Jumaat, 18 November 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


1,478 peroleh 5A di Melaka

Posted: 17 Nov 2011 07:00 PM PST


Gambar hiasan

MELAKA - Seramai 1,478 daripada 14,758 murid yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di Melaka tahun ini memperoleh gred A dalam semua mata pelajaran yang diambil.

Pengarah Jabatan Pelajaran negeri, Mohamad Yusoff Osman berkata, bilangan murid yang mendapat semua A pada tahun ini menurun daripada 10.4 peratus tahun lalu kepada 10 peratus tahun ini.

''Bilangan yang mendapat semua A juga menurun 27 murid daripada 1,505 murid tahun lalu kepada 1,478 murid tahun ini," katanya pada sidang akhbar pengumuman keputusan UPSR negeri di sini hari ini.

Mohamad Yusoff berkata, pencapaian murid dalam menguasai tahap minimum gred A, B dan C bagi semua mata pelajaran pula seramai 10,150 murid atau 68.8 peratus berbanding 68.6 peratus tahun lalu.

Katanya, pada tahun ini, bilangan murid yang menduduki peperiksaan UPSR meningkat berbanding seramai 14,473 atau perbezaan 285 murid pada tahun lalu.

''Sekolah Kebangsaan Convent Infant Jesus (2) mencatatkan bilangan murid tertinggi memperoleh semua A apabila 48.8 peratus murid dari sekolah ini memperoleh 5A," katanya.

Menurutnya, Gred Purata bagi negeri ini adalah 2.16 iaitu meningkat 0.02 berbanding tahun lalu.

Sakit Sendi Bukan Penghalang cemerlang UPSR

Posted: 17 Nov 2011 04:01 PM PST



MELAKA - Walaupun menghidap pseudoachondroplasia atau masalah sendi sehingga menyukarkan Syakirah Karim menulis, namun ia tidak menghalang murid Sekolah Kebangsaan Sacred Heart, Banda Hilir itu memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan hari ini.

Kata Syakirah, akibat penyakit itu tangannya cepat lenguh ketika menulis menyebabkan dia sering tidak sempat menyalin nota yang ditulis guru di papan hitam.

"Saya terpaksa meminjam buku rakan-rakan dan menyalin semula nota di rumah," katanya.

Syakirah yang juga mengalami masalah pembesaran berkata, akibat kesukaran untuk menulis, tempoh menjawab soalan UPSR yang didudukinya ditambah 15 minit berbanding murid biasa.

Mengenai rahsia kejayaannya katanya, dia mengulangkaji pelajaran setiap hari selama satu atau dua jam.

"Saya tak sangka dapat 5A kerana hanya dapat 1A 4B semasa peperiksaan percubaan," katanya yang hanya mempunyai ketinggian 116 sentimeter dan seberat 21 kilogram.

Tiada ulasan:

Pengikut