Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 8:04 PG

sumber :-

Barisan Nasional


RIDHUAN TEE

Posted: 16 Mar 2015 03:48 AM PDT

RIDHUAN TEE


Maaf atau tidak, sama sahaja

Posted: 15 Mar 2015 05:05 PM PDT

(Sinar Harian, 16.3.15)

Ultra kiasu terus menekan Dato' Seri Ismail Sabri, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, agar meminta maaf ke atas kenyataannya, iaitu mengenai kenaikan harga, yang ditujukan khas kepada peniaga Cina yang mengambil kesempatan.

Memahami psiki ultra kiasu, saya menasihatkan Ismail, agar tidak  memohon maaf. Biarlah ultra kiasu mahu mengambil tindakan mahkamah. Belum tentu mereka menang. Pihak yang didakwa belum tentu kalah.

Saya amat yakin, jika Ismail meminta maaf, mereka akan bercanang dan menepuk tangan. Mereka akan jaja merata. Ismail mengakui kesalahan dan kesilapannya. Kita menang, Ismail kalah. Biarkan sahaja. Kita pun mahu lihat sejauhmana 'kejantanan' ultra kiasu.

Saya tidak nafikan memohon maaf itu satu amalan yang mulia dan amat dituntut dalam Islam. Tetapi dalam kes ini, ternyata telah dipolitikkan. Ultra kiasu sangat licik. Apatah lagi menangguk ketika di air yang keruh.

Keikhlasan dalam meminta maaf bila melibatkan perkara yang kita benar-benar kita berasa bertanggungjawab terhadapnya. Jangan meminta maaf hanya semata-mata untuk menjernihkan suasana. Belum tentu yang jernih akan terus jernih. Tidak mustahil yang jernih akan menjadi keruh semula.

Seperti yang telah saya ulas sebelum ini, dari segi akademik, fakta Ismail itu tidak salah. Tidak mustahil peniaga mengambil kesempatan.

Masih teringat wewaktu kecil dahulu, saya disuruh oleh aruah bapa saya, seorang peniaga kedai runcit, di kampung Melayu, supaya mencampurkan minyak petrol dengan minyak tanah, beras putih + beras merah (perang), mengubah timbangan dan lain-lain lagi. Pendek kata, apa sahaja yang boleh memberikan keuntungan lebih, saya diminta melakukannya walaupun perbuatan itu salah.

Maka tidak hairan, jika ada peniaga keli atau patin memberikan makanan babi atau mencampakkan bangkai babi ke dalam kolam peliharaan, seperti yang pernah berlaku baru-baru ini. Belum termasuk lagi kilang bihun yang kotor, menggunakan logo-logo berbunyi Melayu dan Islamik, seperti cop masjid, cop Fatimah, cop rumah Melayu dan lain-lain.

Mungkin kenyataan ini akan menjauhkan diri mereka dari Islam, tetapi saya terpaksa bercakap benar, berdasarkan pengalaman, bagi mendedahkan kebobrokan ultra kiasu, untuk berlaku adil kepada orang Islam yang kerap menjadi mangsa dan dimangsakan oleh kita sendiri.

Cuma, apa yang boleh kita ambil iktibar daripada peristiwa ini? Pertama, umat Islam mesti mencebur diri dalam perniagaan. Mereka mesti menjadi pengeluar, bukan pengguna semata-mata. Kita akan terus menjadi mangsa jika bidang perniagaan (pengeluar) terus dimonopoli bukan Islam.

Lagipula, bidang perniagaan adalah suatu bidang yang amat dituntut dalam Islam. Tidak hairanlah jika 9/10 punca rezeki itu datangnya hasil dari perniagaan. Banyak hadis lain yang mahu umat Islam mencebur diri dalam perniagaan.

Selama-lamanya kita akan terus dianiaya dan ditindas jika tidak menguasai ekonomi. Misalnya, pemilik syarikat telekomunikasi bukan Islam yang begitu sombong hari apabila sudah berjaya. Adakah mereka tidak sedar bahawa kekayaan yang mereka ada pada hari ini disebabkan oleh sistem kerajaan sedia ada, yang membolehkan mereka menjadi kaya? Benar, tidak nafikan, mereka bekerja keras. Tetapi adakah mereka boleh menjadi hebat tanpa sokongan?

Mereka akan cari apa jalan untuk menjadi kaya, sama ada melalui jalan halal atau haram, terutama jika terpaksa merasuah. Ini tidak termasuk perniagaan cepat kaya seperti menjadi along, pelacuran, perjudian, dan sebagainya. Siasatlah berapa ramai orang Vietnam dan China yang dijadikan pelacur.

Malang sekali penguatkuasa yang menerima habuan rasuah, membenarkan mereka buat kerja haram sehingga menjadi kaya-raya. Pengalaman saya suatu ketika dahulu, bekerja dengan syarikat perumahan, antara agendanya adalah bagaimana untuk 'kawtim' penguatkuasa agar projek berjalan lancar.

Nasihat kepada orang Melayu (penguatkuasa), jangan jadi barua, hanya untuk menjadi 'kaya sekejap' dengan mengambil rasuah. Ingat masa depan agama, bangsa dan negara.

Kedua, apabila ada peniaga Melayu yang mahu menceburi bidang perniagaan, secara kecil-kecilan. Kita sepatutnya galakkan seperti yang dilakukan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, mengingatkan penguatkuasa supaya tidak mengambil tindakan semberono terhadap mereka yang mahu berniaga secara halal.

Jangan kenakan pelbagai syarat sehingga perniagaannya gagal dan terpaksa ditutup. Misalnya, aduan yang diterima mengenai perniagaan TADIKA. Puluhan ribu ringgit telah dibelanjakan untuk memenuhi 'syarat-syarat' Dewan Bandaraya yang begitu rigid. Apabila semua syarat telah dipenuhi, tiba-tiba dapat surat dari mereka mengatakan premis tersebut tidak sesuai, ada bantahan orang ramai, TADIKA di kawasan tersebut sudah mencukupi dan berbagai lagi. Apa makna semua ini?

Kenapa dari awal perkara ini tidak beritahu? Pergilah buat siasatan seluruh bandaraya, berapa banyak kawasan rumah dijadikankan premis perniagaan haram? Ada rumah dijadikan perniagaan bateri kereta yang amat membahayakan. Ini belum termasuk perniagaan haram yang lain, yang telahpun dikenakan tindakan atas aduan orang ramai.

Mohd Ridhuan Tee Abdullah, INSPIRE/PPI, UniSZA

tunku

Posted: 16 Mar 2015 03:02 AM PDT

tunku


Nurul Izzah detained under Sedition Act

Posted: 16 Mar 2015 02:05 AM PDT

Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar (pic) has been arrested under the Sedition Act for allegedly making a seditious remark in a speech in Parliament last Tuesday.

The PKR vice-president was detained at the Dang Wangi police station on Monday at 3.30pm, soon after appearing at the station to give her statement on the March 7 "Kita Lawan" rally.

"ASP Muniandy informed me that I have been detained on orders from the D5 deputy director general in Bukit Aman," she tweeted at 3.25pm.

"The police haven't told us yet which parts of the speech are seditious or whether the entire speech is seditious,"  PKR communications director Fahmi Fadzil said when contacted.

According to him, Nurul has been held under Section 4(1) of the Sedition Act.

Last Tuesday, Izzah read out Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's speech in Parliament, where she spoke out against her father's imprisonment for sodomy and allegedly attacked the judiciary.

PKR's Padang Serai MP N. Surendran said in a statement earlier that the sedition investigation initiated against the Lembah Pantai MP was "unconstitutional" as it interfered with the rights and privileges of Parliament.
"Article 63(2) of the Federal Constitution confers immunity from any proceedings in court for anything said by an MP in the Dewan Rakyat," he said.

Umno Youth: Jawi should not abuse its power to intimidate

Posted: 16 Mar 2015 12:55 AM PDT

Umno Youth social media bureau chairman Ibdilillah Ishak says that the Federal Territory Islamic Religious Department (Jawi) should not abuse its power for the purpose of intimidation.

