bertangguh-tangguh.

Pihak Kementerian Dalam Negeri, Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara sila pastikan cinabeng ini dilucutkan hak kewarganegaraannya. Mohon batalkan pasport rasminya, mansuh dan nyahtarafkan kad pengenalan birunya.

Pihak Kedutaan dan Perwakilan Malaysia di Washington, New York dan Los Angeles sila pastikan cinabeng ini tidak melaporkan diri di Kedutaan dan Perwakilan sebagai rakyat Malaysia semata-mata untuk mendapatkan hak mengundi sebagai rakyat Malaysia.



Cinabeng ini tiada lagi semangat cintakan Malaysia....lebih baik dia berambus ke negara yang dia boleh bebas melakukan aksi seks tunggang terbaliknya.

SPR sila batalkan kelayakkannya sebagai pengundi berdaftar setelah dia dilucutkan hak kewarganegaraannya.

SKMM pun tolong block facebook dan blog cinabeng ini dari terus memasuki Malaysia dan merosakkan rakyat di negara ini.

Biarkan cinabeng ini di sana. Tak payah sibuk-sibuk nak balik Malaysia lagi.

Tak perlu nak suruh pihak Interpol buru cinabeng lahanat ni. Buang masa nak bawa balik ke Malaysia. Lucutkan saja kerakyatannya sebagai rakyat Malaysia. Biar dia menjadi pelarian 'persona non grata' di Amerika tu.

Lagi elok kalau cinabeng ini mengoyakkan sendiri pasport Malaysianya dan membuang kerakyatan seperti yang dilakukan oleh 'rakan-rakan cinabengnya' di Taiwan, Australia, Amerika, New Zealand, United Kingdom dan Kanada.

Balik Malaysia pun nanti kena hukum, tak boleh bogel-bogel ngeseks bebas lagi. Lebih baik dok kat Amerika.

Cinabeng bertopengkan iblis ini pernah menghina agama Islam pada bulan Ramadhan, bulan paling suci untuk umat Islam dan kemudian menyalahkan UMNO!!!

Makahai lu...

Ini semua hasil ajaran DAP dan Anwar Ibrahim.

Kedua-duanya minah 'gersang' cuba menghancurkan negara dengan idea bebas mereka
Sumber:

Portal Pro Pembangkang Pun Boikot #PRKPengkalanKubor ?

Posted: 24 Sep 2014 08:25 PM PDT

Agak pelik untuk PRK Pengkalan Kubor. Bukan sahaja PKR dan DAP 'memboikot' kempen dalam PRK kali ini, malah portal pro pembangkang seperti Malaysian Insider dan Malaysiakini pun tidak memberikan laporan secara eksklusif perkembangan proses pengundian.

Sebaliknya, portal seperti KLXPress lebih terkehadapan memberi laporan kedudukan terkini di PRK tersebut. Berikut adalah laporan dari KLXPress:

10.50am – PDM Kampung Teluk Jering mencatatkan peratusan keluar mengundi tertinggi iaitu 68.22% dan PDM Kedai Geting mencatatkan  peratusan terendah iaitu 23.29%.

10.35am - TIDAK RASMI. Keputusan keluar mengundi bagi setiap PDM ialah Simpangan 616 @ 40.03%, Tujoh 1,026 @ 36.16%, Pengkalan Kubor 574 @ 23.88%, Kampung Ketil 1,004 @ 31.39%, Kampung Tebing 605 @ 39.83%, Kampung Genting 1,295 @38.60%, Telaga Bata 719 @ 42.05%, Bunohan 410 @28.63%, Jubakar Darat 458 @46.26%, Kampung Bendang Pak Yong 1,195 @ 43.05%, Kampung Telok Jering 438 @68.22% dan Kedai Genting 355 @ 23.29%.

10.30am - TIDAK RASMI. Jumlah Keluar Mengundi ialah 8,572 @ 35.82%.

10.10am – Pengundi paling tua, Eh Puang a/l Chau Chan, 105 antara yang menunaikan tanggungjawab mengundi di Sekolah Kebangsaan Sri Neting.
10322681_1551593711725873_6321503972758534826_n

9.45am -Perayu undi berkumpul berhampiran Sekolah Menengah Geting dekat Pengkalan Kubor. Suasana dilaporkan terkawal walaupun kedudukan antara dua penyokong parti berdekatan.

10687180_1551587391726505_515843535037606869_n

9.32am – Kehadiran YB Datuk Seri Mustapha Mohamad di PDM Bunohan untuk meninjau suasana hari pengundian. Untuk rekod PDM ini merupakan PDM putih yang dimenangi BN pada PRU ke-13.
999633_1551584141726830_4532320677570359805_n

9.30am – TIDAK RASMI. Jumlah keluar mengundi ialah 4,433 atau 18.88%.

9.15amTIDAK RASMI. Jumlah keluar mengundi di PDM Kampung Ketil 505 @ 15.79%, PDM Kedai Genting 187 @12.27%, Kg Telok Jering 159 @ 24.77%, PDM Kg Bendang Pak Yong 422 @ 15.20%, PDM Jubakar Darat 283 @ 28.59%, PDM Bunohan 384 @ 26.82%, PDM Telaga Bata 313 @ 19.30%, PDM Simpangan 244 @ 15.85%, PDM Kg Geting 629 @18.75% dan PDM Kg Tebing 370 @ 24.36%.

9.10am – PDM Kg Geting jumlah keluar mengundi 629 @ 18.75%. Sehingga kini tidak rasmi peratusan jumlah keluar mengundi ialah 9.89%.

9.05am – TIDAK RASMI. Jumlah keluar mengundi di PDM Kg Tebing sehingga jam 9.00am ialah 350 @ 23.04%. PDM Tujoh 448 @ 17.79%. PDM Ketil 505 @ 17.79% dan PDM Pengkalan Kubor 340 @ 14.12%.

9.00am – Calon PAS,Wan Rosdi Wan Ibrahim menbuang undi di Sekolah Kebangsaan Pak Yong, PDM Kg Bendang Pak Yong.
10698523_1551578555060722_3217169187189085205_n

8.50am – Calon BN, Tn Haji Mat Razi Mat Ail diiringi penyokong Barisan Nasional mengundi di Sekolah Kebangsaan Simpangan.
10629866_1551576435060934_7529783585755335051_n

8.45am – Seorang pengundi OKU di Lokaliti Telaga Bata Barat, PDM Telaga Bata selesai membuang undi.
Suasana di PDM tersebut terkawal dan kedua-dua penyokong parti giat merayu undi.
740104711_7336361046596233107

8.34am – Calon PAS Wan Rosdi melawat Pusat Pengundian Teluk Jering dengan di sambut sorokan penyokong yang berkumpul sejak jam 7.30 pagi.

8.00am – Sebelas Pusat Mengundi telah di buka dan cuaca dilaporkan cerah. Namun SPR menyeru para pengundi datang awal untuk menunaikan tanggungjawab masing-masing.
740104072_4723024732768273110


Jadi kepada pembaca yang mahukan laporan terkini PRK Pengkalan Kubor, boleh lawati :
http://klxpress.com.my/?p=18405

*Teruk PAS kena boikot kali ni ek.


DAP SENADA PKR BAHAWA PAS PENGKHIANAT TAK BOLEH BERI MUKA LAGI

Posted: 24 Sep 2014 06:30 PM PDT

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kenyataan pengkhianat itu merupakan pendirian bersama parti dan bukan pandangan peribadinya.
"Ia adalah usul tergempar yang diluluskan dalam mesyuarat jawatan kuasa eksekutif pusat (CEC). Ia bukan pandangan peribadi saya," katanya di Pulau Pinang hari ini.
Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai kenyataan Sallehin Mukhyi yang mengatakan dirinya mementingkan diri sendiri dan tidak memahami Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.
Sebelum ini, Lim pada Isnin mengeluarkan kenyataan tersebut setelah selesai mesyuarat CEC berkenaan jawatan menteri besar Selangor.
Lim pada ketika itu berkata 4 ahli exco PAS, Sallehin, Iskandar Abdul Samad, Dr Ahmad Yunus Hairi dan Dr Halimah Ali secara jelas mengkhianati demokrasi dan solidariti terhadap 6 ahli exco lain yang dipecat bekas menteri besar Selangor.

