Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:17 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 15 Jul 2014 03:31 AM PDT

tunku


Najib to Meshaal: We stand by Palestinian resistance and People against the Israeli aggression

Posted: 15 Jul 2014 02:04 AM PDT

Malaysian Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak reaffirmed Malaysia's support for the Palestinians in their struggle for freedom.

Najib expressed, in a phone call with Hamas Chairman Khaled Meshaal late Monday, his sympathy with the Palestinians especially those facing a brutal Israeli agression in Gaza these days. Meshaal, on his part, highlighted the suffering of the Palestinian people in Gaza and other parts of Palestine and called on the Malaysian premier to lobby world leaders in order to end the Israeli aggression and bring Israel to task.

Meshaal also thanked Najib for Malaysia's active humanitarian role in Gaza and called for these efforts to increase and continue.

In a related development,  a group of 50 Malaysian medical doctors are to embark on a mission to Gaza to help in giving medical services to the victims of the Israeli airtrikes. Some of the doctors are to leave to Cairo then to Gaza through Rafah crossing end of this week.

Mabul attack: Gunmen identified, involved in previous kidnapping in Sabah

Posted: 14 Jul 2014 10:24 AM PDT

Gunmen who ambushed and killed a marine policeman on Pulau Mabul are believed to be behind a kidnapping in Sabah's east coast. 

According to an Eastern Sabah Security Command (Esscom) source, the group has been identified and Esscom is working with the Philippines to strengthen their evidence. 

The source said that Esscom received good cooperation from the Philippine authorities which had ordered its marine police to track down the suspects in its waters.

It also said that Esscom would consider publishing photographs of the suspects for the public to identify.

Esscom operations director Datuk Abdul Rashid Harun said security was being stepped up at resorts in Sabah's east coast.

Bernama reported that Esscom intelligence director Datuk Ahmad Nadzer Nordin had said that based on intelligence network, there were 14 kidnapping groups from southern Philippines.

Of the number, at least four had carried out kidnappings in Sabah's east coast, he said.

In the 11.10pm incident on Saturday, Kpl Abdul Rajah Jamuan, 32, was killed while his colleague, Kons Zakia Aleip, 26, was believed to have been abducted by a group of eight armed men at the Mabul Water Bungalow Resort off Semporna.

The latest incident follows the kidnapping of a fish breeder and his worker in Kunak near Lahad Datu by armed men last month.

bumiyang

Posted: 15 Jul 2014 03:10 AM PDT

bumiyang


Lagi Calon Wakil Rakyaat Melayu Untuk DAP Dalam PRU 14 Nanti?

Posted: 14 Jul 2014 06:13 PM PDT

DYMM SULTAN Perak Pun Beli Juadah di Bazar Ramadhan???

Posted: 14 Jul 2014 07:14 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 15 Jul 2014 01:18 AM PDT

Taipingmali (tm)


Video Cina Memukul Perempuan Melayu di Casa Condominium Damansara

Posted: 14 Jul 2014 04:06 PM PDT

Aspirasi Bangsa

Posted: 15 Jul 2014 01:17 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Tiada usaha pikat Abdul Khalid - PAS

Posted: 14 Jul 2014 09:46 PM PDT

The Unspinners

Posted: 14 Jul 2014 11:50 PM PDT

The Unspinners


DAP perguna DAP India seperti "underworld" Cina bayar samseng India

Posted: 14 Jul 2014 11:30 PM PDT

Selepas 13 Mei 1969, pemimpin-pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang dan anaknya, tidak lagi menggunakan masyarakat Cina sebagai barisan hadapan untuk menyerang Melayu-Bumiputera. Sebaliknya DAP bertindak bijak dengan mengupah pemimpin-pemimpin India seperti P.Patto, Karpal Singh dan sebagainya untuk melakukan serangan bagi pihak mereka.

Justeru apabila RSN Rayer menyerang Melayu dan UMNO dengan perkataan-perkataan getik, ia langsung tidak menghairankan kerana DAP sememangnya mahu menggantikan Parti Komunis Malaya yang gagal menjajah negara ini selepas kekalahan Tentera Jepun pada pertengahan tahun 40-an lalu. 


DAP menggunakan kaedah tersebut dengan melaga-lagakan masyarakat India dan Melayu, pada masa yang sama, menjadikan Cina sebagai tok dalang yang mengeluarkan perbelanjaan dan dana bagi pergaduhan antara India dan Melayu.

Bagaimanapun, layanan DAP kepada masyarakat India tidak pernah baik dan luar biasa. Sebaik-baik sahaja berjaya merampas Pulau Pinang, apa yang dilakukan oleh DAP ialah mengusir masyarakat India yang sudah ratusan tahun tinggal di Kampung Buah Pala. 


DAP kemudian mengarahkan PBT yang sebahagian besar anggota penguatkuasanya adalah Melayu untuk merobohkan rumah-rumah kediaman serta kuil masyarakat India. Tujuannya ialah agar India terus marahkan Melayu dan bukannya Cina DAP.

Masyarakat India sememangnya PARIAH di mata DAP. Masyarakat India akan dikunjungi, dipujuk dan diperdayakan dengan sedikit janji-janji sambil memuji-muji mereka sampai kembang jubur. 

Dengan gula-gula retorik itu, masyarakat India kemudiannya melihat DAP sebagai penyelamat mereka walaupun sebenarnya, DAP apabila berkuasa, masyarakat pertama yang ada dalam senarai mereka untuk dihapuskan atau dihalau adalah INDIA.


Di Teluk Intan juga nampaknya perkara yang sama berlaku. Dari zaman Manogaran sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan mewakili DAP sehinggalah Seah Leong Peng, tiada sebarang pembaharuan, pembangunan mahupun perubahan sosial yang dibuat melibatkan masyarakat India Teluk Intan. 
Masyarakat India langsung tidak wujud di mata DAP Teluk Intan, sehinggalah pada PRU-13 dan sekarang ini PRK Teluk Intan, barulah kepimpinan DAP sibuk mencari masyarakat India sehingga ke PDM Ulu Bernam yang terletak jauh...

Sumber Whats App

Jeffrey pengkhianat pernah merancang dengan Sultan Suluk

Posted: 14 Jul 2014 07:30 PM PDT


Dato Jeffrey Kitingan yang mana motifnya adalah untuk membawa Sabah keluar dari Malaysia diketahui sangat hingga pernah ditahan bawah ISA gerakan itu cepat sekali mengambil peluang dari peristiwa Mabul.

Cepat dia membakar rakyat Sabah akan kegagalan kerajaan pusat menajga keamanan pantai Sabah supaya rakyat benci dan termakan dakyah jahatnya.

Jeffrey yang sering menyuarakan 20 point agreement sering lipa bahwa dalam itu sudah termakstub bahawa Sabah tidak boleh tinggalkan Malaysia (secession). Hipokrit betul


Tambah lagi, Jeffrey pernah melakukan talibarut dan diketahui pernah berjumpa dengan salah seorang Sultan Sulu Filipina. Dia telah memberi harapan kepada orang Sulu seolah-olah Sabah akan bebas dari Malaysia dan sedia bergabung dengan Sulu

Padahal ini hanya helah Jeffrey untuk dapatkan sokongan Bumiputra Islam untuk keluarkan Sabah dari malaysia. Dulu dia cuba tetapi tiada sokongan Bumiputra Islam dan hanya dapat sokongan dari segelintir kaum Kadazan Dusun Murut.


Sultan Sulu akan digunakan sebagai boneka untuk menarik sokongan Bumiputera Islam bagi menjayakan agenda dia mengeluarkan sabah dari Malaysia.

Pemikiran Jeffrey amat bahaya dan dia pernah ditahan ISa kerana usaha mahu membawa keluar Sabah dari Malaysia melalui cara ketenteranaan.

Itulah dulu ketika dia tidak mendapat sokongan dari Bumiputra Islam. Kini dia gunakan Sultan Sulu untuk mendapat sokongan Bajau, Sulu dan kelompok Bumiputera islam lain seperti Idahan, Ilanun, kacukan Sulu dll.

Membawa keluar Sabah dari Malaysia adalah tindakan khianat terhadap DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong. Kenapa Peguam Negara berdiam?

Isu lama melibatkan rasis DAP Penang, Ng Wei Aik boleh senang dia ungkit balik?

PAS sedia ke Palestin?

Posted: 14 Jul 2014 05:08 PM PDT


Malah R&R untuk pejuang-pejuang PAS pun tersedia sebelah ebuah pejabat PAS


Langkah ke 4 dan 5 silat Jawa Khalid

Posted: 14 Jul 2014 05:30 AM PDT



Dengan menunjukkan dia konon mendpaat sokongan UMNO dan PAS 9menafikan ada usul tak percaya terhadap Khalid di The Mole SINI), Tan Sri Khalid membuka langkah ke 4 dan 5 silat jawanya. Pakar strategi hancuk Rafizi Ramli sedang hadapai tekanan di atas kegagalan Kajang Move.

Semalam Pakatan Anak Selangor Menyokong Menteri Besar (PASMEB) telah membuat laporan polis di balai polis Banting, Kuala Langat pula.

Laporan yang diketuai oleh Saiful Izam bin Misuan turut menimbulkan isu penyalahgunaan nama DYMM Sultan Selangor dalam isu tukar MB Selangor.





Ringkasan laporan

Pada 07 jul 14 jam lebih kurang 2130hrs pengadu sebagai pengerusi pasmeb kuala langat (pakatan anak selangor menyokong mb).  Semasa berada di rumah telah terbaca melalui akaun milik habib mazlan, safuddin shafi muhammad, najwa halimi (p.a) yb azmin ali. Yang pengadu kenal pasti sebelum ini giat berkempen untuk azmin dalam pemilihan pkr 2014 dan kemudian berkempen untuk azmin ali bakal mb telah menulis fitnah yang menyatakan mb tan sri khalid ibrahim (tski) akan letak jawatan dan lebih biadap lagi fitnah tersebut turut mengaitkan nama dymm spb sultan selangor sekali. Ini satu tindakan derhaka, biadap dan sengaja mencipta ketidak stabilan dalam selangor. Pihak polis harus mengambil tindakan segera. Persoalan ini juga muncul adalah mereka ini ada kaitan dengan yb suhaimi shafie (adun sri muda) , yb aimirudin shari (adun batu caves), yb abdullah sani hamid (ap kuala langat) yb rafizi ramli. Individu ini yang bersungguh memberikan komen terbuka mendesak mb meletak jawatan yang jelas sengaja dan sedar untuk menganggu kestabilan selangor. Pengadu mewakili pasmeb sentimen majoriti anak selangor menggesa tindakan diambil dengan segera.



Selepas laporan polis dibuat, saiful izam bin misuan telah membuat sidang media yang mana dia mendesak polis untuk menyiarat dan ambil tindakan.

Turut ditimbulkan dan didesak pemimpin PKR yang lantang mendesak tski meletak jawatan adalah terdiri daripada mereka yang bukan rakyat Selangor dan PKR telah melibatkan rakyat selangor dalam pergolakkan parti mereka.



Langah ke  5 Khalid adalah untuk mengadakan Iftar dan Wacana Ekonomi petang ini yang mungkin lebih kepada Wacana Selamatkan Diri:
.

Y.B. Dato'/Tuan/Puan

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2.         Sukacita, saya bagi pihak Pejabat ingin menjemput Y.B. Dato'/Tuan/Puan ke Program Wacana Ekonomi dan Iftar pada Rabu, 16 Julai 2014, di Kediaman Rasmi Dato' Menteri Besar Selangor, Seksyen 7, Shah Alam. Butiran aturcara adalah seperti di lampiran.

3.         Kehadiran Y.B. Dato'/Tuan/Puan saya dahului dengan ucapan terima
kasih.

p/s: Mohon rujuk lampiran emel untuk aturcara majlis dan borang kehadiran.

Sekian,

Norshidah
Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor
Office of Selangor Economic Advisor
Tingkat 15, Plaza Perangsang, Persiaran Perbandaran
40000 Shah Alam
Tel: +603 5512 2660
Fax:+603 5511 6966
email:norshidah.osea@gmail.com


Selalu orang buat tazkirah ugama sebelum buka puasa, ini wacana ekonomi?

Hehehe .... jelaskan kenapa FDI Selangor haya dapat RM1 billion yang tak capai target yang dijanjikansebanyak RM10 billion? Terengganu bawah Md Sai boleh dapat RM16 billion..

Apahal pun silat jawa Khalid sudah menakutkan Sam Ketot. Laporan The Mole SINI menafikan diirnya menuntut Khalid diturunkan.

TLDM perlu dapat izin untuk tembak penceroboh?

Posted: 14 Jul 2014 12:24 AM PDT



DALAM NEGERI

TLDM mohon dibenar tembak penceroboh

LUMUT 14 Julai - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan memohon kepada kerajaan bagi membenarkan angkatan itu melepaskan tembakan terhadap mana-mana pihak yang menceroboh kawasan perairan Sabah.

