Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:16 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 14 Jan 2015 03:51 AM PST

bumiyang


Dunia Islam Terus Diperkotak-katik dan Nabi Muhammad saw Terus Dihina!!!

Posted: 13 Jan 2015 10:06 PM PST

Belantan

Posted: 13 Jan 2015 11:31 PM PST

Belantan


'Saya bukan hidup bawah undang-undang al-Quran'?

Posted: 13 Jan 2015 04:18 AM PST


Ketua editor majalah Charlie Hebdo, Stephane Charbonnier pernah mengeluarkan kenyataan bongkak berhubung tindakan majalah berkenaan menerbitkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Charbonnier atau lebih dikenali sebagai Charb adalah kartunis yang mengagungkan kebebasan bersuara yang melampau.

Malah dia kerap menyiarkan karikatur berbaur penghinaan terhadap agama Islam.

Dalam satu temu bual yang diterbitkan majalah itu pada 2012, Charb menghina Nabi Muhammad SAW.

Menurutnya, dia tidak menyesal dan tidak berasa bertanggungjawab berhubung sebarang keganasan yang bakal tercetus ekoran penerbitan tersebut.

"Saya tidak menyalahkan orang Islam kerana tidak tertawa melihat kartun kami. Saya hidup di bawah undang-undang Perancis dan bukan undang-undang al-Quran," katanya.

Charb, 47, antara yang terbunuh dalam serangan berdarah di pejabat majalah itu di Paris, Rabu lalu.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 13 Jan 2015 11:30 PM PST

The Unspinners


SAH!!! Ada terima duit Tonto hentam MyEG

Posted: 13 Jan 2015 09:55 PM PST


Baca kisah Myeg diikut dan diugut Tonto dalam MI di SINI.


Peristiwa ini dilaporkan minggu lepas. Minggu ini, DAP dan PKR bising pula. Takkan tiada kaitan?

Felcra OK saja dan puashati. Baca The Star SINI

Apa benda Jo Bedul cerita pasal keselamatan maklumat? Dia tanya ke bagaimana proses?

Maklumat kepunyaan kerajaan maka tanya gomen.

Lagi bahaya jika maklumat tak dikumpul dan keadaan sebenar tak diketahui.

Berapa underworld sudah kasi RM masyukk????

Berita tipu 1M4U dan BR1M untuk kucar kacir rakyat

Posted: 13 Jan 2015 08:50 PM PST



Sister in Sesat berdiam suka bila gadis Muslim dicabul?

Posted: 13 Jan 2015 07:20 PM PST


GadisMuslim dicabul penyanyi k pop di atas pentas dalam khalayak ramai. Difahami mamat ini mahu keliling di Msia dan lebih ramai gadis dikhuatiri akan dicabul


Ramai pula ambil mudah hal ini.



K pop mungkin ada agenda tersembunyi.

Kenapa Sister in Sesat diam saja terhadap gejala ini? Mereka ini suka ke apa yang berlaku sekarang?

Seperti ISIS, Eric Paulsen extrimis ugama tajaan CIA

Posted: 13 Jan 2015 04:30 PM PST



Siapa Eric Paulsen?

NAMA Eric Paulsen mula disebut sejak beberapa hari lalu susulan kenyataannya yang menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggalakkan ekstremisme atau fahaman pelampau pada setiap Jumaat.

Siapa beliau? 

Beliau adalah seorang peguam, yang juga pengarah eksekutif dan pengasas bersama pertubuhan bukan kerajaan, Lawyers for Liberty (LFL).

Paulsen dilihat kerap bercakap mengenai pelbagai perkara mengenai Islam di akaun Twitternya, terutama mengenai hukum hudud.

Antara status terkini di Twitter beliau mengenai Islam ialah:

1) "Golongan ulama adalah seperti raja/Tuhan, tidak boleh dikritik."- 6 Januari 2015

2) "Hmm apabila agamawan palsu samakan doa dengan cara dapat kontrak besar kroni. Syirik besar ini." - 31 Disember 2014

3) "Lagi agamawan menjaja agama" (merujuk kepada Malam Cinta Rasul 2015 di Dataran Merdeka) - 29 Disember 2014

4) "Ada majlis di tempat terbuka (dan) nampak nak hujan. Jadi penganjur doa agar tak hujan. Tak lama pun hujan. Jadi penganjur kata rahmat Tuhan. Kisah benar." - 27 Disember 2014

5) "Cara Pas Kelantan cakap macam tak ada benda lain dalam dunia/akhirat kecuali hudud. Isu-isu kebajikan, ekonomi, sosial dan keselamatan masyarakat?" - 24 Disember 2014

6) "Taliban menggila. Inilah akibatnya bila terlalu taksub dengan hukum (dan) haram tanpa tahu nilai agama, keadilan, belas kasihan (dan) penyayang." - 17 Disember 2014

7) "Tak faham obsesi Pas dengan hudud. Ia tak berperlembagaan, zalim (dan) tak sesuai dengan zaman moden." - 14 Disember 2014

LFL yang diasaskan beliau pula adalah pertubuhan hak asasi manusia dan undang-undang yang bermatlamat mencabar keputusan dan tindakan tidak berperlembagaan yang dilakukan kerajaan dan pihak berkuasa lain.

Berdasarkan laman web National Endowment for Democracy (NED), LFL mendapat dana sebanyak AS$45,000 (RM160,000) setiap tahun dari 2011 hingga 2013.

NED adalah sebuah yayasan bukan berasaskan keuntungan bermatlamat mengembangkan dan mengukuhkan institusi demokrasi di seluruh dunia.

Mendapat dana daripada Kongres AS, NED menyokong lebih 1,000 projek kumpulan bukan kerajaan di lebih 90 negara.

Menurut laman web NED, sejak penubuhannya pada 1983, NED mengetuai perjuangan demokrasi di dunia dan kedudukannya sebagai badan bukan kerajaan memberikan yayasan itu fleksibiliti untuk bertindak segera apabila ada peluang perubahan politik di mana-mana negara.

Dari Whats App

Jom sokong Ketua Polis Negara!!!

Posted: 13 Jan 2015 07:28 AM PST



Mari tengok, Bar Council dan Bersuh 2.0, sapa ramai?



Banyak ini saja malam tadi ...


EXPOSED!!! Kok & Bedul helping human trafficking cartel?

Posted: 13 Jan 2015 04:00 AM PST


Think!

Foreign workers can be found everywhere and everyday. They are at the coffeeshop or mamak.

Some of them are illegals. Penang had to ban foreign workers from cooking hawker food. Most likely the small little hawker stall hire illegal foreign workers.  
They are depriving Malaysians of jobs. Same with factories who hire illegal foreign workers are not fair to businesses who spend good money to hire legal workers. 

Illegal foreign workers clearing the land at Cameron Highlands was believed to be part of the cause of the landslide.

There have been many cases of foreign maids running away after working for a few months but employers spent more than rm10,000 to hire a maid. There are syndicates that gave these maids jobs at food stalls.

By raising issue on MyEG, Teresa Kok and Johari Abdul are using their Kok and Bedul story to sabotage effort to properly monitor and keep information on foreign workers so as to address problem of illegal workers.

What they are doing is to be popular with these food stall owners harbouring foreign workers.

Maybe they are playing their political role as part of helping to protect illegal foreign worker syndicates. Could be that they are head of the human trafficking cartel.

Aku wrap up kan.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 13 Jan 2015 11:24 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


MENJAWAB KERISAUAN DATUK A. KADIR JASIN

Posted: 13 Jan 2015 10:02 PM PST

Tokoh Wartawan Negara - Datuk A. Kadir Jasin
P. Ramlee adalah tokoh dalam bidangnya yang tahu bila masa untuk berdiam diri. Zaman kegelapan P. Ramlee bermula apabila irama Pop Yeh Yeh menguasai muzik tanah air. Namun begitu, sumbangan besar P. Ramlee dalam penggubalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan sangat membanggakan. 

Hari ini, sangat malang apabila seseorang tidak tahu bila masa yang sesuai untuk berhenti dan berehat. Mereka ini tidak menyelami nasihat Tun Dr. Mahathir, supaya berhenti makan sebelum kekenyangan. 

Inilah masalah di dalam negara kita, mereka selalu mahu mencipta news of the year

Kewartawanan Era DS Najib
Kewartawanan hari ini sangat-sangat berbeza dengan era tahun 1960an hingga ke hujung 1990an. Keberuntungan para pengarang pada zaman sebelum DS Najib ialah mereka kurang keberanian untuk mengkritik Perdana Menteri sebagaimana yang mereka lakukan sekarang.

Ada satu cerita oleh wartawan lama, seandainya anda sedang bertanya kepada seseorang menteri soalan yang sukar, tiba-tiba kaki anda akan dipijak sebagai tanda anda tidak boleh meneruskan soalan itu.

Malang kepada mereka kerana, pada hari ini kita mempunyai seorang Perdana Menteri yang tidak menghalang dirinya dikritik, walaupun rekabentuk kritikan itu kelihatan sangat hodoh malah menelanjangi kekurangan si pengkritus. 

Mereka tewas kepada kesederhanaan Perdana Menteri yang menerima sebarang bentuk kritikan, dan mereka sangat sakit hati kerana Perdana Menteri boleh bersabar, tenang dan kelihatan hebat di tengah-tengah kritikan yang menggila.

Apalah sangat ketohoran idea wartawan kunos (bukan kuno) yang merasakan diri sebagai pemikir terhebat konon, walhal mereka sering lupa tanpa peranan Kerajaan yang memberikan peluang kepada kita bersuara dan berbisnes, ianya hanya umpama kertas-kertas hangus yang diterbang angin ke ruang kotor udara. 

Saya sangat yakin bahawa kerana semakin vacumnya mereka dengan pemikiran lama, dan tidak berada di dalam cycle kerajaan, mereka menjadi syok sendiri hinggakan berperasan merekalah pengkritik tersohor dekad ini walhal kritikan-kritikan itu tidak signifikan kerana tidak up to date. Mereka ingat Kerajaan hari ini sebuah Kerajaan yang statik. Sedarlah zaman sudah berubah.
Sejak tahun 2009, DS Najib secara peribadi tidak pernah pun menyinggung apa yang dibuat oleh Tun Daim Zainuddin (Tun Daim) hinggalah sekarang ini. Sumbangan Tun Daim tidak pernah pun dipertikaikan oleh Kerajaan. Mengapakah merasakan kerajaan mempertikai atau mengenepikan sumbangan Tun Daim? Mengapa ada orang lain terasa sangat? Hubungan kerajaan dengan Tun Daim Zaindudin dan Tun Dr Mahathir sentiasa dalam keadaan baik sepanjang masa. Jika mereka mempunyai pandangan yang berbeza dengan Kerajaan, bukanlah bermakna Kerajaan bermusuhan dengan mereka.

