Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:48 PG

sumber :-
Barisan Nasional

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 25 Nov 2014 05:03 AM PST

bumiyang


DAP Mula Tunjuk Belang???

Posted: 24 Nov 2014 09:12 PM PST

Azmin ni MB Selangor Atau Juara Maharaja Lawak 2014???

Posted: 23 Nov 2014 07:00 AM PST

tunku

Posted: 25 Nov 2014 04:00 AM PST

tunku


Selangor BN reps reject RM200,000 allocation

Posted: 24 Nov 2014 11:38 PM PST

Selangor's Barisan Nasional assemblymen have unanimously rejected the RM200,000 allocated to them under Mentri Besar Azmin Ali's 2015 budget.

Selangor Opposition leader Datuk Shamsudin Lias said the 12 Barisan assemblymen had declined the allocation because the quantum did not reflect fair play.

According to him a bigger allocation had been given to constituency coordinators from Pakatan Rakyat.

Pakatan coordinators appointed to oversee constituencies helmed by the Opposition have been given an allocation of RM700,000.

"We are elected representatives voted in by the people whilst the coordinators are not.
"It is not fair that they get a bigger allocation than us,'' Shamsudin told a press conference after debating the budget at the Selangor legislative assembly Tuesday.

Shamsudin also urged Azmin to do away with the state economic advisor's post which is being held by PKR advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Shamsudin said the position was redundant as there wasn't a need to have an economic advisor in Selangor.

Government to intervene if global oil prices rise too high

Posted: 24 Nov 2014 06:55 PM PST

The Government will intervene if global crude oil prices rise too high to cushion the impact on RON95 petrol and diesel, said Deputy Finance Minister Datuk Chua Tee Yong.

"However, the intervention mechanism has not been finalised yet and the evaluation process undertaken by the Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry is still ongoing," he told a press conference after delivering his keynote address at the 19th Malaysian Capital Market Summit here yesterday.

Chua said the Government's move to let market forces determine fuel prices via a managed float system was to let consumers enjoy the current downtrend in global oil prices.

The managed float mechanism, to commence on Dec 1 as announced last Friday, supercedes the Government's initial plan for an income-tiered fuel subsidy.

"With the current low oil prices, not announcing the float means the Government has to impose tax on petrol. This is not what we want to achieve," Chua said.

In making a comparison, he said neighbouring Indonesia had priced the lower grade RON88 petrol at RM2.35 a litre, while the premium RON92 and RON95 were at about RM2.70 and RM3.20 respectively – substantially higher than in Malaysia due to taxes.

He believed that in the short term, there should not be any increase in global oil prices given that the Organisation of Petroleum Exporting Countries had also not indicated any reduction in exports.

"We will continue to monitor these developments to ensure the floating of fuel prices will not be an extra burden to the people. The Government has allocated a subsidy budget of about RM37bil for next year.

Aspirasi Bangsa

Posted: 25 Nov 2014 01:40 AM PST

Aspirasi Bangsa


Walaupun lakonan Azmin Ali tetap berbangga

Posted: 25 Nov 2014 12:26 AM PST

Taipingmali (tm)

Posted: 25 Nov 2014 01:26 AM PST

Taipingmali (tm)


SIDANG AKHBAR PERLANCARAN TUBE

Posted: 25 Nov 2014 01:02 AM PST

Anwar Ibrahim meraban di TEDxGeorgetown

Posted: 24 Nov 2014 04:49 PM PST





Hahahahaha! Ingat hebat sangat tempat yang dia pergi bercakap...rupa-rupa cokia ..kalau nak bercakap macam tu kat Malaysia pun banyak tempat dia boleh bercakap, antaranya ialah toastmaster club Malaysia.

Di sana Anwar berkongsi pentas dengan seorang Gay yang berkongsi pengalamannya. Pada malam Anwar bercakap pada 15 November lalu, terdapat 12 speaker termasuk beliau.

Kehadiran pada malam itu mengikut penganjur hanyalah untuk 1500 orang tetapi yang hadir tak lah ramai.

Anwar dok bercakap pun dok merepek tentang zaman kegemilangan zaman dia jadi menteri kewangan dan kisah dia yang kononnya rajin membaca banyak buku dan berterima kasih kepada orang yang bagi buku semasa beliau dalam penjara. Juga menceritakan tentang lagu-lagu orang putih yang dia dok menyanyi. Gila sungguh lah hang ni.

Dok tunjuk dia menang undi popular, dok tunjuk dia hebat,







Jangan Percaya 100% Kenyataan Pembangkang Di Media Sosial:- Veeran Muniandy

Posted: 24 Nov 2014 03:49 PM PST

Pelan Tindakan Pembangunan di Cameron Highlands Perlu Dikaji Semula- Muh...

Posted: 24 Nov 2014 04:46 AM PST

sekupangdua

Posted: 24 Nov 2014 11:49 PM PST

sekupangdua


PIALA PIDATO PRESIDEN UMNO... AZMI ISMAIL PILIHAN TEMAN!

Posted: 24 Nov 2014 07:50 AM PST

Kebiasaan nya teman tak berapa ghairah untuk hadir setiap hari pertama Perhimpunan Agung UMNO. Lewat tengahari barulah teman bergegas ke PWTC untuk turut bersama ribuan yg hadir ke perhimpunan keramat bangsa Melayu oleh UMNO. Tak banyak aktiviti segar dipagi hari mula PAU sebaliknya mula panas bila tengahari dimana PWTC akan dibanjiri bangsa Melayu yg dilihat masih bersatu dengan perjuangan Bangsa, Agama untuk  negara.

Ini juga kali pertama teman sampai awal sehari sebelum... semuanya kerana mahu melihat sahabat teman Azmi Ismail yg  bertanding akhir Pidato piala presiden esok jam 8.30 pagi di dewan Merdeka PWTC. Tak ada bau bacang atau soreh-soreh dengan dia pun... tapi semuanya terpanggil kerana mata dan hati yg mendesak. Terasa bagai sejarah kepuasan melihat aksi beliau yg sangat teman gemarkan.

Azmi Ismail punya low profil, dari segi sahabat akrabnya tiada kasta atau pun tembok darjat. Sesiapa sahaja menkadi sahabatnya tetap sama sekali pun menteri tidak dibezakan. Sehingga kini dia masih ungkapkan ayat ' Miker jugak guru teman!' Baginya apa sahaja teguran sahabat menjadi petunjuk dan panduan baginya. Masih ingat apa saja yg kita beri setiap keramat kata... apa saja yg baik bukan sebelah telinga dia mendengar sebaliknya selagi ada aura yg boleh digunakan akan ditafsirkan nya dihati dan disimpan kedalam kotak  fikirannya.. baginya segala baik maupun burok adalah ilmu panduan pedoman.

Pernah juga teman persoalkan... jika yg baik tentulah boleh diambil kira sebagai ilmu bagaimana pula yg dangkal bin binggung...  apa pulak faedahnnya? Jawabnya tidak terfikir akal selama teman mencari jawabnya... 'sekali pun jawabnya memang bodoh dan tidak ada nilai tetapi pengajaran nya yg boleh kita iktibarkan sebagai panduan dan peringatan kita supaya tidak khilaf bagi kita...'

Apa pun pada aku dan khabarnya ramai lagi yg akan bergerak subuh hari dari kampung  hanyalah kerana mahu melihat bakal juara... bagi teman dia tetap juara sekali pun dibelakang johan yg diumumkan. In sya Allah teman peminat nombor satu. Azmi Ismail... semoga berjaya... bravo yop...

The Unspinners

Posted: 24 Nov 2014 11:38 PM PST

The Unspinners


Bila dikata Parti Ajaran Sesat marah TAPI ...

Posted: 24 Nov 2014 09:00 PM PST


... PAS boleh pertahankan NGO bawa ajaran sesat?

Bila abang dapat, tak pulak Mahfuz tuduh kroni UMNO atau Mukhriz

Posted: 24 Nov 2014 07:00 PM PST


Mahfuz Omar suka timbulkan isu kroni di Dewan Rakyat atau terbuka pada awam. Sering kali, tuduhan yang dilakukan adalah salah dan fakta tiada. Namun dia tetap menuduh dengan cara menimbulkan persoalan.

Sekarang ni Dato Mukhriz telah dedahkan abang Mahfuz dapat kontrak kerajaan negeri. Adakah dia akan kata abangnya kroni

Air percuma sudah silap, Wifi percuma pun bakal silap

Posted: 24 Nov 2014 04:56 PM PST


BN dah cakap, kini DAP yang akui program air percuma tidak bijak. Kini nak bina Wifi ... Wifi hebat bagus ke untuk industri luar bandar?

Dengan defisit RM2.3 billion, bolehkah laksanakan? Mana nak beli aset air lagi ...


Tujuannya untuk kasi kontrak pada kawan-kawan, dan penggunaan politik.

CAA tiada hak melombong di Bukit Besi

Posted: 24 Nov 2014 06:30 AM PST


Semua ni pembohongan PAS yg salahguna nama Tun Dr Mahathir dan reka laporan Msia Insider.

Disokong dgn laporan Malay Mail Online.


Biasalah PasPissPus ... pakai kopiah, perangai ikut setan.




Tutup kilang carlsberg, dan henti jualan beer di shah alam dulu

Posted: 24 Nov 2014 04:31 AM PST


Parti cacamarba tapi nak buat isu gini. Kilang carlsberg tak blh tutup. Malah beer mula dijual zaman pentadbiran PAS di Selangor.

Manskala pelan hudud di kelantan tu tak akan jadi punya.

Jangan nak pelabur asing sampai rumah hanya mampu tengok

Posted: 24 Nov 2014 02:32 AM PST


Masaalah perumahan pengundi Melayu bandar

Posted: 24 Nov 2014 12:34 AM PST










Adakah penyelesaiannya satu lagi forum, seminar dan kongres?


Pastinya bukan ....




DARUL EHSAN TODAY

Posted: 24 Nov 2014 11:22 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


Pesanan NGO Melayu, "Dengar Suara Bumiputra, Kerana Kami Kaum Majoriti"

Posted: 24 Nov 2014 06:00 PM PST


"In the context of our country, the public is 67 per cent Bumiputera. So you have to listen to the majority first, only then you consider the other groups. That is how democracy goes," Perkasa president Datuk Ibrahim Ali told reporters. berita selanjutnya klik sini

Kepada perwakilan UMNO saya ucapkan "Selamat Bersidang"

Panglima Perang Cyber

Posted: 24 Nov 2014 11:22 PM PST

Panglima Perang Cyber


Video: Pemilik Restoran Ali Maju Mohon Maaf, Pecat Pekerja Pengotor | Suara TV

Posted: 24 Nov 2014 05:42 AM PST


Ali Maju

Kuala Lumpur – Pemilik rangkaian restoran Ali Maju, Datuk Jawahar Ali Taib Khan melahirkan rasa kesal dengan tindakan pekerja restorannya yang melanggar etika kebersihan sehingga menimbulkan rasa kurang senang masyarakat.

Menurut Jawahar, beliau mengakui kesilapan pekerja tersebut yang dilakukan di permis restoran Ali Maju cawangan Keramat Permai Setiawangsa dan menzahirkan permohonan maaf secara terbuka atas tindakannya yang mengunakan mop lantai untuk membersihkan meja.

"Saya akui kesilapan itu dan ingin memohon maaf (namun) saya ingin menafikan sekeras-kerasnya dakwaan yang mengatakan meja tersebut digunakan untuk menyediakan atau memasak roti canai.

