Pengikut

Barisan Nasional

Posted by Admin Direktori Blog | | Posted on 7:26 PG

sumber :-

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 18 Oct 2014 03:16 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 18 Oct 2014 01:07 AM PDT

Taipingmali (tm)


Proton Compact Car : Iriz - Tak beli lagi tak tau, dah beli baru tau hebat dia

Posted: 17 Oct 2014 08:32 AM PDT

















DARUL EHSAN TODAY

Posted: 17 Oct 2014 11:38 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Acara Orang Islam Pegang Anjing, Perlu Ke Acara Seperti Ini Di Adakan...???

Posted: 17 Oct 2014 07:30 AM PDT

Semua umat Islam tahu, bahawa anjing kalau di sentuh ketika ia kering dan tangan kering tak jadi masaalah, malah ada artis kita pun tampa segan silu membela anjing di rumah, pada aku itu lantak dia la... klik sini

Tapi perlu ke di anjurkan satu acara untuk orang Islam pegang anjing di buat secara besar-besaran...??

Kalau ada yang kata perlu, aku nak tanya, untuk apa...???

Menurut penganjur acara itu syed azmi alhabshi, tujuan acara itu di anjurkan adalah untuk membantu umat Islam membuang persepsi negatif terhadap anjing dan mengajar cara-cara untuk "samak"

Ntah la aku pun tak paham untuk apa acara ini di jalankan, bukan ramai pun umat Islam di malaysia ni teringin nak bela anjing, tak tau la pulak lepas nie ada badan bukan kerajaan akan memperomosikan bela anjing kepada umat Islam.

Harap pihak berwajib tolong pantau sikit acara yang pada aku cukup GILA ni....




Belantan

Posted: 17 Oct 2014 11:27 PM PDT

Belantan


Akhbar Nanyang Siang Pau minta UMNO jangan prasangka terhadap SJKC?

Posted: 17 Oct 2014 01:24 AM PDT


Akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 13 Oktober 2014 meminta pemimpin-pemimpin UMNO menghormati Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengiktiraf Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dalam sistem pendidikan negara apabila turut menyalurkan sejumlah peruntukan dalam Bajet 2015 baru-baru ini.

Artikel bertajuk 'Sila hentikan syak wasangka pada SJKC' yang merupakan pandangan editorial akhbar itu disiarkan dalam ruangan Pendapat Yanlun halaman W3 turut menyentuh jaminan Perdana Menteri semasa merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan MCA Ahad lalu bahawa menurut Perlembagaan Persekutuan kedudukan SJKC kekal dan tidak berubah.

Kenyataan pemimpin nombor satu negara itu telah memberi suntikan semangat kepada SJKC, sekali gus diharap dapat meredakan kepanasan apabila sering dibangkitkan secara sengaja oleh beberapa pemimpin UMNO.

Editorial akhbar itu membangkitkan tindakan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim yang meminta supaya kerajaan menghentikan pembinaan SJKC kerana mendakwa kewujudannya tidak menyumbang kepada perpaduan nasional.

Hasil pendidikan Cna?

Seorang lagi ialah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Petaling Jaya Utara, Mohamad Azli Mohemed Saad yang mencadangkan supaya Perhimpunan Agung UMNO 2014 yang akan berlangsung November ini membincangkan dengan teliti sama ada SJKC perlu diteruskan atau dimansuhkan kerana sekolah berkenaan didakwa menjadi tempat melahirkan pembangkang kepada kerajaan.

Setiap kali menjelang perhimpunan parti pasti akan ada pemimpin UMNO menimbulkan isu SJKC untuk menarik perhatian, tetapi malangnya mereka ini tidak pernah dihukum oleh UMNO atau Barisan Nasional (BN). Adalah salah sekiranya perkara ini dianggap kecil, bukankah telah wujud unsur-unsur berat sebelah?

Cuba kita fikirkan, jika semua orang dibenarkan mengeluarkan kenyataan yang mencederakan kaum lain terutama dalam sebuah negara yang berbilang kaum, tindakan itu akan menyebabkan negara mudah terjerumus ke dalam kekacauan.

BN anggap diri mereka mampu menjaga semua politik gabungan antara berbilang kaum, tetapi kenapa BN buat-buat tidak dengar suara ahli parti yang secara lantang mengemukakan kenyataan berunsur fanatik? Terutama sekali semasa negara ini diselubungi dengan isu perkauman yang boleh membawa kesan sangat buruk kepada perpaduan rakyat?

Hasil pendidikan Cina?

MCA telah tewas teruk pada Pilihan Raya Umum 2008 dan 2013, kini parti itu sedang cuba bangkit kembali dan selagi kata-kata yang menusuk telinga dari UMNO tidak dihentikan, maka segala usaha MCA itu tidak akan dapat dijayakan dengan berkesan.

Kata-kata itu bukan sahaja mencederakan MCA tetapi turut menjejaskan masyarakat Cina dan Malaysia yang telah dibina dengan segala kesusahan dan kesukaran selama ini untuk menguatkan perpaduan rakyat.

Diharapkan dalam Perhimpunan Agung UMNO kali ini dan seterusnya, Najib dapat suarakan sekali lagi mengenai jaminan terhadap SJKC, sekali gus membuang jauh-jauh perasaan ragu-ragu terhadap sekolah itu.

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 17 Oct 2014 11:21 PM PDT

The Unspinners


Lepas BARua Council bantah, US pula masik campur

Posted: 17 Oct 2014 10:02 PM PDT


Jelas kerjasama BARua Council untuk menjemput campurtangan asing dalam urusan dalaman kerajaan dan negara kita.

Lepas mereka berdemo yang tak dapat sambutan ramai, Embassy US pun keluarkan statement.

Ini bukan kebetulan kerana BARua council turut menggunakan BARua2 Council dari negara lain untuk kenakan tekanan terhadap kerajaan.



Isu disini adalah adakah kerajaan Malaysia menyalahgunakan undang2 akta hasutan dan ianya tak mengikut lunas dan proses undang2?

Bukan saja pembangkang dan NGO kiri kena, tapi ada penyokong kerajaan pun didakwa.

Memang kurang dari penyokong kerajaan sebab mereka lebih hormati dan ikut cara undang2. Mereka cuba elak kerajaan malu atas yindak tanduk mereka.

Jika Embassy USA tak boleh sahkan ada kesalahan berlaku, apa perlu mereka kata "concern"? Bukankah itu cata nak campurtangan dalam hal dalaman sebuah negara bebas.

Dahlah mereka bersams Israel tak undi untuk pilih Malaysia anngotai UNSC.

PENIPU, HIPOKRIT!!! PR putarbelit, tuntut dakwa Brahim Ali, tapi BC tentang Akta Hasutan?

Posted: 17 Oct 2014 06:04 PM PDT


Dato Ibrahim hanya kata jangan dibuang bible ketika berucap sebelum PRU13 di Permatang Pauh.

Ketika itu, panas tentang isu pendakwah kristian beri bible kepada pelajar di luar sekolah menengah.

Sebagaimana cara orang melayu tidak buang quran buruk, Ibrahim cadangkan ianya dibakar dari jadi sensitif jika dibuang ke tong sampah.

Tapi mereka putarbelit dan gunakan pembohongan untuk tuntut Ibrahim Ali didakwa bawah hasutan.

Dato Zul Nordin.lihat satu hipokrasi pula .....

WALK - 2 - PENJARA
(Entri terbaru dipetik drpd zul4kulim.blogspot.com)

Salam 2 all.

Saya mencabar Bar Council dan penyokong pro pembangkang dan kumpulan extremis liberal yang ditaja dengan dana asing - make up your mind!

Mereka mengadakan bantahan dan demonstrasi termasuk Walk-4-Freedom untuk mendesak supaya Akta Hasutan dihapuskan!

Tetapi diwaktu yang sama, mereka mendesak supaya Datuk Ibrahim Ali, Presiden PERKASA dikenakan pertuduhan dibawah Akta Hasutan kononnya atas dakwaan Datuk Ibrahim Ali mahu membakar bibel kristian versi Melayu yang mengandungi kalimah Allah!

Dan mereka juga mendesak Abdullah Zaik Presiden ISMA dikenakan pertuduhan dibawah Akta Hasutan konon kerana menghina kaum Cina!

Tetapi bila penyokong mereka Aziz Bari dan Azmi Shahrom dikenakan tindakan, mereka dakwa Akta Hasutan undang-undang drakonian dan mesti dihapuskan!

Mana yang satu yang kamu mahu?

Apakah apabila Akta Hasutan kena batang hidung kamu, segera kamu minta ianya dihapuskan; tetapi bila ianya menguntungkan kamu dari segi politik, kamu pula mendesak Akta Hasutan digunakan?

Inilah amalan politik dualam cakap tak serupa bikin dan putar belit politik mainan pembangkang!

Ini adalah politik hipokrit tahap gaban, atau lebih dikenali sebagai POLUT - Politik Luar Tabie!

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
23 Zul-Hijjah 1435
17 Okt 2014

Azmin masih bawah siasatan SPRM?

Posted: 17 Oct 2014 08:28 AM PDT


Baca berikut:

MACC: Azmin not off the hook yet

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/10/15/macc-azmin-not-off-the-hook-yet/

Tanpa Pas Piss Pus, PKRafizi terdesak dan N Nazmi kelam kabut

Posted: 17 Oct 2014 05:30 AM PDT






e-Mail sahkan Azmin boneka Rafizi?

Posted: 17 Oct 2014 02:42 AM PDT


Mengikut Semut Hitam di SINI, suatu email dedahkan Azmin diugut untuk ikut cakap Anwar sebelum terima jawatan MB.

Tajuk posting agak spin skit tapi jika dibaca email yang dihantar Rafizi ke Anwar dan dibalas ok oleh Anwar serta difahami kedudukan Rafizi sebagai Sec Gen baru PKR, bukankah betul Rafizi bakal remote controlkan Azmin bagi pihak Anwar?

Itu jika tiada aral melintang dan lepas Oktober 28 dan 29 ini, Anwar tidak duduk di Bukit Segambut tapi di Sg Buluh.

Dibesarkan bahagian kedua ....


Baca tapi berhati2 kerana mungkin sengaja dibocorkan orang Azmin. Tujuan tak tahu. Azmin ni lecek.

