Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:09 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 30 Dec 2014 03:03 AM PST

tunku


Missing AirAsia flight: Debris from plane, sighting of bodies reported

Posted: 30 Dec 2014 12:24 AM PST

Debris spotted during an aerial search for Indonesia AirAsia Flight QZ8501 is likely from the missing plane, said Indonesia's director-general of civil aviation, as rescue teams also reported sightings that resembled bodies.  

Djoko Murjatmodjo was quoted as saying that "for the time being, it can be confirmed that it's the AirAsia plane".  

A navy chief spokesman told reporters separately on Tuesday that the "crew had visual of people at sea surface, not far from the debris." 

"We are checking whether the people are still alive," navy spokesman Manahan Simorangkir told TVOne. 

Items resembling an emergency slide and plane door were spotted during an aerial search east of where flight QZ8501 was last detected on Sunday. 

"We spotted about 10 big objects and many more small white-coloured objects which we could not photograph," Indonesian Air Vice Marshall Agus Dwi Putranto told reporters in Pangkalanbun Bun in central Kalimantan on the island of Borneo. 

"The position is 10km from the location where the plane was last captured by radar," he said. 
Local television showed him displaying 10 photos of objects resembling a plane door, emergency slide, and a box-like object.

Search vessels and aircraft are now heading to the area, officials said. 

The latest developments came as Indonesian authorities expanded the search operation for the plane which went missing with 162 people on board.

Flight QZ8501 vanished from the radar screens on Sunday morning over the Java Sea about 40 minutes after taking off from Surabaya to Singapore. 

The aircraft had reportedly requested to deviate from its original flight path to avoid thick clouds and rise to a height of 38,000 feet from the initial height of 32,000 feet.

Indonesian air traffic control lost contact with the plane at 6.24am (Western Indonesian time, an hour behind Malaysian time) as it was flying with 155 passengers and seven crew members.

Floods: Sarawak government donates RM2mil to victims in peninsular Malaysia

Posted: 29 Dec 2014 09:50 PM PST

The Sarawak government is donating RM2mil to assist flood victims in peninsular Malaysia.

Chief Minister Tan Sri Adenan Satem handed over a cheque to the relief fund known as Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara at the State Legislative Assembly here on Tuesday morning.

The fund is coordinated by the National Security Council and the Prime Minister's Department.
"We are giving RM2mil for a start to assist our fellow Malaysians in peninsular Malaysia who have become victims of floods.

"Where Sarawak is concerned, we are on the alert and making preparations should there be floods here. The (state disaster relief management) committee has met and they are ready," Adenan said.

The Chief Minister also said the state government and people of Sarawak were saddened by the missing Indonesia AirAsia flight QZ8501, which included a Sarawakian among its passengers.

Aspirasi Bangsa

Posted: 30 Dec 2014 01:44 AM PST

Aspirasi Bangsa


TIDAK PERLU GANTI PENANGGUHAN SEMINGGU 2015

Posted: 29 Dec 2014 10:07 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 29 Dec 2014 11:50 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


SEBAB-SEBAB DAP TUNTUT KUASA SENDIRI DI P.PINANG

Posted: 29 Dec 2014 09:42 PM PST



Zairil Khir Johari telah menulis dalam Roketkini dan berkata kerajaan negeri perlu diberilebih autonomi dan memetik contoh spesifik di Pulau Pinang.

Ini bermakna beliau mahu kerajaan Persekutuan memberi lebih banyak dana kepada kerajaan Pulau Pinang dan membenarkan kerajaan Pulau Pinang mempunyai suara lebih besar dalam kutipan cukai, potongan cukai pendapatan dan duti dari negeri mereka sendiri.

Beliau menulis bahawa; "Dalam konteks ini, adalah menakjubkan bahawa Pulau Pinang dapat mencapai kejayaan selama ini meskipun dihalang oleh struktur yang sangat terpusat ini.

"Bagi negeri yang menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara, adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara."

Wahai Zairil, pencapaian yang indah itu telah dijayakan sebelumnya oleh kerajaan Gerakan-BN di bawah sistem yang sama, sistem yang kita ada sekarang!

Hanya kerana kerajaan anda gagal untuk memperbaikinya, anda mahu lebih banyak wang?

Biar saya mengingatkan anda bahawa pentadbiran kerajaan negeri anda gagal mengawal perbelanjaan negeri yang meningkat 300%, daripada RM270m pada tahun 2007 kepada RM831m pada tahun 2013 manakala pendapatan operasi biasa negeri kerajaan anda tidak berubah.

Ini kerana kerajaan Pulau Pinang semakin kekurangan tanah untuk dijual kerana semua tanah telah dijual atau diniagakan lebih daripada RM10 bilion sejak tahun 2008?

Berikut adalah 'senarai jualan tanah oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008'

Ini kerana pelaburan ke Pulau Pinang telah menurun secara drastik pada tahun-tahun kebelakangan ini dan Ketua menteri, Lim Guan Eng anda kini menyalahkan Kerajaan Persekutuan bukannya diri sendiri kerana tidak dapat melakukan kerja yang lebih baik untuk menarik pelaburan?

Ini kerana anda tahu bahawa wang mudah untuk kerajaan Pulau Pinang akan kehabisan tidak lama lagi (pegangan tanah negeri jatuh dari 18% kepada 6% sejak 2008) dan oleh itu anda meminta lebih banyak wang? Berapa bilion lagi kerajaan Pulau Pinang mahu ?

Adakah anda tidak tahu bahawa Kerajaan Persekutuan telah banyak memberi dana dan membantu Pulau Pinang ? Bayaran untuk menaik taraf lapangan terbang anda 2 tahun yang lalu, yang dibayar untuk menaik taraf pelabuhan anda? Bayaran untuk projek-projek peningkatan Bukit Bendera (di mana anda mensia-siakan sebahagian daripada wang itu dengan membina tempat letak kereta kancil yang gagal)?

Ini semua adalah pembiayaan Kerajaan Persekutuan. Kerajaan Persekutuan juga melakukan 'bailed out' 96% daripada hutang kerajaan negeri Pulau Pinang pada tahun 2011 dengan membeli aset-aset air negeri – fakta yang anda kemudian dakwa sebagai keajaiban Guan eng membantu Pulau Pinang menjadi bebas hutang.

Dalam usaha untuk menjustifikasikan mengapa Pulau Pinang perlu diberi lebih autonomi, Zairil memberi lebih sebab mengarut termasuk "Persekutuan yang paling terpusat dan pertumbuhan yang tidak seimbang di antara negeri-negeri"

Di sini beliau memberi contoh Amerika Syarikat, India dan Jerman untuk mengatakan bahawa negeri-negeri di negara-negara tersebut telah menikmati lebih autonomi berbanding dengan Malaysia.

Sudah tentu berjaya dipraktikkan di negara-negara itu sebab 'negeri-negeri mereka mempunyai penduduk yang ramai! Malah beberapa mega-bandar mereka mempunyai penduduk lebih daripada keseluruhan penduduk Malaysia. Itulah sebabnya ia lebih berkesan dan logik jika negeri-negeri kurang berpusat.

Adakah anda menjangkakan Perlis yang mempunyai penduduk seramai 240,000 orang perlu mempunyai pasukan polis mereka sendiri dan mampu membayar jumlah yang diperlukan untuk memajukan negeri mereka?

Jangan bersikap bodoh di sini lah Zairil dan membandingkan negara Malaysia yang kecil dengan negara mega-besar India.

Dan sebab mengapa negara kita lebih berpusat adalah kerana negara kita kecil dan dengan itu akan membenarkan Kerajaan Persekutuan mengagihkan sumber untuk membolehkan negeri yang lebih kaya membantu negeri yang miskin supaya negara kita mempunyai pembangunan yang lebih seimbang.

Jangan beritahu saya di negara-negara yang tidak berpusat dalam contoh-contoh anda namakan seperti Amerika Syarikat bahawa negeri Alaska mempunyai kekayaan yang sama rata dengan California atau Kansas adalah sekaya negeri New York ?

