Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:33 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 01 Apr 2015 03:46 AM PDT

bumiyang


Wayang Anwar di Penjara Dah Mula Balik???

Posted: 31 Mar 2015 05:30 PM PDT

Kit Siang Dakwa Tanpa Undi Cina Pemimpin2 PAS Tiada Dalam Parlimen???

Posted: 31 Mar 2015 04:34 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 01 Apr 2015 03:27 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Hanya rugi masa

Posted: 31 Mar 2015 08:14 AM PDT

Bagi yang percaya kepada khabar angin di sosial media tentang kenaikan petrol, jangan bimbang anda tidak rugi isi minyak tadi sebab harga sama. 


Cuma kalau tadi beratur panjang rugi masa sikitlah ha ha ha ....

Wow! Malas berfikir mudah dijual

tunku

Posted: 01 Apr 2015 03:01 AM PDT

tunku


New tax system will ensure most of 84% who do not pay their dues do so

Posted: 31 Mar 2015 06:53 PM PDT

About 84% of companies registered with the Com­­panies Commission of Malaysia (CCM) and salaried employees do not pay taxes under the current system. But this ends today.

With the launch of the Goods and Services Tax (GST) system, the base of companies and individuals paying taxes will be significantly enlarged and will capture those who could have been under-declaring or evading taxes.

According to a Finance Ministry official, of the 13.2 million emplo­yees in 2012, only 2.24 million, or about 17%, paid tax.

"In previous years, it was about 15%. But the numbers have improved because of the pay-as-you-earn system," said the official.

The statistics are worse among registered companies. Of the 1.02 million companies registered with CCM as at end 2012, only 15.6% or 159,000 companies paid tax.

Under GST, more companies will end up paying tax because the system forces companies to be compliant and businesses to have in place a system that is "self-disciplined".

The early result of the Government reforms in the tax system is already beginning to show.

It is learnt that of the 345,376 companies registered with the Cus­toms Department under the GST programme, almost 10% have not had a tax file.

This means about 30,000 or more of these companies that have a turnover of more than RM500,000 have not been paying taxes all these years.

Under GST, which was first mooted in 2005 by former Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi, companies that sell goods or provide services act as tax agents and have to charge a 6% tax on items that are not exempted.

GST replaces the Sales and Ser­­vices Tax that can go up to 10%, depending on the outlet and type of product. But under GST, the rate set is 6% and it is charged at every layer of the production process.

According to Customs GST director Datuk Subromaniam Tholasy, the new system introduces a bottom-up approach compared to the present top-down system.

In the top-down approach, companies hand over their invoices to auditors, who will then file their tax returns. But there is no system in place to monitor whether there are omissions in filing invoices.

Under GST, there is an input and output tax component for every stage of the production process.

The company can claim from the Government for all the taxes that it has incurred in making a certain product or providing a service and, when it sells the product or service, there is an output tax of 6%.

For instance, a restaurant operator can claim from the Government for GST charges that he or she would have paid for purchasing raw materials to prepare food. It even includes the electricity bill incurred.

The Customs Department would be able to gauge the size of the business that the restaurant generates from the input and output tax.

"The system basically takes into account the various transactions that the business had entered into to provide the goods or services. It monitors all levels," said Subromaniam.

He said GST would allow Customs to gauge the size of the business and it was possible to minimise cases of outlets under-declaring their taxes.

"For instance, based on the electricity charges and tax claimed, the authorities would be able to determine the number of hours that the business operates. It is a more efficient and fair tax system compared to the current one."

He said GST would force businesses to be more tax-compliant and have better self-discipline.

Subromaniam was of the view that over the longer term, the system would be able to detect the segments of the production process that made excessive profits.

He said this applied even for the pharmaceutical industry, where pri­­ces were resistant to change.

Taipingmali (tm)

Posted: 01 Apr 2015 01:48 AM PDT

Taipingmali (tm)


Syukri ( Shukri) Saad @ Qilyani Kasanova buat hal lagi

Posted: 31 Mar 2015 11:04 AM PDT

Sudah lama tak ada berita kisah lelaki yang suka menipu perempuan di Lembah Kelang. Tiba-tiba minggu ini dalam Gmail ada lagi cerita seorang pembaca yang menjadi sasaran untuk ditipu wang ringgit dan harta.

Shukri Saad yang berasal dari Kulim Kedah ini, sudah pun buat umrah, tahniah dan syabas lah, mungkin ada yang taja dia buat umrah. maklumlah bijak lidah berkata-kata untuk mendapat simpati dari mangsa.

Shukri seperti biasa akan bercerita tentang kerjayanya yang hebat-hebat. Kini membuka sebuah agen pelancongan di Putrajaya.

Beliau juga kononnya bekas anggota Unit Tindakan Khas Bukit Aman dan pernah bekerja di Istana Negara sebelum menceburi pelbagai bidang perniagaan, kini beralih kepada sektor pelancongan terutama untuk kerja umrah dan pelancongan Islam

Si bodoh ini tidak lokek untuk menghantar gambar-gambar peribadi dan menunjukkan 'kekayaannya' kepada wanita yang hendak dijadikan mangsanya.

Antara gambar potret peribadi beliau juga menunjukkan gambar televisyen, katil, dapur, sette, motosikal dan lain-lain supaya nampak jujur dan hebat.

bersambung /.......

http://taipingmali.blogspot.com/2011/10/awas-lelaki-hidung-belang-penipu.html

http://taipingmali.blogspot.com/2013/07/syukri-saad-qi-lelaki-hidung-belang.html


http://taipingmali.blogspot.com/2013/05/syukri-saad-qilyani-lelaki-hidung.html







Panglima Perang Cyber

Posted: 31 Mar 2015 11:29 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Seminar Perlaksanaan Hudud di Malaysia : Sejarah & Masa Hadapan 1 April 2015 Di Putrajaya

Posted: 31 Mar 2015 12:47 AM PDT

Mohon sebarkan....

The Unspinners

Posted: 31 Mar 2015 11:25 PM PDT

The Unspinners


Hasan Malek lunch seafood di Karamunsing sambil kedai makan sukahati naikkan harga

Posted: 31 Mar 2015 11:06 PM PDT


Hari ini GST bermula hari ini.kuga Dato Hasan Malek perlu berada di Sabah dengan meminta iringan outrider polis macam doa TPM, PM dan Sultan.

Ada pihak syak.doa berada fi Sabah untuk dapatkan sokongan baginya untuk pemihan UMNO akan datang.

Mungkin iti bukan tujuan rasmi kerana dia di Sabah konon untuk pantau keadaan di hari pertama GST. Ini yg ramai merungut.

Buat apa berada sana bila di ibu negara keadaan kelamkabut dengan IT sistem tak boleh jalan lancar.


Peniaga naikkan barang sesuka hati walaupun ada yg zero rated. Semua dilanyak 6% yg bermakna 6% itu akan masuk poket sendiri.

Macam ada usaha pakatan nak sabotaj. Naikkan harga hingga rakyat marah dan salahkan kerajaan. Mereka kutip untung.

Patut hasam malek pastikan.semua.jalan lancar di KL seblum ke Sabah.

Vincent Tan MenCURI!!! Caj GST untuk pre-paid!!! BOIKOT 7-11

Posted: 31 Mar 2015 08:44 PM PDT



BUAT ADUAN terhadap PENIAGA PENIPU dan caj untuk yg ZERO RATED

Posted: 31 Mar 2015 05:30 PM PDT


Jika masih tak faham atau salah faham tentang, sila baca jawapan kepada 106 soalan biasa yang sering ditimbulkan atau dipersoalkan tentang GST di SINI

Jangan mudah ditipu ...


Kalau ada peniaga menipu, lakukan berikut:

ADUAN SALAH LAKU GST...

Cara untuk membuat aduan :-

1- SMS

Taip KPDNKK ADUAN hantar ke 15888

2- TELEFON

Hotline 1800886800
KPDNKK 0388826245
KASTAM 1300888500

3- EMAIL

e-aduan@kpdnkk.gov.my

4- PORTAL ADUAN

eaduan.kpdnkk.gov.my
aduan.customs.gov.my

Untuk mendapatkan maklumat mengenai harga barangan yang dikenakan atau tidak dikenakan GST, sila layari ebook.kpdnkk.gov.my

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai GST sila layari www.kpdnkk.gov.my @ gst.customs.gov.my



Ingat bahawa ada barang tiada GST:





GST: BN boleh kalah? Tok Him cadang naik GAJI MINIMA

Posted: 31 Mar 2015 07:00 AM PDT


GST: Negara kita saja belum sebab banyak kali tangguh

Posted: 31 Mar 2015 04:00 AM PDT

Perubahan memang susah tapi perlu dilakukan.

Banyak negara dah lama guna sistem GST. Ini negara yang kurang maju pun boleh guna GST.



Baca sejarah GST.

Dah lama ditangguh dan banyak ruang masa diberi.


Anwar pun turut terlibat. Tak faham kenapa PKR tentang GST.

Tidak puashati Old Town? Usah komplen ... BOIKOT!!!!

Posted: 31 Mar 2015 01:00 AM PDT


Berikut penjelasan pegawai.khas Dato Hasan Malek:



Jgn komplen pasal Old Town White Coffee, BOIKOT SAJA!!!!!

Belantan

Posted: 31 Mar 2015 11:19 PM PDT

Belantan


Hudud Pas : Kenapa nak salahkan UMNO?

Posted: 31 Mar 2015 10:02 AM PDT


Memualkan apabila membaca kenyataan sesetengah pemimpin Pas khususnya daripada golo­ngan Anwarinas yang mengaitkan perbalahan politik antara parti itu dan DAP berhubung pelaksanaan hukum hudud mempunyai kaitan dengan UMNO.

Masalah yang berlaku sekarang ialah penentangan keras DAP yang disokong oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap usaha Pas untuk membawa rang undang-undang persendirian ke Dewan Rakyat bagi membolehkan Akta Mahkamah Syariah 1965 dipinda untuk diselaraskan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) Kelantan.

UMNO tidak pernah menghalang hasrat Pas untuk berbuat demikian ia dibuktikan di peringkat DUN Kelantan. Wakil rakyat UMNO memberi sokongan sebulat suara kepada enakmen tersebut manakala di peringkat pusat, kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi laluan kepada Pas untuk membentangkan rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat.

Puak yang menghalang dan menentang hasrat Pas bukannya UMNO tetapi kawan baik Pas iaitu DAP. Pemimpin yang menghina Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan pelbagai tuduhan adalah pemimpin DAP bukan pemimpin UMNO.

