Selasa, 14 Ogos 2012

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Pemuda PAS rai anak yatim mangsa tragedi Takbai

Posted: 13 Aug 2012 11:07 PM PDT


(Anggota rombongan bergambar dengan anak-anak yatim mangsa Tragedi Takbai)

TAKBAI (Thailand): Peristiwa pembunuhan dan kekejaman terhadap umat Islam Takbai masih segar lagi di ingatan umat Islam serantau dan anak yatim yang ditinggal terus menderita hingga kini.

Peristiwa yang berlaku itu hanya dipisahkan sebatang sungai antara bandai Takbai, Thailand dan Pengkalan Kubur di Tumpat.

Walaupun dikala ini umat Islam di Rohingya sedang diratah oleh junta Burma, kesan dan penderitaan balu dan anak-anak yatim Takbai tidak dilupakan.

(Raja Ahmad memberikan ucapan di majlis bersejarah ini)

Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) dengan kerjasama beberapa NGO tempatan telah pergi menziarahi anak-anak yatim yang kehilang ibu dan ayah di asrama anak yatim Takbai minggu lalu.

Berbekalkan kiriman doa dan baju raya, makanan dan sedikit wang, satu majlis penyerahan sumbangan kepada anak anak yatim telah diadakah pada 5 Ogos yang lalu.

Rombongan ini diketuai oleh Naib  Ketua Pemudanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob bersama jentera lajnahnya yang turut serta.

Mereka adalah Timbalan Pengerusi, Ir Haji Ariffahmi, Ustaz Hakim selaku Setiausaha 2, Dr Rosli Ahlani Kader selaku Ketua Unit ParaMedic, Fariz Irwan Datuk Mustafa selaku Ketua Unit Guaman dan Ustaz Mohd Yaser selaku Ketua Unit Perbekalan Lajnah Antarabangsa.

Majlis turut dihadiri oleh Datuk Bandar Takbai yang baru dilantik selepas pilihanraya bandaran, Nawawi Tara.

Nawawi dalam ucapannya mengucapkan ribuan terima kasih kepada DPPM kerana cakna terhadap anak anak yatim magsa kekejaman Takbai.

Disamping itu Penasihat AYATA (Asrama Anak Yatim Takbai) Ustaz Wan Mohammad juga melahirkan rasa syukur dan gembiranya diatas ingatan dan inisiatif Lajnah Antarabangsa DPPM ini.

Sesungguhnya kunjungan Dewan Pemuda pada kali sedikit sebanyak meringankan sedikit bebanan AYATA dan mampu menceriakan anak anak yatim untuk berhari raya dengan baju baru dan makanan yang berkhasiat.

Dalam ucapan berasingan, Dr Raja Ahmad Iskandar mengingatkan anak-anak yatim dan hadirin yang hadir agar menjadikan ramadhan sebagai penguat semangat dan motivasi untuk terus maju dan berjaya.

Dengan menjadikan hikmah perang Badar dimana tentera umat Islam sedikit dan serba kekurangan tapi mampu menewaskan tentera musrikin begitulah hikmah kepada masyarakat Islam Thailand.

Walaupun minoriti tapi mampu untuk menjadi ummah dan rakyat yang berjaya dan maju dengan menjadikan Islam sebagai panduan hidup dan kerjaya.

Seramai 164 anak anak yatim Takbai dibekalkan sepasang baju raya, duit raya dan sedikit makanan.

Sejumlah RM40000 di salurkan kepada AYATA utntuk pengurusan anak anak yatim dari sudut akademik, kabajikan dan penginapan.

Wang hasil kutipan orang ramai itu disampaikan oleh Dr Raja Ahamd kepada Penasihat AYATA sendiri, Ustaz Wan Mohammad.

PAS, Ustaz Azhar Idrus dan artis

Posted: 13 Aug 2012 11:06 PM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia begitu komited dalam usaha menyampaikan dakwah di kalangan penggiat-penggiat seni tanah air dan juga anak-anak muda.

Komitmen ini secara jelas ditonjolkan melalui program usrah Musika yang menghimpunkan para artis dan selebriti tanah air dalam satu majlis ilmu.

Semalam Usrah Musika membuat kelainan apabila membawa para pendakwah bebas untuk menjawab setiap persoalan daripada para artis khususnya berkaitan agama.

"Kita tidak pernah menafikan sumbangan dari penggiat seni bahkan terkadangnya mereka menterjemahkan pendidikan kepada masyarakat dalam satu medium yang lebih mudah diterima oleh masyarakat.