Panglimanya, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, sebelum ini pihak bertanggungjawab termasuk TLDM yang menjaga perairan negeri itu tidak dibenar melepaskan tembakan terhadap 'penceroboh' menyebabkan kumpulan tersebut sentiasa berjaya meloloskan diri daripada ditahan.

"Mereka (penceroboh) tidak lagi takut dengan pihak berkuasa kerana tahu kami tidak akan melepaskan tembakan, hanya amaran mengarahkan supaya berhenti sahaja.

"Perkara ini tidak boleh berterusan, takkan mahu tunggu mereka berhenti, sedangkan mereka tidak akan berbuat demikian. Jadi, kami akan memohon kepada kerajaan supaya 'peraturan' itu ditukar dan pihak berkuasa termasuk TLDM dibenar melepaskan tembakan sekiranya penceroboh enggan mengikut arahan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Panglima Armada antara Laksamana Madya Datuk Abdul Hadi A. Rashid dengan Laksamana Madya Datuk mohamad Roslan Mohamad Ramli. - UTUSAN ONLINE

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan



Adakah perlu phak TLDM memintak izin untuk menembak penceroboh?

Dalam hal ini, mana-mana negara pun, kalau isytihar perang baru perlu minta keiznan tertinggi. Namun persoalannya pula adalah hal operational seperti penceroboh perlukan izin dari pihak teratas?

Bukankah ketua kompeni atau sekurang-kurangnya ketua platoon untuk askar sudah boleh beri izin? 

Dalam pertembungan tentera, perlu ada rules of engagement dan protokol yang perlu diikuti. Kapal seperti TLDM tidak boleh menembak melainkan jika ada kapal lain cuba melanggar atau menembak.

Bagaimanapun dalam hal pencerobohan dimana mereka telah diserang, dibunuh dan diculik, phak mangsa berhak menggunakan kekasaran jika perlu. Hak pertahankan diri bukan setakat diri sendiri tetapi menjaga pertahanan dan keselamatan pihak lain.

Dalam hal untuk perangai Sulu yang beberapa kali melakukan serangan dan penceroohan, ini sesuatu yang makan proses lama dan perlu melalui lebih kurang 10 prosedur untuk isytihar perang terhadap pihak Sulu.



Maka untuk keselamatan pihak yang sesuai adalah Polis dan APMM jika berfungsi dan bukan setakat jaga penyeludup yang mana diesel pun bocor.

Ada piihak melihat ini bbukan isu yang perlu dibicangkan lagi kerana curfew oleh diumum dan sesiapa yang melanggar boleh ditembak. Ini sesuatu yang phak ESSCOM perlu lakukan iaitu border curfew.



Pandangan bekas IGP Tan Sri Musa Hasan SINI.

Timbul pula suatu isu teknikal. Jika sampai masanya adakah ahli politik seperti Menteri Pertahanan atau Perdana Menteri sedia untuk membuat keputusan yang sepatutnya?

Buan senang untuk orang awam dan mereka yang bukan dilatih dalam ketenteraan dan kepolisian membuat keputusan yang melibatkan nyawa pihak lain.

Lim Guan Eng jangan cakap banyak, kamu pun nanti gugup. Komen kurang ajar di Malaysiakini SINI saja pandai tapi buat belum tahu berani buat keputusan terumata bila mereka lebih utamakan kepentingan negara asing dan hak asasi manusia dari negara sendiri selagi mereka tak berkuasa.

Cina DAP mana berani masuk polis dan askar????

sekupangdua

Posted: 14 Jul 2014 11:49 PM PDT

sekupangdua


SELAMAT HARI LAHIR SHAHMI, MARAH BENOR DEMA KAT SEKUPANG DUA WEH....

Posted: 13 Jul 2014 11:53 PM PDT



Marah benor dema dengan sekupang 2 yop... itu bila teman bergurau pada rakan yg meniaga di bazar Ramadhan di bulan posa, rega sekupang dua untuk beli cekelat jer.. Dulu besor nilainya, meawah beb... sekarang nie dah tak laku lagi dah duit sekupang... kekadang merata laman rumah jer boleh jumpa berkeping-keping duit sekupang...

Tapi bezanya dulu nilai sekupan tu besor yop, teman belanja pun dua kupang jer termasuk tambang bas pergi lima duit (5sen) balik lima duit... itu tahun 70an betapa sekupang dua cukup bernilai besar tak macam sekarang. sekupang sudah boleh beli laksa atau Mee dikantin sekolah...

Tingkatan 1 hingga 3 teman dah mula berniaga Ais batu, semalam bila teman tengok anak lelaki teman berniaga menjual kuih raya hasil keluaran keluarga CLASSIC COOKIES KETUK-KETUK RAMADHAN nampak sangat lah betapa mudah tak macam teman sebaya dengan dia sekarang.
letak jer meja dan cookies... lepas tu tunggu jer pembeli..


Zaman teman tak boleh buat macam tu, masa berniaga kena guna suara memujuk orang beli... bukan setakat itu saja, persiapannya  sebulan sebelum puasa sudah mula sedikit demi sedikit dengan kengkawan mula kutip abuk kayu di kilang papan yg berhampiran, kekadang sampai dekat 7 ke 8 guni stok abuk papan atau pun abuk kayu dah tersimpan

Habuk hasil ketam kayu dikilang ini digunakan untuk tujuan dilumurkan ke ais supaya ais dapat bertahan, Ais pulak datang dalam blog besar dan dikerat sehingga sekecil 2 biji batu bata saiznya, harganya pun cuma 20 sen satu, ais yang diambil dari kilang diambil guna basikal jer, ais diikat dibelakang dengan getah tiub basikal... manakala nak memotong pulak kita guna gergaji balak atau pokok manual... hahaha

Apa pun seingat saya akan berbelanja mewah masa raya sebab di tangan sudah ada untung setiap seorang dalam RM 20 ke RM30 dalam poket tak termasuk duit raya lagi tu, zaman tu kalau RM 10 pun kira dah besar gila weh... macam orang kaya tu... kalau main pinball kat jublee park pun baru 10 sen jer pun...  heheeee

Ketuk-ketuk Ramadhan Classic Cookies...
Hari ini genaplah umur anak lelaki ku berusia 17 tahun, selamat hari lahir Abang @ Muhammad Shahmi, moga abang berjaya dalam usaha berniaga dalam bulan Puasa dengan jadi Agen penjual Biskut Raya Ketuk-ketuk Ramadhan Classic Cookies, nanti boleh simpan buat cerita untuk anak-anak Abang nanti yer...  
Semalam cukup jam 12 tengah malam dapat hadiah tepung ke muka 

Panglima Perang Cyber

Posted: 14 Jul 2014 11:35 PM PDT

Panglima Perang Cyber


BERNAMA - SOP Ops EssCOM Dinilai Semula dan @PDRMsia Ambil Alih ESSCOM 15 Julai 2014 - Ahmad @Zahid_Hamidi #KDNPutrajaya

Posted: 14 Jul 2014 03:27 AM PDT





Berita sebelum ini :


Ahmad Zahid berkata bahagian risikan pasukan keselamatan Malaysia juga akan bekerjasama dengan bahagian risikan tentera Filipina dan unit pengumpulan maklumat polis negara berkenaan.

"Ia untuk menjaga kepentingan negara ini dan pada masa sama menjaga kepentingan rakyat dan kerajaan Filipina sendiri kerana masalah yang dihadapi kini datang dari Wilayah Selatan negara itu.

"Jadi mudah-mudahan dengan jalinan ini akan merupakan sebagai era baharu kepada kepimpinan pengoperasian ESSCom yang akan diambil alih secara rasmi oleh PDRM pada 15 Julai ini," katanya.

Mengenai pengambilalihan sepenuhnya pengoperasian ESSCom oleh PDRM, Ahmad Zahid berkata pihak KDN dan PDRM mengucapkan penghargaan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana memberi kepercayaan kepada agensi kementeriannya mengendalikan sepenuhnya pengoperasian ESSCom.

Katanya meskipun tanggungjawab yang bakal dipikul PDRM adalah berat namun yakin dengan kerjasama yang diberikan oleh ATM serta Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) akan merealisasikan operasi yang cukup terkini.

Mengenai kedudukan Ketua Pengarah ESSCom Datuk Mohammad Mentek, Ahmad Zahid berkata ia akan ditentukan oleh Majlis Keselamatan Negara dan Perdana Menteri.

Mengulas pembebasan pengurus pusat ternakan ikan warga China, Yang Zai Lin, 34, yang culik dari Pulau Baik, Lahad Datu pada 6 Mei lepas dan diselamatkan awal pagi ini, Ahmad Zahid berkata kejayaan menyelamatkan mangsa adalah berdasarkan hasil maklumat yang diterima.

http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/ge/newsgeneral.php?id=1052851


Sent from my iPhone

oyabun

Posted: 14 Jul 2014 11:32 PM PDT

oyabun


Blogger ugut bunuh MB Kedah ditahan?

Posted: 14 Jul 2014 09:29 PM PDT


SHAH ALAM - Blogger yang membuat ugutan bunuh terhadap Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Ketua Setiausaha Sulit kepada Sultan Kedah, Datuk Syed Unan Mashri Syed Abdullah ditahan polis di sekitar Lembah Klang 5.45 petang tadi. Baca di sini.

Blogger berusia 37 tahun itu sebelum ini dikesan membuat ugutan bunuh itu melalui laman Facebook menggunakan akaun 'Padi Jantn'.

Sebelum ini, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kedah, Asisten Komisioner Mohd Nashir Ya berkata, susulan insiden itu lebih 20 laporan polis dibuat pelbagai pihak menggesa supaya tindakan tegas diambil terhadap individu terbabit.

Wasabi Oyabun..

Belantan

Posted: 14 Jul 2014 11:27 PM PDT

Belantan


Anwar ngelabah...!!! Hadi temui Khalid secara mengejut?

Posted: 14 Jul 2014 08:43 PM PDT

Pertemuan antara Abdul Hadi Awang (dua dari kiri), Mustafa Ali (kanan) dan Abdul Khalid Ibrahim (dua dari kanan) di kediaman Menteri Besar Selangor itu, baru-baru ini menimbulkan pelbagai spekulasi.- FB Badrul Hisham Shahrin

Langkah politik Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, yang kini ditekan hebat partinya sendiri semakin menarik apabila beliau dikhabarkan dikunjungi secara 'mengejut' Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pertemuan itu didedahkan Ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Rembau yang digantung keahliannya, Badrul Hisham Shahrin, menerusi laman Facebooknya dan bagi menguatkan pendedahan tersebut, beliau turut memuat naik gambar pertemuan berkenaan.

Lebih menarik apabila Badrul Hisham atau lebih dikenali sebagai Chegu Bard membangkitkan soal apakah pertemuan yang berlangsung di rumah Abdul Khalid mempunyai kaitan dengan khabar angin kononnya Menteri Besar Selangor itu bercadang mahu menyertai Pas.

"Diberitakan secara tiba-tiba semalam diadakan pertemuan tengah malam antara Tan Sri Abdul Khalid, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali di kediaman peribadi Tan Sri Abdul Khalid. Kenapa tiba-tiba dan tengah malam?


"Macam-macam cerita muncul. Adakah ini berkaitan dengan tekanan mutakhir ini dan Tan Sri Abdul Khalid akan masuk Pas? Politik ini seribu kemungkinan," kata Badrul Hisham sebagaimana dipetik dari laman Facebooknya hari ini.

PKR sebelum ini memperkenalkan 'Langkah Kajang' bertujuan untuk menggulingkan Abdul Khalid tetapi seni politik Menteri Besar Selangor itu ternyata sukar diduga kerana beliau masih utuh bertahan walaupun berdepan dengan tekanan dari pelbagai sudut.

Pada Jumaat lalu, tersebar khabar angin kononnya Abdul Khalid mungkin menyertai UMNO berikutan kemesraan yang dipamerkan bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam majlis Berbuka Puasa Bersama Rakyat Selangor sehari sebelum itu.

Suara Politik
Belantan

Awas...!!! Puas nafsu dengan gambar?

Posted: 14 Jul 2014 02:20 AM PDT

Pelaku yang memuatnaik gambar wanita dan memuaskan nafsu dikenali sebagai 'paraphilia' iaitu kepuasan seks yang diperoleh melalui objek.

Golongan wanita disaran agar tidak memuatnaik gambar peribadi ke laman sosial kerana dikhuatiri akan menjadi mangsa psikologi seks kaum lelaki.

Si pelaku menggunakan modus operandi dengan mengambil gambar wanita yang tidak dikenali di laman sosial seperti Facebook, blog dan sebagainya.

Pemilik akaun facebook GfSiapaNi antara yang dikenalpasti aktif memuatnaik gambar-gambar remaja dan wanita.

Ia mempunyai hampir 20,000 pengikut di mana sebahagian besar komen berbaur lucah pada setiap gambar wanita yang dipaparkan.

Mengulas gejala yang berlaku Pakar Psikologi Klinikal, Azlina Roszy Mohd Ghaffar berkata, tindakan itu dikenali sebagai 'paraphilia' iaitu kepuasan seks yang diperoleh melalui objek.

