Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:30 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 12 Apr 2014 03:24 AM PDT

bumiyang


MH370: Gempar!!! Pembantu Juruterbang Buat Panggilan Telefon ketika Pesawat Terbang Rendah???

Posted: 11 Apr 2014 06:55 PM PDT

Sahabat-Gunung

Posted: 12 Apr 2014 01:36 AM PDT

Sahabat-Gunung


Pemuda UMNO Buat Report Kat SPRM Lagi .... Yang Dulu Pun SPRM Tak Berdetik

Posted: 11 Apr 2014 09:38 AM PDT


Hari ini sekali lagi Pergerakan Pemuda UMNO Selangor membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Kali ini berhubung perjanjian penjualan tanah di Kuala Langat antara Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dengan syarikat Tropicana Corporation Berhad yang didakwa mempunyai unsur-unsur penyelewengan.

Ketua Pemudanya, Zainuri Zainal berkata laporan itu dibuat supaya satu siasatan dapat dilakukan terhadap Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim serta pemilik tanah berhubung penjualan yang didakwa mencecah sekali ganda.

Aku dah malas nak citer panjang pasal laporan terhadap SPRM nie, sebab dah banyak kali aku membuat liputan Pemuda UMNO Selangor sejak zaman Suhaimi (Sepang) jadi Ketua Pemuda sehingga Ungku Salleh ganti jadi Ketua Pemuda .... masa tu antara laporan yang dibuat ialah isu PASIR Selangor dan KKSB ..... sampai sekarang senyap jer ....

Takde apa-apa tindakan atau keputusan yang dibuat oleh pihak SPRM.....


Jadi, kini zaman Zainuri Zainal ..... adakah SPRM akan terus-terusan dengan sikap mendiamkan diri apabila pihak Pemuda UMNO yang buat laporan?

Baca seterusnya di sini


Aspirasi Bangsa

Posted: 12 Apr 2014 01:25 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Mahkamah tolak permohonan peguam batalkan saman Rm 128.5 juta!!

Posted: 11 Apr 2014 10:24 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 12 Apr 2014 01:23 AM PDT

Taipingmali (tm)


SST Hanya Naik Sekali Sejak 1972, GST Tidak Mungkin Naik Mendadak

Posted: 11 Apr 2014 04:25 PM PDT

 Kementerian Kewangan menjangka kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak mungkin meningkat mendadak berdasarkan trend cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang hanya naik sekali sejak dilaksanakan pada 1972.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata sebarang kenaikan GST pada masa akan datang juga perlu terlebih dahulu dibahas dan diluluskan di Parlimen.

Beliau berkata statistik daripada 160 negara yang ketika ini melaksanakan GST, kebanyakannya menaikkan pada cukai tersebut selepas berpuluh-puluh tahun.

"Negara lain nak sampai 20 peratus GST mengambil masa berpuluh tahun, Negara kita untuk SST hanya naik sekali, jadi GST pula akan naik begitu sahaja.

"Malah, rakyat membayar cukai SST sejak tahun 1972 tanpa sedar, dan kini kita mahu menyedarkan rakyat bahawa GST lebih baik," katanya semasa menyampaikan taklimat GST pada pertemuan bersama anggota UMNO bahagian Kemaman, Terengganu di sini, hari ini.

Mengakui akan berlaku kenaikan harga barang apabila GST dilaksanakan pada April 2015 dengan kadar enam peratus, namun Ahmad Maslan berkata harga barang tersebut akan mula menurun selepas beberapa tahun dan kekal rendah untuk tempoh yang lama.

Ini kerana katanya, berdasarkan data Indeks Harga Pengguna (IHP) dari banyak negara, antaranya Kanada dan Australia, yang menunjukkan pada permulaan menghadapi kenaikan harga barang pada tahun pelaksanaan GST, tetapi mula menurun selepas itu.

Dalam pada itu, Ahmad Maslan berkata model GST yang dilaksanakan Malaysia berbeza dengan Singapura atau negara lain kerana mengambil kira kebajikan rakyat dan kepentingan ekonomi negara.

"Contohnya, peniaga di bawah 'Threshold' RM500,000 tidak perlu berdaftar untuk GST, selain pengecualian untuk jual beli rumah dan aktiviti pelancongan," katanya.

Beliau berkata kerajaan sudah mula menghantar pegawai ke luar negara untuk mengkaji mengenai GST sejak 1983, malah cukai itu juga pernah dicadangkan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika beliau dalam kerajaan.

Sementara itu, Ahmad Maslan yang juga Ketua Penerangan UMNO berkata seramai empat anggota UMNO akan dipilih daripada setiap 165 Parlimen di semenanjung bagi membantu memberi penerangan mengenai GST kepada rakyat.

Katanya kumpulan penceramah GST berkenaan akan diberi latihan khusus selama tiga hari di sebuah pusat latihan UMNO di Janda Baik, Pahang pada bulan ini.

KENYATAAN MEDIA MENTERI DALAM NEGERI ISU PEMEGANG PASPORT BRITISH OVERSEAS CITIZENS (BOC)

Posted: 11 Apr 2014 02:45 AM PDT



Menteri Dalam Negeri Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi telah mengadakan sidang media sebentar tadi jam 3.30 petang Jumaat 11.4.2014 isu Pemegang Pasport British Overseas Citizens.

Kenyataan Media DS Ahmad Zahid Hamidi boleh dilayari di www.zahidhamidi.com

Jasa baik Tan Sri/ Puan Sri, Dato/Datin, Tuan Puan membaca dan menyampaikannya kepada pihak lain didahului jutaan terima kasih.1. Menteri Dalam Negeri Y.B. Dato' Seri Dr Ahmad Zahid bin Hamidi mengeluarkan kenyataan berikutan dakwaan oleh beberapa pihak mengenai perkara di atas. Dakwaan tersebut adalah tidak berasas dan tidak benar.



2. Menteri Dalam Negeri tidak pernah mengeluarkan sebarang surat untuk memberi kerakyatan kepada pemegang passport BOC melainkan berdasarkan jawapan kepada soalan Ahli Parlimen Tanjung, Y.B. Ng Wei Aik bertarikh 3 April 2014 yang telah disalah ertikan.  Sehingga 11 April 2014, hanya tiga (3) orang pemegang pasport BOC telah diterima pulang oleh Kerajaan Malaysia. Ketiga-tiga mereka ini dikeluarkan dengan kemudahan Pas Residen dan bukan taraf kewarganegaraan. Jumlah yang didakwa seramai 1000 orang seperti dilaporkan dalam media adalah tidak benar. Kerajaan Malaysia akan memberikan kemudahan Imigresen kepada sesiapa sahaja yang memerlukan sama ada rakyat Malaysia atau warga asing sejajar dengan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.



3. Perlu ditegaskan bahawa pengeluaran Pas Residen kepada pemegang passport BOC sama sekali tidak bermaksud mereka diberikan taraf kewarganegaraan. Berdasarkan kepada model permohonan kewarganegaraan, seseorang bekas warganegara memerlukan sekurang-kurangnya 17 tahun untuk mendapatkan semula taraf kewarganegaraan Malaysia. Tempoh yang ditetapkan ini adalah intipati penting dalam menguruskan kepulangan bekas warganegara bagi memastikan mereka menumpahkan taat setia kepada Negara ini dan tidak sewenang-wenangnya mengulangi lagi perbuatan melepaskan kewarganegaraan seperti yang dilakukan sebelum ini.





4. Pemegang pasport BOC merupakan warganegara Malaysia yang telah memilih untuk melepaskan taraf kewarganegaraan Malaysia bagi membolehkan mereka memohon dan dipertimbangkan sebagai warganegara United Kingdom. Kebanyakan daripada mereka sehingga kini menetap di United Kingdom dan masih menunggu keputusan dari pihak Kerajaan United Kingdom bagi permohonan mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom.



5. Pada 4 Julai 2002, Kerajaan United Kingdom telah meminda British Nationality Act 1981 (BNA 1981). Berdasarkan kepada pindaan tersebut, seseorang pemegang pasport BOC dari Malaysia hanya boleh dipertimbangkan untuk diberikan taraf kewarganegaraan United Kingdom sekiranya mereka tersebut bukanlah lagi seorang warganegara Malaysia dan telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia pada atau sebelum 4 Julai 2002.



6. Berikutan pindaan tersebut, Kerajaan United Kingdom tidak lagi mempertimbangkan permohonan untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom oleh pemegang pasport BOC dari Malaysia yang telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia selepas 4 Julai 2002. Dengan demikian, pemegang pasport BOC berkenaan tidak mempunyai pilihan selain dari pulang secara sukarela ke Malaysia atau bakal berdepan dengan tindakan ditangkap dan ditahan oleh pihak berkuasa Kerajaan United Kingdom.



7. Kerajaan United Kingdom telah mengemukakan usul pada April 2011 untuk menghantar pulang pemegang passport BOC ke Malaysia. Setelah dikaji dan diadakan beberapa perbincangan di antara kedua-dua negara, Kerajaan Malaysia memberikan cadangan balas sepeti berikut:



a. Kerajaan Malaysia tidak akan memberikan taraf kewarganegaraan secara automatik kepada mereka namun, sebagai alternatif hanya akan mengeluarkan Pas Residen. Ini membolehkan pemegang pasport BOC berada di Malaysia secara sah selaras dengan peruntukan perundangan sedia ada iaitu Peraturan 16A, Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.



Di bawah peruntukan ini, mana-mana bekas warganegara yang ingin berada di dalam negara boleh memohon Pas Residen sebagai kebenaran untuk tinggal di Malaysia dalam tempoh yang dibenarkan oleh Kerajaan Malaysia. Kemudahan Pas Residen bagaimanapun tidak memberikan sebarang taraf kepada pemegang pasport BOC. Sekiranya pemegang pasport BOC yang kembali ke Malaysia dan memegang Pas Residen ingin mendapatkan kembali taraf kewarganegaraan, mereka perlu melalui proses yang sama perti mana warga asing lain iaitu mengemukakan permohonan Permit Masuk, seterusnya permohonan taraf Pemastautin Tetap dan taraf Kewarganegaraan.



b. Pas Residen ini perlu dipohon semasa berada di United Kingdom melalui Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London. Mereka hanya boleh berlepas ke Malaysia setelah permohonan mereka diluluskan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Semua pemegang passport BOC yang diluluskan dengan Pas Residen disyaratkan menaiki penerbangan terus ke Malaysia.



c. Pas Residen akan ditampal di dalam pasport BOC mereka sebaik tiba di pintu masuk dan sebelum mereka melangkah keluar dari terminal. Satu kaunter khas disediakan di KLIA bagi memudahkan mereka melapor diri. Penyediaan kaunter khas ini juga memudahkan pihak JIM mengesan pemegang pasport BOC dan mengelakkan mereka masuk ke dalam negara tanpa pas yang sah. Ini adalah penting bagi memastikan pemegang pasport BOC tidak melanggar undang-undang imigresen dan menghadapi risiko ditahan kerana tidak memiliki suatu pas yang sah. Kaunter khas ini hanya dibuka pada hari ketibaan pemegang pasport BOC dan pihak Imigresen tidak pernah menyediakan laluan khas untuk mereka.



d. Seorang pegawai imigresen akan bertugas di KLIA ketika tarikh ketibaan pemegang BOC. Pegawai ini akan memastikan pemegang pasport BOC yang tiba dikeluarkan dengan Pas Residen dan diberikan taklimat mengenai peraturan yang ditetapkan kepada pemegang Pas Residen; dan



e. Atase Imigresen di United Kingdom, serta  pegawai-pegawai di Jabatan Imigresen Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri hendaklah memberikan khidmat nasihat sebelum dan selepas kepulangan pemegang pasport BOC sekiranya terdapat persoalan yang diajukan kepada mereka.