Negeri-negeri itu mempunyai pertumbuhan tidak seimbang yang terlalu besar dan ia tiada kaitan dengan model tidak berpusat atau berpusat.

Zairil juga menyatakan" Lebih teruk lagi apabila kita mempertimbangkan nasib negeri-negeri yang kaya dengan sumber asli seperti Sabah, Sarawak, Kelantan dan Terengganu. Negeri-negeri ini telah dinafikan pembangunan yang setimpal dengan wilayah-wilayah lain dan kini mempunyai kadar kemiskinan yang tertinggi di negara, walaupun menjadi antara penyumbang terbesar hasil negara melalui pengeluaran minyak dan gas.

Jika itu berlaku, maka Pulau Pinang tidak berhak untuk mendapatkan apa-apa subsidi gas atau lebih dana pembangunan atau subsidi tol yang dibiayai oleh negeri-negeri Malaysia Timur.

Dan untuk maklumat anda, Zairil, Sarawak menunjukkan prestasi yang amat baik dan mempunyai lebihan belanjawan tahunan sebanyak RM2b kepada RM4b, rizab negeri sebanyak RM24 bilion dan hutang sifar. Malah, mereka lebih kaya daripada Kerajaan Persekutuan pada hutang-bersih asas per kapita.

Mereka tidak memerlukan bantuan anda dan mereka telah lakukan dengan baik di bawah sistem sekarang.

Dengan apa yang Zairil Khir Johari (tanpa "Bin") menulis, saya boleh rumuskan dengan tiga kesimpulan kemungkinan apa yang beliau mahu:

1) Beliau mahu Pulau Pinang menjadi sebuah negara yang berasingan atau sesuatu kawasan pentadbiran khas seperti Hong Kong. (peluang besar, sila minta kebenaran daripada DYMM Sultan Kedah sama ada baginda bersetuju)

2) Beliau mahu Sabah dan Sarawak juga mempunyai autonomi (ini adalah hasutan terlampau dan sensitif pada masa ini dan Zairil perlu segera disiasat) dan menyalakan api untuk pilihanraya negeri Sarawak akan datang – dengan harapan dapat menghasut kemarahan dan kebencian terhadap Kerajaan Persekutuan

atau lebih mudah ..

3) Kerajaan Pulau Pinang merosot teruk dan kehabisan wang (dan tanah untuk dijual bagi mendapatkan lebih banyak wang) dan dengan itu mereka memerlukan lebih banyak wang dari Kerajaan Persekutuan atau negeri mereka akan bankrap (Guan Eng kata, bukan saya kata).

Jika itu berlaku, anda hanya mengaku secara terbuka bahawa anda tidak berguna dan tidak cekap menguruskan Pulau Pinang dan Kerajaan Persekutuan mungkin boleh mempertimbangkan permintaan tersebut.


JAWAPAN KEPADA TONY PUA

Posted: 29 Dec 2014 06:13 PM PST

Baca disini ; http://merdeka-online.com/home/statement-on-the-management-of-flood-situation/

"MENTERI BESAR" KELANTAN NAIK HELI TINJAU BANJIR

Posted: 29 Dec 2014 07:16 AM PST

Individu yang dimaksudkan itu adalah Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang hanya menaiki sampan tetapi menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir, manakala bekas exco Datuk Husam Musa menaiki helikopter hanya sekadar membuat tinjauan.
"Dengan duit siapakah Husam menyewa heli ???, "soal facebooker itu.Manakala facebooker 'Ahli Pas Taknak Pasma' pula mengingatkan kembali amaran Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail supaya tidak melawan keputusan yang dibuat oleh Ketua Pakatan Rakyat (PR), Anwar Ibrahim.
"….Jika ada yang lawan nasibnya (akan jadi) macam (Tan Sri Abdul) Khalid Ibrahim." katanya.

Panglima Perang Cyber

Posted: 29 Dec 2014 11:38 PM PST

Panglima Perang Cyber


#LAPORAN BANJIR TERKINI 5 PM [29 Dis 2014]

Posted: 29 Dec 2014 05:20 AM PST


Posted: 29 Dec 2014 04:09 AM PST

A BSF (Border Security Force) soldier perform acrobatics on camel back during the 49th Raising day of Indian defense outfit at Chawala Camp on December 1st, 2014 in New Delhi, India. The force was raised on December 1, in 1965.

A goat named 'Barney' from Vauxhall City Farm, walks through a ticket barrier with morning commuters at Vauxhall Underground Station in London on August 28th, 2014.

The Unspinners

Posted: 29 Dec 2014 11:25 PM PST

The Unspinners


Lancau lah Anwar!!! Dah 9 hari ... masih silap mata, tak mahu turun

Posted: 29 Dec 2014 06:26 PM PST


Dah 9 hari banjir, baru sibuk nak cakap pasal bersatu.

Selama banjir, budak2 kau tak langsung bersatu tapi hanya buat fitnah dan.huru hara.


--------------------

Kita Perlu Bertindak Sebagai Satu Pasukan

Kejadian bencana banjir besar kali ini merupakan antara yang paling buruk dalam sejarah Malaysia dan telah memberi kesan kepada lebih 220,000 orang di 5 buah negeri dan mengakibatkan kerosakan kepada terlalu banyak harta benda awam dan peribadi. Pada masa yang sama, begitu ramai rakyat Malaysia - tanpa mengenal usia, jantina, kaum, mahupun beda politik - telah tampil menghulurkan bantuan dalam bentuk dana, barangan keperluan, dan tenaga.

Saya telah berhubung dengan Dato' Menteri Besar Selangor, YAB Mohamed Azmin Ali dan meminta beliau memberikan bantuan sebanyak yang mampu. Saya juga telah mengarah seluruh jentera parti di semua negeri agar turut membantu dalam usaha pengagihan barangan keperluan serta kerja-kerja pembersihan di kawasan-kawasan di mana air bah telah surut.

Saya menggesa agar semua pihak bertindak sebagai satu pasukan, dan menyokong langkah Kerajaan Persekutuan dalam usaha menangani bencana ini, serta menggesa agar diluluskan peruntukan segera untuk makanan dan ubat-ubatan, terutama untuk kawasan-kawasan kritikal.

Saya juga mengusulkan supaya Kerajaan Pusat menyediakan satu rancangan yang menyeluruh untuk memperbaiki atau membangunkan semula rumah-rumah yang telah musnah akibat banjir besar ini.

Saya, Azizah dan seluruh keluarga KEADILAN terus memanjangkan doa kepada Allah SWT agar bencana ini akan reda, dan diringankan beban yang dialami semua yang terkesan.

ANWAR IBRAHIM

29 Disember 2014

--------------------

Mesej ni ada dua tujuan;

1. Minta budak2nya berhenti fitnah dan buat huru hara kerana rakyat naik benci.

2. Helah untuk mohon kesian dan minta berhenti dari serang dirinya pasal pergi holiday sebelum dia masuk penjara.

Dia masih di Uk

Dia juga buat kenyataan supaya dia tak dilihat sepi supaya dia masih terus holiday.

Dia cakap saja. Bukan dia turun untuk turut bersama rakyat.

Posted: 29 Dec 2014 04:30 PM PST


Agak-agak, apa yang Mat Sabu buat berendam dalam air?

Sila tanda salah satu jawapan. Soalan menilai intelligence mcm PT3.

a) Berendam sambil buang air kecil.
b) Nak jadi lebih rendah dari orang lain
c) Buat persepsi seolah-olah paras air sampai.
d) Suka-suka nak main air dan ambik gambar holiday.
e) Normah suruh



Zairil tak sedar DAP hanya sewa PPinang dari Kedah?

Posted: 29 Dec 2014 04:00 AM PST

Mana laporan polis  Zairil? 

Berikut kenyataan anak tiri Tan Sri Khir Johari yg tak sedar diri dia anak angkat dan bapak dia cinabeng PAP singapork dan sepatutnya warganegara Singapork:

---------------

Saturday, December 27, 2014



DAP AMBIL KESEMPATAN TUNTUT PEMISAHAN PULAU PINANG DARI MALAYSIA DARI KEKALUTAN MUSIBAH BANJIR!!!

