Jumaat, 14 November 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 14 Nov 2014 03:53 AM PST

bumiyang


Bila Anwar Berjanji Lagi? Ke Menipu Lagi???

Posted: 13 Nov 2014 10:15 PM PST

Gempar!!! Usaha Jatuhkan Hj Hadi dan Lantik Mat Sabu Sebagai Presiden PAS???

Posted: 13 Nov 2014 07:32 PM PST

Liberalisasi Kemimpinan Pas- Era Ulamak Bakal Berakhir???

Posted: 10 Nov 2014 07:32 PM PST

Taipingmali (tm)

Posted: 14 Nov 2014 01:26 AM PST

Taipingmali (tm)


PGSM mahu bantu k'jaan rayu kes transgender

Posted: 13 Nov 2014 03:57 PM PST


  • 5:26PM Nov 13, 2014
  • Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) hari ini menubuhkan kumpulan 'Lawyers For Islam' untuk membantu pihak berkaitan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan berhubung kes golongan lelaki berpakaian wanita di tempat awam.

    Setiausahanya Moeis Basri berkata kumpulan itu menghormati keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan golongan lelaki berpakaian wanita di tempat awam, namun berpendapat kes itu perlu didengar semula oleh Mahkamah Persekutuan kerana perbuatan tersebut melanggar syariat Islam.

    "Walaupun menghormati keputusan mahkamah, PGSM berpendapat perlunya keputusan itu dirayu dan dibicarakan di Mahkamah Persekutuan untuk isu tersebut diberi pertimbangan semula dari segi aspek undang-undang yang sah dan terpakai di Malaysia.

    "Melalui kumpulan ini, kita akan bertemu dan membantu kerajaan, Majlis Agama Islam Negeri dan institusi berkaitan Islam yang terlibat untuk membentangkan aspek perundangan yang berkaitan dalam prosiding mahkamah tersebut," katanya pada sidang media di Shah Alam.

    Beliau berkata kumpulan 'Lawyers For Islam' yang dianggotai peguam dari mahkamah sivil dan syariah itu juga akan bertindak sebagai 'Rapid Response Team' bagi memberi maklum balas terhadap isu-isu semasa berkaitan agama Islam.

    Jumaat lepas, Mahkamah Rayuan mengisytiharkan sebagai tidak sah ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan bahawa golongan lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah dan tidak sah di sisi Perlembagaan.

    Panel tiga hakim mahkamah itu yang dipengerusikan Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus membuat ketetapan tersebut selepas membenarkan rayuan tiga lelaki yang bekerja sebagai mak andam untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Seremban yang menolak semakan kehakiman mereka bagi mencabar undang-undang syariah itu.

    Berikutan itu, Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan berkata kerajaan negeri akan memfailkan rayuan di Mahkamah Persekutuan secepat mungkin berhubung keputusan Mahkamah Rayuan tersebut.

    - Bernama

Anwar Ibrahim: Selamat Tinggal Sayang Parody

Posted: 13 Nov 2014 06:25 AM PST

Sidang Dewan Rakyat 13 Nov 2014 Sesi Petang

Posted: 13 Nov 2014 05:33 AM PST

Kerajaan Negeri Pandang Serius Isu Jenayah Siber di Perak

Posted: 13 Nov 2014 03:45 AM PST

Pantau Masalah Kutipan Sampah, Pemotongan Rumput Dan Pembersihan Longkan...

Posted: 13 Nov 2014 03:43 AM PST

Aspirasi Bangsa

Posted: 14 Nov 2014 01:15 AM PST

Aspirasi Bangsa


Teks ucapan Bajet Negeri Johor #Tanah rezab Melayu terus dibela

Posted: 13 Nov 2014 07:56 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 13 Nov 2014 11:41 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


AZMIN ALI PANDAI BERMAIN KATA

Posted: 13 Nov 2014 11:00 PM PST


Facebooker pro Pakatan Rakyat, Ally Hazran Hashim menyimpulkan Menteri Besar Selangor, Mohamad Azmin Ali hanya pandai bermain kata-kata tanpa idea baharu, sebaliknya meneruskan polisi yang pernah dilaksanakan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.



Menurut Ally Hazran, walaupun Azmin bermain kata-kata dengan mendakwa 'cara pentadbirannya' berbeza dengan Khalid berkaitan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex), namun pada akhirnya projek itu tetap diteruskan.



Ally Hazran turut membangkitkan perbezaan nada kata-kata Azmin sebelum dan selepas menjadi MB Selangor berkaitan dengan projek pembinaan loji rawatan air Langat 2.

Sebelum menjadi MB, Azmin menuduh Khalid sengaja menyembunyikan kandungan perjanjian projek tersebut, seolah-olah mahu mengajak rakyat memberi prasangka buruk terhadap bekas MB Selangor.

Namun, selepas Azmin menjadi MB, projek itu tetap diteruskan, malah prasangka yang dilontarkan sebelum ini sekadar kata-kata sahaja.

Berkaitan isu sampah, kata-kata Azmin seolah-olah terkedu apabila sekeping foto disebarkan berkenaan longgokan sampah di depan rumah ibunya, di Klang Gate.



Ally Hazran yang bersetuju dengan dengan pandangan facebooker Omar Kau menyarankan agar Azmin menjaga rumah ibunya terlebih dahulu sebelum menjaga rumah orang lain.

"Dato' Menteri Besar Selangor YAB Azmin Ali telah melancarkan perang habis-habisan mengenai sampah tidak berkutip .. Bermula dengan melakukan terjahan tempat pelupusan sampah dan panjat lori sampah sampailah menyiarkan no telefon bimbit 012-2052020 untuk rakyat menghantar sms kepada beliau mana-mana tempat yang menghadapi kutipan sampah tidak dikutip mengikut jadual.

"Dengan garang kencang dia memberi amaran kepada semua PBT agar bertindak segera dalam tempuh 3 bulan dan beliau tidak mau lihat ada lagi sampah tidak berkutip.

N"ampaknya kesungguhan beliau itu seorang warga telah memuatnaik longgokan sampah yang tidak berkutip betul-betul depan rumah ibunya di Klang Gate.

"Apakah tujuan dan niat si pengirim gambar ini??? … kuman seberang laut nampak gajah depan mata terus buta mata???? Atau .. Jangan gebang kencang sedangkan sampah depan rumah ibu sendiri tidak mampu di urus …. Pastikan Kepimpinan Melalui Teladan????,"kenyataan Omar Kau dipetik.



Begitu juga berkaitan dengan isu rampasan Bible oleh Jabatan Agama Islam Selangor, Azmin juga dilihat hanya bermain kata-kata.

Ally Hazran berpendapat Azmin sepatutnya dapat menyelesaikan kes itu dengan mengeluarkan arahan sebagai MB Selangor mengarahkan Bible yang dirampas itu dikembalikan semula kepada pihak terbabit.


DAP BAGI TEKANAN MENTAL & FIZIKAL KEPADA HADI

Posted: 13 Nov 2014 08:00 PM PST


Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar menasihati DAP agar tidak mengeluarkan kenyataan berunsur paksaan terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Mahfuz dilaporkan Malaysiakini berkata DAP tidak perlu mengenakan tekanan untuk memaksa Hadi yang berada dalam keadaan uzur untuk ke mesyuarat Pakatan Rakyat.

"Saya harap rakan-rakan DAP harus berhati-hati dalam buat kenyataan.

"Dia (Hadi) mempunyai alasan kesihatan (kerana tidak hadir ke mesyuarat)," kata MP Pokok Sena itu sewaktu ditemui pemberita di bangunan Parlimen.

Menurutnya, PAS sendiri tidak pernah memaksa Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng untuk sentiasa hadir ke sidang Dewan Rakyat.


"Kita tak gesa pun Lim Guan Eng hadir ke Parlimen. Kenyataan begitu tidak begitu cermat. Harap DAP beri perhatian kepada perkara ini," katanya lagi.

Beliau merujuk kepada gesaan terkini DAP yang meminta agar Hadi hadir ke mesyuarat Pakatan Rakyat.

Sementara itu, Ahli Parlimen PAS Kuala Nerus, Dr Mohd Khairuddin Razali menyarankan Guan Eng supaya 'berpuasa' daripada mengeluarkan kenyataan yang tidak baik terhadap Hadi.

"Kenapa isu ini dibangkitkan? Ini salah satu siri serangan kepada presiden bukan sahaja daripada Guan Eng tetapi MP dalam kalangan PAS sendiri mempertikaikan presiden. Ini satu agenda yang tidak baik," katanya kepada pemberita di Lobi Dewan Rakyat, lapor FMT.

Mohd Khairuddin juga turut menyifatkan desakan supaya Hadi meletak jawatan sebagai Presiden PAS hanyalah 'suara anak-anak nakal'.


SANTAI JUMAAT: AKIBAT NAK SEMUA MURAH...NAMUN HASILNYA?

Posted: 13 Nov 2014 06:47 PM PST


Kalau di kebanyakkan negara membangun, persoalan mendapatkan barang dengan harga yang murah menjadi keutamaan sebahagian penduduk.

Mereka sanggup berdemo sana sini dan mendesak kerajaan untuk memenuhi tuntutan rakyat.

Akhirnya kerajaan terpaksa tunduk pada kehendak rakyat memberikan harga barang yang murah. Jika tidak parti mereka akan ditukar setiap kali pilihanraya.

Apabila kerajaan baru dilantik, perkara pertama yang dilakukan adalah memenuhi tuntutan rakyat yang memilih mereka.

Namun tidak semuanya indah dan berjaya ditunaikan. 

Sekali lagi parti pemerintah yang baru itu dikritik hebat oleh para pengundinya, apatah lagi oleh parti yang tewas sebelumnya.

Mulalah mereka menyalahkan kerajaan yang lama memerintah dulu, namun jauh disudut hati mereka tahu bahawa bukan senang nak tunaikan janji berbanding tabur janji.

Memenuhi tuntutan rakyat tidaklah semudah berjanji itu dan ini. Kalau buat kerja salah sikit dikritik hebat,  apatah lagi kalau yang tak bekerja, sembang kuat ceramah memanjang!

Akhirnya jadi macam cerita sepasang suami isteri dengan seekor kaldai. 


Belajar dari industri automatif India

Di India, ramai rakyatnya berkeinginan memiliki kereta sendiri. Walaupun ada dikalangan mereka masih lagi bergelar mahasiswa universiti dan kolej.

Kerajaan kerana inginkan undi golongan belia telah memikirkan apa salahnya memenuhi tuntutan golongan belia dan orang muda itu. 

Berkenderaan tidak salah kerana India perlu maju setanding negara-negara kuasa ekonomi lain seperti China. 

Tidakpun mesti selangkah ke hadapan berbanding musuh utamanya; Pakistan atau lebih hebat dari Nepal, Bhuttan, Bangladesh atau Sri Lanka.