8. Secara keseluruhannya Kementerian Dalam Negeri tidak pernah menerima semula kerakyatan pemegang passport BOC sebegitu mudah seperti yang disebarkan di media. Malah Kementerian Dalam Negeri akan bertindak tegas dan mengikut prosedur-prosedur yang digariskan kerajaan Malaysia.



YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi

AZLI SHUKRI

Posted: 11 Apr 2014 11:44 PM PDT

AZLI SHUKRI


Misteri MH370 : Ronin Lautan Hindi (Episod ke-5)

Posted: 11 Apr 2014 11:16 PM PDT

Pada November 2013, Menteri Luar Israel Avigdor Lieberman menyatakan dengan tegas bahawa Israel sedang mencari sekutu baharu, kerana Amerika Syarikat (AS) semakin lemah dan mempunyai terlalu ramai musuh. Menurutnya, "Hubungan antara Israel dan mitra strategi utamanya AS semakin lemah, anda dapat memahami itu semua. Amerika Syarikat memiliki banyak masalah – Korea Utara, Afghanistan, Pakistan, Iran, Iraq, dan mereka juga mempunyai masalah ekonomi domestik sendiri. Kita harus berhenti menuntut, mengeluh, dan sebaliknya mencari negara yang tidak tergantung pada wang (sumber ekonomi) dari dunia Arab atau Islam dan negara yang ingin bekerja sama dengan kami dalam bidang inovasi." kata Lieberman.

Mengapa saya paparkan berita ini? Pada hemat saya, kenyataan Lieberman di atas merupakan plot konspirasi kedua paling shahih selepas saya paparkan plot pertama sebelum ini berkenaan sejarah hubungan antara Malaysia dengan China - yang digambarkan pada saat kebangkitan dan kekuasaan Kerajaan Melayu Melaka baik dari segi ekonomi, mahupun dari aspek ketenteraan, setelah hubungan yang sangat akrab dengan Maharaja China ditemeterai. Terbukti, selepas hubungan perdagangan antara China dengan Melaka bertambah baik, China mula membuka pintu hubungan keamanan dan kerjasama ketenteraan pula, sekali gus menawarkan pakej keselamatan menyeluruh kepada Melaka secara tidak langsung meningkatkan taraf ekonomi dan ketenteraan kerajaan Melayu tersebut.

Sejak 10 tahun yang lalu, teori berkenaan kejatuhan Amerika Syarikat sudah acapkali diperdebatkan. Ia bertambah meruncing saat AS mengalami masalah krisis Gadaian Sub Prima pada tahun 2008, dan sejak daripada itu ekonomi AS tidak pernah stabil sehinggalah ke hari ini. Dalam keadaan ekonomi AS bertambah merudum, China bangkit bagi mengisi kestabilan ekonomi dunia. China sering digambarkan sebagai rejim pemerintah yang jahat dan merbahaya kepada dunia, namun demikian itu merupakan propaganda Barat yang tidak mahu melihat China menjadi kuasa besar baharu ekonomi dunia.

Dengan penduduk teramai dan ekonomi paling pesat berkembang di dunia, China muncul sebagai bintang Asia yang sedang meningkat. Tetapi, apakah China sebagai status kuasa ekonomi dunia akan menjejaskan kedudukan ekonomi negara serantau seperti Malaysia? Rekod yang ada setakat ini menunjukkan bahawa perkembangan ekonomi China akan membawa kepada kestabilan ekonomi dunia terutamanya rantau Asia Timur. Ini kerana ia akan menggalakkan pembaharuan ekonomi Jepun.

Trend yang ada sejak sedekad lepas memperlihatkan hubungan pertumbuhan ekonomi China dengan negara serantau bukanlah bersifat zero-sum game. Ini kerana apabila ekonomi China berkembang, ekonomi negara serantau turut berkembang. Malah, kemunculan ekonomi China telah mengejutkan negara-negara serantau terutamanya ASEAN tentang perlunya pendekatan saling melengkapi, bukannya bersaing dengan China. Ini bermakna pertumbuhan ekonomi China akan mewujudkan peluang-peluang ekonomi kepada negara serantau. Ini kerana China memerlukan bahan mentah terutamanya bahan mineral sebagai input sektor pembuatan mereka.

Dalam konteks ini, negara-negara serantau berada dalam kedudukan yang sangat sesuai untuk membekalkan barangan yang diperlukan oleh sektor pembuatan China. Jelas dakwaan bahawa ancaman pertumbuhan China terhadap negara serantau merupakan satu idea akibat analisis yang dangkal. Ekonomi China dijangka akan berkembang dengan lebih sederhana dan boleh berperanan sebagai pengimbal balas kepada naik turun ekonomi AS atau bertindak sebagai kuasa menstabilkan ekonomi global.

Di sisi lain, Israel sudah lama mengintai China sebagai sekutu barunya. Apa yang telah dinyatakan oleh Lieberman di atas merupakan pelengkap kepada ramalan dan analisis kontroversi tokoh diplomat terkenal AS, Henry Kissinger tiga tahun lalu dengan berkata, "Dalam 10 tahun akan datang tidak akan ada lagi Israel". Ini merupakan mesej tegas daripada seorang tokoh berpengaruh Yahudi bagi mengingatkan AS agar segera bertindak ke atas musuh-musuh Israel bagi mengekalkan survival negara Yahudi itu. Hakikatnya, AS sudah tidak berupaya untuk memenuhi segala kehendak, selera dan nafsu serakah rejim Israel yang tidak pernah puas, sehingga AS terpaksa mengorbankan segala-galanya termasuklah ekonomi, politik dan rakyatnya sendiri semata-mata untuk menurut perintah Israel!

Apabila AS tidak lagi mampu untuk terus menjadi hamba kepada Israel, maka AS akan ditinggalkan. Bagi membolehkan Israel terus bermaharajalela - mereka memerlukan sekutu baru, dan China adalah pilihan paling tepat. Di dalam buku terkenal tulisan Kissinger berjudul On China (2011), beliau mengemukan kebingungannya mengapa Richard Nixon, Presiden AS pada waktu itu membuat keputusan peribadi agar AS melindungi China daripada serangan Kesatuan Soviet. Sedangkan pada saat perang nuklear hampir tercetus antara China dengan Kesatuan Soviet ekoran daripada konflik sempadan China - Soviet - AS telah menetapkan dasar luarnya untuk tidak menyokong mana-mana pihak, memandangkan kedua-dua buah negara tersebut merupakan negara komunis dan AS lebih selesa bersikap "tunggu dan lihat" sambil menanti keuntungan "percuma" atas pergeseran dua buah kuasa besar dunia itu. 

Namun demikian, Nixon telah menukar rancangannya pada Oktober 1969 dengan mengarahkan agar AS memihak kepada China - sekali gus menyebabkan Moscow membatalkan niatnya untuk meneruskan perang nuklear ke atas China. Soalnya, siapakah "sang pemikir" yang bertindak sebagai penasihat kepada Nixon agar membantu China berhadapan dengan Kesatuan Soviet? Dan "mata" siapakah yang telah dapat melihat dan menghidu lebih awal akan kepentingan China masa hadapan selepas 45 tahun peristiwa tersebut berlalu. Sekiranya perang nuklear antara China-Soviet tercetus - yang pasti kalah (menurut pemerhati) adalah China. Dan jika itu berlaku sudah semestinya China tidak akan ada peluang lagi untuk bangkit dan membangun seperti mana kewujudannya pada hari ini.

Namun demikian, polisi luar AS terhadap China selepas era Nixon terus menampakkan adanya "tangan ghaib" yang mahu negara Tanah Besar itu menjadi kuasa baharu ekonomi dunia selepas AS. Dan ia sudah pun terbukti pada hari ini - proses kebangkitan China bukanlah hanya terjadi dalam satu malam, tetapi telah dimulakan semasa era pentadbiran Nixon. Sejak zaman itu lagi para pemikir Yahudi-Israel sudah meramalkan bahawa AS tidak akan selama-lamanya mampu menjadi tempat bergantung Israel. Negara Yahudi itu memerlukan rakan baru yang boleh dijadikan "hamba"  - sebelum "mereka" memusatkan seluruh pentadbiran dunia di Baitulmaqdis! 

Ikuti sambungan kisah ini dalah judul Misteri MH370 : Ramalan Terakhir Nostradamus!              

The Unspinners

Posted: 11 Apr 2014 11:24 PM PDT

The Unspinners


Erti taat setia pada negara

Posted: 11 Apr 2014 09:39 PM PDT


Pada satu petang seorang pelajar Malaysia peringkat pasca siswazah di sebuah universiti di United Kingdom (UK) sedang fokus bekerja sambilan di sebuah sekolah di kota Glasgow bagi mencari wang tambahan sara hidup.

Tiba-tiba dia disapa oleh seorang guru di sekolah itu yang katanya berasal dari Hong Kong dan telah lama menetap di UK.

Guru itu sudah lama memerhati budak Melayu tersebut bekerja dan ingin bertanya sesuatu.

"Saudara dari Malaysiakah?"

"Ya, jawab pelajar itu."

"Boleh saya tanya satu perkara."

"Boleh," jawab pelajar itu ringkas.

"Benarkah orang Melayu di negara saudara menindas kaum minoriti?" tanya cikgu wanita berkenaan.

Pelajar lelaki itu terpinga-pinga? "Mengapa puan tanya soalan begitu?"

"Saya diberitahu oleh seorang rakyat dari Malaysia yang mereka ditindas teruk di negara saudara. Mereka kata mereka warganegara kelas kedua."

Muka pelajar itu merah padam. Malu pun ada. Merasa dimalukan pun ada.

"Pernahkah puan melawat Malaysia?"

"Tidak pernah," kata guru itu ringkas.

"Tahukah puan, kaum itu di Malaysia adalah orang yang paling kaya di Malaysia. Merekalah yang menguasai ekonomi Malaysia. Merekalah juga yang paling berjaya dalam bidang-bidang profesional."

Jawab pelajar itu lagi "jika negara saya menindas orang itu, mereka tidak akan berjaya dan kaya seperti itu. Tahukah puan lagi, mereka juga adalah antara yang berada dalam 10 teratas bilionair di negara saya."

Guru itu pula terpinga-pinga. Pelajar itu bertanya lagi guru itu.

"Oleh kerana puan tidak pernah ke Malaysia, saya menjemput puan melawatlah negara saya yang aman, damai, sentosa, makmur dan cukup indah itu. Tengok dengan mata sendiri."

Cikgu itu tersenyum dan berlepas pulang.

Itu adalah dialog oleh seorang sahabat kepada saya baru-baru ini, yang telah lulus pengajian peringkat doktor falsafahnya di negara itu. Di luar negara ramai rakyat Malaysia yang suka memburuk-burukkan negara sendiri.

Mereka menuduh yang bukan-bukan. Mungkin juga ramai yang membuat tuduhan seperti itu kerana mereka mahukan perhatian, simpati, belas kasihan atau kerana mereka ada hati mahu tinggal terus di negara beriklim empat musim itu.

Baru-baru ini saya terbaca satu berita dari UK, kira-kira 1,000 orang Malaysia "tiada bernegara" merempat di negara itu setelah mengambil keputusan membatalkan atau 'mengoyakkan' pasport Malaysia kerana mahu menjadi warganegara England.

Setelah membuat keputusan melepaskan kerakyatan Malaysia, hampir sebahagiannya yang berasal dari Pulau Pinang, kini menghadapi dilema kerana tidak mendapat hak kerakyatan negara itu.

Mereka kini sudah menjadi manusia terumbang-ambing kerana sudah "tiada bernegara" atau "stateless". Negara Malaysia mereka sudah berpaling-tadah, negara orang putih itu pula tidak mahu menerima mereka.

