Jumaat, 10 Disember 2010

BLOG - BLOG PARTI UMNO

BLOG - BLOG PARTI UMNO


Razlan's

Posted: 09 Dec 2010 11:15 PM PST

Razlan's


Dana Nasi Lemak 2.0

Posted: 09 Dec 2010 09:04 AM PST

Namewee telah menyerahkan permohonan memohon dana untuk pembikinan filem beliau kepada Nazri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Dana ini adalah untuk memberi beliau modal didalam pembikinan sebuah filem yang tidak tahu apakah motifnya.

Didalam permohonan beliau juga ada menyatakan yang penggunaan bahasa Melayu 50% didalam setiap filem untuk mendapat geran tidak melambangkan 1Malaysia dan minta ianya dipertimbangkan untuk di ubah.

Soalannya, apakah tindakan beliau sekiranya permohonan ini tidak dilayan ?

Banyak publisiti akan diperolehi daripada penolakkan permohonan ini.

1. Beliau akan menjalankan promisi sumbangan dana dari masyarakat demi atas nama merealitikan pembikinan filem ini.

2. Beliau akan menggunakan isu ini untuk menaikkan filem beliau dengan memainkan promisi emosi kerana secara langsung akan mendapat publisiti dari semua sudut.

3. Sentimen anti 1 Malaysia akan dimainkan dan beliau akan terus mendesak kerajaan untuk mengubah dasar ini demi nama 1Malaysia.

Diatas ini merupakan sebahagian kecil tindakan dan populariti mudah yang akan beliau perolehi dan ambil untuk kepentingan perjuangan beliau mendapatkan dana ini.

Kekalahan tetap di tangan kerajaan kerana populariti budak ini sudah naik saban hari.

Kerajaan akan kalah bila memberi DANA .. dan kerajaan juga akan kalah sekiranya tidak meluluskan DANA yang dipohon.

Pikirkan lah wahai Nazri ..

Apa Istimewanya Namewee ?

Posted: 09 Dec 2010 02:55 AM PST


Namewee, Nama yang terkenal kerana gelagat budak jahat yang menghina Negara dengan mengubal lagu Negarakuku pada suatu ketika dahulu.

Belum lagi habis isu itu dilupakan oleh masyarakat, beliau berkarya lagi dengan menghina TNB dan menghina Melayu dengan lirik "Melayu Balik hutan Jadi Sakai".

Selepas itu, beliau membuat satu lagi video klip yang menghina Guru Besar dengan dengan perkataan-perkataan lucah.

Semua ini tidak terbukti perbuatan beliau suatu kesalahan kerana pihak kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap beliau, dan terbaru, Menteri yang menjaga undang-undang memaklumkan tidak ada kes terhadap Namewee.

Semalam (9hb Disember 2010) beliau telah datang berjumpa dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Parlimen.

Budak ini telah dilayan ISTIMEWA sekali lagi apabila dapat melepasi Pengawal Parlimen tanpa mengikut protocol berpakaian di Parlimen dengan hanya memakai T-Shirt Bulat tanpa tali leher dan memakai tutup kepala serupa dengan wajah RAPs beliau.

Pribadi yang suka mengutuk orang lain dan mengkritik kerajaan bukannya satu tiket membenarkan beliau melanggar peraturan di Parlimen. Kenapa pihak yang bertanggunjawab boleh membenarkan beliau memasuki Parlimen tanpa mengikut peraturan yang telah ditetapkan?

Yang menerima kunjungan pula, seorang Menteri yang menjaga Hal Ehwal Parlimen yang mahir dengan selok belok tatacara dan etika parlimen. Kemungkinan selepas ini Menteri berkenaan akan memberi alasan bahawa beliau tidak memasuki Dewan, tetapi umum tahu kalau hendak memasuki banggunan Parlimen sudah tentu ada etika dan peraturan perpakaian dan kene memakai tali leher dan berkemeja lengan panjang, sekiranya tidak, pengawal akan melarang sesiapa pun dari memasuki Bangunan parlimen.

Sebagai rakyat Malaysia, saya berasa pelik, apakah istimewanya orang bernama Namewee ini sehinggakan boleh berbuat apa sahaja di Malaysia tanpa ada undang-undang yang boleh menghalang beliau.


Sekian,
Mohd Razlan Bin Muhmmad Rafii
Ketua Pemuda UMNO Seputeh.

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 09 Dec 2010 03:42 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


Majlis Perajaan berkuasa tentukan Sultan: Nazri Aziz

Posted: 09 Dec 2010 04:52 AM PST

2010/12/09

KUALA LUMPUR: Pemasyhuran Sultan Kelantan Sultan Muhammad V tidak perlu mendapat persetujuan daripada Kerajaan Persekutuan kerana Majlis Perajaan lebih berkuasa dalam perkara itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Beliau berkata, apabila berlakunya sesuatu lantikan oleh majlis berkenaan, apa yang perlu dilakukan ialah pemasyhuran iaitu memaklumkan kepada rakyat.

"Sebagai kerajaan, sebenarnya kita tidak boleh campur tangan dalam apa yang berlaku di dalam institusi beraja di Kelantan kerana mereka ada Majlis Perajaan yang boleh menentukan siapa yang berhak menjadi sultan.

"Apabila mereka telah menentukan siapa yang menjadi raja, proses seterusnya ialah pemasyhuran, maknanya memaklumkan kepada rakyat.

"Justeru, kalau kita faham sistem ini, tidak ada ruang dan sebab mengapa pihak Kerajaan Pusat, mengapa kerajaan negeri dan mengapa rakyat perlu mempertikaikan apa yang berlaku di istana Kelantan itu," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Bangunan Parlimen di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai permintaan tokoh veteran UMNO yang juga Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, baru-baru ini yang meminta Majlis Raja-Raja, Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri memberi perhatian serius terhadap krisis istana di Kelantan yang berlanjutan bagi mengelakkan kegelisahan dan kekeliruan rakyat dengan situasi semasa di negeri itu.

Ketika membuat kenyataan itu, Tengku Razaleigh turut mengedarkan kenyataan yang dikeluarkan Sultan Ismail Petra yang tertulis bahawa baginda adalah Sultan Kelantan yang sah mengikut Perlembagaan.
"Ini hak mereka (pemasyhuran) dan tidak ada kena mengena dari segi mesti mendapat persetujuan, malahan pengiktirafan daripada Kerajaan Pusat pun tidak perlu kerana apa yang diputuskan oleh Majlis Perajaan itulah mesti diterima oleh semua," kata Mohamed Nazri.

Sultan Muhammad V (Tuanku Muhammad Faris Petra) dilantik sebagai Pemangku Raja Kelantan pada 24 Mei tahun lalu selepas ayahanda baginda menjalani rawatan susulan di Hospital Mount Elizabeth, Singapura.

Tuanku Muhammad Faris Petra Tuanku Ismail Petra dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September lalu. Tuanku Ismail Petra mengalami ketidakupayaan sejak Mei tahun lalu.

Mohamed Nazri berkata, permintaan Tengku Razaleigh tidak perlu diberi perhatian kerana institusi beraja di Kelantan telah wujud sebelum kewujudan Kerajaan Pusat pada 1957 malah tidak pernah berlaku pemasyhuran sultan perlu membabitkan persetujuan Kerajaan Pusat ataupun kerajaan negeri.

"Saya katakan di sini tak ada masalah pun sebenarnya dalam pemasyhuran itu. Jadi, tak kan lah jika hanya seorang, iaitu Tengku Razaleigh Hamzah tidak berpuas hati kita akan ambil kira pandangan beliau dan tidak pernah berlaku pun rakyat, kerajaan pusat atau kerajaan negeri dilibatkan dalam soal pemasyhuran sultan," katanya.

Beliau berkata, isu itu juga tidak layak dibawa ke mahkamah khas kerana mahkamah itu hanya untuk membicarakan salah laku seorang raja, bukan untuk membicarakan pertikaian sama ada pemasyhuran itu sah atau sebaliknya.

"Pemasyhuran ini perlu diterima semua. Ia bukan boleh menjadi pertikaian di mana-mana mahkamah pun. Apabila telah dimasyhurkan Tuanku Sultan Muhammad V sebagai Sultan Kelantan dan dimaklumkan kepada Pusat dan kita terima, bukan untuk kita iktiraf pun kerana ia tak perlu pengiktirafan daripada kita," katanya.

Tengku Razaleigh, 73, yang juga Ketua UMNO Gua Musang adalah datuk saudara kepada Sultan Muhammad V sebelah bondanya, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

SERAMBI MEKAH PALING RAMAI PENGHIDAP HIV!!!

Posted: 09 Dec 2010 02:40 AM PST

KOTA BHARU: Kelantan menjadi negeri paling tinggi mencatat kadar jangkitan HIV untuk tempoh dua tahun, sejak 2008 hingga 2009.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kadar jangkitan HIV bagi tempoh berkenaan di negeri itu menunjukkan peningkatan hampir empat kali ganda berbanding kadar di seluruh negara.

"Peningkatan kes wanita dijangkiti HIV di negara ini juga membabitkan negeri itu dengan jumlah tertinggi iaitu 1,211 kes, diikuti Johor (1,124 kes) dan Selangor (1,107 kes).

"Ekoran peningkatan kes ini, saya meminta seluruh rakyat Kelantan segera melaksanakan Gempur Aids iaitu satu program bagi membendung peningkatan kes HIV dan Aids di negara ini," katanya pada majlis Pelancaran Sambutan Hari Aids Sedunia 2010 peringkat kebangsaan, di sini, semalam.

Teks ucapannya dibacakan Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Hasan Abdul Rahman. Turut hadir, Pengarah Kesihatan Negeri, Dr Mohd Kamal Hasan dan Presiden Majlis Aids Malaysia, Datuk Zaman Khan.

Liow berkata, senario HIV di negara ini sudah berubah berbanding 10 tahun lalu yang mencatat 75 peratus kes dikesan akibat berkongsi jarum suntikan, berbanding tahun lalu hanya mencatat 55 kes saja.

Bagaimanapun, katanya, kes jangkitan melalui hubungan seksual menunjukkan peningkatan berbanding 10 tahun lalu daripada 18 peratus kepada 32 peratus tahun lalu dan terus meningkat tahun ini.

"Nisbah wanita dijangkiti HIV juga semakin meningkat dengan 3,206 suri rumah dijangkiti sehingga September lalu dan golongan ini diminta menasihatkan suami yang menagih dadah menjalani ujian HIV serta memakai kondom apabila membuat hubungan kelamin," katanya.

Beliau berkata, dengan pelbagai langkah pencegahan penyakit dilaksanakan secara menyeluruh membabitkan kerajaan dan agensi lain, kes HIV semakin menurun daripada 6,756 pada 2003 kepada 3,080 kes pada 2009, manakala bagi sembilan bulan pertama tahun ini, hanya 2,741 kes HIV baru dilaporkan.

"Kes jangkitan HIV di negara ini masih tertumpu di kalangan mereka yang berisiko tinggi iaitu 71 peratus membabitkan perkongsian jarum suntikan ketika menagih dadah dan 19 peratus menerusi hubungan seks.

"Kerajaan membelanjakan kira-kira RM32.5 juta setahun bagi memberi rawatan serta perkara berkaitan kepada pesakit dan akhir tahun lalu, seramai 9,962 sudah menerima rawatan antiretroviral (ARV)," katanya.

Sementara itu, Zaman berkata, gaya hidup bebas seperti dilakukan segelintir lelaki termasuk dari negeri ini yang selalu ke pekan Golok, Selatan Thailand, menjadi punca meningkatnya penyakit HIV di Kelantan. BERITA HARIAN

Pandikar Amin "Tunjuk Taring', Anggota Dewan Rakyat Terima Padah

Posted: 09 Dec 2010 01:49 AM PST

KUALA LUMPUR: Selepas persidangan Dewan Rakyat kecoh hampir sepanjang hari semalam, hari ini Yang Dipertuanya Tan Sri Pandikar Amin Mulia 'tunjuk taring' bagi memastikan anggota Parlimen mematuhi peraturan mesyuarat.

Pandikar yang lazimnya tenang dan rasional ketika mengendalikan mesyuarat, pada Khamis kelihatan 'hilang sabar' dan akibatnya dua anggota Parlimen DAP iaitu Jeff Ooi Chuan Aun dan Fong Po Kuan digantung daripada menyertai mesyuarat sehingga pukul 2.30 petang.

Bagaimanapun, 'mangsa' pertama Pandikar ialah Datuk Dr Marcus Mojigoh (BN-Putatan) yang ditegur kerana cuba mengatasi kuasa speaker apabila menyatakan Abdullah Sani Abdul Hamid (PKR-Kuala Langat) terkeluar topik ketika mengemukakan soalan tambahan.

"Kalaupun dia terkeluar (topik), saya yang menentukan sama ada saya panggil lagi atau tidak. Jangan ahli-ahli Yang Berhormat biasa buat begitu," kata Pandikar kepada Mojigoh.

Tegurannya tidak terhenti setakat itu apabila beliau turut 'memulangkan paku buah keras' kepada anggota Parlimen kerana gemar menggunakan peraturan mesyuarat ketika berhujah, namun mereka sendiri tidak mematuhi peraturan tersebut.

"...hampir semua ahli-ahli Yang Berhormat langgar peraturan mesyuarat termasuk membuat kenyataan di luar dewan, menghina majlis, selepas itu mengatakan yang bukan-bukan seolah-olah orang yang bercakap itu malaikat. Tidak ada kesilapan langsung.

"Jangan buat ukuran kepada sesiapa dengan ukuran sendiri. Siapa kita yang buat ukuran terhadap orang lain? Ingat ini," katanya.

Bermula soalan pertama sehingga berakhirnya sesi jawab lisan pada pukul 11.30 pagi, boleh dikatakan kesemua anggota Parlimen dan juga wakil kerajaan yang mengemuka dan menjawab soalan menerima 'bisa' Pandikar.

Semalam, beliau menjadi sasaran wakil pembangkang kerana menolak usul mereka untuk menangguhkan persidangan bagi membincangkan hukuman ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataan Ketua Pembangkang itu mengenai kaitan firma perunding antarabangsa Apco Worldwide, kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Yahudi.

Rentetan itu, tercetus 'perang mulut' yang mengakibatkan beberapa anggota Parlimen termasuk wakil pembangkang diminta meninggalkan dewan dan hanya dibenarkan menyertai persidangan sesi petang.

Bagaimanapun, persidangan sebelah petang semalam juga kecoh ketika perbahasan usul memotong gaji Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Turut menjadi 'mangsa' Pandikar hari ini ialah Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk S.K Devamany yang diminta meninggalkan hujah politik di luar dewan.

"Tinggalkan hujah perkataan yang ada kaitan politik. Khususkan kepada tanggungjawab Menteri. Itulah yang menimbulkan kekecohan setiap hari. Berpolitiklah di luar dewan, sehabis-habis pun siapa yang tegur? Jawab khusus kepada tanggungjawab kementerian," tegas Pandikar.

Sebelum itu Salleh Kalbi (BN-Silam) dalam soalan tambahannya bertanya kepada Devamany mengenai kesan tindakan pembangkang yang sering memutar-belitkan fakta tentang negara ke atas komitmen kerajaan dalam menarik pelabur asing.

Tahap kesabaran Pandikar mencapai kemuncaknya apabila Jeff Ooi (DAP-Jelutong) dan Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) mempertikaikan keputusannya mengakibatkan kedua-dua wakil pembangkang itu digantung daripada menyertai persidangan sehingga pukul 2.30 petang.

Apabila Anwar meminta penjelasan berhubung tindakan beliau itu, jawab Pandikar:

"Sebelum saya masuk (Dewan), semua peraturan yang perlu saya tahu saya baca termasuk rujukan luar negara. Tetapi daripada awal pegang jawatan ini, saya cuba dengan sedaya upaya tonjolkan kesabaran dan keadilan kepada semua. Saya memperingati kepada semua malahan saya yang terheret sama kepada cara dan budaya Parlimen yang konon hendak ditinggikan imej ini.

"Bila langgar peraturan pun kadang-kadang saya biarkan. Sebabnya kenapa Jelutong saya berhentikan ialah kerana beliau tahu soalannya terperinci dan Menteri kata akan jawab nanti. Tetapi apabila dikaitkan dengan nama seorang mantan Menteri Persekutuan yang sedang dalam perbicaraan, itu sudah subjudice.

"Adakah semua ahli-ahli Yang Berhormat tidak faham lagi ini? Kalau mahu kita bermesyuarat dan Parlimen dinaikkan imej, ayuh sama-sama kita buat. Jangan bila nanti saya bertindak tegas saya dituduh macam-macam, saya emosi. Siapa yang emosi?

"Setiap kali Batu Gajah berdiri dia emosi. Setiap kali Bukit Gelugor (DAP-Karpal Singh) bercakap, menghina. Pernah saya menghina kepada ahli-ahli Yang Berhormat? Pernah saya menegur kalau tidak ada saya nampak keterlaluan?" kata Pandikar lagi.

Situasi akhirnya reda apabila Datuk Enchin Majimbun (Bebas-Sepanggar) mengemukakan soalan tambahan yang ringkas dan padat mengenai cara pembayaran konsesi penyelenggaraan jalan serta dijawab dengan baik oleh Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon Seng dan mendapat pujian Pandikar
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Penganalisa Politik

Posted: 09 Dec 2010 01:46 AM PST

KUALA LUMPUR, Dec 9 — A recent Universiti Malaya opinion poll has revealed that 43 per cent of residents in PKR stronghold areas here will not support the party in the next general election due to a decline in confidence after its fractious polls last month.

A mere 35 per cent of those polled claimed they would continue to vote for PKR while 22 per cent said they were unsure.

The survey, conducted during the period of the party polls, also showed that 52 per cent of respondents agree that the party's recent internal strife and leadership squabbles had significantly marred PKR's voter confidence.

Even confidence in Datuk Seri Anwar Ibrahim, the opposition's prime minister-designate, has hit shaky ground with 43 per cent claiming the fiery leader was still politically relevant while a close 41 per cent agreeing otherwise.

The remaining 16 per cent said they were unsure.

The poll, carried out by University Malaya's Democratic Research and Elections Centre during the PKR polls last month between November 19 and 21 and November 27 and 28, sought the opinion of 1,124 respondents aged between 20 and 50 from opposition strongholds of Cheras, Bandar Tun Razak, Titiwangsa, Ampang, Bukit Bintang, Subang Jaya, Wangsa Maju and Lembah Pantai.

According to the survey report made available to the media yesterday, the respondents were selected as they were considered to be significantly exposed to the country's political landscape and were mostly opposition supporters.

Additionally, Selangor and the Federal Territory had recorded the largest number of PKR members involved in the party elections.

The report noted that the survey was 95 per cent accurate, with a margin of error at 2.92 per cent.

On the whole, the survey found that the party's recent infighting had caused a steep decline in public support for the Pakatan Rakyat giant, showing that the opposition would likely not fare well in the next general election, said to be held next year.

More significantly, the voter trend from other public opinion polls has also shown that Barisan Nasional, led by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, is now on its most solid footing yet since its dismal losses in Election 2008.

Politicians across the divide have also agreed that Najib, with his slew of development initiatives and transformative policies as well as the gradual recovery of the economy, has successfully proven his worth since he took office in 2008.

The just-concluded Batu Sapi and Galas by-elections have also shown that BN had gained significant ground with the public, further fuelled by PKR's internal crisis.

The UM polls showed that a whopping 52 per cent of respondents agree that PKR's internal strife had affected their confidence in the party and Anwar while only 29 per cent thought otherwise.

The remaining 19 per cent said they were unsure.

"PKR's internal crisis had clearly caused a negative impact towards PKR and Anwar's leadership," the report said.

However, it added, the 29 per cent of staunch supporters showed there was still hope for the party to revitalise itself.

"This research also shows however that the public's confidence had been eroded by PKR's internal crisis, which in turn had also affected their confidence in Anwar.

"The responses showed that they are aware of the developments in PKR and this influenced their confidence towards the party and its leadership," it added.

To the question of how far its internal problems had caused an erosion of confidence in the party alone, 49 per cent agreed that it had while 30 per cent claim they were still in support of PKR.

"The response corresponded with the public's confidence in both PKR and its leader Anwar but there was also 21 per cent of those claiming they were unsure, which is quite a high number," the report said.

It claimed that this showed efforts to topple the opposition party were still unsuccessful yet as a fair number of voters were still fence-sitters.

"The anti-PKR campaign conducted by its political rivals is still yet to produce positive results," it said.

Perhaps the most critical information from the survey was on how 43 per cent of those polled claimed that they had lost confidence in PKR and would not vote for the party in the next elections.

A total of 35 per cent claim they would still choose the party while a large margin of 22 per cent said they were unsure.

"Although in terms of percentage, the numbers show that PKR's support has declined significantly but the arena is still wide open for there appears to be a large number who are fence-sitters.

