Khamis, 10 Julai 2014

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Punggung tiba-tiba panas & bau hangit

Posted: 09 Jul 2014 07:35 PM PDT

Jasin: "Tiba-tiba bawah punggung dan belakang badan terasa panas sebelum terhidu bau hangit lalu menjerit memberitahu pemandu bas.
"Ketika berebut turun dari bas yang berasap, satu letupan kuat berlaku di bahagian belakang badan bas menyebabkan semua penumpang melompat ke bawah tebing menyelamatkan diri". 
Demikian kata Habidi Kodir, 35, menceritakan detika cemas selepas bas dinaiki bersama 36 penumpang lain terbakar di Kilometer 181. 7, Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan, berhampiran susur masuk Plaza Tol Jasin, di sini, semalam. 

Dalam kejadian jam 1.20 petang, 37 penumpang termasuk wanita warga Indonesia dari Terminal Bersepadu Selatan (TBS) ke Terminal Larkin, Johor Bharu (JB) sebelum kejadian.
Foto
ANGGOTA bomba memadam kebakaran bas ekspres dekat susur Plaza Tol Jasin.

Difahamkan, mereka dalam perjalanan pulang ke tanah air sempena Aidilfitri terpaksa pulang sehelai sepinggang selepas semua beg pakaian hangus. 
Menurut Habidi, dia bersama seorang rakan Aidil, 36, yang berada di tempat duduk belakang bas terlelap selepas bas bergerak dari TBS dan terjaga selepas berasa punggung dan belakang badan panas. 

Tazkirah Ramadan : Pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah Satu Tuntutan Aqidah

Posted: 09 Jul 2014 07:15 PM PDT

Tujuan dan Peranan, Hukuman dan Balasan

Ada beberapa matlamat hukuman dalam jenayah syariah.

Pertama untuk melindungi anasir-anasir kebaikan dan melindungi masyarakat daripada perbuatan keji dan mungkar.

Kedua memelihara maslahah atau manfaat umum dan tidak ada hukuman dalam Islam itu melainkan kerana adanya maslahah yang mesti dipelihara.


Maksudnya : Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan Yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang       beriman.                                                                                    Yunus : 57

Ketiga sebagai pengajaran kepada penjenayah supaya tidak mengulangi perbuatan jahatnya. 
Manakalanya peranan utama hukuman dalam Islam adalah sebagai pembalasan kepada perbuatan jahatnya sebagaimana firman Allah S.W.T.


Dan hukuman itu menjadi pencegah samada kepada penjenayah atau kepada orang lain daripda melakukan jenayah. Hukuman dalam Islam juga sebagai pemulihan kepada penjenayah.

Kanun Jenayah Syariah II, Kelantan

Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 adalah suatu enakmen untuk melaksanakan undang-undang jenayah syariah. Enakmen ini bolehlah dinamakan enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993. Ia diluluskan pada November 1993 oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan dengan mendapat sokongan 39 ahli Dewan Undangan Negeri dan hendaklah berkuat kuasa pada tarikh yang ditetapkan oleh Kebawah Duli Tuanku al-Sultan melalui pemberitahuan dalam warta.

Enakmen ini mengandungi, 6 bahagian, 72 fasal dan  5 jadual. Bahagian I memperuntukkan jenis-jenis kesalahan hudud dan hukumannya. Meliputi kesalahan sariqah (mencuri), hirabah, zina, qaz af, liwat, syurb dan irtidad atau murtad. Bahagian II mengenai Qisas dan, hukumannya. Meliputi jenis-jenis kesalahan Qisas. Bahagian III mengenai keterangan, bahagian IV mengenai bagaimana hukuman dilaksanakan, bahagian V mengenai Peruntukan Umum dan bahagian VI mengenai Mahkamah.


Jenis-jenis kesalahan hudud, qisas dan diat dan hukumannya adalah mengikut syariat Islam berdasarkan al-Quran dan hadith. 

Teks disediakan oleh Lajnah Tarbiah PAS Kawasan Bukit Katil

Tiada ulasan:

Pengikut