"Sebab itu kita mahu mendekati mereka dan memberikan khidmat nasihat di samping merapatkan jurang di antara agamawan dan juga para artis ini", kata Syed Abdul Kadir yang merupakan naqib bagi Usrah Musika.

Majlis berbuka puasa Musika kali ini turut dihadiri hampir 20 orang artis dan lebih 10 tokoh yang terkenal termasuk ahli politik.

Antaranya Ahli Parlimen Kubang Kerian Salahudin Ayub, Ahli Parlimen Rantau Panjang Siti Zailah, Datuk Tuan Ibrahim, Nasrudin Hassan dan Nik Abduh.

Majlis turut dimeriahkan dengan tokoh pendakwa bebas seperti Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Syed Nur Hisyam.

Sambutan daripada artis juga sangat menggalakkan. Antara yang hadir adalah artis-artis dari kumpulan nasyid, Abby Abadi, Bob Lokman, Leman Raja Lawak, Farah Asyikin, Noryn Aziz dan ramai lagi.

Maklum balas daripada artis juga sangat positif kerana mereka merasakan program seperti ini dapat membantu mereka mendapatkan pandangan dan jawapan berhubung masalah khususnya berkaitan agama.

"Matlamat kita dalam Musika adalah untuk menyediakan satu ruang kepada para artis untuk lebih mengenali Islam.

"Sebenarnya mereka juga ingin mendalami agama mereka dan mereka mahu mendekati ustaz-ustaz atau ustazah-ustazah," katanya lagi.

Menurut beliau juga, usrah Musika ini juga akan diadakan pada setiap bulan. Para artis adalah dijemput untuk saling bertukar pandangan, maklumat dan ilmu.

PAS akan beri ruang kepada artis - Salahuddin

Posted: 13 Aug 2012 11:05 PM PDT


KUALA LUMPUR: Lebih 30 artis menyertai usrah bersama Dewan Pemuda PAS Malaysia yang diketuai Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi di majlis berbuka puasa di sebuah restoran di Wangsa Maju semalam.


Majlis tersebut turut dihadiri Ustaz Azhar Idrus, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Ketua Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusoff dan Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.



Majlis bermula jam 6 petang dengan diskusi ringan pemimpin PAS, Ustaz Azhar bersama artis-artis.

Nasrudin yang ditemui Harakahdaily berkata majlis itu bertujuan untuk mengeratkan silaturahim dengan para artis sambil mendapatkan pandangan dan menyatakan harapan mereka kepada PAS.

"Ia juga untuk membuka ruang kepada para artis untuk bertanyakan soalan kepada pemimpin PAS," katanya.

Dalam majlis itu, Salahuddin mengakui sehingga kini PAS masih tidak mempunyai dokumen bertulis mengenai dasar hiburan seperti yang telah dibuat pada konsep Negara Berkebajikan.

"PAS masih baru dalam bidang ini. Yang ada cuma contoh di Kelantan yang kita dah memimpin selama 20 tahun, di Kedah kita masih baru," kata beliau semasa menjawab soalan seorang peserta yang mempersoalkan mengapa PAS seolah-olah mempunyai dasar hiburan yang berbeza di Kedah dan Kelantan.

(Antara artis wanita yang hadir.)

Salahuddin yang juga ahli parlimen Kubang Kerian berkata PAS akan menerbitkan dasar hiburannya tersendiri dalam masa terdekat.

"Jaminan saya PAS akan beri ruang yang secukupnya kepada artis-artis bergerak dan zero-in pada bidang-bidang khas untuk artis menggunakan kemahiran mereka," kata beliau.

Sementara itu, Harakahdaily juga sempat meninjau keadaan kesihatan saudara Bob Lokman yang menjalani angioplasti baru-baru ini.

"Satu saluran sumbat sedikit… Alhamdulilah sihat. Doktor masih perlu check, minggu depan check paru-paru pula," katanya.

Selepas berbuka, Nasrudin mengadakan usrah bersama exco DPPM manakala Tuan Ibrahim pula menyampaikan kuliah dan bertarawih bersama artis-artis.

Ramai juga yang mengambil kesempatan untuk bergambar dengan Ustaz Azhar Idrus.

YB ADUN Kemuning Turun Padang Ke Pasar Isnin, Machang

Posted: 13 Aug 2012 04:40 PM PDT





Rumah Terbuka Aidilfitri Mahasiswa Kelantan 2012

Posted: 13 Aug 2012 04:38 PM PDT


Tiada ulasan:

Pengikut