ZURAIDA - PAS PARTI PENGKHIANAT TAK PERLU BERI EXCO

Posted: 24 Sep 2014 04:50 PM PDT

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berpendapat komposisi pembahagian kerusi Exco Selangor perlu dinilai semula kerana PAS dianggap khianat, tidak menyokong PKR dan DAP semasa krisis politik negeri itu.
"Saya secara peribadi berperdirian (bahawa) kerusi Exco perlu dinilai semula.
"Kerana PAS tidak menyokong calon menteri besar kita, saya rasa PAS hanya perlu diberi consolation seat sebagai exco. Kalau PAS sokong calon menteri besar kita (Wan Azizah) ini tak berlaku," kata beliau ketika ditemui di ibu pejabat parti hari ini, lapor KiniTV.
Astro AWANI turut melaporkan berdasarkan mesyuarat Biro Politik PKR semalam beberapa nama telah diketengahkan untuk menjawatan jawatan Exco.
Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad dijangka akan tersenarai dalam barisan Majlis Mesyuarat Kerajaan Selangor di bawah pentadbiran Menteri Besar Selangor yang baharu, Mohamed Azmin Ali, lapor portal itu.
Sumber dalaman PKR memberitahu dalam mesyuarat Biro Politik pada Selasa, Ketua Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Wanitanya, Zuraida Kamaruddin mahukan Nik Nazmi dilantik sebagai exco kerajaan Selangor atas kapasitinya sebagai Ketua AMK.
Sementara Naib Presiden PKR, Nuruk Izzah Anwar pula mahu, Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong dikekal sebagai exco kerajaan Selangor.
"Azmin dijangka akan menerima cadangan yang dikemukan oleh Anwar yang mahukan Nik Nazmi dilantik sebagai exco atas kapasiti sebagai ketua AMK.
"Tetapi beliau (Azmin) tidak akan memilih Elizabeth sebaliknya akan melantik Adun Rawang, Gan Gan Pei Nei sebagai pengganti," kata sumber tersebut kepada Astro AWANI.
Selain Nik Nazmi, nama Adun Taman Medan, Haniza talha disebut-sebut akan mengisi jawatan exco menggantikan Rodziah Ismail makanala Adun Sementa, Dr Daroyah Alwi akan dikekalkan.
Bagi jawatan exco mewakili kaum India, ramai yang menjangkakan Azmin akan melantik Adun Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar tetapi tidak mustahil Adun DAP akan mengisi jawatan tersebut.
Ini kerana, Azmin mahu memberi peluang kepada DAP untuk menamakan calon exco mewakili kaum India dalam pentadbiran kerajaan Selangor.
"Adun Kota Alam Shah, V. Ganabathirau berkemungkinan akan dipilih menjadi exco mewakili kaum India biarpun Xavier dikatakan orang kuat Azmin," kata sumber itu lagi.
Dua penyokong setia Azmin, Shuhaimi Shafiei (Sri Muda) dan Amirudin Shari (Batu Caves) tidak ada dalam senarai exco.
"Mungkin mereka akan diberikan jawatan lain," kata sumber itu lagi.

#PRKPengkalanKubor : Selamat Mengundi

Posted: 24 Sep 2014 04:08 PM PDT

Selamat mengundi kepada pengundi di kawasan DUN N.01 Pengkalan Kubor.


Diharapkan agar PRK kali ini berjalan lancar tanpa insiden kekecohan dan elemen sabotaj.

Yang nak keluar mengundi, jangan lupa bawa kad pengenalan anda.

*Marilah mari.....pergi mengundi.....

Jasa-jasa Arwah Dato' Di Khas Untuk Pengundi @PRKPengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 07:00 AM PDT

Jasa-jasa Arwah Datuk Di yang mungkin ada pengundi yang tak perasan.







*Alfatihah. Semoga kecemerlangan khidmat Dato' Di akan diteruskan oleh Ustaz Haji Mat Razi.

DOA KAMI UNTUK PERJUANGAN...SEMOGA ALLAH MEMENANGKAN BARISAN NASIONAL #PRKPengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 04:52 AM PDT


Sama-samalah kita berdoa dan bertawakkal setelah puas berusaha....kepada Allah s.w.t jua kita harapkan keredhaan dan kemenangan BN esok @ PRK Pengkalan Kubor.

Insya Allah...amin

#PRKPengkalanKubor : Video Yang Anda Patut Tengok dan Sebarkan

Posted: 24 Sep 2014 03:00 AM PDT

Video kempen calon BN.



Mohon ditonton dan disebar-sebarkan.

* #BN4N01.

HAK ROYALTI KELANTAN AKHIRNYA TERJAWAB

Posted: 23 Sep 2014 11:49 PM PDT


Pemimpin Tertinggi PAS Kelantan Dedah Penyelewengan Kerajaan Negeri? #PRKPengkalanKubor

Posted: 23 Sep 2014 11:30 PM PDT

Sejak tidak dilantik menjadi Exco, berikut adalah beberapa 'serangan' Husam Musa ke atas Kerajaan Negeri.




*Wow! Banyak juga yang tak kena dengan Kerajaan PAS ni ek.

Belantan

Posted: 24 Sep 2014 11:04 PM PDT

Belantan


Selesakah Azmin sebagai MB Selangor yang baharu?

Posted: 24 Sep 2014 05:28 AM PDT


Setelah sah menjadi Menteri Besar (MB) Selangor menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, pelbagai spekulasi dan andaian berlegar apakah langkah yang akan dilakukan oleh Azmin Ali dalam mentadbir negeri paling maju di Malaysia itu.

Namun begitu apa yang lebih menarik perhatian apakah langkah politik Azmin dan apa pula tindakan beliau dalam mentadbir kerajaan negeri Selangor? Dan sejauh manakah Azmin akan mampu menepis tanggapan beliau akan menjadi MB di bawah telunjuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim.

Sebagai seorang yang dianggap pakar matematik oleh isterinya, Shamsidar Taharin, Azmin sudah pasti ingin membuktikan beliau layak menduduki jawatan tersebut sebab itulah ketika Presiden PKR, Datin Seri Dr.Wan Azizah Wan Ismail mencalonkan Abdul Khalid untuk terus menjadi MB sebaik sahaja pakatan pembangkang mendapat mandat dalam pilihan raya umum lalu, Azmin menentang pencalonan berkenaan.

Selepas segala usahanya menghalang pelantikan Abdul Khalid gagal, Azmin menjadi pengkritik utama kepada Abdul Khalid dalam soal pentadbiran kerajaan negeri, malah Azmin juga bertanggungjawab mempengerusikan beberapa mesyuarat PKR yang cenderung ke arah untuk menyingkirkan Abdul Khalid daripada tampuk pemerintahan negeri.

Hasrat beliau sudah hampir tercapai apabila Anwar merancang 'Langkah Kajang' yang ibarat 'Langkah malang' untuk pakatan pembangkang tetapi sekali lagi impian Azmin hampir terkubur apabila Anwar mencalonkan isterinya untuk menggantikan Abdul Khalid.


Namun manusia hanya mampu merancang dan Allah menentukan segala-galanya, kalau Allah sudah mentakdirkan sesuatu kedudukan itu hak seseorang maka ia pasti menjadi kenyataan. Begitulah Azmin, beliau akhirnya menjadi MB Selangor - satu jawatan yang dikatakan diidam-idamkan oleh beliau selama ini.

Kini Azmin sudah berada di situ, beliau akan melalui apa yang ditempuhi oleh Abdul Khalid selama ini terutamanya didesak perlu mengutamakan agenda politik pakatan pembangkang berbanding kesejahteraan rakyat Selangor.

Persoalannya sejauh manakah Azmin akan mampu menempuh cabaran itu dan mengekalkan integriti yang sudah diterapkan oleh Abdul Khalid sepanjang menjadi MB? Rakyat Selangor amat memahami bagaimana Azmin menduduki jawatan itu, ia bukan atas kehendak mereka tetapi hasil percaturan politik Anwar yang tidak kesampaian untuk menjadikan isterinya sebagai MB. Oleh itu Azmin perlu membuktikan beliau layak berada di situ dan mempunyai kredibiliti serta integriti yang jauh lebih hebat daripada Abdul Khalid.

Tidak perlulah beliau membuang masa untuk mengkaji satu persatu apa yang sudah dilakukan oleh Abdul Khalid dengan tujuan mencari kesalahan bekas MB Selangor tersebut kerana ia hanya akan menyebabkan orang melihat beliau seorang pendendam.

Abdul Khalid pasti ada kelemahannya tetapi beliau juga dipandang tinggi sebagai seorang yang cukup berintegriti. Azmin tidak perlu bersusah payah hendak membuang pujian itu daripada Abdul Khalid kerana ia tidak akan menguntungkan imej beliau sebagai MB Selangor. Lagipun kalau mahu mengungkit sejarah silam, Azmin pun ada 'rekod' yang boleh dipertikaikan.

Justeru lebih baik, apa yang perlu diutamakan oleh Azmin ialah mengatur satu pentadbiran yang tidak harus membuka sedikit pun ruang kepada mana-mana pemimpin PKR untuk mencari kelemahannya. Azmin tidak perlu takut dengan ancaman UMNO kerana parti itu walaupun berada dalam barisan pembangkang hanya akan membuat teguran secara ikhlas demi rakyat.


Tetapi rakan-rakan beliau dalam PKR akan membuat teguran yang mempunyai motif politik dan akan menyingkirkan beliau dari jawatan MB. Ini kerana apa juga kenyataan yang dibuat oleh pemimpin PKR khususnya mereka yang taksub kepada Anwar berhubung pelantikan Azmin, mereka tetap tidak berpuas hati. Kenyataan yang dibuat lebih banyak untuk 'sedapkan hati' dan retorik politik kelas tertinggi sahaja.

Malah Wan Azizah sendiri boleh dianggap tidak ikhlas ketika membuat kenyataan menyokong pelantikan Azmin yang diputuskan oleh Istana apabila menyelitkan ayat, ''Walaupun pelantikan ini pada hemat saya tidak menepati peruntukan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor, saya percaya tumpuan perlu dikembalikan kepada usaha membela rakyat di Selangor.''

Sepatutnya tidak perlu ada perkataan seumpama itu jika benar beliau berlapang dada dengan pelantikan Azmin tetapi semua orang tahu sejauh manakah hubungan Wan Azizah dengan Azmin, apatah lagi kalau ada suara-suara nakal menyebut nama Shamsidar.

Sebenarnya Wan Azizah masih tidak mampu menerima hakikat beliau tidak dapat menduduki jawatan MB, biarpun dikatakan hanya tinggal setapak sahaja lagi bagi mencapai impian itu. Ia samalah juga keadaannya ketika Anwar dipecat daripada kerajaan, beliau juga hanya tinggal setapak sahaja lagi untuk Perdana Menteri.