"I am against the decision of Jawi to prosecute the Borders Midvalley manager Nik Abdul Aziz Nik Raina in the case of the sale of Irshad Manji's controversial book Allah, Liberty and Love," said Ibdilillah in a statement Monday.

"Prosecution should be fair, and not used to scare the other party or to show their strength," he said.

Ibdilillah claimed that the manager has become the victim due to the mistake committed by Borders board of directors.

Hence, the Syariah High Court acquitted her because they felt that the manager is not the one who decides what books are sold at the bookstore chain.

"It is common knowledge that Jawi's authority only falls on Muslims, and that is why the Jawi decided to prosecute the manager rather than Borders as a company," said Ibdilillah.

He further questioned why Jawi did not charge a Muslim in the board of directors of Borders instead.

"Was this done because it is easier for Jawi to prosecute the manager rather than a member on the board of directors," asked Ibdilillah.

Although Jawi declared the sale of the book as illegal before the date of arrest, Ibdilillah questioned if the notice to all the bookstores given in sufficient time.

"This raises many questions about the motives of Jawi," he said.

"Do they want to establish the religion of Islam or create public hatred against Islam?"

Ibdilillah said that the March 2012 raid and arrest of Borders Midvalley store manager was "contrary to Islamic law".

On Sunday, news of Jawi filing for an appeal against the Syariah High Court's Feb 26 decision last month to discharge Borders bookstore manager broke.

Nik Raina was charged under Section 13 of the Syariah Criminal Offences (Federal Territories) Act 1997 in June 2012 for the offence of "disseminating and distributing" by way of selling the books deemed contrary to Islamic law.

On Dec 30 last year, the Court of Appeal in Putrajaya ruled that Jawi's seizure of the books was unlawful.

Mass resignation by Batu PAS committee members in protest over Hadi’s leadership

Posted: 15 Mar 2015 11:53 PM PDT

In an act of protest against party president Datuk Seri Hadi Awang, more than half of Batu PAS  branch committee members have resigned from their posts.

Batu PAS chairman Ishak Surin (pic) said that the resignation of 17 out of PAS Batu's 25 committee members was due to the dissatisfaction that the members felt towards the party's central leadership.

"We feel disappointed and sad for what we feel is the failure of PAS' central leadership, especially the president, for failing to manage the party's internal issues which have led to prolonged crises in the party.

"The president should hold discussions with grassroots party members to address internal issues within the party that have led to disunity among members," explained Ishak at a press conference on Monday.

He said that many grassroots members of the party felt that they have been left in the dark over important issues in the party.

He added that they also did not agree with Hadi's behaviour towards the other two parties in Pakatan Rakyat, PKR and DAP, which they felt might jeopardise the coalition.

"We hope that the president will not be indecisive on issues that involve PAS and Pakatan Rakyat, as he did during the Selangor mentri besar issue," he said.

PAS Batu vice-chairman Datuk Tarmizi Mohd Jam added that it is especially important that Hadi maintained the unity between PAS and other parties in Pakatan Rakyat.

"This (the mass  resignation) is for PAS and Pakatan Rakyat, as without Pakatan Rakyat, PAS will be stronger," said Tarmizi, adding that it is important for Pakatan Rakyat to stay united for the next general election.

He hoped that the resignation of PAS Batu committee members will spur the party's central leadership and other members of the party to work towards addressing both the party's internal issues and its issues with other parties within the Pakatan Rakyat.

"Let us become the candle (lilin) and be burned in sacrifice to ensure a better future for PAS," he added.

The Unspinners

Posted: 16 Mar 2015 12:03 AM PDT

The Unspinners


Isu 1MDB perlihat UMNO londeh melondeh sesama sendiri bantu DAP berkuasa

Posted: 15 Mar 2015 07:30 PM PDT



Kami terjumpa dua meme berikut yang mengambil quote dua pemimpin lapisan bawah UMNO diketengahkan. Ia juga releven dalam isu 1MDB.



Tapi apa mereka buat?

Kalau tak tahu serahkan pada pro untuk buat. Keluar duit saja. Kalau tahu buat, dan faham cara permainan psywar terkini, lakukan serangan dan pertahanan dan jangan tunggu-tunggu. Ini orang UMNO dok mengharap agensi kerajaan dan sukarelawan lakukan kerja utama parti sementara program parti hanya hooray hooray.

Nampak macam pengurusan krisis dalam isu 1mdb lemah sekali.

Sebenarnya isu ini mudah saja tapi semua orang UMNO termakan dengan media pembangkang dan pemimpin pembangkang.

Masaalah sekarang adalah cashflow mismatch untuk bolehkan Edra Energy disenaraikan. Bila ada cashflow mismatch, konsepnya di matchingkan saja cashflow.

Pembangkang sudah dijangka akan serang sejak Anwar mula timbulkan isu ini pada tahun 2009/10 kali pertama di Malaysian Insider. Oleh kerana dah dijangka mereka akan serang, kenapa UMNO dan pihak media kerajaan tidak bersedia???

Tun M menegur untuk kita jawab dan jelaskan dengan terang dan nyata. Jangan ada ruang untuk menimbulkan syak dan waham. Sampai sekarang tak begitu jelas.


Komunikasi 1MDB yang dijalankan oleh 1MDB atau pihak lain adalah lemah sekali. Masa ianya isu korporat, puak kita jawab cara politik dan dalam bahasa Melayu. Bila dah jadi isu politik, Arul Kanda masuk 1MDB dan jawab ala korporat.


Macam guna bahasa ayam cakap dengan itek. Komdiannya guna bahasa itek untuk cakap dengan ayam.


Kami tak percaya ada hanky panky.

Ia hanya masaalah cashflow dan timing lari. Itu saja. Masaaalh struktur financing yang kelihatan banyak hutang pun sepatutnya tidak jadi masaalah jika ianya difahami dan ada matching cashflow dan exposure.

Sini kami yakin tak berapa kerat yang faham apa itu 1MDB dan pendekatan pengurusan kewangan yang dibawanya. Tak hairan ada pihak yang bantu komunikasi 1MDB pun tak faham 1MDB. Macam mana nak buat komunikasi?

Ada kata risiko.

Aset RM51 billion boleh cover RM42 billion hutang. Tengok aset tanah untuk Razak Exchange. Cari jumlah keluasan dan kali dengan 1,000 psf sekurang-kurangnya. Tambah dengan tanah Bandar malaysia. Yang tahu cara property developer congak, mereka tahu ianya berharga dan mungkin ada pihak jahanam dan serang 1MDB untuk dapatkan tanah itu.

Tak heran ada yang dibayar IPP untuk serang juga sebab lama-lama nanti akan hanya 1mdb dan tnb saja pegang IPP. dua2 gomen punya dan keuntungan boleh menafaatkan rakyat. Kalau ada msaalaah sekarang pun, tak ada masaalah untuk diselesaikan.


Mereka kini sedang mainkan isu Jho Loh, anak rosmah riza dan dealing mereka. Ada ke duit 1mdb digunakan?

Lantaklah mereka nak party dan cemolot dengan pelakun-pelakun hensem dan cantik Hollywood. Adakah perniagaan mereka ada mengambil duit 1MDB atau duit kerajaan? Adakah perniagaan mereka diluar negara melibatkan undang-undang dalam Malaysia? Mestilah bukan urusan Malaysia!!!

Kononnya Sarawak kata Jho Loh guna duit 1mdb untuk ambilalih UBG.

Masaalahnya Sarawak report ini pembangkang dan banyak kali salah dalam tuduhan. Pernah ditangkap manipulasi gambar dan fakta. Kuat menipu. Sapa percaya Sarwak Report dan Malaysia Insider memang mangsa yang rela ditipu. Oleh itu berhati2 dengan laporan puak-puak ini.

Kalau Jho Loh tidak libatkan duit 1mdb, ianya tiada isu. Siasatlah Jho Loh dan juga anak Rosmah. Please ... siasat. Jika tiada isu, katakan tiada isu.

Jawab persoalan ini dan bukan main peribadi dan hujah ala kampong

Kami malas nak main sangat isu 1mdb kerana takut nanti membantu ada pihak yang mahu Tun M gaduh dengan Dato Najib. Teguran Tun M dikatakan tak menguntungkan UMNO tapi DAP.

