Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:37 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 03 Oct 2014 03:29 AM PDT

bumiyang


Bukti Kerajaan BN X Perjuangkan Nasib Rakyaat???

Posted: 03 Oct 2014 01:43 AM PDT

Kembara Politik

Posted: 02 Oct 2014 11:39 PM PDT

Kembara Politik


MINYAK NAIK: KENYATAAN KERAJAAN VS LUAHAN RAKYAT

Posted: 02 Oct 2014 02:30 AM PDT




KENYATAAN KERAJAAN
LUAHAN RAKYAT
MOF on the fuel subsidy subsequent to last night:
"Subsidi RON95 & Diesel:
Sedikit penjelasan.

1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion setahun yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil, subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan.


1.      Harga minyak naik mendorong kepada harga barangan lain naik juga. Total harga barang keperluan naik melebihi BRIM yang diberi, memberi tekanan kos sara hidup.
2.      Kerajaan cakap akan halang kenaikan harga barang, tetapi hakikatnya harga barang tetap naik walaupun kenaikan harga barang adalah daripada manipulasi pihak yang tidak bertanggungjawab. Kerajaan tidak serius dalam menghalang harga barang naik.
3.     Kerajaan mengejar status Negara maju sebagai alasan rasionalisasi subsisdi. Tetapi apakah makna Negara maju sekiranya rakyat berhadapan dengan tekanan kos sara hidup yang tinggi?
4.   




SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA, KITA BOLEH MENYATAKAN KESUSAHAN DAN MEMINTA KERAJAAN CARI JALAN LAIN SELAIN NAIKKAN HARGA MINYAK.

BAGAIMANAPUN UNTUK MEMILIH PAKATAN RAKYAT SEBAGAI PENGGANTI BN
ADALAH SUATU KESILAPAN YANG BESAR, KERANA APA YANG TELAH DILAKUKAN DISELANGOR DAN PULAU PINANG JELAS MENGGAMBARKAN PR LEBIH TERUK DARIPADA BN. MEREKA LEBIH MEMENTINGKAN KUASA DARIPADA RAKYAT.

ADALAH LEBIH BAIK RAKYAT MEMPERBAIKI BN DARIPADA MEMILIH PAKATAN RAKYAT.

The Unspinners

Posted: 02 Oct 2014 11:23 PM PDT

The Unspinners


Marah Gomen pun ... harap ambilkira kata2 Nabi tentang kenaikkan harga barang

Posted: 02 Oct 2014 10:32 PM PDT


Sedikit perkongsian dan pengetahuan
 

Apa Yang Nabi saw Buat Apabila Ada Orang Mengadu Harga Barang Mahal?

Hadis ini menunjukkan ketika zaman Rasulullah saw juga berlaku kenaikan harga barang-barang.

Anas bin Malik berkata:

"Harga barang telah menjadi mahal di Madinah pada suatu ketika di zaman Rasulullah s.a.w. Maka orang ramai pun berkata: "Wahai Rasulullah! Harga barang telah mahal, tetapkan harga untuk kami".

Jawab Rasulullah s.a.w: "Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga, yang menyempit dan melimpahkan (kurniaan), yang maha memberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap untuk menemui Allah dalam keadaan tiada seorang pun dalam kalangan kamu yang menuntut daripadaku haknya yang dizalimi samada pada darah atau harta".

(Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi, Ibn Majah, al-Darimi dll. Dinilai sahih oleh al-Albani)

1. Hadis ini menunjukkan harga "tinggi" atau "mahal" tidak menjadi kesalahan dalam Islam. Sekiranya wujud arahan mengehadkan harga dan untung dalam Islam sudah pasti Nabi Muhammad melakukannya sama seperti melarang umat Islam meminum arak, mengambil riba dan berzina.

2. Nabi saw juga tidak membuat kawalan harga dalam pasaran.

3. Nabi saw juga menyebut harga & keuntungan bisnes merupakan sesuatu yang berada dalam kekuasaan Allah dan adat dalam bisnes ada masa rugi dan ada masa untung.

4. Prinsip ini terpakai dalam semua jenis bisnes, sama ada dalam operasi perbankan Islam, menjual barangan asasi mahupun sebiji karipap

Jgn risau2...rezki Allah dah sukat cukup2 keperluan kita sampai Malaikat Maut dtg menjemput.

P/S terpulang kepada anda untuk mengambilkira. Ketika Zaman rasulullah pun harga barang naik.

Penjelasan rasionalisasi tak memuaskan? Beri FEEDBACK dan cadangan anda

Posted: 02 Oct 2014 05:25 PM PDT


Dato Ahmad Maslan memberi penerangan berikut:


Subsidi RON95 & Diesel:
Sedikit penjelasan.


1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil,  subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

(ABM/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

--------------------------------------

Dato Hasan Malek memberi penjelasan berikut:


PENERANGAN MENGENAI ISU RASIONALISASI SUBSIDI

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Berikut adalah beberapa penerangan dan pencerahan mengenai persoalan yang timbul mengenai perlaksanaan rasionalisasi subsidi baru-baru ini. 


1. Kerajaan ni tak sebut naikkan harga minyak tapi harga dekat pam naik? Apa sebenarnya ni? 

Kerajaan sebenarnya melaksanakan apa yang disebut sebagai rasionalisasi subsidi yang mana kerajaan mengurangkan hasil pemberian subsidi yang dibayar kepada syarikat minyak untuk memastikan harga bahan bakar di pam tetap pada harga tertentu. Apabila sebahagian subsidi ini ditarik balik hasilnya harga minyak di pam meningkat, sebab itu kita sebut kerajaan mengurangkan subsidi sebanyak 20 sen seliter maka impak dari keputusan ni ialah harga di pam meningkat kepada RM 2.30 untuk RON95 dan RM2.20 seliter untuk Diesel.

2. Kenapa rasionalisasi ini dilaksanakan?

Ini sebahagian dari langkah kerajaan untuk menangani defisit belanjawan negara serta menstabilkan kewangan negara dalam jangka masa panjang. Defisit bermaksud perbelanjaan kita melebihi dari pendapatan, sebelum ini kerajaan berbelanja lebih bertujuan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi negara.

Perbelanjaan disalurkan kepada projek pembangunan seperti pembinaan infrastuktur dan kepada beberapa pakej rangsangan untuk memastikan ekonomi kita kekal teguh sewaktu pasaran dunia dilanda krisis. Sebab itu sewaktu krisis pinjaman perumahan di Amerika Syarikat yang berlaku beberapa tahun lepas Malaysia tidaklah menerima kesan yang begitu teruk.

Kini apabila ekonomi kita stabil dan pasaran dunia juga tidak bergitu bergolak kerajaan mengambil keputusan untuk memperbetulkan kembali perbelanjaan negara.

Salah satu tempat yang paling banyak perbelanjaan dikeluarkan ialah dengan pemberian subsidi bahan bakar yang diberi secara pukal dan tidak bersasar, sebagai contoh kenderaan mewah akan lebih mendapat manfaat subsidi berbanding kenderaan ekonomi (motorsikal dan kereta kecil) yang biasanya digunakan oleh warga berpendapatan rendah. Kerajaan melihat perbelanjaan ini tidaklah begitu efisyen maka sebab itulah rasionalisasi dilakukan terhadap pemberian subsidi di sektor ini.

3. Kenapa rasionalisasi subsidi buat terhadap minyak je? Subsidi lain macam mana? 

Di sini kerajaan mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada subsidi bahan bakar kerana dilihat pemberian subsidi ini yang dilakukan secara pukal dan tidak bersasar mempunyai banyak pembaziran dari segi penyeludupan dan ketirisan.

Untuk pengetahuan, antara penerima subsidi besar yang lain adalah seperti perbelanjaan kesihatan, persekolahan, subsidi yuran pengajian tinggi dan sebagainya. Pemberian subsidi ini juga (kesihatan, sekolah dll) juga meningkat dari tahun ke tahun akibat dari pertumbuhan penduduk sama seperti perbelanjaan subsidi bahan bakar.

Namun kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi bahan bakar (Petrol dan Diesel) supaya kita tidak perlu menyentuh mahupun mengurangkan pemberian subsidi sektor ini yang kita kira jauh lebih penting untuk masa hadapan.

4. Harga minyak dunia turun? Kenapa harga kita naik? Ada berita negara lain siap turunkan harga minyak lagi baru-baru ni, apa cerita?

Berbeza dengan kebanyakkan negara lain kita tidak mengapungkan harga bahan bakar akan tetapi kita tetapkan pada harga tertentu. Kebanyakan negara lain sama ada mengikut harga pasaran secara terus ataupun melaksanakan sistem subsidi terapung. Contohnya untuk setiap liter disubsidi sebanyak 30 sen maka kalau harga minyak dunia naik, naiklah harga di pam, kalau turun maka turunlah harga di pam. Sebab itu harga mereka turun apabila harga minyak dunia baru-baru ini turun.

Apa yang sedang kita laksanakan ialah rasionalisasi subsidi, bermaksud kita mengurangkan perbelanjaan terhadap subsidi minyak dan kesan apabila melakukan rasionalisasi sewaktu harga minyak dunia rendah ialah penjimatan terhadap kewangan negara lebih berkesan berbanding sewaktu harga dunia tinggi.

5. Raya Haji dah nak dekat ni, harga minyak naik, kos pun akan beri kesan, macamana?

Pertamanya kementerian sedar dan tahu ianya akan memberi kesan kepada rakyat, kami memberi komitmen bahawa kementerian akan berusaha untuk sekurang-kurangnya memastikan harga barangan asas terutama bahan makanan adalah dalam keadaan terkawal untuk musim perayaan ini.

YB Menteri telah mengarahkan penguatkuasa untuk memastikan para peniaga untuk tidak menaikkan harga sewenang-wenangnya. Kami telah meningkatkan jumlah pemeriksaan dan operasi di kesemua pasar-pasar utama dan premis perniagaan. YB Menteri juga telah mengarahkan kementerian untuk berjumpa dengan para pembekal untuk memastikan tiada kekurangan dari segi bekalan.

Untuk makluman walaupun harga barangan tertakluk kepada hukum pasaran, KPDNKK masih mempunyai kuasa melalui Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011. Sekiranya terdapat aduan dan penguatkuasa kita mendapati ada kenaikan harga barangan yang melampau maka kita boleh mengarahkan peniaga memberi penjelasan sekiranya gagal kita boleh ambil tindakan.

