Isnin, 5 November 2012

BLOG - BLOG PARTI UMNO

BLOG - BLOG PARTI UMNO


PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN RIMBA TERJUN

Posted: 04 Nov 2012 02:03 PM PST

PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN RIMBA TERJUN


Majlis Qurban AidilAdha Kampung Rimba Terjun

Posted: 04 Nov 2012 07:54 AM PST
































Lokasi penyembelihan dilakukan di
Masjid Jamek Haji Ahmad Shah, Kampung Rimba Terjun Pontian. 
8 Ekor Lembu diqurbankan pada tahun ini.

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 04 Nov 2012 12:22 PM PST

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Akibat tamak, pembangkang 'adik beradik 3N' di Perak asyik 'berperang' berebut agihan kerusi pilihanraya?

Posted: 04 Nov 2012 08:26 AM PST



Cadangan Pengerusi DAP, Karpal Singh supaya parti pakatan pembangkang mengamalkan polisi 'satu calon, satu kerusi' membuktikan mereka kini 'berperang' berhubung agihan kerusi pilihan raya.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, dasar itu sudah menjadi amalan Barisan Nasional (BN) sejak sekian lama, kecuali di beberapa kawasan di Sabah dan Sarawak.

"Setiap kali pilihan raya, kami tidak pernah melihat ini sebagai satu masalah besar tetapi pembangkang kini sedang berperang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak 2012 di Dewan Jubli Perak, di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Karpal supaya wakil rakyat DAP yang menyandang dua kerusi perlu memilih hanya satu kerusi untuk ditandingi dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.

Dasar 'satu calon satu kerusi' yang dicadangkan oleh Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu bagaimanapun mendapat bantahan beberapa pemimpin DAP.

Zambry berkata, soal calon bertanding dua kerusi menjadi masalah dalaman DAP, termasuk di Perak apabila Pengerusi DAP negeri, Datuk Ngeh Koo Ham dan Setiausahanya, Nga Kor Ming menyandang dua kerusi.

Katanya, Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin juga menyandang dua kerusi.

"Kita tahu kenapa perkara ini menjadi huru-hara termasuk di Perak. Kita kena tanya 'tiga beradik' atau 'tiga N' iaitu Nizar, Ngeh dan Nga," katanya.

Katanya, wakil rakyat yang menyandang dua kerusi tidak dapat menjalankan tugas dengan baik terutamanya apabila terpaksa memilih menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) atau Dewan Rakyat.

"Kita dapat menyaksikan kadang-kadang dia datang tunjuk muka sekali sahaja dan lepas itu dia tidak datang lagi. Kita hendak komen lebih pun nanti dia kata ada tanggungjawab lebih besar. Jadi, dia kena fikirlah tanggungjawab yang mana satu lebih besar," katanya.

Sementara itu, mengulas kesediaan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di kerusi Parlimen Pekan dalam pilihan raya umum akan datang, Zambry berkata, perkara tersebut hanya gimik politik pembangkang.

"Mereka cabar sebab hendak tunjukkan kononnya mereka lebih popular daripada Perdana Menteri. Tak apalah, dia hendak lawan, lawanlah. Kita tengok siapa lebih popular," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 04 Nov 2012 06:36 AM PST

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Janji di capati.. sapa yang KENYANG?

Posted: 03 Nov 2012 07:40 PM PDT

Janji ditepati.. ya.. itulah Kerajaan BARISAN NASIONAL.. yang senantiasa menepati janji apabila berjanji.. bukan sekadar berjanji kosong namun janji ditepati
Apa pun jutaan terima kasih diucapkan kepada PM kita kerana seringkali mendahulukan rakyat dalam apa jua keadaan,maka pada bulan November 2012 ini, gerak kerja mencari dan mendaftarkan Org Muda yg berumur 21 thn ke atas dan masih bujang trang ta tang dimulakan pada hari ini 04 Nov 2012 bagi Program BR1M BUJANG 21 TAHUN KEATAS sebagaimana yg diumumkan oleh Dato Seri Najib, PM Malaysia semasa pembentangan belanjawan 2013 tempoh hari.
TAHNIAH kpd Bhg Kuala Langat yg mengerakkan jentera melalui PDM dan mengadakan Program Trace Hunt untuk mencari mereka yg layak mendapat bantuan. Walau ada timbul sedikit kontroversi dan masalah 'teknikal' mengenai perjalanan program ini tetapi atas kegigihan sdra Zurihan Yusop KP Bhg dan AJK PPU Bhg serta Cawangan maka melalui tinjauan PUCTD sebentar tadi mendapati proses pendaftaran berjalan  lancar walau disesetengah kawasan berlaku banjir. 
 



Team PUcTD

Jangan main api dengan orang Melayu

Posted: 03 Nov 2012 06:29 PM PDT

Memang luar jangkaan,dan apa yang lebih mengejutkan pabila sambutan yang diberikan oleh penduduk setempat yang sayangkan bangsa Melayu amat menggalakkan.Dengan kehadiran Encik Husaini bin Ibrahim serta dihangatkan lagi dengan kemunculan Ybhg Tan Sri Ibrahim Abu Shah jelas menunjukkan bahawa kita mahu atau tidak kena bersatu padu menentang pihak yang ingin memecah-belahkan orang-orang Melayu dengan pelbagai cara yang cukup licik..hinggakan orang Melayu seringkali dijadikan alat demi kepentingan mereka terutama parti DAP!
Bila mendengar ucapan beliau..meremang bulu roma dibuatnya..betapa hebatnya "game" yang dimainkan oleh D-A-P  ini.

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

Posted: 02 Nov 2012 11:23 AM PDT

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


SAMA-SAMA KITA FIKIRKANNYA

Posted: 02 Nov 2012 07:28 AM PDT



Assalamualaikum.

Syukur Alhamdulillah, Aidiladha sudah pun berlalu. Saya sendiri, selain menganjurkan majlis korban terpaksa memenuhi banyak undangan daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Syukur, saya telah berusaha untuk memenuhi kesemua undangan tersebut. Saya gembira sebenarnya, melalui budaya kunjung mengunjung, ikatan muhibbah dapat kita jalinkan dengan begitu akrab sekali.

Melalui program korban pula, jelas kelihatan semangat kerjasama di kalangan masyarakat yang bergotong-royong menjayakan majlis yang diadakan. Kesemuanya dilakukan dengan hati yang ikhlas dan jujur dengan tujuan yang sangat baik sempena Aidiladha.

Mungkin tidak keterlaluan jika saya katakana bahawa alangkah indahnya, apa yang kita lalui bersama di setiap perayaan termasuk Aidiladha dapat diteruskan sehingga ke hari-hari yang ke seterusnya.

Jika pada hari perayaan kita boleh mengetepikan atau melupakan segala sengketa serta perselisihan faham sesama kita, mengapakah ia tidak boleh diteruskan begitu sehingga selama-lamanya.

Inilah isunya sekarang. Hal-hal yang sangat baik yang telah kita lihat pada musim perayaan sebenarnya kadangkala hanya terhadap pada waktu tersebut sahaja. Ia tidak menular.

Bagi saya, setiap perkara yang baik ia wajar diteruskan tanpa apa-apa alasan sekali pun. Sesungguhnya kehidupan yang kita tonjolkan sepanjang musim perayaan adalah sesuatu yang wajar dikekalkan oleh kita semua.

Saya percaya bahawa anda pasti sependapat dengan saya, apatah lagi dalam keadaan umat Islam hari ini sedang berhadapan dengan pelbagai cabaran yang semakin getir demi masa depan mereka sendiri.

Saya berharap, apa yang saya catatkan ini akan membolehkan kita semua merenung, berfikir dan mengambil sesuatu di sebaliknya. Itulah harapan saya sebenarnya demi kita semua.


LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 02 Nov 2012 07:31 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


WAJIB TONTON! SEDARLAH BANGSA KU

Posted: 02 Nov 2012 07:11 AM PDT

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 01 Nov 2012 11:02 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Tong Sampah Pun @Khalid_Ibrahim tak mampu sediakan. Baik tak payah jadi MP #BN4WP #MPPemalas @umbkl

Posted: 01 Nov 2012 08:35 PM PDT


Masalah kebersihan di Perumahan Kos Rendah Taman Desa, Desa Petaling, di sini dijangka dapat diselesaikan selepas Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) hari ini menyumbang sebanyak 50 buah tong sampah kepada penduduk perumahan itu.

Ketua Pemuda UMNO Bandar Tun Razak, Datuk Rizalman Mokhtar berkata, sumbangan itu merupakan inisiatif pihaknya selepas mendapat maklumat dan aduan berhubung ketiadaan tong sampah di perumahan itu.

Menurutnya, kawasan yang dikategorikan dalam bandar ini seolah-olah terpinggir dan Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak pernah menjenguk kawasan ini biarpun sudah empat tahun memegangnya.



"Kawasan ini memiliki 21 blok dengan penghuninya dianggarkan kira-kira 5,000 orang, tetapi tahap kebersihannya kurang memuaskan tambahan pula keadaan bangunan yang sudah usang dan uzur," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan tong sampah bersaiz 1,100 liter yang akan ditempatkan di setiap blok perumahan itu. Yang turut hadir, Pengurus Operasi Alam Flora Sdn. Bhd., Mohd. Idris Mohamed Yusof dan Ketua Pasukan Perkhidmatan Parti Gerakan Bandar Tun Razak, Simon Sim.

Tambah Rizalman, penduduk juga diminta bekerjasama dengan pihaknya dan Alam Flora untuk memastikan kebersihan di kawasan itu sentiasa dijaga selepas tong sampah diberikan.

"Bagi memastikan kawasan ini indah dan selesa, penduduk perlu bersama-sama menjaga kebersihan kawasan ini," katanya.

Menyentuh mengenai bangunan usang, Rizalman berkata, pihaknya bercadang untuk membawa perkara itu ke peringkat atasan bagi memohon Tabung Penyelenggaraan 1Malaysia (TP1M).

"Bangunan ini sudah berusia 22 tahun, namun ia seakan-akan dibiarkan dan tersisih jadi atas dasar itu kita akan mencari jalan untuk membantu dan meningkatkan kebersihan perumahan ini," katanya.

Sementara itu, Mohd. Idris berkata, pihaknya akan memastikan kerja-kerja mengutip sampah dikawasan itu mengikut jadual yang ditetapkan.

"Kita mengutip sampah di kawasan ini enam kali seminggu dan berharap penduduk dapat memberi kerjasama bagi melancarkan kerja-kerja pengutipan.

"Ini termasuklah tidak membuat halangan dengan kenderaan mereka seperti yang berlaku di kawasan-kawasan perumahan bertingkat lain," katanya.



SP: Masalah tong sampah je pun. itupun Si Khalid Berahim ni tak mampu nak selesaikan. apa punya MP lah kau ni Tan Sri. pegang jawatan tapi


LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 01 Nov 2012 08:02 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


TRELER BAWA PERALATAN CERAMAH ANUAR TENGGELAM.. BUKTI PKR PEROSAK KEMUDAHAN AWAM DAN SALAH GUNA KUASA.

Posted: 31 Oct 2012 11:32 PM PDT

Satu lagi bukti kemusnahan alam sekitar telah ditunjukkan oleh puak FUCKatan rakyat, lebih-lebih lagi selepas kehadiran Nuar and the geng ke Banting Baru tempoh hari.
Manakan tidak.. hari ini habis rosak padang awam kat kawasan mereka buat ceramah "sarkas"tempoh hari.. pabila lori treler yang membawa peralatan telah terbenam.. mau tak mau kena panggil kren.. lagilah bertambah jahanam..
Pada masa ni DIMANA PIHAK PENGANJUR? TAK NAMPAK BATANG HIDUNG PUN.. DAH HABIS PROGRAM.. TERUS HILANG. Hinggakan masa treler ni ditarik..pun tak nampak..Dolah Sani.. ermmmm.. ujan-ujan ni apa lagi "memerut"lah dia kat umah.
Ok.. padang bila dah rosak sudah pastinyalah anak-anak tak dapat gunakan lagi.. kemana mereka nak bermain? Takkan kat depan umah bang Dulah kot.. bila tak dapat main.. mereka akan lepak.. bila dah lepak.. aku yakin.. daripada budak tu tak tau merokok dan jadi perokok.. semuanya salah sapa? Tu baru kes rokok.. belum ditambah lagi dengan kes lain.
Yang puak FUCKatan ni punnnn satu bebalnya.. dah tau musim hujan.. bawa lagi treler dan bas masuk tengah padang buat apa? Kat Kuala Langat dah takde stadium atau dewan ke? Ni semuanya nak menunjuk.Tunjuk pandai takpelah jugak!







Team PUcTD

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 31 Oct 2012 11:08 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Jom Download borang BR1M 2.0. Terima kasih PM @NajibRazak @umbkl #BNBagus

Posted: 31 Oct 2012 10:27 PM PDT




Sewaktu pembentangan Bajet 2013 yang lalu, Perdana Menteri telah bermurah hati untuk meneruskan BR1M yang sebelum ini telah pun dilaksanankan dengan BR1M 2.0. BR1M atau Bantuan Rakyat 1Malaysia ini diperluaskan lagi kepada golongan bujang yang mempunyai gaji dibawah RM2000. Berikut adalah syarat kelayakan permohonan BR1M 2.0 untuk sesi 2013.




Syarat Kelayakan BR1M 2013
Bujang
  • Syarat kelayakan (bujang) : Anda mesti berstatus bujang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan tidak lebih RM2,000 sebulan. 
  • Jumlah Bantuan BR1M 2.0 Bajet 2013 Malaysia : RM250. 
  • Jumlah Penerima : 2.7 juta individu bujang. 
  • Tarikh Pembayaran : Awal 2013


Isi Rumah
·    Syarat kelayakan (bekeluarga) : Isi rumah berpendapatan RM3,000 sebulan ke bawah. 
·    Jumlah Penerima : 4.3 juta isi rumah. 
·   Jumlah Bantuan BR1M 2.0 Bajet 2013 Malaysia : RM500 (kekal seperti pada pusing pertama). 
·    Jumlah Penerima : 2.7 juta individu bujang. 
·    Tarikh Pembayaran : Awal 2013



Mana-mana penerima bantuan BR1M Malaysia sebelum ini tidak perlu mendaftar kali kedua tetapi sekiranya terdapat perubahan alamat tempat tinggal atau perubahan nama ketua isi rumah perlulah membuat permohonan baru.

Di mana borang boleh didapati?
  • Datang sendiri ke kaunter di Pejabat Pembangunan Negeri, Pejabat Daerah dan Pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri di seluruh negara. 
  • Semasa datang mendaftar kelak, dokumen wajib yang perlu di bawa pastilah borang pendaftaran bantuan BR1M 2.0 Malaysia, Salinan Mykad/kad polis/kad tentera dan jika perlu bawa sekali salinan gaji anda. 
ataupun boleh muat turun borang tersebut di sini
 

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 31 Oct 2012 11:59 AM PDT

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


PILIHAN RAKYAT ?

