Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:31 PG

sumber :-

Barisan Nasional


tunku

Posted: 02 Oct 2014 04:44 AM PDT

tunku


Budget 2014 will address difficulties caused by 'very minimal' fuel price increase

Posted: 02 Oct 2014 12:57 AM PDT

The upcoming Budget 2014 will ease any difficulties created by the recent fuel subsidy reduction, resulting in a 20 sen increase in RON95 petrol and diesel prices, said Datuk Seri Hasan Malek.    

"Wait for the budget. We will address any burdens through several measures, including increasing BR1M," the Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Minister told reporters after launching the Malaysian Intellectual Awards ceremony here Thursday.

Hasan said that the 20 sen increase was "very minimal".
 
"We are not doing this to burden the people. This is to strengthen the nation's financial reserves," he said.
 
Hasan said his Ministry would conduct 24-hour surveillance to ensure prices for goods and services did not go up due to ripple effects from the fuel price hike.

"I am confident the budget will stick to the 'people first' promise," he said.

The prices of RON95 petrol is now RM2.30 per litre and diesel is RM2.20 per litre.

Petrol and diesel prices were last increased, also by a 20 sen margin, on Sept 2 last year.

The current unsubsidised market price for RON95 is RM2.58 per litre while diesel is RM2.52 per litre.

bumiyang

Posted: 02 Oct 2014 04:04 AM PDT

bumiyang


Pro Pakatan Teruskan Memfitnah UMNO???

Posted: 01 Oct 2014 07:25 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 01 Oct 2014 11:38 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Sudahla Harga Minyak Naik, Kini Azmin Arah Bank Bekukan Akaun Bantuan Untuk Warga Emas Di Dun Perlabuhan Kelang

Posted: 01 Oct 2014 10:30 PM PDT


Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mengarahkan bank supaya membekukan akaun Skim Mesra Usia Emas (SMUE) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang diwakili bekas Menteri Besar itu.

Arahan atas nama Bendahari Negeri Selangor itu dikeluarkan pada 25 September lalu.

Pegawai Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Faekah Husin berkata, beliau percaya tindakan tersebut dibuat atas arahan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali.

TERIMA KASIH GOMEN HARGA PETROL NAIK TEPAT PADA MASANYA

Posted: 01 Oct 2014 07:35 AM PDT


Kenaikan harga petrol RON 95 dan diesel mulai 2 Oktober ini mungkin SANGAT TEPAT pada masanya menurut jangkaan para penasihat kerajaan yang memerintah.

Apa tidaknya, seawal malam Jumaat ini, pastinya umat Islam.akan mulai berpusu-pusu berkereta untuk pulang ke kampung halaman menyambut Aidiladha.

Pastinya semua yang pulang ke kampung itu akan terasa kesan kenaikan 20 sen itu.

Mengambil MASA YANG TEPAT untuk kuatkuasa kenaikan harga minyak itu, pastinya apabila sanak saudara berkumpul ketika berkorban dan menikmati juadah Aidiladha nanti, barulah ada korum yang besar untuk mengutuk kerajaan yang memerintah. 

Kalau ramai-ramai duduk mengutuk kerajaan, baru ada umphhh, baru ada kesan!!! Tak ke begitu?

Apa sebenarnya agenda penasihat kerajaan ini? TENGGARA is SOUTHEAST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 01 Oct 2014 11:35 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


KENAIKAN HARGA BARANG DAN SIRAH RASULULLAH

Posted: 01 Oct 2014 10:11 PM PDT



Hakikatnya krisis kenaikan harga barang telah berlaku ke atas manusia sejak pada zaman Rasulullah SAW lagi, dan ia telah direkodkan dalam hadis sahih. Dari Anas bin Malik ra. dia berkata, "Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, 'Wahai Rasulullah, harga telah menjadi mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.'" (Riwayat Abu Dawud)


Peristiwa ini berlaku apabila harga barang di pasar di Madinah naik, maka para sahabat bertemu Rasulullah meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang-orang miskin dapat membeli barang dengan harga yang mereka mampu. Lalu apa jawab Rasulullah? Baginda bersabda:
"Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga itu, Dialah Allah yang melapangkan, Dialah Allah yang menyempitkan, serta Dialah Allah yang memberikan rezeki. Dan sesungguhnya aku berharap agar aku bertemu Allah SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku di dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta."
(Sahih. Riwayat Abu Daud)

Kenaikan harga barang tidak mengubah rezeki seseorang. Nabi menyatakan bahawa Allah-lah yang melapangkan rezeki seseorang hamba dan Dia juga yang menyempitkan rezeki mana-mana hamba yang dikehendakiNya. Ini selari dengan firman Allah SWT, "Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki." (Al-Ra'd: 26)

"Jika Allah melapangkan rezeki kepada hamba-hambaNya tentulah mereka melampaui batas di muka bumi, tetapi Allah menurunkan apa yang dikehendakiNya dengan ukuran. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui hamba-hambaNya lagi Maha Melihat." (As-Syura: 27)

Usah khuatir kerana rezeki setiap manusia pasti dicukupkan dan tidak dikurangkan sedikit pun. Kenaikan harga sama sekali tidak mempengaruhi rezeki yang ditetapkan. Ini seperti mana sabda Nabi SAW, "Wahai manusia, sesungguhnya salah seorang kamu tidak akan mati sehingga dia mendapat seluruh rezekinya secara sempurna. Maka janganlah kamu tidak sabar dalam mendapatkan rezeki. Bertakwalah kepada Allah, wahai manusia! Carilah rezeki secara baik, ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram."
(Sahih. Riwayat Al-Hakim)

"Ajaibnya urusan orang Mukmin, seluruh urusannya adalah kebaikan dan ini tidak terdapat kecuali pada seorang Mukmin. Jika mendapat kesenangan dia bersyukur dan ini baik baginya, jika ditimpa musibah dia bersabar dan ini juga baik baginya."
(Riwayat Muslim)

BRAVO MINYAK NAIK, SEMUA NAIK... APA PUNAHSIHAT KISAH?

Posted: 01 Oct 2014 09:38 PM PDT


Bila harga petrol dan diesel naik, maka semua rantaian harga makanan dan perkhidmatan juga naik.

Harga bahan mentah makanan naik

Harga makanan siap naik

Harga pengangkutan awam naik

Harga eletrik pun TNB gatal nak naik

Dok sibuk melayan perasaan dan fikir harga barang akan naik hingga 'barang' sendiri pun tak nak naik-naik.

Kengkadang sakit jiwa kita melayan masalah-masalah negara.

Dasar yang dibuat kadangkala lebih menyebabkan orang benci pada kerajaan.

Dasar yang kadangkala menguntung sekelompok kecil dan merugikan majoriti rakyat. 

Ke mana rakyat akan meluahkan perasaan mereka? 

Mereka akan boikot kerajaan dan sokong pembangkang bukan kerana pembangkang bagus sangat tetapi itulah cara mereka nak lampiaskan kemarahan dan ketidakpuasan hati.

Apabila sesuatu dasar sudah bikin damage control, apa pula nasihat para penasihat ekonomi untuk atasi masalah ini?


Rakyat nak tengok sejauh mana Bajet 2015 ini benar-benar dapat membela dan menguntung mereka. 

Mungkin rakyat nak lihat ada pengurangan beberapa cukai.

Ada banyak insentif tunai kepada rakyat.

Ada tindakan pro aktif mengatasi penyelewengan dan ketirisan subsidi bahan api dan bahan mentah yang selama ini dinikmati ramai warga asing tanpa sekatan. Yang jadi barua adalah kakitangan awam dan tokey-tokey yang khianat. 

Rakyat nak keselamatan mereka dijaga dan jenayah dikurangkan.

Rakyat nak lihat kebajikan mereka terus dijaga...



Yang muda nak kan lebih banyak peluang kerja...mereka nak berumahtangga dan berkeluarga. Carilah jalan memudahkannya.

Mereka nak beli rumah mampu milik dan kenderaan dengan kadar pinjaman yang mudah, murah dan rendah. Bukan dengan pelbagai syarat berbelit-belit.

Mereka nak kerajaan membantu persekolahan anak-anak mereka yang kos belajar di tadikanya saja telah mencecah ribuan ringgit.

Mereka nak lebih banyak kedai harga patut macam Kedai Rakyat 1Malaysia atau seumpamanya dan mahu pasaraya dan hypermarket sedia ada selalu mempromosi dan menjual dengan harga berpatutan. 

Tapi semua itu memerlukan duit, wang, dana dan fulus yang banyak...

Rakyat nak hidup selesa mudah bagi mereka berehat dan beribadat. Rakyat majoriti mungkin susah nak terima apa guna jadi negara berpendapatan tinggi, KDNK tinggi melangit, bandar moden dan bistari jika banyak hak-hak majoriti terpaksa dikorbankan demi menyusu dan menjilat-jilat puak pendatang dan pendatang asing. 

Kerajaan kena ingat kalau perut rakyat kenyang, hati mereka senang, fikiran mereka lapang, mereka ada wang dan ada peluang mereka tak akan melalak menjerit memaki hamun kerajaan.

Tapi kalau perut mereka kosong tengok semua melopong samalah mereka macam anak-anak kita juga pasti mereka akan menjerit terlolong minta tolong.

Bila rakyat minta tolong, kerajaan mesti kena bantu jadi macam Abang Long...jangan pulak jadi macam polong atau along!






MINYAK NAIK ATAU NAIK MINYAK?: LANTAKLAH NAK KOMEN APA PUN...

Posted: 01 Oct 2014 06:15 PM PDT


Subsidi RON95 & Diesel:
Sedikit penjelasan.

1. Selama ini rakyat Msia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di pam2 minyak.

2. Jumlah subsidi Kjaan utk RON95 & diesel thn lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Msia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Utk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Msia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kjaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sbbnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kpd rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil,  subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dll.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kjaan. Tkasih.

Ahmad Bin Maslan
Timbalan Menteri Kewangan 1

(ABM/TMK1/1 Okt 14/ 10.45mlm)

Sent from my BlackBerry Z30 smartphone.

Komen kami; 

Sabar itu adalah sebahagian dari iman. Ok kita pakat sabar dulu tunggu apa yang akan rakyat dapat dalam perbentangan Bajet 2015, 10 hb Oktober nanti...

Sementara ini jangan merungut banyak-banyak, buat sakit hati dan mental jer. 

Hiasilah malam Jumaat ini dengan ibadah-ibadah yang membawa kepada pahala dan keredhaan Allah s.w.t.

SUBSIDI DIKURANGKAN: HARGA PETROL, DIESEL NAIK LAGI...ADE GOMEN KISAH?

Posted: 01 Oct 2014 06:19 AM PDT


Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah mengumumkan harga petrol RON 95 dan Diesel akan naik sebanyak 20 sen mulai 12.01 pagi ini (2 Oktober 2014).

Dengan kenaikan ini maka harga petrol RON 95 akan menjadi RM2.30 seliter berbanding RM2.10 se liter sebelum ini. Harga sebenar RON 95 jika tanpa subsidi adalah RM2.58. 

Maknanya Kerajaan Malaysia masih memberi subsidi pada RON 95 sebanyak RM0.28 se liter.

