Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:25 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 05 Oct 2014 03:13 AM PDT

bumiyang


Mat Sabu Masuk Hospital Sebab Lawan Hj. Hadi???

Posted: 04 Oct 2014 11:36 PM PDT

Belantan

Posted: 04 Oct 2014 11:31 PM PDT

Belantan


'Peperangan' berterusan - Pas serang balas ke atas DAP!

Posted: 03 Oct 2014 11:32 PM PDT


Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nasruddin Hassan bertindak menyerang balas Lim Kit Siang dengan meminta Penasihat DAP itu agar menilai terlebih dahulu kekalahan DAP yang lebih teruk di Parlimen Teluk Intan, sebelum membuat congakan dengan membayangkan bahawa Pas akan tumbang di Kelantan.

Nasruddin yang dilabelkan sebagai panglima Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, walaupun Pas kalah dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor tetapi penurunan sokongan terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Balingian serta DAP di Teluk Intan lebih buruk iaitu 33 dan 27.3 peratus.

"Kit Siang keluarkan amaran bahawa kekalahan Pas di Pengkalan Kubor adalah isyarat BN (Barisan Nasional) akan merampas Kelantan. Bagaimana dengan kekalahan PKR di Balingian dan DAP di Teluk Intan?" soalnya menerusi Facebook sambil melampirkan analisis perbandingan keputusan ketiga-tiga pilihan raya kecil itu.

Ahad lalu, Kit Siang memberi amaran bahawa jika berlaku penurunan 4.5 peratus ke atas di semua DUN di Kelantan, pakatan pembangkang hanya akan memenangi 20 kerusi manakala BN bakal menguasai 25 kerusi, sekali gus menyaksikan Pas yang menguasai negeri itu sejak 1990 akan tumbang pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam pilihan raya kecil Pengkalan Kubor pada 25 September lalu, Mat Razi Mat Ail berjaya memastikan kerusi tersebut kekal dalam gengaman BN apabila mengalahkan calon Pas, Wan Rosdi Wan Ibrahim dan calon Bebas, Izat Bukhari Ismail Bukhari dengan majoriti 2,635 undi selepas berjaya memperoleh sebanyak 9,961 undi.


Pilihan raya tersebut juga menjadi bukti nyata bagaimana retaknya hubungan antara Pas dengan PKR dan DAP, berikutan kemelut isu perlantikan Menteri Besar Selangor sehingga menyaksikan kedua-dua sekutu parti Pas itu bertindak memboikot kempen di Pengkalan Kubor sebagai tindak balas terhadap ketegasan Abdul Hadi.

Mengulas isu berkenaan, Nasruddin yang juga Ahli Parlimen Temerloh berkata, Pas tidak sedikit pun berasa tersinggung dengan ketiadaan pimpinan tertinggi PKR dan DAP untuk tampil membantu calon mereka, Wan Rosdi, sewaktu tempoh berkempen di pilihan raya kecil Pengkalan Kubor berlangsung.

Beliau yang sebelum ini bertelagah dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berhubung projek pembinaan terowong dasar laut di Pulau Pinang sehingga membawa kepada tindakan saman menambah, Pas sudah bersedia dari segi mental dan spiritual untuk menghadapi kemungkinan menang atau kalah dalam setiap pilihan raya.

"Kalah tidak membuatkan Pas mengalah sebagaimana menang tidak membuatkan Pas senang. Kalah dalam pilihan raya kecil tetapi Pas boleh memenanginya semula pada pilihan raya umum. Begitulah pasang surut pilihan raya. Analisis pilihan raya menjadi panduan untuk Pas bangkit atau mengekalkan prestasi kemenangan," katanya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 04 Oct 2014 11:11 PM PDT

The Unspinners


Selamatkah rumah untuk balik raya bila Google Street siar rumah kita?

Posted: 04 Oct 2014 09:34 PM PDT


Pengumuman oleh Google Malaysia bahawa hampir 90 peratus imej pemandangan yang didapati di sepanjang jalan-jalan semenanjung Malaysia boleh dilihat di laman peta Google Street View telah mengundang pelbagai reaksi di Facebook Astro AWANI.

Rata-ratanya berkata ia menjejaskan privasi kerana kediaman mereka boleh dilihat di laman dan aplikasi Google Maps.

"Membuka ruang untuk perompak datang merompak rumah," tulis Nazron Amir Mohd Naser.

Sambung Ahmad Faidzal, "Memudahkan kerja perompak. Taip alamat jer, pilih rumah mana satu hendak rompak."

Sham Sharif yang mencari kediaman keluarga menerusi Google Street View terperanjat kerana Arwah ayah beliau kelihatan di laman berkenaan.

"Baru lepas Google rumah di Ipoh. Terperanjat kami Nampak Arwah ayah yang sedang tutup gate masjid. Map itu diambil tahun lepas. Ayah meninggal pada Ogos tahun ini," tulis beliau.

Baca sepenuhnya di Malaysia Instinct SINI

Selamat Aidil Adha

Posted: 04 Oct 2014 03:56 PM PDT


اَللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ. 
 اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الدِّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ اْلأَحْزَابَ وَحْدَهُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَالِلَّهِ الْحَمْدُ.
....人
.. ( ◎)_________人
..║ ∩║____.-:''''''"''";-.
..║ ∩║___ (*(*(*|*)*)*)
..║ ∩║_  ║∩∩∩∩∩∩∩∩∩║ 

Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan,
Indah Aidiladha kerana pengorbanan.

Selamat Hari Raya Aidiladha Maaf Dzahir dan Batin.

Dah sampai masa PEMANDU tubuh Makmal Politik pula ...

Posted: 04 Oct 2014 01:40 AM PDT






Semalam di Alor Setar, di dataran stadoim SSMIV berhadapan hospital Sultanah Bahiyah, ada flashmob bantah kenaikkan harga minyak 20 sen dari penurunan subsidi pada pukul 5 petang.


Seramai 15 orang ahli PKR Cabang Tg Karang mengadakan bantah flashmob hari ini. Kalau ada PAS, lagi gempaq... sayang.


 Di Kota Kinabalu pun ada.


Manakala GAMIS dikesan menyebarkan risalah Tragedi Oktober membantah hal sama di Padang merdeka Karamunsing KK pukul 10.30 pagi tadi.


Apa yang perlu BN buat sekarang?

Pastinya PEMANDU sudah fikir impak ini semua. Mereka punya konsultan yang dibayar berjuta-juta untuk fikir dan strategikan tindakbalas. Semua reaksi sudah dijangka dan ada skrip dah sedia ...

Malah elok juga PEMANDU laburkan dua tiga juta lagi untuk perkenalkan Makmal Politik untuk dapatkan respons orang ramai bagi menjangka satu gerak kerja menghadapai gerakan subversif Anwar Ibrahim yang tak henti-henti untuk PEMANDU jaga kepentingan KORPORAT Malaysia. 

Nampaknya ramai superblogger lama-lama akan penat. Eloklah sebab kerajaan dah belanja ratusan juta dengan konsultan asing dan pasukan pemikir serta penjawab-penjawa professional. Baca Rocky SINI.

Nak terus terang untuk selamatkan parti nanti ada pasukan penyokong kata Unspinners dibayar orang tertentu untuk serang orang tertentu. Nak bantu jawab untuk kerajaan dan dapatkan feedback ada pula kata ini blog puak pro kerajaan pengampu.

Apabila orang tengah marah, mereka tak mahu dengar jawapan dan alasan atau hujah. Oleh itu, apa jawapan mereka tak mahu dengar.

Eloklah pro-pro hebat berpengalaman pulohan tahun dalam ceyberwar yang mutakhir ini ramai wanita dan konon dapat jutaan kontrak buat kerja. Kita-kita ni tak sehebat mereka yang satu-satunya bantu BN hingga menang banyak di Pengkalan Kubor.

Kembara Politik

Posted: 04 Oct 2014 11:10 PM PDT

Kembara Politik


Buku Mesti Baca: The Colour of Inequality

Posted: 04 Oct 2014 07:29 AM PDT


Penulis baharu sahaja menerima kiriman Poslaju buku di atas pada sebelah pagi tadi daripada MPH yang mana penulis membelinya secara online dengan harga RM40 (perlu ditambah RM7 kos penghantaran).

Buku yang berjudul "The Colour of Inequality: Ethnicity,  Class, Income and Wealth in Malaysia" ditulis oleh pakar ekonomi, Dr. Muhammed Abdul Khalid, PhD.

Buku yang mengandungi 6 bab ini secara umumnya membincangkan secara ilmiah tentang jurang agihan pendapatan dan kekayaan di Malaysia.

Penulis baharu sahaja selesai membaca Bab 1 - Pengenalan dan Latarbelakang (Chapter 1 - Introduction and Background).