Posted: 31 Oct 2012 03:02 AM PDT

Maka gendang dan semboyan pilihan raya semakin hampir. Ramai kepimpinan yang "bersembunyi" kini keluar dari kepompong mereka. Wartawan dan mereka yang mampu menyiarkan mungkin dapat merasa "Angpow" yang akan di bekalkan setelah penat menyiarkan dan menemu duga kepimpinan yang selama ini bersembunyi dan sepi dari kawasan. Hari ini mereka datang semula, ibarat hujan yang akan membasahi kemarau sekian lama wujud di kawasan itu. Hari ini mereka akan datang tersenyum riang membawa janji, membawa mimpi baru dan berceloteh mengenai apa yang mereka lakukan sepanjang mereka memimpin. Ada yang mendabik dada mengatakan bahawa usaha mereka kini sudah membuahkan hasil kerana jalan akan diturap, elektrik akan sampai, benih-benih subsidi akan tersebar luas. Waktu inilah subsidi penting. Waktu ini juga pembangunan menjadi keutamaan, rakyat menjadi tetamu istimewa kepada ahli-ahli yang menjadi pilihan rakyat untuk memimpin. Namun apakah benar hujan sehari terhapus kemarau setahun?

Setakat ini, itulah azimat pegangan mereka. Anggota pilihan rakyat ini percaya hujan yang akan datang sewaktu pilihan raya ini adalah rahmat untuk mereka dan akan menjadi penebus dosa antara mereka dengan rakyat. Hari ini mereka hadir semula, rakyat melihat mereka semula sambil mereka berjanji akan meneruskan mimpi penduduk setempat untuk sekuang-kurang 5 tahun lagi. Begitu seterusnya senario yang akan dilakukan. Rakyat terus menjadi tetamu istimewa sekurang-kurang 5 tahun sekali.

Sungguhpun bukan semua mereka yang yang bersembunyi setelah memegang gelaran pilihan rakyat tetapi kehadiran mereka yang muncul hanya pada zaman pilihan raya adalah kepimpinan hipokrit yang sepatutnya tidak diberi tempat. Mereka harus ditolak jauh atas dosa melanggar amanat yang sepatutnya mereka tanggung. Ini perlu dilakukan dan sekiranya kepimpinan negeri, hatta YAB Perdana Menteri Malaysia memberi watikah untuk memilih semula pemimpin hipokrit ini untuk dicalonkan semula sebagai wakil pilihan rakyat maka RAKYAT perlu menjadi hakim.

Rakyat Malaysia perlu menjadi hakim yang bijak dalam masa kita menjadi tetamu istimewa kepimpinan yang mahu terus menjadi wakil pilihan rakyat. Kita harus meneliti sejauh mana wakil pilihan rakyat ini mampu menjadi pelindung kepada kita. Kita mahu tahu sejauh mana mereka mahu menegakkan agenda rakyat kawasannya dan sejauh mana mereka berusaha membantu. Andai kita tidak tahu mengukur maka wakil pilihan rakyat yang akan hadir selepas ini adalah kepimpinan yang akan hilang sehingga pilihan raya yang akan datang untuk menebus kemarau 5 tahun tersebut. Adakah itu yang kita mahu?

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras merasakan bahawa rakyat pada waktu itu akan menjadi tetamu istimewa pada rumah mereka sendiri sekiranya mereka tetap dengan konsep hilang kemarau 5 tahun akibat hujan sehari. Tepuk dada tanya selera.

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 31 Oct 2012 07:36 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Tahniah diucapkan di atas peningkatan prestasi ahli majlis PR berbanding ahli majlis BN.. ternyata kalian telah membuktikan kerja anda.. dan kebebalan anda

Posted: 30 Oct 2012 11:08 PM PDT

Baru aku tahu kenapa abang Nuar datang waktu malam.. sebabnya mudah aje.. kalau datang siang pasti abang nuar nampak akan masalah ni.. kemaluanlah abang nuar..manakan tidak.. dia baikkkk punya puji khalid sebagai mb terbaik dan si dulah sani yang prihatin.. hahahha..
Aku kan dah kata.. baik MP,baik YB mahupun Ahli Majlis Kuala Langat tak reti nak buat kerja dah..apa yang mereka nak jilat je b****t bang Nuar.. hahhaaa.. kunun nak jadi calon lah tu.. harktui.
Alow.. kasi jaga kawasan dulu lah.. jangan sibuk dengan orang lain ler bro. Tengok-tengoklah kawasan semak samun tu.. bamyak benda buruk boleh berlaku. Takkan umah korang aje nak bersih.. akai tu guna-gunakanlah.jangan tunjuk bebal sangat. 




Team PUcTD

Anuar UMUM harga Minyak di Selangor turun

Posted: 30 Oct 2012 09:11 AM PDT

"You cakap betul-betul,ramai orang tak malam ni?Kalau tak,buat malu I aje"

LIVE:Yeee..masa yang ditunggu-tunggu telah pun tiba..dimana bang Nuar akan memberikan ucapan pembohongannya serta memberikan janji lagi dan lagi..
Sebelum itu,beliau ada membisikkan sesuatu kat pengacara majlis program malam ni,dengan bertanyakan adakah orang yang akan mendengar ucapannya..hehehe..pengacara majlis berkata..Don't worry..semuanya telah diimport dari luar Daerah Kuala Langat.fuyohhhhh.
Biasalahkan..bang Nuar akan menyalahkan kepimpinan kerajaan sekarang yang dipimpin oleh PM Najib kita,dengan menyatakan bahawa UMNO angkuhkan kuasa dengan menipu dan mencerca orang.Alahai...sapa yang angkuh dan sapa pula yang cerca sapa ni....HARRRAMMM JADDAH..(pinjam ayat abang Dulah Sani)..setahu akulahkan pemimpin PKR lah yang punyai sikap sedemikian rupa..yang menipu,PKR juga...aduhhh..nak cakap tu bio betul bang Nuar oii..Dan seperti biasa dan biasa...isu penurunan harga minyak juga yang dijaja sana-sini..BANG...BUAT DULU KAT NEGERI SELANGORlah dulu..kan abang penasihat ekonomi Selangor...kalau benda yang simple macam tu pun ko tak boleh nak buat..nampak beno ko menipu rakyat oiiii...
Panjang beno pulak kelentong dan kemerapuan abang Nuar ni...uwargghhh...ramai yang dah menguap tu bang Nuar..mereka tunggu pengumuman HARGA MINYAK kat SELANGOR ni turun....tapi bang Nuar ni buat tak pahammmm lagi ler..merapu dengan kisah silamnya aje,umpama cerita anak raja yang dilatih oleh raja dengan tok guru supaya tidak menzalimi rakyat..alahaiiii...hebat merapu abang nuar pada malam ini...
Seterusnya bang Nuar memuji  Dulah sani kerana isteri barunya LAWA.. hhehee..dia puji sebab katanyalah Dulah sani ni perjuangkan nasib pekerja..ye ke?Dan seterusnya JANJI DITABUR LAGI,DENGAN MENYATAKAN SEMUAAANYAAAA AKAN TURUN....SEPERTI BELIAU YANG AKAN DITURUNKAN

MP Kuala Langat merayu kepada orang ramai agar hadir ke Program malam ini..dapat ice-cream percuma

Posted: 30 Oct 2012 08:49 AM PDT

MP Kuala Langat sedang merapu...
LIVE juga dari Bandar Banting sempena dengan kempen Jelajah Merdeka Rakyat..hehehe..seperti yang aku katakan dahulu..ni kali kedua mereka datang ke Kuala Langat..bagi menabur segala janji palsu pilihanraya..Aloowww...rakyat dah muak dah uittt bang Dulah Sani uittt...Aku tau kau datang sini pun kerana terpaksakan..kalau tak datang kau tak jadi Menteri nanti..opss..I'm sorry..hahaha.Sini kau boleh datang ye,waktu Stor Majlis Daerah terbakar..ko tak datang ye...harrkktuiiii...
Ok..dalam ucapan serta rayuannya pada malam ini..Pertama sekali beliau merayu sangat-sangat kepada para pengunjung yang TAK BERAPA ramai tu agar jangan balik dahulu serta beliau juga merayu agar yang kat luar sana tu agar dapat duduk ditempat yang telah disediakan..adehhh..boleh ke macam tu bang?..
Seperti biasa dan seperti dalam skrip,bang Dulah Sani ni menuduh penjualan undi melalui belanjawan 2013..hahahah..BODOH juga ye si MP ni...boleh pulak jual-jual undi melalui belanjawan...Belanjawan tu belanjawanlah oiii..apa kena mengena dengan undi...adoiiiii...Dan yang paling bestnya,skrip lagiiii lama dilontarkan iaitu JIKA FUCKatan rakyat memerintah hari ini...ESOK HARGA MINYAK TURUN..hahahahah..kat negeri yang diperintah pun tak berani nak turunkan...Tipuuuu ajelah kerjanya..Ingat rakyat bodoh ke bang oii...sesuka hati ko aje nak buat statement haprak...
Yang tak boleh tahan tu..Dulah ni berkata harga barang kat Thailand LEBIH murah daripada kat sini...hahahaha..aku tak taulah pasal aku tak penah g Thailand,lainlah macam bang Dulah ni,KAWIN kat Thailand pasal tu lah dia tau..hahahaha.Kalau murah,kenapa kau beli barang kat Econsave Banting..hehehe.
Dan yang paling TAKUTTTT  ada ke beliau kata nak masukkan SEMUA PEMIMPIN BN ke dalam penjara..wah..wah..wah...kan ZALIM namanya tuuu..
Jadi,Tuan-tuan dan Puan-Puan,KERAJAAN BEGINIKAH YANG KITA INGINKAN UNTUK GENERASI KITA PADA MASA HADAPAN?KERAJAAN YANG SERING MEMUTAR BELITKAN FAKTA DEMI KEPENTINGAN PERIBADI!KERAJAAN YANG ZALIM!Renung-renungkanlah wahai sahabat-sahabat sekelian.ANDA MAMPU MENGUBAH SERTA MENOLAK PKR DARIPADA BERMAHARAJALELA DIMUKA BUMI INI.

SIAPA BENAR?

Posted: 30 Oct 2012 08:29 AM PDT

BONGKAR SIAPA BENAR?KEBENARAN AKAN TERJAWAB.

LIVE dari Bandar Banting Baru..telah menyaksikan bahawa program SIAPA BENAR  telah mendapat sambutan yang begitu menggalakkan hinggakan ada yang terpaksa duduk diluar.Alhamdulillah..Rakyat telah mula sedar betapa selama ini mereka telah tertipu dengan JANJI PALSU puak FUCKatan Rakyat.Yang lebih menariknya..ada antara yang hadir tu terdiri daripada mereka yang dahulunya TEGAR dengan parti PKR dan PAS..Syabas Tuan-tuan kerana kembali kepangkal jalan...
Barisan kepimpinan UMNO dan BN yang senantiasa BERSATU
Ruang dalam khemah penuh sesak hingga ada yang terpaksa duduk di tepi menandakan SOKONGAN

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 30 Oct 2012 11:16 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


BR1M Vol 2: Perlu Pendaftaran Semula @umbkl

Posted: 30 Oct 2012 08:55 PM PDT






KUALA LUMPUR, 30 Okt (Bernama) -- Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang bertukar alamat atau kematian ketua isi rumah perlu mendaftar semula untuk membolehkan mereka menerima bantuan pusingan kedua yang akan diagihkan awal tahun depan.

Kementerian Kewangan dalam kenyataan di sini Selasa berkata mereka yang terlibat serta pemohon baru boleh mendaftar secara atas talian atau secara manual dengan mengisi borang permohonan BR1M 2.0 apabila pendaftaran dibuka 1 Nov nanti.

Bagaimanapun, penerima BR1M sedia ada yang lain tidak perlu mendaftar semula.

Menurut kenyataan itu, borang permohonan boleh didapati secara percuma di Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Pembangunan Persekutuan, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Jabatan Penerangan serta agensi kerajaan atau dimuat turun melalui laman sesawang www.hasil.gov.my.

Kenyataan itu turut menerangkan kriteria penerima BR1M yang layak memohon bantuan RM500 iaitu ketua isi rumah (lelaki atau perempuan) berpendapatan kasar bulanan RM3,000 ke bawah.

Ia merangkumi individu yang telah berkahwin, termasuk yang tinggal bersama ibu bapa; ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah serta individu bujang yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah di dalam rumah yang sama.

Warga emas sebatang kara berumur 60 tahun ke atas (lahir 1953 atau sebelumnya) dengan pendapatan kasar bulanan RM3,000 ke bawah juga layak memohon.

Bantuan tunai RM250 pula layak dipohon individu bujang termasuk balu, janda atau duda berumur 21 tahun ke atas (lahir 1992 atau sebelumnya), tidak mempunyai tanggungan dengan jumlah pendapatan kasar bulanan RM2,000 ke bawah.

Pengumuman pusingan kedua BR1M dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Belanjawan 2013 pada 28 Sept lepas.

-- BERNAMA

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 30 Oct 2012 11:14 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud


Kenapa saya undi menyokong AES di Parlimen?

Posted: 30 Oct 2012 10:48 PM PDT


Negara kita adalah salah satu negara yang mempunyai rekod kemalangan jalanraya yang paling buruk dalam dunia. 20 orang mati setiap hari atau 7,000 nyawa melayang setiap tahun. Ramai dari mereka yang mati tersebut adalah anak-anak muda berumur dibawah 25 tahun yang mati menunggang motorsikal. Kematian mereka adalah kerugian besar kepada masa depan negara kita.

Kajian oleh pakar menunjukkan kos sosial kemalangan di Malaysia ialah RM9 bilion seperti kos perubatan dan kehilangan pendapatan. Ini tidak termasuk penderitaan dan trauma keluarga yang kehilangan suami, isteri, bapa, emak dan anak. Apatah lagi kalau yang mati itu adalah punca menyara keluarga. Jika tidak ada kematian pun, kecacatan teruk juga akan membebankan keluarga tersebut.

AES mula dibincangkan oleh kabinet sejak 2006 lagi. Ianya bukan keputusan tergesa-gesa. Melihat trend kemalangan jalanraya Malaysia yang semakin meningkat dan langkah-langkah pencegahan oleh pihak berkuasa tidkak efektif, maka kerajaan perlu mengambil langkah baru. 90 negara di dunia sistem AES dan sistem ini terbukti efektif. 

Sebenarnya, sejak 20 tahun yang lalu, kita sudah pun terdedah kepada sistem pengambilan gambar pesalah jalanraya oleh pihak berkuasa. Ingat saman ekor oleh polis trafik? AES bukannya perkara baru. Malah, AES ebih baik dari ops saman ekor kerana menguna teknologi yang tercanggih untuk merakamkan gambar yang lebih jelas supaya pengguna jalanraya yang disaman tidak teraniaya.

Apabila saya membaca facebook dan twitter, saya dapati ramai yang kurang faham walaupun kerajaan telah menjelaskannya berkali-kali. Berikut adalah soalan lazim dalam facebook dan twitter. Untuk jawpan kepada soalan lazim yang lebih akademik dan ilmiah,  sila layari laman JPJ ini (http://www.jpj.gov.my/aes-system

"Kenapa kerajaan tak buat sendiri?" 