DAP menuntut agar kerajaan negeri Pulau Pinang diberi kuasa autonomi untuk memerintah sendiri berbanding dengan sistem persekutuan yang diamalkan sejak pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata kontrak Persekutuan yang dimaterai sejak 51 tahun lalu itu perlu dikaji semula.

"Negara kita pada dasarnya mengamalkan sistem persekutuan, iaitu struktur politik yang secara lazimnya terdiri daripada negeri-negeri bersekutu yang disatukan di bawah payung kerajaan pusat. Contoh negara bersekutu yang lain adalah seperti Amerika Syarikat, Australia, Jerman dan India.



Di negara-negara tersebut, kerajaan negeri mempunyai kuasa autonomi dalam kebanyakan bidang yang melibatkan kehidupan seharian, manakala kerajaan pusat biasanya bertanggungjawab ke atas hal ehwal kenegaraan, perhubungan antarabangsa dan keselamatan luar negeri. Perkongsian kuasa antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri dalam sistem persekutuan pula ditentukan oleh perlembagaan dan tidak boleh ditukar dengan sewenang-wenangnya oleh kerajaan pusat.

"Malangnya, sistem perundangan, pentadbiran dan fiskal di negara kita tidak mirip langsung dengan negara persekutuan yang lain. Tadbir urus negara kita dalam kebanyakan bidang adalah sangat terpusat, jika tidak lebih terpusat berbanding negara kesatuan (unitary states). Malah, kemungkinan besar Malaysia merupakan antara negara persekutuan yang paling terpusat di dunia. Contoh paling jelas pemusatan kuasa yang berlebihan di negara kita ini adalah hakikat bahawa perbelanjaan kerajaan Persekutuan merangkumi lebih 90 peratus daripada semua perbelanjaan kerajaan setiap tahun,"kenyataan Zairil dalam roketkini semalam dipetik.



Sambil memuji kerajaan negeri Pulau Pinang, Zairil berkata negeri itu telah menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara.

[Ekspot elektrik dan elektronik kebanyakan dtg dr ZPB Penang. Sapa yg bangunkan, majukan dan bawa pelabur datang......DAP ?]

"…adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara," katanya.



Maka, atas sebab-sebab ini, usaha ke arah desentralisasi ataupun pengagihan kuasa pusat harus digalakkan demi membentuk persekutuan yang benar-benar menghormati hak dan kesejahteraan negeri-negeri di bawah naungannya.

"Jelas, sistem sedia ada tidak berfungsi apabila sesebuah kerajaan negeri tidak berupaya untuk menentukan arah perjalanan bas dalam kota sendiri, membuat pinjaman wang untuk membiayai pembangunan infrastruktur, serta tidak diberi kuasa untuk menguruskan tandas awam sendiri.

"Kuasa tadbir urus yang diagihkan dengan baik sudah tentu dapat memakmurkan demokrasi yang lebih bermakna, menjana pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi serta memupuk pembangunan yang lebih saksama dan lestari.

"Justeru, satu kajian semula kontrak persekutuan negara kita amat diperlukan, khususnya dalam persekitaran pasca-2008, di mana sudah jelas bahawa pemusatan berlebihan dalam hal ehwal pentadbiran adalah tidak selari dengan kerencaman negara kita serta terbukti gagal untuk memenuhi hasrat dan impian rakyat Malaysia,"katanya lagi.

----------------

Padahal Khir Johari orang yg terlibat dalam proses kemerdekaan. 

Anak xxx dia pulak nak menuju ke arah keluar Msia. Hanya sahkan DAP salah satu dalang nak Sabah dan Sarawak kluo Malaysia.



Bagi Cina DAP yang tak tahu sejarah dan mengenang budi, hangpa cuma menumpang atas tanah Kedah.

Kalau federal stop bayar sewa, pasal mana2 kewajipan dan tanggungjawab British diambilalih oleh kerajaan pusat, Penang pulang ke Kedah.

Mungkin lebih elok Kedah serah pada pusat dan jadikan Penang wilayah persekutuan saja. Merepek cara DAP bangunkan.


http://www.anwaraidc.com/?p=52182

Siapa Pengerusi MKN Negeri?

Posted: 29 Dec 2014 12:00 AM PST


Malas nak jawab ...

Ini bencana luar biasa. Oleh itu, perkhidmatan pasti bukan macam Hilton atau Renaissance.

Bersyukurlah selamat dan dapat makan maggi. Ada tempat, nak hantar makanan pun tak blh sampai. Ada yg mati lemas tak dapat ditolong sesiapa kerana air kuat.

Sama2 membantu dan tolong menolong. Ramai sukarelawan, anggota askar dan lain2 24 jam penat, letih dan tak tidor membantu.



Dari duduk depan keyboard menabur fitnah dan kucar lacirkan keadaan dwngsn tak habis menudibg jati, bsik doa bsnysk2.

Belantan

Posted: 29 Dec 2014 11:06 PM PST

Belantan


Hari Ke-2 AirAsia #QZ8501 : 'Kami tidak tahu apa yang silap'?

Posted: 29 Dec 2014 11:05 PM PST


SURABAYA – Tan Sri Tony Fernandes menyatakan bahawa syarikat AirAsia masih tiada jawapan terhadap apa yang berlaku kepada pesawat QZ8501 milik AirAsia Indonesia yang dilaporkan hilang pada pagi Ahad.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia itu berucap pada sidang media di Surabaya, Indonesia menyifatkan pesawat itu berada dalam keadaan baik malah menjalani penyenggaraan seperti dijadualkan pada November sebelum berlepas untuk perjalanan ke Singapura.

Beliau tidak mahu membuat spekulasi mengenai kehilangan pesawat Airbus A320-200 yang membawa 162 penumpang itu.

"Ini satu kejutan yang besar, sememangnya sukar untuk dipercayai. Kami tidak tahu apa yang silap," ujar hartawan penerbangan itu yang kelihatan sugul semasa sidang media semalam.

Pasukan operasi mencari dan menyelamat dikerah untuk mengesan pesawat berusia enam tahun itu yang berlepas pada 5.35 pagi dari Surabaya tetapi terputus hubungan dengan kawalan trafik udara Indonesia pada 7.24 pagi.

"Saya sebagai CEO akan bersama menempuh detik sukar ini. Keutamaan kami sekarang ialah menjaga kebajikan waris terdekat penumpang dan anak kapal," tambah Fernandes lagi.


8 Fakta tentang kehilangan QZ8501

Disini dikumpulkan beberapa maklumat yang mungkin anda ingin tahu tentang kehilangan pesawat AirAsia QZ8501.

1. Ia merupakan pesawat jenis Airbus A320 yang sedang dalam perjalanan dari Surabaya ke Singapura dan memulakan penerbangan jam 5.20 pagi.

2. Membawa 155 penumpang; 138 dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi. Turut bersama dalam penerbangan adalah 7 krew; 2 juruterbang, 4 krew kabin dan 1 jurutera teknikal.

3. Komunikasi terakhir antara juruterbang dan pengawal trafik udara adalah pada jam 6.12 pagi (waktu tempatan).

4. Dalam komunikasi terakhir itu, kapten meminta menukar ketinggian untuk mengelak melalui awan tebal.

5. Setakat ini, faktor cuaca buruk dikatakan punca pesawat gagal dikesan.

6. Lokasi terakhir pesawat dikesan adalah di Laut Jawa pada ketinggian 32,000 kaki.

7. Hanya seorang rakyat Malaysia disahkan berada dalam penerbangan itu.

8. Operasi mencari kini difokuskan di sekitar Pulau Belitung.

Suara Politik
Belantan

AirAsia #QZ8501: Pesawat terbang terlalu perlahan?

Posted: 29 Dec 2014 08:54 AM PST


INDONESIA - Pelbagai teori tentang punca kehilangan pesawat AirAsia QZ8501 mula dibincangkan pakar selepas lebih 32 jam pesawat berkenaan hilang tanpa dapat dikesan.