6. Kenapa tak buat lepas raya haji?

Rasionalisasi Subsidi adalah satu tindakan yang tidak popular, ianya perlu dilakukan tetapi sangat tidak popular, jadi walau apa masa sekalipun yang dipilih kesannya tetap dirasai. Sebagai contoh kalau dilakukan selepas Hari Raya haji ada yang akan bertanya mengapa dibuat sebelum Deepavalli pula, kalau selepas Deepavalli mungkin akan memberi kesan untuk perayaan Hari Natal.

Apa pun kementerian faham bahawa rakyat akan menerima sedikit beban atas rasionalisasi subsidi ini dan seperti yang telah diterangkan sebelum ini kami akan cuba sedaya upaya untuk memastikan barangan asas seperti makanan terkawal harganya dan bekalan mencukupi untuk musim perayaan.

7. Bagaimana dari segi kos pengangkutan?


Penetapan harga tambang, kos pengangkutan adalah di luar bidang kuasa KPDNKK namun boleh dirujuk pada Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAD). Akan tetapi sekiranya pengguna merasakan mereka ditipu atau diambil kesempatan oleh pengusaha yang tidak bertanggungjawab, bolehlah membuat laporan dan aduan kepada kami melalui hotline 1800 886 800.

8. Kesan terhadap harga barangan? 

Kementerian akan memantau dari semasa ke semasa khususnya dari segi kesan cost past through yakni kesan kenaikan harga minyak ini terhadap barangan. Kementerian akan mengawasi harga barangan asas dari semasa ke semasa dan kami akan memastikan kesan minima terhadap barangan asas seperti bahan makanan.

9. Kenapa buat lepas PRK Pengkalan Kubor? Nak menang pilihanraya ke? 

Pelan rasionalisasi subsidi ini telah lama dirancang tanpa menjangkakan mana-mana pilihanraya kecil diadakan terlebih dahulu, sesungguhnya rasionalisasi subsidi ini kalau dibuat pada masa apa sekalipun ianya tetap tidak popular.

10. Mengapa tidak fokus kepada membasmi penyeludupan dan ketirisan berbanding mengurangkan subsidi?

Kita telah pun fokus kepada membasmi ketirisan melalui Ops Titik yang telah menunjukkan kejayaan dalam mengurangkan penyelewengan diesel bersubsidi. Namun untuk penyelesaian jangka masa panjang harga di pam tidak boleh terlalu ketara perbezaanya dengan harga pasaran.

Lagipun fokus utama rasionalisasi subsidi ialah sebagai salah satu strategi untuk mengawal defisit belanjawan negarac.

Dpd :
Pejabat Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan 


-------------------------------

Adakah anda puashati? Jika tidak, dimana dan dalam aspek apa yang anda kurang puashati?

Berdasarkan masaalah yang kerajaan hadapai, adakah anda punya pandangan cadangan yang lebih baik untuk kerajaan patut lakukan?

Paling penting, adakah cara yang lebih baik untuk selesaikan defisit perbelanjaan dan keterlaluan banyak bajet subsidi negara?

Suarakan pandangan anda dengan jelas. Terima kasih.

DAP justification to demolish Kg Siam exposed as a lie

Posted: 02 Oct 2014 07:30 AM PDT


GEORGE TOWN: Penang Gerakan challenged DAP's Pulau Tikus assemblywoman Yap Soo Huey today to show proof that the Siamese-Burmese village was re-zoned from cultural to commercial land in 1996.

Penang Gerakan secretary Oh Tong Keong said he had documents to prove that the 169-year-old village was not re-zoned in 1996. Oh wants Yap to produce documents to prove her claims that the village had been re-zoned in 1996.

"We have evidence to prove that she had misrepresented the facts and is not sincere on the issue."

"But the onus is on her to produce evidence first since she started to point fingers at us," said Oh at a press conference here today. On Monday, Oh gave Yap a 24-hour ultimatum to tell the truth about the Siamese village land conversion.

Last week, Yap claimed that the village land was converted from a cultural zone to a commercial zone in 1996 under the previous Barisan Nasional administration. She had demanded that Gerakan, then the ruling party, explain the conversion.

Read on in FMT HERE

Ong Kian Meng pula reka cerita tentang logi sisa

Posted: 02 Oct 2014 05:35 AM PDT



Pada 24 September 2014, Ahli Parlimen Serdang YB Ong Kian Ming telah mengeluarkan kenyataan yang menggesa saya untuk mendedahkan dokumen-dokumen tender berkenaan cadangan pembinaan sebuah loji sisa kepada tenaga (WtE) di Kepong.

Menurut YB Ong Kian Ming, sekiranya saya gagal berbuat demikian, saya akan dianggap sebagai 'penipu' kerana beliau mendakwa saya telah berjanji untuk mendedahkan dokumen-dokumen tender itu ke pengetahuan umum.

Saya ingin menjelaskan di sini bahawa saya tidak pernah berjanji di Dewan Rakyat mahupun kepada YB Ong Kian Ming sendiri. Untuk memperkukuhkan kenyataan saya ini, saya menyiarkan semula salinan-salinan Hansard terbabit....

Baca di Mat Kilau Pulai Pinang SINI

DAP tak bina rumah rakyat dan robohkan rumah rakyat TAPI fitnah pusat tak tolong

Posted: 02 Oct 2014 02:30 AM PDT


Pengerusi UMNO Pulau Pinang telah membidas kerajaan DAP Pulau Pinang apabila mereka mendakwa peratusan kelulusan projek-projek TP1M untuk Negeri Pulau Pinang terlalu kecil berbanding jumlah permohonan yang dibuat. 

Realitinya, jumlah peruntukan yang diluluskan KPKT di bawah skim TP1M untuk Negeri Pulau Pinang adalah lebih daripada 18% dari jumlah keseluruhan peruntukan RM 40 juta untuk seluruh negara. 

Dan tidak adil untuk meminta peruntukan lebih besar bagi Pulau Pinang dan menafikan hak negeri-negeri lain di Malaysuia untuk mendapat peruntukan dari TP1M.

Inilah masaalahnya apabila kerajaan negeri dilihat hanya memikirkan diri mereka sahaja tanpa mahu memikirkan hak negeri-negeri lain di negara ini. Sikap ini mengingatkan kita kepada tindakan Lim Guan Eng DAP yang didakwa memburuk-burukkan negeri Johor di Singapura sebelum ini.

Baca seterusnya di MiM SINI

Kenapa hak rakyat dinafikan.. sudahlah sejak memerintah perumahan rumah pangsa tidak dibaik pulih oleh kerajaan negeri.Apabila kerajaan pusat mengeluarkan bantuan difitnah pula..
image

Apa masaalahnya hingga regim Dap fitnah kerajaan pusat BN mahu bantu rakyat? Mana perginya wang kerajaan negeri yang kononnya surplus setiap tahun ?

Wang kerajaan negeri tidak digunakan untuk kepentingan rakyat sebaliknya membazir contohnya membayar gengster PPS jutaan ringgit..cuba perhatikan seluruh Pulau Pinang.. lanskap tidak dijaga..jalan berlubang dan tidak diturap..

Pulau Pinang ditadbir seperti sebuah syarikat..ingatlah wang kerajaan negeri yang tidak dibelanjakan untuk infra prasarana rakyat bukti regim Dap sebagai kerajaan yang tidak amanah dan culas!

Baca Pisau SINI

Dalam kedua-dua link ada tersenarai panjang projek-projek kerajaan pusat untuk bantu perumahan rakyat. apa kerajaan negeri buat?

Bak kata Dato Chua Soi Lek suatu masa, DAP tidak pernah buat sebiji pun rumah mampu milik untuk bantu perumahan rakyat!!!

DAP usah sibuk hal UMNO Sabah disiplinkan pemimpin taik judi ...

Posted: 01 Oct 2014 11:30 PM PDT


..... pemilihan CEC DAP pun menipu dua kali

Di atas adalah gambar Kelab Venetian di Jalan Lintas, Kota Kinabalu. Di dalamnya ada pelbagai kemudahan riadah untuk ahli-ahli seperti restaurant, gym, sauna, bar karaoke dan termasuk permainan slot machine.

Menurut satu email yang diterima, di sini adalah antara tempat di mana Ketua Bahagian Persiangan, Dato Ghani Yassin mengumpulkan hutang berjuta-juta ringgit. email tersebut berbunyi berikut:


Saudara Unspinners

Saya membaca posting blog anda berjodol Kaki judi 'slot machine' dan perasuah tiada kredibiliti nak jatuhkan Musa Aman hari ini. Ada pembetulan dan lain-lain maklumat saya ingin kongsi.

Kawan saya bekerja di Kelab Venetian di Jalan Lintas Kota Kinabalu. Dia pernah menceritakan tentang Dato Ghani yang merupakan pelanggan iasa di situ. Ketagihannya bermain slot machine bukan setakat rugi hingga RM30 ribu semalam tapi boleh kalah semalaman sampai RM300 ribu. 

Dia bermain slot machine dari petang hingga ke pagi esok hari. Begitu juga dengan ramai taik-taik judi dikalangan sesetngah pemimpin UMNO Sabah yang merupakan antara 8 nama yang mahu memberontak menentang Ketua Menteri.

Saya ada juga diberitahu rakan-rakan dalam UMNO sabah bahawa Ketua Bahagian UMNO Penampang, John Ambrose begitu ketagihan main slot hingga tidak boleh tinggalkan mesin judi untuk jalankan mesyuarat.

Mesyuarat UMNO Penampang dikatakan telah dipindahkan ke Kelab Judi Slot seperti Venetian sebab John Ambrose tak boleh berenggang dari slot machine.

Jika ada pihak penguatkuasa seperti SPRM atau lain-lain pihak mahu siasat, hanya minta saja video keselamatan di kelab-kelab sedemikian dan nampaklah Ghani dan lain-lain Ketua Bahagian UMNO yang taik judi ini. Pasti rekod hutang mereka pun ada pada kelab-kelab ini.

Harap Dato Musa Aman usah ditakutkan dengan ugutan konspirasi mereka ini dan terus bersihkan kerajaan dari anasir sedemikian. 

Scott Guntingan

------------------------

Eloklah pihak kerajaan negeri ambil tindakan yang patut untuk bersihkan nama baik UMNO dari pemimpin sedemikian. DAP tak usahlah nak kecuhkan tentang komen Dato Jumat di SINI.