Maka pelbagai syarikat automotif diberi pelbagai isentif melabur di India dan mengeluarkan pelbagai kenderaan yang murah dan jimat di segi penggunaan petrol. Maka terhasillah model-model kenderaan mini antaranya jenis hatchbag seperti Datsun Go (Nissan) dengan enjin 1.2 liter dan berharga kira-kira 400,000 rupee (RM19,000.00).


Begitu juga model Maruti Suzuki Alto, Ford Figo, Hyundai i10 dan Tata Nano... yang telah dipermurahkan harganya kerana ramai rakyat India inginkan kenderaan murah dan marah kerajaan jika harga mahal. 

Boleh ler bergaya macam hero-hero filem Hindustan, Tamil dan Punjabi...

Tanpa beg udara atau brek anti kunci serta kerangka (body) kenderaan dibuat dari bahan metal yang murah (alumnium?) telah melalui ujian Global NCAP selaju 64km/j. 

Hasilnya sungguh menggerikan dan mengejutkan dunia, remuk renyuk beb... Akhirnya Global NCAP memberikan rating keselamatan kosong dari 5 bintang untuk dewasa dan hanya 2 bintang untuk keselamatan kanak-kanak.


Kereta-kereta model hatchback lain begitu juga, kosong bintang! 

Volkswagen Polo juga telah diuji dan pada awalnya memperoleh kosong bintang, tetapi selepas VW bertindak balas dengan menukar kepada standard dual airbag, penarafan telah dinaikkan kepada empat bintang.


Bayangkan dengan keadaan jalanraya yang sesak di India penuh dengan bajaj, kereta lembu dengan kelajuan di bawah 70km/j kenderaan murah boleh remuk, cer bayangkan jika kita boleh speed sampai 110km/j dan berlanggar...rasanya hancur lunyai, nak kesan no plat pun tak dapat!

Itulah pengajaran jika kita terlalu mengikut suara-suara sumbang yang menuntut itu ini tanpa kita berani untuk membuat keputusan untuk kebaikan jangka panjang maka kita akan terdedah kepada risiko yang lebih sukar di masa hadapan.

Pendekatan kita selama ini adalah menyelesaikan masalah dengan menimbulkan lebih banyak masalah hingga kadang-kadang menyebabkan rakyat semakin meluat. 

Tak apalah asalkan pengundi suka...

Kekadang kita perlu belajar dari ketegasan Tun Mahathir...







   
  

GUAN ENG BANTU JATUHKAN HADI SUPAYA MAT SABU JADI PRESIDEN

Posted: 13 Nov 2014 05:47 PM PST



Blog penyokongpas mengakui memang terdapat arus kuat di rakan-rakan pimpinan parti yang mahu menumbangkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Presiden PAS.

"Hj Hadi ini dirasakan sudah tak layak pegang jawatan Presiden.

"Bila ana tanya, ok ke kalau Mat Sabu yang jadi pemangku?. Mereka tak setuju pulak. Ada yang kata, habis PAS jadi syiah.

"Habis tu kalau Presiden letak jawatan, bukan Timbalan yang pangku?," soalnya.

Tambah blogger PAS itu terdapat juga pendapat yang mahu Datuk Kamaruddin Jaafar, rakan baik Datuk Seri Anwar Ibrahim dicalonkan menjadi Presiden PAS

"Ada yang kata, calon paling layak adalah Kamaruddin Jaafar. Layak ikut aturan apa?

"Masalah juga kita ni. Tak ada orang nak ganti. Cakap memang senang," katanya lagi.

Blog penyokongpas membuat kenyataan itu sebagai mengulas laporan The Malaysian Insider yang menyebut terdapat satu usaha untuk memujuk Hadi sebagai Presiden PAS.

"Ini tulisan dalam The Malaysian Insider. Bila ana cek dengan rakan-rakan pimpinan, mereka pun beri pandangan sama,"kata blog penyokongpas yang turut menyertakan petikan laporan portal itu seperti di bawah :

Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedang dipujuk rakan-rakannya agar berundur demi masa depan PAS dalam Pakatan Rakyat (PR) dan masalah kesihatannya yang tidak melayakkannya untuk terus memimpin parti Islam itu, kata sumber.

Mereka memberitahu The Malaysian Insider jika Hadi bersetuju, parti Islam itu boleh memperbaiki hubungan mereka bersama PKR dan DAP yang semakin keruh disebabkan sikap dingin presiden PAS itu.

Hadi tidak menghadiri Mesyuarat Majlis Presiden PR sejak tidak bersetuju dengan tindakan PKR dan DAP untuk menyingkirkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor pada Ogos lepas.

Difahamkan selepas pulang dari Turki, Hadi sukar untuk mengawal kemarahannya dan beberapa insiden memalukan berlaku seperti memarahi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengunjunginya di Terengganu semasa kemelut menteri besar Selangor.

"Presiden banyak berubah selepas masuk hospital di Turki dan seringkali membuat keputusan secara bersendirian. Mungkin sudah sampai masa untuk beliau berundur," kata seorang pemimpin kanan PAS kepada The Malaysian Insider dengan syarat tidak dinamakan.

Selepas mengeluarkan pendirian berbeza berulang kali dengan pemimpin PR, Hadi tidak menghadiri pelancaran Belanjawan 2015 PR dan pembentangan Bajet 2015 di Dewan Rakyat pada 10 Oktober lalu

PENGHAKIMAN MAHKAMAH RAYUAN BUKA RUANG PERKAHWINAN SEJENIS

Posted: 13 Nov 2014 02:00 AM PST



Alasan penghakiman Mahkamah Rayuan yang memutuskan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan amat luas impikasinya termasuk membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis, kata bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad.

Tun Abdul Hamid berkata, alasan-alasan yang diberikan mahkamah itu juga menyebabkan hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah.

"Alasan penghakiman tersebut memberi implikasi apabila sesuatu hukum syarak boleh diisytiharkan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan berdasarkan tafsiran yang liberal seperti yang diberi oleh mahkamah di negara-negara sekular.

"Apabila hukum syarak diukur dengan nilai liberal hak asasi ala-Barat dan apabila hukum syarak boleh dicabar atas alasan ia tidak munasabah kepada seseorang Hakim, termasuk yang bukan Islam, maka hukum syarak akan sentiasa terdedah kepada kemungkinan diisytiharkan tidak sah," katanya.

Beliau berkata demikian menerusi e-mel yang dihantar kepada Bernama bagi memberi pandangan berhubung keputusan panel tiga hakim dipengerusikan Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus yang sebulat suara membenarkan rayuan dikemukakan tiga jurumekap pengantin, Muhamad Juzaili Mohamad Khamis, 26, Syukor Jani, 28, dan Wan Fairol Wan Ismail,30, untuk mengisytiharkan Seksyen 66 adalah tidak sah di sisi perlembagaan dan undang-undang.

"Apa yang merisaukan saya ialah alasan-alasan yang diberi untuk mengisytihar Seksyen 66 itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. Mereka mengabaikan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang mengiktiraf kesalahan terhadap suruhan agama Islam.

"Bagi saya, jika mereka menerima bahawa kesalahan itu adalah kesalahan terhadap suruhan agama Islam (sebenarnya mereka terima kedudukan itu), maka sepatutnya mereka mengesahkan bahawa peruntukan itu sah di sisi Perlembagaan. Ini kerana Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada Badan Perundangan Negeri untuk membuat undang-undang itu," katanya.

Tambah beliau, sebaliknya hakim tersebut merujuk kepada peruntukan-peruntukan lain seperti penghakiman Mahkamah Agung Amerika Syarikat dan India sedangkan perlembagaan negara tersebut tidak sama seperti Malaysia.

"Perlembagaan mereka tidak ada peruntukan-peruntukan mengenai agama Islam seperti yang ada dalam Perlembagaan kita. Nilai-nilai mereka tidak sama dengan nilai kita. Hakim-hakim itu juga nampaknya sangat terpengaruh dengan tafsiran hak asasi manusia ala-Barat. Akibatnya, mereka memberi tafsiran yang sangat liberal mengenai peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan," katanya.

Abdul Hamid berkata, berdasarkan alasan penghakiman yang sama, undang-undang yang membenarkan seorang lelaki Islam berkahwin lebih daripada satu;
undang-undang yang menjadikan kesalahan jika seorang Islam tidak membayar zakat; kesalahan meminum minuman yang memabukkan; kesalahan zina dan liwat dan lain-lain juga, boleh diisytiharkan tidak sah.

"Malah penghakiman ini membuka jalan untuk membenarkan perkahwinan sejenis. Nampaknya apa yang saya khuatir akan berlaku telah mula berlaku," kata beliau.

Abdul Hamid berkata, setelah membaca penghakiman ringkas dalam kes tersebut beliau mendapati bahawa peruntukan Seksyen 66 itu tidak sah bukan kerana ia 'undang-undang jenayah' yang terletak di bawah bidang kuasa Persekutuan tetapi kerana ia melanggar Perkara 5(1)(kebebasan diri), 8(1) (kesamarataan), 8(2) (diskriminasi), 9(2) (kebebasan bergerak) dan 10(1)(a) (kebebasan bercakap dan bersuara).

Seksyen 66 enakmen itu memperuntukkan bahawa adalah suatu kesalahan apabila lelaki yang memakai pakaian perempuan atau berlagak seperti perempuan di tempat awam dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM1,000 atau penjara, tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya. – BERNAMA

Belantan

Posted: 13 Nov 2014 11:26 PM PST

Belantan


MB Selangor sebelum 100 hari?

Posted: 13 Nov 2014 03:33 PM PST


Pada 12 November lalu telah lebih 50 hari, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Mohamad Azmin Ali memegang jawatan Menteri Besar (MB) Selangor setelah mengambil alih daripada penyandangnya sebelum ini, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Satu peralihan kuasa dalam pentadbiran kerajaan negeri yang boleh dianggap sebagai paksaan kerana Abdul Khalid dipaksa meletak jawatan setelah dipecat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana tidak sehaluan dengan kepimpinan parti itu.

Mungkin sesetengah orang menganggap tempoh itu tidak memberi apa-apa signifikan. Ada yang menganggap masih terlalu awal, terlalu muda untuk melihat keberkesanan kepemimpinan Mohamed Azmin.

Namun, bagi sebilangan besar rakyat Selangor tempoh berkenaan menjadi kayu pengukur terhadap prestasi, keberkesanan dan keikhlasan Mohamed Azmin sebagai MB selain mahu melihat apakah limpahan kemakmuran yang boleh dirasai di bawah pentadbiran negeri yang baharu ini.

Dalam tempoh tidak sampai 100 hari itu apakah nikmat kemakmuran yang dibawa dan dilaksanakan oleh Mohamed Azmin kepada rakyat Selangor? Apakah program-program khusus yang telah diumumkan oleh MB berkenaan yang mampu memberikan berita gembira kepada seluruh rakyat setakat ini? Nampaknya tidak ada lagi.

