Rabu, 21 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 20 Sep 2011 11:41 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


550 orang Peneroka Felda Gugusan Bera Saman Felda!

Posted: 20 Sep 2011 04:00 PM PDT











550 orang Peneroka Felda dari Gugusan Bera memfailkan saman terhadap Felda menuntut RM300 juta dari Felda kerana penipuan dan pecah amanah berhubung dengan peratusan perahan KPG, abu dan kelodak serta tandan reject.

Kesemua peneroka tersebut diwakili oleh Peguam Nasar Khan Mirbas Khan dan writ tuntutan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam (20.9.11).


Suara Sri Andalas

Posted: 20 Sep 2011 11:37 PM PDT

Suara Sri Andalas


Majlis Rumah Terbuka DUN Seri Andalas

Posted: 18 Sep 2011 04:00 AM PDT

Klang, 18 September 2011 - Majlis Rumah Terbuka DUN Seri Andalas yang diadakan di Telok Menegun berlangsung dengan meriahnya.

Majlis telah dihadiri oleh orang ramai sejak 12 tengahari. Turut hadir pada majlis tersebut adalah YB Azmin Ali dan isteri, YB Dr Siti Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Kota Raja, YB Shuhaimi Shafiei, YB Ravi dan Ahli Majlis, Majli Perbandaran Klang, Encik PS Rajoo dan Encik Azmizam Zaman Huri serta Ahli Majlis, Majlis Bandaraya Shah Alam, Encik Manap.

Turut hadir ketua-ketua kampung dan ketua-ketua komuniti setempat.

Walaupun cuaca mendung dan hujan turun seketika, orang ramai yang terdiri daripada pelbagai bangsa tetap hadir.

Sebanyak 500 sampul berisi duit raya yang diuruskan agihannya oleh Puan Sheila, isteri kepada YB Dr Xavier Jayakumar habis diberi kepada kanak-kanak yang hadir dalam beberapa minit sahaja.

Encik Gary, Veeran dan Ali serta para sukarelawan yang hadir telah banyak membantu kelancaran majlis tersebut.

Orang ramai turut didendangkan lagu-lagu oleh kombo MPK.


Program Menyampaikan Cermin Mata di Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri Menteri Besar di Ijok

Posted: 17 Sep 2011 04:00 AM PDT

Ijok, 17 September 2011 - Seramai 100 orang pelajar telah dipilih menerima cermin mata melalui Program Pemberian Cermin Mata kepada pelajar-pelajar miskin.

Program ini merupakan kerjasama Kerajaan Negeri Selangor melalui stanco kesihatan dan kemiskinan dengan Hospital Mata Tun Hussein Onn (THONEH).

Program ini yang meliputi seluruh 56 Dun negeri Selangor dan Ijok dipilih sebagai lokasi pelancaran rasmi.

Skim ini dikhaskan kepada pelajar yang ibubapanya berpendapatan RM1,500 ke bawah sebulan.

Bagi mekanisme perlaksanaan, THONEH akan menghantar pasukannya melakukan pemeriksaan di setiap sekolah yang telah ditetapkan dan dikenalpasti di setiap Dun.

Selepas pemeriksaan, nama-nama pelajar yang dikenalpasti memerlukan pemakaian cermin mata akan diserahkan kepada pejabat adun untuk dinilai berdasarkan kelayakan murid mengikut pendapatan ibu bapa.

Selepas mendapat kelulusan, pihak THONEH akan menyediakan cermin mata tersebut dan kemudiannya diserahkan kepada pejabat Dun untuk diberikan kepada pelajar atau ibu bapa mereka.


Anwar Ibrahim

Posted: 20 Sep 2011 07:30 PM PDT

Anwar Ibrahim


Program Salam Aidilfitri Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Melaka

Posted: 20 Sep 2011 07:14 PM PDT

22 Sepetember 2011 (Khamis)

Prog 1) 7.30 – 10.00 malam – Salam Aidilfitri AMK Malaysia / KeADILan Melaka

Lokasi: KM 6, Jln Bukit Baru Duyong, Solok Bukit Baru Dalam (Bukit Godek)

Tetamu:
1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2) YBhg Datuk Chua Jui Meng
3) Sdr Shamsul iskandar Mohd Akin
4) YBhg N. Surendran
5) YB Goh Leong San
6) YBhg Haji Adly Zahari
Prog 2) 9.00 – 12.00 malam – Pelancaran Jentera Pilihanraya Bukit Katil

Lokasi: Lorong 1, Jalan Mata Kucing, Bukit Katil (Depan Shell)

Penceramah:
1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2) YBhg Datuk Chua Jui Meng
3) Sdr Shamsul iskandar Mohd Akin
4) YBhg N. Surendran
5) YB Goh Leong San
6) YBhg Haji Adly Zahari
Prog 3) 9.00 – 12.00 malam – Pentas AMK Melaka di Alor Gajah

Lokasi: Markas KeADILan Ranting Pengkalan, Alor Gajah

Penceramah:
1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2) Sdr Shmasul Iskandar Mohd Akin
3) YB Tey Kok Kiew
4) Tn Haji Yuhaizad Abdullah
5) Sdr Law Beng Hau

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Najib Inginkan Legasi,Muhyiddin Kekal Pewaris ISA

Posted: 20 Sep 2011 05:39 AM PDT

Malaysia Chronicle

Pengumuman pemansuhan mengejutkan undang-undang ISA dan Darurat oleh Perdana Menteri Najib Razak, telah menimbulkan rasa tidak senang dalam parti UMNO, terutamanya bagi kem-kem penyokong Muhyiddin Yassin. Muhyiddin telah disebut-sebut untuk mengambil alih jawatan presiden Umno tidak lama lagi – paling awal akhir tahun ini jika tidak, dalam tempoh 12 bulan selepas pilihan raya umum yang akan datang.