"Ia turut dipanggil 'sexual fetishism' iaitu sejenis ketagihan seks di mana individu mendapat kepuasan dengan melihat gambar," katanya kepada The Rakyat Post.

Sementara itu, bekas mufti Perlis dan pendakwah Islam, bimbang kecanggihan teknologi menyumbang kepada penyakit psikologi di kalangan lelaki.

"Ini merupakan satu penyakit yang dah lama wujud tetapi kini disuburkan kembali dengan kemajuan teknologi sekarang" ujarnya.

Menurut beliau, perkara sebegitu dapat dibendung sekiranya wanita menjaga penerampilan mereka dalam apa juga keadaan termasuk ketika memuatnaik gambar di laman sosial.

"Golongan wanita disuruh untuk menjaga pakaian dan penampilan terutama pada zaman sekarang, gambar kita boleh diambil tanpa disangka.

"Sepertimana yang dinyatakan dalam Al Quran, wanita disuruh untuk menutup aurat, yang demikian itu supaya mereka dikenali sebagai wanita yang baik," katanya.

Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 14 Jul 2014 11:19 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PAS PECAT AHLI SENDIRI KERANA LEBIH TAKUT DUNIAWI DRPD TAKUT KEPADA ALLAH

Posted: 14 Jul 2014 02:47 PM PDT

PAS Pecat Tiga Ahli Terlibat Dengan Gerakan Militan

PAS telah memecat tiga ahlinya, Dr Mahmud Ahmad, Mohd Najib Husen dan Muhammad Joraime Awang Raime yang sebelum ini pernah diburu polis kerana terlibat dalam gerakan militan di luar negara.
Pemecatan keahlian parti mereka disahkan oleh Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, yang dikenali juga dengan jolokan Stopa Spender.
"Mereka digugurkan sebagai ahli PAS dalam mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat yang diadakan semalam," katanya kepada Media.
Mahmud juga dikenali sebagai Abu Hanzalah, 36, beralamat di Taman Selayang Baru, Batu Caves adalah pensyarah di Universiti Malaya(UM).Mohd Najib adalah pemilik kedai fotostat dan alat tulis di UM yang tinggal di Pangsapuri Tainia, Kota Damansara. Manakala Muhammad Joraime, kakitangan Jabatan Urusetia Majlis Perbandaran Selayang, tinggal berdekatan kawasan perumahan Mahmud.
"Tiga daripada mereka disyaki terlibat dalam merekrut dan mengatur anggota militan dari negara ini pergi menyertai Kumpulan Negara Islam Iraq dan Jajahannya (Isil) di Syria," katanya. 
"Dua lagi adalah anggota Darul Islam Sabah yang kini menyertai kumpulan Abu Sayyaf Group (ASG) di selatan Filipina," katanya dan dipercayai merujuk kepada dua invidu dari Tawau, Sabah, Mohd Amin Baco, 31, dari Kampung Titingan dan buruh Jeknal Adil atau Jek, 30, dari Kampung Kurnia Jaya.
"Setelah menyemak data mereka dan mendapat laporan dari kawasan berkenaan, PAS pusat memutuskan dalam mesyuaratnya semalam menggugurkan mereka daripada menjadi ahli PAS," kata Mustafa.
Pada 11 Mei lalu, PAS memecat keahlian Lotfi Ariffin dari Kedah yang menyertai gerakan bersenjata di Syria.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya 11 Julai lalu berkata, PAS tidak mengizinkan mana-mana ahlinya menyertai kumpulan radikal atau bersenjata di dalam atau luar negara.
Beliau berkata, sekiranya mereka didapati terlibat dengan kumpulan radikal tersebut, PAS tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan dengan memecat keanggotaan mereka di dalam parti Islam itu.
"PAS meneliti dengan penuh hati-hati terhadap perkembangan terkini yang berlaku di Iraq dan Syria serta meminta ahli, penyokong dan seluruh rakyat dapat memahami segala bentuk percaturan yang sedang berlaku," katanya dalam satu kenyataan.
Hadi berkata, PAS tetap mengambil pendekatan demokrasi menerusi pilihan raya dan inilah pendekatan yang diperkenalkan kepada semua pihak dalam gerakan Islam di seluruh dunia. (dulu kata Demokrasi bertentangan dengan Islam, sekarang jilat ludah sendiri)
"Pendekatan ini adalah yang terbaik pada masa ini bagi menghadapi masalah dalaman negeri umat Islam sendiri dengan menekankan prosesnya secara damai dan demokrasi," katanya.
Dalam laporan Harakahdaily hari ini, Mustafa berkata pihaknya tidak dapat mengesahkan sama ada ketiga-tiganya terlibat dengan kegiatan militan atau tidak.
Mustafa memberitahu, sebelum memaklumkan kepada PAS pusat, pihaknya sebelum ini membuat semakan terhadap ketiga-tiganya dan mendapati mereka adalah ahli PAS di peringkat kawasan.
Kemudian katanya, penyiasatan lanjut dibuat dengan bertemu sumber rapat dan mengenali latar belakang mereka bagi mendapat kepastian berhubung penglibatan mereka dengan kumpulan militan seperti didakwa.
Hasil siasatan katanya, ketiga-tiga mereka sememangnya ada terlibat dengan misi kemanusiaan di Mindanao.
"Adapun dari sudut terlibat dengan militan, sumber tadi tidak boleh mengesahkan secara muktamad kepada saya sebab mereka semua ini tidak berada dalam negara dan tidak dapat dihubungi.
"Oleh itu, saya tidak boleh buat pengesahan sama ada dia terlibat atau tidak," kata Mustafa lagi. Kalau belum sah kenapa mereka jadi mangsa gara-gara ketakutan bayang-bayang kamu.
Ditanya bagaimana PAS membuat keputusan dalam keadaan tidak mengetahui keterlibatan sebenar mereka, Mustafa berkata ia dibuat kerana wujud unsur keraguan.
"Walaupun aktiviti sebenar secara muktamadnya tidak dapat kita pastikan, tapi maknanya ada keraguan yang boleh dikaitkan.
"Tetapi demi menjaga kepentingan jamaah dan parti, kita ambil keputusan seperti mana yang ditegaskan oleh presiden sebelum ini," katanya. (Kepentingan sekerat ahli PAS lebih penting daripada kepentingan agama Islam)
Komen sahabat,
1. Dalam Islam tiada istilah militan atau terrorist apabila menegakkan hukum Allah SWT ketika menentang musuh-musuh Islam seperti Israel dan sebagainya. Istilah terrorist atau militan adalah ciptaan barat dan Yahudi. PAS sudah terperangkap kerana takut dengan bayang-bayang sendiri.
2. Dalam Islam menegakkan syiar Islam kerana cinta kepada Allah SWT dan Rasulullah adalah jihad fi sabilillah. PAS keliru tidak tahu membezakan yang hak dan yang bathil. Ahli-ahli yang dipecat itu tidak diberi peluang membela diri, tetapi hukuman sudah dijatuhkan kerana PAS takut dengan bayang-bayangnya. Dengan ini saya isytihar Keluar PAS dan isytihar PAS parti sesat keliru lagi mengelirukan.

BILA SOAL JIHAD DIPERMAIN-MAINKAN OLEH PUAK-PUAK BARUA'S

Posted: 14 Jul 2014 01:28 AM PDT


Kepoh puak-puak Barua's (gelaran baru bagi pengkhianat Melayu-Islam) bilamana mereka mendakwa Ustaz Idris Sulaiman; Ahli Majlis Ulama UMNO menyatakan tiada jihad di Palestine. 

Gegak gempita kononnya Ustaz UMNO ini telah kapir dan sesat.

Hakikatnya, memang menjadi tradisi puak-puak barua's mengambil ayat sekerat-sekerat tanpa melihat keseluruhan konteks.


Untuk berjihad kita perlu ada persediaan dan strategi.

Kalau sembrono nak berperang tapi tak da senjata akhirnya bila mati akan mati katak dicop pula sebagai militan, gerila dan terroris. Habis keluarga dipermalukan.

Kalau nak berjihad, peperangan bersenjata bukan satu-satunya cara.

Banyak lagi cara...membasmi kemiskinan adalah jihad.

Menyelamatkan umat Islam dari gejala murtad dan kerosakan LGBT juga jihad.

Membawa pembangunan agar melahirkan rakyat bersyukur dan berterima kasih juga jihad.

Mengislamkan mereka yang bukan Islam juga jihad.

Boikot barangan agar dapat mengajar bukan Islam hormati Islam juga merupakan sebahagian dari jihad ekonomi.

Menyumbang dana untuk umat Islam yang tertindas juga jihad.

Menyediakan prasarana, membekalkan produk halal dan mengukuhkan ekonomi ummah juga jihad.

Bahkan berusaha menguasai saham-saham syarikat dan industri pemakanan, kewangan dan perhotelan yang tidak patuh syariah kepada patuh syariah  adalah jihad ekonomi yang perlu diutamakan oleh umat Islam. 

Kepada umat Islam, jika ingin berjihad berperang di Palestin kita tidak mampu.

Jauh satu hal, belum sampai Palestine dah kena tahan dek yahudi Israel di sempadan. 

Bukankah lebih baik buat masa ini kita sumbangkan wang-wang ke Tabung Kemanusiaan Gaza dan terus berdoa agar rakyat dan pejuang Palestine berjaya dalam peperangan menentang Yahudi Israel?

Bukankah lebih baik lagi 'pejuang-pejuang' yang digelar 'militan' ISIL berjuang menentang tentera Yahudi Israel dari terus berbunuhan sesama Islam di bumi Syria dan Iraq?


Israel juga dijadikan analogi kononnya lebih baik dari UMNO. Soalnya kenapa Israel bang Non?
Ohh patutla....


ANGIN PERUBAHAN

Posted: 14 Jul 2014 09:26 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Wakil Rakyat DAP Beri Tazkirah Dalam Masjid Sebelum Berbuka Puasa

Posted: 14 Jul 2014 06:30 PM PDT


@KhairyKJ Kata @RafiziRamli Was Nothing

Posted: 14 Jul 2014 05:00 PM PDT


Rakyat Selangor Bangkit Bantah Pembinaan Kelab Judi Kuda Terbesar Di Asia

Posted: 14 Jul 2014 09:30 AM PDT


Perusuh Bersih Masih Bebas, Rayer Masih Bebas, Pemuda UMNO Pula Kena Dakwa

Posted: 14 Jul 2014 09:06 AM PDT

1) Di mana keadilan sebenarnya?

2) Apakah mereka yang biadap seperti Namewee dan bertindak di luar kemanusiaan seperti perusuh Bersih boleh pula diampunkan?

3) Bila terkena kepada Pemuda UMNO maka pantas pula dakwaan dilakukan,

4) Melayu mana yang tidak marah jika dipanggil dengan gelaran "celaka".

5) Orang yang memulakan "celaka" masih bebas, orang yang bertindak balas untuk mempertahankan maruah bangsanya pula dikenakan tindakan.

6) DAP jangan seronok sangat, ramai lagi pejuang Melayu akan bangkit. Mereka akan bangkit mempertahankan hak dan maruah bangsa. Biarlah yang khianat masuk DAP untuk hentam bangsa sendiri.

7) Melayu mudah toleransi dan bersifat baik. Namun sabar itu ada juga batasnya.

Video @KhairyKJ Menangis Tengok @MarioGoetze Jaring Gol Kemenangan Jerman #GERARG

Posted: 14 Jul 2014 08:00 AM PDT


Rakyat Pulau Pinang Bantah Penternakan Babi Di Kampung Selamat, Penang

Posted: 14 Jul 2014 05:30 AM PDT


Kerajaan BN Peruntuk RM1,129 Juta Untuk Rakyat Sempena AidilFitri @BarisanNasional @NajibRazak

Posted: 14 Jul 2014 04:00 AM PDT


Ini Sebabnya Mengapa Lionel Messi Dapat Kasut Emas #GERARG #WorldCup

Posted: 14 Jul 2014 03:00 AM PDT


Bukti Terbaru Kes Blackout Pemilihan PKR Di Cabang Kuala Selangor

Posted: 14 Jul 2014 02:03 AM PDT


BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 14 Jul 2014 03:34 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Militan: PAS pecat tiga lagi ahlinya

Posted: 14 Jul 2014 06:01 AM PDT

PAS memecat tiga lagi ahlinya yang dikaitkan dengan kumpulan militan seperti dilapor media dan semakan parti itu mendapati mereka adalah ahli PAS di peringkat kawasan, kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

Beliau berkata mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat semalam memecat pensyarah Universiti Malaya (UM) Dr Mahmud Ahmad, kakitangan Majlis Perbandaran Selayang Muhammad Joraimee Awang Raimee dan pemilik kedai fotostat dan alat tulis di UM Mohd Najib Husen berhubung perkara itu, lapor Harakahdaily hari ini.

Sebelum ini, PAS memecat keahlian Lotfi Ariffin kerana menyertai gerakan bersenjata di Syria.

"Oleh kerana kenyataan Presiden (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) sebelum ini menyatakan sesiapa yang terlibat dengan gerakan selain gerakan aman "muajahah silmiyah" ini, kita akan pecat mereka ini.