Baru-baru ini saya terserempak dengan Tun Daim di IJN, walaupun ketuaan beliau sangat jelas, saya tidak fikir Tun Daim mempunyai apa-apa masalah dengan Kerajaan dan DS Najib. 

Kita kena sedar DS Najib tidak mempunyai pegawai tingkat 4 untuk bermesyuarat di luar waktu pejabat atau di luar kawasan.

Saya tidak tahu kepada siapakah Datuk A. Kadir Jasin (Kadir Jasin) menujukan kritikannya, jika orang muda yang berdampingan dengan Perdana Menteri yang dimaksudkan, maka saya bukanlah orangnya. Saya menerima sebahagian kritikan Kadir Jasin, tetapi saya menolak sebahagiannya juga. 

Sebagai ahli Kerajaan yang baik, dan sebagai warganegara yang baik, saya mesti mempertahankan Kerajaan, Negara dan Perdana Menteri. Tetapi percayalah, saya tidak akan mempertahankan menteri yang bertanggungjawab di bawah bidang kuasanya terhadap penganjuran K-Pop baru-baru ini.

Inilah jawapan saya terhadap 18 soalannya.

1. DS Najib telah memberikan jawapan sebab mengapa Darurat tidak diisytiharkan semasa banjir besar baru-baru ini, di antaranya kerana isu insurans sebagaimana dalam laporan Malaysiakini. Majoriti rakyat menerimanya dan pengamal insurans tidak menolak alasan itu, di mana keputusan tersebut dilakukan demi kebaikan rakyat yang ditimpa musibah.

Tanpa Darurat pun, kebijaksanaan kerajaan lebih terkehadapan di mana langkah-langkah pro aktif seperti kerjasama Kerajaan PAS dan Kerajaan UMNO dilihat lebih berkesan. Di peringkat Kerajaan persekutuan pun, agensi-agensi Kerajaan sudah all out sepanjang masa. 

Saya sedar terdapat kekeliruan bilamana angka RM800juta disebut kononnya telah dibelanjakan sepanjang banjir besar baru-baru ini. Walhal, faktanya peruntukan wang itu belum pun dibelanjakan pun, di mana agensi-agensi kerajaan masih menggunakan peruntukan bencana banjir tahun 2014. 

DS Najib seorang Perdana Menteri yang sangat teliti, kerana itulah dua hari lepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jabatan Audit Negara (JAN) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) menubuhkan Jawatankuasa Memastikan Pengurusan Bencana Banjir sebanyak RM500 juta itu dibelanjakan mengikut cara yang betul, telus dan bertanggungjawab. Satu sen pun daripada RM500 juta itu akan menjadi kawalan ketat oleh pihak SPRM, JAN dan MKN. Sudah pasti rakyat sangat gembira dengan kerjasama Integriti ini

Kerana itulah, jika anda duduk di Kuala Lumpur dan menulis soalan mengapa tidak diisytiharkan Darurat, ianya sama keadaan apabila anda duduk di Brickfields dan seseorang menghantar wassap gambar Perdana Menteri Malaysia dan Presiden Barrack Obama sedang bermain golf, dan anda membuat pemikiran sendiri kononnya mereka bermain golf selama 8 jam. Saya sudah jelaskan kisah sebenar di Hawai di sini .

2. DS Najib adalah CEO kepada Kerajaan Malaysia. Negara kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh. Pemain bisnes minyak di Arab Saudi dan Rusia sedikitpun tidak terganggu dengan kejatuhan harga minyak yang dilaporkan di New York itu. Mereka sangat yakin ianya akan kembali menaik mencecah USD105 ataupun lebih dalam tempoh beberapa bulan mendatang. 

Laporan Reuters dan The Economy tidak boleh dijadikan asas untuk menjatuhkan hukuman awal kononnya Kerajaan akan mengalami kesukaran untuk sustain. Orang luar yang duduk di luar kerajaan boleh bercakap apa sahaja mitos dan hipotesis, yang akhirnya ianya akan menjadi tidak relevan. Sebelum ini, saya sudah menyatakan bahawa kita mesti bersatu mempertahankan PETRONAS, kerana salahsatu sumber ekonomi negara kita ialah melalui PETRONAS. Di sini

3. Kita janganlah terlalu American nice apabila terpikat sangat dengan harga minyak yang dispekulatorkan di New York. Anda harus mengubah sisi tempat duduk anda kerana harga minyak yang sebenar berada di Beijing, Moscow dan Riyadh bukan semata-mata di New York. 

New York adalah pemikiran lama kata Profesor Samuel P. Huntington. Katanya 20 tahun dahulu, bahawa New York dan Barat adalah pemikiran lama, kuno dan ketinggalan zaman. Pemikiran baharu itu berada di Timur Jauh dan Asia Barat. Pemain bisnes minyak di Amerika sengaja melambakkan simpanan minyak mereka untuk memastikan harga setong minyak itu turun ke paras USD40.00 setong tetapi simpanan mereka sendiri sudah pasti hanya mampu bertahan dua tiga bulan. Selepas itu mereka terpaksa menyembah semula negara-negara pengeluar minyak utama dunia, kerana itulah negara-negara Arab tidak peduli permainan harga minyak di New York malah Arab Saudi memberi amaran akan menambah pengeluaran minyak beberapa juta tong sehari tanpa memperdulikan kejatuhan harga yang disengajakan itu. Adakah ada sesiapa tidak mempercayai Kerajaan Malaysia masih boleh sustain?

4. GST telah diterangkan dengan panjang lebar oleh Kerajaan, jika ada seseorang tidak mampu memahaminya, ianya adalah kerana beberapa sebab. Pertama pemikiran sudah tepu dan keras, kedua terlibat dengan bisnes jua, dan ketiga sudah tahu tetapi bertanya semula. Yang saya sangat pasti adalah "penjual pisang goreng tidak dikenakan GST", tetapi saya yakin dakwat, kertas dan bisnes percetakan akan mengalami GST, barangkali kerana itu harga Berita Harian naik 30 sen. 

Saya tidak sangka ada rakyat Malaysia sangat takut dengan GST sedangkan Indonesia sudah lama melaksanakannya, kalaulah Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia, saya percaya Anwar akan melaksanakan GST paling lewat pada tahun 2000.

5. Dua keadaan yang mencengkam mana-mana negara di seluruh dunia. Pertama kejatuhan harga minyak dan kedua kejatuhan nilai matawang masing-masing. Malaysia sudah pasti tidak terkecuali, melainkan Malaysia terletak di planet Marikh. 

Dengan soalan ke-5 itu, saya ada satu jawapan untuk kita fikirkan iaitu, Kalendar Formula 1 tahun 2015 di Korea Selatan ditutup kerana penganjurnya bankrap, banyak hutang dan Kerajaan mereka tidak mampu membantu. Manakala, Formula 1 di Malaysia terus sustain pada tahun 2015 dan tahun-tahun seterusnya.

Soalan 6 dan 7 saya memberi peluang kepada pembaca untuk menjawabnya kerana saya harus bersikap terbuka dan realistik. Soalannya di sini


8. Berita terkini hari ini (13/1/2015) melaporkan pasaran saham di negara-negara Asia Tenggara khususnya Indonesia, Filipina dan Thailand menjunam. Di Malaysia kita sangat malang kerana ada orang menulis pasaran saham Malaysia lebih buruk daripada negara-negara itu. Jika anda tidak lagi membaca Berita Harian kerana harga sudah naik kepada RM1.80, bacalah Jakarta Post, Manila Times dan Bangkok Post di layar internet supaya gambaran yang lebih adil boleh diberikan.

9. Seseorang wartawan, adalah lumrah bagi mereka membandingkan angka tahun 2012 dengan angka semasa pada tahun 2015. Tetapi wartawan yang rajin akan membuat sedikit homework untuk melihat pula semakan kenaikan harga IPO saham FGVB pada tahun 2016 hingga tahun 2020. Angka-angka pada tahun mendatang menjadi kebiasaan diramal oleh pakar-pakar pelaburan di mana mereka memberikan justifikasi masa hadapan yang sangat tepat dan jelas.

Soalan 10 dan 11 merujuk kepada Bank Negara, di mana tidak mungkin saya boleh memberi gambaran yang tepat. Saya lebih suka mengulasnya dalam bentuk yang lain. Gabenor Bank Negara Malaysia sejak 20 tahun ini menerima pelbagai Pengiktirafan/Anugerah Antarabangsa telah memberi keyakinan kepada rakyat Malaysia bahawa ekonomi Malaysia tidak akan bankrap, prestasi ekonomi Malaysia tidak akan sampai memberi kesan yang buruk kepada negara, di mana ianya terbukti di mana tatkala Malaysia mampu menurunkan harga minyak negara-negara lain seperti Indonesia, Thailand, Brunei dan Singapura tidak mampu melakukannya.

Soalan 12 hingga 17 berkaitan kes 1MDB. Oleh kerana saya bukan ahli ekonomi saya tidak berani untuk memberikan angka kerana angka yang baik hendaklah tidak statik. Saya telah menjawab dengan cara saya sendiri isu 1MDB di sini. Saya percaya gambaran saya sangat mudah, malah saya percaya amatlah tidak adil kepada sesiapapun untuk menilai 1MDB di bawah pengurusan baharu Arul Kanda tanpa memberikannya masa tetapi dia sudah pun ada kejayaan terpantas, iaitu mengembalikan wang pelaburan keseluruhannya berjumlah US$2.318 Bilion di Pulau Cayman (US$1.215 Bilion + US$1.103 Bilion)


Dengan kejayaan terbaharu ini, keenam-enam soalan itu menjadi tidak relevan. Saya juga percaya Kadir Jasin akan lebih memuji Arul Kanda berbanding Rafizi.