Khabarnya ada orang UMNO pegang jawatan dalam UMNO Selangor tertipu dengan helah Azmin untuk dapatkan sokongan.

Sebaik dapat, terus dia kata jawatan Penasihat kekal. Cuma pejabat saja tutup. Kah kah kah ....

Panglima Perang Cyber

Posted: 17 Oct 2014 11:08 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Video PERSPEKTIF : @AzminAli di bawah telunjuk @Anwaribrahim ? (Bhg 1)

Posted: 17 Oct 2014 11:08 PM PDT

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/DJ7Ooo9Vz_8


Sent from my iPhone

Kejadian puting beliung mungkin berulang - @501Awani

Posted: 17 Oct 2014 10:46 PM PDT

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/z-i7Mwx8SnI


Gambar terbaru di Bintulu Sarawak

Seminar Jihad vs Militan di UTM KL 1 November Depan

Posted: 17 Oct 2014 08:16 PM PDT

@ZulkifliNordin Bidas Majlis Peguam Amal POLUT

Posted: 17 Oct 2014 03:59 PM PDT

WALK - 2 - PENJARA
(Entri terbaru dipetik drpd zul4kulim.blogspot.com)

Salam 2 all.

Saya mencabar Bar Council dan penyokong pro pembangkang dan kumpulan extremis liberal yang ditaja dengan dana asing - make up your mind!

Mereka mengadakan bantahan dan demonstrasi termasuk Walk-4-Freedom untuk mendesak supaya Akta Hasutan dihapuskan!

Tetapi diwaktu yang sama, mereka mendesak supaya Datuk Ibrahim Ali, Presiden PERKASA dikenakan pertuduhan dibawah Akta Hasutan kononnya atas dakwaan Datuk Ibrahim Ali mahu membakar bibel kristian versi Melayu yang mengandungi kalimah Allah!

Dan mereka juga mendesak Abdullah Zaik Presiden ISMA dikenakan pertuduhan dibawah Akta Hasutan konon kerana menghina kaum Cina!

Tetapi bila penyokong mereka Aziz Bari dan Azmi Shahrom dikenakan tindakan, mereka dakwa Akta Hasutan undang-undang drakonian dan mesti dihapuskan!

Mana yang satu yang kamu mahu?

Apakah apabila Akta Hasutan kena batang hidung kamu, segera kamu minta ianya dihapuskan; tetapi bila ianya menguntungkan kamu dari segi politik, kamu pula mendesak Akta Hasutan digunakan?

Inilah amalan politik dualam cakap tak serupa bikin dan putar belit politik mainan pembangkang!

Ini adalah politik hipokrit tahap gaban, atau lebih dikenali sebagai POLUT - Politik Luar Tabie!

Adios amigos, grasias senor!

Zulkifli Bin Noordin
Jumaat
23 Zul-Hijjah 1435
17 Okt 2014


Sent from my iPhone

Surat YB PAS Saari Sungib Minta 10 Juta Dengan MB @AzminAli

Posted: 17 Oct 2014 06:21 AM PDT


Jangan kata ini minta balasan sokong PKR....

Jangan kata ini surat asli hinggalah empunya nama menafi atau mengesahkan.



Sent from my iPhone

Perhimpunan Mansuh Akta Hasutan cemar imej peguam dan tidak dapat sambutan - @ZulkifliNordin

Posted: 17 Oct 2014 03:48 AM PDT




Oleh ADLINAHANI KHALIL
dan FITRIE ZARIQ ZAINOL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Sikap degil kira-kira 1,000 peguam termasuk beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kumpulan aktivis yang menyertai perhimpunan untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 (Akta Hasutan) di Padang Merbok di sini hari ini disifatkan sebagai mencemarkan imej peguam di seluruh negara.

Bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, perhimpunan 'Berjalan untuk Keamanan dan Kebebasan' itu dilakukan tanpa mendapat persetujuan menyeluruh daripada badan-badan peguam.

"Saya mengutuk keras perhimpunan itu yang ternyata bersikap pentingkan diri dan memburukkan imej peguam di seluruh negara.

"Jumlah peguam yang menyertai perhimpunan tersebut adalah terlalu sedikit jika hendak dibandingkan dengan jumlah keseluruhan peguam berdaftar di negara ini iaitu lebih 14,000, sekali gus menunjukkan ia tidak mewakili suara majoriti," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Selain itu, Zulkifli menegaskan bahawa Akta Hasutan perlu dikekalkan malah perlu ditambah baik bagi memastikan institusi Islam, Melayu dan raja-raja terus dipertahankan.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan untuk menambah beberapa lagi badan guaman bagi mewakili peguam yang tidak mahu diperalatkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab demi kepentingan tertentu.

"Kita boleh mengambil contoh seperti di Singapura, Australia, Amerika Syarikat yang mempunyai pelbagai badan guaman bagi mengelakkan amalan monopoli dalam sektor tersebut.

"Ini akan memberi peguam pilihan dan alternatif untuk menjadi ahli mana-mana badan guaman tanpa terikat dengan kuasa monopoli sebuah badan sahaja seperti yang berlaku kini," katanya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141017/dn_05/Perhimpunan-cemar-imej-peguam#ixzz3GOXcQyCs
© Utusan Melayu (M) Bhd

Jawapan Kenapa TMJ #JDT Tendang Bendera Gaya Flying-Kick Semalam

Posted: 17 Oct 2014 02:48 AM PDT


Video TMJ sudah tersebar sejak semalam di whatsapp dan telegram. Menendang selepas JDT menang 



Ini penjelasannya....



Jangan mudah buruk sangka kerana kita tidak boleh hukum apa yang dilihat tanpa bertanya maksud sebenar beliau....


Namun kita kecewa bila blogger Ameno World membuat telahan liar seperti berikut :


Cuma yang buat aku meluat ialah ;

1. TMJ dah terbukti teranjang tiang dengan gaya muka yang marah

2. Kenapa pula nak putar cerita dengan heret Allah untuk nampak suci?

3. Penyokong2 JDT plak kenapa nak bekap tindakan TMJ kaw2?

4. Kalau pun dia marah dan mengaku bahawa dia marah apa salahnya?

5. Tak perlu nak cover2 sangat la. Oke fine aku marah aku bengang. Aku buat SLIDE depa ingat aku jatuh. Atau aku jatuh depa gelak aku macam la depa tak pernah jatuh. Atau apa2 je la alasannya sekalipun. Cakap je la terus terang. Kita terima kejujuran. Yang kita tak terima ialah penipuan.

6. Bukan dia boleh mati. Atau dia kena denda. Dia ada POWER ma. Yang boleh kena tindakan tue orang2 biasa macam aku neh hah. Tah esok tah lusa kena angkut. Panjang ke pendek nyawa gua neh pun risau2 gak dok cari pasal plak dengan TMJ. Ya ampun. Kalau esok lusa aku dah takde maafkan dosa2 aku oke. Jangan berdendam ye semua.



Tolong Jangan Bagi Gambar Ini Dilihat @Anwaribrahim

Posted: 17 Oct 2014 02:27 AM PDT



selama ini PKR banyak bergantung kepada PAS untuk buat perhimpunan....Dipercayai hubungan retak menanti belah antara PAS dan PKR dijangka memburukkan lagi usaha mengumpul seramai mungkin pengikut Anwar yang khabarnya sudah diarah berbuat demikian oleh Setiausaha Agung PKR yang baru iaitu Rafizi Ramli....

Perhimpunan keamanan di Parlimen semalam juga hanya dihadiri 1000 orang sahaja berbanding 14 ribu peguam yang wujud dan berdaftar di Malaysia.... seperti kenyataan Datuk Zulkifli Nordin hari ini.

Episod hitam akan berulang lagi dalam diari kehidupan Anwar Ibrahim. Adakah beliau mahu menentang takdir Tuhan dengan cuba melepaskan diri dengan cara mengumpul sokongan rakyat dengan slogan Rakyat ialah Hakim....






http://khairulryezal.blogspot.com/2014/10/rafiziramli-sudah-mula-beri-arahan.html  



Perhimpunan cemar imej peguam




Oleh ADLINAHANI KHALIL
dan FITRIE ZARIQ ZAINOL
pengarang@utusan.com.my


KUALA LUMPUR 16 Okt. - Sikap degil kira-kira 1,000 peguam termasuk beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kumpulan aktivis yang menyertai perhimpunan untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 (Akta Hasutan) di Padang Merbok di sini hari ini disifatkan sebagai mencemarkan imej peguam di seluruh negara.

Bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, perhimpunan 'Berjalan untuk Keamanan dan Kebebasan' itu dilakukan tanpa mendapat persetujuan menyeluruh daripada badan-badan peguam.

"Saya mengutuk keras perhimpunan itu yang ternyata bersikap pentingkan diri dan memburukkan imej peguam di seluruh negara.

"Jumlah peguam yang menyertai perhimpunan tersebut adalah terlalu sedikit jika hendak dibandingkan dengan jumlah keseluruhan peguam berdaftar di negara ini iaitu lebih 14,000, sekali gus menunjukkan ia tidak mewakili suara majoriti," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Selain itu, Zulkifli menegaskan bahawa Akta Hasutan perlu dikekalkan malah perlu ditambah baik bagi memastikan institusi Islam, Melayu dan raja-raja terus dipertahankan.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan untuk menambah beberapa lagi badan guaman bagi mewakili peguam yang tidak mahu diperalatkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab demi kepentingan tertentu.

"Kita boleh mengambil contoh seperti di Singapura, Australia, Amerika Syarikat yang mempunyai pelbagai badan guaman bagi mengelakkan amalan monopoli dalam sektor tersebut.

"Ini akan memberi peguam pilihan dan alternatif untuk menjadi ahli mana-mana badan guaman tanpa terikat dengan kuasa monopoli sebuah badan sahaja seperti yang berlaku kini," katanya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20141017/dn_05/Perhimpunan-cemar-imej-peguam#ixzz3GOXcQyCs
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 17 Oct 2014 11:02 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PERLUKAH ANWAR DISOKONG LAGI??? APA PENDAPAT ANDA?

