Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:56 PG

sumber :-

Barisan Nasional


Duke of UMNO

Posted: 29 Oct 2014 01:02 PM PDT

Duke of UMNO


DI MANA TAAT SETIA PENYOKONG PAS KEDAH..?

Posted: 29 Oct 2014 07:17 AM PDT


Saya tak berapa nak faham, kawan-kawan PAS kat Kedah ni sokong dan taat pada siapa? Pada Ayah Chik atau Phahrolrazi? Atau taat dan setia depa pada Mahfuz Omar?

Pada saya, apa pun dalam sesebuah jemaah, fiqh mentaati pemimpin perlu difahami sewajarnya oleh seluruh ahli jemaah, tak kira PAS, UMNO atau apa juga jenis jemaah tu... kalau tak setuju dengan pemimpin tertinggi, ahli boleh resign...

Cuma, bila Phahrolrazi ni sakan dok balun Ayah Chik, apa yang Mahfuz buat selaku Pesuruhjaya PAS Kedah? Buat bodoh? Apa pula pendirian ahli-ahli PAS Kedah bila berlaku percanggahan begini?


Sila baca kat sini tentang kenyataan Ayah Chik pada Phahrolrazi... Mahfuz bila nak bertindak? Sekurang-kurangnya, bagi la laporan kat PAS Pusat pasal Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah tuuu... takut ka?

Bila jadi macam ni, ahli PAS Kedah yang keliru. Bila keliru, maka akan timbul beberapa puak. Satu sokong Ayah Chik, satu sokong Phahrolrazi, dan satu lagi bersikap berkecuali...malas depa nak ambik port....

Bila jadi macam tu, macamana PAS nak bersatu? Nak bersatu pun payah, macamana nak berjuang sebagai sebuah jemaah? Dah jadi macam solat 2-3 imam dah PAS di Kedah ni? Teruk la brooo... Macamana PAS nak idup di Kedah?

INI SAJA PENDIRIAN PAS KEDAH TENTANG PasMa???

Posted: 29 Oct 2014 05:17 AM PDT

Selalunya, dalam bab bercakap ni, Mahfuz la yang selalu ke depan. Pantang dapat mikrofon, lepas dia, dia...lepas dia, dia jugak yang nak bercakap... memang dilahirkan semulajadi suka kat pegang mikrofon kottt... biasa la.. Mahfuz kan Ketua Penerangan PAS Pusat...

Rasanya semua tahu PAS sekarang ada masalah dengan PasMa. Semua orang tahu Presiden PasMa ialah Phahrolrazi, Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah. Mahfuz pula Pesuruhjaya PAS Kedah...

Peliknya, yang buat kenyataan pasal PasMa mewakil PAS Kedah ni ialah Musoddak, bukan Mahfuz! Aik? Kali ni Mahfuz takmau pegang mikrofon ka? Pesuruhjaya "busy terlampau" sampai suruh Setiausaha saja bagi kenyataan?


Tu pun Musoddak bagi kenyataan media melalui Whatsapps saja. Khabarnya takdak sebarang sidang akhbar pun. Tak macam di Terengganu, Pahang dan Perlis, semuanya Pesuruhjaya PAS Negeri buat kenyataan melalui sidang media... 


Mungkin Musoddak pun tahu perkara ni bukan part dia yang perlu menjawab bagi pihak PAS Kedah. Bab sebesar ni yang melibatkan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, patutnya Pesuruhjaya PAS Kedah yang bagi kenyataan, bukan Setiausaha, kan?

Bukan apa... nanti orang tuduh Musoddak gila kuasa nak jatuhkan Phahrolrazi pulak, kan? Mungkin sebab nak hindarkan diri dari timbul sebarang spekulasi, Musoddak buat kenyataan ikut cara "one way communication" saja...naya ja SU PAS Kedah bila Mahfuz "lepas tangan" macam ni...

Tapi, mengikut sumber dalaman PAS, Mahfuz dikatakan merestui tindakan Phahrolrazi menubuhkan PasMa. Taktau la sebab apa Mahfuz restu, tapi depa kata Mahfuz pun "tunduk" kat Phahrolrazi... 

Saya tak pasti sama ada perkara tu hanyalah persepsi para penyokong tegar PAS atau sememangnya betul, tapi itulah yang disampaikan oleh salah seorang jawatankuasa PAS Kawasan baru-baru ni... Wallahu'alam...