Ada betul kerana  bila dia mula main isu peribadi Jho Loh dan Riza Aziz berdasarkan laporan Sarawak report, itu dah over.

Malah ada berhujah Tun M patut berdiam diri jaga cucu.

Itu hujah politik tahap orang kampung di bawah PAS Kelantan dulu-dulu yang mana orang kampong dah tak berfikir sedemikian lagi. 

Mereka sudah mula menghayati keterbukaan. Mereka faham hal pentadbiran atau mana-mana isu tidak patut dipolitikkan tapi dijelaskan. 

Ada trend sedang berlaku di mana rakyat mahu isu dibincang dari perspektif isu dan tidak dicampur aduk dengan politik. Petunjuknya adalah bila rakyat dah tak mahu lagi demo-demo, baik demo pembangkang atau demo pro kerajaan; parti atau NGO.

Maka Tun M atau mana-mana rakyat tak boleh tak tegur. Tiada lagi isu mereka dah tidak berkedudukan dalam parti dan dianggap kecewa maka tak layak membincangkan isu. INi satu lagi hujah favourtite ala kampong.

Memang perlu ada kasi check and balance pada kerajaan.

Ada pula kata bila dapat ini itu dari kerajaan maka perlu diam dan akur ikut saja apa kerajaan cakap. Tak boleh tegur kerajaan.

Rasanya pihak-pihak yang berhujah seperti gini adalah mereka-mereka yang tinggalkan kampong lama dan ingat mentaliti orang kampong macam pemikiran kampong yang kekal dalam sanubari mereka. You can take Ali out of the kampong but you cannot take kampong out of Ali.

Yang nak menjawab tak boleh juga defend atas alasan politik. Jawapan cara politik adalah cetek, lemah dan manipulated. Contohnya isu tak dijawab dengan jelas lalu kononnya mahu korek cerita lama Tun M yang dimainkan pembangkang.

Dulu kita pertahankan tapi kini kita pula ikut hujah pembangkang sebab alasan nak defend boss. Tak konsisten juga. Itu dah sama macam kata kritikan Tun M tidak munasabah dan membantu menguatkan DAP.

Betul-betul cakap. Baik Kadir Jasin and the gang mahu pun ada pihak lain bogel membogelkan sesama sendiri hanya membantu DAP berkuasa. Dua-dua pihak yang kononnya nak pertahankan UMNO hanya membantu DAP lagi berkuasa.

Isu ini perlu bijak ditangani. Masaalahnya isu ini menjadi leceh nak ditangani kerana macam ada pihak nak laga-lagakan Dato Najib dan Tun M.


Harap Dato Najib jelaskan dan bukan nafi2 seperti yang dibuat oleh pengurusan 1MDB. Saman sapa yang patut disaman. Selagi kita berdiam, mampus kita disiang.

Dahlah blogger tak ada maklumat nak lawan. Q&A dan skrip yang diberi tak tepat dan tak menghentikan kritikan.

Setakat cari salah mereka yang mengkritik atau pembangkang yang menyerang tak cukup sebab pihak 1MDB dah biarkan hingga keadaan yang susah nak defend dan orang tak mahu percaya dengan jawapan yang diberi.

Dah kelihatan macam isu Scorpene, Altantunya dan NFC yang lambat sangat dijelaskan hingga orang sudah tak percaya apa sekali penjelasan yang diberi. Malah isu yang sudah terjawab boleh diungkit balik bila-bila.

Ulang tayang kerja leceh. Kena cari balik ...

Airport Langkawi tutup penyebab Tun M lambat sampai LTDL

Posted: 15 Mar 2015 05:00 PM PDT


Maka tersebarlah sudah gambar Tun M dan Pm tadi, ramai yang seronok dan ada juga yang terbakar. Aku tau batu api semua hati jadi panas sebab tersebarnya gambar tu. Rilek la, kita nak satukan semua dan tolong jangan jadi tikus perbaiki labu ok.

Oh ya gambar ini aku ambil dari blog seorang pelukis terkenal negara iaitu brader DON, sila KLIK SINI untuk ke blog beliau.

Belum apa-apa lagi dah keluar RUMOURS murahan yang mengatakan kununnya Tun M tidak mahu bersama PM tadi dalam majlis penutupan LTDL. Sudah keluar beb, kata orang belum apa-apa lagi dah keluar cerita macam ni.

Memang betul Tun M lambat tadi tapi bukan sebab dia tak nak naik satu kereta dengan PM tetapi dia tiba lambat kerana Airport kat Langkawi ditutup kerana LIMA 15, so bila airport dah buka Tun M terus terbang dan datang ke Dataran Merdeka. Tolonglah Macai murahan, jangan buat fitnah yang merosakkan negara ok.

Kita patut seronok tengok pemimpin kita bersatu kerana sukan dan tolong la aku pesan sekali lagi, jangan adi batu api ok!

House PK


Ini pun nak dijadikan isu dan buat tuduhan melulu. Tak fikir ke semalam ada dua kapalterbang Indinesia terhempas semasa buat latihan untuk LIMA? Ada otak tak????

Bilalah kita nak matang untuk fokus pada isu dan bukan bincang ke arah benda tak releven? Patut jawab persoalan-persoalan.

Hai ... kenapa tak bijak dalam berhujah??? Padan pembangkang bertambah berpengaruh.

Azmin mampu beli Ferrari baru untuk Afifa dari duit kenaikkan air

Posted: 15 Mar 2015 07:30 AM PDT


KENYATAAN MEDIA
13 MAC 2015

PENSTRUKTURAN SEMULA INDUSTRI AIR PERLU DITERUSKAN TETAPI TIDAK MELEBIHI RM9.65 BILION
Bagi pihak rakyat Selangor, saya meyeru Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Selangor untuk menyelesaikan sebarang pertikaian untuk stikan Perjanjian Utama (HOA) penyusunan semula industri air Negeri Selangor yang telah ditandatangani pada tahun lalu dapat diteruskan.


Saya percaya bahawa isu pemilikan tanah - yang kononnya dinyatakan sebagai alasan untuk Kerajaan Selangor membatalkan perjanjian air – boleh diselesaikan jika semua pertikaian itu dibawa ke meja rundingan.

Saya telah berjumpa dengan Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau dan beliau memberi jaminan bahawa Kementeriannya akan berusaha untuk melaksanakan perjanjian itu bagi memberi laluan kepada penyelesaian isu air secara holistik seperti yang dihasratkan melalui Akta Perkidmatan Industri Air 2006.


Kegagalan meneruskan perjanjian itu akan membawa banyak kesan antaranya risiko kehilangan peluang Kerajaan Selangor untuk mengambil alih ekuiti empat syarikat konsesi air yang selama ini telah mengaut keuntungan tidak munasabah di atas kesusahan rakyat yang terpaksa menanggung tarif air yang tinggi akibat perjanjian penswastaan yang berat sebelah dan gagal mengutamakan kepentingan rakyat.




Tanpa kawalan sepenuhnya terhadap industri air, Kerajaan Selangor kemungkinan besar tidak mampu meneruskan pemberian air percuma 20 meter padu air setiap bulan yang telah dilaksanakan sejak Jun 2008 kerana kekurangan dana.

Rakyat dibabikan Azmin Datum Jelatek

Selain itu, peluang ini juga akan membolehkan syarikat konsesi menaikkan tarif air sebanyak 52% pada 2015 seperti yang dibenarkan mengikut Perjanjian Penswastaan. Malah lebih buruk lagi, Kerajaan Selangor perlu membayar tunggakan kenaikan tarif sebanyak RM2 bilion kepada syarikat konsesi.

Ini jelas menunjukkan Kerajaan Selangor akan mengalami kerugian besar sekiranya tidak meneruskan rundingan dengan Kerajaan Persekutuan dan saya amat berharap kepimpinan kerajaan negeri mengutamakan kepentingan rakyat dalam setiap tindakan dan keputusan yang akan dilakukan selepas ini.

Saya juga hairan apabila dimaklumkan bahawa kerajaan negeri hari ini telah mengeluarkan lesen operasi air bersih kepada syarikat konsesi SPLASH. Perkara ini nampaknya bercanggah dengan usaha dan semangat rakyat Selangor untuk menjadi pemilik mutlak industri air di Selangor apabila penstrukturan air dimuktamadkan.