"Meja tersebut hanya digunakan untuk meletakkan hidangan tomyam yang telah siap dimasak" katanya ketika ditemui SuaraTV sebentar tadi.

Ekoran penyebaran rakaman video tersebut, beliau telah datang ke permis terbabit untuk melakukan siasatan.

Menurut pekerja terbabit ia dilakukan secara spontan kerana meja yang digunakan untuk meletakkan hidangan tomyan itu terlalu kotor.

Menurutnya lagi walau apapun alasan yang diberikan pekerja tersebut, dia secara jelas telah melanggar etika pekerjaan yang ditetapkan dan tindakan telah diambil terhadapnya.

"Walau apapun alasan yang diberikan, saya tidak boleh bertolak ansur (dalam isu ini) kerana ia juga merupakan sebagai pengajaran kepada para pekerja yang lain.

"Saya telah bertindak memberhentikan pekerja terbabit dan mengusirnya demi untuk kebaikan bersama" katanya lagi.

Masyarakat dan penguna media sosial sebelum ini gempar dengan pendedahan Suara TV berhubung tindakan seorang pekerja restoran yang mengunakan mop lantai untuk membersihkan meja.

Jawahar turut menjelaskan beliau amat menitik-beratkan soal kebersihan di semua rangkaian restoran miliknya khususnya bilik air.

"Insyallah saya boleh beri jaminan, kami cukup praktikal dan prihatin (dalam soal kebersihan).

"Kerana (saya berpegang pada prinsip) saya tidak akan menghidangkan makanan yang saya sendiri tidak boleh menjamahnya tambahan pula agama kita (Islam) amat menekankan konsep kebersihan" ujarnya lagi.

http://www.suara.tv/2014/11/24/video-pemilik-restoran-ali-maju-mohon-maaf-pecat-pekerja-pengotor/


Sent from my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 24 Nov 2014 11:14 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


LGBT ADALAH ETIKA KATA ANWAR

Posted: 24 Nov 2014 07:42 PM PST




Sebuah organisasi bebas dengan idea baharu dan segar, TEDx Universiti Gerogetown, universiti Jesuits yang terbesar di Amerika Syarikat mengiktiraf LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender)
Thomas Lloyd, pelajar di STIA: Sains, Teknologi & Hal Ehwal Antarabangsa, School of Foreign Service, Universiti Georgetown diberi penghormatan berucap dalam program TEDx untuk meluahkan kebangaannya sebagai seorang gay.
Sejak dua tahun lalu Thomas telah berkhidmat sebagai Presiden GUPride, kumpulan pelajar LGBTQ (Lesbian, Gay, Biseksual, Transgender dan Queer) Universiti Georgetown, satu-satunya kumpulan LGBT di sebuah sekolah Katolik di negara itu.
Thomas juga telah menjadi RA di Georgetown selama dua tahun, menulis kolum tetap di The Hoya, media LGBT GUPride.
The hoya.com, 18 November melaporkan selain Thomas, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga diberi peluang berucap di TEDx.
"Saya rasa sebab untuk demokrasi, kebebasan, keadilan, bukan prinsip teori. Ia adalah isu kesalahan, isu sabitan keberanian, kebahagiaan tujuan. Ia adalah kepercayaan dan nilai-nilai. Ia adalah etika. Ia adalah prinsip iaitu anda tidak boleh berkompromi dengannya," kenyataan Anwar dipetik.

PAS BARU BY MUJAHID YUSUF RAWA

Posted: 24 Nov 2014 04:00 PM PST

'Menuju PAS baru' gagasan idea Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mungkin menjadi realiti pada suatu hari nanti kata Zulkifli Sulong.
Zulkifli yang juga bekas Ketua Pengarang Harakahdaily berkata demikian ketika membuat kata-kata aluan dalam buku bertajuk "Menuju PAS Baru: Krisis, Peluang dan Dinamisme" Mujahid Yusof Rawa, terbitan The Malaysian Insider (2010).
"Masa yang akan menentukannya," kata Zulkifli.
Kenyataan penuh Zulkifli dalam buku tersebut :
Saya mula mengenali Dr Mujahid Yusof ketika kami bersama-sama mewakili NGO di Malaysia dalam persidangan Belia Islam Asian di Jakarta, Indonesia pada pertengahan tahun 1990an lalu. Dalam persidangan itu, Mujahid telah dipilih sebagai salah seorang moderator dalam bengkel yang diadakan. Kebetulannya bengkel itu adalah mengenai media. Sebagai pengamal media, saya antara peserta yang aktif memberikan pandangan dalam bengkel yang dipengerusikan oleh Mujahid itu.
Sejak itu, selepas pulang ke Malaysia kami menjadi rapat. Hubungan kami tambah erat apabila Mujahid dilantik sebagai Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS. Lajnah yang asalnya tidaklah penting mana, telah menjadi satu entiti yang sangat penting dalam PAS.
Sejak sekian lama, PAS berusaha untuk memecahkan temboknya dengan orang bukan Islam sama ada Cina atau India. Ia bermula sejak pertengahan tahun 1980an lagi apabila CCC dibentuk. Namun, singkatan ini benar-benar membawa nasib tidak baik sebagaimana maksud CCC dalam bahasa Mandarin itu sendiri iaitu mati-mati-mati. CCC mati begitu sahaja.
Apabila Mujahid dilantik menjadi Pengerusi lajnah atau biro Perpaduan Nasional ini, beliau telah berjaya membentuk satu struktur organisasi yang baik dalam menghubungkan PAS dengan orang Cina dan India. Kemuncak dari hubungan baik inilah lahirnya apa yang dinamakan sebagai Kelab Penyokong PAS (KPP) menjelang pilihan raya 2008. Apabila Hindraf terbentuk dan orang India bangkit menentang BN, KPP telah berjaya membina tapak yang baik untuk mereka aktif menyokong PAS dalam pilihan raya umum 2008.
Begitu juga orang Cina. Mereka bersama-sama menyokong PAS dalam pilihan raya tersebut dan menghasilkan lima negeri untuk Pakatan Rakyat yang di dalamnya adalah PAS. Ekoran perkembangan baik itu, Mujahid sekali lagi bertindak mengikat para penyokong PAS ini dengan membawa mereka terus menjadi ahli PAS melalui Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). Ia berlaku dalam bulan Mei 2010. Dalam muktamar PAS ke 56 di Kota Bharu Jun 2010, DHPP mula menghantar perwakilannya.
Inilah sebenarnya kelebihan Mujahid. Beliau berjaya mencipta organisasi dan struktur sebenarnya. Bukan sekadar membawa orang menyokong PAS tetapi berjaya membina struktur untuk mereka bergerak secara berperlembagaan. Melalui buku ini, Mujahid terus berteori tentang struktur kepimpinan PAS.
Apa yang beliau tulis ini bukan berdasarkan pengalaman peribadi beliau semata-mata tetapi berdasarkan pengalaman dan ilmu yang beliau timba dari ayahnya Allahyarham Yusof Rawa, bekas presiden dan mursyidul am PAS. Buku ini juga adalah hasil kajian Mujahid melalui tesis PhD yang beliau buat. Kajian beliau adalah tentang organisasi PAS itu sendiri. Melalui pengamatan dan kajian beliaulah terhasilnya teori lekuk dalam perubahan kepimpinan dalam PAS.
Tulisan Mujahid ini mungkin sensitif bagi sesetengah orang. Tetapi dengan latar belakang akademik beliau (ijazah pertama dalam pengajian Islam dari universiti di Mesir dan PhD dalam bidang pengurusan organisasi dari universiti tempatan) agak sukar mana-mana penentang teori ini untuk menolak mentah-mentah pandangan Mujahid ini.
Pendek kata, Mujahid adalah hasil dari penegasan yang dibuat oleh presiden PAS yang paling dihormati, Datuk Fadzil Mohd Noor. Ketika hayatnya, ketika dilihat berlakunya pertembungan antara ulama dan profesional dalam PAS, Ustaz Fadzil telah datang dengan penegasan, apa yang perlu dibuat oleh PAS adalah mengulamakan profesional dan memprofesionalkan ulama.
Mujahid adalah salah seorang yang lahir dari penegasan Ustaz Fadzil ini. Kini Mujahid datang dengan teori kepimpinan baru PAS selepas dua lekuk berlalu. Persoalannya adalah apakah kepimpinan PAS yang ada sekarang akan membuka laluan untuk lekuk baru ini atau berlakunya resistan dan akhirnya perubahan akan berlaku dalam suasana yang tidak enak.
Masa yang akan menentukannya.
Zulkifli Sulong.

Belantan

Posted: 24 Nov 2014 11:10 PM PST

Belantan


Perwakilan kritik Guan Eng beli Mercedes-Benz?

Posted: 24 Nov 2014 09:30 PM PST


BUKIT MERTAJAM 23 Nov. – Konvensyen Tahunan DAP Pulau Pinang di sini hari ini dikejutkan oleh seorang perwakilan yang secara terbuka dalam perbahasannya mengkritik parti tersebut.

Perwakilan Chai Leng Park, Seberang Perai, Shamsher Singh Thind mempertikaikan tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, yang membeli kereta mewah sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri bagi menggantikan kereta terdahulu yang masih elok.

Katanya, Lim yang juga Setiausaha Agung parti itu telah mengkritik kerajaan negeri Terengganu yang membeli kereta Mercedes- Benz serupa pada 2008 tetapi beliau telah melakukan perkara sama dalam pentadbirannya.

"Saudara Guan Eng sendiri membeli kereta Mercedes-Benz, Apa sudah jadi?," katanya ketika sesi perbahasan.


Keberanian Shamsher Singh mempersoal isu berkaitan kerajaan negeri di hadapan Guan Eng menyebabkan lebih 309 orang perwakilan lain tergamam.

Shamsher Singh, pensyarah undang-undang di sebuah institusi pengajian tinggi di sini, turut mempersoalkan kelebihan kuasa Guan Eng yang kebal daripada tindakan penguat kuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

"MPPP sungguh beria-ia menunda kereta orang awam termasuk kereta pelajar kolej, tetapi MPPP buat bodoh apabila kereta Ketua Menteri diletakkan secara salah," katanya.


Namun, persoalan itu dijawab oleh Guan Eng dan Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow, yang berkata akan memberi arahan kepada MPPP untuk memberi saman kepada pemandunya.

Guan Eng turut menyalahkan media yang didakwanya sering memperbesarkan isu kecil serta melaporkan berita berat sebelah mengenai dirinya.

"Apabila saya bercakap mengenai perkara yang lebih mustahak, media langsung tidak laporkan. Tetapi isu mengenai kereta saya, ia menjadi begitu besar," katanya.

Suara Politik
Belantan

Gempar...!!! Kepala manusia ditemui dalam beg plastik?

Posted: 24 Nov 2014 08:36 AM PST


BUKIT MERTAJAM - Penemuan satu beg plastik berisi kepala manusia dipercayai warga asing yang diletakkan di sebuah kedai menggemparkan penduduk di Taman Impian Ria di sini.

Beg plastik berkenaan ditemui orang awam kira-kira jam 5.30 petang, yang kemudiannya menghubungi polis.

Berdasarkan rakaman CCTV, seorang dari dua lelaki itu turun dari motosikal dan meninggalkan bungkusan plastik berkenaan berhampiran kedai sebelum beredar.

Polis tidak menolak kemungkinan mangsa dibunuh di tempat lain dan telinga kiri dan kanannya dipotong sebelum kepala itu dibuang di situ.