Kerajaan boleh buat sendiri tetapi kos kapital AES ialah RM717 juta dengan kos operasi sebanyak RM300-RM400 juta setahun. Kenapa kerajaan perlu berbelanja sebanyak itu jika kerajaan boleh mendapatnya secara percuma? LEbih baik duit yang kerajaan jimatkan itu boleh digunakan untuk buat sekolah dan hospital.

Begitu juga isu penyelanggaraan yang menjadi kerisauan kerajaan. Kalau kerajaan yang buat bermakna saban tahun, kerajaan terpaksa memperuntukan jumlah yang besar untuk menyelenggara sistem kamera dan komunikasi ini. Ingat sistem ITIS yang dikritik oleh Ketua Audit Negara? Kerajaan dikritik oleh Ketua Audit Negara kerana sistem ITIS tidak diselanggara dengan baik. Hakikatnya kerajaan sukar untuk menyelenggara sistem seperti AES ini kerana kekangan bajet, tanaga manusia dan kepakaran. Itu belum lagi isu vandalisma yang memeningkan kepala kerajaan dan pertambahan pekerja awam yang diperlukan untuk mengurus dan memantau sistem AES ini jika pihak kerajaan yang menguruskannya. 

Semua ini kos kepada rakyat. Kenapa rakyat yang majoritinya tidak melanggar undang-undang jalanraya terpaksa dihukum membayar sistem yang mendisiplinkan mereka yang melanggar undang-undang? Biarlah pihak swasta yang mencari dana dan menanggung risikonya.


"Kenapa zon had laju 40km dan turun bukit pun kena ada AES? Tak adil! " 


Ada juga pihak yang mengkritik lokasi AES, seperti zon had laju 40km atau zon turun bukit, walaupun mereka tahu ianya ditentukan oleh Miros, Polis dan JPJ berdasarkan kajian dan statistik kemalangan di tempat-tempat "blackspot" itu. Jangan ingat had kelajuan 40km tidak boleh membunuh. Had laju dikuat kuasa di tempat tersebut berdasarkan kebarangkalian kemalangan jika memandu laju. Ada juga yang tanya kenapa letak AES di lokasi menuruni bukit kerana sudah tentu kereta akan bergerak laju menuruni bukit? Bukan kah itu menganiaya pemandu? Jawapannya senang. Bila kita memandu menuruni bukit, kita juga harus patuh kepada had kelajuan yang ditetapkan supaya kereta kita tidak tergelincir atau melanggar kereta lain. Tolong tekan brek dan jangan salahkan "graviti" untuk memandu laju!

"Ini semua untuk kroni BN!"

Alasan kononnya konsesi ini diberi kepada kroni juga adalah alasan tak munsabah. 9 syarikat membida, 7 tampil membuat persembahan (presentation) dan 2 yang dipilih berdasarkan syarat-syarat yang ketat. Pada saya pulangan kepada pelaburan (IRR) yang diminta oleh syarikat-syarikat ini adalah adil iaitu pada kadar 17%. Risiko kepada syarikat juga besar. Jika semua pemandu kereta di Malaysia dengan tiba-tiba patuh kepada undang-undang jalan raya, syarikat-syarikat ini akan menanggung kerugian jutaan ringgit. Kalau kita marah sangat dengan syarikat-syarikat ini kerana kononnya menghisap darah rakyat, jom kita  bangkrapkan mereka. Jom kita patuh pada undang-undang!

"Habis, jika semua patuh undang-undang, macam mana syarikat itu nak hidup? Ini mesti ada muslihat nak menipu ni?"

Sebenarnya mereka juga sudah buat kajian. Akan ada pemandu yang dikatakan "habitual offenders" atau "hard-core offenders" berjumlah 9%. Mereka ini tak akan berubah sikap walaupun Ketua Polis Negara senditri datang kerumah mereka memberi nasihat kepada merekan untuk patuh undang-undang jalanraya. Peratusan ini juga ujud di negara-negara lain yang mengamalkan AES ini. Mereka inilah yang akan memberi keuntungan kepada syarikat-syarikat tersebut. Yang lain tak perlu risau melainkan anda adalah tergolong dalam 9% itu.

"Padan muka BN.. negeri PR tak nak bagi kelulusan untuk AES di negeri mereka. Syabas PR!"

PR selalu tuduh BN guna "brute force of the majority". Contoh PR tak nak bagi kelulusan itu juga contoh "tyranny of the minority". Apapun, ebuhraya atau jalan persekutuan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan walaupun lokasinya di negeri-negeri yang dikuasai PR. Untuk jalan negeri, "see you in court" untuk selesaikan samada PR mempunyai kuasa untuk menahan AES atau tidak. Sementara itu, jika ada kematian jalanraya di negeri Pakatan yang boleh dielakkan oleh AES, saya harap keluarga simati bolehlah bertanya kepada Lim Guan Eng dan Khalid Ibrahim kenapa mereka berdegil dan menolak sistem yang boleh menyelamatkan nyawa orang kesayangan mereka.

Terlanjur bercerita mengenai Pakatan, saya nak tanya bagaimana mereka dapat kurangkan kadar kemalangan jalanraya yang dijangka akan meningkat berikutan dasar "Turunkan harga kereta" mereka? Bukankah dasar itu akan menambah ratusan ribu lagi kereta di jalanraya? 

Sekarang ini pun, menururt statisik JPJ, jumlah kenderaan yang didaftarkan di Malaysia bertambah lebih sejuta setiap tahun kerana rakyat Malaysia semakin bertambah makmur. Malah kajian (http://www.nationmaster.com/graph/tra_mot_veh-transportation-motor-vehicles), menunjukkan Malaysia menduduki tangga ketiga dalam dunia dalam kategori pemilikan kereta setiap 100 ribu penduduk. Hakikatnya, kita tidak akan dapat menyediakan jalanraya yang cukup untuk semua kereta-kereta ini. Suka tidak suka, akan sampai masanya pemandu mesti berdisiplin atau perlu didisiplinkan jika kita tidak mahu kematian bertambah di jalanraya kita yang semakin sesak ini. Dan masa itu adalah sekarang!

Saya sokong AES kerana tanggungjawab, bukan untuk jadi populis

Kita telah melalui banyak fasa untuk mencegah kemalangan jalanraya. Bertahun-tahun kita telah mendidik, mengujudkan gerakan advokasi dan mencegah. Semuanya gagal untuk mengurangkan peratusan statistik kemalangan jalanraya. Sudah tiba masanya kita guna sistem AES ini.

Dengan menyokong dan mengundi AES di Parlimen, saya berpihak kepada rakyat. Saya tidak mahu 7 ribu keluarga yang dijangka menangis dan meraung setiap tahun, terpaksa melalui trauma psikologi kehilangan ahli keluarga mereka yang terbunuh akibat kecuaian pemandu jalanraya. Dan saya tidak mahu Malaysia bakal memegang rekod kematian akibat kemalangan terburuk di dunia jika kita tidak berbuat sesuatu. 



Salam.

ARD

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 30 Oct 2012 07:46 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Confirm! ROADSHOW ANUAR BATAL

Posted: 30 Oct 2012 02:32 AM PDT

Alhamdulillah.. Allah swt telah menurunkan hujan lebat pada petang yang indah ini. Alhamdulillah ALLAH sayangkan UMNO.. tak mahu Anuar and the geng menabur fitnah lagi dan lagi. Saban kali Anuar nak buat program je.. pastinya hujan lebat akan turun membasahi muka bumi ini. Adakah Anuar masih tak sedar lagi? Taubatlah..  sementara pintu taubat masih terbuka kepada kau. 




Team PUcTD

Anuar Ibrahim BATAL program di Kuala Langat malam ni

Posted: 30 Oct 2012 01:26 AM PDT

Ni baru betul lawan bang nuar malam ni.. pastu malam ni bang nuar tak berani turun woo.. alasan diberi.. penipuan akan terus digunakan untuk menyelamatkan diri.. tak perlu bas...tak perlu khemah hebat.. namun yang pasti lawan Nuar malam ni hebat! 




Team PUcTD

Stor MDKL dibakar atau terbakar? Asal Nuar datang aje mesti ada musibah.. kenapa ye? UDAHLAH.. RAKYAT KUALA LANGAT TAKNAK DAH..

Posted: 29 Oct 2012 10:03 PM PDT

KEADAAN STOR MILIK MDKL
LIVE:TRELER MEMBAWA PA SYSTEM DAH SAMPAI..
Malam ni pasti akan tercatat dalam sejarah daerah Kuala Langat pabila buat kedua kalinya bang Nuar turun sekali lagi untuk mengencingkan rakyat. Aku pasti pelbagai tomahan serta cacian juga janji-janji palsu akan ditabur malam ini.. setelah usaha beliau GAGAL 2 minggu lalu, kali ini bang Nuar turun
bersama geng-gengnya yang lain.. demi niat yang satu iaitu Menuju Ke Putrajaya.. dan aku mendapat tahu bahawa pada malam ini bang Nuar akan turun menaiki bas khas.. hehehe.. bukan naik jet.. pada masa ini.. persiapan sedang giat dijalankan.. dengo kabo kosnya berjumlah RM70 ribu wooo.. perghhh.. tinggikan nilainya.. dan secara kebetulan stor menyimpan barang milik Majlis Daerah Kuala Langat terbakar pada awal pagi ini.Huhuhu..Untuk pengetahuan,pada malam ini,segala peralatan seperti khemah serta perhiasannya adalah milik Majlis Daerah Kuala Langat..Haaa..kan dah nampak secara terang dan nyata bahawa mereka telah menyalah gunakan kuasa demi POLITIK.perghhh..Dasyatkan mereka ni..Semua BOLEH..Setahu akulah kan..kalau UMNO nak guna atau menyewa HARRRRAAMMM mereka nak benarkan...walhal majlis yang UMNO nak adakan tu takde kena-mengenapun dengan politik.. Adakah ini taktik untuk meraih simpati para pengundi di Kuala Langat dengan mengatakan UMNO punya kerja! Tapi aku pasti dan yakin bahawa malam ini juga abang Nuar pastinya akan kecewa kerana rakyat kuala langat sekali lagi menolak kepimpinan PKR yang diterajui oleh abang nuar dan pemimpin no 1 kuala langat brother harrrram jaddah Dulah Sani yang pada malam ini akan bawa isteri barunya untuk tatapan umum dan abang nuar.. hehehe. Berbalik kepada cerita stor terbakar tu tadi.. sepanjang aku dan rakan-rakan berada di kawasan kejadian tak nampak pun batang idung MP Kuala Langat turun padang.. hehehee.. hampir pukul 2 pagi maaa.. sejuk pulak tu.. paham-paham sudahlah.. DAN AKU YAKIN..BAHAWA KEBAKARAN NI BERLAKU KERANA KETIDAKBERKATAN PROGRAM MALAM INI..KENAPA AKU KATA TAK BERKAT..SEBAB..IANYA ADA UNSUR MENYALAHGUNA KUASA SERTA HARTA BENDA..TAK GITU




Team PUcTD

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 29 Oct 2012 11:28 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Van Skuad Sayang Wanita BTR Di conteng oleh Babi @shahrizatJalil @umbkl #BN4WP

Posted: 29 Oct 2012 12:00 AM PDT


Datuk Seri Shahrizat Jalil seharusnya kena senyum sampai ke telinga kerana nampaknya aura "SEMUT MERAH" Wanita UMNO digeruni pihak2 tertentu. Ini buktinya apabila van Skuad Sayang milik Pergerakan Wanita UMNO Bandar Tun Razak menjadi mangsa sikap tak bertanggungjawab apabila van tersebut diconteng dengan cat merah.



Ketua Sayap Wanita UMNO, Zaleha Najmuddin berkata kejadian itu dimaklumkan oleh seorang awam kepada setiausahanya yang secara kebetulan melalui kawasan kejadian iaitu di hadapan Ibu Pejabat UMNO Bandar Tun Razak.

"Saya cukup kecewa dengan pihak yang melakukan tindakan sabotaj ini dan cuba mematahkan semangat pergerakan Wanita Umno yang banyak berkhidmat kepada masyarakat di sini.

"Ini merupakan satu tindakan yang tidak bertanggungjawab yang sama sekali tidak akan mematahkan semangat pergerakan Wanita Umno," katanya kepada pemberita di pusat pergerakan Wanita tersebut hari ini.

Perfgerakan Wanita UMNO melalui Skuad sayang telah banyak mengadakan aktiviti2 kemasyarakatan dan mendekati pengundi di kawasan-kawasan Parlimen seluruh Malaysia bagi pihak Barisan Nasional maka tidak hairanlah jika terdapat pihak-pihak yang rasa tergugat dengan kewujudan skuad ini lalu mendorong mereka untuk melakukan perbuatan vandalism seperti ini.







SP: Jangan ingat BN/UMNO akan takut dengan tindakan ala2 Ah Long ni. Lepas ni lagi banyak program2 akan menyusul untuk membantu rakyat.



Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 29 Oct 2012 11:13 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud


Mengimbangi Laporan Ketua Audit Negara 2011

Posted: 29 Oct 2012 03:50 AM PDT

Menarik sekali. Jika anda mendengar apa yang hangat diperkatakan oleh ahli-ahli parlimen pembangkang di Parlimen minggu lepas, sudah pasti anda terfikir bahawa Laporan Ketua Audit Negara hanya tertumpu kepada kebocoran dan pembaziran di negeri-negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional semata-mata.

 

Hakikatnya jauh panggang dari api.

 

Usaha saya untuk mengimbangi lapuran audit 2011 secara mendedahkan salah urus  di negeri-negeri Pakatan, telah disambut dengan bantahan keras di dalam Dewan yang dihormati ini. Tidak kurang daripada lima orang ahli parlimen pembangkang bangun untuk menghalang saya menghabiskan ucapan. Tidak mengapalah. Laporan Hansard tidak pernah berbohong. Apabila kacau-bilau berjaya menghalang saya dari bercakap, maka saya ambil keputusan untuk menulis analisa ini untuk menyampaikan kepada masyarakat bahawa kehidupan di negeri-negeri Pakatan tidaklah seindah yang mereka gambarkan.

 

Kelantan

 

Ayuh kita lihat kepada salah urus yang besar dalam Program Ladang Rakyat oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Program ini bukanlah sebuah program yang kecil. Ia melibatkan sejumlah 19 buah projek kesemuanya, dan meliputi kawasan seluas 81,095 ekar (satu setengah kali keluasan Kuala Lumpur sebenarnya!).

 

Projek ini pada mulanya telah dirancang untuk membantu golongan miskin negeri Kelantan dengan menjanjikan dividen dan gaji bulanan sebanyak RM200 dan RM700. Selain daripada itu, projek ini mensasar untuk menyediakan tempat tinggal percuma dan merangsang kadar guna tenaga tempatan. Namun pastinya, janji-janji ini tidak ditepati. Golongan miskin yang meletakkan harapan yang tinggi ke atas program ini masih lagi hidup dalam status quo.

 

Apabila dua buah projek di bawah program ini gagal mencapai sasaran, Kerajaan Negeri Kelantan melalui Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat (PPLRK) telah memajak 17 buah projek yang selebihnya (keluasan tanah terlibat adalah 76,780 ekar) kepada 16 buah syarikat yang terpilih.