Dalam bab pengenalan ini sahaja pembaca sudah dibentangkan dengan gaya penulisan yang sangat menyakinkan dengan semua pernyataan yang diberikan disokong dengan fakta dan angka dari pelbagai sumber.

Dengan menghabiskan bab pengenalan yang padat dengan facts dan figures yang menarik ini sahaja membuatkan pembaca rasa sangat teruja untuk meneruskan bacaan sehingga ke muka surat terakhir!

tok gajah

Posted: 04 Oct 2014 09:31 PM PDT

tok gajah


Melayu, Islam dalam bahaye...........

Posted: 03 Oct 2014 11:00 PM PDT

Serah memo kepada PM agar mansuh Akta Hasutan

HARAKAHDAILY | 03 Oktober 2014.

PUTRAJAYA: Rayuan agar kerajaan meningkatkan kebebasan rakyat diserahkan kepada Pejabat Perdana Menteri di sini hari ini.

Wakil dua kumpulan iaitu Institute of Journalists Malaysia dan Gerakan Media Marah (Geramm) menyerahkan petisyen agar kerajaan memansuhkan Akta Hasutan dan memprotes penahanan seorang wartawan bulan lalu di bawah undang-undang tersebut.

Menurut satu kenyataan mereka hari ini, rayuan itu diterima Setiausaha Akhbar Perdana Menteri Datuk Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad yang berjanji akan menyerahkan dokumen itu kepada Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kumpulan itu turut meminta tuduhan terhadap wartawan Susan Loone digugurkan.

Loone ditahan di Pulau Pinang pada 4 Sept lalu berhubung laporannya mengenai tindakan polis terhadap seorang anggota exco. - Bernama

Pade pandangan atuk, Akta Hasutan masih di perlukan di negare Malaysia yang berbilang kaum ini. Tambahan pule kite nampak semakin jelas bahawe puak2 dari kaum 'pendatang' ni dah menjadi semakin biadap dan kurang ajar terhadap bangse dan agama kite.

Walaupun Akta Hasutan ini masih berkuat kuase namun setiap hari kite terjummpe kaum ini emakin biadap menghine, mengutuk dan mempersendekan bangse melayu dan agama Islam kite di laman2 web. Cube kite bayangkan jike Akta Hasutan ini di hapuskan, sudah tentu mereke2 ni bertambah berani dan angkuh terhadap kaum dan agama kite.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 04 Oct 2014 09:23 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Salam Aidiladha Buat Semua Umat Islam

Posted: 04 Oct 2014 05:00 PM PDT


Sallehin Mukhyi Tidak Setuju Anwar Ibrahim Dilantik Semula Penasihat Ekonomi Selangor?

Posted: 04 Oct 2014 09:30 AM PDT


Banjir Pulau Pinang, Di Mana Janji Guan Eng?

Posted: 04 Oct 2014 06:43 AM PDT



GERAKAN ANTI PKR

Posted: 04 Oct 2014 09:17 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


OPS FOTO PSY WAR AZMIN YANG TERLALU OVER DO...POYO DAN GILA BERFOTO

Posted: 04 Oct 2014 06:33 PM PDT

LAGI FOTO KEMALANGAN NGERI MENJELANG AIDIL ADHA..AL FATIHAH UNTUK MEREKA

Posted: 04 Oct 2014 01:10 PM PDT

BERITA SEDIH MENJELANG AIDILADHA..AL FATIHAH UNTUK MEREKA

Posted: 04 Oct 2014 12:17 PM PDT

WAYANG DAH MULA.

Posted: 04 Oct 2014 07:31 AM PDT

MUSA HASAN PESAN....

Posted: 04 Oct 2014 06:08 AM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 04 Oct 2014 07:14 PM PDT

JURI RAKYAT


Cerita Islami - Cerita Nabi Ismail Disembelih Kisah Lengkap dengan Siti Hajar

Posted: 04 Oct 2014 05:03 AM PDT

Cerita Nabi Ibrahim

Cerita islami yang mengulas mengenai cerita nabi Ismail, Cerita ini dimulai Ketika Nabi ibrahim as yang telah berhijrah meninggalkan mesir, ia bersama dengan istrinya yang bernama sarah, dan dayangnya yang bernama Hajar ke palestina. Ia juga membawa pindah semua binatang ternaknya, dan seluruh harta miliknya yang diperoleh dari hasil usaha perdagangan di mesir.
 Al-Bukhari meriwayatkan dari ibunu Abbas ra berkata : Pertama-tama yang menggunakan stegi (setagen) adalah hajar ibu Nabi Ismail yang bertujuan untuk menyembunyikan kandungannya dari siti sarah yang telah lama menikah dengan Nabi ibrahim as tetapi belum juga mengandung, tetapu walau bagaimana pun juga akhirnya terbukalah rahasia yang disembunyikan itu dengan lahirnya Nabi Ismail as. Tentunya sewajarnya seorang istri, siti sarah merasa telah dikalahkan oleh Siti Hajar sebagi seorang dayang diberikan kepada Nabi Ibrahim as. Mulai saat itu siti sarah merasa bahwa suaminya lebih sering dekat kpada siti hajar, karena ia senang dengan hadirnya Ismail. Tentu saja ini menjadi penyebab keretakan rumah tangga mereka Nabi ibrahim as, Siti sarah hatinya tidak kuat melihat suaminya lebih dekat kepada siti hajar, sehingga ia meminta Nabi ibrahim agar siti hajar dijauhkan dan berpindah tempat.
 Kemudian Allah yang maha esa menurunkan wahyu kepada Ibrahim supaya keinginan istrinya tersebut dipenuhinya. Lalu berangkatlah Nabi Ismail as bersama siti hajar dan anaknya yang masih kecil sekali, yaitu Ismail pergi ke tempat yang belum diketahui tujuannya, dan juga mau dititipkan kemana anak dan istrinya tersebut.
Nabi ibrahim bersama anak dan istrinya pergi dengan menaiki unta ke tempat yang belum jelas tujuannya, ia hanya berserah diri kepada Allah, Tuhan yang ia yakini akan menuntunnya kemana rah langkahnya. Unta yang ditunggangi tiga hamba Allah itu terus berjalan sampai kahirnya keluar dari kota, memasuki lautan pasir dan pdang yang terbuka. Terik matahari begitu pedih menyengat tubuh dihasi dengan angina yang kencang dengan debu-debu pasir yang bertebaran.

  Cerita Nabi Ismail dan Siti Hajar
Akhirnya Nabi Irabhim bersama Ismail dan ibunya tiba di suatu tempat setelah berminggu-minggu dalam dalam perjalanan jauh. Ia tiba dikota suci yang disebut Makkah, yang nantinya ka'bah akan didirikan di kota itu, yang akan menjadi kiblat manusia di seluruh dunia. Unta Nabi ibrahim berhenti mengakhiri perjalanan di tempat dimana Masjidil Haram dibangun saat ini. Di tempatitulah Nabi Ibrahim meninggalkan siti hajar bersama dengan Ismail putranya, mereka ditinggal hanya dibekali dengan serantang bekal makanan dan minuman, sementara itu keadaan di sekitarnya masih belum ada tumbuh-tumbuhan, tidak ada air yang mengalir, batu dan pasir kering lah yang ada saat itu.

Cerita nabi ismail – Siti hajar begitu cemas dan sedih ketika Nabi ibrahim akan meninggalkannya seorang diri bersama anaknya yang masih kecil, di tempat yang begit sunyi senyap, tidak ada orang sama sekali, keculi hanya pasir dan batu. Seraya merintih dan meninangis, ia memegang kuat-kuat baju Nabi ibrahim as sambil memohon belas kasihannya, meminta agar ia tidak ditinggalkan seorang diri di tempat yang begitu hampa, tdak ada seorang manusia sama sekali, tidak ada binatang, tidak ada pohon dan air mengalir pun juga tidak terlihat di tempat itu. Semenara itu ia masih bertanggung jawab untuk mengasuh anak kecil yang masih menyusu kepadanya. Mendengar keluh kesah siti hajar, tentunya Nabi ibrahim as merasa tidak tega untuk meninggalknya ia sendiri bersama putranya yang ia sayangi tersebut di tempat yang sepi. Namun ia juga sadar bahwa apa yang dilakukannya merupakan kinginan dan perintah Allah yang maha pencipta, yang tentunya mengandung hikmah yang belum diketahuinya dan ia sadar bahwa Allah yang maha kuasa akan melindungi putra dan siti hajar di tempat sepi tersebut dari kesukaran dan penderitaaan.