Setakat ini, polis masih menjalankan siasatan dan identiti mangsa sedang dikenal pasti.

Suara Politik
Belantan

Isu RM2.6j : Rakyat berhak diberi penjelasan?

Posted: 23 Nov 2014 11:49 PM PST


Rakyat Selangor berhak mendapat penjelasan berkenaan pemberian wang pampasan kepada lapan pegawai bekas menteri besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana ia melibatkan wang awam.

Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa, Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, Perbadanan Menteri Besar (MBI) perlu menjawab sama ada wujud terma dan syarat pelantikan seumpama itu dan bagaimana pemberian itu dikira.

Menurutnya, beliau percaya setiap syarikat mempunyai cara yang berbeza dalam memberi pampasan kepada pekerja yang diberhentikan, tetapi dalam kes ini ia perlu didedahkan.

"Apabila ada yang membangkitkan, maka MBI perlu beri penjelasan dan laporan mengenainya kerana ia melibatkan kepentingan kepada rakyat dan mereka mahu tahu sama ada RM2.6 juta itu dikeluarkan secara adil.


"Pemberian itu perlu mengikut terma pelantikan sama ada wujud sebegitu atau tidak kaedah itu, ia perlu dedahkan supaya rakyat dan pihak tertentu tidak lagi mempertikaikannya," katanya.

Beliau berkata, tidak dinafikan bahawa kebiasaannya sesebuah syarikat itu akan memberi pampasan mengikut pengiraan kadar yang termaktub dalam pengurusan sumber manusia.

"Kalau ditamatkan lebih awal, maka akan menjejaskan pendapat individu itu dan syarikat besar seperti MBI sudah tentu ada memberi pampasan cuma terma dan syarat yang mungkin berbeza dengan yang lainnya.

"Pembayaran pastinya berbeza mengikut pangkat yang mungkin mengambil kira tempoh penggal dan sebagainya.

"Bagaimanapun MBI perlu menjawab banyak persoalan yang mungkin akan timbul seperti kenapa MBI mempunyai syarat seperti itu dan kenapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri lain tiada," katanya.


Azizuddin dalam pada itu percaya, Abdul Khalid meluluskan pemberian itu atas dasar yang dipatuhi kerana beliau merupakan pemimpin yang mempunyai keperibadian yang baik.

Dalam pada itu, Timbalan Dekan Fakulti Sains Sosial Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata, pertikaian mengenai pampasan hanya boleh dipersoalkan dari sudut integriti, bukan politik.

Pemberian pampasan bergantung kepada persetujuan berdasarkan undang-undang kerana ia membabitkan persoalan integriti.

"Kita perhatikan isu MBI ini lebih cenderung kepada pembunuhan karakter politik kerana ia seolah-olah cubaan menyalahkan bekas menteri besar," katanya.

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 24 Nov 2014 10:02 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Taktik Putar Alam DAP, Belajar Dari Anwar Rasanya

Posted: 24 Nov 2014 05:50 AM PST



Pro Pembangkang Main Taktik Jahat Di UUM

Posted: 23 Nov 2014 10:04 PM PST


GERAKAN ANTI PKR

Posted: 24 Nov 2014 09:09 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


AKTA HASUTAN : KENYATAAN BIDAS TERBAIK PERNAH AKU DENGAR ! HEBAT TUN HAMID !

Posted: 24 Nov 2014 06:00 AM PST

TS MUHYIDIN CEKAP SELESAI MASALAH..

Posted: 24 Nov 2014 04:08 AM PST

MAMAT NI MASIH UMNO LAGI KE ?

Posted: 24 Nov 2014 01:01 AM PST

JURI RAKYAT

Posted: 24 Nov 2014 07:20 PM PST

JURI RAKYAT


Pasca-Bentrok TNI-Polri, Anggota Brimob Diungsikan ke Polda Riau

Posted: 24 Nov 2014 04:08 PM PST

Suasana barak teratai Satuan Brimob Polda Kepulauan Riau, Kamis 20 November petang terkesan mencekam. Beberapa personel bersenjata lengkap terlihat siaga penuh, padahal saat itu tim investigasi tengah melakukan olah tempat kejadian perkara (TKP) terkait insiden bentrok TNI-Polri, Rabu 19 November petang.

Seperti ditayangkan Liputan 6 SCTV, Kamis (20/11/2014), anggota tim tidak hanya memeriksa barak teratai yang dirusak dan dibakar, tapi juga mencari selongsong peluru yang diduga sebagai penyebab tewasnya Praka JK Marpaung, anggota Batalion Yonif 134 Tuah Sakti.

Setelah olah TKP dan dipasangi garis polisi, 2 truk dan bus berisi anggota Brimob berseragam lengkap keluar barak teratai. Konvoi yang dikawal mobil provost ini melaju menuju markas Polda Kepri.

Diduga ratusan anggota Brimob ini ditarik ke Polda Kepri guna menghindarai bentrolak susulan yang bisa kapan saja terjadi.

Situasi ini bertolak belakang dengan pertemuan Kapolri Jenderal Sutarman dan Kepala Staf Angkatan Darat (KSAD) Jenderal Nurmantyo pada Kamis 19 November siang. Kedua jenderal ini juga sudah menyampaikan permohonan maaf terkait insiden baku tembak antara prajurit Batalyon Infanteri 134 Tuah Sakti (TS) dengan Brimob Polda Kepulauan Riau (TNI - Polri) Rabu 19 November kemarin.
Bentrok antara anggota TNI Yonif 134 TS dan Brimob Polda Kepulauan Riau ini terjadi hingga Kamis 20 November dini hari tadi. Bentrokan diduga berawal dari saling pandang antara 2 anggota kesatuan tersebut saat melakukan pengisian bahan bakar minyak (BBM).

Bentrokan antara 2 institusi ini juga terjadi pada September lalu. Bentrokan diduga berawal dari kesalahpahaman ketika tim gabungan Brimob Polda Kepri dan Polresta Barelang tengah melakukan razia penimbunan BBM di sebuah gudang. Akibat bentrokan ini, 4 orang menderita luka-luka. (Mar/Riz)

Hujan Es Sebesar Bola Golf di Pantai

Posted: 24 Nov 2014 03:25 PM PST

Hujan Es Sebesar Bola Golf di Pantai - Semua orang yang ada di pantai Siberia ini tiba-tiba berlarian ke sana ke mari mencari perlindungan. Sebab hujan yang turun disertai bulir es sebesar bola golf. Mengerikan! Mungkinkah itu serangan dari langit?

Dalam rekaman gambar yang telah tersebar di YouTube, adegannya begitu mengejutkan. Para pengunjung pantai yang sedang berjemur maupun berenang, berlarian ke tepian mencari tempat berteduh.

Angin kencang yang berhembus saat musim terpanas di Siberia itu menghantam pantai berpasir di Novosibirsk pada sore hari. Ketika ratusan orang sedang menyejukkan diri saat musim panas dengan berenang di Ob, sungai terpanjang kelima di dunia.

Sambil berteriak, mereka menutupi bagian kepala agar tak terluka terkena hantaman es yang turun dari langit dengan kekuatan cukup kencang.

Suara-suara benturan bulir-bulir es dengan atap payung maupun gubuk itu pun terdengar jelas. Handuk, tikar pantai dan barang-barang juga beterbang akibat tiupan angin kencang.

Saksikan video selengkapnya berikut ini:



Inilah 5 Tempat Wisata di Jawa Timur

Posted: 23 Nov 2014 11:26 PM PST


Berikut adalah 5Tempat Wisata Di Jawa Timur - ada banyak keunikan dan pesona pemandangan di Jawa Timur, diantaranya adalah pesona alam yang sangat indah serta panorama keindahan laut yang memikat hati. provinsi dengan jumplah penduduk terbanyak di Indonesia ini memiliki Ibu kota yang juga merupakan salah satu destinasi wisata di Jawa Timur.

Berikut adalah 5 tempat wisata di Jawa Timur yang wajib sobat Juri Rakyat Kunjungi ketika berlibur kesana.


1. Gunung Bromo di Malang




Pesona keindahan matahari terbit di gunung bromo adalah salah satu yang terbaik yang bisa sobat rasakan di puncak pananjakan. Gunung Bromo tidaklah besar seperti gunung api umumnya yang ada di Indonesia, tetapi Gunung Bromo memiliki pemandangan yang spektakuler dan dramatis.Keindahannya yang luar biasa membuat wisatawan yang mengunjunginya akan berdecak kagum.

Gunung Bromo memiliki karakter alam yang menawan, hamparan lautan pasir yang luas, udara segar, dan berhawa dingin. Inilah yang membuat tempat wisata di Jawa Timur ini disukai para wisatawan, sebuah destinasi yang menantang untuk ditaklukkan.

Ketika matahari mulai kembali ke peraduannya, lautan pasir Gunung Bromo ini terlihat menawan dengan rona jingga yang menyelimutinya. Pemandangan indah ini bahkan dapat Anda saksikan dari Cemorolawang, sebuah pintu masuk ke area wisata Gunung Bromo ini.

Berkuda di atas lautan pasir yang hanya dimiliki taman nasional ini merupakan pengalaman yang luar biasa. Lautan pasir ini begitu luas dan terletak pada ketinggian 2.392 meter, sebuah keunikan alam yang hanya dapat Anda temui di bumi Indonesia.


2. Kawah Ijen di Banyuwangi




Kawah Ijen adalah Kawah Terbesar di Pulau Jawa. pesona tempat wisata di Jawa Timur yang satu ini adalah pada danau belerang yang berwarna tosca dan api biru (blue fire). Anda dapat menyaksikan panorama memikat ini pada saat malam hari hingga menjelang subuh. Untuk mencapai kawah, Anda harus mendaki setinggi 3 km, ini akan memakan waktu sekitar 1,5 jam. Kemiringan pendakian adalah 25-35 derajat. Rasa lelah mendaki akan terbayar lunas tatkala mendapati pesona indah blue fire di salah satu tempat wisata di Banyuwangi nan memikat ini.


3. Pantai Pelengkung di Banyu Wangi




Reputasi Pantai Plengkung sebagai salah satu tempat wisata di Jawa Timur telah mendunia. Berjuluk "The Seven Giant Waves Wonder", pantai ini begitu disukai para peselancar mancanegara memiliki tujuh gulungan ombak hingga setinggi 6 meter.

Pantai di Banyuwangi ini adalah pantai yang terkenal sebagai tempat surfing di Jawa Timur. Banyak wisatawan asing dari Bali berkunjung ke pantai Plengkung ini dengan tujuan menaklukkan gelombangnya yang ganas. Pantai ini adalah bagian dari Taman Nasional Alas Purwo di Banyuwangi.


4. Pantai Pulau Merah di Banyuwangi.




Tanah yang berwarna merah, bentuknya menyerupai sebuah bukit kecil, terletak tak jauh dari bibir pantai yang memiliki pasir putih sepanjang 3 km, inilah sebab mengapa tempat wisata Jawa Timur yang satu ini dinamakan sebagai Pantai Pulau Merah. Inilah salah satu pesona yang dimiliki pantai di Banyuwangi.

Selain Plengkung, pantai ini juga adalah tempat surfing yang menarik di Banyuwangi. Pantai Pulau Merah memiliki ketinggian gelombang hingga 4-5 meter, sebuah tempat berselancar di Banyuwangi yang menarik bagi para pemula hingga pro. Panorama sunset yang memikat juga dapat Anda rasakan di pantai Jawa Timur yang satu ini.