Manakala harga diesel naik dari RM2.00 kepada RM2.20 se liter. Harga sebenar diesel ikut pasaran semasa adalah RM2.52. Maknanya kerajaan masih memberikan subsidi RM0.32 seliter


Harga bagi RON 97 pula kekal RM2.75 per liter harga September 2014 setelah mengalami penurunan harga dari RM2.87 pada April 2014. 

Harga RON 97 diapungkan tanpa subsidi dan mengikut harga pasaran semasa dunia.

Sebelum ini kenaikan harga RON 95 dan Diesel berlaku pada 3 September 2013 yang menyaksikan perubahan harga RON 95 dari RM1.90 kepada RM2.10 se liter dan diesel dari RM1.80 kepada RM2.00 se liter.     

Meskipun terpaksa mengurangkan dana subsidi yang menyebabkan harga petrol dan diesel naik, namun kerajaan masih perlu membelanjakan lebih RM21 bilion untuk subsidi RON 95, Diesel dan gas LPG tahun ini.

Ini dilakukan agar harga bahan-bahan api ini diikat kekal pada harga yang ditetapkan oleh kerajaan dan tidak berubah oleh kenaikan semasa global.


Menjerit melalak macamana sekalipun harga bahan api tetap naik. Tetapi kitalah yang kena berubah sikap berhemat dalam berbelanja seharian, berjimat cermat jangan membazir.

Di negara lain macam Indonesia, Filipina, Thailand, Jepun, Korea, Taiwan bahkan Amerika sekalipun rakyatnya marah sebab harga minyak naik dan mereka tukar kerajaan, namun harga tetap naik tak turun-turun. 

Akhirnya rakyat dah penat berdemo, mereka menjadi lebih berdaya saing dan lebih kreatif.

Pembangkang mungkin janji akan turunkan harga minyak...tetapi banyak mana subsidi negara akan disalurkan pada bahan-bahan api ini?   

Maka berderulah kenderaan beratur isi minyak di pam stesen nak rebut harga lama...tapi isi penuh tangki sekalipun adakah hari-hari lain tak akan isi minyak?  

Tokey minyak tersenyum stok lama habis...esok stok baru harga baru tetap ada orang membeli.

Tokey-tokey Cinabeng DAP tersenyum riang boleh naik harga barang kasi rakyat marah sama kerajaan.

Di sempadan para penyeludup tetap nak seludup minyak subsidi kita kerana harganya masih murah berbanding di negara-negara mereka.

Hari makin berlalu, walaupun beberapa kali kerajaan kurangkan subsidi yang menyebabkan harga minyak naik, namun hidup tetap mesti diteruskan.

Yang terus menerus turun dan tak berhenti turun adalah hujan dan salji...







MUJAHID, CADANG TINGGALKAN PAS

Posted: 01 Oct 2014 12:02 AM PDT



Seorang peserta forum mencadangkan agar Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Mujahid Yusof Rawa supaya meninggalkan PAS dan menyertai pari yang bukan berasaskan agama. 

Peserta forum membuat cadangan itu selepas mendengar ceramah Mujahid dalam forum bertajuk 'Malaysia ke arah anti-diskriminasi" yang dianjurkan oleh Pusat KOMAS (Pusat Komunikasi Masyarakat), semalam.

"Jika anda (Mujahid) kata agama penting untuk kehidupan, saya tidak bersetuju dengan anda.

"Terdapat ramai manusia yang yang tidak mempercayai apa-apa agama, tetapi mereka mempunyai kehidupan yang sangat baik.

"Sebenarnya agama mesti dipisahkan daripada politik. Jadi kita boleh maju. Selagi Malaysia mencampuradukkan agama dengan politik, kita akan selama-lamanya berada dalam dilema.
"Untuk YB Mujahid, tolong tinggalkan PAS, dan pergi kepada parti yang tidak berasaskan agama," sarannya sambil disambut gelak ketawa.

Sebelum ini Mujahid dalam ceramahnya berkata beliau sudah menjangkakan ada yang bakal bertanya tentang PAS.

"Saya telah tulis dua buku mengenai perkara ini. "PAS baru" dan "Rejuvenasi PAS." Saya tidak popular kerana menulis buku-buku itu.

"Tetapi, saya cuba yakinkan parti politik (PAS) mesti direform,"kata Mujahid.

Belantan

Posted: 01 Oct 2014 11:28 PM PDT

Belantan


Yang menurut perintah..!!! Azmin sedia ikut arahan Anwar?

Posted: 01 Oct 2014 09:48 PM PDT


Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali sedia mengikut arahan 'bosnya', Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukannya mendedahkan kepincangan serta keputusan meragukan yang dibuat dalam pentadbiran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini.

Mohamed Azmin berkata, arahan Anwar yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkemungkinan akan ditelitinya, bagaimanapun tidak akan dilaksanakan buat masa ini kerana bukan satu perkara yang perlu disegerakan.

Sebaliknya, jelas Mohamed Azmin, buat masa ini beliau mahu memberikan perhatian untuk menyelesaikan pembahagian tugas atau portfolio melibatkan sepuluh anggota Exco kerajaan negeri yang dilantik pada Jumaat lalu.

"Kita nak selesaikan portfolio Exco kerajaan negeri, mesyuarat Exco dahulu. Selain itu, saya juga nak lihat bagaimana saya nak satukan banyak bidang portfolio yang ada.

"Sesetengah portfolio akan diberikan kepada Exco tertentu dan kita mahu pastikan mereka melaksanakan tugas dengan lebih efisien dan optimum," katanya.


Mohamed Azmin berkata demikian kepada pemberita selepas mengiringi Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah yang berkenan menyampaikan pingat-pingat negeri kepada para penerima dari daerah Hulu Selangor, Gombak, Hulu Langat, Kuala Langat, Kuala Selangor, Sabak Bernam dan Sepang di sini hari ini.

Kelmarin, Anwar ketika berceramah di Permatang Pauh, Pulau Pinang mengarahkan Mohamed Azmin mendedahkan kepincangan serta keputusan meragukan yang dibuat oleh Abdul Khalid ketika memegang jawatan menteri besar sebelum ini.

Mohamed Azmin ketika ditanya sama ada beliau akan menuruti arahan Anwar itu selepas pembahagian portfolio Exco-exco kerajaan negeri selesai dilakukan pada Rabu ini memberitahu, masih banyak perkara penting lain yang perlu difikirkannya.

"Banyak benda lagi saya nak fikir seperti masalah pembangunan semula dan sebagainya," jelas beliau.

Dalam perkembangan lain, Mohamed Azmin enggan memberikan sebarang ulasan mengenai kemungkinan beliau berhasrat untuk mengambil portfolio melibatkan pentadbiran pihak berkuasa tempatan (PBT).

Mengenai jawatan Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dilaporkan mungkin akan ditolak oleh Pas, Mohamed Azmin menjelaskan, perkara itu bukan seseuatu yang memerlukan keputusan segera.

Suara Politik
Belantan

Dah mula dah...!!! Anwar campur tangan pentadbiran Azmin?

Posted: 01 Oct 2014 04:15 PM PDT


Dendam politik Anwar Ibrahim terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ternyata tidak berkesudahan apabila beliau mengarahkan Menteri Besar Selangor, Azmin Ali mendedahkan kepincangan serta keputusan meragukan yang dibuat oleh Abdul Khalid ketika memegang jawatan berkenaan.

Ketika menyampaikan ceramah di sini, malam tadi, Anwar juga mengambil kesempatan mendedahkan satu persatu kesalahan yang didakwa dilakukan bekas Menteri Besar Selangor itu.

"Pada hari terakhir, beliau sempat memecat saya sebagai Penasihat Ekonomi Selangor walaupun elaun yang layak diterima untuk jawatan berkenaan tidak dibayar sedangkan saya bekerja dan pergi ke luar negara untuk mempromosikan peluang pelaburan di negeri Selangor," katanya.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, antara perkara yang akan didedahkan Azmin termasuklah perjanjian air yang ditandatangani dengan Kerajaan Persekutuan, pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) dan pembinaan loji rawatan air Langat 2 yang didakwanya menguntungkan pihak ter­tentu sahaja.

"Azmin dan Exco baharu yang dilantik akan meneliti semula perjanjian yang ditandatangani sebelum ini. Abdul Khalid telah membuat beberapa keputusan dan tidak berbincang dengan kita walaupun saya sudah berkali-kali menegurnya," katanya.


Anwar berkata, beliau juga mahukan Azmin mengkaji semula kenaikan elauan yang diterima Menteri Besar seperti diumumkan Abdul Khalid dan kenaikan cukai pintu yang mendapat rungutan pelbagai pihak.

Sementara itu, Anwar mahukan pentadbiran Azmin tidak mengulangi sikap kedekut Abdul Khalid yang tidak membelanjakan wang rizab negeri yang mencecah RM3 bilion.

"Baguslah jika ada wang banyak tetapi saya pernah beritahu dia (Abdul Khalid), jalan raya di Shah Alam masih berlubang dan kenapa tidak guna wang itu untuk membaikinya. Dalam hal ini, Pulau Pinang mengambil pendekatan berbeza dengan membelanjakan semua duit berkenaan untuk selenggara jalan," katanya.

Beliau berkata, walaupun ada pihak yang mungkin berasa kurang senang dengan arahan supaya pendedahan berkenaan dibuat, beliau mahu ia dilaksanakan untuk kepentingan rakyat Se­langor.

Dalam pada itu, Anwar menegaskan beliau tidak mahu bercakap lanjut tentang krisis Menteri Besar Selangor yang berlaku baru- baru ini kerana ia akan 'menguris' rakan-rakan dalam pakatan pembangkang.

Sementara itu, kepulangan Anwar ke kubu kuatnya sempena sesi ceramah Hapuskan Akta Hasutan di sini malam tadi dengan harapan akan disambut ribuan penyokong tidak kesampaian apabila jumlah yang hadir terlalu sedikit.


Anwar yang tiba kira-kira pukul 10 malam di Tapak Pasar Seberang Jaya kelihatan tidak ceria sejurus turun dari kereta selepas menyedari kehadiran penyokong yang mengecewakan walaupun cera­mah berkenaan turut menampilkan ramai 'tokoh besar' pembangkang seperti Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu; Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer.

Anwar yang sebelum ini sibuk 'menyelesaikan' isu kemelut Menteri Besar Selangor kali terakhir pulang ke kawasan Parlimennya pada 31 Ogos lalu bagi menghadiri program di Guar Perahu ternyata tidak dapat menyembunyikan perasaan kecewa apabila secara terbuka menegur PKR Cabang Permatang Pauh supaya lebih agresif membuat hebahan tentang program melibatkan beliau.

Katanya, kehadiran penyokong yang rendah iaitu sekitar 200 orang pada program berkenaan mengecewakan kerana banyak isu penting yang mahu dijelaskannya.

"Di sini saya mahu tegur jentera supaya selaraskan promosi program kerana difahamkan penyokong di Guar Perahu dan kawasan sekitar tidak tahu mengenai program kita pada malam ini," katanya.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 01 Oct 2014 11:18 PM PDT

The Unspinners


Guan Eng bolayan PAS, cuma jumpa orang gaji Mat Sabu ... Tahaluf siyasi?