Posted: 17 Oct 2014 01:45 AM PDT


PRK Kajang terpaksa dilaksanakan gara-gara Anwar ingin mengambil alih jawatan Menteri Besar Selangor. SPR dan kerajaan Malaysia telah membelanjakan hampir RM2 juta wang rakyat untuk tujuan lojistik memastikan pilihanraya dapat berjalan lancar.

Tetapi atas kuasa Allah, Anwar terhalang menjadi calon. Lalu bininya dicalonkan dan menang PRK tersebut.

Kemenangan itu tidak terhenti bagi Anwar. Beliau inginkan bininya ditabalkan menjadi Menteri Besar dengan menyingkirkan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ada di kalangan para penyokong fanatik Anwar inginkan agar Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dibubarkan agar PKR dan Azizah akan mendapat majoriti dan mandat lebih besar.

SPR menganggarkan kos belanja membuat PRK DUN Selangor adalah sebanyak RM50 juta.

Semuanya dirancang Anwar dan jambunya Rapussy melalui Langkah Kajang.

Akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Bini sendiri tak jadi MB, orang lain pulak jadi MB. Langkah Kajang gagal sama sekali.


Kini menjelang hari perbicaraan dan jatuh hukuman kes Liwat II, Anwar mahu menimbulkan satu lagi revolusi politik jalanan bagi menyelamatkan dirinya dari hukuman penjara 5 tahun.

Beliau didapati bersalah kerana memasukkan toteynya sedalam 4 inci ke dalam dubur mangsa liwatnya.    

Rakyat pula dikerah untuk membelanya atas slogan 'Rakyat Hakim Negara'.


Sekali lagi para pengikut dan pencacai dipergunakan. Entah masa bila Pakatan Rakyat nak bekerja menyantuni rakyat kalau asyik berdemo saja?

Selama ini perbicaraan kesnya selalu bertangguh-tangguh hinggalah si peguam tangguhnya mampos eksiden.


Cukuplah selama Anwar ada, banyak bencana dan kesusahan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat dan negara.

Eloklah kita buka lembaran baru... Malaysia lebih aman tanpa Anwar Ibrahim.






GERAKAN ANTI PKR

Posted: 17 Oct 2014 09:39 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


ARTIKEL TUN M PASAL KTM MEMANG TAJAM...INI CARA JANA DUIT..JANGAN KASI DUIT KAT SINGAPURA DAN JANGAN MEMANDAI HIJACK !!!

Posted: 17 Oct 2014 09:01 PM PDT

RAKYAT HAKIM NEGARA..TIBA MASANYA BAR COUNCIL DIMANSUHKAN ???

Posted: 17 Oct 2014 04:38 AM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 17 Oct 2014 09:15 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Sudah 12 Kampung Jadi Mangsa, Selepas Ini Giliran Kampung Mana Pula?

Posted: 17 Oct 2014 01:19 AM PDT

tok gajah

Posted: 17 Oct 2014 09:09 PM PDT

tok gajah


DAP menguasai PKR dan PAS Selangor

Posted: 17 Oct 2014 05:06 PM PDT


(Suara TV) – Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) berpendapat PKR dan PAS Selangor banyak dipengaruhi pendirian DAP di negeri itu sehingga beberapa isu Islam gagal diselesaikan dan dibiarkan tenggelam begitu sahaja.

Menyentuh penganjuran pesta arak Oktoberfest yang berlangsung baru-baru ini, Naib Presiden (II) ISMA, Fauzi Asmuni berkata perbezaan pandangan di dalam PKR dan PAS juga dilihat menyukarkan keadaan.

Rakyat juga 'keliru' dengan kenyataan yang diberikan beberapa pemimpin PAS berhubungan penganjuran pesta itu.

"Saya tidak tahu mana satu kenyataan rasmi mewakili PAS. Itu masalah PAS.

"PKR bukan sahaja mengikut telunjuk DAP, namun pada saya isunya di dalam PKR sendiri kerana ada ahli yang bukan Islam. Jadi suara bukan Islam di dalam PKR bersatu dengan DAP dalam isu Oktoberfest.

"Orang Islam di dalam PKR kalah, dimana suara mereka tidak boleh melawan, atau yang menjadi masalah lebih besar sekiranya mereka yang Islam (di dalam PKR) merasakan Oktoberfest ini tidak ada masalah," katanya ketika dihubungi Antarapos, hari ini.

Dewan Ulama sebelum ini membantah sekeras-kerasnya penganjuran Oktoberfest ini dan mahu kerajaan negeri mengambil tindakan kepada pihak penganjur.

Pesta arak ini yang berakhir semalam di tempat letak kereta One Utama Shopping Centre.

Sehubungan itu Fauzi menggesa kepimpinan baru kerajaan negeri yang diterajui PKR menilai kembali kontroversi penganjuran pesta ini yang jelas bertentangan dengan undang-undang Islam negeri.

"Dua pendirian itu tidak betul. PKR sebagai sebuah parti pemerintah negeri dan yang menguasai PBT, jika nak benarkan orang bukan Islam menjual atau minum arak secara tertutup, itu dibolehkan.

"Tetapi jika nak buat pesta secara besar-besaran dan diadakan di tempat terbuka, dengan kuasa yang ada, mereka kena faham sensitiviti orang Islam dan melaksanakan janji-janji berkenaan perlembagaan, kedudukan Islam," ujarnya.

Pesta arak yang mendapat reaksi negatif dari pelbagai pihak turut dihadiri seramai 5,000 pengunjung termasuk pemimpin dari PKR dan DAP.

Sebagaimana dilaporkan Mingguan Malaysia semalam, dilihat pengunjung yang hadir bersuka ria meminum minuman keras dengan latar muzik yang kuat.

Hadir ke pesta arak itu ialah exco kerajaan Selangor Elizabeth Wong, ahli Parlimen Seputih, Teresa Kok, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua, ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo, pemimpin PKR , R Sivarasa, ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Gasing, R Rajiv dan ADUN Damansara Utama, Yeo Bee Yin.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad menegaskan kenyataannya bahawa program Oktoberfest yang dianjurkan untuk orang bukan Islam tidak boleh dihalang, kerana syariat Islam menjamin kebebasan beragama dan berkata bahawa ia tidak boleh dihadiri orang Islam.

Namun ia disanggah beberapa pemimpin parti Islam itu termausklah Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan dengan menyifatkannya sebagai mencabar sensitiviti penganut Islam di negara ini.

Selain kegagalan kerajaan negeri menangani isu pesta arak Oktoberfest, isu rampasan kitab Bible pada awal Januari lalu juga masih belum diselesaikan.

JURI RAKYAT

Posted: 17 Oct 2014 07:13 PM PDT

JURI RAKYAT


CERITA RAKYAT INDONESIA - BAWANG MERAH DAN BAWANG PUTIH

Posted: 11 Oct 2014 08:43 AM PDT

Cerita Rakyat Indonesia - Pada jaman dahulu kala disebuah desa tinggalah seorang keluarga yang terdiri dari Ayah, Ibu dan seorang gadis remaja yang cantik bernama bawang putih. Mereka adalah keluarga yang bahagia. Meski ayah bawang putih hanya pedagang biasa, namun mereka hidup rukun dan damai. Namun suatu hari ibu bawang putih sakit keras dan akhirnya meninggal dunia. Bawang putih sangat berduka demikian pula ayahnya.

Di desa itu tinggal pula seorang janda yang memiliki anak bernama Bawang Merah. Semenjak ibu Bawang putih meninggal, ibu Bawang merah sering berkunjung ke rumah Bawang putih. Dia sering membawakan makanan, membantu bawang putih membereskan rumah atau hanya menemani Bawang Putih dan ayahnya mengobrol. Akhirnya ayah Bawang putih berpikir bahwa mungkin lebih baik kalau ia menikah saja dengan ibu Bawang merah, supaya Bawang putih tidak kesepian lagi.

Dengan pertimbangan dari bawang putih, maka ayah Bawang putih menikah dengan ibu bawang merah. Awalnya ibu bawang merah dan bawang merah sangat baik kepada bawang putih. Namun lama kelamaan sifat asli mereka mulai kelihatan. Mereka kerap memarahi bawang putih dan memberinya pekerjaan berat jika ayah Bawang Putih sedang pergi berdagang. Bawang putih harus mengerjakan semua pekerjaan rumah, sementara Bawang merah dan ibunya hanya duduk-duduk saja. Tentu saja ayah Bawang putih tidak mengetahuinya, karena Bawang putih tidak pernah menceritakannya.

Suatu hari ayah Bawang putih jatuh sakit dan kemudian meninggal dunia. Sejak saat itu Bawang merah dan ibunya semakin berkuasa dan semena-mena terhadap Bawang putih. Bawang putih hampir tidak pernah beristirahat. Dia sudah harus bangun sebelum subuh, untuk mempersiapkan air mandi dan sarapan bagi Bawang merah dan ibunya. Kemudian dia harus memberi makan ternak, menyirami kebun dan mencuci baju ke sungai. Lalu dia masih harus menyetrika, membereskan rumah, dan masih banyak pekerjaan lainnya. Namun Bawang putih selalu melakukan pekerjaannya dengan gembira, karena dia berharap suatu saat ibu tirinya akan mencintainya seperti anak kandungnya sendiri.

Pagi ini seperti biasa Bawang putih membawa bakul berisi pakaian yang akan dicucinya di sungai. Dengan bernyanyi kecil dia menyusuri jalan setapak di pinggir hutan kecil yang biasa dilaluinya. Hari itu cuaca sangat cerah. Bawang putih segera mencuci semua pakaian kotor yang dibawanya. Saking terlalu asyiknya, Bawang putih tidak menyadari bahwasalah satu baju telah hanyut terbawa arus. Celakanya baju yang hanyut adalah baju kesayangan ibu tirinya. Ketika menyadari hal itu, baju ibu tirinya telah hanyut terlalu jauh. Bawang putih mencoba menyusuri sungai untuk mencarinya, namun tidak berhasil menemukannya. Dengan putus asa dia kembali ke rumah dan menceritakannya kepada ibunya.

"Dasar ceroboh!" bentak ibu tirinya. "Aku tidak mau tahu, pokoknya kamu harus mencari baju itu! Dan jangan berani pulang ke rumah kalau kau belum menemukannya. Mengerti?"