"Oleh itu jawatankuasa PAS Pusat semalam membuat keputusan, ketiga-tiga mereka dipecat daripada PAS," katanya seperti dilapor portal berita itu.

Laporan itu juga menyebut, Mustafa berkata pihak turut melakukan siasatan dengan bertemu sumber rapat yang mengenali latar belakang bagi mendapat kepastian berhubung dakwaan penglibatan mereka dengan kumpulan militan.

Menurutnya hasil siasatan mendapat ketiga-tiga suspek itu sememangnya ada terlibat dengan misi kemanusiaan di Mindanao, Filipina tetapi sumber tidak boleh mengesahkan secara muktamad keterlibatan mereka dengan militan.

"Sebab mereka semua ini tidak berada dalam negara dan tidak dapat dihubungi. Atas sifat tidak ada dalam negara, saya tidak boleh nak buat pengesahan sama ada mereka terlibat atau tidak," katanya.

Ditanya bagaimana PAS membuat keputusan dalam keadaan tidak mengetahui keterlibatan sebenar mereka, Mustafa berkata keputusan itu dibuat kerana wujud unsur keraguan.

"Walaupun aktiviti sebenar secara muktamadnya tidak dapat kita pastikan, tapi maknanya ada keraguan yang boleh dikaitkan.

"Tetapi demi jaga kepentingan jamaah dan parti, jadi kita ambil keputusan seperti mana yang ditegaskan oleh presiden sebelum ini," katanya sambil menambah ketiga-tiga itu boleh membuat rayuan dengan mengemukan bukti bagi membersihkan tuduhan.

Kerana 'awek cun' Roketkini mohon maaf

Posted: 14 Jul 2014 05:28 AM PDT

Laman web berbahasa Melayu DAP Roketkini hari ini memohon maaf kerana menggunakan perkataan "awek cun" bagi menggambarkan seorang anggota barunya, jelitawan Melayu bertudung Syefura Othman dalam wawancara terbarunya.

Dalam ralatnya yang diletakkan di bahagian bawah artikel berjudul "Rara: Dari mana nak ke mana (Bahagian 1)" itu, Roketkini menjelaskan, langkah itu diambil memandangkan terdapat beberapa pihak kurang senang dengan penggunaan slaga itu.

"...Roketkini telah membuat perubahan ke atas bahagian berkenaan.

"Kami meminta maaf atas kesilapan menggunakan ungkapan yang tidak begitu menyenangkan," ralat itu dipetik.

Dalam edisi kemas kini Roketkini hari ini, perkataan "awek cun" yang digunakan ditukar kepada "wanita muda".

"Populasi wanita muda di Parti Tindakan Demokratik (DAP) nampaknya kian meningkat," demikian ayat terbaru yang digunakan.

"Pasca pilihan raya kecil Teluk Intan, ramai yang akhirnya maju ke depan dan dengan berani mengisi borang keahlian sebuah parti yang telah sekian lama difitnah sebagai parti 'komunis' dan 'cauvinis Cina'."

Bagaimanapun, ketika laporan ini ditulis, perkataan sama yang digunakan di bahagian bawah artikel itu setakat ini masih kekal.

Dalam temuramah eksklusif siri pertamanya dengan Roketkini, aktivis Syefura, 25, yang lebih dikenali sebagai "Rara" ditonjolkan sebagai penarik minat golongan muda terutama orang Melayu.

Editor nafi arahan atasan

Sementara itu, pengarang Roketkini Al Mustaqeem M Radhi ketika dihubungi berkata, langkah itu hasil keputusan sidang redaksi selepas mendapat maklum balas daripada pengguna Internet.

Katanya, oleh kerana perkataan itu tidak menjejaskan kandungan artikel, mereka memutuskan menggantikannya dengan perkataan lain.

Ditanya sama ada ia arahan daripada kepimpinan DAP, Al Mustaqeem hanya berkata: "Tidak, tidak".

Seluar 'basah' ketika bermesej

Posted: 14 Jul 2014 02:18 AM PDT

Ketika sedang bermesej melalui telefon, tiba-tiba saya sedar ada air pada seluar saya.

Bagaimana hendak mengetahui ia air mani atau air mazi?

Hanif
Kuala Lumpur

Dalam kes anda, air yang biasanya boleh keluar ialah air mazi dan bukannya air mani.

Air mazi biasanya keluar dari kemaluan ketika seseorang dalam keadaan bernafsu. Lazimnya mazi atau air mazi berwarna jernih. Hukumnya najis dan wajib dibasuh tanpa perlu mandi wajib.

Berbeza dengan air mani yang pekat dan berwarna putih keluar dari kemaluan lelaki atau perempuan ketika nafsu memuncak. la tidak najis, tetapi wajib mandi hadas besar apabila keluar mani.

Sejenis lagi yang keluar dari kemaluan sama ada lelaki atau perempuan ialah air wadi.

Ia berwarna putih dan kekuningan. Biasanya keluar apabila tubuh letih bekerja. Hukum air wadi ini najis dan wajib dibasuh.


Fikrah Dr Salam

Mustahil boikot semua produk Israel - PPIM

Posted: 14 Jul 2014 12:41 AM PDT

KUALA LUMPUR: Usaha memboikot produk Yahudi dilihat hanya perlu dipraktikkan kepada syarikat tertentu yang memberi sumbangan kepada tabung perang Israel.

Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata, ada juga syarikat Yahudi yang menentang peperangan ke atas Gaza selain menyifatkan langkah boikot ke atas semua produk Israel disifatkan sangat mustahil direalisasikan.

"Kita tahu tidak boleh boikot semua produk Yahudi. Ada juga barangan mereka yang tidak menyumbang terhadap dana perang Israel," katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini.

Nadzim mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang berkata, tindakan memboikot barangan dikaitkan dengan Israel hanya memberikan kesan jika ia dibuat secara besar-besaran melibatkan masyarakat dunia.

Jelasnya, tindakan memboikot melibatkan kelompok yang kecil tidak mendatangkan hasil kecuali ia dibuat secara menyeluruh yang membabitkan seluruh dunia.

Cadangan memboikot produk berkaitan Israel itu berikutan serangan regim Zionis ke atas Palestin hingga mengakibatkan ratusan rakyatnya terkorban.

Dalam pada itu, kata Nadzim, keupayaan masyarakat untuk menyekat pembelian produk Yahudi juga dilihat sukar.

"Bagaimanapun kesedaran itu sebenarnya sudah ada di kebanyakan negara, bantahan juga sudah dilihat secara terang-terangan termasuk negara bukan Islam.

"Namun kita lihat dan sedar jika melawan, ia umpama menentang kuasa besar Amerika Syarikat," ujarnya.

Jelasnya, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) juga harus bersatu dan memastikan langkah boikot dilakukan selepas mengkaji latar belakang produk berkenaan.

Tambahnya, seperti di PPIM, hanya empat produk diboikot iaitu Colgate, Starbucks, Coca-cola dan McDonald's.

"Kita kenal pasti hasil jualan produk-produk ini menyumbang kepada tabung Yahudi.

"Rakyat juga tidak mati jika tidak menggunakan empat produk ini. Banyak lagi pengganti jenama produk ini jika ia diboikot," katanya.

Ujarnya, langkah untuk memboikot barangan keluaran Yahudi dan AS itu perlu berterusan dan bukan hanya semasa berlaku peperangan semata-mata.

MH370: Kakak kandung Kapten Zaharie akhirnya buka mulut

Posted: 14 Jul 2014 12:23 AM PDT

SINGAPURA - Kakak kandung juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah, akhirnya tampil ke hadapan demi mempertahankan adiknya dari terus didakwa sebagai individu yang bertanggungjawab ke atas kehilangan pesawat tersebut.

Sakinah Ahmad Shah yang selama ini memilih langkah untuk berdiam diri dengan segala dakwaan dan spekulasi mengaitkan Zaharie dengan kehilangan MH370 memilih untuk bersuara menerusi satu temubual dalam program 'The Mystery of MH370' bersama sebuah rancangan televisyen NewsAsia Channel.

"Individu yang merancang semua ini mestilah seorang yang cerdik dan bersifat 'Einstein'. Tak akan ada individu yang sanggup memanjangkan masa penerbangan sehingga empat, lima atau enam jam hanya untuk melakukan misi bunuh diri.

"Dia (Zaharie) hanya seorang lelaki yang terlalu meminati dunia penerbangan, dia banyak menghabiskan masa dan duit dengan membeli model-model kapal terbang.

"Kalau boleh, dia mahu pasang sayap pada badannya dan terbang. Itu menunjukkan bahawa dia terlalu meminati dunia penerbangan," katanya menerusi temubual tersebut.

Persoalan demi persoalan mula dibangkitkan sejak kehilangan MH370 menjadi sebuah misteri sehingga membabitkan kerjasama dan siasatan yang melibatkan 26 buah negara berbeza.

Juruterbang pesawat tersebut, Zaharie turut menjadi suspek utama bagi insiden kehilangan kapal terbang itu.

MH370 yang membawa 239 penumpang termasuk anak kapalnya hilang sejak 8 Mac lalu dan usaha bagi mengesan pesawat tersebut masih dijalankan sehingga kini.

Tak puas nafkah seks, madu bakar rumah

Posted: 13 Jul 2014 11:15 PM PDT

Harare: Seorang wanita Bikita yang tertekan kerana dinafikan hak dan nafkahnya sejak beberapa lama dituduh memulakan kebakaran sebuah rumah ketika suami dan madunya tidur lena.

Shingai Mandivengerei, 34, bagaimanapun menafikan dakwaan itu ketika tuduhan dibacakan di depan majistret Judith Zuyu.

Media semalam melaporkan, mahkamah mengarahkan Shingai direman sehingga 21 Julai ini untuk siasatan lanjut.

Shingari ialah isteri pertama kepada Tasara Zima, 39, sebelum dia berpoligami dengan mengahwini Mary Dzingai, 28, baru-baru ini. Kata Shingai, dia mengaku memulakan kebakaran rumah berkenaan namun mengaku tidak bersalah atas dakwaan mahu membunuh.

Sumber polis semalam berkata, Shingai bertindak nekad kerana terlalu cemburu terhadap layanan yang diberikan suaminya ke atas madunya. Kata Shingai, ketika dia menghidupkan api, pintu pondok tidak dikunci.

"Saya membakarnya kerana terlalu marah," katanya. Pendakwa Moreblessing Rusere berkata, suspek yang dipercayai tertekan kerana tidak mendapat nafkah batin dan tidak dapat melelapkan mata. Tanpa berfikir panjang, katanya, Shingai membakar bilik tempat Zima dan Mary tidur.

"Kira-kira jam 8 malam, Zima dan Mary masuk ke bilik tidur tetapi terkejut lima jam kemudian apabila mendapati bilik itu dijilat api," katanya. - Agensi

4 beranak antara didakwa berkelakuan tidak senonoh

Posted: 13 Jul 2014 11:02 PM PDT

BATU GAJAH - Tujuh lelaki termasuk empat beranak masing-masing didenda antara RM500 dan RM450 selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan berkelakuan tidak senonoh dengan memaki hamun dan bergaduh di Perkarangan Balai Polis Pusing di sini pada Jumaat lepas.

Majistret Solehah Noratikah Ismail mengenakan hukuman denda RM500 terhadap S Mathekumar, 22, dan K Ganasen, 44, atau enam bulan penjara jika gagal membayar denda.

Lima lagi tertuduh, V Vicneswaran, 28, R Shammugam, 65, serta tiga anaknya iaitu S. Yogeswaran, 34, Zaid Shammugam, 29, dan S Loggarajan, 25, didenda RM450 atau empat bulan penjara jika gagal membayar denda.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu pada 9.30 malam, 11 Julai lepas dan didakwa mengikut Seksyen 90 Akta Polis 1967 serta dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 94 akta sama.

Menurut fakta kes kesemua tertuduh bergaduh sambil tolak-menolak serta memaki hamun antara satu sama lain di perkarangan balai polis berkenaan.

Pengadu bersama sepasukan anggota polis menghampiri mereka dan memperkenalkan diri sebagai anggota polis dengan menunjukkan kad kuasa, namun tidak dihiraukan oleh mereka.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Liyana Zawani Mohd Radzi memohon supaya mahkamah mengenakan hukuman yang dapat memberi pengajaran kepada mereka.

Katanya Mathekumar dan Ganasen mempunyai rekod jenayah lampau masing-masing berkaitan kes dadah dan gaduh.

Kesemua tertuduh tidak diwakili peguam. - Bernama

Piala Dunia: Brazil pecat Scolari

Posted: 13 Jul 2014 10:45 PM PDT

RIO DE JANEIRO: Konfederasi Bola Sepak Brazil (CBF) mengumumkan tidak memperbaharui kontrak jurulatihnya, Luiz Felipe Scolari beberapa jam selepas Jerman mengalahkan Argentina dan memenangi Piala Dunia 2014, lapor media tempatan.