Yang memutuskan hubungan dengan Abdul Hadi bukan UMNO tetapi DAP. Yang bersekongkol dengan DAP menghalang usaha Pas me­laksanakan hukum hudud bukan UMNO tetapi Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Oleh itu kenapakah ada segelintir pemimpin Pas menuding jari kepada UMNO apabila Pas bertelagah dengan DAP? Kenapa mahu mendesak pucuk pimpinan UMNO menyatakan pendirian parti itu terhadap hukum hudud sedangkan kepemimpinan Pas sendiri kecut perut untuk mendesak DAP supaya memahami perjuangan Islam Pas?

Kalaupun hendak mengalih isu berikutan perbalahan antara Pas dan DAP, gunakanlah hujah-hujah yang lebih bernas, jangan membuat kenyataan sedap mulut sahaja kerana rakyat bukannya boleh diperbodohkan dengan sewenang-wenangnya.

Mereka tahu parti yang dilayan bagaikan 'melukut di tepi gantang' dalam pakatan pembangkang ialah Pas, mereka memahami parti yang maruahnya terus diinjak-injak dalam kerjasama tersebut ialah Pas dan mereka juga mengerti parti yang sanggup menggadaikan prinsip perjuangan semata-mata mahu menjaga hati PKR dan DAP ialah Pas.

UMNO tidak ada kaitan dengan pakatan pembangkang. UMNO tidak mempunyai hubu­ngan apabila DAP dan PKR mahu menjalani kerjasama dengan Pas walaupun mereka tahu antara ketiga-tiga parti mempunyai perbezaan ideologi perjuangan yang berbeza, oleh itu apa hal pula UMNO disalahkan apabila mereka berbalah?

Para pemimpin Pas perlu belajar menerima hakikat dan bercakap atas nama kebenaran untuk mengakui bahawa kerjasama dalam pakatan pembangkang selama ini hanya retorik dan hipokrasi kelas tertinggi yang ditunjukkan oleh ketiga-tiga parti terlibat.

Isu hukum hudud yang berlaku menjadi bukti, justeru hentikan 'kerja-kerja bodoh' dengan menyalahkan UMNO dalam apa juga masalah yang menimpa pakatan pembangkang!

Suara Politik
Belantan

APANAMA

Posted: 31 Mar 2015 11:15 PM PDT

APANAMA


1MDB, Hudud and the looming darkness

Posted: 31 Mar 2015 06:53 AM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 31 Mar 2015 11:15 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


HIDUP JAHAT DI DUNIA TERLEPAS PENJARA, LEPAS MATI KENA PENJARA???

Posted: 31 Mar 2015 10:20 PM PDT


Sesuatu yang tak disangka. Seringkali mendatangi kita... itukah suratan dalam kehidupan atau sekadar satu kebetulan...

Kita asyik membicarakan persoalan hidup dan pilihan serta kejujuran semakin berkurang,  masih tak bertemu jawapan...

Itu dia bait-bait lagu lama yang mengambarkan hukum Allah s.w.t tiada siapa yang tahu. 

Mungkin di dunia dia melakukan pelbagai kejahatan, dia terlepas dari hukuman penjara namun setelah dia mati dia dengan sendirinya dipenjara oleh pengikut-pengikutnya sendiri. 

Bukan bangunan berbumbung dan berpagar, tetapi sebuah binaan sangkar yang layaknya untuk membela haiwan-haiwan. Nauzubillah.

Mungkin niat waris adalah baik untuk mengelak dari berlakunya 'kecurian' tanah kuburnya yang dianggap keramat namun caranya tak kena pada adat dan adab ke atas maqam seorang Muslim berbangsa Melayu.

Kenapa tanah kuburnya hendak dicuri?

Siapa yang mencuri? 

Untuk tujuan apa? 

Apakah barkahnya tanah kubur itu?

Semasa hidup adakah tanah orang lain dicurinya?

Kenapa dikuburnya dia dikurung sedemikian rupa? 

Bukankah ia mengaibkan si mati dan keluarga si mati?

Adakah ini kifarat yang diterima oleh si mati kerana selama hidupnya mengaibkan orang lain termasuk sering menuduh orang lain sebagai haiwan?

Kubur orang Melayu-Islam kebiasaannya tak sebegini...

Binaan sangkar ini bukan saja mengaibkan si mati, malah didapati telah melepasi rizab kubur jenazah lain di sisinya.

Ya Allah janganlah Kau aibkan kami sebegini ya Allah apabila kami mengadapMu nanti ya Allah.

Kepada yang masih nak anggap si mati adalah seorang yang berkah, janganlah buat benda-benda khurafat ambil tanah kubur buat azimat dan sebagainya...hukumnya syirik dan berdosa besar. 

Biarlah Allah s.w.t saja yang menilai segala amalan baik hamba-hambanya di dunia dan dihitung semasa mereka di alam barzakh dan akhirat.

Jangan pula satu hari nanti ada kubur seperti bawah ini...nauzubillah




GST: BILA OSTAD PENYESAT KAKI KHIANAT...MASIH TAK RETI GST...

Posted: 31 Mar 2015 06:43 PM PDT



Menjelang akhir zaman memang banyak orang yang merasakan dirinya beriman dan diyakini masuk syurga akan menyalahgunakan ilmunya untuk mengeluarkan fatwa-fatwa yang tidak mengikut fakta, tetapi banyak auta dan dusta.

Mereka tidak mempunyai ilmu dalam sesuatu perkara tetapi berlagak pandai seolah-olah mereka alim dan arif dalam semua bidang.

Realitinya mana mungkin seorang tukang urut jalanan bercakap di pentas-pentas ceramah mengenai teknologi aeroangkasa...tentu orang meragui kelayakkannya.

Sama juga kalau seorang pakar munakahat, berbicara hebat pong pang pong pang mengenai muamalat. Pengetahuannya mungkin boleh diragui kerana itu bukan bidangnya.

Samalah dengan Ostad pencari makan dengan berceramah ni.

Kalau tak tahu hujung pangkal kenalah belajar.

Kalau nak masuk rumah orang bagilah salam, jangan rempuh jer.

Kamu yang mendapat nikmat-nikmat duduk di Malaysia ni semuanya adalah hasil dari kutipan cukai.

Cukai SST 16% selama ini telah dihapuskan lalu diganti dengan sistem cukai baru bergelar GST hanya berkadar 6%.

Kalau ada peniaga sesuka hati naikkan harga barangan walaupun cukai dikurangkan, maka itu adalah kesalahan para peniaga. 

Kamu sendiri sebagai rakyat dan pengguna juga bersalah jika masih berdiam diri tidak mahu laporkan kepada pihak kerajaan.

Apa jasa kamu wahai Ostad pada negara dan ummah ini bila melihat para peniaga tamak sesuka hati menzalimi rakyat? 

Kamu diam sajakah dan hanya tahu menyalahkan kerajaan semata-mata?


Mana sifat tabligh iaitu berkewajipan menyampaikan dakwah mengajak kepada kebaikan dan membenteras penyelewengan para peniaga yang khianat pada pengguna?



Kamu kata rakyat akan derita kerana cukai, tapi kamu sanggup membiarkan mereka terkontang kanting terus menerus ditindas peniaga tamak. Mana perjuangan jihad kamu membela ummah?

Cukupkah dengan menaikkan amarah rakyat itu supaya mengeluh, merintih dan bangun memberontak (bughah) itu dikira sebagai dakwah dan jihad kamu?

Jika benarlah perangai dan dakwah kamu hanya tahu mengajak manusia supaya kufur mengeluh dan menyalahkan takdir maka benarlah sepertimana firman Allah dan sabda-sabda Rasululllah s.a.w terhadap golongan seperti kamu.

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu". [Al Hujurat : 6].

Daripada Anas r.a. ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Kelak, di akhir zaman, akan ada ahli ibadah yang bodoh dan para qari yang fasik. (Riwayat Ibnu 'Adi).

Daripada Sa'ad bin Abi Waqash r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak akan terjadi kiamat, sebelum muncul suatu golongan yang mencari makan melalui lidah-lidah mereka, seperti sapi yang makan dengan lidah-lidahnya" (Riwayat Ahmad).

Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; "Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat)".

Sewajibnya para alim ulama seperti kamu bersama-sama dengan pihak pemerintah membenteras kejahatan para peniaga yang tamak, tidak jujur dan khianat terhadap umat dan rakyat. 

Adakah Ostad telah dikira berjihad dan mendapat pahala berganda serta ganjaran syurga jika mengajak umat mengeluh, menderhaka dan memberontak hingga mengugat keselamatan negara? 

Laporkan kejahatan mereka kepada pihak berkuasa jika kamu sendiri tidak sanggup membenterasnya.

Bukan mencari kesalahan pihak pemerintah, memalukan mereka tapi kamu sendiri menjadi kayu api yang menghasut rakyat dengan fitnah dan tohmah kamu.

Apakah kamu wahai Ostad akan bebas dari soalan kubur dan hukuman di Padang Masyar nanti jika kamu hanya mendapat upah dari ceramah-ceramah kamu tanpa membuat sesuatu kebaikan untuk rakyat dan umat?

Errr Ostad bayar cukai pada negara tak?  Tarikh tutup bayar cukai kat LHDN melalui e-filing 15hb Mei 2015 tau. Jangan Ostad lupa.

Dapat duit hasil ceramah-ceramah tu jangan lupa bayar cukai, sebabnya dari cukai itu kita dapat bangunkan negara ini dan nikmatnya dirasai oleh semua.

Kalau Ostad bayar zakat pun boleh ditolak dari cukai pendapatan. Malaysia dah lama buat sistem ni.

Jangan lupa ya Ostad hasil GST nanti akan digunakan untuk dibina lebih banyak prasarana untuk rakyat termasuklah masjid dan surau yang sangat selesa serta boleh digunakan untuk Ostad berceramah sana sini mencari rezeki menyara anak bini. 

26 negara Islam lain dah lama buat GST, tak kecoh pun. 




ANGIN PERUBAHAN

Posted: 31 Mar 2015 09:04 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Johari Abdul Akui Anwar Dilayan Baik Dalam Penjara

Posted: 31 Mar 2015 08:30 AM PDT



Johari Abdul, Ahli Parlimen PKR Sungai Petani sendiri akui bahawa Anwar dapat 4 orang doktor pakar dalam penjara. Jangan pula diminta doktor pakar dari Jerman untuk merawat selepas ini.

