Isnin, 17 Februari 2014

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


DIALOG RAKYAT

Posted: 17 Feb 2014 03:25 PM PST

Oleh : NAZLI IBRAHIM

SHAH ALAM : Stesyen televisyen swasta kawalan Umno, TV3 didakwa 'menipu' dalam satu laporan mengenai bantuan banjir di Crocker Range di Tenom Sabah menerusi berita Buletin Utama malam semalam.

Dalam laporan itu memaparkan Umno melalui Pemuda Umno Tenom merupakan antara pihak terawal yang menghantarkan bantuan kepada mangsa banjir di kawasan itu.

TV3 kantoi
Bagaimanapun Kordinator Jingga 13, Fariz Musa mendakwa visual dipaparkan dalam laporan berita itu sebenarnya merupakan rakaman video lama bertarikh 29 Mei 2007.

"Perkara ini bukan saya sahaja sedar, tetapi ramai lain perasan mengenai perkara ini. Lebih jelas  bila TV3 cuba menutup dengan mengkaburkan tarikh video tersebut yang menyebabkan perasaan ingin tahu lagi dengan membuat carian tetapi kalau tak tutup tentulah lagi cepat kantoi.

"TV3 terus menjadi media propaganda Umno dengan sanggup menipu rakyat kononnya Umno menghantar bantuan kepada mangsa banjir berpunca empangan Padas terlampau penuh menyebabkan air deras di Crocker Range mengakibatkan banjir di Tenom," kata Fariz ketika dihubungi Selangor Kini, hari ini.

Kata Fariz, tiada sebab stesyen televisyen mengkaburkan bahagian laporan bantuan banjir yang sering dilakukan terhadap laporan kejadian jenayah dengan mengkaburkan bahagian wajah suspek.

Kata Fariz lagi, TV3 sepatutnya bertindak profesional dengan tidak membiarkan diri mereka dipergunakan pihak tertentu sesuka hati hingga menyebabkan kredibiliti stesyen televisyen itu semakin merudum di mata masyarakat umum.

Beliau juga mendakwa, penipuan ini bukan pertama kali apabila pada 2011, Jingga13 pernah membuat satu laporan polis terhadap laporan pembohongan TV3 berhubung isu murtad.

Semalam, isu TV3 didakwa menggunakan visual lama untuk laporan bantuan banjir ini menjadi perhatian ramai di laman sosial Facebook dengan pelbagai kecaman dan sindiran para pengguna laman sosial itu.

Rata-rata menganggap perkara ini sekiranya benar-benar berlaku, bukan sahaja memalukan malah satu penghinaan dan mempermainkan mangsa banjir di Tenom yang sedang mengharapkan bantuan dari semua pihak.

Sehingga kini masih belum ada sebarang penjelasan rasmi daripada agensi media itu berhubung perkara itu.EZY

Oleh: Mohd Ezli Mashut

KUALA LUMPUR: Rakyat dialu-alukan untuk datang ke pameran bergerak Pasukan Tindakan dan Penyelidikan Persempadanan (DART) bagi mempelajari isu persempadanan pilihan raya sebagai persediaan bagi kawasan pilihan raya masing-masing.

Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah, berkata persempadanan  dilaksanakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menentukan keputusan Pilihan Raya Umum ke-14.

maria chin bersihKata Maria persempadanan yang dilakukan sebelum ini, sebahagian besar tidak dicabar dan tidak mencerminkan kehendak rakyat.

"Perlembagaan Persekutuan; Jadual 13 membolehkan bantahan cadangan sempadan SPR daripada pemilih terjejas jika ada perwakilan seramai 100 atau lebih pemilih.

"Oleh itu kita perlu menggunakan peluang ini diberikan kepada kita jika kita mahu keputusan pilihan raya mencerminkan aspirasi rakyat, dan kita berpeluang menyetarakan padang permainan ini melalui DART," katanya dalam sidang media.