Walaupun masih baharu memegang jawatan itu, tetapi sekiranya benar Mohamed Azmin ada idea dan wawasan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat Selangor, dalam tempoh 50 hari ini sudah tentunya beliau sudah dapat memberi bayangan mengenai corak pembangunan yang mahu dilaksanakan yang bakal memberi manfaat besar kepada rakyat Selangor di bawah kepimpinannya.


Apabila Abdul Khalid berundur, rakyat sudah tentu mahu melihat idea yang lebih bersinar, yang lebih terang serta yang lebih mantap daripada Mohamed Azmin.

Jika tidak, apa gunanya PKR bersusah-payah menyingkirkan Abdul Khalid. Apa yang jelas dapat dilihat, MB sekarang ini hanya meneruskan pelaksanaan program sedia ada. Mohamed Azmin hanya meneruskan perancangan dan idea-idea daripada pentadbiran Abdul Khalid sebelum ini.

Ini termasuklah meneruskan perjanjian air dan pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex). Sedangkan kedua-kedua perkara itu telah dijadikan sebagai alasan oleh PKR untuk menggulingkan Abdul Khalid sebagai MB sebelum ini.


Kita tidak tahu apakah keputusan Mohamed Azmin meneruskan kedua-dua projek tersebut kerana wujudnya kesedaran MB itu terhadap masalah sebenar rakyat Selangor ataupun sekadar hipokrasi politik untuk menjatuhkan bekas MB sebelum ini.

Tidak ada siapa boleh menafikan bahawa Mohamed Azmin telah terlibat secara langsung dalam pentadbiran Selangor setelah menjadi ADUN Bukit Antarabangsa.

Beliau menang kerusi tersebut dalam dua pilihan raya umum masing-masing pada tahun 2008 dan 2013. Malah, beliau juga merupakan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) Selangor yang sudah tentunya mempunyai saluran terus dalam menyuarakan pandangannya dalam pentadbiran negeri ini sebelum ini.

Ini bermakna, Mohamed Azmin sudah sedia maklum mengenai pentadbiran Selangor termasuklah masalah-masalah yang sebenar dihadapi oleh rakyat negeri ini. Beliau ada pengalaman, ada pengetahuan dan tahu selok-belok dan masalah dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Dengan pengalaman dan pengetahuan yang ada itu sepatutnya telah menyediakan asas yang cukup baik untuk beliau merancang projek dan program sebaik sahaja dilantik menjadi MB.

Sekarang beliau menjadi MB dan tidak ada alasan bagi beliau menunggu terlalu lama apatah lagi membuat penilaian keadaan bagi melaksanakan dasar baharu untuk rakyat negeri ini.

Walaupun MB yang baharu ini cuba menggambarkan dirinya serta mahu bekerja seperti Presiden Indonesia, Joko Widodo atau 'Jokowi' dengan mengambil pendekatan lebih banyak turun padang, namun beliau sebenarnya tidak boleh lari atau terlepas daripada 'dibelenggu' dengan janji-janji pada pilihan raya umum sebelum ini.


Sebagai contoh dalam soal pendidikan, pada pilihan raya umum lalu, pakatan pembangkang memancing hati rakyat supaya menyokong mereka dengan menawarkan pendidikan percuma selain membatalkan hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ditanggung oleh graduan lepasan pengajian tinggi.

Adakah janji itu ditunaikan? Atau sekadar menanam tebu di bibir pada musim pilihan raya? Kenapa janji ini tidak dibangkitkan lagi oleh pakatan pembangkang yang telah memenangi beberapa negeri termasuklah di Selangor ini?

Mengapa janji ini tidak dilaksanakan di Selangor khususnya melibatkan para pelajar di institusi pengajian tinggi milik kerajaan negeri, Universiti Selangor (Unisel) ataupun membiayai yuran setiap anak-anak Selangor yang melanjutkan pengajian mereka di institusi pengajian tinggi di seluruh negara.

Akhirnya, persoalan itu terjawab dengan sendirinya setelah Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains, Teknologi dan Inovasi, Nik Nazmi Nik Ahmad pada 5 November lalu mengakui sendiri bahawa bukan mudah untuk menyediakan pendidikan percuma seperti yang dijanjikan oleh parti yang diwakilinya sebelum ini. Hujah Nik Nazmi dengan pendapatan kerajaan negeri sekitar RM2 bilion maka kerajaan negeri tidak mampu memberikan pendidikan percuma berdasarkan implikasi kewangan.

Melihat daripada jawapan Nik Nazmi itu mungkin bolehlah dianggap bahawa janji pendidikan percuma pakatan pembangkang kepada rakyat Selangor sebelum ini hanyalah omong-omongan kosong sekadar mahu mendapat undi semata-mata tanpa ada asas perkiraan yang tepat. Memang tidak bertanggungjawab.

Nampak sangat para pemimpin PKR ini membuat janji tanpa menilai adakah mereka mampu menunaikannya. Mereka ini sekadar cakap lepas.

Apabila membicarakan mengenai manifesto pakatan rakyat pada pilihan raya umum yang lalu, ia mungkin boleh dikira sebagai garis panduan dasar pentadbiran pakatan pembangkang yang mana dalam konteks Selangor, maka MB sedia ada sudah tentu secara automatiknya tertakluk kepada dasar-dasar serta janji-janji yang digariskan dalam manifesto tersebut.

Begitu juga dalam soal pengangkutan awam, berdasarkan manifesto pakatan pembangkang untuk Selangor pada pilihan raya umum lalu, mereka menjanjikan untuk membina Terminal Pengangkutan Awam Bersepadu di Shah Alam.

Malah, janji itu termasuklah menyediakan pengangkutan awam percuma dan mesra pengguna di kawasan Shah Alam, Subang Jaya, Klang, Petaling Jaya dan Kajang.

Hakikatnya, janji-janji itu sama nasibnya dengan pendidikan percuma, kelihatan tiada satu pun dilakukan oleh kerajaan negeri. Justeru, Mohamed Azmin dalam saat-saat kegembiraannya menduduki jawatan MB, jangan sesekali buat-buat lupa akan janji itu.

Jangan ingat rakyat Selangor ini pelupa, mereka mungkin tidak bersuara sahaja. Pentadbiran negeri tidak boleh berlandaskan pada pendekatan retorik semata-mata. Jumpa di Sidang DUN Selangor bermula 24 November 2014.

PENULIS ialah Setiausaha Ahli Dewan Undangan Negeri, Barisan Nasional Selangor

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 13 Nov 2014 11:23 PM PST

The Unspinners


Denda RM2 juta YTL memang peanut, Zairil takyah cover Tony Pua pelobi YTL

Posted: 13 Nov 2014 10:30 PM PST


Alahai RM2 juta saja denda.

Apa boleh dibuat dengan denda RM2 juta? Adakah cukup untuk menampung masa terbuang dan peluang pembelajaran untuk anak yang terlepas?

Dalam isu ini, Zairil DAP ada betulnye ....

Zairil : Kontrak lemah, YTL untung

November 12, 2014
Laporan Ketua Audit Negara telah mendedahkan beberapa kelemahan kontrak yang menguntungkan YTL sehingga berjumlah RM50 juta setahun.

zairil_1

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari berkata ekoran daripada kelemahan dalam kontrak yang berat sebelah, YTL Communications Sdn Bhd (YTL) memperolehi keuntungan berjumlah RM 50 juta setahun.
Pendedahan kontroversi yang dibuat Laporan Ketua Audit Negara melibatkan pemasangan 1BestariNet Receiver Integrated System di sekolah untuk menerima dan menyampai isyarat tanpa wayar berkelajuan tinggi.
Zairil turut menjelaskan Laporan Ketua Audit Negara juga mendapati kontrak yang dipersetujui antara kementerian dan YTL, melibatkan caj utiliti ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan.
Jelasnya lagi, tindakan pihak kementerian pendidikan mengenakan denda RM 2.4 juta keatas YTL langsung tidak memberi kesan kepada syarikat tersebut.
Katanya, hukuman itu tidak bermakna jika hendak dibandingkan dengan ratusan juta ringgit keuntungan yang bakal diperolehi YTL ekoran daripada kelemahan kontrak serta perkhidmatan internet komersial.
"Ini jelas bahawa YTL mendapat faedah yang ketara sementara pembayar cukai Malaysia akan kerugian," katanya.
Tambah Zairil, hanya ada dua penjelasan boleh dibuat terhadap kontrak berat sebelah itu. Pertama kerajaan dan peguamnya berlaku cuai kerana bersetuju dengan perjanjian tersebut atau perjanjian itu telah dibentuk bagi memberi keuntungan kepada kroni mereka.

FMT

Baca juga SINI

Namun begitu, ada part dia salah ....

1BESTARINET DIJELASKAN

Projek 1BestariNet adalah untuk tempoh 15 tahun berjumlah RM4.077 billion secara keseluruhannya. YTL pula telah dianugerahkan sebahagian daripada projek ini untuk RM663 juta bagi tempoh masa 2 1/2 tahun dan kontrak mereka tamat pada bulan Jun 2014. Tuduhan pembangkang yang menyatakan bahawa YTL telah menerima keseluruhan RM4.077 billion ini adalah tidak benar sama sekali. Pada akhirnya, YTL hanya menerima RM663 juta dan telah didenda sebanyak RM2.4 juta kerana gagal melengkapkan keseluruhan 10,000 buah sekolah seperti di dalam kontrak perjanjian.

baca dengan lebih lanjut di:

http://klxpress.com.my/?p=20139

Zairil nak persalahkan BN [baca SINI], tapi anak haram yang terlibat adalah rakan baik Tony Pua yang mana dia tidak akan timbulkan isu tentang YTL tapi ambil duit sebagai pelobi.

Menurut maklumat yang diterima, YTL telah sogok seorang pegawai MOE berbangsa cina bernama Chew yang telah jadi broker membayar sohgokan kepada rakan-rakan lain dalam MOE untuk ikut aturcara dan spec YTL.

Mereka juga tukang sambut dari dalam untuk meluluskan perkembangan projek YTL dan sebarang "adjustment" yang menyelamatkan YTK dari menampung lagi banyak pembaiyaan.

HARAP SPRM SIASAT 1BESTARI DAN PROJEK TEAM DALAM KEMENTERIAAN. KEPALA YANG DAH DIBAYAR OLEH YTL BERNAMA CHEW.

Itu yang kontrak mahal tapi masih boleh menang pasal ada permainan spec. Padahal YTL takde infrastructure lalu perlu guna Telekom. Mereka buat alasan pihak kerajaan negeri tak beri kelulusan untuk bina tiang.

Mereka juga berpaut pada infra Telekom dan minta bayar cheap cheap.  Kalau infra takde, patut projek ini diberi pada Telekom saja!!!

Inilah mangkok yang kata hentikan crony capitalism tapi perasuah.