Saya khuatir tindakan kerajaan negeri ini akan mengakibatkan rakyat Selangor membayar lebih dari jumlah yang dipersetujui sebelum ini iaitu RM9.65 bilion.

Walaupun penting untuk penyusunan semula industri air berjaya tetapi rakyat juga perlu dingatkan bahawa harga pengambilalihan ekuiti daripada empat syarikat konsesi air mesti tidak melebihi RM9.65 bilion seperti yang telah dipersetujui. Jika harga yang ditawarkan melebihi jumlah itu ia seolah-olah merompak hasil kekayaan rakyat untuk mengkayakan konsesi yang tamak.

 -- TS Khalid Ibrahim

Mat Taib nego dengan Azmin ka? Dengar Anwar pernah nego dengan seseorang di MRCB bldg Shah Alam

Secara tak langsung, Khalid memberi hint bahawa air akan dinaikkan oleh SPLASH yang telah diberi lesen oleh kerajaan negeri. 

Maknanya bila surcaj air naik, kerajaan selangor ada arrangement untuk kaut duit. Samil menyelam, adalah yang akan minum air sekali. Ini cerita banyak air.

Azmin mungkin ampu belikan Ferrari baru untuk Afifa anak Anwar.

Kenapa kami curigai ada orang bakal seperti kata Khalid buat duit berlebih-lebihan sini???? 

Mat Taib PAS Piss Pus diam sajer. Razali Ismail dapat macam-macam konsesi air ketika zaman Mat Taib dan ada pihak tuduh Mat Taib ada kebenaran ...... 

Kalau Mat Taib tak bersuara, bermakna dia tengah bersyukur ... Alhamduliilah sambil sedawa.

Haron Din bersuara, Nipa virus syiah tunjuk belang, Din Pudu tunjuk lalang,

Posted: 15 Mar 2015 04:30 AM PDT


Semalam Hanipa Maidin lakukan serangan berani mati terhadap Haji Hadi dan Haron Din. Yang kami lihat hanya blogger sesat anti hadith dan liberal kebaratan saja yang hargai politik kata nesta Hanipa Maidin.

Mesti berani katakan Mat Sabu syiah sesat

Dalam laporan TMI yang kami petik dari GAP SINI, Hanipa dilaporkan berkata pimpinan perlu berani menyatakan masalah yang sedang dihadapi parti bagi membolehkan ia diselesaikan.
"Saya sering tegur dalam mesyuarat, mereka yang rosakkan presiden PAS ialah mereka yang menyokong presiden bawa rebah." .

"Mereka tidak mahu menyatakan presiden ada kelemahan, berasakan presiden semuanya sempurna. Inilah golongan yang merosakkan PAS. Dia tahu presiden lemah tetapi tak menyuarakannya."
Takut nak jawab sebab syiah bertakiyah
Hanipa memetik kata-kata Dr Mahathir, "Beliau juga menceritakan bagaimana dalam sebuah kerajaan, apabila raja terlampau takut ditegur, suatu hari raja berbogel, orang boleh kata cantik, padahal raja berbogel."

Hanipa juga cuba menjustifikasi pendiriannya dengan menjaja nama Nik Aziz tapi sudah langgar ajaran Nik Aziz.


Dahlah syiah sesat, mana ada class penzina jadi Presiden PAS????

MIM juga memberi komen tentang perkembangan baru PAS.


Sementara itu, Salahuddin Ayub telah keluar dari mode non commital dan sering play safe lalu kini seolah-olah dah mengambil hala tuju rakan-rakan baiknya dalam PASMA.

Nampaknya Salahuddin yang suatu masa tidak gemar dipanggil Din Puduraya oleh blogger pro UMNO dah menunjukkan ciri-ciri semulajdinya sebagai seorang yang mengikut angin dan kini layak dipanggil Din Lalang.

GAP SINI  memberi laporan:

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata kini sudah tiba masanya parti itu melalui perubahan pucuk pimpinan untuk menjadikannya sebuah pertubuhan politik yang matang dalam berdepan pelbagai cabaran semasa.

Menurutnya, perubahan pucuk pimpinan perlu dilihat daripada aspek positif kerana ahli parti semakin berani menyuarakan pandangan serta hasrat mereka.

"Perubahan pucuk pimpinan (menukar presiden) tidak harus menggambarkan ketidakpercayaan kepada parti dan kepimpinan, ia perlu dilihat secara positif.


Haron Din yang baru dilantik menjadi Mursyidul am mula menyatakan pendirian menyokong Haji Hadi.

Padanlah syiah mula melenting dan lalang ni mula memebengkok.

Adakah ahli PAS ikut orang yang dihormati oleh lawan hingga Dato Najib ucapkan tahnaih atas perlantikan atau puak-puak PASMA yang tiada moral, tiada pendirian dan sesat!!!

LATEST: Tun M bersama Najib di finale LTDL

Posted: 15 Mar 2015 01:18 AM PDT



Andrea Guardini juara!

Belantan

Posted: 15 Mar 2015 11:33 PM PDT

Belantan


Politik janggal Azmin Ali?

Posted: 15 Mar 2015 05:55 AM PDT


Ibarat beradu silat, Azmin Ali berjaya mengunci langkah pendahulunya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Abdul Khalid yang diangkat oleh pakatan pembangkang sebagai menteri besar paling bersih, cekap dan prorakyat dilayan seperti tidak ada meninggalkan sebarang legasi.

Nol, tiada warisan bernilai yang boleh dibanggakan. Inilah yang sekurang-kurangnya mahu digambarkan. Abdul Khalid yang pernah dipuja dan diagung-agungkan untuk memancing undi rakyat itu mahu dilupakan begitu sahaja, ibarat habis manis sepah dibuang.

Azmin bahkan sanggup 'memukulnya' semasa beliau sudah melangkah keluar daripada kerusi menteri besar. Pentadbiran Azmin mengambil langkah luar biasa apabila menarik balik pampasan RM2.6 juta lapan pegawai kanan Abdul Khalid termasuk bekas Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Selangor Diperbadankan (MBI), Faekah Husin.

Kerajaan negeri pimpinan Azmin menggunakan alasan pembayaran wang melalui Skim Pengasingan Bersama (MSS) dibuat secara salah dan tanpa mendapat kelulusan. Isu itu kini diselesaikan mengikut undang-undang.

Dengan kata lain, Azmin seperti mahu menyatakan Abdul Khalid yang menjadi seteru dalam PKR tidaklah bersih seperti diuar-uarkan. Ahli Parlimen Bandar Tun Razak ini dan pegawai-pegawai yang dilantiknya mahu digambarkan sebagai tidak amanah dan sanggup menggunakan wang rakyat untuk kepentingan diri.

Azmin seperti berjaya memberi gambaran itu. Langkah Abdul Khalid dan orang-orangnya terlihat benar-benar terkunci. Menangkis tuduhan pun seperti hilang daya apatah lagi untuk membuat serangan balas ke atas Azmin. Yang ada hanyalah sekali-sekala suara daripada Faekah bagi mempertahankan pentadbiran dahulu.

Yang dulu dianggap seperti bukan kerajaan PKR. Yang dulu dianggap seperti Kerajaan Abdul Khalid. Apa yang dibuat dahulu serba-serbinya salah. Yang dulu perlu diperbetulkan malah sampai ke peringkat dibatalkan.


Ini sama dengan tanggapan yang mereka mahu paksakan ke atas Kerajaan Persekutuan. Apa yang dilakukan Kerajaan Persekutuan semuanya dituduh berbau kronisme dan tidak menguntungkan rakyat.

Inilah yang berlaku ke atas Projek Lebuh Raya Damansara-Kinrara (Kidex) bernilai bilion ringgit yang dibangunkan untuk mengurangkan kesesakan teruk di kawasan itu. Projek kontroversi yang diuar-uarkan politikus pakatan pembangkang ada kepentingan politik UMNO itu dibatalkan.