Rasuah Lim Guan Eng dan Developer-Developer hingga menghalau rakyat jelata pun DAP tak diambil peduli dan berdiam saja. Tambah lagi, penipuan CEC DAP mereka boleh pertahankan dan mahu saman pihak penguatkuasa.

DAP sendiri tiada rasa bersalah melakukan rasuah dan salahguna kuasa untuk menipu ahli biasa mereka.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 02 Oct 2014 11:02 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Kenapa dan Mengapa Rasionalisasi Subsidi Untuk Rakyat Malaysia.

Posted: 02 Oct 2014 06:40 PM PDT

PENERANGAN MENGENAI ISU RASIONALISASI SUBSIDI

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Berikut adalah beberapa penerangan dan pencerahan mengenai persoalan yang timbul mengenai perlaksanaan rasionalisasi subsidi baru-baru ini. 


1. Kerajaan ni tak sebut naikkan harga minyak tapi harga dekat pam naik? Apa sebenarnya ni? 

Kerajaan sebenarnya melaksanakan apa yang disebut sebagai rasionalisasi subsidi yang mana kerajaan mengurangkan hasil pemberian subsidi yang dibayar kepada syarikat minyak untuk memastikan harga bahan bakar di pam tetap pada harga tertentu. Apabila sebahagian subsidi ini ditarik balik hasilnya harga minyak di pam meningkat, sebab itu kita sebut kerajaan mengurangkan subsidi sebanyak 20 sen seliter maka impak dari keputusan ni ialah harga di pam meningkat kepada RM 2.30 untuk RON95 dan RM2.20 seliter untuk Diesel. 

2. Kenapa rasionalisasi ini dilaksanakan?

Ini sebahagian dari langkah kerajaan untuk menangani defisit belanjawan negara serta menstabilkan kewangan negara dalam jangka masa panjang. Defisit bermaksud perbelanjaan kita melebihi dari pendapatan, sebelum ini kerajaan berbelanja lebih bertujuan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi negara.

Perbelanjaan disalurkan kepada projek pembangunan seperti pembinaan infrastuktur dan kepada beberapa pakej rangsangan untuk memastikan ekonomi kita kekal teguh sewaktu pasaran dunia dilanda krisis. Sebab itu sewaktu krisis pinjaman perumahan di Amerika Syarikat yang berlaku beberapa tahun lepas Malaysia tidaklah menerima kesan yang begitu teruk.

Kini apabila ekonomi kita stabil dan pasaran dunia juga tidak bergitu bergolak kerajaan mengambil keputusan untuk memperbetulkan kembali perbelanjaan negara.

Salah satu tempat yang paling banyak perbelanjaan dikeluarkan ialah dengan pemberian subsidi bahan bakar yang diberi secara pukal dan tidak bersasar, sebagai contoh kenderaan mewah akan lebih mendapat manfaat subsidi berbanding kenderaan ekonomi (motorsikal dan kereta kecil) yang biasanya digunakan oleh warga berpendapatan rendah. Kerajaan melihat perbelanjaan ini tidaklah begitu efisyen maka sebab itulah rasionalisasi dilakukan terhadap pemberian subsidi di sektor ini. 

3. Kenapa rasionalisasi subsidi buat terhadap minyak je? Subsidi lain macam mana? 

Di sini kerajaan mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada subsidi bahan bakar kerana dilihat pemberian subsidi ini yang dilakukan secara pukal dan tidak bersasar mempunyai banyak pembaziran dari segi penyeludupan dan ketirisan.

Untuk pengetahuan, antara penerima subsidi besar yang lain adalah seperti perbelanjaan kesihatan, persekolahan, subsidi yuran pengajian tinggi dan sebagainya. Pemberian subsidi ini juga (kesihatan, sekolah dll) juga meningkat dari tahun ke tahun akibat dari pertumbuhan penduduk sama seperti perbelanjaan subsidi bahan bakar.

Namun kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi bahan bakar (Petrol dan Diesel) supaya kita tidak perlu menyentuh mahupun mengurangkan pemberian subsidi sektor ini yang kita kira jauh lebih penting untuk masa hadapan. 

4. Harga minyak dunia turun? Kenapa harga kita naik? Ada berita negara lain siap turunkan harga minyak lagi baru-baru ni, apa cerita?

Berbeza dengan kebanyakkan negara lain kita tidak mengapungkan harga bahan bakar akan tetapi kita tetapkan pada harga tertentu. Kebanyakan negara lain sama ada mengikut harga pasaran secara terus ataupun melaksanakan sistem subsidi terapung. Contohnya untuk setiap liter disubsidi sebanyak 30 sen maka kalau harga minyak dunia naik, naiklah harga di pam, kalau turun maka turunlah harga di pam. Sebab itu harga mereka turun apabila harga minyak dunia baru-baru ini turun.

Apa yang sedang kita laksanakan ialah rasionalisasi subsidi, bermaksud kita mengurangkan perbelanjaan terhadap subsidi minyak dan kesan apabila melakukan rasionalisasi sewaktu harga minyak dunia rendah ialah penjimatan terhadap kewangan negara lebih berkesan berbanding sewaktu harga dunia tinggi. 

5. Raya Haji dah nak dekat ni, harga minyak naik, kos pun akan beri kesan, macamana?

Pertamanya kementerian sedar dan tahu ianya akan memberi kesan kepada rakyat, kami memberi komitmen bahawa kementerian akan berusaha untuk sekurang-kurangnya memastikan harga barangan asas terutama bahan makanan adalah dalam keadaan terkawal untuk musim perayaan ini.

YB Menteri telah mengarahkan penguatkuasa untuk memastikan para peniaga untuk tidak menaikkan harga sewenang-wenangnya. Kami telah meningkatkan jumlah pemeriksaan dan operasi di kesemua pasar-pasar utama dan premis perniagaan. YB Menteri juga telah mengarahkan kementerian untuk berjumpa dengan para pembekal untuk memastikan tiada kekurangan dari segi bekalan.

Untuk makluman walaupun harga barangan tertakluk kepada hukum pasaran, KPDNKK masih mempunyai kuasa melalui Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011. Sekiranya terdapat aduan dan penguatkuasa kita mendapati ada kenaikan harga barangan yang melampau maka kita boleh mengarahkan peniaga memberi penjelasan sekiranya gagal kita boleh ambil tindakan. 

6. Kenapa tak buat lepas raya haji?

Rasionalisasi Subsidi adalah satu tindakan yang tidak popular, ianya perlu dilakukan tetapi sangat tidak popular, jadi walau apa masa sekalipun yang dipilih kesannya tetap dirasai. Sebagai contoh kalau dilakukan selepas Hari Raya haji ada yang akan bertanya mengapa dibuat sebelum Deepavalli pula, kalau selepas Deepavalli mungkin akan memberi kesan untuk perayaan Hari Natal.

Apa pun kementerian faham bahawa rakyat akan menerima sedikit beban atas rasionalisasi subsidi ini dan seperti yang telah diterangkan sebelum ini kami akan cuba sedaya upaya untuk memastikan barangan asas seperti makanan terkawal harganya dan bekalan mencukupi untuk musim perayaan. 

7. Bagaimana dari segi kos pengangkutan?


Penetapan harga tambang, kos pengangkutan adalah di luar bidang kuasa KPDNKK namun boleh dirujuk pada Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAD). Akan tetapi sekiranya pengguna merasakan mereka ditipu atau diambil kesempatan oleh pengusaha yang tidak bertanggungjawab, bolehlah membuat laporan dan aduan kepada kami melalui hotline 1800 886 800. 

8. Kesan terhadap harga barangan? 

Kementerian akan memantau dari semasa ke semasa khususnya dari segi kesan cost past through yakni kesan kenaikan harga minyak ini terhadap barangan. Kementerian akan mengawasi harga barangan asas dari semasa ke semasa dan kami akan memastikan kesan minima terhadap barangan asas seperti bahan makanan. 

9. Kenapa buat lepas PRK Pengkalan Kubor? Nak menang pilihanraya ke? 

Pelan rasionalisasi subsidi ini telah lama dirancang tanpa menjangkakan mana-mana pilihanraya kecil diadakan terlebih dahulu, sesungguhnya rasionalisasi subsidi ini kalau dibuat pada masa apa sekalipun ianya tetap tidak popular. 

10. Mengapa tidak fokus kepada membasmi penyeludupan dan ketirisan berbanding mengurangkan subsidi?

Kita telah pun fokus kepada membasmi ketirisan melalui Ops Titik yang telah menunjukkan kejayaan dalam mengurangkan penyelewengan diesel bersubsidi. Namun untuk penyelesaian jangka masa panjang harga di pam tidak boleh terlalu ketara perbezaanya dengan harga pasaran.

Lagipun fokus utama rasionalisasi subsidi ialah sebagai salah satu strategi untuk mengawal defisit belanjawan negarac.

Pejabat Menteri 
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan 

*Zaman dulu harga minyak murah, kereta tak sebanyak sekarang, setahun RM2 billion untuk subsidi. Sekarang ni, kos subsidi sebulan dah sampai RM2billion.


JOM KITA JADI CERDIK SIKIT DENGAN BELAJAQ ILMU EKONOMI.

Posted: 02 Oct 2014 05:45 PM PDT


Di ceruk negara dunia manapun, bila harga bahan api naik, kebiasaanya bahan-bahan mentah lain juga turut naik.

Ia adalah perkara biasa dalam mana-mana sistem perekonomian dunia.

Harga barang tak mungkin akan naik dan pengguna akan masih menikmati harga yang rendah sekiranya sesebuah kerajaan menyekat kenaikan harga tersebut dengan menyuntik subsidi wang.

Dengan kata yang lain harga sesebuah produk itu dibeli sebahagian harganya oleh wang subsidi itu oleh dana kerajaan, manakala selebihnya ditentukan oleh mekanisme pasaran.

Katakan harga satu produk RM1.00, dana subsidi diberikan 50% maka harga akan turun menjadi RM0.50 sahaja. Kerajaan telah menampung subsidi RM0.50. 

Namun harga tersebut akan berubah menjadi lebih tinggi apabila melalui rantaian atau proses penjualan dari satu peringkat ke satu peringkat. Ini dinamakan spekulasi dan manipulasi harga. 

Ia dilakukan oleh para peniaga untuk mengaut keuntungan bagi menampung kos operasi mereka. 

Namun ada juga segelintir peniaga sengaja meletakkan harga yang tinggi untuk tujuan-tujuan negatif yang lain seperti mensabotaj ekonomi.