Oleh itu ramai pemerhati politik melihat kedudukan Azmin tetap tidak selesa biarpun cita-citanya untuk menjadi MB Selangor sudah tercapai. Perebutan politik dalam PKR akan menjadi cabaran untuk Azmin kerana beliau akan dilihat ancaman kepada 'Dinasti Anwar'.

Apatah lagi terlalu ramai pemimpin PKR yang tidak mahu melihat Azmin menjadi MB kerana mereka patuh kepada kehendak Anwar yang mahu Wan Azizah menduduki jawatan itu. Atas sebab itulah dalam mentadbir Selangor, Azmin perlu faham janganlah terlalu taksub dengan kehendak dan perancangan Anwar.

Tidak salah beliau mempersoalkan kewajaran Abdul Khalid memecat Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor lagipun ia bukan satu isu besar, sebagai MB, Azmin boleh melantik semula Anwar menduduki jawatan berkenaan.

Yang penting Azmin tidak harus terlalu mengikut kehendak politik Anwar dalam mentadbir Selangor, bagaimanapun jika Azmin mahu berbuat demikian demi menunjukkan kesetiaannya kepada 'bosnya' itu, silakan tiada siapapun yang hendak melarang tetapi Azmin pun lebih faham siapakah beliau di sisi Anwar.

Selagi ada Wan Azizah sebagai Presiden PKR dan ADUN Kajang, selagi itulah Azmin tidak akan selesa sebagai MB kecualilah beliau mempunyai kekuatan untuk meranapkan pengaruh Wan Azizah dalam parti itu.

Ia memandangkan 'politik cuci tangan' sememangnya sudah sebati dengan pemimpin-pemimpin PKR. Begitulah juga apabila Azmin melaksanakan sesuatu tindakan di Selangor sebagai MB dengan mengikut arahan Anwar, akhirnya apabila sesuatu berlaku Azmin yang akan disalahkan bukannya Anwar.

Apa pun Azmin tidak perlu angkuh atau berasa 'besar kepala' selepas menjadi MB, beliau berada di situ bukan atas kemahuan rakyat, rakyat memberi mandat kepada pembangkang disebabkan Abdul Khalid, ini fakta yang perlu difahami Azmin.

Oleh itu, tidak perlulah menggunakan banyak sangat kaedah matematik dalam mentadbir Selangor kerana bagi rakyat apa yang penting ialah sejauh mana seorang pemimpin itu mampu menjaga kesejahteraan mereka, tidak banyak menghabiskan masa dengan berpolitik dan paling penting tidak menjadi 'pak turut' sesiapa.-UMO

Suara Politik
Belantan

SELEPAS HADI , KINI DAP GELAR 4 EXCO PAS SELANGOR ADALAH PENGKHIANAT?

Posted: 24 Sep 2014 12:19 AM PDT


Kenyataan media oleh Setiausaha Agung DAP merangkap Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng pada 22 September 2014.

Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP (CEC) dalam mesyuarat tergemparnya pada 22 September 2014 telah memutuskan untuk menyokong kenyataan yang dibuat oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk menarik diri daripada jawatan Menteri Besar Selangor berikutan titah diraja oleh DYMM Sultan Selangor untuk melantik Timbalan Presiden PKR YB Mohamed Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baru.

CEC turut memutuskan untuk menyokong cadangan Dato' Seri Dr Wan Azizah kepada pimpinan PKR untuk mengesyorkan YB Mohamed Azmin sebagai Menteri Besar Selangor yang baru, selari dengan pendirian CEC yang jelas dan konsisten bahawa calon Menteri Besar Selangor mestilah daripada PKR.

Memandangkan Dato' Seri Dr Wan Azizah memiliki sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor sebanyak 30 daripada 56 ADUN, keputusan beliau untuk menyokong YB Azmin Ali adalah juga konsisten dengan pendirian DAP yang tegas dan berprinsip bahawa Menteri Besar Selangor (YB Azmin Ali) seharusnya memiliki sokongan majoriti DUN Selangor.

Atas sebab-sebab ini, CEC memutuskan untuk mengarahkan kesemua 15 ADUN DAP untuk menyokong YB Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baru.

DAP berasa kesal dengan pengkhianatan 4 orang Ahli Exco Selangor dari PAS terhadap prinsip solidariti dan demokrasi serta kegagalan untuk setia bersama enam lagi Exco DAP dan PKR yang dipecat secara tidak adil oleh bekas Menteri Besar yang telah kehilangan sokongan majoriti DUN Selangor.

DAP berharap penyelesaian krisis politik Selangor dan pelantikan YB Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor yang baru akan dapat menepati janji bagi membina Selangor yang lebih baik, yang mampu memberikan keadilan, kebebasan dan kemakmuran ekonomi kepada semua.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 24 Sep 2014 09:28 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Sudah 4,433 Orang, 18.88% Turun Undi Di #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:39 PM PDT

11 pusat pengundian sudah dibuka seawal jam 8.00 pagi.

Calon BN telah selesai mengundi di SK Simpangan pada jam 9.00 pagi manakala calon PAS mengundi di SK Bendang Pak Yong pada jam 8.10 pagi.

Jumlah keluar mengundi sehingga jam 9.30 pagi ialah 4,433 atau 18.88% #PengkalanKubor.











Haji Mat Razi Penerus Legasi #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 05:56 PM PDT

Husam Musa Mula Sabotaj MB Kelantan Di #PengkalanKubor ?

Posted: 24 Sep 2014 10:14 AM PDT


Salah sebuah rumah yang dikongsi bersama oleh PAS dan PKR di PDM Tujuh. Difahamkan pasukan Husam Musa sudah mula meninggalkan Pengkalan Kubor sebelum Muktamar lagi dan mereka tidak pulang pulang semula selepas itu. 

Apakah ini satu tanda protes Husam Musa untuk menconteng kekalahan ke muka MB Kelantan dan Hadi Awang di Pengkalan Kubor? Wan Rosdi, calon PAS juga dilihat tidak begitu agresif berkempen, seolah olah mahu memberi kemenangan mudah kepada BN. 

Pengundi luar yang sepatutnya diuruskan oleh pasukan Husam Musa juga dikhabarkan perlahan dan tidak nampak bergerak aktif seperti PRU13. Apakah benar Husam dan PasMa sedang membuat kerja kerja sabotaj?

Kerat Lidah, Butakan Mata Orang, Taktik Kempen Terdesak Nik Aziz Di #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 06:00 AM PDT




23 September, Kampung Geting Pengkalan Kubor : Nik Aziz sekali lagi membuat ucapan yang penuh dengan kontroversi. Dengar sendiri ucapan Nik Aziz dalam video berikut...

PAS Guna Van Jenazah Kempen #PengkalanKubor

Posted: 24 Sep 2014 03:37 AM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 24 Sep 2014 09:25 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


MASIH TAK INSAF LAGI NIK AZIZ...TOBATLAH

Posted: 24 Sep 2014 12:37 AM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 24 Sep 2014 07:17 PM PDT

JURI RAKYAT


TIPS SEHAT - TERNYATA TIDUR MEMAKE BRA BISA MEMICU KANGKER PAYUDARA

Posted: 24 Sep 2014 06:48 AM PDT

Banyak mitos seputar memakai bra saat tidur pada wanita, ada yang mengatakan memakai bra saat tidur akan memicu kanker payudara ada juga mitos lain yang menyebutkan membuat payudara kendur atau tidak kencang lagi. Mitos-mitor atau rumor tersebut membuat wanita enggan dan takut mengenakan bra pada saat tertidur. Tapi sejauh ini belum ada bukti tentang bahaya memakai bra saat tidur.
Dikutip dari health.kompas.com (Rabu, 24/9/2014), rumor tentang munculnya kanker payudara pada penggunaan bra berawal dari pendapat yang tertuang dalam buku Dressed to Kill tahun 1955. Dalam buku tersebut dituliskan memakai bra yang cukup ketat akan menyebabkan kanker karena pembuluh limfatik yang ada di payudara akan menjebak racun dalam tubuh. Namun hingga kini tidak ada ilmu pengetahuan yang mendukung pendapat tersebut.
Amber Guth seorang Director of the Breast Cancer Surgery Multidisciplinary Fellowship di NYU Langone Medical Center menyebutkan tidak ada bukti terkait pengunaan bra saat tidur dapat berbahaya bagi kesehatan.
Lu Chen, MPH, yang juga seorang peneliti di Public Health Sciences Division di Fred Hutchinson Cancer Research Center mengatakan, tidak ada masalah yang berarti mau bra tersebut digunakan berapa lama oleh seorang wanita. "Tidak masalah berapa banyak jam per hari perempuan mengenakan bra, baik bra berkawat sekalipun. Atau pada umur berapa mereka pertama kali mulai memakai bra," jelas Lu Chen.
Dalam Huffpost Style dilaporkan kebanyakan wanita dengan payudara besar memilih untuk menggunakan bra pada saat tidur untuk menyangga payudara merek. Sementara dalam Nemours' Teen Health dituliskan jika ingin menggunakan bra pada saat tidur pilihlah bra yang nyaman dipakai dan tanpa kawat. Bra yang terlalu ketat bisa menyebabkan sulit tidur atau mudah terjadi iritasi

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 24 Sep 2014 03:33 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Azmin masih boneka Anwar, kata Dr Mahathir

Posted: 24 Sep 2014 03:31 PM PDT

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Mohamed Azmin Ali boleh jadi menteri besar yang baik jika tidak mengikut arahan mana-mana pihak.
Meskipun Mohamed Azmin Ali yang dilantik sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Datuk Seri Dr Wan Azizah, timbalan presiden PKR itu tetap boneka Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Situasi boneka PKR kini sudah berubah. Meskipun ia tidak sedekat dengan Datuk Seri Dr Wan Azizah namun, kawalan (boneka) tetap berterusan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Forum Asas Kepimpinan CEO 2014, di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata, Azmin boleh menjadi menteri besar yang bagus sekiranya tidak mengikut arahan mana-mana pihak lain.