5. Gua Gong di Pacitan




Goa Gong terletak di Desa Bomo, sebuah gua yang indah dan cukup dalam diantara gugusan gua-gua yang berada di di sekitarnya. Goa ini adalah salah satu yang terkenal dari sejumlah tempat wisata di Pacitan. Selain keindahan bentuk stalaktit dan stalagmitnya, keunikan Gua Gong juga adalah karena stalaktit dan stalakmit tertentu dapat berbunyi seperti gong ketika dipukul.

Dari sinilah gua ini mendapatkan namanya. Konon, dulu gua ini dianggap angker karena sering terdengar suara gamelan, termasuk bunyi suara gong dari dalam gua. Gua Gong merupakan gua horizontal, artinya bahwa untuk menelusurinya tidak memerlukan peralatan dan keahlian khusus.

Fasilitas yang dibangun memberi kemudahan akses bagi pengunjung untuk mengeksplorasi tempat wisata di Jawa Timur yang satu ini. Gua Gong hanya memiliki satu akses pintu masuk sekaligus pintu keluar. Inilah alasan Goa Gong dijadikan sebagai salah satu destinasi wisata keluarga yang menarik di Pacitan.

melayuangkat

Posted: 24 Nov 2014 03:59 PM PST

melayuangkat


Spesifikasi Genius G-Shot 510 Kamera Digital Tahan Air

Posted: 24 Nov 2014 07:18 AM PST

Genius G-Shot 510 sebuah kamera digital yang memiliki fitur cukup mumpuni untuk mengambil gambar /foto dan kamera ini memiliki kemampuan untuk mengambil gambar / foto di dalam air. Genius G-Shot 510 di bandrol dengan harga yang sangat terjangkau yakni di bawah 1 juta. 

Review dan Harga Genius G-Shot 510 kamera Dalam Air

Berikut sedikit ulasan dan detail harga kamera Genius G-Shot 510

Memang sangat banyak keuntungan yang sangat jelas dari kamera G-Shot 510 adalah IPX8 (perlindungan terhadap air hingga 3 meter kedalaman) fitur yang dimiliki adalah tahan air dan built-in dual panel (depan 1.8 "dan belakang 2,7"). Anda bisa saja langsung mengambil foto bawah air / video hingga kedalaman 3 meter menyelam ke dalam air dan pemutaran file-file ini ketika anda masih di dalam air.kemudian selai dari itu.

Tampilan body panel depan khusus memungkinkan kalian untuk mengambil diri-snapshot. Maximum resolusi 16 mega piksel (dengan interpolasi software) resolusi dan 4X digital zoom memungkinkan kalian untuk menghasilkan gambar yang sangat jelas sekali. lalu dengan kamera G-Shot 510, Anda dapat mengambil foto / gambar ukuran besar dan video sehingga Anda tidak akan melewatkan atau menangkap momen momen yang kalian sara paling mengesankan dan tidak usah khawatir jika kalian sedang berada dalam atau keluar dari air yang pada saat itu tubuh anda basah kuyup.

Untuk harga yang saya rasa sangat murah sekali karena kamera ini cuma di banderol di bawah 1 Jutaan dan memungkinkan orang yang memiliki kantong tipis seperti saya ini kawan kawan, kita beruntung sekali jika membeli kamera ini karena kualiatas dan kuantitas yang sangat bagus bagi kalian para penggemar photografi.
Review dan Harga Genius G-Shot 510 Kamera Dalam Air
image by Google
Spesifikasi Kamera Genius G-Shot 510
  • 16 Mega Pixels
  • 4X Digital Zoom
  • Dual LCD 2.7" (belakang) & 1.8" (depan)
  • MicroSD Card up to 32 GB
  • 2 X AAA alkaline batteries
Harga Kamera Genius G-Shot 510 Terbaru 2014
  • Harga Genius G-Shot 510 Baru: Rp790.000
  • Harga Genius G-Shot 510 Bekas: -

Daftar Harga AC Low Watt Terbaru Berkualitas

Posted: 24 Nov 2014 06:44 AM PST

Daftar Harga AC Low Watt Terbaru 2014 Berkualitas  -  Inggin memiliki ruangan sejuk yang menggunakan AC kini tidak harus mengeluarkan biaya yang terlalu mahal, karena sudah banyak pilihan AC dengan harga yang lumayan terjangkau dan memiliki watt rendah akan menambah hemat lagi berikut daftar AC low watt yang mungkin bisa menjadi pilihan anda


AC Split 0.5 PK

Merk/TypeSpesifikasi BarangHarga (Rp.)
ELECTROLUX ESM-05CRBLow Watt series II, Filter Bio HEPA & Vitamin C, 330watt2.690.000,-
LG S05iCEXLG TERMINATOR Low watt 300w, anti nyamuk3.640.000,-
LG S05LFG -2All New Goldfin, Jet Cool, Triple filter, 390watt2.280.000,-
LG S05LPBX-3LG HERCULES Low watt, 310 watt2.770.000,-
LG S05LPBX-RLG HERCULES MINI, 260 watt2.960.000,-
LG S05LTJet Cool, Deodorizing Filter, 390w2.420.000,-
PANASONIC CS-KC5MKJLG TERMINATOR Low watt 300w, anti nyamuk3.230.000,-
PANASONIC CS-PC5MKJStandard series, Smart Standby 0.2 watt, 395 watt2.690.000,-
SAMSUNG AS-05ESMNVirus Doctor with Micro Plasma Ionizer, Low watt series3.155.000,-
SAMSUNG AS-05ESPNVirus Doctor with S-Plasma Ionizer, Low watt series3.090.000,-
SAMSUNG AS-05RUMNMax Standard, Filter system, Volt Control system2.655.000,-
SAMSUNG AS-05UGPNMax Low Watt, Smart Saver Function2.620.000,-
SAMSUNG AS-05UUPNMax Standard, Smart Saver Function2.470.000,-
SANYO SAP-K5AGMicroprocessor control, 3 Fan speed, 560w2.745.000,-
SANYO SAP-KC57GAXUVD Sterilization filter attracts airborne bacteria, germs & allergens and deactivates these pollutants, Low watt: 320 – 340w2.985.000,-
SHARP AH-A5MEYPowerful Jetstream, New AG+ Air Purifiying Filter2.550.000,-
SHARP AH-AP5MHLSayonara 3 series, Jetstream ION Plasmacluster G7, 330w3.110.000,-
SHARP AH-AP5MSLPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 5 Series, 330w, 12 hours timer3.030.000,-
SHARP AH-AP5MSYPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 3 Series, 390w2.710.000,-
SHARP AH-X5MEYSayonara panas Standard INVERTER3.110.000,-
SHARP AH-XP5MSYPlasmacluster High Density G7 INVERTER3.330.000,-
TOSHIBA RAS-05SKPXBioEnzyme, Sasa Zeolite vitamin C2.940.000,-



AC Split 1 PK

Merk/TypeSpesifikasi BarangHarga (Rp.)
SAMSUNG AS-09UUPNMax Standard, Smart Saver Function2.485.000,-
LG S09LTJet Cool, Deodorizing Filter, 880w2.580.000,-
SHARP AH-A9KCYSharp iikaze series, Turbo & air cooling function2.610.000,-
LG S09LFG-2All New Goldfin, Jet Cool, Triple filter, 795watt2.660.000,-
SAMSUNG AS-09UUQNMax Standard, Smart Saver Function, Turbo cooling2.680.000,-
SHARP AH-A9MEYPowerful Jetstream, New AG+ Air Purifiying Filter2.770.000,-
SAMSUNG AS-09RGMNMax Low Watt, Smart Saver – saving up to 30% energy2.890.000,-
PANASONIC CS-PC9MKJStandard series, Smart Standby 0.2 watt, 840 watt2.920.000,-
SANYO SAP-K9AGMicroprocessor control, 3 Fan speed, 560w2.945.000,-
SHARP AH-AP9MSYPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 3 Series, 860w2.970.000,-
ELECTROLUX ESM-09CRBLow Watt series II, Filter Bio HEPA & Vitamin C, 682watt2.980.000,-
SAMSUNG AS-09ESMNVirus Doctor with Micro Plasma Ionizer, Low watt series3.125.000,-
PANASONIC CS-C9KKPEnvio series, E-ion Air Purifying System, Patrol Sensor, Eco Patrol3.135.000,-
PANASONIC CS-C9MKPECONAVI Envio series, Advanced e-ion Air Purifying System3.180.000,-
LG S09LPBX-3LG HERCULES Low watt, 650 watt3.190.000,-
DAIKIN FT-25FTEStandard series, Quite operation, Auto fan speed3.230.000,-
SAMSUNG AS-09ESPNVirus Doctor with S-Plasma Ionizer, Low watt series3.240.000,-
SHARP AH-AP9MSLPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 5 Series, 690w, 12 hours timer3.280.000,-
TOSHIBA RAS-10SKPX-2760w, BioEnzyme, Sasa Zeolite vitamin C3.290.000,-
SANYO SAP-KC97GBXEconomy Mode, Air cleaner & anti mold filter, Low watt: 660 – 700w3.335.000,-
DAIKIN FTE-25FVStandard series, Quite operation, 5 Steps Auto fan speed3.355.000,-
PANASONIC CS-KC9MKJSemi Deluxe series, ALOWA = Ac Low Watt: 660 w3.410.000,-
SHARP AH-AP9MHLSayonara 3 series, Jetstream ION Plasmacluster G7, 690w3.430.000,-
DAIKIN FT-25DVMDeluxe series, Air-purifying filter, Power-Airflow Dual Flaps3.470.000,-
SHARP AH-X9MEYSayonara panas Standard INVERTER3.740.000,-
SHARP AH-XP10MYPlasmacluster High Density G7 INVERTER3.770.000,-
LG S10iNVAC LG HERCULES INVERTER3.880.000,-
SHARP AH-XP10MRYPlasmacluster High Density G7 INVERTER, Eco Saving3.890.000,-
PANASONIC CS-S10MKPECONAVI Envio Inverter, Auto Comfort, Advanced E-ion Air Purifying4.040.000,-
LG S10iCEVAC LG TERMINATOR INVERTER4.080.000,-
DAIKIN FTKD-25Inverter series, High Energy Savings, Advanced Photocatalytic Air Purifying4.490.000,-


AC Split 1.5 PK

Merk/TypeSpesifikasi BarangHarga (Rp.)
LG S12LFGAll New Goldfin, Jet Cool, Triple filter, 1200watt3.230.000,-
PANASONIC CS-PC12MKPStandard series, Super Alleru-Buster Filter3.470.000,-
TOSHIBA RAS-12SKPXPremier series, 1150w, Auto self cleaning3.715.000,-
SAMSUNG AS-12UUMNMax Standard, Filter system, Volt Control system3.885.000,-
SHARP AH-AP12MSYPlasmacluster High Density 7000, 1090w3.970.000,-
ELECTROLUX ESM-12CRBLow Watt series II, Filter Bio HEPA & Vitamin C, 1044watt3.990.000,-
SANYO SAP-KC127GAXMicroprocessor control, 3 Fan speed, 1265w4.175.000,-
DAIKIN FT-35FTEStandard series, Quite operation, Auto fan speed4.340.000,-
LG S12LPBX-2LG HERCULES 2, 940 watt4.420.000,-
SHARP AH-AP12MHLPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 5 Series, Low watt, 970w4.480.000,-
DAIKIN FTE-35FVStandard series, Quite operation, 5 Steps Auto fan speed4.555.000,-
TOSHIBA RAS-13SKPXVitaplasma series, 1120w, BioEnzyme, Super Zeolite vitamin C4.720.000,-
SHARP AH-AP12MEYSayonara panas Standard INVERTER4.730.000,-
DAIKIN FT-35DVMDeluxe series, Air-purifying filter, Power-Airflow Dual Flaps4.740.000,-
SHARP AH-XP13MYPlasmacluster High Density G7 INVERTER4.820.000,-
SHARP AH-AP13MRYPlasmacluster High Density G7 INVERTER, Eco Saving4.890.000,-
PANASONIC CS-C12MKPECONAVI Envio series, Advanced e-ion Air Purifying System5.110.000,-
LG S13iCEVAC LG TERMINATOR INVERTER5.430.000,-
LG S13iNVAC LG HERCULES INVERTER5.590.000,-
DAIKIN FTKD-35Inverter series, High Energy Savings, Advanced Photocatalytic Air Purifying5.930.000,-
PANASONIC CS-S13MKPECONAVI Envio Inverter, AutoComfort, Advanced E-ion Air Purifying5.990.000,-