18. Soalan nombor 18 elok dijawab oleh pelajar tingkatan 6 kerana mereka boleh menjawab dengan tepat. Saya juga percaya DS Anwar Ibrahim pun akan menjawab dengan mudah. Semasa DS Najib berada di Hawai kerana menghormati jemputan Presiden Barrack Obama, pada masa yang sama pula di tanah air situasi banjir khususnya di Kelantan semakin kritikal. Maka sudah pasti DS Najib menggunakan apa jua kemudahan kapal yang ada dan selamat untuk segera pulang ke tanah air selepas menjadi tetamu Presiden Amerika. Sama ada Perdana Menteri pergi menggunakan kapal rasmi dan pulang ke Malaysia menggunakan kapal tentera dan sebagainya, itu adalah secondary. Keutamaan ialah rakyat mahu DS Najib pulang segera bersama-sama mereka dan itulah yang dilakukan oleh DS Najib setiap hari. Kita jangan lupa, menghormati jemputan dan menghormati tetamu adalah ajaran agama Islam. 

Kesimpulan
Akhir sekali, selepas bersoal jawab di sini, suka saya membuat kesimpulan, bahawa amarah, kebencian kalau ada dan kekecewaan Kadir Jasin adalah kerana kebimbangannya melihat DS Najib dikelilingi musuh dalam selimut, ataupun musang berbulu ayam. Namun, pada saya Kadir Jasin perlu mendedahkan siapakah mereka itu?

Jika di sini saya bertanya siapakah pengganti DS Najib itu? Kali ini saya bertanya pula, siapakah musang-musang berbulu ayam itu?

SUMBER

GST: HAJAT GUAN ENG NAK PELECEH BN TAPI TERKENA BALIK...APA PUNYA TUR !

Posted: 13 Jan 2015 07:44 PM PST


Ni chek nak habaq mai kat Penang sana Ketua Menteri hangpa punya la turrrrr...

Nama saja Ketua Menteri tapi apa punya haflah jingga dia dok merepek hantaq surat kat PM mintak tangguh GST.

Dia mintak tangguh sebab dia habaq kat PM yang tiga pekedai kat Balik Pulau akan gulung tikaq sebab tak sedia nak hadapi GST.

La awat hang haflah sangat tur. Guna tiga contoh hang nak habaq orang Penang dan Malaysia tak sedia terima GST.

Utusan Malaysia: Rabu 14 Januari 2015 halaman 22 

Ni habaq mai la ni kat seluruh negara dah lebih 225,000 buah syarikat berdaftar di bawah GST. Kebanyakkan mereka tu syarikat-syarikat kecil untung tak sampai pun RM500,000 setahun tapi depa sukarela nak daftar. 

Ada jugak syarikat besaq yang untung berpuluh juta setahun depa lagi suka dengan GST dapat banyak insentif dari kerajaan nanti.

Kami tak nak cakap banyaklah. Tapi kalau lagu nilah kualiti Ketua Menteri DAP Penang memang patut lama dia diberhentikan. Ganti yang lebih layak, banyak lagi ADUN DAP yang layak. 

Dari ramai-ramai hanya peniaga 3 orang dijadikan contoh untuk menolak GST, dah tu surat pula dihantar kat PM...malulah wei, saja buat ramai.

Guan Eng hang sebagai penjawat awam negeri hantar surat kat boss dengan fakta tak kukuh...tak malu ke wei kat orang Tanjung?

Agaknya hang banyak makan nasi kandaq daun ketum ka Guan Eng?

Malu mamu lagu nih...

Nasi kandaq satu...
* Hangpa baca dengan lenggok bahasa Penang baru faham...

TRAGEDI LAHAD DATU: SEORANG LAGI SEKUTU ANWAR DAH MAMPOS...

Posted: 13 Jan 2015 04:31 PM PST



Ketua pengganas Sulu Filipina yang mengetuai insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah Mac 2013 lalu, Agbimuddin Kiram meninggal dunia pada Selasa akibat serangan jantung, lapor portal berita Filipina, Rappler.

Agbimuddin pernah mendakwa dirinya sebagai 'Raja Muda Kesultanan Sulu' itu meninggal di kediamannya di Barangay Tubig Indangan di pekan Simunul, Tawi-Tawi.

Sebelum itu pada 30 Oktober 2013, ayahnya Jamalul Kiram III turut meninggal dunia kerana masalah jantung dan buah pinggang.

Pada 9 Februari 2013, sebuah kumpulan pengganas telah menceroboh perairan negara menggunakan bot pancung dan berkumpul secara berperingkat di Felda Sahabat 17, Kampung Tanduo, Lahad Datu.

Agbimuddin (dalam bulatan) bersama bersama Jamalul Kiram (sudah meninggal) dan adik-beradik mereka.
Selepas itu kawasan tersebut menjadi medan pertempuran antara pasukan keselamatan negara dengan penceroboh Sulu yang merebak ke beberapa kampung hinggalah ke perkampungan air Sri Jaya Simunul.

Pencerobohan ini berpunca berikutan desakan dari Jamalul Kiram yang mengaku sebagai Waris Kesultanan Sulu yang menuntut hak kedaulatan ke atas Sabah secara kekerasan.

Agbimuddin mengetuai insiden pencerobohan itu bersama kira-kira 200 orang bersenjata dari selatan Filipina yang menyaksikan 63 militan terbunuh selebihnya ditangkap dan melarikan diri termasuk Agbimuddin, manakala 10 anggota keselamatan Malaysia gugur.

http://www.rappler.com/nation/80696-agbimuddin-kiram-dies

Susulan itu, kerajaan telah menubuhkan kawasan keselamatan khas sepanjang 1,400 kilometer di pantai timur Sabah yang dinamakan dikenali sebagai Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM).

Ia diwujudkan khusus bagi menjaga kedaulatan dan keselamatan kawasan pantai timur negeri ini.

Selain itu, Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE) juga diwujudkan yang merangkumi 10 daerah yang meliputi 1,733.7 kilometer dari Kudat ke Tawau.


Walaupun dah mampos beberapa musuh negara, kita tidak boleh leka dan selalu kena beringat bahawa masih ada segelintir manusia dalam negara ini yang sanggup buat apa saja untuk memperlekeh dan melemahkan kerajaan sedia ada semata-mata kemaruk menjadi Perdana Menteri atau Presiden sebuah republik di negara ini.


Rombak semula UMNO Selangor untuk menang. @NajibRazak @NohOmar

Posted: 13 Jan 2015 01:00 AM PST

Sebelum kita mengulas lanjut mengenai rombakan UMNO Selangor, jom sama-sama kita kaji struktur parti tersebut yang sedia ada.

Carta organisasi UMNO Selangor dibahagikan kepada dua iaitu Organisasi Pengurusan Parti dan Organisasi Pengurusan Pentadbiran.



Carta organisasi pengurusan parti. Sila klik untuk besarkan


Carta organisasi pengurusan dan pentadbiran. Sila klik untuk besarkan

Secara amnya, dalam struktur pengurusan parti, ianya disusun mengikut ranking jawatan yang mana ketua-ketua sayap mengisi ketiga-tiga jawatan naib pengerusi. Selain Bendahari, kesemua jawatan yang lain diisi secara automatik oleh ketua-ketua bahagian di Selangor. Daripada keseluruhan jawatan, hanya ada dua ADUN iaitu YB Datuk Johan Aziz - Semenyih dan YB Datuk Abdul Shukur Idrus - Kuang dan tiga ahli Parlimen iaitu YB Datuk Seri Noh Omar, YB Datuk Nor Hayati dan YB Fasiah Fakeh yang terlibat dalam struktur ini.

Manakala dalam struktur pengurusan dan pentadbiran, baki jawatan dibahagi-bahagikan kepada mana-mana Ketua Bahagian yang tidak terlibat dalam struktur sebelum ini. Hanya ada seorang ADUN yang terlibat iaitu YB Tuan Mat Nadzari Ahmad Dahalan - Batang Kali.

Di Selangor, BN hanya mempunyai 12 orang ADUN. Berikut merupakan senarai ADUN tersebut dan jawatan mereka di dalam parti (tanpa gelaran pangkat dan mengikut maklumat terkini UMNO Selangor - Mohon komen jika terdapat ralat) :

1) YB Kamarol Zaki Malik - Sg. Air Tawar (AJK Bahagian)

2) YB Budiman Zohdi - Sg. Panjang (Naib Ketua Bahagian)

3) YB Rosni Sohar - Hulu Bernam (Ketua Wanita)

4) YB Mat Nadzari Dahalan - Batang Kali (Ketua Bahagian)

5) YB Mohd Shamsudin Bin Lias - Sg. Burong (Timbalan Ketua Bahagian)

6) YB Sulaiman Razak - Permatang (Naib Ketua Bahagian)

7) YB Jakiran Jacomah - Bkt. Melawati (Ketua Cawangan)

8) YB Amiruddin Setro - Jeram (Ketua Cawangan)

9) YB Shukur Idrus - Kuang (Ketua Bahagian)

10) YB Johan Aziz - Semenyih (Ketua Bahagian)

11) YB Halimaton Saadiah Bohan - Kota Damansara (Ketua Wanita)

12) YB Shahrum Sharif - Dengkil (Timbalan Ketua Bahagian)

Daripada 12 ADUN tersebut, didapati hanya DUA orang sahaja yang betul-betul aktif dalam media sosial iaitu YB Budiman (http://mindabudiman.blogspot.com/) dan YB Rosni (rosnisohar.huluselangor.com). Sementara, laman-laman web rasmi UMNO Bahagian, sama ada tidak wujud, atau tidak aktif dan tidak dikemas kini setelah beberapa tahun. Ini merupakan satu perkembangan yang tidak baik.

Walaupun sesetengah ADUN atau Ketua Bahagian sangat popular di peringkat akar umbi/DUN, namun dalam konteks negeri Selangor, pengaruh mereka di media sosial juga memainkan peranan yang amat penting. Berdasarkan pemerhatian kami, hanya ada beberapa orang sahaja pemimpin UMNO yang agak popular dan aktif di media sosial iaitu, DS Noh Omar, YB Budiman, YB Rosni dan Tn. Azahari Shaari. Manakala selainnya hanya kelihatan di laman Facebook atau Twitter sahaja tanpa sebarang impak yang jelas.