"Beliau (Azmin) boleh jadi menteri besar yang baik sekiranya tidak dengar mana-mana pihak lain," katanya.
Diketahui umum hubungan akrab Dr Mahathir bersama Azmin sebelum Anwar dipecat sebagai timbalan perdana menteri dan menteri kewangan pada tahun 1998.

Azmin sendiri pernah mengakui perkara ini dan menyatakan hubungan dengan bekas perdana menteri itu seperti anak dan bapa dan dianggap sebagai anak angkat kepada Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali.

Mengulas kemelut menteri besar Selangor Dr Mahathir menafikan Sultan Sharafuddin Idris Shah melangkaui peranannya dalam memilih pengganti kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Pada zaman saya tidak berlaku semua ini, ia hanya pada ketika ini," katanya.

Beliau membandingkan situasi Selangor dengan zaman pemerintahannya dalam pelantikan menteri besar.

"Ketika pentadbiran saya, kita cadangan satu nama yang sudah mendapat majoriti semua pemimpin Barisan Nasional.

"Namun tidak di Selangor, ketiga-tiga parti ini berlainan, mereka sendiri pun tidak pasti calon mana mereka inginkan.

"Yang membuat Sultan kelihatan melangkaui peranannya adalah orang lain," katanya. – 24 September, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/azmin-masih-boneka-anwar-kata-dr-mahathir#sthash.1wplKWrt.dpuf

Tangkap saya? Teruskan, kata Mahathir

Posted: 24 Sep 2014 03:01 PM PDT

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau sedia ditahan oleh pihak polis ekoran laporan terhadapnya yang dibuat oleh seorang anggota parlimen DAP hari ini.

"Saya cuma rakyat biasa sekarang, jika saya sepatutnya ditahan mengikut undang-undang, teruskan," katanya ketika ditanya kemungkinan polis akan menyiasatnya.

Beliau juga berkata, sebagai ahli politik, beliau tidak menjangkakan layanan baik orang ramai terhadapnya pada setiap masa.

"Saya boleh petik kenyataan lebih ekstrem oleh sesiapa pun, tetapi saya tidak mahu lakukannya, sebagai ahli politik saya tidak harap dilayan baik setiap masa," katanya.

Beliau diminta mengulas berhubung laporan Lim Lip Eng (Segambut) berhubung kenyataan sebelum ini dan gesaan supaya Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi melayan sama rata laporan polis yang dibuat.

Berikutan ikrar Zahid bahawa laporan polis mengenai hasutan akan disiasat dalam tempoh 24 jam, Lip Eng hari ini membuat laporan terhadap Mahathir dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Lip Eng (kanan) membuat laporan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Sentul pada tengah hari berkaitan dakwaan Mahathir terhadap pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang semasa kempen pilihan raya umum lepas.

Lip Eng juga mendakwa Najib mengucapkan kenyataan yang berunsur hasutan semasa Perhimpunan Agung Umno 2010.

Desakan supaya tokoh BN itu disiasat turut dibuat Kit Siang hari ini yang tidak puas hati terhadap kenyataannya Mahathir ketika beliau bertanding di Gelang Patah dalam pilihan raya umum lalu.

Kit Siang mendakwa Mahthir berkata, beliau bertanding kerusi itu keana mahu orang Cina di Gelang Patah dan Johor "menolak bekerjasama dan berkongsi dengan orang Melayu" selain "membenci orang Melayu".

'Pemimpin mesti tegas'

Sementara itu, Bernama melaporkan Mahathir sebagai berkata, seorang pemimpin mesti tegas, berani dan beriltizam dalam mengambil tindakan untuk menangani krisis sekalipun keputusan
yang dibuat tidak popular.

"Dalam krisis kewangan, sesetengah orang memanipulasi wang dan ini boleh mencetuskan krisis," beliau dipetik sebagai berkata dalam ucap utama bertemakan "Kepimpinan dan Pengurusan Krisis" pada Forum CEO 2014 keenam anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana di Kuala Lumpur.

Beliau berkata sistem perbankan sangat penting kerana ia membekalkan modal yang diperlukan oleh perniagaan untuk pertumbuhan ekonomi.

"Jika sistem ini disalah guna, maka ini akan membawa masalah seperti yang dihadapi oleh dunia semasa krisis kewangan ini," katanya seperti dilaporkan agensi berita nasional.

Dr Mahathir berkata kerajaan harus bersedia campur tangan dan menghapuskan amalan buruk dan ia menuntut kepimpinan kuat bagi mengekang penyelewengan sistem perbankan.

Laporan polis dibuat terhadap Dr M dan Najib

Posted: 24 Sep 2014 02:42 PM PDT

Berikutan ikrar menteri dalam negeri bahawa laporan polis mengenai hasutan akan disiasat dalam tempoh 24 jam, seorang ahli Parlimen DAP telah membuat laporan terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Lim Lip Eng membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul tengah hari ini berkaitan dakwaan Dr Mahathir terhadap pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang semasa kempen pilihan raya umum lepas.

Lim (kiri), yang juga ahli Parlimen Segambut, mendakwa Najib telah
mengucapkan kenyataan yang berunsur hasutan semasa Perhimpunan Agung Umno pada tahun 2010.

Laporan polis itu dibuat ekoran siasatan hasutan terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataannya di sebuah ceramah pada tahun 2011.

Awal hari ini, Kit Siang bertanya kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sama ada ikrarnya untuk menyiasat dalam masa 24 jam, juga akan digunapakai terhadap Dr Mahathir.

Ini adalah laporan polis kedua DAP yang dibuat terhadap pemimpin tinggi Umno berikutan ikrar 24 jam Zahid itu.

Semalam, DAP Perak membuat laporan polis terhadap Zahid sendiri kerana didakwa membuat ucapan yang berunsur hasutan di pilihan raya kecil Pengkalan Kubor semalam.

Lim Kit Siang menuntut awal hari ini supaya Zahid mendedahkan sama ada polis telah mengambil kenyataannya ekoran laporan itu.

(Foto) Aksi terlampau awek cun dengan kucingnya...

Posted: 23 Sep 2014 11:15 PM PDT

Bila tengok gambar awek ni, teringat drama mat salleh dulu-dulu. Ape kenama drama tu..Manimal ke apa ntah..

Tapi kucing awek ni original binatang kot. Memang ada unsur-unsur kecomelan di situ. Tapi, kalau udah masuk dalam baju...hihihi, agak telampau gayanye!

Untung kucing tu ye...


“Kertas Soalan UPSR Pun Bocor, Ada Hati Nak Bina Loji Nuklear” – Guan Eng

Posted: 23 Sep 2014 10:53 PM PDT

GEORGE TOWN - Jika kerajaan masih gagal menangani kebocoran kertas soalan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), apakah jaminan perkara yang sama tidak berlaku sekiranya loji janakuasa nuklear dibina di negara ini

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata demikian merujuk dakwaan kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 bagi matapelajaran Matematik dan Bahasa Tamil.

Ujar Guan Eng, kebimbangan berhubung rentetan insiden 'bocor' yang berlaku terhadap prasarana awam di Malaysia kini merebak hampir ke seluruh sistem pentadbiran negara, malah kepada soalan peperiksaan UPSR.

"Ini adalah sesuatu yang memalukan dan kita perlu menilai kembali dengan berterus terang. Masalahnya ialah sistem kawalan dalaman. Selama ini tidak ada tindakan diambil apabila kelemahan berlaku," kata Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam, Timbalan Menteri Pendidikan II P. Kamalanatan berkata Kementerian mengesahkan laporan kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 bagi matapelajaran Matematik dan Bahasa Tamil.

Manakala minggu lalu, kertas peperiksaan bagi matapelajaran Sains dan Bahasa Inggeris turut dilaporkan bocor, mendesak penubuhan Jawatankuasa Bebas Mengkaji Pengurusan Peperiksaan Awam yang diketuai bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi.

Susulan itu beberapa laporan polis dibuat dan 14 orang ditahan bagi membantu siasatan.

Kerajaan turut menggantung tugas Pengarah Lembaga Pengarah Peperiksaan Dr Na'imah Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi badan itu Dr Wan Ilias Wan Salleh sehingga siasatan mengenainya selesai.

Kebocoran kertas soalan itu menjejaskan hampir 470,000 murid Tahun Enam yang terpaksa mengambil semula peperiksaan bagi matapelajaran Sains dan Bahasa Inggeris yang dijadualkan pada 30 September

Justeru Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan turut mengingatkan bahawa Laporan Ketua Audit Negara saban tahun mendedahkan ketirisan, pembaziran dan kebocoran yang berlaku sistem kewangan dan pentadbiran negara, namun tidak ada sebarang perubahan drastik diambil.

"Kita tengok LKAN, setiap kali laporan dibuat tidak kira sama apa sahaja benda, dari jam (dinding) hinggalah kepada scanner (alat pengimbas) yang harganya dari RM100, tetapi dibeli pada harga RM3,000.

"Kita (pernah) menghadapi masalah kebocoran dalam bangunan Parlimen yang kos (pembaikan) menelan belanja jutaan ringgit. Sekarang kita nak bina loji nuklear? soalnya.