Muhyiddin yang berusia 64-tahun akan berdepan dengan tindak balas yang hebat selepas tindakan Najib tergesa-gesa untuk menjadi legenda pada saat-saat akhir semata-mata untuk kepentingan dirinya sendiri. Pada mulanya, walaupun penyokongnya dan ahli-ahli parti BN yang lain terperanjat dengan keputusan mendadak untuk menghapuskan mekanisme yang telah diguna pakai oleh Umno untuk menindas pesaing politik setelah beberapa dekad. Kemudian, barulah mereka sedar, Najib sebenarnya telah mengekalkan mekanisma ISA tetapi dalam bentuk undang-undang baru menyebabkan mereka bisa menyelesaikan masalah itu nanti.

Umno-BN tidak pernah berubah

Setelah semua merasa lega, pemimpin-pemimpin Umno dan BN kini mula keluar dan meraikan rancangan pemansuhan ISA walaupun rakyat masih belum pasti apakah ini perlu disambut baik. Maknanya rakyat Malaysia masih menunggu untuk memastikan sama ada Umno dan BN ikhlas dan bersungguh-sungguh. Paling sedih, rakyat Malaysia jangkaan mereka betul apabila mengesyaki bahawa Umno-BN cuba menipu rakyat untuk mempercayai bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang baik, sedangkan pada hakikatnya, perkara yang sebenarnya adalah lebih buruk akibat dari pembaharuan.

Undang-undang pengganti, yang hanya akan dilaksanakan selepas pilihan raya umum ke-13 akan memberi lebih kuasa kepada BN – jika mereka menang. Inilah kenapa tiada sambutan diadakan. Kumpulan dan aktivis yang telah lama menentang ISA, menerima penderaan fizikal dan mental yang teruk, penjara untuk tempoh yang lama, kini menuntut pampasan. Untuk menggagalkan usaha mereka, Najib mendakwa beliau dan BN membuat keputusan pemansuhan sendiri – tanpa ada rasa berterima kasih kepada semua iaitu berpuluh-puluh ribu aktivis anti-ISA mahupun Parti Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mereka yang menyaksikan pengumuman besar-besaran Najib di TV, merasa jijik dengan keangkuhannya dalam memulaikan diri sendiri. Mereka tidak terkejut juga dengan tindakan tanpa belas kasihan kepada aktivis anti-ISA. Mereka pasti gembira melihat kejatuhan Najib nanti. Rakyat Malaysia tidak bodoh. Beberapa pemerhati politik berkata rakyat mengesyaki sesuatu yang tidak kena dalam pengumuman pemansuhan ini dan tidak ingin dipergunakan oleh Najib dan penasihat-penasihatnya yang diketuai oleh orang kuat media dan minyak , Omar Mustapha, dalam permainan mereka untuk bersaing di dalam Umno yang merupakan sebahagian dari survival politik mereka.

Bidaan terakhir

Malah, kita harus berhati-hati dalam menerima pengumuman Najib kerana selalunya, dia jarang akan melaksanakan semua rancangan yang dijanjikan sejak bulan April 2009, apabila beliau mengambil alih kerusi panas itu dari Abdullah Badawi kurang kredibiliti. Oleh itu, apakah motif sebenar Najib dalam membuat cadangan-cadangan ini?

Selain daripada kejahatan yang bertujuan untuk melemahkan pesaing dalam Umno termasuk Muhyiddin, ia juga adalah bidaan terakhir dari Najib – percubaan terakhir bagi Custer, untuk meninggalkan legasi sebelum dia dibuang oleh kepimpinan teratas Umno sepertimana berlaku kepada Badawi yang telah disingkirkan oleh kumpulan yang diketuai oleh Najib sendiri. Malah, pengumuman Najib dalam ucapan Hari Malaysia, mengingatkan kita akan janjinya untuk memansuhkan ISA sewaktu dia mula mengambil alih jawatan PM pada tahun 2009, yang menjanjikan demokrasi yang lebih menyeluruh.

Namun, semasa tempoh beliau memegang jawatan, Malaysia telah menerima kutukan terhebat dari seluruh dunia. Semasa perhimpunan 9 Julai oleh Bersih untuk pilihan raya yang bebas dan adil, Malaysia telah menjadi objek ejekan sedunia apabila Najib cuba memenjara sesiapa sahaja yang memakai kemeja-T kuning. Rakyat Malaysia yang berada diluar negara juga menegaskan bahawa kerajaan Umno menganiaya rakyatnya dan menipu pada pilihan raya, apabila mereka menjalankan perhimpunan serentak dengan Bersih di lebih daripada 30 bandar raya di seluruh dunia.

