Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:09 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 05 Dec 2014 03:15 AM PST

bumiyang


Bila Pula Azmin Nak Pecat Anwar???

Posted: 04 Dec 2014 11:12 PM PST

Gempar!!! Dyana Akhirnya Mengaku Pemilihannya Mewakili DAP Bukan Atas Dasar Merit???

Posted: 30 Nov 2014 11:23 PM PST

Aspirasi Bangsa

Posted: 05 Dec 2014 01:46 AM PST

Aspirasi Bangsa


Panas!! Video ADUN DAP kantoi berjudi

Posted: 04 Dec 2014 11:25 PM PST

Gambar yang buat Cai PR muntah hijau..

Posted: 04 Dec 2014 06:49 PM PST

Taipingmali (tm)

Posted: 05 Dec 2014 01:21 AM PST

Taipingmali (tm)


Ketelusan Pengiraan Undi Pemilihan Majlis Peguam Lemah

Posted: 04 Dec 2014 02:18 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 04 Dec 2014 11:41 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


DEMI KESELAMATAN WARGA CAMERON HIGHLAND

Posted: 04 Dec 2014 07:00 PM PST

Operasi mengempur peneroka haram di daerah ini yang bermula semalam sebagai satu usaha yang ditunjukkan oleh kerajaan bagi menunaikan janji untuk menjaga keselamatan warga di Cameron Highland.
Ini menunjukkan kesungguhan pihak kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang tidak bertanggungjawab menjalankan kegiatan penerokaan secara haram.

CAMERON HIGLAND OPS GADING 2

Perbuatan meneroka tanah secara haram memberi kesan buruk kepada alam sekitar termasuk tanah runtuh. Selain itu, aktiviti penerokaan haram juga turut mengancam keselamatan awam seperti yang terjadi baru-baru ini yang turut mengorbankan nyawa dalam kejadian banjir kilat.

Sehubungan itu, pihak kerajaan bertindak tegas dengan mengerakkan jentera penggempur ke Cameron Highland dalam usaha mengekang kegiatan ini daripada terus berleluasa.

Operasi semalam juga merupakan adalah amaran awal oleh pihak kerajaan terhadap penceroboh haram terhadap tanah kerajaan.
OPS GADING CAMERON HIGLAND 3

" Apa yang pasti seluruh kawasan Cameron Highland yang diteroka secara haram dibersihkan." kata Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Datuk Mohamed Thajudeen bin Abdul Wahab.

"Kita akan terus memburu mereka sehingga Cameron Highlands bebas daripada PATI," tegasnya.
OPS GADING CAMERON HIGLAND 4


Seramai 500 anggota daripada 16 agensi, antaranya Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jabatan Imigresen, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) dan pegawai dari Pejabat Peguam Negara digerakkan ke lokasi terlibat dalam Ops Gading yang bermula semalam dan diteruskan hari ini.-MO



http://merdeka-online.com/home/kerajaan-tunai-janji-isu-cameron-highland/

CAMERON HIGHLAND : PENEROKA HARAM DIGEMPUR

Posted: 04 Dec 2014 06:22 PM PST



Pihak berkuasa mula 'mengambil alih' tanah pertanian yang diteroka tanpa kebenaran di daerah ini apabila merobohkan struktur binaan di kebun-kebun yang diusahakan secara haram tersebut.

Operasi sulung itu melibatkan 500 anggota daripada 16 agensi, antaranya Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jabatan Imigresen, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) dan pegawai dari Pejabat Peguam Negara.

Dalam operasi di Blue Valley dekat sini, pihak berkuasa merobohkan struktur binaan seperti tiang besi dan penutup plastik di sebuah kebun yang diteroka secara haram.



Kerja-kerja meroboh dijalankan dengan menggunakan tenaga manusia dan peralatan seperti pemotong besi serta jentolak.

Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN), Datuk Mohamed Tajudeen Wahab yang mengetuai operasi tersebut berkata, pihaknya akan mengambil alih tanah-tanah yang diusahakan secara haram berkenaan.

Menurut beliau, ada pemilik kebun di situ dikesan telah meneroka tanah lebih dari 11 hektar daripada had dibenarkan atau tiga hingga empat kali ganda daripada sepatutnya.

"Kebun ini sudah beroperasi lebih empat tahun dan telah melabur lebih RM10 juta.



"Kita telah merobohkan struktur binaan di atas tanah haram dan kita akan mengambil alih tanah ini.

"Tindakan merobohkan struktur binaan di sini adalah mengikut undang-undang di bawah Seksyen 425/426 Kanun Tanah Negara," katanya ketika ditemui hari ini.

Dalam pada itu, Mohamed Tajudeen mengakui, pihak berkuasa berdepan masalah untuk merobohkan struktur binaan terutama daripada besi.

Katanya, ini kerana struktur yang dibina sukar untuk dirobohkan jika menggunakan peralatan biasa seperti pemotong besi sebaliknya perlu menggunakan jentera berat.



"Ini mungkin menyebabkan operasi mengambil alih semua tanah haram di daerah ini memerlukan masa lebih lama daripada tempoh tiga bulan yang ditetapkan.

"Selain itu kejayaan operasi juga bergantung kepada keadaan cuaca," jelasnya.

Operasi tersebut turut menahan 20 pekerja warga asing untuk pemeriksaan dokumen.

Mengenai usaha menggempur pendatang asing tanpa izin (PATI) yang membanjiri kawasan tanah tinggi itu, Mohamed Tajudeen berkata, operasi akan dijalankan secara berterusan.

"Kita akan terus memburu mereka sehingga Cameron Highlands bebas daripada PATI," tegasnya.

KESOMBONGAN ANWAR...

Posted: 04 Dec 2014 06:00 PM PST


Apa nak jadi kat ko Nuar???

UMNO mustahil bangkit semula di Selangor?!! Sejarah tidak pernah menipu. @NajibRazak @NohOmar #BackToBasic

Posted: 04 Dec 2014 04:30 PM PST

"...Saya tertarik dengan ucapan, YB Zahidi Abidin. Dia kata kalau tengok pada pembangkang, dia jaga pemimpin dia macam nak rak. Pemimpin tidak betul dia bela habis-habisan..." - 

UCAPAN PENGGULUNGAN PRESIDEN UMNO, DATUK SERI NAJIB RAZAK PADA PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2014



Solidariti. Itulah kata kuncinya. UMNO perlu teguh bersama ketuanya. Salahuddin Al Ayubi tidak mungkin dapat menawan semula Baitul Muqaddis jika tidak kerana tenteranya bersatu, wala' dan istiqomah dalam perjuangan. Dalam ucapan penggulungan kali ini, Presiden tidak silap menegur.

Tidak keterlaluan untuk kami katakan, kemungkinan untuk BN berkuasa semula di Selangor amatlah mustahil sekali. Namun, pandangan seperti ini jugalah yang dilontarkan kepada pasukan Harimau Malaya di AFF 2014. Tiada yang mustahil di dunia ini melainkan mati hidup semula dan masa diundurkan kembali.

Bagaimana BN boleh merampas kembali Kedah PRU yang lalu? Bagaimana pula halnya dengan Terengganu pada 2004 dan Kelantan pada 1978? Walaupun senario berbeza, namun iktibar tetap boleh diambil.

Di sini kami ingin berkongsi sedikit tips bagaimana UMNO Selangor boleh mengorak langkah kembali untuk merampas semula negeri maju seperti Selangor:

1) Faktor KETUA / Calon MB: UMNO seharusnya kini mempunyai ketua atau calon MBnya yang jelas agar rakyat dapat membandingkan prestasi dengan MB sedia ada. Malah, Ketua yang satu akan melancarkan pelaksanaan semua pelan strategi. Untuk itu, masalah perpecahan dalaman dan cah keting seharusnya tidak timbul lagi dalam UMNO Selangor. Semua pemimpin seharusnya menerima kepimpinan yang telah dilantik oleh Presiden parti dan memberikan fokus sepenuhnya untuk memenangi PRU akan datang.

2) Setiap ketua bahagian, ketua pemuda/wanita/puteri seharusnya memainkan peranan di peringkat akar umbi. Pengaruh UMNO dahulu tidak dilihat sebagai parti yang memperjuangkan idealisme nasionalisme semata-mata, bahkan setiap anggota parti menjadi harapan rakyat untuk membantu menyelesaikan dalam kehidupan mereka. Jangan anggap dengan menyampaikan BR1M semata-mata akan menyebabkan rakyat mengingati kita selama-lamanya. Engagement yang berterusan adalah perlu bagi memastikan sokongan yang utuh dapat dibentuk.

