Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:30 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 18 Mar 2015 03:32 AM PDT

tunku


Sharir: Umno MPs to vote according to conscience on hudud law

Posted: 18 Mar 2015 01:41 AM PDT

Muslim lawmakers from UMNO will vote according to their conscience if PAS puts forward the private member's bill to pave way for the implementation of hudud in Kelantan.

Barisan Nasional Backbenchers Club chairman Tan Sri Shahrir Samad said each lawmaker has to decide for themselves as this was a matter of "faith and religion".

"I believe since it is a matter of religion, it would have to be a matter of a vote of conscience for each individual," the Johor Baru MP told reporters at Parliament lobby, Wednesday.

Despite staunch objections from its political partner DAP, PAS had today tabled the amendments to the Syariah Criminal Code II 1993, a move many said would spell the end of Pakatan Rakyat.

The proposed amendments to seven key criminal offences seek more rotan lashes under the hudud, apostasy, illegal sexual intercourse, alcohol consumption, making unproven accusations of illicit sex, theft and robbery, causing hurt and murder.

Kelantan Mentri Besar Ahmad Yaakob said the amendments to the law that will supersede the present Penal Code, will be inserted in thee private member's bills to be tabled in Parliament by this year that needed a simple majority to enable Hudud to be practised in Kelantan.

When asked whether Umno would lend its support to PAS in order to form a simple majority, Shahrir it will all fall back to the matter of conscience.

"There is no directive from Umno, whether or not to (support). I believe it's a matter of conscience of vote.

"So it is up to each MP whether he wants to support or not," he said, adding that the lawmakers do not necessarily have to toe the party's line in making decisions.

"In Barisan Nasional, we are not robotic. We don't always say this is the party line that we must follow. We must take into consideration what the people's interests are," said Shahrir.

He said the Umno Kelantan lawmakers, who supported the Kelantan hudud bill, had voted based on their conscience.

"I believe so because I think it is a matter of faith and they would want to support this," he said.

Asked on MCA's stand that it would review ties Umno should it lend support to PAS' hudud, Shahrir said the party needs to recognise that this was a "matter of faith".

"I'm sure if given assurance that it is just specifically meant for Muslims, then it should not affect them," he said.

Asked on the possibility of forging a relationship with PAS amidst Umno's support on the bill, Shahrir said one should not speculate the matter.

Should the bill tabled in Parliament, the decision will rest on 222 members of Parliament, of whom 133 are from Barisan Nasional and a combined 89 are from DAP, PKR and PAS.

All Kelantan PAS needs is a simple majority of 112 votes to carry the bill. There are a total of 149 Muslim lawmakers in Parliament.

Selangor MB has been ill-advised over water deal

Posted: 17 Mar 2015 07:17 PM PDT

The Selangor Mentri Besar has been ill-advised when he claimed that the Federal Government wanted free land as part of the water restructuring deal in the state, said Energy, Green Technology and Water Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Dr Ongkili said it was stated in the water agreement signed last Sept 12 that the assets would go together with the land and even on that matter, the Federal Government had compromised.

Selangor, he said, claimed that it had over RM14bil worth of assets – RM10bil worth of pipes and RM4bil worth of treatment plants and reservoirs.

"If that is the case, they should go with the land because if the new concessionaires want to lay new pipes, they need access to them.

"So, we compromised and said, 'Never mind, even if you cannot give us the land, you can assign to us rights to the land,'" he said after launching the Second International Water Association Malaysia Young Professionals Conference here yesterday.

Mentri Besar Azmin Ali had reportedly said that Selangor decided not to go ahead with the water restructuring deal because the Federal Government wanted "free land", particularly in relation to the transfer of ownership of land involving 26,000km of pipes.

He had also claimed that land was not part of the main agreement but only the handing over of assets by the concessionaires.

Dr Ongkili also denied Azmin's claim that the Federal Government would take over the land after the 45-year lease, describing it as "nonsense".

"Under our lease agreement, the land goes back to the state government. He has not been properly advised," he said.

Dr Ongkili said he had written to Azmin about the outstanding issues and confusion, and suggested that their officers meet as soon as possible.

"And thereafter, we two can meet," he said, adding that he was still looking forward to finding a solution or the "option would be tougher. There is no need for re-negotiation".

However, in Shah Alam, Azmin said he had received Dr Ongkili's letter stating that the Federal Government was prepared to go back to the negotiation table.

"If they are willing to return to the terms stipulated in the master agreement (signed on Sept 12), we are prepared.

"The problem is that the Federal Government started coming up with new suggestions that are not in the original agreement," said Azmin.

He also said that Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (Splash) had received an operating licence because it was given a year to comply with Selangor's water restructuring exercise.

The licence given to Splash, he said, was an extraction licence for the concessionaire to tap and treat raw water before this was channelled to consumers.

Former Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim had questioned Azmin over the awarding of the licence to Splash at a time when the water deal was at a stalemate.

State-owned Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) will be taking over the state's water industry from its four concessionaires – Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB), Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Konsortium ABASS and Splash.

The first three concessionaires had agreed to the state acquiring them except for Splash.

bumiyang

Posted: 18 Mar 2015 03:29 AM PDT

bumiyang


Ni Sedang Berpakat Nak Gulingkan Najib Ke?

Posted: 17 Mar 2015 07:02 AM PDT

sekupangdua

Posted: 17 Mar 2015 11:49 PM PDT

sekupangdua


7 WANITA CANTIK JALANI HUKUM MATI SATELAH MERANA DAN DI NODA

Posted: 17 Mar 2015 07:00 PM PDT





Agak menarik video nie bila dilihat 7 wanita cantik di CHINA yg mengakhiri hidup mereka dengan menjalani hukuman mati, sebaliknya mereka sebenarnya adalah mangsa rakus oleh lelaki yang sebenarnya merupakan mereka yg merogol dan menghamilkan mangsa. kebanyakan nya berakhir dengan pembunuhan kepada pelaku...sebaliknya mereka pula dijatuhi hukuman mati...

Ada juga yang terjebak kerana menjadi pengedar dadah... malah disebabkan teman lelakinya yang mengedar  dadah dan menyebabkan mereka pula tertuduh dan akhirnya di hukum mati...  

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 17 Mar 2015 11:37 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


A. SAMAD SAID: USTAZ PENYESAT, USTAZ YANG MANA? WAHABIYYUN?

Posted: 17 Mar 2015 04:30 AM PDT

HAI MELAYU..

Hai Melayu!

rumahmu semua dibina Indonesia,

ekonomi pula dikuasai Cina,

golongan profesional semuanya India,

warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,

warga bangla pula menjadi Jaga,

orang Nepal yang menabur baja,

orang Pakistan usung karpet jaja merata,

lalu Melayu ada apa?

harapkan ustaz, saling menyesat,

harapkan hiburan, lagi best filem barat,

harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat

harapkan tulisan, Jawi pun mereka hambat,

harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!



Hai Melayu!

masih mendabik menjadi tuan?

sibuk mahu menjadi tuan,

rupanya kerja kelas bawahan,

ditipu mentah orang atasan,

konon perjuangan ini untuk kalian!

kerja sikit, sembang kencang,

banyak rungut, sikit rancang,

siapa tegur, dituduh lancang

duduk warung, gigit kacang!

Hai Melayu!

konon kau pantang dicabar,

konon kau tangkas menyambar,

tapi cuma indah khabar,

rentakmu makin lama makin hambar

kau Melayu aku pun Melayu,

aku menulis bukan cemburu,

aku mahu engkau tahu,

kenapa Melayu tak macam dulu.....