“Najib telah gagal dalam hampir semua aspek dalam kerajaan. Beberapa hari yang lalu, beliau telah dicabar untuk meletakkan jawatan sebagai Menteri Kewangan selepas dia mengeluarkan kenyataan bahawa dia hanya akan melaksanakan GST (cukai barangan dan perkhidmatan) selepas pilihan raya umum. Ini menunjukkan ketidak profesionalannya iaitu, hanya selepas rakyat mengundi untuknya,beliau akan membalas mereka dengan kenaikan harga barangan. Ia menunjukkan kurangnya kaliber lelaki itu, “pengarah PKR untuk strategi Rafizi Ramli memberitahu Malaysia Chronicle.

Laporan Kumpulan Hak Asasi Dunia 2011 melaporkan: “Hampir dua tahun selepas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa mengambil alih jawatan telah berjanji untuk menegakkan kebebasan awam,”namun, hanya sedikit kemajuan yang dilaksanakan. Pindaan terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang lain yang membenarkan penahanan tanpa bicara tidak dilakukan. Sekatan-sekatan ke atas kebebasan bersuara terus digunakan untuk menghadkan hak bersuara. Ketua-ketua polis tempatan terus menyekat perhimpunan awam dan perarakan, atas alasan politik . ”

MACC dan JAC bagi Badawi 2008, pemansuhan ISA dan Darurat bagi Najib 2011

Jadi mungkin, selepas menilai semua pilihan yang ada, Najib dan penasihat-penasihatnya membuat keputusan untuk mengambil langkah terakhir ini yang seakan-akan berupa pemansuhan ISA. Bagi menenangkan rakan-rakan Umno mereka, akan dipastikan undang-undang yang menjadi penggantinya nanti adalah sama dengan undang-undang lama.

Seperti Badawi yang juga tergesa-gesa meninggalkan legasi untuk dirinya sendiri dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008 dan Akta penubuhan Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, pemansuhan ISA oleh Najib mungkin juga akan gagal.

Walaupun telah melancarkan JAC untuk mengelakkan dari perbuatan mempengaruhi hakim dan rasuah dalam badan kehakiman Malaysia, sedih untuk dinyatakan bahawa sistem mahkamah tidak pernah bebas berbanding sebelum ini. Perlantikan peguam Zaki Azmi sebagai Ketua Hakim pada tahun 2008 bagaikan mempersenda JAC dan pelantikan Zaki Ariffin Zakaria oleh Najib dua minggu yang lalu adalah satu muslihat bagi ahli-ahli parti politik UMNO . PM telah ditegur oleh pihak pengamal undang-undang kerana mengabaikan hakim-hakim yang lebih atas. Beliau telah diambil gambar bersama minum bersama hakim-hakim tinggi yang telah bergegas-gegas menyambut kedatangan beliau seolah-olah dia adalah Raja Midas.

Bagi SPRM, nasib Badawi agak malang. Untuk menyerupai ICAC yang berada di Hong Kong, reputasi badan Malaysia boleh dikatakan jatuh beberapa kali ganda lebih teruk daripada Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang ia gantikan. Dua kematian berlaku dalam premis SPRM dan selepas disoal siasat oleh pegawai-pegawai SPRM yang mencurigakan. Ini telah meninggalkan parut yang begitu besar hinggakan rombakan akan datang mungkin memerlukan satu transformasi yang menyeluruh dan perubahan nama untuk badan pencegah rasuah itu sekaligus.

Begitu juga langkah pemansuhan ISA oleh Najib. Sememangnya, rakyat tidak berfikiran seperti Najib . Ini adalah mengapa sebahagian besar rakyat hanya berdiam diri sahaja sejak pengumuman pada Khamis. Ini memaksa orang-orang Umno dan ahli komponen BN keluar dan member tepukan dibelakang Najib sebagai tanda menyokong.

Undang-undang gantian, warisan Muhyiddin

Sangat menarik jika diamati, Muhyiddin telah memberi restunya dalam pengisytiharan pemansuhan ISA. Ini untuk menunjukkan dengan jelas semangat kenegaraannya. “Jangan main-main, ini bukan gula-gula saja,” katanya. Pemerhati politik tidak hairan dengan kenyatakan Muhyiddin kerana sememangnya dia tidak akan mampu memberi komen yang lain. Untuk memperlekehkan kenyataan terbaru Najib itu hanya akan menampakkan dirinya sebagai pelampau tegar sayap kanan.

Bagi para pemerhati, kata-kata Muhyiddin paling ketara menunjukkan bahawa dia sememangnya akan mewarisi kejatuhan BN jika ia menang PRU ke-13. Itulah sebabnya dia mengalu-alukan undang-undang baru untuk menggantikan ISA. Penggantian ini bagi mereka sememangnya wajar kerana kerajaan tidak boleh bertolak ansur bagi 'melindungi' negara.

Malah, jika BN menang PRU ke-13, undang-undang penahanan dan pencegahan yang baru dan undang-undang kebebasan media di bawah jagaan Muhyiddin akan diperbaharui. Pemimpin dari Johor ini akan dijangka menjadi arkitek kepada undang-undang baru ini dalam bahasa yang lebih moden tetapi tidak kurang kunonya kerana niat dan semangat undang-undang ISA dan Darurat yang digubal lebih dari 5 dekad yang lalu masih wujud padanya.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sidang Media Majlis Pakatan Rakyat

Posted: 20 Sep 2011 03:51 AM PDT

Dimaklumkan bahawa satu sidang media akan diadakan selepas Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.
 