Nabi ibrahim as pun berkata kepada siti hajar : "Bertawakallah kepada Allah yang telah menentukan kehendak-Nya, percayalah kepada kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya. Dialah yang memerintah aku membawa kamu ke sini dan dialah yang akan melindungi kamu dan menyertai kamu di tempat yang sunyi ini. Sungguh kalau bukan perintah dan wahyu-Nya, tidak sekaipun aku tega meninggalkan kamu di sini seorang diri bersama puteraku yang sangat aku cintai ini. Percayalah wahai hajar bahwa Allah yang Maha kuasa tidak akan menelantarkan kamu berdua tanpa perlindunga-Nya. Rahmat dan barakah-Nya akan tetap turun di atas kamu untuk selamnya. Insya-Allah"

Mendengar rangkaian kata dari Nabi ibrahim itu, siti hajar segera melepaskan genggamannya dari baju Nabi ibrahim as dan dilepaskannya beliau menunggang untanya untuk kembali ke palestina dengan iringan air mata yang bercurah membasahi tubuh Nabi Ismail as yang sedang menyusu.

Sementara itu Nabi ibrahim juga tidak dapat menahan air mata ketika ia turun dari dataran tinggi meningalkan mekah menuju kembali ke palestina, tempat dimana istri pertamanya, siti sarah dengan punya keduanya yaitu Nabi ishak as sedang menunggu. Selama dalam perjalanan, Nabi ibrahim tidak henti-hentinya memohon perlindungan, rahmat dan barokah serta karunia dan rezeki bagi putra dan siti hajar yang ditinggalkannya di mekah yang masih sepi dan asing itu. Doa Nabi ibrahim kepada Allah SWT sebagaimana disebutkan dalam Al Qur'an sebagai berikut :

"Ya Tuhan kamu, sesungguhnya aku telah menempatkan sebagian keturuanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah engkau (Baitullah) yang dihormati, ya Tuhan kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan shalat, maka jadikanlah hati sebagian manusia cenderung kepada mereka dan beri rezekilah mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur"

Sejak Nabi ibrahim pergi, tinggalah siti hajar dan Ismail di tempat yang sunyi dan jauh dari peradapan itu. Ia harus bisa menerima nasib yang oleh Allah telah ditakdirkan kepadanya dengan kesabaran dan keyakinan penuh bahwa Allah akan melingunginya. Sementara itu bekal dan makanan yang dibawah dalam perjalan pada akhirnya habis juga setelah dimakan beberapa hari sejak ditinggal oleh Nabi Ibrahim as. Dimulailah beratnya beban hidup yang harus ditanggungnya sendiri tanpa bantuan suaminya. Ditambah lagi ia masih punya tangggung jawab menyusui Ismail, sedangkan susunya semakin lama semakin mengering karena kekurangan makanan.  Sehingga anaknya pu menangis tak henti hentinya karena tidak bisa menum air susu dengan puas dari Siti Hajar. Ibunya pun menjadi bingung, panis dan cemas mendengar anak yang disayanginya menangis menyayat hati. Siti hajar menoleh ke kanan dan ke kiri, berlaki ke kanan ke sana kesini untuk mencari sesuap makan atau seteguk air yang bisa meringankan kelaparan dan meredakan tangisan anaknya, namun usaha yang dilakukannya tidak membuahkan hasil.

Lalu siti hajar pergi ke bukti safa, ia berharap bisa mendapatkan sesuatu yang bisa menolongnya, namuan hanya batu dan pasir yang ditemuinya di sana, lalu dari bukit safa itu ia melihat bayangan air yang mengalir di atas bukit marwah, kemudian berlarilah ia ke bukti marwah, namun setelah sampai di sana yang dikiranya air ternyata hanya bayangan atau fatamorgana belaka. Lalu ia mendengar seolah-olah ada suara yang memanggilnya dari bukti safa, pergilah ia ke bukit safa, namun setelah sampai di bukit safa ia tidak menjupai apa-apa.

Cerita Asal usul air zamzam

Siti hajar memiliki keinginan yang kuat untuk tetap hidup bersama putra yang disayanginya, Siti hajar pun berlari mondari-mandir sebanyak tujuh kali antara bukit safa dan marwah, yang pada akhirnya ia duduk termenung, kepalanya merasa pusing dan hampir saja ia putus asa.

Diriwayathkan bahwa saat itu ibu dari Ismail ini berada alam keadaan yang tidak berdaya dan hampir putus asa kecuali dari rahmat Allah dan pertolongan-Nya datanglah malaikat jibril kepadanya, lalu malaikat jibril itu bertanya kepada Siti Hajar : "siapakah sebenarnya engkau ini?" Kemudian siti hajar menjawab : "Aku adalah hamba sahaya ibrahim". Jibril bertanya lagi :" Kepada siapa engkai dititipkan di sini?", Siti hajar menjawab : "Hanya kepada Allah.

Lalu malaikat jibril berkata lagi : "Jika demikian, maka engkau telah dititipkan kepada Dzat yang maha pemurah dan maha pengasih, yang akan melingungimu, mencukupkan keperluan hidupmu dan tidak akan menyia-nyiakan kepercayaan ayah puteramu kepada-Nya"

Setelah percakapan itu, diajaklah siti hajar pergi ke suatu tempat mengikutinya di suatu tempat dimana malaikat jibril menginjakkan telapak kakinya kuat kuat di atas tanah dan atas izin Allah segeralah keluar dari bekas telapak kaki itu air yang begitu jernih, Itu merupakan mata iar zam-zam yang sampai saat ini dianggap keramat oleh jemaah haji. Mereka rela berdesak-desakan mengelilinya untuk mendapatkan setitik atau seteguk air. Karena sejarahnya mata air itu dengan nama "Injakan jibril"

Dalam kesejap, air bekas injakan kaki jibril tersebut melimpah kemana-mana, kemudian malaikat jibri berkata : "zamzam!", yang artinya "berkumpullah:. Kemudian air itu berkumpul dan sampai sekarang air itu diberinama zam-zam. Kemudian malaikat jibril berkata lagi : "Hai siti hajar janganlah engkau takut akan kehausan di sini, karena sesungguhnya Allah menjadikan air ini untuk minuman orang-orang yang ada di dunia ini. Dan air ini akan terus mengalir dan tidak akan berhenti, dan nantin Ibrahim akan kembali juga ke di sini untuk mendirikan ka'bah"

Melihat air yang deras itu  Siti hajar begitu gembira dan lega. Lalu segeralah ia membasahi bibir puteranya dengan air keramat itu dan wajah puteranya pun segera terlihat segar lagi, begitu juga dengan siti gahar,  wajahnya terasa segar  dan ia merasa sangat bahagia dengan hadirnya mukzijat dari Allah yang mengembalikan kesegaran hidup kepadanya dan juga kepada putranya setelah sebelumnya dibayang-bayangi oleh kematian karena kelaparan.

 Dengan dikeluarkannya air zazam itu, datanglah burung-burung mengelilingi daerah yang ada airnya tersebut. Burung-burung kemudian menarik perhatian sekelompok bangsa arab dari suku juhrum yang merntau dan sedang berkemah di sekitar Makkah. Mereka mengetahui dari pengalaman bahwa dia mana ada terlihat burung di udara, maka di bawahnya juga terdapat air, maka mereka mengutus beberapa orang untuk memeriksa kebenaran teori ini. Para pemeriksa itu kemudian pengri mendatangi tempat dimana siti hajar berada, kemudian mereka kembali kepada kaumnya dengan membawa kabar gembira mengenai adanya mata air zamzam dan juga keadaan siti hajar bersama puteranya. Sejak itu, segeralah sekelompok suku juhtum itu memindahkan perkemahannya ke tempat sekitar zamzam, tentu saja kedatangan suku juhrum tersebut disambut dengan gembira oleh siti hajar karena dengan hadirnya sekolompok suku juhrum itu bisa menghilangkan kesunyian dan kesepian yang selama ini dirsakan oleh siti hajar yang hanya hidup berdua dengan Ismail saja.  Siti hajar bersyukur kepada Allah yang maha pengasih dan penyayang, dengan rahmatnya telah membuka hati orang-orang itu untuk datang meramaikan dan memecah kesunyian.

Cerita Nabi ismail dikorbankan

Beberapa waktu kemudian Nabi Ibrahim pergi ke Makkah untuk mengunjungi putranya yaiti Nabi Ismail as di tempat yang dianggapnya masih asing, untuk menghilangkan rasa rindu pada putranya yang sangat disayanginya, dan juga untuk menenangkan hatinya yang selalu risau jika mengingat keadaan puteranya bersama ibunya yang ditinggalkan di tempat yang tandus. Jauh dari masyarakat kota dan pergaulan umum.