Sesuatu yang yang tidak dapat oleh banduan lain dalam penjara. Shamsul Iskandar pula mempertikai mengapa perlu dikawal oleh CCTV, ini jawapannya kalau tidak dikawal maka rakyat tidak akan mengetahui penipuan yang telah dibuat oleh Anwar Ibrahim. 

Lihat video Anwar Ibrahim ini, bukan main bebas lagi berdiri sedangkan sebelum itu mendakwa sakit pinggang. 


GST : Pengguna Perlu Bijak Boikot Kedai Yang Tipu Rakyat

Posted: 31 Mar 2015 07:00 AM PDT



Ngeh, Ngah & DAP Bertindak Biadap Dalam Sidang DUN Perak

Posted: 31 Mar 2015 05:00 AM PDT


Pembangkang Perak bertindak biadap lagi ketika pembukaan Sidang Dewan Undangan Negeri Perak bila memakai pakaian hitam dan ada yang tidak bersongkok. Paling sedih tengok ADUN Melayu dipergunakan oleh ADUN ADUN DAP untuk bertindak biadap terhadap sidang DUN pertama yang dihadiri oleh Sultan Nazrin Shah.

Barang Barang Ini Tiada GST

Posted: 31 Mar 2015 02:12 AM PDT

Hati Hati Mesej Palsu Ini, Jangan Mudah Terpedaya

Posted: 30 Mar 2015 09:02 PM PDT



BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 31 Mar 2015 03:13 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Fesyen bertudung tapi nampak coli...

Posted: 31 Mar 2015 07:01 AM PDT

PANAS, panas apabila melihat seorang wanita ini tidak faham dengan konsep menutup aurat.

Gambar seorang perempuan yang sedang menunggu giliran di kaunter ini mengundang dosa kepada mata yang melihatnya.

Bayangkan, jika bahagian belakangnya tampak begitu jelas sehingga menampakkan warna kulitnya, bagaimana pula di bahagian hadapan gadis terbabit?
Tidak salah berfesyen, tetapi apa maknanya bertudung jika aurat lain terdedah seperti ini…

Sepatutnya sebelum keluar dari rumah, pastikan pakaian yang dipakai itu tidak memalukan diri.

Jadikan satu kebiasaan, selepas bersiap tanyalah pada suami, adik atau kawan-kawan apakah pakaian yang dipakai itu mendedahkan aurat.

Periksa bahagian belakang tudung di cermin sama ada terlalu jarang atau tidak.

Ingat, konsep 'menutup aurat' dengan 'membalut aurat' adalah berbeza ya.

-MYNEWSHUB.CC

Lelaki Calit Air Maninya Pada Baju Wanita Di MYDIN?

Posted: 31 Mar 2015 12:31 AM PDT

HEBOH sebelum ini apabila aksi seorang lelaki melancap di perhentian bas mendapat pelbagai kecaman dari pengguna media sosial.

Rata-rata menyifatkan tindakan 'kurang cerdik lagi memalukan' daripada lelaki tersebut mungkin berpunca daripada tekanan perasaan, kurang didikan dan tidak kurang juga permasalahan mental.

Kini, kes yang seakan sama telah berlaku di dalam sebuah premis pasaraya terkenal.

Apa yang peliknya, si pelaku ini dikatakan setelah selesai melakukkan 'kerjanya' dia membuang 'sisanya' dengan mencalit sahaja pada kain baju wanita di premis berkenaan.

Melalui rakaman kamera CCTV premis Mydin MITC yang bertarikh 29 Mac 2015, beberapa gambar lelaki tersebut telah dimuat naik oleh seorang pengguna media sosial.

Menurut individu yang memuat naik gambar-gambar ini, dia meminta orang ramai menyerahkan lelaki terbabit kepada pihak polis jika terserempak dengannya.

Apa-apa pun, kami masih belum mendapat kesahihan mengenai perkara ini namun ia sememangnya sungguh menjijikan.

Entah orang jenis apa yang mempunyai perangai seperti ini… tiada maruah lagi PENGOTOR!

-MYNEWSHUB.CC

Artis tempatan beragama Islam selamba makan katak, labi-labi

Posted: 30 Mar 2015 11:35 PM PDT

Ini satu lagi kisah pelik perangai dan selera manusia. Kalau bukan beragama Islam, Cik Pang mungkin tidak ambil pusing sangat, tetapi kedua-dua artis popular ini memang terang-terangan Muslim dan solatnya tidak tinggal.

Kisahnya, dua artis ini mempunyai selera yang sangat pelik. Seorang suka makan katak dan seorang lagi sangat gemar makan daging labi-labi.

Cik Pang faham ada dalam kalangan kita memang berani meneroka makanan eksotik dan ia menjadi sebahagian daripada gaya hidup.

Namun kalau nak makan pun, agak-agaklah. Bagi orang beragama Islam, makan daging binatang yang hidup dua alam ini haram, termasuk katak dan labi-labi.

Bagaimanapun, dua artis terkenal dan popular ini tidak rasa bersalah atau berdosa langsung setiap kali menikmati daging katak dan labi-labi.

Selalunya restoran kegemaran dua artis popular terbabit dan sering dikunjungi untuk menikmati daging katak dan labi-labi ialah di Jalan Alor, Bukit Bintang.

Artis ini dengan bangganya bercerita daging katak sangat enak, malah ia jauh lebih sedap berbanding daging ayam. seorang lagi artis ini pula berkata, daging labi-labi sangat lembut dan manis apabila dikunyah.

Apabila mendengar cerita betapa nikmatnya dua artis ini menikmati daging katak dan labi-labi, tekak Cik Pang berasa kembang.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/40069#sthash.Vz5EyLY8.dpuf

Air tak ada, alasan elak khalwat

Posted: 30 Mar 2015 06:45 PM PDT

KOTA BHARU - Lima termasuk dua remaja perempuan didenda antara RM600 dan RM900 selepas mengaku salah berkhalwat, di Mahkamah Rendah Syariah, Tunjong, di sini, semalam.

Mereka ialah Ahamad Syamil Zakiran Zuhaimi, 20; Mohammad Sulazmie Che Hassan, 20; Khairul Anam Ramli, 31, yang didakwa berkhalwat iaitu berada bersama-sama dua remaja perempuan berusia 17 tahun dan 18 tahun di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Kenali, di sini, pada 29 Mac lalu.

Sementara, dua remaja perempuan itu pula dituduh berkhalwat dengan tiga lelaki tersebut pada tarikh dan lokasi sama.

Dalam serbuan penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan pada jam 10.05 pagi itu, pihaknya mengetuk pintu rumah sebelum dibuka selang lima minit kemudian oleh tertuduh pertama iaitu Ahamad Syamil dengan berkain pelikat tanpa baju.

Pemeriksaan lanjut ke dalam rumah mendapati tertuduh kedua, Mohammad Sulazmie sedang tidur di ruang tamu juga tidak berbaju dan berseluar pendek, manakala dua remaja perempuan itu ditemui sedang lena di dalam sebuah bilik dengan berpakaian lengkap. Khairul Anam pula berada di dalam sebuah bilik lain yang berkunci dengan hanya berseluar pendek.

Pada prosiding semalam, Hakim, Zahari Mohd Yusoff sempat bertanya, kenapa dua remaja berkenaan berada di situ. Ahamad Syamil kemudian memberitahu mereka menumpang di rumah sewa mereka bertiga kerana rumah remaja tersebut jauh, masing-masing berasal di Machang dan Kuala Krai.

Remaja perempuan yang berusia 18 tahun terbabit, bagaimanapun memberi alasan di rumahnya tiada ada air hingga memaksanya menumpang di situ. Dia juga mengaku baru sahaja mengenali tiga lelaki berkenaan melalui telefon.

Selepas pertimbangan maksimum, Zahari menjatuhkan hukuman denda sebanyak RM600 terhadap ketiga-tiga lelaki tersebut, manakala remaja perempuan berusia 17 tahun didenda RM800 dan RM900 terhadap remaja perempuan yang berusia 18 tahun.

Ini kesalahan kedua bagi kedua-dua remaja terbabit. Tahun lalu, tertuduh yang berusia 17 tahun itu pernah dihukum atas kesalahan sama, manakala tertuduh yang berusia 18 tahun pernah dituduh berkhalwat dengan dengan seorg lelaki.

tun faisal dot com

Posted: 31 Mar 2015 01:37 PM PDT

tun faisal dot com


#FAQ Soal Jawab #GST Bahagian III (106 Soalan) @ShaberyC @AhmadMaslan

Posted: 31 Mar 2015 12:31 AM PDT




106 Soalan-Jawapan Mengenai GST



Nota: Kebanyakan soalan telah dijawab sebelum ini di dalam FAQ GST Bahagian I dan FAQ GST Bahagian II. Bagaimanapun oleh kerana ada di kalangan pihak tertentu masih gagal memahami CBP atau GST dengan baik, soalan-soalan dan jawapan yang diberikan oleh pihak Kastam, Kementerian Kewangan dan KPDNKK kepada soalan-soalan ini disiarkan tanpa sebarang perubahan dan suntingan.


1. Kerajaan telah menyusun dan mengumumkan senarai barangan dimana harga runcit akan berkurang dengan adanya implimentasi GST disebabkan perubahan dari SST kepada GST, bilakah kita boleh menjangkakan ia akan berlaku?

KPDNKK telah menerbitkan dan mengedarkan 6 panduan harga pengguna mengikut zon kepada umum yang menunjukkan peratusan perubahan harga barang. Buku ini boleh diperolehi secara percuma dari ibu pejabat KPDNKK, pejabat KPDNKK negeri atau dimuat turun dari laman web KPDNKK melalui pautan http://ebook.kpdnkk.gov.my/.

Apabila GST dilaksanakan dan bergantung kepada kesediaan peniaga untuk memindahkan penjimatan kos membuat (pass down the cost saving) lanjutan daripada tuntutan cukai input ke atas pembelian bagi tujuan perniagaan. Kenaikan harga barang dan perkhidmatan bukan disebabkan oleh cukai semata-mata. Kenaikan harga lazimnya berpunca daripada permintaan dan penawaran terhadap sesuatu barang dan perkhidmatan dalam pasaran.