Hai Melayu!

jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,

bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,

kau cuma tahu ber gaya,



Hai Melayu!

kau melaung-laung di jalan raya,

bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,

pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!



Hai Melayu!

kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,

bila dah kaya kau jadi puaka,

ini tandanya kau sudah derhaka!



Hai Melayu!

sedarlah bangsa ku,

buka lah minda mu,

bersatulah bangsa ku,

kerana Malaya bukan lagi milik mu !

aku pun Melayu,

engkau pun Melayu,

bodoh sombong harus ditepis,

riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,

bersatulah Melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,

kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa......

Belantan

Posted: 17 Mar 2015 11:36 PM PDT

Belantan


Azmin - Hudud bukan 'our common policies'?

Posted: 17 Mar 2015 11:20 PM PDT

Sekadar gambar hiasan

SHAH ALAM - PKR hari ini menyifatkan hukum Hudud yang ingin dilaksanakan kerajaan Pas Kelantan tidak perlu disegerakan memandangkan ia bukan dasar bersama yang dipersetujui Pakatan Rakyat (PR).

Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali berkata, dasar bersama yang dipersetujui DAP serta Pas adalah berkaitan ekonomi, pendidikan dan keselamatan malah Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri pernah menyatakan pendirian sama pada 2010.

"Hadi pernah buat kenyataan terbuka bahawa Hudud tidak perlu disegerakan namun bukan bermakna kita tolak Hudud cuma ia bukan 'our common policies'.

"Dasar ekonomi, pendidikan dan keselamatan yang pakatan persetujui sebelum ini perlu ditangani terlebih dahulu untuk kesejahteraan rakyat malah jika ini diberi keutamaan, saya percaya ia boleh diselesaikan dengan cara yang baik," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Walau bagaimanapun, Mohamed Azmin menjelaskan PKR tetap menghormati hasrat Pas untuk melaksanakan hukum Hudud di Kelantan menerusi pembentangan rang undang-undang bagi pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 pada persidangan Dun Kelantan, esok.‎

Sekadar gambar hiasan

Katanya, sebagai umat Islam, pihaknya tidak menolak hukum Hudud mahupun mana-mana hukum yang digariskan dalam al-Quran malah pernah menyatakan pendirian berkenaan dalam PR.

Sehubungan itu, Mohamed Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak mengingatkan parti di dalam PR supaya mendapatkan persetujuan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada masa depan sebelum memutuskan sesuatu perkara.

Menurutnya, pembentangan enakmen berkaitan hudud oleh kerajaan Kelantan merupakan satu pindaan dan bukan rang undang-undang baharu berikutan enakmen itu telah diluluskan pada tahun 1993, iaitu sebelum PR diwujudkan.

"Rang undang-undang yang dibawa dalam Dun Kelantan adalah pindaan enakmen 1993, ada empat perkara yang ingin dipinda dan kita hormati keputusan kerajaan Kelantan yang dibuat sebelum 1993 namun pada masa depan, sebarang cadangan baharu mesti dapat persetujuan PR," katanya.

Pada Jumaat lepas, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata kerajaan negeri tetap akan membentangkan pindaan enakmen itu esok setelah berbincang dengan penasihat undang-undang negeri.

Menurut Mohd Amar, pihaknya mendapati tiada masalah untuk rang-rang undang-undang itu dibentangkan pada persidangan Dun walaupun Pengerusi Biro Undang-Undang DAP, Gobind Singh Deo meminta Pas mempertimbangkan semula pindaan itu. - Bernama

Suara Politik
Belantan

PAS kini setaraf MIC, sah lebih teruk berbanding zaman Asri?

Posted: 17 Mar 2015 05:39 AM PDT


Kejadian pukul terhadap Dr Dzulkefly Ahmad tempuh hari mengukuhkan lagi dakwaan keadaan PAS kini lebih teruk berbanding 1982 ketika bekas presiden parti Islam itu Tan Sri Asri Muda ditendang daripada PAS, kata pemimpin PAS.

Bahkan, ia kini setaraf, kalau tidak lebih teruk, dibandingkan dengan apa berlaku dalam MIC yang tidak mempunyai ideologi sedangkan PAS mengaku sebagai parti berasaskan Islam, kata penganalisis, pemerhati serta aktivis PAS sendiri.

PAS yang mengaku mengamalkan konsep kepimpinan ulama kini dilihat turut terlibat dalam kejadian ganas seperti memukul dan membakar harta benda membabitkan pimpinan parti selain menggunakan perkataan kesat dan kasar terhadap satu sama lain.

"Mereka (pemimpin PAS) selalu membaca surah Al-Hujurat yang bermaksud, 'apabila datang berita dari orang fasik, selidik dulu'. Tetapi ini tidak berlaku dalam amalan mereka," kata Profesor Datuk Dr Redzuan Othman, pakar sejarah dari Universiti Malaya.

Dzulkefly yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat ketika bercakap dengan The Malaysian Insider sebelum ini berkata, pemimpin PAS selama ini menyerang Umno dengan mendakwa hati pemimpin dan pengikut parti itu tidak bersatu.

Beliau berkata, bekas presiden PAS Datuk Fadzil Mohd Noor selalu membaca sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Hashr yang bermaksud: "Mereka nampak bersatu tetapi hati mereka sebenarnya berpecah".

"Ayat itu dulu digunakan Fadzil untuk Umno, kerana perpecahan dalam parti itu, tetapi sekarang ia pusing balik kepada PAS," katanya.


Bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Kamarudin Jaffar dalam ulasan spontan selepas apa yang berlaku kepada Dzulkefly yang dipukul dalam keretanya berkata: "Sebagaimana saya katakan, PAS sekarang sudah lebih teruk dari zaman Asri lagi."

Kamarudin yang kini ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat berkata, ia sangat menyedihkan dan melahirkan simpati yang amat sangat dengan apa yang menimpa rakannya itu.

"Mula-mula kereta Dr Hatta kena bakar, ini sekarang pukul Dr Dzul pula. Macam saya katalah, ini lebih teruk daripada zaman Asri," kata Kamarudin merujuk insiden kereta Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Mohd Hatta Ramli dibakar pada 14 Februari.

Dzulkefly sebelum ini dipukul sekumpulan lelaki yang menyerang beliau dengan kayu di luar rumahnya di Shah Alam ketika beliau baru pulang selepas menunaikan solat subuh di masjid.

Beliau yang juga pengarah Pusat Penyelidikan PAS terpaksa mendapatkan rawatan di klinik berdekatan selepas bibirnya pecah dan dahi kirinya bengkak.

Beliau membuat laporan polis di Shah Alam dan beberapa anggota polis datang ke rumahnya bagi membuat siasatan lanjut.

Dalam pesanan melalui Whatsapp selepas kejadian itu, Dzulkefly meminta semua rakannya berhati-hati dengan apa yang berlaku, "Be careful sahabat-sahabat semua".

Sebelum ini, Kamarudin berkata kepada The Malaysian Insider, beliau bimbang dengan keadaan PAS sekarang di mana budaya menangani perbezaan pandangan kini berubah.

Katanya, puak yang tidak sehaluan pendapat dalam PAS saling tegur menegur dengan cara yang tidak beradab.

Kumpulan ulama dalam PAS kini bersikap tidak boleh ditegur walaupun pada masa sama mereka bebas menegur kumpulan lain dengan mengeluarkan pelbagai istilah termasuk perkataan "babi" dan "syaitan", katanya.