BUDAK NI SANGGUP MENYOROK DALAM BUT KERETA DEMI NAK HASUT ORANG???

Posted: 29 Oct 2014 02:26 AM PDT

Kononnya "perjuangan". Tapi rasanya budak ni macam tak sedar mana satu betul dan mana satu yang salah dalam perjuangannya. Mungkin erti perjuangan pun dia tak tau...

Kalau sebut perjuangan, berjuang macam ISIS tu pun berjuang jugak. Tapi perjuangan tu bercanggah dengan Islam. Macam tu jugak dengan budak Fahmi ni... dia faham ke perjuangan dia tu dan dia kenal ke orang yang dia perjuangkan tu?

Sampai sanggup sembunyi dalam but kereta semata-mata nak menghasut kawan-kawan dia pergi Putrajaya untuk sokong Anwar Berahim?

 


Fahmi... budak-budak UIAM tu ada assignment nak buat... ada banyak buku yang nak dibaca... ada banyak notes yang perlu diberi perhatian... ada aktiviti ko-k yang perlu depa sempurnakan... depa bukannya takdak hala tuju macam hang...

Budak-budak UIAM tu apply dan dapat PTPTN tu bukan untuk berdemo kat Putrajaya... Mak ayah depa bagi duit, bagi perhatian penuh kat depa bukan suruh perjuangkan peliwat negara tu... Mak ayah depa suruh pi belajar...dapatkan ijazah... bukan jadi macam hang...

Harap Fahmi "take note"...dan berubah!

GEMPARRR..!!! HARAKAH KINI BERTUKAR JADI LIDAH RASMI PKR..???!!!

Posted: 28 Oct 2014 10:09 PM PDT


Perghhhh..!!! Memang bertepek puak PAS ni balun Harakah. Tepat, padat! Tapi takat tu saja la depa balun pun... PAS tak berubah gak... puak liberal dalam PAS sekarang ni dah makin kuat... hampir menyaingi Syi'ah dahhh...

Sekarang ni memang PAS terbelah kepada beberapa kumpulan dah. Tapi dalam banyak-banyak kumpulan tu, ada satu geng tu yang betul-betul pertahan Presiden PAS, Ayah Chik. 

Kumpulan ni betul-betul pro-ulama dan mahu PAS kembali ke perjuangan asal parti. Macam zaman arwah Ustaz Fadzil Noor dulu... tapi malangnya puak liberal label geng pro-ulama ni sebagai "agen UMNO"... 


Khabarnya, sekarang ni Harakah tu pun dah jadi macam lidah rasmi PKR dah... Cuba baca kat sini kalau tak percaya...

Nak tahu punca kenapa Harakah jadi macam tu? Khabarnya, dah ramai dah puak liberal yang berjaya masuk ke Harakah untuk sebar propaganda perlekeh kepimpinan ulama PAS... jarum berbisa pun makin banyak dimasukkan...

Tapi macam biasa la... depa mana mau mengaku... lebih kurang macam Syiah jugak, puak liberal ni pun mungkin dibenarkan bertaqiyyah untuk ubah PAS ikut acuan liberalisme jugak...

So jangan terkejut la kalau suatu hari nanti DAP ganti PAS... heh!

TENGOK SENDIRI PERANGAI BAR COUNCIL YANG MEMALUKAN PEGUAM SELURUH MALAYSIA..!!!

Posted: 28 Oct 2014 07:17 PM PDT

Tindakan Majlis Peguam baru-baru ini yang menganjurkan perhimpunan jalanan bagi memansuhkan Akta Hasutan 1946 dilihat benar-benar memalukan dan menjejaskan kreadibiliti seluruh pengamal perundangan di Malaysia.

Pengerusi Pertubuhan Sukarelawan Peguam Malaysia (Sukaguam), Datuk Khairul Anwar Rahmat berkata, sebagai badan bebas yang memperjuangkan konsep keadilan, Majlis Peguam tidak sepatutnya memperguna badan itu untuk kepentingan nafsu politik segelintir pihak.

Tegasnya, tindakan Majlis Peguam itu hanya disokong oleh kira-kira 7 peratus dari kalangan ahli, manakala hampir 93 peratus yang lain langsung tidak bersetuju dengan aktiviti yang menjejaskan imej profesionalisme guaman tersebut.
 