Posted: 01 Oct 2014 08:25 PM PDT


Sebaik saja PAS Pulau Pinang mengkritik Lim Guan Eng tentang pemecatan Iszuree Ibrahim, Lim Guan Eng hanya terus dengan peel buat helah. Setiausaha Politik LGE, Wong Hon Wai berkata Iszuree diberi banyak peluang untuk jawab kritikan terhadapnya sebelum dipecat. [Baca di FMT SINI]

Sebelum itu, Pengerusi Biro Tanah PAS Mazlan Aliman mengeluh kerana mendakwa sukar bagi pemimpin parti itu untuk bertemu dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng berhubung kes-kes pengusiran penduduk kampung Melayu. Opps bukan Melayu tapi kampong Muslim... hehehe


Langsung kritikan oleh Iszuree di Muktamar PAS.

Selama satu tahun, PAS tidak diberikan ruang untuk bertemu dan bincang mengenai perobohan kampong-kampong Melayu. Dah lama kata DAP ini cauvanis cina tapi PAS masih nak bertahaluf dan mangkok seperti Hanipa Maidin masih percaya pada DAP. [Baca di Mkini SINI]

Ini yang mungkin membuat Nik ABduh menulis kata PAS macam sentiasa dibuli. Ada pula kata baru sedar Guan ENg bukan Khalifah Omar Abdul Aziz [Baca Mkini SINI]. Namun ada apologis masih kata tiada sebab PAS perlu rasa terasing. Ada saja alasan untuk pertahankan PKR dan DAP. [Baca Mkini SINI]

PAS perlu terima hakikat bahawa bukan saja UMNO tapi kini PKR dan DAP kata PAS tiada kebolehan mentadbir. [Baca TMI SINI]

Takpalah, DAP dah sedia nak jumpa PAS hari ini untuk selesaikan salahfaham. Nik Aziz pun suruh bertenang. [Baca TMI SINI]. Cuma Guan Eng bukan nak jumpa PAS tapi hanya nak jumpa orang gaji DAP dalam PAS yang telah digajikan RM50 ribu sebulan.

Dia hanya layan Mat Sabu yang mudah dikow tim dan diarah-arah. Asal disebut Bang Mat ... cair. Baca FMT SINI.

Kikiki ... tahaluf siyasi... takbir!!!

Guan Eng CUAI??? Lupa sign writ saman terhadap Tantawi!!!

Posted: 01 Oct 2014 05:25 PM PDT



Mahkamah Tinggi Pulau Pinang telah membatalkan Writ Saman yg difailkan oleh Lim Guan Eng DAP terhadap Nasrudin Hassan Tantawi PAS.
Perintah pembatalan tersebut dibuat oleh Puan Rashidah Bt Baharom - Penolong Kanan Pendaftar, disebabkan kegagalan Peguam LGE untuk mematuhi Aturan Pliding tentang keabsahan Writ Saman, iaitu kegagalan untuk menandatangi Writ Saman tersebut yg menjadikan dokumen tersebut tidak sah utk didaftarkan di Mahkamah.

Peguam LGE cuba memberi penjelasan dan mendesak Mahkamah menerima dokumen yg cacat tersebut, namun Mahkamah menegaskan bahawa Aturan Pliding dan Kaedah Mahkamah 2012 hendaklah dipatuhi sepenuhnya.

Mahkamah Tinggi kemudiannya membatalkan Writ Saman tersebut dan memberikan kebebasan kepada LGE untuk memfailkan semula.

LGE diwakili oleh Peguam S Shanmugan manakala YB Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi diwakili oleh Peguam Wan Rohimi Bin Wan Daud - MT
Kita berasa pelik apabila Lim Gun Eng DAP yang banyak pengalaman kerana beberapa kali menyaman pihak lain tetapi kali ini writ saman terbatal hanya kerana 'writ itu gagal untuk ditandatangani'!

Apakah ianya tak sengaja atau disengajakan oleh pihak Lim Guan Eng DAP?

Baca sepenuh di MiM SINI

Aktivis islam dan wanita berpurdah hanya melacurkan Islam dengan politik

Posted: 01 Oct 2014 08:25 AM PDT






Selama ini letih UMNO memberitahu PAS hanya pura-pura Islam mereka kerana Islam diguna bukan untuk dakwah tapi menakut-nakutkan demi meraih kuasa. Nampaknya tak perlu UMNO mentarbiah tentang salahlaku PAS lagi kerana ahli dan YB PAS sendiri akui PAS cuba bolot tafsiran Islam.

Seorang aktivis Islam, bekas Presiden JIM sendiri yang masuk PAS akhirnya kata sesuatu yang lama UMNO katakan mengenai PAS. Bila fikirkan Saari sanggup lacurkan nama Islam untuk sama-sama dengan PAS perguna Islam, kira dua kali lima lah juga aktuvis yang bersalutkan Islam.

Tambah lagi bila rakan si baruanya Hasnol sedia tanding atas tiket DAP yang membenci Islam.

Dunia sudah terbalik nampaknya ....

 
Begitu jelas DAP memeusuhi Islam dan cara hidup Islam, kedudukan Islam dan orang Islam, masih tidak nampak. Nampak sangat pandangannya ikut skrip DAP.

Dyana dihalwakan dengan gaji RM15 ribu sebulan. Melati dapat berapa?

Ada pihak kata purdah yang diguna bukan bermakna dia lebih Islam. Kalau tidak, tak akan tulis buku dengan tajuk begitu provokatif, ... kurang sopan.

Mungkin sekali purdah itu hanya tutup muka yang penuh dengan jerawat.

R hanya gimik buat menutup sabotaj terhadap PAS di Pengkalan Kubor

Posted: 01 Oct 2014 05:35 AM PDT



Semalam kumpulan Royalti Kelantan membuat satu 'stunt' untuk tarik perhatian:

30/09/14. 12.00 pm. Kota Bharu. Pertubuhan R Kelantan (ROYALTI) kebumikan replika Jawatankuasa Khas Tuntutan Royalti Petroliam (JK Khas) sebagai simbolik menolak penubuhan JK Khas itu.

ROYALTI juga mendesak kerajaan negeri menyatakan pendirian berkenaan keputusan laporan JK Khas oleh Kementerian Kewangan.

----------------------

JK Khas sudah lama ditubuh dan ditawarkan kepada kerajaan negeri. Oleh itu, kenapa sekarang baru nak tolak?

Hal sebenarnya, isu royalti minyak gagal membantu kempen PAS di Pengkalan Kubor. Malahan ianya isu yang mudah dipatahkan dan jawapan BN kepada isu ini hanya membuat PAS lagi tertekan.

Isu ini dikemukakan oleh Dato Husam Musa sebagai isu utama memandangkan PAS perlu satu isu nasional untuk serang BN. Isu tempatan akan hanya membunuh PAS.

Ada pihak mengatakan isu royalti minyak yang lemah ini adalah satu usaha sengaja untuk memastikan PAS pimpinan Ulamak dimalukan dengan kekalahan yang lebih besar. Oleh itu, gimik yang dilakukan semalam adalah hanya gimik untuk simpan tangan mereka yang sudah tikam PAS dari belakang.





 

Apa susah sangat PAS nak faham DAP dan PKR tak mahu mereka lagi?

Posted: 01 Oct 2014 02:30 AM PDT


PAS nampaknya masih berdalih lagi tentang tahaluf siyasi, iaitu persepakatan PAS dengan DAP dan PKR.

DAP dah jelas membela barua PAS...


Malah YB Hasnol dah bersemangat hingga sedia tanding bawah banner DAP. Sebelum ini PKR curi ADUN PAS, kini DAP pun sedia curi.


DAP Sarawak tak mahu kerjasama dengan PAS dan DAP memang jelas menolak PAS di Pulau Pinang sejak Salleh Man tidak diberikan jawatan sebaga exco atau YDP MAIPP.

Tempoh hari, kumpulan bernama LENSA dari SAMM membuat tuntutan terhadap PAS untuk keluar dari PKR. Ini hanya proksi PKR untuk suruh PAS keluar dari Pakatan Rakyat.


Baca di Selangor Chronicles SINi dan Bulletin Sengal SINI.


Bila PAS keluar, bolehlah PASMA diubah jadi parti poliik dan diserap masuk dalam Pakatan Rakyat. Sebelum itu, puak Anwarinas akan cuba ambil alih PAS dari dalam dulu dengan WANG dari DAP dan PKR.


Kumpulan Ulamak pun tahu hal ini berlaku. Selama ini mereka tahu PAS hanya diperguna baik oleh DAP atau DAP dan PKR.



Apa yang ditunggu PAS? Adakah PAS terlalu bodoh untuk faham ini semua? Seperti dua pemimpin PAS berikut akui PAS bodoh.






Memang mabuk tak sedar ...


Usah dimaki atau diselar Gooi, dedahkan kebodohan AP Alor Setar tu

Posted: 30 Sep 2014 11:29 PM PDT


Isu yang ditimbulkan Gooi adalah mentransformasikan perlembagaan Selangor. Maksudnya jelas iaitu piinda perlembagaan negeri supaya kuasa Sultan dikurangkan.


Ramai pihak marah dan maki dia sebagai kurang ajar atau biadap dan tak kenang budi. Maki saja tak guna sebab mereka ni kuat mencarut dan tidak ada lagi budaya budi bahasa.

Sepatutnya dedahkan saja kebodohan Gooi.

Untuk tukar perlembagaan negara berhubung kuasa raja perlu perkenan dan persetujuan Raja dan Majlis raja-Raja. Ia bukan seperti raja perlu perkenan pindaan atau kelulusan undang yang mana jika tidak diperkenan selepas beberapa lama, ianya diterima sebagai undang-undang.

Bagi perlembagaan negeri, tahukah Gooi bahawa sesetengah perlembagaan negeri tidak boleh dipinda melainkan diperkenan Sultan?

Kan bodoh komen si Gooi1!!!

sekupangdua

Posted: 01 Oct 2014 11:12 PM PDT

sekupangdua


NAIK DUA KUPANG LAGI... NAK BERGOLEK ATAS JALAN KE LAGI.

Posted: 01 Oct 2014 06:52 PM PDT

Biorlah apa dema nak kata... pada teman setakat 2 kupang nie rasanya idok lah sampai teman nak menghasut dan apatah lagi jadi samseng diatas jalan. Nampaknya terbeban ler teman lagi bulan nie. Kalau diikutnya teman dah kira terpaksa lah tambah RM 5 utk kos setiap bulan. Kalau diikutkan kenalah catu beberapa aktiviti seperti ngeteh sampai 2 ke 3 gelas sekali lepak

Tapi sebenornya tgh adjust kalau boleh kurangkan rokok sekotak setiap bulan dah boleh cover duit minyak tu selama 2 bulan setengah... ahhh padulila....

Kekadang pelik jugaj manusia nie. Korang tengok ler nanti pasai 2 kupang punyalah dia menghasut... punyalah dia punya sembor macam kerajaan tengah sembelih beribu-ribu umat. Harga diri seseorang nilainya hanya 2 kupang...