"Additionally, those who reject PKR have not gone past the 50 per cent mark," the polls report said
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Pengarang mohon semakan kehakiman terhadap penyitaan buku

Posted: 09 Dec 2010 12:45 AM PST

Link artikel: http://www.bharian.com.my/articles/Pengarangmohonsemakankehakimanterhadappenyitaanbuku/Article/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

2010/12/09

KUALA LUMPUR: Seorang pengarang buku mengenai senario politik Malaysia memohon semakan kehakiman di atas tindakan penyitaan 33 buku hasil tulisannya.

Yong Thye Chong, 72, atau nama penanya Kim Quek dan syarikat penerbitan Oriengroup Sdn Bhd menamakan Menteri Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Penolong Penguasa Zul Azhar Mokhtar, Ketua Inspektor Nahar Yamen, Penolong Penguasa Mohd Fahmi Daraman Sah dan kerajaan Malaysia sebagai responden.

Beliau menuntut satu deklarasi bahawa penyitaan buku bertajuk "The March to Putrajaya-Malaysia's New Era Is At Hand" pada 19 Ogos lalu di Popular Book Store di Megamall Kuantan, Pahang (20), Melaka Shopping Centre di Ayer Keroh, Melaka (4), Popular Book Store di Cheras Leisure Mall, di sini (6) dan Koperasi Kedai Buku Universiti Malaya Bhd di Universiti Malaya, di sini (3) adalah batal dan tidak sah.

Beliau turut memohon semakan terhadap perintah larangan percetakan, pengimportan, penghasilan dan penerbitan buku tersebut.

Peguam Aston Paiva yang mewakili Yong memberitahu pemberita hari ini bahawa permohonan semakan kehakiman itu telah dibuat pada 3 November lalu dan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zawawi Salleh hari ini menetapkan 10 Januari tahun depan untuk mendengar permohonan Yong.

Zawawi menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya dengan dihadiri Aston dan Peguam Kanan Persekutuan Suhaila Haron.

Di dalam permohonan itu Yong, yang juga seorang jurutera bersara mendakwa buku setebal 361 muka surat itu adalah koleksi beberapa rencana yang ditulisnya mengenai hal semasa di dalam dunia politik dan hal ehwal kerajaan Malaysia. Ia diterbit serta diedarkan sekitar Mac 2010.
Katanya, pada 29 September lalu, Kementerian Dalam Negeri telah menghantar surat kepada syarikat penerbitan dengan menyatakan bahawa buku itu mengandungi unsur penipuan dan kebencian serta tuduhan tidak berasas kepada Perdana Menteri.

Beliau mendakwa, pihak kementerian juga menyatakan bahawa kandungan penerbitan itu dikhuatiri boleh dieksploitasi oleh pihak tertentu bagi menjejaskan imej kerajaan dan boleh menggugat ketenteraman awam.

Katanya, penyitaan itu adalah menyalahi undang-undang kerana ia mengingkari hak kebebasan bersuara sebagai rakyat dan pendapat yang terdapat di dalam buku itu adalah mengenai rencana politik tentang dasar kerajaan yang telahpun diterbitkan di internet antara 2006 hingga 2010.

Katanya, penyitaan dan perintah larangan tersebut adalah ultra vires dan tidak sah
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Jangan jadi penderhaka dan pengkhianat bangsa

Posted: 08 Dec 2010 09:00 PM PST

Jangan jadi penderhaka dan pengkhianat bangsa — Utusan Malaysia

December 09, 2010
9 DIS — Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah memberikan peringatan yang tegas dan jelas bahawa orang Melayu yang mempertikaikan status agama Islam dan hak keistimewaan orang Melayu di negara ini telah menghina dan menderhaka kepada bangsanya sendiri.
Persoalannya, sejauh manakah peringatan baginda ini akan difahami oleh individu dan kelompok tertentu yang kita tahu sanggup melakukan apa sahaja demi politik.
Sebenarnya, sudah acap kali puak-puak berkenaan diperingatkan supaya tidak membangkitkan isu-isu berkaitan orang Melayu tetapi semua itu tidak diendahkan.
Sebaliknya dari semasa ke semasa demi mencapai cita-cita dan matlamat politik kelompok tersebut berterusan mencabar perkara berkenaan.
Adalah sesuatu yang malang kerana orang Melayu terpaksa berhadapan dengan individu dalam kalangan mereka sendiri yang sanggup melakukan apa sahaja, asalkan cita-cita mereka tercapai.
Kelompok seumpama itu sudah tidak lagi memikirkan kesannya kepada masa depan orang Melayu dan umat Islam.
Mereka akan menggadaikan apa sahaja dan sesiapa juga yang cuba mempertahankan ketuanan atau keistimewaan Melayu akan dianggap rasis.
Segala-galanya kerana mereka ingin merebut kuasa politik dan mencari pengaruh daripada kaum lain.
Kegelojohan dan kerakusan ini akhirnya akan memberikan kesan yang amat buruk kepada orang Melayu.
Perasaan hormat terhadap hak keistimewaan orang Melayu dan umat Islam dengan sendirinya akan luntur akibat daripada perbuatan orang Melayu sendiri.
Justeru adalah tidak keterlaluan jika dikatakan, kelompok yang berbuat demikian dengan mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu bukan sahaja menderhaka malahan mengkhianati bangsa sendiri.
Apa yang anehnya, kelompok ini akan berasa marah apabila dianggap pengkhianat, sebaliknya akan memberi seribu satu alasan bagi mempertahankan tindakan mereka.
Tetapi semua orang Melayu maklum mengenai kerakusan berpolitik mereka. Apa yang mereka inginkan hanyalah kuasa.
Mereka sengaja melupakan sejarah mengenai perjuangan orang Melayu di bumi Malaysia ini dan kenapa orang Melayu diberikan hak-hak keistimewaan tertentu tetapi dalam masa yang sama tidak meminggirkan kepentingan kaum lain.
Puak inilah juga memutar-belitkan fakta sewenang-wenangnya termasuklah mewujudkan tafsiran baru mengenai ketuanan Melayu.
Walaupun sudah berkali-kali diperjelaskan mengenai apa maksud ketuanan Melayu tetapi kelompok ini sanggup menderhaka kepada bangsa sendiri.
Mereka tidak mahu mendengar hujah dan fakta pihak lain, sebaliknya menganggap tafsiran mereka sahaja yang betul.
Oleh itu, kepada kelompok berkenaan, peringatan Sultan Azlan Shah tersebut tepat dituju kepada mereka. Mahu tidak mahu, mereka harus mengakui bahawa tindakan mereka sebenarnya meletakkan orang Melayu dalam bahaya.
Kalaulah isu keistimewaan atau ketuanan Melayu ditimbulkan oleh pihak lain tidak apa, tetapi ini dalam kalangan orang Melayu sendiri.
Tujuan mereka, kononnya ingin menunjukkan keterbukaan dan merekalah pejuang kepada semua kaum.
Tetapi mereka sengaja melupakan bagaimana tindakan tersebut jika tidak dibendung boleh menyebabkan satu masa nanti orang Melayu sudah tidak ada apa-apa lagi di bumi sendiri.
Bak titah Sultan Azlan Shah, jika dibiarkan bangsa (Melayu) akan menghadapi kesesalan di kemudian hari kerana ketika itu kaum Melayu telah dipinggir di bumi sendiri dan Islam dilihat sebagai satu pegangan serpihan. Namun percayalah, puak-puak yang rakus mencari kuasa politik ini tidak akan mempedulikan itu semua.
Atas sebab itulah golongan ini perlu ditentang habis-habisan kerana mereka tidak layak berada di bumi Malaysia ini.
Ia kerana perjuangan seumpama itu bukan sahaja akan merugikan orang Melayu, malahan akan turut mengancam kestabilan kaum lain.
Oleh itu, kepada puak tersebut, janganlah terlalu ghairah melihat segala-galanya dari sudut politik, jika tidak mahu dianggap sebagai penderhaka dan pengkhianat kepada bangsa sendiri. Jadikanlah ingatan Sultan Azlan Shah sebagai peringatan sebelum ia terlambat. — Utusan Malaysia

CELIK PERLEMBAGAAN TUGAS SIAPA?

Posted: 08 Dec 2010 08:28 PM PST

Melayu perlu celik kandungan Perlembagaan elak hak dipijak
Oleh Datuk Prof Dr Hashim Yaacob

2010/12/09
BERAPA ramai rakyat Malaysia terutama orang Melayu dan Bumiputera mengetahui mengenai hak mereka yang termaktub dalam Perlembagaan? Saya fikir tidak ramai mengetahuinya dengan secara sesungguhnya.

Oleh kerana ketidaktahuan ini, orang Melayu dan Bumiputera tidak menuntut hak sebaiknya. Ada pula berasa bahawa mereka tidak punyai hak istimewa dalam menjalani kehidupan mereka di bumi warisan.

Orang bukan Melayu pula ada yang tidak menghormati hak orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan ini. Situasi ini pada akhirnya boleh mengakibatkan kehilangan hak pada yang berhak.

Orang Melayu dan Bumiputera hendaklah meneliti Perlembagaan supaya dapat mengetahui hak masing-masing lalu membuat tuntutan sewajarnya. Orang bukan Melayu sewajarnya juga memahami Perlembagaan bersabit hak istimewa orang Melayu supaya pertikaian tidak munasabah boleh dihindarkan.

Sebenarnya Perlembagaan negara adalah undang-undang tertinggi yang dibuat oleh majoriti rakyat dan sepatutnya ditaati. Rakyat yang tidak menghormati undang-undang negara akan membawa negara itu ke kancah kucar-kacir. Bangsa yang tidak tahu mengenai hak dan miliknya dan tidak berusaha mengetahuinya akhirnya akan kehilangan hak itu.

Hak yang hilang selalunya tidak mungkin dapat dikembalikan lagi. Maka itu, semua rakyat hendaklah fasih mengenai hak mereka dalam Perlembagaan, supaya yang berhak mendapat haknya dan yang tidak berhak dapat menghormati hak orang lain.

Sebelum mempersoalkan hak orang Melayu dan Bumiputera dalam Perlembagaan, kita terlebih dulu perlu memahami kandungan satu persetujuan yang dibuat semua kaum yang mendiami sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada 1957.

Kaum ini terdiri daripada Melayu, Cina dan India. Persetujuan dikenali sebagai Kontrak Sosial yang mengenai persetujuan orang Melayu memberi kerakyatan kepada lebih sejuta kaum pendatang sebelum Tanah Melayu merdeka.

Sebagai balasan daripada pihak bukan Melayu bersetuju memberikan hak istimewa kepada orang Melayu. Kontrak Sosial ini adalah adalah satu tindakan muafakat antara orang Melayu yang berstatus warga negara Tanah Melayu ketika itu dengan orang Bukan Melayu yang belum menjadi warga negara.

Di sini, jelas kedua-dua belah pihak mempunyai keuntungan: Kaum bukan Melayu menjadi warga negara secara automatik kerana bersetuju memberi orang Melayu hak istimewa. Perlembagaan yang ada sekarang yang bersabit dengan hak orang Melayu digubal berlandaskan Kontrak Sosial yang dipersetujui semua kaum sebelum Tanah Melayu merdeka.

Maka semua rakyat wajib mematuhi Perlembagaan ini. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam ucapan ketika Perhimpunan Agung UMNO, baru-baru ini menyatakan bahawa Perlembagaan ini tidak boleh diubah.

Apakah hak istimewa orang Melayu yang tercatat dalam Perlembagaan Malaysia dan perlu diketahui semua rakyat? Yang penting rakyat tahu ialah perkara 152, 153, 89, 90, 38, 32 dan 3. Kandungannya seperti berikut:

# Perkara 152(1) menyatakan bahawa bahasa Malaysia ialah bahasa kebangsaan Malaysia. Bahasa lain boleh juga diajar dan dipakai.

# Perkara 153 (1 hingga 9) menyatakan bahawa DYMM Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab menjaga kedudukan istimewa dan perizaban bagi orang Melayu dan Bumiputera mengenai kedudukan mereka dalam perkhidmatan awam, pendidikan, biasiswa, danasiswa, latihan dan sepertinya. Ianya juga merangkumi lesen dan permit perniagaan.

# Perkara 89 dan 90 mengenai pemeliharaan tanah rizab orang Melayu.

# Perkara 38 menetapkan tiada undang-undang yang boleh menjejaskan keistimewaan, kedudukan, martabat dan maruah Sultan diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-Raja.

# Perkara 32 menetapkan DYMM Yang di-Pertuan Agong sebagai ketua tertinggi negara.

# Perkara 3 menyatakan bahawa agama rasmi bagi Malaysia ialah agama Islam. Agama lain boleh diamalkan.

Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra, dalam ucapan beliau pernah berkata, bahawa orang Melayu banyak berkorban untuk orang bukan Melayu supaya mereka hidup aman damai di negara ini.

Sedutan teks ucapannya berbunyi: "Orang Melayu sedia memberikan hak munasabah dan patut kepada orang bukan Melayu. Orang Melayu sudah memberikan pengorbanan yang begitu banyak kepada bangsa bukan Melayu. Belum ada satu bangsa anak negeri yang berbudi sebegitu tinggi seperti yang dibuat oleh orang Melayu.

Sesungguhnya ada jaminan hak istimewa Melayu dalam perjanjian Persekutuan, tetapi ia tidak sekali-kali mencegah dan menyekat bangsa yang bukan Melayu daripada mencapai kesenangan dan kejayaan, dan lagi sehingga sekarang hak istimewa itu masih belum lagi menghasilkan keadaan yang setaraf antara orang Melayu dengan bukan Melayu."

Kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera hendaklah dihormati dan dipraktikkan sendiri oleh Melayu dan Bumiputera. Rakyat yang lain tidak perlu mengungkit perkara ini kerana sudah termaktub dalam Perlembagaan. Akta Hasutan jelas menyatakan bahawa mempertikaikan apa yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia adalah suatu kesalahan yang boleh dihukum.

Saya yakin gagasan 1Malaysia yang dipelopori Najib adalah berteraskan Perlembagaan sedia ada. Apabila beliau berkata, 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' sebenarnya membawa makna supaya keadilan diberi kepada semua rakyat. Keadilan ini berteraskan Perlembagaan yang kita junjung, termasuk hal mengenai kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera.

PENULIS : Rupa-rupa bukan rakyat marhean sahaja perlukan input Perlembagaan malah ada juga orang-orang besar dan elit yang turut menumpang tak tahu pasal Perlembagaan. Jika hak sendiri pun tahu mana kan boleh mempertahankan dan berhujah dengan rasional dan matang...

PILIHANRAYA SERENTAK.........

Posted: 08 Dec 2010 08:23 PM PST

Pilihan raya serentak kurangkan politiking
Oleh Jeniri Amir

2010/12/09
BN mampu ganggu strategi pembangkang kerana terpaksa agih sumber ke serata tempat

KALI terakhir Sarawak mengadakan pilihan raya serentak dengan pilihan raya umum (PRU) dan negeri lain kira-kira 35 tahun lalu. Dalam pilihan raya Parlimen 1974, BN Sarawak menguasai 15 kerusi, manakala Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), di pihak pembangkang menguasai sembilan kerusi dan Bebas gagal memenangi sebarang kerusi.
Sesudah itu, Sarawak mengadakan pilihan raya negeri berasingan dengan pilihan raya umum. Pilihan raya berasingan menyebabkannya mengadakan pilihan raya dua kali dalam tempoh lima tahun, satu pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) dan satu lagi Pilihan Raya Parlimen. Malah sejak PRU 1978 lagi, pasti menyusul setahun kemudian pilihan DUN Sarawak dan hanya beranjak dua tahun kemudian sesudah Pilihan Raya Umum 1999, dengan Pilihan Raya DUN Sarawak pada 2001.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengendalikan pilihan raya umum sejak 1959 bagi Semenanjung yang menawarkan sejumlah 104 kerusi Parlimen, manakala Sarawak mulai 1969. Seterusnya mengadakan Pilihan Raya DUN pada 1974, 1979, 1983,1987,1991,1996,2001 dan 2006.

Pilihan raya paling sengit berlangsung pada 1987 apabila Tun Rahman Yakub, mantan Ketua Menteri dan Yang di-Pertua Negeri Sarawak yang juga bapa saudara Tan Sri Abdul Taib Mahmud, menerusi Kumpulan Maju menentang Ketua Menteri.

Pilihan raya itu menyebelahi BN apabila menang 28 daripada 48 kerusi. Sabah mengadakan pilihan raya pertama pada 1967 sebelum disusuli pilihan raya pada 1971,1976,1981,1985,1986,1990,1994 dan 1999. Pada PRU Ke-11 pada 2004, Sabah mulai mengadakan pilihan raya serentak dengan Semenanjung.

Kini, di sebalik ramalan Sarawak akan mengadakan pilihan raya negeri ke-10 pada April depan, timbul teka-teki, mungkinkah pilihan raya itu diadakan serentak dengan Pilihan Raya Umum Ke-13? Dalam keadaan sekarang segala kemungkinan boleh berlaku. Apakah kelebihan dan kebaikannya jika diadakan serentak? Adakah lebih memihak kepada Barisan Nasional (BN) dan merugikan pakatan pembangkang?
Di Kuching Isnin lalu, Ketua Menteri mengatakan Sarawak sedia mengadakan pilihan raya negeri serentak dengan PRU Ke-13 jika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memutuskan sedemikian. Beliau mengatakan tidak mempunyai masalah jika Najib mempunyai inspirasi untuk mengadakan PRU itu sebelum tamat penggal DUN Sarawak pada Julai 2011. Sekembalinya dari menunaikan fardu haji baru-baru ini, Taib mengatakan bahawa beliau sudah mempunyai 'inspirasi' mengenai bila pilihan raya negeri akan diadakan. Tetapi beliau tidak pula menyatakan secara khusus tarikhnya, melainkan sebelum ini pernah menyatakan ia akan diadakan pada hari Sabtu. Sarawak mempunyai 71 kerusi DUN, 62 daripadanya dikuasai BN.

Sesungguhnya, ini peluang terbaik mengadakan pilihan raya serentak, sesuai dengan gagasan 1Malaysia meskipun kita berdepan kemungkinan negeri ditawan pembangkang tidak akan membubarkan DUN mereka.

Pilihan raya membabitkan kos begitu besar. Dengan mengadakannya serentak sudah tentu ini menjimatkan kos meskipun penulis pasti faktor kos bukan menjadi pertimbangan tunggal atau utama PRU dan Pilihan Raya Negeri Sarawak diadakan secara serentak, yang menjadi perkiraan utama bagi BN ialah peluang membaiki kedudukan; iaitu menguasai lebih daripada dua pertiga kerusi Parlimen dan merebut kembali negeri ditakluki pembangkang.

Maksudnya, BN perlu memilih tarikh terbaik ketika ia sudah yakin bahawa kedudukannya selesa dan cukup kuat dan pengundi memihak kepadanya. Sejauh manakah ia sudah berjaya membujuk masyarakat dan pengundi Cina? Adakah Program Transformasi Kerajaan sudah terasa kesannya? BN sudah berusaha sedaya upaya membetulkan segala kesilapan dan kelemahan yang mengakibatkan ia terpukul teruk dalam pilihan raya lalu, melalui pelbagai inisiatif dan dasar diperkenalkan Perdana Menteri.

Kelihatannya, bola kini berada di gelanggang Perdana Menteri dan bukan di bawah kuasa Ketua Menteri untuk menentukan waktu yang sesuai meskipun Najib tentu mengambil kira pandangan Taib ketika membuat pertimbangan. Sarawak perlu mengadakan pilihan raya sebelum Julai.

Persoalannya, mampukah BN menguasai lebih banyak kerusi? Pada PRU 2004, BN meraih 91 peratus daripada 219 kerusi Parlimen dan 89.7 peratus daripada 505 kerusi DUN, sekali gus mencatatkan rekod paling cemerlang. Tetapi dalam PRU 2008, BN gagal menguasai dua pertiga kerusi Parlimen apabila hanya menakluki 140 kerusi daripada 222 kerusi dipertandingkan. Pada peringkat DUN pula, BN meraih 307 kerusi, PAS (83), DAP (71). PKR (42) dan Bebas (2), sekali gus menyaksikan empat lagi negeri terlepas ke tangan pembangkang.

Jika pilihan raya diadakan serentak, ini akan memberi tekanan kepada pembangkang melaksanakan strategi kempen kerana mereka terpaksa mengagihkan sumber bukan saja ke Sarawak. Ini tentu memberi kelebihan kepada BN Sarawak kerana tidak akan berdepan dengan serangan tertumpu gerombolan pemimpin pembangkang dari Semenanjung yang dikatakan membawa budaya politik keras ke negeri yang begitu mengutamakan keharmonian hubungan kaum dan agama.

Jika pilihan raya diadakan serentak, ini pasti dapat mengurangkan rakyat daripada sentiasa berpolitik. Mengadakan pilihan raya terlalu kerap dan rapat menyebabkan kempen terpaksa diadakan selang dua tahun, mengakibatkan tenaga dan sumber yang sepatutnya disalurkan untuk tujuan pembangunan dimanfaatkan untuk politiking.

Penulis ialah pensyarah kanan Universiti Malaysia Sarawak

DAPATKAH POLITIK PERSEPSI BERTAHAN PADA PRU 13 ?