Satu ketika dahulu, UMNO lah jadi tempat rujukan rakyat untuk bantuan persekolah, perubatan, rumah, perniagaan dan pekerjaan. Maka, kembalilah kepada peranan asal. Letih memang letih. Tetapi kemenangan tidak akan datang bergolek begitu sahaja.

3) Selangor adalah negeri yang maju dan pendekatan yang lebih kompleks dan pelbagai diperlukan. Seperti mana perkara (2), setiap pemimpin umno seharusnya selalu mendekati rakyat, dengan tidak semestinya perlu membantu. Malah, dengan hanya rajin berjemaah di surau-surau yang berhampiran dengan kediaman sudah memadai untuk selalu bercampur gaul dengan rakyat dan mendapatkan pengaruh. Ingatlah, apa guna terkenal dan berjawatan hanya di dalam UMNO jika parti ini tidak berkuasa lagi.

4) Fokus kepada 3 perkara untuk mendekati rakyat Selangor: Harga rumah, harga barangan dan kos kehidupan. Seperti ucapan Presiden parti tadi, tidak perlu kaya untuk mendekati rakyat. Memadai jika kita boleh menjadi fasilitator dalam membantu rakyat menyelesaikan masalah mereka melalui bantuan yang disediakan oleh Kerajaan. Insya Allah, usaha ini akan lebih diingati dan dihargai umum.

5) Kembali menjadi peneraju komuniti dan masyarakat setempat. Dapat diperhatikan, semenjak pakatan rakyat menguasai Selangor, komuniti tidak lagi seerat yang dahulu. Ramai yang terhanyut-hanyut dengan perkembangan era globalisasi dan menjadi individualistik. Perpecahan dalaman masyarakat inilah yang menyebabkan rakyat semakin mudah dihasut dan adu domba. 

Kembalilah menjadi peraju masyarakat seperti dahulu. Dahulu pengerusi masjid/surau, PIBG atau persatuan penduduk WAJIB orang UMNO. Itu yang memudahkan UMNO membuka dan menambah cawangan dan meluaskan pengaruh. Sekarang, berapa banyak cawangan UMNO baharu di kawasan perumahan baharu di Selangor? 

6) Bergeraklah dalam komuniti yang mengundi anda dalam PRU kelak seperti mana anda bergerak dalam UMNO untuk memenangi pemilihan dalaman parti. Jangan terlalu skeptik dengan golongan muda profesional yang ingin membantu anda. Percayalah kepada rezeki, qada' dan qadar.

7) Suatu masa dahulu, UMNO Selangor dan UMNO Singapura adalah UMNO yang terkuat di tanah Melayu. Kita pasti, demi orang Melayu, kita tidak mahu UMNO Selangor menerima nasib yang sama seperti UMNO Singapura.

Bak kata orang putih, Back to basic atau mula semula jika kita merasakan perjalanan kita semakin tersasar. Hayatilah kembali apa yang membuatkan UMNO pernah kuat suatu masa dahulu. Kadang kala kita perlu toleh semula ke belakang atau melihat diri dalam cermin sebelum melangkah lebih jauh.

8) Dan yang paling penting, betulkan niat jika mahu berjuang dalam parti. Rasulullah SAW bersabda:

"Demi Allah, kami tidak akan lantik pekerjaan ini kepada seorang yang meminta jawatan atau orang yang nampak rakus mahukan jawatan". 

DATUK SERI: SAYA TAK PERNAH MOHON, AMBIL BALIKLAH TAK KEPINGIN PUN

Posted: 04 Dec 2014 06:33 AM PST

Gaya Macam Raja? Presiden Republik?
Saya mengambil maklum, berdasarkan kenyataan media Dato' Haji Mohamad Munir Bani, setiausaha sulit kepada DYMM Sultan Selangor, bahawa Darjah Kebesaran Seri Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (S.S.S.A.) telah ditarik balik berkuatkuasa 3 November 2014.
Darjah Kebesaran S.S.S.A. ini telah dikurniakan kepada saya pada tahun 1992 oleh Almarhum Tuanku Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah tanpa saya membuat sebarang permintaan atau permohonan, dan saya menjunjung kasih terhadap ihsan Almarhum Tuanku yang telah berkenan untuk mengurniakan penghormatan ini kepada saya.
Saya akan tetap menjalankan tugas-tugas saya, terutama dalam menjunjung perlembagaan negara, Raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen serta akan sentiasa mendokong perjuangan untuk meningkatkan martabat Rakyat.
Pada masa yang sama, saya akan terus bertugas sebagai Penasihat Ekonomi Selangor demi menjaga kepentingan negeri Selangor dan rakyatnya.
Anwar Ibrahim
Ketua Umum KEADILAN
4 Disember 2014

ANWAR DIHALANG MASUK THAI KERANA PKR HINA PERDANA MENTERI THAI

Posted: 04 Dec 2014 03:51 AM PST

Laman fccthai.com melaporkan Anwar dijadualkan ke Bangkok pada Rabu 3 Disember untuk menyampaikan ceramah anjuran Foreign Correspondents' Club of Thailand (FCCT), jam 7 petang, namun terpaksa dibatalkan atas nasihat peguamnya.
"FCCT dengan kesal mengumumkan bahawa pemimpin pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim tidak dapat datang lagi ke Bangkok minggu ini, jadi acara pada 3 Disember telah dibatalkan.
"Pasukan guaman Anwar telah memberitahunya bahawa kerana tuntutan kes undang-undang semasa terhadapnya, dia tidak perlu melakukan perjalanan di luar negara pada masa akan datang, "kenyataan FCCT dipetik
"Anwar yang telah mendapat maklumat awal daripada pihak Kementerian Luar Thailand tentang namanya telah disenarai hitam, memaklumkan kepada FCCT bahawa beliau tidak menghadiri majlis tersebut atas nasihat peguamnya berikutan kesnya masih dalam perbicaraan.
"Difahamkan Kerajaan Thailand menyenarai hitam Anwar kerana tindakan Naib Presiden PKR, Tian Chua mengadakan demonstrasi membantah lawatan Perdana Menteri Thailand , Jen Prayuth Chan-ocha ke Malaysia pada Isnin, 1 Disember 2014," lapor portal itu.
"Hanya disebabkan Tian Chua buat onar memalukan Perdana Menteri Thailand di Malaysia, apakah wajar Anwar menerima akibatnya?
"Justeru itu diyakini bahawa para penyokong PKR akan memboikot segala perihal yang bersangkutan dengan Thailand berkuatkuasa serta merta hingga nama Anwar dinyah dari senarai hitam di negara tersebut,"lapornya.

The Unspinners

Posted: 04 Dec 2014 11:34 PM PST

The Unspinners


Dah tahu cendana pula

Posted: 04 Dec 2014 09:30 PM PST


Mungkin rakyat Malaysia suka ditipu ....

Posted: 04 Dec 2014 07:30 PM PST


Padahal dah begitu jelas dia penipu tapi ada mangkok yang masih percaya. Orang yang ditangkap menipu patut sepatah habuk tak boleh dipercayai.


Fikirkan... pelik orang Msia sentiasa sedia ditipu.

Lama lagi, baru Anwar kembali bergelar saudara

Posted: 04 Dec 2014 04:30 PM PST


Anugerah Sultan dan hak dia untuk tarikbalik setiap kali penerima tidak lagi memenuhi kelayskkan.


Relax la macai ... kalau dah tolak Raja, kenapa bising anugerah diraja Anwar ditarik?

Bukan ka banyak lagi. Dato Seri dari Penang ada lagi.


Dato Seri To'kong.

Dato Zulkifli Nordin cabar dia serahkan semua gelaran memandangkan dia mahu benar jadukan Msia repablik.

KENYATAAN MEDIA

Saya merujuk kepada titah Tuanku Sultan Selangor yang telah menarik balik gelaran Seri Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah yg membawa gelaran Dato' Seri kepada Anwar Ibrahim.

Saya mengucapkan tahniah keatas Paduka Tuanku Sultan atas tindakan yang bertujuan memelihara dan memperkasa martabat dan kedudukan institusi DiRaja Selangor.

Malahan saya mencabar Anwar supaya bersikap gentleman dengan melakukan perkara-perkara berikut:

1. Meletakkan jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor;

2. Mengembalikan semula semua pingat dan darjah kebesaran yang telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu kerana sebagai Ketum pakatan pembangkang beliau gagal dalam menjalankan amanah mempertahankan institusi DiRaja & Kesultanan Melayu yang tidak habis-habis diserang oleh pembangkang!

3. Meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen yang sepatutnya mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu. Titah Tuanku Sultan Selangor jelas membuktikan kegagalan beliau!

Sekian terima kasih.