Sia-sialah usaha Abdul Khalid yang menentang arus politik pakatan pembangkang terutama PKR dan DAP apabila meluluskan projek persekutuan itu. Yang menentang projek ini sebenarnya kelompok kecil tetapi mempunyai pengaruh dan mendapat sokongan ahli politik DAP. Projek ini pun mendapat kelulusan pihak berkuasa tempatan.

Mangsa

Yang majoriti, kumpulan se­nyap akhirnya menjadi mangsa politik Azmin ini. Mungkin se­telah menyedari hal itu dan men­dapat teguran, Azmin se­perti mahu berpatah balik apabila menyatakan projek ber­kenaan tidak dibatalkan.

Hanya kelulusan pembangu­nan yang dibatalkan. Kenyata­an terbaharu Azmin itu me­nye­babkan rakyat biasa ke­­li­ru. Dari satu segi beliau meng­­gambarkan sanggup meng­gotorkan diri demi rakyat te­ta­pi seringkali bertingkah se­baliknya dengan menjadikan rakyat sebagai mangsa.

Tidak tahulah mungkin 'run­dingan semula' sedang diatur. Peliknya kerajaan Azmin tidak pula memberikan alternatif ba­gi mengurangkan kesesakan di kawasan berkenaan. Yang me­reka tahu batal sahaja tanpa melihat kesannya. Ada yang tersiratkah?

Isu Kidex belum selesai, Azmin terus mempertontonkan jurus janggal. Lagi-lagi keputusan yang dimuktamadkan antara kerajaan Abdul Khalid dahulu dengan Kerajaan Persekutuan dibatalkan.

Seperti juga Kidex, Azmin bertindak melulu dengan membatalkan perjanjian penstrukturan industri air dengan Putrajaya. Memang dari awal projek ini tidak mendapat sokongan penuh kepemimpinan PKR dan DAP.


Kebijaksanaan Abdul Khalid untuk memuktamadkan penstrukturan air Selangor termasuk mengambil alih syarikat konsesi dianggap sebaliknya oleh ahli politik pakatan pembangkang. Tidak tahulah nasib siapa sebenarnya yang mereka mahu perjuangkan.

Hujah Abdul Khalid bahawa perjanjian itu penting demi rakyat Selangor nampaknya tidak dikongsi oleh kerajaan negeri sekarang. Jika dahulu mereka marah kononnya dasar kerajaan bertukar apabila ada menteri baharu, kini mereka benar-benar melakukan hal berkenaan.

Tetapi di depan rakyat, Azmin menggunakan dalih demi rakyat sebagai hujah membatalkan projek penting berkenaan.

Atas kertas, keputusan ini hanya akan merugikan kerajaan negeri. Ini akan menyebabkan syarikat konsesi menaikkan tarif air sebanyak 52 peratus. Tindakan itu juga bakal menutup peluang kerajaan negeri mengambil alih ekuiti empat syarikat konsesi air yang selama ini didakwa mengaut keuntungan tidak munasabah atas kesusahan rakyat.

Tanpa kawalan sepenuhnya terhadap industri air, kerajaan Selangor berkemungkinan besar tidak mampu meneruskan pemberian air percuma 20 meter padu setiap bulan yang dilaksanakan sejak Jun 2008 kerana kekurangan dana. Jadi, apakah perhitungan sebenar Azmin? Sekali lagi Azmin mahu melakukan rundingan semula dengan Kerajaan Persekutuan.

Yang dapat kita lihat, ternyata Azmin tidak mahu kehebatan pentadbiran Abdul Khalid membayanginya. Sejarah peninggalan Abdul Khalid seperti lebuh raya dan penstrukturan air mahu ditulis semula.

Beliau mahu memahat nama sebagai menteri besar yang menyelesaikan masalah, punya pencapaian hebat berbanding menteri besar terdahulu. Cuma caranya janggal yakni, dengan menimbulkan masalah.-UMO

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 15 Mar 2015 11:31 PM PDT

Panglima Perang Cyber


10 Gambar Insiden 2 Pesawat Terhempas #LIMA2015 Jam 2 Tadi

Posted: 15 Mar 2015 01:56 AM PDT

RM0.UM.15/03: DUA pesawat aerobatik Indonesia terhempas ketika latihan LIMA 2015 di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri, Langkawi, pukul 2 petang ini.

RM0.UM.15/03: SEORANG daripada dua juruterbang pesawat Indonesia yang terhempas di LIMA 2015 ditemukan selamat sebentar tadi.

RM0.UM.15/03: SEORANG lagi juruterbang pesawat Indonesia yang terhempas di LIMA 2015 ditemukan selamat.

Sumber SMS News Utusan Malaysia.

Isu Mufti Perlis : Cadangan Kriteria Mufti Untuk Dicalon Oleh MB CC @NajibRazak @DSJamilkhir @RealDrMaza

Posted: 15 Mar 2015 12:42 AM PDT


Banyak kes berkenaan Mufti Perlis yang dilihat menimbulkan imej tidak bersih kepada institusi agama yang dinaungi Sultan sehingga memaksa ramai pihak berfikir dan mengkaji punca dan jalan penyelesaiannya.

Forum utama perbincangan ialah Group Whatsapp yang mengumpulkan banyak pandangan yang banyak juga bernas dan boleh diteliti oleh pihak berkenaan samada sesuai untuk diguna pakai atau dibuang ke laut.

Disertakan hasil pandangan ahli forum Whatsapp yang mengutarakan pandangan beliau berkenaan kriteria seorang Mufti yang patut dipilih menerajui negeri.

JAKIM dan jabatan yang berkaitan digesa mewujudkan satu mekanisme dalam pemilihan calon Mufti negeri sebelum nama calon diserahkan kepada Sultan/Raja sesebuah negeri. Mekanisme tersebut sewajarnya mengambil kira beberapa faktor utama:

1) Calon Mufti mestilah seorang ahli agama yang mempunyai kelayakan akademik Syariah pengkhususan Fiqh dan Usul Al-Fiqh atau Fiqh wal Qanun. Ini kerana tugas Mufti ialah mengeluarkan Fatwa yang mewajibkan seorang yang arif dalam selok belok hukum menyandang jawatan tersebut. Oleh yang demikian, mereka yang tidak berlatarbelakangkan bidang Fiqh tidak sewajarnya dicalonkan sebagai Mufti. Ini termasuklah bidang kesusasteraan, Bahasa Arab, Usuluddin, Dakwah, Tafsir, Hadith atau Tamadun.  Bidang bidang ini tidak mampu menampung tanggungjawab seorang Mufti dalam penyimpulan hukum dan sebagainya. 

2) Calon Mufti mestilah seorang yang berkaliber dan mempunyai syakhsiah yang tinggi, tidak celupar, tidak gopoh. Pendek kata dia mesti mengetahui adab adab seorang Mufti.

3) Calon Mufti hendaklah tidak dilihat mempunyai kepentingan politik atau peribadi.

4) Calon Mufti hendaklah seorang yang bersifat neutral.

5) Calon Mufti mestilah seorang yang tidak pernah diambil tindakan tatatertib oleh pihak berkuasa bagi kesalahan yang dia sedar akan salahnya. Ini termasuklah mengajar tanpa tauliah dan seumpamanya.

6) Calon Mufti mestilah orang yang disegani masyarakat.


Selain itu ada juga pandangan dan analisa pendidikan Dr Asri yang mungkin menjadi punca kekeliruan pemahaman beliau berkaitan bab agama sehingga ke peringkat menghalalkan zakat kepada bukan penganut agama Islam. 

Seperti keratan berita di bawah:





Analisis Ringkas Pendidikan MAZA

Fakta 1 (Sistem Tradisional)

MAZA tidak berguru secara talaqqi dan secara sistem bersanad terutama sanad tadris dimana jika mahu mendapatkannya perlu berguru secara bertalaqqi dan diuji oleh guru-guru secara individual sehingga guru berpuashati dengan prestasi anak muridnya seterusnya memberi keizinan berfatwa.