Harga juga boleh berubah menjadi lebih tinggi dari sepatutnya apabila para peniaga sengaja sembunyikan produk untuk demand harga yang lebih tinggi. 

Mereka boleh gunakan produk yang sepatutnya untuk kegunaan rakyat negara ini dengan menyeludup keluar ke negara asing yang menawarkan harga yang lebih tinggi.  

Namun harga sesuatu produk tidak boleh berubah jika kerajaan tegas menetapkan harga kawalan atau harga siling yang menyekat kenaikkan harga melebihi apa yang ditetapkan.  

Itulah mekanisme pasaran bebas.

Selama ini harga minyak kekal pun ada peniaga sengaja menaikkan harga barang. Apatah lagi bila harga bahan api naik mereka turut akan menaikkan harga barang. 

Jangan harap mereka akan turunkan harga barang jika harga minyak turun walaupun kerajaan berikan banyak insentif atau kempen turun harga barang.   

Kalau mereka turunkan harga, itupun kadangkala setelah diberikan beberapa insentif oleh kerajaan seperti pengecualian cukai, suntikan modal perniagaan atau kerana tanggungjawab sosial korporat (CSR). 

Tak apalah asalkan harga rendah dan rakyat suka.

Ok mari kita lihat bagaimana mekanisme harga ditentukan oleh tangan-tangan peniaga di semua peringkat dan proses pengeluaran.


Harga ikan contohnya. Proses penjualan bermula sejak di atas kapal nelayan sendiri sebelum berlabuh di jeti. Tu belum masuk lagi kes ada segelintir nelayan yang jual di tengah-tengah laut.

Setiap proses aktiviti macam foto di atas harga akan akan mark-up (ditambah-tambah). Akhirnya dari RM 4.00 sekilo jenis spesis ikan kembung, sardin, pelaling dan seumpamanya akan menjadi mahal apabila tiba di kedai runcit dan restoran.

Namun rakyat kata ia salah kerajaan juga kerana naikkan harga ikan, walhal peniaga yang menetapkan harga di setiap peringkat penjualan.

Kalau sesapa yang nak murah, maka bolehlah pergi sendiri beli ikan di jeti atau bela, pancing, jala dan pukat ikan sendiri.

Harga ayam pun macam tu juga. Kalau nak murah elok kita jadikan belakang rumah kita sebagai ladang ternak atau bina reban sendiri. 

Kita tak boleh halang rakyat dari makan ayam jika harga ayam mahal.


Sayur pun macam tu juga. Apa kata kalau nak harga murah kita jadikan laman rumah, balkoni atau belakang rumah kita sebagai kebun sayur. 

Cara penanaman hidroponik juga mudah diusahakan. Cara paling senang tanam pokok tougeh, 2 ke 3 hari dapat hasilnya...


Harga daging lembu juga ditentukan oleh mekanisme harga bebas dan jenis daging yang kita kehendaki. Harga perut berbeza dengan harga tulang. 

Harga daging batang pinang tak sama dengan harga daging cincang. 

Harga daging import tak sama dengan harga daging tempatan. Harga rendang daging tak sama dengan harga daging stek.

So apa kata kita buat sistem pawah lembu beli dan bela lembu dari kecil dah cukup dua tiga tahun boleh sembelih dan buat stok setahun dalam freezer.


Akhir sekali, kalau harga minyak mahal apa kata kita pakat-pakat naik bot pergi ke tengah-tengah laut dan cari gali minyak sendiri. Mungkin kita akan dapat banyak minyak di dasar lautan itu. 

Tak pun apa kata kita lebih kreatif gunakan minyak masak terpakai ke, air hujan ke atau solar ke untuk dijadikan bahan bakar kenderaan kita. Energy Efficient Vehicle (EEV) tu... 

DUA PEMIMPIN KANAN PKR BERTIUP KENCANG MENYEBERANG KE UMNO

Posted: 02 Oct 2014 09:37 AM PDT

Gambar Hiasan
Satu gerakan sedang dilakukan untuk membawa masuk dua pemimin kanan PKR menyertai semula UMNO. Gerakan terancang ini akan dilakukan secara besar-besaran.

Tujuannya untuk melumpuhkan PKR dan memalukan Ketua Umum rentetan krisis di Selangor. Di pihak UMNO gerakan ini diketuai oleh seorang saudara kepada pemimpin kanan PKR itu. Di pihak PKR diketuai oleh rakan mantan seAbimnya itu. 

Dakwaan dalam sms itu lagi, beberapa pegawai sebuah agensi menjadi orang pengantara termasuk menyediakan habuan untuk mereka. 

Dua orang pemimpin kanan PKR telah dijanjikan jawatan tertentu dlm BN. Kita berharap agar lembaga disipilin PKR dpt mengambil tindakan segera memecat mereka sebelum mereka melakukan pengkhianatan kpd parti. 

Mohon semua ahli forward mesej ini kepada Ketua Umum dan Presiden untuk memberi tekanan kepada mereka agar kes ini diberi perhatian segera.

Mesej yang tersebut di atas telah berlegar kencang sejak beberapa jam yang lalu. 

IKLANEKA: MEROYAN MEMANJANG TAK GUNA... NAK HEMAT BERBELANJA, CER CUBA CARA INI.

Posted: 02 Oct 2014 07:56 AM PDT






Aplikasi ini bukan spam, ia sudah dibangunkan sejak tahun 2010 lagi dan ia sebagai salah satu cara bagaimana untuk mendapatkan point dan diskaun dengan mengguna MyKad kita. 

Mungkin ia berguna kepada sesiapa yang ingin berjimat di waktu gawat akibat kenaikan kos sara hidup.

Beberapa buah syarikat penjual telah berdaftar bawah aplikasi My Kad ini. 

So tak perlu guna pelbagai kad untuk membeli-belah macam Bonuslink, Kad Mesra Petronas dan sebagainya. 

Malaysia negara pertama di ASEAN menggunakan cara ini. Indonesia pun berminat mendapatkan kepakaran aplikasi ini. Malah aplikasi ini pernah memenangi Anugerah Perniagaan Cemerlang ASEAN 2013.



Untuk maklumat lanjut anda boleh layari:
http://mykadsmart.wordpress.com/page/2/
http://ahmadfaizal.com/2013/07/16/apa-itu-mykad-smart-shopper/

Manakala Aplikasi Smart Shopper Malaysia boleh dimuat turun menggunakan aplikasi android di HP pintar kita untuk mengetahui harga semasa barang-barang di pasaraya hypermarket yang disenaraikan antaranya Aeon Big, Tesco, Giant, Econsave dan sebagainya.

Jadi kita boleh merancang pembelian dengan harga berpatutan sesuai dengan bajet kita.

Layari:   https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chimou.smartshopper&hl=en

So apa kata kita try survey dan dah puas hati kita guna aplikasi-aplikasi ini untuk membantu kehidupan kita menghadapi kenaikan kos sara hidup.

Sekurang-kurangnya kita mencuba sesuatu ilmu dan teknologi yang baru ini. 

Merungut dan melalak saja tiada gunanya. Cer try dulu, then berkongsilah cerita dengan kami. 

tok gajah

Posted: 02 Oct 2014 09:44 PM PDT

tok gajah


Hasan : Bersyukurlah, bukan protes

Posted: 02 Oct 2014 07:07 AM PDT


Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata rakyat sepatutnya bersyukur dengan tindakan kerajaan dan bukannya mengadakan bantahan ke atas kenaikan harga bahan api.

Jelasnya, rakyat sepatutnya bersyukur dengan langkah penjimatan seperti usaha membanteras penyeludupan bahan api bersubsidi.

Hasan berkata demikian ketika ditanya sekiranya beliau menjangkakan bantahan ke atas kenaikan 20 sen seliter untuk petrol RON95 dan diesel.

"Itu hak merekalah (untuk buat bantahan), kita di kementerian akan jalankan tugas.

"Ops Titik (banteras penyeludupan) yang kita buat ini telah menyelamatkan banyak wang negara. Anda semua patut (ucap) tahniah.

"Budaya kita kita kena ubah balik kepada budaya menghormati pemimpin, menghormati negara dan bersyukur dengan apa kejayaan kita," katanya.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 02 Oct 2014 09:15 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Safwan Anang Kena Ugut Di Depan Pejabat PAS, Lihat Video Ini

Posted: 02 Oct 2014 07:30 PM PDT


Wan Azizah Mahu Tiru Cara DAP Ini Untuk Selesai Masalah Banjir Di Kajang?

Posted: 02 Oct 2014 05:30 PM PDT



Selepas 24 Tahun, Beza Harga Minyak Hanya RM1.20 Sen

Posted: 02 Oct 2014 09:35 AM PDT


Pengurangan Subsidi Minyak 20 Sen, Tun Mahathir Sifatkan Ianya Langkah Terbaik Mengawal Ketirisan

Posted: 02 Oct 2014 04:00 AM PDT




KOTA BAHARU, 2 Okt (Bernama) -- Pengurangan subsidi petrol dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa hari ini disifatkan wajar bagi mengelak berlakunya ketirisan dan penyelewengan bahan subsidi itu, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata jika subsidi tidak dikurangkan, bahan bakar itu akan berterusan dimanipulasi pihak tertentu untuk mengaut keuntungan menerusi kegiatan penyeludupan ke luar negara terutamanya di kawasan sempadan.

"Minyak cukup murah di sini (Malaysia). Di negara yang keluar minyak macam di Arab pun lebih tinggi harga dia, macam mana kita boleh jual murah? Itu yang orang curi minyak kita. Hari-hari orang curi," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama bertajuk "Peri Pentingnya Bahasa Inggeris di Abad Ke-21, Zaman Digital" di Kolej Wadi Sofea di sini, Khamis.

Turut hadir Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan Prof Datuk Dr Raduan Che Rose dan Pengetua Kolej Wadi Sofea Datuk Hassan Harun.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Rabu mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuat kuasa 12.01 pagi Khamis.

Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

Dr Mahathir berkata pengurangan subsidi minyak itu tidak boleh dikaitkan sebagai faktor utama berlakunya kos peningkatan sara hidup.

"Kos mesti meningkat sepanjang masa. Kita tidak boleh minta gaji dinaikkan dan kos diturunkan. Gaji minimum pun sudah naik kepada RM900. Kos untuk mengeluarkan barang meningkat kerana gaji dinaikkan," katanya.

Sementara itu ketika diminta mengulas pergolakan politik di Selangor, Dr Mahathir berkata Umno Selangor perlu bangkit semula dan perlu berbuat sesuatu.