Yang benar

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
11 Safar 1436

Anwar memang mahu bslik bergelar saudara saja tapi ....


Takda Dato, masih ada lagi gelaran Datin Seri.

Bar Council tak Bersih

Posted: 04 Dec 2014 07:34 AM PST


DAP dan Underworld dalam dagangan seks

Posted: 04 Dec 2014 04:30 AM PST


Ketua Menteri Pulau Pinang mencabar UMNO Pulau Pinang membuktikan lokasi judi haram, pelacuran dan pusat hiburan, bukan sekadar melemparkan tuduhan tidak berasas kepada masyarakat Cina yang bekerja keras mencari rezeki dan mematuhi undang-undang.

"Jika UMNO Pulau Pinang gagal memberikan bukti, Pengerusi BN Negeri Teng Chang Yeow patut sama ada mendesak tindakan diambil terhadap pemimpin Umno Pulau Pinang atau meletakkan jawatan kerana gagal menjadi Pengerusi BN yang berkesan."



Sediakah saman sekarang?




Beruk betina ni juga yang dulu bising-bising pasal hak otonomi Sarawak?

Posted: 04 Dec 2014 01:30 AM PST


Belantan

Posted: 04 Dec 2014 11:06 PM PST

Belantan


Adakah peringatan kosong semata-mata - Henti tuntut Timbalan Speaker?

Posted: 04 Dec 2014 09:45 AM PST


Pas Selangor mengingatkan sekutunya, DAP supaya menghentikan serta-merta tuntutan kerusi jawatan Timbalan Speaker II Dewan Undangan Negeri (DUN).

Timbalan Pesuruhjaya I Pas negeri, Sallehen Mukhyi berkata, tuntutan tersebut dilihat tidak kena pada tempatnya memandangkan jawatan tersebut telah diisi oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bangi daripada Pas, Mohd. Shafie Ngah.

"Saya tidak setuju supaya diadakan jawatan Timbalan Speaker II DUN (sebagaimana yang dituntut oleh DAP). Tidak ada keperluan jawatan itu diwujudkan.


"Tugas Timbalan Speaker DUN juga hanya terhad semasa persidangan dewan. Daripada terus berpolemik dengan tuntutan sebegini, nanti rakyat melihat kita sebagai gila jawatan," katanya yang juga ADUN Sabak ketika ditemui di lobi DUN, di sini hari ini.

Semalam, DAP Selangor menetapkan pendirian akan terus menuntut kerusi Timbalan Speaker DUN seperti yang dijanjikan oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali meskipun jawatan itu telah diberikan kepada Pas.

Menurut Timbalan Setiausaha DAP Selangor, Ng Suee Lim, tuntutan itu dibuat selepas kedua-dua parti berkenaan menunjukkan sokongan penuh ketika krisis Menteri Besar Selangor sebelum ini.

Dalam pada itu, Sallehen menafikan tuntutan DAP tersebut sebagai satu tindakan 'balas dendam' kerana Exco-exco parti berkenaan tidak bersama-sama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) meletakkan jawatan semasa krisis Menteri Besar sebelum ini.


"Saya tidak fikir ada perbalahan. Kalau ada sentimen individu, saya tidak pastilah," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Pembangkang DUN negeri, Datuk Shamsudin Lias menyifatkan tuntutan DAP jelas membuktikan parti ter­babit tamak kuasa dan tidak memahami prinsip demokrasi yang dilaungkan mereka selama ini.

Katanya, hal demikian kerana pelantikan jawatan Timbalan Speaker DUN pada 24 November lalu dibuat menerusi undian yang menyaksikan Mohd. Shafie mendapat 28 undi manakala Suee Lim yang mewakili DAP hanya mendapat 14.

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 04 Dec 2014 11:05 PM PST

Panglima Perang Cyber


Pelancaran Kempen Global Selamatkan al-Quds Oleh @Zahid_Hamidi Masjid Sultan Mizan Hari Ini #SavePalestine

Posted: 04 Dec 2014 07:08 PM PST

Memang patut gelaran 'Datuk Seri' Anwar ditarik balik - Aidit JATI

Posted: 04 Dec 2014 08:17 AM PST

Post Pic

SHAH ALAM: Timbalan Presiden JATI, Datuk Aidit Ghazali menyifatkan tindakan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menarik balik gelaran 'Datuk Seri' daripada Anwar Ibrahim adalah tepat ekoran tindakan Ketua Umum PKR itu yang sering mempertikaikan keputusan baginda.
 
"Anwar memang tidak layak untuk memegang anugerah itu, berdasarkan pelbagai kesalahan dan juga kebiadapan yang beliau telah tunjuk terhadap keagungan agama Islam, perkara yang termaktub dalam perlembagaan. Malah ada ketikanya Anwar mempersoalkan tindakan Sultan Selangor," katanya kepada Antarapos.
 
Sultan Selangor menarik balik gelaran Datuk Seri daripada Anwar berkuatkuasa 3 November dan diwartakan pada 20 November lalu.
 
Gelaran tersebut diberikan pada tahun 1992.
 
Penarikan balik gelaran tersebut dibuat kerana Anwar dikatakan sering mempertikai titah Sultan Selangor sehingga mencalar kredibiliti baginda dan institusi di-Raja Selangor sepanjang kontroversi pelantikan Menteri Besar Selangor yang baru.
 
Anwar sebelum ini berkeras mahukan isterinya yang juga ADUN Kajang menjadi Menteri Besar Selangor kerana kononnya mendapat sokongan majoriti DUN Selangor.
 
Ketua Pembangkang itu pada mulanya enggan akur pada titah Sultan untuk menamakan lebih daripada dua nama. Beliau akhirnya akur untuk berbuat demikian selepas baginda murka dan buat kali pertama menegur PKR secara terbuka.
 
Aidit dalam pada itu tidak menolak gelaran itu dilucutkan kerana Sultan Selangor sudah hilang sabar dengan tindak-tanduk Anwar yang kerap menongkah arus dan bercanggah dengan keputusan Ketua Islam di negeri itu. 
 
"Saya yakin bahawa perkara ni, Tuanku sudah fikir lama tetapi Tuanku adalah seorang manusia yang penuh dengan toleransi dan kesabaran tetapi kesabaran itu ada batasannya. Jadi apa yang Tuanku lakukan sepatutnya telah lama dibuat," katanya.
 
Anwar sebelum ini dilaporkan pernah mempertikaikan penggunaan kalimah Allah di Selangor meskipun Sultan Sharafuddin bertitah bukan Islam dilarang menggunakann perkataan itu tertakluk kepada Undan-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor.
 
Terbaru beliau melahirkan rasa ragu-ragunya terhadap fatwa pengharaman ke atas Badan Bukan Kerajaan (NGO) Sisters in Islam (SIS) yang dibuat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor.
 
Tambah Aidit lagi, tindakan ini diharapkan dapat memberi pengajaran kepada pemimpin Pakatan yang lain dalam berhati-hati memberi kenyataan yang boleh menimbulkan kemurkaan Sultan.
 
"Saya harap ini biarlah menjadi pengajaran kepada ahli politik lebih-lebih lagi daripada pembangkang, yang kini kita lihat begitu seringkali mempersoalkan kedudukan agama Islam, hak-hak umat Islam, institusi diRaja," katanya.  

http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7WlcpRkbQ==


Sent from my iPhone

Buruk & Baik Kejatuhan RM - @AhmasMaslan

Posted: 04 Dec 2014 05:47 AM PST

PENYUSUTAN NILAI RINGGIT
(Nota oleh D Ahmad b Maslan, diedar melalui media sosial)

1. Nilai ringgit ditentukan oleh keadaan pasaran. Ada kalanya nilai ringgit meningkat dan adakalanya menyusut. Pada tahun 2014, ringgit menyusut dibanding dollar Singapura, dollar Taiwan, rupiah Indonesia , rupee India, baht Thailand, dollar Hong Kong & dolar US. Namun ringgit mengukuh jika dibanding, won Korea, dolar Australia, pound UK, matawang Euro & yen Jepun.

2. Ini berlaku akibat penurunan harga komoditi terutamanya petroleum dan penambahan nilai mata wang US yang disebabkan oleh faktor- faktor antarabangsa. Pada 3/12/14 harga minyak jenis Tapis turun kpd USD73.93 setong. Namun purata harga minyak Tapis Jan-Nov 2014 masih tinggi iaitu USD107.23 setong kerana sebelum ini harga minyak sehingga awal Oktober adalah tinggi.