 

Namun seperti yang telah dijelaskan secara terperinci dalam Laporan Ketua Audit Negara, tiada jawatankuasa khusus telah ditubuhkan untuk menilai kebolehan atau prestasi silam 16 buah syarikat tersebut. Apa yang lebih teruk lagi adalah apabila kesemua 16 buah syarikat tersebut telah dicadangkan oleh tidak lain tidak bukan CEO PPLRK sendiri! Alangkah seronoknya dapat menguasai empayar sendiri – pada hematsaya.

 

Untuk mengeruhkan lagi masalah, analisa audit terhadap perjanjian bersama syarikat-syarikat ini telah menunjukkan bahawa syarat perjanjian terbukti berat sebelah dan tidak menyebelahi kepentingan-kepentingan kerajaan negeri.

 

Sebagai contoh, dalam tempoh pajakan selama 20 tahun itu, syarikat-syarikat tersebut dikatakan bakal memperolehi keuntungan bersih berjumlah RM1.6 bilion. Walaubagaimanapun, mereka hanya perlu membayar kepada Kerajaan Negeri Kelantan sejumlah RM421 juta dalam bentuk bayaran pajakan. Anggaran keuntungan bersih 16 buah syarikat ini adalah setinggi RM59 juta setahun untuk tempoh 20 tahun yang akan datang!

 

Dan siapa pula pemegang-pemegang kepentingan dalam Liziz Standaco Sdn Bhd? Dalam satu lagi kontroversi tanah di Kelantan, Laporan Ketua Audit Negara mempersoalkan langkah Kerajaan Negeri Kelantan menawarkan 1,000 ekar tanah kepada Liziz Standaco pada tahun 2003. Ini sepatutnya untuk sebuah projek pembangunan dan pengindahan tebing sungai selama 12 tahun.

 

Berlandaskan tawaran itu, Liziz Standaco harus membayar semula RM389.09 juta kepada Kerajaan Negeri. Namun di dalam Laporan Ketua Audit Negara, Kerajaan Negeri Kelantan telah hanya menerima sejumlah kecil pembayaran RM45.7 juta sehingga ke hari ini. Baki berjumlah RM343.4 juta masih lagi belum dibayar pada waktu analisa ini dikarang.

 

Kebimbangan juga memuncak apabila Laporan Ketua Audit Negara menyatakan bahawa Liziz Standaco telah meletakkan 13.52 ekar tanah yang dimaksudkan itu sebagai cagaran demi mendapatkan pinjaman berjumlah RM75 juta. Walaupun kita tidak tahu dengan jelas samada Liziz Standaco telah menggunakan sebahagian daripada pinjaman RM75 juta itu untuk membayar RM45.7 juta kepada Kerajaan Negeri, kita boleh dalam banyak cara mengandaikan bahawa syarikat tersebut bukanlah sebuah syarikat yang baik danmampu membawa projek ini ke arah kejayaan.

 

Kedah

 

Kini, kita alihkan tumpuan kita ke Kedah pula. Secara kebetulan, sekitar waktu yang sama ketika National Feedlot Corporation yang dipenuhi kontroversi memulakan perniagaan ternakannya, sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Kedah, Kedah Corporation Berhad, telah memeterai satu perjanjian usaha sama yang besar bersama sebuah syarikat dari Australia untuk menternak dan mengimport lembu-lembu dari negara tersebut. KCB telah membayar RM1 juta kepada rakan kongsi pilihannya itu sejurus selepas perjanjian dimeterai. Malangnya, projek ternakan lembu yang dipenuhi kontroversi sejak awal lagi ini tidak pernah dapat dilaksanakan.

 

Mungkin sesetengah pihak boleh membidas betapa RM1 juta yang dibelanjakan oeh KCB ini tidaklah sebesar RM250 juta yang dibelanjakan oleh NFC. Saya langsung tidak bersetuju. Pembaziran, tidak kiralah apa pun nama yang kita beri, adalah tetap satu pembaziran -- terutamanya untuk sebuah ekonomi kecil seperti Kedah.

 

Sekiranya kita berkeras untuk bergantung kepada angka dan statistik, maka RM1 juta yang terlibat dalam kes ini adalah pada kadar 0.10% daripada Bajet Kerajaan Negeri Kedah untuk tahun 2011 yang berjumlah RM1 bilion. Dilihat dari perspektif ini, kita dapati bahawa 0.10% adalah pada tahap yang sama seperti 0.11% pembaziran NFC daripada RM230 bilion bajet Persekutuan.

 

KCB juga diselar apabila ia membuat pembayaran besar ke atas dua buah projek yang gagal. Bayaran pertama melibatkan sejumlah RM4.26 juta kepada sebuah syarikat di Papua New Guinea untuk sebuah projek kelapa sawit yang akhirnya menemui kegagalan. Bayaran kedua melibatkan RM1.6 juta kepada sebuah syarikat perunding untuk "mengatur" pinjaman persisiran berjumlah USD44 juta yang telah diperuntukkan untuk membiayai pelaburan di Papua New Guinea itu.

 

Selain gagal untuk mendapatkan pinjaman USD44 juta itu (yang telah menggugat projek tersebut), KCB tetap meneruskan projek ini dengan meminjam sejumlah RM3 juta dari tiga buah syarikat tempatan. Paling mengejutkan adalah apabila pinjaman ini dibuat tanpa kelulusan pihak Lembaga Pengarahnya sendiri!

 

Sementara itu, Laporan Ketua Audit Negara telah juga membidas Perbadanan Menteri Besar Kedah kerana membayar sejumlah RM1,500 untuk pembaikan kotak agihan elektrik yang longgar di setiap unit dalam projek perumahan awam kos rendahnya. Memang tepat sekali! Pihak Kerajaan Persekutuan telah meluluskan harga tetap pada RM15.45 setiap unit. Perbezaan setiap unit dalam kes ini adalah berjumlah RM1,484.55.

 

Perbadanan Menteri Besar Kedah juga telah terlebih bayar (pada kadar 31 kali) untuk soket-soket tenaga di projek-projek perumahan awam kos rendahnya. Mereka telah membayar RM1,500 untuk setiap unit walaupun harga pasaran yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan adalah hanya RM50.18 seunit.

 

Pengiraan mudah akan menunjukkan lebihan pembayaran sejumlah RM1,449.82 untuk setiap unit.

 

Selangor

 

Akhir sekali, kita lihat pula kepada Selangor. Skim Tabung Anak Wawasan Selangor (TAWAS) yang digembar-gemburkan tanpa henti akhirnya mati begitu sahaja apabila Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan bahawa skim ini tidak mendapat pembiayaan yang sepatutnya dan telah gagal menepati janji-janjinya. Janji untuk memberikan RM100 dalam bentuk simpanan tetap kepada setiap bayi baru lahir di negeri Selangor hanya kekal menjadi sebuah janji kosong.

 

Sejak penubuhannya pada tahun 2008, 19.4% (60,972) daripada 313,706 anak kelahiran Selangor telah memohon mendapatkan skim ini. Daripada 60,972 permohonan, hanya sebanyak 21,918 permohonan telah diluluskan.

 

Selangor telah memperuntukkan RM13.5 juta untuk TAWAS. Namun daripada jumlah ini, kira-kira RM4.5 juta adalah untuk kos operasi, manakala baki RM8 juta pula adalah jumlah sebenar untuk program ini.

 

Dalam sektor pendidikan, pihak kerajaan Selangor telah mengalami kerugian berjumlah RM39.69 juta dalam tahun 2010, dan RM13.56 juta melalui Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) iaitu syarikat yang menjalankan operasi UNISEL.

 

Ini adalah contoh-contoh kebocoran dan pembaziran dalam negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat. Sekiranya anda membaca Laporan Ketua Audit Negara dengan lebih mendalam, anda akan menemui banyak lagi contoh-contoh sebegini.

 

Melangkah ke hadapan

 

Ketika Pilihanraya Umum Ke-13 semakin menghampiri kita, Pakatan Rakyat telah menguatkan lagi usaha mereka untuk menawan undi-undi di Sabah dan Sarawak. Memang tidak dapat dinafikan bahawa 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak akan menjadi pertaruhan mutlak untuk kedua-dua Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat. Maka tidak hairanlah bila Pakatan telah melancarkan misi untuk menyerang dan mengacau-bilaukan pentadbiran di kedua-dua negeri ini.

 

Malangnya, serangan ke atas prestasi Sabah dan Sarawak terbukti sia-sia apabila setiap tahun laporan Ketua Audit Negara menunjukkan kedua-dua negeri sering membawa prestasi yang baik dalam pengurusan kewangan dan polisi-polisi fiskalnya.

 

Dalam laporan terkini untuk tahun 2011, Ketua Audit Negara telah menganugerahkan ulasan "sangat baik" hanya kepada sebuah negeri iaitu Sarawak. Sementara itu, Sabah pula terus mengekalkan status kedua terbaik iaitu "baik" dari tahun-tahun sebelum ini.

 

Akaun-akaun dana disatukan untuk 2011 bagi kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Sarawak adalah yang paling tinggi dalam kalangan negeri-negeri, iaitu RM18.5 bilion untuk Sarawak dan RM2.66 bilion untuk Sabah. Selangor jatuh di tempat ketiga dengan RM1.94 bilion sementara Pulau Pinang pula pada tempat keempat dengan RM1.13 bilion.

 

Sekiranya kita melihat kepada statistik pendapatan negeri untuk tahun 2011, Sarawak menduduki tempat pertama dengan RM6.6 bilion, diikuti oleh Sabah pada tempat kedua dengan RM4.4 bilion, Selangor di tempat keempat dengan RM1.6 bilion dan Pulaiu Pinang di tempat ketujuh dengan RM602 juta.

 

Artikel ini bukanlah bertujuan untuk menyembunyikan kebocoran dan pembaziran dalam negeri-negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Memang tidak dapat dinafikan, wujud juga kebocoran dan pembaziran yang jelas dalam negeri-negeri Barisan.

 

Apa yang saya mahu jelaskan dengan menulis artikel ini adalah untuk menunjukkan kepada masyarakat umum bahawa kebocoran dan pembaziran ini bukan hanya berlaku di negeri-negeri Barisan semata; kerajaan-kerajaan negeri di bawah pentadibran Pakatan Rakyat juga bertanggungjawab terhadap pembaziran yang turut berlaku di negeri mereka!

Let’s talk about the AG’s Report

Posted: 29 Oct 2012 01:08 AM PDT

Lo and behold! If you were to listen to what the opposition MPsaid in Parliament last week, you would think that the Auditor General's Report was centered mainly on the leakages and wastages in Barisan Nasional states.

 

But the truth is stranger than fiction – or so I have found out.

 

My attempt to level the playing field by speaking up against the mismanagement of Pakatan states was met with thunderous objection in the august house. No less than five opposition MPs stood up to prevent me from finishing my speech. All is well, for Hansard never lies. When chaos got the better of my words, I decided to pen down my analysis in the spirit of informing the public that life in Pakatanstates is not necessarily a bed of roses, too.

 

Kelantan

 

Let's take a look at the severe mismanagement of Program Ladang Rakyat by the Kelantan state government. Theprogram is not miniscule by any standards. It involved 19 projects in total, covering massive land area of 81,095 acres (one and a half times the size of Kuala Lumpur no less!).

 

The project was initially set to help the Kelantan poor by promising (for lack of better worda monthly dividend and salary of RM200 and RM700 respectively. On top of that, the project planned to provide free accommodation and tostimulate the local employment rate. Of course, promises are meant to be broken. All of these promises nevermaterialized. The poor who placed their hopes in this program are now still stuck in status quo.

 

When two projects under the program failed to meet theirtargetsthe Kelantan state government through Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Kelantan (PPLRK) - leased out the remaining 17 projects (total land involved is 76,780 acres) to 16 selected companies.

 

But as the AG's report so aptly pointed out, no specific committee had been set up to evaluate the ability or past performance of the 16 companies. Much worse was whenapparently, the 16 listed were actually suggested by noneother than the CEO of PPLRK himself! Ah, the joys of running you own empire must be intoxicating, I believe.

 

To compound the problem even further, audit analysis ofthe agreements with the 16 companies showed that the terms were lop-sided and were heavily stacked against the state government's interests.

 

For example, in the 20-year lease period, the companies areset to gain total net profit of RM1.6 billion. However, theywould only pay Kelantan state government RM421 million in lease payments. The estimated net profit of the 16companies is a staggering RM59 million a year for the next 20 years!

 

And who are the stakeholders behind Liziz Standaco Sdn.Bhd.? In yet another land controversy in Kelantan, the AG's report took the state government to task for offering 1,000 acres of land to Liziz Standaco in 2003This was supposed to be for a 12-year riverbank development and beautification project.

 

In consideration thereof, Liziz Standaco must return to the state government assets amounting to RM389.09 million.But as far as the AG's Report is concerned, the Kelantan state government has only received a paltry sum of RM45.7 million to date. The remaining RM343.4 million is still outstanding at the time this analysis is drafted.

 

Eyebrows were raised in concern when the AG's report also stated that Liziz Standaco had pledged 13.52 acres ofthe land in question as collateral to secure a RM75 millionloan. While it is not immediately clear whether Liziz Standaco had used part of the RM75 million's loan to pay the RM45.7 million to state government, it can in many ways suggest that the company is not in the best financial footing to navigate the project to the shore of success.

 

Kedah

 

Now, let's shift our focus to the northern state of Kedah. Incidentally, around the same time the controversial National Feedlot Corporation (NFC) started its cattlebusiness, a wholly owned entity of the Kedah state government, Kedah Corporation Berhad (KCB), entered into a mammoth joint-venture project with an Australia-based company to rear and import cattle from down under.KCB had paid RM1million to its partner of choice shortly after the agreement was signed. Unfortunately, the cattle project - which was mired in controversy from the get-go -never actually got off the ground.

 

Some might argue that KCB's RM1 million scandal is pale in comparison to that of NFC's that involved RM250 million. But I disagree. Wastage, by any other name, is still a wastage especially so for a small economy like Kedah.

 

If we still insist to go by figures and statistic, the RM1 million involved in this case tantamount to 0.10% of Kedah's 2011 state budget of RM1 billion. Taken in this perspective, we will also find that the 0.10% is at par with NFC's 0.11% wastage vis-à-vis RM230 billion of the federal budget.

 

KCB was also frowned upon when it made generous payments on two failed projects. The first involved thepayment of RM4.26 million to a company in Papua New Guinea for a palm oil project which subsequently failed. The second involved a payment of RM1.6 million to a consultant company to "arrange" USD44 million offshoreloan earmarked to fund the same Papua New Guinea'sinvestment.

 

Apart from failing to raise the USD44 million loan (whichhas since put the project in jeopardy), KCB marched aheadto borrow an additional RM3 million from five local companies. What's appalling is that the borrowing had been done without the approval from its own board!

 

Meanwhile the AG's Report has ticked off Perbadanan Menteri Besar Kedah for paying a whopping RM1,500 per unit for repair of loose electrical distribution board in low-cost public housing projects. And rightly so, too! The government approved market price is capped at only RM15.45 per unit. The difference per unit in this case is a staggering RM1,484.55.