Selain itu, struktur badan perhubungan UMNO kini juga tampak mengelirukan dan wujud hanya untuk mengiktiraf ketua-ketua bahagian sahaja. Jawatan-jawatan penting seperti Ketua Penerangan dan Pengerusi Jabatan Pilihanraya seharusnya diberikan kepada mereka yang mampu dan layak melaksanakan tugas tanpa mengambil kira jawatannya dalam parti. Sehubungan itu, kami pernah mencadangkan agar sedikit rombakan drastik dibuat di peringkat pengurusan tertinggi terlebih dahulu:



Justifikasi mengenai peranan dan kelayakan setiap calon bagi rombakan ini kami telah bincangkan dalam artikel seperti URL di atas. Di bawah ini kami perincikan lagi rombakan melalui penyusunan semula struktur organisasi bagi memperkasakan semula Badan Perhubungan UMNO Selangor.




Bagi mengatasi kecelaruan fungsi dan struktur organisasi sebelum ini, kami telah mengkaji prestasi keseluruhan pemimpin UMNO Selangor secara teliti. Peranan pemimpin yang telah memenangi pilihanraya diiktiraf dengan tanggungjawab tertentu agar mereka dapat membantu parti di peringkat negeri pula. Malah, kemahiran dan pengalaman Senator Ezam juga tidak sepatutnya diketepikan demi menjayakan usaha untuk mengembalikan semula kuasa BN di Selangor.

Perubahan dalam beberapa portfolio biro sosial perlu dilakukan bagi memberikan peluang kepada pemimpin lain yang lebih berkeupayaan dan bersemangat untuk menyumbang tenaga dan idea. Para pemimpin pelapis/muda juga sepatutnya diberikan peranan yang lebih berkesan agar transformasi dan peremajaan parti dapat berjalan serentak dengan jayanya.

Sekali lagi, ini merupakan cadangan dari kami yang bukan ahli dan tiada jawatan di dalam UMNO. Niat kami hanya satu, mahu membantu UMNO Selangor berubah.Kalau Kedah dan Terengganu boleh ditawan semula kerana mereka berubah, maka tidak mustahil UMNO Selangor juga mampu melakukan perkara yang sama. Rakyat sebenarnya mengharapkan UMNO Selangor berubah demi masa depan dan nasib orang Melayu Selangor itu sendiri!!!

Berubahlah sebelum semuanya terlambat.



Panglima Perang Cyber

Posted: 13 Jan 2015 11:18 PM PST

Panglima Perang Cyber


Kes Altantuya: Azilah dan Sirul dihukum mati

Posted: 12 Jan 2015 11:41 PM PST




NORLIZAH ABAS DAN NORAZLITA MOHD. SIES | 13 Januari 2015 10:16 AM

113 0 Google +0


CIF Inspektor Azilah Hadri (kiri) dan Koperal Sirul Azhar Umar (kanan) yang di tuduh membunuh warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu diiringi anggota polis ke Mahkamah Tinggi Shah Alam. - Gambar fail UTUSAN 2009.



Advertisement




PUTRAJAYA 13 Jan. - Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar bersalah dan disabitkan atas tuduhan membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.


Mereka berdua dihukum gantung sampai mati.

Mahkamah juga mengeluarkan waran tangkap terhadap Sirul Azhar selepas membenarkan permohonan Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah ekoran kegagalan anggota polis itu hadir ke mahkamah hari ini.

Keputusan itu mula dibacakan pada pukul 9.30 pagi tanpa kehadiran Sirul Azhar.

Azilah, 39, dan Sirul Azhar, 44, dituduh membunuh wanita kelahiran Ulan Bator berusia 28 tahun itu di antara pukul 10 malam, 19 Oktober dan 1 pagi, 20 Oktober 2006 di antara Lot 12843 dan Lot 16735, Mukim Bukit Raja, Klang, Selangor.

Kedua-duanya yang merupakan anggota Unit Tindakan Khas (UTK), Bukit Aman ketika kejadian itu berlaku menghadapi tuduhan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati.

Bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda, 51, yang pada mulanya didakwa bersubahat dengan mereka, dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi pada 31 Oktober 2008 selepas mendapati pihak pendakwaan gagal mewujudkan kes prima facie terhadapnya.

Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria mengetuai panel lima hakim bersidang bersama Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum dan hakim-hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Abdull Hamid Embong; Tan Sri Ahmad Maarop serta Tan Sri Suriyadi Halim Omar. - UTUSAN ONLINE

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/mahkamah/kes-altantuya-azilah-dan-sirul-dihukum-mati-1.47489#sthash.1SepzIpn.dpuf

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 13 Jan 2015 09:31 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Mengapa Anwar Ibrahim Tidak Tegur Peguamnya Agar Jangan Provokasi Khutbah Jumaat?

Posted: 12 Jan 2015 09:30 PM PST


Ini bukti jelas Eric Paulsen adalah peguam Anwar Ibrahim dalam kes rayuan liwatnya. Mengapa Sheikh Anwar Ibrahim langsung tidak tegur peguamnya itu agar jangan provokasi khutbah Jumaat? Kenapa diam sahaja? Biarkan sahaja Eric Paulsen buat perangai begitu? Anwar Ibrahim sanggup subahat sama dengan Eric Paulsen?

tok gajah

Posted: 13 Jan 2015 09:27 PM PST

tok gajah


Tidak munasabah 30,000 PATI di Cameron Highlands - KP Imigresen

Posted: 13 Jan 2015 04:04 PM PST

Operasi Bersepadu Khas tidak akan dilakukan secara bermusim tetapi ia akan diteruskan dengan mengesan PATI yang cuba menyorok atau lari ke kawasan lain. - Foto TRP

CAMERON HIGHLANDS, 14 Januari:

Sebanyak 979 pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan dalam Operasi Bersepadu Khas di sekitar Cameron Highlands dalam tempoh 4 Disember hingga 31 Disember tahun lepas.

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Mustafa Ibrahim berkata PATI yang ditahan itu ditempatkan di depot yang ditetapkan untuk siasatan lanjut dan sebahagiannya sudah dihantar pulang ke negara masing-masing.

Beliau berkata operasi tersebut tidak akan dilakukan secara bermusim tetapi ia akan diteruskan dengan mengesan PATI yang cuba menyorok atau lari ke kawasan lain.

"Kita tidak akan berhenti melakukan operasi…hari ini, esok dan lusa akan diteruskan secara berkala dan tidak berhenti," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pejabat Imigresen Cawangan Cameron Highlands pada Selasa.

Beliau berkata pihaknya akan terus menjalankan risikan untuk memantau perkembangan mengenai PATI di kawasan tanah tinggi itu yang melibatkan agensi penguat kuasa antaranya Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan beberapa agensi penguat kuasa lain.

Dalam pada itu, beliau menyifatkan laporan media sebelum ini mengenai kebanjiran kira-kira 30,000 PATI sebagai tidak munasabah kerana sehingga kini dakwaan itu tidak dapat dibuktikan.

"Apabila kita buat operasi tidak dapat membuktikan (dakwaan) sedemikian, jumlah yang dapat ditangkap setakat ini jauh berbanding apa yang dilaporkan media.

"Ada yang dakwa PATI sudah lari ke Lojing di Kelantan atau Tapah, tapi bila kita lakukan operasi sebenarnya tak ramaipun PATI di sana. Saya harap media berhati-hati apabila melaporkan sesuatu isu," katanya.

Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/01/14/tidak-munasabah-30000-pati-di-cameron-highlands-kp-imigresen/#ixzz3OkVS9Myr

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 13 Jan 2015 09:10 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 13 Jan 2015 03:47 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Rozana simpan patung kemaluan lelaki dalam botol dedah Awie

Posted: 13 Jan 2015 04:01 PM PST

Dalam prosiding terbaru di Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur peguam Awie mendedahkan yang anak guamnya mempunyai bukti kukuh yang isterinya Rozana Misbun mengamalkan perkara syirik dan khurafat.

Rozana Misbun didakwa mengamalkan amalan khurafat sepanjang sembilan tahun perkahwinan mereka selepas penemuan barang-barang seperti darah, rambut dan tulang yang diletakkan di dalam botol kecil selain patung kemaluan lelaki diperbuat daripada emas tulen.

Barang barang tersebut termasuk patung logam Buddha ditemui di rumah kelamin Awie & Rozana Misbun di Ukay Bestari, Ampang yang didakwa disorokkan oleh wanita itu.

"Anak guam saya menemui sebahagian barang-barang tersebut sebelum responden (Rozana) meninggalkan kediaman mereka dan sebahagian lagi dijumpai setelah responden meninggalkan rumah," ujar peguam Syarie yang mewakili Awie, Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain.

Dalam perbicaraan sama, peguam syarie Awie juga mendedahkan yang Rozana Misbun seorang tidak amanah apabila membelanjakan wang simpanan Awie.

"Responden juga seorang yang tidak amanah apabila telah menggunakan dan belanjakan wang simpanan pemohon (Awie) yang telah diamanahkan untuk disimpan di dalam akaun bank dan Amanah Saham Bumiputera (ASB) demi masa depan keluarga"

"Wang berkenaan telah digunakan untuk membeli barangan jenama seperti Louis Vuitton, Chanel, Dolce & Gabanna dan lain-lain tanpa keizinan pemohon," tambahnya lagi. (rtky/m)

Jiwai watak, pelakon wanita tergamak 'sekatil' dengan pasangan di luar set penggambaran

Posted: 13 Jan 2015 01:01 AM PST

Gambar hiasan
Demi menjayakan watak dalam lakonan, SS faham kalau pelakon terpaksa melakukan aksi yang mungkin boleh jadi isu namun apakan daya semua itu untuk memenuhi jiwa cerita itu.

Namun yang SS tak faham, dengarnya ada seorang pelakon wanita ini terlampau mahu menjiwai watak sehingga membawa pasangannya dalam cerita berkenaan hingga ke kamar tidur.

Memang SS terkejut kerana dengarnya pelakon berkenaan seakan-akan tidak malu melakukan perbuatan itu depan rakan serumahnya. Dengarnya, dia malah tiada timbul sekelumit rasa bersalah pun.