AC Split 2 PK

Merk/TypeSpesifikasi BarangHarga (Rp.)
PANASONIC CS-S24MKP2½ pk, ECONAVI Envio Inverter, AutoComfort, Advanced E-ion Air Purifying12.685.000,-
LG S18LFG-2All New Goldfin, Jet Cool, Triple filter, 1800watt5.130.000,-
PANASONIC CS-PC18MKPStandard series, Super Alleru-Buster Filter5.130.000,-
ELECTROLUX ESM-18CRBLow Watt series II, Filter Bio HEPA & Vitamin C, 1554watt5.160.000,-
SAMSUNG AS-18UUMNSharp iikaze series, Turbo & air cooling function5.230.000,-
SHARP AH-A18MEYPowerful Jetstream, New AG+ Air Purifiying Filter5.440.000,-
SHARP AH-AP18MHLPlasmacluster High Density 7000 Sayonara Panas 5 Series, Low watt, 1540w6.525.000,-
SHARP AH-AP18MSYPlasmacluster High Density 7000, 1740w6.720.000,-
DAIKIN FT-50FTEStandard series, Quite operation, Auto fan speed7.270.000,-
PANASONIC CS-C18MKPECONAVI Envio series, Advanced e-ion Air Purifying System7.300.000,-
PANASONIC CS-PC24MKP2½ pk, Standard series, Super Alleru-Buster Filter7.750.000,-
SHARP AH-A24KCY2½ pk, Sharp iikaze series, Turbo & air cooling function8.220.000,-
PANASONIC CS-S18MKPECONAVI Envio Inverter, AutoComfort, Advanced E-ion Air Purifying8.440.000,-
PANASONIC CS-C24MKP2½ pk, ECONAVI Envio series, Advanced e-ion Air Purifying System8.960.000,-



Demikian Daftar Harga AC Low Watt Terbaru Berkualitas Semoga bisa memberi informasi yang berguna untuk anda semua.

Spesifikasi dan Harga Kamera Canon EOS 600D

Posted: 24 Nov 2014 06:23 AM PST

Spesifikasi Kamera Canon EOS 600D - Pada kali ini saya akan membagikan seputar informasi mengenai kamera terbaru dengan beberapa fitur fitur canggih yang mungkin jika kalian sedang mencari informasi mengenai spesifikasi dan harga kamera terbaru maka tidak ada salahnya untuk membaca artikel berikut agar memudahkan pencarian anda dalam mencari kamera bagus dan keren
Spesifikasi dan Harga Kamera Canon EOS 600D Terbaru 2014
Canon EOS 600D merupakan kamera DSLR yang bagus dengan fitur Full High Definition Movies, dengan 9 titik Auto Focus yang dapat membantu kalian untuk mendapatkan foto dari posisi apapun, serta dilengkapi LCD 3 inch dan built-in flash. Kamera dengan resolusi 18 MP ini menggunakan memori SD, SDHC atau SDXC, menjadi teman setia para fotografer profesional maupun pemula di seluruh dunia. Dengan kamera ini kamu bisa lebih mengekspresikan segala yang ada didalam diri kamu. kemudian bukan hanya untuk diri kamu pribadi tapi bisa juga untuk banyak orang yang anda sayangi. Canon EOS 600Dini dapat menjadi sahabat terbaik kamu.

Kamu dapat menyimpan gambar apapun yang kamu bisa dapatkan sebagai pembelajaran memotret atau menfoto kalian, kemudian selain itu Anda juga bisa mencoba berbagai macam fitur yang memang aku akui bagus agar lalu saya yakin kalian akan semakin memahami tentang dunia fotografi. Bukan hanya untuk kalian sendiri, namun juga bisa untuk seluruh keluarga kalian yang kamu sayangi, Dengan adanya kamera ini kalian juga mampu menciptakan warna da hal yang baru di dalam cerita hidup kalian. jangan lupa jadikan Kamera Canon EOS 600D sebagai teman terbaik kalian dalam hal menfoto maupun menpotret.

Prosesor 14-bit
Canon EOS 600D juga mempunyai prosesor 14-bit DIGIC 4 yang menyediakan reproduksi warna yang sangat bagus, gradasi total yang saya rasa cukup halus kemudian kontrol gambar yang baik terhadap noise.

Video Full-HD EOS
Kalian juga bisa merekam video dengan kualitas Full-HD melalui kontrol manual terhadap frame, exposure dan suara. Teknologi yang di miliki dalam bentuk Video Snapshot memungkinkan kamu agar busa membuat klip pendek sepanjang 2, 4 atau 8 detik untuk digabung ke dalam sebuah file video yang utuh satu. Tak hanya itu saja yang di miliki, Film Digital Zoom yang dapat memungkinkan kalian untuk bisa melakukan 3-10x perbesaran dengan menggunakan Kamera Canon EOS 600D ini kawan kawan.

Sensor 18 MP APS-C CMOS
Canon EOS 600 juga memiliki sensor APS-C CMOS berukuran cukup besar yaitu 18-megapixel agar bisa menangkap foto / gambar dengan kualitas yang lumayan sangat jernih. Dengan di bekali resolusi tinggi memungkinkan kamu untuk mencetak foto / gambar dalam ukuran yang sngat besar dan fleksibilitas dalam memotong gambar untuk komposisi alternatif yang lebih memiliki banyak variasi.

Mode Scene Intelligent Auto
Scene Intelligent Auto mampu menganalisis setiap jenis adegan secara detail,cepat dan bagus lalu memilih setting kamera yang sesuai dengan kondisi keadaan pemotretan sehingga kalian bebas untuk berkonsentrasi pada gambar target yang akan kamu bidik dengan sempurna.

Kompatibilitas dengan Semua Lensa EF dan EF-S
Canon EOS 600D juga banyak didukung oleh beberapa sistem yang lengkap: flash kamera, kabel remote dan lebih dari 60 lensa yang sangat lengap dan dipercaya oleh fotografer profesional di seluruh indonesia maupun luar indonesia.

Kontrol Flash Terintegrasi
Sebuah fitur nirkabel yang terintegrasi dengan Speedlite Flash controller dan teknologi Easy Wireless memungkinkan off-camera TTL flash tanpa perlu aksesori tambahan.

Layar Putar
DI bekali juga layar yang dapat berputar yang dimiliki kamera ini memiliki banyak sekali fitur keuntungan. kalian juga dapat mengambil gambar dari berbagai angle yang tidak biasa, karena layar LCD-nya bisa ditarik ke luar dan di putar hingga 360°.

Berbagai Pilihan Lensa Kit Canon 
Canon EOS 600D Juga di bekali dengan berbagai macam lensa kit pilihan yaitu 18-55mm dan 18-135mm. Untuk lensa kit serian DL ini telah dilengkapi fitur IS yang dapat mengurangi efek blur akibat getaran tubuh kita saat sedang mengambil objek sesuatu.

Sensitivitas ISO 100-6400
Dengan ISO range 100-6400, dapat diperpanjang hingga ISO 12800, memungkinkan kamera mengambil gambar berkualitas tinggi di kondisi cahaya yang rendah, walaupun tanpa menggunakan flash.
Spesifikasi dan Harga Kamera Canon EOS 600D Terbaru 2014

Harga Kamera Canon EOS 600D Terbaru 2014

  • Harga Canon EOS 600D Baru : Rp 5.459.000,-
  • Harga Canon EOS 600D Bekas : -
Mungkin hanya itu saja yang bisa saya bagikan dan berikan kepada anda semua dan semoga artikel ini yang berjudul Spesifikasi Kamera Canon EOS 600D bisa berguna dan bermanfaat

Mencari Damai Abadi

Posted: 24 Nov 2014 03:48 PM PST

Mencari Damai Abadi


Cuti Sakit

Posted: 24 Nov 2014 03:40 AM PST

Bismillah

Sejak Jumaat, badan aku rasa tak sedap. Dada sakit, kepala sakit. Makanya hari Jumaat hari tu aku half day. Lepas solat jumaat aku balik. Sabtu pula adalah cuti umum negeri Johor. Hari Keputeraan Sultan Johor. Hari ini sepatutnya aku kerja, tapi masih tak sihat. Maka aku pun cuti sakit.

Tapi tak ambil ubat dan sijil sakit.

Hmmm

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 24 Nov 2014 03:08 PM PST

Pilihan Anda

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Bunuh adik hamil luar nikah

Posted: 24 Nov 2014 03:01 PM PST

Gambar hiasan
Mesir: Seorang lelaki berusia 32 tahun ditangkap semalam kerana membunuh adik perempuannya atas alasan menjaga maruah keluarga.

Lelaki berkenaan, Sa'ad M, memberitahu piolis, maruah keluarganya lebih penting daripada nyawa adiknya.

Menurut laporan, kejadian berlaku di satu majlis perkahwinan sepupu mereka.

Akhbar al-Yooum al-Sabea melaporkan, Sa'ad menemani adik perempuannya, Hana'a ke majlis itu.

"Ketika dia menari bersama-sama jemputan wanita bagi meraikan pengantin perempuan, adik saya jatuh.

"Wanita lain di majlis itu membantunya. Apabila diperiksa, mereka mendapati adik saya hamil.

"Dia belum berkahwin. Saya malu dan marah. Saya memanggil doktor dan mengesahkan dia hamil tiga bulan," lapor akhbar itu, memetik kenyataan Saad kepada polis. =- Agensi


Pandalela Rinong nyaris maut, kereta remuk teruk

Posted: 24 Nov 2014 05:05 AM PST

Kuala Lumpur: Penerjun negara Pandelela Rinong terbabit dalam kemalangan di Jalan Mahameru arah Sentul berhampiran Bangunan Parlimen, hari in.

Dalam kejadian pada 1 pagi itu, mangsa yang dalam perjalanan ke Pusat Sukan Bukit Jalil tidak mengalami sebarang kecederaan.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur Deputi Superintendan S Markandan berkata, kejadian berlaku apabila mangsa cuba mengelak sebuah kereta yang menukar arah laluan secara tiba-tiba.

Menurutnya, mangsa yang memandu kereta model Chevrolet hilang kawalan lalu merempuh pembahagi jalan.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/11360?m=1#sthash.AXi1Lu8g.dpuf

Melacur di usia 16 tahun di Puchong

Posted: 23 Nov 2014 08:17 PM PST


KUALA LUMPUR 23 Nov. – Dua gadis warga Vietnam ini memasuki Malaysia kerana tertarik dengan tawaran pekerjaan bergaji lumayan.