Pada 1982, allahyarham Asri yang ketika itu Yang Dipertua PAS Pusat (nama jawatan presiden PAS ketika itu), meletakkan jawatan dalam parti itu ketika muktamar tahunan berlangsung, selepas ucapan dasar beliau ditolak perwakilan.

Kejadian itu juga disertai ejekan terhadapnya oleh kumpulan yang membencinya.

Sebelum kejadian itu, sayap Pemuda PAS bermuktamar di tempat berlainan dan meluluskan usul agar PAS menerima konsep "Kepimpinan ulama".

Dengan peletakan jawatan Asri, PAS memulakan era kepimpinan ulama dan kepimpinan parti itu diambil alih Yusof Rawa sementara Majlis Syura Ulama dibentuk sebagai badan yang tertinggi dalam PAS.

Ketika itu, Kamarudin merupakan seorang pengkaji politik yang bertugas sebagai pensyarah sains politik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Sejak zaman Yusof, jawatan presiden PAS tidak pernah ditandingi dan mereka yang terpilih akan menang tanpa bertanding.


Sekarang, kepimpinan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang tercabar di samping konsep kepimpinan ulama dalam PAS.

Pada muktamar tahun lepas di Batu Pahat, perwakilan Pemuda PAS yang memakai jaket menyokong kepimpinan Hadi bangun meninggalkan dewan ketika Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mahu memulakan ucapan perasmian.

Ketika perbahasan, pemimpin yang tidak sehaluan dicemuh dengan ejekan 'boo' manakala seorang yang bergelar ulama membaca doa dalam ucapannya, melaknat pimpinan PAS yang lain.

Dalam ucapan penangguhannya pula, Hadi menyifatkan dalam PAS ada barua dan meminta mereka yang tidak setuju dengan kepimpinannya "mencari tanah baru dan bina masjid baru dan jadi imam sendiri".

Ungkapannya itu disifatkan sebagai satu ucapan menghalau mereka yang tidak sehaluan agar keluar PAS. AJK PAS Pusat Datuk Dr Mujahid Yusof dalam satu bukunya bertajuk "Menuju PAS baru" menulis, PAS memerlukan tema baru selepas lebih 30 tahun menggunakan tema "Konsep Kepimpinan ulama".

Ini kerana, katanya, setiap sesuatu perkara berlaku ada lengkok tersendiri dan beliau percaya PAS perlu mencari pendekatan baru kerana lengkok "Kepimpinan ulama" sudah mendatar dan bakal turun.

PAS merupakan parti serpihan Barisan Nasional satu ketika dulu. Ia meninggalkan Umno pada 1951.
Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat dalam komen spontan melalui akaun Facebooknya menolak apa yang menimpa Dzulkefly angkara orang dalam PAS.

Sebaliknya beliau berpendapat ada pihak yang mahu mengambil kesempatan daripada apa yang berlaku dalam parti Islam itu.

"Saya tidak menolak kemungkinan ada pihak tertentu yang mengambil kesempatan membuat provokasi terhadap pimpinan PAS.

"Matlamat jahat mereka ialah memecahbelahkan PAS. Moga Allah membalas kejahatan mereka," kata Suhaizan.

Sebelum ini, ketika kejadian melibatkan kereta Dr Hatta, Dzulkefly juga berkata beliau yakin kejadian tersebut angkara orang luar yang berniat jahat menimbulkan konflik dalaman PAS.

"Saya yakin bukan ahli PAS terlibat, dan ia dibuat pihak yang cuba mengambil kesempatan daripada apa yang berlaku," kata Dzulkefly kepada The Malaysian Insider.

Kejadian itu susulan tuduhan dalam satu demonstrasi di ibu pejabat PAS pada 8 Februari, mendakwa ahli Parlimen Kuala Krai itu menjadi dalang kepada usaha menjatuhkan Hadi.

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 17 Mar 2015 11:27 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Hudud : (DAP) Liew Chin Tong Kata (PAS) Mohd Amar Ada Kepentingan Peribadi

Posted: 17 Mar 2015 10:23 AM PDT

The Unspinners

Posted: 17 Mar 2015 11:25 PM PDT

The Unspinners


Agak2 Husam ambil MC tak hadhir DUN Kelantan tak?

Posted: 17 Mar 2015 08:20 PM PDT



Hari ini D Day untuk hudud di DUN Kelantan. Isu2 kata ini hudud PAS dah tak televen kerama akan ada jawatankuasa teknikal melibatkan semua pihak yang releven ditubuhkan.

Sultan sudah berkenan ....


Nampaknya PKR dah nyatakan pendirian dan Khalid Samad macam lepas tangan dan tak berani tolak sebab pihan PAS.




Alahai Khalid gereja


Mca dah smash balik DAP yg cuba main wayang.


Agaknya Husam Musa ambik MC tak pergo sidang DUN tak? Menjangka doa serbasalah nak sokong atau menentang.




Elok Rafizi debab disaman pasal ... Asal tak guna Hafarizam

Posted: 17 Mar 2015 06:28 PM PDT


Tuduhan dia salah. Nak kritik jangan salah fakta. Takda fakta jangan manipulasi atsu reka-reka tuduhan.

Elok saman sampai bankrup. Cuma jangan guna Hafarizam sebagai loyar. Asyik kalah, asyik settle dan saman Mak Lampir pun kalah.

Baik jadi petisyen writer bawah pokok. Mana tahu boleh jadi Ketua Menteri satu hari.

Penggunaan hasil cukai yang Rafizi tak faham tapi putarbelit

Posted: 17 Mar 2015 09:18 AM PDT


Cecrita Pizi! Nuor guna jet gomen masa Menteri tak?

Posted: 17 Mar 2015 06:34 AM PDT




Pizi minta penjelasan hanya untuk spin

Posted: 17 Mar 2015 04:30 AM PDT



Minta penjelasan diberi penjelasan hanya yntuk di spin.


Apalah kena mengena GST dengan jet kerajaan?

Apa langsung apek2 yg berniaga jadi kaya mula kena bayar cukai maka kerajaan naik kereta lembu untuk lawat dalam dan luar negara?

Fahami GST betul2...

Harta bini Pizi tak dedahkan

Posted: 17 Mar 2015 02:30 AM PDT


Kerajaan zalim dan tak adil kasi tolong Rafizi

Posted: 16 Mar 2015 11:30 PM PDT



ANGIN PERUBAHAN

Posted: 17 Mar 2015 09:32 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Anak Karpal Singh Ini Memang Mahu PAS Dengan DAP Berpisah

Posted: 17 Mar 2015 05:00 PM PDT


Jet Kerajaan, Ini Cerita Sebenar Yang Perlu Diketahui

Posted: 17 Mar 2015 09:30 AM PDT


Kalau Di Luar Negara, Nurul Izzah Sudah Lama Meringkuk Dalam Lokap

Posted: 17 Mar 2015 07:00 AM PDT


Kenapa Nurul Izzah Ditahan, Ini Sebabnya

Posted: 17 Mar 2015 05:00 AM PDT




Nurul Izzah dan sesiapa pun ahli parlimen tidak kebal dalam parlimen. Berdasarkan Artikel 63 (4) Perlembagaan yang menyatakan keistimewaan daripada dikenakan tindakan mahkamah ke atas apa yang dicakapkan ketika prosiding Dewan Negara atau Dewan Rakyat adalah tertakluk pada empat perkara.