- Roketkini

Kerana nafsu, selinap awek dalam rumah

Posted: 23 Sep 2014 09:01 PM PDT

DUNGUN - Demi memenuhi tuntutan nafsu, seorang lelaki sanggup bertindak di luar batasan dengan membawa teman wanita masuk ke dalam rumah keluarganya dipercayai untuk memadu asmara.

Difahamkan, perbuatan menyelinap masuk ke dalam rumah melalui pintu dapur itu dilakukan pada lewat malam ketika ahli keluarga lain sedang tidur.

Lebih menyedihkan, perbuatan tidak bermoral itu dilakukan di dalam bilik tidur tanpa disedari ahli keluarganya.

Bagaimanapun, perbuatan mereka terbongkar selepas polis menyerbu rumah berkenaan kira-kira jam 9 pagi kelmarin bagi menahan pasangan terbabit.

Sebaik sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Daerah Dungun tiba, ahli keluarga lelaki terbabit seakan tidak percaya pasangan kekasih itu berada di dalam bilik tidur rumah berkenaan.

Namun selepas membuka pintu bilik, mereka mendapati seorang wanita yang hanya berseluar pendek ada bersama lelaki terbabit yang turut mempunyai rekod dadah.

Hasil pemeriksaan lanjut menemui lapan pil kemerahan disyaki methamphetamine (pil kuda) dalam poket seluar lelaki berusia 37 tahun itu, malah kekasihnya yang berasal dari Felda Ketengah Jaya turut miliki sebutir pil sama.

Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Ahmad Zailani Yaacub yang mengesahkan tangkapan berkata, pasangan terbabit disiasat mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 15(1) akta sama selepas ujian saringan air kencing mendapati mereka positif pil kuda.

PKR selar Old Town White Coffee kerana diskriminasi kaum India

Posted: 23 Sep 2014 08:46 PM PDT

PKR hari ini menyelar tindakan sebuah pemilik francais restoran Old Town White C‎offee kerana mengeluarkan iklan pekerjaan yang mempunyai sentimen diskriminasi perkauman hingga mencetuskan kemarahan orang ramai baru-baru ini.

Ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (gambar) berkata, iklan jawatan kosong tersebut yang dikeluarkan restoran Old Town White Coffee cawangan Johor ‎Bahru menyatakan mereka lebih mengutamakan permohonan kaum Melayu dan Cina.

"Kelakuan ini adalah satu diskriminasi dan tidak boleh diterima kerana Malaysia merupakan sebuah negara berbilang kaum dan peluang pekerjaan sepatutnya ditawarkan secara adil dan tidak diberikan berdasarkan kaum," kata timbalan speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor itu dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, meskipun pemilik restoran tersebut sudah mengeluarkan permohonan maaf berhubung isu tersebut, wujudnya niat memberi keutamaan pekerjaan berdasarkan kaum adalah sangat membimbangkan.

"Kalau tidak kerana pengguna-pengguna Internet yang tajam pemerhatiannya dan mengambil berat akan perkara ini, kelakuan mendiskriminasi ini akan berterusan tanpa kesedaran orang ramai," katanya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia itu berkata, meskipun sudah jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan rakyat di negara ini mempunyai hak asasi bekerja tanpa adanya diskriminasi namun perkara itu masih berlaku kepada kaum bukan Melayu dalam sektor awam dan kaum bukan Cina dalam sektor swasta.

"Oleh demikian, kita perlulah melihat dan mengkaji semula diskriminasi kaum yang berlaku di dalam negara secara keseluruhan," katanya.

Beliau menggesa agar isu berkaitan diskriminasi kaum tertentu perlu dibincangkan secara terbuka dan jujur.

Katanya masyarakat Malaysia secara khususnya perlu ‎melihat isu diskriminasi itu dengan perspektif lebih luas dan menyasarkan objektif untuk menggalakkan dan memastikan kehidupan yang harmoni dan peluang yang sama rata diberikan kepada semua.

‎"Untuk mencapai perkara ini, semua komuniti perlu bekerjasama dan bersedia untuk membincangkan isu ini secara terbuka dan jujur jikalau kita ingin merumuskan sebuah polisi yang adil dan saksama untuk seluruh rakyat Malaysia," katanya.

Sebelum ini iklan restoran Old Town White Cofee di salah sebuah cawangan di Johor Bahru diselar pengguna Internet kerana berterus-terang mengatakan mereka hanya mengutamakan permohonan pekerja daripada kaum Melayu dan Cina. – 24 September, 2014.

TMI

Suami sindir isteri dengan seluar dalam pelacur

Posted: 23 Sep 2014 08:01 PM PDT

Gambar hiasan
Fairbridge, Zimbabwe: Seorang anggota polis teruk dibelasah dan dicederakan oleh isterinya - seorang anggota tentera - selepas secara terbuka mengaku mengadakan hubungan seks dengan pelacur.

Lebih membakar perasaan si isteri, anggota polis terbabit mendedahkan hubungan seks berkenaan berlangsung tanpa sebarang langkah perlindungan.

Sambil membuat pengakuan itu, lelaki terbabit dengan selamba mengibar-ngibarkan seluar dalam pelacur berkenaan di depan isterinya.

Onwell Mtetwa, 36, yang bekerja di Balai Polis Bulawayo kemudian bergegas menyelamatkan diri apabila isterinya Martha Mtetwa, 26, bertindak ganas.

Kata Mtetwa, dia terpaksa menyelamatkan diri melalui tingkap rumah mereka apabila Martha mengejar sambil membaling batu ke arahnya.

Martha kemudian menendang pintu kereta mereka selepas mendapati Mtetwa berlindung di dalamnya menyebabkan kenderaan itu kemek.

Dalam keterangan di mahkamah semalam, Martha didakwa kian bertindak di luar kawalan dan cuba menikam Mtetwa sambil menegaskan, konflik itu hanya hanya akan selesai apabila seorang daripada mereka mati.

Apabila tuduhan dibacakan di depan majistret Nyasha Kuture, Martha mengaku salah menyebabkan kecederaan ke atas suaminya.

Ketika membela diri, Martha berkata, dia bertindak ganas kerana tidak tahan melihat provokasi melampau oleh Mtetwa sejak mereka berbalah pada 14 September lalu.

"Suami saya berterus-terang dia melakukan hubungan seks tidak selamat dengan seorang pelacur dan pulang ke rumah dengan seluar dalam wanita itu di dalam poketnya. Saya begitu marah dan terus mengejarnya," katanya.

Sementara itu Mtetwa berkata pergaduhan itu hanya salah faham antaranya dengan Martha.

"Dia membaling pasu bunga dan saya bernasib baik sempat mengelak.

"Saya menariknya ke bilik tidur namun Martha melawan dan berlari ke dapur.

"Saya tidak tahu apa akan dilakukannya lalu saya mengambil keputusan untuk melompat keluar rumah melalui tingkap dan bersembunyi di dalam kereta.

"Martha kemudian datang memecahkan pintu depan dan belakang dengan batu," katanya.

Disebabkan takut, lelaki itu mengaku menghabiskan malam di dalam kereta. Namun konflik belum berakhir.

Keesokan harinya - apabila Mtetwa masuk ke rumah - Martha masih marah dan cuba membunuh suaminya.

"Dia cuba menikam saya di perut tetapi dapat dielak," katanya.- Agensi

4 Exco Pas turut letak jawatan

Posted: 23 Sep 2014 07:31 PM PDT

Empat Exco Kerajaan Negeri Selangor (dari kiri) Sallehen Mukhyi, Dr. Halimah Ali, Dr. Ahmad Yunus Hairi dan Ir Iskandar Abdul Samad ketika hadir di Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor di Shah Alam, semalam. - BERNAMA
SHAH ALAM 23 Sept. - Empat Exco kerajaan negeri daripada Pas masing-masing meletakkan jawatan mereka selepas Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menamatkan tugas rasminya sebagai Menteri Besar Selangor semalam.

Pesuruhjaya Pas negeri, Iskandar Abdul Samad berkata, peletakan jawatan mereka berkuat kuasa semalam atas alasan pelantikan mereka sebelum ini adalah atas pilihan Abdul Khalid ketika menjadi Menteri Besar.

Selain Iskandar, tiga lagi Exco terbabit ialah Dr. Ahmad Yunus Hairi, Dr. Halimah Ali dan Sallehen Mukhyi.

"Kami dipilih ketika Tan Sri Abdul Khalid menjadi Menteri Besar. Apabila beliau sudah meletakkan jawatannya, kami juga perlu meletakkan jawatan dalam kerajaan negeri.

"Kini kerajaan negeri tidak lagi mempunyai Exco. Senarai barisan Exco baharu akan diumumkan oleh Menteri Besar yang baharu. Kita tunggu lantikan baharu nanti," katanya di sini hari ini.

Abdul Khalid semalam menamatkan tugasnya sebagai Menteri Besar Selangor dan digantikan dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Azmin Ali yang mengangkat sumpah jawatan itu secara rasmi di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Alam Shah, Klang, hari ini.

Barisan Exco yang baharu dijadual mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor Jumaat ini.

Dalam pada itu, Iskandar yang juga ADUN Cempaka ketika ditanya sekiranya ditawarkan semula jawatan Exco di bawah pentadbiran Azmin memberitahu, beliau sedia mempertimbangkannya.

Suami terajang perogol tindih badan isteri

Posted: 23 Sep 2014 07:01 PM PDT

RUMAH milik Ahmad yang diceroboh, semalam. Gambar kecil, kain batik milik mangsa/Pic:Harian Metro
GOMBAK: "Saya tergamam melihat lelaki itu dalam keadaan berbogel menindih tubuh isteri menyebabkan saya terus menyepaknya sekuat hati," kata seorang lelaki yang sempat menyelamatkan isterinya dari diperkosa pagi semalam.

