Isnin, 14 Oktober 2013

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


BERFIKIR.... MENCARI HAKIKAT KEBENARAN

Posted: 14 Oct 2013 01:32 PM PDT

Posted by Admin Direktori Blog | | 1:32 PTG

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

sumber :-

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info


MUKHRIZ - MAHATHIR HILANG ARAH TUJU

Posted: 14 Oct 2013 07:33 AM PDT

UMNO DAH MULA MARAH PADA UMNO

Posted: 13 Oct 2013 08:04 PM PDT

Addin

Posted: 14 Oct 2013 11:42 AM PDT

Kementerian Dalam Negeri (KDN) sukar untuk menangani masalah kemasukan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) ke negeri ini kerana terdapat banyak laluan tikus yang membolehkan PATI meloloskan diri.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, sempadan yang merentasi perbatasan sepanjang 2,110 kilometer yang bersempadanan dengan dua negara iaitu Brunei dan Kalimantan Barat Indonesia menyukarkan lagi tugas itu.

Menurutnya, di sempadan itu juga tidak mempunyai pagar benteng atau halangan untuk menyekat kemasukan PATI.

"Dalam keadaan ini maka rintasan melalui jalan tikus telah berlaku daripada sini ke sana atau sebaliknya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang akhbar Mesyuarat Penyelarasan Isu Sempadan di salah sebuah hotel terkemuka di sini hari ini.

Katanya, untuk mengatasi masalah kemasukan PATI secara haram Kompleks Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) dibina seperti di Tebedu dan Biawak, selain 10 buah Pos Kawalan Sempadan.

"Satu lagi halangan yang kita dapati bahawa CIQ tidak mempunyai pagar dari kiri dan kanan, saya sudah mencadangkan kepada pihak kementerian supaya kita bina pagar, sekurang-kurangnya lima kilometer kiri dan kanan setiap CIQ supaya CIQ itu menjadi lebih terpakai atau lebih relevan dari sudut kemasukan dan keluaran masyarakat," ujarnya.

Beliau berkata, KDN melihat secara serius perkara di sempadan dengan negara jiran walaupun beranggapan bahawa ancaman daripada kerajaan negara jiran tidak berlaku kerana perhubungan yang cukup akrab.

"Tetapi, apa yang berlaku di Lahad Datu memberi pengajaran yang besar bagi kita bukan daripada kerajaan tetapi daripada kumpulan-kumpulan tertentu," jelasnya.

Menurutnya lagi, atas dasar itu pihaknya melihat hal persempadanan sama ada di Sarawak, Sabah, Perlis, Kedah Kelantan dan Perak satu perkara yang serius.

"Sebab itu, kita mengadakan lawatan di ke semua negeri ini untuk mengetahui masalah yang sebenar dan cara untuk mengatasinya," katanya. ~fmt


Tiada ulasan:

Pengikut