Ketika Nabi Ismail as mencapai usia remaja, Nabi ibrahim mendapat mimpi bahwa ia harus menyembelih puteranya, yaitu Nabi Ismail.  Dan mimpi seorang Nabi merupakan salah satu dari cara Allah menurunkan wahtunya kepada Nabi, jadi perintah yang diterimanya dalam mimpi itu harus dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim as. Mengetahui perintah itu, ibrahim duduk dan termenung memikirkan ujian dari Allah yang begitu berat tersebut. Sebagai seorang ayah yang baru saja dikarunia seorang puterang setelah puluhan tahun diharapkan dan didamnbakan, serta saat ini ia sedang penuh kebahagiaan bersama puteranya yang diharapkan bisa menjadi pewaring dan menyambung kelangsungan keturunannya, tiba tiba harus dijadikan qurban dan harus direnggut oleh tangan ayahnya sendiri.

Cerita nabi islami – Tapi karena ia merupakan seorang Nabi, yang menjadi pesuruh Allah dan pembawa agama yang seharusnya menjadi contoh dan teladan bagi para pengikutnya dalam beribadah kepada Allah, menjalankan segala pernitah-Nya dan menempatkan cintanya kepada Allah di atas cintanya kepada anak, istri, harta dan benda lain-lain. Tentu ia harus melaksanakan perintah dari Allah yang diwahyukan melalui mimpinya, apapun yang akan terjadi sebagai akibat pelaksanaan perintah itu.

Sungguh amat berat ujian yang dihadapi oleh Nabi Ibrahim as, namun sesuai dengan firman Allah yang bermaksud : "Allah lebih mengetahui dimana dan kepada siap Dia mengamanatkan risalah-Nya". Lalu Nabi ibrahim as tidak membuang waktu lagi, berniat tetap akan menyembelih Nabi Ismail as puteranya sebagai qurban sesuai dengan perintah Allah yang telah diterimanya. Dan berangkatlah Nabi Ibrahim as menuju ke Makkah untuk menemui dan menyampaikan kepada puteranya apa yang Allah perintahkan.

Nabi Ismail sebagai anak yang soleh yang sangat taat kepada Allah dan bakti kepada orang tuanya, ketika Nabi Ismail as mulai besar Nabi ibrahim as berkata : "Hai anakku! Aku telah bermimpi, di dalam tidur seolah-olah saya menyembelih kamu, maka bagaimanakah pendapatmu?"

Tanpa ragu-ragu dan berfikir panjang Nabi Ismail pun menjawab perkataaan ayahnya :
"Wahai ayahku! Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu. Engkau akan menemuiku insya-Allah sebagai seorang yang sabar dan patuh kepada perintah. Aku hanya meminta dalam melaksanakan perintah Allah itu agar ayah mengikatku kuat kuat supaya aku tidak banyak bergerak sehingga menyusahkan Ayah, kedua agar menanggalkan pakaianku supaya tidak terkan darah yang akan menyebabkan berkurangnya pahalaku ketika ibuku melihatnya, ketiga tajamkanlah pedangmu dan percepatlah pelaksanaan penyembelihan agar meringankan penderitaaan dan rasa pendihku, keempat dan yang terakhir sampaikanlah salamku kepada ibuku berikanlah kepadanya pakaianku ini untuk menjadi penghiburnya dalam kesedihan dan tanda mata serta kenang-kenangan baginya dari putera tunggalnya"

Kemudian dipeluknya Nabi Ismail as dan dicium pipinya oleh Nabi Ibrahim seraya berkata :

"Bahagialah aku mempunyai seorang putera yang taat kepada Allah, bakti kepada orang tua yang ikhlas hati menyerahkan dirinya untuk melaksanakan perintah Allah"

Cerita Nabi Ismail disembelih

Saat penyembelihan yang mengerikan telah tiba. Diikatlah kedua tangan dan kaki Nabi Ismail as, dibaringkanlah ia di atas lantai, lalu diambillah parang tajam yang sudah tersedia dan sambil memegang parang ditangannya, kedua mata Nabi ibrahi asi tergenang air berpindah memadang dari wajah puteranya ke parah yang mengkilap di tangannya, seakan-akan pada saat itu hari beliau menjadi tempat pertarungan antara perasaan seorang ayah di satu pihak dan kewajiban seorang rasul di satu pihak yang lain. Pada akhirnya dengan memejamkan matanya, parang diletakkan pada leher Nabi Ismail as dan penyembelihan dilakukan. Akan tetapi apa saya, parang yang sudah ditajamkan itu ternyata menjadi tumpul di leher Nabi Ismail as dan tidak dapat berfungsi sebagaimana mestinya dan sebagaimana diharapkan.
Kejadian tersebut merupakan suatu mukjizati dari Allah yang menegaskan bahwa perintah pengorbatan islmail itu hanya suatu ujian Nabi ibrahim as dan Nabi Ismail as sampai sejauh mana cinta dan taat mereka kepada Allah. Ternyata keduanya telah lulus dalam ujian yang sangat berat itu. Nabi ibrahim as telah menunjukkan kesetiaan yang tulus dengan pengorbanan puteranya untuk berbakti melaksanakan perintah Allah sedangkan Nabi Ismail as tidak sedikit pun ragu atau bimbang dalam melaksanakan kebaktiannya kepada Allah dan kepada orang tuanya dengan menyerahkan jiwa raganya untuk dikorbankan, sampai-sampai terjadi seketika merasa bahwa perang itu tidak mampu memotong lehernya, berkatalah ia kepada ayahnya :
 "Wahai ayahku! Rupa-rupanya engkau tidak sampai hati memotong leherku karena melihat wajahku, cobalah telangkupkan aku dan laksanakanlah tugasmu tanpa melihat wajahku"
 Akan tetapi parang itu ttetap tidak berdaya mengeluarkan setitik darah pun dari daging Ismail walau telah telangkupkan dan dicoba memotong lehernya dari belakang.
 Dalam keadaan bingung dan sedih hati, karena gagal dalam usahanya menyembelih puteranya, datanglah kepada Nabi ibrahim wayu allah dengan firmannya : dan kami panggilah dia : Hai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpimu itu sesungguhnya demikianlah kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan besar:. Kemudian sebagia ganti nyawa Nabi Ismail as yang telah diselamatkan itu, Allah memerintahkan Nabi Ibrahim as menyembelih seekor kambing yang telah tersedia disampingnya dan segera dipotong leher kambing itu oleh beliau dengan parang yang tmpul di leher puterangnya tadi itu. Dan inilah asal permulaan sunnah berqurnban yang dilakukan oleh umat islam pada setiap hari raya Idhul Adha di seluruh dunia.

Cerita Nabi Ismail dan istrinya

Ketika Nabi Ismail as telah dewasa, ia dinikahkan dengan seorang wanita dari suku jurhum. Pada suatu hari ketika Nabi ibrahim as datang ke rumah Nabi Ismail as, namun ketika itu anaknya sedang tidak berada di rumah, namun hanya istrinya yang ada di rumah. Kemudian Nabi ibrahim as pulang karena rupaya ia tidak dterima dengan baik oleh menantunya itu. Nabi Ibrahim as minta izin pulang dengan meninggalkan pesan untuk anaknya Nabi Ismail as.
Nabi ibrahim berkata : "Jika suamimu datang nanti, katakanlah bahwa saya datang kemari, ceritakanlah ada orang tua sifanya seperti ini, dan berpesan kepadany, bahwa saya ini tidak suka kepada bawang pintu rumah ini dan minta supaya lekas ditukarnya"
cerita nabi ismail – Setelah Nabi Ismail tiba di rumahnya, istrinya tadi menceritakan semua pesan ayahnya kepada Nabi Ismail as. Lalu Nabi Ismail berkata kepada istrinya :
"Itulah dia ayahku (Ibrahim) dan rupayanya engkau tidak menghiraukan dan menghormati ayahku, sekarang engkau saya cerai sebab ayahku tidak menyukai orang yang berperangai rendah"
Kemudian Nabi Ismail as menikah kembali dengan seorang wanita jurhum lainya, dan Nabi ibrahim as sangat menyukai menantu ini. Dari pernikahan dengan wanita kedua ini, Nabi brahim dikarunia keturunan yang banyak dan anak-anaknya menjadi peimpin kaumnya dan mereka itu dinamakan Rab Musta'ribah
Nabi Ismail meninggal dunia pada suai 137 tahun di negeri palestina, namun ada riwayat lain yang  menyebutkan bahwa bahwa beliau meninggal di Mekah.
Nabi ibrahim dan Nabi Ismail mempunyai wasiat untuk anak cucunya, yang bunyinya sebagai berikut :
"Hai anak-anaku! Sesungguhnya Allah telah memilih islam menjadi agamamu, karena itu janganlah kamu mati kecuali tetap dalam ke Islaman.
Semoga kita bisa mengambil banyak hikmah dari cerita nabi ismail di atas.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 04 Oct 2014 03:17 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Sumbat kemaluan dengam kentang...

Posted: 04 Oct 2014 09:01 AM PDT

Colombia – Seorang wanita memberikan nasihat paling bodoh kepada anak perempuannya yang berusia 22 tahun untuk mengelak daripada mengandung, iaitu dengan memasukkan kentang dalam alat sulitnya.