 

The Perbadanan Menteri Besar Kedah had also overpaid(by 31 times) for power sockets in its low-cost public housing projects. They actually paid RM1,500 per unitwhen the government-approved market price is only RM50.18 per unit. Simple arithmetic will show that thisconstitutes an overpayment of RM1,449.82 per unit.

 

Selangor

 

Last but not least, Selangor. The buzz around the overhyped Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) died an untimely death when the AG's report pointed out that the scheme was woefully underfunded and had failed to live up to its promise. The promise to give RM100 in form of Simpanan Tetap for every Selangor-born will remain as just another unfulfilled promise.

 

Since its inception in 2008, 19.4% (60,972) of 313,706 of those who were born in Selangor had applied for the scheme. Out of the 60,972 applications, only 21,918 have been approved.

 

Selangor has allocated RM13.5 million for TAWAS. But out of that amount, about RM4.5 million was meant for operational costs, setting aside only RM8 million for the actual program itself.

 

In education sector, Selangor government had incurred losses of RM39.69 million in 2010, and RM13.56 millionthrough Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) – the organ that operates UNISEL.

 

These are only examples of leakages and wastages inPakatan states. If you read the AG's Report withmicroscopic view, you would find much more examples of the same nature.

 

 

The road ahead

 

As the 13th General Election approaches, Pakatan Rakyat has intensified its drive to capture votes in Sabah and Sarawak. It goes without saying that the 56 parliamentary seats in Sabah and Sawarak will be the knight of hope to both Putrajaya's incumbents and aspirants. So, Pakatan has launched a mission to attack and undermine the administration of the two states.

 

Ironically, the attack on the performance of Sabah and Sarawak has proved to be hollow year after year when the AG's report keeps giving both states top marks in state finance management and fiscal policies.

 

In its latest report for 2011, the Auditor General accorded the highest commendation ("sangat baik") to only one state: Sarawak. Meanwhile, Sabah has maintained the second best status of "baik" from previous years.

 

The 2011 Consolidated Fund accounts of Sarawak and Sabah governments are the highest among all states at RM18.5 billion and RM2.66 billion respectively. Selangor, on the other hand, is at third place with RM1.94 billionwhile Penang is at fourth place with RM1.13 billion.

 

If we look at 2011 state revenue statistics, Sarawak hastopped the list with RM6.6 billion, followed by Sabah at second place with RM4.4 billion. Selangor was at fourth place (RM1.6 billion) and Penang was at seventh position (RM602 million).

 

This article is not intended to purposely exclude wastages and leakages in Barisan-held states. There are some pretty glaring examples of wastages and leakages in Barisan states, too. But what I intended to do by writing this article was to inform the public that leakages and wastages are not confined only to BN states; PR state governments are equally guilty of the same charge!

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 29 Oct 2012 07:40 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


dipiSAH! PKR dan DAP tolak PAS!

Posted: 29 Oct 2012 03:50 AM PDT


Belum lagi berkuasa terang-terang mereka dah tolak PAS.. nampak beno mereka dah tak sehaluan lagi dah.. 
Aku rasa elok pun PAS tinggalkan mereka..









Team PUcTD

Pelancaran logo baru PKR di kuala langat.. sempena kedatangan kali kedua bang nuar

Posted: 28 Oct 2012 07:11 PM PDT

Apa lagilah nak ditipu...
LOGO BARU
Setelah KEGAGALAN mendapat sokongan daripada rakyat Kuala Langat sempena kempen jelajah Negeri Selangor minggu lalu.. (rujuk ; http://pemudatelokdatok.blogspot.com/2012/10/hujan-lebat-iringi-konvoi-jelajah.html?m=1) kini abang Nuar and the geng sekali lagi nak datang.. dilokasi berbeza.Hehehe.. cubaan kedua untuk menabur fitnah dan menabur janji palsu. Tapi yang aku dengarlah kan.. kali ni mereka akan lancarkan logo baru untuk Fuckatan rakyat.. hehehe..
Daripada korang datang dengar pembohongan yang akan dicanang oleh puak ni baik korang bawa family g shopping kat Giant yang baru bukak tu. Ada gak faedahnya.. 




Team PUcTD

HAMIM Ledang

Posted: 29 Oct 2012 03:15 AM PDT

HAMIM Ledang


100 Petani Terima RM1j Menerusi Azam Tani

Posted: 21 Sep 2012 01:26 AM PDT

sumber : Utusan Malaysia (17/09/2012)

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 28 Oct 2012 11:38 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Adik Kecil Ini Memerlukan Bantuan Untuk Tampung Kos Perubatan

Posted: 28 Oct 2012 11:00 PM PDT

 
Tenang Muhammad Nursyamir Iqbal Bin Mohd Najib 
walaupun mengidap Jantung Berlubang.

 
Melihat pada wajah kanak-kanak ini seolah-olah tiada penderitaan yang dialaminya. Pada hakikatnya kanak-kanak ini mengalami komplikasi Jantung Berlubang dan Injap Jantung tersumbat yang boleh menganggu sistem pernafasan.

Sedih hati ini apabila mendengar keluh resah anak ketiga rakan Ritz yang sedang mengidap penyakit jantung berlubang dan kini memerlukan bantuan segera bagi menampung kos pembedahan. Kelewatan menjalani pembedahan akan menyebabkan pernafasannya terganggu.

"Mana saya hendak mencari wang RM40,000 untuk menampung pembedahan Muhammad Nursyamir Iqbal, sedangkan pendapatan kami seisi keluarga yang bekerja sebagai Operator kilang tidak begitu besar."Demikian luahan seorang ibu, (Suzaidah Binti Silaiman  36),  mengenangkan nasib yang menimpa anaknya.  
Kini keluarga ini merayu simpati orang ramai agar dapat menghulurkan sumbangan ikhlas bagi menampung kos pembedahan anaknya itu yang berusia setahun. Semoga dengan bantuan dari masyarakat yang perihatin dapat meringankan beban kewangan keluarga ini.

Sumbangan boleh disalurkan melalui :-

Maybank
Suzaidah Binti Sulaiman
112026735224

Atau untuk mendapat pengesahan anda boleh menghubungi Suzaidah Binti Sulaiman (ibu) ditalian 0133394531

P/S : Harap anda semua dapat share info ini ke FB masing2, bagi membantu keluarga ini, bantuan anda amatlah dihargai . Terima Kasih Ritz ucapkan.









Sedikit Penerangan mengenai Penyakit Jantung Berlubang

Masalah ini terjadi sekiranya dinding yang memisahkan atrium kiri dan atrium kanan tidak bercantum ketika lahir. Akhirlnya, akan wujud satu lubang di mana darah boleh mengalir daripada bahagian kiri jantung yang lebih tinggi tekanannya ke bahagian kanan jantung. Lubang yang lebih besar akan menyebabkan lebih banyak pengaliran darah dari bahagian kiri ke kanan. Akibatnya bahagian kanan jantung akan menjadi bengkak dan tekanan di dalam salur darah pulmonari atau paru-paru akan menjadi tinggi.


Simptom ini akan berlaku lebih awal jika saiz lubang ASD itu lebih besar. Jika saiznya kecil (kurang dari satu sentimeter (sm padu), masalah ini biasanya dikesan secara kebetulan ketika pemeriksaan kesihatan kerana seseorang itu tidak akan merasa gejala seperti sukar bernafas dan lain-lain yang disebut di atas.

MOHON DIKONGSI & DISEBARKAN

Korban Perdana UMNO Bahagian Segambut #BN4WP @umbkl

Posted: 28 Oct 2012 09:07 PM PDT





UMNO Bahagian Segambut telah mengadakan program Korban Perdana UMNO Bahagian Segambut pada 28hb Oktober 2012/ Program telah diadakan bertempat di Surau As Salam, Taman Sejahtera Segambut. Sebanyak 6 ekor lembu telah disumbangkan oleh UMNO Bahagian untuk dikorbankan dan diagih2kan kepada penduduk sekitar.



Majlis korban ini turut dihadiri oleh YBhg Datuk Kamarudin Hj Ambok, Ketua UMNO Bahagian Segambut dan barisan Ahli Jawatankuasa 4 Peringkat Bahagian dan Cawangan. Tahun ini agak berlainan sedikit kerana tahun-tahun sebelumnya lembu-lembu diagihkan ke cawangan-cawangan untuk dibuat korban.Semoga ibadah korban yang dilakukan mendapat berkat dan keredhaanNYA.
 







PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 28 Oct 2012 03:26 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


MALAYSIA : NEGARA ISLAM ATAU SEKULAR?

Posted: 27 Oct 2012 11:03 PM PDT

Adakah Malaysia Negara ISLAM?

Adakah Malaysia negara ISLAM?  Banyak perdebatan di kalangan masyarakat umum tentangnya.  Sebahagian kita mengatakan "Malaysia bukan negara ISLAM".  Sebahagian pula mengatakan, "Ya, Malaysia negara ISLAM". 

Dalam kepelbagaian pendapat itu, pasti majoriti dari kalangan kita ummat ISLAM di Malaysia ingin melihat bahawa sistem Islami dapat dilaksanakan keseluruhannya di Malaysia.  Merangkumi sosial, politik, ekonomi, kewangan, perundangan dan lain-lain.

Apa yang kita lihat di Malaysia, suasananya masih belum mencapai apa yang digambarkan sebagai negara ISLAM.  Usahkan suasana Islami, malah masyarakat sering dalam ketakutan disebabkan oleh pelbagai kes-kes jenayah yang semakin menjadi-jadi mutaakhir ini.  Fenomena ini sangat merisaukan kita.
Alangkah bagusnya jika hukum-hukum yang disyariatkan ALLAH subhanahu wata'ala di dalam al-Quran dapat dilaksanakan di negara kita.  Pastinya, kes-kes jenayah dapat dikurangkan jika tidak dapat disifarkan.  Pastinya, bakal penjenayah berasa gerun dengan hukuman-hukuman yang tersedia.  Dan pastinya juga nyawa, agama, akal, harta dan keturunan ummat manusia akan terbela.  Dan itulah tujuan hukum syariah.

Bagi merungkai samada Malaysia adalah negara ISLAM atau tidak, barangkali analogi berikut boleh diambil untuk memudahkan kita berfikir, insyaALLAH:

MUSLIM - Seseorang yang beragama ISLAM telah dilihat tidak solat, tidak berpuasa, tidak menunaikan zakat, malah melakukan beberapa perkara dosa.

Apakah yang patut kita buat sebagai seorang muslim?  Saya rasa majoriti bersetuju bahawa kita mesti menasihati beliau, memberitahu akan hukum-hakam ISLAM yang wajib ke atasnya dan seumpamanya.  Malah pihak berkuasa boleh mengambil tindakan ke atas beliau.  Setuju?

BUKAN MUSLIM – Seseorang yang bukan beragama ISLAM telah dilihat tidak solat, tidak berpuasa, tidak menunaikan zakat dan melakukan beberapa perkara yang dihukumkan dosa mengikut agama ISLAM.

Wajarkah kita tegur dia kenapa tidak solat?  Kenapa tidak berpuasa?  Kenapa tidak menunaikan zakat?  Bolehkah kita memaksa ke atas beliau untuk mengamalkan ajaran ISLAM sedangkan beliau bukan seorang muslim?

Melihatkan tamsilan di atas, wajar untuk kita sama-sama mengakui bahawa Malaysia adalah negara ISLAM.  Supaya kita ummat ISLAM berhak menasihati, menegur, mendesak dan mengkritik untuk dibawa Malaysia ke landasan yang asal, iaitu ISLAM.

Malaysia mungkin kita boleh lihat sebagai seorang yang sudah muslim, tetapi belum mengamalkan sepenuhnya ajaran ISLAM.  Sebagai seorang muslim, dia mesti menerima hukum ISLAM.  Dan kita wajar, malah mempunyai hak ke atasnya dalam membentuknya supaya kembali kepada ISLAM.  Tatkala seseorang memeluk ISLAM, dia mesti menyerah diri sepenuhnya kepada ISLAM.

Tetapi, jika Malaysia tidak dianggap sebagai negara ISLAM, kita tidak dapat memaksa untuk ISLAM dijadikan sebagai sistem negara.  Kerana, dia bukan ISLAM.  Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (ISLAM) bagi yang bukan ISLAM.

Perjalanan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang mengamalkan sistem ISLAM sepenuhnya adalah proses yang panjang.  Sejak ia merdeka sampai ke hari ini, telah banyak perkembangan positif dari sudut perlaksanaan unsur-unsur Islam telah dimasukkan.  Ini semua adalah perjuangan ummat ISLAM dari pelbagai pihak terutama sumbangan dari ahli cendekiawan dan ulama, serta desakan dari NGO dan harakah Islamiyyah.  Mereka merasakan bahawa negara ini negara ISLAM dan wajar Malaysia ini diberi bentuk yang sepatutnya sebagai negara ISLAM yang lengkap.  Malah, perlembagaan negara turut mengesahkan bahawa Malaysia adalah negara ISLAM.

Seperti negara yang melalui proses itu, kita juga dalam proses menjadikan diri kita sebagai seorang muslim yang benar-benar telah menyerahkan diri kepada ALLAH.  Banyak yang perlu kita perbaiki dan pertingkatkan supaya kita yang sudah muslim ini dapat melaksanakan 100% apa yang digariskan ALLAH melalui al-Quran dan as-Sunnah.

wAllahu Ta'ala A'lam.

SHAHMUZIR NORDZAHIR

MALAYSIA NEGARA ISLAM.

Posted: 27 Oct 2012 10:59 PM PDT



Perlembagaan: Malaysia bukan sekular



PERSOALAN adakah Malaysia sebuah negara sekular sering dibahaskan. 

Baru-baru ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, dalam jawapan bertulis di Parlimen menolak dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan Malaysia adalah negara sekular.


Mungkin kerana peruntukan dalam Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan "Perlembagaan ini adalah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berlawanan dengan Perlembagaan ini hendaklah terbatal setakat yang berlawanan itu" membawa kepada kefahaman sedemikian rupa.

Apakah dengan peruntukan sedemikian menafikan kedudukan Malaysia sebagai negara Islam dan meletakkannya sebagai sekular? Menurut (Prof.) Dr. Abdul Aziz Bari, apabila mentafsirkan peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan, ia tidak boleh ditafsirkan secara sempit dan berasingan daripada peruntukan lain dalam Perlembagaan itu sendiri.

Hujah yang menyatakan bahawa Malaysia sebuah negara sekular adalah kurang tepat. Ini kerana, terdapat banyak peruntukan lain dalam Perlembagaan itu yang memberi keistimewaan kepada agama Islam. Perkara 3(1) yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan dan Perkara 12(2) yang membenarkan kerajaan membelanjakan duit negara bagi pembangunan agama Islam, menunjukkan bahawa Malaysia bukan negara sekular. Lagipun perkataan sekular tidak wujud dalam Perlembagaan itu sendiri.

Dari sudut sejarah, Tanah Melayu dianggap oleh ahli-ahli sejarah sebagai sebuah negara Islam melihat kepada undang-undang yang dilaksanakan semasa itu. Sebelum kedatangan penjajah Belanda dan British, undang-undang yang terpakai adalah meliputi undang-undang Islam dan adat.