Namun, tanpa disangka-sangka, mereka akhirnya terperangkap dan diserahkan kepada ejen untuk menjadi pekerja seks di sebuah pusat urut di Puchong, Selangor.

Nasib malang dua gadis berusia 16 tahun itu bagaimanapun berakhir apabila sepasukan anggota daripada Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Selangor menyerbu premis terbabit semalam, dan menyelamatkan mereka.

Jurucakap polis memberitahu, dua remaja itu adalah antara 61 wanita warga asing yang ditahan kerana disyaki menawarkan khidmat pelacuran dan berselindung di sebalik pekerjaan sebagai tukang urut di tiga premis berasingan di sekitar Puchong.

Katanya, kesemuanya terdiri daripada 51 orang warga Vietnam, Thailand (9) dan Laos (1).

Jelasnya, dalam serbuan pertama di Jalan Bandar 19, seramai 26 wanita warga Vietnam dan seorang wanita berasal dari Laos ditangkap.

"Dalam serbuan itu, kami menemukan pelbagai alatan yang dipercayai digunakan untuk khidmat seks antaranya minyak pelincir, tuala dan kondom. Wang tunai berjumlah RM9,021 juga dirampas.

"Ketika serbuan itu, kita mengesan seramai 22 pelanggan yang mahu mendapatkan khidmat seks," katanya di sini hari ini.
Dalam serbuan kedua di sebuah lagi premis mengurut di Jalan Puteri 5/20, Bandar Puteri, kata jurucakap tersebut, seramai 23 wanita warga Vietnam berusia 20 hingga 34 tahun ditangkap.

"Kita juga menemukan pelbagai bahan yang dipercayai digunakan bagi tujuan kegiatan pelacuran. Seorang penjaga premis iaitu lelaki tempatan turut ditahan," katanya.

Jurucakap itu berkata, serbuan ketiga di premis tiga tingkat di Jalan Puteri 1/4, Bandar Puteri, seramai 11 wanita warga asing ditangkap bersama seorang pekerja lelaki warga Myanmar.

"Sembilan wanita itu berasal dari Thailand manakala dua lagi dari Vietnam. Dua warga Vietnam itu adalah gadis bawah umur iaitu berusia 16 tahun.

"Kita akan serahkan gadis itu kepada Unit Antipemerdagangan Orang (ATIP) untuk siasatan lanjut. Setakat ini kita mengesyaki gadis itu turut menawarkan khidmat pelacuran kepada pelanggan di situ," katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/63-termasuk-gadis-bawah-umur-ditangkap-melacur-1.28479#sthash.qS2pUw9b.dpuf

Bersekedudukan dengan bekas isteri, bini orang

Posted: 23 Nov 2014 06:31 PM PST


JITRA: Seorang lelaki dipercayai gila talak apabila didapati bersekedudukan dengan bekas isterinya yang juga isteri orang, malah kerap mengunjungi rumah jandanya di Tunjang, dekat sini, sebelum mereka dicekup kerana disyaki berkhalwat, malam kelmarin.

Lelaki berusia 46 tahun itu dikatakan sudah lama berpisah dengan bekas isterinya berusia 45 tahun dan mempunyai tiga anak yang masih kecil, tetapi dikesan menjalinkan hubungan sulit ketika suami wanita terbabit tiada di rumah.

Bagaimanapun, kegiatan mereka akhirnya dapat dihidu sebelum dicekup kira-kira jam 11 malam oleh sepasukan anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PAKDP) selepas menerima maklumat.

Pegawai Agama Daerah Kubang Pasu Syeikh Radzi Abdul Mutalib berkata, pihaknya menerima maklumat awam berhubung kegiatan maksiat membabitkan pasangan itu lalu membuat pemeriksaan lanjut.

Beliau berkata, sebaik anggota penguat kuasa tiba, mereka mendapati keadaan luar rumah itu gelap dan berkunci dari dalam sehingga menimbulkan syak.

"Sejurus mengetuk pintu dan memberi salam beberapa kali, ia dibuka seorang wanita yang berpakaian lengkap dan terkejut melihat kehadiran anggota penguat kuasa PADKP.

--Harian Metro

Mula-mula adik angkat, akhirnya...

Posted: 23 Nov 2014 05:29 PM PST

MOHD Zaini Othman dan Afiqah Shamsudin menatap gambar-gambar sempena majlis konvokesyen dalam album kenangan di rumah mereka di Nilai, Negeri Sembilan.
Benar, cinta itu sememangnya buta, pekak dan sewaktu dengannya. Kadangkala ia datang secara sedar dan terancang atau tidak.

Apatah lagi jika diikutkan, ada yang mempunyai pengalaman menemui pasangan masing-masing sebelum tercetusnya bibit-bibit percintaan bermula di institut pengajian tinggi, lantas mengambil keputusan untuk berumah tangga.

Bercerita mengenai kisah cinta di antara Penolong Pendaftar, Pusat Komunikasi Strategik (Stracom) Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohd Zaini Othman bersama pasangannya, Afiqah Shamsudin, boleh dikatakan ia berlaku secara terancang.

Bertemu dengan pasangannya ketika satu program fakulti di Cherating, Pahang, Mohd Zaini, 27, tidak menyangka Afiqah, 24, menjadi suri hidupnya selepas mengenali hati budi masing-masing sebelum mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

"Pada masa itu, saya berada di tahun akhir pengajian di Fakulti Sains dan Teknologi dalam program Ijazah Sarjana Muda Sains Matematik dan Kewangan. Kebetulan pula, Afiqah mengambil jurusan yang sama tetapi dia masih dalam tahun pertama pengajian.

"Kami juga adakalanya mengambil subjek yang sama dalam kuliah yang sama. Bermula daripada 'adik angkat', hubungan kami semakin rapat sebelum kami 'isytihar' sebagai pasangan kekasih pada 1 November 2011.

"Jadi..., kalau nak lihat contoh adik angkat dan abang angkat yang akhirnya bersatu sebagai pasangan suami isteri, inilah contoh terdekat," katanya sambil disambut hilai ketawa di kediamannya di Nilai, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Mohd Zaini dan Afiqah tidak menunggu lama apabila selamat diijabkabulkan pada 21 Mac lalu dan mereka kini bahagia menanti kelahiran cahaya mata pertama.

Beliau yang seringkali menjadi tempat rujukan media dan akhbar di negeri ini bagi sebarang aktiviti di USIM berasal dari Gerik, Perak. Mohd Zaini memulakan pendidikan rendah di Sekolah Rendah Kebangsaan Tan Sri Ghazali Jawi, Gerik pada tahun 1994 hingga 1999.

Dia kemudiannya meneruskan pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SKMA) Sultan Azlan Shah di Seri Iskandar pada tahun 2000 sebelum melangkah masuk ke Pusat Asasi Sains Universiti Malaya pada 2005 hingga 2006, seterusnya ke USIM pada tahun 2006.

Sepanjang berkhidmat di USIM, beliau menerima beberapa anugerah antaranya Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC), USIM 2012 serta Anugerah Perkhidmatan Terpuji (AT) USIM 2013.

Selain menyandang jawatan di Stracom USIM, Mohd Zaini juga memegang beberapa jawatan penting antaranya Penasihat Kelab Debat USIM sejak 2011 dan Felo Kolej Kediaman Pertama USIM.

"Saya juga merupakan Pegawai Kehormat Sukarelawan Polis Siswa (Suksis) USIM dengan jawatan Asisten Supritendan mulai Ogos lalu.

"Kejayaan yang saya perolehi sehingga saat ini adalah hasil dorongan dan sokongan daripada semua pihak termasuklah 
isteri saya yang memahami 
tugasan saya.

"Kadangkala saya terpaksa bertugas sehingga lewat malam dan terpaksa mengorbankan masa berhujung minggu tetapi apa yang saya dapat simpulkan, isteri saya seorang yang amat memahami," kata Mohd Zaini.

Bercerita mengenai isterinya yang berasal dari Jengka, Pahang, Mohd Zaini berkata, isterinya itu adalah seorang yang amat tenang dan ceria perwatakannya dan sifat-sifat itulah yang membuatkan dia tertarik dengan Afiqah.

"Dalam perwatakan dia itu (Afiqah), dia juga seorang yang sensitif dan amat lasak orangnya," katanya.

Afiqah yang kini menjalankan perniagaan produk kecantikan ketika berbicara soal suaminya menjelaskan, Mohd Zaini merupakan seorang yang cukup gigih dan rajin dalam urusan seharian yang diceburinya.

Dari segi karakter suaminya, katanya, dia seorang yang amat manja apabila bersamanya, selain cukup memahami peranannya sebagai isteri dan usahawan.

"Dia juga adalah 'pemakan' orangnya. Kadangkala sampai ke Melaka, kami bersiar-siar hanya untuk mencari makan.
"Apa yang saya masak, dia akan makan tanpa banyak soal. Paling Zaini suka apabila saya menghidangkan nasi goreng dan sambal sotong yang disifatkannya sebagai menu istimewa kegemarannya.

"Zaini ini..., anak bongsu. Sebab itulah, dia manja orangnya. Tetapi pada masa yang sama, dia adalah seorang yang sangat komited ketika bertugas kerana itu 
adalah tanggungjawabnya," katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/keluarga/bermula-adik-angkat-akhirnya-ke-jenjang-pelamin-1.27624#sthash.xDPJh5hv.dpuf

Duke of UMNO

Posted: 24 Nov 2014 01:23 PM PST

Duke of UMNO


MAAF KJ... SAYA TAK PANDAI BODEK ATAU KIPASSS... #PAU2014

Posted: 23 Nov 2014 08:50 PM PST

Semalam saya ada tulis sikit pasal KJ... ada sentuh sikit pasal performance dia dalam kabinet dan selaku Ketua Pemuda UMNO... dah dijelaskan kat situ tiada sebarang niat nak hentam... cuma bertanyakan soalan dengan cara beradab..sopan dan jelas...

Ada masuk satu komen yang pertikai persoalan saya. Kononnya saya ni saja nak hentam KJ.. sila rujuk ruangan komen bagi posting semalam....

Maaf. Saya bukan kaki bodek dan saya tak pandai nak mengipas, meng"aircond", atau menjulang sesuatu yang pada pandangan saya agak kurang sesuai... saya mengkritik bukan untuk menjahanamkan...tapi membina sebuah jemaah dalam UMNO untuk terus relevan di mata rakyat...


Saya hargai KJ sebagai pemimpin... cuma saya kurang hormat pada KJ sebab background dia sebelum ni... KJ tak pernah jawab atau bersihkan nama dia dari pelbagai kontroversi yang berlaku masa Pak Mertua dia jadi PM dulu... mohon maaf atas kesilapan dia dulu memang jauh sekali...

Saya ingat lagi... Tun M pun pernah mohon maaf pada seluruh rakyat Malaysia sebab pernah termakan bohong Anwar dulu... negarawan ulung pun sanggup ketepikan ego kerana sedar kesilapan menjulang seorang peliwat dulu... KJ?

Pada saya, kalau nak jadi pemimpin, biarlah naik dengan maruah. Kalau maruah pernah dipersoal, mohon bersihkan maruah terlebih dahulu sebelum jadi ikon.. bila diri tu kurang mantap dan jadi ikon, perkara yang tak sesuai yang KJ buat jadi ikutan anak muda nanti camana? 