Memetik laporan Daily Mail, seorang pakar penerbangan, Geoffrey Thomas memberitahu, beliau telah mendapatkan pandangan juruterbang lain dan mereka turut sependapat bahawa kelajuan pesawat malang itu terlalu perlahan.

Pesawat QZ8501 terbang dengan kelajuan kira-kira 100 knot iaitu 160 km sejam lebih perlahan, dan pada ketinggian 36,000 kaki, ia amat berbahaya.

Kata Geoffrey, dia dan juruterbang lain percaya kru pesawat itu cuba mengelak cuaca buruk dengan terbang menaik tetapi kemudian menyedari bahawa mereka terbang terlalu perlahan menyebabkan pesawat menjadi pegun.

Hal yang sama berlaku pada pesawat Air France AF447 yang terhempas pada tahun 2009.

Geoffrey menambah, perkara itu juga boleh terjadi pada sebuah pesawat A320 yang canggih dan moden kerana cuaca yang amat buruk boleh menyebabkan perkara tersebut berlaku.

Suara Politik
Belantan

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 29 Dec 2014 09:24 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


LAKONAN POLITIK LOW CLASS MAT SABU.

Posted: 29 Dec 2014 12:28 PM PST

DAP MAHU AUTONOMI PASAL APA ?

Posted: 29 Dec 2014 10:37 AM PST

YBK TURUN BANTU MANGSA BANJIR DI KUALA KANGSAR..

Posted: 29 Dec 2014 04:24 AM PST

ISMA HANTAR BANTUAN PERUBATAN KPD MANGSA BANJIR.

Posted: 29 Dec 2014 04:20 AM PST

DAP MINTAK PUSAT BAGI AUTONOMI KAT PENANG..

Posted: 28 Dec 2014 11:36 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 29 Dec 2014 09:22 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Ahli Parlimen Ini Sedang Dicari Oleh Pengundinya Di Kawasan

Posted: 29 Dec 2014 08:59 PM PST


Husam Musa Boleh Buat Macam Ini Masa Banjir?

Posted: 29 Dec 2014 06:46 PM PST



Jangan Terburu Buru "Share" Sesuatu Di Media Sosial

Posted: 29 Dec 2014 07:21 AM PST

Lagi Cerita Tidak Benar Pasal Banjir

Posted: 28 Dec 2014 11:38 PM PST



BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 29 Dec 2014 03:03 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Artis wanita Melayu 'barai' dah kena 'pakai' ramai..

Posted: 29 Dec 2014 04:15 AM PST

Sekadar foto hiasan
Dua patah perkataan yang cukup membuatkan SS terkedu apabila rakan SS beritahu yang artis itu 'dah barai'. Tak mahu terus menerima cerita itu begitu saja, SS bertanya lagi kepadanya mengenai kesahihan berita itu kerana setahu SS artis itu baru mendirikan rumah tangga dengan jejaka pujaan hatinya.

Rakan SS kata cerita itu benar kerana ramai rakannya yang pernah ada pengalaman 'bermain' dengan artis itu bercerita dengannya. Kejadian demi kejadian berlaku dan artis itu sedikit pun tak kisah apabila tubuhnya diratah mana-mana lelaki.

Artis itu antara artis 'favourite' untuk menjayakan pelbagai program terbitan sebuah stesen TV kerana senang bekerja dengannya, berdisiplin dan tidak 'demand'.

Yang menghairankan SS, bukankah artis itu sudah sekian lama bermain cinta dengan suami yang baru dikahwininya itu. Menurut pandangan SS, kalau artis itu sudah berjanji sehidup semata dengan kekasih hati, tak sepatutnya dia berperangai begitu. Apakah ertinya cinta, sekiranya artis itu sanggup berkongsi tubuhnya dengan lelaki lain.

SS harap selepas dah berkahwin, artis itu akan buang segala sikap buruknya dan tumpulah pada rumah tangga yang baru dibinanya.

SS: Sentiasa menghargai pengorbanan orang tua yang tak putus-putus mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anak.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/19690#sthash.jl8RZfac.dpuf

Suami curang dengan rakan pejabat, bersekedudukan bawah tangga.

Posted: 28 Dec 2014 07:31 PM PST

CURANG dengan rakan pejabat, bersekedudukan bawah tangga. Berkali-kali saya mendesak ingin mengikuti suami menghadiri satu program melibatkan famili di tempat kerjanya.

Entah kenapa saya dapat rasakan pelawaan suami minggu lepas sekadar satu pelawaan kosong tanpa maksud.

Meski bibirnya memaklumkan tentang program itu berkaitan famili, lagaknya seakan berharap saya tidak berkeputusan untuk mengikut. Tapi dia silap. Sekali dia mempamerkan sikap teragak-agak, sepuluh kali curiga ini berganda.

Hari berkenaan, saya bersiap cantik-cantik. Pembantu rumah, Nisa dan bayi kecil kami berusia enam bulan juga sudah siap. Kami menunggu di garaj kereta. Suami bangun pagi dan bersiap dengan langkah longlai.

Dua hari lepas, dia balik jam 1 pagi minta saya sediakan nasi. Katanya selesai praktis untuk persembahan dia tak sempat makan malam dan terus balik rumah dalam kelaparan. Sebagai suri rumah dan seorang isteri, saya sediakan makanan secepat mungkin seperti yang dia minta. Saya padamkan letih demi dia.

Kami tiba di pejabatnya jam 6.40 pagi. Jemput rakan sekerja suami bernama Faiz dan kami terus bergerak ke Putrajaya lokasi di mana hari keluarga pejabat suami diadakan. Saya, Nisa dan bayi diam di kerusi belakang. Faiz bersalam dengan saya sambil tersenyum kelat.

"Eh, semua ikut? Maaf kak, Din cakap akak tak ikut." Hati bertambah curiga tapi salamnya saya sambut juga.

"Din, Suzi dah siap. Kita jemput dia di hotel sebelah restoran tempat kita makan malam semalam." Selamba ayat itu melurut dari bibir Faiz.

Hati bertambah panas bila mendengar nama Suzi disebut-sebut. Nama perempuan. Tinggal di hotel sebelah restoran tempat makan semalam?

Habis yang dia katakan tidak makan itu apa pula? Saya mula menendang tempat duduk kerusi pemandu dari arah belakang, memberi amaran bahawa hati saya sudah mula hendak panas.

Suami masuk hotel

Sepanjang perjalanan suami kelihatan resah dan sebaik kami tiba di hotel menempatkan wanita itu, tanpa mematikan enjin kereta, suami terus keluar dan meluru ke bilik hotel di tingkat satu yang berbentuk seperti rumah teres setingkat itu.

Alangkah hancur dan berkecai hati saya melihat perilaku suami yang dengan selamba memasuki bilik perempuan yang disebut sebagai Suzi itu.

Nisa memandang saya dengen ekspresi terkejut. Jika dia sebagai orang asing juga berasa curiga, apatah saya sebagai isteri. Saya tertanya-tanya kenapa suami meluru masuk ke bilik hotel kerana bukankah yang dimaksudkan penghuni hotel itu adalah Suzi? Perempuan?

Lima minit menunggu dengan penuh was-was, saya melihat suami keluar pintu diikuti Suzi sambil di tangannya menggalas beg pakaian. Saya jadi hilang sabar.

Entah angin apa yang menyerang saya waktu itu, saya terus keluar dari kereta bertanyakan siapa wanita itu. Faiz cuba meleraikan dengan alasan Suzi adalah teman wanitanya.

"Kenapa Din yang masuk bilik dia?!" Saya menyoal lagi. Intonasi saya tidak terkawal. Saya kerasukan. Suzi menyorok di belakang suami. Dalam hati saya terdetik, ALLAH nak tunjuk. Suami sendiri menunjukkan kebodohan dalam kegelisahannya.

