Ahad, 20 April 2014

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


DIALOG RAKYAT

Posted: 20 Apr 2014 03:15 PM PDT

Tulisan ini dikarang pada tahun 2012 untuk tujuan penerbitan dalam buku "Pantang Undur", sempena ulangtahun ke-70 Karpal Singh. Entah bagaimana, makalah ini tercicir daripada penerbitan buku tersebut dan baru hanya disedari pada hari ini, 17 April, hari Sang Harimau meninggal dunia. Kini ia diterbitkan buat pertama kali dalam Roketkini menurut edisi asal tanpa sebarang penambahan atau suntingan.
Kemalangan
Oleh Afeeqa Afeera

KUALA LUMPUR : Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) mengakui tidak mematuhi hasil perbincangan dengan kerajaan Selangor untuk mengurangkan pelepasan air mentah ketika penurunan paras air empangan .

Pengarah Eksekutif Syabas, V Subramaniam, berkata ia membabitkan 600 juta liter sehari dari empangan Sungai Selangor dan pengurangan pengeluaran 500 juta liter sehari air terawat di lima loji rawatan air.

Pada sidang media di sini, hari ini, beliau berkata, hasil perbincangan pada 21 Februari lalu dibuat berikutan penurunan paras empangan berkenaan tetapi Syabas tidak mematuhinya.

"Syabas tidak boleh melaksanakan arahan tersebut tanpa mendapat kelulusan dari Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN)," katanya

Beliau memberi alasan, hanya SPAN berkuasa untuk memutuskan dan meluluskan rancangan sedemikian mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (AIPA 2006).

Malah,Subramanian berkata  Pelan Pengagihan Air Berjadual Syabas hanya berkuatkuasa pada 27 Februari ini meskipun penjadualan air bermula hari ini dengan memberi alasan.tempoh dua hari untuk berbuat demikian, terlalu singkat.

Sebaliknya, beliau lebih gemar menuding jadi kepada Kerajaan Selangor kerana enggan melaksanakan banyak projek pembangunan dan penambahbaikan kapasiti bekalan air.

Beliau juga mengungkit keputusan SPAN tidak meluluskan program perbelanjaan modal (CAPEX) bagi menambahbaik dan menaik taraf sistem pengagihan bekalan air termasuk usaha mengurangkan kadar kehilangan air tanpa hasil (NRW).- FZL

Oleh: Norhayati Umor

SHAH ALAM  : Empangan Klang Gates setakat pagi ini, mencatatkan peningkatan paras air sebanyak 53.96 peratus dengan taburan hujan 2.50 mm berbanding minggu lalu.

Menerusi laman sesawang Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) mendapati setakat pagi ini, Kolam Takungan Sungai Labu mencatatkan sebanyak 76.73 peratus ; Sungai Semenyih sebanyak 73.54 peratus dan Sungai Tinggi sebanyak 61.62 peratus.

air pahangManakala, setakat semalam, empangan Batu mencatatkan paras air sebanyak 78.51 peratus.

Empangan Langat pula sebanyak 51.42 peratus dengan taburan hujan 1.00 mm.

Empangan Sungai Selangor sebanyak 38.53 peratus dengan taburan hujan 17.62 mm dan empangan Tasik Subang sebanyak 84.69 peratus.

Pihak Luas dan Jabatan Meterologi Malaysia (JMM) memberitahu dalam tempoh tiga minggu lagi, pihak mereka akan terus menjalankan operasi pembenihan awan kering bagi meningkatkan paras air empangan bergantung pada keadaan cuaca dan keadaan pesawat.

Pengarah Bahagian Sains Atmosfera dan Pembenihan Awan JMM, Azhar Ishak berkata pembenihan di kawasan empangan Sungai Selangor akan diteruskan sehingga 21 April ini dan jika terdapat permintaan, proses itu akan diteruskan sehingga hujung bulan ini.

"Peningkatan paras air empangan sebanyak satu peratus memerlukan jumlah hujan sebanyak 20mm dan untuk mencapai perkadaran 55 peratus jumlah hujan diperlukan adalah lebih 360mm dengan penurunan hampir konsisten setiap hari," katanya ketika dihubungi.

Sebelum ini, Exco Belia, Sukan dan Kemudahan Awam, Dr Yunus Hairi memberitahu Kerajaan Negeri meneruskan tindakan penjadualan air di beberapa kawasan ekoran empangan Sungai Selangor masih mencatatkan bacaan di paras sasaran.

Keadaan penjadualan air itu dijangka sehingga penghujung April ini jika hujan berterusan seperti sedia kala.EZY

Oleh: AFIX REDZUAN

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyarankan Kerajaan Negeri Sembilan mencontohi corak pentadbiran Kerajaan Selangor dengan memberikan air percuma 20 meter padu kepada rakyat.

Bercakap kepada pemberita di Telok Kemang semalam Abdul Khalid menegaskan, Kerajaan Selangor tetap dengan keputusan untuk tidak menerima tawaran penjualan air seperti yang ditawarkan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hassan.

ISU AIR SELANGOR BARUAbdul Khalid menyifatkan, tawaran Mohamad sebagai kawan yang baik dan mesra ketika Selangor berhadapan krisis air.

"Memandangkan kita tidak mahu membeli air yang ditawarkan, saya cadangkan agar beliau memberi air secara percuma kepada rakyat negeri Sembilan.

