Khamis, 24 November 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Keluarga tahanan ISA ke Parlimen serah memo

Posted: 24 Nov 2011 05:14 PM PST

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Keluarga lima tahanan di bawah AktaKeselamatan Dalam Negeri (ISA) di Sabah minggu lalu ke Parlimen kelmarin bagimenyerahkan memorandum kepada wakil Pakatan Rakyat dan BN.

Merekayang ditemani Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menuntut Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Razak membebaskan kesemua tahanan tersebut dan membawa mereka ke mahkamahterbuka untuk dibicarakan.

PengerusiGMI, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, keluarga mangsa cukup tertekan denganpenahanan tanpa bukti kesalahan yang kukuh itu. Apatah lagi katanya, penahanantersebut dilakukan selepas Najib mengumumkan akan memansuhkan ISA, 15 Septemberlalu.

"Tindakanpenahanan ini menimbulkan keraguan serius terhadap kredibilti dan janji PerdanaMenteri tersebut. Ia menunjukkan semua proses berjalan seperti biasa dalamkerja melanyak hak asasi manusia. Najib perlu berasa malu dengan penangkapanini," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen.

Apayang lebih malang, sebab penahanan 13 orang di bawah ISA itu tidak dinyatakansecara jelas sebaliknya hanya dikaitkan dengan keganasan. Mereka ditahan olehpegawai polis dari Jabatan Petugas Khas Bukit Aman diketuai DSP Azman Omar diTawau sebelum dibawa ke Kota Kinabalu dan kemudiannya ke Bukit Aman.

Menurutkakak kepada salah seorang tahanan, Mohd Sarail Osman, nama adiknya itu tidakterdapat dalam senarai yang dikeluarkan Ketua Polis Negara (KPN) namun diaditangkap ketika berada di rumah.

Manakalakakak seorang lagi tahanan, Mohd Nazri Dollah, adiknya yang merupakan guruagama ditahan ketika baru pulang mengajar di Sekolah Menengah KebangsaanKinabutan. Dia ditahan di hadapan isteri dan anak-anaknya dan kini berada diBukit Aman.

Menurutnyayang tidak mahu namanya disiarkan, ketika melawat Mohd Nazri, adiknya itukelihatan tidak bermaya dan tidak banyak bercakap. Namun apabila ditanyasamaada dia dipukul sewaktu dalam tahanan, dia mengakui perkara itu. Sementaraitu, Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, beliau dan wakilPakatan Rakyat yang lain akan membawa isu ini sewaktu membahaskan usul untukmenarik balik tiga perisytiharan darurat yang dibentangkan Najib pagi kelmarin.

"Semalamsaya sudah bawa isu ini dan Timbalan Menteri Dalam Negeri kata polis ada buktimereka yang ditahan ini terlibat dengan kegasanasan. Saya tegaskan kalau adabukti, dakwa di mahkamah. Tidak guna Perdana Menteri umum mahu mansuh ISA tapidalam masa yang sama membiarkan tangkapan ini," kata beliau yang juga NaibPresiden PAS.

Beliauturut mewakili Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima memorandumbantahan tersebut. Bagaimanapun, tiada wakil daripada kerajaan yang ingin memorandumtersebut.

Turutbersama pada sidang media tersebut ialah Ahli Parliman Pendang, Datuk Dr.Hayati Othman, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang juga NaibPresiden PKR dan Ahli Parlimen Sungai Siput daripada Parti Sosialis Malaysia(PSM) serta beberapa wakil NGO yang bersama-sama dalam GMI.

Rombongantersebut turut ke Bukit Aman bagi menyerahkan memorandum sama.

Tiada ulasan:

Pengikut