Scolari, 65 tahun, yang membawa kemenangan kepada pasukannya pada kejohanan Piala Dunia 2001, menjadi buah mulut peminat pasukan bimbingannya selepas tewas mengejut di tempat sendiri.

Pasukan Brazil bermula dengan agak hambar dan dimalukan 7-1 pada perlawanan separuh akhir oleh pasukan Jerman di Belo Horizonte.

Menambah derita, pasukan bimbingannya tewas 3-0 pada pasukan Belanda dalam perlawanan penentuan tempat ketiga dan keempat.

Scolari sebelum ini berkeras tidak akan meletak jawatan. Beliau sebelum ini menjadi jurulatih Chelsea dan pengurus pasukan Portugal, yang turut tewas pada perlawanan akhir Euro 2004.

Konstabel Zakia Aleip selamat, hubungi isteri

Posted: 13 Jul 2014 10:35 PM PDT

KOTA KINABALU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, mengesahkan Konstabel Zakiah Aliep menghubungi isterinya, Sharifah Erna Berson, malam tadi.

Dalam perbualan singkat itu, Zakiah dilaporkan memberitahu isterinya dia kini berada dalam tawanan kumpulan penculik bersenjata, namun tidak menyatakan lokasi dia berada.

Zakiah, 26, sebelum ini dilaporkan hilang sejurus selepas serangan hendap kumpulan bersenjata di sebuah resort terapung di Pulau Mabul di perairan Semporna, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 11.10 malam itu, rakan setugasnya Koperal Ab Rajah Jamuan, 32, terbunuh susulan tembakan rambang dilepaskan oleh kumpulan lapan suspek terbabit.

Sharifah Erna Berson, 23, berkata sejak mendapat tahu insiden menimpa suaminya, dia berdoa supaya Zakiah selamat dan dapat pulang menyambut Aidilfitri bersama anak mereka, Mohd Hisyam Izzuddin ketika ditemui di rumah mereka di Taman Nilam, di sini

- BERITA HARIAN

TLDM mohon dibenar tembak penceroboh

Posted: 13 Jul 2014 10:31 PM PDT

LUMUT 14 Julai - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan memohon kepada kerajaan bagi membenarkan angkatan itu melepaskan tembakan terhadap mana-mana pihak yang menceroboh kawasan perairan Sabah.

Panglimanya, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, sebelum ini pihak bertanggungjawab termasuk TLDM yang menjaga perairan negeri itu tidak dibenar melepaskan tembakan terhadap 'penceroboh' menyebabkan kumpulan tersebut sentiasa berjaya meloloskan diri daripada ditahan.

"Mereka (penceroboh) tidak lagi takut dengan pihak berkuasa kerana tahu kami tidak akan melepaskan tembakan, hanya amaran mengarahkan supaya berhenti sahaja.

"Perkara ini tidak boleh berterusan, takkan mahu tunggu mereka berhenti, sedangkan mereka tidak akan berbuat demikian. Jadi, kami akan memohon kepada kerajaan supaya 'peraturan' itu ditukar dan pihak berkuasa termasuk TLDM dibenar melepaskan tembakan sekiranya penceroboh enggan mengikut arahan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Panglima Armada antara Laksamana Madya Datuk Abdul Hadi A. Rashid dengan Laksamana Madya Datuk mohamad Roslan Mohamad Ramli. - UTUSAN ONLINE

Khairy Teruk 'Dibelasah' Di Twitter

Posted: 13 Jul 2014 10:19 PM PDT

PETALING JAYA: Bahang Piala Dunia masih belum berakhir bagi Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin apabila beliau 'dibelasah' teruk oleh pengikutnya diTwitter akibat kekalahan pasukan yang disokongnya, Argentina.

Lebih menyakitkan apabila gambarnya sedang menangis disunting dan dikongsi oleh pemilik akaun @ShifterPride.

Gambar yang diulang twit oleh Khairy itu turut diulang twit oleh 4,500 pengguna Twitter lain dan disukai oleh 1,200 pengikutnya.
Pada aksi final Piala Dunia 2014 yang berlangsung awal pagi Isnin menyaksikan Jerman menang 1-0 ke atas Argentina.

"Berapa lama korang nak bash aku ni? Bulan puasa. Tak baik bash orang. Vamos," demikian tulis Khary di Twitternya.

Khairy menjadi bahan usikan oleh pengikutnya apabila beliau begitu yakin bahawa Argentina akan menjulang trofi Piala Dunia 2014.

Sebelum ini Khairy menerusi twitnya untuk mengajak orang ramai turun ke Dataran Merdeka bagi menyaksikan siarang langsung Piala Dunia turut menyelitkan komen sinis berbunyi: "World Cup final di Dataran Merdeka. Sahur (lauk Jerman) disediakan. See you there!"

Selepas Argentina dan Jerman mengesahkan layak ke final, Khairy juga pernah membuat kenyataan yang meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya tidak menyokong pasukan Argentina yang disokongnya itu.
Bagaimanapun Khairy terpaksa menanggung malu apabila kata-katanya itu memakan diri sendiri apabila Najib turut 'membelasahnya' kerana pasukan pilihannya tewas.

Beliau turut memuat naik gambar Najib meninggalkan Dataran Merdeka dengan kapsyen: "Yang paling kuat bahan aku tadi kat Dataran Merdeka."

Najib bersama Khairy hadir di Dataran Merdeka bagi menyertai ribuan orang ramai menyaksikan perlawanan akhir Piala Dunia 2014.

Pelakon iklan dakwa hamil anak artis sinetron

Posted: 13 Jul 2014 09:01 PM PDT

Megumi Goto bersama anak hasil hubungan sulitnya dengan Fajar Gomez
Sudah jatuh tertimpa tangga. Itu nasib yang menimpa artis pendatang baru ini. Dia adalah bintang iklan, Megumi Goto. Gadis berusia 19 tahun itu mengaku telah dihamilkan oleh pelakon Fajar Gomez.

Namun, apa yang menyedihkan, hubungan terlarang dengan Fajar itu telah menyebabkan beliau melahirkan seorang bayi perempuan pada Januari 2013 lalu. Merasakan dirinya dianiaya, Megumi akhirnya membuat pengakuan.

Melalui Devi Yanti, bintang iklan provider 'Flexi' itu pun akhirnya membongkat rahsia penderitaannya selama ini.

"Megumi memang punya hubungan dengan Fajar sampai akhirnya mereka berhubungan intim sehingga Megumi hamil. Namun sehingga dia melahirkan, Fajar juga belum menikahinya," ungkap Devi kepada detikHOT.

Devi menjelaskan, kliennya memang sempat berpacaran beberapa bulan dengan Fajar. Namun Fajar yang dikenal sebagai bintang sinetron dan FTV itu meninggalkan Megumi hingga kini.
"Sampai sekarang beliau tidak bertanyakan khabar apatah lagi mahu bertanggungjawab," tuding Devi.

Megumi merupakan model dan pernah membintangi beberapa iklan provider dan produk kosmetik. Sementara Fajar merupakan aktor dan pernah membintangi film berjudul 'Puber'.

Wajahnya juga kerap wara-wiri di banyak judul FTV dan sinetron. 'Oh Ternyata' dan 'Go Go Girls' Trans TV merupakan judul-judul sinetron yang ia bintangi.

Adi Putra Kini Tinggal Berasingan Dari Isterinya?

Posted: 13 Jul 2014 08:10 PM PDT

Hujung Minggu biasalah Murai Batu sambil-sambil tengok tv, bacalah 'paper' nak tambah ilmu pengetahuan. Tapi sampai dekat satu 'headline' Pancaindera ruangan laser Miss J, Murai Batu terkejut kononnya pelakon kacak kelahiran Singapura iaitu Adi Putra tak tinggal lagi sebumbung dengan isterinya.

Adakah ia benar? Murai Batu tak pastilah, mungkin Adi Putra tak duduk sebumbung kerana dia sibuk uruskan pakej umrah. Almaklumlah diakan ada syarikat pakej umrah iaitu Hadid Travel & Tours yang ditubuhkan pada awal tahun lalu.

Murai Batu pun dah lama tak dengar perkembangan terbaru Adi Putra, kelibat dia di majlis berbuka puasa pun Murai Batu tak nampak, sibuk sangat agaknya kot.

Adi pun sebelum ini pernah dilanda kontroversi yang dikatakan menjalinkan hubungan cinta dengan isteri orang, tapi kes itu macam tergantung. Mungkin dek kerana isu itu, Adi menjauhkan diri daripada media, Murai Batu pun tak pasti.

Orang kata, khabar-khabar angin ni, kekadang betul kekadang tidak, kalau ada masalah rumah tangga tu cepat-cepatlah jernihkan. Biasalah rumah tangga, sedang kan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Apa-apa pun Murai Batu doakan semuanya selamat.

Murai Batu

Tiga roket misteri dilancar dari Lebanon ke Israel

Posted: 13 Jul 2014 08:01 PM PDT

BAITULMUQADDIS 14 Julai - Kira-kira tiga serang roket dilancarkan dari selatan Lebanon ke wilayah Israel malam kelmarin sekali gus menjadikan ia serangan kedua dilancarkan dari negara Mediterraean itu sejak tentera Israel menyerang Palestin di Genting Gaza.

Roket itu mendarat di Nahariya iaitu sebuah kawasan penduduk di tepi pantai iaitu 10 kilometer dari sempadan Lebanon.

Pihak berkuasa Lebanon dan kumpulan pemantau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah menggeledah kawasan tersebut namun masih tidak menemui kawasan pelancaran dan nama kumpulan militan yang bertanggungjawab melakukan serangan berkenaan.

Israel bagaimanapun bertindak-balas dengan menembak meriam ke dalam kawasan yang disyaki menjadi lokasi pelancaran di Zebqin dan Qulayleh.

Akhbar Lubnan Daily Star berkata, terdapat dua kem-kem pelarian Palestin di wilayah tersebut yang dipercayai menjadi lokasi tapak pelancaran roket berkenaan. Namun tiada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan. - Agensi

Ramadan dicemari noda

Posted: 13 Jul 2014 07:49 PM PDT

Gambar hiasan
KUANTAN - Pasukan D7 Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang berjaya menahan 11 wanita yang bekerja sebagai pelayan pelanggan (GRO) warga asing dalam satu serbuan di sebuah pusat karaoke di Jalan Haji Ahmad, dekat sini awal pagi semalam.

Dalam operasi kira-kira jam 1.30 pagi itu, kesemua mereka membabitkan enam warga Vietnam, empat dari Thailand dan satu dari Laos sedang leka melayan pelanggan di tingkat bawah premis dua tingkat itu.

Difahamkan, kesemua mereka mendapat komisen ke atas setiap set minuman keras yang ditempah pelanggan, selain upah sebanyak RM200 jika ada pelanggan yang mahu bermalam.

Hasil pemeriksaan awal mendapati GRO berkenaan datang ke negara ini dengan menggunakan pas lawatan sosial manakala 3 wanita Vietnam didapati tiada dokumen perjalanan.

Pegawai Turus D7, Asisten Superintendan Azlihan Ishak berkata, penjaga premis turut ditangkap kerana membenarkan warga asing itu bekerja tanpa permit kerja yang sah.

"Ketika serbuan, mereka didapati berada di ruang bawah dan sedang melayan 37 pelanggan lelaki dan wanita yang sedang minum," katanya.

Azlihan berkata, ketika polis sedang membawa kesemua mereka keluar, seorang daripada wanita terbabit bertindak kasar dan tidak mahu bekerjasama dengan polis.

"Ekoran itu, kita terpaksa menggari mereka sebelum kesemua yang ditangkap di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan untuk tindakan lanjut," katanya.

Menurutnya, kesemua mereka akan disiasat di bawah Seksyen 6(3), Seksyen 55 Akta Imigresen 1959/63 dan Seksyen 39(b) Akta Imigresen 1959/63.

Beliau berkata, pemilik premis yang membuka pusat karaoke di tingkat atas dan tempat minum di ruang bawah mempunyai lesen perniagaan bermula 1 Julai lalu dan tamat tempoh 30 Julai ini.

Zakar patah gara-gara terlalu 'bersemangat' bersama isteri

Posted: 13 Jul 2014 07:01 PM PDT

DI Bandar Jinhua, China seorang lelaki yang dikenali sebagai Xu, 40, terpaksa menanggung kesakitan selepas zakarnya patah semasa melakukan hubungan seks dengan isterinya.

Insiden itu berlaku gara-gara dia terlalu 'bersemangat' selepas dua minggu tidak berasmara dengan isterinya kerana terlalu sibuk menonton perlawanan Piala Dunia di televisyen.

Memetik Shanghaidaily, pasangan itu sudah berkahwin selama tujuh tahun dan dikatakan mempunyai hubungan yang cukup baik.

Kejadian disedari selepas Xu merasa sakit dan terkejut melihat zakarnya berdarah dan bengkok kira-kira 30 darjah.

Bagaimanapun, dia bernasib baik kerana doktor yang merawatnya memberitahu kecederaan itu tidak akan menganggu kehidupan seksnya selepas ini.