"Ada yang menyelar tindakan saya itu, namun apa yang saya lakukan ini berasas," katanya menerusi laporan akhbar Sinar harian.

Jelasnya lagi, tawaran dibuat terlalu sedikit berbanding dengan keperluan keseluruhan Selangor yang mana ia memerlukan sebanyak 100,000 juta gelen air sehari selain kos pengendalian urusan pembelian air sangat tinggi.

"Ia ibarat pemberian 10sen berbanding penggunaan sepatutnya RM1.

"Jadi adalah lebih baik kita mencari alternatif lain atau punca air lain dari Selangor demi kesejahteraan rakyat," kata beliau selepas sesi Ramah Mesra Pemimpin PKR bersama masyarakat di Gerai Makan Batu 6 Telok Kemang.EZY

Biaqpila

Posted: 20 Apr 2014 03:15 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 3:15 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


PESAWAT MH192 BERPATAH BALIK DAN MENDARAT CEMAS

Posted: 20 Apr 2014 12:05 PM PDT

21 APR 14 : Pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH192 yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) jam 10.09 malam Ahad menuju ke Bangalore, India, telah membuat 'air turn back' berpatah balik ke KLIA.

Difahamkan MH192 mengalami masalah dengan peralatan pendaratan (landing gear) apabila tayarnya dikatakan meletup ketika berlepas.

Sehubungan itu pesawat jenis Boeing 737-800 itu dikatakan berlegar di ruang udara Selat Melaka bagi mengurangkan bekalan bahan bakarnya sebelum membuat pendaratan cemas di KLIA.

MAS dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan jam 1.35 pagi Isnin mengesahkan penerbangan MH192 yang berlepas dari KLIA pada jam 10.09 malam menuju ke Bangalore telah membuat pusingan udara ke arah Kuala Lumpur.

Menurut kenyataan MAS itu, peralatan pendaratan di bahagian kanan pesawat berkenaan didapati tidak berfungsi ketika berlepas dan ia membuat pendaratan cemas di KLIA pada kira-kira jam 1.56 pagi, hari ini (Isnin).

Penerbangan MH192 yang beroperasi menggunakan pesawat Boieng 737-800, dijadualkan tiba di Bangalore pada 11.35 malam hari yang sama (Ahad).

Penerbangan itu membawa seramai 166 orang, terdiri daripada 159 penumpang dan 7 anak kapal.

LAGI KEMALANGAN BAS EKSPRES

Posted: 20 Apr 2014 06:13 AM PDT

PEKAN: Sebuah lagi bas terbabit dalam kemalangan di Pahang dalam tempoh seminggu. Sebelum ini kita dikejutkan dengan kemalangan bas ekspres di Lipis yang mengakibatkan dua kematian.

Semalam pula, sebuah bas ekspres kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) berhampiran Temerloh yang menyebabkan ramai mangsa cedera parah.

Hari ini, sebuah lagi bas terbabit dengan kemalangan dan kali ini ia berlaku di daerah Pekan pula.

Kejadian dipercayai berlaku sekitar jam 4.30 petang tadi. Bas dua tingkat yang membawa pelancong asing dari Pulau Redang, Terengganu ke Singapura dipercayai terbabas di kawasan Ladang Sungai Jernih, Paloh Hinai berhampiran simpang Felda Chini  dekat sini.

Difahamkan, bas itu turut membawa pelancong dari United Kingdom dan Amerika Syarikat. Seorang peelancong dipercayai telah meninggal dunia dalam kejadian terbaru ini.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Pekan ketika dihubungi mengesahkan menerima panggilan jam 4.25 petang dan sudah menghantar jentera ke lokasi kejadian.

PDO

LAWAK AHAD: KENTUT

Posted: 19 Apr 2014 06:00 PM PDT

Kisah kentut ketika mesyuarat sedang berlangsung di antara para guru dan guru besar, tiba2 terdengar bunyi "phooooott" disusuli aroma yang kurang enak. Lalu para guru masing2 memberikan komen :
Guru Maths : Hmmm.. Sesuatu yang tidak boleh didarab namun baunya boleh dibahagi-bahagi..
Guru Muzik : Wahh... Bunyi nadanya terletak pada chord c major.
Guru Fizik : Itu lah sebenarnya inner power, tenaga yg digunakan sedikit sahaja, namun hasilnya luar biasa.
Guru Biologi : Begitulah cara makhluk hidup meneruskan hidupnya.
Guru Agama : Ini la salah satu penyebab batalnya wuduk.
Guru Geografi : Kedudukannya mengikut arah mata angin.
Guru Kaunseling : Perilaku ini tak selari dengan perilaku manusia yang bertamadun.
Guru Sastera : Perkataannya boleh diuntai ditulis, namun aromanya nan satu,tiada terungkap dengan kata2.
Guru Bahasa : Bau dan bunyinya ibarat subjek melengkap predikat yang membentuk ayat penyata tetapi lebih menjadi ayat tanya.
Guru Pendidikan Seni: Sangat abstrak, tetapi tiada nilai kesenian.
Guru Jasmani: Tenaga yg dilepaskan setanding dengan 10 org murid yg sedang berlari pecut.
Guru Sejarah : Salah satu penyebab berlakunya perang saudara.
Guru English: Better out than in.
Guru Besar : Sememangnya saya yang kentut... Besar betul ke masalahnya???

Tiada ulasan:

Pengikut