Sidang media ini akan diadakan seperti berikut:
 
Tarikh     :  21 September 2011 (Rabu)
 
Masa       :  6:30 petang
 
Tempat     :  Bilik Mesyuarat PAS, Tingkat 5
          Bangunan Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut

 
Antara yang akan menghadiri sidang akhbar ini adalah YB Dato' Seri Anwar Ibrahim, YB Dato'Seri Haji Abdul Hadi Awang, YB Lim Kit Siang dan para Pimpinan Kanan Pakatan Rakyat.
 

 

Pendedahan Kad Pengenalan Palsu

Posted: 20 Sep 2011 12:53 AM PDT

Harakah

Berdasarkan kepada maklumbalas yang saya terima, terlalu ramai yang berminat untuk mengikuti pendedahan saya berkenaan lebih 10 ribu kes kad pengenalan yang berkemungkinan besar palsu seperti yang telah dikemukakan pada minggu lepas. Seperti yang dijanjikan saya akan keluarkan maklumat terbabit setiap hari bekerja, satu hari sepuluh data.

Saya tidak akan menentukan mana satu kad pengenalan yang palsu. Saya serahkan kepada rakyat Malaysia untuk menentukan mana yang palsu dan mana yang benar. Saya juga mohon kepada pemilik kad pengenalan sebenar agar dapat menampilkan diri membuat penjelasan.

Saya percaya ada pihak tertentu telah membuat manipulsi terhadap kad pengenalan sebenar ini bagi tujuan pilihanraya.  Ini sangat penting bagi kita menjadi warganegara yang bertanggungjawab membuat semak dan imbang dalam sistem demokrasi di negara kita.

Walaubagaimana pun pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang membisu seribu bahasa  adalah lebih maklum mana kad pengenalan yang benar dan mana yang palsu.

Terdapat dua identiti berbeza AZINAH BT MOHD FAZIN, pertama memiliki kad pengenalan 800829-02-5150 dan keduanya memiliki kad pengenalan 800820-02-5150. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan tarikh hari lahir sahaja.  Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza EH NAM A/L EH WAN, pertama memiliki kad pengenalan 780515-03-5705 dan keduanya memiliki kad pengenalan 280515-03-5705. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan tahun lahir sahaja.  Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza MOHD BAHAR BIN OMAR, pertama memiliki kad pengenalan 800105-02-5459 dan keduanya memiliki kad pengenalan 800105-02-5489. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan dengan satu digit ke 11 sahaja.  Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza DALIZA BINTI IBRAHIM, pertama memiliki kad pengenalan 790402-03-5966 dan keduanya memiliki kad pengenalan 790902-03-5966. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan bulan kelahiran sahaja.  Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Terdapat dua identiti berbeza FATEN DIANA BINTI HASSAN, pertama memiliki kad pengenalan 810522-03-5400 dan keduanya memiliki kad pengenalan 810822-03-5400. Kedua-dua identiti ini memiliki nama dan nombor kad pengenalan yang sama hanya dibezakan bulan kelahiran sahaja.  Kedua-dua identiti ini boleh mengundi tetapi selepas pendedahan Pemuda PAS salah identiti telah dikeluarkan oleh SPR.

Saya serahkan kepada rakyat Malaysia untuk menilai, apakah ada unsur manipulasi pilihanraya melalui manipulasi kad pengenalan di Jabatan Pendaftaran Negara?

SUHAIZAN BIN KAYAT

PENGERUSI PEMULIHAN DEMOKRASI & MOBILISASI PEMUDA PAS MALAYSIA

KETUA PEMUDA PAS NEGERI JOHOR

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pemohon PR Diingatkan Mengundi ‘Parti Pemerintah’

Posted: 20 Sep 2011 12:46 AM PDT

Malaysiakini

Seorang pemastautin tetap yang memohon untuk mendapatkan kewarganegaraan negara ini mendakwa pegawai imigresen memaklumkan kepadanya bahawa tugas utamanya, jika diberikan kerakyatan, adalah untuk mengundi "parti pemerintah “.

Dalam temubual e-mel, pemohon yang dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia itu, berkata pegawai imigresen berkenaan berkata demikian ketika dia diwawancara dalam proses bagi mendapatkan kerakyatan.

azlan“(Mereka bertanya kepada saya) Apa yang anda akan lakukan dengan kewarganegaraan Malaysia? Apakah tugas utama anda?

“Saya jawab bahawa saya akan sokong perjuangan anak-anak muda kerana ia minat saya,” katanya, sambil meminta identitinya tidak didedahkan kerana bimbang ini akan menjejaskan keputusan permohonan itu.

“(Mereka menjawab) ‘Salah! Jawapan yang betul ialah mengundi parti pemerintah kerana mereka memberi anda taraf penduduk tetap’.”

Pemohon yang menghubungi Malaysiakini dan menceritakan pengalamannya pada Sabtu lalu, berkata ibu bapanya juga telah dimaklumkan perkara yang sama. Mereka telah berhijrah ke Malaysia dari Asia Selatan pada tahun 1970-an apabila ditawarkan jawatan profesional di negara ini.