Ada antara mereka adalah profesional yang kini terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggan atau ada yang terpaksa mengemis.

Namun, saya tertarik apabila terbaca satu portal berita fz.com yang menyebut nama Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Berita itu berbunyi begini:

GEORGE TOWN (4 April): Kira-kira 500 orang yang didakwa "tiada bernegara" (stateless) dari Malaysia yang tinggal di United Kingdom seharusnya menarik nafas lega apabila kerajaan Malaysia memberi jaminan untuk menguruskan kepulangan mereka.

Ia dilihat sebagai satu kejayaan kepada Ahli Parlimen DAP, Tanjung Ng Wei Aik yang begitu bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan masalah kumpulan tidak bernegara itu, yang ada antaranya hidup dalam daif kerana tidak dibenarkan kerja di UK.

Kumpulan itu yang telah menyerahkan taraf kewarganegaraan Malaysia, dan kemudian memohon Taraf Kewarganegaraan Luar Negara British (BOC), setelah mempercayai ia adalah sijil yang laku digunakan di negara itu.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ng berkata, kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.

Berita lanjut mengenainya baca di sini:

http://m.fz.com/content/stateless-malaysians-uk-can-return-ministry-tells-dap-rep

Bacaan tambahan mengenai kisah itu di sini:

*http://jebatmustdie.wordpress.com/2009/10/14/boc-disloyalty-has-its-price/
*http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/immigration-rules-leave-stateless-malaysians-in-limbo-2240532.html
*http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/6316612/Malaysians-left-stateless-in-UK-after-passport-gamble-backfires.html

Apabila membaca berita-berita itu dan kisah bekas rakyat Malaysia yang "berpaling tadah" itu dan kemudian mahu kembali semula, setelah UK enggan menerima mereka, maka kesimpulan saya mengenai erti "ketaatsetiaan kepada negara" ialah: Baik sungguhlah negara kita ini.

Maka itu saya teringat sajak Allahyarham Usman Awang mengenai sikap "baik hati" orang Melayu yang antara petikannya:

Baiknya hati Melayu itu..
tak terbandingkan....
Selagi yang ada sanggup diberikan...

Sehingga tercipta sebuah kiasan:

"Dagang lalu nasi ditanakkan,
Suami pulang lapar tak makan,
Kera di hutan disusu-susukan,
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Tetapi malangnya, kebaikan kita sering kali diambil kesempatan pula oleh orang lain. Kebaikan kita, dibalas dengan tuba.

Saya enggan mengulas panjang mengenai isu ini, bimbang nanti dituduh rasis pula. Tetapi fikir-fikirkanlah.

Benarkah kita ini terlalu lurus bendul? Allahualam.

Dan terus doakan MH370.

(Diterima melalui Whats App)

Zahid nafi beri balik kewarganegaraan ... si rasis Ng Wei Aik buat cerita

Posted: 11 Apr 2014 06:00 PM PDT



KENYATAAN MEDIA

ISU PEMEGANG PASPORT BRITISH OVERSEAS CITIZENS (BOC)


1. Menteri Dalam Negeri Y.B. Dato' Seri Dr Ahmad Zahid bin Hamidi mengeluarkan kenyataan berikutan dakwaan oleh beberapa pihak mengenai perkara di atas. Dakwaan tersebut adalah tidak berasas dan tidak benar.

2. Menteri Dalam Negeri tidak pernah mengeluarkan sebarang surat untuk memberi kerakyatan kepada pemegang passport BOC melainkan berdasarkan jawapan kepada soalan Ahli Parlimen Tanjung, Y.B. Ng Wei Aik bertarikh 3 April 2014 yang telah disalah ertikan.  Sehingga 11 April 2014, hanya tiga (3) orang pemegang pasport BOC telah diterima pulang oleh Kerajaan Malaysia. Ketiga-tiga mereka ini dikeluarkan dengan kemudahan Pas Residen dan bukan taraf kewarganegaraan. Jumlah yang didakwa seramai 1000 orang seperti dilaporkan dalam media adalah tidak benar. Kerajaan Malaysia akan memberikan kemudahan Imigresen kepada sesiapa sahaja yang memerlukan sama ada rakyat Malaysia atau warga asing sejajar dengan sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan.

3. Perlu ditegaskan bahawa pengeluaran Pas Residen kepada pemegang passport BOC sama sekali tidak bermaksud mereka diberikan taraf kewarganegaraan. Berdasarkan kepada model permohonan kewarganegaraan, seseorang bekas warganegara memerlukan sekurang-kurangnya 17 tahun untuk mendapatkan semula taraf kewarganegaraan Malaysia. Tempoh yang ditetapkan ini adalah intipati penting dalam menguruskan kepulangan bekas warganegara bagi memastikan mereka menumpahkan taat setia kepada Negara ini dan tidak sewenang-wenangnya mengulangi lagi perbuatan melepaskan kewarganegaraan seperti yang dilakukan sebelum ini.

4. Pemegang pasport BOC merupakan warganegara Malaysia yang telah memilih untuk melepaskan taraf kewarganegaraan Malaysia bagi membolehkan mereka memohon dan dipertimbangkan sebagai warganegara United Kingdom. Kebanyakan daripada mereka sehingga kini menetap di United Kingdom dan masih menunggu keputusan dari pihak Kerajaan United Kingdom bagi permohonan mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom.

5. Pada 4 Julai 2002, Kerajaan United Kingdom telah meminda British Nationality Act 1981 (BNA 1981). Berdasarkan kepada pindaan tersebut, seseorang pemegang pasport BOC dari Malaysia hanya boleh dipertimbangkan untuk diberikan taraf kewarganegaraan United Kingdom sekiranya mereka tersebut bukanlah lagi seorang warganegara Malaysia dan telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia pada atau sebelum 4 Julai 2002.

6. Berikutan pindaan tersebut, Kerajaan United Kingdom tidak lagi mempertimbangkan permohonan untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan United Kingdom oleh pemegang pasport BOC dari Malaysia yang telah melepaskan atau dilucutkan kewarganegaraan Malaysia selepas 4 Julai 2002. Dengan demikian, pemegang pasport BOC berkenaan tidak mempunyai pilihan selain dari pulang secara sukarela ke Malaysia atau bakal berdepan dengan tindakan ditangkap dan ditahan oleh pihak berkuasa Kerajaan United Kingdom.

7. Kerajaan United Kingdom telah mengemukakan usul pada April 2011 untuk menghantar pulang pemegang passport BOC ke Malaysia. Setelah dikaji dan diadakan beberapa perbincangan di antara kedua-dua negara, Kerajaan Malaysia memberikan cadangan balas sepeti berikut:
a. Kerajaan Malaysia tidak akan memberikan taraf kewarganegaraan secara automatik kepada mereka namun, sebagai alternatif hanya akan mengeluarkan Pas Residen. Ini membolehkan pemegang pasport BOC berada di Malaysia secara sah selaras dengan peruntukan perundangan sedia ada iaitu Peraturan 16A, Peraturan-Peraturan Imigresen 1963.

Di bawah peruntukan ini, mana-mana bekas warganegara yang ingin berada di dalam negara boleh memohon Pas Residen sebagai kebenaran untuk tinggal di Malaysia dalam tempoh yang dibenarkan oleh Kerajaan Malaysia. Kemudahan Pas Residen bagaimanapun tidak memberikan sebarang taraf kepada pemegang pasport BOC. Sekiranya pemegang pasport BOC yang kembali ke Malaysia dan memegang Pas Residen ingin mendapatkan kembali taraf kewarganegaraan, mereka perlu melalui proses yang sama seperti mana warga asing lain iaitu mengemukakan permohonan Permit Masuk, seterusnya permohonan taraf Pemastautin Tetap dan taraf Kewarganegaraan.

b. Pas Residen ini perlu dipohon semasa berada di United Kingdom melalui Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di London. Mereka hanya boleh berlepas ke Malaysia setelah permohonan mereka diluluskan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Semua pemegang passport BOC yang diluluskan dengan Pas Residen disyaratkan menaiki penerbangan terus ke Malaysia. 

c. Pas Residen akan ditampal di dalam pasport BOC mereka sebaik tiba di pintu masuk dan sebelum mereka melangkah keluar dari terminal. Satu kaunter khas disediakan di KLIA bagi memudahkan mereka melapor diri. Penyediaan kaunter khas ini juga memudahkan pihak JIM mengesan pemegang pasport BOC dan mengelakkan mereka masuk ke dalam negara tanpa pas yang sah. Ini adalah penting bagi memastikan pemegang pasport BOC tidak melanggar undang-undang imigresen dan menghadapi risiko ditahan kerana tidak memiliki suatu pas yang sah. Kaunter khas ini hanya dibuka pada hari ketibaan pemegang pasport BOC dan pihak Imigresen tidak pernah menyediakan laluan khas untuk mereka.

d. Seorang pegawai imigresen akan bertugas di KLIA ketika tarikh ketibaan pemegang BOC. Pegawai ini akan memastikan pemegang pasport BOC yang tiba dikeluarkan dengan Pas Residen dan diberikan taklimat mengenai peraturan yang ditetapkan kepada pemegang Pas Residen; dan

e. Atase Imigresen di United Kingdom, serta  pegawai-pegawai di Jabatan Imigresen Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri hendaklah memberikan khidmat nasihat sebelum dan selepas kepulangan pemegang pasport BOC sekiranya terdapat persoalan yang diajukan kepada mereka.
8. Secara keseluruhannya Kementerian Dalam Negeri tidak pernah menerima semula kerakyatan pemegang passport BOC sebegitu mudah seperti yang disebarkan di media. Malah Kementerian Dalam Negeri akan bertindak tegas dan mengikut prosedur-prosedur yang digariskan kerajaan Malaysia.

YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Menteri Dalam Negeri
11 April 2014

Adakah Rahimah yang minta Khalid selesaikan RM2.2 juta baki duit projek?

Posted: 11 Apr 2014 05:32 AM PDT


Bekas perempuan simpanan seorang Menteri Besar (MB) dikatakan menuntut RM3 juta kerana MB mungkir janji memberi satu projek kepadanya.

Menurut sumber, bekas perempuan simpanan itu yang merupakan seorang ahli perniagaan telah memohon satu projek dengan MB pada tahun lepas.

Tetapi, sumber itu menambah, MB kata tunggu selepas pilihanraya umum 5 Mei 2013.

Setelah pilihanraya umum berlalu, MB dikatakan mungkir janji dan enggan meluluskan projek tersebut kepada janda yang berusia 30an itu.

Bagaimanapun, perempuan simpanan MB berkata jika MB tidak mahu meluluskan projek, MB hendaklah memberinya sebanyak RM3 juta.

Pada tahun lepas MB telah memberi RM800,000 kepada ahli perniagaan tersebut dan bakinya sebanyak RM2.2 juta akan dibayar kemudian.

Setelah setahun berlalu, bekas perempuan simpanan MB itu tidak puas hati kerana MB belum menunaikan janjinya untuk membayar baki sebanyak RM2.2 juta.

Bekas perempuan simpanan MB itu dikatakan telah berkahwin dengan lelaki lain apabila hubungan mereka telah diketahui oleh isteri MB.

FMT difahamkan ahli perniagaan itu cuba menghubungi MB untuk mendapatkan baki RM2.2 juta seperti yang dijanjikan oleh MB tetapi tidak dapat menghubungi beliau.

Baca MIM

------------------------

Siapa agaknya MB yang ada perempuan simpanan dan dijanjikan kontrak RM3 juta tapi baki RM2.2 million tak dibayar lagi?

Negeri-negeri yang pakai nama MB adalah Perlis, Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor, dan Selangor.

MB Perlis terlalu baru dan tak mungkin baru jadi MB dah sempat berperangai dan begitu mudah nak kasi projek.