Secara sinis, Dr Mahathir berkata: "Saya sedih terdapat pergolakan dalam Pakatan (Rakyat) namun tidak nampak Umno dapat nikmat.

"Apa jadi pada Umno? Umno pun lemah dan tidak boleh nak pulih semula, nak jadi kerajaan di Selangor. Apa jadi? Dulu kita menguasai Selangor tetapi orang berpecah pun kita tidak ada peluang," katanya.

-- BERNAMA 




Kenyataan Hasan Malek Berhubung Pengurangan Subsidi Minyak

Posted: 02 Oct 2014 01:51 AM PDT




KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan meningkatkan penguatkuasaan bagi memastikan tiada peniaga menaikkan harga sewenang-wenangnya berikutan pengurangan subsidi bahan api.

Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek, juga meminta rakyat bersabar dan menanti pengumuman Bajet 2015 yang akan dibentangkan termasuk langkah mengurangkan beban rakyat.

"Kerajaan akan mengambil beberapa langkah bagi mengurangkan beban rakyat termasuk menaikkan kadar Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), bantuan persekolahan, subsidi harga rumah dan insentif percukaian," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Anugerah Hari Harta Intelek Negara di sini, sebentar tadi.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 02 Oct 2014 09:09 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


IDRIS JALA..BERDENGUNG.

Posted: 02 Oct 2014 12:11 PM PDT

I LOVE U TUN...BLOGER GAP

Posted: 02 Oct 2014 01:42 AM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 02 Oct 2014 07:40 PM PDT

JURI RAKYAT


Sejarah Asal Usul Nama Gunung Slamet

Posted: 02 Oct 2014 07:27 PM PDT

Dari jajaran gunung api di Jawa, bahkan Indonesia, Gunung Slamet (3.428 m dpl) di Jawa Tengah memiliki nama yang bisa dibilang unik. Gunung ini memiliki nama yang tegas baik dalam bahasa maupun maknanya. Slamet! Yang berarti selamat. Sebuah kata yang sebenarnya "modern" untuk ukuran nama gunung.
Mari kita lihat nama gunung lain. Merapi misalnya. Dari bahasa apa kata itu? Asal katanya apa? Maknanya juga tersamar. Demikian juga nama lain. Merbabu, Sumbing, Sindoro, Lawu, Sinabung, Krakatau, Tambora, dan sebagainya. Nama-nama yang memang ada maknanya tetapi harus melalui penelaahan bahasa yang sedikit rumit. Sangat berbeda dengan Slamet. Sangat jelas artinya.
Nama Slamet memang cenderung baru. Seperti yang dikutip dari jejaktapak.com, kata ini aslinya merupakan serapan dari Arab yakni "Islam". Artinya nama itu ada setelah Islam masuk ke Pulau Jawa. Dan masa itu memang belum lama karena baru pada sekitar abad ke-13. Syekh Maulana Malik Magribi merupakan tokoh dari Campa yang menjadi tokoh pertama membawa Islam ke Jawa. Berawal dari Gresik kemudian dia mengembara ke sejumlah daerah di Jawa.
Kembali dahulu ke nama Gunung Slamet. Karena namanya cenderung baru, maka Slamet hampir bisa dipastikan bukan nama asli gunung tersebut. Lalu apa nama aslinya? Ada dua versi yang masuk akal.
Seorang sejarawan Belanda, J. Noorduyn berteori nama asli gunung tersebut adalah Gunung Agung. Hal itu berdasarkan pada sebuah naskah bahasa Sunda tentang petualangan Bujangga Manik. Siapa Bujangga Manik? Dia adalah seorang pengembara yang berkeliling Pulau Jawa. Perjalanannya itu dikisahkan dalam sebuah puisi ditulis pada daun nipah. Naskah Bujangga Manik seluruhnya terdiri dari 29 lembar daun nipah, yang masing-masing berisi sekitar 56 baris kalimat yang terdiri dari 8 suku kata.
Bujangga Manik ini disebut juga Prabu Jaya Pakuan. Seorang resi beragama Hindu dari Kerajaan Sunda. Dari naskahnya dapat diketahui dia sempat sampai dan tinggal di Bali. Nah di naskah ini disebut banyak daerah termasuk gunung. Salah satunya nama Gunung Agung. Menurut penelaahan Noordyun pemaparan lokasi gunung itu sama dengan Gunung Slamet sekarang ini. Jadi diduga nama awal Slamet adalah Gunung Agung.
Tetapi ada juga riwayat yang menyebut nama asli gunung itu adalah Gora. Sedang perubahan nama menjadi Slamet sama dengan yang diteorikan oleh Noodyun bahwa ada pengaruh Islam. Tetapi siapa? Karena sejak dahulu tidak sembarang orang bisa memberi nama sebuah wilayah. Setidaknya sekelas raja atau wali. Dan nama Syeh Maulana Malik Magribi disebut sebagai tokoh yang mencetuskan nama tersebut.
Dikisahkan, dalam pengembaraannya tokoh ini diserang penyakit kulit yang susah disembuhkan. Kemudian dia pergi ke Gunung Gora. Di sebuah lerengnya ini dia menemukan sumber air panas dengan tujuh pancuran. Diputuskan untuk sementara tinggal di daerah tersebut dan setiap hari dia mandi dengan air panas dari sumber di Gunung Gora hingga akhirnya sembuh. Sebenarnya masuk akal karena sumber air panas di gunung yang mengandung belerang memang bisa mengobati penyakit kulit.
Inilah asal muasal nama Slamet. Syeh Maulana memberi nama sumber air itu dengan nama Pancuran Tujuh yang sampai saat ini masih ada di daerah Baturaden. Dan Gunung Gora diubah namanya menjadi Gunung Slamet. Sementara kata Baturaden muncul ketika Syeh Maulana memberi nama seorang pengawalnya yang setia mengikuti dia termasuk tinggal di Pancuran Tujuh dengan nama Rasuladi yang berarti pengawal yang setia atau Batur Adi. Dari kata Batur Adi inilah kemudian berkembang menjadi Baturaden.
Dari sisi vulkanologi Slamet sendiri termasuk dalam gunung stratovolkano (kerucut) dengan tipe letusan stromboli. Mirip dengan Gunung Krakatao atau Galunggung yang bersifat eksplosif. Dengan karakter Tromboli letusannya akan melontarkan lava pijar dan materi lain ke udara hingga risiko terbesar tentu adalah munculnya awan panas, hujan material hingga bom vulkanik. Untungnya dalam sejarah yang ada letusan Slamet tidak membawa korban jiwa karena lontaran materialnya jatuh ke kawah sendiri.
Gunung ini meletus terakhir pada pada 1988 tepatnya pada 12-13 Juli ditandai dengan keluarnya abu dan lava dari kawah gunung api tipe A tersebut. Pada 2009 Gunung Slamet juga sempat meningkat aktivitasnya hingga statusnya sampai di Level III. Dan pada Maret 2014 ini statusnya kembali naik ke Waspada.

Sejarah Kurban

Posted: 02 Oct 2014 07:10 PM PDT

Kurban adalah salah satu ibadah yang disyariatkan dalam Islam. Ajaran ini merupakan ibadah yang pernah dijalankan Nabi Ibrahim AS saat akan menyembelih putranya, Ismail, sebelum diganti dengan seekor kibas (domba) oleh Allah SWT.

Ibadah kurban sesungguhnya merupakan bentuk kepasrahan seorang hamba kepada Allah untuk mendekatkan diri kepada-Nya.

Kata kurban berasal dari bahasa Arab, yakni Qaraba dengan bentuk isim mashdar 'qurbanan', yang berarti dekat. Karena itu, tujuan berkurban adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah (taqarrub ilallah).

Secara istilah, sebagaimana disebutkan dalam "Ensiklopedi Tematis Dunia Islam bab Ajaran", kurban adalah penyembelihan hewan dalam rangka ibadah kepada Allah SWT.

Perintah untuk berkurban ini telah digariskan oleh Allah SWT dalam Alquran Surah Al-Kautsar [108] ayat 1-2. "Sesungguhnya Kami telah memberikan nikmat yang banyak. Maka dirikanlah shalat karena Tuhanmu dan berkurbanlah."

Namun, bila mencermati perintah Allah tentang disyariatkannya ibadah kurban ini sesungguhnya seluruh Nabi dan Rasul Allah telah melaksanakan perintah ini. Lihat Surah Al-Hajj [22] ayat 34.

"Bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (kurban) supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka. Tuhanmu ialah Tuhan Yang Mahaesa. Karena itu, berserah dirilah kamu kepada-Nya dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang tunduk patuh (kepada Allah)."

Dalam Alquran dijelaskan, selain bentuk pendekatan diri kepada Allah dan syukur atas karunia yang diberikan-Nya, kurban adalah bentuk ketakwaan seorang Muslim dan melaksanakan segala perintah Allah.

"Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keridhaan) Allah, tetapi ketakwaan dari kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah, Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepadamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik." (QS Al-Hajj [22]: 37).

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 02 Oct 2014 03:31 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Temui isteri separuh bogel tiduri lelaki tidak dikenali

Posted: 02 Oct 2014 10:30 AM PDT

Sekadar gambar hiasan
Kuala Lumpur: Luluh hati seorang suami apabila isteri yang dirindui sejak enam bulan lalu ditemui sedang tidur bersama lelaki tidak dikenali dalam keadaan separuh bogeI di sebuah rumah di Setapak di sini, semalam.

Difahamkan wanita berusia 20 tahun itu menghilangkan diri sejak April lalu selepas keluar dari rumahnya di Batu Caves, Gombak, dengan alasan mahu menziarahi ibunya.

Sumber polis berkata, wanita terbabit bagaimanapun menghilangkan diri menyebabkan suaminya berusaha menjejaki isterinya itu di merata lokasi.

Menurutnya, lelaki terbabit bagaimanapun menerima panggilan daripada rakan yang mendakwa terserempak dengan isterinya di kawasan Setapak di sini, jam 10 malam kelmarin.

Lelaki terbabit bersama lapan rakan lain kemudian berusaha menjejaki isterinya itu selain bertanya orang ramai di kawasan berkenaan.

"Dia bagaimanapun mendapat maklumat isterinya itu tinggal bersekedudukan dengan seorang lelaki sejak enam bulan lalu," katanya.