Pelik jugak kenapa tak ada yg nak berguling pering dengan elaun @ gaji adun di selangor yg naik sampai 400% yg membolehkan hingga puluhan ribu setiap bulan utk setiap adun dan bukan utk setiap rakyat sebenarnya sekalipun itu lebih jelas duit rakyat yg dikutip oleh pelbagai agensi khusus utk memastikan tembolok tuan-tuan yb yg kerjanya viralkan semangat supaya rakyat jadi cai atas jalan

Melihat dari sudut kelebihan yang tersurat dan tersirat. Menghebahkan nawaitu sebenar mestilahencapai KPI kehendak perancangan sebaliknya jangan mendadak dan tergesa-gesa. Ini rasanya menimbulkan tanda tanya dan menjadi kemarahan bila ia nya dicurah minyak dan dinyalakan supaya boleh membakor jiwa rakyat. Dah memang dasar penyamun bersabda... dgn ketayap kononnya marhaien sebaliknya itulah penyamun besor..

Apapun teman tidak akan melatah sebab dua kupang... hakikatnya dema tentulah jadikan point penting utk jadikan ianya sebagai tembelang yg tak terkawal baunya. Bukan teman ada 3 ke 4 bijik kereta mewah pun. Setakat dua kupang tu tak jejas apa-apa pun... dwma lagi beso pelahapnya kalau ditanyakan berapa sekilo ikan pun dema tak tau... apatah lagi 3-4 bijik kereta dema tu takdanya ngesahkan sangat. Adaker sampai nak jual sebuah dua. Isok jugak tetapi yg pasti katalog kereta baru memang dema tunggu... apa 0un kita cer tengok apa yg sebenarnya dua kupang boleh buat...

1. Selama ini rakyat Malaysia samada yg kaya, sederhana & berpendapatan rendah mendapat subsidi RON95 & diesel tapi ramai yg kurang sedar kewujudan subsidi itu walau ada dimaklum di stesen-stesen minyak.

2. Jumlah subsidi Kerajaan utk RON95 & diesel tahun lepas sahaja ialah rm24.8 billion & tahun ini sekitar rm21-22 billion. Purata rm2b sebulan!! Ini kerana ketika minyak tinggi harganya, subsidi seliter adalah juga tinggi antara 50-80sen seliter.

3. Bila ditarik subsidi 20 sen, maka RON95 berharga 2.30 seliter & diesel 2.20 seliter. Harga terkini sebenar di pasaran utk RON95 ialah 2.58 seliter, tapi harga Malaysia 2.30. Bermakna Kjaan masih beri 28 sen seliter subsidi. Untuk diesel pula harga terkini sebenar 2.52. Harga Malaysia 2.20. Bermakna 32 sen masih lagi diberi subsidi oleh Kerajaan.

4. Hampir rm2 ribu juta sebulan dibelanja utk subsidi bahan bakar yg tentunya "hangus terbakar". Rm2 ribu juta boleh bina 2 ribu dewan org ramai di 2 ribu kpg dgn harga rm1 juta sebuah dewan. Boleh bina 4 universiti sebulan dgn harga rm500 juta sebuah. (48 universiti setahun!!) Boleh bina 2ribu kilometer jalan kpg utk Sabah & Sarawak. Tapi semuanya tak boleh dibuat sbb kita beri subsidi utk RON95 & diesel.

5. Siapakah penerima terbesar subsidi rm2 billion sebulan itu? Data yg ada mendapati 70% diguna oleh mereka yg berpendapatan tinggi & sederhana tinggi. Sebabnya mereka miliki lebih banyak kenderaan & kuasa / CC kereta lebih besar. Rakyat di kpg2 & pinggir2 bandar hanya guna motorsikal & kereta2 yg kecil.

6. Subsidi sepatutnya diberi kpd mereka yg miskin bukan kpd yg kaya. Jadi subsidi diesel & petrol ini telah sekian lama tersasar. Ini adalah tidak adil & tidak rasional. Dulu ketika minyak murah & kenderaan tidak sebanyak kini, subsidi minyak cuma rm2 billion sebulan yg kini rm 2billion sebulan. Semakin kecillah peruntukan kepada rakyat terbanyak yg boleh diberikan.

7. Maka utk lebih adil, subsidi minyak itu perlu dikurangkan. Penjimatannya boleh diberi kpd rakyat yg lebih layak. Pengurangan subsidi 20 sen sebelum ini berjumlah rm4 billion & diberi dlm bentuk BR1M yg telah menafaatkan hampir 7 juta rakyat & keluarga di negara ini.

8. Tentu rakyat sedang menunggu berita2 baik yg akan diumum oleh YAB PM dlm Bajet 2015 pada 10/10/14 ini. Semuanya itu perlu kpd peruntukan yg banyak. Sbhgnya tentu drpd subsidi minyak yg telah dijimatkan lagi sebanyak 20 sen seliter utk faedah kpd ramai rakyat yg lebih memerlukan.

9. Msia mmg negara pengeluar minyak, lebih kurang 600 ribu tong sehari. Minyak kita berkualiti tinggi maka kita eksport & dapat hasil yg lebih kpd negara. Arab Saudi & USA lebih 1.7juta tong sehari. Kita negara pengeluar yg ke 27 di dunia. Jadi minyak yg ada di stesyen seluruh negara adalah diimport & harganya ikut pasaran dunia.

10. Memang sukar utk membuat keputusan yg tidak popular. Tapi keputusan itu adalah utk membetulkan ketidakadilan yg berlaku. Subsidi minyak yg banyak itu boleh diagih kpd rakyat dgn lebih bersasar & tepat spt BRIM yg lebih tinggi jumlahnya & juga utk pembangunan luar bandar yg lebih baik.

11. Rakyat terbanyak skrng ini masih menikmati subsidi tepong, gas memasak, beras ST15, minyak masak, diesel, RON95, kesihatan/perubatan, pendidikan, rm100 utk anak sekolah, rm250 voucher buku. Utk pesawah ada pelbagai subsidi padi, ada sara hidup nelayan rm200 sebulan, bantuan2 JKM, Kedai Rakyat 1Msia dan lain-lain.

12. Kebajikan yg banyak ini akan diteruskan malahan akan sentiasa diperbaiki. Namun, utk membetulkan ke arah yg lebih adil & rasional, khususnya ttg subsidi minyak secara pukal yg tersasar itu, ianya memerlukan kefahaman & kesabaran ramai & banyak pihak. Komitmen kpd kesejahteraan rakyat tetap jadi keutamaan Kerajaan. Begitulah hakikinya yg tersirat adanya...

Jadi nilaikanlah berapa keikhlasnnya anda dengan harga 2 kupang yg kononnya bokeh buat anda kusut otak sepanjang hidup...
Pada teman lantak ler 2 kupang.... teman ikhlas... rokok yg naik berengget dan turun berengget pun idakbpulak dema nglupor....

Bagaimana pun secara peribadi teman berpendapat perlulah ada mekanisma bagaimana membolehkan rakyat memahami ttg usaha dan tujuan sebenar...

Bukti juga perlu mungkin dgn usaha menubuhkan department yg bertanggung jawab menzahirkan hasrat kerajaan dan hasilnya seperti membina sekolah, Masjid, perubatan dan lain-lain  perlu dibuktikan hasil dari kenaikan harga minyak yg sebenarnya dimenafaatkan dgn kenaikan harga minyak...

Macam papan tanda yg terpacak kat merata projek yg sedang dibagunkan. Tak payah selindung. Tulis jer projek kerajaan hasil sumbangan dari usaha minyak dan pengurangan subsidi...

oyabun

Posted: 01 Oct 2014 11:07 PM PDT

oyabun


KETUM Anwar kekal Penasihat Ekonomi Selangor?

Posted: 01 Oct 2014 11:03 PM PDT


Ketua Umum (KETUM) Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim dikekalkan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor oleh Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali walaupun kerajaan negeri sebelum ini menutup secara rasmi pejabat itu berkuatkuasa 22 September lalu.

Menurut Mohamed Azmin, keputusan kerajaan negeri sebelum ini tidak menyatakan Anwar dipecat daripada jawatan tersebut sebaliknya hanya memaklumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

"Kita telah meneliti minit mesyuarat Exco kerajaan negeri yang lalu dan keputusan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (bekas Menteri Besar) sebelum ini adalah menutup Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Tidak timbul soal pemecatan Anwar daripada jawatan Penasihat Ekonomi negeri.

"Sekarang kita bincang semula fungsi dan peranan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor, maka sudah tentulah akan berikan kemudahan pejabat sesuai dengan peranan yang dimainkannya," jelas beliau dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Exco pertama di sini hari ini.


Pengumuman Mohamed Azmin yang mengekalkan Anwar sebagai Penasihat Ekonomi Selangor sudah dijangka susulan kritikan Penasihat PKR itu terhadap Abdul Khalid sebelum ini.

Pada 22 September lalu, Faekah Husin yang ketika itu masih memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Pemerbadanan Menteri Besar (MBI) mengumumkan penutupan Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor di Plaza Perangsang di sni berkuat kuasa serta-merta pada tarikh berkenaan.

Menurut Faekah menerusi satu kenyataan, penutupan pejabat tersebut merupakan keputusan mesyuarat Exco yang dibuat atas perkiraan mengurangkan kos tidak mustahak yang ditanggung oleh kerajaan negeri selain mengelakkan pertindihan tugas di antara Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor dengan agensi pelaburan kerajaan negeri iaitu Pusat Pelaburan Negeri Selangor (SSIC) sebelum ini.

Wasabi Oyabun..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 01 Oct 2014 09:28 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Jawapan MOF Mengenai Pengurangan Subsidi Minyak

Posted: 01 Oct 2014 07:44 PM PDT





tok gajah

Posted: 01 Oct 2014 09:17 PM PDT

tok gajah


Ape sangat le due puluh sen tu..........

Posted: 01 Oct 2014 09:03 PM PDT


Bagi pendapat atuk kenaikan petrol dan disel due puluh sen tu mudah aje. Kalau kite gune 10 liter sehari pun baru bertambah due ringgit aje. Perbelanjaan ni tidak le seteruk dengan penghisab rokok yang berbelanje melebihi RM10 bagi sekotak rokok.

Lagipun jike dibandingkan dengan negare2 jiran, harge petrol dan disel di negare ini masih lagi ditahap yang termurah.

Kite semue kene faham, sebenar nye perkare ni bukan nye kenaikan harge tetapi ianye cume pengurangan subsidi yang di berikan oleh kerajaan, tu aje. Di negare2 yang tidak bersubsidi harge petrol dan disel ni mencecah RM4.00 lebih. Lebih kurang separuh lagi tinggi harge nye.

Jadi atuk haraf kite semue akan menerime nye dengan senang hati. Jangan lah se kali2 kite menyalahkan kerajaan yang kunun nye zalim kerane menaikan harge minyak ni.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 01 Oct 2014 09:14 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


NAIK 20SEN. KORANG NAK KOMEN APA SILALAH..,

Posted: 01 Oct 2014 07:58 AM PDT

SEBARKAN PADA KAWAN2 KORANG YANG PRO SANA...KASI CUCUK SIKIT OKAY

Posted: 01 Oct 2014 12:06 AM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 01 Oct 2014 03:39 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Berapa kali coli wanita ini dilihat?

Posted: 01 Oct 2014 09:02 AM PDT

Seorang wanita melakukan ujikaji dengan memasang kamera tersembunyi pada bahagian coli yang dipakainya. Tujuan beliau melakukan sedemikian adalah untuk mengira berapa kali orang ramai melihat ke arah pakaiannya itu.