Pagi itu saya mengamuk di hadapan hotel. Saya tarik rambut Suzi, saya tolak, tumbuk dan cakar dada suami. Saya sudah tidak kisah. Peristiwa demi peristiwa terkeluar dari mulut saya.

"Nama yang direkod atas nama Faiz2 itu siapa?! Setiap malam selama lebih dua bulan ini yang dikatakan pergi praktis program pejabat itu sebenarnya pergi ke mana?!

Praktis dengan siapa?! Tidak balik ke rumah selama beberapa malam itu operasi apa?!" Saya tanyakan semuanya sehingga akhirnya dia tiada jawapan lagi.

Saya menangis, melutut, merintih... Suami menyerah, Suzi menyerah... tapi apa yang saya mahukan lagi? Saya ditipuhidup-hidup.

Mengaku selingkuh

Saya isterinya. Saya percaya pada firasat yang ada dalam hati saya. Dan saya yakin, tidak saya seorang malah semua para isteri di luar sana juga berasakan perkara sama.

Andai suami berselingkuh, isteri pasti mampu menduga, berasa syak wasangka tapi isteri tidak berani menyuarakannya tanpa bukti di hadapan mata.

Namun percayalah sahabat wanita, ALLAH itu ada... ALLAH kan selalu ada...

Suami yang selingkuh pasti terperangkap dalam permainannya sendiri suatu masa nanti dan seperti mana yang berlaku terhadap suami saya dan perempuan itu, tembelang mereka pecah jua.

Terlalu pedih hati ini untuk menerima kekhilafan mereka. Saya tanya suami semenjak bila? Suzi rupa-rupanya seorang pelatih di pejabatnya sejak enam bulan lalu. Baru berusia 22 tahun dan tidak biasa tinggal di Kuala Lumpur. Hubungan mereka terjalin sejak hari kedua Suzi bekerja.

"Abang minta maaf. Abang cuma niat nak tolong Suzi tapi ..." Suami memeluk. Saya menolak kasar. Nisa dan anak sudah saya arahkan menunggu di dalam kereta. Hari itu juga saya akan berlalu dari hidup suami yang tak kenal hati budi.

"Abang ada isteri, tapi selingkuh dengan tunang orang? Apa yang abang dan perempuan tu dah buat? Sampai tahap mana?" Saya jijik menyebut nama Suzi. Meski pun jawapan suami bakal menghiris hati ini, saya tidak tahu kenapa saya tanyakan juga.

"Sumpah kami tak buat apa-apa..

"Jangan bersumpah! Saya dah paksa Suzi terus-terang. Saya bukan perempuan bodoh nak terima abang yang buat maksiat dalam tandas pejabat. Bawah tangga pejabat?! Apa tu?!" Air mata mengalir laju.

Kalau suami terlihat hina, saya berasakan lebih lagi. Tidak mahu terus menjerut hati, saya ambil keputusan keluar dari rumah dan akan memfailkan penceraian.

Sehingga hari ini, saya belum mampu menceritakan sebab sebenar rumah tangga saya hancur di tengah jalan kepada keluarga saya mahu pun mertua. Hati kekal terluka.

Sesi persekolahan negara ditangguh seminggu

Posted: 28 Dec 2014 05:48 PM PST

SEPERTIMANA semua pihak sedia maklum bahawa banjir yang sedang melanda negara sekarang masih berterusan khususnya di negeri-negeri pantai timur Semenanjung Malaysia.

Sehingga pada tarikh 28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan mendapati sejumlah 340 buah sekolah daripada tujuh buah negeri terlibat dengan banjir, sama ada dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) atau sekolah tersebut ditenggelami air akibat banjir.

Sebagai Menteri Pendidikan, saya amat memahami dan mengambil berat akan kesukaran yang bakal dihadapi oleh semua pihak termasuk pengurusan sekolah, guru-guru, ibu bapa dan murid-murid sekiranya persekolahan bagi tahun 2015 dibuka seperti dijadualkan iaitu pada 4 Januari 2015 (bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor) dan pada 5 Januari 2015 bagi negeri-negeri lain.

Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa kementerian dengan ini bersetuju untuk menangguhkan permulaan sesi persekolahan di seluruh negara bagi tahun 2015 selama seminggu.

Dengan penangguhan ini, tarikh baru sesi bermula persekolahan tahun 2015 bagi negeri Kedah, Kelantan, Terengganu dan Johor adalah pada 11 Januari 2015 (Ahad).

Manakala bagi negeri-negeri lain akan bermula pada 12 Januari 2015 (Isnin). Penangguhan ini juga dibuat setelah mengambilkira;

a) Sekolah-sekolah yang terlibat sama ada sebagai PPS atau ditenggelami air akan mengambil masa untuk dipulihkan; dan

b) Keadaan guru-guru, ibu bapa dan murid yang menjadi mangsa banjir serta serba kekurangan perlu mengambil masa untuk pemulihan dan membuat persiapan persekolahan mereka.

Sekiranya keadaan banjir tersebut pulih, maka pihak pengurusan sekolah hendaklah menggunakan tempoh tersebut untuk mengadakan gotong royong pembersihan kawasan sekolah masing-masing bagi memastikan anak-anak kita dapat belajar dalam keadaan selamat, selesa dan sempurna.


Terima kasih.


Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin
Timbalan Perdana Menteri
Merangkap Menteri Pendidikan
29 Disember 2014

Kenalan Wechat rogol dalam semak

Posted: 28 Dec 2014 05:01 PM PST

SEORANG anggota polis mengiringi suspek (kiri) kes rogol seorang gadis berhampiran Piasau Camp ketika dibawa ke Balai Polis Pusat Miri semalam
MIRI – Kegembiraan seorang gadis yang keluar bersiar-siar bersama teman lelakinya berakhir detik ngeri apabila dia dirogol di dalam semak berhampiran Piasau Camp di sini kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira pukul 8 malam itu, gadis berusia 18 tahun tersebut terlebih dahulu keluar bersiar-siar dengan lelaki yang baru dua bulan dikenalinya melalui aplikasi telefon bimbit WeChat dengan menaiki sebuah motosikal.

Menurut sumber, sebaik tiba di lokasi kejadian, suspek yang bekerja sebagai nelayan itu bertindak memberhentikan motosikalnya lalu menarik mangsa ke dalam semak sebelum merogolnya.

Cucu Tok Selampit

Posted: 29 Dec 2014 01:32 PM PST

Cucu Tok Selampit


Kenyataan SPAD Mengenai Usaha Untuk Menyambung Semula Perkhidmatan Pengangkutan Awam Laluan Pantai Timur

Posted: 29 Dec 2014 05:51 AM PST


Ini Cara Adik Menteri Besar Selangor, Azwan Ali Memberi Bantuan Kepada Mangsa Banjir

Posted: 28 Dec 2014 11:00 PM PST




Tidak cukup dengan kedatangan Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali ke Kelantan untuk menghulurkan sumbangan, Alhamdulillah, adik MB Selangor, Azwan Ali hari ini muncul dengan tujuan yang beliau sendiri mengetahuinya. Orang datang menghulurkan bantuan dan menolong apa yang perlu, Azwan Ali pula muncul untuk sekadar bergambar dan ber'selfie'. Dunia ... Dunia ... 

Namun seburuk-buruk adik MB Selangor ini bergambar, sekurang-kurangnya beliau turun jugak menjenguk dan menghiburkan mangsa-mangsa banjir di SK Sayong, Kuala Kangsar, Perak. Tidak seperti Mamat di bawah ini suami isteri yang masih lagi leka dengan percutian keluarga. Inilah cara mereka menghargai penyokong-penyokong tegar mereka.

Tahniah DS @liowtionglai Dan MCA Yang Membantu Mangsa Banjir Di Pantai Timur

Posted: 28 Dec 2014 10:00 PM PST


Ramai yang menemplak MCA, sebuah parti komponen Barisan Nasional (BN) sebelum ini, kononnya mereka gagal mendapatkan kepercayaan Rakyat terutama dari masyarakat Cina sehinggakan BN gagal mendapat majoriti yang diinginkan di dalam Pilihanraya Umum ke 13 yang lepas. Dalam negara menghadapi kegawatan terutama di musim banjir sekarang, MCA tampil gagah membantu segenap lapisan masyrakat yang menjadi mangsa banjir. 

