Jumaat, 20 Januari 2012

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Projek Propaganda Lagakan Pakatan Rakyat

Posted: 19 Jan 2012 03:22 PM PST



Tidak menghairankan bagaimana idea untuk menggambarkan Hasan Ali sebagai pejuang Melayu Islam yang tulen – setulen UMNO agaknya – dan menggambarkan seolah-olah dalam Pakatan Rakyat, hanya PAS sahaja yang mampu membela Islam.

Pakejnya mudah iaitu, UMNO mahu dilihat sebagai pejuang Melayu dan Islam sebagai hak istimewa PAS. Pakej Islam dan Melayu ini adalah agenda perpaduan yang diimpikan oleh UMNO dan beberapa kerat pemimpin PAS termasuk Hasan Ali.

Matlamat ini hanya untuk memecahkan kesatuan Pakatan Rakyat. Itu sahaja niat suci mereka untuk terus berkuasa dan mencuri harta negara. Tiada kaitan dengan Melayu atau Islam.

Mentaliti mengatakan bahawa Melayu hanya mampu dibela oleh UMNO adalah manifestasi kewujudan UMNO itu sendiri. Tafsiran pemimpin UMNO hari ini ialah UMNO adalah parti satu kaum, oleh satu kaum dan untuk satu kaum sahaja.

Ia berbeza dengan semangat kelahiran UMNO pada 1946 yang mahu membela Melayu kerana situasi hari ini lebih menunjukkan bahawa parti itu hanya mahu memastikan para pemimpin elit, keluarga dan kroni mereka sahaja mendapat pembelaan, dan bukannya umat Melayu keseluruhannya.

Kita dapat lihat bahawa dalam Barisan Nasional, UMNO menjadi dominan bukan hanya dengan nombor atau jumlah kerusi tetapi UMNO membolot semua hak-hak parti dan kaum lain termasuk wang dan khazanahnya. MIC, MCA, Gerakan dan yang lain hanya menjadi kuda tunggangan UMNO.

Adakah ini bermakna UMNO hebat kerana berjaya menundukkan parti-parti lain? Dari satu sudut, jawapannya ialah ya. Dari sudut yang lain pula, walau pun parti-parti komponen BN hanya menjadi kuda tunggangan UMNO, para kapitalis kaum-kaum lain mengaut keuntungan hasil persahabatan para pemimpin elit UMNO.

Yang terpinggir adalah rakyat, termasuk orang Melayu dan kaum-kaum lain sendiri akibat permainan politik UMNO-BN.

Untuk mengabui mata rakyat, isu emosi kaum dan agama terus dimainkan. Oleh kerana UMNO mempunyai mimpi ngeri dengan Anwar Ibrahim, maka PAS cuba dipujuk, diserang dan dikelirukan semata-mata kerana tidak mahu melihatnya berkawan dengan PKR dan DAP.

Maklumlah UMNO tidak akan berjaya memujuk dan berkawan dengan PKR kerana ramai pemimpin dan ahli parti itu adalah bekas UMNO yang benci dengannya. DAP pula tidak boleh dijadikan kawan kerana ketulusan dan kelurusan (skema) kepimpinannya menyukarkan UMNO yang penuh intrik dan korupsi berkawan dengan DAP.

Sumber: Akhbar Roket

Tiada ulasan:

Pengikut