Lagi jelitawan Melayu taruhan DAP

Posted: 13 Jul 2014 06:50 PM PDT

Selepas satu Malaysia dilanda demam 'Dyana' apabila DAP mempertaruhkan Dyana Sofya Mohd Daud sebagai calon pilihan raya kecil Teluk Intan, kemasukan seorang lagi jelitawan menjadi taruhan untuk meningkatkan lagi minat anak muda terhadap parti itu.

Dalam temuramah eksklusif siri pertamanya dengan organ Bahasa Melayunya, Roketkini, aktivis Syefura Othman, 25, ditonjolkan sebagai penarik minat golongan muda terutamanya Melayu.

Kemasukan Syefura (kanan), gadis Melayu bertudung yang lebih dikenali sebagai "Rara", bulan lalu sudah pun menjadi perbualan hangat, termasuk di kalangan penulis blog anti-DAP.

Poster dan grafik di laman-laman sosial misalnya didakwa memfitnah Rara, ahli seumur hidup DAP, berhasrat menghapuskan hak-hak orang Melayu.

Tidak cukup dengan itu, menurut Roketkini, terdapat pihak memuat naik grafik memaparkan gadis bujang yang menetap di Negeri Sembilan itu sebagai pakar urut batin berserta dengan alamat dan nombor telefonnya sekali.

Bagaimanapun, ia tidak dihiraukan oleh tuan punya badan.

"Tapi disebabkan saya macam dah terbiasa, saya biarkan sahaja. Bila saya kena sekali lagi waktu masuk DAP, saya sudah boleh bersedia. Saya ketawakan saja," katanya dipetik dari Roketkini.

Dari SAMM ke DAP

Walaupun belum diketahui sejauh mana keupayaan anak muda ini, namun ahli Solidariti Anak Muda Malaysia itu menjawab yakin, mengapa memilih DAP dan bukan parti Pakatan Rakyat lain sebagai wadah perjuangannya.

"Saya menyertai DAP kerana ia menyediakan ruang untuk wanita muda Melayu terutamanya," jelasnya.

"Kita kekurangan pimpinan wanita muda. Kita mungkin ada Nurul Izzah (Anwar) dalam PKR, kalau PAS saya tidak pasti siapa. Kalau kenal pun Kak Aiman (Athirah)" tambahnya.

Rara berkata kemasukannya ke dalam DAP dengan cita-cita untuk mengajak lebih ramai wanita untuk turut ke depan dalam perjuangan mengembalikan demokrasi dan keadilan.

Namun biarlah masa menentukan sama ada kemasukan Syefura sama ada beliau bakal menjadi pemangkin kepada perubahan persepsi terhadap DAP yang sering dimomokkan sebagai parti cauvanis Cina dan memusuhi orang Melayu.

"Kita perlukan seseorang untuk ke depan dan menjadi contoh, pemimpin dan pembuka jalan."

"Sekali kita maju setapak, orang yang di belakang akan ikut kita," kata beliau.

Bagaimabapun, sejauh mana Syefura akan diketengahkan DAP, sama ada beliau akan dibariskan di barusan depan sebagai calon pilihan raya seperti Dyana (atas), hanya masa yang akan menentukan.

Polis Nafi Berlaku Tembakan Rambang Di Ipoh

Posted: 13 Jul 2014 06:45 PM PDT

IPOH – Pihak polis menafikan dakwaan dalam media sosial berlaku tembakan rambang di sekitar kawasan beli-belah Gerbang Malam di Jalan Tahwil Azhar di sini dan pekarangan Stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad.

Pemangku Ketua Polis Daerah Ipoh, Supt Ahmad Termizi Abdul Haq, berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan berhubung kejadian itu.

"Keadaan Bandaraya Ipoh aman dan terkawal yang kehidupan rakyat berjalan seperti biasa. Orang awam tidak perlu bimbang untuk menjalankan aktiviti di sekitar Bandaraya Ipoh," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau meminta orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih yang boleh mengganggu ketenteraman awam.

Mengenai kemalangan maut di Jalan Ng Soon Teik, Buntong di sini Selasa lepas, Ahmad Termizi menasihati orang ramai supaya bertenang dan menyerahkan sepenuhnnya kes tersebut kepada pihak polis.

"Orang ramai juga diminta tidak menganggu keluarga mangsa dan tidak menimbulkan kekacauan dan kekecohan yang boleh menggugat ketenteraman awam," katanya. – BERNAMA

Khalid Ibrahim nafi akan sertai PAS

Posted: 13 Jul 2014 06:36 PM PDT

Gambar perjumpaan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bersama Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali yang dimuat naik di Facebook semalam yang menimbulkan spekulasi penghijrahan beliau kepada PAS. – Gambar Facebook Abdul Khalid Ibrahim, 13 Julai, 2014
Tan Sri Khalid Ibrahim menafikan khabar angin beliau mengadakan perbincangan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk menyertai parti itu selepas penyebaran gambar pertemuan tersebut di laman Facebook miliknya.

Menteri besar Selangor itu berkata, beliau turut bergambar bersama beberapa pemimpin daripada pelbagai parti termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang merupakan pengerusi Barisan Nasional (BN).

"Saya bergambar dengan perdana menteri, selepas itu dengan (Ketua Umum PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim dan malam tadi bergambar dengan presiden PAS. Kalau berasaskan gambar saya, banyak parti sudah saya masuk," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Insentif Kontinjen Selangor untuk Sukma 2014 di Shah Alam hari ini.

Khalid yang juga ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu turut menafikan kehadiran beliau bersama Najib dalam program di ibu negeri Selangor itu baru-baru ini sebagai petanda untuk mempertahankan jawatan beliau selaku menteri besar.

"Tidak (pertahankan jawatan menteri besar). Perdana menteri ingin melawat Selangor, hadir di ibu negeri Shah Alam, ada baiknya menteri besar bersama-sama beliau.

"Tujuan kita menghormati beliau. Saya pun dapat pahala berjemaah bersama-sama," katanya.

Gambar Khalid bersama Hadi dan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dimuat naik Khalid di laman Facebook miliknya malam tadi.

Penyebaran gambar tersebut menimbulkan spekulasi beliau akan menyertai PAS.

Kedudukan Khalid sebagai menteri besar kini menerima tekanan daripada musuh dalaman parti yang diwakilinya, PKR, apabila terdapat gesaan terbuka agar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelabuhan Klang itu melepaskan jawatan sebagai menteri besar.

Beberapa pemimpin PKR seperti Ketua Pemuda, Shamsul Iskandar Mohd Akin dan Adun Batu Caves, Amirudin Shari secara terbuka meminta Khalid meletakkan jawatan ekoran tewas pertandingan mempertahankan Ketua Cabang Kuala Selangor dalam pemilihan PKR yang masih berlangsung. – 13 Julai, 2014.

TMI

OIC dicadang tubuh tentera Islam

Posted: 13 Jul 2014 06:31 PM PDT

Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) dicadang menubuhkan sebuah pasukan tentera Islam dengan keanggotaan pelbagai negara Islam seluruh dunia, berikutan serangan kejam berterusan Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza.

Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia (IKIAM), yang mencadangkan perkara berkenaan, menarik perhatian bahawa pasukan itu seterusnya boleh digerakkan secepat mungkin ke Gaza bagi menangkis dan menghentikan serangan tentera Israel.

Setiausahanya, Mohd Shamsuddin Damin berkata, selain usaha diplomasi dan rundingan yang dijalankan, penubuhan tentera berkenaan secara tidak langsung dapat menyedarkan pengganas Israel bahawa umat Islam bersedia mempertahankan Gaza dan Palestin daripada dimusnahkan.

"Pada hemat kami juga, jihad bertahan ini wajar kerana tentera pengganas Israel mahu memusnahkan Gaza dan tanah suci umat Islam.

"Semua kriteria menggerakkan jihad bertahan seperti dijelaskan dalam al-Quran dan hadis Rasulullah SAW telah dilanggar tentera pengganas Israel," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini.

Israel telah melancarkan serangan ke atas Gaza dalam operasi yang digelar 'Operasi Perlindungan Sempadan' sejak Selasa lepas.

Sehingga kini, media melaporkan sekurang-kurangnya 121 rakyat Palestin terkorban manakala ratusan lagi cedera, selain masjid, sekolah dan ratusan rumah musnah akibat serangan bertubi-tubi roket tentera rejim Israel terhadap Gaza.

- Bernama

Komando Israel, Hamas bertembung di Gaza

Posted: 13 Jul 2014 06:25 PM PDT

Komando laut Israel bertembung dengan tentera Hamas semasa serbuan di Semenanjung Gaza pada Ahad, mencetuskan kejadian tembak-menembak pertama seumpamanya.

Ia pertama kali berlaku dalam operasi Israel yang masuk hari keenam bagi menghalang pelancaran roket rakyat Palestin.

Kenyataan tentera menyebut, tentera Israel menyerang utara Gaza menggunakan roket jarah jauh selepas ditembak yang menyebabkan empat komando cedera ringan.

Menurut Hamas, pejuangnya menyerang pasukan Israel di pesisir pantai bagi mengelakkan mereka mendapat.

Israel mengaku mengerahkan 20,000 pasukan tentera simpanan untuk serangan di Gaza. Bagaimanapun kebanyakan serangan setakat ini dibuat daripada udara, dengan 1,200 sasaran telah dibedil.

Hamas, pejuang Islam yang mendominasi Gaza, melancarkan ratusan roket ke Israel, menyerang jauh lebih dalam ke nagara itu berbanding sebelum ini.

Keganasan rentas sempadan menunjukkan tiada tanda-tanda akan berkurangan walaupun tekanan antarabangsa makin memuncak supaya ia dapat dihentikan.

Siren kecemasan berbunyi sepanjang malam di Israel dan penduduk berpusu-pusu memasuki bilik selamat dan pusat perlindungan bom.

Israel melancarkan beberapa siri serangan di Gaza, termasuk terhadap ibu pejabat polis, menurut pihak berkuasa Palestin.

Seorang lagi wanita dan anak kecil tiga tahun meninggal dunia akibat serangan udara, menjadikan korban dalam operasi enam hari seramai 149 orang. Kebanyakan daripada mangsa orang awam.

Israel menyalahkan Hamas kerana meletakkan nyawa orang awam awam dalam bahaya kerana menempatkan senjata dan penembaknya di kawasan perumahan.

Tiada seorang pun penduduk Israel terkorban selepas kebanyakan tembakan Hamas dalam dipintas oleh sistem pertahanan Iron Dome, yang sebahagiannya ditaja oleh Amerika Syarikat.

- Reauters

Korea Utara Umum Skuad Kebangsaannya Mara Ke Akhir Piala Dunia?

Posted: 13 Jul 2014 06:20 PM PDT

SEBUAH video yang dimuat naik secara dalam talian mendakwa bahawa media Korea Utara memberitahu para peminat bola sepak negara itu bahawa skuad kebangsaannya berjaya memasuki perlawanan akhir Piala Dunia di Brazil.

Umum mengetahui bahawa pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un mengawal penyebaran maklumat kepada rakyatnya, dengan saluran televisyen di negara itu hanya menyiarkan laporan-laporan yang positif mengenai negara berkenaan.

Bagaimanapun, menerusi satu laporan tidak benar yang disiarkan di YouTube, media negara itu dilihat memaklumkan bahawa Korea Utara sedang mendahului bagi merebut gelaran juara dalam Piala Dunia, sedangkan ia sebenarnya tidak layak untuk memasuki temasya sukan tersebut.
Laporan itu menyatakan bahawa Korea Utara dengan beraninya mengungguli perlawanan bersama Jepun dengan 7-0, Amerika Syarikat (4-0) dan China (2-0) menerusi perlawanan dalam kumpulan sebelum layak ke peringkat akhir bagi menentang Portugal.

Bagaimanapun, sudah tentu perlawanan akhir Piala Dunia yang bakal berlangsung pada awal pagi Isnin, adalah antara Jerman dan Argentina.

Turut dimasukkan dalam liputan itu adalah beberapa sorotan penting daripada beberapa perlawanan, yang menunjukkan pasukan negara itu menjaringkan gol dan bersorak kemenangan, meskipun kesemua klip video itu kelihatan sudah terlalu lama. - metro.co.uk

Remaja Israel bangga caci penduduk Palestin

Posted: 13 Jul 2014 06:15 PM PDT

SHAH ALAM - Rentetan kekejaman yang dilakukan rejim Zionis ke atas rakyat Palestin, banyak pihak tampil mengecam perlakuan Israel yang menzalimi penduduk di Gaza.

Namun di sebalik kecaman itu, remaja Israel dengan bangga menyokong pembunuhan yang dilakukan oleh rejim Israel ke atas penduduk Gaza.

Berdasarkan tinjauan penulis di portal berita Mondoweiss, David Sheen pada Khamis lalu menerusi laman sosial Twitter, ada segelintir anak muda Israel khususnya remaja perempuan memuat naik gambar 'selfie' mereka bersama hashtag #ZionStandUp dan jelas mengutuk rakyat Palestin yang ditindas.

Tidak cukup dengan penghinaan yang dilemparkan, remaja tersebut turut melaungkan sokongan terhadap Israel dalam memerangi Gaza serta mendesak bangsa Palestin dihapuskan dari muka bumi.