Dengan mendedahkan sebahagian besar coli yang yng dipakainya, wanita itu dilihat mundar-mandir di tengah bandar. Setiap renungan memberi markah percuma untuk karval BI kali ini.

Harga petrol RON95 dan diesel naik 20 sen seliter mulai esok

Posted: 01 Oct 2014 05:01 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) hari ini mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter berkuat kuasa 12.01 pagi, 2 Oktober 2014.

Dengan ini harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter. - BERNAMA

Di noda dalam keretapi

Posted: 01 Oct 2014 12:31 AM PDT

Bangkok: Mahkamah Hua Hin semalam menjatuhi hukuman mati ke atas seorang lelaki atas kesalahan merogol dan membunuh seorang gadis di dalam kereta api.

Hakim memutuskan Wanchai Sangkhao, 22, seorang pekerja syarikat kereta api Thailand bertanggungjawab atas kejadian kejam dan menggemparkan negara itu pada 5 Julai lalu.

Dia yang dinamakan sebagai defendan pertama dijatuhi hukuman mati kerana membunuh, sembilan tahun penjara kerana merogol gadis bawah umur, lima tahun penjara kerana mencuri di dalam kenderaan awam dan tambahan setahun penjara kerana menyembunyikan mayat.

Wanchai juga dihukum penjara enam bulan atas kesalahan penyalahgunaan dadah.

Dalam perbicaraan Wanchai mengaku salah merogol pelajar Sekolah Satrinonthaburi yang baru berusia 13 tahun ketika mangsa sedang tidur dalam gerabak kereta api ekspres dari Nakhon Si Thammarat ke Bangkok.

Berdasarkan siasatan Wanchai didakwa melakukan serangan seksual itu sebelum mencampak mangsa ke luar gerabak ketika kereta api bergerak.

Tindakannya itu menyebabkan mangsa terhempas ke tanah dan membawa kepada kematiannya.

Mayat gadis malang itu kemudian ditemui dalam keadaan mengerikan berhampiran landasan kereta api.

Sebelum hukuman dijatuhkan Wanchai membuat rayuan dengan mengaku insaf atas tindakannya dulu tetapi ia gagal melembutkan hati hakim.

Kata hakim, pengakuan Wanchai tidak boleh dianggap ikhlas kerana ketika itu dia sebenarnya tidak mempunyai pilihan lain ekoran bukti dikemukakan dalam perbicaraan sangat kukuh.

Defendan kedua, Nattakorn Chamnarn, 19, dijatuhi hukuman penjara enam tahun kerana bersekongkol melakukan jenayah kejam itu. - Agensi

Wanita lari separuh bogel ketika diserbu

Posted: 01 Oct 2014 12:01 AM PDT

ANTARA wanita warga asing ditahan dalam operasi di premis hiburan tarian berahi di Bukit Bintang, semalam/Pic:Harian Metro
KUALA LUMPUR: Seorang penari gelek berpakaian separuh bogel cuba melarikan diri termasuk merempuh beberapa anggota polis wanita sejurus pihak berkuasa menyerbu sebuah pusat hiburan di Jalan Bukit Bintang di sini, awal pagi semalam.

Bagaimanapun wanita berusia 28 tahun itu ditahan lima anggota polis walaupun wanita itu meronta-ronta minta dilepaskan.

Dalam serbuan dilakukan jam 1 pagi itu, wanita warga Uzbekistan dikatakan panik selepas menyedari kehadiran anggota polis Bahagian Pencegahan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman yang cuba melakukan pemeriksaan mengejut ke atas premis itu.

Serbuan diketuai Ketua Penolong Pengarah D7 Bukit Aman Senior Asisten Komisioner Roslee Chik dibuat hasil pendedahan eksklusif Harian Metro Sabtu lalu berhubung sebuah premis hiburan yang menawarkan tarian gelek berahi sebelum pelanggan boleh membawa penari ke ranjang.

Roslee berkata, hasil serbuan itu pihaknya menahan 30 wanita membabitkan warga Uzbekistan, Mesir, Maghribi, Iran dan Turki atas pelbagai kesalahan termasuk menjadi pelayan pelanggan (GRO) yang menawarkan khidmat pelacuran.

Menurutnya, rata-rata wanita berusia 20 hingga 30 tahun itu tidak mempunyai dokumen yang sah selain ada yang memiliki pas lawatan palsu dan menyalahgunakan pas lawatan dengan bekerja sebagai GRO.


- Harian Metro

Video aksi seks dua beradik di Butterworth tersebar

Posted: 30 Sep 2014 11:15 PM PDT

BUTTERWORTH: Penyebaran rakaman aksi seks sepasang kanak-kanak yang didakwa adik-beradik melalui telefon bimbit menggemparkan penduduk sekitar bandar ini serta mencetuskan kebimbangan mengenai semakin parah keruntuhan moral masyarakat negara ini.

Ini kerana usia pasangan terbabit masih terlalu muda. Budak lelaki terbabit dipercayai berusia antara 11 dan 12 tahun manakala pasangan perempuan antara 13 dan 14 tahun.

Aksi berahi mereka dirakam dari pelbagai sudut dipercayai dalam bilik hotel atau motel oleh pihak ketiga berdasarkan katil dan keadaan sekitar.

Kakitangan swasta dikenali sebagai Azman, 25, yang memperoleh video itu melalui bluetooth daripada rakannya, berkata dia terkejut sebaik melihat aksi pasangan terbabit kerana mereka terlalu muda dan dipercayai masih bersekolah.

"Budak lelaki itu seperti murid tahun lima atau enam manakala remaja perempuan mungkin dalam tingkatan satu atau dua. Kemungkinan mereka adik-beradik kerana fizikal remaja lelaki lebih kecil berbanding pasangannya.

"Saya menggeleng kepala sebaik melihat aksi mereka yang tidak ubah seperti orang dewasa. Bayangkan apa akan jadi kepada mereka pada masa depan dan bagaimana penerimaan ibu bapa mereka jika mengetahui perkara ini," katanya, semalam.

Menurutnya, tindakan pasangan kanak-kanak itu menggambarkan keadaan moral masyarakat yang semakin merosot dan keadaan ini yang menyumbang peningkatan kes pembuangan bayi hasil hubungan luar nikah.

"Jika murid sekolah rendah sudah pandai beraksi lucah dan dirakam pihak lain, bagaimana orang dewasa.

"Apa akan jadi kepada moral masyarakat beberapa tahun akan datang jika gejala penyebaran aksi seks melalui telefon bimbit semakin berleluasa," katanya.

Justeru, dia berharap pihak berkuasa segera melakukan sesuatu sebelum gejala penyebaran aksi seks melalui telefon bimbit menjadi 'wabak' yang sukar dikawal.

-WEBBERITA/HARIAN METRO

'Dia jalin hubungan sulit dengan isteri saya' - Man Bai

Posted: 30 Sep 2014 08:39 PM PDT

Kuala Lumpur: Penyanyi Man Bai atau Abdul Rahman Osman, 47, akan mengambil tindakan undang-undang terhadap seorang lelaki warga Singapura yang dipercayai mempunyai skandal dengan isterinya di laman sosial Facebook (FB) baru-baru ini.

Man Bai berkata, dia sudah tidak boleh bertolak-ansur dengan perbuatan tidak bermoral individu berusia 44 tahun itu lagi kerana dia pernah memberikan amaran sebelum ini, namun keadaan masih tidak berubah.

"Saya pernah beri amaran kepada dia sebelum ini, tapi nampaknya dia benar-benar mahu mencabar saya! Semua bukti saya sudah kumpul dan saya akan bawa ke pihak berkuasa dalam sehari dua.

"Lelaki itu pernah memikat dan menjalin hubungan dengan isteri saya di FB sekitar 2008 hingga 2012. Apabila saya dapat hidu perbuatan mereka berserta bukti pada 2012, saya beri amaran kepada lelaki itu dan isteri untuk menghentikannya.

"Selepas itu, keadaan 'okey' tapi pada minggu lalu saya dapat kesan lelaki yang sama muncul semula di FB dan menjalin hubungan dengan isteri saya. Cuma kali ini dia guna identiti palsu untuk mengaburi mata saya. Saya tak bodoh dan akhirnya dapat juga kesan dia lelaki yang sama.

"Keadaan semakin melampau dan saya tak akan berlembut lagi kali ini. Saya sudah ada semua bukti dan akan bawa perkara ini ke tengah," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Apa Yang Tersirat

Posted: 01 Oct 2014 01:51 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Benarlah Azmin Itu Anak Emas Anwar?

Posted: 01 Oct 2014 04:53 AM PDT

BENARLAH anggapan ramai, bahawa Azmin itu anak emas Anwar. Benarlah bahawa stategi 2A memang untuk Azmin. Benarlah Langkah Kajang itu untuk Azmin.

Hari ini Azmin mengumumkan bahawa Anwar tetap sebagai Penasihat Eknomi Selangor. Anwar dipecat mantan MB Tan Sri Khalid Ibrahim sehari sebelum beliau melepaskan jawatan MB.

Ramai penganalisis mengatakan, tindakan Khalid itu untuk membuktikan anggapan orang ramai selama ini, Azmin adalah anak emas Anwar, jika Azmin akan meletakan semula Anwar sebagai penasihat ekonomi Selangor.

Benar juga, hanya seminggu Azmin menjawat jawatan MB, hari ini Azmin mengumumkan bahawa Anwar tetap sebagai penasihat.

Kini ternyata, bahawa Azmin adalah anak emas Anwar, bukan lagi satu andaian, tetapi sah.

Apa Kah Teo Chee Kang Sokong Musa?: Lorreto Sipin Padua

Posted: 30 Sep 2014 09:03 PM PDT

SETIAUSAHA Agong LDP kumpulan Datuk VKLiew- Loretto Sipin Padua dipetik sebagai berkata, sesuai dengan pengakuan Ketua Umno Bahagian Sepanggar merangkap ahli Parlimen Sepanggar Datuk Jumat idris , bahawa parti komponen BN antaranya LDP berjumpa beliau meminta untuk menyuarakan kepada Perdana Menteri bahawa pertukaran kepimpinan perlu dilakukan di Sabah sebelum PRU-14.

Pada masa kini, kepimpinan LDP yang diiktiraf Bn Sabah adalah kumpulan Teo Chee Kang. Jika benarlah bahawa parti LDP terlibat dengan pelan pertukaran kepimpinan negeri, sudah pasti bukan daripada kumpulam VkLiew; kerana menurut Loretto, kumpulan mereka senantiasa tidak berganjak menyokong kepimpinan Musa sebagai Ketua Menteri dan juga Pengerusi BN Sabah.

Minggu lepas, Loretto telah mencabar kumpulan Teo untuk menyatakan pendirian, apa kah mereka menyokong Musa atau kenyataan Jumat itu benar.