Bawang putih terpaksa menuruti keinginan ibun tirinya. Dia segera menyusuri sungai tempatnya mencuci tadi. Mataharisudah mulai meninggi, namun Bawang putih belum juga menemukan baju ibunya. Dia memasang matanya, dengan teliti diperiksanya setiap juluran akar yang menjorok ke sungai, siapa tahu baju ibunya tersangkut disana. Setelah jauh melangkah dan matahari sudah condong ke barat, Bawang putih melihat seorang penggembala yang sedang memandikan kerbaunya. Maka Bawang putih bertanya: "Wahai paman yang baik, apakah paman melihat baju merah yang hanyut lewat sini? Karena saya harus menemukan dan membawanya pulang." "Ya tadi saya lihat nak. Kalau kamu mengejarnya cepat-cepat, mungkin kau bisa mengejarnya," kata paman itu.

"Baiklah paman, terima kasih!" kata Bawang putih dan segera berlari kembali menyusuri. Hari sudah mulai gelap, Bawang putih sudah mulai putus asa. Sebentar lagi malam akan tiba, dan Bawang putih. Dari kejauhan tampak cahaya lampu yang berasal dari sebuah gubuk di tepi sungai. Bawang putih segera menghampiri rumah itu dan mengetuknya.
"Permisi…!" kata Bawang putih. Seorang perempuan tua membuka pintu.
"Siapa kamu nak?" tanya nenek itu.

"Saya Bawang putih nek. Tadi saya sedang mencari baju ibu saya yang hanyut. Dan sekarang kemalaman. Bolehkah saya tinggal di sini malam ini?" tanya Bawang putih.
"Boleh nak. Apakah baju yang kau cari berwarna merah?" tanya nenek.
"Ya nek. Apa…nenek menemukannya?" tanya Bawang putih.

"Ya. Tadi baju itu tersangkut di depan rumahku. Sayang, padahal aku menyukai baju itu," kata nenek. "Baiklah aku akan mengembalikannya, tapi kau harus menemaniku dulu disini selama seminggu. Sudah lama aku tidak mengobrol dengan siapapun, bagaimana?" pinta nenek.Bawang putih berpikir sejenak. Nenek itu kelihatan kesepian. Bawang putih pun merasa iba. "Baiklah nek, saya akan menemani nenek selama seminggu, asal nenek tidak bosan saja denganku," kata Bawang putih dengan tersenyum.

Selama seminggu Bawang putih tinggal dengan nenek tersebut. Setiap hari Bawang putih membantu mengerjakan pekerjaan rumah nenek. Tentu saja nenek itu merasa senang. Hingga akhirnya genap sudah seminggu, nenek pun memanggil bawang putih.
"Nak, sudah seminggu kau tinggal di sini. Dan aku senang karena kau anak yang rajin dan berbakti. Untuk itu sesuai janjiku kau boleh membawa baju ibumu pulang. Dan satu lagi, kau boleh memilih satu dari dua labu kuning ini sebagai hadiah!" kata nenek.
Mulanya Bawang putih menolak diberi hadiah tapi nenek tetap memaksanya. Akhirnya Bawang putih memilih labu yang paling kecil. "Saya takut tidak kuat membawa yang besar," katanya. Nenek pun tersenyum dan mengantarkan Bawang putih hingga depan rumah.

Sesampainya di rumah, Bawang putih menyerahkan baju merah milik ibu tirinya sementara dia pergi ke dapur untuk membelah labu kuningnya. Alangkah terkejutnya bawang putih ketika labu itu terbelah, didalamnya ternyata berisi emas permata yang sangat banyak. Dia berteriak saking gembiranya dan memberitahukan hal ajaib ini ke ibu tirinya dan bawang merah yang dengan serakah langsun merebut emas dan permata tersebut. Mereka memaksa bawang putih untuk menceritakan bagaimana dia bisa mendapatkan hadiah tersebut. Bawang putih pun menceritakan dengan sejujurnya.

Mendengar cerita bawang putih, bawang merah dan ibunya berencana untuk melakukan hal yang sama tapi kali ini bawang merah yang akan melakukannya. Singkat kata akhirnya bawang merah sampai di rumah nenek tua di pinggir sungai tersebut. Seperti bawang putih, bawang merah pun diminta untuk menemaninya selama seminggu. Tidak seperti bawang putih yang rajin, selama seminggu itu bawang merah hanya bermalas-malasan. Kalaupun ada yang dikerjakan maka hasilnya tidak pernah bagus karena selalu dikerjakan dengan asal-asalan. Akhirnya setelah seminggu nenek itu membolehkan bawang merah untuk pergi. "Bukankah seharusnya nenek memberiku labu sebagai hadiah karena menemanimu selama seminggu?" tanya bawang merah. Nenek itu terpaksa menyuruh bawang merah memilih salah satu dari dua labu yang ditawarkan. Dengan cepat bawang merah mengambil labu yang besar dan tanpa mengucapkan terima kasih dia melenggang pergi.

Sesampainya di rumah bawang merah segera menemui ibunya dan dengan gembira memperlihatkan labu yang dibawanya. Karena takut bawang putih akan meminta bagian, mereka menyuruh bawang putih untuk pergi ke sungai. Lalu dengan tidak sabar mereka membelah labu tersebut. Tapi ternyata bukan emas permata yang keluar dari labu tersebut, melainkan binatang-binatang berbisa seperti ular, kalajengking, dan lain-lain. Binatang-binatang itu langsung menyerang bawang merah dan ibunya hingga tewas. Itulah balasan bagi orang yang serakah.

7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia

Posted: 11 Oct 2014 05:51 AM PDT

7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia - Berikut ini adalah Peraturan2 Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia yang perlu sobat juri rakyat ketahui Berlalu lintas tanpa ada aturan yang jelas pastinya akan menimbulkan kekacauan, sebab itu setiap negara di dunia ini mengeluarkan peraturan lalu lintas untuk mengatur kelancaran berlalu lintas namun apa jadinya jika aturan lalau lintas ini di buat dengan sedikit unik dan tidak masuk akal pastinya kita akan heran dan bingung.nah berikut ini ada 7 Peraturan Lalu Lintas Paling Unik Di Dunia.

1. Di Alabama, melawan arus saat berkendara bukanlah pelanggaran bila pengemudi tersebut menyalakan lampu

2. Di Denver, Colorado, penduduknya di kota ini dilarang untuk mengendarai mobil yang berwarna hitam pada hari Minggu.

3. Di Coeur d'Alene, Idaho, sah-sah saja bila Anda berhubungan seks di dalam mobil selama mobil tersebut dalam kondisi terparkir. Polisi tidak berhak dan dilarang untuk mengetuk jendela atau mengintipnya.

4. Di Massachusetts, sopir taksi dilarang untuk berhubungan seks di bagian depan taksi yang dikemudikan mereka, selama si sopir masih terikat dengan shift jam kerjanya.

5. Di New Mexico, adalah hal yang legal bagi pasangan melakukan hubungan seks di dalam mobil yang diparkir saat istirahat makan siang. Selama jendela mobil atau van ditutup tirai untuk mencegah orang asing mengintip.

6. Di Ohio, dalam petunjuk mengemudi disebutkan bahwa Anda harus membunyikan klakson setiap kali Anda mendahuli mobil lainnya "Pasti Jalan Raya Bakal Berisik Sekali Yah".

7. Di Tremonton, Di negara ini pria dan wanita dilarang melakukan hubungan seks di dalam mobil ambulan, jika ada yang melanggarnya maka akan dikenakan undang-undang pelanggaran seksual "Apa di kota ini banyak yang melakukan hubungan seks di dalam ambulan yah foodlover?

5 Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Posted: 11 Oct 2014 05:35 AM PDT


5 Pulau paling indah yang mukin belom kalian ketahui, Pada dasarnya tempat atau daerah tempat kalian berpijak adalah tanah yang menjadi bagian dari sebuah pulau berikut ini adalah 5 Pulau paling indah di dunia.

1. Rumah Ratusan Kelinci

[Keterangan] Pulau Kelinci atau dikenal juga dengan nama

Pulau Okunoshima dikenal juga dengan nama Usaga Jima karena menjadi rumah bagi ratusan kelinci yang tersembunyi di balik sejarah kelam Ōkunoshima. Pulau ini sejatinya sebagai lokasi produksi senjata kimia Jepang saat Perang Dunia II. Antara 1929 - 1946, Jepang memproduksi lebih dari 6.000 ton gas beracun di Okunoshima secara rahasia.

Saat itu sekelompok kelinci dibawa ke Okunoshima untuk sengaja dites apakah mampu hidup. Karena itu ratusan kelinci yang saat ini ada di Okunoshima besar kemungkinan adalah keturunan kelinci kelinci percobaan sebelumnya. Kini Okunoshima menjadi salah satu tujuan wisata di Jepang dengan fasilitas gas beracun dibiarkan begitu saja dan kumuh.


2. Ratusan Juta Kepiting

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Pulau Christmas adalah pulau milik Australia yang terletak di samudera Hindia. Sekitar 135 kilometer persegi, pulau ini memang sangat aneh. Sekitar 63% dari pulau yang ditemukan pada 1643 ini adalah taman nasional yang dilindungi Australia dan sebuah ekosistem hutan sempurna untuk kepiting merah pulau Christmas.

Hampir setiap tahunnya, ratusan juta kepiting yang hidup di sana bakal meninggalkan liang mereka di hutan dan bermigrasi bersamaan ke laut untuk bertelur dan berjalan sejauh lima mil. Sehingga saat itu kamu bisa melihat gerombolan warna merah berjalan begitu rapi menuju pantai.


3. Pulau di Dalam Pulau

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Pulau Vulcan atau Vulcan Point yang berada di Filipina ini adalah persamaan geografis untuk film sukses tahun 2012 yang berjudul INCEPTION. Di salah satu pulau Luzon milik Filipina ada danau bernama danau Taal dengan gunung berapi Taal. Dengan catatan 33 letusan, gunung api Taal adalah gunung berapi paling aktif kedua di Filipina dan menjadi bagian cincin api Pasifik.