Hari ini, MCA telah mengadakan sidang media di Wisma MCA untuk mengumumkan pemberian dana RM5 juta kepada mangsa banjir Pantai Timur. MCA juga telah menerima sumbangan dana dan pelbagai bentuk barangan bernilai hampir RM1 juta untuk membantu mangsa banjir di sana. Sumbangan itu diterima daripada 22 organisasi dan individu yang termasuk bekalan makanan, air mineral dan ubat-ubatan. 

Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata beliau terharu dengan sokongan rakyat Malaysia itu. DS Liow memohon lebih banyak sumbangan lebih-lebih lagi menjelang minggu depan apabila banjir mulai surut. Beliau menjangkakan lebih banyak bantuan diperlukan khasnya apabila mangsa banjir pulang ke rumah masing-masing. Menteri Pengangkutan itu berkata petugas MCA akan menghantar bantuan, antara lain melalui jalan darat ke pusat-pusat penempatan sementara mangsa banjir. 

Bantuan ke kawasan yang terputus hubungan akan dihantar menggunakan helikopter. Dalam pada itu, DS Liow berkata MCA juga menubuhkan Pusat Operasi Pemulihan Banjir Pantai Timur yang beroperasi 24 jam bagi menyelaras bantuan dan perkhidmatan kepada mangsa banjir. Sembilan pusat operasi juga dibuka iaitu lima di Kelantan, dan masing-masing dua di Terengganu dan Pahang.




Fitnah Dan Penipuan Yang Disebarkan Mengenai Banjir Pantai Timur @PDRMsia @SKMM_MCMC

Posted: 28 Dec 2014 09:39 PM PST

Tidak dapat dipastikan apa kepentingan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menyebarkan berita-berita fitnah dan penipuan di media-media sosial. Mungkin untuk mewujudkan huru hara. Mungkin sebagai serangan untuk menyalahkan kerajaan. Hanya mereka yang tahu. Cuba kita senaraikan kes-kes penipuan banjir yang tersebar melalui laman sosial Whatsapps, Facebook, Twitter dan lain-lain. Yang dapat diingat adalah seperti berikut:

1. Surat tarik diri sukarelawan penyediaan makan minum.
2. Bantuan dari NGO/persendirian yang ditahan sebab hendak menampal 'sticker' BN.
3. Surat dari anggota tentera yang kebuluran kerana bantuan tidak sampai.
4. Sekolah Manik Urai yang runtuh
5. Puisi ibu Darwish 'tidurlah sayang'.
6. Sewa helikopter tentera RM4,500.
7. Gambar budak mati akibat bumbung runtuh (hakikat sebenar adalah di Indonesia).
8. Keluarga 10 orang mati akibat terperangkap dalam rumah.
9. Kelantan terputus terus hubungan jalanraya.
10. Empangan Thailand yg melepaskan air.
11. Bantuan hanya sampai kepada penyokong BN sahaja.

Berikut pula adalah 'screen shot' pembohongan-pembohongan yang telah berjaya didedahkan oleh pengguna media sosial yang prihatin:













Apa Yang Tersirat

Posted: 29 Dec 2014 01:17 PM PST

Apa Yang Tersirat


Kehilangan Airasia QZ8501- Apakah Hukum Karma?

Posted: 29 Dec 2014 05:39 AM PST

APAKAH hukum karma berlaku? sebab selepas kehilangan MH370 pada 8 mac, pihak Airasia pernah berkata, tidak akan mungkin syarikat itu kehilangan pesawat seperti mana dialami MH370.

Kapten Iriyanto dikatakan pada jam 6.12 pagi selepas 42 minit di udara pada Ahad, 28 Disember meminta mengubah haluan dan mengubah ketinggian daripada 32,000 kaki kepada 38,000kaki. Permintaan mengubah haluan dipersetujui, namun mengubah ketinggan tidak diluluskan, atas sebab ada pesawat lain pada ketinggian yang sama.

Selepas komunikasi itu, lima minit kemudian, QZ8501 putus hubungan dengan ATC Jakarta, dan satu minit kemudiannya hilang di skrin radar (6.18 pagi).

Perkembangan terkini, dipercayai, pesawat itu berada di dasar laut, sebabnya SAR Indonesia telah ternampak dua kesan tompokan minyak di laut. Namun, tiada kepastian, apakah tompokan minyak itu berasal daripada Airbus A320-200 QZ8501 persawat yang hilang laluan Surabaya Singapura.

Kata Pakteh...!!

Posted: 29 Dec 2014 01:06 PM PST

Kata Pakteh...!!


Semoga tabah menghadapi ujian

Posted: 28 Dec 2014 05:10 PM PST

Penghujung 2014 ditutup dengan pelbagai peristiwa pilu seolah-olah ingin mengambarkan betapa sepanjang 2014....rakyat Malaysia hanya perlu mengalami rasa sedih, perlu terus dihidangkan dengan kisah yang membuatkan sang pemimpin tidak lena tidur dan rakyat marhain tercari-cari sebab musabab punca kepada segala yang berlaku. 

Pakteh bersimpati dengan semua mangsa banjir yang berlaku di seluruh negara. Tidak ada sedetik niat untuk menjadi keybord warrior apatah lagi...hanya mampu melihat dari jauh penderitaan mereka. 

Cuma......sejak beberapa hari lalu.....timbul persoalan.......mengapa hanya kedengaran komen, komplen, tidak puas hati dan sumpah seranah kepada kerajaan datangnya dari Kelantan?. 
Pakteh akui....Kelantan teruk dilanda banjir.....ada kemalangan jiwa, ada rumah rosak, ada kereta tersadai dan ada premis perniagaan tenggelam. Namun apakah di Terengganu, Pahang, Johor, Kedah, Perlis dan Perak tidak mengalami nasib yang sama?. Nasibnya sama cuma di Kelantan lebih teruk dan ramai mangsanya. 

Sehingga pagi ini....setiap tindakan kerajaan pusat terus dipersoalkan....kadang-kadang terasa seperti Pakteh hilang rasa simpati dengan segelintir mereka yang tidak punya rasa syukur sebegini. Jika penduduk negeri lain boleh bersabar dan melalui petaka ini dengan seadanya....mengapa di Kelantan, penduduknya merasa terlalu hebat sehingga segala-galanya dipertikaikan. Pakteh mohon maaf kepada rakyat Kelantan, tulisan ini hanya untuk segelintir yang tidak tahu rasa syukur. Atau........sebenarnya....segala adu domba dan cercaan malah fitnah itu datangnya dari penfitnah tegar kumpulan tertentu?. Telah terbukti beberapa dakwaan di FB sebenarnya hanya berita palsu yang menyusahkan seluruh jentera penyelamat. 

Namun ada juga kisah benar yang kadangkala diletakkan di wall FB tanpa ada sebarang niat terselindung namun diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk menyalahkan kerajaan. 

Sebaiknya......ketika tragedi buruk melanda negara, kita bersatu hati menyokong setiap tindakan pemimpin. DS Najib dan TS Muhyiddin diharapkan terus diberi kekuatan untuk mengaharungi ujian kali ini. 

Semoga kita lebih tabah dan berdoalah agar bencana ini cepat berlalu.

* Semoga Pesawar Air Asia Indonesia cepat ditemui.....Tragedi pesawat ke 3 untuk Malaysia dan ini menjadi sejarah hitam yang takkan dilupakan buat selama-lamanya.

p/s: PR hanya tahu menangguk di air keruh. 

Duke of UMNO

Posted: 29 Dec 2014 01:02 PM PST

Duke of UMNO


SUBHANALLAH..!!! INI RAHSIA HIKMAH DI SEBALIK BANJIR KALI INI?