Empat perkara tersebut ialah :
a) berhubung Artikel 153 iaitu hak istimewa orang Melayu,
b) Artikel 152 mengenai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,
c) Artikel 181 tentang raja-raja Melayu dan keempat,
d) perkara yang tergolong kepada definisi hasutan menurut Akta Hasutan 1948.

''Maknanya jika yang dibangkitkan Ahli Parlimen itu menyentuh soal Artikel 153, 152, 181 dan hasutan di bawah Akta Hasutan, maka seseorang ahli parlimen itu boleh diambil tindakan di mahkamah atas apa yang mereka cakap dalam Parlimen. Nurul Izzah telah menyentuh perkara (baca sini)


Tak Pasal Pasal, Wan Azizah "Kena Sekolah" Kat Facebook

Posted: 17 Mar 2015 01:30 AM PDT


Ahli Parlimen PAS Ini Kena Sekolah Pasal Banjir Dalam Parlimen

Posted: 16 Mar 2015 11:00 PM PDT


BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 17 Mar 2015 03:42 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


'Suamiku bernafsu songsang'

Posted: 17 Mar 2015 12:01 AM PDT

Sekadar gambar hiasan
Gay atau homoseksual yang melibatkan hubungan di antara lelaki dan lelaki sudah menjadi stigma buruk kepada rakyat negara ini. Bagaimanapun gejala tersebut tetap wujud dalam masyarakat hari ini.

Keadaan itu bukan sahaja disebabkan budaya luar, tetapi lebih kepada faktor dalam diri seseorang untuk merelakan gejala itu berlaku.

Kecelaruan identiti, nafsu, pegangan hidup dan sebagainya perlu diambil kira bagi memastikan perkara seumpama ini dapat dikurangkan kerana ia boleh dianggap mustahil untuk dihapuskan.

Menurut ajaran agama Islam, manusia diciptakan lelaki dan perempuan agar dapat mewujudkan perkongsian hidup yang normal untuk menambahkan lagi zuriat dalam meramaikan umat di dunia ini.

Namun bagi pasangan homoseksual atau gay pastinya tidak dapat memiliki zuriat apatah lagi untuk berkongsi hidup di antara satu sama lain yang tentunya memberi impak negatif kepada masyarakat.

Ini belum lagi ditambah dengan permasalahan penyakit disebabkan hubungan seks sebegini seperti STD, HIV AIDS dan sebagainya yang kian menular dalam kalangan mereka yang mengamalkan cara hidup tidak sihat.

Ada di antara negara-negara di dunia membenarkan perkara ini berlaku seperti kehidupan bersama, perkahwinan dan sebagainya yang dilakukan secara terang-terangan manakala Malaysia mengambil langkah untuk tidak mahu perkara ini terjadi.

Pernah satu ketika dahulu golongan Lesbian, Gay, Biseksual dan Trangender (LGBT) mendapat liputan meluas media bagi membolehkan hak mereka didengari namun tidak mungkin ia dibenarkan di negara ini yang kuat berpegang kepada ajaran agama dan tata susila ketimuran.

Ia diikuti dengan kisah pelajar perubatan, Ariff Alfian Rosli yang dilaporkan hilang oleh keluarga ketika belajar di Dublin, Ireland dan dilaporkan telah berkahwin dengan seorang lelaki warga asing dikenali sebagai Jonathan.

Kisah ini amat menggemparkan negara apabila gambar 'perkahwinan' pasangan tersebut disebar di laman sosial.

Berbeza dengan transgender, mak nyah mahupun golongan bapok, yang mudah dikenali, golongan gay pula amat sukar dikesan.

Ruangan Fokus .com berusaha mendekati golongan ini bagi mengetahui punca dan bagaimana mereka boleh mempunyai perasaan sedemikian serta sanggup mengamalkan cara hidup songsang itu.

Diharap paparan kali ini dapat dijadikan iktibar kepada masyarakat untuk menghalang gejala itu daripada berkembang luas di negara ini.

Bercerai kerana tabiat songsang

TERBABIT dalam kegiatan homoseksual bukan sahaja menjerumuskan Zul (bukan nama sebenar) ke kancah maksiat, tetapi menyebabkan rumah tangga dibina musnah.

Lelaki berusia 28 tahun itu mengakui menyesal terhadap peristiwa tersebut tetapi mendakwa sudah berusaha sebaik mungkin mempertahankan rumah tangga.

Beliau mengakui perasaan suka kepada kaum sejenis telah bermula sejak di bangku sekolah rendah lagi.

"Perkahwinan pada awalnya berjalan lancar dan keadaan itu tidak disedari oleh isteri saya, namun setelah hampir setahun keadaan mula berubah," katanya.

Zul menambah, pada masa ini beliau berusaha untuk mengubah dirinya, tetapi kerap menemui jalan buntu.

"Apa yang menjadi masalah ialah orang seperti kami tidak diketahui orang lain. Jadi, tidak ada siapa yang akan datang untuk membantu orang seperti kami kecuali jika kami yang bertindak.

"Tetapi, jika kami yang ingin bertindak ke mana pula kami hendak pergi mendapatkan bantuan. Ini menyebabkan masalah ini menjadi lebih rumit," ujarnya.

Bercerita mengenai tempoh perkahwinan, Zul memberitahu, beliau sudah berusaha membuang tabiat lama demi rumah tangga yang dibina.

"Tetapi perasaan itu kerap muncul, Untuk berlaku adil, saya dengan berat hati menceraikan isteri," tambahnya.

Saya merasakan saya semakin minat kepada lelaki dan rasa keterujaan itu sama seperti lelaki lain melihat wanita, begitu juga bagi saya apabila melihat lelaki.

Saya mengaku bahawa saya menjalani kehidupan sebagai seorang homoseksual atau gay selama lebih 15 tahun.

Sentiasa usaha berubah

"SAYA tidak tahu sampai bila saya akan terus begini, tetapi saya akan terus cuba untuk berubah," demikian pengakuan Daniel (bukan nama sebenar) terhadap penglibatannya dalam kegiatan homoseksual.

Menurutnya, cubaan untuk berubah sentiasa ada tetapi naluri untuk suka kepada kaum sejenis amat tebal.

"Saya tidak minta perkara ini berlaku namun naluri dan kecenderungan ini muncul sejak saya masih kecil sebelum darjah satu lagi.

"Tetapi pada waktu itu, saya tidak dapat membezakan adakah itu normal atau sebaliknya," katanya.

Beliau menambah, bagi seorang gay, seks bukanlah segala-galanya, tetapi perasaan cinta atau sayang adalah perkara utama dalam setiap perhubungan.

"Sehingga hari ini, hanya kakak yang mengetahui mengenai perkara ini dan tidak ada ahli keluarga lain yang tahu," tambahnya lagi.
Beliau menolak penglibatan dalam homoseksual sebab pengaruh kawan.

"Seperti saya kata tadi, ia lebih kepada naluri.Biasanya, golongan seperti kami lebih suka berdiam diri atau tidak terlalu menonjol.

"Itulah yang menyebabkan kenapa golongan gay sukar dikenali dengan hanya melihat luaran sahaja. Ini kerana kami biasanya sama seperti lelaki lain, cuma naluri kami berbeza," katanya.

Sumber

(Foto) Selak peha gebu bukan isu besar - Sharifah Sakinah

Posted: 16 Mar 2015 10:01 PM PDT

Bagi peminat, mereka mungkin mengenali pelakon Sharifah Sakinah sangat bersahaja dari aspek personaliti dan penampilan di media termasuk imej seksi.