Sumber

Pemilik homestay rakam aksi mandi bogel penginap

Posted: 01 Oct 2014 07:18 PM PDT

Gambar hiasan
IPOH - Seorang ahli perniagaan dikenakan wang jaminan RM28,000 di Mahkamah Majistret Ipoh, semalam, selepas mengaku tidak bersalah atas lapan pertuduhan merakam gambar bogel lima wanita dan tiga lelaki di sebuah inap desa di Taman Canning, di sini, Julai lalu.

Lim Lai Heng, 42, yang juga pemilik inap desa tersebut didakwa melakukan perbuatan tersebut menggunakan kamera litar tertutup (CCTV) mini yang dipasang di bilik air tingkat atas rumah berkenaan.

Dia didakwa mengaibkan lapan sekeluarga berusia antara 17 hingga 53 tahun dengan sengaja merakam gambar mangsa sedang mandi dalam keadaan bogel antara jam 2.30 petang hingga 11.30 malam 27 Julai 2014 di Ipoh Garden Homestay.

Berikutan itu, Lai Heng didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum penjara sehingga lima tahun, denda atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Pendakwa Raya, Naidatul Athirah Azman mencadangkan supaya ahli perniagaan terbabit dikenakan denda sebanyak RM10,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin.

Bagaimanapun, peguam bela tertuduh, Stephen Su memohon supaya jaminan dikurangkan kepada RM2,000 bagi setiap pertuduhan memandangkan anak guamnya memberi kerjasama baik dengan polis sepanjang siasatan dijalankan.

Majistret Haslinda A Raof kemudiannya menetapkan wang jaminan RM3,500 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin dan memberi syarat tambahan supaya Lai Heng tidak mendekati mangsa.

Menurutnya, jika tertuduh mendekati mangsa, secara tidak langsung, jaminan akan terbatal secara automatik. Beliau turut menetapkan 10 November ini sebagai sebutan semula kes.

Terdahulu, Lai Heng yang memakai kemeja biru dan berseluar panjang hanya menundukkan wajahnya di dalam mahkamah ketika peguam bela memohon jaminan ke atasnya dikurangkan.

Dia turut membalut kepalanya dengan kain dan menutup mukanya menggunakan beg ketika tiba di mahkamah semalam.

Penyanyi rock popular ditahan dengan dadah, wanita

Posted: 01 Oct 2014 06:01 PM PDT

Muar: Seorang penyanyi kumpulan rock popular era 90-an antara tujuh individu yang ditahan dalam serbuan sebuah rumah di Jalan Lama Muar di sini, Isnin lalu.

Dalam serbuan pada jam 12 tengah hari itu, polis menahan penyanyi itu bersama lima lelaki lain dan seorang wanita berusia antara 26 hingga 53 tahun.

Ketua Polis Daerah Muar Asisten Komisioner Azman Ayob berkata, selain menahan tujuh individu itu pihaknya turut menemui dadah dipercayai heroin seberat 0.75 gram.

"Pemeriksaan di dalam rumah itu menemui beberapa senjata dipercayai digunakan untuk memecah masuk rumah dan pecah kenderaan.
AZMAN (dua kiri) menunjukkan pemotong dawai selain barang rampasan lain hasil serbuan. FOTO Shaiffulazhar Misri

"Selain itu, kami menemui beberapa barangan milik individu lain dipercayai mangsa ragut," katanya dalam sidang media, nhari ini

Apa Yang Tersirat

Posted: 02 Oct 2014 01:42 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Subsidi RON 95 dan Diesel Negara Tersalah Sasar: Ahmad Maslan

Posted: 02 Oct 2014 12:07 AM PDT

1. Selama ini rakyat Malaysia samada yang kaya, sederhana dan berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 dan diesel tapi ramai yang kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam-pam minyak.

2. Jumlah subsidi Kerajaan untuk RON95 & diesel tahun lepas sahaja ialah RM24.8 billion dan  tahun ini sekitar RM21-22 billion. Purata RM2bilion sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir RM2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yang tentunya "hangus terbakar". RM2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan orang ramai di 2 ribu kampung dengan kos RM1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga RM500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kampung untuk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sebab kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi RM2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yang berpendapatan tinggi dan sederhana tinggi. Sebabnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kampung-kampung & pinggir-pinggir bandar hanya guna motorsikal & kereta-kereta yang kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kepada mereka yang miskin bukan kepada kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil dan tidak rasional. Dulu ketika minyak murah dan kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma RM2 billion setahun yang kini RM2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka umtuk lebih adil, subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kepada rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah RMm4 billion dan diberi dalam bentuk BR1M yang telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita-berita baik yang akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kepada peruntukan yang banyak. Sebahagiannya tentu daripada subsidi minyak yang telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter untuk faedah kepada ramai rakyat yang lebih memerlukan.

9. Malaysia memang negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yang lebih kepada negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yang tidak popular. Tapi keputusan itu adalah untuk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yang banyak itu boleh diagih kepada rakyat dengan lebih bersasar dan tepat seperti BRIM yang lebih tinggi jumlahnya dan juga untuk pembangunan luar bandar yang lebih baik.

11. Rakyat terbanyak sekarang ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, RM100 utk anak sekolah, RM250 voucher buku. Untuk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan RM200 sebulan, bantuan-bantuan JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yang banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, untuk membetulkan ke arah yang lebih adil & rasional, khususnya tentang subsidi minyak secara pukal yang tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai dan banyak pihak. Komitmen kepada kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

(AHMAD BIN MASLAN/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

Cucu Tok Selampit

Posted: 02 Oct 2014 01:06 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Harakahdaily Fitnah Tun Dr Mahathir Guna Sumber Twitter Palsu Berkenaan Isu Kenaikan Minyak 20 Sen cc. @hdaily09 @suara_generasi

Posted: 01 Oct 2014 07:40 PM PDT


Harakahdaily telah memfitnah Tun Dr Mahathir apabila portal berkenaan menulis Tun Dr Mahathir menegur tindakan Kerajaan yang menaikkan harga petrol RON95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter. Portal Harakahdaily telah mengambil maklumat daripada Twitter palsu yang menggunakan nama dan gambar Tun Dr Mahathir. Akaun twitter berkenaan menggunakan akaun @suara_generasi seperti dipaparkan di bawah:



Kita tidak dapat menafikan tindakan sesetengah pihak yang menggunakan nama Tun Dr Mahathir Mohammed di laman sosial Facebook, Fanpage dan Twitter bertujuan untuk menjadi terkenal dan dapat mengumpul pengikut yang ramai. Tindakan ini tidak beretika dan tidak bertanggungjawab. Lebih memalukan apabila portal politik terkenal seperti Harakahdaily mengutip kenyataan sampah di media sosial yang menggunakan nama Tun Dr Mahathir sebagai sumber berita mereka, tanpa membuat pengesahan kepada tuan punya diri. Lagi sampah dan tidak bertanggungjawab.

Mat Sabu Masuk Hospital TAR Klang Sebab Harga Minyak Naik 20 Sen?

Posted: 01 Oct 2014 06:17 PM PDT



Melalui laman sisial Twitter Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad, beliau menulis Timbalan Presiden PAS telah dimasukkan ke Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Klang. Kemasukan beliau ke hospital bukan disebabkan oleh terkejut dengan kenaikan mendadak harga minyak sebanyak 20 sen, sebaliknya disebabkan oleh demam denggi.

Allah SWT telah menghantar seekor nyamuk untuk memperingatkan Mat Sabu bahawa khalifah pujaannya, Lim Guan Eng bukanlah seorang yang berkuasa di dunia ini. Namun berita Mat Sabu masuk hospital tidak mengembirakan sesiapa. Kalau ditakdirkan ajal beliau sudah sampai, tiada Pilihanraya Kecil (PRK) akan diadakan.

waadat

Posted: 02 Oct 2014 01:01 PM PDT

waadat


Minyak naik untuk apa?

Posted: 01 Oct 2014 07:04 PM PDT

Sah sudah berita pengurangan subsidi petrol (RON95) dan Diesel yang membawa implikasi: pengguna perlu menambah sendiri 20sen yang telah ditarik itu.

Ertinya, jika semalam Demang bayar RM2.10 bagi seliter petrol untuk motorsikal Demang maka hari ini Demang perlu keluarkan 20sen lagi daripada poket.

Oleh kerana tangki minyak motorsikal Demang boleh muat 3 liter maka Demang perlu tambah 60sen lagi berbanding semalam.

Walau bagaimanapun kerajaan masih menambah 84sen lagi untuk motorsikal Demang.

Tiba-tiba Demang teringat bos Demang yang memiliki tiga buah kereta. Jika sebuah kereta diisi 50 liter maka untuk 3 buah kereta memerlukan 150 liter. Jika semalam bos Demang dapat subsidi 20sen darab 150 liter maka hari ini beliau terpaksa keluar duit sendiri RM30 lagi.

Maknanya dengan kenaikan ini Demang terpaksa tambah 60sen setiap kali isi petrol manakala bos Demang kena tambah RM10 untuk sebuah kereta.

Ini juga bermakna, setiap kali Demang isi petrol, kerajaan hulur 60sen pada Demang dan sedekah RM10 pada bos Demang.

Berikut adalah mesej yang Demang terima melalui media sosial semalam.

Subsidi RON95 & Diesel:
Sedikit penjelasan.

1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil,  subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

(ABM/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

PEJUANG BANGSA

Posted: 02 Oct 2014 11:55 AM PDT

PEJUANG BANGSA


10 FAKTA TERHEBAT JAWAPAN MENTERI AYAM ISU RASIONALISASI SUBSIDI MINYAK

Posted: 02 Oct 2014 07:00 AM PDT




Baca dah teliti 10 fakta terhebat KPDNKK  ....apa pandangan anda   ?? 



Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Berikut adalah beberapa penerangan dan pencerahan mengenai persoalan yang timbul mengenai perlaksanaan rasionalisasi subsidi baru-baru ini.

1. Kerajaan ni tak sebut naikkan harga minyak tapi harga dekat pam naik? Apa sebenarnya ni?

Kerajaan sebenarnya melaksanakan apa yang disebut sebagai rasionalisasi subsidi yang mana kerajaan mengurangkan hasil pemberian subsidi yang dibayar kepada syarikat minyak untuk memastikan harga bahan bakar di pam tetap pada harga tertentu. Apabila sebahagian subsidi ini ditarik balik hasilnya harga minyak di pam meningkat, sebab itu kita sebut kerajaan mengurangkan subsidi sebanyak 20 sen seliter maka impak dari keputusan ni ialah harga di pam meningkat kepada RM 2.30 untuk RON95 dan RM2.20 seliter untuk Diesel.

