Selasa, 12 Mac 2013

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Ceramah Umum Isu - Isu Semasa 14hb Mac 2013

Posted: 11 Mar 2013 04:57 PM PDT

Ambil iktibar insiden Lahad Datu - Syura PAS

Posted: 11 Mar 2013 04:56 PM PDT

KUALA LUMPUR: Majlis Syura Ulamak PAS mahu semua pihak mengambil iktibar dengan insiden pencerobohan bersenjata yang berlaku di Sabah.

Dalam satu kenyataan hari ini, Setiausaha Majlis Syura Ulamak Datuk Nik Muhammad Zawawi Saleh mengharapkan, insiden seperti itu sebolehnya tidak lagi berlaku pada masa akan datang dan kerajaan Malaysia perlu memastikan kawalan keselamatan negara pada tahap terbaik.

"Majlis Syura Ulamak menganggap kewajipan menjaga keamanan negara adalah tanggungjawab bersama. Majlis Syura Ulamak juga menentang sebarang ancaman keselamatan yang dilakukan oleh mana-mana pihak, samaada  dari dalam mahupun luar negara.

"Majlis Syura Ulamak menyarankan agar Kerajaan Malaysia memastikan tiada lagi ancaman keselamatan terhadap rakyat dan negara di masa hadapan. Jika berlaku juga, Majlis Syura Ulamak mendesak agar tindakan diambil dengan penuh kebijaksanaan dan lebih segera, agar keselamatan rakyat dan negara terjamin," katanya.

Pencerobohan kumpulan bersenjata di Sabah sejak sebulan lalu telah menyaksikan lapan anggota polis terkorban ditangan kumpulan tersebut.

Di pihak penceroboh bersenjata itu pula, seramai 54 orang mati di tangan anggota keselamatan manakala 97 ditahan kerana disyaki terbabit.

Pasukan keselamatan turut menahan 122 orang kerana berada dalam zon larangan Operasi Daulat.

Dalam pada itu, Majlis Syura Ulamak turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga anggota polis yang terkorban dan menganggap mereka wira negara.

"Kita memandang serius peristiwa Lahad Datu dan merakamkan doa dan ucapan takziah kepada semua keluarga mangsa," kata Zawawi.

MB ziarah SU DHPP Kelantan di HUSM

Posted: 11 Mar 2013 04:56 PM PDT



KOTA BHARU: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melawat Setiausaha Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kelantan, Tharuman Arjunam yang masih tidak sedarkan diri akibat kemalangan jalan raya semalam.

Menteri Besar meluangkan masa menziarahinya di wad rawatan rapi, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) di Kubang Kerian sekembali daripada menghadiri mesyuarat di Kuala Lumpur tengahari tadi.

Ketika menemui ayah mangsa, Arjunam Tuan Guru Nik Abdul Aziz meminta beliau dan keluarga bersabar ekoran kejadian yang menimpa anaknya itu.

"Saya berharap Tharuman cepat sembuh," katanya kepada keluarga mangsa. Turut hadir Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Yunus, Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Ahmad Fadhli Shaari dan Pengerusi DHPP Kelantan, Lim Guan Seng.

Menteri Besar turut menyampaikan sumbangan peribadi dan kerajaan negeri kepada Arjunam.

Tharuman, 35 terbabit dalam kemalangan jalan raya kira-kira 2.30 pagi semalam di jalan Pasir Mas-Kota Bharu, dekat Salor ketika memandu sendirian pulang ke rumah di Jalan Kubur Kuda.

Sementara itu Arjunam kelihatan tidak dapat menahan sebak di atas kunjungan Tuan Guru Nik Abdul Aziz biar pun sibuk dengan tugasan harian.

Beliau turut merakamkan ucapan terima kasih di atas kunjungan Menteri Besar. Menurutnya juga, biar pun anaknya masih tidak sedarkan diri namun keadaannya stabil.

Tharuman yang juga kakitangan Urussetia Penerangan Kerajaan Negeri turut patah tangan kiri akibat kemalangan tersebut.

Fitnah: Tian Chua akan ambil tindakan

Posted: 11 Mar 2013 04:55 PM PDT


KUALA LUMPUR: "Blogger seperti Papagomo seharusnya mengambil iktibar daripada tindakan undang-undang ini dan berhenti menerbitkan artikel-artikel fitnah tanpa asas atau bukti," ujar Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dalam satu kenyataan.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Saya telah diserangi secara bertubi-tubi oleh media dan para blogger pro BN sejak Mac 2 lalu, terutamanya blogger Papagomo yang telah menerbitkan beberapa artikel yang mendakwa saya menghina Pasukan Keselamatan yang kini menjalankan tugas mereka di Sabah.

Saya ingin menyatakan bahawa saya akan mengambil tindakan undang-undang di mahkamah terhadap blogger Papagomo berkenaan dengan siri artikelnya yang menyerang nama saya dan kini menyebabkan siri ancaman dan ugutan terhadap keselamatan peribadi saya.

Tuduhan menghina Pasukan Keselamatan adalah suatu fitnah dan pembohongan semata-mata. Untuk menjelaskan sekali lagi saya tidak pernah menghina Pasukan Keselamatan dan tugas mereka, saya telah membuat keputusan untuk mengambil tindakan undang-undang.

Para blogger seperti Papagomo seharusnya mengambil iktibar daripada tindakan undang-undang ini dan berhenti menerbitkan artikel-artikel fitnah tanpa asas atau bukti.

Tiada ulasan:

Pengikut