Namun begitu walaupun pount Zairil betul dan disetujui, jangan lupa bahawa Tony Pua adalah pelobi YTL untuk serang 1MDB. Francis Yeoh geram 1MDB ambil balik IPP dan menang banyak IPP. Manakala IPP yang dia dapat tu dah dibatalkan!!!

Selasa depan satu lagi kes syariah nak dibicara di mahkamah sivil

Posted: 13 Nov 2014 08:30 PM PST






Malaysian Insider SINI melaporkan permohonan semakan semula kassim Ahmad akan diadakan Selasa depan 18hb.Pendengaran kes itu akan dibuat di Mahkamah Tinggi bahagian rayuan dan kuasa-kuasa khas.

Apa hal pulak kes syariah di bawa ke Mahkamah Tinggi? Bukankah kuasa Mahkamah Persekutuan saja yang boleh tentukan kes syariah boleh dibawa ke Mahkamah Sivil? Bukan Mahkamah Rayuan?????

Lantaklah kamu tak mahu percaya kata-kata Nabi Muhammad tapi usahlah mahu pertikai kuasa institusi Islam. Kenapa perlu bercakap begitu berbeza seekali secara terbuka?

Pihak berkuasa ugama wajib menjaga akidah pihak awam dari diseleweng dan sesatkan oleh pandangan yang belum cukup bernas dan masak. hanya mahu bincang-bincang dan berpolemik dan discourse lagi.

Pemikiran belum berkepastian dan kesudahan dalam perbincangan hanya memesong akidah orang yang kurang faham dan dalam tentang hal hukum hakam ugama.

Pihak yang nak bercakap syok sendiri bukan ada fikir hal tanggungjawab. Yang dibincangkan bukan asas pun tapi hal furuk.

Entahlah ... kalau nak sangat bebas sebebas nya hingga dah tak mahu beriman dengan Nabi Muhammad, deklarae saja bukan lagi Islam dan jangan ngaku Islam pun. Macam mana Quran dipercayai tapi Nabi Muhammad tak mahu dipercayai? Bukankah Quran turun melalui Nabi Muhammad?

Apa langsung alim ulamak perawi dan pengkaji hadith tak boleh bezakan yang muktabar dan maudud?

Setakat lawyer, journalist, banker, aktivis wanita dan pensyarah sosiologis, usahlah nak pertikai dalam ilmu yang kamu tak mahir dan amalan kurang. Hayati dengan beramal dahulu Islam!!!

Asas penghakiman Hishamuddin Yunos dangkal sekali

Posted: 13 Nov 2014 05:27 PM PST


AZRIL MOHD AMIN Pengarah Eksekutif, Pusat Penyelidikan dan Advokasi Hak Asasi Manusia (CENTHRA) telah membuat kenyataan pada Nov 12 dua hari lepas. Memetik dari dari kenyataannya, sungguh memeranjatkan perhitungan yang dibuat Hakim Dato hishamuddin Yunos:

Dalam konteks dunia pascamoden hari ini, hujah-hujah penghakiman yang berdasarkan faham hak-hak asasi manusia liberal Barat khususnya dalam penyebarluasan ekspresi gender songsang yang sememangnya menjadi sebahagian penting dalam norma-norma masyarakat Barat ketika ini dalam konteks sosio-budaya masyarakat Malaysia sangatlah dikesalkan. Sebagai sebuah negara yang menjunjung tinggi peranan agama dalam kehidupan khususnya Agama Islam yang menjadi Agama Persekutuan bagi Negara Malaysia, sebarang bentuk kebenaran atau penggalakkan fenomena ekspresi gender songsang hanya akan mengundang gejala akhlak yang lebih buruk kepada masyarakat. Hak asasi manusia seperti yang dilaungkan di Barat bukanlah semesti hak asasi yang patut diikuti di negara-negara yang masih mengamalkan agama seperti Malaysia ini.

Penelitian terhadap alasan penghakiman Mahkamah Rayuan menunjukkan bahawa duluan-duluan yang diputuskan oleh mahkamah-mahkamah asing, antaranya Mahkamah Agung India dalam
National Legal Services Authority v Union of India and Others dan Mahkamah Agung Amerika Syarikat dalam Tinker v Des Moines Independent Community School District, telah diambil dan diguna pakai, hampir secara in-toto, bagi memutuskan bahawa seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 sebagai bercanggah dengan perlembagaan dan hak asasi.

Sedangkan negara-negara seperti India dan Amerika tidaklah mempunyai Agama Persekutuan seperti di Malaysia. Hal ini jelas bertentangan dengan peringatan keras yang pernah diungkapkan oleh Almarhum Duli Yang Maha Mulia Sultan Azlan Shah (ketika itu Raja Azlan Shah) dalam penghakimannya di Mahkamah Persekutuan pada tahun 1975. Dalam Looh Kooi Choon v Kerajaan Malaysia, baginda telah memutuskan seperti berikut:

Sungguhpun banyak yang boleh diperkatakan berkenaan Perlembagaan-Perlembagaan dari negara lain, tetapi hakikatnya Perlembagaan negara kita hendaklah berdiri pada kakinya sendiri, di mana ungkapan-ungkapan yang terkandung di dalamnya mesti ditafsirkan tanpa membenarkan unsur-unsur luar dari Perlembagaan negara lain mengatasi peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan kita sendiri." (terjemahan dari teks asal berbahasa Inggeris)

Baca sepenuh di SINI


Kesalahan kehakiman begitu ketara sangat dan perlu pelbagai pihak menyuarakan. Bar Council berdiam dalam mempertahankan perlembagaan persekutuan.

Sementara itu, sebuah blog karim's blog menulis:

Kepada pengamal perubatan mereka sudah pasti maklum dengan klasifikasi penyakit World Health Organisation (WHO) yang disebut sebagai ICD (International Classification of Diseases) yang kini dalam versi ICD-10. ICD ini merupakan rujukan asas diagnostik untuk epidemiologi, pengurusan kesihatan dan juga bagi tujuan klinikal.

Menurut ICD-10, lelaki yang berpakaian perempuan diklasifikasikan di bawah F64. Ia termasuk F64.0 – Transsexualism dan F64.1 – Dual-role transvestism … dalam bahasa mudahnya kita sebut PONDANlah … walaupun ada sedikit perbezaan antara kedua). Di bawah klasifikasi F64, F65 dan F66, terdapat pelbagai jenis lagi penyakit-penyakit mental berkaitan seksual sebegini.

penyakit mentalWalaupun disepakati di kalangan pakar bahawa pesakit begini lazimnya sukar untuk diubati antaranya kerana keengganan mereka untuk berubah namun pesakit ini mesti diberi rawatan.

Mereka sepatutnya mendapatkan hak mereka untuk mendapat rawatan sempurna. Bukan kita menggalakkan lagi mereka semakin menggila.

Apabila mereka semakin menggila bertambahlah mereka tidak peduli akan penyakitnya itu.

Sepenuh di SINI


Penghakiman Hishamuddin menyebut:

But the appellants are male Muslims suffering from GID, where DESIRE to dress as a female and to be recognized as a female is part of the said medical condition..."


Dari dictionary Oxford, DESIRE bermakna long for, wish atau idaman, keinginan, hasrat dalam Kamus Dwibahasa Dewan Bahasa & Pustaka.

Jika mahkamah melayan semua DESIRE, terbukalah pintu gate untuk menganggap pelbagai undang-undang melibatkan penyakit shoplifting by Kleptomaniac, sexuoerotism hinges on female breasts by moziphillian dll. Legislation yang melibatkan "impulse control disorder" akan dianggap tak mengikut perlembagaan.

Pihak berkuasa agama ada program untuk mereka bermasaalah LGBT untuk dipulihkan melalui counselling dll. Bukanlah langsung pihak ugama begitu tak berkemanusiaan. Baca di SINI


Baca Dato Zulkifli Nordin SINI



Bila pencen, kontrak tersedia untuk Justice Hishamuddin

Posted: 13 Nov 2014 03:57 PM PST



Kontrak buat jamban tambahan untuk puak berpenyakit GID

DAP tak caya Guan Eng lalu guna 1MDB untuk tutup tak bina rumah mampu milik

Posted: 13 Nov 2014 04:30 AM PST


Sementang pembangkang dan puak yang melobi untuk YTL dan IPP lain sedang menyerang 1MDB maka Guan ENg guna peluang untuk buat helah sebagai alasan dia tak bina rumah mampu milik yang pernah dia janjikan dalam manifesto pilihanraya.

Sudahlah tak bina tapi dihalau dan roboh 13 kampong melayu. Selama ini Guan ENg telah hanya utamakan kondo mewah untuk dapat masyukkk dari Pemaju-Pemaju kroninya. Makala pihak PDC hanya jual tanah dan langsung tak lakukan sebarang peranan sosial. Dah mimpi nak jadi ahli Korparat!

Guan Eng telah menggunakan peluang dari serangan Tony Pua pelobi untuk YTL, Rafizi pelobi untuk IPP kepnyaan kerajaan Selangor kot dan pihak lain yang membangkang pembinaan TRX dan IPP kena ambik untuk serang IMDB.

Dia dilaporkan MI:

Forget about building high-end property in Ayer Itam, Guan Eng tells 1MDB

By HIMANSHU BHATT

Published: 11 November 2014

November 11, 2014.Penang will not allow debt-ridden 1Malaysia Development Bhd (1MDB) to develop profit-making luxury properties on its vast land bank in Ayer Itam in the state.

Penang Chief Minister Lim Guan Eng said the state is aware that 1MDB may be looking at "earning big money" by developing high-end units on the land which was originally earmarked for affordable and public housing.

"We know that 1MDB is trying to turn losses into profits by doing other projects, other than affordable housing that have been announced," he said.

"Don't dream. That we will not allow," Lim, who is the DAP assemblyman for Air Putih, said at a press conference at the State Assembly today.

Lim said this was in line with the state's commitment not to allow federal agencies, the Penang Regional Development Authority (Perda) and JKP Sdn Bhd, to include luxury-priced units on lands that have been acquired for affordable and public housing.

Baca sepnuh di SINI

Betul ke Guan Eng kamu nak bina atau hanya janji saja????


Haiya ... orang lu sendiri pun tak percaya???

.

Feriz Omar boleh ke ...? Dulu mungkir janji bayarkan peguam kes kepala lembu?

Posted: 13 Nov 2014 12:30 AM PST


Agak mengejutkan apabila sebuah syarikat swasta, Jentayu Danaraksa Sdn Bhd, yang baru didaftarkan pada September 2014, tiba-tiba begitu berani menyuarakan hasrat untuk mengambil alih beberapa jabatan yang dikenal pasti sebagai "profit maker".

Jabatan dan kepentingan MAS seperti Penerbangan Malaysia Berhad (PMB), syarikat penerbangan Firefly, MAS Engineering dan beberapa transaksi penting yang lain mahu diambil alih oleh syarikat berkenaan di atas nama "kerjasama"?