MAZA tidak melalui sistem pengajian secara tradisi dan juga mempunyai tahap pengetahuan yang sangat rendah terhadap sistem pengajian tradisi dalam Islam...ini terbukti apabila MAZA memperlihatkan ijazah sanad AM beliau di web beliau dan di facebook beliau. Bagi yang memahami sistem ijazah, ijazah ini biasanya untuk orang awam hanya untuk ambil berkat dari para ilmuwan Islam. Ilmuwan yang memahami sistem ini tidak akan menunjukkan ijazah am pada khalayak ramai kerana ia hanya untuk orang awam. Sekali dijelaskan ia untuk orang awam. 

Kita juga tidak dengar MAZA berguru secara serius dan konsisten dengan ulama-ulama besar di dunia ini baik di jordan atau di nusantara. Sebab itu tidak ada rekod beliau khatam kutub sitah dengan siapa secara talaqqi dan di ijazahkan sanad? Tidak ada rekod beliau khatam kitab-kitab fiqh muktabar mazhab 4 dengan siapa? Ini merupakan tradisi SEMUA ulama hadith dan ulama fiqh di dunia, MAZA tidak mengikuti tradisi ulama yang gigih berguru secara bersanad. Ini fakta yang tidak boleh dibantah.

Apabila MAZA kelihatannya langsung tidak mengikuti sistem pendidikan secara talaqqi tradisional, maka menjadi penting kita lihat dan analisis pendidikan formalnya.

Fakta 2 ( pendidikan di universiti)

Sijil Ijazah Sarjana Muda MAZA tertulis Ijazah Bahasa Arab. Tetapi minornya adalah syariah. Disimpulkan disini matapelajaran arab merupakan mata pelajaran utama MAZA di jordan sebab itu ijazahnya ditulis ijazah Bahasa Arab. Disini kita dapat tahu pendidikan formal MAZA dalam ilmu syariah sangatlah terbatas. Kemudian beliau melanjutkan master dalam penyelidikan riwayat sejarah 

Tajuk: Al-Sahabah: Kontradiksi Antara Nas-Nas Islam Dengan Riwayat Sejarah.

Dari tajuknya sahaja kita sudah tahu bahawa penyelidikan ini tidak memerlukan seseorang itu mendalami kemahiran mentakhrij hadith ( menetukan mana hadith sahih atau tidak) atau melatih seseorang itu mahir dalam usul fiqh atau kaedah fiqh

Tamat master beliau meneruskan penyelidikan dalam hadith tajuk sabab wurud (sebab hadith). Sekali lagi tiada pun kemahiran takhrij hadith (menentukan hadith sahih atau tidak) serta tiada kemahiran usul fiqh atau kaedah fiqh yg diperlukan.

Kesimpulan

Dari fakta 1 dan fakta 2...didapati MAZA bukanlah seorang yang mahir dalam bab menetukan status sesuatu hadith malah jauh sekali MAZA mendalami usul fiqh dan kaedah fiqh apatah lagi perbahasan2 akidah falsafah.

Layakkah seseorang yang berpendidikan di fakta 1 dan fakta 2 jadi seorang mufti yang bertugas mengeluarkan hukum hakam...? Fikir....

Sumber pandangan rakan di Group Whatsapp 

Sent from my iPhone

oyabun

Posted: 15 Mar 2015 11:28 PM PDT

oyabun


Kenapa Kit Siang Apek Chibai Takut Sangat Pada Pembentangan Hudud?

Posted: 15 Mar 2015 09:45 AM PDT


Hari ini, Penasihat DAP, Lim Kit Siang menggesa Kerajaan Negeri Kelantan untuk menangguhkan meminda enakmen syariah negeri itu bagi membolehkan pelaksanaan hudud sehingga ia selesai dibentang di Majlis Pimpinan Pakatan Haram.

Katanya, pindaan enakmen itu belum lagi dibentang di dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Haram sebagaimana yang diputuskan pada 8 Februari lalu, sebelum Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim disumbat kembali ke penjara.

Jadi, pada Kit Siang, hudud perlu dibentang kepada Majlis Pimpinan Pakatan Haram terlebih dahulu. Kemudian, ia perlu dikaji sedalam-dalamnya di dalam majlis berkenaan sebelum keputusan mengenainya dicapai.

Sebenarnya kita tertanya-tanya, kenapa DAP "kalut" sangat sekiranya PAS membentang hudud pada 18 Mac ini? Yang bakal dibentang itu adalah pindaan hukum jenayah yang membabitkan kuasa Syariah sahaja. Malah sekiranya diluluskan sekali pun pindaan enakmen tersebut, ia hanya akan dikuatkuasa di negeri Kelantan sahaja.

Yang lebih pelik, mengapa Kit Siang, Guan Eng, DAP dan PKR takut sangat pada hudud? Ketika mana undang-undang Syariah lain dibentang, dibentuk, diluluskan dan dilaksanakan, tidak pun mereka bantah.

Sebagai contoh, hukum takzir dan qazaf pernah dibentang, dilulus dan dilaksanakan. Malah sebahagian dari hukum qisas yang mampu digubal di Malaysia turut termaktub di dalam undang-undangg Syariah Malaysia.

Sekiranya diteliti, hukum-hukum berkenaan berkait rapat juga dengan jenayah syariah sebagaimana hudud. Tapi kenapa DAP tidak bantah undang-undang berkenaan? Atau DAP hanya buat bantahan secara "terpilih"? Atau DAP memang tidak dapat menerima undang-undang Islam di Malaysia secara keseluruhan?

Jika dibentang dan diluluskan pindaan enakmen jenayah Syariah itu, apa kena mengena dengan Kit Siang? Pernahkah Kit Siang didakwa di bawah undang-undang Syariah sebelum ini di Malaysia? Pernah dia ditangkap khalwat atau zina?

Apa hak Kit Siang untuk mempersoal tentang hal ehwal agama Islam di Malaysia? Sudah termaktub di perlembagaan negara tentang kedudukan istimewa Islam. Jadi kenapa dipersoal dan didesak oleh Kit Siang yang jelas bukan Islam?

Apakah "patriot Malaysia" itu tidak tahu bagaimana untuk menghormati hak dan keistimewaan Islam di negara ini?

Perlu juga Kit Siang ingat bahawa Kerajaan Negeri Kelantan ditadbir oleh PAS sepenuhnya. Lagipun, Pakatan Haram itu sememangnya dari awal lagi tidak berdaftar, malah tidak mempunyai sebarang perjanjian atau undang-undang bertulis yang diperakui sah.

Hakikat itu diakui sendiri oleh Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli, sebelum ini dalam satu kenyataan.

Jadi, Kit Siang atau DAP tiada hak untuk "mengajar" atau memaksa PAS untuk tunduk pada kehendak DAP dalam hal ehwal membabitkan pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan, termasuk tentang pembentangan hudud.

Justeru itu, disarankan supaya "patriot Malaysia" itu sedar diri dan tahu di mana kedudukan DAP di mata PAS.

Dengan suasana riuh-rendah para pemimpin DAP yang menghentam, mengugut dan memperlekeh PAS kini, apakah Kit Siang fikir parti itu akan menurut kehendaknya? Jangan mimpilah!

Wasabi Oyabun..

Ustaz Moden's Weblog

Posted: 15 Mar 2015 11:09 PM PDT

Ustaz Moden's Weblog


FATWA BERHUBUNG GST

Posted: 15 Mar 2015 06:54 PM PDT

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-106 yang bersidang pada 21 – 22 Oktober 2014 telah membincangkan Kajian Terhadap Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST). Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:

1. Setelah mendengar pembentangan dan meneliti laporan penyelidikan yang telah disediakan oleh Kumpulan Penyelidik daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan meneliti fakta-fakta, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan hasil penyelidikan yang telah dikemukakan.