“Saya tidak ingat apa yang saya katakan selepas itu, mungkin sesuatu tentang ‘bagaimana jika parti pemerintah berubah pada masa depan, semasa saya layak mengundi?’ yang mana mereka kata tidak mungkin," katanya.

“Taraf penduduk tetap bukan ‘hadiah’. Saya dilahirkan dan dibesarkan (di sini), tetapi kerana kekurangan jus soli, saya dilabel sebagai rakyat asing.”

(Jus soli merujuk kepada prinsip bahawa kewarganegaraan seseorang ketika lahir adalah ditentukan oleh tempat kelahiran.)

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Fitnah II: Pakar DNA Bantah Pendapat Pendakwa Raya

Posted: 20 Sep 2011 12:36 AM PDT

Keadilan Daily

Pendakwaraya dalam kes perbicaraan fitnah II Datuk Seri Anwar Ibrahim sedaya upaya menegakkan benang yang basah ketika menyoal balas saksi pembela, Dr Brian McDonald.

Peguam Cara Negara II, Mohd Yusof Zainal Abiden  memaksa Pakar DNA Australia itu bersetuju dengan kandungan jurnal Thailand bahawa sel DNA dari air mani boleh bertahan lebih 100 jam.

Berikutan itu, McDonald membantah kerana tidak memahami kandungan yang bertulis dalam bahasa Thai itu.

"Kamu minta saya untuk setuju tentang sesuatu yang saya tak faham. Saya takkan lakukan.

"Saya rasa tiada siapa dalam mahkamah ini yang boleh baca bahasa Thai," kata Brian, mengundang ketawa mereka yang berada di galeri awam.

Terdahulu, Yusof mengemukakan jurnal dalam bahasa Thai dan meminta McDonald bersetuju dengan rujukan tersebut.

Beliau merujuk tiga jurnal perubatan kes rogol di luar negara yang menyatakan sel sperma mampu bertahan lebih 100 jam di dalam vagina seseorang wanita.

Kandungan dokumen tersebut digunakan Yusof untuk menyokong hujahnya sebelum ini bahawa perolehan sel DNA dari air mani yang dibuat oleh ahli kimia, Dr Seah Lay Hong dan Nor Aidora adalah terpakai.

Sementara itu, peguam pembantu Sankara Nair berkata, andaian yang dibuat Yusof tidak kukuh kerana merujuk kepada jurnal yang diterbitkan di United  Kingdom pada 1982 bahawa sel DNA hanya bertahan selama 65 jam.

"Bahagian yang tertulis tentang perkara itu dalam Bahasa Inggeris hanya satu perenggan.

"Jurnal yang sama menyatakan calitan (swap) itu bertahan lebih 100 jam hanyalah yang diambil dari vagina wanita.

"Manakala, calitan dari rektum hanya bertahan selama 65 jam," kata Sankara ketika ditemui di perkarangan mahkamah.

Mengikut laporan sebelum ini, calitan yang diambil dari rektum pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan berusia 56 jam dari tarikh kejadian didakwa berlaku, dan disimpan lagi selama 43 jam sebelum diuji ahli kimia.

Hakim Datuk Zabiden Mohd Diah menangguhkan perbicaraan sehingga jam 2.30 petang

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

Posted: 20 Sep 2011 03:10 PM PDT

Wee Choo Keong


YB Tan Sri Nor Yakop and Tan Sri Azman Mokhtar: It is never too late to say “NO”!

Posted: 19 Sep 2011 10:25 PM PDT

Updated @ 9:55 pm on 20-9-2011: MAS has terminated its service KLIA – Bandung – KLIA as from 4-10-2011. Please visit the MAS website and see for yourself in HERE. This is another profitable route that has been terminated by this whizz kid En Mohammed Rashdan Yusof and his management team. The profitable routes of [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 20 Sep 2011 11:56 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pelajar Melayu terus tertindas, pemimpin pula sibuk berpolitik

Posted: 19 Sep 2011 06:00 PM PDT



Sedih sungguh pelajar-pelajar Melayu kita yang begitu cemerlang di Matrikulasi yang tidak mendapat tempat ke IPTA untuk panggilan pertama, dan masih gagal setelah membuat rayuan. Pemimpin-pemimpin Melayu sibuk sangat berpolitik ke sekarang ni, dengan Bukit Kepong dan isu ISA hinggakan ramai pelajar Melayu cemerlang tercicir?

Inilah Melayu, Menang Sorak, Kampung Tergadai !

Nasib pelajar-pelajar tersebut yang dilaporkan sebelum ini di :
- 4436 pelajar cemerlang bangsa kita gagal ke IPTA http://amkns.blogspot.com/2011/07/4436-pelajar-cemerlang-bangsa-kita.html
- Nasib Melayu di Bumi Melayu, pelajar IPTA http://amkns.blogspot.com/2011/07/nasib-melayu-di-bumi-melayu-pelajar.html
- Nasib malang pelajar Melayu tak dapat IPTA http://amkns.blogspot.com/2011/07/nasib-malang-pelajar-melayu-tak-dapat.html
- Pelajar Melayu dapat 10A+ tak dapat biasiswa http://amkns.blogspot.com/2010/07/pelajar-melayu-dapat-10a-tak-dapat.html


KELUHAN PELAJAR MATRIK
20 September 2011

KEPUTUSAN rayuan untuk kemasukan ke IPTA telah pun selesai diumumkan pada 16 September 2011 yang lalu.