Penasihat Undang-Undang UMNO

Posted: 29 Oct 2014 12:12 PM PDT

Penasihat Undang-Undang UMNO


Resolution regarding retired judges of the superior courts appearing as counsel in court

Posted: 29 Oct 2014 02:56 AM PDT

(A) WHEREAS it is a fundamental principle of the Malaysian legal system that not only must justice be done, it must be seen to be done; thus perceptions and appearances matter.

(B) WHEREAS it is a principle of antiquity in common law jurisdictions that a retired judge of a superior court should not practice as counsel before the judges who were previously his colleagues or his junior to him on the Bench.

(C) WHEREAS that tradition and convention was likewise observed in Malaysia for decades, until in recent years.

(D) WHEREAS retired judges now frequently appear as counsel, not only in the superior courts, but also in the subordinate courts and even to argue chamber applications.

(E) WHEREAS such conduct may involve the retired judge/counsel purporting to rely upon, distinguishing or criticising decisions made by him while he was on the Bench; worse, there could arise a situation of such a retired judge invoking the principle of stare decisis to submit that the Court is bound by some decision of his handed down when he was a judge.

(F) WHEREAS such conduct may have the effect of intimidating the Bench and worse, it could give the perception that the said retired judge/counsel and his client have an advantage over other counsel and adverse parties.

(G) WHEREAS such conduct may adversely affect public perception as to the administration of justice.

(H) WHEREAS the co-proposer of this motion, Tan Sri V C George and five other retired Judges of the superior courts have written a letter to the President of the Malaysian Bar dated 2 March 2014, expressing their view, concern and objection with the practice of some retired Judges of the superior courts appearing as counsel in Court.

(I) In the context, retired Judges of the superior court having failed to honour tradition and convention by appearing as counsel, they must now be prohibited or restricted by law from continuing with such unacceptable conduct.


The Malaysian Bar therefore resolves:

(1) That a retired judge of the superior courts should be prohibited or restricted by law from appearing as counsel in court, and to achieve that objective calls on the incoming Bar Council to propose an amendment of the Legal Profession Act 1976 to the Attorney General for urgent presentation to Parliament; and

(2) The Bar Council takes all reasonable steps to educate the public on the reasons for the proposed amendment to the law.

PEJUANG BANGSA

Posted: 29 Oct 2014 11:11 AM PDT

PEJUANG BANGSA


KEPUTUSAN MAHKAMAH DIKETAHUI JUMAAT , ESOK HUJAH BALAS PENDAKWAAN

Posted: 29 Oct 2014 04:51 AM PDT



PUTRAJAYA 29 Okt - Sesi rayuan terakhir Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membebaskannya daripada pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di Mahkamah Persekutuan Putrajaya masuk hari kedua hari ini.

Prosiding hari ini dimulakan pada jam 9.42 pagi.

Ia dimulakan dengan peguambela Anwar, N. Surendran menyambung dan merumus hujahnya semalam mengenai kewujudan konspirasi tertentu yang digunakan dan menjejaskan kredibiliti hujah dan bukti pihak pendakwa sepanjang proses perbicaraan Anwar.

Selepas Surendran merumuskan hujahnya, tiba giliran peguambela Sangeet Kaur Deo untuk mengemukakan pula hujahannya.

Dalam penghujahannya sekitar 9.50 pagi, Sangeet mengulangi hujahan yang Saiful adalah saksi yang tidak boleh dipercayai dan mempersoalkan cara bagaimana sampel DNA diperolehi.

Sangeet memberitahu panel lima hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria mengenai  keraguan kaitan antara DNA dan barang bukti yang digunakan dalam pendakwaan terhadap Anwar.

Barang bukti yang disebutkan itu ialah berus gigi, tuala muka dan botol air.

Antara lain, Sangeet mempertikai kaitan tersebut berdasarkan rekod anggota polis yang mencatat pergerakan Anwar ketika dalam tahanan.

Menurutnya, berdasarkan keterangan yang diambil daripada anggota polis terbabit, tidak direkodkan secara jelas tentang penggunaan barang bukti tersebut oleh Anwar.

Sangeet memetik keterangan tersebut yang menyatakan bahawa anggota polis itu hanya 'mendengar' Anwar memberus gigi, dan bukannya 'melihat'.