Patutlah apabila SS sesekali menonton drama berkenaan, menjadi betul keserasian antara dua pelakon berkenaan dan tidak dinafikan memang itulah kekuatan yang dibawakan drama berkenaan.

Bagaimanapun, SS tidak sangka pula di sebalik keserasian itu rupanya tersembunyi sebuah rahsia yang nampaknya menjadi resipi kejayaan mereka di depan tabir.

Khabarnya lagi, pelakon berkenaan dengan bangganya membawa masuk pasangannya itu tanpa memaklumkan apa-apa pun kepada rakan serumah. Sudah tu, bukan sekejap, dengarnya lama juga mereka berada dalam bilik berkenaan.

Sumber SS berkata rakan serumahnya itu tidaklah mahu menyangka yang bukan-bukan, namun kalau sudah berada lama dalam bilik sambil pintunya ditutup, SS pun tak tahulah nak cakap apa lagi. Harap-harapnya tidak!

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/23403#sthash.FTKwzcxZ.dpuf

Pelajar asing lakukan kelucahan melampau terhadap penyelia surau

Posted: 12 Jan 2015 07:31 PM PST

Gambar hiasan
KUALA LUMPUR 12 Jan. - Seorang penuntut universiti tempatan dari Yemen mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan melakukan kelucahan melampau terhadap seorang penyelia surau, akhir tahun lalu.

Ameen Noman Ali Al-Qadasi, 53, didakwa melakukan kesalahan tersebut terhadap lelaki berumur 22 tahun itu di dalam bilik surau Bangunan Perkim, Jalan Ipoh, Dang Wangi, di sini pada pukul 12.30 tengah hari, 8 Disember 2014.

Timbalan Pendakwa Raya, Nor Diana Nor Azwa mengemukakan pertuduhan mengikut Seksyen 377(D) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun jika sabit kesalahan.

Ameen Noman turut mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan kedua iaitu tinggal di negara ini selepas tamat tempoh pas lawatan sosial di tempat sama pada pukul 2.45 petang, 29 Disember tahun lalu.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 15(1)(C) Akta Imigresen 1959/53 yang membawa hukuman denda tidak kurang RM10,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya.

Tiada sebarang jaminan ditawarkan terhadap tertuduh kerana merupakan warga asing.

Majistret Erry Shahriman Nor Aripin menetapkan sebutan semula kes pada 16 Februari ini. - UTUSAN ONLINE

Alasan banjir puas nafsu di hotel bajet

Posted: 12 Jan 2015 07:01 PM PST

Anggota bomba terpaksa dipanggil bagi membantu menurunkan dua beradik lelaki yang lari naik ke bumbung sebuah hotel murah setinggi hampir 20 meter untuk mengelak daripada dicekup penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu(PADKP) kerana disyaki berkhalwat, di sini, malam kelmarin.

Dua lelaki berusia 20 dan 25 tahun itu dikatakan bertindak demikian selepas menyedari kehadiran pihak berkuasa yang membuat serbuan di hotel berkenaan jam 12.30 tengah malam kelmarin ketika mereka berada dalam sebuah bilik bersama pasangan masing-masing, berusia 16 dan 18 tahun.

Semua mereka dipercayai berasal dari Kelantan datang dengan menunggang motosikal dan menyewa di hotel terbabit sejak dua hari lalu dengan alasan mencari kerja di daerah ini selepas negeri itu dilanda banjir.

Gadis berusia 18 tahun itu dipercayai tunang si abang manakala gadis berusia 16 tahun itu pula dikatakan janda selepas berkahwin pada usia 14 tahun.

Pegawai PADKP Syeikh Radzi Abdul Mutalib berkata, berdasarkan aduan, lapan anggota penguat kuasa diketuai Abd Rahim Abu menjalankan pemeriksaan di hotel berkenaan.




- Harian Metro

(Foto) Bertelanjang tunggang motosikal di kampung

Posted: 12 Jan 2015 06:01 PM PST

Phnom Penh: Seorang lelaki Britain yang menunggang motosikal dalam keadaan bogel akan diusir dari Kemboja hari ini kerana "mencemari keindahan budaya" setempat.

Crawford Brown, 24, menghabiskan hujung minggunya baru-baru ini di dalam penjara selepas ditangkap polis kerana bermotosikal tanpa berpakaian.

Polis juga menangkap dua warga asing lain, Catarina Aarnio, 22, dari Finland, dan Giancarlo Allocca, 30, dari Itali yang turut berbogel bersama Brown.

Brown adalah siswa Universiti Scotland Barat.

Ketiga-tiga mereka dilaporkan menanggalkan pakaian masing-masing sebelum bermotosikal di daerah Leuk Daek, kira-kira 80 kilometer di tenggara Phnom Penh.

Jurucakap polis, Chuon Chomkol berkata, warga asing itu dikesan ketika mereka lalu di depan balai polis.

"Kelakuan mereka sangat keterlaluan walaupun mereka warga asing dan mungkin tidak faham budaya setempat," katanya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/23433#sthash.7KE88wsi.dpuf

Nenek berkhalwat beri alasan pelik ketika dicekup

Posted: 12 Jan 2015 05:01 PM PST

Gambar hiasan
Kuala Terengganu: Seorang nenek kepada dua cucu dan pasangannya yang sembilan tahun lebih muda masing-masing dijatuhi hukuman denda RM2,600 setiap seorang oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam, selepas ditahan berkhalwat di dalam sebuah bilik pada Ogos tahun lalu.

Malah, Nor Kamalizani Ibrahim, 48, dan pasangannya, Khairol Ibrahim, 39, turut berdepan hukuman penjara lima bulan sekiranya mereka gagal menjelaskan denda berkenaan.

Keputusan itu diputuskan Hakim Syarie Kamalruazmi Ismail selepas mereka mengaku bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 31(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001.

Terdahulu dalam rayuannya, Nor Kamalizani yang juga seorang janda memohon mahkamah mengurangkan hukuman dengan alasan dia tiada pendapatan tetap dan perlu menanggung anaknya yang masih bersekolah termasuk seorang yang baru memasuki tahun satu.

Sementara itu, Khairol mencuri perhatian apabila memohon mahkamah mengurangkan hukumannya dengan alasan dia perlu menanggung anak Nor Kamalizani dan mempunyai hutang ansuran bulanan motosikal yang belum habis dibayar.

Jawapan Khairol itu menyebabkan hakim mempersoalkan keperluan tertuduh menanggung anak Nor Kamalizani sedangkan mereka tiada sebarang hubungan sah.

"Apa kaitan anak dia dengan kamu? Wanita ini bukan isteri kamu, jadi apa kaitan," kata Kamalruazmi.

Mengikut pertuduhan, Nor Kamalizani dan Khairol didakwa berkhalwat di dalam sebuah bilik sewa di Jalan Engku Pengiran Anom, di sini, jam 1.50 pagi pada 12 Ogos tahun lalu.

Nor Kamalizani yang mempunyai empat anak berusia tujuh hingga 24 tahun bersama pasangannya itu ditahan sepasukan pegawai dan anggota penguat kuasa syariah Pejabat Agama Islam Daerah Kuala Terengganu yang membuat serbuan selepas menerima maklumat awam mengenai perlakuan sumbang mereka.

Dalam serbuan itu, pasukan penguat kuasa mengetuk pintu bilik berkenaan yang tertutup dan berkunci sebelum ia dibuka seorang lelaki lima minit kemudian.

Pemeriksaan menemui tertuduh wanita dalam keadaan berselimut di atas katil dan soal siasat mendapati mereka bukan suami isteri atau mahram.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/23495#sthash.hWwNXqku.dpuf

tun faisal dot com

Posted: 13 Jan 2015 01:50 PM PST

tun faisal dot com


Dakwat Kekal: Mejar Zaidi dihukum sebab langgar peraturan Tentera

Posted: 13 Jan 2015 12:37 AM PST



Adilkah Mahkamah Tentera menghukum Mejar Zaidi Ahmad dibuang kerja disebabkan kenyataannya mengenai dakwat kekal? Untuk makluman, Zaidi telah didakwa di bawah 7 petuduhan di Mahkamah Tentera. 7 tuduhan itu adalah:-

1. Dua (2) tuduhan melanggar Perintah Majlis Angkatan Tentera No 13 Tahun 1961, "Discipline and Security - Communication of Information and Publication of Articles by Members of the Armed Forces," di bawah Para 5 dan Para 13. 

1.1 - Di bawah Para 5, beliau didakwa "membuat kenyataan media untuk menyatakan rasa tidak puas hati berhubung isu dakwat kekal yang sepatutnya perkara tersebut disiasat melalui saluran angkatan tentera" 

1.2 -  Dibawah Para 13 beliau didakwa "dengan membuat kenyataan media berhubung isu dakwat kekal tanpa mendapatkan kelulusan daripada Kementerian Pertahanan".

5 pertuduhan lain adalah:- 

Pertuduhan 3, 4 dan 5, beliau di Taman Bertam Indah pada 3 Mei 2013 didakwa melanggar perintah yang sama di bawah Para 5 dan Para 13 serta satu lagi kesalahan di bawah Para 3, iaitu "dengan menyiarkan maklumat rasmi berupa kawat tumpangan keluar kepada pihak media tanpa mendapat kelulusan daripada Majlis Angkatan Tentera".

Pertuduhan 6 - "melanggar perintah tetap pengkalan iaitu Perintah Bahagian 2 Perintah No 51, dengan menghantar khidmat pesanan ringkas berbaur politik dan/atau hasutan dengan menyatakan "Ayuh mempertahankan ibu pertiwi dri djajah oleh penipu dan perasuah, jgn jd bacul dan nnt anak cucu kencing d atas kubur kita" iaitu suatu perintah yang diketahui atau sepatutnya dia mengetahui."

Pertuduhan 7 - "Sama2 lah kita berdoa agar Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada kita semua serta dilindungi negara kita yang tercinta ini dari diperintah oleh SIPENZALIM, PEMFITNAH, PERASUAH, PENIPU DAN PENGANJUR PGRM2 MAKSIAT".