Maria berkata, projek itu akan bermula dengan pelancaran pada Sabtu ini di Johor Bahru, dan pelancaran peringkat Kebangsaan pada 9 Mac (Ahad) di Petaling Jaya, diikuti dengan lawatan di seluruh negara di bandar utama.

Manakala di Pulau Pinang, Projek DART akan diadakan pada 30 Mac ini.

Naib Pengerusi Bersih 2.0, Thomas Fann, mesyuarat awam seluruh negara akan berfungsi untuk mengenal pasti kumpulan teras seramai lima hingga 10 sukarelawan yang berdedikasi untuk membentuk pasukan DART.

"Kumpulan teras ini akan mengatur dan memimpin perwakilan 100 pemilih di kawasan mereka.

"Pasukan teras juga dilatih dalam bengkel kerja DART, mereka diberi pengetahuan undang-undang dan pilihan raya serta peta yang diperlukan, untuk mengukuhkan bantahan," katanya.

Butiran penuh projek dan pameran bergerak DART boleh diperolehi dalam laman sesawang BERSIH 2.0 apabila projek ini dilancarkan pada 22 Februari 2014.EZY


SHAH ALAM: Laporan The Star kononnya pimpinan tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudah menyediakan surat peletakan jawatan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, tidak benar.

Sebaliknya, Naib Presiden PKR, Tian Chua yang menyifatkannya sebagai pembohongan, percaya berita itu sebagai cubaan menutup kegagalan MCA meletakkan calon berwibawa untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang.

tianMengingatkan pembaca bahawa MCA sebagai pemilik The Star, beliau berkata, Presiden baru MCA mengalami tekanan untuk memastikan kerusi itu bukan ditandingi parti lain dalam BN.

"Ia isyarat jelas betapa MCA gagal mendapatkan kedudukan politik dan boleh dianggap sebagai kapal politik yang tenggelam," katanya pada kenyataan media, hari ini.

Laporan berita esklusif muka depan akhbar itu menyatakan kononnya Abdul Khalid enggan menandatangani surat peletakan jawatan itu yang bertarikh 23 Mac.

Berita yang memetik sumber  itu melaporkan kononnya keengganan itu bakal menjejaskan rancangan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi menteri besar selepas memenangi PRK Kajang.- FZL

Kerabu Bersuara ®

Posted: 17 Feb 2014 03:16 PM PST

Posted by Admin Direktori Blog | | 3:16 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


Husam Musa Menang Saman

Posted: 17 Feb 2014 03:15 AM PST

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahkan akhbar New Straits Times (NST) agar membayar RM350,000 kepada Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa kerana memfitnahnya.

Hakim Datuk Su Geok Yiam, dalam perintahnya hari ini mengarahkan pembayaran itu sebagai gantirugi am, teladan dan kerosakan teruk akibat berita yang dilaporkan oleh akhbar itu.

Hakim juga memerintahkan kos sebanyak RM10,000 bagi bicara taksiran ganti rugi hari ini dan faedah dari tarikh pemfailan tindakan ini di mahkamah.

Pada 12 April 2013, mahkamah memberikan kemenangan kepada Husam dalam kes ini dan hari ini adalah hari penentuan jumlah ganti rugi yang perlu dibayar oleh defendan.

Dalam kes ini, NST menyiarkan satu berita yang didakwa memfitnah Husam pada 2008 lalu ketika beliau masih exco kerajaan negeri Kelantan.

Ekoran itu, Husam memfailkan saman terhadap dua lagi defendan dan NST adalah defendan ketiga.

Defendan pertama dan kedua sudah membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Husam sebelum ini.

Husam diwakil peguam Mohd Yunus Shariff manakala NST diwakili peguam Rishwant Singh.

Budaya Politik Ajaran Umno

Posted: 16 Feb 2014 09:02 PM PST

Rakyat dipergunakan demi kepentingan politik perut pemimpin umno.

Apa saja teguran bukan nak didengar tapi habuk pun tak dilayan.

Kesian.

Tiada ulasan:

Pengikut