3. Penyusutan nilai ringgit boleh dilihat drpd kadar tukaran dgn dollar US yang mana tertinggi tahun ini pada 28/8/14 dgn nilai 3.1480 & terendah pada 4/12/14 dgn nilai 3.4475. Sementara dolar Spura pula tertinggi pada 27/8/14 dgn nilai 2.5248 & terendah pada 11/2/14 dgn nilai 2.6332.Nilai ringgit tidak semestinya terus menyusut memandangkan negara kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh.

4. Barangan import akan lebih mahal sedikit kerana komponen produk yg diimport naik harga. Namun ini membolehkan rakyat menggunakan lebih banyak produk buatan Msia yg seterusnya akan mengembangkan sektor pembuatan dalam negara.

5. Barangan export Msia ke luar negara akan lebih murah. Ini akan mengembangkan sektor export. Maka akan bertambah keuntungan sykt, kenaikan gaji, bonus, tambahan bilangan pekerja, bertambah cukai kpd Kjaan & bilangan kilang juga berkembang.

6. Sektor pelancongan akan lebih berkembang kerana perkhidmatan hotel, pengangkutan, harga barangan akan menjadi lebih murah dari sudut pandangan negara yg nilai wangnya tinggi dibanding ringgit. Pertumbuhan ekonomi berlaku.

7. Sektor perkhidmatan yg diberi kpd pihak luar juga akan berkembang kerana kosnya akan menurun berkadaran dgn peratus penurunan matawang. Sektor perkhidmatan sebegini adalah sebahagian drpd komponen export.

8. Kesan positif bersih terhadap penyusutan ringgit kpd ekonomi negara mungkin tidak ketara. Namun ia bergantung kpd berapa banyak export & import. Setakat ini, export kita pada paras yg lebih berbanding import.

9. KDNK / GDP ialah penggunaan + pelaburan + perbelanjaan Kjaan + (export - import). GDP = consumption + investment + government expenditure + (export - import). Export yg lebih & import yg kurang akan mengembangkan KDNK / GDP.

10. Nilai anggaran export tahun 2014 adalah RM762.8 billion & import ialah RM677.2 billion menjadikan lebihan dagangan sebanyak RM85.6 billion.

11. Sektor hartanah akan lebih menarik dgn penyusutan ringgit kpd orang luar namun keyakinan pelabur akan menurun pada kadar minima kerana nilai matawang berkadaran sedikit sebanyak dgn keyakinan pasaran, namun kestabilan politik adalah faktor keyakinan yg utama.

12. Pasaran baru utk minyak kelapa sawit perlu segera dicari oleh MPOB dll agensi spt Felda, Felcra. Petronas juga perlu terus mencari sumber baru minyak & gas dgn adakan JV di negara2 lain. Produk hiliran getah dgn ciptaan & inovasi baru perlu terus diusahakan.

13. Asas-asas ekonomi negara kita adalah sentiasa kukuh. Oleh itu penyusutan nilai ringgit tidak akan menjejaskan ekonomi negara dgn ketara. Ekonomi kita akan terus berkembang & hasrat utk jadikan Msia negara maju berpendapatan tinggi tidak akan terbantut.

14. Dlm tempoh volatiliti / kemeruapan yang berlebihan, Bank Negara Msia akan sentiasa memantau pasaran ringgit bagi memastikan pasaran tukaran wang asing yang teratur. Ini akan menggalakkan kestabilan kadar pertukaran & memudahkan perdagangan & pelaburan.

15. Hasil Kjaan drpd sumber petroleum termasuk Petronas tidak terjejas banyak utk tahun ini sbb pengiraan purata harga minyak utk setahun 2014 adalah berdasarkan usd110 setong. Dijangka purata tahun ini sekitar usd104 setong dgn mengambil kira penurunan harga minyak pada Nov & Dis sekarang ini.

16. Rakyat sedang menunggu penurunan harga barang bila harga minyak turun. Peniaga, pengilang, pemborong, peruncit tentunya sedang membuat perkiraan yg wajar. Diesel juga dijangka turun pada 1 Jan 2015 melihat kpd trend yg ada. Diesel naik 3 sen utk 1 Dis 2014 disebabkan subsidi yg tinggi diberi utk seliter diesel selama ini. Utk tahun 2013 purata subsidi utk diesel ialah 76 sen seliter & ron95 subsidi 74 sen seliter. Harga bahan bakar / minyak skrng ini berada dlm ketetapan pasaran yg baik utk banyak pihak.

Tkasih.
(4 Dis 2014)


Sent from my iPhone

@ZulkifliNordin Cabar @Anwaribrahim Serah Gelaran Raja-Raja Melayu Kembali

Posted: 04 Dec 2014 04:42 AM PST

KENYATAAN MEDIA

Saya merujuk kepada titah Tuanku Sultan Selangor yang telah menarik balik gelaran Seri Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah yg membawa gelaran Dato' Seri kepada Anwar Ibrahim.

Saya mengucapkan tahniah keatas Paduka Tuanku Sultan atas tindakan yang bertujuan memelihara dan memperkasa martabat dan kedudukan institusi DiRaja Selangor.

Malahan saya mencabar Anwar supaya bersikap gentleman dengan melakukan perkara-perkara berikut:

1. Meletakkan jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor;

2. Mengembalikan semula semua pingat dan darjah kebesaran yang telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu kerana sebagai Ketum pakatan pembangkang beliau gagal dalam menjalankan amanah mempertahankan institusi DiRaja & Kesultanan Melayu yang tidak habis-habis diserang oleh pembangkang!

3. Meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen yang sepatutnya mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu. Titah Tuanku Sultan Selangor jelas membuktikan kegagalan beliau!

Sekian terima kasih.

Yang benar

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
11 Safar 1436


Sent from my iPhone

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 04 Dec 2014 09:44 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


LUCUT GELARAN DATO SERI : SEBENARNYA ANWAR MASIH LAGI BERGELAR DATO SERI ?

Posted: 04 Dec 2014 12:23 PM PST

JANGAN HUKUM IBU NI.. DIA NAK HIDUP WALAU TERPAKSA MENCURI.

Posted: 04 Dec 2014 12:09 PM PST

RINGGIT MENYUSUT : PENJELASAN TIMBALAN MENTERI KEWANGAN.

Posted: 04 Dec 2014 04:30 AM PST

KES PENGHAKIMAN KETUM...SIKIT MASA LAGI

Posted: 03 Dec 2014 11:30 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 04 Dec 2014 09:18 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Mengapa RON95 Turun 4 Sen Sahaja?

Posted: 04 Dec 2014 03:00 AM PST




Ramai orang bertanya kenapa harga Diesel naik 3 sen manakala Ron 95 turun 4 sen semasa harga minyak diapungkan pada 1 Disember yang lalu.

Pada Nov 2014, harga Diesel menurut Automatic Pricing Mechanism (APM) dengan mengambil kira purata harga minyak di bulan yang sebelumnya (Oct) adalah RM 2.31se liter.

Bagaimanapun harga sebenar adalah adalah RM 2 20(berbanding RON 95 pada harga RM 2.30) ini bermaksud ada subsidi sebanyak 11 sen se liter untuk Diesel. (baca selanjutnya)

Macai Pakatan Pembangkang Ini Kena Sekolah Pasal RM1

Posted: 04 Dec 2014 12:30 AM PST


Kerusi Timbalan Speaker : Azmin Memihak DAP Berbanding PAS?

Posted: 03 Dec 2014 10:45 PM PST


PAS sanggup dibuli dan diperkecilkan oleh DAP di Selangor. Punyai 15 kerusi di Selangor tetapi seolah tiada apa apa kuasa untuk menghalang PAS dari dibuli oleh DAP. 

Lebih buruk, Menteri Besar yang baru naik dengan sokongan PAS seolah nampak tidak membela PAS. Ini baru kerusi Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri. Entah entah dalam pemilihan calon PRU14 nanti sudah pasti ramai calon calon PAS akan digugurkan di Selangor.

Kenapa takut sangat PAS memegang kerusi Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor? Takut PAS buat usul tidak percaya dan kembali sokong Khalid Ibrahim? Apa yang pasti, ini adalah petanda kumpulan PasMa sudah meresap jauh dalam PAS di Selangor. 

Tiada satu suara pun dari PAS yang berani lawan DAP. Mulut rasmi PAS iaitu Harakahdaily pun sudah sepi dari perjuangkan partinya sendiri. Apa boleh buat, ada lagi orang Melayu yang masih percaya PAS boleh membela nasib orang Islam. 

Selagi bersama dengan PAS, selama itulah orang Melayu akan diperlekeh dan dipersenda di negara ini.