Nah, di bagian atas gunung berapi itu ada yang namanya kaldera dan yang berisi air kawah dan termasuk salah satu yang terbesar di dunia. Di dalam danau kawah itu ada sebuah pulau kecil bernama Vulcan Point. Sehingga, Vulcan Point adalah pulau dengan danau yang memiliki pulau dalam sebuah danau dan pulau di samudera Pasifik. Bingung? Nah, itulah INCEPTION!


4. Surga Misteri

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Palmyra adalah sebuah atol atau suatu pulau koral yang mengelilingi sebuah laguna dan dianggap sebagai surga tersembunyi di samudera Pasifik bagian utara. Namun Palmyra justru lekat dengan kisah supranatural semenjak ditemukan pada tahun 1798. Karena beberapa orang yang telah berada di sana, merasakan mengenai sebuah kiamat dan kejadian misterius.

Bahkan beberapa orang juga selalu melihat sosok hantu misterius di sana. Tak hanya itu saja, Palmyra sempat menjadi lokasi pembunuhan misterius dan mengerikan. Jadi, masih mau menyebutnya sebagai pulau surga tersembunyi?


5. Pulau Terkutuk

Pulau Indah Paling Unik Di Dunia

Isola La Gaiola adalah sebuah pulau yang terletak di lepas pantai Naples, Italia dan dirumorkan terkutuk. Sejatinya sepasang pulau ini sangatlah indah terutama dengan jembatan batu yang menghubungkan keduanya sangat indah. Namun Gaiola justru tak berpenghuni karena banyak mantan pemilik pulau ini tewas secara misterius dan aneh.Kutukan itu bermula pada tahun 1920-an saat Hans Braun warga Swiss yang menjadi pemilik Gaiola ditemukan tewas dengan tubuh terbungkus karpet. Istri Braun tenggelam di laut sekitar Gaiola.

Lalu pemilik berikutnya, pria Jerman bernama Otto Grunback tewas karena serangan jantung saat berada di villa. Berturut turut kemudian pemilik Gaiola selalu tewas aneh seperti sakit jiwa, bangkrut, bunuh diri serta nasib buruk lainnya sehingga membuat pulau ini ditinggalkan.
nah itulah 5 Pulau paling indah di dunia yang bisa juri rakyat bagikan untuk hari ini semoga bisa menambah wawasan sobat juri rakyat

Setelah Satu jam Dikubur, 'Jenazah' Ini Teriak Dari Dalam Kubur

Posted: 10 Oct 2014 08:49 PM PDT

Juri Rakyat - Suara orang minta tolong yang berasal dari dalam sebuah kuburan baru membuat geger warga Thessaloniki, Yunani.

Karena penasaran dengan hal itu, akhirnya makam yang baru itu digali kembali. Saat itu jenazah baru dikuburkan satu jam pada 25 September lalu. Suara seseorang mengetuk-ngetuk peti mati dan berteriak keras membuat semua orang semakin merasa aneh.

Namun 'jenazah' perempuan berusia 45 tahun itu masih dirahasiakan namanya.
Sebelumnya wanita ini sudah dinyatakan meninggal akibat kanker yang dideritanya dan setelah dikubur ternyata masih hidup.

"Saya tidak percaya ini. Kami telah melakukan berbagai tes, termasuk tes gagal jantung," kata Dokter Chrissi Matsikoudi yang berada di lokasi kejadian kepada Greek TV Channel MEGA.

"Tidak mungkin seseorang yang sudah dalam kondisi meninggal bisa berteriak dan memukul-mukul peti mati seperti itu," imbuhnya.

Rencananya 'jenazah' tersebut akan diperiksa kembali oleh tim medis, namun pihak keluarga juga berencana untuk menuntut tim dokter yang bertanggung jawab atas perawatan korban.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 17 Oct 2014 03:02 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Penjaga gol kena kad merah sentuh punggung pemain

Posted: 17 Oct 2014 09:08 AM PDT

Gambar hiasan
SEORANG penjaga gol dilayangkan kad merah selepas menepuk punggung pemain lawan dalam satu perlawanan di Honduras baru-baru ini.

Tindakan yang jarang berlaku itu menimpa penjaga gol kelab Marathon, Junior Morales ketika pasukan tersebut menentang Real Sociedad dalam Liga Nacional.

Morales didapati bersalah oleh pengadil kerana segaja menepuk punggung pemain pelawat pada minit ke-50 permainan.

Bagaimanapun pemain yang disentuh punggung tidak melakukan sebarang tindakan termasuk melawan atau meminta pengadil mengambil tindakan.

Kejadian luar biasa itu kemudian mengundang ketidakpuasan hati pegawai dan pemain Marathon yang enggan meneruskan permainan.

Dalam perlawanan itu, Marathon berjaya mengikat Real Sociedad 1-1.

Fizz Fairus minta maaf peluk Lisa Surihani, Miera Leyana

Posted: 17 Oct 2014 05:16 AM PDT

PETALING JAYA: Pelakon Fizz Fairuz tidak penah menyimpan hasrat untuk mengambil kesempatan terhadap dua aktres iaitu Lisa Surihani dan Miera Leyana apabila terpaksa berpeluk dengan dmereka yang menjadi isterinya dalam filem terbaharu mereka berjudul Dendam Orang Mati.

Fizz, 35, berkata, adegan tersebut dilakukan atas dasar memenuhi kehendak skrip dan jalan cerita yang ingin disampaikan pengarahnya, Jason Chong dan ia tidak lebih daripada itu.

"Ada beberapa babak yang mungkin tidak menyenangkan penonton dan ingin saya tegaskan bahawa ia sekadar memenuhi kehendak skrip dan bukannya saya sengaja ingin mengambil kesempatan terhadap mereka.

"Kami semua profesional dan apa yang dilihat dalam filem itu nanti hanyalah sekadar tanggungjawab kami untuk menjayakan watak diberikan," katanya kepada mStar Online.

Fizz ditemui selepas majlis tayangan perdana filem berkenaan yang diadakan di Cathay E@Curve di sini pada Rabu lalu.

Dendam Orang Mati bakal menemui penonton dipawagam bermula 23 Oktober ini.

Bercakap mengenai filem itu, Fizz berkata, dia menerima pelawaan untuk membintangi karya berkenaan kerana sudah lama berhajat untuk bergandingan dengan aktres berkenaan.

Malah Fizz turut memuji kredibiliti isteri kepada Yusry Abdul Halim itu yang berjaya menterjemahkan watak sebagai wanita psiko dengan baik.

Lisa adalah antara sebab saya terima tawaran berlakon dalam filem ini kerana kagum dengan bakatnya dan wataknya sebagai Lena dalam Dendam Orang Mati sangat mengagumkan," jelasnya.

Sementara itu, Fizz turut mengakui pada awalnya dia agak sukar dan keliru untuk menyampaikan wataknya sebagai Shahrul kerana tidak memahami kehendak pengarahnya.

Bagaimanapun kata Fizz, selepas menonton sendiri karya berkenaan, dia sangat berpuas hati dengan hasil akhir filem itu dan menganggap Jason mempunyai sentuhan luar biasa sebagai pengarah.

Ini pertama kali saya berlakon dibawah arahan Jason dan harus akui saya keliru dengan apa yang cuba dia lakukan pada watak saya tetapi selepas melihat hasilnya saya mula memahami apa yang cuba dilakukan Jason semasa berada di set penggambaran.

"Banyak yang saya belajar daripada Jason dan pengalaman berada di set dalam jangka masa panjang nampaknya berbaloi," katanya.

Dendam Orang Mati mengisahkan misteri Lena yang tersedar dari koma selama dua tahun dan hilang ingatan akibat kemalangan.

Lena mula mengesyaki sesuatu yang buruk berlaku di flat tersebut ekoran berlakunya beberapa kejadian aneh dan menyeramkan. Gangguan seram tersebut sekali gus memberi tekanan terhadap Lena yang terasa diabaikan oleh suaminya, Sharul yang berkahwin lain.

Polis buru empat wanita separuh bogel di Port Dickson

Posted: 17 Oct 2014 12:19 AM PDT

Port Dickson: Empat wanita dipercayai pelancong asing yang didapati berjemur separuh bogel di Pantai Saujana Batu 4 di sini semalam sedang dikesan.

Jurucakap polis berkata satu laporan mengenai perkara itu diterima pada pukul 8.30 malam tadi dan usaha sedang dibuat untuk mengenal pasti mereka berkenaan.

Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Khoo Leng Huat mengesahkan terdapat laporan tentang perkara itu yang berlaku kira-kira pukul 2 petang semasa cuaca panas terik.

Gelagat mereka disedari seorang pengunjung dan merakamkannya.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Port Dickson, Datuk Ab Khalid Mat berkata pihaknya turut memandang serius perkara itu.

"Mandi tanpa pakaian di tempat awam adalah satu kesalahan," jelasnya.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/wanita-berjemur-di-pantai-port-dickson-tanpa-coli-sedang-dikesan-46342?cp

Berjemur separuh bogel di pantai Port Dickson

Posted: 16 Oct 2014 07:01 PM PDT

PORT DICKSON: Empat wanita dipercayai pelancong asing selamba berjemur separuh bogel di Pantai Saujana, Batu 4, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 2 petang itu, mereka yang dianggarkan berusia antara 20-an dan 30-an berjemur di atas tikar di pantai dalam keadaan cuaca panas terik.

Bagaimanapun, gelagat mereka disedari seorang pengunjung, Chow Weng, 30-an, yang mandi di laut di pantai berkenaan.

Menurut Chow, pada mulanya dia terpandang empat pelancong terbabit menghampiri pantai dengan memakai bikini sebelum berbaring di atas tikar.

"Tidak lama kemudian, saya terkejut melihat mereka selamba menanggalkan coli yang dipakai.

"Saya segera naik ke pantai dan membersihkan diri di tandas sebelum mengambil kamera di dalam kereta dan merakamkan beberapa gambar sebagai bukti pelakuan pelik mereka kerana mahu pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap pelancong yang berkelakuan tidak senonoh di tempat awam.

- Harian Metro

Nafsu dikunci mertua, isteri muda

Posted: 16 Oct 2014 04:01 PM PDT

Mohd Hafiz merawat salah seorang pesakitnya yang terkena sihir di Pusat Perubatan Tradisional Islam Al-Rukyah.
PASIR PUTEH - Kerana cemburu, sebilangan manusia sanggup bertindak kejam dan di luar batasan agama dengan menggunakan perkhidmatan bomoh bagi mengunci nafsu sehingga mangsa hidup menderita.