2. Adakah 10% SST akan dihapuskan selepas GST 6% dilaksanakan mulai 1 April ini?

Ya, SST (Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan) dimansuhkan mulai 1 April 2015 Oleh itu dua cukai yang ada sekarang akan digantikan dengan satu sahaja. Nota tambahan: Cukai Jualan telah diperkenalkan sejak tahun 1972 (Akta Cukai Jualan 1972).

Perintah Cukai Jualan 2012 menetapkan kadar Cukai Jualan adalah 10%, melainkan barangan dalam Jadual 1, misalnya bahanbahan mentah sebanyak 0%. Jadual 2, misalnya untuk makanan dan buahbuahan sebanyak 5%, Jadual 3, minuman berproses sebanyak 20% dan Jadual 4, untuk bahan petroleum dan diesel, berkadar spesifik. Cukai ini telah dimasukkan ke dalam kos harga barang dan pengguna membayar cukai tersebut tanpa disedari. Cukai Perkhidmatan telah diperkenalkan sejak tahun 1975 (Akta Cukai Perkhidmatan 1975) pada kadar 5%. Kadar ini kemudiannya dinaikkan kepada 6% pada tahun 2011. Kedua-dua Cukai Jualan dan Perkhidmatan akan digantikan dengan GST pada kadar 6%.

3. Bagi Syarikat-syarikat yang memperoleh pulangan mencecah RM500K tahun lepas tetapi tidak dijangka untuk mencapai jumlah tersebut pada tahun ini, adakah mereka harus mendaftar dan mengutip GST?

Syarikat tersebut tidak perlu mendaftar dan tidak boleh mengenakan GST.

4. Sama juga mengenai syarikat-syarikat yang berada pada garis sempadan, apa yang patut mereka lakukan dan bagaimana kerajaan bercadang untuk menangani isu ini supaya ia adil kepada mereka dan pengguna?

5. Adalah difahamkan bahawa kes-kes yang berada pada garis sempadan digalakkan untuk mendaftar dan mengutip GST jika pulangan mereka tidak mencecah RM500K, kemudian bagaimana?

Sekiranya perolehan tahunan sesebuah syarikat tidak mencapai nilai ambang (threshold RM500,000), syarikat tersebut mempunyai pilihan sama ada terus kekal dengan status tidak berdaftar atau boleh mendaftar secara sukarela. Selepas pendaftaran diluluskan, syarikat perlu terus kekal dalam sistem GST untuk tempoh tidak kurang dari 2 tahun.

6. Mengapa kerajaan mengurangkan peratusan cukai korporat daripada 25% kepada 24% kerana itulah hasil penting kerajaan dan mencaj GST 6%?

Tujuan utama GST ialah untuk mempelbagaikan sumber pendapatan negara. Satu dari kaedah untuk mencapai tujuan tersebut ialah mengurangkan pengantungan kepada cukai-cukai langsung (direct taxes) seperti cukai korporat. Pengurangan cukai korporat dapat menggalakkan pelabur asing untuk membuka perniagaan di Malaysia dan menwujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.

7. Adakah gaji minimum akan dikaji semula dan dinaikkan gaji yang mencukupi untuk kelangsungan hidup, sebelum melaksanakan GST? Berapakan kenaikan itu?

Adalah menjadi dasar kerajaan dibawah ETP untuk mencapai status negara berpendapatan tinggi, yakni pendapatan per kapita dari RM23,700 pada tahun 2009 kepada RM48,000 pada tahun 2020.Oleh itu Kerajaan akan menjalankan Kajian gaji minima secara berterusan dan bergantung kepada kedudukan ekonomi negara.

8. Mengapa tidak dikekalkan senarai barangan dan perkhidmatan yang dikenakan SST sama dengan GST? Mengapa ia perlu diperluaskan kepada barangan dan perkhidmatan yang tiada cukai sebelum ini?

GST merupakan langkah penyusunan semula sistem percukaian Negara. Ini secara tidak langsung melibatkan perluasan skop cukai dan menghapuskan elemen cukai berganda yang ada dalam SST.Pengguna akan membayar harga yang lebih berpatutan bagi kebanyakan barang dan perkhidmatan berbanding dengan SST.

 9. Apakah mekanisma yang akan diambil kerajaan untuk mengekangkan kenaikan harga akibat GST?

Kerajaan akan mengambil langkah-langkah yang tegas bagi memastikan peniaga tidak mengambil kesempatan dengan menggunakan GST sebagai alasan untuk menaikkan harga barang bagi tujuan membuat keuntungan secara berlebihan. Antara langkah-langkah yang akan diambil oleh Kerajaan adalah melaksanakan sepenuhnya Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, memperhebatkan penguatkuasaan melalui penubuhan Majlis Harga Negara, penerbitan Panduan Harga Pengguna, di samping menjadikan pasaraya sebagai penanda aras harga (price setter). Bagi memastikan peniaga mematuhi peraturan yang ditetapkan, pengenaan denda dan penalti yang lebih berat akan dikenakan.

10. Mengapa barangan harian seperti tin sardin dikenakan GST 6%, manakala udang galah dikecualikan GST?

Udang galah diklafikasikan sebagai bahan makanan asas dibawah "crustaceans" yang berkadar sifar. Manakala tin sardin diklasifikasikan sebagai bahan makanan yang telah diproses dan dikenakan kadar GST 6%.

11. Bagaimana hasil daripada GST akan digunakan untuk orang awam? Sila nyatakan.

Semua hasil negara termasuk hasil daripada GST dimasukkan ke dalam Kumpulan Wang Disatukan (Consolidated Fund). Dana dari Consolidated Fund digunakan untuk pentadbiran dan kemajuan negara. Pecahan untuk perbelanjaan untuk orang awam dalam Bajet 2015 adalah seperti berikut:

 program perguruan dan pembelajaran – RM60.0 bilion

 perkhidmatan dan kemudahan kesihatan – RM23.3 bilion

 Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) – RM4.9 bilion

 kemudahan dan infrastruktur – RM4.5 bilion

 biasiswa kerajaan – RM3.0 bilion  keluarga miskin, kanak-kanak, warga emas, orang kurang upaya – RM1.2 bilion

 bantuan buku 1Malaysia – RM325 j

12. Bank Dunia mengatakan bahawa cukai pengguna seperti GST adalah regresif dan memberi kesan paling teruk kepada yang miskin. Dalam keadaan sedemikian, mengapa kerajaan mahu melaksanakan GST?

Secara am, GST boleh diiktirafkan sebagai cukai regresif tetapi model GST boleh diubahsuai untuk dijadikan sistem cukai progresif dengan kaedah kadar-sifar, pengecualian dan pelepasan. Pengalaman dari Vietnam dan Ethiopia telah membuktikan keberkesanan GST yang telah diubahsuai. 4 Malaysia yang agak lewat melaksanakan GST berpeluang untuk meniru model GST progresif yang telah dilaksanakan di negara-negara lain. Berdasarkan kajian telah dilakukan oleh IMF, model GST Malaysia adalah progresif kerana kebanyakkan barang dan kemudahan asas tidak dikenakan GST. Bank Dunia juga telah memberi pengiktirafan GST di Malaysia adalah yang paling terbaik di dunia.

13. Masih terdapat 17000 firma yang menunggu untuk didaftarkan untuk GST, ini adalah jumlah yang besar untuk berurusan dalam masa dua minggu sebelum pelaksanaan GST ini. Bagaimanakah anda kerajaan dapat menyelesaikan perkara ini?

Angka tersebut telah berkurangan dan kebanyakkannya adalah permohonan oleh peniaga yang nilai ambangnya kurang daripada RM 500,000.

14. Tidakkah anda terfikir, jika kerajaan menghukum dan mendenda perniagaan yang tidak berdaftar di bawah GST, akan berpindah ke negara lain untuk melabur?

Setiap Negara mempunyai undang- undang yang perlu dipatuhi. Hanya syarikat yang tidak mematuhi undang- undang akan dikenakan tindakan.

15. Perniagaan di Malaysia adalah baik dan membuat keuntungan besar jadi mengapa kadar cukai korporat mereka sedang dikurangkan?

Ini adalah salah satu strategi kerajaan untuk meningkatkan daya saing dan menggalakkan pelabur asing kekal di Malaysia. Strategi ini juga telah dilaksanakan oleh negara-negara lain seperti Thailand, Singapura, dan lainlain.

16. Menurut laporan juruaudit agung tahunan ini, kerajaan hilang wang setiap tahun kerana ketirisan. Apakah jaminan bahawa hasil GST tidak akan dikendalikan mengikut nasib yang sama?

GST adalah salah satu strategi untuk mengekang ketirisan hasil Negara.

17. Adakah kaum kerabat seperti sultan/raja dan keluarga mereka membayar cukai?

Di bawah Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pelepasan) 2014, Yang Di Pertuan Agong, sultan-sultan, Undang-Undang Negeri Sembilan, YDP Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak diberi pelepasan dari GST untuk 5 semua barangan, kecuali petrol, untuk kegunaan peribadi dan rasmi. Namun kaum kerabat sultan / raja tidak terkecuali daripada membayar cukai.

18. Sebelum pelaksanaan GST, rakyat akan mempunyai kecenderungan untuk menyimpan barang-barang yang boleh menyebabkan kekurangan makanan atau barang keperluan bekalan. Apakah tindakan kerajaan untuk mencegah kejadian ini?

Rakyat tidak perlu menyimpan stok makanan berlebihan kerana barang keperluan asas dikenakan GST pada kadar sifar. Walaubagaimana pun, jika peniaga-peniaga menyimpan barang secara berlebihan untuk tujuan memanupulasikan harga, KPDNKK akan mengambil tindakan dibawah Akta Bekalan Barangan 1961.

19. Adakah kerajaan akan menubuhkan satu jawatankuasa untuk mengawasi dan mengawal pengurusan GST untuk mengelakkan pembaziran seperti projek KLIA2 yang bermula dengan RM1.5 bilion dan berakhir dgn RM4.5 bilion?

Kerajaan telah menubuhkan Public Account Committee (PAC). untuk mengawasi dan mengawal projek-projek kerajaan bagi mengelak pembaziran termasuk pengurusan GST.

20. Polisi Kesihatan Kebangsaan Malaysia 2006 menyatakan semua jenis ubat perlu dikecualikan cukai untuk memastikan pesakit mempunyai akses kepada ubat-ubatan. Ini bercanggah dengan keadaan semasa di mana GST dikenakan. Bagaimana pula sekarang cukai GST akan dikenakan kepada ubat-ubatan?