Namun teknik yang digunakan oleh wanita itu nyata membawa padah apabila kentang itu tumbuh akar dalam alat sulit gadis itu.

Kejadian itu disedari oleh gadis tersebut selepas dia menemui doktor kerana mengalami kesakitan di bahagian perut.

Dia kemudiannya dimasukkan ke sebuah hospital di bandar Honda.

"Ibu saya memberitahu saya jika saya tidak mahu mengandung maka saya perlu memasukkan kentang dan saya percaya cakapnya,'' katanya ketika mendedahkan mengenai perkara berkenaan kepada doktor.

Kisah itu dilaporkan oleh laman web Colombia Reports.

Doktor kemudiannya melakukan pembedahan membuang kentang tersebut dan nasib baik kesihatan wanita itu tidak terjejas.

Susulan itu jururawat dan doktor di hospital berkenaan telah memberikan syarahan panjang lebar kepada ibunya yang memberikan nasihat tidak masuk akal kepada anaknya.

Kes pelik ini membuka banyak pihak di Colombia mengenai kurangnya pengetahuan mengenai pendidikan seks meskipun pendidikan tersebut adalah mandatori di negara Amerika Selatan.

Sumber mynewshub.cc

Rayu pulang seluar dalam

Posted: 03 Oct 2014 08:01 PM PDT

Bulawayo (Zimbabwe): Seorang wanita mendakwa tertekan hingga tidak nyenyak tidur selepas kehilangan seluar dalamnya, dipercayai dicuri oleh bekas kekasih teman lelakinya yang mengancam untuk menyihirnya.

Ruth Ndlovu kini hidup dalam ketakutan selepas kekasih teman lelakinya, Shipilakahle Dube dari bandar sama datang ke rumahnya dan mencuri seluar dalam itu.

Ruth kelmarin merayu majistret di mahkamah awam Bulawayo, Mrylene Mtshina, mengarah Shipilakahle mengembalikan seluar dalamnya.

"Saya sentiasa dalam ketakutan. Wanita berkenaan mengancam untuk menyihir saya dengan mengguna seluar dalam itu. "Dia mengambilnya ketika saya tidak ada di rumah. Dia menuduh saya merampas teman lelakinya," kata Ruth.

Dalam rayuannya itu, Ruth turut merayu mahkamah mengeluarkan perintah melarang Shipilakahle daripada datang ke rumahnya lagi. - AFP

Aksi Melampau Pasangan Di Taman Permainan

Posted: 03 Oct 2014 07:01 PM PDT

Inilah akibatnya apabila taman rekreasi disalahgunakan oleh para remaja untuk memuaskan nafsu mereka, bayangkanlah aksi mereka dilihat oleh kanak-kanak di taman permainan itu, hasilnya kanak-kanak mesti tiru aksi mereka berdua yang keterlaluan.

Sebelum ini banyak kes yang melibatkan kanak-kanak tadika yang telah dibongkar, ini adalah salah satu punca berlakunya kegiatan yang tidak diingini terhadap kanak-kanak masa kini.

PasMa dakwa pesuruhjaya PAS Terengganu jadi 'barua' BN

Posted: 03 Oct 2014 04:01 PM PDT

Setiausaha Agung Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa), Mohd Taib Ahmad kata Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu seolah-olah jurucakap kepada Barisan Nasional kerana sejak akhir-akhir ini beberapa kenyataan yang beliau keluarkan banyak menghentam Pakatan Rakyat. – Gambar fail The Malaysian Insider, 3 Oktober, 2014.
Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu seolah-olah jurucakap kepada Barisan Nasional kerana sejak akhir-akhir ini beberapa kenyataan yang beliau keluarkan banyak menghentam Pakatan Rakyat, dakwa PasMa.

Setiausaha Agung Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) itu, Mohd Taib Ahmad dalam kenyataannya berkata, tindakan Satiful Bahri Mamat itu tidak wajar jika beliau merasa masih bersama dalam Pakatan Rakyat.

"Sepatutnya sebagai seorang Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu yang merupakan negeri Presiden PAS, beliau menyokong dan mendokong Pakatan Rakyat bukannya menyerang rakan sendiri.

"Kerana sikap sebeginilah membuatkan ada tuduhan terhadap PAS dan terhadap Presiden PAS sendiri, PAS mahu tinggalkan Pakatan dan menyertai BN," kata Taib.
Taib dipercayai mengulas kecaman yang dibuat oleh Satiful terhadap Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali yang mendakwa menteri besar yang baru itu mengzalimi Tan Sri Khalid Ibrahim.

Menurut Utusan Malaysia hari ini, Satiful mengadakan sidang media bagi menyatakan sikap itu dengan menyerang Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam dua isu berbeza.

Di Selangor, PAS Terengganu menempelak tindakan kerajaan PKR Selangor yang mengarahkan bank membekukan akuan Skim Mesra Usia Emas (SMUE) di Parlimen Bandar Tun Razak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang diwakili bekas menteri besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tindakan Kerajaan PKR Selangor itu disifatkan sebagai tidak adil dan bermotifkan dendam sehingga sanggup menjadikan rakyat sebagai mangsa politik mereka, lapor Utusan Malaysia hari ini.

Satiful juga berkata, PAS Terengganu kecewa dengan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang yang didakwanya menyingkirkan Bendahari PAS negeri itu, Iszuree Ibrahim daripada semua Jawatankuasa Tetap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

Taib berkata, kenyataan beliau mengenai PasMa juga bercanggah dengan kenyataan Timbalan Presiden PAS, Naib Presiden dan Setiausaha Agong yang mengatakan bahawa PasMa adalah sebuah NGO sahaja dan tidak mengancam PAS.

Malahan, kata Taib dalam kenyataannya, arahan yang dikeluarkan oleh beliau seoalah-olah PasMa adalah pertubuhan haram yang tidak boleh disertai dan diikuti program yang dianjurkan.

Sedangkan PasMa adalah sebuah badan bukan kerajaan yang berdaftar dan sah di sisi undang-undang Malaysia.

Ini berikutan arahan yang dikeluarkan oleh PAS Terengganu yang menghalang mana-mana ahlinya dari menyertai atau melibatkan diri dengan kegiatan PasMa. – 3 Oktober, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pesuruhjaya-pas-terengganu-sudah-jadi-jurucakap-bn-dakwa-pasma#sthash.25Vwq4Gs.dpuf

Apa Yang Tersirat

Posted: 04 Oct 2014 01:35 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Isu Sabah Dalam Malaysia: Many Way To Skin A Cat: Rahman Dahalan

Posted: 04 Oct 2014 06:42 AM PDT

"Many Way To Skin A Cat" antara hujah Dato Rahman Dahalan dalam forum dan dialog antara beliau dengan Ahli Parlimen Penampang- Darel Leiking pada Sabtu petang di Kota Kinabalu.

Forum dan Dialog yang bertajuk "Sabah dalam atau luar Malaysia" menurut Rahman, adalah "tajuk" yang agak provokasi; atas sebab beliau dan Leiking, hadir sebagai panel, tidakpun terfikir untuk membincangkan keadaan itu, kerana, tiada data atau hujah yang boleh mendokong hujah, kalau Sabah berada di Luar Malaysia; data atau fakta yang ada hanya Sabah berada dalam Malaysia untuk tempoh lebih setengah abad.

Menurut Rahman mereka tidak mahu terperangkap dengan ilusi, khayalan, andaian sepertimana hujah dua tiga ketul pemimpin Sabah yang cuba menggambarkan keadaan "apabila" Sabah di luar Malaysia.

Salah seorang cendikawan yang duduk sepentas dengan Rahman dan Leiking, Dr Ramzah Dambul daripada Universiti Sabah (UMS) yang bertindak sebagai pengulas daripada sudut akademik, menganalogkan keberadaan Sabah dalam Malaysia, sebagai sebuah perkahwinan; untuk itu, beliau melihat apakah perkahwinan selama lebih 50 tahun itu bahagia kah tidak. Menurut beliau, kebahagian tidak boleh diukur daripada segi material sahaja, tetapi dalam aspek psikologis juga.

Menurut ahli akademik itu, isu yang diwar-warkan oleh berbagai pihak, termasuk kadar kemiskinan di Sabah, kajian menunjukan, bahawa kemiskinan di Sabah, bukanlah merujuk kerana Sabah berada di Malaysia; sebaliknya banyak faktor lain termasuk sifat rakyat itu sendiri, tofografi dan sumber pendapatan serta kadar pengetahuan atau pendidikan.