Salah seorang remaja yang menggunakan hashtag tersebut turut memuat naik sebuah post yang mengutuk Palestin dan mendesak supaya hukuman gantung dan mati dijatuhkan ke atas setiap penduduk Palestin.

Difahamkan, hashtag tersebut mula diwujudkan sejak peperangan ke atas Gaza diisytiharkan Israel.

Penyebaran hashtag tersebut yang meluas kini mula mendapat perhatian masyarakat dunia dan kini ada pihak yang menggunakan hashtag tersebut melahirkan rasa tidak puas hati dan mengecam keras perbuatan Israel ke atas rakyat Palestin.

Boikot produk Israel bukan produk Yahudi

Posted: 13 Jul 2014 06:10 PM PDT

SHAH ALAM - Pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Datuk Dr Asri Zainul Abidin menyifatkan pembela zionis gagal membezakan antara memboikot produk Israel dengan produk Yahudi.

Menurutnya, kegagalan itu membezakan itu termasuk di Malaysia.

"Para pembela zionis termasuk yang ada di Malaysia ini gagal membeza antara 'memboikot produk Israel dan yang menyumbang kepada Israel' dengan produk orang Yahudi," tulisnya pada laman sosial Facebook miliknya, hari ini.

Beliau mengingatkan bahawa penentangan terhadap Israel adalah ekoran segala kejahatan dan kezaliman yang dilakukan oleh negara itu.

"Kita tidak anti setiap individu Yahudi sebagai satu bangsa tapi kita menentang Israel atas segala kejahatannya," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut sempat menegur pihak yang memperkecil usaha memboikot produk Israel.

"Orang yang menyatakan boikot produk Israel itu satu kebodohan, dialah yang bodoh dan menjadi jurucakap Netanyahu (Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu).

Sebelum ini, media asing melaporkan Israel ketakutan susulan peningkatan kempen boikot produk-produk keluaran mereka.

Malah Perdana Menterinya itu menganggap kempen boikot tersebut adalah masalah terbesar jika ia benar-benar dilaksanakan.

Awal pagi semalam, dua masjid di Jebaliya dan Deir el Balah musnah terkena bedilan roket Zionis, dalam serangan digelar Operasi Perlindungan Sempadan yang memasuki hari kelima.

Perbuatan itu dianggap makin kurang ajar dan kejam. Tidak terhenti di situ, semalam sahaja, Zionis meragut 16 lagi nyawa termasuk sembilan kanak-kanak di Deir el Balah dan di Beit Lahiya.

Boikot produk Israel berkesan jika libatkan dunia

Posted: 13 Jul 2014 06:05 PM PDT

LANGKAWI - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan memboikot barangan yang dikaitkan dengan Israel hanya memberikan kesan jika ia dibuat secara besar-besaran melibatkan masyarakat dunia.

Katanya tindakan memboikot melibatkan kelompok yang kecil tidak mendatangkan hasil kecuali ia dibuat secara menyeluruh yang membabitkan seluruh dunia.

"Saya menyokong usaha-usaha memboikot barangan Israel supaya dapat ditingkatkan ke seluruh dunia", katanya pada sidang media selepas Majlis Berbuka Puasa dan menyampaikan sumbangan kepada anak-anak yatim anjuran Jetty Point Langkawi di Masjid Darus Salam Nyior Cabang di sini, malam ini.

Cadangan memboikot produk berkaitan Israel itu berikutan serangan regim Zionis ke atas Palestin hingga mengakibatkan ratusan rakyatnya terkorban. - Bernama

waadat

Posted: 14 Jul 2014 01:38 PM PDT

waadat


Pemilihan terakhir PKR

Posted: 14 Jul 2014 02:49 AM PDT

Nampaknya pemilihan PKR berlangsung lebih teruk daripada yang dijangka. Ia bukan sahaja serba canggung dan serba tak kena malah menjadi seperti sebuah sorotan drama yang memaparkan semula segala tuduhan yang pernah dilempar penyokong PKR ke atas SPR selama ini.

Penipuan dalam kiraan undi, pengundi hantu, lebihan kertas undi berbanding jumlah perwakilan, blackout ... bergaul pula dengan peristiwa maki hamun, baling kerusi, bertumbuk, sehingga melibatkan laporan polis serta pembatalan mesyuarat!

Demang memerhati dari luar dengan lega bercampur hiba.

Lega kerana plan DAP merealisasikan agenda sulit mereka akan tergendala tetapi hiba mengenangkan rakyat sekali lagi menjadi mangsa mainan politik sekumpulan manusia terdesak dan rakus kuasa.

Apapun, menang tidak bererti dapat ke semuanya dan kalah pun tidaklah hilang semua.

Dalam proses perhitungan sejak 1999 hingga 2014 (meskipun belum tamat), banyak perkara yang telah dicapai dan tak kurang juga yang telah musnah selama-lamanya.

Peralihan kuasa daripada Dr Mahathir kepada DS Abdullah dan akhirnya beralih pada DS Najib adalah kesan-kesan jangka pendek yang telah berlaku.

Manakala lenyapnya Akta Hasutan dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) barangkali tidak akan dapat dikembalikan lagi.

Kerosakan-kerosakan teruk pada jati diri orang Melayu, kerobekan dalam hak eksklusif penggunaan kalimah Allah, kebiadaban antara kaum dan hilangnya rasa budi dan pengabaian hutang budi adalah sesuatu yang tidak boleh diputar semula dan tidak akan berpatah balik menjadi milik negara.

Kalau dulu tidak terfikir dek datuk nenek kita orang India akan mencabar orang Melayu tapi sekarang isu 'se-sensitif' 13 Mei pun tidak dipeduli lagi.

Padahal, apa kena mengena masyarakat India dengan 13 Mei?

tun faisal dot com

Posted: 14 Jul 2014 01:27 PM PDT

tun faisal dot com


#AktaKeharmonian: BANGKIT dedah MKPN `outsource' tugas kepada Majlis Peguam, kelirukan @NancyShukri?

Posted: 13 Jul 2014 05:30 PM PDT


BANGKIT merupakan kumpulan aktivis serta penulis Islam Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Melalui portal mereka, mereka membuat satu pembongkaran yang penting, iaitu MKPN tidak melaksanakan tugas engagement seperti yang diamanahkan oleh Kerajaan melalui Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) untuk merangka deraf Akta Keharmonian Nasional. Jika dakwaan dan pembongkaran ini BENAR, maka eloklah anggota MKPN meletak jawatan atau digantikan dengan anggota yang lebih beramanah dan mencerminkan pecahan sebenar suara rakyat Malaysia, terutama Muslim sebenar Malaysia.

BONGKAR!!! RUU Harmoni Memang Di Deraf Oleh MAJLIS PEGUAM

Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN/NUCC), sebuah Majlis redundant bersifat tiada beban batu digalas kerajaan telah berkali-kali menafikan peranan dan penglibatan Majlis Peguam di dalam merangka deraf Rang Undang-Undang Harmoni(RUU Harmoni) yang disiapkan mereka. Dalam pelbagai kenyataan media yang dikeluarkan ahli-ahli NUCC sebelum ini, mereka sedaya upaya cuba memesongkan fakta seolah-olah deraf RUU Harmoni tersebut dibuat melalui konsultasi dengan pihak awam.

Menggunakan Modus Operandi yang sama dengan Malaysian Insider, pihak Bangkit.info telah mendapat kerjasama daripada beberapa pakar perundangan, pakar perlembagaan dan pakar teknologi maklumat yang tidak dinamakan untuk menyiasat semua deraf RUU Harmoni tersebut sehingga ke lubang cacing.

Deraf Awal RUU Harmoni
Pihak kami mengesan deraf RUU Harmoni pada awalnya di deraf oleh seorang peguam  yang menggunakan kemudahan pejabat Firma Guaman Skrine & Co.

Sentuhan Akhir RUU Harmoni
Sentuhan akhir kepada RUU Harmoni pula telah dibuat oleh Syahredzan Johan.

Siapa Pula Syahredzan Johan?
Beliau merupakan Pengerusi Jawatankuasa Peguam Muda Kebangsaan (National Young Lawyers Committee)  dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perundangan Perlembagaan (Constitutional Law Committee) di MAJLIS PEGUAM.



Beliau juga terlibat secara aktif dengan Projek Dialog. Sebuah gerakan yang sentiasa menimbulkan kontroversi dan membuat provokasi ke atas umat Islam melalui penerbitan-penerbitan mereka.

Buktinya?
Pihak kami telah berjaya mendapatkan salinan elektronik deraf asal RUU Harmoni tersebut. Melalui beberapa maklumat asas yang diperolehi daripada dokumen elektronik yang sama, ia membuktikan bahawa deraf RUU Harmoni itu memang turut melibatkan penglibatan Majlis Peguam.


Penafian NUCC berkenaan penglibatan Majlis Peguam dengan RUU Harmoni sebelum ini jelas merupakan satu bentuk penafian dengan kepentingan-kepentingan tertentu.


Apa Masalahnya Dengan Penglibatan Majlis Peguam?

Sepertimana kata Tun Abd Hamid sebelum ini, semua bentuk hasrat murni untuk menjadikan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara sebagai satu bentuk harapan baru mengeratkan perpaduan kaum di dalam negara telah dirampas dengan kemasukan agenda-agenda yang dimahukan oleh pihak Majlis Peguam dan Pembangkang yang menguasai mereka.

Semua dialog dan maklumbalas berkenaan perpaduan akan diletakkan ketepi dan semua bentuk hasrat-hasrat yang dimahukan Majlis Peguam dan pihak pembangkang yang disokong mereka, akan mencorak RUU Harmoni menjadi sebuah alat untuk pihak mereka mencapai agenda jangka panjang mereka.

Apa Masalah Dengan RUU Harmoni Yang Dicadangkan?

Ketiga-tiga RUU yang disediakan Majlis Peguam mengandungi lapan unsur yang boleh mengganggu-gugat keharmonian negara dan bukan memperkukuhkannya. Sila baca pembentangan 8 unsur masalah RUU Harmoni yang sebelum ini dibentangkan Saudara Azril Mohd Amin.

Antara lain RUU Harmoni mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Negara, membuka ruang kepada pengiktirafan hak kewujudan LGBT di dalam negara, menghakis kedaulatan Islam, menghakis hak-hak orang Melayu, bersifat anti rukunegara, meletakkan agama Islam dan pihak berkuasa agama Islam di bawah skrutini sebuah tribunal yang diberikan kuasa terlalu luas. Malah, RUU Harmoni juga memberi ruang kepada wujudnya golongan ateis yang tidak bertuhan di dalam negara.

Sila baca pembentangan 8 unsur tersebut pada pautan ini. (Pautan)

Roadmap Menuju Malaysia Sebagai Sebuah Republik?

Melihat usaha penghapusan satu persatu hak keistimewaan orang-orang Melayu dan Islam di dalamnya, malah kewujudan satu Tribunal yang diberikan kuasa luas untuk memanggil sesiapa sahaja untuk disoal siasat,  dapat dilihat di sini, ia seperti satu bentuk cadangan untuk menghapuskan tiang-tiang yang selama ini menyokong kewujudan sistem Raja Beperlembagaan Di Malaysia.

Jika disusun langkah demi langkah yang diatur oleh mereka yang terlibat di dalam deraf RUU Harmoni ini, tidak dapat tidak, gambaran masa depan Malaysia berubah kepada sebagai sebuah negara Republik tidak dapat dinafikan daripada akan berlaku.


Cucu Tok Selampit

Posted: 14 Jul 2014 01:13 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Yayasan Pengaman Malaysia (Pengaman) Rakam Takziah Ke Atas Wira Yang Gugur Di Pulau Mabul

Posted: 14 Jul 2014 03:32 AM PDT

Yayasan Pengaman Malaysia (Pengaman) merakamkan kesedihan atas gugurnya seorang anggota polis, Allahyarham Koperal Abdul Rajah Jamuan dalam satu kejadian serangan di Pulau Mabul pada 12 Julai 2014 serta kehilangan seorang lagi anggota bernama Koperal Zakia Aleip. 

Apa yang mengecewakan adalah berlakunya pencabulan undang-undang negara di mana serangan tersebut telah mensasarkan anggota-anggota polis yang bertugas menjaga keselamatan negara. Serangan yang tidak berperikemanusiaan ini pasti memerlukan peningkatan tumpuan ESSCOM terhadap strategi keselamatan di kawasan timur Sabah.  

Menurut Pengerusi Pengaman, Tan Sri Norain Mai, adalah menjadi harapan Pengaman agar pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Sabah terutamanya ESSCOM, lebih tegas dalam mengambil tindakan supaya kejadian yang pastinya telah menggugat maruah PDRM tidak berulang lagi. Pengaman berpendapat, ESSCOM dengan kerjasama pihak berkuasa Filipina akan dapat menghasilkan kejayaan, terutama dalam bidang risikan dan penguatkuasaan.