"Teo Chee Kang bersama Timbalannya Chin Shu Phin dua tahun lalu secara terbuka membuat kenyataan semasa ketiadaan Presiden parti itu- Datuk VKLiew bahawa mereka telah hilang kepercayaan terhadap Musa; namun selepas PRU-13, selepas Teo dilantik sebagai Menteri Penuh dalam kabinet Musa, kumpulan itu melakukan pusingan U. Namun berasaskan perkembangan mutakhir, apatah lagi disokong oleh kenyataan Jumat yang tidakpun dinafikan oleh kumpulan berkenaan, rupanya sokongan terhadap Musa oleh kumpulan itu hanya satu lakonan kerana pangkat dan jawatan." kata Lorreto selepas dihubungi AYT pada Rabu.

Sejak isu pertukaran Ketua Menteri yang dirancangkan oleh G-8, sehingga kini, tiada apa-apa kenyataan terbuka daripada kepimpinan LDP, kumpulan Chee Kang, apa kah mereka menyokong Musa.

Berdiam diri dalam keadaan ini, seolah-olah kumpulan itu bersetuju berlakunya pertukaran kepimpinan negeri, dakwa Loretto.

"Teo dan Chin perlu menyatakan secara terbuka, apa kah mereka masih menyokong Musa" " Jangan menjadi musuh dalam selimut" " demikian Loretto.

Kumpulan VK Liew minggu lepas telah menyatakan pendirian mereka, bahawa pertukaran kepimpinan negeri untuk masa ini adalah tidak sesuai, memandangkan Musa telah diberi kepercayaan rakyat pada PRU-13 lalu. 

"Kepimpian Musa masih diperlukan, demi meneruskan pembangunan yang telah dirancang khususnya melalui Hala Tuju Sabah' sambung Lorreto.

tun faisal dot com

Posted: 01 Oct 2014 01:45 PM PDT

tun faisal dot com


Kenapa Ambiga dan PR takutkan BTN? @NajibRazak @ShaberyC @Fuhas_Tweet @Rajarif

Posted: 01 Oct 2014 12:01 AM PDT



Ini bukan kali pertama saya menulis dan bercakap tentang Biro Tata Negara (BTN) yang ditakuti oleh pemimpin pembangkang, termasuk terbaru pendokong Hak Asasi Tanpa Batas, Ambiga Sreenevasan. Saya percaya isu BTN ini ditimbulkan sekali lagi sebagai `diversion' atau usaha mengalih tumpuan rakyat Malaysia terhadap krisis dan tragedi yang melanda Pakatan Pembangkang (PR) ketika ini. 

Tuduhan Ambiga - 

"Melayu dibasuh otak supaya menjadi rasis dan pentaksub semasa menghadiri kem ini" 

"Saya dengar orang berkata menteri tertentu terpaksa keluarkan kenyataan perkauman kerana perlu melakukannya. Apa jenis penjelasan ini? Ia salah pemimpin kita, tiada alasan" 

Soalan saya kepada Ambiga,

1. Perincikan bagaimana BTN membasuh otak peserta menjadi rasis dan pentaksub?

2. Siapa MENTERI TERTENTU yang didakwa terpaksa mengeluarkan kenyataan perkauman?


Saya percaya Ambiga TIDAK PERNAH melalui kursus kendalian BTN, yang lama mahupun yang baharu. 

Kem latihan BTN yang pertama saya ikuti adalah pada tahun 1991, iaitu sewaktu menuntut dalam Tahun Satu di Universiti Sains Malaysia (USM). Kali kedua adalah pada tahun 1993 dan yang ketiga adalah dalam tahun 1995.

Saya suka menceritakan sedikit pengalaman yang ditempuhi semasa mengikuti kursus BTN ini bersama 109 orang pelajar USM yang lain di Kem Wira Waja Janda Baik. Sesi pertama dimulakan dengan taklimat tentang disiplin yang perlu dipatuhi di kem. terutama dari segi kepatuhan terhadap ketepatan masa dan mengikut arahan. Sepanjang tempoh kursus, kemi dikehendaki membasuh tray makanan dan gelas sendiri serta ditunjukkan kawasan bebas merokok yang digelar Sudut Maut. Kami dimaklumkan tentang jadual yang ketat, program ceramah, sukan, latihan dalam kumpulan dan program kembara. Bagi yang beragama Islam, kami dikehendaki bersembahyang jemaah setiap waktu dan ikut serta mendengar kuliah subuh serta melakukan solat hajat dan qiyamul-lail.

Sesi kedua adalah pembahagian kepada kumpulan-kumpulan dan `ice-breaking' bagi membolehkan kami mengenali ahli-ahli kumpulan yang terdiri dari pelajar berlainan Sekolah Pengajian (Schools). Kami diminta melantik ketua kumpulan, menamakan kumpulan dan mencipta slogan. Setiap kumpulan diberikan bendera Malaysia dan diajar tata cara membawa dan menyimpannya. Kami dikehendaki berada dalam kumpulan dan membawa bendera Malaysia pada setiap masa. Sekiranya ada seorang ahli tercicir sekalipun atau lewat mengikuti program, kesemua anggota kumpulan akan didenda.

Kami diberi tanda nama yang besar dan sebiji telur ayam mentah yang kami tidak tahu apa tujuannya. Pada sesi pertama sahaja, hampir 30 orang peserta yang terpecahkan telur secara tidak sengaja; sama ada jatuh dari saku kemeja sewaktu tunduk; terpijak; pecah dalam saku seluar kerana terjatuh atau terlanggar meja. Bagi setiap yang terpecahkan telur, akan di'hadiah'kan dengan bata merah atau putih untuk dibawa ke mana sahaja. Sesiapa yang terlupa membawa telur atau batu ini, mereka juga akan didenda.

Dalam banyak program, ceramah dan kuliah subuh paling membosankan. Paling menarik adalah program kembara, permainan dalam kumpulan dan sukan. Semasa kembara malam, kami dikejutkan seawal jam satu pagi dan diminta beratur mendaki bukit yang curam. Malangnya malam itu hujan lebat dan lereng begitu licin. Pergerakan menaiki bukit amat sukar dan kami perlu saling sokong menyokong dan tarik menarik bagi membolehkan setiap peserta mendaki bersama-sama. Lebih sukar lagi, pada malam itu ada dua orang pelajar wanita yang kekejangan kaki dan terpaksa diusung sepanjang perjalanan. saya sendiri disengat tebuan, menyebabkan jari saya bengkak dan saya juga luka-luka akibat tergelicir semasa mendaki malam itu.

Apa yang saya belajar? Pengalaman penting bagi seorang anak muda yang masih tercari-cari erti kehidupan bernegara.

Dalam sesi Latihan Dalam Kumpulan (LDK) barulah saya fahami maksud sebenar modul yang dilalui. Telur yang diberi kepada saya pecah dan saya diberikan bata putih yang berat sebagai ganti. Ia mungkin lebih berat, tapi tidak fragile. Kata fasilitator yang membimbing LDK, "itu gambaran bahawa dalam usaha membina sebuah negara, yang susah bukan untuk menjaga pembangunan tetapi untuk menjaga pertamanya; zuriat dan kedua, modal insan (dianalogikan dengan telur ayam mentah). Sebaliknya batu yang melambangkan pembangunan, lebih mudah dijaga. Jadi sekiranya seseorang itu tidak dapat diharap untuk menjaga keturunan dan sumber manusia, maka jagalah pembangunan sebaik-baiknya."

Perjalanan mendaki bukit amat sukar. Lebih-lebih lagi pada waktu malam dan hujan lebat. Apa lagi dengan jari yang membengkak dan terpaksa mengusung peserta yang sakit. Kalau tidak saling bahu-membahu dan tarik-menarik ke atas, maka ada yang akan tercicir dan lebih buruk lagi dengan senang semua akan tergelincir. Maksudnya, proses pembinaan sebuah negara amat sukar dan tidak boleh dilakukan secara sendirian. Untuk membawa setiap orang dalam arus perdana pembangunan, termasuk yang lemah, kurang upaya dan tercedera lebih sukar lagi. Jangan pula berperangai seperti ketam batu di dalam raga yang saling tarik menarik ke bawah sehingga tiada yang berjaya keluar dari raga.

Dalam sesi kuliah subuh, kami diajar tentang prinsip-prinsip penting aspek kenegaraan dalam Islam dan bagaimana untuk membentuk pandangan dunia (world view) seperti yang dianjurkan oleh Islam. Dijelaskan juga akan pengertian Dasar Penerapan Nilai-Nilai Islam yang ketika itu sedang diamalkan oleh kerajaan.

Dalam sesi ceramah, diterangkan tentang Perlembagaan dan prinsip-prinsip Rukunegara, termasuk tentang keharmonian kaum yang perlu dipertahankan. Turut diterangkan adalah dasar-dasar kerajaan ketika itu seperti Dasar pandang ke Timur, Dasar Penswastaan dan Dasar Pengkorporatan, termasuk pelaksanaan projek-projek kerajaan seperti projek kereta nasional, pembinaan Lebuh Raya Utara-Selatan dan Jambatan Pulau Pinang. Seluas-luas ruang diberikan kepada kami semua untuk bertanyakan soalan dan memberi pandangan dan sebagai golongan muda yang kritikal, kami memang mengambil sepenuhnya ruang tersebut (melainkan sewaktu kuliah subuh.. biasanya akibat mengantuk) untuk bertanyakan pelbagai soalan dan ada juga yang mengkritik kerajaan.

Hasilnya - selepas kursus, saya berpandangan bahawa saya mempunyai sikap cintakan negara yang lebih tinggi daripada sebelumnya. Saya menginsafi bahawa amat sukar untuk membina sebuah negara dan ia mengambil masa berpuluh-puluh tahun sedangkan mengkritik itu cukup mudah. Menghancurkan negara jauh lebih mudah dan mungkin boleh berlaku dalam sekelip mata sahaja.

Saya juga belajar bahawa setiap daripada kita mempunyai peranan masing-masing dalam pembinaan negara. Besar atau kecil bukan persolannya; setiap satunya penting dan kita wajar belajar menghargai setiapnya. Saya juga belajar bahawa kita semua mempunyai tanggungjawab peribadi (personal responsibilities) masing-masing dan kita perlu mengambil tanggungjawab peribadi dalam membangunkan negara, biarpun tanpa ada arahan dan sebarang ganjaran. Bukankah semua ini nilai-nilai murni dan universal dalam pembinaan sahsiah dan sebuah negara?

Adakah kita diajar bersifat perkauman? Seingat saya tidak pernah sekali pun kami diajar untuk membenci kaum-kaum lain. Sebaliknya kami diajar untuk menjaga keharmonian negara dan mempertahankannya sebaik mungkin. Dalam kursus yang pertama, kedua dan ketiga, modulnya hampir sama cuma dalam ceramah, topiknya sedikit berbeza kerana seperti yang disebutkan ramai, peranan BTN adalah untuk menerangkan dasar-dasar semasa amalan kerajaan ketika itu.

Adakah ia berguna untuk pelajar? Ya, sebab ini merupakan salah satu platform untuk membentuk semangat cintakan negara dan memupuk kefahaman tentang dasar-dasar kerajaan.

Adakah ia berguna untuk penjawat awam? Sepatutnya ia dijadikan kemestian. Saya tidak nampak bagaimana seorang penjawat awam boleh melaksankan tugas mereka, iaitu melaksanakan dasar-dasar kerajaan dengan baik tanpa mereka memahami dengan jelas dasar-dasar tersebut.