Posted: 29 Dec 2014 05:10 AM PST


Nampaknya meskipun Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan para pemimpin menasihatkan pengguna laman sosial supaya memeriksa kesahihan maklumat sebelum disebar, namun gesaan itu tetap enggan dipeduli.
Walaupun nasihat berkenaan sejajar dengan ajaran agama Islam demi mencegah kekeliruan di kalangan rakyat dengan unsur fitnah dan tohmahan yang lebih besar dosanya dari dosa membunuh, namun ia tetap tidak dipedulikan.

Mungkinkah para pengguna laman sosial di Malaysia pada zaman ini lebih suka pada fitnah dan gemar menyebarkan suatu tohmahan tanpa usul periksa?
 

PEJUANG BANGSA

Posted: 29 Dec 2014 11:13 AM PST

PEJUANG BANGSA


AL KISAH VETERAN DAP GILA PUBLISITI MURAHAN TURUN BANJIR DI KELANTAN

Posted: 29 Dec 2014 11:00 AM PST


ABANG MAT TURUN MAIN AIR BANJIR KE MISI BANTUAN KEMANUSIAAN ??

Posted: 29 Dec 2014 10:00 AM PST


Aksi abang kesayanganya Lim Guan Eng membantu mangsa banjir  di Kelantan . Apasal rendah sangat bila nak meredah air tu ??

Biar gambar ini berbicara .........




BENCANA RIBUT PULAK MEMBADAI P.PINANG , KETUA MENTERI MASIH LAGI DI PARIS ?? @Rrafizal @dza

Posted: 29 Dec 2014 09:12 AM PST


Malam tadi ribut kuat melanda P.Pinang terutama di kawasan Balik Pulau hingga menyebabkan bumbung rumah tercabut & pokok tumbang menghempa kereta.

Malah tindakan cepat Adun BN Teluk Bahang membuka pusat operasi bencana menampakkan keprihatinan dan alert  kepada  rakyat yang terlibat dalam insiden ini



Selain itu, YB Adun Pulau Betong juga  turut sama bergegas ke tempat kesan daripada ribut selepas mendapat berita . 





Persoalannya , di mana Ketua Menteri P.Pinang Guan Eng  selaku pemimpin utama negeri ini ?? 

Tak balik lagi ke dari PARIS ??  Negeri dak kena bencana ribut pun boleh masih tak puas lagi  naik first class Eurostar ???

Nampak jelas pembangkang bila rakyat susah tak peduli pun ..parti BN juga yang dimaki ini juga tempat bergantung harap ..



BALIK PULAU: Seorang lelaki cedera apabila kereta dipandunya dihempap pokok tumbang, manakala beberapa rumah dilapor mengalami kerosakan selepas beberapa kawasan sekitar daerah ini dilanda ribut, sebentar tadi.
Lelaki disyaki berusia lingkungan 30-an itu dikejarkan ke Hospital Balik Pulau untuk rawatan lanjut, bagaimanapun status kecederaan dialami mangsa tidak dapat dipastikan.klik di sini


SELAMAT MALAM TUAN.

UNTUK MAKLUMAN,
KEJADIAN POKOK TUMBANG DI KAWASAN BALIK PULAU, BARAT DAYA, P.PINANG.

01.     PADA 292300 HRS CCC PG TERIMA MAKLUMAN DARIPADA DCC B/DAYA BERITAHU BERMULA DARI JAM L/KURANG 2030 HRS 29/12/2014 HINGGA JAM 2300 HRS 29/12/2014 SEBANYAK (9) KEJADIAN POKOK TUMBANG DAN (1) KABEL ELEKTRIK TERPUTUS DILAPORKAN.

LOKASI POKOK TUMBANG SEBAGAIMANA BERIKUT:

1) JALAN TUN SARDON - 3 KEJADIAN
2) JALAN SUNGAI PINANG - 1 KEJADIAN
3) JALAN PONDOK UPEH - 2 KEJADIAN
4) JALAN TITI TERAS - 1 KEJADIAN
5) LINTANG POKOK UPEH - 1 KEJADIAN
6) JALAN SUNGAI PINANG - 1 KEJADIAN DAN KABEL ELEKTRIK TERPUTUS.

02.     DALAM PADA ITU, SEBUAH M/KAR ROSAK AKIBAT KEJADIAN INI DI JALAN TUN SAADON (PERMANDANGAN INDAH) DAN MENYEBABKAN KECEDERAAN KEPADA 1 (L) CINA. BUTIR-BUTIR MANGSA MASIH BELUM DIPEROLEHI DAN MANGSA TELAH DIHANTAR KE HOSPITAL BALIK PULAU UNTUK RAWATAN. KECEDERAAN MANGSA JUGA BELUM DAPAT DIPASTIKAN LAGI.

03.    KERJA-KERJA PEMBERSIHAN TELAH DIJALANKAN.
SEHINGGA KINI, DIFAHAMKAN ANGIN MASIH BERTIUP KENCANG DI BALIK PULAU DAERAH BARAT DAYA.

SEKIAN UNTUK MAKLUMAN AWAL TUAN.



RATU DAP MELAYU AMBIL KESEMPATAN BANJIR UNTUK CARI PUBLISITI ?

Posted: 28 Dec 2014 10:36 PM PST






Pelayar media sosial menganggap kehadiran bekas calon DAP PRK Teluk Intan, Dyana Sofya ke Pantai Timur sebagai sekadar mahu mencari publisiti murahan.

Disaat pemimpin politik lain berlumba-lumba untuk membantu mangsa banjir, Dyana serta rakan-rakan beliau hanya sibuk bergambar untuk dimuat naik ke laman sosial.

Ramai mennyifatkan tindakan Dyana serta rakan-rakannya tersebut jelas menunjukkan mereka hanya mahu menaikkan populariti diri serta parti pembangkang dengan mempergunakan keadaan banjir. - Utaranews.com

MP BN MACHANG KECEWA BERAS DIAGIHNYA JADI MANGSA FITNAH MACAI PAS !

Posted: 28 Dec 2014 06:00 PM PST



Ahli Parlimen Machang, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub kecewa dengan sikap penyokong parti tertentu yang memfitnah beliau kononnya lambat mengagihkan beras kepada mangsa banjir kerana mahu meletak logo Barisan Nasional dan muka beliau terlebih dahulu di setiap kampit beras.
IMG-20141228-WA0123
Menurut Ahmad Jazlan, beras yang dihantar merupakan stok sedia ada yang beliau simpan yang memang beliau sediakan sejak selepas menang pilihan raya bagi urusan sedekah dan hadiah kepada penduduk kawasannya yang memerlukan.
"Niat saya ikhlas, apabila ada bencana seperti ini saya gunakan apa sahaja stok yang ada untuk memberi bantuan ke tempat-tempat yang boleh dihantar. Saya tidak ada niat langsung untuk ambil kesempatan masa banjir seperti ini untuk dapat 'laba politik'."
Screenshot_2014-12-28-19-34-21