2. Kenapa rasionalisasi ini dilaksanakan?

Ini sebahagian dari langkah kerajaan untuk menangani defisit belanjawan negara serta menstabilkan kewangan negara dalam jangka masa panjang. Defisit bermaksud perbelanjaan kita melebihi dari pendapatan, sebelum ini kerajaan berbelanja lebih bertujuan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi negara. Perbelanjaan disalurkan kepada projek pembangunan seperti pembinaan infrastuktur dan kepada beberapa pakej rangsangan untuk memastikan ekonomi kita kekal teguh sewaktu pasaran dunia dilanda krisis. Sebab itu sewaktu krisis pinjaman perumahan di Amerika Syarikat yang berlaku beberapa tahun lepas Malaysia tidaklah menerima kesan yang begitu teruk. Kini apabila ekonomi kita stabil dan pasaran dunia juga tidak bergitu bergolak kerajaan mengambil keputusan untuk memperbetulkan kembali perbelanjaan negara.

Salah satu tempat yang paling banyak perbelanjaan dikeluarkan ialah dengan pemberian subsidi bahan bakar yang diberi secara pukal dan tidak bersasar, sebagai contoh kenderaan mewah akan lebih mendapat manfaat subsidi berbanding kenderaan ekonomi (motorsikal dan kereta kecil) yang biasanya digunakan oleh warga berpendapatan rendah. Kerajaan melihat perbelanjaan ini tidaklah begitu efisyen maka sebab itulah rasionalisasi dilakukan terhadap pemberian subsidi di sektor ini.

3. Kenapa rasionalisasi subsidi buat terhadap minyak je? Subsidi lain macam mana?

Di sini kerajaan mengambil keputusan untuk memberi fokus kepada subsidi bahan bakar kerana dilihat pemberian subsidi ini yang dilakukan secara pukal dan tidak bersasar mempunyai banyak pembaziran dari segi penyeludupan dan ketirisan. Untuk pengetahuan, antara penerima subsidi besar yang lain adalah seperti perbelanjaan kesihatan, persekolahan, subsidi yuran pengajian tinggi dan sebagainya. Pemberian subsidi ini juga (kesihatan, sekolah dll) juga meningkat dari tahun ke tahun akibat dari pertumbuhan penduduk sama seperti perbelanjaan subsidi bahan bakar. Namun kerajaan membuat keputusan untuk melaksanakan rasionalisasi subsidi bahan bakar (Petrol dan Diesel) supaya kita tidak perlu menyentuh mahupun mengurangkan pemberian subsidi sektor ini yang kita kira jauh lebih penting untuk masa hadapan.

4. Harga minyak dunia turun? Kenapa harga kita naik? Ada berita negara lain siap turunkan harga minyak lagi baru-baru ni, apa cerita?

Berbeza dengan kebanyakkan negara lain kita tidak mengapungkan harga bahan bakar akan tetapi kita tetapkan pada harga tertentu. Kebanyakan negara lain sama ada mengikut harga pasaran secara terus ataupun melaksanakan sistem subsidi terapung. Contohnya untuk setiap liter disubsidi sebanyak 30 sen maka kalau harga minyak dunia naik, naiklah harga di pam, kalau turun maka turunlah harga di pam. Sebab itu harga mereka turun apabila harga minyak dunia baru-baru ini turun. Apa yang sedang kita laksanakan ialah rasionalisasi subsidi, bermaksud kita mengurangkan perbelanjaan terhadap subsidi minyak dan kesan apabila melakukan rasionalisasi sewaktu harga minyak dunia rendah ialah penjimatan terhadap kewangan negara lebih berkesan berbanding sewaktu harga dunia tinggi.

5. Raya Haji dah nak dekat ni, harga minyak naik, kos pun akan beri kesan, macamana?


Pertamanya kementerian sedar dan tahu ianya akan memberi kesan kepada rakyat, kami memberi komitmen bahawa kementerian akan berusaha untuk sekurang-kurangnya memastikan harga barangan asas terutama bahan makanan adalah dalam keadaan terkawal untuk musim perayaan ini. YB Menteri telah mengarahkan penguatkuasa untuk memastikan para peniaga untuk tidak menaikkan harga sewenang-wenangnya. Kami telah meningkatkan jumlah pemeriksaan dan operasi di kesemua pasar-pasar utama dan premis perniagaan. YB Menteri juga telah mengarahkan kementerian untuk berjumpa dengan para pembekal untuk memastikan tiada kekurangan dari segi bekalan.

Untuk makluman walaupun harga barangan tertakluk kepada hukum pasaran, KPDNKK masih mempunyai kuasa melalui Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011. Sekiranya terdapat aduan dan penguatkuasa kita mendapati ada kenaikan harga barangan yang melampau maka kita boleh mengarahkan peniaga memberi penjelasan sekiranya gagal kita boleh ambil tindakan.

6. Kenapa tak buat lepas raya haji?

Rasionalisasi Subsidi adalah satu tindakan yang tidak popular, ianya perlu dilakukan tetapi sangat tidak popular, jadi walau apa masa sekalipun yang dipilih kesannya tetap dirasai. Sebagai contoh kalau dilakukan selepas Hari Raya haji ada yang akan bertanya mengapa dibuat sebelum Deepavalli pula, kalau selepas Deepavalli mungkin akan memberi kesan untuk perayaan Hari Natal. Apa pun kementerian faham bahawa rakyat akan menerima sedikit beban atas rasionalisasi subsidi ini dan seperti yang telah diterangkan sebelum ini kami akan cuba sedaya upaya untuk memastikan barangan asas seperti makanan terkawal harganya dan bekalan mencukupi untuk musim perayaan.

7. Bagaimana dari segi kos pengangkutan?

Penetapan harga tambang, kos pengangkutan adalah di luar bidang kuasa KPDNKK namun boleh dirujuk pada Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAD). Akan tetapi sekiranya pengguna merasakan mereka ditipu atau diambil kesempatan oleh pengusaha yang tidak bertanggungjawab, bolehlah membuat laporan dan aduan kepada kami melalui hotline 1800 886 800.

8. Kesan terhadap harga barangan?

Kementerian akan memantau dari semasa ke semasa khususnya dari segi kesan cost past through yakni kesan kenaikan harga minyak ini terhadap barangan. Kementerian akan mengawasi harga barangan asas dari semasa ke semasa dan kami akan memastikan kesan minima terhadap barangan asas seperti bahan makanan.

9. Kenapa buat lepas PRK Pengkalan Kubor? Nak menang pilihanraya ke?

Pelan rasionalisasi subsidi ini telah lama dirancang tanpa menjangkakan mana-mana pilihanraya kecil diadakan terlebih dahulu, sesungguhnya rasionalisasi subsidi ini kalau dibuat pada masa apa sekalipun ianya tetap tidak popular.

10. Mengapa tidak fokus kepada membasmi penyeludupan dan ketirisan berbanding mengurangkan subsidi?


Kita telah pun fokus kepada membasmi ketirisan melalui Ops Titik yang telah menunjukkan kejayaan dalam mengurangkan penyelewengan diesel bersubsidi. Namun untuk penyelesaian jangka masa panjang harga di pam tidak boleh terlalu ketara perbezaanya dengan harga pasaran. Lagipun fokus utama rasionalisasi subsidi ialah sebagai salah satu strategi untuk mengawal defisit belanjawan negara.

Pejabat Menteri
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan

TUN M SOKONG SUBSIDI MINYAK KURANG 20 SEN UNTUK TANGANI KETIRISAN

Posted: 02 Oct 2014 06:10 AM PDT




pengurangan subsidi petrol dan diesel sebanyak 20 sen berkuat kuasa hari ini disifatkan wajar bagi mengelak berlakunya ketirisan dan penyelewengan bahan subsidi itu, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar).
Beliau berkata jika subsidi tidak dikurangkan, bahan bakar itu akan berterusan dimanipulasi pihak tertentu untuk mengaut keuntungan menerusi kegiatan penyeludupan ke luar negara terutamanya di kawasan sempadan.
"Minyak cukup murah di sini (Malaysia). Di negara yang keluar minyak macam di Arab pun lebih tinggi harga dia, macam mana kita boleh jual murah? Itu yang orang curi minyak kita. Hari-hari orang curi," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama bertajuk "Peri Pentingnya Bahasa Inggeris di Abad Ke-21, Zaman Digital' di Kolej Wadi Sofea di Kota Baru, hari ini.
Turut hadir Naib Canselor Universiti Malaysia Kelantan Prof Datuk Dr Raduan Che Rose dan Pengetua Kolej Wadi Sofea Datuk Hassan Harun.
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan semalam mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuat kuasa 12.01 pagi hari ini.
Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.
Dr Mahathir berkata pengurangan subsidi minyak itu tidak boleh dikaitkan sebagai faktor utama berlakunya kos peningkatan sara hidup.
"Kos mesti meningkat sepanjang masa. Kita tidak boleh minta gaji dinaikkan dan kos diturunkan. Gaji minimum pun sudah naik kepada RM900. Kos untuk mengeluarkan barang meningkat kerana gaji dinaikkan," katanya.
Sementara itu ketika diminta mengulas pergolakan politik di Selangor, Dr Mahathir berkata Umno Selangor perlu bangkit semula dan perlu berbuat sesuatu.
Secara sinis, Dr Mahathir berkata: "Saya sedih terdapat pergolakan dalam Pakatan (Rakyat) namun tidak nampak Umno dapat nikmat.
"Apa jadi pada Umno? Umno pun lemah dan tidak boleh nak pulih semula, nak jadi kerajaan di Selangor. Apa jadi? Dulu kita menguasai Selangor tetapi orang berpecah pun kita tidak ada peluang," katanya. – Bernama, 2 Oktober, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pengurangan-subsidi-minyak-mampu-tangani-ketirisan-kata-dr-mahathir#sthash.9iqlailP.dpuf

JAWAPAN MENTERI AHMAD MASLAN ISU KENAIKAN MINYAK 20 SEN

Posted: 01 Oct 2014 11:21 PM PDT



Subsidi RON95 & Diesel:
Sedikit penjelasan.