Seperti yang saya jangkakan dan terbukti apabila pihak Kementerian Pengajian Tinggi masih melagukan rentak lama dan skrip yang standard tentang kegagalan pelajar Matrikulasi mendapat tempat ke IPTA.

* Pelajar bersalah kerana tidak pandai pilih kursus dan hanya pilih kursus-kursus popular yang tempatnya terhad;

* Pemilihan adalah berdasarkan merit akademik dan kokurikulum;

* Nisbah pelajar wanita yang melebihi lelaki, maka harus diseimbangkan.

Namun begitu, persoalan saya seperti yang tersiar di ruangan ini pada bulan Julai lalu masih belum dijawab kementerian:

* Jika sekiranya pelajar-pelajar tidak pandai memilih kursus ikut kelayakan, kenapa pihak kementerian yang sedia arif itu tidak menawarkan kursus yang mereka layak mengikut budi bicara kementerian? Harus diingat, ketika permohonan awal dahulu, pelajar yang memilih "YA" untuk ditawarkan kursus selain pilihannya tetap tidak menerima tawaran dan disuruh membuat rayuan.

Ketika membuat rayuan pula, kementerian meletakkan penafian (disclaimer) yang pihak kementerian berhak menawarkan kursus selain yang dipohon pelajar.

* Apakah sebenarnya kelayakan masuk universiti benar-benar bersandarkan merit kerana pelajar aktif pun tidak mendapat tempat? Kalau bersandarkan merit, anak saudara saya ialah Presiden Kelab Kembara di Pusat Matrikulasi beliau dan aktif dalam pementasan drama selain mempunyai CGPA 3.09. Tinggi sungguhlah merit diletakkan kalau aktif sebegini pun masih dikira belum cukup layak.

* Ke mana hala tuju pelajar-pelajar Matrikulasi yang terpinggir ini? Adakah kementerian akan membantu mendapatkan tempat di IPTS sebagai alternatif? Saya tidak kisah kalau pelajar tersebut gagal (sememangnya tidak layak) malah jauh sekali mendapat keputusan sekadar 'cukup makan', tetapi pelajar-pelajar terpinggir ini ialah pelajar-pelajar cemerlang dan bertungkus lumus selama dua semester di Pusat Matrikulasi.

* Cuba kita lihat pengambilan Matrikulasi yang sebegitu banyak untuk tahun ini. Apa gunanya kementerian begitu ghairah mengambil ramai pelajar Matrikulasi sekiranya selepas tamat pengajian, tempat mereka di universiti tidak terjamin? Adalah lebih baik mereka ini menerima tawaran Diploma sekiranya mereka tahu kesudahan mereka adalah sebegini.

* Merujuk kepada nisbah pelajar lelaki dan wanita yang tidak seimbang. Ini bukan maklumat baru kerana kementerian sudah pun tahu semasa kemasukan pelajar-pelajar ke Matrikulasi mengenai berapakah jumlah pelajar wanita berbanding lelaki. Bukankah sesuatu yang tidak adil sekiranya ada di antara pelajar-pelajar perempuan Matrikulasi yang tidak mendapat tempat hanya kerana hendak diseimbangkan nisbah ini?

* Kerajaan telah membelanjakan duit yang banyak membina Pusat Matrikulasi di seluruh negara, malah memberi pembiayaan penuh kepada pelajar-pelajarnya sepanjang mereka menuntut ilmu di sana. Bukankah satu pembaziran jika mereka ini dipinggirkan di hujung jalan?

Sememangnya kementerian cuba berlaku adil dengan memberi peluang para lepasan STPM dan Diploma yang turut bertungkus lumus belajar untuk mendapat tempat di universiti.

Namun demikian, jangan dinafikan hak pelajar-pelajar Matrikulasi ini kerana beradanya mereka di Matrikulasi ialah sebagai habuan atas usaha keras mereka semasa di peringkat SPM dulu.

Jika melihat dari sudut lain pula, siapakan lebih teraniaya antara ketiga-tiga golongan ini sekiranya tidak mendapat tempat ke universiti? Para pelajar diploma sudah boleh selesa menjawat jawatan pegawai dengan diploma yang disandang. Pelajar-pelajar STPM sudah semestinya lebih bernasib baik berbanding pelajar-pelajar Matrikulasi yang terpaksa mencari kerja hanya berbekalkan sijil SPM.

Sekiranya hendak berbicara tentang prinsip adil pula, saya cadangkan tutuplah sahaja Pusat Matrikulasi dan biarkan semua pelajar bersaingan melalui STPM. Janganlah menganiaya pelajar-pelajar ini dengan membiarkan mereka menghabiskan dua semester untuk belajar tanpa mendapat apa-apa pulangan selain kerugian masa dan duit kerajaan.