Malah, adik kepada pelakon dan pelawak Sharifah Shahirah ini pernah beberapa terpalit dengan kontroversi gara-gara imej mencolok mata.

Terkini, Sakinah menerima kritikan sesetegah pihak ekoran imejnya yang agak 'daring' sebagai penghias muka depan sebuah majalah wanita.

Jika diberi kritikan pada pakaian, Sakinah kelihatan anggun bersama gaun berwarna merah.

Namun, apa yang membuatkan biji mata pembaca tertonjol apabila dia dengan berani menyelak bahagian bawah pakaian itu sehingga menampakkan pahanya yang gebu.

Akibat tindakan itu, ada pihak menyuarakan aksi Sakinah itu kurang manis apatah lagi dia seorang anak dara beragama Islam dan bakal memikul tanggungjawab sebagai isteri tidak lama lagi.

Mengulas isu itu, Sakinah menyatakan dia tetap dengan pendekatan tidak mahu ambil pusing mengenai komen negatif sesetengah pihak terhadap dirinya.

"Kalau kita asyik nak fikir apa orang kata, tidak ke manalah jawabnya. Saya ada pendirian saya.

"Lagipun bakal suami saya mengenali saya seadanya. Sebagai artis saya faham, sentiasa ada banyak mata yang memerhatikan kita. Ini jalan yang kita pilih, kita harus terima.

"Bagi saya, imej itu bukan isunya tapi apa yang penting kita tahu tanggungjawab. Kalau nak terbuka atau tertutup, soal seksi atau tidak, jika seseorang itu berani buat dia juga perlu berani tanggung risikonya.

"Kalau kita seksi tapi orang tak suka, ada orang kata apa yang kita buat itu salah atau betul, kita kena terimalah," katanya.

Bercerita pula kisah persiapan perkahwinannya pada 28 Mac ini, Sakinah atau nama sebenar, Sharifah Nurul Sakinah Syed Abu Bakar, 26, mengakui teruja tetapi dalam masa sama gementar memandang tanggungjawab sebagai isteri orang.

Katanya, dia sedikit risau kerana persiapan untuk majlis pernikahannya masih belum sempurna sepenuhnya.

"Sebenarnya, saya gementar sebab ini pertama kali saya kahwin. Semua persiapan saya uruskan sediri dibantu oleh pengurus saya.

"Saya takut tak sempat sebab banyak lagi yang belum siap. Setakat ini semuanya berjalan lancar.

"Melakukan persiapan kahwin sendiri membuatkan saya lebih rasa bertanggungjawab sebab selama ini saya rasa perangai saya macam budak-budak sikit," katanya.

Sakinah dan bakal suaminya Aliff Adha Jamil, 27, yang merupakan seorang juruterbang mula berkenalan sekitar awal Januari tahun lalu dan bertunang pada 25 Oktober tahun lalu.

Tiada Wang Hantaran

Memilih konsep minimalis, majlis pernikahan yang akan diadakan di Hotel Shangri La di ibu kota itu akan dimulakan majlis akad nikah pada sebelah petang sebelum makan malam.

"Majlis kami secara 'simple' dan sederhana dan hanya sauadara mara terdekat dan kawan-kawan rapat saja yang diundang. Pada 4 April nanti baru diadakan majlis resepsi bertempat di Mindeff.

"Bakal suami saya tak beri wang hantaran sebab memang saya tak minta. Lagipun apa yang penting kami mahu halalkan perhubungan kami, jadi kami tak ikut sangat adat," katanya yang turut memberitahu belum memutuskan destinasi bulan madu

Sakinah akan memberikan bakal suami sebanyak tujuh dulang hantaran berbalas sembilan dulang hantaran.

Uniknya, hantaran daripada pihak lelaki berupa barang-barang sukan berjenama Adidas dan alatan sukan dan senaman.

"Macam kebiasaan orang akan beg tangan dan kasut berjenama mahal tapi saya minta barang yang saya suka kebanyakannya jenama Adidas dan alat senaman seperti 'dumbbell'.

"Sebenarnya, untuk hantaran bakal suami, saya belum beli lagi," katanya sambil tertawa kecil.

Dalam pada itu Sakinah berkata, status sebagai isteri tidak menghalang untuk dia meneruskan karier lakonan selain menjalankan aktiviti kecergasan di Fitness Sakinah.

"Saya rasa selepas kahwin pun, tiada apa yang berubah sangat. Kerjaya saya masih lagi seperti biasa.

"Dia (Aliff) sangat memahami. Kami akan tetap seperti teman lelaki dan teman wanita cuma bezanya hubungan kami sudah halal," katanya.

- mD

Rakam foto pangkal payudara semakin popular dan viral

Posted: 16 Mar 2015 08:01 PM PDT

BANGKOK: Kerajaan tentera Thai semalam memberi amaran kepada wanita negara itu supaya tidak memuat naik gambar selfie bawah payudara mereka - trend terbaru media sosial yang semakin menjadi viral.

Menurutnya, perbuatan itu menyalahi undang-undang jenayah komputer negara itu.

Akta Jenayah Komputer 2007 Thailand melarang sebarang bentuk bahan yang boleh 'menjejaskan keselamatan negara atau menyebabkan panik dalam kalangan penduduk' atau 'sebarang data komputer lucah yang boleh diakses orang ramai.'

Kementerian Kebudayaan berkata, pesalah berdepan dengan hukuman penjara lima tahun. Ia bagaimanapun tidak menyebut cara mereka akan mengenal pasti pelaku.

"Apabila orang merakam gambar selfie pangkal payudara mereka, tidak ada siapa dapat melihat wajah mereka," katanya.

- Agensi

Bakal bercerai tak dapat tukar, guru salahkan Kementerian Pendidikan

Posted: 16 Mar 2015 06:31 PM PDT

Seorang guru lelaki meluahkan rasa tidak puas hatinya pada laman Facebook e-g Tukar Pertukaran Guru Suka Sama Suka yang menyatakan dirinya bakal bercerai dengan isterinya dan mendakwa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sebagai punca.

Guru terbabit, Ismahadi Isa, 27 tahun, bertugas di sebuah sekolah di daerah Tatau, Bintulu dan telah berkahwin dengan pasangannya, Siti Innarah, 23 tahun, semenjak November 2013.

"Terima kasih Kementerian Pelajaran Malaysia. Saya dan isteri saya bakal bercerai bulan ini. Tahniah akan usaha anda semua buat kami yang berjauhan dengan isteri ini macam ni.

"Tiga tahun saya di Pendalaman 3, Sarawak hingga isteri hilang rasa sayang pada suami sebab sering berjauhan. Sampai mati aku akan ingat Kementerian Pelajaran Malaysia,".

Ternyata beliau terlalu sedih dan kecewa sehingga mengambil tindakan terburu-buru mendakwa KPM sebagai punca permasalahan yang terjadi di antara dia dan si isteri.

Menurut sumber, isu pertukaran ini sememangnya tidak pernah selesai di peringkat KPM kerana ada 'tangan-tangan gatal' memecahkan sistem pertukaran sedia ada.

Bagaimanapun, ini bukanlah kes yang pertama kali terjadi. Pernah ada kes-kes yang sama pernah disuarakan sebelum ini sehingga diungkit di Parlimen oleh sesetengah ahli parlimen yang menerima aduan guru yang tidak berpuas hati dengan kelembapan KPM.