Sangeet juga menekankan tentang kegagalan pihak pendakwa mengaitkan bukti DNA yang diambil dari dubur Mohd Saiful Bukhari dengan DNA yang diambil daripada barang bukti berkenaan.
 

Sehingga jam 10.50 pagi tadi, penghujahan Sangeet masih berlangsung dan perkara seperti tangkapan tanpa waran dan barang bukti yang diambil secara paksa turut disebutkan.

Sangeet juga membangkitkan berkaitan sampel DNA dari barang kes dan dubur Saiful yang dikatakan sepadan dengan 'Lelaki-Y' sebelum ini.

Mahkamah katanya tidak pernah mengaitkan DNA 'Lelaki-Y' itu dengan Anwar dan ia boleh menjadi milik sesiapa sahaja.

Selepas sesi rehat sebentar pada jam 11.10 pagi, Sangeet  menyambung hujahnya tentang isu waran tangkap pula.

Dia menyifatkan penggunaan waran tangkap asal semasa perbicaraan terhadap Anwar sebagai tidak mengikut saluran undang-undang.

Sehubungan itu, ia membawa kepada penahanan dan pengambilan barang bukti secara salah bagi digunakan dalam mahkamah.

Sangeet turut membentangkan kepada sidang mahkamah mengenai siri dokumen yang tidak diterima pihak pembelaan.

Menghuraikan perkara itu, Sangeet menyatakan bahawa tiada sebab permohonan pihak pembelaan untuk mendapatkan dokumen-dokumen tersebut ditolak.

Ia perlu bagi memastikan keseimbangan perbicaraan yang saksama bagi kedua-dua pihak pendakwa dan pembelaan.
 
Justice for Saiful

Pada jam 12.20 tengah hari, peguam Ramkarpal Singh meneruskan hujah dengan menekankan aspek saintifik mengenai sampel DNA yang dilabel sebagai 'Lelaki-Y'.

Menurutnya, pihak pendakwa gagal untuk membuktikan bahawa sampel itu ialah Anwar.

Sampel tersebut, kata Ramkarpal, masih tidak diuji sepenuhnya.

Dalam situasi tertentu, selain daripada mengenal pasti dan mengesahkan kod DNA dalam sesebuah pembuktian kes, mahkamah juga perlu mengambil kira pada faktor-faktor persekitaran sebelum membuat sebarang keputusan.

Ramkarpal secara terperinci menghuraikan tentang status sesuatu DNA layak untuk diterima pakai sebagai bahan bukti.

Sidang prosiding rayuan kemudiannya ditangguh untuk rehat tengah hari dan disambung pada jam 2.40 petang.

Peguam dari pasukan pembelaan Anwar, Ramkarpal Singh menyambung hujahnya berkaitan kredibiliti bahan bukti yang digunakan pihak pendakwa dari aspek teknikal dan saintifik.

Antara yang diperjelaskan dalam pembentangannya adalah mengenai cara pengambilan dan pengendalian DNA, keberkesanan ujian DNA, kualiti dan kuantiti, faktor degradasi, serta proses Reaksi Berangkai Polimerase (PCR).

Berkenaan pengambilan sampel pengadu iaitu Mohd Saiful Bukhari Azlan, Ramkarpal berkata bahawa 12 sampel telah diambil daripada Mohd Saiful untuk diuji pakar kimia, Dr Seah Shueu Feng dari Hospital Kuala Lumpur.

Namun, Ramkarpal memberitahu, Shueu Feng tidak dapat mengesahkan kuantiti sampel tersebut dan tidak mempunyai maklumat mengenainya.

Rekod berkenaan juga tidak diberikan kepada pihak pembelaan.

Persoalan tentang integriti sampel DNA Mohd Saiful semasa ia diambil, ketika ia disimpan dan cara ia dikendali dan diproses turut ditimbulkan.
 

Hari kedua prosiding rayuan kes liwat membabitkan DSAI berakhir jam 5.35 petang tadi dengan hujah daripada Ramkarpal Singh yang masih belum selesai menyentuh soal teknikal dan saintifik, terutamanya tentang kredibiliti sampel DNA.

Ketua Hakim, Tun Ariffin Zakaria sempat memintas Ramkarpal dengan bertanyakan tentang panjang penghujahan tersebut lalu memintanya membuat rumusan.