Pengamal perubatan Islam, Mohd Hafiz Nor mendedahkan, akhir-akhir ini beliau lebih banyak mengendalikan kes seperti itu yang dilakukan dengan pelbagai kaedah.

Katanya, bagaimanapun kaedah memasukkan bahan dalam makanan dan minuman tidak lagi popular kerana sihir itu boleh dituju kepada mangsa dari jarak jauh tanpa perlu sentuhan fizikal.

Menurutnya, terdapat kes yang mana isteri muda mengenakan sihir menggunakan bantuan bomoh ke atas suami sendiri kerana didorong perasaan cemburu kepada isteri tua.

"Mangsa yang terkena sihir ini menjadi tidak bernafsu kepada mana-mana wanita dan lebih teruk, ada dalam kalangan mangsa mengalami sakit pada kemaluan serta seluruh badan berkudis.

"Dalam kes lain pula, ada sihir yang membuatkan suami dilihat jijik dan busuk oleh isteri sendiri. Semua ini dilakukan kerana manusia tidak berpegang teguh kepada agama," katanya.

Tambahnya, terdapat juga kes yang mana mertua mengenakan sihir ke atas menantu kerana kurang bersetuju dengan perkahwinan anaknya.

"Menantu akan jadi tawar hati dan hubungan suami isteri menjadi dingin. Lebih parah apabila menantu (perempuan) tidak diberikan nafkah zahir dan batin," jelasnya ketika ditemui di Pusat Perubatan Tradisional Islam Al-Rukyah, di sini, semalam.

Mohd Hafiz berkata, rawatan menggunakan ayat al-Quran dilihat berkesan membuka semula nafsu yang dikunci menggunakan sihir, bagaimanapun semuanya berlaku dengan izin ALLAH SWT.

Tegasnya, sentiasa mendekati ALLAH SWT merupakan sesuatu yang perlu dilakukan kerana ALLAH SWT berkuasa atas segala-galanya.

"Ada sihir bertujuan 'menipu pandangan' menyebabkan orang disihirkan dilihat hodoh atau menakutkan sehingga ada satu kes yang mana anak kecil menangis kerana tidak mahu didekati ibu sendiri," katanya.

Apa Yang Tersirat

Posted: 17 Oct 2014 01:39 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Apa Kah Benar Musa Akan Letak Jawatan?

Posted: 17 Oct 2014 07:57 AM PDT

SPEKULASI berkaitan Musa bermula sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Menteri. Pada suatu masa, sebelum Datuk Seri Dr Mahathir Mohammad (kini Tun) sebagai Perdana Menteri menamakan Musa sebagai pengganti kepada Tan Sri Chong Kah Kiat, terdapat gerakan daripada pemimpin kanan Sabah khasnya daripada Umno, sehingga berlaku satu kesepakatan antara tiga kumpulan, "sesiapa sahaja diantara mereka" yang dipilih sebagai Ketua Menteri akan disokong, kecuali Musa.

Rezeki berpihak kepada Musa, dan beliau dilantik menggantikan Kah Kiat pada April 2003.

Dalam perjalannnya sebagai Ketua Menteri Sabah dan Pengerusi Umno Sabah, Musa pernah bertanding AMT Umno, dan mendapat undian kedua tertinggi bersama Datuk Noh Omar. Pada perhimpunan Umno yang lalu, Musa tidak mempertahankan kedudukannya sebagai AMT, atas sebab sebagai Ketua Menteri, beliau akan tetap menduduki kerusi AMT. Dengan keputusan itu, Musa memberi peluang kepada pemimpin lain bertanding; agar supaya jumlah AMT tidak berkurang. Musa berkeyakinan, semakin ramai jumlah mereka yang menduduki AMT, maka semakin banyak idea untuk menjadikan parti kuat, relevan untuk masa yang lama.

Dalam perjalanannya sebagai Ketua Menteri dan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah, Musa melalui tiga pilihanraya Umum; tahun 2004, 2008 dan 2013. PRU-13, merupakan ibu kepada PRU di negara ini, kerana sentimen PRU-12.

Pada PRU-12, untuk pertama kalinya, selepas tahun 1969 BN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat.

Keputusan PRU-13, keputusan buruk Bn, melanda seluruh negara, termasuk Johor, di mana lahirnya Umno. Di Sabah, sebenarnya Bn hanya kalah 11 kerusi Dun, memandangkan satu kerusi adalah milik pembangkang, yang telah menjadi tradisi sejak tahun 2004. Untuk Parlimen, Bn kalah 2, kerana satu MP sudah menjadi tradisi sejak sekian lama, adalah milik pembangkang khususnya DAP.

Daripada 12 DUN yang kalah, hanya satu kerusi daripada Umno, iaitu Dun Klias yang dimenangi oleh mantan pemimpin Umno dan penyandang kerusi itu Datuk Lajim Ukin, itupun dengan majoriti 140. Manakala 11 daripada parti komponen Bn, terburuk adalah parti PBS. Sementara untuk Parlimen, dua kawasan yang ditandingi Presiden komponen Bn, LDP dan UPKO kalah, masing-masing kepada calon DAP dan PKR.

Musa sejak dilantik sebagai Ketua Menteri; telah mencapai berbagai kejayaan, yang sukar dikejar; antaranya penambahan simpanan kewangan negeri, peningkatan pelabur asing, pengurangan kadar kemiskinan selain bajet negeri saban tahun membuat rekod.

Kini terdapatnya spekulasi atau cakap-cakap kedai kopi, bahawa Musa akan melepaskan jawatan seawal Disember ini. Alasan yang diberikan berupa spekualasi; antaranya Musa tidak bertanding AMT, Musa tidak hadir semasa sambutan Hari Malaysia ke-51 di Miri Sarawak. Untuk yang pertama, telah diuraikan di atas, untuk yang kedua, mengapa Musa tidak hadir di Miri, atas sebab beliau membuat lawatan ke Poland, yang diatur sekian lama, yang berkait dengan pembangunan kilang urea (Samur) di Sipitang. Perdana Menteri lebih awal maklum dan tahu, bahawa Musa tidak dapat hadir pada Hari Malaysia ke-51.

Berkaitan dengan kumpulan 8 (G-8) yang dikatakan membincangkan pelan peralihan kepimpinan negeri; sebenarnya kumpulan itu, lari daripada tujuan asal pertemuan itu. Pertemuan dengan perdana Menteri pada 10 julai itu, sebenarnya dilakukan oleh kumpulan Ketua Bahagian di mana kawasan mereka mempunyai pengundi majoriti KDM untuk membincangkan program atau projek dengan Perdana Menteri; namun, ada Ketua Bahagian yang mengambil kesempatan dan memesongkan tujuan asal pertemuan itu. Sebenarnya, tindakan G-8 bukanlah satu konspirasi menjatuhkan Musa, sebaliknya hanya kebetulan berlaku; sepertimana kenyataan Ketua G-8 MP Sepanggar Datuk Jumat Idris; pelan perbincangan peralihan kuasa bukannya ditujukan kepada Musa, sebaliknya perancangan masa depan, jika Musa memilih untuk tidak dilantik lagi sebagai Ketua Menteri.

Memandangkan keadaan politik semasa, berpaksi kepada PRU-12 dan 13; tiada sesiapa pemimpin yang berani memotong angsa yang bertelur emas; Musa bukan sahaja diperlukan di peringkat Pusat, juga di peringkat negeri. Dalam politik, kalau tiada seteru, maka panorama politik tidak akan meriah; atas sebab itu, dalam politik tiada kawan selamanya demikian juga musuh, tiada musuh selamanya. Apa yang penting; pada PRU-14 akan datang, Bn terus menang di Sabah dan mampu menyumbang kerusi yang diperlukan kepimpinan pusat. Apapun, dalam politik semuanya boleh berlaku. 

Cucu Tok Selampit

Posted: 17 Oct 2014 01:25 PM PDT

Cucu Tok Selampit


@RafiziRamli Sudah Mula Beri Arahan Gerakan Mobilisasi Perhimpunan Haram 28 & 29 Oktober cc. @PDRMsia

Posted: 16 Oct 2014 06:44 PM PDT


Setiausaha Agong PKR yang baru, Rafizi Ramli sudah mula mengeluarkan pekeliling kepada Ketua-Ketua Cabang PKR seluruh negara agar membuat kerahan dan mobilisasi anggota PKR agar berhimpun di Istana Kehakiman, Putrajaya bagi memberi sokongan kepada KETUM (Ketua Umum) dalam mengahadapi kes liwatnya pada 28 dan 29 Oktober ini.

Agak melucukan membaca pekeliling ini adalah apabila Rafizi Ramli meminta agar setiap cabang menghantar minimum 5 buah bas yang penuh dengan penyokong. Ada ka penyokong PKR? Selama ini yang menjadi macai setiap perhimpunan Anwar Ibrahim adalah penyokong-penyokong PAS. Penyokong PKR boleh dikira dengan jari. Ada lagikah macai-macai PAS akan bersusah payah berhimpun dan berdemo pada 28 dan 29 Oktober ini?

Kalau dilihatkan kepada 'flashmob' yang diadakan sehari dua ini oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) pimpinan Nik Nazmi, amatlah mengecewakan dan menjatuhkan kemaluan KETUM.  Lihat sendiri gambar di bawah. Himpunan PKR tidak akan berjaya tanpa sokongan macai-macai PAS. Bergantung kepada macai-macai PAS sendiri sama ada hendak terus menyokong KETUM setelah apa yang KETUM lakukan terhadap pemimpin dan parti mereka.


PEJUANG BANGSA

Posted: 17 Oct 2014 11:35 AM PDT

PEJUANG BANGSA


FELDA MENANG SAMAN TERHADAP FITNAH WAN AZIZAH

Posted: 17 Oct 2014 10:30 AM PDT

 



Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dan syarikat pelaburannya menang saman fitnah terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan dua yang lain.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Datuk Kamaludin Md Said memutuskan bahawa Felda sebagai sebuah badan berkanun mempunyai hak untuk menyaman pihak-pihak di bawah Seksyen 15 (1) Akta Pembangunan Tanah 1956.