"Kerjasama" atau "menangguk di air yang keruh"?

Dalam satu kenyataan di akhbar baru-baru ini, syarikat berkenaan dikatakan menghantar satu cadangan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Syarikat berkenaan mendakwa mereka mampu "menghidupkan" MAS kembali gagah di persada dunia dan lebih mengejutkan, mereka mendakwa mampu "menyelamatkan" semua 6,000 pekerja syarikat penerbangan itu yang akan diberhentikan.


Baca pandangan MyKMu tentang usaha Jentayu Danaraksa untuk baik pulih MAS dan pertahankan 6,000 pekerjaan SINI.

Tak dijemput naik ke pentas dalam majlis UMNO tapi tak tahu malu jual muka

Masaalahnya adalah ahli yang terlibat diketuai oleh Feriz Omar, seorang bekas pegawai khas Tan Sri Muhyiddin yang ditamatkan dan tak disambungkan kontrak.

Betulkah dia berkebokehan dalam hal kewangan?


Suatu masa dia pernah menjajakan dirinya sebagai Director Investment banking Malaysian International Merchant Bankers. Agak impressive kerana dia hanya bekerja beberapa tahun di sebuah firma akantan sebaga konsultan management dan tak banyak excercise korporat yang dilakukan.

Tiba-tiba munculk sebagai Director. Rupanya dia bukan Director kerana orang pertama yang diberikan jawatan itu bernama Basil Fernandez yang masuk bekerja dengan Bank tersebut selepas feriz Omar berhenti.


Itu kata sumber, tapi penggiat di Selangor tak lupa Feriz Omar membakar semangat pelbagai pihak terlibat dalam kes kepala lembu suatu ketika dahulu dengan menjaja namanya sebagai Pegawai Khas TPM. Dia juga janji akan bayar peguam jika ditangkap atau didakwa.

Sebaik berlaku dan ramai yang kena dakwa, handphone Feriz Omar langsung tak angkat. Mereka terpaksa bayar sendiri yuran guaman dengan bantuan beberapa pihak!

Nak turnaround MAS suatu usaha yang besar. Boleh ke budak ni? Ada kredibiliti ke budak ni?

Ingat masa bekerja dengan Tan Sri Muhyiddin ... muka tak malu pegawai khas duduk sebelah boss dalam majlis. Sepatutnya duduk di tepi ....

Dahlah budak baru ketika tu tapi sedia nak gaduh dan tikam belakang pegawai lain dan perguna blogger untuk hentam pegawai tersebut.

Ikhlas cakap, tak boleh percaya kewibawaannya.

Panglima Perang Cyber

Posted: 13 Nov 2014 11:22 PM PST

Panglima Perang Cyber


Mubarak Ulangi Pendirian Mahu Akta Hasutan Kekal • UMNO Online

Posted: 13 Nov 2014 11:15 PM PST


KUALA LUMPUR, 14 Nov – Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) mengulangi pendirian mahu Akta Hasutan 1948 dikekalkan memandangkan penyebaran maklumat mudah dilakukan pada masa kini menerusi media sosial.

Presidennya Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman berkata akta yang tegas seperti Akta Hasutan diperlukan bagi mengekang penyebaran maklumat yang boleh menggugat keharmonian kaum, khususnya di sebuah negara majmuk seperti Malaysia.

"Akta Hasutan diperlukan hari ini dan juga pada masa depan, kerana kita tidak mahu ada golongan yang mencerca agama, sultan atau memutarbelitkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan," katanya.

Abdul Aziz berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri majlis penyerahan buku bertajuk '100 Wira Negara' hasil nukilannya di Maktab Tentera Diraja (MTD) di Kem Sungai Besi di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Penerangan Mubarak yang juga Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) Datuk Abdul Rahman Sulaiman dan Komandan MTD Kolonel Wan Ghazali Wan Din.

Berhubung buku 100 Wira Negara, Abdul Aziz berkata, Mubarak dalam perancangan untuk menerbitkan rancangan animasi berbentuk dokumentari wira-wira yang terkandung dalam buku itu selepas kejayaan menerbitkan dokumentari untuk siaran televisyen sebanyak 13 episod tahun ini.

Rancangan animasi penting untuk menarik minat kanak-kanak supaya mereka tidak lupa akan kewujudan tokoh-tokoh yang berjasa kepada negara dari zaman sebelum kemerdekaan, katanya.

"Pemahaman menerusi watak animasi juga lebih mudah dan lebih menarik untuk ditonton kanak-kanak," katanya dan menambah pihaknya sedang meneliti syarikat yang boleh merealisasikan rancangan itu untuk diterbitkan tahun hadapan.

Buku 100 Wira Negara merupakan pengiktirafan kepada ikon dalam pelbagai bidang yang memberi impak kepada negara, termasuk lima bekas Perdana Menteri Malaysia iaitu Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Abdul Razak Hussein, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Perdana Menteri sekarang Datuk Seri Najib Tun Razak.

Turut ditonjolkan dalam buku itu ialah tokoh pendidikan Prof Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid, Tan Sri Arshad Ayub, Dr Aminuddin Baki; tokoh ekonomi Tan Sri Ananda Krishnan, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary; tokoh sukan Datuk Mokhtar Dahari, Datuk Nicol Ann David, Tan Sri Dr M. Jegathesan serta seniman agung negara Tan Sri P. Ramlee dan Datuk Sudirman Arshad.

Buku setebal 300 halaman itu diterbitkan dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dan sehingga kini sebanyak 15,000 naskhah buku itu diedarkan ke sekolah dan kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) seluruh negara.

Orang awam yang berminat boleh membelinya pada harga RM50 senaskhah melalui laman web  www.mubarakmalaysia.gov.my.

http://www.umno-online.my/?p=118218


Sent from my iPhone

Tulisan Pak Habib Al Attas Tentang Kelebihan Anjing Berbanding Kucing Tidak Dapat Diterima

Posted: 13 Nov 2014 09:00 PM PST


Panglima baru sahaja membaca tulisan Pak Habib Al Attas, seorang penulis otai yang berdarah Rasulullah saw dan begitu berpengaruh.

Namun penulisan beliau terbaru tentang isu sentuh anjing tidak dapat diterima sepenuhnya kerana ia seperti membela penganjuran program I Want To Touch A Dog.

Sepatutnya kupasan beliau tidak membela namun menjelaskan kedudukan anjing dalam Islam dan hukum menyentuha anjing tanpa sebarang keperluan. Bahkan kucing adalah binatang orang beriman dan Nabi saw juga memiliki seekor kucing bernama Mueeza. Badan kucing sangat bersih dan memiliki banyak kelebihan dan manfaat kepada manusia berbanding anjing. 


Harap tulisan beliau di sini http://shalattas.blogspot.com/2014/10/anjing-kucing-dan-manusia.html akan dapat diperbetulkan.

Sehebat mana pun Pak Habib beliau bukan maksum dan terdedah kepada kesilapan. Sebagai peminat beliau seharusnya nasihat dan teguran berhikmah ini disampaikan demi kasih kepada beliau yang pernah menghadiahkan berbelas buku tulisannya ketika saya berkunjung ke Wadi Hana beberapa tahun lalu bersama Blogger Cheguman Waadat selepas kursus tamat di ILMU Janda Baik.


Bahkan nama blog ini juga tercatat di belakang buku beliau bertajuk Tuhan, Politik & Seks



Antara petikan tulisan beliau dalam link di atas yang tidak wajar diungkapkan ialah :

Kalau nak di buat perbandingan diantara anjing dan kucing tidak banyak bezanya. Apakah kerana kucing tidak dikategorikan najis? Ada cerita betapa kasihnya nabi Muhammad SAW dan kucing binatang istimewa. Peliharaan kunci murah rezeki. Ada kucing bertuah. Kucing pun makan najis juga, emak kucing akan menjilat punggung anaknya untuk membersihkan najis anaknya, makan bangkai tidak kira apa bangkai sekalipun, sama juga seperti anjing, kucing makan cicak, tikus, kenapa tak ada agamawan membicarakan najisnya kucing berada di atas sejadah? Kenapa double standard? Sedangkan kedua – duanya tidak mempunyai akal fikiran. Tetapi anjing lebih pembersih. Anjing tidak akan kencing atau pun membuang najis di dalam rumah tuannya kalau tuannya tak beri dia makan. 

Tak ada peribahasa malu – malu anjing, hanya malu – malu kucing. Tidak seperti kucing yang akan kencing dikeliling rumah tuannya ketika datang musim mengawan untuk menandakan itu adalah kawasannya. Kadang – kadang tuannya sendiri pun di gigit hingga membawa maut. Lu fikirlah Bro.



Hukum pegang anjing boleh dibaca lebih terperinci di sini http://www.e-fatwa.gov.my/sites/default/files/kedudukan_anjing_dan_hukum_berkaitannya.pdf





Gambar kulit Buku terbaru beliau yang mengulas situasi politik terkini negara sering menjadi buruan ramai.



Kembara Dakwah Ulama Keturunan Rasulullah Habib Umar di Malaysia 28-30 Nov 2014

Posted: 13 Nov 2014 08:01 PM PST

Susah menemui ulama keturunan Rasulullah saw.

Peluang ini jangan dilepaskan.

Merekalah bintang menerangi kegelapan akhir zaman.

Mari mengambil berkat ilmu mereka walau tidak mampu selalu berjumpa atau terbang ke Yaman.

Virus Wahabi Di JAKIM - Bukti Buku dan Jurnal cc @NajibRazak @DsJamilkhir @AliHamsa55

Posted: 13 Nov 2014 07:15 PM PST


Berikut tulisan pegawai JAKIM bernama Mohd Aizam bin Mas'od berkenaan pengasas Wahabi iaitu Muhammad bin Abd Wahab (MAW)

Beliau juga dipercayai yang turut terlibat dalam penerbitan jurnal penyelidikan JAKIM yang turut menampilkan tokoh wahabi seperti Dr Juanda Jaya dan Dr Abdul Hayei Abdul Shukor.

Ketua Pengarah JAKIM diharap tidak memberi peluang kepada pegawai yang memuji MAW untuk terus melebarkan pengaruh wahabi di JAKIM sehingga mengelirukan umat Islam.

Teguran ini dibuat selepas pendedahan demi pendedahan seperti tidak berjaya membuka mata mereka.

Agensi lain juga perlu ditapis dari pegawai wahabi oleh JPA dan penglibatan pihak yang mahir aspek fahaman sesat perlu dilibatkan sebelum perlantikan seseorang itu diteruskan.

Adakah benar di MKN juga ada pro wahabi lulusan Madinah ? Wallahu A'lam.


Berikut bukti tulisan Aizam Masod yang disiarkan untuk rujukan pembaca blog panglima.












Selain itu bukti tulisan tokoh wahabi dimasukkan dalam jurnal JAKIM:





Bukan wahabi sahaja kita tentang bahkan fahaman lain seperti Syiah atau Pluralisme juga tidak boleh diamalkan di Malaysia. Kerana ia ditolak majoriti ulama Islam muktabar.


