Rabu, 2 November 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Hulurkan sumbangan, ringankan beban

Posted: 02 Nov 2011 10:32 AM PDT

TAWAU, 3 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah(DPPNS) dan Pemuda PAS Kawasan Tawau telah melancarkan usaha mengumpul dana dantajaan bagi mengurangkan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh Nur Ayu Farhana,5 tahun anak kepada mantan Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah, DaramansyahBin Lamasa yang menghidap penyakit buah pinggang sejak beberapa bulan yanglalu.

MenurutKetuanya, Lahirul Latigu berkata bahawa pihaknya telah menemui Daramansyah ataulebih dikenali sebagai Abg. Dai serta anaknya di Hospital Tawau, petangkelmarin.

Sehubungandengan itu, DPPNS dan PAS Tawau akan memohon sumbangan orang ramai untukmenghulurkan bantuan dan mengurangkan bebanan yang terpaksa ditanggung olehAbg. Dai bagi menguruskan perbelanjaan rawatan dan harian anaknya itu.

"PASSabah akan menggerakkan seluruh jentera untuk memobilasi bantuan kewangan sertatenaga untuk membantu mengurangkan beban yang ditangung oleh beliau," katanya.

Olehitu, mana-mana individu, syarikat korporat atau badan-badan NGO yang inginmembantu beliau bolehlah menghubunginya di talian 019-8732884 atau secara terusmasukkan sumbangan anda ke akaun Bank Islam: 10-025-02-035575-9 atas namaDARAMANSYAH BIN LAMASA.

Sumbangananda adalah amat dialu-alukan.  

Kompaun saman tinggi, ambil kesempatan kaut keuntungan

Posted: 02 Nov 2011 01:04 AM PDT

TAWAU, 2 Nov: Kadar kompaun kesalahan trafikterutama melibatkan kesalahan meletak kenderaan di luar kawasan petak adalahmenzalimi dan menindas rakyat.

KetuaDewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) Lahirul Latigu, dalam respon segeranyaterhadap pesalah jalan raya ini menyifatkan tindakan pihak berkuasa terutamaPolis Diraja Malaysia (PDRM) merupakan satu tindakan yang tidak mencerminkanslogan "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" yang dilaung-laungkan.

Beliaumendakwa, pertambahan pengguna jalan raya yang semakin meningkat adalah tidaksetimpal dengan kemudahan kawasan meletak kenderaan untuk keselesaan rakyat.
                                           
"Kawasanmeletak kenderaan terutama kereta tidak cukup untuk menampung pertambahankenderaan ketika ini.

"Manaslogan rakyat didahulukan? Rakyat tidak didahulukan untuk kemudahan keselesaan.Pencapaian sudah tentu tidak memuaskan," dakwanya.

Beliaujuga mempersoal kewajaran bayaran kompaun sebanyak RM100 yang didakwanyaterlalu tinggi nilainya yang dikenakan atas kesalahan tersebut.

Tambahnya,hampir semua rakyat memiliki sekurang-kurangnya sebuah kereta untuk keselesaandan penggunaan harian.

Beliauturut menempelak PDRM dengan mendakwa mengambil kesempatan atas alasan samanuntuk meraih keuntungan.

"ApakahPDRM hari ini mengambil kesempatan atas kesempitan rakyat dengan menggunakankaedah saman untuk meraih keuntungan?," soalnya.

Beliaumeminta agar PDRM mengkaji semula jumlah kompaun yang dikenakan kepada pesalahtersebut.

"PDRMperlu kaji balik jumlah ini. Rakyat perlu diberi peluang untuk dikurangkankompaun berdasarkan kawasan meletak kenderaan yang tidak mencukupi untukmenampung kadar pengguna jalan raya," pintanya. 

Tiada ulasan:

Pengikut