Posted: 08 Dec 2010 06:07 PM PST

Senario politik negara memperlihatkan persepsi banyak mempengaruhi pemikiran rakyat. Persepsi ini boleh berkait dengan individu ataupun institusi. Apa yang terbentuk dalam pemikiran selalunya diterjemahkan dalam bantuk sikap dan perilaku.

Realiti persepsi ialah ianya tidak semestinya benar. Ia mungkin setakat tanggapan terhadap seseorang yang belum pasti kesahihannya. Namun sifat ketidakpastian persepsi tidak sangat mempengaruhi tahap keyakinan berhubung dengan apa yang didengar, apa yang dilihat dan apa yang dibaca. Hebahan dan penyebarannya secara berulangkali akan mengukuhkan lagi persepsi yang sudah terbentuk.

Politik persepsi sebagai suatu keadah mempengaruhi pemikiran rakyat nampaknya semakin popular di kalangan orang-orang politik di negara ini. Tak kira apa parti pun, kaedah ini dipercayai akan terus digunakan terutamanya menjelang sesuatu pilihamraya kecil ataupun peilihanraya umum. Suatu hakikat yang perlu diterima, perubahan landskap keputusan pilihanraya umum yang lalu banyak dipengaruhi oleh senario persepsi ini.

Pertembungan politik menjadikan udara politik Malaysia dipenuhi dengan isu-isu dan agenda yang menjadi aliran perdana cara berfikir rakyat. Perkara-perkara yang kecil pun sekarang dipolitikkan untuk mencipta persepsi.

2. Persepsi rakyat terhadap BN adalah orang-orang BN umumnya sebagai kaki gaduh , kumpul harta , tikam belakang, ugut, berebut jawatan, memperkudakan institusi-institusi seperti SPR, SPRM, polis dsb, akhbar, mahkamah, bank, singkirkan orang bijak, politik wang, memilih melepak di lobi-lobi hotel dari berjama'ah di masjid/surau, fitnah menjadi lauk harian (lebih-lebih lagi di dalam media massa), gadai harta negara/rakyat, rasuah dsb.

3. Persepsi ini telah 'dicipta' bagi mensuburkan keyakinan masyarakat bahawa parti kerajaan hari ini tidak relevan dan perlukan pembaharuan. Media yang ada hari ini sangat membantu dalam menciptakan persepsi sebegini.

4. Keyakinan dan kepercayaan masyarakat jugak semakin tipis terhadap agensi kerajaan apabila agensi seperti Polis diperlekehkan malah dijadikan bahan jenaka dalam beberapa blog demi kelangsungan politik mereka. SPRM jugak tidak lepas dari diberikan persepsi negative ini.

5. Jika sebelum ini timbul persepsi bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikuasai, dikongkong dan di bawah telunjuk kerajaan. Tetapi apabila dalam pilihan raya umum lalu, rakyat menggunakan hak dengan memberi kemenangan kepada pembangkang di lima buah negeri, ia membuktikan persepsi berkenaan tidak betul.

6. Undi rakyat terhadap parti-parti pembangkang dipercayai bukanlah kerana kewibawaan pembangkang tetapi sebagai protes hasil daripada persepsi negatif itu.

7. Pilihan raya umum lalu telah membuka satu lembaran baru dalam landskap politik negara. Selain kita mengakui bahawa ada kelemahan-kelemahan dalam UMNO dan BN yang perlu diperbaiki, fenomena politik negara kini dipengaruhi oleh politik persepsi dan politik 'menakut-nakutkan'

8. Bukan mudah menguruskan politik persepsi sebenarnya. paling ketara ialah kejayaan Anwar memainkan isu Altantuya terhadap Dato' Sri Najib. Biarpun bersumpah dan penafian demi penafian dibuat, masih terdapat segelintir rakyat masih percaya bahawa Dato' Sri Najib terlibat dalam skandal Altantuya. Lebih malang lagi mereka ini hanya suka mendengar tetapi tidak suka mengkaji.

9. Sekarang kita dilanda fenomena politik persepsi, pembunuhan karektor dan politik menakut-nakutkan.Fikirkan betapa dahsyatnya politik persepsi ini.

10. Gejala persepsi ini tidak sihat dalam berpolitik seperti pembunuhan karaktor dan serangan peribadi ke atas pemimpin-pemimpin kita

11. fenomena politik menggunakan ICT ini berlaku di seluruh dunia dan kita harus mengkaji bagaimana hendak mempertahankan agama, identiti dan bahasa kita dalam berhadapan dengannya

12. Dalam berhadapan dengan situasi ini, pemimpin dan ahli UMNO dan BN harus menanganinya dengan berhemah dan tidak melatah. Mungkin 10 tahun lagi, kaedah lain pula wujud bagi menimbulkan persepsi dan ketika itu sama ada UMNO mampu bertahan atau tidak, ia terserah kepada ahli-ahlinya.

Persepsi negatif rakyat: Mampukah UMNO memperbaikkinya?

Membersihkan persepsi yang tercemar merupakan satu usaha yang jarang mendapat kejayaan didalam masa yang singkat. Seseorang yang tercemar imejnya memakan masa yang panjang untuk dilupakan oleh masyarakat walaupun seseorang itu sudah memperbaikki dirinya dari segala kesalahan dan noda.

Lama kelamaan masyarakat dalam kariah atau daerah dan negeri itu akan melupakan zaman sejarah silam yang buruk dan ditambah pula dengan kerja kebaikkan yang dilakukannya terhadap diri dan masyarakat sekelilingnya itu akan memadamkan segala prasangka buruk terhadap dirinya.

Begitu jugalah halnya dengan pertubuhan dan kepimpinannya. Jika pertubuhan dan kepimpinannya sudah dirobekkan imejnya maka ianya akan memakan masa yang sangat lama untuk memulihkan kembali keyakinan orang ramai terhadapnya. Pertubuhan politik tidak terhindar dari mengalami keadaan ini dan banyak pertubuhan politik dalam dunia ini jatuh kerana persepsi buruk rakyat yang mengundi didalam pilihanraya.

Persepsi buruk sesebuah parti atau pertubuhan politik itu tidak timbul dengan sendirinya. Buruk atau baiknya pandangan sesebuah parti itu adalah bergantung kepada pemimpin-pemimpin serta sikap ahli-ahli yang menganggotainya. Maksudnya disisni ialah sikap dan nilai perjuangan pemimpin-pemimpin dan ahli-ahlinya yang memberikan persepsi yang baik atau sebaliknya dari rakyat jelata.

Sesungguhnya inilah masalah yang dihadapi oleh UMNO dan komponen yang berada didalamnya. Persepsi buruk seperti rasuah dan salah guna kuasa merupakan elemen yang telah menjejaskan UMNO dan BN sehinggakan parti pemerintah itu telah mendapat amaran yang begitu kuat dari dari rakyat dan telah hampir tersungkur didalam pilihanraya dahulu. Mujurlah Malaysia Timur (Sabah dan Sarawak) telah menyelamatkan keadaan dan BN mampu lagi memerintah kerajaan pusat walaupun dengan majoriti yang tipis.

Apabila kepimpinan negeri-negeri yang BN telah ditewaskan, usaha untuk kembali mendapat kepercayaan merupakan perkara yang amat getir dan sehingga sekarang belum lagi kita melihat kemajuan yang dicapai oleh pimpinan UMNO dinegeri-negeri tersebut. Ini adalah disebabkan oleh rakyat yang bertindak menolak mereka kerana sudah hilang kesabaran mereka melihat segala tindakkan pimpinan negeri-negeri tersebut yang semuanya diambil 'for granted' oleh pemimpin-pemimpinnya.

Apabila pimpinan yang membawa kejatuhan parti pemerintah itu juga untuk dijadikan ketua untuk merampas kembali negeri-negeri yang telah jatuh ketangan pembangkang itu, maka keberangkalian UMNO akan diterima kembali amatlah tipis. Kita mesti ingat rakyat menolak UMNO dinegeri-negeri tersebut kerana kepimpinannya, maka jika dipergunakan juga pemimpin yang sama untuk dipertanggungjawabkan untuk merampas kembali pemerintahan tindakkan itu merupakan tindakkan yang boleh dianggap silap dan penolakkannya akan terus menerus dilakukan oleh rakyat.

Sekarang ini pun masih ada kepimpinan negeri yang tidak dihormati ramai tetapi UMNO masih tidak mahu membesarakan mereka kerana permainan politik ampu mengampu yang tidak terbatas. Semua orang mempunyai persepsi yang Negeri Sembilan dan Pahang perlukan bayangan yang Pengerusi Perhubungan mereka wajar dibesarakan tetapi UMNO masih berdegil dan rela mengambil risiko menghadapi kekalahan dalam pilihanraya yang akan datang.

Itu diperingkat negeri. Bagaimana pula diperingkat pusat pula? Formulanya sama. Kejatuhan banyak kerusi Parlimen merupakan indikasi jelas yang pimpinan kerajaan pusat itu lemah. Rakyat akan tetap melihat UMNO itu berkepimpinan yang lemah walaupun pemimpin utamanya telah meletakkan jawatan dan bersara.

Ini disebabkan orang yang mengambil alih itu adalah dari kumpulan pemimpin yang telah bersara itu dan pemimpin yang mewarisi kepimpinan lemah itu memang sepatutnya mengambil 'accountability' bersama. DS Najib merupakan pemimpin yang menjadi Timbalan kepada pemimpin yang bersara itu dan beliau wajar mengambil 'accountability' bersama. Begitu juga Muhyiddin Yassin, Muhyiddin adalah salah seorang jemaah kepimpinan yang ditolak walaupun beliau diterima dikawasan beliau diPagoh.

Saya memilih untuk menulis isu ini kerana dengarnya kita akan menghadapi pilihanraya umum tidak berapa lama lagi, maka isu persepsi rakyat yang mengundi itu amat penting untuk diperbaikki. Tetapi seperti yang diperkatakan tadi persepsi ini amat rumit untuk melalui pembaikkannya.

Selain dari rakyat menghadapi muka dan pemimpin-pemimpin yang sama, cakap-cakap tentang kegiatan rasuah dan salahguna kuasa masih lagi menjadi isu dimana-mana. Imej itu masih tidak mampu dibersihkan. Walaupun pimpinan sedang mencuba berbagai cara seperti mengumumkan berbagai bagai pelan pembangunan banyak diantara yang diumumkan dan dirancang untuk dilaksanakan telah mendapat tentangan rakyat yang ramai.

Contohnya rakyat menolak cadangan PM untuk membina Warisan Merdeka setinggi seratus tingkat ianya telah menjadi bahan kritikkan ramai. Jika membina bangunan tinggi-tinggi itu boleh menjamin kemenangan maka elok setiap kerajaan negeri membina bangunan seratus atau dua ratus tingkat dan seterusnya memenangi pilihanraya. Tetapi itu bukanlah keadaannya.

Ketinggian bangunan bukanlah modal yang baik untuk menjadikan UMNO dan BN terus menerus mendapat mandat rakyat. Yang penting ialah apa faedahnya yang didapati oleh orang ramai dan ketelusan pembinaan itu dari segi kos dan siapa yang mendapat faedah darinya. Tidak ada dalam dasar perjuangan UMNO untuk membina bangunan tpencakar langit. Yang ada ialah menyatukan bangsa Melayu dan bangsa-bangsa lain seperti yang termaktub dalam Bab 3 perlembagaan parti.

Perlu diingat apa-apa juga cadangan pembangunan yang ingin dilakukan mesti pastikan yang rakyat tidak terhidu potensi berlakunya rasuah yang menggunakan wang rakyat yang keterlaluan. Sekarang rakyat sentiasa memerhatikan tidakkan pemimpin kerajaan kerana pengalaman yang sudah-sudah. Rekod penyalahgunaan kuasa yang keterlaluan dahulu menjadi igauan rakyat dan mereka tidak ingin lagi perkara-perkara seperti iu berulang kembali.

Terlalu banyak 'express project' yang besar-besar yang dilakukan oleh pimpinan lapan puluhan dahulu telah membuahkan budaya rasuah yang terancang dan sejarah kepimpinan Dr Mahathir pasti akan dihakimkan oleh 'magnitude' kegiatan rasuah dizamannya. Ramai orang mungkin tidak bersetuju tetapi jika sama-sama kita berusia panjang sama-samalah kita saksikan apa yang saya nyatakan ini berlaku.

Budaya buruk ini diwariskan kepada pemimpin-pemimpin seterusnya sehingga kehari ini. Semakain hari semakin berani saya menyatakannya kerana bukti-bukti kehancuran yang diwarisi oleh kerajaan yang rasuah sudah mula dilihat dan dirasakan oleh rakyat jelata amnya. Segala rancangan yang cantik dan molek yang diumumkan tidak mungkin dapat memperbaikki imej kerajaan kerana rata-rata rakyat tahu perlaksanaannya tidak akan serupa perancangan yang diumumkan kepada rakyat.

Banyak pihak ragu-ragu terhadap perlaksanaan segala rancangan-rancangan pembangunan itu. Amalan rasuah merupakan penyakit yang sukar dihapuskan kerana penyakit itu sudah terbiar sejak lebih dari dua dekad yang lalu dan telah merebak tanpa mampu dibatasi. Perancangan yang baik tanpa sistem 'delivery' yang baik tidak akan membawa apa-apa makna kepada rakyat dan negara. Justru rakyat tetap akan menghakimkan kepimpinan kita tidak berapa lama lagi.

Walaupun masa sudah tinggal sedikit kita masih mempunyai waktu untuk merobah imej dan persepsi parti dan kerajaan yang memerintah dengan melakukan perubahan yang 'structural'. Mahu tidak mahu UMNO dan BN wajib berwajah baru untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang.

Tunjukkan kepada rakyat yang UMNO mempunyai kudrat untuk berubah dengan menampilkan 'facet' yang baru dengan kepimpinan yang diketuai oleh orang yang tidak berada didalam jemaah kepimpinan yang sedang diragui oleh rakyat. Pemimpin yang melakukan kesalahan dan kesilapan besar adalah mustahil untuk dipaparkan sebagai pimpinan yang baik.

Wajah baru wajib ada kepada UMNO. Kita terpaksa lakukan seolah-olah kita memulakan sebuah negara baru yang berbentuk politik yang baru yang diasaskan kepada perlembagaan negara yang kita ada. Jika pemilihan Perdana Menteri selama ini dilakukan mengikut 'convention' yang ada, iaitu Presiden UMNO menjadi PM, kali ini kita lakukan dengan memilih seorang ahli Legislative Melayu yang lain yang mendapat keyakinan majoriti Dewan Parlimen.

Insya Allah UMNO dan BN akan kembali sembuh seperti sediakala. Yang lebih baik lagi kita adakan 'unity government' yang mewakili setiap kaum dan parti seluruh negara.

Rakyat sebenarnya mahukan harapan baru untuk kemajuan pembangunan segala bidang dalam negara kita. Untuk menghilangkan persepsi yang buruk ini UMNO perlukan imej dan rupa bentuk kepimpinan yang baru yang agak asing dari apa yang kita lihat hari ini.

Jika ini dapat kita lakukan maka wajah yang baru ini akan mudah untuk diterima rakyat keseluruhannya. Tentunya ramai dan banyak pihak perlu melakukan pengorbanan. Jika ramai pemimpin terpaksa berundur dan bersara mereka mesti lakukannya dengan penuh kejujuran semata-mata untuk menyelamatkan UMNO dan BN pada masa yang akan datang. 'Anything less' akan membawa kehampaan untuk melihat UMNO it terus dihormati dan didukung rakyat.

umno bahagian cheras

Posted: 09 Dec 2010 01:55 PM PST

umno bahagian cheras


Cuti bersalin 90 hari : Syed Ali nasihatkan Shahrizat jangan terburu-buru

Posted: 08 Dec 2010 11:18 PM PST

CADANGAN supaya cuti bersalin selama 90 hari diselaraskan ke sektor swasta dilihat tidak relevan dan dikhuatiri akan menimbulkan kurang senang di kalangan peneraju sektor tersebut, kata Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee.

Ini katanya, sektor swasta lebih mengutamakan tahap produktiviti dan perkhidmatan secara langsung dengan pengguna dalam usaha mereka meningkatkan keupayaan perniagaan.

"Berbeza dengan sektor kerajaan yang lebih menjuruskan kepada mutu perkhidmatan awam manakala bilangan kakitangannya pula adalah terlalu ramai," katanya.

Sebaliknya kata beliau, sektor swasta pula cuba mengoptimunkan jumlah tenaga pekerja tetapi tetap menekankan kepada aspek produktiviti yang cekap.

"Mereka lebih mengutamakan kepada keuntungan perniagaan dengan jumlah kos tenaga pekerja yang sedikit," katanya.

Oleh sebab itu beliau berpendapat, majikan di sektor swasta akan mengalami kerugian daripada segi tenaga kerja apabila cuti bersalin dipanjangkan kepada 90 hari.

Apabila situasi ini berlaku katanya, kemungkinan akan timbul perasaan tidak puas hati dan kecewa di kalangan peneraju sektor swasta terhadap dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Penerajui atau ketua mereka sama ada daripada kaum Melayu, Cina atau India tidak mustahil akan membenci kerajaan dan akan bertindak balas akibat daripada dasar tersebut," katanya.

Beliau tidak menolak kemungkinan majikan di sektor swasta akan mengambil kesempatan untuk menghalang pekerja lelaki daripada keluar mengundi dengan alasan tenaga pekerja berkurangan akibat cuti bersalin yang terlalu panjang.

Menurutnya, kemungkinan juga akibat keputusan yang terburu-buru itu, majikan tersebut akan lebih cenderung memihak kepada parti-parti pembangkang.

"Jika ini berlaku pada Pilihan Raya Umum akan datang, apakah tidak mungkin kesannya juga akan terkena kepada UMNO dan BN," soal beliau lagi.

Justeru itu jelas beliau, cadangan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil supaya cuti bersalin 90 hari diselaraskan kepada sektor swasta dilihat belum lagi sesuai buat masa sekarang.

"Saya minta kementerian berkenaan jangan terburu-buru mahu kerajaan luluskan cadangan tersebut, banyak implikasi yang harus difikirkan terutama apabila membabitkan tenaga kerja di sektor swasta," tegasnya.

Semalam, Shahrizat dilaporkan sebagai berkata pihaknya akan meminta Kementerian Sumber Manusia meminda Akta Pekerjaan 1955 bagi memastikan pekerja wanita di sektor swasta menikmati jumlah cuti bersalin yang sama seperti sektor awam.

Rahsia dalam tangan DAP; Anwar sanggup ikut telunjuk Kit Siang

Posted: 08 Dec 2010 08:18 PM PST

JANJI Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melantik Penasihat DAP, Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri bukan setakat menghina orang Melayu, tetapi secara jelas beliau mengamalkan rasuah politk.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata, Anwar terbukti merasuah Kit Siang untuk menarik sokongan pengundi Cina pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

"Hayat politik Anwar semakin nazak sehingga terpaksa melakukan rasuah untuk menarik simpati pengundi Cina dengan menawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kepada Kit Siang," tegasnya.

Sambil menyifatkan perlakuan Penasihat Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu sebagai tidak bermoral, beliau menjelaskan perbuatan tersebut bukan budaya orang Melayu.

Beliau berkata, orang Melayu yang berpekerti mulia dan sayangkan tanahairnya tidak tergamak untuk mengkhianati masa depan serta maruah bangsanya sendiri.

"Sebaliknya Anwar sanggup mengkhianati aspirasi ketuanan Melayu dengan terus bersubahat dengan DAP, parti rasis yang sentiasa mempertikai kewajaran ketuanan Melayu dan raja-raja Melayu," uajrnya.

Dalam hubungan ini, Syed Ali yang juga Setiausaha Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan menyifatkan Anwar sanggup mengikut telunjuk DAP kerana kemungkinan ada 'rahsia besar' di antara mereka.

Katanya, kemungkinan Kit Siang dan Karpal Singh menyimpan rahsia Anwar yang menyebabkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sentiasa patuh dan tunduk kepada kehendak DAP.

Sebagai contohynya jelas beliau, Anwar sanggup berdiam diri ketika pemimpin DAP mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu dan cuba mengheret Sultan Perak ke mahkamah.

"Barangkali kerana takut rahsia tersebut didedahkan oleh Kit Siang dan Karpal Singh, Anwar juga dilihat sanggup menyisihkan PAS dalam banyak perkara termasuk dalam isu perlantikan Timbalan Perdana Menteri," katanya.

penyokong PAS mula 'benci' kepada Anwar

Daripada maklumat yang diperolehi kata Syed Ali, penyokong PAS terutama di Terengganu, Kelantan dan Kedah mula timbul perasaan 'benci' kepada Anwar.

Katanya, alasan spontan yang diberikan ialah : " kenapa Anwar sanggup mempersendakan Ustaz ( Haji) Hadi dan lebih mengutamakan Kit Siang, pemimpin kafir yang anti Melayu ?