Hukum Kanun Melaka sebagai undang-undang pokok mempengaruhi undang-undang di negeri lain, yang banyak mengandungi peraturan dan hukuman yang berlandaskan agama Islam dan adat Melayu. Kedatangan Belanda di Melaka dan seterusnya menjajahi seluruh Tanah Melayu tidak sedikit pun memberi kesan kepada aspek undang-undang yang terpakai semasa itu. Hanya dengan kedatangan British, undang-undang Islam sedikit demi sedikit diketepikan dan diganti dengan undang-undang Inggeris. Apabila Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, tiada satu perisytiharan dibuat mengatakan Malaysia adalah negara Islam. Perisytiharan Malaysia sebagai sebuah negara Islam hanyalah dibuat 44 tahun kemudian oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 29 September 2001.

Perlembagaan Persekutuan yang kita miliki sekarang digubal oleh satu Suruhanjaya yang dikenali sebagai Suruhanjaya Reid. Suruhanjaya ini diketuai oleh Lord Reid dari United Kingdom dengan ahli-ahli lain terdiri dari Sir Iver Jeannings dari United Kingdom, Justice Abdul Hamid dari Pakistan, Sir William McKell dari Australia dan B Malik dari India.

Pada asalnya, peruntukan Islam sebagai agama negara tidak terdapat dalam draf awal Perlembagaan. Hanya Justice Abdul Hamid dari Pakistan membangkitkan persoalan itu dalam lampiran laporan Suruhanjaya itu. Selepas itu, Parti Perikatan mencadangkan supaya satu peruntukan mengenai agama Islam sebagai agama Persekutuan dimasukkan dalam Perlembagaan tanpa sedikit pun menyisihkan hak bukan Islam dalam menganut, mengamal dan menyebar agama mereka.

Memang benar Suruhanjaya ini ada menyatakan bahawa peruntukan ini tidak sama sekali mengetepikan status Malaysia sebagai sebuah negara sekular tetapi ia sama sekali tidak wujud dalam draf akhir Perlembagaan itu sendiri. Pihak Raja-raja pada awalnya agak keberatan menerima peruntukan Islam sebagai agama Persekutuan dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan, bimbang baki kuasa yang ada dalam tangan mereka iaitu agama Islam dan adat Melayu akan diserahkan kepada Kerajaan Pusat. Akhirnya, setelah Perikatan meyakinkan kedudukan sebenar, Raja-raja Melayu bersetuju menerima kemasukan peruntukan Islam sebagai agama Persekutuan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, Kertas Putih dikeluarkan bagi maksud itu. Maka, Perkara 3(1) menyatakan "Ugama Islam adalah ugama bagi Persekutuan; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan". Peruntukan seperti ini diberi penekanan sekali lagi dalam Perkara 11(1) yang berbunyi "tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya".

Dengan adanya dua peruntukan penting ini, Perlembagaan memberi jaminan hak kebebasan beragama kepada kepada semua penganut agama. Tetapi, kebebasan beragama tidaklah bersifat mutlak. Sebagai contohnya, dalam fasal (4) Perkara 11 memberi kuasa kepada Parlimen dan Badan-badan Perundangan Negeri menggubal undang-undang pengawalan agama bukan Islam kepada orang Islam. Di samping itu, Perkara 11 (5) meletakkan syarat bahawa kebebasan itu tidak menyalahi ketenteraman awam, kesihatan awam dan akhlak.

Walaupun Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman ada menjelaskan dalam satu sesi Parlimen bahawa negara ini bukanlah sebuah negara Islam dan peruntukan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan hanyalah untuk tujuan rasmi negara, itu hanyalah pandangan peribadi beliau. Ini kerana Perlembagaan Persekutuan itu sendiri tidak sama sekali menyebut negara ini sebagai negara sekular.

Mungkin ada sesetengah peguam dan pengamal undang-undang yang mengatakan bahawa kes Che Omar Che Soh lawan Pendakwa Raya [1988] 2 MLJ 55 mengiakan bahawa Malaysia bukan negara Islam dan ini mengesahkan bahawa negara ini adalah negara sekular. Ini kerana Hakim Tuan Salleh Abbas (ketika itu) berpendapat bahawa agama Islam bukanlah hanya peribadatan khusus tetapi meliputi satu cara hidup yang merangkumi pelbagai aktiviti kehidupan sama ada dalam bentuk individu mahupun kemasyarakatan seperti undang-undang, politik, ekonomi, sosial, kebudayaan, moral dan kehakiman, namun peruntukan Perkara 3(1) hanyalah bersifat peribadatan dan upacara rasmi sahaja.

Tetapi menurut Prof. Dr.Aziz Bari, keputusan kes ini sebenarnya tidak mencerminkan kedudukan sebenar Islam seperti mana yang dibuat dalam Laporan Suruhanjaya Reid dan Kertas Putih. Keputusan Che Omar tidak boleh sama sekali mempertikaikan perihal kesahihan undang-undang. Ia hanyalah mengehadkan amalan agama Islam seperti mana yang termaktub. Keputusan kes ini tidak sama sekali merendahkan kedudukan agama Islam itu sendiri.
Ini kerana perayu mempertikaikan sama ada undang-undang yang wujud dalam negara ini, dalam hal ini hukuman gantung mandatori bagi kesalahan mengedar dadah adalah bercanggah dengan Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan, justeru undang-undang Islam tidak menghukum orang yang mengedar dadah dengan hukuman mati.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121026/re_02/Perlembagaan:-Malaysia-bukan-sekular#ixzz2AZPYCVWn
© Utusan Melayu (M) Bhd .




Memahami Malaysia sebagai sebuah negara Islam

September 17, 18 2002
Dewan Jubli, Shah Alam
Organized by Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Institut Perkembangan Minda (INMIND)

The two-day seminar was intended to:
  1. know Malaysia as an Islamic State/Country (negara Islam);
  2. discuss the establishment and development of Islam in Malaysia;
  3. identify and explain emerging issues in the discussion on Islamic State/Country; and
  4. clarify the position of the non-Muslim community in an Islamic State/Country, notably in the Malaysian context.

In his keynote address, Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad said that the question of "Negara Islam" did not surface until the establishment of European concept of nation-state after the fall of the Caliphate system in the Muslim world. Constitution or governing system was then not a condition for these countries to be accepted as "negara Islam." The recognition that Malaysia is a "negara Islam" by the world at large - whether Islamic or non-Islamic - as well as by the majority of the Muslim community in Malaysia is sufficient for Malaysians to accept Malaysia as "negara Islam." No other reason is necessary.

In Malaysia, Muslim life is complete, free from all pressure, injustice or inadequacies. Everything is related to the Islamic way of life even though there are other religious groups. The evidence is clear in the government administration: Muslims and Islamic teachings are protected by the governing authority, Islamic laws and Syariah punishments are implemented with due consideration given to multi-religious groups in the nation.

In regards to the question of Islamic law as a qualifying factor to be an Islamic State, Dr Mahathir claimed Islam is not merely focusing on punishment. Islamic criminal law could only be fully implemented when the 100% of the population are Muslims. Nevertheless, Islam in Malaysia is fundamental and accurate. If "negara Islam" must implement its own interpretation of Islamic law and punishment, there will be no Islamic State/Country because not one country can fully and accurately implement the law.

In responding to a question posed by a DAP representative, PM said that the understanding of Islamic State and Secular State in the social contract of Cobolt & Reid Commission was accommodating the then social context in order to establish the existing constitution. He depicted England as an example, which is recognized as Christian state simply because Anglican is the official religion. Non-Muslims holding a ministerial position should not affect Malaysia as an Islamic state, just as the deputy Prime Minister of Iraq, Tariq Mikhail Aziz who is a Christian. Therefore, with or without his pronouncement, Malaysia is still an Islamic state/country.
Highlights:
  1. Malaysia is an Islamic State because it meets the criteria & characteristics of an Islamic State and its administration is in accordance with basic Islamic principles (Quranic concept of 'trust'/amana & 'vicegerency of man'/khilafa; individuals enjoy considerable moral autonomy, and a civilian state elected by the people). The common ground between Islamic State and western democratic state justifies that fact that an Islamic State is a qualified democracy.1

  2. Malaysia is not a secular state because the constitution does not contain the word "secular," neither does it separate the state from religious obligations nor leave religion to the hand of religious institution. Therefore, Malaysia is an Islamic State:
    1. The declaration made by the Prime Minister, the highest-ranking authority in Malaysia, is decisive.2
    2. The ulama & fuquha said so in the early 90s (the only thing that stopped Malaysia from becoming an Islamic State was the lack of declaration).
    3. The constitution of Malaysia is Islamic because
      i. it reflects pluralism
      ii. it has shari'a provisions3
      iii. 9th schedule list recognizes Islamic law
      iv. ruler of the state is a Muslim
      v. it does not conflict Islamic teaching
    4. Parliamentary system is closer to Mushawarah (consultative) system approved by Islam. Shura is practised in the conference of Rulers, in the Cabinet and in the Parliament.
    5. All the religious needs of Muslims are provided by the Government, while at the same time, non-Muslims are free to practise their respective religions which are permitted by Islam.
    6. Shari'a institutions have been introduced into the public domain, e.g. Islamic Banking Scheme, etc.
      g. Reasonably fair electoral system.
      h. 86% of Malaysian respondents felt that Malaysia is a moderate Islamic state (ASLI, Nov. 2001)

  3. The Prime Minister's declaration was actually a response to public call, an underlying societal demand for stronger Islamic commitments from the governing elite in Malaysia. It was also a response to the opposition parties who considered Malaysia as a secular state, as well as to the world who constantly misinterpreted Islam fundamentalism as bad.

  4. Consciously or unconsciously, Malaysia is built upon the contemporary concept of Islamic civilization after 600 years of embracing Islam. Islam as a religion, civilization and foundation for policy-making has achieved its success and effect in Malaysia. Therefore, Malaysia as an Islamic State is not a new argument. It is neither a question as the world, the non-Muslim superpowers and even the enemies of Islam regard Malaysia as "negara Islam".4 In the provisions of the Federal Constitution of Malaysia:
    a. Islam is the only religion mentioned
    b. Islam is the only official religion of the Federal
    c. Only Muslims have their own religious court which is the Syariah court
    d. There is provision for the head of religion for Islam only.
    e. There is provision for Islamic laws to be imposed on Muslims.

  5. Even since independence, Islam has not ceased to influence the national system and politics of Malaysia. In the present atmosphere of Islamic resurgence, Malaysia belongs to the fourth polar of national system in the Muslim world, which consists of countries that have provisions for Islam in their constitution and use development proximity as foundation of Islamic sovereignty.5
The seminar also touched on:
  1. The achievement and challenges of education in Islam. The emergence of dualism in the present education system was a result of misperception of the meaning of "secular" and knowledge of Islam. In order to challenge such dualism, Islamization effort through non-Islamic subject must be done wisely with moderation without offending others and causing misunderstanding. Western secular theories such as evolution, anthropology and astronomy are to be taught not as absolute factors but as popular theories which adhere to consequences, while the foundation of Islam and views of other religions should be revealed accordingly as comparison.6

  2. Islam and Economic development: Islamic-based economic concept advocates equality, just distribution, and consensus in policy-making and involvement. Islamic State aims to establish a just, peaceful and prosperous society where the life of its people fulfills the will of God(Allah).7

  3. The Islamic dimension of Malaysia's foreign policy: Islam has been an important component of Malaysia's foreign policy since independence. The focus on Islam in external relations has been consistent and continuous. Against the backdrop of the Sept 11 tragedy and its adverse effects on Islamic nations and Muslims elsewhere Malaysia's efforts to project the more moderate, democratic and progressive side of Islam internationally can be expected to be more pronounced in the future.8

  1. Prof Dr Mohammad Hashim Kamali
  2. Prof. Dr. Abdul Rashid Moten
  3. Though the administration of Islamic law and Shariah Court in this country needs widespread reformation and harmony, the direction taken today in the effort of upgrading the shariah court and Islamic law is both clear and in the right track.
  4. YA Dato' Abdul Hamid bin Hj. Mohamad
  5. Dato' Dr. Abdul Monir bin Yaacob
  6. Prof. Dr Wan Mohd. Nor Wan Daud
  7. Tn Hj Nik Mustapha Hj Nik Hassan
  8. Dato'Dr Mohd Yusof Ahmad

BILA GAGAL DIFAHAMI, DITUDUH PULA!

Posted: 27 Oct 2012 10:46 PM PDT


Istilah sekularisme, asabiah gagal difahami

Orang yang mentafsirkan erti sekular tanpa merujuk kepada kamus dan juga sejarah yang berkait dengannya dan menyebarkan fahaman asabiah tanpa merujuk kepada asbab periwayatan hadis oleh Baginda Nabi SAW, merupakan parasit yang merosakkan umat Islam.

Sekular tidak boleh disamakan apa yang terjadi di Barat dengan senario politik dalam negara. Sekular itu menolak penglibatan atau peranan agama dalam tadbir urus negara sehingga akhirnya para ahli agama di Barat hanya berperanan dalam gereja.

Rakyat yang inginkan sentuhan agama hanya boleh diperolehi dengan mengunjungi gereja. Ini berbeza dengan suasana politik negara kita yang tidak menolak pengaruh dan kepentingan agama Islam, bahkan terlalu banyak aspek agama diterapkan dalam pentadbiran, dasar dan juga perundangan.

Melabelkan Malaysia sebagai negara sekular adalah satu tohmahan yang dangkal kerana cetek kefahaman mengenai konsep sekularisme itu. Lebih dangkal lagi jika menghasut rakyat untuk bangun menentang pemerintah atas alasan sekularisme vs Islamisme.

Begitu juga dengan istilah asabiah yang menjadi duri dalam kalangan umat Islam sehingga melabelkan sesuatu puak sebagai asabiah yang terkeluar daripada ajaran Nabi SAW.

Yang dikatakan asabiah ketika Baginda meriwayatkan hadis tersebut adalah merujuk kepada tindakan membela atau mempertahankan kaum kamu, puak kamu yang melakukan dosa atau kesalahan, sehingga mengetepikan keadilan. Oleh kerana dia orang kamu, pengikut kamu, kaum kamu, maka kamu membela dan mempertahankannya, walaupun dia salah, itulah asabiah namanya.

Bukanlah membela kaum kerana kebaikan itu dianggap asabiah. Bukanlah memperkatakan tentang Melayu itu asabiah dan bukan juga mempertahankan hak bangsa itu dianggap asabiah.

Fahaman asabiah bukan berlaku pada sesuatu tema kaum seperti parti Melayu, bangsa Cina atau India tetapi ia adalah tindakan yang menafikan keadilan untuk semua manusia.

Orang Islam yang taksub dengan pemimpin mereka seolah-olah pemimpin mereka maksum iaitu terhindar daripada salah silap, apa yang diperkatakan semua betul tanpa dihujahi dengan ilmu pun tetap percaya itulah asabiah.
Pemimpin itu jahat, berbuat dosa, tapi kerana dia adalah pemimpin kamu dan kamu pertahankan dia kerana dia pemimpin kamu, itulah Asabiah.