Suami mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, 50-an berkata, kejadian berlaku jam 7 pagi apabila dua lelaki berusia 20-an dan 40-an menceroboh masuk kediamannya di Kampung Laksamana, di sini.

Menurutnya, insiden berlaku ketika isterinya yang berusia 50-an berada di dalam rumah bersendirian sebelum diserang kedua-dua suspek.

"Isteri saya yang ketika itu berada di ruang tamu kediamannya terus menjerit memanggil nama saya. Saya kemudian berlari masuk ke dalam rumah sebelum terkejut melihat keadaan isteri.

"Kedua-dua suspek sedang berbogel manakala seorang dari mereka sedang menindih isteri saya," katanya ketika ditemui wartawan Harian Metro semalam.

- Harian Metro

Cucu Tok Selampit

Posted: 24 Sep 2014 01:40 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Kerajaan DAP Pulau Pinang Halau Penduduk Siam Pulau Tikus - Penduduk Siam #PengkalanKubor Jadikan Sebagai Pengajaran

Posted: 23 Sep 2014 11:38 PM PDT


Satu lagi Kampung Warisan di Pulau Pinang akan lenyap di telan kerakusan pembangunan Kerajaan DAP. Kali ini di Kampung Siam, Pulau Tikus. Kampung Warisan ini telah wujud sejak kurun ke 19. Kampung Warisan ini merupakan penempatan masyarakat Siam dan Burma sejak zaman British lagi. Kerajaan DAP Pulau Pinang dengan kerjasama pemaju telah menghambat orang-orang Siam keluar dari Kampung Warisan mereka. 

Isu ini timbul sejak April tahun ini. Penduduk-penduduk telah meminta tolong daripada ADUN DAP Pulau Tikus, YB Yap Soo Huey namun beliau cuba untuk mengelak dari membawa isu berkenaan kepada Kerajaan Negeri. Isu pentig di sini, bagaimana tanah di bawah 'Trustees' boleh dipecah kepada lot baru dan dijual/dipindah milik kepada pemaju? 

Isu tambah meragukan apabila tanah ditukar syarat kegunaan ke komersial dan hotel. Inilah nilai masyarakat Siam kepada Kerajaan PR. Oleh itu, penduduk-penduduk Siam di DUN Pengkalan Kubor, janganlah memperjudikan nasib anda di tangan pemerintah PR, baik DAP, PKR atau PAS!










Utusan Malaysia Buat 'Cywar Bodoh' Hari Ini - Puji Anwar Ibrahim Dan Hina Tuanku Sultan?

Posted: 23 Sep 2014 09:15 PM PDT



Sinar Harian hari ini memulakan tajuk utama akhbar mereka dengan "Azmin Puji Khalid" manakala Utusan Malaysia meletakkan tajuk utama mereka sebagai "Azmin Kritik Khalid". Mana satu yang betul? Dalam pengajian 'journalisme', ianya dipanggil 'media framing and spinning'. Bagi CTS pula, ianya dipanggil 'cywar bodoh!'

CTS juga tidak setuju dengan berita yang ditulis oleh Pengarang Utusan Malaysia, Datuk Zaini Hassan yang bertajuk, "Misteri MB Azmin: Langkah 2A, Kisah 2 Tan Sri Dan RM3.2b", baca di sini. Rencana dan berita ini menonjolkan kononnya kebijaksanaan Anwar Ibrahim dengan muslihatnya untuk menaikkan Azmin Ali menjadi Menteri Besar. Datuk Zaini terlupa bahawa dengan perlantikan Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor merupakan satu kegagalan Anwar Ibrahim yang nyata dalam 'Langkah Kajang'. 

Tulisan Datuk Zaini menampakkan seolah-olah Sultan Selangor begitu bodoh untuk ditipu oleh Anwar Ibrahim. Hakikat yang tidak boleh dilupakan adalah ini adalah satu agenda 'nepotisme' terbesar yang cuba dilakukan oleh Anwar Ibrahim dan PKR apabila cuba untuk menaikkan isteri sendiri menjadi Menteri Besar. Kalau betul strategi asal untuk menaikkan Azmin Ali sebagai Menteri Besar, Anwar Ali dan PKR tidak perlu bersush payah untuk mengosongkan kerusi Parlimen Kajang untuk membolehkan Wan Azizah bertanding.

Apakah yang dimaksudkan pula apabila Datuk Zaini menulis, "Penglibatan dua orang bergelar Tan Sri yang dikatakan mempunyai talian dengan Istana melobi keras untuk Azmin menjadi MB dikatakan pengunci Langkah 2A." Apakah Datuk Zaini dan Utusan Malaysia mahu menunjukkan Tuanku Sultan Selangor seorang yang korupsi atau mudah dipengaruhi oleh orang lain? Apakah keputusan yang dilakukan oleh Tuanku Sultan satu tindakan desperado dan tindakan terpaksa akibat terjerat dengan mainan Anwar Ibrahim?

Perkara 53 memberi kuasa kepada Tuanku Sultan melantik Menteri Besar Selangor daripada mereka yang pada pandangan Tuanku mendapat sokongan majoriti ADUN. Kenapakah mesti dipertikaikan keputusan yang Tuanku Sultan buat? CTS tidak kisah apabila Datuk Zaini dan Utusan Malaysia mahu membodek Azmin Ali atau Anwar Ibrahim. Namun apabila mereka cuba untuk merendahkan keputusan yang dibuat oleh DYMM Sultan Selangor, ini tidak boleh diterima dan merupakan suatu tindakan yang keterlaluan.

Kempen 'Last Minute' #PRKPengkalanKubor - Nik Aziz Doa "Kerat-Keratkan Lidah Mereka, Butakan Mata Mereka"

Posted: 23 Sep 2014 04:55 PM PDT


Menjelang 48 jam tempoh pengundian di Pilihanraya Kecil (PRK) Pengkalan Kubor, PAS mengadaptasi dua strategi mereka yang terakhir. Pertama, isu pemberian wang tunai yang dikatakan royalti minyak kepada penduduk-penduduk Kelantan terutama pengundi-pengundi DUN Pengkalan Kubur dan keduanya ancaman dalam bentuk doa bala ke atas sesiapa yang tidak mengundi parti bulan purnama berkenaan.

Bertempat di tempat ceramah di belakang Masjid Genting, Mursyidul Am PAS berdoa bala ke atas pengundi-pengundi Barisan Nasional (BN). Antara intipati doa adalah berbunyi, "Supaya Allah buka pintu hati mereka, kembali ke pangkal jalan, kerat-keratkan lidah mereka, butakan mata mereka supaya tidak nampak kecuali nampak bulan sahaja."

CTS ingatkan doa bala ini sudah tiada setelah adik Mursyidul Am suatu masa dahulu berdoa bala hancurkan UMNO / BN lebih kurang sama. Ini disusuli dengan doa bala sesama mereka di Muktamar PAS yang lepas. Sekarang doa bala kembali ke atas penyokong-penyokong BN. Kita reda sajalah dengan doa ini sebab yang memakbulkan doa adalah Allah SWT dan bukannya Mursyidul Am PAS.


Apa Yang Tersirat

Posted: 24 Sep 2014 01:06 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Mengapa Khalid Pecat Anwar Sebagai Penasihat Ekonomi Selangor?

Posted: 24 Sep 2014 04:21 AM PDT

PADA hari terakhir sebagai MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim memecat Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Eknomi Selangor. Mengapa? melalui pemecatan itu, apa yang dilihat apakah MB Selangor yang baru Azmin Ali akan melantik semula Anwar?

Hubungan Anwar dan Azmin bermula sejak tahun 1987, apabila Timbalan Presiden PKR itu dilantik sebagai setiausaha sulit kepada Anwar.

Azmin terus bersama Anwar sehingga kini; malah hubungan mereka diselubungi berbagai cerita yang sukar diterima akal manusia yang normal.

Langkah Kajang sebenarnya, mempunyai erti tersirat untuk menaikkan Azmin sebagai MB Selangor, kerana MP Gombak itu, mahukan jawatan itu sejak tahun 2008.

Anwar tidak mudah menamakan Azmin sebagai calon MB, kerana masalah dalam PKR itu sendiri. Wan Azizah yang merupakan Presiden parti, hanya kelihatan diluaran sahaja akur dengan Azmin, namun dalam sanubari beliau, Azmin adalah penganggu "ketenteraman awam". Atas sebab itu, dalam PKR sebenarnya Azizah lebih akrab dengan Khalid Ibrahim, dan ianya dibuktikan apabila pembantu khas Azizah, Fakeah Hussien dilantik sebagai setiausaha sulit kepada Khalid, dan kemudian menjadi CEO MBI ( Menteri Besar Diperbadankan).

Keretakan hubungan Khalid- Azizah, apabila Presiden PKR itu membuat pusiangan U, apabila beliau diwar-warkan bakal menjadi MB Selangor, melalui Langkah Kajang. Anwar mencipta langkah Kajang melalui Rafizi Ramli- MP Pandan, agar supaya kelihatannya bukanlah Anwar yang mempunyai idea itu. Juga salah satu langkah untuk mengabui Azizah, bahawa langakah Kajang sebenarnya untuk beliau, kerana beliau tahu, suaminya bakal tidak akan mendapat jawatan itu, kerana tersangkut dengan hukuman penjara kerana kesalahan meliwat.

Dalam kegahiraan Azizah itu, beliau tidak terfikir, bahawa Langkah Kajang itu, sebenarnya bukan untuk beliau, tetapi untuk Azmin Ali.

