Sabtu, 10 Disember 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Tendangan Jauh pemain Machang hancurkan Tumpat

Posted: 09 Dec 2011 05:06 PM PST

PENGKALAN CHEPA, 9.Dis – Harapan Naib Johan tahun lepas Tumpat untuk beraksi di peringkat akhir merebut Piala Tok Guru 2011 gagal setelah kedua-dua jaringan kencang hasil sepakan percuma yang diperolehi pasukan Machang gagal diselamatkan oleh penjaga gol Tumpat.
Biarpun saingan hebat diberikan oleh Tumpat terhadap Machang, namun ia tidak mematahkan semangan pemain dari Machang untuk menyerang balas setiap serangan yang dilakukan oleh Tumpat.
Kehebatan penjaga gol Machang telah menafikan setiap serangan dari penyerang Tumpat dan diminit ke 24 pemain yang memakai jersi no 9 dari Machang M.Shahadan M.Afandi berjaya memperolehi sepakan percuma dari jarak 35 meter untuk membolosi gol Tumpat.
Masa pertama banyak dipersiakan oleh Tumpat setelah barisan penyerangnya gagal menjaringkan gol biarpun sentiasa mendapat peluang.
Serangan bertali arus dari Machang sekali lagi menyaksikan jaringan gol dari jarak 45 meter yang dilakukan oleh penyerang berjersi no 12 Mohd Mzi Zulkifli diminit ke 55.
Machang layak ke Suku Akhir
Perlawanan yang diadili Derani Yusof kali ini turut menyaksikan layangan kad kuning terhadap pemain dari Tumpat Mohammad Faiza Othman.
Kejayaan Machang menumpas Tumpat kali ini telah membawa mereka untuk bertemu diantara Kubang Kerian atau Ketereh yang akan beraksi petang esok jam 5 petang bertempat di Padang Mini Penjara pada pertemuan suku akhir pada 24.Dis.

Ambil tindakan ‘buat hudud pun tak jadi apa’

Posted: 09 Dec 2011 05:04 PM PST

KUALA LUMPUR, 10 Dis: Pihak berkuasa agama di negara ini digesa segera bertindak terhadap pihak yang bertanggungjawab menerbit dan menyiarkan sebuah drama pendek di Youtube yang secara terang-terangan menghina hukum Allah.

Drama pendek bertajuk 'Lagi Hudud PAS' itu didakwa telah menghina hukum hudud dengan cuba memberi gambaran hudud bukan sahaja tidak menyelesaikan masalah malah menjadikan masalah lebih teruk.

"DPPM (Dewan Pemuda PAS Malaysia) mengharapkan pihak berkuasa dapat mengambil tindakan wajar kepada mereka termasuk ke atas pemilik akaun kawasaki9722 yang menyiarkan filem tersebut.

"Filem ini tidak menguntungkan sesiapa malah mengundang kebencian ramai," kata ketua dewan itu Nasruddin Hassan kepada Harakahdaily.

Mengikut maklumat yang direkodkan, drama dengan tajuk 'Lagi Hudud PAS' itu yang berdurasi 5 minit 34 saat dimuat naik sejak 21 November lalu oleh pemilik akaun bernama kawasaki9722.

Sehingga berita ini ditulis, drama itu telah ditonton oleh 10,123 pengguna dengan catatan 94 dari mereka menekan like dan 4,395 dislike.

Menggunakan lima pelakon Islam dan tiga bukan Islam, dialog drama ini antara lain menyentuh isu HIV tertinggi di Kelantan sambil memperlekeh hudud yang mahu dilaksanakan kerajaan negeri yang dipimpin PAS.

Malah mereka juga mendakwa ibu tunggal di Kelantan paling ramai dan rakyat negeri itu juga paling ramai bekerja di tempat-tempat maksiat.

Dalam dialog itu juga turut menyebut "Buat hudud pun tak jadi apa" lalu disambung seorang lagi dengan berkata "makin teruk ada la".

Sebelum ini negara kecoh dengan kenyataan Penasihat Agama Menteri Besar Terengganu, Kamal Saidin dan Presiden MCA, Chua Soi Lek yang mempersenda hukum Allah SWT dalam Majlis Wacana Hudud di Wisma MCA baru-baru ini sedang beliau tiada autoriti untuk bercakap mengenai hukum Islam.

Majlis tersebut turut dihadiri oleh Ust Fathul Bari selaku Pengerusi Sekretariat Ulama Muda Umno sebagai salah seorang panel.

Belum pun reda dengan isu itu, umat Islam sekali lagi dicabar dengan penghinaan hukum Allah melalui drama pendek tersebut.

Apa yang dikesalkan kata Nasruddin, kebebasan berkarya digunakan untuk menghina hukum Allah SWT sedang mereka tanpa segan silu menikmati segala macam kemudahan, keselesaan dan nikmat anugerah Allah SWT di atas muka bumi ini.

"Pelaku yang mendalangi penghinaan terancang terhadap hukum Allah SWT sedang berdepan dengan  satu tanggungjawab yang sangat berat.

"Saya terlebih dahulu mewakili DPPM mengharapkan dalang dan para pelakon muslimnya bertaubat kepada Allah SWT dan kembali ke pangkalan jalan," katanya.