Menurutnya, perkembangan itu menunjukkan orang Melayu yang menyokong Pakatan Rakyat (PR) semakin sedar bahawa selama ini mereka telah diperbodohkan oleh Anwar atas 'bimbingan' Kit Siang.

Beliau turut mengulangi gesaannya kepada kerajaan supaya menyiasat daripada mana Anwar memperolehi sumber kewangan sehingga mampu berbelanja besar terutama membiayai sekumpulan peguambela termasuk peguam pemerhati dalam perbicaraan kes liwatnya dengan Mohd. Saiful Bukhari.

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 09 Dec 2010 01:28 PM PST

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Jangan jadi penderhaka dan pengkhianat bangsa!

Posted: 09 Dec 2010 08:18 AM PST















Sultan Perak, Sultan Azlan Shah telah memberikan peringatan yang tegas dan jelas bahawa orang Melayu yang mempertikaikan status agama Islam dan hak keistimewaan orang Melayu di negara ini telah menghina dan menderhaka kepada bangsanya sendiri.

Persoalannya, sejauh manakah peringatan baginda ini akan difahami oleh individu dan kelompok tertentu yang kita tahu sanggup melakukan apa sahaja demi politik.

Sebenarnya, sudah acap kali puak-puak berkenaan diperingatkan supaya tidak membangkitkan isu-isu berkaitan orang Melayu tetapi semua itu tidak diendahkan.

Sebaliknya dari semasa ke semasa demi mencapai cita-cita dan matlamat politik kelompok tersebut berterusan mencabar perkara berkenaan.

Adalah sesuatu yang malang kerana orang Melayu terpaksa berhadapan dengan individu dalam kalangan mereka sendiri yang sanggup melakukan apa sahaja, asalkan cita-cita mereka tercapai.

Kelompok seumpama itu sudah tidak lagi memikirkan kesannya kepada masa depan orang Melayu dan umat Islam.

Mereka akan menggadaikan apa sahaja dan sesiapa juga yang cuba mempertahankan ketuanan atau keistimewaan Melayu akan dianggap rasis.

Segala-galanya kerana mereka ingin merebut kuasa politik dan mencari pengaruh daripada kaum lain.

Kegelojohan dan kerakusan ini akhirnya akan memberikan kesan yang amat buruk kepada orang Melayu.

Perasaan hormat terhadap hak keistimewaan orang Melayu dan umat Islam dengan sendirinya akan luntur akibat daripada perbuatan orang Melayu sendiri.

Justeru adalah tidak keterlaluan jika dikatakan, kelompok yang berbuat demikian dengan mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu bukan sahaja menderhaka malahan mengkhianati bangsa sendiri.

Apa yang anehnya, kelompok ini akan berasa marah apabila dianggap pengkhianat, sebaliknya akan memberi seribu satu alasan bagi mempertahankan tindakan mereka.

Tetapi semua orang Melayu maklum mengenai kerakusan berpolitik mereka. Apa yang mereka inginkan hanyalah kuasa.

Mereka sengaja melupakan sejarah mengenai perjuangan orang Melayu di bumi Malaysia ini dan kenapa orang Melayu diberikan hak-hak keistimewaan tertentu tetapi dalam masa yang sama tidak meminggirkan kepentingan kaum lain.

Puak inilah juga memutar-belitkan fakta sewenang-wenangnya termasuklah mewujudkan tafsiran baru mengenai ketuanan Melayu.

Walaupun sudah berkali-kali diperjelaskan mengenai apa maksud ketuanan Melayu tetapi kelompok ini sanggup menderhaka kepada bangsa sendiri.

Mereka tidak mahu mendengar hujah dan fakta pihak lain, sebaliknya menganggap tafsiran mereka sahaja yang betul.

Oleh itu, kepada kelompok berkenaan, peringatan Sultan Azlan Shah tersebut tepat dituju kepada mereka. Mahu tidak mahu, mereka harus mengakui bahawa tindakan mereka sebenarnya meletakkan orang Melayu dalam bahaya.

Kalaulah isu keistimewaan atau ketuanan Melayu ditimbulkan oleh pihak lain tidak apa, tetapi ini dalam kalangan orang Melayu sendiri.

Tujuan mereka, kononnya ingin menunjukkan keterbukaan dan merekalah pejuang kepada semua kaum.

Tetapi mereka sengaja melupakan bagaimana tindakan tersebut jika tidak dibendung boleh menyebabkan satu masa nanti orang Melayu sudah tidak ada apa-apa lagi di bumi sendiri.

Bak titah Sultan Azlan Shah, jika dibiarkan bangsa (Melayu) akan menghadapi kesesalan di kemudian hari kerana ketika itu kaum Melayu telah dipinggir di bumi sendiri dan Islam dilihat sebagai satu pegangan serpihan. Namun percayalah, puak-puak yang rakus mencari kuasa politik ini tidak akan mempedulikan itu semua.

Atas sebab itulah golongan ini perlu ditentang habis-habisan kerana mereka tidak layak berada di bumi Malaysia ini.

Ia kerana perjuangan seumpama itu bukan sahaja akan merugikan orang Melayu, malahan akan turut mengancam kestabilan kaum lain.

Oleh itu, kepada puak tersebut, janganlah terlalu ghairah melihat segala-galanya dari sudut politik, jika tidak mahu dianggap sebagai penderhaka dan pengkhianat kepada bangsa sendiri. Jadikanlah ingatan Sultan Azlan Shah sebagai peringatan sebelum ia terlambat.

Warna-warni politik
Torashah

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

Posted: 09 Dec 2010 11:56 AM PST

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


INGATLAH WAHAI MELAYU

Posted: 09 Dec 2010 07:41 AM PST

Assalamualaikum.

Terima kasih saya ucapkan kepada anda yang masih setia mengikuti laman blog ini. Hari ini, sekali lagi saya ingin menulis mengenai ancaman terhadap Melayu oleh orang Melayu sendiri tetapi dari konteks yang sedikit berbeza dengan tulisan saya sebelum ini.

Polemik ini telah berlalu dengan begitu panjang, terutamanya apabila ia menjadi isu politik atau sengaja dipolitikkan. Hakikatnya, adalah sesuatu yang amat memalukan apabila orang Melayu sendiri mempertikaikan mengenai Melayu atau seumpama dengannya.

Kita bukan rasis tetapi apa yang kita cakapkan adalah fakta yang benar. Di negara kita, Melayu telah menjadi tunjang kepada pemerintahan negara. Kedaulatan Melayu tidak boleh dipertikaikan lagi walau dengan apa pun. Hakikatnya Melayu telah menjadi pelindung kepada bangsa-bangsa lain adalah hal yang sangat penting untuk diikuti. Justeru, tidak harus lagi adanya polemik kononnya akan ada satu bangsa yang tertindas kerana yang menjadi tunjangnya Melayu.

Ia telah dikelirukan dengan begitu hebat. Diberikan dengan pelbagai persepsi yang salah serta jauh tersasar.

Hari ini, kita sangat dukacita dengan segelintir orang Melayu sendiri yang cuba memperlekehkan bangsanya sendiri. Oleh kerana itu, orang Melayu harus memberikan perhatian serta mendengar peringatan yang dititahkan oleh Raja-Raja Melayu agar tidak ada lagi yang sengaja mempertikaikan mengenai kepentingan Melayu atau pun merendah-rendahkan kepentingan orang Melayu.

Bagi saya, ia merupakan satu peringatan yang sangat penting untuk kita semua renungkan. Saya pasti, bahawa setiap orang Melayu mempunyai perasaan keMelayuannya yang tersendiri. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja yang tergamak melacurkan kepentingan bangsanya demi mencapai kepentingannya sendiri.

Sama-samalah kita fikirkannya.

Dr Mohamad Khir Toyo

Posted: 09 Dec 2010 09:03 AM PST

Dr Mohamad Khir Toyo


Tiada Lagi Komen Mengenai Kes

Posted: 08 Dec 2010 07:20 PM PST

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 09 Dec 2010 07:27 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Kit Siang TPM – Nik Aziz Konar 180 darjah

Posted: 09 Dec 2010 05:37 AM PST

Nik Aziz merepek lagi. Menyedari yang sokongannya kepada perlantikkan Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri dalam kabinet impian Anwar Ibrahim jika pembangkang berjaya memerintah negara, mendapat kecaman berterusan baik dari dalam apatah lagi luar PAS, dia dikatakan memusing sedikit ayat tersebut iaitu bersetuju Kit Siang sebagai TPM dengan syarat Kit Siang taat kepada ajaran Islam (devout to Islam).

Kenyataan terbaru campur merapu Nik Aziz mengundang kecaman balas oleh Karpal Singh yang meminta Nik Aziz meluangkan sedikit masa mengkaji perlembagaan Malaysia dan menunjukkan dimana perlantikkan seorang bukan Islam sebagai Timbalan Perdana Menteri berlawanan dengan perlembagaan (NST, 8/12/2010).

Untuk makluman, Karpal memang begitu, dia hanya ingat perlembagaan bila ada hak bukan melayu yang dipersoal tapi bila hak melayu dipersoalkan (termasuk oleh dia sendiri), dia buat-buat lupa yang perkara itu pun ada sebut dalam perlembagaan.

Anwar Ibrahim pula di petik artikel sama sebagai menyifatkannya sebagai pandangan peribadi Nik Aziz, sesuai dengan kedudukkannya sebagai seorang muslim tetapi kemudian menambah tidak boleh menerima pendapat yang menyatakan seseorang tidak boleh menjadi TPM hanya kerana dia tidak beragama Islam. Pendek kata si Anwar tak bersetujula dengan Nik Aziz.

Nik Aziz ni lupa yang kewujudan DAP itu untuk memberi hak samarata kepada semua rakyat Malaysia (mencontohi Singapura). Oleh itu apa barang kau nak si Kit Siang masuk Islam pulak? Taat pada agama Islam tu maksudnya masuk Islam lah, mana ada kafir taat kepada agama Islam.

Buat masa sekarang, meminta Kit Siang masuk islam sama mustahil dengan minta Anwar berhenti meliwat. Tiada indikasi menunjukkan bahawa Kit Siang itu mentaati Islam, malah perkara 4 Perlembagaan Malaysia (Islam sebagai agama rasmi) pun dia nak hapuskan, lagi mau mintak dia masuk Islam?

Bila penulis selak-selak beberapa akhbar harian hari ini (tidak termasuk yang tiada merit seperti Harakah), ada beberapa sidang editorial yang merujuk putar belit Nik Aziz dalam isu perlantikkan Kit Siang sebagai TPM ini sebagai usaha untuk mengislamkan semula PAS yang sejak kebelakangan ni dilihat terlalu liberal dalam nak mendapatkan sokongan bukan Islam.

Usaha ini untuk mengembalikan semula keyakinan rakyat kepada PAS yang dilihat semakin ditolak orang Islam seperti ditunjuk dalam keputusan beberapa pilihanraya kecil akhir-akhir ini, terbaru di Galas dimana PAS tewas dengan majoriti meningkat.

Bila membaca putar belit terbaru Nik Aziz ni, penulis berpendapat dan yakin ramai juga berpendapat yang serupa bahawa PAS hanya ingat Islam bila dia rasa kuasa PAS berada dalam bahaya.

Apa pun kenyataan Nik Aziz semuanya demi menyelamatkan politik PAS pada masa dan ketika itu. Maklum, pilihanraya umum lambat lagi dan masa yang ada digunakan Nik Aziz untuk memperkukuhkan kekuatan PAS walaupun menggadaikan teras perjuangan sendiri seperti dalam hal melaksanakan hudud dan retorik lainnya.

Yang penulis hairan dengan macai pembangkang semua, dah macam ni pun masih nak sokong Nik Aziz ke? Bawak-bawak la bertaubat.

Oleh: Adamyan

DunSemarang

Posted: 09 Dec 2010 01:11 AM PST

DunSemarang


Buktikan..bukan sekadar CAKAP patriotisme..

Posted: 08 Dec 2010 05:55 PM PST



Ahmad Zahid nafi pertikai patriotisme bukan bumiputera.
Ahmad Zahid sewaktu sesi menjawab soalan lisan Datuk Mohd. Jidin Shafee (BN-Setiu) pada 9 November lalu mengenai pecahan anggota tentera mengikut kaum berkata pihaknya mendapati penyertaan kaum bukan bumiputera terutama di kalangan orang-orang Cina dan India masih berkurangan berkemungkinan disumbangkan atas faktor-faktor kerana kekhuatiran terhadap disiplin yang ketat dalam ATM.

"Atau berkemungkinan kerana ganjaran yang kurang menarik berbanding dengan tawaran yang diberikan oleh sektor swasta atau berkemungkinan kerana masalah tiada galakan daripada ahli keluarga ataupun berkemungkinan kerana semangat patriotisme belum cukup tinggi atau mungkin kerana masyarakat di kelompok etnik berkenaan kurang menggalakkan penyertaan dalam ATM kerana pelbagai prasangka yang negatif," kata Ahmad Zahid.

Sehari selepas itu, akhbar The Star dan Guang Ming Daily memetik kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek dan Ahli Parlimen DAP M. Kulasegaran yang menuduh Zahid mempertikai kesetiaan dan integriti kaum bukan Melayu ketika menjawab soalan itu.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad Zahid menyeru semua pemimpin parti politik walaupun berbeza fahaman, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pemimpina masyarakat, dan persatuan belia supaya berganding bahu meningkatkan penyertaan bukan Bumiputera dalam ATM.

"Ini untuk kita menjayakan gagasan 1Malaysia sebagaimana yang dihasratkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya
rtikai patriotisme bukan bumiputera.

Dun Semarang Akar UMBI UMNO..DS Dr Ahnmad Zahid..jangan MOHON MAAF..teruskan pendirian kita..
Saya menyokong penuh apa yang dikatakan oleh Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.
Kalau bukti, fakta dan statistik lengkap, (Beliau mendedahkan rekruit berbangsa Cina dan India masing-masing hanya berjumlah 1.2 peratus daripada jumlah yang diterima sepanjang tahun 2008 dan 2009).
apa lagi yang perlu di persoalkan lagi. Siapa sebenarnya MEMANG tidak PATRIOTIK...mengapa CSL dan M. Kulasegaran bernada seimbang. Itulah hakikatnya kalau sesuatu perkara menyentuh berkaitan kaum dan di sebut oleh Melayu...wah wah mereka akan melenting menjadi JAGUH..untuk membela kaumnya. Apa Peranan MCA CSL dan DAP M k Ulasegaran buat selama ini untuk mengatasi masalah ini..anda setakat Naga yang tidur dan labi labi yang hanyut. Mana MODUL amda, mana kertas kerja anda..mana mana..Kamu hanya tahu mempertikai Melayu dan Kedaulatan Melayu dan dungu untuk perkara membina Negara Bangsa yang maju bersama.Siapa yang sebanarnya PENGECUT wahai M k Ulasegran.
Sampai bila perkara seperti ini akan berlanjutan.Ingatlah waktu ini kamu tidur LENA kerana negara ini AMAN....adakah anda dan kumpulan anda ingin 13 Mei berulang kembali, justru itu CSL dan M K ulasegran akan bergabung menentang Melayu..oh! Oh! silakan. Ingatlah wahai anak Bangsaku..kita tidak akan rugi,kalau mereka inginkan semula 13 Mei... bersatulah..bacalah..ingatlah surah Al-Asr.(By Ajey..Siapa lebih BIADAB)

Daulat Tuanku...Kedaulatan Melayu. Hamba Ahli Akar Umbi UMNO Dun Semarang, menjunjung perintah ke bawah Duli.SETUJU, yang menderhaka sila BERAMBUS...

Posted: 08 Dec 2010 07:15 AM PST


Ketuanan Melayu lebih sesuai disebut "kedaulatan Melayu" kerana ia mencakupi kedudukan Raja-raja Melayu dan rakyatnya dan bukannya soal antara "tuan" dan "hamba", titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar.
Menurut baginda apabila British memberikan kemerdekaan kepada negara ini, mereka menyerahkan semula Tanah Melayu kepada tuannya iaitu Raja-Raja Melayu dan rakyatnya.

Ini kerana, awal sebelum kedatangan British dan sebelum kedatangan mana-mana bangsa ke negara ini, telah wujud tuan kepada tanah ini iaitu Raja-Raja Melayu dan rakyatnya, titah baginda.
"Sejak dulu lagi, ketika negeri-negeri Melayu belum dijadikan sebuah Persekutuan, Raja-Raja Melayu dan rakyatnya menerima orang luar sebagi tetamu dan memberikan mereka ruang mencari rezeki serta sama-sama membangunkan Tanah Melayu. Apabila sudah menjadi Persekutuan, hak-hak kaum lain terus juga dijaga dan dihormati serta dijamin oleh Perlembagaan," titah baginda.
Sultan Ibrahim bertitah sistem raja dan kerajaan Melayu yang telah wujud ratusan tahun dahulu tidak pernah putus malah kekal sehingga ke hari ini serta termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Menurut baginda, konsep kedaulatan Melayu yang merangkumi kedudukan Raja-Raja Melayu, Islam sebagai agama persekutuan, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, hak-hak istimewa orang Melayu dan hak-hak lain juga tidak pernah melihat orang lain sebagai orang luar di negara ini.(Ihsan Berita dari GAP.
http://malaysianewsnetwork.net/portal/2010/12/istilah-ketuanan-wajar-ditukar-kepada-kedaulatan-melayu/)
Wahai anak-anak BangsaKu..ingatlah..seruan Tuanku. Bersatulah kita semua dibawah satu payung yang menjamin masa depan kita dengan restu Allah SWT. Semuga kita menjadi Melayu yang Berdaulat. bukan Melayu yang Berkulat. ByM69

ahmadmaslan.blogspot.com

Posted: 08 Dec 2010 09:28 PM PST

ahmadmaslan.blogspot.com


Posted: 08 Dec 2010 09:18 AM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 08 Dec 2010 03:34 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


Piagam Barisan Nasional 2010

Posted: 08 Dec 2010 07:40 AM PST


Piagam Barisan Nasional 2010

Kami Pewaris Bangsa, memperakui betapa para Pengasas Negara bersatu hati dan berganding bahu, dalam menubuhkan Parti Perikatan demi memperjuangkan kemerdekaan negara, dan mencipta prinsip permuafakatan demi kemakmuran bersama.

Hari ini, KAMI ANAK MALAYSIA, Pendukung Barisan Nasional, berhimpun atas satu semangat, mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara, mendukung Perlembagaan Persekutuan, Institusi Raja Berpelembagaan dan Sistem Demokrasi Berparlimen serta mengamalkan prinsip-prinsip asas Rukun Negara, bertekad dan berjanji serta berikrar, meneruskan perjuangan untuk bangsa dan Negara, berteraskan kepada prinsip-prinsipberikut:

PERTAMA, menjunjung keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang, menghormati hak dan keistimewaan setiap rakyat di sisi undang-undang, menjamin kebebasan institusi kehakiman dan membanteras jenayah bagi menzahirkan sebuah masyarakat yang aman, stabil, makmur dan selamat.

KEDUA, mempereratkan lagi hubungan antara kaum dan lapisan masyarakat, mencegah dan menentang segala bentuk ekstremisme dan rasisme, demi memupuk perpaduan bagi sebuah masyarakat majmuk berteraskan gagasan 1Malaysia.

KETIGA, meneruskan usaha memajukan ekonomi Negara melalui peningkatan daya saing, di samping memberikan komitmen terhadap pembahagian ekonomi yang adil dan mengekalkan kelestarian alam sekitar, menggalak penyertaan semua kaum dalam setiap bidang ekonomi dengan seimbang, demi memastikan nikmat kemakmuran dan kekayaan Negara dapat dikecapi bersama.

KEEMPAT, menjamin pendidikan berkualiti bagi semua, memperkasakan pembudayaan ilmu pengetahuan, sebagai asas pembentukan modal insan yang berketrampilan serta memastikan pendidikan kebangsaan, menjadi wahana utama pembentukan insan yang mulia demi pengukuhan perpaduan nasional.

KELIMA, meneruskan tradisi membela rakyat, dengan mengutamakan pembangunan ekonomi dan kebajikan sosial, peningkatan infrastuktur asas yang menyeluruh, serta menjadikan peningkatan kualiti hidup rakyat, sebagai petanda asas utama prestasi kerajaan Barisan Nasional.

KEENAM, memajukan institusi keluarga, menggalakkan penyertaan wanita, belia, orang kurang upaya dan isi rumah secara berkesan dalam pembangunan sosio-ekonomi negara, serta memperkasa peranan golongan muda dan masyarakat sivil sebagai rakan utama dalam pembinaan negara; dan

KETUJUH, mendukung prinsip tadbir urus yang baik dan menolak amalan rasuah, menyokong dan membantu meningkatkan integriti dan kecekapan agensi kerajaan dalam menyampaikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat, dan menghayati konsep "Rakyat Didahulukan" sebagai asas pewujudan kerajaan yang mengutamakan pencapaian dalam memenuhi keperluan dan harapan rakyat.