"Terdapat peruntukan undang-undang bagi plaintif (Felda) di untuk mendakwa. Oleh itu, Felda boleh memulakan prosiding sivil (terhadap defendan). Ia boleh menyaman untuk melindungi reputasinya," katanya selepas menolak isu awal yang dibangkitkan dalam perkara itu pada Jumaat.

Felda dan syarikat pelaburannya, Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd memfail saman terhadap Dr Wan Azizah, bekas Timbalan Presiden PKR, Dr Syed Husin Ali; Editor Suara Keadilan, Dzulkarnain Taib dan Rusnizam Mahat yang menulis artikel itu atas dakwaan menyiarkan dua artikel memfitnah Felda dalam akhbar berkenaan.

Felda mendakwa artikel bertajuk 'Kontroversi' dan 'Bina Bangunan RM662 juta Hanya Libatkan Tiga Individu' menjejaskan imej mereka yang disiarkan pada 22 dan 29 Jun 2010.

Felda mendakwa penerbitan artikel itu boleh menjejaskan dan defendan sengaja menyiarkannya untuk merosakkan kepercayaan serta keyakinan penerokaa Felda terhadap agensi itu.

NGO PRO PR DESAK ANWAR BERSARA, RAKYAT SUDAH LETIH TURUN JALANRAYA !!

Posted: 17 Oct 2014 09:34 AM PDT


Kumpulan belia yang cenderung pada Pakatan Rakyat, Lensa Anak Muda Malaysia (LENSA) menimbulkan gesaan agar ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara dari politik.

Gesaan itu bagi menghadapi perhimpunan untuk menyokong Anwar, yang dipromosi dengan nama himpunan 'Rakyat Hakim Negara' yang akan diadakan pada akhir bulan ini.

Jurucakap LENSA, Ekhsan Bukharee berkata, rakyat tidak perlu diheret ke jalan raya setiap kali Anwar menghadapi kes di mahkamah.

Beliau juga mendakwa, semakin ramai yang menunjukkan sikap negatif ke atas bekas timbalan perdana menteri Umno itu.

"
Apa yang amat kami harapkan ialah, demi rakyat, Datuk Seri bersaralah, berhijrahlah.

"Nyata semakin ramai yang tidak menggemari Datuk Seri. Jelas sekali modus operandinya sama dan berulang seperti tahun tahun terdahulu.

"Setiap kali Datuk Seri akan disumbat ke dalam penjara, maka setiap kali itulah rakyat akan diheret ke jalan raya.


"Datuk Seri, sampai bila rakyat akan terus terheret dalam semua ini?," soalnya dalam surat yang diperolehi Malaysiakini.

Menurutnya, Anwar perlu bersimpati dengan golongan penyokong yang sejak sekian lama menunjukkan solidariti bersama Anwar.

"Berhimpun, berkumpul, bersorak melaung-laungkan nama Datuk Seri.

"Sampai bila Datuk Seri ingin melihat rakyat berpanas, berkeringat di bawah panas matahari, hanya kerana bersolidariti bersama Datuk Seri," kata Ekhsan lagi.

Himpunan 'Rakyat Hakim Negara' anjuran sayap pemuda PKR, AMK itu diadakan pada tarikh keputusan rayuan terakhir Anwar di Mahkamah Persekutuan dalam kes Liwat II.
 

KERAJAAN DAP SAHKAN TAK PEDULI NASIB PENDUDUK KAMPUNG MUTIARA !! @dzainalabidin

Posted: 16 Oct 2014 11:23 PM PDT



Pastinya orang Melayu dari Kg Mutiara tentu kecewa kerana mengundi DAP di PRU 13 lepas kerana kampung mereka telah tergadai dan juga tidak dibela kerajaan negeri . 

Pengerusi JKKK di situ tentu sekali malu kerana parti yang disokongnya langsung tak peduli nasib mereka . 

Kalau isu ini antara penduduk dan tuan tanah , sewajarnya kerajaan DAP perlu membela dan mendesak agar mereka diberi pampasan sewajarnya atau rumah ganti 

Tetapi ia tidak berlaku dan kerajaan DAP hanya mampu cakap tak boleh buat apa-apa . PAS pulak senada menyokong walhal ada juga ahli mereka terbabit . 




PULAU PINANG 16 Okt. - Penduduk Kampung Mutiara, Batu Feringghi di sini yang dihalau dari perkampungan mereka boleh melupakan hasrat untuk mengharapkan pertolongan kerajaan DAP Pulau Pinang bagi membela nasib mereka.

Perkara itu memandangkan kerajaan negeri menegaskan, mereka tidak mempunyai locus standi untuk campur tangan dalam isu yang dihadapi penduduk berkenaan.

Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata, kes di kampung berkenaan juga tidak melibatkan pihak pemaju dan kerajaan DAP Pulau Pinang tidak menerima sebarang permohonan merancang projek pembangunan di kawasan perkampungan itu.

Sehubungan itu, beliau yang juga Naib Pengerusi DAP negeri menambah, isu yang dihadapi penduduk berkenaan walaupun berlaku di negeri ini hanya melibatkan pemilik tanah dengan penduduk tersebut.

"Dalam erti kata lain, kes ini adalah kes mahkamah antara tuan tanah dan penduduk semata-mata," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Kenyataan itu dikeluarkan secara bersama dengan Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa.

Isnin lalu, kira-kira 200 penduduk daripada 48 buah keluarga di perkampungan itu mengadakan demonstrasi membantah tindakan pemaju yang menyerahkan notis supaya mengosongkan kediaman masing-masing bagi memberi laluan kepada projek pembangunan komersial.

Apa yang dikesalkan, mereka yang sudah menduduki perkampungan itu sejak lebih 50 tahun lalu `dihalau' tanpa diberi sebarang pampasan atau rumah ganti.

Sehubungan itu, mereka mendesak kerajaan DAP Pulau Pinang campur tangan dan membela nasib mereka termasuk mewartakan kampung berkenaan sebagai kampung warisan memandangkan kerajaan negeri mempunyai kuasa berbuat demikian.


IPOHMALAY

Posted: 17 Oct 2014 09:39 AM PDT

IPOHMALAY


Lihat beza antara Anwar dan Prabowo #RakyatHakimNegara ?

Posted: 17 Oct 2014 05:57 AM PDT

Pemimpin mencipta penyokong. Kemudian menjadi benteng buat penyokongnya. Bukan menjadikan penyokongnya sebagai bentengnya. Itu perlembuan yang lebih mahal dari RM250 juta. 

Apa kata kita tengok bagaimana contoh perlakuan di Facebook tokoh pembangkang Malaysia yang kalah 5 Mei 2013 serta 'rakyat' nya dan perbezaan antara dia dan Prabowo Subianto, bakal tokoh pembangkang di Indonesia yang kalah pada 9 Julai 2014, serta 'rakyat' beliau.

Tidak malukah kita? 



ANWAR IBRAHIM
(KALAH 17 BULAN LALU)





PRABOWO SUBIANTO
(KALAH 3 BULAN LALU)




SELAMAT BERFIKIR


Trafik Lembah Klang sesak teruk, kereta masih banyak di atas jalan.

Posted: 17 Oct 2014 04:57 AM PDT



Trafik petang Jumaat 17.10.14 di Lembah Klang menunjukkan bahawa minyak di negara ini masih murah.


Pembelian kereta masih berlaku pesat kerana kehendak.  

 Mungkin kerana hujan yang membadai sepanjang pantai barat Semenanjung pada petang 17.10.14 walaupun diramal berlaku kemarau berbelas bulan akibat El Nino, beberapa bulan lalu.










Sesuatu yang kita patut belajar dari Indonesia

Posted: 17 Oct 2014 02:28 AM PDT

Hal begini mungkin jauh lagi untuk berlaku di Malaysia. Terkadang terasa malu. Modenisasi membunuh nilai murni manusiawi? Atau cuma kita terasa moden padahal kurang moden pun dari sisi persaudaraan sebangsa senegara? Tetapi kita mahu kata apa lagi. Hanya berpenduduk 30 juta, tetapi mengapa kita begini? Siapa kata tiada apa yang kita boleh pelajari dari negara berpenduduk 246 juta ini?

​Foto Detik

Jumat, 17/10/2014 15:45 WIB

Jokowi Update Status di FB: Pak Prabowo Adalah Bagian dari Hidup Saya

Sukma Indah Permana - detikNews


Jakarta - Jokowi dan Prabowo sama-sama update status di Facebook beberapa jam setelah melakukan pertemuan bersejarah di Jl Kertanegara 4, Jaksel. Bila Prabowo menulis panjang lebar, Jokowi lebih suka menulis pendek.

Status Jokowi diposting sekitar pukul 12.00 WIB, Jumat (17/10/2014). Jokowi menyebut Prabowo sebagai bagian dari hidupnya. 

"Pak Prabowo Subianto adalah bagian dari hidup saya, bagian dari perjalanan saya. Saya akan selalu mengenangnya sebagai orang yang baik dan bersama-sama menjadikan bangsa dan negara ini lebih baik. Selamat ulang tahun Pak Prabowo," tulis Jokowi. 

Jokowi menuliskan nama Prabowo Subianto dengan mengaitkannya langsung dengan akun Fanpage milik Prabowo. Dalam 3 jam, postingan Jokowi ini menuai ribuan komentar, 70.000-an tanda suka, dan sekitar 2.000 orang membagikan kembali postingan ini. 

Sebagian besar menyambut postingan ini dengan positif. Beberapa di antaranya adalah komentar dari salah akun bernama Yenny Tanto Yenling, "Terima kasih Tuhan buat pertemuan yang indah antara Jokowi dan Bapak Prabowo. Semua itu karena campur tanganMu ya Tuhan, biar damai Indonesiaku. Amin."

Salah satu komentar lainnya dari akun bernama Sony Thio,"Sebaiknya apa yang dilakukan oleh Pak Jokowi saat ini patut dicontoh dan diteladani oleh pemangku kekuasaan yang ada di daerah. Mempunyai sifat yang rendah hati, walaupun telah dicaci maki, difitnah, dilecehkan dan seterusnya, beliau tetap menganggap lawan-lawan politiknya merupakan bagian dari perjalanan hidupnya dan bukan sebagai musuh dalam hidupnya, sungguh luar biasa."