2. Berdasarkan hasil penyelidikan tersebut, Muzakarah mendapati bahawa:

i. Sumber pendapatan negara yang dikutip daripada rakyat dibahagikan kepada dua iaitu zakat dan cukai. Isu cukai adalah isu siyasah syar’iyah yang bergantung kepada maslahah yang berbeza-beza antara sesebuah negara dengan negara yang lain dan maslahah pada sesuatu zaman berbanding zaman yang lain.

ii. Cukai yang tidak berasaskan maslahah yang dibenarkan oleh Syarak adalah diharamkan. Oleh itu, jika Kerajaan sesebuah pemerintahan mengutip cukai bagi memenuhi maslahah daruriyat dan hajiyat rakyat, seperti untuk memenuhi tanggungjawab sosial dan kepentingan rakyat serta untuk keperluan jihad fi sabilillah, maka ia adalah dibenarkan.

iii. Sebahagian ulama iaitu Ibn Hazm, Ibn Taimiyah, Ibn al-Musili al-Syafi’i, al-Syatibi, Ibn Khaldun, ulama semasa Mahmud Syaltut dan Ahmad al-Raysuni membenarkan Kerajaan untuk mengenakan cukai kepada rakyat sekadar untuk memenuhi maslahat umum pentadbiran negara.

iv. Majoriti para ulama berpandangan Kerajaan haram mengutip cukai daripada rakyat. Namun jika terdapat keperluan yang mendesak, maka Kerajaan dibenarkan mengenakan cukai bagi memenuhi maslahah umum rakyat berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah:

الشريعة وضعت لمصالح العباد ودرء المفاسد عنهم
“Syariat itu dibina atas dasar memenuhi maslahah manusia dan menjauhkan mafsadah daripada mereka”.

3. Berdasarkan dapatan kajian yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa apabila Kerajaan mengutip cukai daripada rakyat, wujud kemudharatan khusus iaitu harta milik rakyat akan berkurangan. Namun, jika cukai tidak dikutip, banyak maslahah umum tidak dapat dilaksanakan oleh Kerajaan. Oleh itu, berdasarkan Qaedah Fiqhiyyah يُتَحَمَّلُ الضَّرَرُ الْخَاصُّ؛ لِأَجْلِ دَفْعِ ضَرَرِ الْعَامِّ (Ditanggung kemudaratan khusus untuk mengelakkan berlakunya kemudaratan umum), Kerajaan dibenarkan untuk mengutip cukai demi untuk memenuhi maslahah umum.

4. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Islam mengharuskan pemerintah atau Ulil Amri untuk mengutip cukai seperti Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Malaysia selagimana terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat, dan pelaksanaannya hendaklah berpandukan parameter syarak seperti berikut:

i. Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam;
ii. Kerajaan Memerlukan Sumber Kewangan;
iii. Cukai Yang Dikutip Hanya Untuk Memenuhi Maslahah Dharuriyat dan Hajiyat;
iv. Bebanan Cukai Dikutip Secara Adil;
v. Cukai Dibelanjakan Untuk Maslahah Ummah Bukan Untuk Maksiat;
vi. Agihan Cukai Hendaklah Bertepatan Dengan Ijtihad Ulama Semasa dan setempat.

Kajian Terhadap Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) | Portal Rasmi Fatwa Malaysia

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/kajian-terhadap-cukai-barangan-dan-perkhidmatan-gst


MYKMU Bidas Mufti Perlis @RealDrMaza Isu Ust Kazim Elias Difitnah Hadis Palsu

Posted: 15 Mar 2015 08:00 AM PDT

Berubahlah Dr Maza, Jangan Cari Jalan Neraka!

Oleh AJAB

Semalam dikhabarkan pihak Istana Perlis bersama Pengerusi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki telah mendamaikan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin dengan Datuk Kazim Elias. Perdamaian ini mungkin "real" atau mungkin juga sekadar menghormati inisiatif Istana.

Penulis memang mengharapkan pertemuan ini merupakan satu titik tolak pemulihan maruah para ilmuan Islam setelah sekian lama tercemar dengan pelbagai pandangan dan kenyataan separuh benar oleh Mufti Perlis ini.

dr-mazaMempunyai kesempatan mengikuti, memerhati dan menelaah idea, pandangan dan pemikiran Dr Mohd Asri Zainal Abdin (Maza) pada zaman awal kemunculan beliau, penulis percaya beliau mempunyai ciri-ciri untuk menjadi satu figura agama Islam di negara ini suatu masa nanti.

Keterbukaan dan perbahasan ilmunya sangat baik dan mudah menangkap dalam pemikiran generasi muda.

Malangnya, Dr Maza mengulangi kesilapan dan kesalahan ramai ilmuan dan pemikir sebelum ini. Mereka menjadi bongkak, takbur, merasakan mereka sahaja yang betul dan benar.

Apabila tamat kontrak Mufti beberapa tahun lalu, Dr Maza memilih jalan populariti berbanding jalan ulama.

Ulama yang berjiwa besar jarang mencerca, menghina, menyindir dan mengejek umat Islam lain apatah pemimpin negara jika ia bukan membabitkan hal-hal besar mengenai kepentingan Islam.

Selepas sedikit popular dengan pandangan progresif, Dr Maza membenarkan hati dan perasaannya dihanyutkan oleh perasaan mahu menjadi hebat dan gah di kalangan rakyat lalu membuat pelbagai komen politik dan isu masyarakat yang mengikut arus populariti bukannya berpaksi kepada kebenaran.

Apabila kita menonton ceramah Maza kita akan mendengar pelbagai sindiran dan sinisan terhadap pemimpin hanya untuk menarik khalayak ceramahnya.

Selain ceramah, Facebook dan Twitter beliau juga sering kali menyiarkan kenyataan-kenyataan palsu seperti isu kapal terbang Perdana Menteri, kembara Tengku Mahkota Johor, isteri Perdana Menteri dan banyak lagi maklumat palsu disebarkan melalui akaun beliau.

Inilah antara komentar yang pernah laman ini terbitkan ketika meneliti pandangan-pandangan Maza semasa beliau pencen kali pertama sebagai Mufti Perlis.

i. Orang Lain Sibuk Membantu, Dr Maza Pimpin Rakyat Jalan Ke Neraka?

ii. Fitnah: Apa Rasanya Berdosa Besar Sekali Sekala Dr. Maza?

iii. Siapa Hipokrit : Antara Asri (Maza), Azhar Idrus, Haron Din Dalam Isu Kalimah Allah

iv. Dr Asri Tolong Jawab: Bolehkah Seorang Peliwat Menjadi Pemimpin Dalam Islam?

Ingatkan kegilaan populariti ini hanya berlaku ketika tiada jawatan. Namun sebaik memegang semula jawatan Mufti beliau terus menyerang pendakwah lain yang tidak sealiran dengan beliau.

Dr Maza sebagai Mufti Perlis, menghantar surat kepada kerajaan Negeri Perlis membantah jemputan ke atas Ustaz Kazim Elias untuk menyertai forum Islam sempena hari keputeraan Raja Perlis. Dalam surat tersebut beliau memberi alasan Kazim ialah seorang penyebar hadis palsu.

Sebagai Mufti negeri, beliau boleh sahaja memberi pandangan lisan kepada penganjur. Namun untuk menunjukkan kehebatan, beliau menulis surat rasmi.

Apabila tersebar surat tersebut dan beliau diminta menunjukkan bukti Kazim membawa hadis-hadis palsu, Dr Maza mengambil sebahagian kecil ucapan Kazim kononnya Rasulullah membuat kenduri roti jala dan kuah kari kambing.

Memang Dr Maza benar bila berkata "tidak benar nabi makan roti jala cicah kuah kari."

Namun tuduhan beliau bahawa Ustaz Kazim Elias bawa hadis palsu sangat salah dan merbahaya.

Bukan sahaja kerana dalam ceramah tersebut Kazim tidak pernah menyatakan ia sebagai hadis atau diriwayatkan oleh sesiapa pun; malah tuduhan penyebar hadis palsu harus dibawa ke peringkat muzakarah ulama bukannya membuat keputusan semberono dan sendirian.

Sebagai mufti juga Dr Asri salah apabila mengeluarkan satu surat yang membuat tuduhan serius ke atas Ustaz Kazim tanpa memanggil beliau untuk mendapatkan penjelasan.

Bukankah wajar untuk seorang Mufti memanggil mana-mana pendakwah yang dirasakan membawa hadis palsu atau terpesong untuk mendengar fakta sebenar dari mulut individu terbabit sebelum membuat keputusan yang sebesar itu? Tuduhan penyebar hadis palsu samalahs eperti menuduh menyeleweng ajaran Islam.

Malangnya, Mufti Perlis ini memilih jalan bergaduh, menimbulkan fitnah dan membuat dakyah sesama rakan pendakwah hanya kepentingan duniawi.