Inilah ikrar dan tekad kami, Pendukung Barisan Nasional, demi kesejahteraan semua rakyat dan generasi akan datang, dalam meneruskan perjuangan murni mewujudkan perpaduan, kestabilan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira kaum dan agama, dengan keazaman semangat 1Malaysia, dengan mendahulukan rakyat, kami berikrar dan bertekad mencipta kejayaan yang lebih gemilang, bagi negara Malaysia./td>

Ketuanan Melayu legitimasi watan

Posted: 08 Dec 2010 07:36 AM PST


Ketuanan Melayu legitimasi watan
Oleh Teo Kok Seong

2010/12/08
Bukan Bumiputera tak dipinggir, diberi perlindungan

KOMEN mengenai Ketuanan Melayu sebagai satu konsep kontroversi disentuh lagi. Kali ini oleh orang Melayu sendiri dalam kongres tahunan sebuah parti politik pembangkang. Walaupun diingatkan berkali-kali oleh pelbagai pihak, termasuk golongan istana supaya tidak mempersoal, apatah lagi mempertikai Kedudukan Istimewa Orang Melayu pada Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan, masih ada pihak tidak mengendahkan nasihat diraja ini.
Satu dalil yang digunakan sesetengah pihak untuk menolak konsep Ketuanan Melayu ialah hubungan tidak bertamadun antara tuan dan hamba padanya. Dalam konteks ini, orang Melayu diibaratkan tuan, manakala orang bukan Melayu sebagai hamba. Dengan pemahaman yang sengaja diada-adakan ini, orang Melayu disifatkan sebagai tuan yang mempunyai kuasa, misalnya mengawal orang bukan Melayu yang merupakan hamba. Sebagai hamba, orang bukan Melayu bukan saja berada di bawah telunjuk orang Melayu tetapi perlu mengikuti perintahnya.
Selain ini, orang bukan Melayu sebagai hamba juga tidak dibenarkan membuat sebarang keputusan mengenai diri mereka dan hanya boleh melakukan sesuatu dengan kebenaran daripada tuannya iaitu orang Melayu. Dengan kata lain, sebagai hamba, orang bukan Melayu dikongkong dari segi perundangan oleh orang Melayu selaku tuan.

Satu lagi dalil untuk menghapuskan konsep ini seterusnya menyingkirkan peruntukan begini daripada Perlembagaan Persekutuan, ialah orang Melayu memiliki status lebih tinggi. Justeru, mempunyai lebih kuasa daripada orang bukan Melayu. Dengan ini, orang Melayu yang memiliki banyak kelebihan ini perlu berkuasa ke atas orang bukan Melayu.

Sehubungan dengan dalil sebegini, persoalannya ialah – adakah semua ini benar? Untuk dalil pertama, adakah orang bukan Melayu sebagai hamba dipasung dari segi perundangan sehingga mereka tidak boleh mencari nafkah, selain tidak dapat meneruskan cara hidup etnik, yang diwarisi dari tanah asal China dan India?

Sehubungan ini, putar belit pihak tertentu mengenai pengertian kedua-dua kata tuan dan hamba itu, memperlihat betapa ceteknya kecerdasan mereka dalam usaha mempolitikkan makna kata-kata itu. Kata tuan dalam bahasa Melayu tidak semestinya selalu bermakna orang/pihak tempat menghambakan diri, seperti orang kulit putih menjadi tuan kepada hamba daripada orang kulit hitam di Amerika Syarikat, satu masa dulu.
Tuan juga bererti pemilik, dan tuan dalam konteks Ketuanan Melayu, boleh dikaitkan dengan makna pemilikan Tanah Melayu oleh Orang Melayu sebagai penduduk asal dan/atau yang lebih awal daripada yang lain-lain. Untuk ini, buktinya banyak sekali dan pemilikan dalam erti permastautinan lama ini tidak dapat dinafikan mana-mana pihak.

Tuan juga adalah kata ganti yang sopan untuk lelaki dan perempuan, tanpa mengira darjat dalam sistem kesantunan bahasa Melayu, khususnya zaman lampau. Dialog kisah purba banyak mengandungi ungkapan seperti Tuan Puteri dan Tuan Hamba.

Sehubungan itu, hamba dalam bahasa Melayu tidak semestinya selalu bermakna abdi. Ia juga membawa maksud saya, untuk tujuan merendahkan diri sebagai menghormati orang yang dilawan bercakap sekali gus ini satu ciri budi bahasa Melayu yang mulia.

Pengertian tuan dan hamba yang hanya membawa maksud orang/pihak tempat menghambakan diri dan abdi, kalau datang daripada orang bukan Melayu, boleh difahami kerana mereka bukan penutur natif. Tetapi pemahaman sebegini daripada orang Melayu sendiri yang merupakan penutur jati kepada bahasa Melayu, sesungguhnya tidak berlaku walaupun dalam keadaan tidak siuman, kecuali betul-betul disengajakan untuk tujuan tertentu.

Untuk dalil kedua, betulkah orang Melayu berstatus tinggi mempunyai banyak kelebihan sehingga boleh menentukan nasib orang bukan Melayu. Semua pihak yang mempunyai nawaitu yang betul mengetahui yang keadaannya tidak begitu.

Malah keadaan adalah sebaliknya iaitu orang Melayu yang dikatakan tuan dan yang dianggap berstatus lalu mempunyai banyak kuasa itu, sebetulnya adalah kelompok yang jauh ketinggalan dari banyak segi, pendidikan dan ekonomi misalnya, apabila dibandingkan dengan orang bukan Melayu. Dari segi ekonomi, orang Melayu masih tidak berupaya mencapai ekuiti 30 peratus daripada pemilikan kekayaan negara, yang selebihnya dikuasai orang bukan Melayu.

Ketuanan Melayu sebagai istilah dan konsep yang dianggap jelik oleh sesetengah pihak itu, sebenarnya adalah legitimasi watan, yakni hak orang Melayu/Bumiputera yang sah, terhadap wilayah yang bernama Tanah Melayu sebagai penduduk asalnya.

Legitimasi watan ini boleh wujud dalam beberapa bentuk. Antaranya adalah Kedaulatan Raja-Raja Melayu, yakni penghormatan kepada etnik Melayu sebagai anak watan negara ini yang dimanifestasikan dalam bentuk Raja Melayu selaku pemerintah dan orang Melayu sebagai rakyat. Dalam konteks ini, kata tuan merujuk kepada gelaran Raja/Sultan Melayu yang memerintah, dan Ketuanan Melayu pula adalah pemerintahan oleh Raja/Sultan Melayu.

Dalam sistem Raja Melayu dan orang Melayu ini, yang diperkemas dalam Perlembagaan Persekutuan pada 1957, legitimasi watan ini mencakupi tujuh perkara. Pertama bumi yang dihuni ini dipanggil Persekutuan Tanah Melayu sebagai nama Melayunya. Perkara kedua, sebahagian bumi ini disimpan khas untuk orang Melayu dan dikenali sebagai Tanah Simpanan Melayu. Perkara ketiga, keselamatan bumi ini sebahagiannya diamanahkan kepada pasukan tentera yang digelar Regimen Askar Melayu.

Keempat, sistem pemerintah beraja yang dipanggil Raja-Raja Melayu. Perkara kelima ialah Islam dijadikan Agama Persekutuan. Perkara keenam ialah Bahasa Melayu menjadi bahasa negara ini. Yang ketujuh ialah perlindungan terhadap orang Melayu selaku anak watan dalam bentuk Kedudukan Istimewa Orang Melayu.

Dengan ada semua ini, legitimasi watan tetap memberi perlindungan kepada orang bukan Melayu yang merupakan penduduk bukan asal. Mereka diterima menjadi warga negara, layak memiliki tanah, diterima menganggotai pasukan tentera, ikut dilindungi sebagai rakyat Raja-Raja Melayu, dibenarkan terus menganuti agama lain selain Islam, boleh mengajar dan mempelajari bahasa etnik masing-masing, dan dijamin kepentingan absah mereka yang tidak boleh sekali-kali dicabuli.

Adakah semua ini, menunjukkan Ketuanan Melayu itu bersifat diskriminasi terhadap orang bukan Melayu, sehingga perlu disingkirkan daripada Perlembagaan Persekutuan, seperti dikehendaki sesetengah pihak?

Ketuanan Melayu, walaupun dipanggil dengan apa jua nama lain, misalnya legitimasi watan, tetap adalah kelayakan penduduk asal negara ini yang halal terhadap tanah tumpah darah mereka. Meskipun demikian, orang Melayu bersedia berkongsi kelayakan ini dengan orang bukan Melayu, dalam semangat permuafakatan etnik, yang dikenali sebagai kontrak sosial yang kini dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Penulis ialah Felo Penyelidik Utama, Institut Alam dan Tamadun Melayu, UK/td>

30 FAKTA PENYELEWENGAN PAKATAN SELANGOR!

Posted: 08 Dec 2010 07:22 AM PST

30 FAKTA PENYELEWENGAN PAKATAN SELANGOR!

1. Kerajaan Negeri membazir wang rakyat apabila membeli hutang syarikat korporat Talam Corp. bernilai RM392 juta menggunakan wang rakyat.

2. Kerajaan Negeri telah gagal untuk mengeluarkan kertas putih mengenai kedudukan hutang Talam Corp seperti yang dijanjikan oleh Menteri Besar dalam sidang DUN

3. Kerajaan Negeri membatalkan pebinaan UITM Selangor di Serendah , Hulu Selangor

4. Kerajaan Negeri merampas tanah rakyat yang diamanahkan kepada YBK di Hulu Selangor

5. Kerajaan Negeri menutup institusi latihan kemahiran untuk bumiputera Institut kemahiran Yayasan Selangor (IKYS)

6. Kerajaan negeri menyita , mendenda dan menyewa tanah tanah untuk projek terusan dan kolam takungan padi di Tanjung Karang

7. Kerajaan Negeri gagal mentadbir Universiti Selangordengan baik sehinggan ia mengalami kerugian yang besar dan pengurangan kemasukan pelajar baru amat ketara.

8. Kerajaan Negeri membazir wang rakyat dengfan membelanjakan RM 800 000 dalam program sambutan hari jadi Yayasan selangor

9. Kerajaan Negeri gagal mengurus perlombongan yang mengakibatkan kecurian pasir dan kerosakan alam sekitar

10. kerajaan negeri menipu DYMM Tuanku sultan Selangor dan rakyat apabila gagal mengutip RM 150 juta hasil pasir di engeri selangor

11. Kerajaan Negeri gagal mengurus kewangan Kumpulan Semesta Sdn Bhd dengan cermat dengan memberi bonus yang tidak munasabah kepada kakitangan syarikat tersebut

12. kerajaan negeri gagal mengurusa Institusi Pejabat menteri besar dengan baik senhingga ada intipan kamera litar dalam bilik Menteri Besar

13. Kerajaan negeri gagagl mengurus kontrak bekalan kerajaan tempatabn dengan baik sehingga berlaku Surat Sokongan oleh Ahli Majlis dan pengerusi JKKK Kampung Baru untuk
mendapatkan kerja kontark

14. Kerajaan Negeri menyeleweng bila mana Exco dari pandamaran di biar lepas bebas walaupun dia menggunakan kepadala surat dan Cop beliau untujk melobi kerja kontrak

15. Kerajaan Negeri gagal mentadbir PKNS dengan Baik Sehingga ia telah mengadaikan semua hartanah PKNS kepada REIT, yang mengakibatkan PKNS sekarang tidak punya premis sendiri dan terpaksa menyewa bangunan untuk beroperasi

16. PKNS telah membelanjakan dengan boros jumlah perbelanjaan perpindahan ke pejabat baru yang tidak munasabah

17. PKNS telah membazirkan wang rakyat dengan membiayai sebanyak RM520000 majlis perkahwinan angkasawan negara seperti yang disebut dalam sidang DUN

18. PKNS telah membazir wang rakyat dengan membayar RM731000 kepada sebuah syarikat yang melaksanakan perkhidmatan tele marketing

19. PKNS telah membazir wang rakyat sebanyak RM935000 kepada konsultan untuk berkhidmat selama 6 bulan

20. kerajaan negeri gagal mengurus air diselangordengan baik sehingga menyekat pembinaan projek saliran air sungai dari pahang yang boleh menyebabkan Selangor akan mengalami krisis
air menjelang 2014

21. Kerajaan Negeri juga gagal memberikan air percuma seperti yang disebut dalam manifesto mereka dalam pilihanraya2008. Mereka sebaliknya menipu rakyat dengan memutarbelitkan dan mempolitikan isu air yang akhirnya rakyat akan jadik mangsa apabila berlaku krisis air pada tahun 2014

22. Kerajaan Negeri menipu rakyat apabila membentangkan pakej rangsangan ekonomi bernilai RM50 billlion pada tahun lalu namun sehingga sekarang ia belum dilaksanakan

23. Kerajaan Negeri selangor melalui Exconya dari DUN Pandamaran telah menghalang penguatkuasaaan sekatan jualan arak MBSA di Shah Alam

24. Kerajaan negeri selangor talh mebiarkan institusi masjid menjadi gelanggan gpolitik

25. Kerajaan Negeri mengurus Sumber kewanghan dengan bain pada tahun 2008 deefisit belanjawan menjadi RM 49 juta, kemudiaa 2009 defisit menjaqdi RM66 juta dan meningkat lagi 2010 menjadi lebih RM144 juta ni berbanding dengan pemerintahan BN pada tahun 2006-RM72.5 juta dan 2007-surplus belanjawan RM131.8 juta

26. Kerajaan Negeri tidak cekap dalam merancang dan mengurus kewangan negeri apabila telah memohon 3 kali perbelanjaan tambahan bagi tahun 2010 iaitu pada mac 2010 sebanyak RM69 juta, Julai RM117 juta dan november 2010 sebanayak 8 juta

27. Kerajaan Negeri membazir wang rakyat dengan membayar sebanyak RM330367.96 kos rawatan YB Dr Cheah Wing Yin di pusat Perubatan Sunway akibat kemalangan . kenapakah perlu beliau meneria rawatan di pusat perubatan swasta yang sudah diketahui perbelanjaannya berbanding dengan pusat perubatan kerajaan. ini merupakan dasar bermewah-mewahan yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri

28. kerajaan negeri lebih pro mengutip hasil cikai pusat hiburan yang kini terdapat lebih dari 4000 premis hiburan,spa, pusat urut dan judi di negeri selangor

29. Kerajaan negeri menyalahgunakan kepada surat pejabat menteri besar untuk mengutip dana parti sewaktu 1000 hari pentadbiran kerajaan negeri

30. Kerajaan Negeri telah engkar kepada pelbagai titah DYMM Sulatan Selangor yang amat dukacita dengan pelbagai kelemahan pentadbiran di Negeri Selangor


sumber : GAP @ GAPS-Gabungan Anti Penyelewengan Selangor

PETIKAN UCAPAN PM PADA KONVENSYEN BN

Posted: 08 Dec 2010 06:59 AM PST

Bahkan, kita harus berbangga bahawa kita satu-satunya negara di dunia, membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan yang mengekalkan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar.

.Ini jelas memperlihatkan bahawa, rakyat Malaysia bukan setakat toleran terhadap kemajmukan, malah kita sesungguhnya melangkah setahap lagi dengan meraikan kepelbagaian itu. Kita telah memilih jalan yang wajar dengan mengaplikasi kaedah integrasi di mana perbezaan yang unik digabungkan dalam sebuah keluarga besar, saling mengukuh dan menyokong, bukannya untuk memusnahkan identiti mana-mana bangsa.

Xian tian xia zhi you er you, hou tian xia zhi le er le "

("先天下之忧而忧,后天下之乐而乐" )

Dalam bahasa Tamil disebut:

"Yipadai thorkin, yeapadai vehlum"

(Ertinya: "If this team cannot win the battle, no other team can").

This is the team, this is the Barisan Nasional team!

"Yipadai thorkin, yeapadai vehlum"

81. Bersatu dan bermuafakat, pasti membawa rahmat. Barisan Nasional, barisan menjuarai rakyat.

barisan perpaduan,

barisan keamanan,

barisan kemakmuran,

barisan 1Malaysia.

KETUANAN. PERMUFAKATAN. KEWARGANEGARAAN. PERLEMBAGAAN.

Posted: 08 Dec 2010 06:51 AM PST



Ruhanie Ahmad

Seseorang individu bebas memilih bentuk dan aliran pemikirannya. Ada individu liberal, ada konservertif, ada super hipokrit, dan tak kurang juga yang berlagak pseudo Islamis par excellence. Tetapi, yang malang sekali adalah individu yang tidak mengenali asal-usul diri dan sejarah bangsa sendiri.

Lantas tulisan saya kali ini adalah mengenai diri saya sebagai seorang anak Bangsa Melayu yang dilahirkan di bumi bertuah bernama Tanah Melayu dalam lokasi geografi Alam Melayu. Tanah Melayu dijajah orang asing dari 1511 hingga 1957, iaitu 446 tahun lamanya. Sepanjang tempoh itu Bangsa Melayu kehilangan digniti, maruah, dan harga diri. Tanah Melayu pula tergadai integriti dan kedaulatannya.

Bangsa Melayu yang kehilangan digniti ditindas secara sistemik. Hidup mereka terbiar, mundur, dan daif di pinggir desa. Tanah Melayu yang kehilangan integriti pula diinjak-injak pendatang asing. Hasil buminya dirampok dan dieksploitasikan ke peringkat maksimum.

Bangsa Melayu yang kehilangan digniti tidak mampu berbuat apa-apa untuk menebus integriti dan kedaulatan Tanah Melayu. Lantas penjajah pun datang dan pergi silih berganti. Penjajah terakhir adalah British. Mereka hanya memelihara dan menitikberatkan pedagangannya dengan Negara China (Cowan 1970:367).

Oleh sebab itulah berjuta-juta buruh asing di import masuk ke Tanah Melayu untuk melombong bijih timah dan mengusahakan ladang getah milik kapitalis British. Akibatnya, bancian tahun 1921, 1931, dan 1941, mendapati jumlah Bangsa Melayu pada tahun 1921 hanya 49% daripada seluruh penduduk Tanah Melayu, pada tahun 1931 hanya 47%, dan pada tahun 1941 hanya 42%. Ini membuktikan bahawa pada tahun 1921 jumlah buruh asing di Tanah Melayu adalah 51%, pada 1931 sebanyak 53%, dan pada 1941 sejumlah 58%. (Ahmad Atory Hussain 1987:9).

Apabila jumlah mereka kian besar dan mereka juga sudah beranak-pinak di Tanah Melayu, mereka mula mendesak supaya diberikan nasionaliti Tanah Melayu. Ini menyebabkan penjajah British jadi dilemma sehingga terdapat cadangan supaya digubal undang-undang kerakyatan baru bagi membolehkan pekerja asing ini jadi rakyat Raja-Raja Melayu (Lau 1991:16).

Cadangan berkenaan ditolak. Tetapi, sesudah tamat Perang Dunia Kedua, British kembali menjajah Tanah Melayu dan cuba melaksanakan dasar Malayan Union yang antaranya mengandungi cadangan undang-undang memberikan kerakyatan kepada buruh asing yang diimportnya ke Tanah Melayu.

British merancang gagasan radikal ini semasa zaman perang kerana ketika itu orang-orang asing kononnya membantu tentera British menentang Jepun, sementara Bangsa Melayu kononnya rata-rata memihak kepada Jepun.

Apa yang sengaja dipadamkan daripada sejarah British ketika itu ialah pengorbanan pemuda-pemuda Bangsa Melayu yang bertungkus-lumus mati-matian mempertahankan tanah air mereka daripada Jepun. Contohnya kisah Leftenan Adnan dan Sarjan Hassan.

Juga sengaja dipadamkan daripada sejarah kolonial ketika itu adalah kisah Bangsa Melayu dibunuh, disula, dibakar, dan dikuburkan hidup-hidup oleh gerombolan Komunis Bintang Tiga yang mengganas sewaktu Jepun sudah berundur dan sebelum British kembali menjajah pada Jun-Julai 1945

Pada ketika itu Bangsa Melayu yang kehilangan digniti hanya pasrah kepada Allah. Dengan jeritan Allahuakbar, mereka berjuang mati-matian untuk menumpaskan gerombolan Komunis Bintang Tiga. Kaum kerabat dan saudara mara saya turut menjadi mangsa gerombolan ini di Simpang Kiri, Batu Pahat, Johor. Kisah kepahlawanan Bangsa Melayu menumpaskan gerombolan ini di bawah pimpinan Kiyai Salleh tercatat dalam buku sejarah Malaysia (rujuk Harper 1999:53).

Pada tahun 1946, berpuluh ribu Bangsa Melayu Batu Pahat yang darah saudara mara mereka pernah ditumpahkan oleh pihak gerombolan Komunis Bintang Tiga menunaikan Fardhu Jumaat di Masjid Jamek di Jalan Ampuan, Bandar Penggaram. Sesudah itu mereka mengadakan perhimpunan Melayu secara besar-besaran di bawah pimpinan Dato' Onn Jaffar selaku Pegawai Daerah. Sebelum bermesyuarat, mereka melaungkan perkataan Hidup Melayu dengan lantang dan bersemangat.