Saya nak jatuhkan KJ? Wow! Hebat sangat ke saya ni sampai mampu jatuhkan orang? Berkuasa sangat ke saya ni sampai mampu jatuhkan seorang Menteri dan Ketua Pemuda UMNO? Maaf, saya bukan konspirator macam Rafizi dan Kajang Move...

Cuba perhatikan.. saya baru tegur sikit... baru bersuara sikit... tapi dah dituduh macam-macam... nak saya ulang cerita "Raja Bogel" yang Tun M cerita kat blog tu ke? Sampai tak boleh tegur? Haru la macam tu...kan?

Saya pernah salam sekali dengan KJ dalam satu majlis akad nikah seorang VVIP sebelum ni...masa tu KJ baru selesai pakai kasut dan dia takdak bodyguard... kami dua orang ja kat depan rumah VVIP tu...saya  hulurkan salam kat dia.. dia sambut.. Tapi KJ tak pandang pun muka saya masa salam tu...

Saya faham dia tak kenal saya... tapi bila seorang pemimpin rakyat buat macam tu... rasanya ada adab tak? Orang Melayu ni terkenal dengan adab sopan... mungkin saya tak penting di mata KJ... dan bukan Menteri macam dia kot... hehehehee... tak kisah la... hehheeee...

Maaf sekali lagi. Mohon KJ dan penyokong KJ, atau pihak yang anti-KJ melihat kritikan ini dari sudut positif. Tak perlu negatif sesama kita... bila nak jadi matang dalam politik kalau asyik nak pandang serong dengan teguran atau persoalan yang diberi?

Saya harap KJ berani berubah... sebab slogan setiakawan dia tu dah macam tak relevan... orang nak kawan dengan dia...tapi dia buat macam takdak adab... mentang-mentang la saya ni orang kecik... kan? Tak pasal-pasal dia dah burukkan imej dia sendiri di mata saya... orang lain macamana? Wallahua'alam...

Cucu Tok Selampit

Posted: 24 Nov 2014 01:06 PM PST

Cucu Tok Selampit


Dato MB @AzminAli 'Political Genius' - Adakah Ketua Pembangkang Selangor Akan Terhutang Budi?

Posted: 24 Nov 2014 12:09 AM PST


CTS kena akui hebat mainan politik Menteri Besar Selangor yang baru, YB Azmin Ali. Azmin Ali adalah bekas produk UMNO. Beliau tahu apa yang ada dalam fikiran pemimpin-pemimpin UMNO. Hari ini Azmin Ali membuat dua kejutan. Pertama, Menteri Besar Selangor ini telah meng'hadiahkan' Ketua Pembangkang Selangor dengan kemudahan-kemudahan seperti elaun RM3,000 sebulan, kereta rasmi, petrol dan tol percuma serta seorang pemandu dan seorang Setiausaha Kerja.

Dengan kemudahan-kemudahan ini, CTS berharap Ketua Pembangkang Selangor tidak terhutang budi dan bekerja dengan sepenuh hati untuk merampas Selangor kembali. Tapi bolehkah? Tidakkah beliau terasa temakan budi seperti pepatah Melayu, hutang budi dibawa mati?

Kejutan kedua yang dilakukan oleh Azmin Ali hari ini adalah memberi peruntukan kepada ADUN-ADUN Pembangkang di Selangor sebanyak RM200,000! Ini tidak pernah dilakukan oleh pentadbiran sebelumnya di zaman TS Khalid Ibrahim mahupun ketika pemerintahan Barisan Nasional (BN). Ini yang CTS takutkan. UMNO dan BN Selangor kena cepat sedar dengan gimik permainan Menteri Besar Selangor ini kalau tidak mahu BN dan UMNO 'tutup kedai' di Selangor seperti apa yang terjadi di Kelantan.

Azmin Ali dan macai-macai sekalian janganlah merasa bangga diri bila bagi peruntukan RM200 ribu kepada ADUN-ADUN BN. Mungkin MB terlupa atau buat-buat lupa bahawa peruntukan MARRIS untuk penyelenggaraan di setiap kawasan DUN pada 2014 sahaja berjumlah RM 523.5 juta bersamaan RM1.19 juta kepada 44 orang ADUN PR. Rakyat Selangor tidak sebodoh itu untuk dimomokkan dengan gimik politik murahan.

Dr Mashitah Ibrahim Sah Wakil Wanita Baling Yang Akan Berucap Di Perhimpunan Agong UMNO

Posted: 23 Nov 2014 09:30 PM PST


Sebelum ini CTS ada membuat posting mengenai ketidaan wakil pembahas dari kalangan Wanita UMNO yang berpendidikan Agama di dalam Perhimpunan Agong UMNO (PAU) 2014 bermula esok, baca di sini. Suratan atau kebetulan, berdasarkan sumber daripada Agendadaily, di sini, berita terkini yang dilaporkan oleh portal berkenaan adalah Ustazah Dato Dr Mashitah Ibrahim, yang juga Pengerusi Eksekutif Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) dan Ketua Wanita Baling bakal berucap pada PAU 2014. Berikut adalah intipati harapan dan perkara pokok apa yang beliau akan bahaskan di dalam PAU 2014:
"Memang betul. Selama ini saya tidak pernah diberi peluang bercakap atau berbahas di PAU. Ini kali pertama dan saya amat berterima kasih kepada Wanita UMNO bahagian Baling yang memberikan peluang kepada saya untuk membahaskan usul agama dan pendidikan. Saya juga mungkin juga nak menekankan tentang penggunaan dan pemahaman tentang perkataan "jihadist" yang merupakam istilah baru yang diperkenalkan oleh Barat. Pada saya bila tambah huruf "ist" ia melambangkan kepada fanatik. Misalnya kalau kita sebut "terror" jadi terrorist. Ini apa pula dipanggil Jihadist dan Islamist?"
"Ini adalah istilah-istilah baharu yang dicipta oleh Barat yang sering mengatakan Jihadist orang Muslim. Mereka melihat Jihadist macam "terrorist". Maka saya nak memperbetulkan kekeliruan kita mengenai istillah ini supaya kita tidak terikut-ikut dengan cara hidup orang lain. Nabi Muhammad (s.a.w) menyebut - kamu akan mengikut sejengkal demi sejengkal, sedepa demi sedepa sehinggalah kalau orang itu membawa kamu masuk ke lubang biawak pun kamu akan ikut. Sahabat pun bertanya siapa yang dimaksudkan oleh Nabi? Adakah itu Yahudi dan Nasrani? siapa lagi kalau bukan mereka, jawab Nabi."
"Maknanya kita tak diajar untuk menukar agama tetapi perlahan-lahan dipengaruhi untuk melupakan agama kita dengan mengikut kepada budaya dan cara hidup orang lain. Itulah yang sedang berlaku sekarang! Ini sebenarnya adalah satu agenda terancang dan kita tidak boleh membiarkan ia berterusan kerana ia akan membawa kepada satu pengakhiran yang sangat merbahaya keranda agenda ini tersusun."
"Dalam Islam disebut, kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak terancang. Saya rasa inilah masanya sebagai seorang pendakwah, saya harus memberi kesedaran dan insyaalah saya berharap apa yang akan saya utarakan nanti akan dibawa oleh perwakilan untuk dibincang oleh bahagian masing-masing."

PAS Mahu Serah Memo Bantah Arak Dalam MAS Err ... Kilang Carlsberg Di Shah Alam Bila Mau Tutup?

Posted: 23 Nov 2014 07:45 PM PST


Kita sokong tindakan PAS untuk menghantar memorandum membantah jualan arak dalam pesawat MAS. Kita sokong 100%! Dalam masa yang sama kita mempertikaikan tindakan politikus-politikus ini tidak membantah dan menutup kilang arak terbesar di Selangor (di Malaysia barangkali) yang berada di Shah Alam. Kita jangan bercakap mengenai sejarah yang lalu. Kita bercakap pasal keadaan sekarang. 

Sekarang Selangor diperintah oleh pakatan PAS, DAP dan PKR. Mereka berkuasa untuk melakukan apa sahaja termasuk menutup kilang arak tersebut. Kita juga mempertikaikan tindakan politikus-politikus PAS yang tidak membantah dan menutup pusat-pusat jalang yang berselindung atas nama Rumah Urut di negeri yang diperintah oleh pakatan PAS, DAP dan PKR seperti di Pulau Pinang dan Selangor. 

Kita pertikaikan juga kenapa politikus-politikus PAS tidak membantah dan menghalang lesen-lesen penjualan arak dikeluarkan di negeri-negeri yang diperintah oleh paatan PAS, DAP dan PKR seperti di Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor. Kalau Kalau jawapan politikus-politikus PAS, arak di Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor adalah untuk kegunaan bukan Islam maka sama juga dengan MAS, arak juga diberikan kepada bukan Islam. Kalau haram diminum di dalam kapal terbang, maka haram jugalah minum waima di mana sahaja sekalipun. Mudah sahaja kalau kita hendak mengetahui sama ada politikus-politikus PAS berjuang demi Agama atau sekadar survival politik mereka.

Program Latihan Khidmat Negara Semakin Mendapat Kepercayaan Rakyat

Posted: 21 Nov 2014 01:00 AM PST

"Dalam tempoh tiga hingga empat tahun yang lalu, kita telah melihat peningkatan yang luar biasa dalam jumlah sukarelawan. Ia merupakan tanda positif," begitulah respons Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat MLKN di Jabatan Latihan Khidmat Negara hujung bulan lepas.

Beliau berkata peningkatan jumlah orang yang sukarela untuk menjadi pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) adalah jelas menunjukkan bahawa orang ramai kini memahami kepentingan program ini. Katanya lagi ibu bapa juga memihak kepada anak-anak mereka menyertai program PLKN. Peningkatan dalam nombor telah diperhatikan dalam tahun-tahun kebelakangan ini, dengan tahun lepas mencatatkan lebih daripada 3,000 pelatih secara sukarela mendaftar untuk menjadi pelatih PLKN.

Datuk Noor Ehsanuddin berkata jabatan itu sedang memikirkan untuk menambah lebih banyak inisiatif untuk menggalakkan dan menarik mereka yang berminat untuk mendaftar untuk program ini secara sukarela. Beliau juga berkata bahawa program transformasi PLKN adalah satu proses yang berterusan dan jabatan yang sentiasa mengkaji untuk meningkatkan modul untuk memberi manfaat kepada pelatih.

Selepas 10 tahun program PLKN, MLKN berhasrat mengadakan transformasi yang lebih besar dengan mengambil inisiatif baru. Ianya adalah selaras dengan syor yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk juga meningkatkan unsur patriotisme kepada program selain menambah kemahiran lembut dan keras dalam modul.

PEJUANG BANGSA

Posted: 24 Nov 2014 11:47 AM PST

PEJUANG BANGSA


MACAI PR SOKONG CUKAI PINTU DINAIKKAN DAP DI P.PINANG , NEGERI BN SAHAJA DIBANTAH !! @dzainalabidin

Posted: 24 Nov 2014 08:50 AM PST



Bila diumumkan kenaikan cukai pintu di negeri P.Pinang oleh kerajaan DAP hari ini , pelbagai komen di fb  oleh rakyat yang majoriti membantah tindakan ini .

Menariknya bila lihat kepada komen MACAI PR , mereka yang dulunya bantah sebarang cukai dinaikkan kerajaan BN     kini  menjilat ludah balik bila Guan Eng naikkan cukai pintu kepada rakyatnya di P.Pinang .

Pelbagai alasan diberikan MACAI  di FB    malah ada yang terlebih emosi taksub dengan mendakwa negeri lain pemimpin makan rasuah tindas rakyat tapi P.Pinang negeri rakyat jaga rakyat .