Sebagai anggota tentera, beliau tidak dibicarakan di mahkamah sivil, sebaliknya dibicarakan di mahkamah tentera. Mahkamah Tentera pada 27 Oktober telah menggugurkan 5 pertuduhan selain perkara 1.1 dan 1.2 di atas, 

Namun, Zaidi diperintah membela diri terhadap 2 pertuduhan lain, iaitu "membuat dan menyiarkan kenyataan kepada media berhubung isu dakwat kekal, tanpa kelulusan Kementerian Pertahanan dan Majlis Angkatan Tentera."

Panel 5 anggota Mahkamah Tentera diketuai Yang Dipertua, Kolonel Saadon Hassan dan empat anggota lain terdiri daripada Leftenan Kolonel Zainurin Mohd. Dom, Mejar Khuzairi Mohd. Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib dan Mejar S. Nadzeer Salehuddin, telah menjatuhkan hukuman buang kerja daripada perkhidmatan Yang di-Pertuan Agong serta-merta selepas didapati bersalah melanggar protokol anggota tentera dengan membuat kenyataan media mengenai dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum Mei 2013.

Menurut Saadon, tindakan Zaidi berdiam diri ketika dipanggil membela diri ke atas dua pertuduhan melanggar protokol anggota tentera sudah cukup untuk mensabitkan kesalahannya. 

Sebagai anggota tentera berpangkat mejar, Zaidi amat faham akan risiko tindakannya melanggar protokol angkatan tentera. Sama ada dakwaan yang dibuat itu benar atau tidak, Zaidi tidak boleh menolak hakikat bahawa dia TELAH MELANGGAR peraturan tentera. 

Seperti mana-mana penjawat awam dan swasta yang tertakluk kepada peraturan dalaman organisasi dan majikan masing-masing, Zaidi perlu akur bahawa pelanggaran peraturan telah dilakukan dan dengan itu amat wajar bagi pesalah dihukum berdasarkan undang-undang tentera yang mengikat dirinya sebagai seorang anggota tentera. 

Mungkin di atas sebab ini, Zaidi dan peguam belanya memilih untuk berdiam diri dan tidak mempertahankan diri. 

#Nota: Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya... Tahniah Mahkamah Tentera kerana bertindak tegas dan adil dalam menguatkuasa dan mendaulatkan undang-undang demi memastikan integriti Angkatan Tentera Malaysia tidak tercalar.

Duke of UMNO

Posted: 13 Jan 2015 01:18 PM PST

Duke of UMNO


10 PERKARA YANG PERLU UMAT ISLAM BUAT KAT ERIC PAULSEN...

Posted: 12 Jan 2015 06:12 PM PST


Saya rasa, semua orang tahu apa yang mamat ni kata kat Islam.... 

Saya pun faham, ramai umat Islam yang marah kat dia... 

Cuma, saya ada beberapa pesanan dalam isu ni untuk semua...

 

Kepada sesiapa yang tak tahu apa mamat ni dah buat, sila klik kat sini...

1. Jangan ugut dia...

2. Jangan kutuk atau kecam dia...

3. Jangan sentuh dia...

4. Jangan pukul atau ancam dia...

5. Sayangilah dia...

6. Kalau jumpa dia, cium dia sorang 10 kali...(lelaki sahaja, pompuan jangan dok menggatai)

7. Lepas tu peluk dia erat-erat tanda kasih sayang...

8. Belanja dia makan apa saja yang dia nak makan....

9. Kalau ada duit lebih, jangan kedekut. Bagi semua kat dia...

10. Kalau takdak duit, offer tolong basuh baju dia kat rumah (macam Azmin buat tuuu..)

Bukan apa... kita ni kan umat Islam yang penyayang... kutuk la macamana pun, kita "okay" ja... cool sepanjang hayat... kan?

Sesiapa pun "bebas" nak kata apa pasal Islam ni... umat Islam "tak sensitif" pun...kan? Kita "hormat" pada "ketuanan" depa... kedaulatan undang-undang? Keistimewaan Islam dalam perlembagaan? Bak kata budak-budak zaman sekarang ni.."Apa tuuu...?" Heh!

Saya ikhlas ni... takdak tersirat di sebalik tersurat... tak perlu marah-marah... setan suka kat orang yang suka marah-marah ni...kan? Hmmmmm.....


Cucu Tok Selampit

Posted: 13 Jan 2015 01:07 PM PST

Cucu Tok Selampit


PKR Dan DAP Berusaha Keras Menghalang MyEG Jadi Pengkalan Data Berpusat Permit Pekerja Asing, Mengapa?

Posted: 12 Jan 2015 08:10 PM PST


Tidak susah untuk membaca kenapakah Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok Suh Sim begitu bersemangat untuk menghalang MyEG daripada menjadi Pengkalan Data Berpusat untuk mengawal selia Permit Pekerja Asing. Posting mengenai isu tersebut telahpun CTS siarkan semalam di sini. Sebaliknya, agak dangkal apabila parti PKR juga turut sama membuat cubaan untuk membantah isu yang sama. Hari ini, jam 11.30 pagi, bertempat di Ibupejabat Keadilan, isu MyEG turut mendapat perhatian. Sidang media mengenai isu MyEG ini dilakukan oleh dua YB PKR iaitu YB Dato Johari Abdul dan YB Lee Chean Chung, Adun Semambu dan Ketua Penerangan AMK Pusat.

Di dalam sidang media mereka hari ini, Lee Chean Chung, mempertikaikan risiko pembocoran maklumat imigresen dan bakal mengancam keselamatan serta kedaulatan negara. Beliau turut mempertikaikan mengapa pembaharuan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) dan pembersihan PATI mesti ditugaskan luar kepada syarikat swasta dan tidak boleh dikendalikan oleh Jabatan Imigresen sendiri. Juga beliau mempersoalkan mengapakah rakyat terpaksa membayar sebanyak dua kali, iaitu sekali kepada Jabatan Imigresen dan sekali lagi kepada MyEG. Akhir sekali, beliau telah memberi tempoh 3 hari kepada Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk memberikan penjelasan kepada orang awam sebelum mereka membawa kes ini ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Penjelasan mengenai perkara ini telahpun diberikan oleh pihak MyEG kepada Bursa Malaysia. MyEG telah ditugaskan untuk antara lain menggubal, mengenal pasti, menyelenggara, mengemaskini serta menganalisa pengkalan maklumat pekerja-pekerja asing di Malaysia. Mereka juga diberikan tugas untuk membezakan pendatang asing yang sah dan pendatang asing tanpa izin (PATI) dengan mewujudkan Pengkalan Data Berpusat. Tidak ada isu kebocoran maklumat sehingga menyebabkan keselamatan dan kedaulatan negara hanya kerana data pekerja asing (dengan izin atau tanpa izin) diselaraskan dan diletakkan secara berpusat.

Lagipun, maklumat pekerja asing dan majikan mereka tidak diklasifikasikan sebagai Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA) yang memungkinkan keselamatan negara tergugat. Oleh itu, tidak menjadi kesalahan Jabatan Imigresen mahu lebih efektif dan effisyen dengan menswastakan tugas LPKS (outsource) kepada MyEG. Dakwaan Lee Chean Chung bahawa Rakyat (baca majikan untuk pekerja asing) terpaksa membayar dua kali juga tidak berasas. Telah CTS terangkan di dalam artikel sebelum ini, bahawa MyEG dipastikan untuk membuat kiriman wang (remittance) atas semua bayaran yang dibuat kepadanya kepada Akauntan Negara pada hari yang sama. Oleh itu, MyEG tidak membuat sebarang keuntungan ke atas dana yang diapungkan (interest on float). Oleh itu, mana datangnya pembayaran dua kali?

Adalah tidak menghairankan apabila pembangkang begitu terdesak memainkan isu ini. Malah banyak aktivis dan NGO pro pembangkang turut terlibat. Contohnya, Mendiang Irene Fernandez yang seringkali berjuang mengenai kepentingan pendatang asing melebihi kepentingan dan keselamatan negara. Kita tertanya-tanya apakah yuran (fee) yang dikenakan oleh MyEG menjadi pokok perjuangan parti pembangkang untuk menghalang MyEG dari menjadi Pengakalan Data Berpusat untuk Permit Pekerja Asing atau segelintir pemimpin dan ahli politik pembangkang cuba melindungi sindikit pendatang asing tanpa izin? 

Video MP Tanjong Tak Mahu Bayar Parking Viral Di Media Sosial

Posted: 12 Jan 2015 05:04 PM PST


Video Ahli Parlimen DAP Tanjong, Ng Wei Aik tidak mahu membayar parking berjumlah RM10 serta bertindak memarahi kakitangan-kakitangan parking di Penang Times Square menjadi viral di media-media sosial. Difahamkan Ahli Parlimen berkenaan tidak tahu membezakan di antara kadar parking di tingkat bawah (basement) dengan kadar parking di luar (outdoor) bangunan tersebut. Kadar parking di 'basement' adalah RM10 selepas jam 10 malam, berbeza dengan kawasan luar bangunan.

Hebat betul pemimpin-pemimpin DAP, sejak mereka memerintah, parking di negeri sendiripun sudah tidak mahu bayar. Aiya YB, lain kali kalau tak mahu bayar parking, naiklah pengangkutan awam. Walaupun YB adalah Timbalan Presiden Penang Voluntary Patrol Unit (PPS), parking tetap kena bayar lor. Tetap tidak berpuas hati, beliau turut memuatnaik cetusan rasa beliau di dalam laman sosial Facebook beliau.



waadat

Posted: 13 Jan 2015 01:02 PM PST

waadat


Artis korea cabul gadis muslim depan khalayak

Posted: 12 Jan 2015 07:40 PM PST

Ada dua isu besar minggu ini yang melanda negara.

Pertama, seorang peguam bernama Eric Paulsen yang mendakwa khutbah Jumaat yang disampaikan dalam perhimpunan mingguan ummat Islam sebagai pusat melatih keganasan.

Kedua, artis K-pop daripada Korea melakukan pencabulan terbuka dengan memeluk dan mencium anak gadis Islam di atas pentas dengan disaksi jutaan manusia samada secara langsung mahupun melalui rakaman video yang tersebar dalam masa yg singkat.

Jika hendak dipersalahkan maka Demang mencadangkan pihak pertama yang bersalah ialah kerajaan yang membenarkan konsert tersebut.