Bertolak dari detik itu tertubuhlah Pertubuhan Melayu Bersatu atau United Malays Organisation. Gagasan UMO itu di bawa ke Kongres Melayu di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur, pada Jun 1946. Di kongres itulah UMO ditambah dengan abjad N atau National dan menjadi United Malays National Organisation---UMNO---atau dulunya dikenali sebagai Pekembar.

Untuk memendekkan kisah, gagasan kerakyatan untuk insan-insan pendatang yang termaktub dalam perancangan Malayan Union dijadikan senjata British untuk mendesak Bangsa Melayu bergabung dengan pendatang bagi memerdekakan Tanah Melayu.

Bangsa Melayu yang baik hati pun setuju walau golongan berkenaan masih bertaraf pendatang, bukannya rakyat Tanah Melayu. Menerusi kemerdekaan Tanah Melayu, mereka menjadi warganegara Persekutuan Tanah Melayu.

MANA ADA NEGARA DI DUNIA INI MEMBERIKAN HAK POLITIK KEPADA PIHAK PENDATANG UNTUK BERGANDING BAHU DENGAN BANGSA MELAYU SELAKU PRIBUMI DALAM PERJUANGAN MEMERDEKAKAN NEGARA? PARADOKS INI HANYA TERJADI DI TANAH MELAYU DENGAN KERELAAN HATI BANGSA MELAYU YANG TERLALU GAIRAH UNTUK MENEBUS DIGNITI BANGSA MELAYU DAN KEDAULATAN TANAH MELAYU MENERUSI KEMERDEKAAN TANAH AIRNYA!

SEBAGAI TANDA MUHIBAH KEPADA KESUCIAN HATI BANGSA MELAYU YANG MEMBERIKAN HAK POLITIK DAN KEWARGANEGARAAN, KELOMPOK PENDATANG ITU PUN SETUJU BAHAWA RAJA MELAYU JADI YANG DI-PERTUAN AGONG, ISLAM MENJADI AGAMA RASMI PERSEKUTUAN, BAHASA MELAYU JADI BAHASA KEBANGSAAN, DAN BANGSA MELAYU DIBERIKAN SEDIKIT KEISTIMEWAAN DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN. (RUJUK TUNKU ABDUL RAHMAN 2009:112).

Kelompok-kelompok pendatang yang ketika itu belum jadi warganegara dan tidak pula aktif dalam politik juga berperanan menentukan corak Perlembagaan Persekutuan. Di antara 131 memorandum yang diterima oleh para penggubal Perlembagaan Persekutuan, 47 adalah daripada pihak pendatang, 43 daripada Bangsa Melayu, dan selebihnya daripada parti-parti politik, kesatuan buruh, dan kelompok kapitalis barat. Dalam kalangan 47 yang diterima daripada pendatang itu termasuklah daripada persatuan guru-guru, dewan perniagaan dan lain-lainnya (rujuk Report of the Federation of Malaya Constitutional Commission 1957:7).

Seluruh kisah di atas adalah kisah Bangsa Melayu dan kisah Tanah Melayu. Khususnya kisah Bangsa Melayu yang kehilangan digniti dan Tanah Melayu yang tergadai integritinya. Dalam bahasa mudahnya, kisah di atas adalah kisah Bangsa Melayu yang kehilangan maruah dan Tanah Melayu yang hilang kedaulatan.

Lebih jelas lagi, kisah di atas adalah kisah Bangsa Melayu dan Tanah Melayu tanpa ketuanannya. Oleh itu, jangan rasa jijik dan gerun dengan perkataan KETUANAN MELAYU kerana ia bukannya bermaksud Melayu mahu jadi tuan. Hakikatnya begitu kerana KETUANAN MELAYU adalah konsep anti-penjajahan yang disemarakkan oleh Bangsa Melayu untuk mengembalikan digniti Bangsa Melayu dan menebus maruah kedaulatan Tanah Melayu. Konsep ini konsep anti-penjajahan. Bukannya konsep hendak mendabik dada dan mengagung-agungkan Bangsa Melayu di Tanah Melayu yang kini dikenali sebagai Malaysia dengan rakyatnya yang berbilang keturunan.

SUMBER :KUDA KEPANG :Ruhanie Ahmad

TALIAN HAYAT PKR TIBA KE PENGHUJUNGNYA?

Posted: 08 Dec 2010 06:46 AM PST

Sunday, November 21, 2010
HAYAT PKR TIBA KE PENGHUJUNGNYA?


Ruhanie Ahmad


Rakyat Malaysia mengetahui susur-galur sejarah kemunculan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Oleh itu, mereka perlu mengaudit gelagat PKR dan karenah perilaku kepimpinan tertingginya mutakhir ini untuk memastikan ianya parti bermaruah atau sebaliknya.

Gelagat paling terakhir yang patut diaudit adalah episod pemimpin PKR keluar parti dan kisah baling-membaling kerusi dalam mesyuarat tahunan PKR baru-baru ini.

Gelagat ini merupakan elemen baru dalam perjuangan PKR yang mendakwa sebagai jaguh demokrasi par excellence di Malaysia.

Tetapi, kisah perilaku kepimpinan tertinggi PKR adalah episod sensasi paling terkini yang mesti diaudit oleh rakyat Malaysia.

Sebuah akhbar Australia menyiarkan berita sekumpulan Ahli Parlimen dan Senator Australia mendesak Malaysia menggugurkan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim atas nama demokrasi dan hak asasi kemanusiaan.

Laporan penuh Australian politicians lodge protest for sodomy trial against Anwar Ibrahim to be dropped boleh diakses di sini:

http://www.theaustralian.com.au/news/world/australian-lawmakers-lodge-portest-for-sodomy-trial-against-anwar-ibrahim-to-be-dropped/story-e6frg6so-1225829761369

Rakyat Malaysia, khususnya anggota PKR dan anggota PAS, perlu mengaudit berita ini dengan teliti. Mereka juga perlu memahami mesej di sebaliknya.

Satu lagi berita membabitkan Datuk Seri Anwar adalah Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim has urged the Gillard government to step up pressure against his homeland yang juga terbit di Australia baru-baru ini. Berita sepenuhnya seperti berikut:

http://www.theaustralian.com.au/news/world/anwar-ibrahim-pleads-for-support/story-e6frg6so-1225953433729

Sesudah membaca kedua-dua berita di atas, seluruh rakyat Malaysia, terutamanya ahli PKR dan PAS, buatlah proses pengauditan tehadap PKR dan pemimpin tertingginya secara kritis, ikhlas dan jujur menerusi kerangka minda yang sejati.

Berikutnya, tepuk dada dan tanya selera masing-masing, adakah atas nama demokrasi dan hak asasi manusia, Malaysia boleh mengizinkan amalan liwat dihalalkan di negara ini?

Lantas, adakah fitnah jika dikatakan maruah politik PKR mutakhir ini sedang dicemari berita-berita seperti di atas?

Adakah hasutan jika dicadangankan supaya anggota PKR mendesak perhimpunan agungnya tahun ini untuk menyingkirkan sesiapa sahaja pemimpinnya yang mencemari nama baik partinya?

Dan, adakah hasutan jika dicadangkan supaya seluruh anggota PKR bangkit mendesak kepimpinan tertinggi partinya untuk mendefinisikan corak perjuangan PKR, sama ada ia parti multiracial, parti demokrasi liberal, atau parti yang tidak mempunyai sebarang corak dan warna perjuangan yang khusus bagaikan pelangi yang indah dalam kesementaraannya.

Perhimpunan agung PKR akan diadakan tidak lama lagi. Ini merupakan detik terbaik untuk ahli-ahli PKR menuntut proses pendefinisian ini dilakukan. Ini juga waktu terbaik untuk menyingkirkan mana-mana pemimpin parti yang songsang perilakunya.

Jika tidak, PKR akan terus digerhanai oleh publisiti negatif mengenai kesongsangan perilaku politik dan peribadi. Dan, kesembronoan inilah yang mungkin mentalqinkan PKR tidak lama lagi.

PERSOALANNYA MENGAPA DI MASJID.... TIDAK DI TOKONG, KUIL ATAU GEREJA?

Posted: 08 Dec 2010 06:33 AM PST

Allah dipijak-pijak atas nama demokrasi dan kebebasan bersuara. Inikah yang kita mahu?



APABILA DEWAN RAKYAT SEMAKIN LESU.........

Posted: 08 Dec 2010 06:21 AM PST

Sidang Dewan Rakyat kecoh lagi. Rakyat semakin bosan, muak, mual dengan telatah ahli legislatif yang dipilih menerusi pilihanraya hanya pandai buat 'hal' dalam Dewan yang mulia.

Walau pun mereka tahu mengenai fungsi mereka di Dewan sebaliknya perkara lain yang berlaku. Pilihanraya 2008 telah pun berlalu dua tahun, sewajarnya fokus dan tumpuan ditumpukan kepada soal yang berkaitan dengan permaalahan rakyat khususnya pengundi.

Persoalannya adakah pengundi telah tersalah pilih wakil legislatif mereka? Jawapannya hanya ada pada pengundi. Jika asyik bertengkar dan bertindak keluar dewan sampai bila mereka hendak berbahas dan menyelesaikan masalah penyokong mereka sendiri?

Adakah ini dikatakan bahawa dewan mengalami kemerosotan akibat sikap terlalu gairah nak menduduki Putrajaya? Apa yang diperhatikan bahawa corak berpolitik ahli-ahli Parlimen perlukan satu anjakan baru. Fokus pada rakyat bukannya mempertahankan parti.

Tidak dinafikan bahawa sebahagian besar ahli-ahli dewan mewakili satu generasi lama yang rasanya tidak relevan dengan cara dan kehendak pengundi masa kini. Adakah ini petanda bahawa kita perlukan ahli dewan yang lebih rasional dari emosinal?

Adakah dengan cara mempopularkan diri mereka di dewan maka akan dapat simpati dari pengundi?  Atau pun dengan bertindak begitu akan terus membuatkan pengundi sentiasa bercakap tentang mereka? Ini kerana jika pengundi berhenti berhujah tentang mereka maka pengaruh dan sokongan kepada parti dan calon akan merosot ?

Kini masalah rakyat semakin kompleks dan pelbagai sifatnya. Rakyat dan pengundi terus di dedahkan dengan kaedah-kaedah yang tidak relevan dengan permasalahan mereka................Tepuk Dada Tanya .....

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 08 Dec 2010 01:20 PM PST

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Perpecahan: Jangan ulangi kesilapan!

Posted: 07 Dec 2010 05:22 PM PST

Sultan Perak Sultan Azlan Shah menyampaikan titah ucapan Perasmian Majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Negeri Perak di Kolej Islam Darul Ridzuan, Kuala Kangsar, semalam.





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Bismillahi Rahmani Rahim.

Segala puji milik Allah Subhanahu Wata'ala. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam, ahli keluarga dan para sahabat Baginda serta kepada para Tabiin dan para ulama. Semoga memperoleh ihsan di hari kebangkitan.

Alhamdulillah, Beta bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan kebesaran limpah rahmat dari-Nya juga, Beta berada dalam keafiatan dapat berangkat untuk menyempurnakan perasmian Sambutan Maal Hijrah peringkat negeri Perak Darul Ridzuan bagi tahun 1432 Hijrah.

Penghijrahan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam dari Mekah ke Madinah memberi satu dimensi baru dalam penyusunan peradaban manusia. Peristiwa Hijrah adalah titik yang telah memperhebatkan kegiatan penyebaran Islam setelah sebuah pemerintahan berlandaskan Islam berjaya dibentuk. Penghijrahan Baginda mencetuskan nilai-nilai persaudaraan yang amat tinggi dalam erti satu agama dan satu kepercayaan; berjaya mewujudkan perpaduan yang ampuh sehingga Islam menjadi satu kuasa yang disegani dan dihormati serta turut membuktikan bahawa agama Islam memegang kepada prinsip menghormati dan dihormati dalam pergaulan masyarakat yang berbilang kaum dan berlainan agama.

Nyatalah, peristiwa Hijrah telah mencetuskan satu perubahan penting kepada Islam dan umat Islam. Peristiwa Hijrah merakamkan berlakunya transformasi. Hijrah adalah titik peralihan membolehkan umat Islam membuktikan kejayaan merealisasikan prinsip-prinsip utama risalah yang dibawa oleh Islam hingga ummah berjaya membina tamadun agung serta mencipta sejarah besar.

Lalu peristiwa Hijrah yang merupakan detik penting dalam sejarah Islam dijadikan peristiwa yang diberikan peringatan dan disambut secara rasmi di negara ini. Memperingati peristiwa Hijrah diiktiraf sebagai salah satu acara rasmi negara. Pengiktirafan tersebut adalah selaras dengan status keutamaan agama Islam yang jelas termaktub dalam Perlembagaan Negara.

Islam adalah agama yang telah berakar kukuh di bumi Malaysia. Pelbagai pihak berperanan penting dan berjasa besar terhadap penduduk pribumi di negara ini, hingga Islam dan Melayu itu menjadi sinonim. Islam disebar, dianuti, dihayati dan dikembangkan melalui peranan para ulama, para pedagang, para pembesar negeri hatta peranan yang dipenuhi oleh Raja Melayu.

Penerimaan Islam oleh Sultan Melaka merupakan satu titik penghijrahan yang amat penting dari segi pegangan akidah, pegangan spiritual dan pegangan moral dalam kalangan penduduk di bumi ini. Penerimaan Islam oleh Raja-Raja Melayu dan peranan istana dalam usaha mengembangkan Islam telah mempengaruhi prinsip beraja, prinsip berkerajaan dan prinsip beragama di negara ini untuk sekian lamanya.

Islam selanjutnya mempengaruhi hala tuju dan menjadi asas serta prinsip pemerintahan yang diamalkan oleh Raja-Raja Melayu. Kemudahan-kemudahan untuk mengamalkan dan menyebarkan Islam mendapat naungan penuh Raja-Raja Melayu dan Raja-Raja Melayu mengambil tanggungjawab sebagai Ketua Agama Negeri. Tanggungjawab memberi payung naungan kepada agama Islam dan kepada umat Islam tidak pernah disisihkan oleh Raja-Raja Melayu. Ketika sembilan Raja Melayu memberi perkenan menurunkan tandatangan kepada pembentukan Perlembagaan Persekutuan pada 5 Ogos 1957, salah satu dari tujuh wasiat Raja Melayu adalah mengisytiharkan Islam sebagai agama Persekutuan.

Keistimewaan yang dinikmati oleh umat Islam ini bukannya pipis datang melayang atau bulat datang menggolek. Keistimewaan status agama Islam di bumi ini mempunyai sejarah yang lama. Ketahanan umat Islam untuk tidak mudah dipesongkan dari akidah Islam adalah kerana telah dibina mekanisme-mekanisme secara perundangan untuk melindungi umat Islam dari dapat dipengaruhi oleh sebarang usaha dakyah. Sedarlah! Bahawa segala keistimewaan yang dimiliki oleh umat Islam di negara ini, adalah hasil dari pemikiran yang dirumuskan secara strategik untuk memastikan bahawa umat Islam akan sentiasa dilindungi dan aktiviti Islam bukan sahaja dapat dikembangkan tetapi diberikan hak untuk mendapat pembiayaan negara.

Keistimewaan yang ada ini diperoleh melalui hasil persepakatan dan penyatuan dari segi prinsip perjuangan dan suara tuntutan umat Islam dari seluruh pelosok Tanah Melayu hingga mendapat pengiktirafan untuk dimaktubkan di dalam Perlembagaan Negara. Pencapaian tersebut melambangkan manifestasi satu perjuangan asas yang kudus lagi suci, meletakkan Islam pada martabat yang tinggi dan melindungi umat Islam dari sebarang usaha pemesongan. Demikian tahap kejayaan perjuangan yang dapat dicapai melalui perpaduan ummah; perpaduan yang tidak dipisahkan oleh sempadan negeri, ideologi, profesion, disiplin pengajian atau status sosial mahupun status ekonomi.

Ummah bersatu atas nama agama - ummah berpadu atas kalam Islam; Raja dijunjung rakyat dilindung. Insaflah, bahawa sesuatu keistimewaan tidak mungkin kekal selamanya apatah lagi jika umat Islam sendiri gagal menghargainya. Keistimewaan akan hanya dapat dikekalkan jika keistimewaan itu terus dipelihara dengan prinsip dan asas perjuangan yang bersandarkan kepada sejarah bumi yang dipijak dan salah silah langit yang sedang dijunjung.

Wasiat Raja-Raja Melayu adalah sebahagian dari perjanjian yang menjadi landasan kepada penggubalan Perlembagaan Merdeka. Raja-Raja Melayu yang bersemayam di takhta pemerintahan pada hari ini bukan sekadar mewarisi takhta pemerintahan, tetapi turut mewarisi tanggungjawab kepada agama dan bangsa, memastikan wasiat tersebut terus dijunjung. Adalah menjadi tanggungjawab Raja-Raja Melayu bersama umat Islam dan orang Melayu di bumi ini, untuk terus mempertahankan segala hak dan keistimewaan Islam dan orang Melayu dari sebarang usaha mahu menghakisnya.

Sebarang suara yang mempertikaikan status Islam dan keistimewaan orang Melayu di bumi ini adalah perbuatan yang tidak berasaskan sejarah serta bercanggah dengan Perlembagaan Negara. Jika ada dalam kalangan orang Melayu yang melakukannya, mereka itu sebenarnya telah melakukan penghinaan kepada bangsanya dan telah derhaka kepada bangsanya sendiri. Umat Islam dan orang Melayu hendaklah jangan melakukan perbuatan mencurahkan air di tempayan kerana mendengar guruh di langit; takut-takut nanti umat Islam dan orang Melayu berakhir dengan keadaan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran, lalu berdagang di tanah sendiri, laksana ayam kelaparan di kepuk dan itik kehausan di air.

Amat malang kepada agama dan bangsa, apabila sejarah sebenar negara mahu dipadamkan dan fakta mahu diubah. Jika ini dibiarkan, tidak ada maknanya lagi apabila bangsa di kemudian hari menghadapi sesal kerana ketika itu telah terpinggir di bumi sendiri dan Islam dilihat sebagai satu pegangan serpihan.

Barang dijauhkan Ilahi dari berlaku. Oleh itu, wajib dijadikan pengajaran dari peristiwa kejatuhan empayar dan sejarah keruntuhan pemerintahan Islam begitu juga kisah-kisah ketewasan tentera Islam di dalam pelbagai peperangan. Belajarlah dari nasib malang yang telah menimpa umat terdahulu akibat dari perpecahan.

Sambutan Maal Hijrah hendaklah dipenuhi dengan peringatan, agar ummah dapat bermuhasabah untuk tidak mengulangi kesilapan, agar ummah dapat bertawaduk untuk merendahkan ego diri, lalu sama-sama memohon Nur Ilahi mencari jalan yang diredai. Semoga Allah Subhanahu Wata'ala terus melimpahkan Beta dan rakyat Beta dengan segala petunjuk dan panduan untuk terus dapat melaksanakan yang terbaik demi masa hadapan umat Islam dan agama Islam di negara ini.

Dengan lafaz Bismillahi Rahmani Rahim, Beta dengan ini melancarkan sambutan Maal Hijrah peringkat negeri Perak Darul Ridzuan 1432 Hijrah.

Wabillahi taufik walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Warna-warni politik
Torashah

umno bahagian cheras

Posted: 08 Dec 2010 01:07 PM PST

umno bahagian cheras


Syed Ali cadang penderhaka Melayu dilucutkan taraf kerakyatan

Posted: 07 Dec 2010 08:27 PM PST

KETUA UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshe berkata, penderhaka kepada raja-raja Melayu perlu dilucutkan taraf kerakyatan dan dihalau keluar daripada negara ini.

"Penderhaka Melayu harus dihalau keluar daripada negara ini kerana mereka adalah petualang dan pengkhianat kepada bangsa sendiri," tegasnya.

Beliau khuatir jika golongan penderhaka dibiarkan, ia akan meruntuhkan bangsa Melayu, kemuliaan syiar Islam dan memporak-perandakan keharmoniam kaum di negara ini.

Sehubungan itu katanya, Majlis Raja-Raja dan pihak kerajaan perlu memikirkan kemungkinan satu-undang digubal bagi menangani isu tersebut.

Menurut beliau, kerajaan harus memandang serius kerana perbuatan mereka jelas merupakan hasutan yang boleh menjejaskan masa depan umat Melayu.

Jika sebarang tindakan tidak diambil katanya, kumpulan ini akan berterusan menghasut rakyat sambil mendkwa kerajaan Barisan Nasional (BN) takut untuk bertindak.

"Penderhaka Melayu ini daripada parti pembangkang yang gila kuasa dan sanggup melakukan apa sahaja bagi memenuhi matlamat mereka," tegasnya.

Beliau mengulas titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bahawa orang Melayu yang mempertikaikan status Islam dan hak keistimewaan orang Melayu di negara ini telah menghina dan menderhaka bangsanya sendiri.