MB Kedah terlalu sayang isteri dan keluarga yang duduk di KL untuk buat kerja gini. Lagi pun, buat apa dia susahkan diri nak kasi projek RM3 juta.

MB Kelantan pun tak mungkin walaupun dia PAS.

MB Terengganu tak pandai sorok dan selindung, dia kahwin terus dan rumah isteri kedua dia tak jauh dari rumah isteri pertama. Berlaku adil pulak itu.

MB Pahang dikatakan suka berseluruh tapi orang cakap banyak selalu tak buat kerja gini. Projek dia ada untuk kasi tapi dia tak akan mahu susahkan diri. Kalau dia suka, dia kahwin saja lagi.

MB Perak pula tak hensem ... black metal :)

MB Johor pulak tak mungkin lakukan sedemikian atas sebab-sebab tertentu. Tak pernah ada angin cerita dia ada hal dengan perempuan.


Kalau MB Selangor memang banyak hal dan siapa tak tahu dia ada hal dengan Rahimah PA dia dari masa zaman di PNB. Dari 2009, Unspinners dah ceritakan hal Rahimah... baca SINI, SINI, SINI
dan SINI.


Memandangkan PKR sedang berlawan untuk jawatan, mungkinkah ini semua adalah permainan perang saraf sesama PKR yang nampaknya macam UMNO ajer ...

Jangan lupa pihak Azmin ada video Khalid tengah buat hal dalam pejabat dan dikatakan video yang dulu jadi isu yang mana Khalid salahkan UMNO tapi dituduh lalu diberhentikan Nik Nazmi dan rafizi dan benda itu terus senyap.

Video itu ada adegan Rahimah sudah pasangkan tie di leher Khalid dan mereka bercium. auw ....baca kisah itu di SINI.


Sebab video inilah Khalid pun pasang orang dan hendap Azmin Ali dan terkeluar pula gambar aiskrim....Baca pula SINI.

Samada rahimah orang yang tuntut baki RM2.2 juta atau tidak, kena ambilkira dia masih lagi kerja ke di pejabat MB bawah MB Inc?


Apa hal pun Khalid sekarang berduit? Ada kata RM200 juta dan ada kata kroni dia ada RM300 juta. Bayar sajalah darling you tu ...

Black-hearted Musa blame game to cover-up incompetency

Posted: 11 Apr 2014 02:30 AM PDT


Extract of Tun Dr Mahathir's explanation on Tun Musa Blackheart accusation on Memali:

3. On Nov 20, 1985, I led a massive private sector delegation to China because I believed there were abundant trade opportunities with China which had then only opened up to external trade participation.

4. I cannot recall Tun Musa (Hitam) coming up to me to ask me not to go to Beijing but he was, with many others, at the airport, to wish me well on my trip to China. Even at that time I cannot recall if he (Musa) had advised me against going abroad.

5. The Memali incident took place on 19 November 1985, a day before I left. In a police operation such as this, a tragedy could happen. In this case four policemen and 16 criminals were killed. Quite a number were wounded.

6. I was very confident in the ability of the Deputy Prime Minister to handle the situation that I appointed him as Acting Prime Minister. It was he who replied to YB Gooi Hock Seng (Bukit Bendera) in the Dewan Rakyat on Nov 20, 1985. YB Gooi had asked for a postponement of the Dewan Rakyat to discuss, the "Perintah Berkurung akibat Pembunuhan di Baling, Kedah" –  (Handsard) – (Imposition of Curfew due to the killings in Baling, Kedah).


Read in full in Tun M's latest posting here

Perkauman anti Melayu lagi jelas di Hong Leong Bank

Posted: 10 Apr 2014 11:35 PM PDT


"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!"

Itulah kata-kata yang dikatakan oleh Pengurus di atas seorang pekerja Melayu yang taat bekerja selama lebih 25 tahun merayu meminta tidak di transfer 24 jam. Semua Melayu dalam Hong Leong bank tahu ini adalah permainan yang dilakukan Hong Leong Bank untuk memberhentikan semua pekerja Melayu dalam bank.


Sebelum ini kisah pekerja tak dibenarkan sembahyang ada kaitan rapat dengan ugutan transfer yang dilakukan oleh Hong Leong. Oleh kerana mereka sedia di transfer, maka mereka kenakan tekanan dengan cawangan yang ditransfer tidak menerima mereka dan gaji disajakan sangkut.

Mereka ini pula berlegar di cawangan tanpa ada kerja tapi tidak dibenarkan sembahyang.

Kali ini hal ini pula:

Satu laporan polis telah dibuat oleh seorang kakitangan Hong Leong Bank, Taman Sri Tebrau, Johor Baharu berhubung perangai RASIS yang diherdik oleh seorang pegawai bank tersebut.

Pegawai bank tersebut adalah seorang wanita bernama LIAU CHOW WAN yang merupakan Manager Head of Department Hong Leong Bank.

Dalam kes ini, kakitangan berbangsa Melayu itu telah menerima satu notis untuk berpindah ke Hong Leong Bank Berhad di Kuala Lumpur tanpa sebarang alasan. Kakitangan berbangsa Melayu itu yang berusia 46 tahun yang hanya merupakan seorang kerani di bank tersebut, telah merayu dan memohon ehsan kerana telah bekerja di cawangan tersebut selama lebih 28 tahun.

Bagaimanapun, LIAU CHOW WAN terus mengherdik kerani Melayu itu dengan kata-kata berikut:

"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!"

Baca sepnuh di Flying Kick


Ada tiga Bank yang sepatutnya dah tak patut wujud dan patut diambilalih atau disatukan dengan Bank lain. Salah satu adalah Hong leong bank. Mereeka pula angkuh dan degil tak mahu usahakan merger secara bersendirian tapi hanya merger kan Bank dan Finance Company.

Hong Leong adalah kroni anwar Ibrahim. Diam saja Anwar bila bangsanya di hina begitu rupa. Adakah Anwar akan bela bangsa dan ummah jika PM? Tak mungkin ... sebab dia dipegang telor oleh cina DAP disekelilingnya.

Dalam hal Bank dan syarikat cina begitu rasis, kenapa pula kerajaan masih begitu terbuka with open arms untuk Cina diberi pekerjaan dan scholarship dari GLC.

Ada tu sampai kerakyatan pada cina yang sudah koyakkan kerakyatan Malaysia untuk hidup diluar negara pun mahu dipanggil balik.



Apa bebalnya? Mereka ini tak akan undi BN tapi ikut seperti bangsa mereka untuk undi DAP!

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 11 Apr 2014 11:12 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


ANWAR SAKIT KUAT?, KESIHATAN MEROSOT?- SEMUA PROGRAM REFORMASI 2.0 DIMINTA BATAL

Posted: 11 Apr 2014 06:35 AM PDT


Anwar Ibrahim, 67 tahun, tidak sihat dan tidak dapat hadir dalam program Himpunan Reformasi 2.0 yang dijadualkan di Dataran Kg Tok Dagang, Ampangan, Seremban semalam.
"Maaf- saya kurang sihat. Nurul Izzah ganti (saya), insya Allah," kata Anwar dalam twitternya, 10 April.23 jam yang lalu, Anwar memberitahu pengikut twitternya bahawa beliau perlu tidur awal kerana beliau masih kurang sihat.

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 11 Apr 2014 11:07 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Adakah Zaini Di Arah Seseorang Untuk Tibai Zahid Hamidi...???

Posted: 11 Apr 2014 10:00 PM PDT


Agak terkejut jugak bila baca tulisan asst chief editor zaini hasan dalam utusan semalam dalam kolumnya bertajuk erti taat setia: baik sungguhlah kerajaan malaysia ni...

Aku mencari-cari kenyataan bertulis oleh cina dap ng wei aik yang mengatakan menteri dalam nageri bersetuju memberikan semula kerakyatan malaysia kepada 1000 cina yang telah koyakkan passport mereka kerana ingin menjadi warga united kingdom.

Maaf sampai la nie aku tak jumpa kenayataan bertulis dari cina lahanat tu, tak pasti mungkin datuk zaini ada menyimpan keratan atau kenyataan audio atau video cina lahanat tu yang mengatakan 100 orang cina gampang bakar passport malaysia akan di beri kerakyatan.

Setahu aku, kenyataan cina lahanat itu merujuk kepada handsart parlimen yang mengatakan tiga orang baca: tiga orang BOC telah di berikan 'pass residen' baca: pass residen bukan taraf warga negara malaysia.

Jadi amat pelik seorang asst chief editor sebuah akhbar milik umno menibai menteri umno tampa merujuk dahulu kepada KDN...

Malang sekali apa bila seorang asst chief editor sebuah akhbar terulung di malaysia mempercayai cerita hearsays atau dari laman blog dan facebook tampa membuat cross cek dengan kementerian yang berkaitan...

Pada aku, datuk zaini tidak ada masaalah untuk menghubungi mana-mana pegawai di KDN atau mungkin dia boleh terus menghubungi setiausaha akhbar zahid hamidi atau terus menghubungi menteri itu untuk mendapat pencerahan mengenai cerita itu, bukan mengambil bulat-bulat hearsays atau cerita dari blog dan facebook.

Nampaknya bangsa melayu makin parah, cukup senang untuk cina lahanat melaga-lagakan bangsa kita, kalau rakyat yang perdaya boleh la di maafkan, tapi asst chief editor utusan pun turut termakan lagaan itu, perghh.... parah-parah.

Kenyataan media KDN klik sini dan Apa agenda zaini dan utusan terhadap zahid klik sini

MH370: Asyik-asyik Ping...Ping Dan Ping, Mana Cebisan Bangkai Pesawat???

Posted: 11 Apr 2014 07:00 PM PDT

Pagi semalam aku terbaca satu berita dari web astro awani bertajuk 'Signal Detected By RAAF Aircraft Not From Black Box' dan kemudian dalam web yang sama juga aku terbaca 'Tony Abbott Confident Signal From Black Box' hah, dua tajuk itu sudah cukup memeningkan kepala rakyat, satu kata isyarat ping tu bukan dari kotak hitam mh370 dan satu lagi cakap dia konfiden isyarat itu dari kotak hitam mh370. mana satu rakyat nak percaya...??

Ok, kalau kita tengok tv3, astro awani, cnn, bbc atau segala macam media yang buat liputan pasal mh370, setiap kali berita pasal signal dari kotak hitam pasti mereka akan menunjukan rajah dimana isyarat ping itu di kesan, ambil contoh rajah di bawah,



Isyarat ping pertama di kesan oleh kapal cina pada 5 april dan pada keesokan harinya iaitu 6 april, kapal australia pulak mengesan satu isyarat ping, jarak antara satu isyarat ke satu isyarat ialah 600 kilometer, bersamaan dari johor bharu ke taiping perak, adakah dalam satu malam arus laut boleh menghanyutkan kotak hitam itu sejauh 600 kilometer? atau jarak sebaran signal ping itu boleh menjangkau sejauh 600 kilometer?

Ok, kotak hitam [Flight Recorder] mengandugi dua bahagian FDR [Flight Data Recorder] dan CVR [Cockpit Voice Recorder], mungkin ketika kapal terbang terhempas salah satu komponen itu tercampak sejauh 600 kilometer? untuk makluman kebiasaannya Flight Recorder terletak di ekor pesawat seperti dalam gambar di bawah,


Baiklah kedua-dua isyarat ping itu katakanlah dari Flight Recorder, FDR dan CVR tercerai dan salah satunya tercampak, boleh ke dalam impak yang kuat serpihan kapal terbang boleh terbang melambung dalam jarak bergitu jauh...?