JURI RAKYAT

Posted: 04 Dec 2014 07:30 PM PST

JURI RAKYAT


Bunga Ini Berbentuk Seperti Tengkorak

Posted: 04 Dec 2014 06:25 AM PST


Bunga Aneh dan Unik - Jika kamu sedang berjalan-jalan ke Jepang, cobalah untuk melihat sebuah bunga yang unik dan ajaib. Namanya Snapdragon.  Jika sudah mati, bunga itu akan berubah bentuk seperti tengkorak manusia.


Meski sering disebut tengkorak, seperti dilansir dari Mobgenic, Kamis (4/12/2014), bentuk dari bunga tengkorak menyerupai sebuah payung. Bunga unik yang dapat tumbuh hingga setinggi 0,4 meter ini mekar di pertengahan musim semi hingga musim panas.


Namun Anda tidak perlu melakukan perjalanan jauh ke Jepang hanya untuk melihat keindahan bunga yang menakjubkan ini. Karena terekam dalam sebuah video.  Yuk intip seperti apa cantiknya bunga unik ini!

Bunga Anggrek Ini Menurut Kalian Seperti Apa Ya....?

Posted: 03 Dec 2014 07:31 PM PST


Juri Rakyat - Bunga unik ini tumbuh di ketinggian sekitar 1.300 meter dan tersebar luas di seluruh wilayah Mediterania khususnya di Afrika Utara, Yordania, Israel, Lebanon, Suriah, Malta, Siprus, Turki, Kepulauan Aegean, Yunani, Yugoslavia, Italia, Spanyol, dan Portugal.

Tanaman bunga berwarna campuran antara ungu pink-putih ini bisa tumbuh berkerumun hingga 50 cm. Biasanya kembang hermaprodit ini mekar di bulan Maret dan April.  Anggrek unik yang tumbuh di tempat lembab ini adalah bunga liar yang statusnya terancam punah.


Tak hanya memiliki bentuk yang unik, bunga ini juga berkhasiat bagi kesehatan. Kerap digunakan untuk minuman bergizi yang dikenal di Turki dengan nama salep atau Sallop.

Selain itu, bunga ini juga memiliki sifat antidiare, antiflatulent (kembung), menghaluskan kulit serta mengandung afrodisiak (membangkitkan gairah seksual)

WARIS PURBA

Posted: 04 Dec 2014 03:36 PM PST

WARIS PURBA


SULTAN SELANGOR TARIK GELARAN DATUK SERI

Posted: 03 Dec 2014 08:43 PM PST

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menarik balik gelaran Datuk Seri yang dianugerahkan kepada Anwar Ibrahim berkuatkuasa 3 November lepas. Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani dalam satu kenyataan memberitahu, gelaran itu ditarik balik berikutan tindakan dan perlakuan Ketua Pembangkang itu sejak akhir 2013 mempersoalkan kuasa dan kewibawaan Sultan Selangor dan institusi raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar. Anwar dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri-Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (S.S.S.A) yang membawa gelaran Datuk Seri pada 1992

KAJANG SINONIM DENGAN BANJIR

Posted: 03 Dec 2014 05:39 PM PST

Pelbagai teori serta cadangan dikemukakan dan tindakan dilakukan oleh Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ). Menaik taraf Sungai Jelok rupanya bukan jawapan supaya kejadian banjir kilat tidak berulang. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kajang yang baru hanya mampu melawat setiap kali kejadian berlaku. Belum sempat bertindak banjir baharu datang lagi. Ramai berpendapat kejadian disebabkan oleh pembangunan yang tidak dirancang dengan teliti. Pembangunan tidak dapat dielak. Ia akan terus pesat berkembang selagi keadaan ekonomi mengizinkan. Banjir bukan disebabkan Sungai Jelok yang tidak mampu menampung air yang banyak ketika hujan lebat. Sebaliknya Sungai Langat yang merupakan tempat aliran keluar semua anak sungai dan perparitan di sekitar Hulu Langat termasuk Kajang tidak dapat menampung jumlah air yang masuk. Ini kerana dasarnya telah cetek oleh perbuatan manusia yang sering menjadikan sungai sebagai tong sampah. Apabila Sungai Langat telah penuh, sungai-sungai lain turut menjadi tepu dan mula melimpahi kawasan yang rendah. Menaik taraf saliran sungai yang mengalir ke Sungai Langat bukan jaminan dapat mengelakkan banjir dari berulang di Bandar Kajang. Kerajaan Selangor patut bertanggungjawab dengan mendalamkan Sungai Langat supaya semua rangkaian anak sungai dan perparitan dapat mengalirkan air dengan lancar. 

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 04 Dec 2014 03:09 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Anak pakai baju nampak coli, Kris Dayanti kata 'biasa sahaja'

Posted: 04 Dec 2014 01:01 AM PST

BARU-BARU ini, anak kepada penyanyi Krisdayanti iaitu Aurel Hermanshah menjadi bualan hangat di media sosial gara-gara foto seksi yang dimuatnaik ke dalam Instagram miliknya.

Foto tersebut menunjukkan Aurel memakai pakaian terlalu terdedah sehngga menampakkan pakaian dalamnya.

Demikian lapor mStar Online.

mStar memetik laporan Kapanlagi, Krisdayanti menyifatkan foto tersebut masih lagi di tahap yang wajar dan ia tidaklah terlalu mendedahkan.

"Foto itu biasa sahaja. Dia kan sedang mencari identiti diri. Bagaimanapun saya belum lihat foto tersebut. Seksi sangat ke? soalnya.

Dalam pada itu, Krisdayanti berkata, dia percaya terhadap anaknya itu dan yakin Aurel mampu menjaga batasan sebagai golongan yang dikenali umum. Aurel merupakan anak sulung Krisdayanti hasil perkahwinan pertamanya dengan Anang Hermanshah sebelum bercerai pada tahun 2009.


(Foto) Penyanyi dangdut kantoi tak berbaju ketika memandu

Posted: 03 Dec 2014 11:01 PM PST

Penyanyi seksi Julia Perez baru-baru ini memuatnaik sekeping foto sefie yang memperlihatkan dirinya sedang memandu.

Namun apa yang menarik, foto tersebut menyaksikan beliau seolah-seolah tidak memakai baju. Dalam foto itu juga, Julia Perez kelihatan cantik sambil tersenyum memegang stereng kereta, dan tidak kelihatan baju yang dipakainya.

"I love driving...bagi2 hadiah buat wartwan... #maindukunthemovie #akurapopo #actress #forbiddenactress," tulis Julia Perez di akaun Instagram @juliaperrez.

Penampilan Julia Perez tentunya mendapat banyak komentar dari followersnya. "Mba jupe kalo buka semuanya gausahh tanggung2 kaya nikita aja itu bru kren," komentar @viko_yoshida. "Baju nyaa kak??(," komentar @mutyajannah. Mereka mempersoalkan, Jupe memang mengemudi tanpa busana atau hanya teknik kamera?

Infospesial

(Foto) Penduduk kampung ini bertelanjang sepanjang masa

Posted: 03 Dec 2014 09:28 PM PST

JIKA anda berkunjung di sebuah perkampungan di Spielplatz, Hertfordshire, United Kingdom jangan terkejut kalau ternampak penduduknya berkeliaran dalam keadaan berbogel sepanjang masa serta tidak mengenakan pakaian langsung dalam menjalani kehidupan seharian mereka.

Keunikan kehidupan penduduknya yang bertelanjang bulat sepanjang masa telah menarik minat sebuah produksi televisyen untuk merakamkan dokumentari mereka untuk tontonan umum.

Segala urusan di situ dilakukan dalam keadaan bogel termasuk mengunjungi pub, malah aktiviti yoga dan festival bogel turut diadakan di perkampungan tersebut.

Menurut salah seorang penduduk, Iseult Richardson, 82, yang mana bapanya merupakan orang yang bertanggungjawab membuka perkampungan tersebut mengatakan berbogel merupakan perkara yang biasa buat mereka dan tidak pernah berasa janggal untuk melakukannya.

Menurutnya lagi, pelawat yang kadang kala datang ke kampung mereka, contohnya, posmen dan pedagang turut tidak berasa terganggu dengan kehidupan 'normal' mereka. – MYNEWSHUB.CC




Curi ambulans tonton tarian bogel

Posted: 03 Dec 2014 08:01 PM PST

Pontiac (Michigan): Kecewa kerana kekurangan pengangkutan awam dan terdesak untuk tiba di satu destinasi, seorang lelaki gelandangan bertindak mencuri sebuah ambulans di sini, semalam.

Ketika ditahan polis, lelaki berkenaan yang namanya tidak disiarkan mengaku dia bertindak demikian kerana mahu menyaksikan tarian berahi di sebuah kelab di Detroit.