Sebenarnya perangai   MACAI dan  PEMIMPIN  mereka 2x5 sahaja  . 

Mereka bersikap double standard bila perkara itu dilakukan pemimpin dan kerajaan mereka tetapi bila dibuat BN akan dimaki dan dibantah kerana menyusahkan rakyat . 






" Muslimat kawasan itu membantah cadangan menaikkan kadar cukai pintu kerana bakal menyusahkan rakyat ketika rakyat dihimpit dengan pelbagai kenaikan harga barangan dan kos sara hidup. "






Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengumumkan kenaikan kadar cukai taksiran untuk kedua-dua majlis perbandaran pada tahun hadapan.

Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir, Chow Kon Yeow berkata, kerajaan negeri memutuskan untuk meningkatkan sedikit kadarnya agar tidak membebankan rakyat atau pembayar cukai.

Beliau berkata, kerajaan negeri sebelum ini beberapa kali menangguhkan cadangan untuk menyemak semula senarai nilaian walaupun dibenarkan dalam peruntukan undang-undang setelah mengambil kira kepentingan rakyat.

"Kedua-dua pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak menaikkan kadar cukai taksiran sejak 2005 walaupun ia perlu dikaji setiap lima tahun," katanya pada sidang media, hari ini.

Menurutnya, peningkatkan untuk perumahan kos rendah dan sederhana rendah adalah paling rendah iaitu 0.5 peratus manakala rumah kediaman meningkat satu peratus.

"Ini bermakna 83 peratus dari perumahan kos rendah dan sederhana rendah di bahagian pulau (Majlis Perbandaran Pulau Pinang - MPPP)) hanya meningkat kurang RM10 untuk cukai taksiran tahun hadapan.

"Bagi perumahan kediaman lain, kadar meningkat dari 8.3 (harta tanah) kepada 9.3 peratus manakala pangsapuri dinaikkan dari 7.5 kepada 8.5 peratus," katanya.

Menurutnya, bawah Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), rumah pangsa kos rendah adalah dari 4.5 kepada lima peratus.

"Untuk harta tanah, ia meningkat dari tujuh kepada lapan peratus manakala pangsapuri dari enam kepada tujuh peratus.

"Peningkatan perlu untuk membawa masuk pendapatan tambahan kepada kedua-dua majlis untuk menampung kos operasi yang makin tinggi seperti projek pembangunan untuk meningkatkan kemudahan asas," katanya.

Kon Yeow berkata, sejak 2009, MPPP dan MPSP memohon membuat penilaian bagi menaikkan kadar cukai namun ditolak.

"Dengan peningkatan itu, MPPP dapat menambah pendapatan 20.46 juta pada tahun hadapan dengan kutipan RM180.9 juta berbanding R160.438 tahun ini.

"Kutipan MPSP pula meningkat kepada RM158.2 juta berbanding RM137.7 juta tahun ini iaitu peningkatan RM20.49 juta," katanya.

1MDB : TERESA KOK JADI BATU API , PERLU MENYALAK MENJELANG PAU2014

Posted: 24 Nov 2014 05:00 AM PST

PETALING JAYA : Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Al-Habshee menyangkal dakwaan Naib Presiden DAP, Teresa Kok yang kononnya UMNO takut isu mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dibahaskan oleh para perwakilan pada Perhimpunan Agung UMNO 2014 (PAU 2014) minggu depan.
Beliau berkata, kedudukan 1MDB telah diperjelaskan oleh kerajaan di Parlimen dan tidak ada lagi keperluan mengapa isu tersebut perlu diperbahaskan.
"Saya cuma menentang sekeras-kerasnya tindakan Teresa Kok cuba mencampuri urusan UMNO, apa hak beliau untuk mendesak perwakilan UMNO membahaskan isu tersebut.
"Dia tak faham agaknya, saya kata mengapa dia sibuk menyalak menjelang perhimpunan agung UMNO, siapa dia ni?," tegasnya menerusi entri terbarunya umnobahagiancheras.blogspot.com.
Syed Ali yang juga merupakan Setiausaha Badan Perhubungan Wilayah Persekutuan turut menyifatkan Teresa Kok sebagai 'batu api' yang melagakan beliau dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
"Teresa Kok ternyata berniat jahat, ambil kesempatan untuk lagakan saya dengan Dr Mahathir.
"Sebagai bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir boleh bercakap, UMNO tak halang kerana kita mengambil saranan dan teguran itu secara positif," ujarnya.
Kok baru-baru ini menerusi sebuah portal mengingatkan Syed Ali bahawa isu 1MDB bukan kecil tapi merupakan skandal terbesar negara dan ia sendiri dipersoalkan Dr Mahathir.
"Adakah Syed Ali juga akan mendakwa Dr Mahathir mempolitikkan isu 1MDB untuk mencemarkan imej Najib?" kata Kok.- FMT

PROSES REMAJAKAN PARTI , UMNO PERLU BERI RUANG ORANG MUDA MEMIMPIN @KhairyKJ @AzwanBro @NajibRazak

Posted: 24 Nov 2014 03:49 AM PST


KUALA LUMPUR : Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar menyatakan UMNO perlu memberi ruang yang lebih luas kepada generasi muda untuk berada dalam saf kepimpinanya sekiranya mahu mendapat perhatian terutama daripada belia bandar.
Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Rembau berkata, langkah itu juga dilihat sebagai menunaikan janji UMNO kepada golongan muda dalam proses meremajakan parti.
"Kalau kita lihat kadar urbanisasi, penghijrahan anak muda dari kawasan luar bandar ke bandar sudah mencecah 60 peratus dan trend ini akan berterusan.
"Mereka memerlukan seorang pemimpin atau barisan pemimpin yang memahami mereka dan yang dapat memperjuangkan mereka," katanya memetik dari laporan Bernama semalam.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Kepimpinan Mahasiswa Nasional 2014 (PEMANAS) di Pusat Dagangan Dunia Putra.
Beliau yang juga merupakan Menteri Belia dan Sukan turut bersetuju dengan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai usaha meremajakan parti itu harus diterjemah dengan memberi peluang kepada generasi muda menyertai barisan kepimpinan parti.
Ketika merasmikan Konvensyen UMNO Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Perdana Menteri berkata aspek 'politik Y' membuka lebih ruang kepada generasi muda terlibat dalam UMNO.
Katanya golongan tersebut perlu diberi panduan dan bimbingan untuk memimpin supaya UMNO dilihat sebagai sebuah parti yang inklusif, moden, progresif dan dinamik.


***  GPB setuju dengan pendapat YB KJ ini jika UMNO betul-betul mahu laksana proses meremajakan parti . Sebabnya orang belia bandar mahu pemimpin yang muda menjadi pemimpin mereka bukannya letak Datuk yang tua2 sebagai wakil rakyat. 

GUAN ENG BELI KERETA RASMI MERCEDEZ BENZ KENA BALUN PERWAKILAN DAP

Posted: 24 Nov 2014 12:53 AM PST




Konvensyen Tahunan DAP Pulau Pinang di sini hari ini dikejutkan oleh seorang perwakilan yang secara terbuka dalam perbahasannya mengkritik parti tersebut.

Perwakilan Chai Leng Park, Seberang Perai, Shamsher Singh Thind mempertikaikan tindakan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, yang membeli kereta mewah sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri bagi menggantikan kereta terdahulu yang masih elok.

 Katanya, Lim yang juga Setiausaha Agung parti itu telah mengkritik kerajaan negeri Terengganu yang membeli kereta Mercedes- Benz serupa pada 2008 tetapi beliau telah melakukan perkara sama dalam pentadbirannya.

"Saudara Guan Eng sendiri membeli kereta Mercedes-Benz, Apa sudah jadi?," katanya ketika sesi perbahasan.

Keberanian Shamsher Singh mempersoal isu berkaitan kerajaan negeri di hadapan Guan Eng menyebabkan lebih 309 orang perwakilan lain tergamam.

Shamsher Singh, pensyarah undang-undang di sebuah institusi pengajian tinggi di sini, turut mempersoalkan kelebihan kuasa Guan Eng yang kebal daripada tindakan penguat kuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP). "MPPP sungguh beria-ia menunda kereta orang awam termasuk kereta pelajar kolej, tetapi MPPP buat bodoh apabila kereta Ketua Menteri diletakkan secara salah," katanya.

Namun, persoalan itu dijawab oleh Guan Eng dan Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow, yang berkata akan memberi arahan kepada MPPP untuk memberi saman kepada pemandunya. Guan Eng turut menyalahkan media yang didakwanya sering memperbesarkan isu kecil serta melaporkan berita berat sebelah mengenai dirinya.

"Apabila saya bercakap mengenai perkara yang lebih mustahak, media langsung tidak laporkan. Tetapi isu mengenai kereta saya, ia menjadi begitu besar," katanya. - BERNAMA -

KJ SEKOLAHKAN PAKAR MEE SEGERA SEBAR SALAH FAKTA KIRA HARGA MINYAK

Posted: 23 Nov 2014 04:54 PM PST




Lantaran kemunculan ramai pakar ekonomi mi segera yang tidak memahami cara mengira harga petrol, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar hari ini melalui laman Facebooknya menjelaskan perkara itu.

Khairy berkata, ramai pengguna laman Facebook yang hanya tahu berkongsi sesuatu perkara terutamanya mengenai teori kenaikan harga minyak ini tanpa mengambil kira fakta dan kesahihan maklumat tersebut.

"Contoh pakar mi segera seperti gambar di bawah. Dengan penuh keyakinan beliau kata "ini fakta..." Saya juga yakin ramai yang membaca post tersebut dan terus share secara membuta tuli tanpa sebarang usul periksa. "Mesti mamat ni betul." "Logik juga dia tulis."

"Apa yang beliau tulis itu salah sebab harga minyak dunia itu yang diambil sebagai contoh adalah harga minyak mentah. Untuk pengetahuan semua, petrol yang kita guna untuk kenderaan kita bukan minyak mentah. Itu minyak yang sudah diproses, ditapis, diangkut, diedar, diniaga dan lain-lain.," katanya.




 Mengulas lanjut, Khairy berkata, fakta yang dibawa oleh 'pakar ekonomi'  itu adalah tidak  betul.

 "Kalau beliau konfiden dengan 'fakta' beliau, saya sarankan beliau mengisi kenderaannya dengan minyak mentah. Tengok jauh mana boleh jalan.

"Mungkin di sini ada yang nak tulis, "OK lah KJ. Jangan sembang je bro. Tunjuk lah cara nak kira petrol ni." katanya lagi .

Untuk itu Khairy berkata, harga petrol di Malaysia dikira mengikut formula yang dikenali sebagai Automatic Pricing Mechanism atau APM dan beliau menunjukkan cara pengiraannya.

  Untuk menguatkan lagi hujahnya Khairy berkata 'pakar ekonomi' atau mana-mana pihak boleh merujuk penjelasan yang sama dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

"Kita guna formula di atas, purata harga MOPS untuk RON95 dari 1 hingga 19 November adalah 195.15 sen. Campur dengan kos lain diatas = 226.88 sen atau kurang lebih RM2.27. Maksudnya, bila kita apungkan harga petrol pada 1 Disember dan tren penurunan harga pasaran minyak berterusan, ada kemungkinan besar harga petrol RON95 turun. Subsidi dijimat, harga pun boleh turun.

"Kesimpulannya, semak semua 'fakta' dulu. Jangan cepat share. Think first," tulisnya.

Comments (0)