Setakat semalam sudah ada empat isyarat ping yang katanya dari Flight Recorder mh370, aku tak pasti berapa jarak antara satu ping ke satu ping yang baru, pasal australia tak tulis berapa. lihat rajah dibawah,


Persoalan yang berlegar di fikiran rakyat ialah, berapa banyak kotak hitam yang ada dalam pesawat, aku dah bagi tau, FDR ada 1 dan CVR ada 1, di satukan menjadi Flight Recorder atau Black Box atau Kotak Hitam, ok aku rasa jawapan tu rakyat boleh terima, tapi jarak yang jauh dari satu ping ke satu ping itu yang buatkan rakyat terfikir, betul ke itu isyarat dari kotak hitam mh370?

Boleh ke arus di dalam laut hindi membawa kotak hitam dari satu tempat ke satu tempat? aku yakin kotak hitam itu berat mungkin sekitar 10 kilo, sudah tentu ia dah tenggelam jauh ke dasar laut, jadi boleh ke arus dalam dasar laut itu menghanyutkan kotak hitam sehingga kita dapat dengar isyarat ping di merata tempat?

Purata kedalaman lautan hindi adalah 3890 meter bersamaan 3.89 kilometer lebih kurang dari seksyen 7 shah alam ke seksyen 8 shah alam, pernah di catatkan tempat terdalam lautan hindi adalah 7450 meter bersamaan 7.45 kilometer, jadi dengan kedalam semacam itu di tambah dengan seabed keadaan lautan hindi tidak serata dan selicin lantai rumah kita, adakah dengan kuasa arus laut boleh menghanyutkan kotak hitam ke tempat-tempat yang kita di maklumkan mendengar isyarat ping?

Ok lah yang terakhir, setakat semalam kita sudah di maklumkan mendengar 4 isyarat ping, takanlah masa kapal melalui kawasan yang berpotensi untuk pesawat itu terhempas satu haram cebisan pun korang tak jumpa? contoh bag pakaian, kasut penumpang, seat kapal terbang, plastic cup, life jacket atau benda-benda lain yang sewaktu dengannya...

Mungkin semua dah dihanyutkan arus atau di makan oleh jaws, cuba pergi cek di sekitar pantai australia, itulah tempat terakhir sekiranya semua cebisan itu di hanyutkan, akan terdamparlah ia di tepi pantai, kalau tidak hanyut ke australia mungkin ke madagaskar, atau ke mauritius dan reunion island dan mungkin boleh try cari di sekitar pulau di antarctica, mana tau setelah 36 hari, cebisan pesawat ada yang tersangkut di sana.

#PrayForMH370

Dah Takde Yang Cerdik Dalam PKR, Jawatan No2 PKR Di Tandinggi Oleh Ahli PAS...

Posted: 11 Apr 2014 06:00 AM PDT

Untuk pengetahuan semua, mahfudz masih belum menarik balik kenyataan yang dia buat pada 29 may 2007, maknanya, sehingga kini si pudin tu masih menjadi ahli pas pokok sena.

Hahahaha dah tak ada lagi ke orang cerdik dalam pkr sampaikan kena import pemimpin dari pas untuk jadi pengarah strategi, setiausaha agung dan di beri peluang untuk bertanding jawatan nombor 2 pkr...



Panglima Perang Cyber

Posted: 11 Apr 2014 11:06 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Kenyataan Media Menteri Dalam Negeri @Zahid_Hamidi Isu BRITISH OVERSEAS CITIZENS (BOC) di www.zahidhamidi.com

Posted: 11 Apr 2014 01:34 AM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 11 Apr 2014 09:29 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


POLITIK RASIONAL. SUSILO BAMBANG CONTOHI JIWA BESAR UMNO.

Posted: 11 Apr 2014 07:21 PM PDT

PRESIDEN FAM BERUNDUR ? SATU KEPUTUSAN HEROIC DAN LEBIH HEROIC LAGI JIKA PENGURUSAN FAM JUGA BERUNDUR.

Posted: 11 Apr 2014 01:30 PM PDT

NILAIAN EKONOMI DALAM PANDA.. ALAHAI PAS.

Posted: 11 Apr 2014 11:35 AM PDT

URGENT : AYUH BANTU KELUARGA INI.. TOLONGLAH SEBARKAN... PLEASE !

Posted: 11 Apr 2014 09:06 AM PDT

FITNAH : LEPAS ZAHID HAMIDI, GILIRAN TS MUHYIDIN YASIN MENAFIKAN FITNAH... SIAPA DIBELAKANG DAN APA MOTIF MEREKA ?

Posted: 11 Apr 2014 07:57 AM PDT

TAHI PALAT..KENALI TAHI PALAT TERBAIK NEGARA.

Posted: 11 Apr 2014 05:28 AM PDT

FITNAH 1000 PASPORT BOC : KENYATAAN RASMI ZAHID HAMIDI...

Posted: 11 Apr 2014 01:33 AM PDT

ISU 1000 PASPOT BOC ADALAH PALSU.. !

Posted: 10 Apr 2014 11:45 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 11 Apr 2014 09:12 PM PDT

r b f

Posted: 11 Apr 2014 07:41 PM PDT

r b f


KLIA2: Air Asia Cuba Tutup Pekung Mereka dan Halakan Senapang Kepada Kerajaan

Posted: 10 Apr 2014 09:48 PM PDT


Kita tidak boleh nafikan Air Asia telah membuka satu lembaran baru dalam industri penerbangan negara. Jika dulu hanya orang kaya-kaya sahaja yang mampu naik kapal terbang kerana industri penerbangan negara pada masa itu hanya dikuasai oleh MAS sahaja. 

Selepas wujudnya Air Asia industri penerbangan negara semakin berkembang pesat. Wujudnya pula Firefly dan yang terbaru adalah Malindo Air. 

Sumbangan Air Asia dalam membawa masuk pelancong ke Malaysia juga tidak boleh dinafikan. Bukan faktor tambang semata-mata yang membuatkan orang ramai atau pelancong memilih Air Asia, tetapi cara pengiklanan mereka yang membuatkan orang ramai tertarik. Bab tambang bila campur tolak kali bahagi antara tambang Air Asia dengan syarikat penerbangan lain ianya akan jadi lebih kurang sahaja, malah Air Asia ada yang lebih mahal. 

Satu lagi kejayaan Air Asia yang tidak boleh dinafikan adalah kejayaan mereka bertapak di negara-negara luar. Contohnya, Thailand, Indonesia, Jepun dan yang masih dalam perundingan adalah India. Sikit sebanyak kita boleh tumpang rasa bangga apabila sebuah syarikat dari Malaysia berjaya bertapak di negara-negara berkenaan dan namanya menjadi sebutan dunia. 

Namun begitu itu semua bukan alasan untuk Air Asia menunjukkan sikap sombong dan bongkak kepada kerajaan. Jika tanpa sumbangan atau pertolongan kerajaan Air Asia pun tidak akan berada di tempat yang mereka berada sekarang. Bohonglah jika Air Asia kata kejayaan mereka hari ini adalah hasil usaha mereka sendiri. Walaupun Tony Fernandez keturunan India, beliau sendiri berhadapan dengan seribu satu masalah hari ini untuk membolehkan Air Asia India diwujudkan. Sampai hari ini pun beliau masih belum mendapat kelulusan untuk bertapak di India. Tetapi di Malaysia Air Asia tidak menghadapi masalah-masalah besar. 

Kalau kita nak ungkit bab jasa atau sumbangan untuk membolehkan kita menuntut macam-macam, babi pun banyak boleh menuntut dari manusia. Jangan ingat babi tiada sumbangan kepada manusia. Jalan-jalan yang ada kebanyakannya adalah jalan dirintis oleh babi. Dulu kita mana ada jalan, semuanya hutan. Babi berjalan beramai-ramai dalam hutan sampai botak rumput. Kemudian manusia tengok, oh sini jalannya. Manusia pun guna jalan itu untuk ke sana sini. Kemudian apabila negara dah maju sikit, manusia pun turap jalan itu jadi jalan raya. Asalnya adalah jalan babi….

Air Asia enggan berpindah ke klia2 atas alasan keselamatan, keselesaan dan kos kepada penumpang. Apakah di LCCT sekarang ianya selamat dan selesa kepada penumpang ? 

Waktu kita keluar dari balai pelepasan menuju ke pesawat atau turun daripada pesawat menuju ke balai ketibaan, kita sendiri dapat rasakan bagaimana suasana yang tidak selesa dan tidak selamat. Dengan debunya, bunyi bising pesawat dan kenderaan Air Asia yang lalu lalang. Itu selamatkah ? Itu selesakah ? 

Air Asia berkata kos yang dikenakan kepada penumpang di klia2 akan membantutkan usaha Air Asia memberikan penerbangan tambang murah kepada penumpang. Ini boleh dikirakan sebagai lawak april fool 2014 yang dibuat Air Asia. 

Air Asia sedar atau tidak yang mereka menyembelih pengguna selama ini dengan bermacam-macam caj yang tidak logik ? 

Mana ada syarikat penerbangan lain yang mengenakan bayaran caj daftar masuk kepada penumpang ? Tetapi Air Asia kenakan bayaran RM 10.00 kepada seorang penumpang. Kadang-kadang waktu di lapangan terbang saya kasihan melihat orang-orang yang tidak mahir menggunakan teknologi, seperti orang tua atau orang kampung yang pergi daftar masuk kemudian diminta membayar RM 10.00. Pernah satu ketika saya melihat seorang bapa yang membawa 5 anak dan isteri untuk merasai naik kapal terbang, dan tidak tahu untuk menggunakan mesin daftar masuk layan diri, diminta membayar RM 70.00 caj daftar masuk. 

Begitu juga dengan bayaran bagasi yang didaftar masuk. Penumpang perlu membayar setiap bagasi yang didaftar masuk bergantung kepada berat beg. Sedangkan rata-rata syarikat penerbangan memberikan percuma kepada penumpang untuk mendaftar masuk bagasi antara 15kg-20kg. 

Berikut adalah harga yang dikenakan oleh Air Asia untuk bagasi yang didaftar masuk


Ini jika kita beli talian, jika yang tidak pandai menggunakan teknologi pula penumpang perlu bayar lebih daripada itu di kaunter daftar masuk. 

Paling rendah yang dijual adalah 15kg dengan harga Rm 25.00. Kalau beg kita 10kg, maka 5kg dapat percuma sahaja kepada Air Asia. Kalau beg kita 18kg pula, maka kena bayar tambahan. Mereka tak akan beri percuma kepada kita. 

Bercakap bab tambang pula, ramai diantara kita yang tertarik dengan iklan Air Asia dan percaya bulat-bulat kepada iklan mereka. Sedangkan hakikatnya tambang mereka tidak semurah yang kita jangka. 

Saya buktikan kepada anda melalui perbandingan di bawah. Saya membuat pencarian di talian untuk perjalanan daripada Kuala Lumpur-Kota Kinabalu-Kuala Lumpur pada tarikh 13 dan 14 April 2014.

Air Asia : Tambang yang dikenakan RM 628.00 tidak termasuk caj daftar masuk. Makan dan minum kena bayar lain. Berlepas dari LCCT dan kena panjat tangga. 

MAS : RM 580 dengan layanan 5 bintang. Daftar masuk penumpang dan bagasi 20kg tanpa sebarang bayaran. Makanan percuma. Berlepas daripada KLIA dan pakai jambatan udara. 


Malindo Air : RM 388.00 termasuk bayaran insuran, daftar masuk bagasi 15kg dan penumpang percuma. Berlepas dari KLIA dan pakai jambatan udara. Jika anda tidak memilih untuk membeli insuran harga kurang lagi RM 30.00 kepada RM 358.00

Bukti-bukti diatas cukup untuk saya buktikan bahawa Air Asia adalah sebuah syarikat yang menekan pelanggan. Kemudian guna alasan tidak mahu berpindah ke klia2 kerana untuk memastikan mereka dapat mengekalkan tambang murah kepada pelanggan. Kepala hotak dia ! 