Lihat bagaimana kelicikan Anwar berpolitik; beliau bertemu dengan Hadi Awang di Terengganu, dan ramai yang meramal bahawa Anwar mahu Presiden Pas itu menyokong Azizah, namun disebaliknya, Anwar mahu Pas menamakan Azmin Ali sebagai calon alternatif.

Lihat bagaimana, pakarnnya Anwar, apabila Pas menamakan Azmin sebagai calon alternatif, Azmin dengan pantas menolaknya. Lihat bagaimana Anwar bertindak, apabila Sultan murka, kerana PKR dan DAP enggan menghantar 3 nama, Azmin melakukan sidang akhbar, bahawa pemilihan Azizah tidak mengikut peraturan parti; tujuannya agar supaya, Azmin kelihatan tidak akur dengan pilihan Anwar; dengan itu akan memperkuat penolakan kepada Wan Azizah.

Kini, strategi Anwar melalui 2Anya sudah tercapai; walaupun selama ini Azmin menolak adanya strategi itu. Tindakan Khalid memecat Anwar sebagai Penasihat Eknomi Selangor, adalah untuk menjawab hipotesa, apakah Azmin itu ANAK EMAS ANWAR? Kalau Azmin tidak melantik Anwar apa sahaja fungsi di Selangor, maka hipotesa Azmin itu anak emas anwar adalah auta.

Langkah Kajang Anwar Satu Kejayaan Strategi 2A

Posted: 24 Sep 2014 01:05 AM PDT

BAGI mereka yang faham bagaimana cara Dato Seri Anwar Ibrahim bermain politik, Langkah Kajang yang berakhir dengan perlantikan Azmin Ali merupakan kejayaan Strategi 2A (Anwar-Azmin).

Langkah Kajang yang dicipta Anwar sebenarnya adalah untuk Azmin, kerana Anwar tahu daripada mula lagi, bahawa beliau tidak akan dapat bertanding, kerana masalah mahkamah yang dihadapinya. 

Untuk merealisasikan Strategi 2A, Anwar melakukan jalan yang jauh dan berliku. Anwar menamakan isterinya sebagai calon PRK Kajang, kemudian menamakan beliau sebagai calon tunggal MB Selangor. Anwar sanggup berbalah dengan istana, semata-mata untuk menyakinkan Azizah, bahawa suaminya benar-benar mahukan beliau sebagai MB, bukannya orang lain termasuk Azmin.

Anwar tahu, bahawa jika beliau menamakan Azmin, bukan sahaja Azizah membantah tetapi pemimpin lain termasuk Saifuddin Nasution Ismail, malah Khalid Ibrahim.

Poltik Anwar memang licik, sehingga mampu memperdaya penganalisis politik, kononnya, Langkah Kajang membawa malapetaka kepada Pakatan Rakyat. Namun seorang pemimpin politik veteran dan kini masih mempunyai jawatan politik peringkat tinggi, awal-awal lagi memberi tahu AYT, bahawa Langkah Kajang adalah untuk Azmin Ali, bukan untuk mana-mana pemimpin politik pembangkang termasuk Anwar.

Pada awalnya AYT, kurang menerima kenyataan itu, namun kini semuanya terbukti, bahawa Langkah Kajang sah milik Azmin Ali, apabila ADUN Bukit Antarabangsa dan MP Gombak merangkap Timbalan Presiden PKR dilantik ke jawatan MB Selangor ke-15 pada jam 10.40 pada Selesa. 23 September 2014.

Menurut pemimpin veteran itu, hanya melalui Azmin, Anwar mampu mencapai cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia; dan hanya melalui Azmin juga, usaha agar Anwar jangan masuk penjara akan tercapai.

Keris Pusaka Melayu

Posted: 24 Sep 2014 11:47 AM PDT

Keris Pusaka Melayu


Kesian Naib Presiden UMNO @Zahid_Hamidi Kena Serang DAP @Malaysiakini

Posted: 24 Sep 2014 05:22 AM PDT

o_192jkpnb31bog187r1ahk796nup7.jpg

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga Menteri Dalam Negeri merupakan perjuang politik Umno dan Melayu yang unggul. Beliau yang pernah menjawat jawatan dalam kabinet seperti Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Pertahanan dan beberapa portfolio lain mempunyai pelbagai pengalaman menarik samada dalam mengendalikan sesuatu kementerian mahupun dalam arena politik.

1. Datuk Seri Zahid Hamidi telah menjadi “target” dan sasaran media haluan kiri seperti Malaysiakini, KiniTV dan beberapa akhbar utama yang lain antaranya seperti The Sun, Malay Mail) , namun yang pastinya portal dan pengurusan akhbar ini ditulangi oleh kaum Cina.

2. Dalam PRK Pengkalan Kubor, semua mengetahui ia merupakan kawasan majoriti 93 % Melayu. Soalnya mengapa wartawan Cina yang berduyun mengekori setiap ceramah Datuk Seri Zahid Hamidi sehingga pengundi pun naik rimas.

3. Walaupun Datuk Seri Zahid Hamidi sudah sedia maklum ramai wartawan Cina dalam program ceramahnya, Zahid tetap tegar dan lantang menyuarakan hak Bangsa Melayu yang perlu dipertahankan oleh kita semua.

4. Akibatnya Malaysiakini dan konco-konco akhbar lain melabelkan Zahid membuat kenyataan RASIS. Terang lagi bersuluh wartawan Cina ini sengaja memcari isu untuk dilabelkan sebagai perkauman. Sanggup bersengkang mata hingga ke dinihari mendengar ceramah Zahid dan masuk ke kawasan pedalaman di Pengkalan Kubor atas niat jahat ini.

5. Apakah kenyataan Datuk Seri Zahid Hamidi untuk mempertahankan Hak Istimewa Bumiputra boleh dianggap rasis ? Sebenarnya ramai dalam kalangan kita sudah dibutakan akan makna Rasis itu sendiri.

6. Rasis adalah rasa perkauman melampau sehingga menindas kaum lain. Tetapi Pembangkang yang ditulangi oleh kaum Cina merencana doktrin kononnya maksud rasis adalah ketika kita memperjuangkan hak Melayu. Hak Bumiputra sudah termaktub dalam Perlembagaan dalam Perkara 153.

7. Adakah Perlembagaan Persekutuan juga rasis ? Apakah kewujudan UMNO untuk orang Melayu, MCA untuk kaum Cina dan MIC untuk kaum India adalah Rasis? Apakah DAP yang telah memperkudakan beberapa ekor calon Melayu dalam PRK lalu sudah tidak Rasis ?

8. Yang patut kita faham dan gelar rasis adalah kumpulan yang mempertikaikan Hak Melayu dan Bumiputra iaitu Cina DAP bukan pemimpin UMNO yang menuntut hak kaumnya. Semalam Lim Kit Siang mencabar Polis untuk menyiasat kenyataan Datuk Seri Zahid “Langkah mayat saya dulu, jika hak Melayu ingin dihapuskan” dalam tempoh 24 jam. Datuk Seri Zahid hanya mempertahankan klausa dalam Perlembagaan, Lim Kit Siang dan DAP yang mempertikaikan Perlembagaan selama ini.

9. Generasi muda perlu sedar Cina DAP sedang mendidik kita dan menakut-nakutkan Melayu dari memperjuangkan haknya yang sedia termaktub dalam Perlembagaan. Akhirnya lama kelamaan generasi muda lupa akan hak kaum mereka sendiri.

10. Inilah modus operandi masyarakat Cina di Malaysia yang mempergunakan istilah rasis secara songsang. Sedangkan sudah terang dalam PRU 13 lalu tsunami masyarakat Cina, pengundi Cina tolak Dyana Sofya PRK Teluk Intan dan perjuangan konsep kesaksamaan hak di Malaysia patut dihukum sebagai ektremis dan rasis.

11. Datuk Seri Zahid Hamidi adalah satu-satunya pemimpin UMNO yang berani bercakap tentang realiti dan kebenaran. Zahid adalah “real politician” yang bercakap secara terbuka bukan bermuka-muka mengikut siapa pendengar di depannya. Depan Melayu cakap A, depan Cina cakap B dan depan India cakap C.

12.Datuk Seri Zahid Hamidi adalah ‘the only leader’ yang berani menyuarakan pegangan dan pendiriannya dalam menegakkan ketuanan Melayu. “One Man Show” yang ditunjukkan oleh beliau ini seharusnya menjadi aspirasi anak muda dan masyarakat belia khususnya dalam memperjuangkan hak Melayu yang semakin dilupakan oleh generasi Y.

13. Apa pun saya sangat sedih tika Datuk Seri Zahid Hamidi dikecam oleh media nyamuk haluan kiri, blogger Melayu yang hidup atas wang ringgit juga sanggup menghentam beliau. Jangan kerana cita-cita peribadi sanggup melihat pemimpin lain dicerca walau ia di arus yang benar. Jangan juga kerana wang, hak bangsa diinjak oleh bangsa lain.

14. Keseluruhannya, masyarakat Malaysia perlu faham makna dan definisi rasis yang betul. Jangan terpedaya dengan pemikiran liberal,prinsip kemodenan, keterbukaan yang meracuni pemikiran generasi baru di media sosial. – Warta Daily

“Tulisan di atas adalah pandangan dan analisis politik dan tidak mewakili pendirian Warta Daily.com. Maka pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kesan selepas yang berlaku akibat tulisan berkenaan”.