Jika mereka tidak bersetuju dengan dasar? Mungkin mereka wajar membezakan peranan mereka sebagai seorang pelaksana dasar dan bukan pembuat dasar. Jika mereka tidak mahu menghadirinya? Mungkin lebih elok mereka memilih profesion lain kerana ia akan menyukarkan mereka dan meletakkan mereka di dalam konflik. Mungkin ini yang berlaku hari ini dalam kerajaan dan perlu diperbaiki oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua-ketua Setiausaha dan Ketua Pengarah Perkhidmatan Professional.



Sewaktu menyatakan "Mahasiswa wajar kritikal, bahas dasar semasa kursus BTN", saya menjelaskan bahawa BTN merupakan medan terbaik untuk mahasiswa mendapatkan penjelasan yang mendalam mengenai dasar-dasar kerajaan. Tanyalah apa saja dan jangan takut dilabel sebagai penyokong pembangkang kerana bersikap kritikal. Dapatkan sebanyak mungkin penjelasan kerana sebagai mahasiswa kita memerlukan sebanyak mungkin maklumat untuk membuat keputusan.

Ada yang menyanggah kenyataan saya dan mendakwa lagu Warisan merupakan faktor utama yang mengakibatkan mahasiswa bersikap rasis. Benarkah? Di bawah adalah lirik lagu Warisan versi lama dan baru untuk kita nilaikan bersama.


Lirik Warisan (Anak Kecil Main Api)

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara


Di bawah pula adalah lirik lagu Warisan versi baru. 


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara

Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia


Bacalah berulang kali, tidak pula ada kata-kata yang bersifat rasis di dalam lirik kedua-dua lagu ini. Jelasnya ia adalah sebuah lagu mengenai kesedaran anak watan mengenai cabaran untuk hidup dan berjaya di tanah airnya sendiri. Seruan lagu ini bukan untuk menganiayai orang lain, sebaliknya ingatan untuk membetulkan diri sendiri, bersatu padu, bersama berbakti, hapuskan sengketa, pulihkan maruah diri, jangan terlalai, teruskan berusaha barulah bangsa ini akan gagah di nusantara.

Di mana rasisnya lirik lagu Warisan ini?

Jadi kenapakah Ambiga dan PR takutkan BTN? 

Mudah - kerana di dalam kursus BTN:-

1. Nilai yang dibawa tidak sama dengan nilai yang diperjuangkan oleh Ambiga dan rakan-rakannya. Apakah nilai yang diperjuangkan oleh Ambiga? Infografik di bawah jelas menunjukkan siapa Ambiga yang sebenar dan perjuangannya:-





2. Penjelasan mengenai dasar-dasar kerajaan dan isu-isu semasa diberikan. Jika dahulu, kami diberi penjelasan mengenai Dasar Pandang Ke Timur, Dasar Penswastaan, Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Negara, penjelasan mengenai isu-isu semasa ketika itu dan Wawasan 2020, mungkin hari ini penjelasan akan berkisar mengenai Gagasan 1Malaysia, NKRA, NKEA, TPPA, GST, ancaman terhadap keselamatan negara, termasuk tragedi Lahad Datu, Akta Hasutan, ISA dan SOSMA dan pelbagai isu semasa. 

3. Semangat patriotisme sebenar dipupuk, jadi tindakan-tindakan yang tidak patriotik seperti usaha mencemarkan nama baik negara dan menghakis keyakinan masyarakat antarabangsa terhadap negara termasuk melalui demonstrasi dan rusuhan jalanan tidak lagi akan diterima oleh rakyat

4. Semangat membina negara yang sebenar melalui semangat tolerasi, penerimaan, keharmonian, sokong menyokong tanpa meninggalkan kumpulan yang terpinggir dipupuk, oleh itu usaha pemimpin pembangkang untuk mewujudkan prasangka suku etnik, kaum dan agama tidak lagi berhasil.

Jika semangat patriotisme dan nilai-nilai yang baik di dalam aspek pembinaan sebuah negara dapat disemai serta penjelasan yang baik mengenai dasar-dasar dan isu semasa dapat diberikan di dalam kursus-kursus anjuran BTN, maka sudah tentu manipulasi dan pembohongan Ambiga dan rakan-rakannya di dalam PR akan dapat diperbetulkan. 

waadat

Posted: 01 Oct 2014 01:23 PM PDT

waadat


Petrol diesel naik 20sen sebentar lagi

Posted: 01 Oct 2014 08:38 AM PDT

Ketika ini sedang tersebar berita kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20sen berikutan penarikan 20sen lagi subsidi kerajaan terhadap bahanapi tersebut.

Media sosial yang sudah menjadi sebahagian daripada diri rakyat Malaysia menjana perkhabaran awal tanpa dapat dibendung.

Ia adalah fenomena semulajadi yang tidak boleh diketepikan, seperti air yang mengalir dari sebuah empangan yang pecah.

Apabila berita tersebut disahkan, maka suasana lebih meriah mengalahkan malam raya.

Kereta-kereta persendirian beratur di stesyen petrol dengan harapan pengisian malam ini dapat menjimatkan budget selama sebulan. Takpelah. Masing-masing punya strategi.

Paling menarik ialah kreativiti rakyat Malaysia dalam media sosial. Mereka meluahkan perasaan secara kreatif dengan foto-foto yang diedit, grafik satira, dialog sinis dan lucu dan tak kurang juga yang berpantun dan berseloka.

Esok, nada-nada sinis akan bersambut pula dengan penjelasan-penjelasan yang menyokong tindakan kerajaan menarik balik subsidi.

Demang rasa biarkanlah rakyat melepaskan perasaan malam ini sepuasnya. Tidakkan runtuh bukit dek salakan anjing. PRU pun lambat lagi. Sementelah PKR pun masih sibuk dengan isu rampasan kerusi MB.

Lama kelamaan isu harga minyak akan akan senyap sendiri. Kehidupan akan diteruskan kembali.

Harapan Demang, wang subsidi yang dijimatkan kerajaan mestilah dikembalikan pada rakyat yang benar-benar memerlukan dan bukan dijoli pada perkara-perkara yang kurang perlu.

Lepas mesin ATM, bank kena tipu melalui email 30.5 juta pula

Posted: 30 Sep 2014 10:13 PM PDT

Terbaru, sebuah bank tempatan diperdaya RM30.5 juta melalui taktik pintasan email oleh sekumpulan lanun cyber.

Sebelum itu negara digemparkan dengan kes pengeluaran wang daripada beberapa mesin ATM bank dengan cara manipulasi virus komputer.

Rompakan tanpa senjata atau jenayah cyber kini semakin menggerunkan apabila jutaan wang dikebas daripada mesin ATM bank hanya melalui manipulasi kod-kod komputer.

Ia memberi maksud bahawa kepintaran bukanlah semata-mata suatu kebaikan malah ia hanyalah kebolehan untuk melakukan sesuatu samada baik atau buruk.

Demang percaya, kes ini tidak akan menjadikan institusi bank kapitalis serik sebaliknya mereka akan mencari teknik baru bagi meningkatkan keselamatan.

Selepas ciri-ciri keselamatan ditingkatkan maka penjenayah cyber akan pendam seketika sebelum menemui taktik baru untuk mencuri.

Putaran tersebut akan terus berulang dan ia menghasilkan keuntungan jutaan ringgit dalam urusniaga berkaitan.

Bagi Demang rompakan terhadap bank adalah suatu pembalasan pada bank itu sendiri. Selama ini pun, bank-bank di Malaysia memang mengaut untung melalui kesusahan orang lain.

Jika kita susah, adakah bank akan membantu? Jangan harap! Bank hanya akan mengeluarkan pinjaman hanya jika mereka yakin anda mampu membayar semula.

Jika peminjam tersepit, bank tidak ada sebarang plan bagi membantu. Bank hanya kira persen dan mengambil jalan paling mudah iaitu mengheret mangsa ke mahkamah dan memberi hukuman maut tanpa belas kasihan.

Bilakah kita akan bebas daripada sistem RIBA YAHUDI LAKNATULLAH ini?

Demang bukan suruh tutup semua bank sebaliknya para bijak pandai perlu mencari jalan mengislamkan perbankan di Malaysia, bukan setakat memberi nama Islam pada sesebuah bank atau menjadikan Islam sebagai anak angkat bank kapitalis-yahudi.

Barangkali sekali imbas tiada kaitan saranan Demang dengan kes tersebut namun Demang percaya, ia adalah amaran Allah kerana kita mengabaikan amaran Rasulullah SAW yang jelas menolak RIBA.

Demang petik kata-kata Tun Dr Mahathir ketika mengulas tuduhan segelintir pihak kononnya beliau menolak hudud:

"Jika ia menghasilkan sesuatu yang tidak adil, maka ia bukan daripada Islam. Maka ia perlu dikaji semula".

Bagi Demang, belum ada bank Islam atau sistem perbankan Islam di Malaysia.

Cadangan Demang, setiap bank perlu ada unit khas bagi membantu peminjam atau pelanggan menasihati mereka dalam pengurusan wang.

Bukan semua peminjam perlu meminjam. Ada yang meminjam untuk memulakan atau mengembangkan perniagaan. Golongan begini tidak perlu meminjam dan terikat dengan riba. Sebaliknya bank boleh membantu dengan modal berbentuk perkongsian bijak.

Untung rugi, tanggung sama-sama.

Kita perlu sedar, pengeluar memang pandai mengeluarkan produk tetapi mereka mungkin kurang pandai dalam pengurusan modal.

Tidak mahukah pihak bank yang diuruskan orang beragama Islam mengambil langkah proaktif dan bukannya pasif menadah untung semata-mata?


Sumber berita:
http://www.bharian.com.my/node/8675

PEJUANG BANGSA

Posted: 01 Oct 2014 12:13 PM PDT

PEJUANG BANGSA


PESERTA FORUM CADANG MUJAHID KELUAR PAS , SERTAI PARTI TIDAK BERASASKAN AGAMA

Posted: 01 Oct 2014 12:27 AM PDT



Jika begini sikap AJK PAS Pusat yang begitu kuat fahaman liberalnya  hingga dicadangkan keluar parti itu oleh peserta forum , maka kita dapat lihat apa akan jadi kepada PAS di masa akan datang .

Lagi ramai kelompok profesional dalam PAS yang  berfahaman liberal dan geng Anwarinas , maka  PAS dan akan terus hanyut  dari perjuangan asal mereka .

Kesannya orang Melayu akan terus menjauhi PAS jika pemimpin seperti ini terus menguasai parti itu .

Dulu mereka yakin PAS boleh bela agama Islam dan laksana hudud sekarang demi sayang teramat untuk BARUA SIYASI kepada DAP - PKR  , perjuangan itu semua sudah basi .