Rahman dalam hujahnya, untuk menjawab hujah segelitir rakyat atau pemimpin di Sabah berkaitan "royalty minyak" menjelaskan bahawa sebenarnya Petronas membayar purata hampir RM1bilion setiap tahun kepada Sabah, kerana hasil minyak Sabah. Sebesar amaun itu juga dibayar kepada Kerajaan Persekutuan. Selain itu, Rahman memberi data, bahawa saban tahun, kerajaan persekutuan menyalurkan kewangan kepada Sabah, rata-rata 3 kali ganda jumlahnya berbanding kutipan percukaian daripada negeri itu. Sebagai contoh pada tahun 2013, kutipan cukai sebesar RM4.2bilion, namun peruntukan yang disalur kepada Sabah sebesar RM11bilion.

Dalam forum hari ini, Rahman dan Leiking memang mengakui kebaikan Sabah berada dalam Malaysia, antara lain, perkhidmatan keselamatan, kesihatan, pendidikan adalah di bawah tanggungjawab Persekutuan. Tiga sektor tersebut merupakan sektor yang memperlukan peruntukan besar.

Dalam menjawab isu Borneonisasi, seharusnya rakyat Sabah berbangga, kerana melalui konsep Persekutuan, anak-anak Sabah juga boleh menjawat jawatan penting di negeri-negeri lain dalam negara ini; selain itu; jabatan-jabatan penting persekutuan yang beroperasi di Sabah termasuk Universiti, imigresion, jabatan pendaftaran, kastam diketuai oleh anak-anak Sabah. 

Malah. menurut Ramzah Dambul, apa yang penting, siapapun orang yang mengetuai sebuah agensi kerajaan di Sabah, ditererminasi dan komitmen orang itu kepada konsep borneonisasi, bukannya seseorang yang berasal daripada Sabah, akan tetapi tidak mempunyai konsep itu.

Pendidikan di Sabah, sejak sekian lama dibantu oleh guru-guru daripada Semenanjung Malaysia, malah yang cukup mengecewakan, anak tempatan yang menjadi pendidik, agak sukar untuk mengajar di pendalaman Sabah, dan hakekatnnya, orang-orang daripada Semenanjunglah yang mengisi kekosongan itu.

Mengejar kekuarangan modal insan, bukannya mudah, atas sebab itu, negara-negara majupun, mempunyai polisi untuk menarik bijak pandai daripada negara lain, malah ditawarkan sebagai rakyat istimewa. Singapura dan Austarlia mengambil pendekatan ini. 

Membangun kawasan yang luas dengan taburan penduduk yang tidak merata seperti Sabah, bukannya mudah. Kos membangun jalanraya atau bekalan air atau infra lainnya bukan murah. Membangun prasarana itu, setidak-tidaknya mempunyai nilai ekonomik; jika tidak ianya akan menjadi gajah putih. Atas sebab itu, Sabah belum mempunyai lebuh raya seperti di Semenanjung, kerana kegunaan lebuh raya itu adalah untuk mempercepat pengedaran barangan daripada satu daerah ke daerah lain.

Di Sabah, peredaran barangan terpusat, daripada Pantai Barat khususnya Kota Kinabalu ke kawasan-kawasan lain, bukannya daripada kawasan-kawasan lain ke Kota Kinabalu. Produk daripada kawasan-kawasan lain untuk dikumpulkan di Kota Kinabalu hanya tertumpu kepada produk pertanian dan perikanan; bukannya produk yang berorentasikan eksport. Barangan eksport Sabah, kebayankannya tertumpu di Kawasan Kota Kinabalu.

Atas sebab itu, untuk membangun lebuh raya antara daerah di Sabah, maka kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Datuk Musa Haji Aman, menumpukan kepada projek "downstream" seperti kilang urea (Samur) di Sipiting, SGOT di Kimanis, PIOC di Lahad Datu; Projek Minyak Bersepadu di Kota Belud; kerana selain boleh mencipta peluang pekerjaan juga boleh membuka pembangunan lebuh raya.

Menyentuh berkaitan perkara 20 semasa pembentukan Malaysia tahun 1963, perkara itu menurut Rahman, adalah satu "wish" daripada rakyat Sabah; dan "wish" itu sebenarnya dari masa ke semasa dikaji dan ditambah baik. Sebenarnya tiada lagi isu yang berbangkit dalam 20 perkara itu, yang tidak dipenuhi, Rahman menambah, kerana 20 perkara merupakan "wish" dan menjadi lampiran kepada Pelembagaan Malaysia, maka ianya "subject" kepada penilaian dari masa ke masa.

Menyentuh Royal Commission of Inquiry (RCI) berakitan Pendatang Tanpa Ijin (PTI) di Sabah, Forum diberitahu, bahawa Perdana Menteri sudahpun bersetuju agar laporan itu dibentangkan di Dewan Rakyat pada sesi yang bermula pada 7 Oktober ini. 

Dalam RCI nanti, akan terjawab mengapa berlaku pertambahan penduduk Sabah, tidak sesuai dengan neutral birth of human being. Dalam laporan itu, akan terungkai semuanya, dan melalui laporan itu, diharapkan permasalahan berkaitan penduduk Sabah akan dinoktahkan.

Sabah perlu bergerak ke depan, meskipun sejarah silam menjadi panduan. Sabah tidak boleh lagi memikirkan perkara-perkara yang "tersilap" akan tetapi pemikir/pemimpin Sabah perlu memikirkan bagaimana membangun negeri dan rakyatnya.

Apa yang penting pada Sabah adalah pembangunan industri yang bersifat "downstream" bagi menampung pertambahan pencari kerja; apatah lagi, perpanjangan umur bersara kepada 60 tahun.

Mempermasalahkan, perkara-perkara lalu, bukan sahaja menganggu pemimpin dalam mmerancang membangun Sabah dan rakyatnya, malah boleh menjadi bentuk kecurigaan daripada rakyat Semenanjung; dan jika keadaan ini berlaku, bukan sahaja merugikan rakyat Sabah juga rakyat negara ini secara keseluruhan.

Ramai pemimpin Sabah menjadi anggota Jemaah menteri persekutuan, ertinya kerajaan Persekutuan itu juga kerajaan rakyat negeri ini. Untuk itu, dakwaan setengah pihak, bahawa Kerajaan Persekutuan itu, kerajaan Malaya, adalah satu dakwaan terpesong dan dakwaan mengelirukan serta membohongi rakyat.

Cucu Tok Selampit

Posted: 04 Oct 2014 01:33 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Penang Banjir Lagi Semalam - Mana Janji DAP Selesaikan Banjir Dalam Satu Penggal?

Posted: 03 Oct 2014 06:56 PM PDT

Pulau Pinang termasuk bahagian Georgetown mengalami banjir luar biasa semalam. Kerajaan DAP Pulau Pinang cuba menyalahkan UMNO sekali lagi. Sedangkan mereka telah berkuasa di Pulau Pinang hampir 2 penggal. Kerajaan DAP Pulau Pinang pernah berjanji akan menyelesaiakan masalah banjir dalam hanya satu penggal!

Mana cakap-cakap retorik untuk menyelesaikan masalah banjir berkenaan? Kerajaan DAP bercakap seolah-olah mereka Tokong atau Tuhan yang berjanji bulan dan bintang. Sedangkan mereka hanya manusia biasa yang tidak terlepas dengan sifat bohong, bongkak dan lemah.

Duke of UMNO

Posted: 04 Oct 2014 01:33 PM PDT

Duke of UMNO


SURAT TERBUKA BUAT DYANA, RARA DAN MELATI...!

Posted: 04 Oct 2014 06:12 AM PDT


Semalam, 3 orang budak pompuan ni di bawa anak Karpal buat laporan kat SKMM kononnya marah disebabkan seorang penulis telah memberi pandangannya tentang depa masuk DAP di laman portal myKMU.net.

Depa tak puas hati bila Kunta Kinte Malaysia sindir pedas dengan perumpamaan "lebih baik jadi pelacur dari masuk DAP'. Tu yang depa "panas" sangat tu...

Sebagai seorang Melayu dan faham bahasa kiasan Melayu, saya yakin maksud di sebalik penulis myKMU.net tu maksudkan tidaklah sebagaimana yang disangka. Itu hanya perumpamaan yang gagal difahami oleh budak-budak pompuan DAP tu...

Terus terang, saya tak marah kalau budak-budak tu pilih atau masuk DAP. Negara ni negara demokrasi, kan? Masuk la parti Likud kat Israel nunnnn.. ada saya kesah?

Cuma... walaupun saya tak marah, tapi saya cukup kesal depa masuk DAP. Pada saya, dari masuk DAP, lebih baik depa masuk PAS. Kurang-kurang, budak Dyana tu boleh la berjinak-jinak tutup aurat..pakai tudung..kan?

Pasal apa budak-budak ni pilih DAP yang terang-terang tolak agenda mengimarahkan Islam di Malaysia? Kenapa? Adakah budak-budak ni wajar lupakan kepentingan Islam dan lebih utamakan politik?