Wahai orang Melayu, janganlah melabelkan perjuangan untuk Melayu itu asabiah. Mempertahankan bangsa itu bukanlah asabiah selagi mana tidak menyimpang daripada keadilan dan menafikan hak orang lain.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121026/re_06/Istilah-sekularisme,-asabiah-gagal-difahami#ixzz2AZNXbeYC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

PEMBANGKANG KATA NEGARA INI SEKULAR.

Posted: 27 Oct 2012 10:41 PM PDT


Malaysia bukan negara sekular

MUNGKIN kerana tiada peruntukan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan bahawa negara ini adalah negara Islam mengundang perdebatan sekarang, malah ia telah lama dibangkitkan sejak dari zaman Almarhum Tunku lagi. Mungkin kerana ketiadaan peruntukan khusus ini jugalah yang menyebabkan DAP dan Pas mempertikaikan perisytiharan yang dibuat oleh Dr. Mahathir Mohamad pada 2001. Tetapi tidak juga tepat bagi mereka yang mengatakan bahawa Malaysia sebuah negara sekular dengan peruntukan lain yang memberi kedudukan istimewa kepada agama Islam.

Kedudukan Islam yang begitu tinggi juga telah disebut dalam kes Meor Atiqulrahman dll lwn Fatimah Sihi dll [2000] 5 MLJ 375. Hakim Datuk Mohd. Noor Abdullah dalam memutuskan kes pemakaian serban oleh tiga murid sekolah mengatakan bahawa menurut Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan, agama Islam merupakan ad-deen, satu cara hidup dan bukan hanya khusus untuk upacara-upacara rasmi sahaja. Katanya lagi, "agama Islam adalah agama utama, mengatasi agama-agama lain di Malaysia. Status agama Islam tidak boleh disamakan dengan agama-agama lain".

Dalam kes Lina Joy lwn Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan dll [2004] 2 MLJ 119 YA Hakim Datuk Faiza Tamby Chik memutuskan bahawa Perkara 3 (1) Perlembagaan itu sendiri menempatkan kedudukan istimewa agama Islam sebagai agama utama dan dominan mengatasi agama-agama lain. Maka, adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan memelihara, menjaga dan mempromosikan Islam. Memandangkan kedudukan khas yang diberikan kepada agama Islam, dan kaitan antara Islam dan Melayu, Hakim menolak permohonan Lina Joy untuk menukar nama Islam kepada nama bukan Islam, untuk memelihara agama Islam.

Memandangkan bahawa kedudukan Islam yang diperuntukkan dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan membawa maksud yang besar, maka pandangan yang mengatakan bahawa negara ini merupakan negara sekular pada pandangan penulis tidak tepat. Masakan negara sekular memberi keistimewaan yang begitu besar kepada agama Islam. Ini termasuk penggunaan wang negara. Perkara 12(1) memberi keizinan kepada kerajaan membelanjakan berjuta-juta ringgit bagi pembangunan dan apa-apa saja kaitan dengan agama Islam.

Profesor Emaritus Dr. Shad Saleem Faruqi (UiTM) berpendapat dalam sesebuah negara sekular, peruntukan agama rasmi bagi negara lazimnya tidak dimasukkan dalam perlembagaan negara itu dan tiada peruntukan dan bantuan diberi bagi aktiviti-aktiviti agama. Tetapi perkataan 'agama' diulang tidak kurang daripada 20 kali dalam Perlembagaan Persekutuan. Jadi, bagaimana boleh dikatakan Malaysia sebuah negara sekular? Almarhum Prof. Ahmad Ibrahim juga tidak dapat menerima pandangan yang mengatakan bahawa negara ini adalah negara sekular.

Menurut Almarhum Tunku Abdul Rahman, perkataan 'agama' dalam Perkara 3(1), Perlembagaan Persekutuan seharusnya tidak disempitkan hanya untuk upacara-upacara rasmi keagamaan sahaja tetapi seharusnya meliputi undang-undang utama negara. Walaupun begitu, pandangan Prof. Shad Saleem Faruqi yang menyatakan bahawa kedudukan Malaysia yang agak unik. Beliau menganggap Malaysia sebuah negara hibrid (hybrid).

Dengan mengkelaskan status sedemikian, Malaysia tidak boleh sama sekali dianggap sebagai negara sekular. Masakan dalam negara sekular boleh memberi bantuan pembinaan masjid-masjid, kuil-kuil dan gereja. Ini yang membezakan Malaysia dari negara-negara lain. Walaupun agama Islam merupakan agama Persekutuan dan dianggap dominan justeru kerana orang Melayu itu adalah orang Islam (mengambil definisi orang Melayu dalam Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan), ia tidak sama sekali menafi hak orang bukan Islam.

Hujah lain ialah lafaz sumpah Yang di-Pertuan Agong setiap kali ditabalkan antara lain adalah untuk "memeliharakan setiap masa Agama Islam dan berdiri tetap di atas pemerintahan yang adil dan aman di dalam negeri". Ini mencerminkan bahawa agama Islam diberi tempat yang tinggi.

Pandangan yang mengatakan bahawa negara ini adalah negara sekular kurang tepat. Ini kerana, Perlembagaan Malaysia itu sendiri tidak menyebut negara ini adalah negara sekular. Walaupun secara zahir, tidak terdapat peruntukan dalam Perlembagaan itu yang mengatakan bahawa Malaysia merupakan sebuah negara Islam, tetapi ciri-ciri dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan itu sendiri mengiktiraf bahawa negara ini mengagungkan agama Islam.

Mana mungkin sebuah negara sekular memberi keistimewaan yang luar biasa kepada agama Islam. Ini terbukti dengan adanya peruntukan-peruntukan dalam Perkara 3(1) yang memperuntukkan bahawa Islam adalah agama Persekutuan dan Perkara 12(2) yang memberi keizinan kerajaan membelanjakan duit negara untuk tujuan pembangunan agama Islam.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121027/re_03/Malaysia-bukan-negara-sekular#ixzz2AZLtF56L
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 26 Oct 2012 11:24 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


PEMBANGKANG TIN KOSONG PENUH RETORIK SAHAJA

Posted: 26 Oct 2012 08:57 PM PDT

Pembangkang dilihat semakin gagal untuk meyakinkan rakyat sebagai alternatif kepada Barisan Nasional.

Setiap hari ada sahaja kelemahan pembangkang didedahkan di dada-dada akhbar mahupun melalui internet.

Kegagalan Selangor menyediakan perancangan pengurusan air yang efektif di negeri menyebabkan negeri paling kaya di Malaysia bakal menghadapi krisis air yang teruk menjelang 2014.

Gambaran krisis yang akan menyebabkan merundumnya perkembangan pesat ekonomi yang telah dibina sejak merdeka di bawah pemerintahan BN bukanlkah sesuatu yang diada-adakan oleh kerajaan untuk menyerang pembangkang.

Ia adalah amat benar tetapi malangnya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menghidapi sindrom penafian yang serius.

Walaupun kerajaan pusat merayu agar isu air tidak dipolitikkan dan kebajikan rakyat diutamakan, gesaan itu bagai mencurah air di daun keladi.

Begitu juga kegagalan kerajaan PAS di Kelantan menyediakan bekalan air yang bersih kepada rakyat negeri itu juga adalah satu realiti pahit yang terpaksa diterima.

Sejak 22 tahun lamanya PAS memerintah negeri Cik Siti Wan Kembang itu, kebajikan rakyat yang rata-ratanya terdiri daripada orang Melayu tidak dihiraukan.

Walaupun berdegar-degar mencanangkan slogan 'Membangun Bersama Islam' dan 'Negara Kebajikan' namun nilai-nilai tersebut tidak langsung menjadi agenda utama PAS yang menjadikan politik kepartian sebagai asas perjuangan mereka.

PAS hanya mahu mendapat kuasa politik semata-mata tetapi apabila rakyat memberi mereka amanah untuk memerintah, kacau bilau pentadbiran negeri dibuatnya dan akhirnya negeri menjadi mundur dan corot dari segi pencapaian negeri.

Lihat sahaja gelagat ahli-ahli parlimen pembangkang di sidang Dewan Rakyat yang sedang berlangsung.

Banyak masa dibuang oleh pembangkang berkelahi dan bertikam lidah dengan Speaker hanya atas perkara remeh temeh berhubung peraturan mesyuarat dan perkara-perkara enteng.

Pembangkang gagal mengangkat agenda yang lebih besar dan penting iaitu program pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat.

Mereka membazirkan masa perbahasan untuk membuat tuduhan dan melontar pelbagai fitnah terhadap anggota dan pentadbiran kerajaan.

Setakat ini tidak ada apa-apa wadah yang di bawa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang boleh dibanggakan.

Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan Bajet 2013 pada 28 September lalu, Anwar pun terhegeh-hegeh memintas untuk membentang bajet alternatif.

Kononnya beliaulah bekas Menteri Kewangan terhebat yang mampu menjana pemikiran ekonomi yang paling innovatif.

Malangnya apabila dikupas dan analisa oleh pakar ekonomi dan kewangan jelas Anwar tidak faham langsung apa yang dibentangkan.

Kesimpulannya, negara akan bankrap di bawah pembangkang dan ekonomi akan menguncup jika bajet alternatif mereka dilaksanakan.

Pembangkang amat berbangga dengan Buku Jingga yang seolah-olah dianggap sebagai kitab suci yang menggariskan program serta dasar bakal dilaksanakan sekiranya mereka memerintah negara.

Bagaimanapun Buku Jingga tidak lebih daripada koleksi mimpi-mimpi PKR, PAS dan DAP yang tidak realistik seperti menghapuskan PTPTN, menghapuskan kutipan tol lebuhraya, pendidikan percuma, mengurangkan harga minyak dan sebagainya.

Tidak pernah didengar Buku Jingga mendapat pujian pakar ekonomi samada dalam negara atau peringkat antarabangsa.

Sebenarnya Buku Jingga adalah program syok sendiri pihak pembangkang yang tidak berdiri di bumi nyata.

Yang tidak boleh pembangkang nafikan adalah hakikat bahawa akhbar berpengaruh seperti Financial Times memberi pujian tinggi kepada Perdana Menteri kerana berjaya meneraju ekonomi Malaysia di saat dunia bergelut dengan pelbagi krisis kewangan.

Perkembangan ekonomi Malaysia yang sihat serta program transformasi ekonomi dan kerajaan yang jelas, tersusun serta membuahkan hasil yang memberangsangan telah mengejutkan pemerhati ekonomi luar.

Tidak pun didengar media Barat yang satu masa dahulu memuji Anwar sebagai tokoh kewangan yang hebat, memberi sanjungan yang sama apabila beliau membentang bajet alternatifnya.

Hakikatnya dunia luar memerhati prestasi pembangkang kerana jika air percuma di Selangor pun tidak mampu diberi kepada rakyat seperti yang dijanjikan dalam manifesto pilihan raya umum 2008, masakan janji pembangkang boleh dipercayai sekiranya mereka memerintah kerajaan pusat.

Memang semuanya nampak cantik dan mulus di atas kertas tetapi kenyataannya PKR, PAS dan DAP bertelagah sesama sendiri dari segi dasar perjuangan dan ideologi.

Dokumen persefahaman bersama yang ditangani ketiga-tiga pemimpin pembangkang pada 2009 tidak menyebut pelaksanaan hukum hudud yang menjadi nadi perjuangan PAS.

Tetapi di luar sana, PAS dan DAP terus berkelahi mengenai isu hukum hudud yang tetap ditolak oleh parti cauvinis Cina itu sementara PAS tidak berganjak daripada pendiriannya.



Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 26 Oct 2012 11:16 PM PDT

Ahli Parlimen Kota Belud


AES: Mengupas Kebenaran

Posted: 26 Oct 2012 05:30 AM PDT

Timbul pelbagai isu tentang Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di dalam media sejak beberapa hari yang lepas, apabila ahli-ahli politik pembangkang memperbesarkan isu ini dan menjadikannya persis sebuah sarkas.

 

Kenapa kita begitu kuat mempertahankan pesalah-pesalah trafik? Bukankah kita menggunakan jalanraya setiap hari dan menyedari betapa tingkahlaku sesetengah pengguna-pengguna jalanraya adalah sangat menjengkelkan dan merbahaya?

 

Memandu melebihi had laju, melanggar lampu insyarat, memotong barisan, memotong di jalan garisan dua selari serta mereka yang memasuki jalan-jalan larangan pada waktu-waktu yang sibuk; ini semua adalah senario harian dalam pengalaman pemanduan kita semua.

 

Adakah kita ini semata-mata sebuah negara yang dipenuhi pengguna-pengguna jalanraya yang tidak bertimbangrasa sehinggakan kita harus menyuarakan ketidakpuasan hati kita kepada sebuah sistem baru yang boleh memastikan keselamatan jalanraya untuk kita semua?

 

Pertama sekali, AES telah pun dilaksanakan di seluruh dunia terutamanya di negara-negara membangun seperti Perancis, Jerman, Australia, Singapura dan Amerika Syarikat. Terdapat lebih daripada 90 negara-negara di seluruh dunia yang melaksanakan sistem elektronik yang serupa, dan hasilnya amat memberangsangkan.

 

Kita ambil contoh Perancis di mana jumlah kematian akibat kemalangan jalanraya telah menurun sebanyak 27 peratus dalam tempoh hanya tiga tahun selepas dilaksanakan. Di Kuwait, kadar kemalangan trafik telah berkurangan sebanyak 48 peratus sementara di Jerman pula, 80 peratus daripada pengguna-pengguna jalanraya telah mula mematuhi peraturan-peraturan jalanraya di kawasan-kawasan yang diletakkan di bawah pengawasan AES.

 

Sejak fasa pertama pelancarannya di negara kita pada 23 September tahun ini, 14 buah kamera yang telah dipasang di kawasan-kawasan "blackspot" di Perak, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya telah dilaporkan dapat merakamkan sejumlah 63,558 kesalahan-kesalahan trafik dalam masa lapan hari yang pertama.

 

Perangkaan ini seharusnya mengingatkan kita semua agar mematuhi undang-undang trafik, bukannya untuk kita menimbulkan satu bentuk perbalahan yang menuduh pihak kerajaan sedang cuba untuk merompak kita semua! Dan tahukah anda bahawa jumlah pemandu yang didapati melakukan kesalahan-kesalahan trafik telah berkurangan lebih daripada separuh sejak minggu lepas?

 

Pengguna-pengguna jalanraya kini bertambah berwaspada dan lebih mematuhi undang-undang trafik kerana mereka tidak mahu ditangkap melakukan kesalahan oleh kamera berkuasa tinggi yang diletakkan di tepi jalanraya-jalanraya kita. Kenapa ini dianggap sebagai sesuatu yang membebankan rakyat Malaysia?

 

Kelebihan-Kelebihan AES

 

Kita perlu diingatkan sekali lagi tentang tujuan dan kelebihan-kelebihan sistem ini.