Ramkarpal, yang membawa penghujahan setebal 147 muka, akan menyambung sesi penghujahannya esok pada sebelah pagi sebelum diteruskan sesi hujah balas daripada pihak pendakwa yang diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Begitupun, Muhammad Shafee memohon supaya sesi pembentangan hujahnya dilanjutkan sehingga Jumaat.

Ariffin memberi indikasi membenarkan pelanjutan itu.

Untuk esok, pihak pendakwa akan membentangkan hujah bukan saintifik manakala pada pagi hari Jumaat, Muhammad Shafee memerlukan dua jam untuk menyampaikan hujah saintifik berkenaan sampel DNA tersebut.

Dalam sesi sepanjang hari ini, beberapa kenalan Anwar dan wajah pemimpin Pakatan Rakyat dilihat hadir mengikuti prosiding, antaranya Sasterawan A. Samad Said, Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan bapanya Lim Kit Siang serta Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah.
 

Barisan peguambela Anwar diketuai oleh Datuk Gopal Sri Ram bersama 13 peguam yang lain yang terdiri dari Eric Paulsen, Ramkarpal Singh, N. Surendran, Latheefa Koya, Lim Choon Khim, Michelle Yesudas, Shahid Adli Kamaruddin, Zaleha Al-Hayat, Jeremy Vinesh Anthony dan Mohamed Aliff Bolkin.

Rayuan didengar di hadapan panel lima hakim Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria.

Mahkamah Apex (mahkamah tertinggi dalam sistem kehakiman Malaysia) dijadual menetapkan tarikh lain untuk menyampaikan keputusannya kerana pihak pendakwaan dan pembelaan membuat penghujahan secara menyeluruh mengenai kes itu selain membawa isu-isu baharu untuk dipertimbangkan mahkamah.

Sebelum itu lebih 300 orang penyokong Anwar mula berhimpun di perkarangan Istana Kehakiman, bagi memberikan sokongan kepada ketua pembangkang itu sejak pagi lagi.

IPOHMALAY

Posted: 29 Oct 2014 09:23 AM PDT

IPOHMALAY


Apabila binatang berhimpun..

Posted: 29 Oct 2014 01:06 AM PDT

Binatang kalau dibiar berhimpun beginilah jadinya. Habis petugas keselamatan di baling telur. Jika di negara barat, kekerasan oleh penunjuk perasaan ke atas pihak berkuasa berasaskan perjuangan atas jalan mereka bagi melindungi kepentingan rakyat, binatang-binatang ternakan Anwar Ibrahim digunakan untuk mempertahankan dirinya dari dihukum atas tuduhan berjubur.

Orang yang berakal, mengetahui bahawa seseorang pemimpin, mencipta para penyokong supaya dapat membela para penyokongnya, menjadi benteng kepada rakyat.

Tetapi binatang-binatang ternakan Anwar, melanggar hukum tersebut kerana menjadi macai berat untuk Anwar, seorang pemimpin, yang mencipta penyokong, untuk membela dirinya, untuk menjadikan rakyat sebagai benteng dirinya.

Zaman kemunculan pemimpin bersederhana

Posted: 28 Oct 2014 07:38 PM PDT

Pemimpin yang bersederhana paling popular buat masa ini tentu sahaja Joko Widodo atau Jokowi yang tersenarai dalam kalangan 50 orang paling berpengaruh di dunia. Tetapi kita mungkin terlepas pandang tentang pemimpin besederhana di dalam negara sendiri.

Seperti yang dilaporkan oleh sebuah blog, Ketua Menteri Sarawak ini terlihat sedang makan di medan selera pusat membeli belah Alamanda di Putrajaya.

Berbeza dengan Ketua Menteri sebelumnya, imej sederhana yang tertonjol ini memberi keyakinan bahawa cara hidup orang politik negara ini sedang berubah.



Tidak perlu makan tengah hari di hotel mewah 5 bintang di Putrajaya. Tidak perlu restoren mahal-mahal untuk sekadar menunjukkan status sebagai Ketua Menteri. Tidak seperti sebahagian Menteri dan Timbalan Menteri yang asyik menghabiskan masa makan minum di 'coffee house' bersama 'cigar' berharga ratusan ringgit sebatang.


Bacaan Lanjut : CUCU TOK SELAMPIT

Comments (0)