FB PAGES SUKAN STAR TV MELAMPAU, SEBAR FITNAH LUAHAN TENTERA BERTUGAS BANJIR ! #Pray4PantaiTimur

Posted: 28 Dec 2014 04:30 PM PST


Portal MYKMU menerima banyak rungutan dan memohon Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) mengambil tindakan Facebook PAGE Sukan Star TV menyiarkan satu tulisan yang memfitnah bahawa kerajaan tidak membenarkan askar wataniah mengambil bahagian membantu mangsa banjir di Kuala Krai, Kelantan.
Kebanyakan komen meminta SKMM bekerjasama dengan Facebook menutup laman terbabit memandangkan ia mempunyai begitu ramai pembaca tetapi menyebarkan maklumat secara semberono dan boleh menimbulkan kekacauan di kalangan rakyat.
starsukan2
Rintitan seorang tentera di kuala krai : kami tahu kalian memerlukan kami,kami tahu kalian menangs kelaparan ,kesejukan,ketakutan, tapi kami tak punya kuasa untuk buat sewenangnya, salah disisi undang2 mahkmah tentera wahai saudara sesislam ku. Kami menangs mengenangkan kalian disana.
Kami sudah siap sdia untk gempur bila diberi arhan, tpi kami cuma wataniah,kami bkn brigged,tntra darat ,kerahan ataupun askr melyu. Wahai PM , isthrkn lah darurat, kami siap untk keluar dgn alatn kami, kami siap untk meredah arus. Tapi mengpa smpai skg belum diisthrkn ? PM tkot duit hbis ? pm xkesah tntg nyawa rakyt ? Pm ,bukak mata anda , lhat lah bumi kelantan, lumpuh sepenuhnya.
Adkh pm xpunya hati perut melhat byi brgelimpgn? Melht nenek disana sini dgn kembung stiap tbuh? Kmi d kuala krai sayu melht nsib saudara kami. Rumah cuma tnggl tapak, kereta smua ke sungai, bgai dimedan perang. Kami pernh ke lahad datu saat brlaku pencrbohn,tp tdk steruk ini.
Mana ksh PM kpda rakyat . Ini saudara kita, !!! Mengpa perlu smbyikn tntg kmatian d kuala krai? Tkot ? Ini benar. Mayat ditemui di rumah. !! Di bkit , kanak2 mati kelaparan ! Ada yg mati dipatuk ular namun krna tiada jaln keluar untk dibwa kehosptl !! Msh belum ckup ? Mash belum smpai tahap darurat ? Ini PM ke apa ? Tak punya nurani !
Kami tentra blajar erti kekerasan,kami diajar untk tidak brbelas kasihan !!! Tp airmata kami tumpah melhat saudara kami. !!! Kami cuma mampu doakan kelantan cepat pulih ,dan kami akan ingat tragedi ini dan jasa PM buat kami !!
Pengendali FB terbabit yang mempunyai lebih 1 juta Likes tidak memadamkan artikel tersebut sungguhpun ditegur oleh sebahagian pembacanya.
Mereka juga mahu pengendali laman tersebut didakwa kerana menyebarkan berita palsu dan cuba mencetuskan kekacauan serta menimbulkan kebencian rakyat kepada kerajaan.
Tulisan yang mengaku dari askar wataniah itu bukan sahaja tidak dibuktikan ketulenannya malah bertentangan dengan kenyataan Angkatan Tentera Malaysia bahawa mereka telah mengerahkan pelbagai aset dan pasukan termasuk Wataniah bagi membantu banjir kali ini
sumber : mykmu.net 

IPOHMALAY

Posted: 29 Dec 2014 09:44 AM PST

IPOHMALAY


Ribut tropika Jangmi diunjur menuju Kelantan

Posted: 29 Dec 2014 03:45 AM PST



Ketika ini unjuran komputer analisis Weather Underground menunjukkan Ribut Tropika Jangmi diramal menuju ke negeri Kelantan.

Tempoh ketibaan dijangka dalam masa 7 hari dengan situasi ribut tropika itu telah turun kategori kepada depresi tropika.

Walaubagaimanapun, unjuran ini mampu berubah dari masa ke semasa.

Ribut tropika Jangmi ini terbentuk di penghujung Disember di mana pergerakan sebarang ribut tropika atau taufan di Pasifik Barat pada waktu begini, adalah arah barat.
Ini bermakna depresi tropika yang terjadi di selatan Filipina, kira-kira 1500 km sebelah barat tempat kebiasaannya taufan yang selalu menerjang Filipina mula terbentuk ini, mampu untuk melalui Laut China Selatan untuk sampai ke Semenanjung di samping memberi kesan kepada negeri Sabah sendiri.

Namun, unjuran 5 hari yang dibuat oleh Weather Underground ini tidak meramalkan ribut kategori ini untuk meningkat kepada kategori taufan memandangkan suhu air laut yang sejuk di Laut China Selatan tidak membantu menjadikan ribut tropika ini memburuk kepada taufan atau taufan-super.

Walaubagaimanapun, pemantauan berterusan perlu dilakukan.

Ribut Tropika Jangmi dijangka masuk perairan Malaysia

Posted: 28 Dec 2014 08:16 PM PST

Depresi tropika yang belum diberi nama semalam kini telah dinamakan Jangmi setelah ia dinaikkan kategori kepada ribut tropika.

Ribut tropika Jangmi ini terbentuk di penghujung Disember di mana pergerakan sebarang ribut tropika atau taufan di Pasifik Barat pada waktu begini, adalah arah barat.

Ini bermakna depresi tropika yang terjadi di selatan Filipina, kira-kira 1500 km sebelah barat tempat kebiasaannya taufan yang selalu menerjang Filipina mula terbentuk ini, mampu untuk melalui Laut China Selatan untuk sampai ke Semenanjung di samping memberi kesan kepada negeri Sabah sendiri.

Namun, unjuran 5 hari yang dibuat oleh Weather Underground ini tidak meramalkan ribut kategori ini untuk meningkat kepada kategori taufan memandangkan suhu air laut yang sejuk di Laut China Selatan tidak membantu menjadikan ribut tropika ini memburuk kepada taufan atau taufan-super.


Walaubagaimanapun, pemantauan berterusan perlu dilakukan.





Pesawat QZ8501 didakwa mungkin dipanah petir dengan pendaratan atas air yang gagal menyelamatkan

Posted: 28 Dec 2014 02:51 PM PST

Pakar penerbangan mendakwa bahawa pesawat QZ8501 telah dipanah petir. Turut dipertunjukkan ialah kejadian petir pada saat pesawat tersebut melintasi cuaca buruk di perairan Selat Karimata.

Mereka juga membuat andaian bahawa peluang untuk melihat penumpang terselamat andai berlaku pendaratan atas air adalah tidak memihak kepada para pengharap.

Jika pendaratan tersebut telah berlaku sekalipun, mereka amat yakin bahawa ia gagal menyelamatkan nyawa penumpang dan krew.


Aviation expert: Prognosis for missing passengers is 'not good'


Storm: Lightning is shown in the plane's flight path

An aviation expert has suggested that the prognosis for those onboard missing AirAsia flight QZ8501 is 'not good.'
David Learmount, operations and safety editor of Flight Global, said pilots routinely request diversions when faced with storms.
He said: "Storms can be very, very powerful indeed and rip a medium-sized aeroplane completely apart, that's why a pilot will routinely ask to divert around them.
"The plane could not still be airborne - it was a short-haul flight, there would be no fuel for staying in the air for quite as long as this."
He suggested it was unlikely those on board would have survived a sea landing, the Telegraph reports.
"I think the prognosis is not good," he said.

Pesawat QZ8501 dikatakan terbang terlalu perlahan sebelum hilang

Posted: 28 Dec 2014 11:39 AM PST



Pakar penerbangan berkata pesawat Air Asia Indonesia QZ8501 dari Surabaya ke Singapura yang hilang pagi semalam telah terbang pada kelajuan 100 knot atau 185 km/j, satu catatan kelajuan yang rendah dari sepatutnya sebelum ia hilang.

Geoffrey Thomas dari airlineratings.com memberitahu BBC bahawa data yang dicatatkan oleh radar menunjukkan pesawat terbang pada kelajuan 353 knot (653 km/j). Dia menambah bahawa walaupun ianya sekadar spekulasi, adalah mungkin untuk juruterbang kehilangan data kelajuan jika alat tiub pitot yang mengukur halaju dalam udara, membeku.

Hal ini terjadi pada pesawat Air France Airbus 330 yang terjunam ke Lautan Atlantik pada tahun 2009.

A flights expert said the missingAirAsia plane was flying 100 knots (nautical miles per hour) slower than it should have been when it vanished.
Geoffrey Thomas, of airlineratings.com, told the BBC that radar plots showed the plane was flying at 353 knots.
Thomas said that although it was only speculation, it was possible the pilots may have lost air speed data because pitot tube instruments (which measure air speed) may have become iced up.
This is what is thought to have had happened when an Air France Airbus A330 crashed over the Atlantic Ocean in 2009, the BBC reports.
AirAsia group has had no previous fatal accidents involving its aircraft.

Comments (0)