PEDANG BERTUAH
Kuala Lumpur

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0920&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Gwo-Burne for Kelana Jaya

Posted: 20 Sep 2011 11:08 AM PDT

Gwo-Burne for Kelana Jaya


Grandfather Passed Away

Posted: 19 Sep 2011 11:16 PM PDT

With a heavy heart, I regret to inform you of the passing of my grandfather Loh Kim Foh on the morning of the 18th of September 2011, at the age of ninety-eight. Loh Kim Foh, a Hakka, was born on 14 April 1914 in Guangzhou China. In 1936 he sailed from Hong Kong via Singapore to [...]

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 20 Sep 2011 09:49 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


郑立慷促警方勿论为打压异议分子工具

Posted: 19 Sep 2011 09:03 PM PDT

(打巴20日讯)针对打巴警方于上个月强行阻止人民公正党进行政治讲座会,并逮捕了六名民联领袖一事,迪遮区州议员郑立慷提醒警方勿沦为国阵政府打压异议分子的工具,否则这就与国阵政府日前所提出的国家政治转型背道而驰。   郑立慷和人民公正党霹雳州副秘书兼打巴区部副主席陈家兴是于上个月在打巴举办的《拯救大马,改朝换代》政治讲座会上,遭前来吁令解散活动的警方逮捕。   此外,另四名民联领袖当晚在警局外声援也遭警方无理逮捕,而他们已经在本月8日向警局报到。   郑立慷和陈家兴昨日重回打巴警局报到顺利,惟警方目前仍然未决定是否要起诉他们。   身兼人民公正党霹雳州副主席的郑立慷认为,警方理应在执行任务时扮演中立的角色,以期挽回人民对警方专业的信心。   他表示,若警方一意孤行提控民联六名逮捕人士,那么就证明纳吉政府提出的国家政治转型以及维护人权的举措都只是空谈。   因此,他呼吁警方立即取消提控他们的念头,并将当晚没收的音响设备和器材无条件归还该党。

郑立慷:霸权政治蚀独立意义,改朝换代迎向新政治

Posted: 19 Sep 2011 09:01 PM PDT

人民公正党迪遮州议员郑立慷呼吁马来西亚人民,在迎接国庆日和马来西亚日之际反思历史,展望未来。他表示,国家独立和成立的纪念日不应只沦为没有意义的公共假期,而人民的醒觉和行动力将是国家前途的关键。   郑氏指出,历史是民族和国家的支柱和灵魂。可是,偏颇的历史教育却导致大部分国民,尤其是新生代对于国家争取独立和发展的经过历史失忆。人民公正党多年来捍卫916马来西亚日的历史意义,目的就是倡导尊重和还原历史的精神。   郑立慷也是人民公正党最高理事。他指出,作为一个免于天灾、天然资源丰富的新兴国家,马来西亚绝对具备一切发展的优势。然而独立54年以后,马来西亚仍然为种族主义政策、国家机关崩坏等问题所困扰。追根究底,我国虽然自殖民者手中获得独立,却仍为未经轮替的霸权政治所钳制,导致人民未曾获得真正的自由和权利。   "由于施政不透明、贪污滥权猖獗,马来西亚政府已连续12年实行赤字预算案。经济发展停滞不前导致平民百姓成为代罪羔羊,被逼承受沉重的生活负担。资料显示,高达34%马来西亚劳工每月工资少于贫穷线,即马币700令吉。事实证明纳吉政府所提出的经济转型计划并无法改善国内经济状况,我国迈入高收入先进国的目标更是海市蜃楼。"   有鉴于此,民联将其"共享繁荣进步,捍卫社会正义"的治国理念文字化为百日新政橙皮书。民联将对人民的承诺化为白纸黑字不仅显示其诚意和信心,同时提供人民一个检验的方式。因此,郑立慷呼吁人民加入民联的改革行列,通过落实两线制,共同为马来西亚带来制度性的改革。   郑立慷日前在联同人民公正党团队拜访和丰新沙叻新村后发表文告。除了进行沿户拜访和选民登记,有关队伍也向该区居民分享民联橙皮书里的十项惠民政策,并获得村民热切的询问和正面的反应。

种族歧视政策为人才外流症结,李文材促公平对待全民

Posted: 19 Sep 2011 08:59 PM PDT

(怡保18日讯)人民公正党务边国会议员李文材医生指出,具种族歧视的政策以及日益萎缩的民主空间,是造成我国人才流失的最主要推动因素(push factor)。他促请政府认清问题症结,检讨并纠正源自新经济政策的种族保护政策,同时废除剥夺人权、钳制人民自由的恶法。   李文材引述世界银行的报告指出,截至2010年,散居于世界各地的大马国民高达100万人,其中三分之一是受过高等教育的高技能人才。资料显示,马来西亚的专才人数自2004年起已经下降25%,凸显人才流失问题的严重性和迫切性。   纳吉政府所成立马来西亚专才机构(Talent Corporation)将人才流失现象导因总结为经济因素(更优渥的薪金)、专业发展(专业领域和工作类型选择)以及环境因素(欲转换生活和深造)。李文材批评有关机构缺乏对于人才流失问题的认知,同时逃离政治不愿正视种族政治的遗害。   "众所周知,教育制度的偏差导致优秀生挤不进象牙塔门槛的个案每年重复上演;而独中文凭不受国立大专承认则使到独中生流失至邻国新加坡、台湾、中国等地已成为常态。与此同时,教育机构以及职场上的待遇及升迁机会也无法体现绩效制(Meritocracy)的准则"   此外,我国独立54年以来民主政治空间不仅未见逐渐打开,反而时而有萎缩、收紧的现象。人民无法行使国家宪法所赋予的权利,拥有不附带条件的言论自由、结社自由、集会自由等。这也使国民倾向于往更自由民主的国家发展。同时,逐年攀升的罪案率,以及警方的低破案效率也使人们对于我国治安信心大打折扣,   李文材也是人民公正党霹雳州署理主席。他是在日前与人民公正党黄衣行动队伍一同观赏黄明志导演的《辣死你妈2.0》电影后发表文告。他指出,黄明志因持独中文凭而被拒于国家高等教育体系门外,是国阵不平等政策的典型受害者。事实上,我国艺术及演艺界的人才与其他领域都面对相同问题,即在国外取得卓越发展但却未被祖国政府所重视。   另外,针对传言指《辣死你妈2.0》将被禁映,李文材促有关当局展现对于艺术创作的尊重和包容,并且以开放的态度看待电影中对于我国社会问题所提出的反映和批判。李文材也要求首相纳吉摒弃华丽口号和政治宣传,落实体现公平对待全民的政策,以期有效地解决人才外流及国家人力资源素质每况愈下的窘境。  