Terdapat kira-kira 4215 jenis ubat-ubatan tidak dikenakan GST seperti yang disenaraikan dalam Senarai Ubat Penting Kebangsaan yang boleh diperolehi di dalam Portal GST.Senarai ubatan berkadar sifar boleh dilihat melalui link di laman web Kastam.

Hanya ubatan yang tidak termasuk dalam senarai tersebut dikenakan GST.

21. Adakah pembelian rumah akan dikenakan cukai GST? Bagaimana dengan rumah kos rendah?

Pembelian semua jenis rumah kediaman termasuk rumah kos rendah tidak dikenakan GST.

22. Adakah penggunaan kad kredit akan dikenakan Cukai GST?

Cukai perkhidmatan RM50 terhadap pemegang kad utama dan RM25 bagi setiap kad tambahan yang telah dikenakan mulai 1 Januari 2010 akan dihapuskan mulai 1 April 2015. GST hanya dikenakan ke atas yuran tahunan kad kredit dan caj perkhidmatan jika dikenakan. GST juga tidak akan dikenakan ke atas caj bayaran lewat dan caj kewangan. Nota 1: Caj bayaran lewat merujuk kepada caj apabila pemegang kad gagal membayar jumlah yang sepatutnya sekurang-kurangnya bayaran bulanan minimum sebelum tarikh tamat tempoh. Nota 2: Caj kewangan adalah caj yang dikenakan ke atas pemegang kad terhadap baki yang belum dijelaskan pada atau sebelum tarikh tamat tempoh.

23. Adakah ini bermaksud, pengguna perlu bayar Cukai GST 6% bagi apaapa barangan yang dibeli menggunakan kad kredit dan selepas itu bila hendak membayar bil kad kredit, 6% lagi cukai GST perlu dibayar kerana menggunakan kad kredit?

Perkhidmatan kad kredit dan kad caj tidak dikenakan GST, begitu juga jumlah transaksi menggunakan kad kredit dan kad caj tidak dikenakan GST. Pembayaran bil kad kredit juga tidak dikenakan GST. GST hanya dikenakan ke atas yuran tahunan kad kredit dan caj perkhidmatan jika dikenakan.

24. Adakah pengeluaran wang di ATM akan dikenakan cukai GST?Bagaimana 6% akan dikira?

Perkhidmatan pengeluaran wang di ATM di bank yang sama tidak dikenakan GST. Hanya perkhidmatan MEPS ia itu pengeluaran wang di ATM antara bank dikenakan GST. GST 6% di kenakan pada caj RM1 untuk perkhidmatan MEPS.

25. Adakah petrol dan diesel akan dikenakan cukai GST?

Pembekalan Ron 95 dan Diesel kepada pengguna tidak dikenakan GST

26. Adakah LPG (natural gas) akan dikenakan cukai GST?

Pembekalan Liquefied Petroleum Gas (LPG) bersukatan 14kg ke bawah tidak dikenakan GST.

27. Adakah penggunaan khidmat pajak gadai akan dikenakan cukai GST?

GST dikenakan ke atas caj perkhidmatan untuk urusan pajak gadai.

28. Adakah cukai GST akan dikenakan apabila kita buat pinjaman perumahan atau sewa-beli kenderaan?

GST dikenakan ke atas caj perkhidmatan untuk urusan pinjaman perumahan atau sewa beli kenderaan. Namun perkhidmatan pinjaman perumahan dan pinjaman kenderaan yang dibekalkan oleh agensi kerajaan tidak dikenakan GST.

29. Adakah kita boleh mengandaikan yang barangan yang tidak dinyatakan dalam buku panduan GST, kerajaan tidak akan dikenakan cukai GST?

Buku panduan yang dikeluarkan adalah sebagai panduan peniaga kedai runcit dan pengguna sahaja dan ianya tidak meliputi keseluruhan barangan. Hanya barangan yang disenaraikan dalam Perintah CBP (Pembekalan Berkadar Sifar) 2014, Perintah CBP (Pembekalan Dikecualikan) 2014 dan pelepasan Perintah CBP ( Pelepasan) 2014 yang tidak dikenakan GST.

30. Adalah dikatakan barangan zero-rated dan barangan yang akan dikecualikan boleh dikaji semula oleh kementerian yang berkenaan bersama Kastam. Apakah kayu ukur atau pun kriteria untuk sesuatu barangan untuk dijadikan zero-rated @ dikecualikan cukai GST? Bagaimanakah proses kaji semula akan dilakukan?

Pertimbangan dibuat berdasarkan sama ada barang atau perkhidmatan tersebut adalah merupakan barangan keperluan asas rakyat Malaysia atau perkhidmatan kritikal. Kajian semula dilakukan mengikut keperluan.

31. Adakah perkhidmatan kesihatan swasta dikenakan cukai GST? Kalau ada pengecualian, aspek apa yang ada pengecualian?

Perkhidmatan kesihatan swasta yang menepati syarat yang ditetapkan di bawah Perintah CBP (Pembekalan dikecualikan) 2014 adalah dikecualikan GST.

32. Adakah pendidikan swasta dikenakan Cukai GST?

Kalau ada pengecualian, aspek apa yang ada pengecualian? Pendidikan swasta yang menepati syarat yang ditetapkan di bawah Perintah CBP (Pembekalan dikecualikan) 2014 adalah dikecualikan GST.

33. Siapakah yang mendapat manfaat paling besar dan yang paling rugi apabila GST dilaksanakan?

Pada keseluruhannya, rakyat dan negara akan mendapat manfaat paling besar dari pelaksanaan GST melalui kemudahan prasarana, infrastruktur, pendidikan, dan kesihatan.

34. Mengapa organisasi bukan berlandaskan keuntungan perlu dicukai dalam sistem GST walhal mereka bukanlah entiti komersial?

Organisasi yang membekalkan pembekalan bercukai sahaja dan melebihi nilai ambang 500 ribu yang perlu berdaftar dengan GST.

35. Badan amal dan agensi awam antarabangsa adalah dikecualikan cukai dan adakah mereka boleh mendapatkan pengecualian cukai selepas GST?

Perolehan barang, kecuali petroleum oleh Badan Amal Swasta (Private Charitable Entity) dan Orang yang berhak untuk keistimewaan diplomatik di bawah Ordinan Diplomatik 1949 dan Akta Keistimewaan Diplomatik (Konvensyen Vienna) 1966 (Person Entitled To Diplomatic Privileges Under The Diplomatic Ordinance 1949 and Diplomatic Privileges (Vienna Convention) Act 1966) diberikan pelepasan cukai tertakluk kepada syaratsyarat yang ditetapkan di bawah Perintah CBP (Pelepasan) 2014.

36. Adakah mana-mana negara yang melaksanakan GST Berjaya mengurangkan jurang antara kaya-miskin?

Tiada kaĵian sedemikian pernah dibuat.

37. Sila terangkan apakah manfaat GST pada jangka masa pendek untuk isi rumah yang berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan.

Penambahan amaun BRIM memberi kesan yang besar kepada tanggungan isi rumah yang berpendapatan rendah.

38. Berapa lamakah masa yang diambil oleh pembekal, pemborong dan peruncit untuk mendapatkan kembali GST yang ditanggung dalam proses input?

Pulangbalik cukai akan dibuat dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penyata GST dikemukakan secara atas talian atau 28 hari bekerja bagi penyata yang diterima secara manual dengan syarat syarikat mengemukakan maklumat yang lengkap.

39. Apakah strategi kerajaan untuk memastikan harga barangan yang berpatutuan sementara perniagaan memperoleh kembali GST?

GST bukan merupakan kos kepada peniaga. Cukai input yang dibayar oleh peniaga dibenarkan untuk dibuat pelarasan dengan cukai output yang dipungut oleh syarikat.

Langkah kerajaan adalah:

 Menjalankan Operasi Catut supaya peniaga-peniaga tidak mengambil kesempatan menaikkan harga secara tidak berpatutan.

 Menyediakan talian komputer untuk pengguna membuat aduan terhadap mana-mana peniaga yang menaikkan harga dengan tidak munasabah.

 Menyediakan kemudahan melalui komputer untuk penggunapengguna menyemak sama ada mana-mana penjual berhak mengenakan GST.

40. Ekonomi dipacu oleh kuasa memberi rakyat, dengan GST kuasa membeli akan berkurangan. Adakah itu bermakna kita sedang mengalami kemelesetan ekonomi? Adakah anda mempunyai strategi untuk meningkatkan kuasa membeli?

Dengan GST kuasa membeli tidak akan berkurangan ini adalah kerana sebahagian besar barang makanan asas dan perkhidmatan kritikal kepada rakyat adalah tidak dikenakan GST. GST menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan dengan kadar yang lebih rendah dan peniaga berdaftar layak untuk menuntut balik cukai input yang dibayar. Ini dapat mengurangkan kos dalam menjalankan perniagaan dan mengimbangi harga barang dan perkhidmatan di pasaran. Selain itu, bagi meringankan tanggungan cukai dengan perlaksanaan GST, kerajaan telah memperuntukkan penambahan bayaran BRIM kepada isirumah yang pendapatan kurang daripada RM4000 sebulan. Kerajaan juga telah memberi rebat cukai pendapatan sebanyak 1%-3% kepada golonggan berpendapatan sederhana dan tinggi. Semua langkah di atas akan meningkatkan kuasa membeli rakyat.

41. Syarikat yang perniagaannya untuk satu tahun yang kurang daripada RM500,000 tidak perlu mendaftar kepada pihak Kastam dan membayar GST. Bagaimana pula jika suatu barangan yang sama dibekalkan oleh satu syarikat lain yang mempunyai jumlah bisnes melebihi RM500,000 yang berdaftar dengan Kastam dan syarikat yang dikecualikan itu?

42. Adakah barangan yang sama dari syarikat yang lain akan dikenakan cukai berbeza?

Barang yang dijual oleh perniaga berdaftar dikenakan GST. Manakala, barang yang sama juga dijual oleh peniaga yang tidak berdaftar GST tidak dikenakan GST tetapi dalam harga barang tersebut telah dimasukkan unsur GST. Oleh itu, harga atas barang berkenaan yang dijual oleh kedua-dua peniaga ini adalah tidak jauh berbeza dengan andaian lain-lain kos peniagaan dan margin keuntungan adalah sama.

43. Apakah kadar inflasi sekarang dan kadar inflasi selepas 1 April 2015?

Adakah pihak kerajaan sudah membuat anggaran ini? Kadar inflasi semasa dalam lingkungan 3%, Kerajaan telah menggangarkan bahawa kadar inflasi akan meningkat sebanyak 1% selepas pelaksanaan GST.