Artikel di portal Fatwa berkenaan fahaman ini boleh dibaca seperti di bawah :

Apakah pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan berkenaan golongan Wahabi? Adakah golongan yang berzikir dan berdoa secara sendiri-sendiri selepas solat itu Wahabi?
 
PENJELASAN:

Aliran Wahabi bukanlah satu mazhab akan tetapi satu bentuk gerakan pemikiran agama yang banyak dipegang oleh ulama-ulama Haramayn (Mekah dan Madinah) kontemporari mengikuti pendekatan yang diambil oleh Muhammad bin Abd Wahhab (m.1792). Dari segi mazhab , mereka lebih hampir dengan mazhab Hanbali walaupun dari beberapa segi mereka lebih ketat dan keras.
 
Dalam sejarah tradisi ilmu Islam, aliran Wahhabi bukanlah mewakili arus perdana mazhab Ahl Sunnah wa al-Jamaah kerana sejak seribu tahun lebih, aliran yang menjadi peneraju kepada pentafsiran Ahl Sunnah wa al-Jamaah dalam bidang akidah ialah Asha'irah dan Maturidiyah, manakala dalam bidang fiqh ialah empat mazhab utama iaitu Shafi'i, Hanafi, Maliki dan Hanbali.
 
Dari segi pendekatan ilmiah, aliran Wahabi membawa pendekatan yang agak sempit dengan metodologi harfiah (literal) yang mereka ambil dalam memahami sumber agama khususnya al-Qur'an. Justeru itu, sebahagian dari pandangan mereka dalam agama bersifat agak keras terutama terhadap orang yang tidak mengambil pendekatan mereka. Pendekatan sebegini akhirnya telah membawa kepada kecenderungan untuk mudah mengeluarkan orang Islam dari lingkungan agama yang tidak sealiran dengan aliran Wahabi.
 
Contoh perbezaan pandangan golongan Wahabi yang agak jelas ialah pandangan mengenai sunnah dan bid'ah. Berdasarkan makna literal beberapa hadis Nabi, mereka menganggap bahawa setiap amalan ibadat yang tidak mengikuti secara langsung cara yang dibawa oleh Nabi saw, dianggap bid'ah dan terkeluar dari Islam.
 
Justeru itu banyak amalan dan pegangan yang telah diamalkan oleh masyarakat Islam telah dianggap terkeluar dari agama Islam oleh golongan Wahabi. Pendekatan ini telah menyebabkan perpecahan di kalangan sebahagian masyarakat yang telah lama mempunyai kesatuan dalam ibadat menurut pentafsiran imam-imam muktabar dalam mazhab Shafi'i dan dalam akidah menuruti aliran al-Ash'ari dan al-Maturidi.
 
Banyak persoalan yang bersifat khilafiah telah diangkat dan dianggap sebagai perkara usul sehingga menjadi permasalahan dalam masyarakat, seperti larangan doa qunut, wirid dan berdoa secara berjamaah selepas solat, tahlil, berzanji, qasidah, burdah, membaca yasin pada malam jumaat, perayaan maulid, kesemuanya ditolak atas nama bid'ah yang sesat. Ini sama sekali tidak selari dengan pemahaman sunnah dan bid'ah yang sebenar dalam Islam dan juga tidak bertepatan dengan semangat ilmiah dalam tradisi Islam yang membenarkan perbezaan pandangan dalam persoalan khilafiah.
 
Dalam konteks tasawuf, mereka amat keras membid'ah amalan-amalan tariqat, amalan wirid dan selawat yang dilakukan oleh golongan sufi. Dalam akidah, mereka membid'ahkan ajaran tauhid berdasarkan sifat yang kesemuanya dipelopori oleh ulama-ulama berwibawa dalam aliran Ahl Sunnah wa al-Jama'ah.
 
Contoh lain perbezaan pemahaman aliran Wahabi ialah pendekatan mereka dalam memahami ayat-ayat mutasyabihat dalam al-Qur'an seperti ayat berkaitan 'tangan dan wajah Allah', istiwa' dan lain-lain. Dengan mengisbatkan secara literal ayat-ayat ini dan menolak sama sekali pendekatan ta'wil yang juga salah satu pendekatan yang diambil oleh ulama salaf dan khalaf, ia membawa kepada kecenderungan tajsim (kefahaman Allah berjism) dan tashbih (kefahaman Allah menyamai makhluk) terutama kepada mereka yang berfahaman simplistik berkaitan isu tersebut.
 
Ramai ulama-ulama yang telah mengkritik dan menghujah aliran Wahabi termasuk saudara kandung Sheikh Muhammad Abdul Wahhab sendiri iaitu Sheikh Sulayman Abd Wahhab dalam kitabnya bertajuk al-Sawa'iq al-Ilahiyyah fi al-Radd 'ala al-Wahhabiyyah. Antara ulama-ulama lain ialah Sayyid Ahmad Ibn Zaini Dahlan (m.1886) Mufti Mekkah dan Shaykh al-Islam dalam kitabnya al-Durar al-Saniyyah fi al-Radd 'ala al-Wahhabiyyah dan Dr. Sa'id Ramadhan al-Buti dalam karyanya al-Salafiyyatun Marhalatun Zamaniyyatun Mubarakatun la Mazhabun Islamiyyun.
 
Memandangkan Malaysia jelas mengambil pendirian sejak beratus tahun lalu bahawa aliran yang harus diikuti ialah mazhab Shafi'i dan dalam akidah aliran Ash'ari dan Maturidi dan ianya telah menghasilkan perpaduan yang utuh di kalangan umat Islam, baik dalam ibadah, muamalah dan lain-lain sehingga memberi ketenangan dan keharmonian dalam masyarakat dan negara, maka aliran Wahabi adalah tidak sesuai dalam konteks kefahaman dan amalan agama di Malaysia.
 
Manakala mereka yang berzikir secara sendiri-sendiri selepas solat tidak semestinya dari aliran Wahabi. Namun sekiranya mereka membid'ahkan orang yang berzikir secara berjamaah selepas solat berkemungkinan besar ia dari golongan tersebut.
 

Wallahu A'lam.


http://www.e-fatwa.gov.my/blog/pandangan-mengenai-golongan-wahabi



Sent from my iPhone

Lebih 9,000 Kes Jenayah Libatkan Warga Asing Dari Jan - Ogos 2014 • UMNO Online

Posted: 13 Nov 2014 09:56 AM PST


KUALA LUMPUR, 13 Nov – Sebanyak 9,496 kes jenayah melibatkan warga asing dicatatkan antara Jan hingga Ogos tahun ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Menurutnya, jumlah itu adalah 11.2 peratus daripada keseluruhan 85,029 kes jenayah yang direkodkan dalam tempoh sama di negara ini.

"Walaupun perangkaan itu masih lagi kecil berbanding keseluruhan indeks jenayah negara, polis sentiasa memberi perhatian serius dalam membendung kegiatan jenayah melibatkan warga asing kerana ia boleh membawa kemudaratan kepada rakyat tempatan," katanya.

Ahmad Zahid berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang) yang ingin tahu statistik pendatang asing tanpa izin (PATI) dan pekerja asing yang terlibat dalam kes jenayah serta pelan tindakan kementerian dalam memastikan kegiatan mereka dapat dikawal.

Katanya, daripada jumlah itu, 2,306 melibatkan jenayah kekerasan iaitu bunuh (167), rogol (138), samun berkawan bersenjata api (108), samun berkawan tanpa senjata api (1,008), samun bersenjata api (10), samun tanpa senjata api (377) dan mencederakan (498).

Ahmad Zahid berkata, 7,190 kes pula melibatkan jenayah harta benda iaitu curi (1,871), curi kereta (568), curi motosikal (1,252), curi jentera berat (78), ragut (318) dan pecah rumah (3,103).

Tambahnya, pada 2012 terdapat 1,575 kes jenayah melibatkan warga asing atau satu peratus daripada keseluruhan 153,669 kes jenayah, manakala tahun lepas jumlah itu meningkat kepada 13,591 atau 9.2 peratus daripada 147,062 keseluruhan kes.

Menurutnya, beberapa tindakan telah diambil untuk mengawal kegiatan jenayah oleh warga asing termasuk mengadakan operasi bersepadu melibatkan polis, Jabatan Imigresen, Kementerian Pendidikan, Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

"Kementerian juga telah menghantar lebih ramai pegawai serta anggota tambahan ke kawasan-kawasan yang kerap menjadi tumpuan warga asing, selain mewujudkan balai atau pondok polis dan meningkatkan operasi besar-besaran di kawasan terbabit," katanya.

Selain itu, katanya polis juga mengadakan kerjasama erat dengan kumpulan masyarakat dan kerajaan tempatan serta meningkatkan keberkesanan penggunaan sistem televisyen litar tertutup (CCTV).

"Cap jari (biometrik) semua pekerja asing turut diambil melalui program 6P untuk mengesan kemasukan kali kedua dan pendaftaran rekod jenayah," tambahnya.

http://www.umno-online.my/?p=118197 


Sent from my iPhone

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 13 Nov 2014 09:35 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 13 Nov 2014 09:33 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


1MDB : Ahmad Maslan Balas Kembali Tohmahan Anwar Ibrahim & Tony Pua

Posted: 13 Nov 2014 06:00 AM PST


Hadi Awang Balun Balik Guan Eng, Sifatkan DAP Parti Sekular Sosialis

Posted: 13 Nov 2014 04:00 AM PST


Jika Ada Umat Islam Yang Sokong LGBT, Kena Tonton Video Ini Dulu

Posted: 13 Nov 2014 12:47 AM PST


bERANIKAN hATI

Posted: 13 Nov 2014 03:33 PM PST

bERANIKAN hATI


SIAPA ZAM YANG BOLEH TENTUKAN MENTERI BESAR PAHANG MENEMPAH' MAUT'?

Posted: 13 Nov 2014 05:57 AM PST

Mantan Mamak Menteri


Utusan Malaysia merupakan suara UMNO dan orang Melayu sejak dahulu lagi. Utusan adalah lidah resmi UMNO dan suara para pemimpin UMNO. Namun tidak kurang juga penglibatan Utusan dalam memberi warna kepada politik UMNO dan tanah air.

Utusan Malaysia adalah musuh utama kepada pembangkang. Kerana itulah Pas memanggil Utusan Malaysia / Melayu sebagai Utusan Meloya. Pengikut Pas memang dah mengharamkan Utusan untuk dibaca bahkan mungkin tersentuhnya juga perlu disamak.

Anwar Ibrahim sendiri yang suatu ketika dahulu menggunakan Utusan sebagai penyambung lidahnya akhirnya turut melabel Utusan sebagai pembawa berita palsu dan berniat jahat.