蓝眼办马来西亚日和中秋 获各种踊跃参与

Posted: 19 Sep 2011 08:58 PM PDT

(务边20日讯)配合马来西亚日以及中秋节,人民公正党拉湾古打和新咖啡山支部日前在拉湾古打荣丰园联办庆祝晚会,获各族踊跃参与,场面热闹沸腾。   务边区国会议员李文材医生表示,中华文化文化应该继续传承,让各种族可以分享优良的中华文化,甚至可以与我们共同欢庆,拉近彼此关系。   "这次更难得的是,庆祝中秋节之余,全民可以一同欢庆马来西亚日,这是人民48年争取的成果。" 他在该活动致词时,如此表示。   虽然如此,身兼人民公正党霹雳州署理主席的他不忘提醒,当人民活在水深火热中,许多人被边缘化的同时,国家财富还是由亲近当权者的一小撮人享有。   他认为,人民应该效仿元朝人民,不管当时的政府如何压迫他们,他们都会想尽方法把腐败的政府拉下台。   他指出,公正党将不间断地举办类似活动以促进各族友好关系,以及引导人民迈向正面的发展。   当晚在舞狮团与公正党领袖的率领下,大人小孩不分你我提着该党免费派送的灯笼,在拉湾古打荣丰园环绕一圈,宁静的住宅区顿时热闹起来,灯笼光芒顿时照亮整个街道。   活动上除了有茶点招待,主办当局也准备射灯迷以及有奖游戏,让公众参与,场面热闹。   出席该项活动的嘉宾包括迪遮区州议员郑立慷、新邦波赖区州议员曾敏凯、务边区部副主席美葛、拉湾古打支部主席郭凤琴和新咖啡山公正党支部主席黄权等人。

种族主义为团结绊脚石,人民公正党邀共创新格局

Posted: 19 Sep 2011 08:56 PM PDT

人民公正党半港区州议员柯思文指出,分而治之及具种族歧视的政策,多年来造成我国各族之间的隔阂和误解。因此,我国必须摆脱种族极端主义,落实公平和透明的施政原则,全民团结才有望能达致。   兼任人民公正党中央理事的柯思文表示,共同生长在马来西亚的各族人民都渴望获得公平的对待和机会。如今,人民在辛劳工作建设国家的同时,还需面对百物腾涨的沉重生活负担,对于种族极端主义者的不负责言论更倍感厌恶。故此,柯思文呼吁大马人民一同改变现状,以期在更开明和公平的政治格局下,我国种族关系将趋向更融洽和谐。 柯思文日前是在出席人民公正党半港中秋月光晚会时如是表示。他也现场清唱一小段邓丽君名曲《月亮代表我的心》,并获得半港居民热烈的掌声。该晚会为半港人民公正党首度举办的中秋庆祝活动,目的在于促进各族之间的交流,以及拉近居民之间的感情。   晚会嘉宾迪遮州议员郑立慷则在致词时指出,中秋节最重要的意义在于纪念元朝人民奋勇推翻暴政。他表示,操弄种族和宗教课题的肮脏政治手段将破坏种族和谐。因此,他呼吁人民唾弃为了个人利益,不惜以国家前途及种族和谐作为筹码的政党。   郑立慷也是人民公正党霹雳州副主席。他赞赏柯思文积极提倡多元政治的精神,一视同仁地服务选区人民。郑氏也呼吁半港区人民把握手中神圣的一票,于来届大选支持民联多元、开明的政治理念,共同于半港州议席、峇眼拿督国席,乃至中央政府开创新政治格局。   上述中秋晚会假半港法师公古庙礼堂举行,共吸引逾两百名村民出席。出席者除了欣赏中秋节组曲、猜灯谜,也提灯笼游行,共同欢度热闹的中秋佳节。当晚的出席嘉宾包括人民公正党霹雳州副主席兼峇眼拿督区部主席马兹哈山、民主行动党半港渔村支部秘书谢瑞锝、人民公正党霹雳社关局署理主席刘泉来、半港州议员助理甘尼申等等。

Tiada ulasan:

Pengikut