 Seorang peserta forum mencadangkan agar Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Mujahid Yusof Rawa supaya meninggalkan PAS dan menyertai parti yang bukan berasaskan agama.
Peserta forum membuat cadangan itu selepas mendengar ceramah Mujahid dalam forum bertajuk 'Malaysia ke arah anti-diskriminasi" yang dianjurkan oleh Pusat KOMAS (Pusat Komunikasi Masyarakat), semalam.
"Jika anda (Mujahid) kata agama penting untuk kehidupan, saya tidak bersetuju dengan anda.
"Terdapat ramai manusia yang yang tidak mempercayai apa-apa agama, tetapi mereka mempunyai kehidupan yang sangat baik.
"Sebenarnya agama mesti dipisahkan daripada politik. Jadi kita boleh maju. Selagi Malaysia mencampuradukkan agama dengan politik, kita akan selama-lamanya berada dalam dilema.
"Untuk YB Mujahid, tolong tinggalkan PAS, dan pergi kepada parti yang tidak berasaskan agama," sarannya sambil disambut gelak ketawa.
Sebelum ini Mujahid dalam ceramahnya berkata beliau sudah menjangkakan ada yang bakal bertanya tentang PAS.
"Saya telah tulis dua buku mengenai perkara ini. "PAS baru" dan "Rejuvenasi PAS." Saya tidak popular kerana menulis buku-buku itu.
"Tetapi, saya cuba yakinkan parti politik (PAS) mesti direform,"kata Mujahid. -AIDC-



PECAT ISZUREE UNTUK TUTUP MULUT 25 KAMPUNG BAKAL TERGADAI DI BAWAH KERAJAAN DAP ?

Posted: 30 Sep 2014 11:52 PM PDT





Bendahari Pas Pulau Pinang, Iszuree Ibrahim menyifatkan tindakan kerajaan DAP negeri itu menyingkirkan beliau daripada semua Jawatankuasa Tetap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) seolah-olah cuba menutup mulutnya.

Sehubungan itu, beliau menggesa Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng membuktikan kerajaan negeri berjiwa besar dalam membela rakyat dan mengamal demokrasi.

"Apa yang dilakukan terhadap saya ini seolah-olah cuba menutup mulut saya yang jelas bukan cara terbaik dalam amalan demokrasi. Perkara yang dibangkitkan adalah demi rakyat dan bukan niat saya untuk menimbulkan provokasi kepada kerajaan negeri,'' katanya dalam sidang akhbar, di sini, hari ini.

Tindakan ke atas Iszuree itu dilakukan selepas beliau mengkritik pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang ketika berucap pada Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-60 baru ini-baru ini.

Sementara itu, Setiausaha Badan Perhubungan Pas negeri, Fadzil Kemi berkata, kerjaan negeri sepatutnya lebih terbuka dalam menerima cadangan yang disampaikan Iszuree.

Katanya, apa yang dinyatakan itu adalah suara Pas negeri yang mahu melihat nasib rakyat khususnya mereka yang terlibat dalam isu pengambilan tanah untuk tujuan pembangunan terus terbela.

"Sehingga kini sebanyak 25 buah kampung telah menjadi mangsa kepada pembangunan, jadi sudah sampai masanya satu mekanisme dirangka bagi menangani masalah pengusiran penduduk kampung di negeri ini dari terus berlaku.
"Siapa yang akan bertanggungjawab terhadap nasib penduduk kampung yang diusir ini? Kita kalau tiada bekalan elektrik sehari pun sudah kalut, ini pula kehilangan rumah," katanya.

Tambah beliau, pemecatan Iszuree itu tidak sepatutnya dijadikan isu kerana yang lebih penting adalah isi usul yang dibawa dalam menjamin kepentingan rakyat negeri ini.

Katanya, Pas negeri hanya merupakan suara minoriti dalam MPPP memandangkan daripada 24 ahli majlis yang dilantik hanya dua diwakili parti itu termasuk Iszuree.

Malah katanya, Pas juga tiada wakil dalam Exco kerajaan negeri

NGO MACAI PKR MEMALUKAN PAS , DESAK KELUAR PR DI DEPAN PEJABAT

Posted: 30 Sep 2014 10:24 PM PDT




Pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Lensa Anak Muda Malaysia (Lensa) hari ini menggesa Pas untuk keluar daripada pakatan pembangkang sekiranya ia terus mewujudkan konflik dalaman sesama parti berkenaan.

Koordinator Lensa, Ekhsan Bukharee berkata, desakan itu turut menyifatkan Pas bukan sahaja 'liabiliti' kepada Pakatan Rakyat (PR), malah menjadi punca utama keretakan dalam pakatan pembangkang terutamanya membabitkan krisis Menteri Besar Selangor baru-baru ini.

"Setelah apa yang berlaku berhubung permuafakatan dalam PR, kita melihat tindakan Pas yang sentiasa membuat pusingan 'U' tanpa sebab yang kukuh jelas menampakkan bahawa Pas tidak mempunyai sifat yang konsisten antara mereka khususnya dalam membuat keputusan.

"Contohnya semasa 17 dan 25 Ogos lepas, Pas bertindak menghantar tiga nama kepada istana bagi calon Menteri Besar Selangor, sebaliknya parti komponen lain tetap bertegas untuk mencalonkan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal. Jadi, ini yang menyebabkan punca utama krisis berkenaan berlarutan sehingga lima bulan," katanya.






Beliau berkata demikian selepas menyerahkan surat cadangan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang diwakili Pegawai Penerangan Pas Pusat, Muhamad Shahir Abu Hassan di Ibu Pejabat Pas di sini hari ini.
Yang turut hadir Pegawai Eksekutif Lensa, Safwan Anang dan Pegawai Komunikasi Lensa, Syukri Razab.





Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali berkata beliau akan mengadakan perbincangan bersama pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat (PR) berhubung desakan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang mahu PAS keluar daripada gabungan pembangkang itu.
    
Mohamed Azmin, yang juga Timbalan Presiden PKR, berkata perkara itu merupakan masalah dalaman parti dan berharap ia dapat diselesaikan segera.

"Itu kita akan bincang dalam PR, tanggungjawab saya kini adalah untuk perkukuhkan PR," katanya kepada pemberita di sini, semalam.


    
Terdahulu, sebuah NGO yang menggelarkan diri mereka sebagai Lensa Anak Muda Malaysia (Lensa) hari ini menyerahkan memorandum kepada PAS bagi mendesak parti itu keluar daripada pakatan pembangkang dengan mendakwa pemimpin PAS telah menimbulkan ketegangan dalam PR.
    
Memorandum itu diserahkan kepada wakil PAS di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur kira-kira 10.45 pagi ini.
   
Sementara itu, Azmin berkata, kerajaan negeri akan mengambil tindakan sewajarnya bagi menangani masalah banjir kilat di Kajang.
    
Katanya, laporan awal mendapati banjir tersebut berpunca daripada projek pembangunan yang sedang berjalan di kawasan terlibat.
    
"Saya akan tengok laporan penuh mengenainya...saya juga akan bincang dalam mesyuarat Exco negeri esok bagi mencari jalan penyelesaian," katanya.
    
Hujan lebat yang bermula sejak jam 4 petang semalam menyebabkan beberapa kawasan termasuk pekan Kajang dilanda banjir kilat.
    
Hujan hampir dua jam itu menyebabkan paras air naik mendadak kira-kira satu meter dan turut menjejaskan aktiviti di pekan itu.





**** PAS PATUT MALU DENGAN PERBUATAN BUDAK MACAI PKR INI YANG GELARKAN MEREKA NGO SUDAH BOLEH MENCABAR DI PEJABAT MEREKA SENDIRI KELUAR PR ... DI MANA MARUAH PAS ? 


IPOHMALAY

Posted: 01 Oct 2014 09:37 AM PDT

IPOHMALAY


Gagal doping test, pingat emas wushu Tai Cheau Xuen dibatalkan.

Posted: 30 Sep 2014 06:04 PM PDT

Bukan main oi Menteri kita yang sorang tu pertahankan atlet negara yang dapat emas mula-mula tu sebelum ni. Sampai jadi heboh di media sosial. Menteri kebudak-budakan yang suka menanggapi sesuatu isu dari kaca mata muda-mudi dengan kepala muda-mudi.

Bukan main juga lah para pelampau Cina 'menghina' orang Melayu kononnya lihatlah orang Cina juga yang meraih emas. Ah. Apa nak diherankan. Setiap rakyat warganegara berhak menonjolkan prestasinya. Untung batu timbul, rugi sabut tenggelam.

Tetapi bila pingat emas tersebut ditarik balik, dan diserahkan kepada pemenang nombor dua, dari Indonesia, mana abam Menteri? Mana pelampau Cina? Tengah makan pop corn dengan muka terkejut sambil pop corn melimpah dari mulut jatuh ke lantai?

Doping test itu masalah utama. Kita tak mau dengarlah. Benda dah jadi! Masalah akarnya ialah berkait keadaan atlet ketika pra-acara. Bukan keadaan atlet pasca-acara. Nak protes pun bagai mempertikaikan kredibiliti penganjur sahaja. Cukup benarkah kita?

Lain kali abam menteri dan puak pelampau tak tentu hala jangan laju-laju menyebarkan pencitraan masing-masing tetapi mampukah kali ini mereka menegakkan bulu yang basah?

Ada sesiapa yang nak letak jawatan? Hehe.



Selasa, 30/09/2014 17:06 WIB

Asian Games 2014

Pewushu Malaysia Positif Doping, Indonesia Bisa Dapat Limpahan Emas

Femidiah - detikSport

Incheon - Peraih medali emas cabang wushu Tai Cheau Xuen (Malaysia) didiskualifikasi karena terbukti positif mengonsumsi doping. Pewushu Indonesia, Juwita Niza Wasni, berpeluang mendapatkan limpahan keping emas tersebut. 

Cheau Xuen meraih medali emas ketika tampil dalam perebutan medali di nomor nanquan dan nandao all round pada 20 September. Usai perlombaan, Tai menjalani serangkaian tes doping. 

Berselang 10 hari, Dewan Olimpiade Asia (OCA) mengumumkan hasil tes doping itu menunjukkan urin Cheau Xuen mengandung stimulan sibutramine, salah satu suplemen yang biasa digunakan untuk diet pengontrol berat badan. WADA sebagai badan anti doping dunia memasukkan substansi itu sebagai salah satu bahan doping awal tahun ini. 

OCA pun meminta pewushu 22 tahun itu mengembalikan medali dan akreditasi yang sudah diterima dia sebagai konsekuensi. Di antara para atlet Malaysia, Cheau Xuen tercatat sebagai atlet pertama negara tersebut yang terbukti menggunakan doping di Asian Games. 

"Setelah melewati proses berdasarkan peraturan dan prosedur OCA, telah ditetapkan temuan di atas merupakan pelanggaran peraturan antidoping dan dengan demikian sanksi berikut telah diambil," sebut pernyataan OCA dan dikutip Reuters. 

Dengan itu, Reuters juga menyebut, sesuai peraturan pewushu Indonesia Juwita yang meraih perah mendapatkan limpahan emas dari nomor yang dikenal dengan jurus tinju selatan dan golok selatan itu. Berturut-turut peraih perunggu Wei Hong dari China terdongkrak sebagai peraih perak. Perunggu menjadi pemilik atlet yang ada di peringkat keempat, yakni Ivana Ardelia Irmanto yang juga dari Indonesia. 

Cheau Xuen menjadi atlet ketiga yang terbukti mengonsumsi doping. Dua atlet lainnya adalah pesepakbola Tajikistan Khurshed Beknazarov dab atlet soft tennis Yi Sophany (Kamboja). 

Dalam perkembangannya, Malaysia tak terima dengan hasil itu. Mereka berencana untuk mengajukan banding ke CAS.

Comments (0)