Isnin, 5 Disember 2011

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Dua Kemalangan Maut

Posted: 04 Dec 2011 07:30 PM PST



MELAKA: Seorang wanita warga emas menemui ajal dalam satu kemalangan ngeri berhampiran sebuah pasar raya di Jalan Permatang Duyung, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.25 malam itu, mangsa Rohayah Othman, 53, dikatakan dalam perjalanan ke sebuah pasar raya di Jalan Permatang Duyung, dekat sini, dengan membonceng motosikal ditunggang seorang daripada dua anak kembarnya, Mohd Fadzil Abdul Latif, 19.

Mohd Fadzil bagaimanapun terselamat dan hanya mengalami kecederaan ringan selepas motosikal dinaiki mereka berlanggar dengan sebuah lori.

Menurut anak sulungnya, Norhudah, 35, selepas bersolat Isyak dan menikmati makam malam, ibu dan adiknya bergerak ke pasar raya Family Store untuk membeli barang keperluan harian.

"Sebelum keluar ke pasar mini berkenaan, kedua-dua anak saya beritahu bahawa nenek mereka sempat berpesan supaya mereka jaga diri baik-baik.

"Tak sangka, itu pesanan akhir arwah yang menjadi petanda dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya," katanya ketika ditemui media di perkarangan Jabatan Perubatan Forensik dan Bilik Mayat, Hospital Melaka (HM), pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah Asisten Komisioner Salehhudin Abd Rahman ketika dihubungi berkata, siasatan awal pihaknya mendapati lori berkenaan dari arah Bukit Duyung dan hendak memasuki simpang sebelah kiri di Jalan Permatang Duyung berhampiran pasar raya berkenaan.

"Ketika lori berkenaan sampai di tempat kejadian dan hendak membelok ke kiri, ia berlanggar dengan motosikal itu yang melawan arus dari arah depan. Kemalangan itu menyebabkan penunggang motosikal cedera ringan, manakala pemboncengnya maut.

"Pemandu lori itu tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya.

Sementara itu, dalam kejadian berasingan seorang juruteknik, Wan Mohd Hafizi Wan Kamaruzaman, 24, terbunuh selepas motosikal ditungganginya dikatakan dirempuh sebuah kereta dalam kemalangan di atas Jambatan Duyung, di Lebuh Alor Gajah-Melaka-Jasin (AMJ), dekat sini, awal pagi, kira-kira jam 12.25 tengah malam.

Kemalangan itu membabitkan keseluruhan enam kenderaan iaitu empat kereta dan dua motosikal.

Difahamkan menurut beberapa orang awam dan pemerhatian di tempat kejadian, mendapati motosikal ditunggangi mangsa terperosok di bawah kereta Proton Waja dan diseret hampir 100 meter di tempat kejadian.

Menurut Salehhudin, siasatan pihaknya mendapati semua kenderaan berkenaan dari arah Merlimau menghala ke pusat bandar.

"Dalam kemalangan ini, seorang penunggang motosikal maut (Wan Hafizi), manakala seorang lagi mangsa yang menunggang motosikal berlainan mengalami kecederaan parah dan dirawat di Hospital Melaka. Setakat ini, polis masih menyiasat punca berlakunya kemalangan ini," katanya.

Beliau berkata, kes kemalangan maut itu disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Mana-mana saksi awam yang melihat atau mengetahui kemalangan ini diminta menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah di talian 06-2834139 untuk membantu siasatan," katanya.

Anak Gajah Mati

Posted: 04 Dec 2011 05:09 PM PST



MELAKA: Seekor daripada lapan gajah yang ditempatkan di Zoo Melaka bagi tontonan pengunjung ditemui mati, kelmarin, dipercayai disebabkan faktor kesihatan.

Pengarah Zoo, Ahmad Azhar Mohammed, berkata anak gajah berusia satu tahun setengah itu pernah luka kerana terkena jerat dan dihantar ke Zoo Melaka untuk menjalani rawatan.

"Anak gajah itu masih menyusu dan ditinggalkan ibu. Ia dihantar ke sini (Zoo Melaka) untuk proses rawatan dan seperti biasa ada kalanya haiwan yang dirawat berjaya diselamatkan, ada yang tidak.

"Ia perkara biasa kerana selain luka akibat dijerat mungkin anak gajah ini tidak serasi di tempat baru. Bagaimanapun, kematiannya tidak disebabkan penyakit," katanya.

Beliau mengulas mengenai dakwaan seekor gajah dan zirafah di bawah jagaan Zoo Melaka mati masing-masing pada kelmarin dan minggu lalu.

Dalam pada itu, beliau berkata, seekor zirafah dewasa yang ditempatkan di zoo itu mati pada minggu lalu akibat komplikasi ketika melahirkan anak.

"Seperti manusia, zirafah juga mempunyai masalah ketika bunting dan zirafah dewasa yang mati minggu lalu disebabkan komplikasi ketika mahu melahirkan anak. Bagaimanapun, ia dan kandungannya gagal diselamatkan," katanya.

Sementara itu, tinjauan di zoo berkenaan mendapati ia menerima kunjungan orang ramai. Gajah dan zirafah dipertontonkan seperti biasa.

Tiada ulasan:

Pengikut