Ketika Demang remaja dulu, kerajaan pernah membatalkan konsert kumpulan rock Scorpions walaupun tiket telah dijual selepas kajian semula dibuat terhadap kemungkinan-kemungkinan buruk yang boleh berlaku.

Pihak kedua yang  bertanggung jawab juga kerajaan kerana apabila kerajaan memberi kebenaran sedangkan mereka sepatutnya telah sedar kemungkinan-kemungkinan yang boleh berlaku maka mereka perlu bersedia sepanjang konsert berlangsung.

Bukan cuma seorang penonton yang naik ke pentas dan dinodai artis kafir itu. Sepatutnya selepas remaja pertama dicabul di khalayak ramai, pihak berkuasa serta merta bertindak memberhentikan program dan menangkap artis berkenaan atas tuduhan mencabul wanita.

Jika wanita tersebut masih bawah umur maka tindakan selaras mestilah diambil. Jika wanita itu atas umur pun perlakuan sumbang begitu tidak wajar didiamkan begitu sahaja.

Kedua-duanya perkara di atas dianggap suatu serangan terbuka ke atas ummat Islam dan boleh mengocak keharmonian negara.

Bagi Demang semua respon samada positif, negatif, mahupun agresif adalah sesuatu yang lumrah dan wajar. Ada yang marah-marah dan ada yang menyabarkan, dan perlu ada tindakan undang-undang.

Jika wanita terlibat adalah gadis bawah umur maka tidak ada alasan suka sama suka atau sukarela kerana di Malaysia, lelaki yang melakukan hubungan seks dengan gadis bawah umur tetap dianggap perogol walaupun atas dasar cinta.

PEJUANG BANGSA

Posted: 13 Jan 2015 12:10 PM PST

PEJUANG BANGSA


ARTIKEL MALAYSIAKINI JADI BATU API UNTUK BURUKKAN JAKIM & KHUTBAH JUMAAT !!

Posted: 13 Jan 2015 07:55 AM PST

Selepas Eric Paulsen ditahan POLIS , Malaysiakini portal pembangkang dilihat terus membela peguam LFL ini .  Ini menerusi artikel hari ini di mana mereka dilihat cuba menjadi batu api dengan mengajak pembacanya ( Bukan Islam & Islam )  membuat kesimpulan sendiri terdiri  memperlekehkan khutbah Jumaat dan institusi Islam iaitu JAKIM . 
Walhal pembaca portal terutama bukan Islam tidak tahu pun apa intipati sepenuhnya  teks khutbah Jumaat yang  disampaikan  .
Mohon PDRM bertindak terhadap portal ini kerana ia  dilihat memihak kepada satu pihak dan cuba mewujudkan komen2  anti Islam dengan membuat artikel provokasi seperti ini  .


Malaysiakini menjemput pembaca mengimbas semula laporan kami mengenai khutbah Jumaat tahun lalu yang banyak mendapat perhatian untuk penilaian:

1. Mimbar: M'sia binasa jika tak bendung LGBT (14 Nov)

2. Mimbar beri amaran cubaan hina Islam (29 Sept)

3. Mimbar: Rakyat bosan pemimpin bertelagah (19 Sept)

4. Khutbah bimbang kes hina Islam di Internet (29 Ogos)

5. Khutbah: LGBT menjadi-jadi (23 Mei)

6. Khutbah: GST ikut semangat Islam (11 Apr)

7. Khutbah gesa kajian teliti sebelum cukai baru (4 Apr)

8. Khutbah: Elak tambah pilu waris MH370 (28 Mac)

9. Khutbah: Jangan sebar berita palsu MH370 (14 Mac)

10. Khutbah selar golongan anti-hadis (21 Feb)

http://www.malaysiakini.com/news/286239




MENGAPA TAJUK KHUTBAH DI  MALAYSIAKINI BERBEZA
DENGAN JAKIM ???


ERIC PAULSEN LFL DAPAT DANA AMERIKA UNTUK HINA ISLAM NEGARA INI ??

Posted: 12 Jan 2015 10:26 PM PST




NAMA Eric Paulsen mula disebut sejak beberapa hari lalu susulan kenyataannya yang menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggalakkan ekstremisme atau fahaman pelampau pada setiap Jumaat.

Siapa beliau? Beliau adalah seorang peguam, yang juga pengarah eksekutif dan pengasas bersama pertubuhan bukan kerajaan, Lawyers for Liberty (LFL).

Paulsen dilihat kerap bercakap mengenai pelbagai perkara mengenai Islam di akaun Twitternya, terutama mengenai hukum hudud.

Antara status terkini di Twitter beliau mengenai Islam ialah:
1) "Golongan ulama adalah seperti raja/Tuhan, tidak boleh dikritik."- 6 Januari 2015

2) "Hmm apabila agamawan palsu samakan doa dengan cara dapat kontrak besar kroni. Syirik besar ini." - 31 Disember 2014

3) "Lagi agamawan menjaja agama" (merujuk kepada Malam Cinta Rasul 2015 di Dataran Merdeka) - 29 Disember 2014

4) "Ada majlis di tempat terbuka (dan) nampak nak hujan. Jadi penganjur doa agar tak hujan. Tak lama pun hujan. Jadi penganjur kata rahmat Tuhan. Kisah benar." - 27 Disember 2014

5) "Cara Pas Kelantan cakap macam tak ada benda lain dalam dunia/akhirat kecuali hudud. Isu-isu kebajikan, ekonomi, sosial dan keselamatan masyarakat?" - 24 Disember 2014

6) "Taliban menggila. Inilah akibatnya bila terlalu taksub dengan hukum (dan) haram tanpa tahu nilai agama, keadilan, belas kasihan (dan) penyayang." - 17 Disember 2014

7) "Tak faham obsesi Pas dengan hudud. Ia tak berperlembagaan, zalim (dan) tak sesuai dengan zaman moden." - 14 Disember 2014




LFL yang diasaskan beliau pula adalah pertubuhan hak asasi manusia dan undang-undang yang bermatlamat mencabar keputusan dan tindakan tidak berperlembagaan yang dilakukan kerajaan dan pihak berkuasa lain.

Berdasarkan laman web National Endowment for Democracy (NED), LFL mendapat dana sebanyak AS$45,000 (RM160,000) setiap tahun dari 2011 hingga 2013.
NED adalah sebuah yayasan bukan berasaskan keuntungan bermatlamat mengembangkan dan mengukuhkan institusi demokrasi di seluruh dunia.

Mendapat dana daripada Kongres AS, NED menyokong lebih 1,000 projek kumpulan bukan kerajaan di lebih 90 negara.

Menurut laman web NED, sejak penubuhannya pada 1983, NED mengetuai perjuangan demokrasi di dunia dan kedudukannya sebagai badan bukan kerajaan memberikan yayasan itu fleksibiliti untuk bertindak segera apabila ada peluang perubahan politik di mana-mana negara. -SINAR HARIAN -

Keris Pusaka Melayu

Posted: 13 Jan 2015 11:40 AM PST

Keris Pusaka Melayu


Laporan Polis Jakim Lewat Selepas Polis Dikecam Hebat CC @Najibrazak @dsjamilkhir @kbab51

Posted: 11 Jan 2015 09:43 PM PST

Kita memuji tindakan Jakim membuat laporan polis walaupun agak lewat tiga hari dari tarikh tweet beliau pada 9.1.2015.

image

Sepatutnya tempoh masa yang singkat laporan polis patut dibuat bukan menunggu selepas beberapa hari untuk mengambil tindakan membuat laporan polis.

Kerana kelembapan itu maka rakyat sudah marah pihak berkuasa tidak membuat tindakan terhadap Paul Ericson walhal laporan polis baru sahaja dibuat oleh Jakim.

image

Kesilapan ini sepatutnya tidak berlaku apabila penghinaan terhadap Jakim dilakukan secara terang-terangan oleh Eric Paulsen yang menuduh khutbah Jumaat mengandungi fahaman ekstremisme.

Masa hadapan Jakim patut mengambil tindakan segera sebarang ancaman terhadap Islam dengan segera membuat laporan polis.

Laporan berita tentang laporan polis oleh Jakim seperti berikut :

Jakim buat laporan polis terhadap Eric Paulsen
12 Januari 2015 2:13 AM

KUALA LUMPUR 11 Jan. – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah membuat laporan polis terhadap Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen yang mendakwa jabatan itu tmempromosikan fahaman ekstremisme di negara ini.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata, pihaknya juga telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sejurus selepas mengetahui tentang perkara tersebut.

"Tuduhan Eric yang mendakwa Jakim sebagai institusi yang mempromosikan fahaman ekstremisme sememangnya tidak tepat dan tidak berasas.

"Justeru itu, kita terus sahaja membuat laporan di Balai Polis Presint 7, Putrajaya dan juga pihak SKMM pada hari yang sama selepas mendapat tahu mengenai kenyataan beliau di laman sosial itu," katanya hari ini.

Eric sebelum ini mengeluarkan kenyataan menerusi laman Twitternya dengan menuduh Jakim menyebarkan fahaman itu setiap Jumaat yang dipercayai merujuk kepada khutbah Jumaat kepada umat Islam.

Eric menerusi catatannya berkata: "Jakim sedang mempromosikan ekstremisme setiap Jumaat. Kerajaan perlu menanganinya jika serius mahu banteras ekstremisme di Malaysia."

Othman berkata, perbuatan Eric yang membuta tuli mengeluarkan dakwaan tanpa mengetahui maksud khutbah, mengguris hati umat Islam di negara ini.

"Khutbah Jumaat merupakan satu rukun wajib dalam Islam bagi mengukuhkan amalan serta akidah di samping memberi peringatan tentang isu-isu semasa. Tidak pernah pula khutbah digunakan untuk tujuan lain.