44. Apakah justifikasi menetapkan permulaan kadar GST pada 6%? Kenapa ianya tidak dimulakan pada kadar yang lebih rendah?

GST menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan (SST) yang dikenakan pada kadar 5%, 6%, 10% dan spesifik. Pelaksanaan GST perlu mengambilkira kutipan hasil di bawah (SST) dan bantuan-bantuan yang perlu disalurkan kepada rakyat yang kurang berkemampuan. Disamping itu, model GST Malaysia juga perlu menentukan impak minimal kepada Rakyat secara keseluruhan dengan mengenakan GST pada kadar sifar untuk barangan dan perkhidmatan asas yang digunakan oleh rakyat. Kadar 6% merupakan antara yang terendah di dunia.

45. Adakah pembelian yang dibuat oleh pihak Kerajaan ataupun GLC juga dikenakan GST?

Pembelian barang selain petroleum dan kereta oleh Kerajaan Persekutuan dan negeri tidak tertakluk kepada GST melalui pelepasan di bawah Perintah CBP (Pelepasan) 2014. Namun, perolehan perkhidmatan oleh Kerajaan Persekutuan dan negeri tertakluk kepada GST. Semua pembelian barang dan perkhidmatan oleh Government-Linked Company (GLC) tertakluk kepada GST. 11

46. Untuk mematuhi regim GST, semua jualan dan belian mestilah direkodkan dan penyimpanan invois dan resit adalah amat penting untuk perniagaan. Bagaimana pula jika sesuatu perniagaan dan pembeli membuat transaksi tanpa rekod demi untuk mengelakkan kesukaran ini. Maka adakah GST ini akan menyebabkan pasaran gelap bermaharajalela? Bagaimana kerajaan akan mengawal perkara ini?

GST merupakan salah satu cara untuk mengurangkan pasaran gelap kerana peniaga yang mempunyai rekod jualan dan pembélian yang kemaskini melayakkan peniaga untuk mendapat pelbagai kemudahan seperti menuntut cukai input dan pinjaman bank. Jika orang berdaftar membeli dari pasaran gelap, mereka tidak layak untuk menuntut apa-apa cukai input dan ini akan meningkatkan kos perniagaannya.

48. Adakah pengecualian GST akan diberikan kepada golongan berikut: OKU, warga emas, penganggur, miskin tegar?

Model GST Malaysia telah mengambilkira keperluan ke semua golongan rakyat dengan tidak mengenakan cukai ke atas barangan asas dan perkhidmatan asas yang dikecualikan termasuklah pengangkutan awam, kesihatan dan pendidikan. Selain itu, bagi keperluan OKU, pembelian peralatan bantuan seperti kaki palsu, kerusi roda, tongkat, alat bantuan pendengaran dan sebagainya layak untuk diberikan pelepasan daripada pembayaran GST melalui Perintah GST (Pelepasan) 2014. Kementerian Kewangan akan membuat kajian dan pertimbangan dari semasa ke semasa jika terdapat lain-lain keperluan kritikal kepada rakyat yang tidak berkemampuan.

52. Adakah menteri-menteri juga akan membayar GST seperti rakyat biasa kerana banyak perbelanjaan mereka disubsidi oleh pembayar cukai?

Menteri-menteri adalah tidak terkecuali daripada membayar GST ke atas setiap perbelanjaan mereka seperti rakyat biasa.

54. Hanya insurans hayat sahaja dinyatakan bebas cukai GST. Bagaimana pula dengan insurans kemalangan diri, penyakit kritikal, perubatan dan kesihatan?

Secara umum perkhidmatan insuran adalah tertakluk kepada GST. Namun, insuran hayat dikecualikan daripada dikenakan GST kerana ia berbentuk simpanan dan pelaburan untuk masa hadapan.

55. Kenapakah tambang pengangkutan awam naik sebanyak 23%-67% yang sepatutnya berkurangan setelah dipotong dari SST?

Kenaikan tambang pengangkutan awam yang didakwa meningkat dari 23% ke 67% tiada kaitan dengan pelaksanaan GST. Berdasarkan kajian, kesan GST ke atas kos perkhidmatan pengangkutan awam adalah minimum memandangkan pengangkutan awam dikecualikan daripada GST dan kadar GST adalah lebih rendah daripada SST. Kadar kenaikan tambang teksi sudah diusul kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dan dikaji sejak beberapa lama dahulu iaitu sebelum pelaksanaan GST.

58. Jabatan Kastam Diraja telah dilabel sebagai salah satu agensi kerajaan paling korup. Bagaimana kerajaan boleh meletakkan kepercayaan kepada pejabat Kastam untuk mengutip GST?

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) merupakan Agensi yang dipertanggungjawab untuk mentadbir cukai jualan dan cukai perkhidmatan sejak dikuatkuaskan pada 1970an.SST akan dimansuhkan dan dugantikan oleh GST mulai 1 APRIL 2015 maka sewajarnya GST ditadbir urus oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) juga. Jabatan sentiasa mengambil langkah membendung amalan tidak berintegriti di kalangan anggota jabatan dengan melaksanakan nilai-nilai murni,pusingan kerja (job rotation) dan mengenakan tindakan disiplin ke atas pegawai yang tidak mematuhi etika kerja dan peraturan-peraturan penjawat awam.

60. Kerajaan tidak boleh melaksanakan GST tanpa mekanisme kawalan dan auditan bersedia, dan tidak mempunyai mekanisme tersebut ketika ini. Bayangkan jumlah penipuan dan duit kopi yang akan diperolehi oleh juruaudit kerajaan sekiranya berlaku. Apakah langkah-langkah yang diambil untuk mengelakkan perkara ini?

GST merupakan sistem berasaskan penilaian kendiri (self assessment) dengan itu memerlukan sistem pengurusan risiko yang komprehensif dan mantap bagi memantau pembayaran cukai oleh mereka yang berdaftar. Sistem ini mengurangkan interaksi antara pegawai jabatan dengan peniaga dan sekaligus mengurangkan peluang penyelewengan di kalangan juruaudit. Sistem ini juga dibina lengkap dengan kelulusan berperingkat agar semua tindakan direkodkan dan dikawal oleh para penyelia.

61. Kebanyakan peruncit tidak langsung pernah merekodkan transaksi buat kali pertama. Bagaimana kerajaan dapat melaksanakan GST (kecuali pada supermarket dan retailers) kebanyakan perniagaan di Malaysia adalah dalam tunai dan tidak mengeluarkan invois dan sistem data. Hanya mereka yang mempunyai rekod yang baik dapat mengisi data mereka dengan baik kerana tiada kepakaran audit. Jadi mengapa perlu GST?

GST tidak boleh dikaitkan dengan amalan perniagaan. GST pada hakikatnya membantu peniaga memperbaiki sistem rekod penjualan dan pembelian yang lebih efisyen (good business practice) bagi memudahkan mereka mengenalpasti kos sebenar yang ditanggung dan keuntungan sebenar yang diperolehi.

63. Bagi satu barangan yang dikecualikan GST, pekedai telah kenakan GST. Apakah yang patut saya lakukan? Bagaimana saya boleh mendapat kembali wang saya?

Hanya pekedai yang sudah berdaftar yang ada hak kenakan GST kepada harga barang. Pengguna boleh menyemak status pekedai sama ada berdaftar GST atau tidak melalui laman sesawang Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berikut http://gstmalaysiainfo.com/bagaimana-cara-untukmenyemak-status-gst/ Pengguna boleh melaporkan kepada JKDM kes pekedai yang tidak berdaftar GST tetapi mengenakan GST kepada harga barang. Aduan boleh dibuat melalui hotline 1-300-888-500, helpdesk atau di link berikut: http://aduan.customs.gov.my Pengguna juga boleh memfailkan aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna untuk mendapatkan wangnya kembali,

64. Berapa jumlah syarikat untuk yang mempunyai pendapatan lebih daripada RM500,000 sebelum GST telah menutup perniagaan mereka untuk elak GST?

Tiada maklumat dan diluar bidang kuasa JKDM.

66. Adakah barangan keagamaan seperti kitab suci dan barang sembahyang dikenakan GST?

Kitab suci tidak dikenakan GST tetapi barang sembahyang tertakluk kepada GST, sama seperti sekarang ia dikenakan cukai jualan

67. Adakah perkhidmatan LRT dan Komuter akan dikenakan cukai GST?

Perkhidmatan LRT dan Komuter dikecualikan dari GST.

68. Adakah kos penyelenggaraan untuk flat kos rendah dan apartment dikecualikan GST?

Kos penyelengaraan untuk semua perumahan di bawah hakmilik strata adalah dikecualikan dari GST.

69. Adakah perkhidmatan bas sekolah akan dikenakan cukai GST?

Perkhidmatan bas sekolah dikecualikan dari GST.

70. Bolehkah kadar 6% GST itu dinaikkan bila –bila masa? Apakah kriteria untuk meningkatkannya?

Cukai jualan telah diperkenalkan pada tahun 1972 manakala cukai perkhidmatan pada tahun 1975. Sejak dari itu, kenaikan kadar cukai jualan hanya berlaku sekali sahaja selepas 10 tahun pelaksanaannya iaitu pada tahun 1982 dari kadar 5% kepada 10%. Manakala kenaikan kadar cukai perkhidmatan dari 5% kepada 6% hanya berlaku pada tahun 2011 selepas 36 tahun pelaksanaannya. Jika dibandingkan dengan negara-negara yang telah melaksanakan CBP seperti Australia, Jepun dan Singapura, didapati kenaikan kadar cukai hanya berlaku setelah beberapa tahun pelaksanaan CBP. Keadaan ini dipengaruhi oleh faktor seperti kestabilan ekonomi, kemantapan sistem CBP, penerimaan rakyat yang sangat tinggi serta impak terhadap pengguna mempengaruhi kenaikan kadar cukai

71. Bagi barangan dan perkhidmatan yang akan wujud pada masa depan, adakah GST akan dikenakan dan bagaimana ia ditentukan?

Sama ada barang dan perkhidmatan yang akan wujud pada masa depan akan tertakluk kepada GST bergantung kepada kategori barang dan perkhidmatan tersebut sama ada ianya tertakluk kepada GST. Jika kategori barang dan perkhidmatan tersebut tidak tersenarai di dalam Perintah CBP (Pembekalan Berkadar Sifar) 2014 atau Perintah CBP (Pembekalan Dikecualikan) 2014 maka ia tertaluk kepada GST.