Apa yang mereka buat itu adalah untuk memainkan sentimen rakyat agar membenci kerajaan. Kononnya bukan mereka yang menekan pelanggan tetapi kerajaan yang menekan pelanggan hingga mereka tidak dapat lagi menyediakan perkhidmatan tambang murah kepada pelanggan. Sebabnya apabila berpindah ke klia2 , macam-macam caj yang dikenakan MAB hingga mereka tidak dapat lagi memberikan tambang yang murah. Sedangkan caj-caj yang dikenakan MAB berapa sen sangat dan itu semua untuk keselesaan penumpang. Penumpang tak perlu lagi nak berpanas, berhujan atau berdebu kerana dapat masuk ke pesawat dengan menggunakan jambatan udara. Percayalah cakap saya, selepas ini mereka akan tekan pelanggan dengan pelbagai caj lain lagi, atas alasan caj di klia2 yang tinggi. 

Orang-orang Malaysia kena buang daripada pemikiran mereka bahawa Air Asia adalah sebuah syarikat penerbangan tambang murah. Bila ingat murah, terus ingat Air Asia. Itulah yang tertanam dalam pemikiran rakyat Malaysia selama ini. Semuanya kerana termakan dengan iklan. Mulai hari ini orang Malaysia kena tanam dalam pemikiran mereka bahawa Air Asia sebuah syarikat yang suka menekan pelanggan dengan pelbagai caj yang tidak masuk akal. Sebab itu mereka untung berbelas bilion setahun. Kemudian kutuk MAS. Sedangkan MAS dalam masa yang sama banyak buat kerja amal termasuklah untuk penerbangan pendalaman Sabah dan Sarawak. Dulu kerajaan bagi kepada Air Asia untuk uruskan penerbangan tempatan di Sabah dan Sarawak. Selepas setahun cabut lari…Mas juga yang terpaksa ambil balik...



BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 11 Apr 2014 03:08 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Gambar keluarga MH370 diguna untuk iklan seks!

Posted: 10 Apr 2014 07:01 PM PDT

Apa nak dikata dengan peniaga jenis ini?

Berpada-padalah sikit kalau nak berniaga pun.

Ada ke patut gambar keluarga penumpang MH370 dijadikan modal untuk menjual produk yang ada unsur seks di Facebook?

Otak ke letak kat lutut ke apa?

Cuba lihat baris ayat di gambar itu… jauh daripada perasaan sebenar waris mangsa kan?

Walaupun muka telah dipadam… tetapi ramai yang kenal sangat gambar itu.

Kewujudan iklan dengan gambar itu disampaikan kepada Mynewshub oleh salah seorang pembaca kami yang meminta identitinya dirahsiakan.

hai.. boleh siarkan msg ni.. menggunakan gambar keluarga penumpang mh370 untuk iklan barangan dia.. sangat tidak sensitif..saya dah tegur tapi msg saya telah dipadamkan… saya sangat marah.. tolong hide identiti saya,,, boleh?

Bila orang tegur siap boleh padamkan mesej…maknanya kemungkinan besar ia dibuat secara sengaja.

Apa pun… tinjauan Mynewshub pada sebelah petang mendapati gambar itu telah dipadamkan… mungkin disebabkan terlalu ramai yang mengutuk sikap peniaga berkenaan.

Namun, kami tetap mahu memperlihatkan kepada anda semua bagaimana adakalanya nilai kemanusiaan itu boleh jatuh ke tahap yang sangat hina semata-mata dalam mengejar keuntungan perniagaan. (Mynewshub)

Kemaluan diraba teman sekuliah dalam kereta

Posted: 10 Apr 2014 06:01 PM PDT

Johor Bahru: Seorang penuntut wanita sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini, berdepan detik mencemaskan selepas dia dicabul rakan sekuliahnya di dalam sebuah kereta berhampiran Danga Bay di sini, awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 3 pagi itu, mangsa berusia 23 tahun keluar bersama seorang lelaki berusia lewat 20-an yang juga rakannya ke sebuah restoran makanan segera di Skudai sebelum bersiar-siar.

Difahamkan, kedua-dua mereka keluar pada jam 9 malam semalam menaiki sebuah kereta ke bandar raya ini sebelum lelaki terbabit memberhentikan kereta di sekitar Danga Bay untuk berbual.

Lelaki terbabit kemudiannya meraba buah dada mangsa, mencium dan memeluk mangsa selain memaksa mangsa memegang alat sulit suspek.

Mangsa yang terkejut dengan tindakan suspek terus menjerit dan berasa tidak selesa sebelum memaksa suspek menghantarnya pulang semula ke asrama IPT terbabit.

tun faisal dot com

Posted: 11 Apr 2014 01:49 PM PDT

tun faisal dot com


UNISEL rugi RM37 juta sebelum PR beri #PendidikanPercuma? Hotel tutup, IPT rugi..

Posted: 11 Apr 2014 07:00 AM PDT



Ini belum lagi bagi Pendidikan Percuma. Kalau bagi, confirm UNISEL tutup macam Quality Hotel Shah Alam. Ada ka hotel kat tengah-tengah Shah Alam boleh rugi.. Ini bukti pemimpin PR tak pandai mentadbir. Setakat bagi ceramah, buat demo boleh lah. Tak payah tengok jauh, si Rafizi Ramli yang kononnya paling bijak dalam PR pun boleh buat unjuran Pendidikan Percuma salah, inikan pemimpin-pemimpin PR yang diketahui rata-rata kurang cerdik. Kalau buat projection Pendidikan Percuma salah, bayangkan bila dah laksana dasar. Kalau dah buat projection salah, macam mana perniagaan nak untung? Jadi tak perlu soal banyak kenapa Quality Hotel di tengah-tengah bandar Shah Alam boleh kena tutup, UNISEL pula rugi sampai RM37 juta. Sampah pun PR ni tak boleh urus, jangankan benda yang lebih besar..


Exco Pendidikan: Kekurangan asrama punca Unisel rugi
Adam Abu Bakar | April 11, 2014

Menurut Halimah Ali kerugian ini berlaku apabila asrama jauh daripada kampus, dan ini sudah tentu menimbulkan kerisauan daripada ibu bapa.

SHAH ALAM: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Halimah Ali menjelaskan bahawa kekurangan asrama di Universiti Selangor (Unisel ) di Kampus Bestari Jaya antara punca mengalami kerugian.

"Kerugian ini berlaku apabila asrama jauh daripada kampus, dan ini sudah tentu menimbulkan kerisauan daripada ibu bapa," katanya sewaktu perbahasan di Dewan Negeri Selangor.

Tambah Halimah lagi, perkara sebaliknya berlaku di Kampus Shah Alam yang mana, pihak Unisel terpaksa mengehadkan jumlah kemasukan pelajar.

Dalam pada masa yang sama, ADUN Selat Kelang turut menjelaskan situasi semasa Unisel Kampus Bestari Jaya.

"Kita nak paksa pelajar masuk ke Kampus Bestari Jaya pun susah, sebab keadaan masih belum lagi selesa, dan biarlah sehingga 30 Jun nanti, barulah kita akan lakukan pemasaran secara meluas untuk Kampus Bestari Jaya.

Jelasnya lagi, sistem perkumbuhan juga menjadi salah satu faktor kurangnya pelajar.

"Untuk membaiki sistem perkumbuhan menelan belanja yang banyak," ujarnya.

Halimah menjawab soalan yang diajukan oleh ADUN Sungai Panjang, Budiman Mohd Zohdi yang mendesak ADUN Selat Kelang itu memperjelaskan mengenai kerugian berturut-turut yang dialami oleh Unisel  semenjak tahun 2009 lagi.

Budiman mendakwa, universiti milik kerajaan negeri itu mengalami kerugian sebanyak RM37 juta.

Apa Yang Tersirat

Posted: 11 Apr 2014 01:44 PM PDT

Apa Yang Tersirat


MH370: Terlalu Sukar Merungkai Kehilangannya

Posted: 11 Apr 2014 07:47 AM PDT

Masuk hari ke 36 kehilangan Pesawat MH370 bersama 239 penumpang dan kru, walaupun lokasi di mana pesawat itu terhempas, hampis dikenal pasti; namun untuk sementara waktu, belum ada kepastian yang nyata. Memang diakui, seperti mana kenyataan Perdana Menteri Australia, Tony Abbott, bahawa pasukan pencari, hampir pasti mengetahui lokasi pesawat itu. Namun, tindakan berikutnya adalah mencari bangkai pesawat itu. Dengan kedalaman antara 12,000-19,000 kaki dasar lautan, bukan mudah untuk mengenal pasti lokasi sebenar pesawat itu. Hanya teknologi mutahkir sahaja, boleh memudahkan mengenaipasti lokasi sebenar itu di dasar laut.

Mengutip kotak hitam dengan kedalaman lautan liputan operasi, bukan kerja mudah. Selepas mengutip, maka tindakan selanjutnya menganalisis data dalam kotak hitam itu, adalah satu kerja yang memperlukan masa. Pengalaman pasukan penacri sebelum ini adalah 23 bulan bagi AF447, sebelum dapat mengutip kotak hitam pesawat itu jun 2009 semasa dalam penerbangan antara Rio de Janrio Paris. 

Pesawat MH370 memerlukan masa yang panjang untuk mencarinya, atas sebab pesawat itu terhempas bukan melalui laluannya, melainkan melencong jauh. Laluan asal pesawat itu adalah Kuala Lumpur Beijing, namun berakhir di Lautan Hindi.

1001 macam persoalan mengapa pesawat itu melencong jauh. Teori yang mendekati adalah pesawat itu dengan sengaja diterbangkan dilokasi liputan pencarian sekarang. Melihat keadaan lautan serta kedalaman, memang menyokong bahawa pesawat itu dengan sengaja diterbangkan ke lokasi itu untuk menjadikan kehilangan pesawat itu menjadi misteri. Kini, dengan kemungkinan besar bahawa Kotak Hitam pesawat itu bakal dijumpai dalam masa terdekat, ertinya bangkai pesawat juga bakal dijumpai. Ertinya, tujuan agar kehilangan pesawat itu menjadi misteri, tidak akan misteri lagi, akan tetapi, penyebab mengapa pesawat itu dilencongkan ke lokasi itu, besar kemungkinan akan menjadi misteri. Atas sebab, data yang direkod oleh kotak hitam hanya berkaitan dengan kelajuan, ketinggian serta sebab musabab pesawat itu terhempas. Manakala cockpit Voice Recorder, kemungkinan tiada rakaman suara yang akan boleh dikesan, atas sebab pesawat itu meneruskan penerbangan sekurang-kurangnya 5 jam selepas terputus hubungan dengan radar awam di Subang, Kuala Lumpur. Sebagai catatan, CVR akan menyimpan rakaman percakapan cockpit untuk 2 jam sahaja. 

Walau apapun, jika pesawat itu dijumpai, setidak-tidaknya misi orang yang bertindak menghilangkan pesawat itu tidak tercapai i.e. misi pusara tanpa nisan.

MH370: Lokasi sebenar Akan Ditentukan Oleh Bluefin 21

Posted: 11 Apr 2014 01:51 AM PDT

Pancaran Kotak Hitam MH370 yang dikesan Ocean Shield.5 April (sabtu) dan 8 Mac (selasa). Perdana Menteri Australia mengumumkan bahawa pesawat itu terhempas diiumumkan dalam masa terdekat di kawasan pencarian. Kini keluasan diperkecil dalam lingkaran 12 batu   antara satu sama lain atau 232 batu persegi. Penentuan lokasi sebenar akan ditentukan oleh alat pengesan imej dasar laut Bluefin 21. Selepas menjumpai lokasi sebenar Kotak Hitam, maka tugas selanjutnya menentukan lokasi bangkai pesawat. Tidak diketahui berapa lama Bluefin 21 boleh memeta dasar laut, kemudian peta itu dianalisa, untuk mengenalpasti, lokasi sebenar pesawat MH370. Selepas dijumpai bangkai pesawat,  tugas seterusnya apa yang dalam pesawat itu? apa kah masih ada penumpang? atau hanya sebuah pesawat yang kosong?