1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil,  subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

(ABM/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

IPOHMALAY

Posted: 02 Oct 2014 09:31 AM PDT

IPOHMALAY


Artis asal Malaysia, kini penuh tatu di Jakarta

Posted: 01 Oct 2014 11:57 PM PDT

Menyebut Mohammad Suhaemi bin Ali Dad Khan, sepupu Shamsul Yusof berusia 27 tahun dari Kajang ini tidak siapa pun kenal walaupun memulakan karier dalam filem Sepet arahan arwah Yasmin Ahmad. Tetapi bila disebut Miller Khan, namanya sah terkenal sebagai artis Indonesia yang digilai gadis-gadis.

Begitulah Miller, yang telah mencipta nama di Jakarta dan mencipta personaliti dan peribadi kejakartaan yang menebal sehinggakan tanpa ragu-ragu, kini menacap tatu sebanyaknya di tubuh badannya.

Akhirnya dia mengaku sukar mendapat tawaran lakonan dek kerana halangan dalam aspek keagamaan khususnya apabila kebanyakan sinetron di Indonesia, di sebalik babak terlopong yang popular itu, masih mengutamakan pelakon yang bersesuaian ketrampilannya dengan moral yang ada pada skrip.



Punya Banyak Tato, Miller Khan Akui Sulit Dapat Job

Desi Puspasari - detikhot
Kamis, 02/10/2014 10:48 WIB

Jakarta -
Artis asal Malaysia, Miller Khan memang punya penampilan yang menarik. Selain wajah indonya, mantan kekasih Arumi Bachsin itu juga memiliki kulit putih dengan badan penuh tato.

Menjadi penggemar tato, Miller akui mendapat keuntungan dan kerugian. Salah satu kerugiannya, yakni sulit mendapat job.

"Punya tato jadi susah dapat job. Apalagi film religi, kalau tatoan susah adaptasi dengan karakter," cerita Miller saat ditemui dalam relaunching Doubler Hair Studio Salon, milik sutradara Sinemart, Sanjeev Kumar, di Mal Central Park, Lobby Lumina, Jakarta Barat, Rabu (1/10/2014).

Miller mengakui dirinya mempunyai sepuluh tato. Tak tanggung-tanggung, ia lebih suka memanggil tukang tato untuk datang ke rumah.

Bintang film 'Cinta Suci Zahrana' itu memiliki tato di tangan, kaki, punggung, dan pinggang. Cowok berusia 27 tahun itu, bercerita pertama kali mentato tubuhnya pada tahun 2007 dengan huruf Tiongkok.

"Tetap jaga kebersihan, penampilan ke salon, bentuk badan. Sudah dua tahun rajin workout, butuh waktu satu tahun untuk six pack, seminggu 3 kali latihan minimal," ucapnya.

" Minyak naik! Haram jadah! "

Posted: 01 Oct 2014 10:11 PM PDT

A : Kenapa marah marah ni
B : Kerajaan bangsat naikkan harga minyak
A : Kenapa tak pakai gas?
B : Ko ingat murah nak pasang?
A : Sport rim tu mesti mahal.
B : Tak lah, RM2200 je.
A : Jimat minyak ke pakai sport rim?
B : .....

A : Kenapa kau tak pakai gas je? 
B : Gas kereta tak laju.
A : Antara laju dan jimat mana yang untung?
B : Laju lagi untung.. Cepat sampai! 
A : ......


Fatamorgana kemakmuran adalah apa yang sesuai kita gambarkan kepada ramai rakyat Malaysia. Mereka antara penghabis bahan bakar antara tertinggi per kapita berbanding jumlah panjang jalanraya di dalam negara.



Lihatlah contoh bas awam di Putrajaya pagi ini. Walaupun tambangnya 50 sen, lengang. Ramai masih memilih berkereta ke tempat kerja. 

Ironiknya, apabila berlaku kenaikan harga minyak, ramai yang meronta-ronta mengaku diri sebagai rakyat tak mampu yang tidak dipandang oleh kerajaan. 

Tetapi lihatlah budaya rakyat negara ini. Lapar, start kereta. Haus, start kereta. Gersang, start kereta. Frust, start kereta. Gembira, start kereta. Balik kerja mandi-mandi start kereta. Untuk ke mana? Jangan di tanya. Orang miskin memang begini belaka.

Ketika harga minyak dinaikkan dari RM1.80 kepada RM2.70 pada Jun 2008, tiada kenaikan harga barangan yang signifikan berlaku. Namun ini alasan utama kenapa kenaikan harga minyak ditentang. Sedangkan pelakunya adalah saboteur. Saboteur yang tidak berani disentuh masyarakat. Sebab agama masyarakat negara ini kini ialah politik. 

Di Thailand, harga minyak lebih dari RM3.50 tetapi jalanraya di Bangkok tetap sesak. Harga makanan tetap stabil kerana kuasa pengguna. Jangan berangan yang kita adalah kaya. Jelas, mereka lebih kaya dari kita.

Di Indonesia, presiden baru bercadang memajukan negara dengan menaikkan harga minyak sebanyak 3000 Rupiah (84 sen) November ini. Ramai yang menentang. Tetapi adalah pelik bagi warga negara Malaysia seperti saya melihat bahawa tak kurang yang menyokong! Demi negara tercinta.  Jangan berangan yang kita adalah kaya. Jelas, mereka lebih kaya dari kita.

Selagi harga minyak tidak melampaui harga pasaran, sudah cukup untuk kita berasa lega.

Kendian ada yang menyebut lebih baik zaman Tun Mahatir minyak RM1.10 seliter padahal harga minyak dunia pada ketika itu US35 setong. Kalau ikut harga semasa USD 90 setong, harga minyak sudah tentu sepatutnya jadi RM3.20.

Kita jangan hairan, jangan merungut apabila semakin hari Thailand semakin maju dari kita hingga pendapatannya membolehkan harga kereta dikurangkan sedangkan negaranya dulu agak mundur.

Kita jangan hairan dan merungut apabila Indonesia akan mengatasi kita dalam tempoh 10 tahun melalui pelarasan subsidi bahan bakar yang hendak dimulai hari ini.

Kita perlu akur bahawa kita sebenarnya miskin walaupun selalu mengaku kaya lebih dari rakyat Thailand dan Indonesia apabila kesenangan dalam kehidupan kita diatur oleh pemerintah, bukan oleh kita sendiri.

Kita boleh menunjukkan bahawa kita tidak mampu berbelanja tetapi janganlah sampai menunjukkan kita tidak mampu mengurus.

Walaubagaimanapun, benarlah apa yang dikatakan Tun Mahathir. BR1M harus dihentikan. Buat apa bagi duit untuk orang tukar tinted kereta, tukar seat kereta malah ada yang beli syabu dan open table di kelab. Berbillion itu wajar disalurkan ke ruang yang berkeberhasilan.

Harga BBM Naik Rp 3.000/Liter, Jokowi Siap Tidak Populer

Rista Rama Dhany - detikfinance
Selasa, 30/09/2014 11:18 WIB

Jakarta -Pemerintahan baru pimpinan Joko Widodo (Jokowi) dan Jusuf Kalla (JK) berencana menaikkan harga BBM subsidi Rp 3.000/liter pada November 2014 nanti. Jokowi siap atas semua risiko dalam menjalankan kebijakan ini.

Demikian disampaikan oleh Penasihat Senior Tim Transisi Jokowi-JK, Luhut Binsar Panjaitan dalam sambutannya di acara Peluncuran Buku Outlook Energi Indonesia 2014 di kantor BPPT, Jakarta, Selasa (30/9/2014).

"Pak Jokowi sudah siap akan risiko yang dihadapi. Beliau siap untuk tidak populer," tegas Luhut.

"Sudah diputuskan oleh Pak Jokowi, kenaikan harga BBM subsidi Rp 3.000 per liter, November dimungkinkan sudah dinaikkan," imbuh Luhut.

Menurut Luhut, lewat kenaikan harga BBM subsidi ini, pemerintah baru nanti bisa mendapatkan penghematan dana, dan dialihkan untuk sektor lain yang lebih mengena ke sasaran, yaitu masyarakat ekonomi lemah.

"Dengan kenaikan harga BBM ini, dilakukan pengalihan dana penghematan daripada habis dibakar, ke sektor lain seperti kesehatan dan pendidikan masyarakat berekonomi lemah," jelas Luhut.

"Sehingga rakyat bawah menikmati pemotongan subsidi BBM ini," tutup Luhut.

Nämîkâzë Ârmëd Hydrâ @namikaze.hydra1 day ago
mnrt saya,wajar harga BBM di naikan,kalo ngmng soal rakyat kecil sprti saya,ya memang berat sekali,tp mau gmn lg,ini salah satu cara menjadikan indonesia lbh baik dgn masyarakat yg lbh baik juga.. skrg aj yg bawa mobil mercy dll,msuk spbu isi premium,pas d tnya ma wrtawan jwbny \karena lbh murah\ byangkan saja btpa egoisny mereka msuk spbu mlh isi premium,tnpa memperdulikan dampak trhdp negara dan org yg ekonominy d bwh mreka. Pemerintah berpikir dan mngambil kptsan gx cuma dri 1..

cangkemmuka @cangkemmuka1 day ago
Yang penting jangan berimbas pd sembako dan transport yach...bagaimana caranya?? ... ya tugas pak jokowi dan jk toh...

Joegoel @joegoel1 day ago
Setuju subsidi BBM dikurangi 3rb dan dialihkan ke subsidi Kesehatan,Pendidikan dan Infrastruktur..subsidi BBM yang 4rb menambah beban pemerintah.

1jo_1jo30 Sep 2014 12:41:40 WIB
lanjutkan Pak Jokowi!!!! kalau perlu hapuskan saja subsidi. alokasikan untuk hal yang lebih penting dan lebih mensejahterakan rakyat

Gendon79 @gendon7930 Sep 2014 12:34:33 WIB
Ini dia calon presiden yang saya suka. Berani, bahkan sebelum dilantik. Lanjutkan bos..

Tandi Balla @tandi.balla30 Sep 2014 12:34:32 WIB
Silakan naikkan harga BBM pada 1 November 2014 karena memang sudah seharusnya naik. Jangan ragu Pak JKW dan JK, rakyat bersama Anda berdua.

Itu hanya sebahagian kecil. Rakyat Jepun dan Rakyat Korea, sebelum mereka menjadi maju, mereka telah  faham dasar-dasar pengurusan kewangan negara. Rakyat Indonesia telah bergerak ke arah itu. Rakyat Malaysia masih berlindung di bawah lembayung subsidi. Kita dapat lihat hasilnya 10 tahun ke hadapan. Jangan hairan kalau ketika itu kita lebih papa kedana dari mereka.

Comments (0)