72. Adakah perkhidmatan tandas awam dikenakan cukai GST?

Perkhidmatan tandas awam yang dibekalkan oleh orang berdaftar GST tertakluk kepada GST.

73. Adakah pakaian sekolah dikenakan GST?

Pembelian pakaian sekolah dari orang berdaftar GST tertakluk kepada GST sama seperti sekarang ia dikenakan cukai jualan.

74. Adakah alat-alat tulis yang digunakan di sekolah dikenakan GST?

Pembelian alat tulis dari orang berdaftar GST tertakluk kepada GST sama seperti sekarang ia dikenakan cukai jualan.

75. Dalam konteks mewujudkan masyarakat celik IT, adakah GST dikenakan bagi pembelian komputer?

Pembelian komputer dari orang berdaftar GST tertakluk kepada GST.

78. BRIM merupakan kaedah yang digunakan oleh kerajaan untuk membantu golongan miskin untuk menghadapi kesan GST. Bolehkan kita membatalkan GST supaya kerajaan tidak perlu membayar BRIM?

Tidak. Sebenarnya BR1M telah diperkenalkan sebelum GST dilaksanakan lagi.

79. Syarikat yang mempunyai auditor dalaman akan mampu untuk menanggung kos pentadbiran GST jika dibandingkan dengan syarikat kecil yang tidak mempunyai auditor dalam. Bagaimanakah kerajaan dapat membantu syarikat-syarikat kecil dengan pertambahan kos pentadbiran ini?

Kerajaan telah memberi bantuan dari segi handholding program (latihan percuma), bantuan dalam bentuk e-voucher untuk membantu PKS membeli perisian perakaunan patuh GST. PKS juga boleh datang pada bila-bila masa untuk mendapatkan konsultasi dan khidmat nasihat. Mereka juga layak mendapat elaun modal yang dipercepatkan dan insentif lain. Panduan-panduan GST juga disediakan untuk PKS memahami GST yang boleh dimuat turun dari laman web sesawang seperti berikut : a) Panduan Umum – http://gst.customs.gov.my/ms/rg/Pages/rg_gg.aspx b) Panduan Industri – http://gst.customs.gov.my/ms/rg/Pages/rg_ig.aspx c) Panduan Spesifik – http://gst.customs.gov.my/ms/rg/Pages/rg_sg.aspx 16

80. Oleh kerana barangan makanan adalah zero rated adakah ia bermakna tidak akan ada peningkatan harga barangan makanan?

Sepatutnya barang yang dikelaskan dalam barang kategori berkadar sifar tidak akan naik sekiranya faktor-faktor lain yang menentukan harga (cth. kadar pertukaran matawang, cuaca, perubahan permintaan dan penawaran) tidak berubah (Ceteris paribus). Ini adalah kerana cukai yang dikenakan semasa era SST menjadi kos kepada peniaga. Tetapi selepas era GST cukai input boleh dituntut kembali. Ini bermakna tidak akan ada elemen cukai di dalam barangan yang dikelaskan sebagai barang berkadar sifar.

81. Jika pengembalian semula GST ditangguhkan, adakah kerajaan akan membayar pampasan kepada syarikat untuk memastikan kos tidak dipindahkan kepada pengguna?

Pulang balik GST akan dibayar oleh kerajaan dalam tempoh 14 hari sekiranya penyata dikemukakan secara atas talian atau 28 hari sekiranya penyata dikemukakan secara manual dengan syarat permohonan adalah lengkap. Namun pembayaran pulang balik tidak akan dibayar sekiranya Ketua Pengarah Kastam mempunyai alasan yang kukuh nilai yang dituntut bukanlah nilai yang sepatutnya dituntut dan tiada pampasan akan diberi.

83. Beras dikecualikan GST, namun kos pengeluaran dan kos pengangkutan akan ada GST. Bukankah ia akan meningkatkan harga beras?

Beras adalah barang berkadar sifar. Iaitu tiada GST dikenakan. Tetapi semua GST yang dibayar ke atas input termasuk pengangkutan oleh pengeluar yang berdaftar GST boleh dituntut daripada kerajaan. Ini bermaksud GST bukanlah kos kepada pembekal beras yang berdaftar GST.

84. Sistem zakat mengambil cukai dari kaya untuk menolong yang miskin. Manakala GST adalah bertentangan iaitu cukai korporat dikurangkan satu peratus, cukai jualan barangan mewah dihapuskan dan GST dikenakan kepada semua. Bukankah ini bertentangan dengan sistem zakat dan haram?

Model GST di Malaysia adalah bersifat progresif bukan regresif. Iaitu bebanan cukai kepada golongan yang berpendapatan rendah adalah kurang berbanding dengan golongan berpendapatan tinggi.

85. Adakah tol akan dikenakan GST?

Tidak, tol merupakan pembekalan dikecualikan dari GST. Adakah tambah nilai Touch N Go dikenakan GST? Tidak, tambah nilai Touch N Go merupakan pembekalan dikecualikan dari GST Adakah parkir kereta akan dikenakan GST? Ya, Jika perkhidmatan parkir kereta disediakan oleh orang berdaftar GST.

86. Dikatakan pendidikan dikecualikan GST, namun mengapa kelas tuisyen dikenakan GST?

Hanya pendidikan asas dikecualikan dari GST tetapi tuisyen merupakan kelas tambahan. Namun, pusat tuisyen yang berdaftar GST boleh menuntut GST yang dibayar ke atas input untuk tujuan perniagaan.Ini bermaksud GST bukanlah kos kepada pusat tuisyen yang berdaftar GST.

87. Adakah servis kereta akan dikenakan GST?

Ya, Jika perkhidmatan servis kereta disediakan oleh orang berdaftar GST. 88. Sesetengah syarikat mengiklankan mereka akan menyerap cukai GST, adakah tindakan ini sah dan bukankah ia bertentangan dengan semangat GST? Sekiranya syarikat menyerap cukai GST, ia tidak bertentangan dengan semangat GST. Perundangan meminta peniaga memaparkan harga termasuk GST (GST inclusive price).

88. Sesetengah syarikat mengiklankan mereka akan menyerap cukai GST, adakah tindakan ini sah dan bukankah ia bertentangan dengan semangat GST?

Sekiranya syarikat menyerap cukai GST, ia tidak bertentangan dengan semangat GST. Perundangan meminta peniaga memaparkan harga termasuk GST (GST inclusive price).

90. Adakah perkhidmatan gunting rambut dikenakan GST?

Kebanyakan kedai gunting rambut adalah dibawah nilai ambang RM500,000. Oleh itu hanya kedai gunting rambut yang berdaftar GST sahaja yang akan mengenakan GST.

91. Mengapakah makanan yang dikategorikan sebagai makan golongan miskin seperti maggi mee dan sardin dikenakan GST?

Sekarang pun Maggi mee dan sardin yang ditinkan adalah tertakluk kepada cukai jualan. Namun, peniaga yang berdaftar GST boleh menuntut GST yang dibayar ke atas input untuk tujuan perniagaan. 18

94. Adakah pihak kastam ada melakukan pengiraan bagaimanakah harga 1000 barangan biasa selepas 1 April 2015?

Untuk membatalkan sebarang SST, kurangkan harga barangan pertengahan zero rated dan kemudian tambah GST untuk mendapatkan harga barangan yang berpatutan selepas GST diperkenalkan. Kajian akan dibuat selepas pelaksanaan GST

95. Jadi anda boleh memberikan kami senarai harga 1000 barangan biasa untuk KL-PJ untuk semasa dan selepas GST?

Jika anda menyerahkan kepada peniaga untuk menentukannya sendiri, mereka mungkin akan melebihkannya untuk GST. Dibawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011, peniaga dilarang mengaut keuntungan melampau. Tindakan dibawah bidang kuasa KPDNKK.

96. Adakah anda akan mengawal 350000 syarikat yang telah pun didaftarkan dengan GST?

Bagaimana pula 1 juta syarikat kecil yang kemungkinan besar akan menggunakan GST sebagai alasan untuk menaikkan harga barang? Ya. JKDM akan mengaudit syarikat yang berdaftar GST.Bagi mengawal kenaikan harga barang KPDNKK akan membuat pemantauan harga dari semasa ke semasa ke atas syarikat dan peniaga.

98. Bagaimanakah orang awam dapat membuat aduan jika mereka mengesyaki pegawai penguatkuasa kastam menerima rasuah dari ahli perniagaan?

Orang awam boleh membuat aduan kepada Ketua Pengarah Kastam (KPK) di link: http://aduan.customs.gov.my atau terus kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di link : www.sprm.gov.my/laporkanrasuah

Adakah pegawai penguatkuasa akan memakai tanda nama?

Pegawai penguatkuasa adalah dikehendaki untuk memakai tanda nama sepanjang waktu bertugas.

99. Berapakah jumlah jam dalam seminggu yang akan diambil untuk memasukkan segala data yang diperlukan untuk memasukkan input GST di dalam sistem komputer sekiranya perniagaan hanya mempunyai pulangan sebulan RM50k?

Bergantung kepada berapa banyak transaksi yang berlaku.

100. Jika seseorang itu tidak celik komputer dan memerlukan perkhidmatan luar untuk melakukan kerja-kerja memasukkan data GST ini, berapa kos yang ditanggung beliau dalam seminggu.

Ia bukanlah satu keperluan untuk memasukkan input GST melalui sistem komputer tetapi rekod perniagaan masih boleh disimpan secara manual selagi ianya mematuhi akta dan peraturan GST. IT biasanya dapat memudahkan urusan perniagaan berkaitan dengan GST.

101. Kastam seringkali menyatakan beras adalah cukai sifar. Adakah ini bermakna pesawah dapat mengutip kembali GST yang mereka bayar untuk baja dan racun serangga? Bagaimanakah mereka dapat melakukannya kerana mereka adalah petani kecil dengan jumlah pendapatan yang sedikit, mereka ini tidak berdaftar dengan kastam untuk GST?

Untuk pekebun kecil, Skim Kadar Rata disediakan bagi membolehkan petani kecil mendapat kembali GST yang telah dibayar oleh petani tersebut.

102. Jadi jika petani kecil tidak dapat menuntut kembali peningkatan harga barangan input, kemudian adakah pengilang beras akan menaikkan harga beras yang dibeli oleh mereka?