Disebabkan Parking Di Tempat Larangan, @cmlimguaneng Terpaksa Buat Sidang Akhbar

Posted: 14 Jul 2014 12:48 AM PDT



Dua gambar di atas menjadi viral di media sosial Facebook semalam apabila keraeta Mercedes Benz S300L kelabu bernombor pendaftaran PG1 milik Ketua Menteri Pulau Pinang, telah meltakkan parking di tempat yang dikhaskan "No Parking, Drop Off Only" di Kompleks Penang Times Square semalam. Di dalam sidang media Setiausaha Agung DAP itu, beliau memberi alasan bahawa pemandunya telah diarahkan untuk meletakkan kenderaan di situ, jadi ianya bukannya menjadi satu kesalahan. 

Tambahnya, lagi, kenderaannya telah diletakkan di tempat persendirian dan bukannya di tempat awam. Tahniahlah. Seorang Ketua Menteri terpaksa buat sidang akhbar untuk menjelaskan kesalahannya meletakkan parking. Tinjauan hari ini mendapati, tempat parking persendirian Ketua Menteri itu sudah pun ditutup.


Kejadian ini bukanlah kes kali pertama kenderaan berkenaan tersalah parking. Ogos tahun lepas, pengguna Facebook yang sama, Tan Khai Beng, telah mengambil gambar kereta rasmi Ketua Menteri Pulau Pinang ini yang bernombot PG1 telah diletakkan di tempat "clamping zone" di Lebuh Cambell. Gambar pengguna Facebook ini menjadi viral dan mendapat liputan meluas dari media cetak.


PEJUANG BANGSA

Posted: 14 Jul 2014 11:22 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PASSPORT DAH CUKUP BUKTI MALAYSIA NEGARA ANTI ISRAEL ZIONIS !

Posted: 14 Jul 2014 01:30 AM PDT




Tiada Negara yang seberani Negara Malaysia

 1. Ini bukan kata aku tetapi kata dari seorang rakan dari Sepanyol. Kenapa dia kata macam tu? İtu semua selepas dia belek-belek passport aku dan dia sangat terkejut bila dia terbaca 'Passport ini sah digunakan disemua Negara kecuali İsrael.'

 2. Katanya. "Eh saya tak pernah tengok passport yang macam ni. Malaysia benar-benar anti İsrael. Saya boleh katakan tiada Negara yang seberani Negara Malaysia!"

 3. Rakan-rakan Palestin pula kebanyakan daripada mereka sudah tahu perihal passport Malaysia. Bagi mereka yang baru tahu, berpusu- pusulah ambil gambar dan share di Facebook. Kata salah seorang dari mereka "Di Palestin kami tak boleh sebut nama Malaysia sesuka hati apatah lagi kalau askar İsrael ada sebab mereka sangat sensitif dengan Negara Malaysia. Kebencian mereka terhadap kalian (malaysia) membanggakan kami warga Palestin!"

 4. Seoang rakan Jordan aku mengatakan bahawa tiada langsung di dalam mana-mana passport negara Arab yang berani tulis macam ni sebab mereka takut dengan İsrael. Tapi Malaysia bukan Arab pun Negara pun jauh tapi jauh lebih berani dan kuat daripada Arab sendiri.

 5. Dan yang paling tak boleh blah seorang rakan aku dari Libya mengatakan sesuatu yang keterlaluan bagi aku iaitu "Saya rasa seolah-olah Nabi Muhammad bukan dari Arab tapi dari Malaysia sebab kami tengok orang Malaysia jauh lebih sayang İslam dari orang Arab sendiri"

 6. Demi Allah yang memegang urat jantungku, ini semua bukan rekaan tetapi inilah yang aku lihat dan dengar ketika di Turki. Sedangkan orang Turki pun kibarkan bendera.-Ketua Pengakap BBCD

TLDM DESAK KERAJAAN BENARKAN TEMBAK PENGGANAS CEROBOH BUKAN LAGI AMARAN !!

Posted: 13 Jul 2014 11:46 PM PDT



Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan memohon kepada kerajaan bagi membenarkan angkatan itu melepaskan tembakan terhadap mana-mana pihak yang menceroboh kawasan perairan Sabah.


Panglimanya, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata, sebelum ini pihak bertanggungjawab termasuk TLDM yang menjaga perairan negeri itu tidak dibenar melepaskan tembakan terhadap 'penceroboh' menyebabkan kumpulan tersebut sentiasa berjaya meloloskan diri daripada ditahan.



"Mereka (penceroboh) tidak lagi takut dengan pihak berkuasa kerana tahu kami tidak akan melepaskan tembakan, hanya amaran mengarahkan supaya berhenti sahaja.

"Perkara ini tidak boleh berterusan, takkan mahu tunggu mereka berhenti, sedangkan mereka tidak akan berbuat demikian.

Jadi, kami akan memohon kepada kerajaan supaya 'peraturan' itu ditukar dan pihak berkuasa termasuk TLDM dibenar melepaskan tembakan sekiranya penceroboh enggan mengikut arahan," katanya.


Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menyaksikan majlis serah terima tugas Panglima Armada antara Laksamana Madya Datuk Abdul Hadi A. Rashid dengan Laksamana Madya Datuk mohamad Roslan Mohamad Ramli. - UTUSAN ONLINE



*** GPB berharap kerajaan terutama Menteri bertanggungjawab iaitu KDN & Pertahanan perlu tegas .  Kalau Panglima TLDM dah bersuara , tolong jalankan tanggungjawab anda.

Rakyat boleh bersatu  memberi sokongan moral tapi kalau nak  tembak pengganas dahulu pun tak boleh , bagaimana nak pertahankan negara .

Kita sekarang bukan berdepan penceroboh biasa  tapi   PENGGANAS  seperti komunis . Membunuh anggota keselamatan kita ibarat kejayaan besar mereka mencalarkan imej negara.


PEMIMPIN DAP PERLEKEH POLIS TAK DAPAT PERTAHAN DIRI , BAGAIMANA NAK LINDUNGI RAKYAT ?

Posted: 13 Jul 2014 09:41 PM PDT




Biadap sungguh mulut Guan Eng  yang  menghentam PM  & kerajaan tetapi secara halusnya menghina Polis Diraja Malaysia yang mengawal di sempadan negara di perairan Sabah . 

Insiden terbaru di Pulau Mabul  menjadi kenduri sakan buat pemimpin pembangkang & macainya di media sosial   menghina & memperlekehkan kemampuan  anggota keselamatan mempertahankan kedaulatan negara di  perairan Sabah daripada diceroboh & pengganas . 

Kenyataan Guan Eng   iaitu " Polis juga tidak dapat mempertahankan diri sendiri , bagaimana rakyat umum nak dilindungi "  jelas   satu penghinaan terhadap pengorbanan anggota keselamatan terlibat dalam  ESSCOM  .  

Seperti kata Menteri KDN , pencerobohan ini membabitkan soal maruah negara  ia merupakan masalah bersama dan bukannya kesalahan itu diletakkan di bahu pasukan keselamatan semata-mata. 

Sewajarnya pasukan keselamatan kita perlu diberi sokongan moral bukannya mengutuk & perli seperti dilakukan Guan Eng & macainya   !!





Isteri balu redha pemergian suami kerana pertahankan negara 
tapi Dap persoal    kemampuan Polis lindungi negara. 




Kejadian tembak-menembak berdarah malam tadi menunjukkan betapa kumpulan militan tidak mengambil kisah terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Lim Guan Eng. "Pada hari sama PM tiba di Sabah, pengganas pun melancarkan serangan. Apa mesejnya? "Mereka langsung tidak kisah, menghina dan tidak hormat padanya.

 "Ini seperti baling kasut pada Najib," kata ketua menteri Pulau Pinang itu. Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menghadiri majlis memperingati kematian lima tahun Teoh Beng Hock di tanah perkuburan di Semenyih, Selangor hari ini.

Lim  berkata, jika kerajaan tidak dapat menjamin keselamatan dan polis juga tidak dapat mempertahankan diri sendiri, bagaimana rakyat umum akan dilindungi. - malaysiakini-



JANGAN PERLEKEHKAN ESSCOM KAWAL KEDAULATAN NEGARA




Media sosial di negara ini diingatkan agar tidak memperlekehkan usaha pasukan keselamatan yang mengawal Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCom) sebaliknya harus bersama-sama kerajaan mendaulatkan negara daripada sebarang pencerobohan.
    
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata apa yang berlaku di perairan Sabah termasuk terbaru semalam, ia membabitkan soal maruah negara dan ia merupakan masalah bersama dan bukannya kesalahan itu diletakkan di bahu pasukan keselamatan semata-mata.
    
"Saya minta media sosial atau mana-mana pihak agar jangan merendah-rendahkan usaha yang dibuat ESSCom sama ada PDRM (Polis Diraja Malaysia), ATM (Angkatan Tentera Malaysia) ataupun APMM (Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia).
    
"Ini masalah negara. Pasukan keselamatan kita harus diberi sokongan moral oleh semua pihak. Media sosial harus bersama dan jangan hanya pandai mengutuk sahaja," katanya kepada pemberita selepas Majlis Iftar Bersama Warga Kementerian Dalam Negeri Kelantan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan di Kota Kinabalu, malam tadi.
    
Turut hadir timbalannya Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Mohd Bakri Mohd Zinin dan Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim.
    
Ahmad Zahid berkata demikian mengulas insiden yang menyebabkan anggota pasukan Polis Marin, Koperal Ab Rajah Jamuan, 32, terbunuh dan Konstabel Zakia Aleip, 26, hilang, dipercayai diculik penceroboh di sebuah pusat peranginan di Pulau Mabul, Semporna.
    
Pengarah Operasi ESSCom Datuk Abdul Rashid Harun dilapor berkata penyerang yang menggunakan senjata berat itu membuat serangan hendap dan membunuh anggota polis marin berkenaan kira-kira 11.10 malam semalam.
    
Mengulas perkara itu Ahmad Zahid berkata apa yang berlaku merupakan satu cabaran yang terpaksa dihadapi PDRM sebelum pasukan itu mengambil alih pentadbiran dan operasi ESSCom mulai 15 Julai ini.
    
"Saya ingin sahkan kejadian itu merupakan satu tamparan dan pukulan terhadap PDRM sebelum ambil alih ESSCom," katanya.
    
Beliau berkata tindakan pihak musuh yang melakukan serangan secara gerila itu adalah sangat mencabar namun tindakan pihak musuh sedikit pun tidak melemahkan pasukan keselamatan.
    
Ahmad Zahid berkata pihak musuh yang terbabit sebenarnya terkenal mempunyai sifat dendam yang sangat tinggi dan dijanjikan upah yang lumayan oleh pihak tertentu untuk melancarkan serangan seperti itu.
    
"Masyarakat itu sebenarnya golongan yang berada pada paras kemiskinan dan mereka sebenarnya telah digula-gulakan untuk melakukan tindakan itu," katanya.
    
Beliau juga berkata sehingga ini nasib Konstabel Zakia Aleip yang hilang itu masih belum diketahui.
    
- Bernama

UMNO P.PINANG TAK PUAS HATI PEGUAM NEGARA TAK DAKWA RAYER @dzainalabidin

Posted: 13 Jul 2014 07:09 PM PDT




- UMNO Pulau Pinang meminta Jabatan Peguam Negara berlaku adil ketika mengemukakan pendakwaan di mahkamah terhadap individu yang menimbulkan kekacauan.

Sambil meminta jabatan berkenaan tidak mengamalkan 'pendakwaan terpilih', Pengerusi Badan Perhubungannya, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, timbul persoalan dalam kalangan rakyat kerana ada individu tertentu yang terbukti memulakan provokasi sehingga mencetuskan reaksi balas tidak didakwa.

"Dalam hal ini, kita berasa hairan kerana pendakwaan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer masih tidak dilakukan sedangkan 15 Pemuda UMNO yang memasuki Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini telah dihadapkan ke mahkamah.

"Perkembangan ini menunjukkan seolah-olah Peguam Negara mengamalkan sikap pilih kasih. Harus diingat undang-undang mesti ditegakkan tanpa mengira individu terbabit seorang ADUN atau ahli parti politik biasa," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan Badan Perhubungan UMNO negeri dan majlis berbuka puasa di sini petang semalam.

Dalam majlis itu, beliau turut menyerahkan bantuan sempena Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM100 dan pemberian hamper bernilai RM50 kepada 200 penerima serta anak yatim di sekitar Parlimen Tasek Gelugor.

Mengulas lanjut, Zainal Abidin berkata, Peguam Negara harus bertindak adil dalam menegakkan undang-undang dan tidak perlu bimbang dengan kritikan pihak tertentu ketika menjalankan tugas yang diamanahkan.

"Janganlah hanya disebabkan takut kepada kritikan penyokong pakatan pembangkang di laman sosial seperti Facebook atau risau dihentam laman berita propembangkang, Peguam Negara tidak mendakwa Rayer," katanya.

Katanya, tindakan Rayer yang menyebut UMNO celaka dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mengulanginya ketika ceramah di tempat terbuka ketika kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor pada Mei lalu sebenarnya telah mencetuskan isu berkenaan.

Comments (0)