Rabu, 7 Disember 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Mayat Dalam Sungai Malim

Posted: 06 Dec 2011 05:04 PM PST



MELAKA: "Mulanya saya sangkakan sampah hanyut di Sungai Malim. Namun, sebaik sampah itu hampir di tempat saya buat kerja pembersihan, saya terperanjat besar melihat mayat manusia hanyut dibawa arus dalam keadaan tertangkup."

Begitu kata seorang pekerja am Jabatan Pengairan dan Saliran Melaka, Al Hadi Md Yunus, 42, berhubung penemuan mayat seorang lelaki disyaki warga asing di Sungai Malim, jam 11.40 pagi semalam.

Difahamkan, siasatan awal polis mengesyaki mayat mangsa dihanyutkan arus deras dari Durian Tunggal, Alor Gajah iaitu 25 kilometer sebelum ditemui di Sungai Malim.

Menurut Al Hadi, dia bersama seorang rakannya ketika itu membersihkan sampah sarap tersekat pada pintu air Sungai Malim dan juga memotong rumput panjang.

Katanya, sebaik melihat mayat lelaki berpakaian lengkap itu, mereka cuba menariknya ke tebing namun tidak berjaya.

"Saya terus mengikut mayat berkenaan hanyut dibawa arus deras itu dan pada masa sama saya menghubungi polis dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM)," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Sementara itu, Pegawai Bomba Kanan II dari Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Kubu, Hashim Kaus berkata, pihaknya menerima panggilan daripada pihak polis jam 12.24 tengah hari mengenai penemuan mayat berkenaan.

Katanya, berikutan itu, sepasukan lapan anggota termasuk dua daripada unit skuba dikejarkan ke tempat kejadian bagi membantu kerja menyelamat mayat berkenaan daripada dihanyutkan arus.

"Kita berjaya menaikkan mayat ke darat kira-kira jam 12.50 tengah hari sebelum diserahkan kepada pihak polis. Setakat ini, pihak kami belum mengetahui identiti mayat lelaki terbabit dan siasatan lanjut dilakukan pihak polis," katanya.

Dalam perkembangan sama, Timbalan Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Superintendan Muhammad Koey Abdullah berkata, setakat ini pihaknya masih menunggu laporan bedah siasat mayat mangsa oleh pakar patalogi Hospital Melaka (HM) bagi mengetahui identitinya.

Beliau berkata, siasatan awal pihaknya mengesyaki mayat mangsa dihanyutkan arus deras dari Durian Tunggal, Alor Gajah sebelum ditemui di Sungai Malim kerana Empangan Gangsa dibuka. "Kita syak mayat ini temui kurang dua hari selepas ia dihanyutkan air deras hingga ke Sungai Malim. Namun, polis sukar mengenal pasti identitinya kerana keadaan mayat yang hancur pada bahagian muka mungkin disebabkan dimakan binatang dan juga terhantuk pada objek ketika dihanyutkan air. 

"Selain itu tiada sebarang dokumen ditemui pada mayat malah jari-jarinya juga hampir reput dan sukar untuk dibuat pengecaman. Kita mengesyaki mayat ini adalah warga asing berdasarkan pakaiannya saja," katanya.

Muhammad Koey berkata, pihaknya meminta mana-mana pihak kehilangan saudara mara atau rakan untuk menghubungi Balai Polis Durian Tunggal di talian 06-553 1122 untuk membantu siasatan.

Tiada ulasan:

Pengikut