"Saya amat berharap agar tindakan sewajarnya diambil ke atas Eric dan menjadi pengajaran kepada pihak lain," katanya.

http://m.utusan.com.my/berita/jenayah/jakim-buat-laporan-polis-terhadap-eric-paulsen-1.47092


IPOHMALAY

Posted: 13 Jan 2015 09:08 AM PST

IPOHMALAY


جاوي اداله لاون کڤد کچيناءن ملمڤاو

Posted: 12 Jan 2015 10:21 PM PST

برمولا تاهون اين، سݢالا ارتيکل د بلوڬ اين يڠ مڠوتوق کرس بوکن إسلام د نݢارا اين، کريتيکن ک اتس ڤننتڠ إسلام د نݢارا اين دان سروان کبڠکيتن اونتوق مننتڠ كبياداڤن بوکن إسلام ک اتس اݢام إسلام د نݢارا اين، اکن دتوليس دالم توليسن جاوي۔ 

مڠتاهوءي بهاوا راماي اورڠ ملايو إسلام سنديري تيدق ممڤو ممباچ جاوي، ايت نصيب مريک له۔ يڠ جلس، تيدق اکن اد کچمن کرس مونچول دري ارتيکل جاوي د بلوڬ اين ملاءينکن سباݢاي رياکسي اتس سسواتو كبياداڤن يڠ دمولاکن اوليه بوکن اسلام۔ 

تيدق اد حال يڠ بارو دالم ڤرکارا اين کران سموا ڤاتوت تاهو بهاوا کونچي کجاياءن اورڠ چينا دالم ممبولوت ککاياءن نݢارا اين سلاءين دري اوسها مريک اياله، کتراسيڠن مريک يڠ ايکسکلوسيف دالم دونيا ڤربهاساءن دان ڤنوليسن مرك۔ 

ليهتله۔ کاتڽ ڤرتڽ ايت اونتوق سموا بڠس۔ تتاڤي اين قاعده كومونيكاسڽ۔ جک د سيڠاڤورا، اهلي ڤوليتيک سڤرتي اين سوده تنتو دهنتم تروق اوليه ورݢ نڬاراڽ والاوڤو %70 ورݢ سيڠاڤورا اداله چين۔ تتاڤي مڠاڤ تيدق د مليسيا؟ کران ترلالو راماي انجيڠ ملايو براد ديبلاكڠڽ 


ماله اهلي ڤوليتيک چينا يڠ کنتل كچينأن، اکن مڠلوارکن کڽاتاءن مڠاڤي-اڤيکن کبنچين ک اتس اورڠ ملايو إسلام دالم بهاس چينا د ميديا سوسيال والاوڤون ترداڤت راماي بوکن چينا يڠ منجادي ڤڠيكوتڽ۔ مأف۔ بوکن ڤڠيكوت۔ تتاڤي ڤنچاچاي ناجسڽ۔ 

مک برمولا تاهون اين، بلوڬ اين مڠمبيل ڤنديرين اونتوق مڠيکوت چارا چينا دڠن ڤنوليسن اصل اورڠ ملايو ياءيت جاوي۔ بوکن مڠهارڤ کبڠکيتن توليسن جاوي۔ جک دجاوهکن دري کافير لبيه باءك۔ 

اين کران جک جاوي کمبالي ڬميلڠ، بربوندوڠ اورڠ کافير اکن منچاري جالن اونتوق ممڤلاجارڽ۔ تياد ايكسكلوسوفڽ لاڬ۔ بيارله ايا ايکسکلوسيف ديكالاڠن کيت ساهاج، اورڠ ملايو يڠ برحسرة اونتوق مميليکي ميديوم اينتيليکتوال ترسنديري تيدق کيرا ڤرتي ماناڤون۔ 

ميديوم اوتام بلوڬ اين تتڤ برتوليسن روم۔ هاڽ حال ڤانس دان کرس يڠ ايڠين ديكوڠسيكن سسام کيت سهاج يڠ اکن مونچول دالم توليسن جاوي۔ 
۔ 

Ketika Ti Lian Ker mahu Ibrahim Ali ditangkap, kumpulan Katolik Amerika Syarikat senada dengan Ibrahim Ali

Posted: 12 Jan 2015 06:46 PM PST


​MCA semakin rancak menari di pentas DAP bila mengeluarkan kenyataan berkait isu Islam. Memandangkan PERKASA adalah organisasi yang yang menjadi senak perut hampir keseluruhan orang Cina di negara ini, tidak hairanlah kenyataan Ti Lian Ker jadi membabi buta sehingga meminta Ibrahim Ali ditahan kerana menyebut "serangan itu adalah akibat dari provokasi ke atas agama lain".

Boleh jadi maksudnya sangat jelas, jika orang Islam memprovokasi agama Hindu pun, kemarahan orang Hindu boleh menyebabkan kejadian seperti ini. Begitulah sebaliknya. Boleh menyebabkan bukan menggalakkan. Ia membawa maksud 'potensi untuk orang luar kawalan pemikiran normal, untuk bertindak melampaui undang-undang, muncul dari entah mana, tanpa sesiapa ssempat membendung'.

Masalah utama bukan Melayu di negara ini ialah mereka terlalu bodoh dan tidak faham corak perbahasaan Melayu. Cara bercakap dalam bahasa Melayu pun tunggang terbalik, apatah lagi untuk memahami gaya bahasanya, dan hanya mengambil makna literasi. 

Lihat sahaja kes Eric Paulsen. Kebanyakan bukan Melayu hanya menguasai Bahasa Melayu tahap pasar borong. Hanya mampu bergantung kepada teks. Bahasa kebangsaan macam haram jadah. Tapi bila mempertikaikan, seolah-olah mereka itu sasterawan. Umum pribumi mengetahui bahasa Melayu di dalam ceramah dan khutbah adalah bahasa Melayu satu tahap yang lebih tinggi kerana penuh dengan kias, perkaitan dan perbandingan untuk renungan.

Berbeza dengan bukan pribumi di Indonesia, mereka sudah sangat mahir selok belok bahasa sindir, kias, metafora dalam bahasa Indonesia itu sendiri. Masih marah jika digelar pendatang? Hah?


PUBLISHED: Jan 11, 2015 07:00pm

UPDATED: Jan 11, 2015 05:23pm

MCA mahu Ibrahim Ali ditahan kerana menggalak keganasan



KUALA LUMPUR, 11 Januari:

Pengerusi Biro Keharmonian Agama Datuk Seri Ti Lian Ker menggesa supaya pengerusi PERKASA ditahan mengenai komennya berkenaan pembunuhan Charlie Hebdo.

Ti berkata tiada kewajaran dalam membunuh orang tidak berdosa dalam provokasi kecil dan sebab itu Datuk Ibrahim Ali perlu ditahan untuk disoal siasat kerana menggalakkan keganasan dan pembunuhan orang tidak berdosa.

Ibrahim dipetik sebagai berkata: "Inilah yang berlaku apabila anda menghina agama lain, apabila anda masuk campur dengan agama orang lain."

Ti berkata orang bertamadun tidak perlu ambil peduli kata-kata orang yang taksub seperti Ibrahim kerana mereka hanya inginkan publisiti.

"Tetapi penghinaan terbaru ini terhadap mangsa dan kewajaran lapan wartawan, dua anggota polis dan dua lagi dibunuh dengan kejam adalah sesuatu yang tidak boleh diterima dan perlu ditolak," katanya dalam kenyataan.

NANTI DULU ! Lihat pula kenyataan kumpulan-kumpulan  Katolik Amerika Syarikat dalam The Washington Post ini. Apa bezanya mereka dengan Ibrahim Ali? Apakah majoriti Kristian di Amerika Syarikat akan menangkap mereka?


After Charlie Hebdo attack, U.S. Catholic group says cartoonists 'provoked' slaughter

In the aftermath of the deadly assault on the offices of Charlie Hebdo, a French satirical newspaper, much of the world has rallied in solidarity with the publication, its irreverent cartoonists and their right to free speech.

But not everyone is so supportive. Bill Donohue, president of the Catholic League, a U.S. organization that "defends the rights of Catholics," issued a statement titled "Muslims are right to be angry." In it, Donohue criticized the publication's history of offending the world's religiously devout, including non-Muslims. The murdered Charlie Hebdo editor Stephane Charbonnier "didn't understand the role he played in his [own] tragic death," the statement reads.

"Had [Charbonnier] not been so narcissistic, he may still be alive," Donohue says, in what must be one of the more offensive and insensitive comments made on this tragic day.

"Killing in response to insult, no matter how gross, must be unequivocally condemned. That is why what happened in Paris cannot be tolerated," says Donohue. "But neither should we tolerate the kind of intolerance that provoked this violent reaction."


Selepas bah, Semenanjung diancam kemarau pula?

Posted: 12 Jan 2015 04:13 PM PST

Selepas dilanda siri hujan monsun yang menyebabkan bah terburuk dalam rekod negara, Semenanjung Malaysia semakin dihampiri gelombang kering dari utara.


Imej satelit Agensi Meteorologi Jepun pada pukul 1:00 pagi 13 Januari 2015 menunjukkan pergerakan gelombang kering semakin merebak ke selatan Indo China dan mula menceroboh masuk ke Semenanjung secara perlahan-lahan dan berperingkat-peringkat.

Ini hampir seperti mengulangi kejadian kemarau tahun lalu apabila tiada hujan direkodkan melebihi 60 hari di Semenanjung dan mengakibatkan krisis bekalan air di Lembah Klang dan berlaku kebakaran hutan di merata tempat.

Berikut adalah kronologi cuaca signifikan awal tahun lalu.

Disember 2013 - Banjir melanda negeri Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor dengan lebih 50,000 orang terpaksa dipindahkan. Kemusnahan harta benda dan infrastruktur banyak berlaku di Terengganu.

Januari 2014 - Taburan hujan menurun drastik sehingga pertengahan Januari, hujan telah jarang turun. Suhu udara pada penghujung Januari menjadi agak rendah ekoran terjahan gelombang kering dan dingin dari Siberia dan China.

Februari 2014 - Tiada hujan direkodkan di seluruh Semenanjung Melayu dari Singapura hingga ke Phuket.

Mac 2014 - Kemarau memburuk, padang menghijau bertukar perang dan kebakaran hutan dalam negara menyebabkan jerebu tebal.

April 2014 - Hujan mulai beransur turun dan fenomena 'musim bunga' terjadi apabila pohon bungur mengeluarkan bunga luar biasa setelah kemarau berakhir.


Walaubagaimanapun perkembangan selanjutnya adalah bergantung kepada kehendak Empunya alam ini sendiri.

Cerapan tahun lalu bertarikh 26 Februari 2014 ketika hujan tidak turun lebih dari satu bulan. Hujan hanya mula turun pada penghujung bulan Mac dalam musim kemarau tersebut.

Comments (0)