Tags : Ahmad Zahid Hamidi
http://wartadaily.com/analisis-politik–ahmad-zahid-hamidi-di-dalam-arus-politik-kini


PEJUANG BANGSA

Posted: 24 Sep 2014 11:19 AM PDT

PEJUANG BANGSA


UMI HAFILDA MINTA AZMIN JANGAN JADI REMOTE CONTROL KEPADA ANWAR

Posted: 23 Sep 2014 08:29 PM PDT




 – "Jalankan tugas dengan amanah dan bertanggungjawab kerana ALLAH dan rakyat."

Itu mesej ringkas ahli perniagaan, Ummi Hafilda Ali kepada abangnya, Mohamed Azmin Ali yang baru dilantik sebagai Menteri Besar Selangor.

"Alhamdulillah, itu rezeki dia (Mohamed Azmin). Saya percaya pada qada dan qadar.

"Sebagai adik, saya bangga apabila abang dilantik menjadi menteri besar. Dia berhak mendapat hadiah itu selepas berjuang hampir 20 tahun dalam dunia politik," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Ummi, apa yang dicapai Mohamed Azmin juga adalah berkat amalan ibu dan arwah bapa mereka SERTA seluruh keluarga yang tidak pernah putus-putus mendoakan yang terbaik untuk Timbalan Presiden PKR itu.

Menurut Ummi, tugas Mohamed Azmin kini bukan sahaja kepada rakyat, tetapi cabaran buatnya adalah untuk membersihkan segala kontroversi yang melanda PKR.

"Dia ada kredibiliti sebagai pemimpin dalam membuat sebarang keputusan. Cuma saya berharap dia tidak menjadi 'remote control' kepada (Ketua Umum PKR, Datuk Seri) Anwar Ibrahim," katanya.-sh

GUAN ENG DIBALUN HARAKAH KERANA GELAR 4 EXCO PAS PENGKHIANAT

Posted: 23 Sep 2014 07:15 PM PDT






Tindakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang menyifatkan empat daripada mereka "pengkhianat" kerana tidak menyokong rakan exco DAP dan PKR lain yang dipecat bekas menteri besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim turut mendapat perhatian Pengarang Berita Harakahdaily, Nazri Abdullah.

Nazri dalam kenyataannya, turut melahirkan rasa hairan dengan sikap Guan Eng yang terlalu emosi sehingga mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya.

"Sepatutnya penggerak 'Kajang Move' seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Rafizi Ramli yang perlu beremosi berbanding dengan DAP terhadap apa yang berlaku sekarang ini.

"Kalau betul mencontohi Khalifah Umar Abdul Aziz, Guan Eng bukan sahaja patut mencontohi dari sudut tatakelola pentadbiran yang baik.

"Malah juga perlu mencontohi sikap tawaduk dan warak cucu kepada Saidina Umar Al-Khatab itu.

"Orang yang warak tidak mengungkit hal-hal yang lalu, kecuali sebagai untuk mengoreksi diri. Tapi dari nada Guan Eng itu nampaknya bukan bermaksud begitu. Lebih kepada tidak puas hati," katanya.

Sementara itu, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor PAS Sallehen Mukhyi turut membidas Guan Eng dan menyifatkan pemimpin tertinggi DAP itu tidak memahami Undang-undang Tubuh Negeri.

"Guan Eng mungkin tak faham Undang-Undang Tubuh Negeri," kata exco agama itu kepada pemberita selepas menghadiri upacara majlis angkat sumpah menteri besar Selangor baharu Mohamed Azmin Ali hari ini.

Semalam, Guan Eng mengisytiharkan DAP menyokong penuh pelantikan Azmin dan menghormati pendirian Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menarik diri daripada pencalonan.

Bagaimanapun, Guan Eng menganggap empat exco PAS itu sebagai pengkhianat kerana gagal menunjukkan kesetiaan bersama enam exco yang dipecat secara tidak adil oleh Khalid.

Empat exco terbabit adalah Iskandar Samad (Chempaka), Dr Ahmad Yunus Hairi (Sijangkang), Dr Halimah Ali (Selat Klang) serta Sallehen (Sabak).

Sallehen mempertahankan kedudukannya dan tiga rakan PAS lain dalam kerajaan negeri sebagai benteng terakhir untuk Pakatan Rakyat (PR) bertahan menjadi kerajaan di Selangor sementara menunggu proses peralihan kuasa selesai.

"Guan Eng kena semak balik ucapan dia. Ucapan politik dia sendiri ada kepentingan untuk mempertahankan kerajaan Pulau Pinang.

"Jangan label exco PAS sebagai pengkhianat," tegasnya. 

IPOHMALAY

Posted: 24 Sep 2014 09:06 AM PDT

IPOHMALAY


Keluarga mangsa MH17 warga Jerman mahu saman Ukraine

Posted: 23 Sep 2014 07:16 PM PDT




Teman pernah menyindir beberapa individu yang ikut berdemonstrasi ke Kedutaan Russia di Jalan Ampang dalam tragedi MH17. Selang beberapa ketika, para pemberontak pro-Russia di Ukraine menyerahkan kotak hitam kepada Kerajaan Malaysia dengan alasan bahawa jika ia diserah kepada pihak Ukraine, kemungkinan maklumat dalam kotak hitam tersebut akan diubah. Satu bukti yang membuatkan Ukraine dan Amerika Syarikat tergagap, termasuk penyerbu Kedutaan Russia di Jalan Ampang.

Susulan lain pula menunjukkan Russia dengan lantang mematikan tuduhan Amerika Syarikat dan Ukraine ke atasnya dengan menyebut mereka ada bukti bahawa terdapat jet tempur dipercayai milik Ukraine yang mengekori pesawat malang tersebut.

Ini diperkukuhkan dengan rekod komunikasi  dari ATC di Kiev pada hari kejadian yang tidak pernah diberitakan kepada umum.

Semakin lama, masyarakat dunia semakin mengalih pandangan mereka dari Russia sebagai penyebab. Terbaru, waris keluarga mangsa warga Jerman mahu menyaman kerajaan Ukraine atas dakwaan gagal menjaga keselamatan ruang udara mereka sendiri.

Families of German MH17 victims to sue Ukraine: lawyer

BERLIN Sun Sep 21, 2014 4:47am EDT


BERLIN (Reuters) - Survivors of German victims of Malaysian Airlines flight MH17 downed over Ukraine plan to sue the country and its president for manslaughter by negligence in 298 cases, the lawyer representing them said on Sunday.

Professor of aviation law Elmar Giemulla, who is representing three families of German victims, said that under international law Ukraine should have closed its air space if it could not guarantee the safety of flights.

"Each state is responsible for the security of its air space," Giemulla said in a statement emailed to Reuters. "If it is not able to do so temporarily, it must close its air space. As that did not happen, Ukraine is liable for the damage."

Bild am Sonntag Sunday mass newspaper quoted Giemulla as saying that by not closing its airspace, Ukraine had accepted that the lives of hundreds of innocent people would be "annihilated" and this was a violation of human rights.

The jetliner crashed in Ukraine in pro-Russian rebel-held territory on July 17, killing 298 people, two-thirds of them from the Netherlands. Four Germans died in the crash.

Ukraine and Western countries have accused the rebels of shooting the plane down with an advanced, Russian-made missile. Russia has rejected accusations that it supplied the rebels with SA-11 Buk anti-aircraft missile systems.

Giemulla planned to hand his case to the European Court of Human Rights in about two weeks, accusing Ukraine and its President Petro Poroshenko of manslaughter by negligence in 298 cases. He would also push for compensation of up to one million euros ($1.3 million) per victim, Bild am Sonntag reported.

So far, the airline has offered survivors of each victim $5,000 in financial assistance but has said that would not be taken off final compensation or affect families' legal rights to claim.




Pola berfikir PAS masih belum berubah

Posted: 23 Sep 2014 05:33 PM PDT

Kempen 'Last Minute' #PRKPengkalanKubor - Nik Aziz Doa "Kerat-Keratkan Lidah Mereka, Butakan Mata Mereka"


Bertempat di tempat ceramah di belakang Masjid Genting, Mursyidul Am PAS berdoa bala ke atas pengundi-pengundi Barisan Nasional (BN). Antara intipati doa adalah berbunyi, "Supaya Allah buka pintu hati mereka, kembali ke pangkal jalan, kerat-keratkan lidah mereka, butakan mata mereka supaya tidak nampak kecuali nampak bulan sahaja." BACAAN LANJUT : CUCU TOK SELAMPIT


Rupa-rupanya kesakitjiwaan parti yang ini masih berterusan. Ingatkan dah reda berikutan bala demi bala yang ditimpakan Tuhan ke atas mereka akibat selalu berbuat kerosakan dalam persaudaraan sesama Muslim di Malaysia. Semoga setiap doa yang mereka panjatkan yang berunsur mohon dimusnahkan, dihancurkan, dibutakan, dipecahperutkan akan terus dimakbulkan ke atas mereka sendiri. 

Teman memang selalu baca berita negara sebelah yang 10 kali ganda lebih besar dari kita, dan memakai bahasa-bahasa ala kita. Ini menyebabkan segelintir Melayu tak sedar diri dalam negara ini yang berjumlah cuma 12 juta itu mengejek teman. Tak mengapa. 

Tapi melalui itu teman dapat lihat kematangan cara berpolitik parti-parti berteras Islam di sana. Jika apa yang dilakukan PAS ini di lakukan oleh parti berteras Islam di sana, nescaya rakyat walaupun dari kalangan ulama pesantren dan pak lebai akan mempersoalkan kematangan dan pola pemikiran pemimpin yang begini. Akhirnya parti jenis begini akan ke Laut Jawa. Malangnya, di negara yang kononnya lebih maju dari negara sebelah itu, pemikiran jenis ini masih subur mewangi. Memalukan.


Comments (0)