Namun dalam situasi ini guru terbabit tidak sewajarnya menunding jari terhadap KPM sebagai punca. Ianya lebih kepada diri pasangan itu sendiri.

Kebiasaannya tempoh berkhidmat selama tiga tahun di penempatan awal seseorang penjawat awam itu, pihak berkenaan tidak akan meletakkan permohonan pegawai terbabit sebagai 'Top Priority' kecuali atas alasan yang kritikal seperti masalah kesihatan, ibu bapa tenat dan yang sewaktu dengannya.

Tetapi tidak bermakna tiada peluang untuk guru terbabit untuk berpindah semula ke semenanjung. Beliau boleh membuat permohonan semula dan 'follow up' dengan sabar dan berdoalah agar pintu hati pihak berkenaan terbuka untuk meluluskan permohonannya.

Tidak wajar guru berkenaan meluahkan ketidakpuasan hatinya di laman Facebook kerana adalah menjadi kesalahan bagi penjawat awam mencemar nama baik jabatan/kementerian sendiri. Sepatutnya guru terbabit menggunakan saluran yang betul berbanding mengheboh perkara rumahtangga kepada umum.

Soal jodoh bukan di tangan KPM tetapi di tangan Tuhan. Kukuh dan retaknya sesebuah perhubungan itu adalah terletak pada pasangan itu sendiri dan bagaimana mereka menghadapi dugaan dalam perhubungan.

Sama-samalah kita berdoa agar ada 'sinar harapan' buat pasangan ini. Amin.

Sumber: The Hypemedia

Buah dada diramas ditepi Pantai Gong Balai

Posted: 16 Mar 2015 06:01 PM PDT

Gambar hiasan
KUALA TERENGGANU: Keseronokan seorang gadis bermain di tepi pantai bersama beberapa rakannya bertukar mimpi ngeri apabila menjadi mangsa cabul oleh lelaki tidak dikenali, dalam satu kejadian di Pantai Gong Balai, Merchang, Marang, Rabu lalu.

Kejadian kira-kira jam 7 petang, ketika mangsa, 19, sedang ralit bermain di tepi pantai sehingga tidak menyedari kehadiran seorang lelaki tidak dikenali dari belakang sebelum memegang payudara mangsa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu Asisten Komisioner Wan Abd Aziz Wan Hamzah berkata, terkejut dengan perbuatan itu, mangsa menjerit sekuat hati minta tolong.

"Jeritan mangsa itu telah menyebabkan suspek, 19, terus melarikan diri ke dalam semak berhampiran dengan menunggang motosikal.

"Mangsa yang bengang dengan tindakan tersebut nekad mengejar suspek dengan ditemani rakannya yang ada di situ, namun usaha mereka gagal," katanya ketika ditemui di pejabatnya, semalam.

Bagaimanapun kata Wan Abd Aziz, tidak lama kemudian mangsa yang masih berada di situ ternampak suspek bersama beberapa lelaki lepak di salah sebuah gerai ikan yang terletak berhampiran lokasi kejadian.

"Mangsa masih tidak puas hati beranikan diri menuju ke arah suspek yang ketika itu sedang bersembang, bagaimanapun kehadiran mangsa bersama rakannya disedari suspek sebelum dia nekad melarikan diri.

"Namun, identiti suspek berjaya diperoleh hasil maklumat lelaki yang berada di situ sebelum mangsa mengambil keputusan membuat laporan polis berhubung kejadian," katanya.

Jelasnya, susulan laporan, suspek berjaya ditahan untuk siasatan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebatan atau mana-mana dua daripadanya, jika disabitkan kesalahan.

- Sinar Harian

melayuangkat

Posted: 17 Mar 2015 03:19 PM PDT

melayuangkat


Khasiat Masker Putih Telur Perawatan Wajah

Posted: 17 Mar 2015 07:49 AM PDT

Pengobatan Secara Alami Dengan Bahan Yang Mudah Anda Temui

Posted: 17 Mar 2015 06:45 AM PDT

tun faisal dot com

Posted: 17 Mar 2015 01:52 PM PDT

tun faisal dot com


IMF - Ekonomi Malaysia tunjuk prestasi menggalakkan

Posted: 17 Mar 2015 01:51 PM PDT

Malaysia dan IMF

Pada 13 Februari, 2015, Lembaga Eksekutif Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) menyimpulkan  Perkara IV Rundingan1 dengan Malaysia.

Ekonomi yang pelbagai di Malaysia terus menunjukkan prestasi yang baik pada tahun 2014. Pertumbuhan pesat kepada 5.9 peratus, disokong oleh permintaan domestik swasta yang kukuh dan pemulihan dalam eksport. Kos elektrik yang rendah membantu membendung inflasi kepada 3.1 peratus walaupun selepas penghapusan subsidi bahan api dan kenaikan tarif elektrik. Trend pelaburan kekal meningkat, mencapai 26.8 peratus daripada KDNK pada tahun 2014, didorong oleh keadaan kewangan yang akomodatif dan perbelanjaan awam yang berterusan ke atas infrastruktur. Pertumbuhan dijangka menjadi sederhana kepada 4.8 peratus pada tahun 2015. Momentum pelaburan yang kukuh akan membantu mengimbangi tekanan daripada pengukuhan fiskal yang berterusan. Harga tenaga yang lebih rendah akan menjadi seret pada pengeluaran minyak dan gas tetapi akan memberi rangsangan kepada sektor bukan minyak yang besar. Pertumbuhan penggunaan akan menjadi lebih sederhana berikutan pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), walaupun pasaran pekerja yang kukuh dan disokong - sekalipun akan menjadi beransur-ansur ketat - oleh keadaan kewangan domestik dan kos tenaga yang lebih rendah akan membantu pengguna.

Penyatuan fiskal adalah tepat pada masanya, dengan kadar yang sesuai, dan kekal di landasan yang betul. Kerajaan baru-baru ini menyemak semula bajet persekutuan yang menyebabkan sedikit perubahan pada siling defisit bajet, kepada 3.2 peratus daripada 3.0 peratus KDNK, dalam tindak balas yang tepat dan pragmatik kepada penurunan harga minyak mentah antarabangsa yang mendadak baru-baru ini. Mereka mengambil tindakan fiskal yang berani pada tahun 2014, meneruskan gerakan beberapa tahun lagi bagi mengurangkan subsidi yang tinggi dan tidak tersasar. Selepas menaikkan tarif elektrik pada awal 2014, mereka mengambil kesempatan daripada harga tenaga yang lebih rendah pada separuh kedua 2014 untuk mengurangkan dan akhirnya menghapuskan baki subsidi petrol dan diesel. Pembaharuan subsidi bersama-sama dengan GST, yang akan diperkenalkan pada bulan April, akan membantu mengimbangi penurunan dalam hasil tenaga. Mereka juga perlu membantu memperluaskan asas sistem hasil persekutuan dan mempelbagaikan ia dari hasil minyak dan gas yang tidak menentu. Pengukuhan jaringan keselamatan sosial Malaysia merupakan sebahagian daripada strategi fiskal pihak kerajaan. Penghapusan subsidi membebaskan sumber-sumber yang boleh diarahkan semula untuk menyokong isi rumah miskin melalui pemindahan wang tunai kepada kumpulan sasaran. Malaysia mencatatkan kemajuan dalam pembaharuan institusi fiskal. Pengurusan fiskal daripada atas ke bawah dan kawalan juga sedang diperkukuh dan saiz belanjawan tambahan telah dikurangkan dengan ketara. Pembaharuan ini akan mengukuhkan kemampanan kewangan awam Malaysia dan membuat sistem fiskal lebih berkesan dalam menggalakkan kecekapan, ekuiti dan pertumbuhan.

Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengambil langkah menormalkan keadaan monetari pada bulan Julai tetapi telah dihentikan sementara kerana risiko pertumbuhan meningkat dan inflasi kekal rendah, manakala risiko kepada kestabilan kewangan reda. Inflasi akan meningkat sedikit, kepada 3.2 peratus pada 2015 daripada 3.1 peratus pada tahun 2014, mencerminkan kesan bersih rasionalisasi subsidi, pelaksanaan GST, dan kadar pertukaran susut nilai. BNM telah mengambil sikap tunggu dan lihat, dan pendirian berhati-hati ini adalah sesuai untuk kini dengan mengambil kira jangkaan inflasi yang lebih rendah, kelembapan dalam pertumbuhan ekonomi domestik, dan ramalan yang semakin tidak menentu di sekitar domestik dan global. Adalah berhemat untuk bergerak kepada pendirian dasar monetari yang neutral sebaik sahaja ketidakpastian dalam persekitaran luar hampir lesap. Sistem kewangan Malaysia adalah kukuh dan berada dalam kedudukan yang baik untuk menahan tekanan, termasuk dari dasar monetari yang berpotensi beralun dan normalisasi yang tidak segerak dalam ekonomi maju. Tahap hutang isi rumah yang tinggi dengan penyertaan besar pelabur asing dalam pasaran kewangan Malaysia memerlukan kewaspadaan yang berterusan. Sistem kadar pertukaran fleksibel dan penampan kewangan yang kukuh, dan juga tindakan pengimbangan oleh pelabur institusi domestik, menyediakan pelbagai peringkat pertahanan terhadap turun naik aliran modal.

Keadaan ekonomi dalam negeri yang menggalakkan menawarkan tetingkap peluang untuk meneruskan pembaharuan struktur bagi meningkatkan pertumbuhan produktiviti dengan meningkatkan inovasi, meningkatkan kualiti pendidikan, menangani pengangguran belia, dan meningkatkan penyertaan tenaga buruh wanita. Malaysia juga akan mendapat manfaat daripada orientasi ekonominya yang terbuka dan pengukuhan integrasi ekonomi dan kewangan serantau yang sedang dijalankan, termasuk pembentukan Komuniti Ekonomi ASEAN pada tahun 2015 dan inisiatif perdagangan lain. Mempercepatkan integrasi serantau harus membantu melancarkan potensi ekonomi Malaysia dan ASEAN.

Penilaian2 Lembaga Eksekutif

Pengarah Eksekutif bersetuju dengan teras penilaian kakitangan. Mereka menganggap bahawa prospek ekonomi Malaysia kekal menggalakkan, walau apa pun risiko daripada permintaan luar yang lemah, aliran modal yang tidak menentu, dan harga komoditi yang lebih rendah. Pengarah berkongsi pandangan bahawa Malaysia di landasan yang baik untuk menangani risiko-risiko ini, memandangkan rekod prestasi pengurusan ekonomi makro yang mahir, rangka kerja dasar yang kukuh dan sistem kewangan yang sihat.

Pengarah memuji komitmen berterusan kerajaan dalam dasar fiskal berhemat. Mereka mengalu-alukan maklum balas kerajaan kepada hasil berkaitan minyak yang lebih rendah, terutamanya penghapusan subsidi bahan api yang tidak tersasar yang mewujudkan ruang untuk belanjawan yang diperlukan bagi pelaburan sosial dan modal. Bagaimanapun Pengarah memperingatkan dengan tempoh yang panjang bagi harga komoditi yang tertekan mungkin memerlukan pelarasan fiskal. Oleh itu, mereka menggalakkan kerajaan untuk mempertimbangkan untuk meluaskan asas pendapatan, menghentikan baki subsidi tidak disasar, dan meningkatkan lagi pengurusan kewangan awam dan pemindahan sosial.

Pengarah bersetuju bahawa pendirian dasar monetari akomodatif semasa adalah wajar, memandangkan inflasi yang rendah dan kemungkinan kenaikan harga berkaitan dengan pengenalan GST akan diimbangi oleh harga tenaga yang lebih rendah. Lebih penting lagi, mereka memuji dasar berhati-hati Bank Negara Malaysia untuk memastikan dasar monetari terus menyokong pertumbuhan tanpa inflasi dan kestabilan kewangan.

Pengarah menyatakan bahawa sistem kewangan Malaysia adalah sihat dan dapat manfaat daripada rangka kerja pengawalan dan penyeliaan yang kukuh. Mereka menganggap bahawa dasar-dasar kerajaan setakat ini telah berjaya mengekang kelemahan kewangan, walaupun hutang isi rumah perlu pemantauan yang berterusan. Dalam hal ini, Pengarah mengingatkan bahawa langkah-langkah tambahan yang berhemat makro masih diperlukan jika persekitaran kadar faedah yang rendah membawa kepada pengaruh yang berlebihan.

Pengarah mengalu-alukan pengurangan berterusan akaun semasa Malaysia yang mencerminkan sebahagiannya mengimbangi semula ekonomi ke arah permintaan domestik. Mereka mengambil kira penilaian kakitangan bahawa kedudukan luaran yang masih agak kuat daripada asas-asas jangka sederhana, tetapi menegaskan persekitaran yang tidak menentu dengan penilaian yang sedemikian.

Pengarah memuji kemajuan Malaysia yang mengagumkan dalam pembangunan ekonomi, hasil daripada inisiatif yang komprehensif untuk meningkatkan pelaburan, infrastruktur, dan modal insan. Mereka bersetuju bahawa komitmen Malaysia untuk integrasi serantau juga akan membantu menyokong peralihan negara ke status berpendapatan tinggi dengan meningkatkan lagi persaingan dan produktiviti meluaskan asas pendapatan, menghentikan baki subsidi tidak disasar, dan meningkatkan lagi pengurusan kewangan awam dan pemindahan sosial.

Pengarah bersetuju bahawa pendirian dasar monetari akomodatif semasa adalah wajar, memandangkan inflasi yang rendah dan kemungkinan kenaikan harga berkaitan dengan pengenalan GST akan diimbangi oleh harga tenaga yang lebih rendah. Lebih penting lagi, mereka memuji dasar berhati-hati Bank Negara Malaysia untuk memastikan dasar monetari terus menyokong pertumbuhan tanpa inflasi dan kestabilan kewangan.

Pengarah menyatakan bahawa sistem kewangan Malaysia adalah sihat dan dapat manfaat daripada rangka kerja pengawalan dan penyeliaan yang kukuh. Mereka menganggap bahawa dasar-dasar kerajaan setakat ini telah berjaya mengekang kelemahan kewangan, walaupun hutang isi rumah perlu pemantauan yang berterusan. Dalam hal ini, Pengarah mengingatkan bahawa langkah-langkah tambahan yang berhemat makro masih diperlukan jika persekitaran kadar faedah yang rendah membawa kepada pengaruh yang berlebihan.

Pengarah mengalu-alukan pengurangan berterusan akaun semasa Malaysia yang mencerminkan sebahagiannya mengimbangi semula ekonomi ke arah permintaan domestik. Mereka mengambil kira penilaian kakitangan bahawa kedudukan luaran yang masih agak kuat daripada asas-asas jangka sederhana, tetapi menegaskan persekitaran yang tidak menentu dengan penilaian yang sedemikian.