Sedangkan Prabowo dalam FB-nya menjelaskan kepada para pendukungnya tentang pertemuannya dengan Jokowi. 

"Dalam pertemuan saya dengan saudara Joko Widodo tadi saya sampaikan, bahwa saya merasakan di dalam hati sanubari Joko Widodo yang paling dalam beliau adalah seorang patriot. Beliau ingin yang terbaik untuk Indonesia. Oleh karena itu saya memilih untuk membangun silaturahmi dengan beliau, sesuai dengan ajaran-ajaran budaya nenek moyang kita," tulisnya.

Hudud : PAS Kelantan tempelak bukan Islam dalam Pakatan Rakyat

Posted: 17 Oct 2014 12:17 AM PDT

Memang layak untuk umat Islam bersatu menghentam puak-puak bukan Islam yang terlalu sibuk dalam urusan orang Islam. Ini kerana ketika penentangan ke atas pesta bir mereka, bukan main lagi mereka menyebut orang Islam tidak perlu campur urusan mereka.

Hanya beberapa ketika pernyataan mereka dibalas dengan jelas sekali. Daripada sibuk bertelagah Terengganu dan Johor dalam cerita bolasepak yang laghaa, yang kedua-duanya kalangan orang Islam, lebih baik bersatu menghentam bukan Islam yang terlalu menyibuk dalam urusan ini.

Blog ini menyokong perlaksanaan hudud di Kelantan. Jika sebuah negara sekular yang menyamaratakan semua agama pun boleh membenarkan wilayahnya memilih untuk menjalankan hukum syariah, yakni Indonesia, membenarkan Aceh menjalankan hudud, kenapa tidak negara ini?

Tapi jangan pula ada kenyataan minta maaf kepada puak yang ditempelak itu seperti sebelum-sebelum ini yang membuatkan PAS sehingga harini kelihatan seperti harimau yang ditampar hingga berterabur gigi taringnya di atas tanah. Hehehe. 



'Bukan Islam tak perlu kisah'
Oleh Maiamalina Mohamed Amin


Kota Bharu

"Kita tak perlukan persetujuan orang bukan Islam untuk melaksana hukum hudud, lagi pula undang-undang ini tidak membabitkan mereka," kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serantau Datuk Mohd Nassuruddin Daud.

Beliau berkata demikian dalam Sidang Dewan Undangan Negeri di Kota Darulnaim, di sini, semalam ketika menggulung perbahasan peringkat jawatankuasanya.

Menurutnya, beliau yakin Enakmen Kanun Jenayah Syariah II atau hukum hudud akan dapat dilaksanakan di Kelantan seperti dirancang meskipun ditentang pihak lain dalam pakatan pembangkang.

"Orang bukan Islam dia tak perlu pun nak kisah atau halang kerana undang-undang ini tidak ada kena mengena dengan mereka. Dia tak setuju pun tak timbul atau jejas apa sebab kita tak perlu pun persetujuan mereka," katanya.

Ditemui di luar dewan, Mohd Nassuruddin berkata, enakmen berkenaan dijangka dibentang dan dibahaskan di Parlimen tahun depan sebelum diwartakan sebagai undang-undang.

Katanya, ketika ini proses mengemas kini enakmen itu berjalan baik dan perbincangan peringkat jawatankuasa teknikal kebangsaan juga berlangsung dua kali di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"Insya-Allah pada 2015, kita akan dapat merealisasikan hudud. Kerajaan negeri akan pastikan semuanya berjalan dengan baik.

"Hudud hanya kena pada orang Islam yang melakukan kesalahan, jadi tak timbul persoalan orang bukan Islam tidak bersetuju dengan undang-undang ini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 16 Oktober 2014 @ 5:34 AM

HARIAN METRO


Prabowo berbaik semula dengan Jokowi

Posted: 16 Oct 2014 11:23 PM PDT

Calon pilihanraya Presiden Indonesia yang kalah, Prabowo Subianto, akhirnya menamatkan 'permusuhannya' dengan calon menang, Joko Widodo hari ini. Mereka bertemu dan saling bergurau senda dalam satu acara pertemuan yang singkat.



Jumat, 17/10/2014 10:47 WIB

Begini Akrab dan Cairnya Suasana Pertemuan Prabowo-Jokowi

Ray Jordan - detikNews

Jakarta - Presiden terpilih Joko Widodo (Jokowi) hari ini, Jumat (17/10/2014) menemui Prabowo Subianto di jalan Kertanegara, Kebayoran Baru Jakarta Selatan.

Pertemuan antara dua tokoh yang bersaing dalam Pemilihan Presiden 9 Juli lalu, berlangsung sangat singkat. Namun suasana sangat akrab dan cair. 

Bahkan mereka saling melemparkan candaan. Prabowo secara langsung mengundang Jokowi ke kediamannya di Hambalang, Bogor, Jawa Barat. "Nanti saya akan datang ke Hambalang naik Helikopter Pak Prabowo," canda Jokowi. 

Prabowo kemudian membalas candaan itu, "Nanti sudah naik helikopter presiden," jawab mantan Komandan Jenderal Komando Pasukan Khusus itu. 

Jokowi pun berjanji akan memenuhi semua permintaan Prabowo. Seperti datang ke Hambalang, bersantap bersama. Namun ada satu yang tak bisa dipenuhi Jokowi, yakni menyanyi. "Karena saya tidak bisa menyanyi," kata Jokowi sambil tertawa. 

Dalam kesempatan itu, Jokowi juga mengucapkan selamat ulang tahun untuk Prabowo. Namun belum sempat Jokowi menyelesaikan ucapannya, Prabowo memotong. "Tapi kalau umur jangan disebut ya," kata Prabowo dengan tertawa lepas. 

"Selamat ulang tahun untuk Pak Prabowo," kata Jokowi.

Kisah keluarga India Muslim kedaifan di Pulau Pinang, negeri jutawan nasi kandar.

Posted: 16 Oct 2014 06:39 PM PDT

Pulau Pinang mempunyai komuniti India Muslim yang paling ramai berbanding negeri-negeri lain di Malaysia. Malah jutawan-jutawan nasi kandar juga banyak yang datang dari sana. Tetapi apabila terdengar khabar ada keluarga India Muslim yang kedaifan seperti ini, hal itu amat dikesalkan.

Entah mana pergi jutawan-jutawan nasi kandar itu. Merambah mencambah menambah cawangan demi cawangan dengan melepas pandangkan nasib ahli komuniti mereka sendiri yang hidup dalam kedaifan? Menyedihkan.

Makan nasi kuah air setiap hari


PULAU PINANG 15 Okt. - Hidangan mereka hanyalah nasi putih berkuahkan air sejuk yang dikongsi bersama 13 orang dan dinikmati sekali sehari.

Bayi yang berumur setahun pula hanya mampu diberi minum air gula kerana ibu bapanya tidak mampu membeli susu formula.

Lebih malang, keluarga yang tinggal di Flat Green Garden dekat Paya Terubong di sini, terpaksa bergelap sejak sebulan lalu dan bergantung pada bilik air yang disediakan di kolam renang flat tersebut untuk mandi setelah bekalan elektrik dan air dipotong berikutan bil tertunggak sebanyak RM500.

Selain Muhammad Nazmir Abdullah, 27, dan isteri, Nurul Nadia Zulkifli, 25, bersama tiga anak mereka berusia lima, tiga dan setahun, rumah flat dua bilik itu turut didiami dua ibu tunggal dengan masing-masing mempunyai dua dan empat orang anak.

Menurut Muhammad Nazmir, rumah itu sebenarnya adalah kepunyaan kakak iparnya, Siti Maisuri, 27, yang tinggal bersama empat anak berusia antara dua dan tujuh tahun setelah ditinggalkan suami kira-kira setahun lalu.

"Selain keluarga saya, rumah ini turut didiami seorang lagi kakak Nurul Nadia iaitu Siti Fatimah, 33, yang juga merupakan ibu tunggal bersama dua anaknya berusia 17 dan 10 tahun," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Terdahulu, keluarga itu mene-rima lawatan Presiden Persatuan Kebajikan Insan Mulia, Aminah Abdullah.

Muhammad Nazmir yang beker-ja sebagai pengawal keselamatan di flat itu sebelum kontraknya ditamatkan dan kini hanya bergantung pada pendapatan sebanyak RM25 sehari dengan bekerja sebagai buruh kontrak berkata, mereka terpaksa tinggal di rumah kecil itu kerana tiada tempat lain untuk dituju.

"Pendapatan saya tidak cukup untuk menampung belanja isteri dan tiga anak hingga terpaksa menumpang di rumah kakak ipar.

"Seorang lagi kakak ipar saya turut menumpang di sini bersama dua anaknya setelah ditinggalkan suami. Kami terpaksa makan nasi bersama air sejuk untuk mengalas perut sebab tak mampu menyediakan makanan lain," katanya.

Tambah Muhammad Nazmir, lebih memeritkan, anak saudaranya, Zaki Anuar Mohd. Abas, 17, yang terlibat dalam kemalangan jalan raya hanya terlantar di rumah sejak setahun lalu dan memerlukan perhatian rapi ibunya.

Jelasnya, walaupun kakak ipar-nya menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM660 dan Zakat Pulau Pinang (ZPP) sebanyak RM400 sebulan, namun itu hanya cukup untuk menampung belanja perubatan Zaki Anuar kira-kira RM900 sebulan.

"Dengan bantuan JKM dan ZPP itulah, Siti Fatimah gunakan untuk membeli lampin pakai buang, belanja perubatan di Hospital Pulau Pinang serta bayaran teksi untuk membawa anaknya ke hospital.

"Anak keduanya, Faimah sering ponteng sekolah kerana tidak mampu untuk berulang-alik menggunakan bas ke Sekolah Kebangsaan Tan Sri P. Ramlee di George Town setiap hari," ujarnya.

Mereka yang ingin membantu keluarga ini boleh menghubungi Nurul Nadia di talian 0111-6587114 atau menyalurkan bantuan menerusi akaun Bank Simpanan Nasional 07137-29-00007713-6 (BSN) atas nama Muhammad Nazmir Abdullah.



Artikel Penuh: UTUSAN 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Comments (0)