MH370: Bila-Bila Masa Akan Diumumkan Lokasi Sebenar

Posted: 11 Apr 2014 12:24 AM PDT

JACC yang dikoordinasi Australia, dalam masa sesingkat-singkatnya akan mengumumkan lokasi sebenar di mana pesawat MH370 terhempas. Adalah dipercayai lokasi itu, di kawasan gaung Diamantina. Cabaran pihak penyelemat adalah bagaimana mengutip Kota Hitam dan serpihan, memandangkan belum pernah operasi menyelamat berdepan dengan kedalaman seumpama itu. Teka teki apa yang berlaku selama 35 hari terhadap pesawat itu dalam masa terdekat akan diketahui. Apa yang sungguh malang, melalui lokasi dan keadaan di mana pesawat itu terhempas, besar kemungkinan tiada seorangpun penumpang pesawat itu terselamat. memandangkan selama 35 hari tiada sebarang serpihan daripada pesawat, maka besar kemungkinan pesawat itu intact semasa memasuki dasar laut. Jika demikian, besar kemungkinan sebahagian besar penumpang masih berada di kerusi masing-masing; apatah lagi diperkirakan, bahawa penumpang semuanya pingsan, semasa awal penerbangan itu. Kotak Hitam pesawat itu, hanya bertujuan menjumpai pesawat malang itu, namun apakah penyebab mengapa pesawat itu melencong jauh daripada laluan utamanya akan juga terjawab? sama-sama kita tunggu.

Akhirnya Kotak Hitam Pesawat MH370 Dijumpai

Posted: 10 Apr 2014 11:09 PM PDT

Perdana Menteri Australia Tony Abbott dipetik oleh ABC News berkata, bahawa akhirnya Kotak Hitam pesawat MH370dijumpai dilokasi pencarian. Dalam beberapa jam lagi akan diumumkan lokasi sebenar MH370 terhempas.

MH370: Mengapa Terhempas Di Gaung Yang Terdalam?

Posted: 10 Apr 2014 04:21 PM PDT

Memang cukup mengyakinkan; lima pancaran yang konsisten dengan pancaran kotak hitam pesawat terbang dikesan 1,770 km Northwest Perth, dan pancaran itu dipercayai lebih 15,000 kaki di dasar laut. Jika benarlah pancaran itu daripada data recorder dan voice recorder pesawat malang itu, maka untuk mengangatnya merupakan operasi julungkali dilakukan pada kedalaman itu. Sebagai perbandingan, kedalaman di mana kapal Titanic tenggelam berkedalaman 12.500 kaki.

Sukar dibayangkan, apa keadaan pesawat malang itu, memandangkan sehingga kini tiada sebarang serpihan yang dijumpai yang boleh dihubungkan dengan pesawat berpenumpang 239 bersama kru itu. Apakah penumpang masih bersama talipinggang dan duduk dikerusi masing-masing? atau dan atau. Pesawat itu hilang pada radar pada 1.22 pagi Sabtu 8 Mac, ketika mana, isyarat pasangkan tali pinggang sudah dipadam. Kemungkinan makan dan minum belum dihidangkan, memandagkan penerbangan Kuala Lumpur Beijing memakan masa lebih 5 jam. Biasanya pada penerbangan seumpama ini, makanan dan minuman akan disediakan apabila pesawat terbang pada ketinggian stabil, iaitu 35,000 kaki atas permukaan laut. Memandangkan kehilangan pesawat itu,  hilang daripada radar kurang sejam selepas mengudara, besar kemungkinan penumpang  berada ditempat duduk masing-masing menanti makanan dan minuman disediakan.

Melihat kedudukan di mana pesawat  malang itu dipercayai terhempas, iaitu gaung dasar laut yang terdalam; bukan satu kebetulan, melainkan ianya memang dirancang.  Menyingkap kembali detik-detik awal kehilangan pesawat malang itu; sebaik sahaja hilang daripada radar awam, dikatakan pesawat terbang melepasi limit pesawat itu-45,000 kaki atas permukaan laut selama 23 minit. Tujuan menerbangkan pada ketinggian itu, adalah untuk memingsankan penumpang. Dan selepas itu, pesawat terbang ke berbagai arah sebelum mengarah ke Lautan Hindi. Destinasi yang dituju adalah kawasan yang terpencil dan kawasan yang khusus iaitu Diamantina Trench.

Cucu Tok Selampit

Posted: 11 Apr 2014 01:22 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Himpunan Reformasi 2.0 Seremban Tarik Puluhan Ribu Penyokong - Sayangnya @anwaribrahim Tidak Sihat

Posted: 11 Apr 2014 06:31 AM PDT


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim memaklumkan di dalam laman sosial beliau semalam bahawa beliau kurang sihat untuk menghadiri  program Himpunan Reformasi 2.0 yang dijadualkan di Dataran Kg Tok Dagang, Ampangan, Seremban semalam. Sayang seribu kali sayang, kalau beliau datang pasti beliau dapat bertemu dengan puluhan penyokong beliau di sana. Gambar-gambar di bawah menjadi bukti.





DS @Zahid_Hamidi Adakan Sidang Media Bagi Menjawab Isu Pemegang Passport British Overseas Resident (BOR)

Posted: 11 Apr 2014 01:34 AM PDT


Alhamdulillah, Menteri Dalam Negeri, DS Zahid Hamidi, jam 3.30 petang tadi telah mengadakan sidang media bagi memberi penjelasan berkaitan isu yang panas di media sosial iaitu isu kaum Cina pemegang passport British Overseas Residents (BOR) yang ingin kembali ke Malaysia. CTS ada juga menyentuhnya pagi tadi, di sini. Kenyataan beliau boleh dibaca di bawah atau di laman blog beliau, di sini. Mari kita baca kenyataan berikut:




CTS menerima dengan hati terbuka segala penjelasan dari DS Zahid Hamidi. Tiada niat untuk memburukkan beliau. Teguran yang dibuat adalah kerana masih sayangkan beliau dan tidak mahu beliau tersungkur di arena politik disebabkan faktor sayangkan undi kaum Cina. Namun, kita berharap DS Zahid istiqamah di dalam tindakan beliau dalam isu ini. 

Kita tidak mahu lagi beliau 'flip flop' seperti mana isu sebelum ini iaitu dakwaan 3 pemimpin pembangkang yang menjadi dalang tragedi Lahad Datu yang sehingga sekarang tidak didakwa dan juga isu Timbalan Presiden PAS yang didakwa penganut Syiah, juga tidak didakwa. Selamat maju jaya Datuk Seri.

Kalau DS @Zahid_Hamidi Nak Menangispun, Janganlah Buat 1,000 Cina Yang Mengkhianati Malaysia

Posted: 10 Apr 2014 03:21 PM PDT

Gambar-gambar di bawah menggambarkan Menteri Dalam Negeri Datuk, Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak dapat menahan kesedihan melihat Lina (bukan nama sebenar) berpelukan bersama bersama ibu dan abangnya semasa rancangan Wanita Hari Ini (WHI) terbitan TV3 pada segmen 'Mesej Dari Penjara' di Sri Pentas, semalam.

CTS tidak berapa pasti berapa banyak Menteri lagi akan sayu dan pilu di kaca televisyen setelah Pemangku Menteri Pemangku Menteri Pengangkutan, DS Hishammuddin Tun Hussein, mendapat simpati masyarakat umum apabila beliau bersedih dengan keluarga pesawat hilang MH370 di media arus perdana. Air mata menjadi tiket menawan hati Rakyat sekarang.

Cumanya, CTS mengharapkan DS Zahid Hamidi tidak akan sedih, pilu dan kasihan dengan dakwaan di media sosial mengenai status 1,000 orang keturunan Cina yang tiada kerakyatan yang menetap di United Kingdom yang ingin pulang ke Malaysia. Mereka ini menjadi hilang kerakyatan Malaysia apabila mereka mengoyak, membakar dan membuang passport Malaysia apabila mereka berhijrah di United Kingdom dengan harapan Kerajaan Britain akan menerima mereka sebagai warganegara.

Jika dakwaan berkenaan betul, CTS membantah keras tindakan DS Zahid Hamidi dan Kementerian Dalam Negeri yang berlapang dada menguruskan pengkianat-pengkianat negara ini untuk kembali ke Malaysia. Kenapakah DS Zahid Hamidi tunduk kepada desakan dan permintaan Ahli Parlimen DAP Tanjung, Ng Wei Aik, yang berusaha keras mahu membawa Cina-Cina pengkianat negara ini ke Malaysia? Apa lagi yang DS Zahid Hamidi harapkan daripada pengkianat-pengkianat sebegini dapat lakukan untuk negara?

CTS berpendapat jikalau DS Zahid Hamidi meluluskan permintaan DAP ini bermakna masa depan beliau mungkin akan terkubur. Beliau akan dicap sebagai pengkhianat bangsa dan negara kerana dianggap bersekongkong dengan 1,000 pengkhianat Cina yang disokong oleh DAP dan PR. Ahli2-ahli UMNO akan kembali menuduh DS Zahid Hamidi sebagai talibarut Anwar Ibrahim dan musang berbulu ayam di dalam kabinet dan UMNO.

Bacalah pautan-pautan di bawah, kronologi cerita 1,000 orang pengkianat ini:

1. Sumber rakyat cina Malaysia koyakkan passport sendiri, baca di sini.
2. Sumber Zahid Hamidi lulus permintaan DAP, baca di sini.
3. Sumber Zahid Hamidi setuju bawa pulang 1,000 cina, baca di sini.

THE FLYING KICK

Posted: 11 Apr 2014 01:11 PM PDT

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 Apr 2014 11:23 AM PDT

PEJUANG BANGSA


Jawapan @Zahid_Hamidi tuduhan fitnah beri kerakyatan kepada BOC

Posted: 11 Apr 2014 04:54 AM PDT



TUDUHAN ZAHID HAMIDI MEMBERI KERAKYATAN KEPADA 1,000 ORANG PEMEGANG BRITISH OVERSEAS CITIZEN (BOC) ADALAH DUSTA BELAKA!

 1. Zahid Hamidi tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi untuk menganugerahkan kerakyatan kepada pemegang pasport BOC yang telah sengaja melucutkan kerakyatannya di Malaysia.

 2. Jumlah yang didakwa seramai 1,000 orang seperti yang dilaporkan oleh media sosial juga adalah satu penipuan besar. Setakat ini, hanya tiga individu pemegang passport BOC yang telah diterima pulang oleh kerajaan Malaysia, itu pun dengan hanya diberi kemudahan Pass Residen.

 3. Apakah kita semua mengetahui tentang status Pass Residen?

 4. Pemegang Pass Residen boleh menetap selama 10 tahun di Malaysia namun tidak layak menjadi warganegara dan tiada hak untuk mengundi di dalam pilihanraya. Pendek kata, Pass Residen adalah status paling bawah hatta dibawah Permanent Residen sekalipun lebih tinggi kedudukannya.

 5. Pass Residen ini akan dikeluarkan hanya untuk membolehkan pemegang passport BOC berada di Malaysia secara sah, selaras dengan peruntukan perundangan iaitu Peraturan 16A, Peraturan Peraturan Imigresen 1963.

 6. Pemberian Pass Residen ini atas dasar Hak Asasi Manusia kerana Malaysia memberikan kemudahan Imigresen kepada semua sama ada rakyat Malaysia atau bukan rakyat Malaysia.