Memang tidak kurang para pemimpin UMNO dijatuhkan oleh Utusan yang menjalankan agenda orang-orang tertentu. Saya tidak hendak memberi contoh kerana contohnya terlalu banyak. Yang ingin saya persoalkan disini adalah apakah kali ini Utusan juga membawa agenda khas untuk menjatuhkan Menteri Beasr Pahang?

Saya tidak hairan apabila Awang Selamat dan Utusan bersungguh-sungguh cuba 'mamalukan' dan menjatuhkan Menteri Besar Pahang kerana saya pasti jika diibaratkan polong, dia polong yang dipelihara dan bertuan. Pasti ada hidangan telor disediakan untuk santapannya.

Cuma saya agak terkejut apabila seorang mantan menteri yang juga bekas pengarang Utusan turut 'mengehentam' Menteri Besar Pahang didalam blognya dengan memberi tajuk 'Menteri Besar Pahang Menempah Maut'. Nampaknya mantan menteri ini masih merasakan bahawa beliau adalah sebahagian dari 'Utusan Meloya' dengan khayalan dalam zaman gemilangnya dulu.

Saya bukan antara yang taksub kepada satu-satu pemimpin bahkan pada suatu ketika saya sendiri pernah 'menghentam'. Namun, dipenghujung kariernya, berilah Menteri Besar Pahang ini sedikit 'muka' dan penghormatan dan jangan 'telanjangi' dia. Biarkan dia berundur secara terhormat sebagaimana Tun Dr. Mahathir dulu. Jika kita, (terutama yang bercita-cita besar) sanggup menunggu selama ini, kenapa tidak sabar untuk menunggu sedikit masa lagi?

Menteri Besar Pahang akan dipertahankan, bukan kerana dianya Adnan Yaakob, tetapi dianya adalah Menteri Besar Pahang, yang datangnya dijemput biarlah perginya diiring.

Baca juga Khabar Pahang  (Klik Sini)


Sahibul hikayat, sebermula adapun sahaya yang sudah tua ini hanyalah ingin duduk-duduk sahaja bermain dengan cucunda-cucunda sambil bercucuk tanam dan memelihara ayam itik.

Tidaklah lagi hendak oleh sahaya untuk berjuang dan menulis lagi adanya. Namun bagaikan perahu diair memanggil-manggil dan pendayung juga sudah ditangan... kenapa tidak untuk sekali ini sahaya berjuang untuk yang terakhir?

Akhirulkalam, tidaklah akan pedih dan luka sahaya ini oleh pisau dan keris mantan mamak menteri itu, namun akan luka jugalah hati dan jiwa oleh gurisan tinta dan kalam.


BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 13 Nov 2014 03:17 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Sakit kepala selepas pancut klimaks

Posted: 13 Nov 2014 07:57 AM PST

Masalah sakit kepala selepas klimaks atau 'post climax headache' adalah fenomena yang boleh berlaku kepada semua orang. Ia membabitkan sakit kepala teramat sangat selepas klimaks sama ada hasil onani atau hubungan seksual.

Pening kepala ini boleh berpanjangan dan mengganggu kualiti kehidupan. Fenomena ini berlaku mungkin akibat perubahan ketara yang berlaku kepada tubuh individu itu ketika dia klimaks.

Bayangkan ketika dalam tahap rangsangan seksual yang kemuncak, tekanan darah dan tahap pernafasan meningkat manakala otot menegang, termasuk otot tengkuk dan kepala.

Ketika klimaks, pengeluaran kimia dalam badan meningkat dan ini sedikit sebanyak boleh mengakibatkan tindak balas pada otot dan perjalanan darah dalam kepala.

Jika perkara ini kerap berlaku walaupun selepas cuba makan ubat, individu yang mengalaminya dinasihatkan berjumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan urat saraf atau neurological.

Ini untuk menentukan sama ada wujud sesuatu sesuatu yang luar biasa dalam otak atau saluran darah dalam otak yang tidak normal seperti Enuerysm atau kelemahan salur darah.

Jika hasil pemeriksaan menunjukkan semuanya normal, individu yang mengalami gejala pening tidak perlu khuatir.

Ini kerana pegawai perubatan yang merawat boleh memberi ubat antiradang. Ubat ini boleh dimakan sebelum bersama atau sebelum anda melakukan onani.

Diugut RM1,000, diajak lakukan seks

Posted: 12 Nov 2014 06:36 PM PST

KUALA TERENGGANU - Seorang wanita hidup dalam ketakutan selepas diperas ugut sebanyak RM1,000 selain diajak melakukan hubungan seks sekiranya ingin mendapatkan semula telefon bimbit jenis iPhone 5 nya yang hilang.

Mangsa berusia 32 tahun itu menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) dihantar suspek ketika berada di kediamannya di Bandar Marang, kira-kira jam 12.15 tengah malam, kelmarin.

Menurut sumber, sebelum kejadian, mangsa yang berada di sebuah resort di Kuala Ibai, di sini, kira-kira jam 3.30 petang, Isnin lalu telah kehilangan telefon bimbitnya itu.

Jelasnya, mangsa yang mengesyaki telefon bimbitnya tercicir cuba mencari tetapi gagal sebelum mengambil keputusan beredar dari tempat kejadian.

"Mangsa juga beberapa kali menghubungi telefon bimbitnya namun tidak dijawab sebelum bertindak menghantar SMS ke nombor telefon bimbitnya kira-kira jam 10 malam hari sama dan meminta sesiapa yang menjumpai iPhone 5 itu agar menghubunginya.

"Bagaimanapun, suspek hanya membalas SMS mangsa kira-kira dua jam kemudian dengan dua permintaan melampau.

"Suspek berjanji akan memulangkan telefon bimbit mangsa jika mangsa memberi wang sebanyak RM1,000 kepadanya serta melakukan hubungan seks bersamanya dan rakan-rakannya," katanya.

Sumber menjelaskan, mangsa mendakwa suspek masih menghantar SMS kepadanya dan nekad membuat laporan di Balai Polis Marang untuk tindakan lanjut kerana bimbang keselamatan diri selain ingin mendapatkan semula telefon bimbitnya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner Wan Abd Aziz Wan Hamzah yang dihubungi mengesahkan ada menerima laporan kejadian.

Lelaki dakwa wanita paksa lakukan seks ganas

Posted: 12 Nov 2014 05:01 PM PST

Seorang lelaki berumur 19 tahun telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Dang Wangi mendakwa dirogol seorang wanita di Wangsa Maju, Jumaat lepas.

Gambar salinan laporan polis yang kini tersebar di internet bagaimanapun, menunjukkan unsur pelik sekaligus membuat ia dipertikaikan netizen.

Berdasarkan salinan repot, pengadu, pada kira-kira pukul 10.30 malam mendakwa dia bersama rakannya sedang makan di sebuah restoran di Wangsa Maju sebelum didatangi seorang wanita yang meminta menghantarnya ke rumah.

Dia mengatakan bahawa dia tidak mahu menghantar wanita itu tetapi terus dipaksa.

"Kemudian, saya bersetuju hantarnya ke rumah di Wangsa Maju dengan kereta.

"Ketika sampai di hadapan rumahnya (ketika masih dalam kereta), wanita itu telah peluk dan cium saya, saya menolak tetapi dia tetap cium saya dengan ganas," kata pengadu di dalam laporannya.

Menurut pengadu dalam repot lagi, wanita itu kemudian telah membuka seluarnya dan seluar pengadu lalu naik ke atas lelaki itu sebelum merogolnya.

"10 minit kemudian dia terus keluar dari kereta dan masuk ke dalam rumahnya," adu pengadu.

Kebanyakan netizen mempertikaikan bagaimana pengadu dipaksa melakukan hubungan seks dengan ganas kerana jika benar dia enggan, tentu ada cara untuk keluar dari kereta.

Pengadu juga, dilihat mengenali wanita yang merogolnya berdasarkan nama penuh yang diberikan di dalam laporan polis.

KomenFB

Selain itu, ada juga netizen berpendapat laporan polis dirogol dibuat untuk mengelakkan pihak wanita yang membuat dakwaan rogol ke atasnya.

Daripada laporan polis, ternyata banyak lagi kejadian dalam insiden 'rogol paksa' ini yang tidak diceritakan oleh pengadu. – MYNEWSHUB.CC

'Budak-budak' Syria ajar Harimau Malaya main bola sepak

Posted: 12 Nov 2014 04:32 PM PST

SHAH ALAM: Skuad Harimau Malaya seperti hilang arah dan mudah tunduk kepada Syria 3-0 dalam siri persahabatan antarabangsa di Stadium Shah Alam, malam ini.

Dollah Salleh mungkin belum perlu menekan butang kecemasan lagi ketika cabaran Piala AFF Suzuki bakal bermula dalam tempoh 10 hari lagi tetapi persembahan tahap rendah disajikan anak didiknya jelas memberi gambaran menakutkan.

Atas padang licin, kelebihan seharusnya milik tuan rumah tetapi sebaliknya lawan dari padang pasir itu pula bertindak lebih kemas - seolah-olah seperti beraksi di gelanggang sendiri.

Syria yang berada dalam ranking ke-151 dunia mengesahkan kemenangan menerusi jaringan Nadim Sabag pada minit ketiga, kapten pasukan, Sanharib Malki (minit ke-47) dan Omar Khrbin (m-66).

Keputusan hambar ini harus membuat ketua jurulatih, Dollah pening memikirkan apa yang harus dilakukan dalam tempoh singkat ini ketika digamit misi Piala AFF di Singapura nanti.

Berbekal barisan pemain yang gagal bertindak sebagai satu unit, malam ini - tanpa kawalan bola yang baik dan banyak kesilapan - pengendali itu perlu mencari satu ramuan mujarab atau pun mengharapkan satu keajaiban berlaku.

"Saya kecewa dengan apa ditunjukkan pemain kita, khasnya dalam babak kedua....pemain seperti hilang punca.

"Pemain juga banyak leka dan ini bukan sahaja bahagian benteng tapi juga tengah dan jentera serangan. Semua bahagian mengecewakan," kata bekas pemain kebangsaan itu selepas tamat perlawanan.

Syria yang beraksi dalam perlawanan persahabatan pertama sejak perlawanan kelayakan Piala Asia pada 5 Mac lalu jelas memberi pengajaran baik kepada pasukan tuan rumah betapa tahap prestasi mereka ketika ini.

Skuad negara akan menentang Vietnam dalam satu lagi siri persahabatan, Ahad ini.

Kekalahan itu adalah ketiga dicatat anak didik Dollah yang sebelum ini tewas dalam dua aksi persahabatan terdahulu.

Mereka kalah 4-1 kepada Tajikistan di Stadium Central Dushanbe, Tajikistan pada 8 Ogos lalu selain tewas kepada Indonesia 2-0 di Stadium Gelora Delta Sidoarjo, Surabaya, Indonesia pada 14 September lalu.

Skuad Harimau Malaya hanya mencatat satu kemenangan iaitu mengalahkan Kemboja 4-1 di Stadium Shah Alam pada 20 September lalu.

