Selasa, 3 Jun 2014

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


Komentar Kini

Posted: 02 Jun 2014 07:03 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 7:03 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


Macam ada apa apa je

Posted: 02 Jun 2014 06:51 AM PDT

saya setuju dengan keputusan menteri di jabatan perdana menteri bahawa tiada DNA babi pada coklat yang di keluarkan Cabdury.

Mengapa? kerana simpelnya dibekal oleh syarikat tersebut. Simpel yang dibekalkan pasti tiada DNA babi, tetapi yang ada dalam pasaran yang mana telah disah oleh makmal kementerian kesihatan itu harus diberi perhatian.lebih lebih lagi makmal tersebut tiada kepentingan.

Mungkin simpel diambil dikedai bukan yang diberi atau dibekalkan.Mustahil makmal kementerian kesihatan buat keputusan salah tiada DNA babi kata ada DNA babi.

Bagaimana makmal jabatan kamia dan JAKIM tidak dapat mengesannya. Sudah pasti simpel tersebut dibekal oleh syarikat tersebut.Jika simple dibeli dikedai pasti keputusan sama satu sama lain.

Seperkara lagi keputusan makmal tidak pernah berbohong, kecuali manusia yang punya kepentingan peribadi mendahului kepentingan rakyat jelata.

Kalau tidak, mengapa keputusan yang dibuat oleh makmal kamia Malaysia bercanggah dengan keputusan makmal kementerian kesihatan Malaysia.

Hal ini kena rujuk CAP Pulau Pinang.kerana ianya ada pengalaman berkaitan dengan "simpel yang di bekal oleh syarikat pengeluaran barangan dan simple yang dibeli di kedai.

Cap pernah buat uji kaji dalam kes ini ( penulis diberi beritahu sepanjang mengikuti kursus selama dua minggu) bahawa simple yang dibekalkan memang tiada DNA Babi untuk tujuan mendapat sijil halal.Manakala simple yang dibeli dikedai ada DNA babi dari produk yang sama.

Setelah lulus dan dapat sijil halal lain jadinya sepertiman yang dilakukan CAP bahawa banyak barang makanan di Malaysia yang dikeluarkan orang bukan Islam yang bertanda halal dan  ada dipasaran ada mengandungi DNA Babi. 

Boleh baca buku terbitan CAP bersama senarai yang mana halal dan yang mana haram.

Penulis tidak tahu mengapa pihak kerajaan menerusi menteri di Jabatan perdana begitu terburu buru mengumumkan keputusan yang di buat oleh makmal kamia Malaysia.

Septutnya sahkanlah dahulu simple tersebut. Jika simple itu diambil dalam kedai kita boleh setuju, tetapi jika simple itu dibekalkan pasti meragukan, kerana hal ini suatu yang reality sepertimana dinyatakan oleh CAP menerusi buku senarai barangan halal haram terbitannya. 

Biaqpila

Posted: 02 Jun 2014 03:46 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 3:46 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


KEJAP ADA BABI,KEJAP TAKDA BABI

Posted: 02 Jun 2014 05:32 AM PDT


Dua coklat Cadbury sah tiada DNA babi

KUALA LUMPUR 2 Jun - Dua sampel produk coklat Cadbury yang diambil terus dari kilang syarikat itu, disahkan tidak mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi (porcine).

Produk berkenaan adalah coklat susu dengan kacang hazel (Cadbury Dairy Milk Hazelnut) dan coklat susu dengan buah badam (Cadbury Dairy Milk Roast Almond).

Perkara itu dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini selepas keputusan ujian yang dijalankan Jabatan Kimia terhadap dua sampel coklat berkenaan diterima pagi ini.

"Dua produk itu dikesan tiada DNA babi selepas ujian terhadap sampel daripada kumpulan yang sama yang diambil terus daripada kilang syarikat itu, dijalankan.

"Keputusan yang dimaklumkan Kementerian Kesihatan baru-baru ini mungkin tercemar," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Anugerah Kecemerlangan Ujian Penulisan Kelas KAFA (UPKK) dan Penyerahan Surat Tawaran Geran Tahunan 1Malaysia Development Bhd .(1MDB) - Jakim 2014 di Institut Latihan Islam Malaysia di Bangi hari ini.

CERMIN GELAP: JPJ BAKAL LAKSANA KEPUTUSAN BENGKEL

Posted: 01 Jun 2014 06:44 PM PDT

KEMAMAN: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan melaksanakan keputusan yang dicapai melalui bengkel hala tuju dan polisi baru penggunaan cermin gelap.

Ketua pengarahnya, Datuk Seri Ismail Ahmad, berkata ia bakal merungkai kekeliruan orang ramai mengenai stutus penggunaanya ketika ini.

Menurut Ismail, bengkel dua hari itu akan membuat penilaian wajar merangkumi pelbagai aspek termasuk keselamatan, jenayah dan kesihatan.

"Jika keputusannya semua orang tidak dibenarkan guna cermin gelap, kita akan kuatkuasakan peraturan itu dan jika keputusan kata semua orang dibenarkan guna cermin gelap, kita juga akan kuatkuasakannya," katanya.

Ismail ditemui selepas menyampaikan sumbangan banjir kepada 23 anggota serta peruntukan RM292,000 bagi membaiki kerosakan di Pejabat Cawangan JPJ di Kemaman.

Sebagai agensi bertanggungjawab, JPJ akan melaksanakan apa juga keputusan yang dibuat Kementerian Pengangkutan.

Sehubungan itu, masyarakat diminta menunggu hasil keputusan bengkel terbabit dalam mencapai formula terbaik untuk keselesaan semua pihak.

astroawani

Tiada ulasan:

Pengikut