 7. Zahid Hamidi tidak pernah mengkhianati kepercayaan yang diberikan bangsa Melayu kepadanya malah beliau seorang pemimpin yang tegas dan menjaga hubungan diplomatik antarabangsa.

TEORI PESAWAT #MH370 MENDARAT DI DIEGO GARCIA TERJAWAB

Posted: 11 Apr 2014 04:02 AM PDT




Spekulasi kehilangan pesawat MAS MH370 sering dikaitkan dengan penglibatan Amerika Syarikat dan Diego Garcia.

Teori pesawat MH370 dikawal oleh teknologi drone, alat kawalan jarak jauh berkeupayaan tinggi AS dan diterbangkan sehingga mendarat di Lapangan Terbang Diego Garcia yang terletak berhampiran Pulau Maldives.


Pihak kedutaan AS di Malaysia tampil menafikan teori berkenaan.Pihak kedutaan AS menafikan sekeras-kerasnya teori yang mengatakan pesawat itu mendarat di pangkalan tentera udara AS di pulau kecil itu.

Tuduhan itu adalah palsu dan pesawat berkenaan tidak mendarat di situ, kata seorang jurucakap Kedutaan Amerika di Kuala Lumpur.

"Spekulasi bahawa penumpang MH370, Philip Woods menghantar mesej foto dari Diego Garcia juga tidak benar," katanya.

Menurut beliau, AS turut menolak dakwaan beberapa orang yang menyaksikan pesawat dengan skim warna seakan sama dengan MH370 terbang rendah di ruang udara Maldives pada pagi 8 Mac lepas.

"Tidak ada petunjuk bahawa MH370 terbang di mana-mana berhampiran Maldives atau Diego Garcia," katanya.

Berkaitan data, jurucakap itu menambah bahawa ia hanya memberi maklumat atas permintaan dan Malaysia tidak meminta data dari satelit Amerika yang terletak di Pine Gap, Australia.

Jurucakap itu berkata usaha kerjasama Malaysia dan Australia, tujuh kapal Tentera Laut AS bersama 26 negara lain dilakukan berdasarkan kawasan yang dikenalpasti oleh pakar-pakar Malaysia dan antarabangsa. - sumber

SUDAH LA MENTERI KDN , TAK PERLU TOLONG CINABENG PENGKHIANAT NEGARA MEREMPAT DI UK !!

Posted: 10 Apr 2014 05:58 PM PDT


Cukup la DS Zahid Hamidi  , Menteri KDN dan Naib Presiden UMNO berlembut dengan Cinabeng DAP  yang menjadi pengkhianat negara ini dengan mengoyak & membuang pasport warganegara.

Anda harus ingat , jawatan Naib Presiden UMNO dan Menteri itu adalah kerana undi perwakilan orang  Melayu . Ramai perwakilan sejak semalam merungut dan menyesal mengundi anda semasa pemilihan disebabkan terlalu berlembut & memberi muka  dengan DAP dan penyokongnya .

Siapa yang mendapat kredit dalam pertolongan  kepada 1000 Cinabeng tegar DAP di UK  ini ?? DAP la yang menjadi hero bukan Kerajaan Malaysia atau Zahid . Mereka tetap benci kerajaan kerana diterajui UMNO !!

Siapa 1000 Cinabeng ini yang memohon menjadi warganegara UK  ini  ? Mengapa mereka dilabel pengkhianat negara ??

Ini kerana  mereka ni bukan pelarian sebab tiada apa apa sengsara pun kat Malaysia sebelum pergi UK.

Mereka berhijrah dengan  tujuan untuk dapat warganegara UK. Bila dah mohon jadi warganegara UK maksudnya status warnegara Malaysia  lupus.

 Jadi di mana taat setia kepada negara  ?? bila tak setia dan sayang kepada negara maka ini  pengkhianat !!

Jadi  kepada Menteri KDN , mereka ini layak ke   diberi warganegara dan pulang ke Malaysia  ?




 Dimaklumkan ada lebih kurang 1000 orang Cina Malaysia yang tidak berwarganegara di United Kingdom. Mereka berhijrah ke sana dan sama ada mengoyak/membakar/membuang pasport Malaysia milik mereka dengan harapan negara UK akan menerima mereka sebagai warganegara disana. Namun,UK menolak. 

Dalam keadaan tersepit, mereka meminta bantuan kerajaan Malaysia balik. Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi kini mengorak langkah untuk membantu mereka. 

 Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ahli Parlimen DAP Tanjung, Ng Wei Aik berkata kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

 Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

 "Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA. "Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.



Zahid Hamidi yang menang diatas tiket UMNO hasil pilihan orang Melayu dengan begitu bermurah hati telah menyediakan sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi menyenangkan bekas rakyat cina Malaysia ini masuk tanpa perlu beratur seperti orang lain.

Zahid Hamidi juga akan memberi pegawai imigresen khas di KLIA.

 Sumber rakyat cina Malaysia koyakkan passport sendiri:http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1012&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_04.htm


 Sumber Zahid Hamidi lulus permintaan DAP: http://www.fz.com/content/stateless-malaysians-uk-can-return-ministry-tells-dap-rep

 Sumber Zahid Hamidi setuju bawa pulang 1000 cina:http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140409/re_05/Erti-Taat-Setia-Baik-sungguhlah-kerajaan-Malaysia-ini

IPOHMALAY

Posted: 11 Apr 2014 10:07 AM PDT

IPOHMALAY


Penjelasan Zahid Hamidi berhubung berita bohong 'pembelot' bakal diterima semula jadi warganegara

Posted: 11 Apr 2014 01:46 AM PDT






Hong Leong - Bank untuk anak-anak haram sahaja

Posted: 10 Apr 2014 11:54 PM PDT

Bila orang Melayu sentuh sikit perkara yang melibatkan bangsa pendatang bekas kuli lombong yang diberi kewarganegaraan besar-besaran kurang 60 tahun lalu ini, terus dilabel perkauman. Malah dikecam. Tetapi bila bangsa ini pula yang melakukan perbuatan BIADAP KETURUNAN,  sepi. Bahkan, orang-orang Pakatan Rakyat seakan-akan menjadi SYAITAN BISU terulung dalam hal ini termasuk kumpulan yang kononnya memperjuangkan Islam, kononnya beragama Islam. Alasan? Sebab bangsa ini tak faham Islam. Walaupun parti chauvinis rasis mereka sudah meliwat hingga bernanah setiap seorang dalam Parti Islam yang mereka takluki.

Sekarang, orang melayu yang menadah diri untuk mendapat khidmat kewangan dari Hong Leong bolehlah diludah muka mereka, jika tidak diludah muka staf-staf Hong Leong ini. 


Perkauman anti Melayu lagi jelas di Hong Leong Bank

Posted by The Unspinners at 4/11/2014

"THIS IS HONG LEONG! HONG LEONG!!! CHINESE BANK YOU KNOW!!! IT IS NOT YOUR NAJIB'S BANK, BANK BUMIPUTERA, STUPID!!!"

Itulah kata-kata yang dikatakan oleh Pengurus di atas seorang pekerja Melayu yang taat bekerja selama lebih 25 tahun merayu meminta tidak di transfer 24 jam. Semua Melayu dalam Hong Leong bank tahu ini adalah permainan yang dilakukan Hong Leong Bank untuk memberhentikan semua pekerja Melayu dalam bank.


Sebelum ini kisah pekerja tak dibenarkan sembahyang ada kaitan rapat dengan ugutan transfer yang dilakukan oleh Hong Leong. Oleh kerana mereka sedia di transfer, maka mereka kenakan tekanan dengan cawangan yang ditransfer tidak menerima mereka dan gaji disajakan sangkut.
BACAAN LANJUT :KLIK SINI

Bagaimana Indonesia menjadi penting dalam politik Malaysia

Posted: 10 Apr 2014 06:05 PM PDT



Ia mungkin fakta yang pahit untuk ditelan oleh anak-anak muda generasi hari ini. Namun ia merupakan sesuatu yang tidak dapat dinafikan. Renungilah ia dan pandanglah iktibar dari apa yang cuba disampaikan ini.

Pada pertengahan 1960an ketika Partai Komunis Indonesia menjadi penghasut besar dalam mempengaruhi dasar-dasar Sukarno, Malaysia diserang dan kononnya mahu diganyang. 

Menyedari pertalian Malaysia dengan Indonesia yang menjadi konfrontasi, beberapa tahun kemudian, kaum pendatang yang diberi kerakyatan kurang 15 tahun sebelum itu, menginjak-injak orang Melayu, menghalau orang pribumi keluar dari kota Kuala Lumpur, menggunakan makian, hinaan malah pembunuhan dalam menjalankan misi memijak bangsa pribumi di tanah tempat mereka mendarat untuk menjadi kuli pencacai di lombong-lombong satu ketika sebelum itu.

Tetapi, menjelang pemerintahan Suharto masuk penggal kedua di awal tahun 1970an di mana kerjasama Malaysia- Indonesia menjadi semakin utuh dan kukuh dengan Indonesia menyediakan guru-guru yang mahir, dengan kepakaran-kepakaran yang mereka ada, termasuk ketika kita menubuhkan Petronas, kaum-kaum pendatang yang melampau ini mula terkucil.

Lalu wujudlah tempoh aman sehingga Parti Gerakan yang sangat biadap ketika tragedi 13 Mei, turut menyertai Perikatan yang kemudian menjadi Barisan Nasional. Malah, PAS juga menyertai Barisan Nasional. Ini semua disuguhkan oleh iklim politik rentas sempadan yang banyak dipercantikkan oleh ketinggian diplomasi Indonesia ke atas negara kita pada ketika itu.

Masa berlalu. Jalan perjuangan di bidang ekonomi menjadi berbeza apabila berlaku krisis ekonomi dan kesukaran Indonesia menyamaratakan kekayaan ke pelusuk negara akibat batasan keselerakan negara mereka di samping jumlah penduduk yang sangat tinggi. Malaysia melaju terlebih dahulu dan kesejahteraan Malaysia lebih tampak unggul berbanding Indonesia menjelang tahun 1990an.

Sehinggalah pada tahun 2006 apabila satu demi satu isu dibawa oleh pihak-pihak tertentu yang berkordinasi di antara dua negara ini, atmosfera percanggahan antara rakyat Malaysia dan Indonesia diperlebarkan. Bermula dari isu tenaga kerja Indonesia yang kurang dijaga dengan sempurna oleh majikan mereka di negara ini  TERUTAMANYA MAJIKAN BERBANGSA CINA, malah mendera mereka sehinggalah seremeh-remeh isu seperti perkataan Indon menjadi pertikaian. Padahal Australia yang menggunakan perkataan Indon dalam media mereka tidak pernah dipertikaikan.

Bermula dari saat Malaysia dan Indonesia dilaga-lagakan, kaum pendatang berwarganegara ini kembali dengan agenda 1960an mereka. Mahu memijak kembali orang Melayu. Kali ini dengan bersikap hipokrit dengan Melayu barua yang bodoh anjing, yang tidak faham hala tuju melainkan telah disuntuk benih politik kebencian oleh induk-induk mereka.

Kali ini mereka mencuba pada pilihanraya umum 2008 dan 2013. Mereka berusaha melaga-lagakan Malaysia dan Indonesia dan melaksanakan perancangan-perancangan jahat mereka dalam sela masa perlagaan itu berlaku.

Mereka tidak akan berhenti melakukannya selagi pemerintahan negara ini tidak jatuh ke tangan mereka.

Justeru, adakah kita masih belum mampu berfikir mengapakah hubungan Malaysia -Indonesia itu perlu dijaga dengan baik dan sempurna? Susah sangatkah untuk berfikir?


Comments (0)