ABM mara ke Suku Akhir Piala Tok Guru

Posted: 09 Dec 2011 05:04 PM PST

PENGKALAN CHEPA, 9.Dis – Kegagalan pertahanan Parlimen Pasir Puteh mengawal beberapa pemain penyerang Akademi Bolasepak Melayu Kelantan(ABM) menjadi alasan kukuh untuk ABM membolosi kubu pertahanan Pasir Puteh.
Biarpun permainan yang agak seimbang di awal perlawanan dengan beberapa kali serangan dibuat oleh kedua-dua pasukan, namun kelincahan penyerang ABM Muhammad Saiful Amri yang memakai Jersi No 14 telah berjaya membolosi tiga pemain pertahanan Pasir Puteh dan menghasilkan jaringan pertama bagi ABM diminit ke 26.
Perlawanan kali ini juga turut menyaksikan dua kad kuning dilayangkan oleh Pengadil Che Bustaman Jaafar terhadap dua pemain dari Akademi Bolasepak Melayu Kelantan.
Barisan Pemain ABM bersama Pengurusan Pasukan
Serangan pertama dari ABM tidak sahaja dapat menjejaskan mutu permainan pasukan Pasir Puteh malah dalam masa dua minit selepas itu satu lagi serangan mengejut dari bahagian kiri gawang gol Pasir Puteh, menyaksikan wira ABM Muhammad saiful Amri berjaya menendang kencang dan menembusi penjaga gol dan menjadikan perlawanan semakin rancak sehingga berakhir masa pertama dengan menyaksikan dua gol tanpa balas berpihak kepada ABM.
Perlawanan di masa kedua turut menyaksikan beberapa serangan menarik dari kedua-dua pasukan, namun sikap berhati-hati pemain dari ABM dengan mengawal penuh barisan pertahanan berjaya menyekat serangan dari Pasir Puteh.
Dengan Kemenangan mata penuh 2 – 0, ABM akan bertemu Pasukan Pilihan Kota Bharu pada 23.Dis bertempat di Padang Mini Penjara jam 9 pagi.

‘Saya lawan Mahathir, nak turut dia macam mana’

Posted: 09 Dec 2011 05:03 PM PST

KOTA BHARU, 9 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa Umno bertindak secara 'songsang' semasa memimpin orang Melayu di negara ini apabila menolak Islam dari dasar parti.
Ini, katanya menyebabkan Umno gagal memimpin orang Melayu.
Beliau yang juga Menteri Besar menegaskan Islam adalah agama yang syumul dan lengkap, justeru hendaklah dijadikan dasar dalam memimpin parti oleh orang Melayu termasuk Umno.
"Orang Melayu beragama Islam, dan Islam itu sendiri agama yang syumul dan lengkap, namun tiba-tiba ditolak oleh pemimpin Umno menyebabkan orang Melayu enggan mengikutinya.
"Kini Umno melaung Melayu bersat', tetapi bersatu untuk apa, untuk Melayu atau untuk Islam?
Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah mingguannya di Medan Ilmu di sini pagi tadi.
Mengulas saranan Mahathir supaya beliau bersara dari politik, Mursyidul Am PAS itu berkata, beliau melawan mantan Presiden Umno itu sejak awal lagi.
"Saya melawan daripada awal sampai ke akhir, nak turut dia macam mana oleh kerana saya melawan dia.
"Siapa suruh dia berhenti, dan sewaktu dia berhenti dahulu, dia bagi tahu dia tidak boleh memimpin orang Melayu, bahkan tidak berjaya memimpin orang Melayu.
"Saya jawab sendiri, saya kata dah mu tarik 'songsang' orang Melayu, sedangkan orang Melayu beragama Islam dan Islam itu pula lengkap.
"Islam sempurna, tiba-tiba dia (Mahathir) tolak Islam dari dasar partinya, buat pandai-pandai dia.  Mana boleh orang Melayu nak turut dia," ujarnya.
Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menghadiri Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC) sempena pembukaan Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) baru-baru ini menasihatkan Tuan Guru Nik Aziz supaya segera bersara daripada arena politik memandangkan Menteri Besar Kelantan itu sudah terlalu lama menyandang jawatan tersebut.
Tuan Guru Nik Aziz menegaskan hasrat untuk terus bertanding pada Pilihan Raya Umum ketiga belas (PRU-13) nanti tidak berubah.
"Dah orang nak kepada saya, nak buat lagu mana, apa saya boleh buat," jelasnya.
Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Negeri Dr Mohd Fadhli  Hassan ketika mengulas isu itu menegaskan Umno tidak berhak langsung mengulas isu itu.
"Bagi kita, apa saja Tok Guru kata, bahkan selagi Tok Guru ada, kita mahukan Tok Guru memimpin kita.
"Ini adalah hak ahli PAS, sesungguhnya selagi mana Tok Guru ada, kita nak Tok Guru yang memimpin PAS," tegasnya.
Selepas menya,paikan kuliah mingguan pagi tadi, Tuan Guru turut melancarkan risalah Suara PAS Kelantan, Purnama yang diterbitkan Lajnah Penerangan PAS Negeri.

Tiada ulasan:

Pengikut