Jurucakap syerif Oakland County Michael Bouchard berkata, lelaki berkenaan terdesak kerana tidak ada pengangkutan awam untuk membawanya ke kelab berkenaan.

Dia mencuri ambulans berkenaan yang diletakkan di depan hospital itu.

Pihak berkuasa dimaklumkan ambulans berkenaan tidak dikunci dan sebuah telefon bimbit berada di dalamnya.

Syerif kemudian mengesan lokasi telefon berkenaan dan berjaya menghubungi polis untuk menahan kenderaan terbabit di bandar berhampiran. - Agensi

Sultan Selangor tarik balik darjah kebesaran Anwar

Posted: 03 Dec 2014 07:31 PM PST

SHAH ALAM: Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, menarik balik darjah kebesaran yang membawa gelaran Datuk Seri yang dikurniakan kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkuatkuasa 3 November lalu.

Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, dalam satu kenyataan media, berkata penarikan Darjah Kebesaran Seri-Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (SAAS) itu diputuskan baginda Sultan Selangor selepas berunding dengan Dewan Di-Raja Selangor.

Katanya, darjah kebesaran yang diberikan pada 1992 itu ditarik balik oleh Istana Selangor berikutan tindakan dan perlakuan Anwar sejak akhir 2013 yang mempersoalkan kewibawaan Sultan Selangor dan Institusi Raja dalam menyelesaikan kemelut pelantikan Menteri Besar Selangor dan hal berkaitan isu agama Islam yang Sultan mempunyai kuasa eksekutif serta sebagai Ketua Agama.

Suami curang jalin hubungan sulit dengan 'cucu'

Posted: 03 Dec 2014 07:03 PM PST

 Gambar hiasan
Kaherah: Seorang wanita berusia 78 tahun menuntut cerai daripada suaminya selepas menuduh lelaki itu curang dengan menjalinkan hubungan dengan gadis berumur 19 tahun.

Mahasen memberitahu mahkamah di sini, dia mahu bercerai dengan suaminya yang berusia 86 tahun selepas lelaki itu enggan memutuskan hubungan dengan gadis berkenaan yang juga jiran mereka.

"Wanita itu memberitahu hakim suaminya membesar dan menyara bapa gadis itu. Dia menganggap gadis itu seperti cucunya. Tetapi suaminya menjalin hubungan sulit dengan gadis itu dan enggan memutuskan hubungan mereka.

"Dia menuduh suaminya miang dan nyanyuk sehingga berasakan dirinya masih remaja," kata sumber.

Menurut laporan akhbar tempatan semalam, mahkamah akhirnya membenarkan wanita itu bercerai selepas kes mereka dibicarakan beberapa kali sejak sembilan bulan lalu. - Agensi

'Saya terpaksa pakai seluar dalam'

Posted: 03 Dec 2014 04:01 PM PST

Bagi anda yang sudah menonton filem Lelaki Harapan Dunia, ketepikan tentang kontroversi filem yang masih rancak lagi ditayangkan di pawagam kerana yang pasti, anda akan tersenyum sendiri teringatkan watak Awang lakonan yang cukup berkesan dijayakan pelakon senior, Wan Hanafi Su.

Menurut aktor yang pernah dinobat sebagai Lelaki Terbaik Drama pada Anugerah Skrin 2013, pengalaman menghidupkan watak filem berkenaan dianggap paling mencabar, manis, pahit dan melucukan sepanjang bergelar pelakon sejak tiga dekad.

Pelakon berusia 63 tahun ini berkata, dia tidak berfikir panjang memberi kata setuju selepas tertarik pada skrip.

Namun sewaktu penggambaran, dia berdepan beberapa cabaran besar terutama babak menjadi orang minyak dan menyelam sungai.

Cabar Diri Berbogel



Sejujurnya, Wan Hanafi menyatakan perasaan malu dengan dirinya apabila hanya perlu memakai seluar dalam untuk babak sebagai orang minyak.

Namun, dia memberanikan diri melakukan babak itu kerana terasa tercabar dengan diri sendiri.

Bukan itu saja, keseluruhan badannya dihitamkan dengan menggunakan kiwi kulit dan akibatnya dia terpaksa membersihkan badan selama tiga jam untuk menghilangkan kesan hitam tersebut.

"Ketika membaca skripnya, terus saya suka dan saya katakan pada pengarah saya mahu bawa watak itu. Jadi, apabila sudah bersetuju ertinya apa juga kehendak pengarah saya perlu lakukan dan ia adalah cabaran terhadap saya sebagai seorang pelakon.

"Semasa babak orang minyak, saya bertanya kepada kru wardrobe saya harus pakai bagaimana? Mereka minta saya pakai seluar dalam saja.

"Saya terkejut dan pada mulanya saya enggan. Saya cadangkan kalau boleh pakai seluar pendek kerana maklum sajalah saya sudah berusia, nanti apa pula orang kata.

"Namun, mereka kata tak nampak 'real'. Mahu tidak mahu sehingga saya terpaksa juga hanya pakai seluar dalam," katanya ketika dihubungi Malaysian Digest.

Katanya, dia malu dan tertawa sendiri dengan aksi itu tetap tetap bersikap profesional.

"Tapi untuk babak itu, semua yang berada di set penggambaran tidak percaya saya mampu berlari laju. Itu satu pengalaman pahit dan manis sepanjang penggambaran," katanya.

Tambahnya, babak menyelam di dalam sungai menjadi pengalaman melucukan apabila dia diarahkan menyelam selama 8 sehingga 10 saat tetapi ketika berada dalam air deras, dia tidak timbul sehingga membuat semua kru panik seketika.

"Saya tanya pada Seng Tat, berapa lama saya perlu menyelam. Katanya hanya 8 hingga 10 saat. Saya pun kata pada dia, ingatkan 8 hari.

"Ketika babak itu, pihak produksi mendapatkan khidmat pihak bomba dan mereka menunjukkan pada saya cara menyelam dan menggunakan tangki oksigen.

"Semasa melakukan babak itu, saya tidak mahu pakai tangki oksigen sebab saya hanya perlu sekejap berada dalam air," katanya.

Sementara itu, Wan Hanafi juga mengulas kontroversi filem ini sambil menyatakan rasa terkilan apabila ramai melihat filem ini dari sudut negatif berbanding mesej positif yang mahu disampaikan.

Tidak menyebelahi sesiapa, dia tetap mempunyai jati diri yang kuat.

"Sebenarnya, dari awal sewaktu baca skrip, saya sudah tahu dan dapat merasakan yang filem ini komedi dan sindirannya tajam.

"Saya setuju berlakon filem ini bukan kerana mahu memperlekehkan Melayu. Malah, saya ada bertanya kepada pengarah bagaimana pihak Finas boleh meluluskan filem ini? Tapi apa yang boleh saya katakan, kami sebagai pelakon sudah berikan lakonan terbaik.

"Negara kita mengamalkan demokrasi dan semua orang bebas meluahkan pendapat masing-masing,"

"Pada saya filem ini bukan sampah tetapi ia adalah komedi serius. Ada banyak mesej positif dalam filem ini seperti tradisi angkat rumah itu sendiri sebagai satu gambaran bersatu di mana kalau kita semua bekerjasama pasti kita akan berjaya," katanya yang pernah terpalit kontroversi ketika melakonkan babak ranjang dengan pelakon Marsha Milan Londoh meneusi filem Laga arahan Ismail Yaacob.

Selain Wan Hanafi Su, Lelaki Harapan Dunia yang juga sudah menembusi beberapa festival antarabangsa turut menampilkan Azhan Rani, Soffi Jikan dan Jalil Hamid.

- mD

ISLAM MAJU,MELAYU MAJU!

Posted: 04 Dec 2014 01:47 PM PST

ISLAM MAJU,MELAYU MAJU!


GELARAN DATUK SERI KEPADA ANWAR IBRAHIM DITARIK BALIK OLEH SULTAN SELANGOR.

Posted: 03 Dec 2014 08:48 PM PST



Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Gelaran Datuk Seri yang dikurniakan oleh Y.A.M Sultan Selangor yang terdahulu telah pun di tarik balik oleh gara-gara krisis MB Selangor. Anwar Ibrahim dikatakan derhaka kepada Sultan Selangor dengan tidak mengendahkan titah Baginda yang mahukan lebih dari 1 nama dari setiap parti dibawah Pakatan Rakyat bagi mengantikan Tan Sri Khalid Ibrahim yang meletak jawatan sebagai MB Selangor dan juga mempersoalkan kewibawaan Sultan Selangor.


tun faisal dot com

Posted: 04 Dec 2014 01:39 PM PST

tun faisal dot com


SOLIDARITI - Ubat untuk UMNO Selangor @NajibRazak @NohOmar

Posted: 03 Dec 2014 09:48 PM PST




"Selangor - Dua nakhoda, satu kapal, antara punca 
BN kalah PRU13" - Zein Isma


SO-LI-DA-RI-TI adalah perkataan yang paling banyak disebut oleh Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak di dalam ucapan dasar dan ucapan penggulungan beliau semasa Perhimpunan Agung UMNO 2014. Adakah UMNO Selangor cukup bersolidariti bagi menawan semula Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-14?