Ini adalah kerana harga beras di pengilang adalah ditetapkan oleh kerajaan. Jika tiada peningkatan harga beras di pengilang, maka petani kecil akan menderita pengurangan jumlah pendapatan mereka. Jika terdapat kenaikan harga, adalah ia akan mengakibatkan peningkatan harga beras? Subsidi beras akan dikekalkan oleh kerajaan. Beras termasuk barang kawalan harga oleh KPDNKK.

103. Bolehkah pengilang beras menuntut kembali input cukai bagi elektrik yang digunakan? Dan bagi pertukaran "spare parts" dan pembungkusan plastic?

Sekiranya beras tidak cukai sifar, adakah harga di peringkat pengilang akan naik? Tidakkah ini akan dipindahkan kepada pengguna pada akhirnya? Pembekalan beras adalah pembekalan berkadar sifar. Jadi, pengilang beras yang berdaftar boleh menuntut semua GST yang dibayar ke atas input untuk tujuan perniagaan.

104. Dari kilang kepada pemborong, adakah syarikat pengangkutan akan mengenakan GST kepada pemborong? Adakah pemborong dapat menuntut kembali sebagai cukai input? Jika pemborong dapat menuntut pelepasan cukai input, bukankah itu merupakan satu kekurangan kepada syarikat pengangkutan kecil yang tidak didaftar dengan GST?

Untuk syarikat ini, mereka tidak dapat memindahkan GST yang dibayar kepada pembelinya kerana mereka juga tidak boleh mengutip GST. Ya. Syarikat pengangkutan yang berdaftar GST akan mengenakan GST kepada pemborong.Pemborong boleh menuntut kembali GST yang dibayar sebagai input tax jika ia berdaftar GST. Bagi syarikat pengangkutan kecil yang tidak berdaftar, GST yang telah dibayar ke atas input akan terkandung dalam harga yang dijual.

105. Adakah ubatan berikut cukai sifar? Sulperazone (antibiotic yang digunakan untuk jangkitan yang serius), Simvastatin(untuk mengurangkan kolestrol), ubatan anti HIV

Ubat-ubatan yang tersenarai di dalam senarai Ubat-Ubatan Penting Kebangsaan (NEML) adalah berkadar sifar. 321 entiti kimia meliputi 4215 jenama berkadar sifar.

106. Banyak doktor persendirian menyewa ruang klinik dari hospital swasta. Adakah pihak hospital akan mengenakan cas GST untuk penyewaan ini/Bagaimana pula perkhidamtan yang "dibeli" oleh doktor-doktor persendirian ini dari hospital. Sebagai contoh: ujian, xray, ubatan? Tidakkah semua ini dikenakan GST?

Hospital swasta akan mengenakan GST ke atas penyewaan ruang klinik. Ubatan yang berada dalam senarai NEM tidak dikenakan GST. Perkhidmatan dan X-ray dikecualikan dari GST.

Duke of UMNO

Posted: 31 Mar 2015 01:11 PM PDT

Duke of UMNO


AWAT PENIAGA ZAMAN NI TAK MAU CONTOHI PENIAGA YANG BAGUIH NI?

Posted: 31 Mar 2015 02:03 AM PDT


Secara peribadi, memang saya pun terkesan dengan GST... saya rasa, makcik Limah dengan pakcik Haron kat Kampung Pinang Sebatang tu pun terkesan jugak dengan GST... 

Itu pun kalau kami beli barangan kehendak la... kalau barang keperluan rasanya tak kena bayar GST... kalau tekak rasa nak minum kat Starbuck tu... terkenangkan GST terus tak jadi... heh!

Tapi saya salute la dengan Mydin ni... orang business lain dok sebok kira GST kat syarikat masing-masing, Mydin selamba ja serap GST tu ke syarikat depa.... maksudnya, kalau beli barang kat Mydin memang tak kena GST la maksudnya, kan? 



Saya nak tanya la tauke-tauke yang kaya raya tu... kenapa tak buat macam Mydin? Selama ni depa untung lebih dari 20%... untung berjuta-juta... untung berbilion-bilion... apalah sangat nak tanggung bayar GST yang 6 peratus tu... tak rugi aihhh....

Nak untung besar? Hmmmm... tunggu laaa... jangan pandang rendah kuasa pembeli macam kami... kalau kami dah tak shopping kat supermarket hangpa nanti jangan marah tauuuu... heh!

Kalau Mydin yang jual barang-barang kos rendah tu boleh buat, takkan la pasaraya terkemuka di donia ni tak mampu buat kotttt??? Saya yakin Mydin takkan bankrap sebab tolong rakyat...kan?

BILA BENDA NI NAK SAMPAI KE KEDAHHHH...???

Posted: 31 Mar 2015 12:03 AM PDT

Saya nak tanya.... perkara ni betul-betul saya nak tanya....kenapa tak buat di Kedah dulu...kenapa...? kenapa? kenapaaaa?

Pasai apa buat kat Kelantan, Pahang dan Terengganu dulu? Kenapa start kat Pantai Timur dulu?

Awat Kedah ni tak beshhh ka? Alaaaaaaa....


Cuba baca kat sini... sesak napas Astro di buatnya... heh!

Saya bukan apa... dah tak larat dah nak bayar Astro... dah la gaji tak seberapa... kalau masuk je di Kedah... kompom saya pulangkan balik dekoder dengan piring Astro tu...insyaAllah... heh!

Dah la mahal... kengkadang ada iklan lak tu.. lepas tu dok ulang tayang cerita yang serupa sampai berbulan-bulan... service kalau hujan kalu memang hilang terus.... hmmmm....

Mentang-mentang la depa monopoli BPL... sampai TV-TV lain pun tak boleh siarkan... kalau siarkan juga kena saman... haru aihhhhh.... kejam gila...

RUPANYA ADA YANG BUAT REPORT POLIS PASAI PERKARA NI...

Posted: 30 Mar 2015 09:03 PM PDT

Ropa-ropanya... kat Kedah ni pun ada yang buat laporan polis kat Malaysian Insider... tengah dok sebok-sebok kerja tadi... kawan saya forward satu gambar....

Saya sengih tengok gambar tu... rupanya ada yang sayangkan Raja-Raja Melayu... dan bencikan portal yang suka buat fitnah dan spin cerita sebenar...

Okay la tu... sekurang-kurangnya Kedah ada la yang buat report polis, kan?

 


Baca betul-betul apa Pemuda Melayu tu kata...

SEJAK BILA TANAH RIZAB MELAYU DI KEDAH TERGADAI?

Posted: 30 Mar 2015 07:00 PM PDT


Sebelum ni, ada orang kata macam-macam kat Kerajaan Negeri Kedah... konon tanah rizab Melayu kat negeri kami ni dah makin susut tergadai...

Betul ke dakwaan macam tu? Atau sekadar persepsi dari hati yang dimamah setan?

Saya tak pasti... tapi cuba baca kat sini..


Kalau tak puas hati jugak, boleh la suruh mana-mana Adun PAS yang tanya soalan tentang kedudukan tanah rizab Melayu kat Kedah ni... kan? 

Tapi jangan kecewa pulak kalau jawapan yang akan diberi nanti membuktikan tanah rizab Melayu sememangnya terpelihara di Kedah...kan? kan? kan?

Saya rasa Kerajaan Negeri Kedah sekarang ni tak gila... depa tak berani punya kurangkan tanah rizab Melayu... kat Selangor taktau la.. tapi kat Kedah ni jangan cari pasai... nanti jenuh menjawab dengan Tuanku Sultan Abdul Halim...ampun Tuanku...

PEJUANG BANGSA

Posted: 31 Mar 2015 11:25 AM PDT

PEJUANG BANGSA


PRK PERMATANG PAUH , MASA TERBAIK PENGUNDI PAS AJAR PKR - DAP

Posted: 30 Mar 2015 05:00 PM PDT




DAP sering mengatakan Pas tidak mempunyai apa-apa faedah dalam gabungan Pakatan Rakyat (PR) sehingga DAP telah memutuskan hubungan dengan Presiden Pas minggu lalu, atas alasan Pas hanya mempergunakan tiket PR untuk melaksanakan dasar perjuangan parti Islam itu.

Oleh itu, Pas perlu membuktikannya pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh yang bakal diadakan, dengan menyokong parti Barisan Nasional (BN) bagi membuktikan bahawa Pas juga mempunyai pengundi di Permatang Pauh yang membantu PKR memenangi kerusi itu selama ini. 

Ketua Umno Permatang Pauh, Datuk Mohd Zaidi Mohd Said berkata, ini adalah masa terbaik untuk Pas membuktikan bahawa kemenangan calon PKR selama disebabkan oleh sokongan pengundi Pas.

Tambah Zaidi, tanpa sokongan pengundi Pas selama ini, BN tidak dapat ditumbangkan oleh calon PKR di kerusi Parlimen itu.

"Saya amat yakin bahawa ini adalah masa terbaik bagi membuktikan bahawa kemenangan calon PKR selama ini di Permatang Pauh adalah disebabkan sokongan daripada pengundi Pas. PKR dan DAP tidak mempunyai pengaruh dan kekuatan yang mencukupi untuk menumbangkan BN tanpa sokongan ahli-ahli Pas," kata Zaidi ketika ditemui pemberita hari ini.

Menurut Zaidi, jika Pas dapat memberi sokongan mereka kepada BN dalam PRK akan datang ini dan berjaya menumbangkan calon PKR, nescaya DAP dan PKR tidak akan lagi berani mencabar Pas selepas itu.

Selain itu, ianya akan mengubah senario politik di negara ini pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

"Sekiranya Pas dapat membuktikan pengaruh mereka sebagai penentu kemenangan BN di Permatang Pauh dalam pilihan raya kecil akan datang maka DAP dan PKR pasti tidak berani mencabar Pas yang dikatakan akan keluar meninggalkan pakatan pembangkang.

" Kekalahan di kubu kuat PKR (Permatang Pauh) ini akan mengubah senario politik dalam negara pada pilihan raya umum ke-14 nanti dan ini juga dapat membuktikan peranan Pas dalam pakatan selama ini bukanlah sekadar melukut di tepi gantang," katanya.- UTARANEWS-



Zaidi berkata Pas juga perlu segera bangkit membuktikan kepada DAP dan PKR, bahawa mereka bukanlah sebuah parti belasah gabungan itu sehingga tidak diberi satu tempat sebagai exco dalam kerajaan DAP itu. -Alip Danial/Utaranews.com-

Comments (0)