Dalam Piala AFF, Malaysia diundi dalam Kumpulan B dan membuka tirai perlawanan menentang Myanmar pada 23 November ini, diikuti pertemuan dengan Thailand pada 26 November sebelum menentang tuan rumah, Singapura pada 29 November.

Cucu Tok Selampit

Posted: 13 Nov 2014 01:55 PM PST

Cucu Tok Selampit


Laporan Polis Dibuat Ke Atas Pegawai Khas @TianChua Oleh Penduduk Kampung Chubadak

Posted: 13 Nov 2014 12:23 AM PST



Dua laporan polis telah dibuat ke atas Pegawai Khas Ahli Parlimen Batu Tian Chua iaitu Rozan Azen Mat Rasep, hari ini. Laporan polis berkenaan adalah berkaitan Pegawai Khas Tian Chua berkenaan yang dikatakan telah merosakkan khemah dan barangan milik aktivis-aktivsi yang berkampung di Kampung Chubadak Tambahan, Sentul, Kuala Lumpur.

Adakah ini satu operasi hitam atau 'black operations' yang cuba dibuat oleh Rozan Azen yang terkantoi? Cuba bayangkan apa akan terjadi kalau pengadu tidak melihat Rozan pada ketika itu. Mungkin pengadu akan menuduh orang-orang UMNO yang melakukan perkara ini. Allah Maha Besar dengan mendedahkan perbuatan si Rozan Azen ini.

waadat

Posted: 13 Nov 2014 01:43 PM PST

waadat


menghina aqidah rakyat majoriti

Posted: 12 Nov 2014 06:31 PM PST

Mufti NS yang mempertikai keputusan mahkamah dalam isu lelaki berpakaian wanita bagaimanapun enggan mengulas lanjut kerana takut didakwa sebagai menghina mahkamah.

Demang pun bimbang dikatakan menghina mahkamah namun bagaimana pula jika mahkamah menghina Islam? Barangkali mahkamah boleh berdalih dengan alasan Malaysia bukan negara Islam namun bagaimana dengan Perkara 3 Perlembagaan yang menegaskan Islam adalah agama bagi Persekutuan (Malaysia)?

Mahu diputarbelitkan jugakah Perkara 3 tersebut?


Berikut adalah petikan perlembagaan kita:

"(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan."

"(2) Di dalam tiap-tiap Negeri selain Negeri-Negeri yang tidak mempunyai Raja, kedudukan Raja sebagai Ketua agama Islam di Negerinya mengikut cara dan setakat yang diakui dan ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan, tertakluk kepada Perlembagaan itu, segala hak, keistimewaan, prerogatif dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua agama Islam, tidaklah tersentuh dan tercacat; tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang berkenaan dengannya Majlis Raja-Raja telah bersetuju bahawa perbuatan, amalan atau upacara itu patut diperluas ke seluruh Persekutuan, setiap Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai Ketua agama Islam membenarkan Yang di-Pertuan Agong mewakilinya."

Perlembagaan digubal bagi menjaga rakyat majoriti. Jika terdapat baris dalam perlembagaan yang bertentangan dengan kepentingan rakyat majoriti maka perkara tersebutlah yang perlu dipinda, bukan meminda aqidah rakyat majoriti.

Bagi Demang perlembagaan kita sudah berada pada landasan yang betul namun sering diputarbelit untuk kepentingan pihak tertentu.

Malah Demang juga berpendapat enakmen syariah NS juga selaras dengan peruntukan yang terdapat dalam perlembagaan.

Dalam isu pondan tersebut, jelas ia bertentangan dengan agama Islam yang diiktiraf sebagai agama bagi negara kita. Justeru kenapa lelaki bertiga itu pula yang menang manakala sekalian rakyat Malaysia diputuskan bersalah?

Demang fikir sudah sampai masanya YDA melaksanakan peranan baginda selaku ketua negara merangkap ketua agama Islam. Meski di setiap negeri sultan adalah ketua agama bagi negeri masing-masing namun ia perkara kedua yang boleh diselaras kemudian.

Bukankah YDA memang berada di atas sekali manakala kuasa eksekutif, perundangan (parlimen), dan pengadilan (mahkamah) adalah kuasa yang dipinjamkan oleh YDA?

Wajarkah kita biarkan persoalan akhirat kita ditentukan oleh pihak yang mahir undang-undang dan mampu mengeksploitasinya? Dan apabila kita mahu mencabar keputusan tersebut, yang akan memutuskannya juga pihak yang kita cabar itu. Boleh menangkah kita bertanding dalam kerangka yang mereka bina malah peraturan pertandingan juga mereka yang gariskan?

Pihak mana sebenarnya yang kita sandarkan amanah untuk menjaga kepentingan kita? Ataukah kita pasrah menyerah nasib sendiri untuk ditentukan sekumpulan manusia?

PEJUANG BANGSA

Posted: 13 Nov 2014 11:52 AM PST

PEJUANG BANGSA


KERANA CADANG JAWATAN CM 2 PENGGAL ,ADUN DAP DISINDIR SETPOL GUAN ENG

Posted: 13 Nov 2014 07:00 AM PST





Bibit-bibit keretakan sesama wakil rakyat DAP mula kelihatan apabila mereka dilihat saling menyindir sesama sendiri dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Dalam sesi perbahasan sebelah pagi, perkara berkenaan terserlah apabila Teh Yee Cheu (DAP-Tanjong Bungah) bangun mencelah perbahasan Wong Hon Wai (DAP-Air Hitam).


Hon Wai yang tidak berpuas hati dengan tindakan Yee Cheu kemudian berkata;

"Saya tahu Tanjong Bungah pandai tetapi biar saya habiskan hujah dahulu," katanya.

Yee Cheu kemudiannya membalas sindiran Setiausaha Politik Ketua Menteri itu dengan mengatakan beliau bukan pandai sebaliknya hanya memberi cadangan.

'Ketegangan' kedua-dua pemimpin itu bermula sejak Isnin lalu apabila Yee Cheu mengusulkan supaya penyandang jawatan Ketua Menteri yang kini disandang oleh Lim Guan Eng dihadkan kepada dua penggal.

Menurut Yee Cheu, rasional di sebalik cadangan yang dikemukakan itu ialah supaya pemimpin lain yang berkebolehan dapat diberikan peluang selaras dengan prinsip demokrasi.

Usul itu kemudiannya dibantah Hong Wai sambil menyifatkannya sebagai tidak ada kaitan.

Sementara itu, Yee Cheu ketika ditemui Utusan Malaysia berkata, beliau tidak berasa 'terkesan' dengan tindakan Hon Wai yang dilihat seolah-olah tidak berpuas hati terhadapnya.

"Biarlah orang menilai begitu jika bahasa badan dan mimik mukanya seperti menyindir saya selepas memberi cadangan tempoh jawatan Ketua Menteri dihadkan," katanya.

Jelas Yee Cheu, beliau hanya mencadangkan Kerajaan DAP Pulau Pinang menggunakan satu sistem baharu di negeri ini iaitu big system kerana merupakan kaedah terbaik dalam mengumpul data.

AKIBAT SKANDAL TANAH BAYAN MUTIARA , ADUN BN DAKWA KERAJAAN PP HILANG RM800JUTA!

Posted: 13 Nov 2014 05:53 AM PST





Isu skandal penjualan tanah Bayan Mutiara terus timbul kembali setelah dulu hangat pada 2012 yang dibangkitkan Ketua Pemuda negeri  ketika itu Datuk Ir Shaik Hussein Mydin  serta UMNO P.Pinang .KLIK DI SINI & SINI 

Kali ini Adun BN terus membangkitkan di Sidang DUN agar rakyat P.Pinang mengetahui bahawa kerajaan DAP telah mengakibatkan negeri kehilangan RM800 juta kerana menjual tanah PDC kepada  sebuah syarikat pemaju pada harga yang sangat murah berbanding harga pasaran 




Sehingga kini Guan Eng tidak menjawab secara terperinci mengenai penjualan tanah yang meragukan ini kerana ia telah mengakibatkan kerajaan negeri rugi dan kehilangan hasil RM800 juta !










 - Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) mendakwa keputusan Kerajaan DAP Pulau Pinang menjual tanah seluas 48 hektar (102 ekar) di Bayan Mutia­ra kepada sebuah syarikat pemaju pada harga yang sangat murah menyebabkan negeri ini 'hilang' hasil sebanyak RM800 juta.

Jahara Hamid


Sambil mendakwa urusan berke­naan berlangsung dalam keadaan meragukan dan mempunyai unsur 'skandal', Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid ketika sidang akhbar menggesa Ketua Menteri, Lim Guan Eng memberi penjelasan terperinci.

Sebelum itu, sewaktu sesi perbahasan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Shah Headan Ayoob Hussain Shah (BN- Teluk Bahang) mendedahkan tanah berkenaan dijual pada harga RM240 bagi sekaki persegi.

Katanya, harga itu jauh berbeza jika dibandingkan dengan harga jualan sebuah syarikat swasta yang memiliki tanah bersebelahan dan menjualnya pada nilai RM420 sekaki persegi.

"Urus niaga oleh kerajaan negeri berlangsung pada 25 Julai 2011 dan syarikat swasta itu pula menjual lebih awal iaitu pada Mei tahun sama. Jadi, mengapa harga tanah itu jadi murah," katanya di sini hari ini.

Menurut Shah Headan Ayoob, keputusan berkenaan menyebabkan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) kehilangan 'peluang' dan beliau turut mempersoalkan sama ada Kerajaan DAP Pulau Pinang telah mendapatkan khidmat juru runding hartanah untuk mengetahui nilai sebenar tanah di situ.

Beliau berkata, jika harga jualan yang ditawarkan itu dibuat selepas mendapatkan masihat juru runding, nilai jualan berkenaan tidak masuk akal serta perlu dijelaskan kerana membabitkan wang rakyat.

"Selama ini, kerajaan negeri sering melaungkan prinsip ketelusan dan cekap tetapi ia tidak dilaksanakan dalam hal ini malahan seolah-olah telah dimanipulasikan oleh sebuah syarikat swasta disebabkan perjanjian jualan yang bersimpang-siur," katanya.

Pada ketika ini, tiada seorang pun wakil penyokong Kerajaan DAP Pulau Pinang bangun me­nyanggah hujah berkenaan walaupun sebelum itu R.S.N Rayer dan Wong Hon Wai bertalu-talu membangkitkan isu isteri Perdana Menteri.

Ketua Pembangkang, Datuk Jahara Hamid kemudiannya mencelah dengan mendakwa, perjanjian itu bukan sahaja meragukan malahan kaedah pembayaran yang dipersetujui juga memakan masa yang panjang.

"Saya juga mahu tahu sama ada perjanjian tempoh bayaran itu dipatuhi atau sebaliknya," katanya.



Tiada ulasan:

Pengikut