Ketika membahas Usul Ucapan Dasar Presiden, wakil Badan Perhubungan Negeri Selangor, Datuk Zein Isma Ismail menyebut bahawa berdasarkan tinjauan umum antara faktor utama kekalahan BN di Selangor adalah kehilangan sokongan kaum bukan Melayu dan bukan Islampemilihan calon yang salah dan keadaan satu kapal, dua nakhoda dan perpecahan dalaman UMNO Selangor

Ramai pemerhati politik Selangor berpandangan, nakhoda kedua yang dimaksudkan oleh Zein Isma adalah Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed atau Zin Badak, Koordinator BN Selangor semasa Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang bersaing kedudukan dengan Datuk Seri Noh Omar yang merupakan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor ketika itu. 

Bagaimanakah keadaan UMNO Selangor sekarang berbanding PRU13? Datuk Seri Najib telah mengangkat Noh sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor. Pada waktu yang sama, Datuk Seri Najib juga melantik Datuk Syukor Idrus sebagai Timbalan Pengerusi, Datuk Johan Abdul Aziz sebagai Setiausaha, Datuk Seri Fateh Iskandar sebagai Bendahari dan Datuk Zein Isma sebagai Ketua Penerangan.

Blog MIK mendakwa terdapat perpecahan dalam kepimpinan tertinggi UMNO Selangor, di mana wujud kem Noh yang disokong oleh Zein Isma dan kem Syukor yang disokong oleh Johan dan Fateh sehingga menyebabkan UMNO Selangor kelihatan lembab dan mengakibatkan kontroversi selepas Konvensyen UMNO Selangor 2014. 

Bagaimanapun Presiden UMNO baru-baru ini telah bersetuju mengekalkan Noh sebagai Pengerusi dan sudah tentu, keputusan ini boleh menyebabkan krisis perpecahan dan fenomena DUA NAKHODA sekali lagi jika tidak ditangani dengan betul. 

UMNO Selangor memerlukan suntikan semangat baru dan SOLIDARITI. UMNO Selangor juga memerlukan pasukan yang lebih mantap dibarisi gandingan di antara pemimpin berpengalaman dan pemimpin pelapis. Paling penting UMNO Selangor perlu dibarisi kepimpinan dan jentera yang rajin bekerja bagi menentang kerajaan PR Selangor yang dipimpin oleh Azmin Ali.

Sejauh mana negeri Selangor penting kepada UMNO? 

Pastinya Selangor merupakan negeri yang penting bagi PR. Mereka akan melakukan apa saja termasuk menjual agama dan bangsa, demi untuk mempertahankan kuasa di negeri ini. 

Selangor adalah negeri bertumpunya ramai pemastautin daripada 13 negeri lain di luar Selangor. Perantau mencari rezeki di Selangor dan mereka akan pulang mengundi di negeri asal mereka. Apa sahaja yang disebut, dilaksanakan, baik atau tidak, benar atau pun salah, oleh Kerajaan Pusat, UMNO Pusat dan UMNO/BN Selangor akan mengakibatkan pembentukan persepsi dan impak yang besar bukan sahaja ke atas pengundi yang mengundi di dalam negeri Selangor, malah akan dibawa pulang ke kampung dan negeri-negeri lain oleh pengundi yang bermastautin di Selangor.

Kerajaan Pusat dan UMNO Pusat mesti berhati-hati kerana setiap dasar dan tindakan mereka mempunyai impak ke atas pengundi di Lembah Klang. Pada waktu yang sama, Badan Perhubungan UMNO negeri-negeri lain pula, tidak boleh meminggir dan membiarkan sahaja pengundi luar mereka tanpa sebarang bentuk engagement di negeri Selangor.

Sebagai parti pembangkang di negeri Selangor, tidak mungkin UMNO/BN Selangor mempunyai sumber dan masa yang mencukupi untuk mendekati dan membela kebajikan pengundi pemastautin ini, lebih-lebih lagi pengundi di dalam negeri Selangor sahaja sudah melebihi 2.05 juta orang.

UMNO/BN Selangor adalah pembangkang yang sedang berhadapan dengan seteru yang kuat, iaitu kerajaan PR kepada sebuah negeri yang mempunyai begitu banyak sumber.

Menyedari hakikat ini, jika Selangor amat penting kepada BN, bukan sahaja BN Pusat perlu memberi sebanyak mungkin bantuan, malah pemimpin-pemimpin UMNO di luar Selangor, baik yang berjawatan mahupun sudah bergelar mantan, perlu memberikan sebanyak mungkin sokongan dan meminimumkan risiko kekalahan BN di negeri Selangor.

Seperti kiasan Zein Isma di dalam ucapannya,

"Insafilah bahawa kita ini semua.bersaudara dan saling bertaut, adat bersaudara, saudara dipertahankan, cubit peha kanan, peha kiri terasa jua, ingatlah pesanan orang tua, bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat, kapal yang satu tidak boleh bernakhoda dua, tidak mengapa menjadi ayam mencatuk anak, tapi jangan sampai menjadi tikus membaiki labu, jangan memukul anak kerana ingin menyindir menantu, elakkan menepuk air di dulang, kerana akhirnya memercik ke muka sendiri, ingat2 bila bersorak, jangan diikut resam Pak Kaduk tiada gunanya menang bersorak, kalau.akhirnya tergadai kampung"


Mampukah UMNO Selangor bersolidariti di bawah kepimpinan satu nakhoda, iaitu Noh Omar dan membentuk pasukan yang lebih mantap, berdisiplin, berkemahiran dan yang paling penting, lebih banyak bekerja daripada bercakap?

Mampukah pemimpin, ahli dan penyokong UMNO menghentikan serangan ke atas kepimpinan UMNO Selangor dan menggantikannya dengan sokongan yang tidak berbelah bagi atas nama SOLIDARITI agar UMNO Selangor semakin kukuh dan kuat untuk menawan semula negeri Selangor dalam PRU14?


Cucu Tok Selampit

Posted: 04 Dec 2014 01:17 PM PST

Cucu Tok Selampit


@RafiziRamli Berbohong Sebab Musabab Beliau Disaman DS @NajibRazak Untuk Raih Simpati

Posted: 04 Dec 2014 05:06 AM PST


Setiausaha Agong PKR ditangkap kerana cuba menipu lagi untuk meraih simpati. Kali ini Rafizi cuba untuk membuat 'spin' bahawa saman yang diterimanya hari ini daripada peguam yang mewakili DS Najib Tun Abdul Razak dan DS Rosmah Mansor adalah kerana kononnya beliau mempertahankan subsidi untuk Rakyat.

Rafizi yang sememangnya bodoh dan telah memalukan kami golongan akauntan bertauliah apabila beliau bengap dalam soal kerahsiaan pelanggan yang terkandung di dalam Banking and Financial Institutions Act (BAFIA) 1989 (kini diganti dengan Financial Services Act 2013) sehingga menyebabkan beliau pernah disaman atas perkara berkenaan. Kes berkenaan masih dibicarakan di mahkamah.

Beliau ingat Rakyat juga bengap seperti beliau. Meletakkan muka surat pertama sahaja di laman sosial beliau dan membuat kenyataan menipu. Nah! CTS perturunkan keseluruhan surat saman daripada Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak sebagai bukti Rafizi menipu. Baca dan fahami isi surat saman itu betul-betul. Baca para 3. (a) sehingga (i) dalam surat saman berkenaan penipuan-penipuan dan fitnah yang dibuat oleh Rafizi.

Kandungan surat berkenaan jelas menyatakan Rafizi disaman kerana telah membuat fitnah dan penipuan, bukan disebabkan beliau mempertahankan subsidi untuk Rakyat. Adalah diharapkan DS Najib Tun Abdul Razak dan DS Rosmah Mansor tegas di dalam menyaman Rafizi Ramli dan tidak sekali-kali menarik balik saman ini atau menyelesaikan kes ini di luar mahkamah (out of court settlement). Saman sampai beliau diistiharkan bangkrap dan tidak layak lagi menjadi Ahl Parlimen!




@abby_abadi112 Kata Dr Mashitah Jangan Jual Agama, Kamu Pulak Jual Apa Kalau Berceramah Agama Tanpa Kelayakan?