Hebat sangat ke hala tuju politik DAP? Walau sehebat mana sekalipun, tapi tolak Islam, tolak hudud 100%, tolak Malaysia sebagai negara Islam...politik depa tetap wajib ditolak umat Islam di Malaysia ni...kan?

Sebabnya, apa saja yang kita perjuangkan dalam hidup (termasuk politik), semuanya mesti berteraskan Islam dulu. Kita perlu utamakan Islam terlebih dahulu. Baru la namanya berpolitik secara Islam...kan?

Jadi, apa yang betul sangat masuk DAP dari sudut pandang budak-budak pompuan ni? Kalau dah perkara asas pun depa salah dan tak reti fikir, boleh ke depa ni dijadikan "model" contoh?

Saya tak tau la apa yang dah "digula-gulakan" budak-budak pompuan ni sampai jadi "buta". Tapi terus terang saya katakan, kalau saya ni Muslimat PAS, maka saya akan rasa malu yang amat sangat...

Sebab? Sebab saya gagal tarik depa bertiga ni masuk PAS la.. common sense.. tiga muslimah lebih rela masuk sebuah parti yang tolak hudud berbanding parti yang perjuang Islam... dah tentu la Muslimat PAS rasa terhina, kan? 

Apa buruk benar ke PAS sampai depa takmau masuk dan pilih DAP?

Pada pandangan saya, hina atau mulia seseorang itu bergantung pada peribadi dan amalan kehidupannya di sisi Allah. Kalau pelacur sekali pun, tapi bertaubat dan kembali ke jalan Allah, maka pada saya dia lebih mulia dari orang yang pakai tudung labuh tapi berzina..kan?

3 dara, tiga fikrah berbeza, dan 3 fahaman agama berbeza walau menganut agama yang sama. Sorang berniqab, sorang bertudung dan sorang lagi "free hair". Lagu mana tu? 

Gen Y ni berani menongkah arus? Tu bukan berani namanya. Pada saya, itu langkah tak berpaksikan Islam sebagai asas. Kalau dah berani menongkah perjuangan holistik, apatah lagi perjuangan kebangsaan dan lain-lain... hancussss... boleh dikatakan goyah jati diri Islam, Melayu dan Tanah Melayu!

Jadi, saya sarankan supaya Dyana, Rara dan Melati fikir betul-betul. Tak perlu masuk UMNO. Masuk PAS pun tak pa... asalkan jangan DAP atau PKR. Dua-dua parti tu lebih kurang je macam adik abang. Satu tolak perjuangan Islam di Malaysia, satu lagi dok gila nak jadi PM...

Saya tegur bukan sebab saya dengki depa masuk DAP. Saya tegur sebab 3 dara tu saya yakin beragama Islam dan automatik kira kita ni saudara seagama. Jadi, saya cuma tunaikan tanggungjawab saya untuk menegur supaya belajar fikir berpolitik cara Islam, bukan cara berpolitik membelakangkan Islam...

Harap Dyana, Rara dan Melati faham... 

#2KUPANG: SARANAN 20sen UNTUK KERAJAAN DAN RAKYAT..!

Posted: 04 Oct 2014 01:11 AM PDT


Masih marah pasal RON95 naik jadi RM2.30 seliter? Ya, saya yakin masih ramai yang marah- marah. Ye laaa..dengan pengurangan subsidi dan kenaikan harga petrol tu, maka kita perlu tambah RM10 kalau gunakan 50 liter petrol sehari berbanding harga sebelum ni...kan? 

Ada ke yang pakai 50 liter sehari? Mungkin teksi dan bas... Tapi saya yakin pengguna biasa tak pakai sebanyak tu setiap hari... 

Saya? Ya.. saya pun terkesan jugak dengan kenaikan harga petrol ni. Maklum laaa.. gaji tak seberapa. Bila naik harga petrol ni, maka saya perlu buat sesuatu...


Ramai gak la kawan-kawan PAS saya dok sindir. "Sokong la UMNO tu lagi.. kan petrol dah naik harga.." kata depa. Saya sengih.. saya jawab,"Awat? Kalau PAS perintah petrol tu turun jadi 4 kupang 5 duit ka?" soal saya balik...

Pada saya, buat masa sekarang ni, berilah alasan sebaik mana pun, penjelasan selogik mana pun, kenyataan idealistik serealistik mana pun, orang ramai tak boleh terima lagi...

Sebab? Sebab depa tengah marah. Orang bila marah ni bukan boleh berfikir dengan baik. Selalunya kurang rasional sebab tahap emosi depa tengah maksimum sekarang ni. Lagipun, marah tu kan dari setan... hehehehee...

Apa yang saya buat? Saya tak buat apa-apa. Saya buat macam biasa. Cuba bertenang. Solat macam biasa. Baca Al-Quran macam biasa... pi kerja macam biasa.. hidup macam biasa... 

Cara saya atasi kenaikan harga petrol? Meh saya kongsi sikit... Saya ada beberapa kali pengalaman hadapi kenaikan harga petrol dan barang-barang sebelum ni... heheheee...

Caranya, saya berjimat. Saya kaji semula bajet bulanan saya. Saya cut cost mana yang tak perlu dan kurang keutamaan. Saya disiplin sikit belanjawan saya... memang tak best pun bila cut cost ni... tapi insyaAllah berkesan...

Mujurnya, saya gunakan kereta kecik.. 1000cc jer.. kat situ dah jimat sikit. Saya kurangkan panggilan telefon. Saya kurangkan beli baju baru. Saya tukar jenama barang-barang keperluan rumah. Saya tak beli barang-barang yang tak perlu...

Saya still boleh pergi bercuti bawa anak isteri berjalan. Kalau nak ke oversea, maka saya perlu simpan duit lama sikit.. kalau nak jalan-jalan dalam negara, maka tempoh menyimpan tu singkat la sikit... yang penting ialah menyimpan kalau nak bercuti...heheheee...

Paling best, saya bawa kereta lebih slow berbanding sebelum petrol naik harga. Kalau dulu bawak average 120kmh, sekarang ni naik highway bawah 110kmh... perghh memang save minyak bro... 

Cuma bila terkenangkan petrol naik ni, saya teringat la nasib saudara-saudara saya yang pendapatan rendah (saya kategori sederhana jer). Mungkin depa takdak kereta untuk isi minyak, tapi dek kerana peniaga-peniaga naikkan harga barang, maka depa pun terima kesan jugak...

Kerajaan boleh pantau harga barang. Tapi sampai bila nak pantau? Tiap-tiap hari pantau? Atau bila ada aduan saja? Atau bila ada operasi saja? Atau time Menteri turun saja? Tak berapa praktikal sangat...

Yang saya kesal tu sikit saja... kenapa la Menteri Kewangan Kedua kita tu cadang kurangkan subsidi petrol dulu sedangkan banyak lagi subsidi lain yang boleh ditarik balik. Hapuskan pun tak pe sebab nak rasionalisasi, kan? Tapi subsidi petrol ni tarik la last sekali... boleh tak?

Saya faham teori ekonomi. Memang subsidi tak bagus untuk ekonomi kerajaan dan hanya bagus untuk ekonomi rakyat. Tapi kalau ekonomi rakyat tak berapa nak baik (gaji tak seberapa macam saya), maka dah tentu la akan bebankan rakyat sedikit sebanyak...kan?

Sebab tu la Ustaz Kazim, Asyraff Wajdi dan ramai jugak la yang sarankan MOF kaji semula pengurangan subsidi ni... Kami bukan menentang, cuma beri buah fikiran secara membina untuk kepentingan bersama...win-win situation... takkan tak boleh kot? heheheee...

Lain la kalau gaji bulanan kami naik untuk diselaraskan setimpal dengan kenaikan harga dan penggunaan petrol kami...kan? Menteri Kewangan Kedua perlu tahu, walaupun dah kuat kuasa gaji minima untuk sektor swasta, masih ramai lagi majikan di Kedah ni yang tak laksana ketetapan kerajaan tu.. cuba ambush tengok...Pengawal keselamatan pun ada yang gaji RM600 sebulan...

Jadi, saranan saya untuk rakyat, tak perlu marah-marah atau sindir-sindir. Sabar, buat bajet balik, dan cuba reconcile balik... insyaAllah berkat rezeki yang halal tu cukup untuk keluarga kita. Saranan saya untuk pihak kerajaan, mohon kaji semula la pengurangan subsidi petrol tu.. ada chain reaction berbanding kurangkan subsidi barangan lain..kan? Peace! 

P/s: My 20cent opinion... heh!

TONIK MUJARAB UNTUK PAS BERNAFAS SEMULA?