Bertitah di majlis sambutan Maal Hijrah 1432 Peringkat Negeri Perak di Kuala Kangsar semalam, baginda menegaskan raja-raja Melayu yang bersemayam di takhta pemerintahan pada hari ini bukan sekadar mewarisinya bahkan turut bertanggungjawab kepada agama dan bangsa.

Cabuli perlembagaan untuk jatuhkan raja-raja Melayu

Menurut Syed Ali lagi, masa depan orang Melayu dan institusi raja-raja Melayu perlu dipertahankan supaya tidak menjadi bahan sejarah generasi akan datang.

"Kita amat bimbang, golongan yang jahil sejarah perjuangan orang Melayu akan terus mencabuli Perlembagaan Negara untuk menjatuhklan kedudukan raja-raja Melayu," katanya.

Katanya, raja-raja Melayu dan kedudukan Yang Dipertuan Agong merupakan simbol penyatuan seluruh umat Melayu di negara ini berteraskan undang-undang sedia ada.

Syed Ali kesal kerana penderhaka Melayu sanggup bersubahat dengan bukan Melayu untuk menjatuhkan orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

"Bahaya kepada umat Islam dan orang Melayu sekarang berpunca daripada sekumpulan orang Melayu yang jadi pengkhianat kepada tanahairnya sendiri kerana agenda politik," tegasnya.

Kumpulan tersebut jelas beliau, perlu dihalau keluar daripada negara ini kerana banyak menimbulkan kegelisahan kepada rakyat, orang Melayu dan menggugat keamanan negara.

MB Khalid takut dengan sultankah?

Posted: 07 Dec 2010 07:04 PM PST

Oleh Zaini Hassan

SYABAS saya ucapkan kepada MB Selangor, Khalid Ibrahim. Beliau juara air Selangor. Ahad lalu ratusan ribu rakyat menjerit dan bengang kerana KL sesak teruk gara-gara Khalid dan geng-gengnya berarak ke Istana Negara.

Ia dilakukan bagi membolehkan mereka menyerahkan lebih 100,000 tanda tangan kononnya daripada rakyat kepada Yang di-Pertuan Agong.
Begitulah dramatiknya perkembangan isu air di Selangor. Sehinggakan Yang di-Pertuan Agong pun turut dibabitkan dalam isu itu.
Yang bermain di fikiran saya ialah mengapakah MB Selangor ingin menghantar memorandum kepada Agong dan bukannya kepada sultannya sendiri, Sultan Selangor?
Apakah beliau telah mengetepikan adat budaya Melayu yang menghormati ketua di dalam negeri sebelum berbuat demikian di luar negeri (luar Selangor)? Ataupun beliau ketaq perut (takut) dengan sultannya sendiri?
Saya juga terfikir adakah MB Selangor berasa tidak yakin akan mendapat pembelaan sewajarnya atas isu air ini jika memo itu diserah kepada Sultan Selangor, sedangkan boleh dikatakan majoriti penandatangan memo adalah rakyat Selangor?
Jika benar majoriti pengguna yang bersetuju itu adalah warga Selangor, maka sepatutnya dan selayaknya memo itu dipersembahkan terus kepada Sultan Sharafudin Idris Shah. Setelah mendapat perkenan Baginda barulah memo tersebut dibawa kepada Istana Negara.
Adalah tidak tepat membawa isu ini kepada Yang di-Pertuan Agong kerana walaupun warga KL dan Putrajaya juga menggunakan air Syabas tetapi mereka bukan rakyat Selangor yang dipimpin Khalid.
Pandangan saya berikutnya ialah kutipan 100,000 tanda tangan itu dibuat tanpa perancangan teliti.
Seratus ribu tandatangan itu bukanlah mewakli 1.5 juta akaun pengguna air sedia ada, hatta jauh sekali dapat mewakili lebih enam juta pengguna air di Lembah Kelang atau juga tiga juta penduduk Selangor.

ambilalih syarikat bekalan air Selangor, Syabas

Saya bersetuju dengan pandangan banyak pihak bahawa isu utamanya bukan berkisar kepada topik kenaikan tarif air (Kedah dan Pulau Pinang telah pun menaikkan tarif air mereka sebelum ini) ataupun isu air percuma, tetapi sebenarnya adalah berkisar di atas satu premis utama iaitu: Untuk mengambil alih syarikat bekalan air Selangor iaitu, Syabas!
Khalid tak peduli dengan tindakannya itu walaupun semua pihak menentangnya termasuk kerajaan pusat, operator/pembekal air, persatuan pengguna, pakar air dan lain-lain.
Alasan krisis bekalan air hanya akan berlaku di sekitar 2019, pembinaan loji air Langat 2 tidak perlu disegerakan, kualiti bekalan air sedia ada terlalu teruk dan sebagainya 'yang dicipta' dari semasa ke semasa untuk memaksa Syabas menyerah diri akhirnya menyemai perasaan simpati.
Difahamkan, operator air (Syabas atau Puncak Niaga) juga mempunyai senarai testimoni yang panjang yang diluahkan para pengguna yang berpuas hati dengan kerja-kerja seharian mereka yang cekap, cepat dan memuaskan.

Pusat khidmat Pelanggan 24 jam (PUSPEL) juga mempunyai rekod yang baik walaupun sejak mutakhir ini tiada peruntukan mencukupi yang diterima Syabas daripada kerajaan (kerana tertangguhnya isu penstrukturan semula industri air) untuk menyegerakan pembaikan paip bocor dan lain-lain.
Saya mencadangkan kepada pihak Syabas agar mereka juga mendapatkan kutipan tandatangan daripada lebih ratusan ribu pengguna yang 'valid' yang menyokong kewujudan mereka meneruskan tugas-tugas perbekalan air yang memuaskan selama ini.
Lepas itu, serahkan kepada Tuanku Sultan Selangor dan disalinkan kepada Yang di-Pertuan Agong.
Jika itu berlaku barulah boleh dikatakan 'buku bertemu dengan ruas!'
Saya tidak pasti apakah Khalid terlalu takut untuk bertemu dengan sultannya sendiri untuk menyerahkan memorandum seperti itu?
Harapan saya, akhirnya perbalahan isu air itu tidak terus dipolitikkan demi kepentingan para pengguna yang kian cemas dan runsing 'bala' krisis air yang diramalkan oleh pakar-pakar air akan berlaku, semakin hampir menjengah di muka pintu.
Jika itu berlaku kita pun akan ikut serta rakyat Singapura minum air yang diproses dari loji Indah Water!
Corat-coret David Teo

DALAM banyak orang seni, saya kena betul-betul tabik kepada pengeluar filem David Teo. Sekitar 10 tahun lalu dia langsung tak tahu pasal buat filem.

Baru sebentar tadi, dia menghantar mesej kepada seseorang, filem terbarunya Ngangkung (nama pun pelik) hendak mencecah rekod box-office RM10 juta! - baru lebih seminggu ditayang.
Sebelum ini tiada filem Melayu mencecah RM10 juta. Semua filem dia antara RM6 dan RM7 juta. Maknanya dia buat filem saja, dia dapat juta-juta, fantastik!
Yang paling menakjubkan pasal David ini, dalam satu interbiu dengan The Star tidak berapa lama dulu, dia buat kenyataan yang amat berani - yang sampai hari ini tiada siapa yang (sanggup) menafikannya.
Dia kata cabaran paling besar bagi penerbit filem seperti dia ialah "godaan" daripada artis-artis (sudah tentu wanitalah) yang muda dan seksi-seksi yang sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan slot menjadi pelakon utama.
Dia kata, hanya 10 peratus saja penerbit yang dapat mengelak daripada godaan itu dan katanya: that's 10 percent is me.
Sebab itulah bisnes dia maju dan berkat. Salam Maal Hijrah 1432.
(Petikan kolumnis Cuit Utusan Malaysia 8 Disember 2010)

www.pemuda-enggang.org

Posted: 08 Dec 2010 11:52 AM PST

www.pemuda-enggang.org


Piagam Barisan Nasional 2010

Posted: 07 Dec 2010 07:25 PM PST

Kami Pewaris Bangsa, memperakui betapa para Pengasas Negara bersatu hati dan berganding bahu, dalam menubuhkan Parti Perikatan demi memperjuangkan kemerdekaan negara, dan mencipta prinsip permuafakatan demi kemakmuran bersama. Hari ini, KAMI ANAK MALAYSIA, Pendukung Barisan Nasional, berhimpun atas satu semangat, … Continue reading

Mengukuh Barisan Mendahulu Rakyat

Posted: 07 Dec 2010 07:16 PM PST

Teks ucapan Presiden UMNO semasa Konvensyen BN 2010   Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam 1Malaysia. Yi ge Malaysia [Cina],… Oray Malaysia [Tamil],… Ndi Malaysia [kata Bidayuh],… Ji Malaysia [kata Orang Ulu],… Ise' Malaysia [kata Kadazan & Dusun],… … Continue reading

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 08 Dec 2010 11:38 AM PST

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


MAJLIS KHATAN PERDANA 2010 ANJURAN PUTERI UMNO

Posted: 07 Dec 2010 11:31 PM PST

Seramai 60 kanak-kanak berusia lapan hingga 12 tahun yang kurang berkemampuan menyertai Majlis Berkhatan Perdana anjuran Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Titiwangsa dengan kerjasama Puteri UMNO Wilayah Persekutuan.

Pemangku Ketua UMNO Bahagian Titiwangsa, Datuk Johari Abd. Ghani berkata, program itu diadakan bukan sahaja bagi membantu kanak-kanak yang kurang berkemampuan tetapi juga untuk menggembirakan mereka.

"Tidak kira apa pun fahaman politik seseorang, asalkan dia kurang berkemampuan, kami akan membantu. Ikatan tali persaudaraan juga dapat dieratkan lagi dengan program yang melibatkan masyarakat setempat.

"Parti komponen Barisan Nasional lain diminta untuk bersama-sama UMNO untuk melaksanakan program-program seperti itu bagi membantu kepada rakyat yang memerlukan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita dalam program Berkhatan Perdana bertempat di perkarangan Flat Kampung Padang di sini hari ini.

Turut bersama menjayakan program Khatan Perdana adalah Ketua Puteri UMNO Bahagian Titiwangsa, Hazarina Zaini, Ketua Puteri UMNO Wilayah Persekutuan, Sarina Sharif dan Pengerusi Yayasan Pendidikan Titiwangsa, Datuk Astaman Abdul Aziz.

Tambah Datuk Johari, program seperti itu bukan kali pertama dibuat oleh pihaknya dan pada minggu depan, akan diadakan lagi program yang membantu rakyat yang kurang berkemampuan.

Sementara itu, Ketua Puteri UMNO Wilayah Persekutuan, Sarina Sharif berkata, seramai 60 kanak-kanak itu diraikan pada hari ini sebelum dikhatan di Wad Pediatrik, Hospital Kuala Lumpur (HKL).

"Pada hari ini juga, 50 kanak-kanak sekitar bahagian Titiwangsa menerima kelengkapan sekolah dalam program Kembali ke Sekolah oleh Yayasan Pendidikan Titiwangsa," katanya.

DunSemarang

Posted: 08 Dec 2010 01:04 AM PST

DunSemarang


Buka MINDA...

Posted: 07 Dec 2010 01:36 AM PST

byM69

Hamidah Osman

Posted: 07 Dec 2010 11:40 PM PST

Hamidah Osman


SALAM MAAL HIJRAH 1432H

Posted: 07 Dec 2010 03:07 AM PST


Assalamualaikum W.B.T, salam ukhwah kepada semua . Masa bergerak pantas tanpa mempedulikan kita dan apa yang berlaku di sekeliling kita. Dalam tidak sedar kita telah pun menjengah tahun baru Awal Muharram 1432H.

Alhamdulillah dengan usia yang dipanjangkanNya kita bersua lagi di tahun baru ini. Semoga Allah mengurniakan kita nikmat dan kesejahteraan di tahun baru 1432H ini.

Maal Hijrah merupakan permulaan tahun baru Taqwim Islam. Ia bermula demi memperingati peristiwa Hijrah Nabi Muhammad S.A.W dari Kota Mekah ke Kota Madinah pada tahun 622 Masihi dan mengingatkan kita tentang perubahan.

Perubahan dari perkara negatif kepada perkara positif atau dari kurang baik kepada yang lebih baik dan sempurna.

Salam Maal Hijrah 1432H daripada

Kak Midah Sekeluarga kepada seluruh warga DUN Sg Rapat

ahmadmaslan.blogspot.com

Posted: 07 Dec 2010 09:03 PM PST

ahmadmaslan.blogspot.com


BN CONVENTION SHOULD BE HELD MORE OFTEN - AHMAD MASLAN

Posted: 07 Dec 2010 09:31 AM PST

NEW BN CHARTER INJECTS ENTHUSIASM IN BN MEMBERS

Posted: 07 Dec 2010 09:29 AM PST

AHMAD MASLAN CHALLENGES ANWAR TO STEP DOWN AS OPPOSITION LEADER

Posted: 07 Dec 2010 09:28 AM PST

SALAM MAAL HIJRAH

Posted: 07 Dec 2010 09:23 AM PST

AKTIVITI..

Posted: 07 Dec 2010 09:20 AM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 07 Dec 2010 03:52 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


GEMPARRRR

Posted: 07 Dec 2010 09:33 AM PST

http://www.malaysia-instinct.com/malay/index.php?option=com_content&view=article&id=1566:gempar-nik-aziz-tenat&catid=121:farah-deebah&Itemid=1376

Ini satu berita gempar yang terima tengah malam ini...dimaklumkan seorang rakan dari Kelantan bahawa Nik Aziz sakit tenat malam ini dan terpaksa dibawa ke hospital.

Punca dikatakan kerana sesak nafas.

Nik Aziz dikatakan dibawa menggunakan ambulan malam tadi.

Setakat ini tidak banyak maklumat yang diperoleh namun keadaan beliau dikatakan tenat dan beliau ditempat di wad rawatan rapi Hospital

Sakit beliau ini dikatakan ada berhubung kait dengan sakit dialami ketika mengerjakan haji tahun ini. Beliau dikatakan gagal menyempurnakan ibadah berkenaan dan terpaksa membayar Dam (denda).

Nampaknya sakit mengikut beliau sehingga ke negara ini...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

DunSemarang

Posted: 07 Dec 2010 01:32 AM PST

DunSemarang


Samy berundur pada 1431 H selepas 31 TH...

Posted: 06 Dec 2010 11:39 PM PST


Berundur selepas 31 tahun di tahun Hijrah 1431..bermakana MIC berHijrah Ke pimpinan..semuga yang datang LEBIH baik dari yang PERGI.
SAPA SAMY...
Samy Vellu Sangalimuthu (Lahir 8 Mac 1936), lebih dikenali sebagai Samy Vellu, dikenali sebagai Semi Value (Nilai Separa) di kalangan musuh politiknya[perlu rujukan] adalah seorang ahli politik Malaysia berketurunan India (Tamil) dan seorang ahli arkitek berdaftar. Beliau merupakan Presiden MIC dan telah memegang jawatan berkenaan sejak 1979. Beliau merupakan bekas Menteri Kerja Raya Malaysia.
Kedua ibu bapanya merupakan seorang penoreh getah di Kluang, Johor, bersama-sama imigran India yang lain yang dibawa oleh penjajah British bekerja di ladang-ladang getah. Semasa remajanya, beliau pernah menjadi konduktor bas di GTC Bus Company, syarikat pengangkutan tempatan pada 1950. Kemudian beliau menjadi budak pejabat di sebuah firma arkitek. Dengan tidak putus asa beliau belajar sambil masa sehingga berjaya menjadi seorang arkitek yang bertauliah.
Samy Vellu mempunyai seorang anak lelaki, Vell Paari dan seorang anak perempuan. Beliau berkahwin dengan Datin Seri Indrani, isteri kedua beliau yang merupakan seorang pemilik restoran. Menantunya, Shaila Nair merupakan penyanyi terkenal yang selalu mengadakan persembahan di Malaysia dan Singapura. Shaila Nair dikatakan terlibat dengan skandal aksi berahi. Samy Vellu dikatakan tidak tinggal bersama Datin Seri Indrani.
ISU Hindraf, Samy Vellu telah pergi ke India untuk menerangkan perkara sebenar kepada Ketua Menteri Tamil Nadu, M.Karunanidhi tetapi Ketua Menteri tersebut enggan berjumpa dengannya kerana menyokong Hindraf(Samy Vell).[perlu rujukan]


Beliau juga pernah memecat beberapa pemimpin parti tersebut. Antaranya termasuklah bekas Naib Presiden, Tan Sri M. G. Pandithan kerana dikatakan telah menggunakan perkataan perkauman
Kekalahan Samy Vellu di Parlimen Sungai Siput telah dijangkakan oleh ramai pihak. Ada yang mengatakan bahawa ini berpunca daripada peristiwa Hindraf.[perlu rujukan] Bagaimanapun, sebelum pilihan raya diadakan, Samy Vellu dikatakan berkata: "Sapa berani lawan sama saya. Ampat puluh lima kali masuk tanding, saya juga minnang (menang)".[2] Akan tetapi selepas keputusan pilihan raya diumumkan, beliau dikatakan berkata pula: "Rakyat marah sama BN, bukan sama saya".[2] Dilihatkan daripada segi yang lain, komen itu membayangkan pengakuan bahawa kemenangannya dalam pilihan raya disebabkan oleh Barisan Nasional dan bukan kerananya, iaitu "rakyat pilih BN, bukannya".
oleh itu kita perhatilah sesama kita apa yang YAB Tun Dr Mahathir telah perkatakan.(Sumber Wikipedia)ByM69.

Salam Maal Hijrah 1432 " CG Malaysia CG Ummah"

Posted: 06 Dec 2010 05:18 AM PST


"1Malaysia 1Ummah"Kami Ahli UMNO Dun Semarang Bersama YB Datuk Samsolbari Bin Jamali mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat menyambut Maal Hijrah 1432, serta menyambut Tahun Baru 2011 kepada, semua warga Malaysia, Johor, UMNO Bhg Ayer Hitam, UMNO Dun Yong Peng, khususnya DUN Semarang . Semoga pada tahun ini kita mendapat keberkatan hidup dari Allah SWT.Mari lah kita bersama-sama mengeratkan hubungan silaturahim sesama kita serta mengembeling tenaga bagi kemajuan masyarakat setempat. Apa yang belum terlaksana dari tahun 2010, kita sama-sama dapat berusaha melaksanakannya dengan segera demi kemajuan serta keharmonian kita bersama dan masyarakat keseluruhannya. Marilah kita bersama berkhidmat di posisi masing-masing dengan lebih berkesan lagi. bagi kemajuan diri. Agama. UMNO dan masyarakat kita.Sekali lagi kami mengucapkan selamat menyambut Maal Hijrah 1432 serta selamat Tahun Baru 2011. Semoga tahun depan lebih baik dari tahun ini. Ia merupakan satu permulaan untuk ke jalan kebaikan dan meninggalkan segala kemungkaran. Jadikanlah hijrah yang sebenar seperti hijrah nabi kita yang kita sayangi Nabi Muhammad SAW. Amin. By M69

UMNO Cawangan Bukit Ampang

Posted: 07 Dec 2010 01:12 AM PST

UMNO Cawangan Bukit Ampang


Samy Vellu serah jawatan Presiden MIC kepada Palanivel

Posted: 06 Dec 2010 06:09 AM PST



06/12/2010 2:27pm

KUALA LUMPUR 6 Dis. - Parti MIC akhirnya menyaksikan peralihan kuasa selepas 31 tahun dipimpin oleh Presidennya, Datuk Seri S. Samy Vellu apabila beliau menyerahkan jawatannya itu kepada pengganti yang juga timbalannya, Datuk G. Palanivel hari ini.

Samy Vellu membuat pengumuman itu selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) parti buat kali terakhir di ibu pejabat MIC di sini hari ini.

Naib Presiden MIC, Datuk Dr. S. Subramaniam pula mengambil alih jawatan sebagai Timbalan Presiden. - Utusan

MAS ERMIEYATI BTE HJ SAMSUDIN

Posted: 06 Dec 2010 03:03 PM PST

MAS ERMIEYATI BTE HJ SAMSUDIN


Tak Perlu Takut andai benar....

Posted: 06 Dec 2010 09:42 AM PST



semalam kita digemparkan dengan kes Dato'Seri Dr.Mohamed Khir Toyo yang dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan yang melibatkan tanah dan banglonya.  Tapi saya nak merakamkan ucapan Syabas buat beliau kerana berani menrangkan melalui tulisan beliau di blognya : jengah sini.. (banyak lagi tulisan yang boleh dibaca dan ditimbang-timbangkan..)

Pada aku, Tak perlu takut kalau  benar bagai apa yang dikata.....bukan lah sebab dia pemimpin UMNO, aku sokong, tidak....tapi  inilah masanya untuk kita buktikan bahawa Kerajaan BN Tidak pilih bulu....dan tidak menggunakan kuasa yang ada untuk melindungi sesapa sahaja yang berkepentingan...
hmm..pada sesapa yang dah dapat macam2 info dalam dunia tanpa sempadan ni..haaa elok2 lah baca dan timbang sendiri, semuanya  mengikut fakta... BUKAN AUTA..

sabau ajelah....