Posted: 03 Dec 2014 07:16 PM PST


Masih tidak reda lagi kemarahan 'Ustazah Mee Segera' Abby Abadi dengan kenyataan Dato Dr Mashitah Ibrahim sewaktu berucap mewakili Wanita Kedah dalam Perhimpunan Agong UMNO 2014, tempoh hari. Semalam beliau ketika ditemubual oleh portal Harakahdaily mengesa Dr Mashitah agar tidak menjual Agama dengan berdolak dalik dalam isu memperlekeh kewujudan 'Ustaz Ekspres, Ustazah Jadian' dalam kalangan artis yang berhijrah dalam PAS.

Ustazah Mee Segera ini cakap langsung tidak pandang diri sendiri di dalam cermin. Kalau Dr Mashitah dikatakan menjual Agama, kamu itu menjual apa pulak Arbaiyah? Di mana kamu belajar dan apa kelulusan kamu? Pondok mana Abby Abadi mendalami Agama, dengan ulamak mana atau dengan ahli ugama mana kamu mendalami Agama atau universiti mana kamu memperolehi kelulusan Agama sehingga layak diberi pengiktirafan Ustazah? Apa yang CTS tahu kamu lelaki sendiripun tak tahu nak jaga. Sudah dua suami meninggalkan kamu bukan?

Dr Mashitah tidak pernah mempertikaikan artis yang berhijrah ke arah kebaikan. Apa yang beliau nasihatkan adalah jangalah sehari dua memakai lebai dan tudung, sudah mahu mengeluarkan fatwa yang bukan-bukan. Baru tahu satu dua perkataan Arab sudah mahu mengatakan orang lain salah dan tidak betul. Sekurang-kurangnya Dr Mashitah bercakap dengan ilmu.

Dr Mashitah bercakap kerana beliau pernah belajar di Sekolah Taufiqiah Pondok Shaikh Yahaya Junaid, Padang Lumat, Kedah, kemudian di Maktab Mahmud, Alor Setar, Kedah, Ijazah dari Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir, dan Doktor Falsafah dalam bidang Syariah Islamiyyah pengkhususan Tafsir dan Hadis di Darul Ulum, Universiti Kaherah, Mesir. Sekali lagi CTS tanya, Arbaiyah belajar di mana?

Paling menyakitkan hati apabila ahlul-ahlul PAS cuba bermain kotor, mereka cuba untuk menjatuhkan maruah Dr Masyitah dengan menyiarkan gambar-gambar Dr Mashitah yang kononnya memakai tudung tidak mengikut piawaian PAS. Cuba lihat sendiri Ustazah Mee Segera PAS bertudung seperti gambar di bawah? Ikut standard SIRIMkah? Ustaz yang ada koleksi video di sebelah itu tidak mahu tegurkah?


PEJUANG BANGSA

Posted: 04 Dec 2014 11:29 AM PST

PEJUANG BANGSA


RAFIZI DAH GELABAH ,TERPAKSA SPIN SAMAN NAJIB PASAL PERTAHAN SUBSIDI @NajibRazak

Posted: 04 Dec 2014 07:42 AM PST







Hari ini PM DS Najib telah membuat keputusan tepat memberi notis saman kepada Rafizi Ramli yang telah memfitnah beliau dan isteri dengan berniat jahat .

Tetapi Rafizi yang terkenal dengan spin menipunya seperti Guan Eng berbohong mendakwa bahawa saman PM terhadapnya adalah disebabkan pertahan subsidi untuk rakyat.  Ini kerja nak menarik simpati rakyat kepada dirinya dan pembangkang 

Itu sebabnya dia hanya  menunjukkan muka hadapan surat dari Peguam Hafarizam Wan & Aisha Mubarak   tetapi  sebab mengapa saman itu dihantar  tidak ditunjukkan . 


 Anda boleh rujuk di bawah apa yang difitnah Rafizi penipu ini yang menghasut rakyat membenci PM .

Jangan bagi muka lagi kepada penipu dan kaki fitnah ini !!










IPOHMALAY

Posted: 04 Dec 2014 10:08 AM PST

IPOHMALAY


Datuk Bandar London tenangkan penumpang mabuk dalam pesawat MAS KL-London

Posted: 04 Dec 2014 05:58 AM PST


Hidangan arak dalam pesawat MAS mencetus masalah apabila seorang penumpang yang terlalu mabuk, memaki dengan kata-kata rasis terhadap krew pesawat kerana tidak lagi diberikan arak kepadanya.

Ini memaksa Datuk Bandar London , Boris Johnson, yang turut menaiki pesawat tersebut selepas pulang dari lawatan kerja ke Jakarta, Singapura dan Kuala Lumpur, menenangkannya dan memberi amaran kepadanya bahawa dia akan ditangkap sebaik turun dari pesawat nantinya.

Lelaki tersebut kemudian ditangkap dan diikat oleh krew penerbangan di tempat duduk dan ditahan pihak keselamatan sejurus mendarat.

Datuk Bandar London memuji kecekapan krew pesawat dalam mengendalikan penumpang mabuk ini.


Kamis, 04/12/2014 20:03 WIB

Saat Wali Kota London Tenangkan Penumpang Mabuk di Pesawat MAS

BBCIndonesia.com - detikNews
London - Wali Kota London Boris Johnson berupaya menenangkan seorang penumpang yang mabuk dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke London.

Penumpang itu diduga mengomel dan mengumpat awak penerbangan Malaysia Airlines.

Seorang saksi mata mengatakan setelah beberapa orang berupaya untuk menenangkannya, enam awak kabin langsung memborgolnya.

Boris Johnson mengingatkan pria itu akan ditangkap ketika pesawat mendarat di London, jika dia terus berteriak.

Johnson berada di pesawat itu setelah mengakhiri lawatannya ke tiga kota, yakni Jakarta, Singapura dan Kuala Lumpur.

'Di luar kontrol'

Di dalam pesawat itu, selama awal penerbangan, Boris Johnson berfoto dengan para penumpang, termasuk dengan pria yang belakangan mabuk.

Seorang penumpang bernama Tom Oakes mengatakan pria itu "melontarkan makian bernada rasis, benar-benar mabuk dan meminta lebih banyak minuman."

Oakes mengatakan seluruh awak kabin gugup ketika dia kembali ke tempat duduknya dan mulai berteriak-teriak.

"Sejumlah kru telah mengingatkan dia sebanyak tiga kali, namun dia tetap agresif. Saat itu juga enam kru melumpuhkannya dengan cara memborgol, mengikat kaki dan mengaitkannya di kursi."

"Pria itu mulai tenang dan siuman. Namun dia masih memberontak dan berguling-guling di lorong pesawat dengan tangan diborgol."

Menurut Oakes, Boris Johnson tertawa setelah insiden itu berakhir dan mengucapkan selamat kepada kru yang telah melakukan pekerjaan dengan sangat baik.

Setibanya di Bandara Heathrow, penumpang itu dibawa turun dari pesawat dengan pengawalan enam polisi.

Juru bicara Kepolisian Metro London mengatakan pria itu ditangkap karena dicurigai mabuk dan mengganggu di dalam pesawat.

"Dia sudah dibawa dan ditahan di kantor polisi London Barat," tambahnya.

Apa kemungkinan gunung berapi meletus ketika taufan kuat melanda di Filipina?

Posted: 04 Dec 2014 01:06 AM PST

Kita pastinya berdoa untuk dijauhkan malapetaka namun cubalah kita bayangkan apa yang sedang dialami oleh Filipina hari ini yang walaupun pada asasnya tak mungkin berlaku, namun ada kemungkinan boleh berlaku.

Taufan Hagupit atau Taufan Ruby yang maguk kategori Super Typhoon hari ini, sedang bergerak menuju ke Filipina dan dijangka mendarat pada hari Sabtu.

Melihat kepada laluan taufan ini, ia akan melintasi Gunung Mayon, gunung berapi stratovolcano terkenal di Filipina.

Hendak dijadikan kejadian, dalam tempoh 24 jam yang lalu, Gunung Mayon telah berdehem dari dalam dengan 2 kali gempa vulkanik dikesan. 

Gunung yang terakhir meletus pada tahun 2002 ini tidak mungkin akan meletus saat dilalui Taufan Hagupit kerana tidak mungkin sebesar itu ujian yang akan diberikan Tuhan. Tetapi siapa dapat menghalang dari ia berlaku?

Jika ini berlaku, satu bentuk katastrofi serantau pasti terjadi dengan debu vulkanik beracun menyebar melalui kejadian taufan, sesuatu yang tidak pernah dibayangkan oleh saintis kerana belum pernah terjadi.








Comments (0)