Pengarah memuji kemajuan Malaysia yang mengagumkan dalam pembangunan ekonomi, hasil daripada inisiatif yang komprehensif untuk meningkatkan pelaburan, infrastruktur, dan modal insan. Mereka bersetuju bahawa komitmen Malaysia untuk integrasi serantau juga akan membantu menyokong peralihan negara ke status berpendapatan tinggi dengan meningkatkan lagi persaingan dan produktiviti.

Duke of UMNO

Posted: 17 Mar 2015 01:05 PM PDT

Duke of UMNO


"HEBAT" BETOI LA MAJLIS AGAMA ISLAM KEDAH LA NIHHH....

Posted: 17 Mar 2015 05:16 AM PDT

Ya... tahniah la Majlis Agama Islam Kedah... Tahniah..."Hebat" sesangat... "hebat" tahap gaban dah...

Ternyata memang "hebat" buat kerja... 

Hari tu depa berjaya "sekat" Nizar dengan Badrul Amin masuk masjid sampaikan dakyah songsang... kali ni ada lagi kerja-kerja hebat depa...

Nak tahu apa... klik kat sini...

Nak tunggu orang buat report? Hadoiiii... prosedur sangat la kononnnn... hmmmm... tu yang "hebat" sangat tu... hmmmmm...

Kalau tak reti tebai muka lagi tak tau laaa....

PEJUANG BANGSA

Posted: 17 Mar 2015 11:37 AM PDT

PEJUANG BANGSA


RAFIZI PUTAR BELIT & MANIPULASI HARGA BELI JET DENGAN BANTUAN BANJIR

Posted: 17 Mar 2015 09:30 AM PDT




Kos pembelian Pesawat Khas Kerajaan hanya 1% daripada jumlah keseluruhan bantuan banjir & 0.01% daripada bajet 2015.

1. Sekali lagi Rafizi memanipulasi angka untuk mempermainkan emosi rakyat. Rafizi menyatakan bahawa kerajaan membelanjakan RM 465 juta selama 15 tahun untuk membeli Pesawat Khas Kerajaan ACJ320. Ini bermaksud, kerajaan membelanjakan hanya sekitar RM31 juta setahun, iaitu sekitar 0.01% berbanding keseluruhan peruntukan bajet 2015, sebanyak RM 265 bilion.

2. Seperti penjelasan oleh JPM semalam, perbelanjaan sebanyak RM31 setahun selama 15 tahun ini adalah berdasarkan pertimbangan keselamatan, keperluan semasa dan kerana ia lebih kos efektif berbanding membayar kos penyelenggaraan 2 buah pesawat lama yang uzur dan menyewa sebuah pesawat tambahan untuk digunakan sepanjang tahun lepas.

3. Kos pembelian ini juga hanya sekitar 1.07% sahaja berbanding dengan peruntukan tambahan yang diberikan oleh kerajaan untuk membantu mangsa banjir, iaitu RM2.88 bilion yang diumumkan semasa ucapan pengubah suaian bajet Januari lalu . Perlu diingat bahawa RM 2.88 bilion ini belum lagi termasuk bantuan banjir lain yang diberikan oleh kerajaan seperti membina rumah-rumah kampung bertiang, menyerahkan 1,000 unit rumah kos rendah, RM500 kepada setiap keluarga yang terlibat dan RM5000 kepada mereka yang kehilangan ahli keluarga.

4. Jika mengambil kira bantuan lain seperti subsidi yang berjumlah berbilion ringgit, BR1M, bantuan pendidikan, kesihatan dan kebajikan masyarakat, bantuan perumahan rakyat, bantuan perumahan nelayan dan banyak lagi, sudah tentu peratusan jumlah yang dibelanjakan setahun untuk menggantikan 2 buah pesawat ini terlalu kecil berbanding keprihatinan kerajaan kepada rakyat.

5. Apa yang Rafizi hendak? Hanya untuk mengeliru dan mempermainkan emosi rakyat melalui permainan angka-angka.

SUMBER : FB TUN FAISAL ISMAIL AZIZ 

PM PUJI PENGANJURAN LIMA 2015 ADALAH YANG TERBAIK @HishamuddinH20 @NajibRazak

Posted: 17 Mar 2015 08:39 AM PDT





LANGKAWI - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memuji edisi Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi 2015 (Lima'15) tahun ini sebagai yang terbaik sejak edisi pertama pada 1991, yang menyaksikan penyertaan pecah rekod, 512 syarikat dari 36 negara.

Ketika merasmikan pembukaan Lima'15, beliau berkata, bilangan penyertaan kali ini mengatasi jumlah 433 syarikat yang menyertai pameran itu, dua tahun lepas.

"Lima'15 menyaksikan banyak yang julung kali dan dengan kepelbagaian aspek dan dimensi pameran pada tahun ini, ia merupakan Lima terbaik yang kita pernah anjurkan," katanya pada majlis perasmian yang diadakan di atas landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi di sini.



Najib berkata, Lima'15 juga mencatat sejarah berikutan kehadiran semua 10 Menteri Pertahanan Asean serta berlangsungnya Mesyuarat Menteri-Menteri Pertahanan Asean (ADMM) yang pertama kali, di Langkawi, dua hari lepas.

Perdana Menteri berkata, Lima telah melalui perjalanan yang panjang sejak julung kali diadakan pada 1991 semasa beliau menjawat jawatan menteri pertahanan dan ditugaskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk  menganjurkannya.



Najib secara berseloroh berkata, beliau berdepan banyak kesukaran semasa menganjurkan Lima edisi pertama, berbanding Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein yang bertanggungjawab menganjurkan edisi terbaharu ini.

"Saya bermula dengan kosong, termasuk memastikan hotel disiapkan dalam tempoh 50 hari," katanya, mencetuskan gelak ketawa para hadirin.

Selain pameran maritim dan udara, katanya Lima'15 turut menyaksikan penganjuran pelbagai seminar termasuk Program Belia Asean, Persidangan Meja Bulat Panglima Tentera Laut dan Sidang Kemuncak Penerbangan Asean serta Latihan Menentang Terorisme Pelbagai Negara yang menggabungkan polis dan tentera.

Menurut Najib, Asean kekal sebagai pasaran menarik untuk konglomerat pertahanan global di sebalik pemotongan perbelanjaan oleh rantau lain.

Katanya, penerbitan terkemuka antarabangsa IHS Jane's meramalkan perbelanjaan pertahanan Asean akan meningkat kepada AS$44.5 bilion (RM164.65 bilion) pada 2018 berbanding AS$38.5 bilion (RM142.45 bilion) tahun ini.

"Rantau ini merupakan rantau penting dalam pertahanan dan sektor komersial lain. Latar belakang ini menjadikan Lima tempat terbaik bagi syarikat-syarikat," katanya sambil mengucap tahniah kepada penganjur yang memastikan acara dwitahunan ini berjaya.



Turut hadir pada majlis yang berlangsung di bawah terik matahari pagi Langkawi itu ialah, Hishamuddin; bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad; Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan pegawai kanan kerajaan.

Hadir sama ialah semua 10 Menteri Pertahanan Asean yang baru selesai menghadiri ADMM selama dua hari di sini.

Majlis diakhiri dengan pertunjukan udara selama 10 minit oleh jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) termasuk terbang lintas aset terbaharu, Airbus A400M 'Atlas.


Lima 2015 berlangsung sehingga 21 Mac ini. - Bernama

Comments (0)