1 tekad...., salam Maal Hijrah.

Posted: 06 Dec 2010 08:59 AM PST

alhamdulillah, sampai juga kita ke tahun 1432, semoga azam dan tekad tahun baru ini akan menjadikan diri ini lebih baik.... dan juga semakin hampir dengan mu ya Allah..
banyak lagi perkara yang masih belum dapat dibuat..ntahkan sempat..ntahkan tidak...
jap..nak tengok list..masyaallah...panjangnyer lagi...
Ya Allah, kau bantulah hambamu ini...agar bertambah cekal dan tabah mengharungi liku2 kehidupan...
( teringat pulak pagi tadi di pejabat...dapat panggilan telefon dari seorang sahabat tentang program yang akan kami buat nanti..., sebeolum meletakkan gagang sempat dia berpesan sesuatu dengan aku..(pesanan yang baik laaa)..hmm....aku rasa terus x keruan.......)

Tahniah jugak buat sdra Shadan Othman (Pengerusi GB4B kwsan Kota Melaka @ Naib Ketua Pemuda Bhgn Kota Melaka yang telah terpilih sebagai tokoh Belia Maal Hijrah buat thn ni.....http://anakmelakajati.blogspot.com/
BERGERAK!!!!

umno bahagian cheras

Posted: 06 Dec 2010 01:09 PM PST

umno bahagian cheras


Syed Ali bidas Soi Lek yang masih ragui keikhlasan UMNO

Posted: 05 Dec 2010 10:17 PM PST

"DATUK Seri Dr. Chua Soi Lek masih lagi meragui keikhlasan UMNO, sedangkan selama ini masyarakat Cina di negara ini sudah menikmati banyak kemewahan daripada dasar dan keputusan UMNO yang sentiasa bertolak ansur," tegas Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee.

Katanya, jika Presiden MCA itu ikhlas beliau tidak akan terus mempersoalkan kewajaran UMNO membuat keputusan dasar samada menerusi perhimpunan atau mesyuarat parti kerana UMNO tidak pernah mengetepikan kepentingan rakyat.

"Apa yang diputuskan oleh kepimpinan UMNO termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak dibuat berasaskan kepada prinsip parti dan kepentingan rakyat pelbagai kaum.

Oleh sebab itu jelas beliau, tindakan Soi Lek yang terus membangkitkan isu tersebut bertujuan mencari popularti murahan dan cuba memberi gambaran seolah-olah UMNO mengetepikan peranan komponen lain dalam Barisan Nasional (BN).

Menurutnya, semasa berucap pada Konvensyen BN Sabtu lalu, Soi Lek terus mengasak perwakilan dengan menimbulkan hubungan seperti 'abang sulung dan adik bongsu'.

"Jika Soi Lek menghormati perasaan Najib selaku Presiden UMNO dan Pengerusi BN, dia tidak akan membuat ucapan sedemikian rupa, seolah-olah memberi isyarat kepada umum khususnya kepada masyarakat Cina kononnya UMNO berlaku tidak adil," ujarnya.

Sebaliknya tegas beliau, Presiden MCA itu harus menerima hakikat bahawa UMNO merupakan parti yang mendominasikan perjuangan BN sejak mula merdeka sehingga sekarang.

Katanya, pemimpin MCA sepatutnya menghormati UMNO yang terus berusaha gigih untuk mengukuhkan falsafah perjuangan BN di kalangan rakyat tanpa mengira perbezaan kaum.

Syed Ali mengingatkan pemimpin MCA supaya menghormati UMNO kerana parti itu yang bekerja keras mengukuhkan BN dan sekaligus menjadikan parti-parti komponen termasuk MCA diyakini pengundi.
Soi Lek cuba popularkan diri sendiri

"Saya yang hadir sebagai perwakilan konvensyen merasakan Soi Lek sengaja menimbulkan isu itu dalam usaha beliau mempopularkan diri beliau di kalangan masyarakat Cina," katanya.

Beliau mendakwa, ucapan Presiden MCA itu jelas merujuk kepada tindakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Seri Muhyiddin Yassin yang mengumumkan mata pelajaran sejarah akan dijadikan subjek wajib di sekolah, semasa Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini.

Katanya, Soi Lek tidak wajar mempertikaikan Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden UMNO kerana ia dibuat dengan mengambil kira kepentingan rakyat pelbagai kaum terhadap kepentingan sejarah dalam usaha membina tamadun bangsa.

"Memang UMNO mengumumkan sesuatu dasar itu menerusi mesyuarat atau majlis tertentu tetapi bukan keputusan muktamad kerana perlu dibincang dan dipersetujui oleh jemaah menteri," katanya.

Beliau berkata, sebarang keputusan dasar yang dibuat oleh UMNO sebagai tulang belakang kerajaan BN diputuskan secara kolektif dan tidak menjuruskan kepada kepentingan kaum tertentu..

Katanya, isu 'abang sulung dan adik bongsu' tidak wajar dijadikan senjata oleh MCA untuk meraih populariti sebaliknya mereka perlu berusaha mengembalikan semula sokongan pengundi Cina terhadap BN yang dilihat telah terhakis.

"Soi Lek sepatutnya terlebih dahulu mengukuhkan kemantapan barisan kepimpinan parti itu disamping memperkasakan halatuju perjuangan MCA terutama di kalangan generasi muda," tegasnya.

Selain itu jelas beliau, MCA hendaklah berperanan sebagai sebuah parti terbesar mewakili masyarakat Cina di negara ini dengan memberikan jaminan mereka akan setia bersama BN pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Mengenai tindakan Soi Lek yang sekali lagi mengulangi desakannya supaya perkataan sensitif seperti pendatang, penumpang dan tidak patriotik tidak disebut oleh pemimpin BN, Syed Ali berkata timbulnya ungkapan tersebut berpunca daripada sikap pemimpin MCA itu sendiri.

"Kebelakangan ini ada pemimpin Cina dalam BN yang sengaja mempersoalkan hak ketuanan dan keistimewaan Melayu termasuk kedudukan Raja-Raja Melayu serta bersikap seperti pembangkang, kesannya orang Melayu akan bertindak balas dengan menyifatkan mereka sebagai tidak sedar diri dan tidak tahu berterima kasih kepada perjuangan UMNO," tegasnya.

Beliau menjelaskan, orang Melayu sebenarnya tidak mahu mengungkit isu tersebut tetapi malangnya kadangkala bukan Melayu terlalu biadap sehingga ada yang mempersoalkan kontrak sosial disamping perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Pemimpin MCA buta sejarah

"Inilah puncanya apabila mereka buta kepada sejarah dan tidak mahu menerima hakikatnya, tetapi apabila ada tindak balas daripada orang Melayu, mereka melenting dengan melemparkan tuduhan kononnya sengaja menggunakan isu pendatang walhal tindak-tanduk mereka sendiri yang mencurigakan," tambahnya lagi.

Syed Ali bagaimanapun berharap ini semua akan menjadi satu pengajaran kepada anggota komponen BN kerana apa jua yang diragui atau wujud ketidakpuashatian terhadap sesuatu perkara hendaklah diselesaikan secara bermusyawarah.

"Jika ada kalangan anggota komponen BN tidak berpuashati terhadap sesuatu perkara, elok dibincang secara tertutup, bukannya meluahkan perasaan secara terbuka kerana perbuatan seperti ini seperti cuba menikam dari belakang," tegasnya.

Perancang perhimpunan haram perlu dikenakan tindakan tegas

Posted: 05 Dec 2010 10:05 PM PST

KETUA UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata, demontrasi anjuran Pakatan Rakyat (PR) di Kuala Lumpur semalam bukan jalan penyelesaian terhadap apa jua isu berbangkit sebaliknya hanya mengundang kesusahan kepada orang awam.

Katanya, perhimpunan haram anjuran PR itu hanya menyusahkan rakyat terutama apabila ribuan pengguna mengalami kesesakan di jalan raya disamping menakutkan golongan peniaga.

"Perbuatan tidak bertanggungjawab kumpulan minoriti itu tidak akan menyelesaikan masalah yang berbangkit tetapi lebih banyak mendatangkan kesukaran kepada orang awam," katanya.

Menurutnya, setiap masalah mempunyai jalan penyelesaian dan tidak semestinya melakukan perhimpunan haram yang seolah-olah mencerminkan undang-undang ditangan mereka.

Beliau mengulas perhimpunan 'baju merah' di Masjid Negara semalam bagi membantah kenaikan harga air di Selangor yang berarak ke Istana Negara bagi menyampaikan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong.

Kira-kira 4000 penyokong 'baju merah' yang turut disertai beberapa wakil rakyat pembangkang bagaimanapun terpaksa bertempur dengan polis yang melepaskan gas pemedih mata dan meriam air bagi menyuraikan penunjuk perasaan.

Beliau mendakwa, pihak pembangkang sengaja melakukan perhimpunan haram untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka berpengaruh sedangkan isu tersebut boleh diselesaikan menerusi rundingan.

"Demontrasi membantah sesuatu perkara tidak pernah menghasilkan keputusan terbaik, tetapi sekadar melepaskan geram sambil menimbulkan kesusahan kepada masyarakat dan memusnahkan harta awam," tegasnya.

Beliau berkata, perhimpunan haram sejak kebelakangan ini seperti menjadi satu trend baru di kalangan parti-parti politik pembangkang dan budaya tersebut tidak sepatutnya berlaku di negara ini.

Syed Ali menjelaskan, perhimpunan yang didalangi parti pembangkang akan menyebabkan timbulnya penentangan secara terbuka dan berakhir dengan satu bentuk keganasan.

Sehubungan itu, beliau menyarankan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan tegas terhadap penganjur dan mereka yang terbabit dalam perhimpunan tersebut.

Beliau percaya polis sudah sedia maklum siapa sebenarnya dalang atau perancang dalam perhimpunan tersebut dan mereka ini wajar dikenakan tindakan tegas kerana mencetuskan kacau bilau.

Piagam Barisan Nasional 2010

Posted: 05 Dec 2010 05:36 PM PST

KAMI Pewaris Bangsa, memperakui betapa para Pengasas Negara bersatu hati dan berganding bahu, dalam menubuhkan Parti Perikatan demi memperjuangkan kemerdekaan negara, dan mencipta prinsip permuafakatan demi kemakmuran bersama.

Hari ini, KAMI ANAK MALAYSIA, Pendukung Barisan Nasional, berhimpun atas satu semangat, mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara, mendukung Perlembagaan Persekutuan, Institusi Raja Berpelembagaan dan Sistem Demokrasi Berparlimen serta mengamalkan prinsip-prinsip asas Rukun Negara, bertekad dan berjanji serta berikrar, meneruskan perjuangan untuk bangsa dan Negara, berteraskan kepada prinsip-prinsip berikut:

PERTAMA, Menjunjung keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang, menghormati hak dan keistimewaan setiap rakyat di sisi undang-undang, menjamin kebebasan institusi kehakiman dan membanteras jenayah bagi menzahirkan sebuah masyarakat yang aman, stabil, makmur dan selamat.

KEDUA, Mempereratkan lagi hubungan antara kaum dan lapisan masyarakat, mencegah dan menentang segala bentuk ekstremisme dan rasisme, demi memupuk perpaduan bagi sebuah masyarakat majmuk berteraskan gagasan 1Malaysia.

KETIGA, Meneruskan usaha memajukan ekonomi Negara melalui peningkatan daya saing, di samping memberikan komitmen terhadap pembahagian ekonomi yang adil dan mengekalkan kelestarian alam sekitar, menggalak penyertaan semua kaum dalam setiap bidang ekonomi dengan seimbang, demi memastikan nikmat kemakmuran dan kekayaan Negara dapat dikecapi bersama.

KEEMPAT, Menjamin pendidikan berkualiti bagi semua, memperkasakan pembudayaan ilmu pengetahuan, sebagai asas pembentukan modal insan yang berketrampilan serta memastikan pendidikan kebangsaan, menjadi wahana utama pembentukan insan yang mulia demi pengukuhan perpaduan nasional.

KELIMA, Meneruskan tradisi membela rakyat, dengan mengutamakan pembangunan ekonomi dan kebajikan sosial, peningkatan infrastuktur asas yang menyeluruh, serta menjadikan peningkatan kualiti hidup rakyat, sebagai petanda asas utama prestasi kerajaan Barisan Nasional.

KEENAM, Memajukan institusi keluarga, menggalakkan penyertaan wanita, belia, orang kurang upaya dan isi rumah secara berkesan dalam pembangunan sosio-ekonomi negara, serta memperkasa peranan golongan muda dan masyarakat sivil sebagai rakan utama dalam pembinaan negara; dan

KETUJUH, Mendukung prinsip tadbir urus yang baik dan menolak amalan rasuah, menyokong dan membantu meningkatkan integriti dan kecekapan agensi kerajaan dalam menyampaikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat, dan menghayati konsep "Rakyat Didahulukan" sebagai asas pewujudan kerajaan yang mengutamakan pencapaian dalam memenuhi keperluan dan harapan rakyat.

Inilah ikrar dan tekad kami, Pendukung Barisan Nasional, demi kesejahteraan semua rakyat dan generasi akan datang, dalam meneruskan perjuangan murni mewujudkan perpaduan, kestabilan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira kaum dan agama, dengan keazaman semangat 1Malaysia, dengan mendahulukan rakyat, kami berikrar dan bertekad mencipta kejayaan yang lebih gemilang, bagi negara Malaysia.

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 06 Dec 2010 11:34 AM PST

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


SALAM MAAL HIJRAH 1432

Posted: 05 Dec 2010 10:59 PM PST

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras, ingin mengambil kesempatan mengucapkan Salam Maal Hijrah 1432. Di doakan semoga iman umat islam bertambah mantap, amalan di perbanyakkan dan rezeki umat islam akan bercambah, perjuangan menegakkan syiar Islam dimantapkan, seiring dengan peredaran zaman yang semakin mencabar ini.

Tarikh 1 Muharam 1432, adalah bersamaan pada hari selasa 7 Disember 2010 atau akan di sambut kehadirannya pada maghrib hari ini.

Semoga tahun depan lebih baik dari tahun ini. Ia merupakan satu permulaan untuk ke jalan kebaikan dan meninggalkan segala kemungkaran. Jadikanlah hijrah yang sebenar seperti hijrah nabi kita yang kita sayangi Nabi Muhammad SAW. Amin.

Untuk itu juga, Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Cheras ingin berkongsi makluman acara Majlis Sambutan Maal Hijrah 1432.

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin akan merasmikan Majlis Maal Hijrah peringkat kebangsaan 1432H/2010M, di Dewan Plenari, Putrajaya International Convention Centre (PICC), pada esok bersamaan hari selasa. Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah turut hadir.

Bertemakan "1Malaysia 1Ummah", Majlis Sambutan Maal Hijrah 1432 ini akan turut di hadiri oleh YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor, serta YAB Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, menteri-menteri kabinet dan jemputan tetamu luar negara.

Majlis ini mengikut jadual bermula pukul 8.30 pagi, bersama tetamu jemputan daripada badan kerajaan dan swasta yang akan turut serta memeriahkan majlis ini.

Sama-samalah kita meraikannya, insyallah.

Dr Mohamad Khir Toyo

Posted: 06 Dec 2010 09:15 AM PST

Dr Mohamad Khir Toyo


Peluang Menjelaskan Diri Di Mahkamah

Posted: 05 Dec 2010 11:40 PM PST

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 06 Dec 2010 07:35 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Peluang Menjelaskan Diri Di Mahkamah – Dr Khir Toyo

Posted: 06 Dec 2010 01:43 AM PST

1. Pagi tadi saya dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan mendapatkan untuk saya dan isteri suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

2. Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak pendakwaraya yang menghadapkan saya ke mahkamah kerana ini memberi peluang saya mmenjelaskan isu ini dalam Mahkamah dan membersihkan diri saya.

3. Ini juga bermakna rumah saya bukanlah berharga RM 24 juta seperti yang dituduh oleh pembangkang.

4. Saya membeli rumah saya dengan harga pasaran semasa yang dinilai oleh beberapa penilai hartanah dan melalui pinjaman bank, justeru saya tidak takut untuk ke Mahkamah menjelaskannya.

5. Apa yang saya harapkan ialah perbicaraan ini dilakukan secepat mungkin bukannya ditangguh-tangguhkan bagi menghalang saya dari bergiat dalam politik.

6. Saya akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang Selangor berkuatkuasa serta merta.

7. Berkenaan jawatan dalam parti ia terserah kepada pucuk pimpinan parti. Jika ia menjadi masalah besar kepada parti saya rela mengundur diri. Namun sebagai wakil rakyat saya akan terus berkhidmat walau atas platform mana pun sehingga Mahkamah membuat keputusan.

www.drkhir.com

Shamsul Iskandar pula mahu berdemo selepas ini…

Posted: 05 Dec 2010 07:36 PM PST

Selepas hanya lebih kurang 2000 penyokong Pakatan berdemonstrasi bagi membantah kenaikan air oleh Syabas di Selangor, kini satu lagi demonstrasi bakal dianjurkan oleh pemimpin pembangkang untuk menghuru-harakan lagi ketenteraman didalam negara.

Diberitakan bahawa, Ketua Angkatan Muda Keadilan iaitu Shamsul Iskandar Mohd Akin bercadang untuk mengadakan bantahan terhadap kenaikan harga bahan api dan juga gula yang mula berkuatkuasa 4 Disember lalu.

Bantahan serta demonstarsi tersebut khabarnya akan digerakkan dibawah Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (Geramm), dan mereka juga akan mengadakan bantahan besar-besaran jika pihak kerajaan khususnya Perdana Menteri tak bertindak untuk mengawal kenaikan harga barang.

Nampaknya Shamsul masih lagi dengan ideologi lamanya yang terpengaruh dengan gaya Anwar Ibrahim. Sikit-sikit nak mengugut kerajaan dengan mengadakan tunjuk perasaan. Apakah tiada cara lain yang lebih efisyen dan juga lebih rasional berbanding dengan berarak sambil mengganggu ketenteraman awam?

Sepatutnya sebagai Ketua AMK, Shamsul perlu lebih bertanggungjawab didalam menangani apa jua yang dirasakannya membebankan rakyat. Apa salahnya jika Shamsul dan puak-puak AMK membuat satu memorandum dan menyerahkannya secara baik kepada pemimpin tertinggi kerajaan? Ini lagi baik daripada mendera rakyat untuk keluar berarak dijalan-jalan raya.

Tidak pun, Shamsul boleh mencabar Menteri yang bertanggungjawab untuk berdebat sambil berbincang secara terbuka tentang rasionalnya subsidi dikurangkan dan juga cara-cara bagi mengawal harga barang. Cara matang begini tentunya lebih disenangi oleh rakyat, bukannya membuat kacau di jalanan.

Lihat saja perhimpunan membantah kenaikan air yang baru dianjurkan oleh pemimpin Pakatan. Berapa ramaikah pemimpin dari PAS, PKR dan DAP yang turun padang menyertai tunjuk perasaan tersebut? Hanya Mat Sabu seorang saja yang kelihatan.., itupun dia secepat kilat menghilangkan diri apabila FRU mula menyerbu untuk menyuraikan perhimpunan tersebut.

Yang sengsara kena simbah dengan air kimia dan yang merana akibat kena gas pemedih mata selalunya hanya pencacai-pencacai dunggu yang membuta tuli turun menyertai tunjuk perasaan yang dianjurkan. Manakala pihak penganjur dan pemimpin yang berkokok lantang sebelum itu, langsung tak nampak bayang.

Jelas mereka hanya mempergunakan rakyat bagi memenuhi agenda politik mereka. Pemimpin-pemimpin Pakatan ini juga terang-terangan hanya mahu meraih populariti bagi menunjukkan bahawa mereka bagus tetapi berselindung di sebalik tabir dengan memperkudakan rakyat-rakyat yang kurang cerdik supaya membuat tunjuk perasaan.

Biarpun ada sebilangan rakyat yang kurang berpuas hati dengan beberapa keputusan kerajaan terutamanya didalam isu kenaikan harga barang, namun ia tak mungkin dapat diselesaikan dengan turun berarak dijalanan. Lihat saja demo bantahan air, apakah selepas ini pihak Syabas akan menurunkan tarif air hanya kerana takutkan para pendemo? Sudah tentu tidak.

Oleh itu, ada baiknya segala masalah yang timbul diselesaikan dengan cara yang matang serta bertamadun. Jika ada ruang untk berbincang, maka berbincanglah dengan tenang. Jika ada kesempatan untuk berdebat serta berhujah, lakukanlah dengan berhemah seperti orang yang berpendidikan.

Tak perlulah nak mengamalkan politik mengugut dan menyemai budaya politik jalanan. Ia bukan mampu menyelesaikan masalah, malah ia hanya mengakibatkan lebih banyak masalah yang timbul.

Oleh: Pak Long

Tiada ulasan:

Pengikut