Isnin, 30 Julai 2012

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Jemput hadir beramai-ramai

Posted: 29 Jul 2012 07:28 PM PDT


PAS alukan pimpinan Sabah kalau mahu bersama

Posted: 29 Jul 2012 07:27 PM PDT


TUARAN: PAS mengalu-alukan semua pemimpin politik di Sabah kalau mahu bersama-sama dengan PAS dalam memperjuangkan keadilan di negara ini.

Pengarah Pilihan raya PAS, Dr Hatta Ramli (gambar) membuka laluan itu ketika berucap dalam majlis pengumuman pimpinan BN Sabah yang meninggalkan BN.

Mereka diketuai oleh anggota Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing yang mengumumkan tindakan beliau meninggalkan BN dan akan bersama Pakatan Rakyat.

"Saya memuji keberanian tuan-puan semua menolak BN yang sememangnya sudah melampaui batas.

"Tindakan tuan-puan semua bukannya terburu-buru tetapi setelah mengambil masa begitu lama namun BN tidak berubah," kata Dr Hatta di majlis itu.

Turut serta di majlis pengumuman Wilfred itu adalah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminudin Aling.

Semalam, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin membuat pengumuman di satu majlis yang lain meletakkan semua jawatannya dalam Umno. Namun beliau masih kekal ahli Umno.

Dalam ucapan itu, Dr Hatta turut berkata, kunjungan hormat Lajim menemui Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turut menimbulkan pelbagai spekulasi.

"Saya mengalu-alukan kalau tuan-puan mahu bersama PAS tetapi yang lebih penting buat masa ini adalah keluar dari BN dan membantu Pakatan Rakyat  membawa perubahan kepada Sabah," kata Dr Hatta di majlis itu.

Beliau yang berucap lebih awal dari Wilfred Bumburing kerana terpaksa bergegas ke Kota Kinabalu untuk mengejar pesawatnya untuk pulang ke Kuala Lumpur.

TV Impian di semua pejabat PAS Pahang

Posted: 29 Jul 2012 07:26 PM PDT



(Tuan Ibrahim menerima dekoder TV Impian daripada Izham.)

TEMERLOH : PAS Pahang maju setapak lagi dalam bidang penyampaian maklumat apabila membeli 100 unit dekoder televisyen internet, TV  Impian hari ini.

Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dekoder saluran baru media alternatif yang berpengkalan di Selangor itu akan diagihkan ke semua Majlis Tindakan Dun (MTD) seluruh Pahang.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat menjelaskan, televisyen internet di negara ini dijangka dapat menyaingi televisyen yang dikawal kerajaan Barisan Nasional (BN) sepenuhnya pada ketika ini.

"Cabaran paling besar bagi PAS menyampaikan maklumat-maklumat mutakhir kepada rakyat ialah apabila parlimen dibubarkan kerana penceramah-penceramah berkubu di kawasan masing-masing.

"Sedangkan pada waktu itu media arus perdana elektronik dan massa yang dikawal sepenuhnya oleh BN akan memanipulasi pelbagai isu dan fitnah menyerang kita.


(Anggota AJK PAS Pahang menunjukkan tanda bagus kepada TV Impian.)

"Ingat dulu isu Tengku Razaleigh memakai tengkolok yang dimainkan oleh media menjelang pilihan raya (1990) ketika itu, di mana kita tidak sempat untuk memberi penerangan balas sehingga kemenangan yang sepatutnya kita peroleh terkandas," ujarnya.

Tuan Ibrahim berkata, dengan adanya saluran alternatif Tv Impian itu dapatlah memberi penerangan pantas dan tepat terus kepada sasaran.

Tambahnya lagi, PAS Pahang mensasarkan semua markas Unit Peti Undi (UPU) PAS  memiliki dekoder TV Impian masing-masing menjelang pilihan raya umum (PRU) ke 13 nanti bagi tujuan akses maklumat.

TV Impian dilancarkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang baru-baru ini di majlis penutup Himpunan Hijau Menuju Putrajaya peringkat negeri Selangor.

Penyelaras TV Impian Ir. Izham Hashim, yang memberi penerangan sebelum itu berkata,  saluran tersebut adalah media rakyat untuk mendapatkan maklumat yang telus dan tepat.

Katanya, sebanyak lima saluran disediakan dalam televisyen tersebut dengan memuatkan saluran berita dan ulasan, dokumentari dan ceramah-ceramah agama serta filem-filem yang sihat dan hiburan yang dibenarkan Islam.