 

AES membawa banyak kelebihan-kelebihan, selain daripada objektif utamanya untuk memastikan keselamatan setiap pengguna-pengguna jalanraya. Eloklah kita diingatkan bahawa AES bukanlah sebuah sistem di mana kamera-kamera tersembunyi digunakan oleh pegawai-pegawai polis trafik yang terpaksa bersembunyi di celah semak samun sepanjang lebuhraya-lebuhraya kita. Papan-papan tanda amaran diletakkan berdekatan lokasi-lokasi AES untuk mengingatkan kita agar mematuhi undang-undang. Gambar-gambar kenderaan serta nombor plet pesalah-pesalah akan diproses di pusat kawalan AES dan akan diserahkan kepada JPJ untuk pengeluaran denda atau saman.

 

Apa yang membingungkan lagi adalah sikap sesetengah anggota masyarakat yang menolak AES sedangkan ianya adalah sebuah sistem yang mengurangkan kebergantungan terhadap pihak polis dalam pengeluaran saman, ini bermakna kita dapat mengurangkan atau menghapuskan rasuah dalam kalangan anggota polis trafik. Bukankah ini apa yang kita aspirasikan bersama? Kita kerap menyelar pihak polis dan menuduh mereka mengamalkan rasuah, dan dengan tiba-tiba, kita menolak pula sebuah sistem yang mampu mengurangkan atau menghapuskan amalan rasuah. Kita menentang amalan rasuah namun pada masa yang sama kita tidak berasa bersalah apabila kita melanggar undang-undang jalanraya?

 

Satu lagi aspek yang bagus tentang AES adalah ianya membantu mengurangkan jumlah kakitangan yang melaksanakan tugas-tugas ini secara manual sebelum ini, sebagai contoh pegawai-pegawai polis yang bersembunyi di celah semak-samun. Mereka boleh ditugaskan untuk melaksanakan perkhidmatan-perkhidmatan lain yang lebih membawa nilai tambahan sebagai contoh membantu mengurangkan kesesakan lalulintas di sekitar bandaraya. Memang kita tidak suka diperhatikan sewaktu kita memandu, kita juga perlu tahu bahawa pegawai-pegawai polis itu pun tidak suka bersembunyi untuk menangkap anda. Mereka juga ada tugas-tugas lain.

 

AES mempertingkatkan keberkesanan penguatkuasaan trafik melalui sebuah sistem yang berfungsi 24 jam, di bawah setiap jenis cuaca atau keadaan. Ia juga tidak mendiskriminasi, kerana tidak wujud sebarang interaksi peribadi di antara sistem ini dan pesalah-pesalah, dan ia juga tidak mendiskriminasi antara kenderaan-kenderaan persendirian, komersil mahukan awam.

 

AES juga mensasar untuk meningkatkan tahap PERCEPTION OF BEING CAUGHT (POBC) dalam kalangan pengguna-pengguna jalanraya Malaysia demi mengurangkan kadar kemalangan jalanraya. Biasanya, kadar POBC dalam kalangan pengguna jalanraya tempatan adalah 25 peratus pada hari-hari biasa dan 50 peratus pada musim-musim perayaan apabila kempen-kempen keselamatan jalanraya seperti Ops Sikap dijalankan.

 

Di negara-negara maju di mana pengguna-pengguna jalanraya lebih berdisiplin dan berpengetahuan, kadar POBC mereka adalah di antara 80-90 peratus. Kita masih lagi jauh di belakang, namun kita sedang berada di landasan yang betul. Kita tunggu dan lihat saja apa akan berlaku apabila lebih banyak kamera lagi dipasang di kesemua 817 kawasan-kawasan "blackspot" di seluruh negara.

 

Kenapa perlu kecoh?

 

Sesetengah orang mula memanggil AES sebagai "rompakan lebuhraya" dan ada juga yang mahu nama sistem ini ditukar kepada "Saman 1-Malaysia." Ketua Menteri Pulau Pinang menyifatkan AES sebagai satu alat untuk memeras rakyat demi keuntungan dan bukannya berfungsi sebagai satu usaha pencegahan kesalahan-kesalahan trafik.

 

Setiap perniagaan perlu mendapatkan keuntungan, begitu juga dengan syarikat-syarikat yang telah mendapat kontrak pembekalan dan pengoperasian AES ini. Menurut Kementerian Pengangkutan, pihak kerajaan tidak mengeluarkan walau satu sen pun untuk AES dan syarikat-syarikat tersebut perlu menanggung segala kosnya.

 

Sekiranya ini benar, maka pihak syarikat perlu mendapatkan pinjaman dari institusi-institusi kewangan untuk membeli kamera-kamera serta teknologi ini, dan sama seperti perniagaan lain, syarikat-syarikat ini perlu mendapatkan pulangan dari pelaburan mereka.

 

Tiada siapa yang membuat kecoh apabila MyeG Berhad mengenakan sedikit bayaran pemprosesan untuk memproses permohonan-permohonan online seperti saman trafik dan pembaharuan lesen cukai jalan, jadi kenapa segelintir masyarakat menyuarakan kemarahan mereka terhadap kerajaan dan dua buah syarikat ini sedangkan mereka sedang menjalankan model perniagaan yang serupa?

 

Tidak perlu ada sebarang perbalahan tentang AES sekiranya kita mahu menjadi sebuah masyarakat yang bertamadun, berbudaya dan matang. Kita berharap dengan penuh keyakinan agar dalam jangka panjang, AES akan berkesan dalam mengurangkan kadar kemalangan maut, seperti mana yang terbukti di banyak negara-negara lain di seluruh dunia.

 

Kini ada kira-kira 20 juta kenderaan berdaftar di negara kita dan kadar kemalangan jalanraya dan kematian akibatnya semakin berkembang setiap tahun.

 

Memang tidak dapat kita nafikan bahawa pengeluaran saman-saman ini tidak mungkin akan dapat membenteras pemandu-pemandu tidak bertanggungjawab dari mendatangkan bahaya kepada orang lain, namun sebarang usaha yang bertujuan untuk memastikan jalanraya kita selamat digunakan haruslah sentiasa kita sokong.

 

Oleh: Muhammad Shaahidullah Shayaa. Pernah menjadi setiausaha sulit kepada CEO Pemandu Idris Jala. Beliau kini sedang bercuti sabatikal.

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 26 Oct 2012 07:37 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Jahil betul MP Kuala Langat nii..tak reti-reti lagi ke rakuat dah bagi signal tu

Posted: 26 Oct 2012 06:22 AM PDT

Mak aiii.. punyalah sesak Pekan Banting malam ni.. gara- gara ceramah DAPig yang diadakan ditengah jalan.. apa ke bangangnyalah dorang ni.. nak tarik pengundi pun janganlah sampai nyusahkan rakyat yang nak santai bersama family musim cuti ni. Yang datang pun mak aiii.. aku kira semuanya adalah dalam 30-31 orang berbanding kerusi yang ada dalam 300-500 buah kerusi. Mak aiii.. punyalah ramai yang datang. .turut hadir bersama ialah MP Kuala Langat si Dulah Sani bersama isteri terbaru wooo. Hahaha.. YB nak tayang bini ke nak bagi ucapan.. Kelentonglah YB.. selagi boleh kau kelentong rakyat.. sebab next PRU kau akan dinyahkan dari Kuala Langat wooo.. RAKYAT KUALA LANGAT DAH MENOLAK FUCKatan, SO KAU TAK RETI-RETI LAGI KE ISYARAT YANG MEREKA BERIKAN.. banyak tugas dan tanggungjawab yang kau tak buat oiii.. yang kau tau hanyalah berbini baru.. masalah rakyat semua kau tak settlekan.. alaa.. toksah jauh ler.. hari-hari kau lalu kawasan kami..takkan kau tak perasan SAMPAH TAK KUTIP, JALAN LOPAK SANA-SINI.. LONGKANG TERSUMBAT.. BANJIR KILAT BERLAKU. Ada kau ambik kisah? Sorry to say to Dulah and the geng.. HARKTUIIII.. 




Team PUcTD

Razlan's

Posted: 25 Oct 2012 11:48 PM PDT

Razlan's


Selamat menyambut Hari Raya Korban

Posted: 25 Oct 2012 03:38 AM PDT

Saya sekeluarga dan seluruh ahli Pemuda UMNO Bahagian Seputeh serta Jentera Unit Media Baru Wilayah Persekutuan ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya korban untuk tahun ini.

Sempena hari yang penuh dengan sejarah pengorbanan ini, saya menyeru kepada semua umat islam di Malaysia agar kita bersama sama memastikan pengorbanan yang kita laksanakan kepada agama dan bangsa mendapat pulangan yang diberkati.

Tahun ini juga merupakan tahun terakhir untuk kita menyambut hari raya korban sebelum Pilihan Raya yang ke 13, jesteru itu semua kene memastikan kita bekerja sekuat mungkin untuk mendapat kemenangan untuk kekal kuasa di Negara Malaysia.

Sayat mendoakan semua mendapat kekuatan daripada ibadah korban yang kita laksanakan pada hari raya ini.

Selamat hari raya korban ....


Puteri Bahagian Segambut

Posted: 25 Oct 2012 11:46 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Di mana Janji Manismu YB @N_Izzah? @umbkl

Posted: 25 Oct 2012 06:56 AM PDT

Mana mau lari wahai Nurul Izzah oi. 

Dulu masa sebelum PRU 12, satu Parlimen Lembah Pantai dijajanya macam² janji untuk diberikan pada rakyat setempat selepas PRU 12.

Tapi sampai ke la ni, haram takda pun janji yang ditepati. Habis semua janji dicapati Nurul Izzah. MP Lembah Pantai ni pernah berjanji mahu berikan bantuan berbentuk elaun sara diri kepada penduduk sekitar RM600 sehingga RM1,500.

Itu janji Nurul Izzah sebelum berjaya merampas kerusi Lembah Pantai tapi kini apabila sudah memegang posisi selaku Ahli Parlimen, janji ke mana, dia pun terus menghilang diri dan sub kepada UMNO untuk menjalankan khidmat sebagai wakil rakyat di sana.

Janji tersebut dikatakan menjadi punca pengundi 'terpaksa' beralih arah kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) di Lembah Pantai ketika itu tidak mampu untuk menjanjikan perkara sama.

Perkara itu didedahkan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, yang juga pesaing Nurul Izzah bagi kerusi Parlimen Lembah Pantai pada 2008.

Shahrizat berkata, perkara itu antara perkara utama yang dijanjikan ketika kempen dibuat.

Menurutnya, beliau masih ingat ia antara yang ditanya pengundi adakah BN juga dapat menjanjikan hal sama.

"Ketika saya melawat rumah ke rumah, wanita dan warga emas di Lembah Pantai memberitahu yang mereka dijanjikan pemberian elaun sara diri sebanyak RM600 hingga RM1,500 mengikut kawasan, dan mereka tanya adakah saya boleh janjikan hal sama. Saja kata saya tidak mampu untuk berjanji kerana ia mustahil.

"Sehingga kini janji tersebut tidak dilunaskan. Janji untuk menjual unit-unit Projek Perumahan Rakyat (PPR) juga diusahakan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, selaku Pengerusi BN Lembah Pantai," katanya pada sidang media selepas Majlis Minum Petang dan Ramah Mesra Jentera Wanita Umno Lembah Pantai, bersama Raja Nong Chik, di sini, kelmarin.

Pertemuan antara Shahrizat dan Raja Nong Chik pada majlis tersebut sekali gus menolak dakwaan berhubung kekeruhan hubungan antara mereka yang didakwa pihak Pakatan Rakyat (PR) disebabkan perebutan calon bagi Lembah Pantai.

Malah pada pertemuan tersebut, Shahrizat turut menyatakan sokongannya terhadap Raja Nong Chik sebagai calon BN untuk kerusi Parlimen Lembah Pantai pada PRU13.

"Beliau bersama-sama saya di Lembah Pantai sepanjang tiga penggal saya menjadi Ahli Parlimen di sini (Lembah Pantai).

"Saya bersama jentera Wanita akan memberikan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada beliau sebagai calon Parlimen Lembah Pantai seterusnya merampas kembali kerusi tersebut," katanya.

Raja Nong Chik dalam pada itu berkata, beliau tidak terkejut dengan sokongan yang dinyatakan Shahrizat kerana telah sedia maklum sejak awal lagi.

Katanya, hubungan mereka tidak seperti digambarkan pihak pembangkang yang sememangnya menginginkan perpecahan dalam Umno.

"Semasa dalam Kabinet, saya duduk sebelah Shahrizat. Saya akui kadang-kadang saya ada perbezaan pendapat, tapi saya tidak pernah bergaduh dengan beliau," katanya.

Sebelum cau dari Lembah Pantai, make sure kasi clear dulu janji² yang pernah dijaja sebelum ini. Jangan sampai jadi orang MUNAFIK, janji tak dikotai.
 
 
 
 
 
SP: Janji sape2 pn boleh janji. Budak sekolah tadika pun pandai berjanji tapi bab nak tunaikan janji tue yang tak semua orang bole buat. Janji pemimpin PR lagilah tk boleh caya sebab pemimpin PR hanya pandai tabur janji. Kepada pengundi di Lembah Pantai yang menagih janji manis YB sorang ni tunggulah sampai kucing bertanduk pun belum tentu Janji Ditepati.

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 25 Oct 2012 11:25 AM PDT

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


SALAM AIDIL ADHA 1433 HIJRAH

Posted: 25 Oct 2012 02:31 AM PDT

Pada hari Jumaat, 10hb. Zulhijah 1433 bersamaan dengan tanggal 26hb.Oktober 2012,kita semua umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan Hari Raya Aidil Adha dan akan melakukan Ibadah Korban pada tahun ini.

Dikesempatan ini, Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras dengan rendah hati melafazkan ucapan "Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha' dan selamat menlakukan 'Ibadah Korban' kepada seluruh umat Islam Malaysia khasnya dan sekaligus kepada seluruh umat Islam,baik di mana sahaja anda berada di seluruh pelusuk dunia ini.

Dikesempatan ini juga Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras ingin mengucapkan "Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha" kepada semua bakal-bakal haji dan bakal-bakal Hajah yang kini berada di Tanah Suci Mekah yang sedang melakukan ibadah haji yang merupakan rukun Islam yang kelima yang diwajibkan sekali seumur hidup.

Mengerjakan ibadah haji merupakan kesempatan terbaik untuk bertaubat dan meminta keampunan Allah.Malah ibadah haji itu sendiri jika dilaksanakan dengan sempurna,tidak dicampuri dengan perbuatan keji,maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya sehingga ia suci bersih seolah-olah baru lahir kedunia ini.

Rasulullah s.a.w., bersabda: Siapa yang melakukan ibadah haji ke Baitullah dengan tidak mengucapkan perkataan keji,tidak berbuat fasik,dia akan kembali ke negerinya dengan fitrah jiwanya yang suci ibarat bayi baru lahir daripada perut ibunya.( Bukhari Muslim).

Justeru itu, Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras mengucapkan "Selamat Menjalani Ibadah Haji" yang merupakan rukun Islam yang kelima yang diwajibkan sekali seumur hidup.Semoga anda akan mendapat "Haji Yang Mabrur".Tiada balasan baginya kecuali syurga.

Semoga anda akan selamat pulang ke tanah air menemui semula sanak saudara yang telah lama anda tinggalkan.

Tiada ulasan:

Pengikut