Ahad, 18 Mei 2014

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


BERFIKIR.... MENCARI HAKIKAT KEBENARAN

Posted: 18 May 2014 01:55 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 1:55 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Anak Sungai Derhaka

Posted: 18 May 2014 09:21 AM PDT

Kalau ikut cakap Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah ni.. maka tak akan merdeka dan bebaslah negara kita ini dari penjajahan British..

Katanya Dyana Sofya mendapat didikan di UiTM sebuah institusi yang lahir hasil daripada Dasar Ekonomi Baru dan diperjuangkan Umno, malangnya beliau bukan saja tidak bersyukur malah mengigit pula tangan yang memberi beliau peluang belajar.

Mungkin beliau terlupa atau memang tak tahu yang Tengku Abdul Rahman dulu mendapat pendidikan dari British negara yang menjajah tanah air kita.

Jadi Tengku tidak sepatutnya juga  melawan Kerajaan British untuk mendapatkan kemerdekaan negara kerana tindakannya itu bukan saja tidak bersyukur malah mengigit pula tangan yang memberi beliau peluang belajar..

Lagipun dalam kita taat kepada negara tidak semestinya kita taat kepada Kerajaan kerana Kerajaan boleh berubah tetapi negara ini akan tetap kekal sebagai Malaysia..

Dyana gigit tangan yang berinya peluang

SHAH ALAM - "Dyana Sofya mendapat didikan di UiTM sebuah institusi yang lahir hasil daripada Dasar Ekonomi Baru dan diperjuangkan Umno, malangnya beliau bukan saja tidak bersyukur malah mengigit pula tangan yang memberi beliau peluang belajar dan sebagainya sebelum ini."

Demikian respons Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkenaan dengan pencalonan Dyana Sofya sebagai calon DAP Melayu pertama bagi kerusi PRK Teluk Intan.

Shamsul berkata, peletakan Dyana sebagai calon di kerusi tersebut juga, adalah helah DAP dalam meraih undi masyarakat Melayu.

"Saya lihat DAP cuba menunjukan bahawa mereka kononnya adalah parti yang juga mula berjuang untuk menjaga orang Melayu dengan harapan apabila meletakkan calon Melayu ia boleh menarik undi Melayu di Teluk Intan.

"Jadi saya harap pengundi khususnya pengundi Melayu di Teluk Intan tidak terpengaruh kerana ternyata pemimpin Melayu tiada pengaruh atau kuasa untuk melaksanakan atau mempertahan apa juga isu berkaitan Melayu kerana terbukti sebagaimana yang kita lihat sekarang.

"Bagi saya biarpun calon Melayu, hanya cara dan pendekatan DAP saja berubah tetapi falsafah, ideologi DAP tetap sama malah sikap perkauman mereka tetap menebal malah saya lihat lebih daripada sebelum ini.

"Justeru, saya harap kepada pengundi Melayu jangan terpengaruh kononnya DAP telah berubah apabila calon wanita muda Melayu diletakkan sebagai calon mereka," katanya kepada Sinar Harian Online.

Selain itu aku rasa Ahli Parlimen dari UMNO itu patut belajar dari budak-budak UiTM ini.. baca apa pendapat mereka dalam hal ini..

Taat kepada negara tetapi sokong parti hak individu

KUALA LUMPUR: "Taat kepada negara tidak semestinya taat kepada kerajaan"

Itu pendapat anak muda terhadap kritikan beberapa pihak yang menganggap mana-mana individu yang belajar di institusi pengajian tinggi awam tetapi menyertai pembangkang sebagai lupa asal usul dan tidak mengenang budi.

Tinjauan Astro AWANI di Universiti Teknologi Mara (UiTM) mendapati, pelajar-pelajar Melayu di universiti itu tidak menganggap keputusan individu seperti Dyana Sofya itu sebagai satu pengkhianatan kepada bangsa dan negara.

Sebaliknya mereka berpendirian, memilih mana-mana parti politik itu merupakan pilihan peribadi setiap individu.

Setiap warganegara tidak boleh dipaksa untuk menyokong mana-mana parti politik atau taat kepada pemerintah semata-mata kerana mereka belajar di institusi pengajian tinggi awam.

Anak muda memilih mentaati negara melebihi taat kepada mana-mana parti politik atau kerajaan, tetapi tidak bermaksud mereka lupa jasa pemerintah.

"Saya taat kepada negara bukan kerajaan, tetapi itu tidak bermaksud saya seorang penderhaka atau lupa asal usul, harus ada perbezaan antara negara dan kerajaan.

"Sesebuah kerajaan itu dipilih warganegaranya untuk mentadbir negara, jadi kami anak muda taat kepada negara, kerajaan yang mentadbir kami sokong kalau mereka jujur dan cekap serta mempunyai dasar yang boleh membangunkan negara.

"Sebagai pelajar dan warganegara yang bertanggungjawab, tentunya saya berterima kasih kepada kerajaan kerana peluang yang telah diberikan, jika pihak mana pun menjadi kerajaan, saya akan ucapkan terima kasih kerana menyediakan peluang untuk kami anak muda menuntut ilmu," kata Nu Amalina Azman, 22, pelajar jurusan Komunikasi Massa, UiTM.

Pandangan sama dilontarkan bagi Muhammad Noor Husni Mohd Zaini, 22, yang berpendapat ketaatan kepada negara mengatasi pemerintah.

Katanya, jika anak muda mempunyai pandangan yang tidak selari dengan mereka yang lebih berusia ia tidak membawa maksud mereka tidak lagi menyokong kerajaan.

"Jika anak muda berkata mereka taat kepada negara lebih dari kerajaan tidak bermaksud kami tidak menyokong kerajaan, sokong dan taat itu perlu difahami ia membawa maksud berbeza.

"Saya rasa semua anak muda taat kepada negara biarpun ada antara kami tidak menyokong kerajaan atau parti yang memerintah, kami lahir di sini jadi tentunya kami taat kepada negara, ini negara kami," katanya.

Bagi Munirah Musthafar,22, anak muda akan memberi sokongan kepada kerajaan jika ia jujur, telus dan cekap dalam pentadbiran.

Katanya, tidak ada anak muda yang akan khianat kepada negara biarpun ada antara mereka memberi sokongan kepada pembangkang.

"Kerajaan boleh berubah, sekarang mungkin parti ini yang memerintah, akan datang tidak mustahil pihak lain, tetapi negara tidak berubah, tetap negara yang sama.

"Jadi kami sebagai anak muda akan taat kepada negara, kerajaan yang baik dan jujur akan kami sokong," katanya.

Isu sikap anak muda terhadap kerajaan timbul apabila Dyana Sofya Mohd Daud, lulusan UiTM dinamakan sebagai calon DAP.

Kerana Dyana Sofya lulusan UiTM, maka dia dilabelkan sebagai 'pengkhianat' dan 'lupa asal usul' disebabkan memilih untuk menyertai DAP ~ AstroAwani

Ni satu lagi kenyataan juga dari bekas pelajar UiTM dah jadi ADUN Seberang Jaya dah dia ni..

Tiada ulasan:

Pengikut