"Tv Impian akan meletakkan TV Makmur (saluran televisyen versi internet PAS Pahang) dalam Channel 1, sementara kemaskini maklumat dan berita mutakhir akan dipaparkan setiap masa pada sebelah bawah," katanya.

Sabah untuk pemimpin Sabah yang baik - Anwar

Posted: 29 Jul 2012 07:26 PM PDT


TUARAN: Rakyat Sabah diajak agar memilih pemimpin yang tepat untuk negeri itu bukan sekadar "Sabah untuk orang Sabah sahaja."


(Anwar berucap di Tuaran hari ini sempena pengisytiharan Wilfred keluar BN)

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ramai orang bercakap "Sabah untuk orang Sabah sahaja." tetapi bagi beliau tidak cukup sekadar itu.

"Kalau orang semenanjung juga kaki curi balak, orang Sabah pun tidak ketinggalan.

"Jadi saya sarankan, pilihlah pemimpin Sabah yang tepat dan baik dari kalangan orang Sabah," kata Anwar.

Beliau berucap di majlis pengisytiharan anggota Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing keluar Barisan Nasional (BN) dan menyokong Pakatan Rakyat.


Janji Pakatan


Dalam ucapan itu, Anwar juga mengulangi janji Pakatan Rakyat sebelum ini akan memberikan 20 peratus royalti minyak kepada semua negeri yang mengeluarkan minyak di negara ini termasuk Sabah.

Beliau yakin, dengan penjimatan dan urustadbir yang baik, kerajaan mampu menjimatkan RM20 bilion setahun dari ketirisan akibat salah guna kuasa dan korupsi sekarang ini.

Beliau juga mengumumkan, harga petrol akan diturunkan jika Pakatan Rakyat memerintah negara.

"Hari ini menang, esok saya akan umumkan penurunan harga petrol," kata beliau.

Beliau juga memberikan jaminan tidak akan melakukan politik dendam apabila Pakatan Rakyat menang nanti.

"Saya berpengalaman di penjara, dipukul, ditelanjang dan sebagainya. Mereka ingat bila kita menang kita akan lakukan semua itu.

"Tidak. Kita tidak akan lakukan politik dendam. Apa yang kita mahu adalah negara ini ditadbir dengan baik dan melaksanakan politik bersih," kata Anwar.

MB redah jalan berbukit, iftor bersama Orang Asli

Posted: 29 Jul 2012 07:25 PM PDT



(Tok Guru Nik Aziz gembira bertemu dengan Orang Asli Gua Musang)

GUA MUSANG: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menempuh perjalanan sejauh kira-kira 100 km dari bandar Gua Musang untuk berbuka puasa bersama penduduk Orang Asli kelmarin.

Pos Tuel, Lojing dihuni seramai 40 keluarga Orang Asli, terletak jauh di pedalaman Gua Musang, penduduk bertuah dapat berbuka puasa bersama Menteri Besar.

Separuh daripada laluannya menggunakan jalan lori balak. Debu berterbangan ketika dilalui kenderaan. Jalannya terpaksa mendaki dan menuruni bukit bukau.

Turut hadir anggota Exco, Datuk Mohd Amar Abdullah, Pengarah JAHEIK, Datuk Che Rahim Mat Jusoh dan pemimpin tempatan Gua Musang.

Program Ihya Ramadan di Pos Tuel dianjurkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEIK) dengan kerjasama Maahad Muhammadi Gua Musang julung kali diadakan.

Sehari sebelum itu seramai 40 pelajar bersama guru bermalam di rumah keluarga angkat masing-masing di pos berkenaan.

Ketibaan rombongan Menteri Besar menaiki kenderaan pacuan empat roda kira-kira jam 5 petang disambut Tok batin dan penduduk tempatan. Mereka kelihatan begitu gembira dapat bertemu Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

"Saya berasa terharu kerana pertama kali sampai di Pos Tuel dan dapat bertemu mata dengan penduduk tempatan.

"Walau pun agak letih kerana perjalanan begitu jauh namun saya berasa gembira kerana dapat bertemu penduduk di sini," katanya di majlis tersebut.

Biar pun kelihatan Menteri Besar menyampaikan kuliah agama menunggu masa waktu berbuka puasa bersama penduduk.

Pada majlis itu Mohd Amar menyampaikan bantuan zakat kepada penduduk Orang Asli. Mereka sudah lama menganut Islam.

Kerajaan negeri juga membina sebuah masjid yang dinamakan Masjid Saidina Abu Bakar as-Siddiq membabitkan kos kira-kira RM500,000.

Tiada ulasan:

Pengikut