Posted: 03 Oct 2014 08:05 PM PDT


Sebagai seorang anak yang memahami perjuangan ayahnya, saya menjangkakan arwah ayah saya akan sebak melihat keadaan dan kedudukan PAS di zaman sekarang... Ya, betul. Jika dibandingkan dengan PAS yang dulu, PAS sekarang sudah jauh mundur ke belakang...

Dulu, ayah selalu bawa saya ke program-program tamrin, tarbiyah, usrah dan majlis-majlis ilmu serta dakwah anjuran lajnah di dalam PAS. Menariknya, program-program tu langsung takde maki-maki UMNO, BN, atau mana-mana pemimpin... absolutely Islamic program...saya suka...

Tapi bila ayah saya bawa ke majlis atau program politik, tiba-tiba saya dimomokkan dengan maki hamun, tohmahan dan pelbagai hasutan yang tidak sepatutnya terhadap musuh politik.. bukan hanya UMNO atau BN yang jadi mangsa, malah pemimpin PAS sendiri pun dihamun habisss...


Maka sebab tu saya lebih gemar ke program-program lajnah yang menjurus ke arah tarbiyah, tamrin dan sebagainya berbanding program politik... time tu, arwah Ustaz Fadhil is one of my favorite.. kadang-kadang tu terserempak juga dengan arwah Ustaz Azizan...

Time tu, program-program politik PAS selalunya Mat Sabu la yang beri ceramah. Actually, walaupun kononnya orang suka ceramah dia, lebih ramai lagi orang PAS pro-ulama yang tak suka dengan cara penyampaian Mat Sabu... depa kata bukan begitu cara nak dakwah orang berjuang dengan PAS...

Masa tu, saya fikir sendiri mengenai kata-kata kawan-kawan arwah ayah saya tu. Bagi depa, matlamat tidak menghalalkan cara. Untuk menewaskan BN, Islam tak anjurkan cara maki hamun, tuduhan tanpa bukti, hasutan dan carut mencarut... Rasulullah SAW ada ajar cara berdakwah, kan?

Malangnya, lepas arwah Ustaz Fadhil meninggal, selepas PAS bersekongkol dengan PKR dan DAP, parti ayah saya tu didominasi oleh golongan orag seperti Mat Sabu... habis lingkup PAS dibuatnya...

Presiden tidak lagi dihormati. Kata sepakat Majlis Syura tidak lagi didengar. Malah depa sanggup pertikai dan persoal apa saja kata putus dari Presiden atau Majlis Syura jika apa yang diputuskan itu tidak menepati nafsu serakah politik depa...

Tamrin? Tarbiyah? Usrah? Majlis ilmu? Program dakwah? Saya nak tanya kawan-kawan PAS, bila kali terakhir depa hadiri program-program macam tu dalam PAS? Ada lagi? Bila? Kalau ada pun untuk anak-anak PASTI saja... itu pun banyak menyanyi dari bertarannum...

Terus terang saya katakan, saya betul-betul malu dan kecewa dengan PAS sekarang. Walaupun saya bukan ahli atau penyokong PAS, saya malu dan kecewa tengok saudara saya dipijak macam ni oleh mereka-mereka yang kononnya "kawan"... 

Tapi saya serahkan pada pemimpin dan penyokong PAS la... siapa la saya sampai depa nak dengar teguran saya... depa yang dok dalam PAS tu rasanya tahu apa maksud saya... nanti saya tulis lagi...

waadat

Posted: 04 Oct 2014 01:03 PM PDT

waadat


najib bagi anwar lampu aladin

Posted: 04 Oct 2014 02:14 AM PDT

Demang di kampung sempena hari raya qorban. Sesekali balik kampung takkan nak ngadap hp lama-lama. apapun, mesej daripada media sosial ni menarik jugak.

Edisi salin & tampal 100%.

Baca tulisan Zulkifli Nordin...bagus direnung... Salam 2 all.

Saya mengenali Anwar & & pmbkg ini lebih 12 tahun. Saya duduk dlm inner circle dia dan insyallah boleh baca gerak fikir dia.

Anwar tahu 29 Okt dia akn naik landrover polis ke Sg Buloh. Dia sdg mencari2 isu utk menimbulkan kebencian rkyt trhdp PM & UMNO/BN dan dia sbg hero.

Dia dh sangkut sbb kesan perbalahan isu MB Sgor & PAS-DAP! Dia dh ada Krjn Sgor, dia dh ada dana berbillion, tp xde isu.

Tiba2 para penasihat & pakar strategi PM memberi dia talian hayat dgn isu kenaikan minyak.

Saya cukup yakin pmbkg akn mnggunakan semaksimum mgkn isu ini sbg built up kpd 29 Okt utk memburuk & memperlekeh PM.

1. Mrk akan beri label - Black 29!

2. Anwar & pmbkg akan guna sidang Parlm mulai mnggu dpn utk hentam PM semaksimum mgkn. Nanti mrk akan spin Anwar pasti dipenjara utk menutup mulut dia memprjuangkn nsb rkyt yg dizalimi BN;

3. Mrk akn mula atur demo kecil2an mulai mnggu ini utk built up;

4. Hari PM bentang bajet, mrk akan atur demo dpn Parlm utk malukan PM;

5. Masa PM nak bentang bajet, MP pmbkg akn pasang kain rentang & placard kutuk PM. Mrk akan buat kecoh. Ini akn disiar di CNN, BBC, Aljazeera. TV Sgor akn pancarkn secara langsung melalui internet TV;

6. Akhbr SlangorKu akan disebar sebanyak mungkin di seluruh Masjid & surau serta tempat2 awam memainkan isu petrol ini, disamping Red Bean Army & para cybertroopers pmbkg akan serang PM habis2an;

7. Saya tidak akn trkejut kalau MP pmbkg stage walk out masa PM bentang bajet;

8. DUN Sgor dbawah MB baru akan panggil sidang khas DUN mengutuk & menolak kenaikan harga petrol ini;

9. Setelah proses pembencian ini berlaku, mrk akn atur demo besar2an pd hari Jmt 24 Okt atau Sabtu 25 Okt di Dataran Merdeka, kemudian bergerak ramai2 ke KLCC HQ Petronas; saya yakin dgn dana yg banyak mrk kuasai skrg mrk mampu membuat sit-in demo mgkn hingga hari bicara Anwar.

10. Pd 28-29 Okt, mrk akn buat demo besar2an dpn Istana Kehakiman Putrajaya memaksa Anwar dibebaskan.

Semua ini yang minggu lepas nampak mustahil sudah boleh menjadi realiti krn kesan kenaikan harga minyak ini!

Anwar sudah diberi nyawa baru!

Sebab itu pada saya para penasihat & pakar strategi keliling PM ini samada terlalu naif, atau na'uzubillh sbg pengkhianat kpd PM.

Saya tahu ada mrk dlm grup ini akan terasa & mungkin juge mencebik bibir & exit drpd grup ini. Itu saya tidak boleh halang. 

Ttp sbg org yg benar2 mengenali Anwar, saya tahu bagi Anwar 29 Okt inj ialah "do or die battle". Pada unur 67 tahun, kena penjara lagi 5 tahun adalah paku terakhir keranda politik dan impian dia nak jadi PM.

Kita sedang berdepan dgn harimau tua yang cedera menunggu maut. Tiba2 kita bagi daging mentah fresh dgn darah masih menitik2 utk dia lapah!

Pasti dia akan terkam semau mungkin. Saya cukup yakin dlm otak Anwar skrg, daripada aku mampus, baik ngkorang yg mampus.

Bagi TYT, YAB, anggota kabinet, YB2, ahli MT, para pakar strategi & penasihat PM, dgrlh peringatan saya ini. Jgn nanti kata tuan1 budiman tidak diberi peringatan.

Tuan2 budiman sudah saya beri peringatan. Allah menjadi saksi yg saya telah sampaikan!

Wallahua'lam!

Adios amigos!

Zulkifli Noordin
Jumaat
09 Zulhijjah 1435
03 Okt 2014


PEJUANG BANGSA

Posted: 04 Oct 2014 11:38 AM PDT

PEJUANG BANGSA


P.PINANG LUMPUH TENGGELAM BANJIR , DI MANAKAH KETUA MENTERI DAP ??

Posted: 03 Oct 2014 06:50 PM PDT

Semalam hujan lebat di P.Pinang mengakibatkan banjir teruk di Jalan P Ramlee  , Jalan Makloom , Jalan Sg Pinang , Jalan Hospital , Jalan Macallum , 

Pemuda UMNO P.Pinang ternyata lebih  prihatin daripada Adun DAP yang sedap tidur  dengan turun padang semalam n  menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada mangsa banjir .

Selain itu , di manakah Ketua Menteri ??

 Di ketika negeri menghadapi bencana banjir , difahamkan beliau berlepas ke Hong Kong ??

Mungkin tunggu air surut baru nak hadir turun padang ?? 











Comments (0)