Mengapa penulis kata kepentingan duniawi? Jika Maza memberat kepentingan akhirat dan agama beliau tidak akan terpesona dan terpegun dengan jumlah like di Facebooknya; atau pengikut di Twitter, mahu pun pembaca tulisannya di Malaysiakini.

Kerana keghairahan mengejar populariti, beliau membuat pelbagai kenyataan bersunur fitnah dan separuh benar ke atas pelbagai pihak termasuk Perdana Menteri dan isteri, pemimpin negara dan lain-lain kumpulan yang tidak sealiran dengan beliau.

Dr Maza harus berhenti menjadi selebriti. Jadilah seorang ilmuan yang menjaga kata-kata dan tutur bicara.

Jangan kejar jalan ke neraka sedang jalan ke syurga terbentang luas.

Sumber http://www.mykmu.net/2015/03/berubahlah-dr-maza-jangan-cari-jalan-neraka/http://www.mykmu.net/2015/03/berubahlah-dr-maza-jangan-cari-jalan-neraka/


PenangWasabi

Posted: 15 Mar 2015 09:41 PM PDT

PenangWasabi


Medan terbaik singkir kumpulan Anwarinas?

Posted: 15 Mar 2015 10:02 AM PDT


Pas memba­yangkan Pemilihan Jawatankuasa Pas Pusat pada Muktamar Tahunan Pas Ke-61 Jun ini bakal menjadi medan terbaik kepada para perwakilan parti itu untuk menyingkirkan segelintir individu dalam kumpulan Anwarinas.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali menegaskan, setiap perwakilan sudah pasti akan membuat penilaian terbaik dalam memilih kepemimpinan parti itu yang benar-benar layak pada pemilihan nanti.

"Perwakilan dia tahu siapa yang dia hendak pilih berdasarkan kepada prestasi individu pemimpin.

"Mereka (perwakilan) tahu nilai. Saya tidak khuatir, mereka akan buat pilihan apa yang sewajarnya," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Bulanan Pas Pusat di kediaman rasmi Menteri Besar di JKR 10, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kewujudan segelintir individu di dalam Pas yang dilihat pro-DAP serta Parti Keadilan Rakyat (PKR) selain berterusan menentang kepemimpinan ulama termasuk Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.


Krisis dalaman Pas semakin hangat menjelang Muktamar Pas Jun ini termasuk terdapat komplot terancang yang dipercayai didalangi sekumpulan pemimpin kanan Pas dengan matlamat untuk menjatuhkan Abdul Hadi dan kepemimpinan ulama seperti didedahkan Ketua Dewan Pemu­da Pas Kuantan, Fadhli Ibrahim baru-baru ini.

Malah, sebelum ini Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Khalid Abdul Samad turut membuat kenyataan bahawa jawatan Presiden parti tidak semestinya disandang oleh golongan ulama.

Dijangkakan, pemilihan Pas itu akan memperlihatkan pertembu­ngan daripada tiga kumpulan iaitu kumpulan penyokong ulama, kumpulan Anwarinas dan kumpulan Pertubuhan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma).

Sementara itu, ketika ditanya mengenai kesediaan Abdul Hadi untuk dicabar bagi jawatan Presiden pada pemilihan nanti, Mustafa berkata, mengikut Perlembagaan parti, semua jawatan terbuka untuk dipertandingkan.

"Satu kenyataan yang positif daripada Presiden yang menunjukkan sikap terbuka selain dapat memperlihatkan demokrasi di dalam Pas berjalan dengan baik.

"Bagaimanapun, setakat ini saya nampak tidak ada cabaran bagi jawatan itu (Presiden)," katanya.

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 15 Mar 2015 09:13 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Tun M & Dato Sri @NajibRazak Duduk Bersama

Posted: 15 Mar 2015 09:31 AM PDT









tok gajah

Posted: 15 Mar 2015 09:06 PM PDT

tok gajah


Momen DR M, Najib duduk semeja

Posted: 15 Mar 2015 09:00 AM PDT

Mohamad Fadli

Kelihatan Najib dan Dr Mahathir bertegur sapa di atas pentas namun kurang bersembang ketika duduk di meja makan


KUALA LUMPUR: Di sebalik laporan media pro pembangkang yang menggambarkan hubungan Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak baik, namun kedua-duanya dilihat hadir bersama dan duduk bersebelahan dalam majlis penutup Le Tour de Langkawi (LTDL).

Selepas bersama-sama menyampaikan hadiah dan menyarungkan jersi kepada pemenang mengikut kategori masing-masing, Dr Mahathir dan Najib duduk semeja untuk menikmati jamuan yang disediakan oleh pihak penganjur.

Walau bagaimanapun, Najib dan Dr Mahathir yang bertegur sapa di atas pentas, kurang bersembang ketika duduk di meja makan.

Sebelum ini blog Dr Mahathir, chedet.cc tidak dapat diakses selepas beliau menulis mengenai dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan menyoal kredibiliti Najib.

Media juga melaporkan bahawa Dr Mahathir tidak menolak sekiranya kerajaan Barisan Nasional (BN) akan kalah dalam pilihanraya akan datang disebabkan oleh 1MDB dan Najib.

Dalam majlis penutup itu juga Dr Mahathir ditemani oleh isterinya Tun Dr Siti Hasmah dan turut hadir bersama, Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin yang menyambut kedatangan tetamu khas itu dan sementara Najib hanya berdiri di atas pentas.

Sementara itu, Dr Mahatihir yang mengulas mengenai dua pesawat Jupiter Aerobatic Team, Angkatan Udara Tentera Nasional Indonesia (AU-TNI) terhempas ketika melakukan latihan aerobatik sempena LIMA '15 di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC) hari ini.

Beliau mengesahkan kesemua juruterbang pesawat tersebut selamat kerana mereka sempat terjun untuk menyelamatkan diri masing-masing.

"Saya cuma dimaklumkan pesawat itu jatuh terhempas di atas rumah yang penghuninya hanya seorang. Namun penghuni rumah tersebut selamat, cuma dia (penghuni rumah) itu hanya bau asap sahaja," ulasnya ringkas.

melayuangkat

Posted: 15 Mar 2015 03:10 PM PDT

melayuangkat


Cara Praktis Mencegah Pilek Secara Alami

Posted: 15 Mar 2015 12:25 AM PDT

Keris Pusaka Melayu

Posted: 15 Mar 2015 11:21 AM PDT

Keris Pusaka Melayu


Info Kemalangan Pesawat Ringan Latihan LIMA 2015

Posted: 15 Mar 2015 08:59 AM PDT

Assalamualaikum YAS Datuk Wira/Dato’/Tuan.

Jenis Insiden: Kemalangan Pesawat Ringan.

Tarikh/Masa Panggilan: 15.03.2015 jam 1402.

Alamat: Kg. Chandek Kura dan Kg. Kedawang, Langkawi, Kedah.

Mangsa: 5 orang mangsa.

Balai Terlibat: BBP Persiaran Putra dan BBP Langkawi.

Pegawai Operasi: PgKB I Nazri bin Zakaria.

Catatan: Kemalangan melibatkan 2 buah pesawat ringan jenis Jupiter dari Indonesia yang dalam latihan untuk pertunjukan LIMA di Langkawi telah terhempas. Sebuah pesawat telah terhempas di atas 2 buah rumah di Kg. Kedawang, Langkawi mengakibatkan rumah tersebut telah terbakar 90% dan 20%. Manakala sebuah pesawat lagi telah terhempas di dalam kawasan kebun getah. Mangsa adalah 4 orang juruterbang dan seorang orang awam. Keadaan mangsa masih belum dapat dipastikan dan semua mangsa telah dihantar ke Hospital oleh pihak Ambulan.

Sekian Terima Kasih,
Pegawai Bertugas PPO.

Info ini diterima dari Group Whatsapp dan perlu diperiksa kesahihannya.

Sila maklum sebarang info tidak tepat kepada Admin blog.

IMG_7873

IMG_7852

IMG_7877

IMG_7861

IMG_7869

IMG_7853

IMG_7850

IMG_7862


Comments (0)