Ahad, 30 Oktober 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Aisyah Mahfuzah dan Nur Nassahel dianugerah pelajar terbaik Ibnu Sina Konvokesyen PASTI Kota Kinabalu

Posted: 30 Oct 2011 08:55 PM PDT

KOTA KINABALU, 31 Okt: Aisyah Mahfuzah Bachotang dan NurNassahel Hassan telah dianugerahkan pelajar terbaik (Ibnu Sina) 2011 sempenaMajlis Konvokesyen Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) kawasan Kota Kinabalu kalike-21 yang diadakan di Dewan Sa'adah, Wisma MUIS, Ahad lalu.

Majlistersebut dirasmikan oleh Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah, HishammudinSulaiman. Dalam ucapan perasmiannya, beliau menegaskan bahawa anak-anak yangdilahirkan perlu diberikan pendidikan sempurna termasuk menyematkan asas agama.

"Anak-anakini, jika kita asuh dengan baik maka jadi baik. Agama dalam diri anak-anakperlu disematkan supaya menjadi benteng kepada musuh-musuh akhlak dan peribadi.

"Amatmalang sekiranya anak-anak ini dibiarkan tanpa asas agama yang kuat yangakhirnya menjadi mangsa keadaan pada kemudian hari." katanya.

Seramai253 pelajar daripada 16 buah PASTI kawasan Kota Kinabalu yang mengambilbahagian telah menerima sijil konvokesyen masing-masing yang disampaikan olehHishammudin Sulaiman. Konvokesyen itu yang menampilkan ucapan wakil pelajaroleh Aiman Hakim Suparlan dari PASTI Al-Amal, Likas turut diserikan denganpersembahan nasyid dan pengenalan pengajaran al-Quran menerusi teknikAl-Baghdadi oleh pelajar PASTI Puterajaya dan PASTI Al-Amal.

Turuthadir sempena konvokesyen tersebut ialah Pengarah 1 PASTI zon Pantai Barat,Muhammad Shuaib; Naib Ketua Muslimat PAS Sabah, Faizah Antong; Naib YangDiPertua PAS Kawasan Sepanggar, Nazri Sulaiman; Pengarah Konvokesyen, AbdulFakar Shaari dan para ibu bapa pelajar.

Pemuda PAS Sabah gesa kerajaan kaji Akta Tentera 1972

Posted: 30 Oct 2011 12:46 AM PDT

KOTA KINABALU, 30 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah(DPPNS) hari ini mengesa dan mencabar kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib TunRazak untuk meminda dan mengkaji Akta Tentera 1972, yang disifatkan sebagaimenzalimi anggota tentera peringkat bawahan.

KetuaPenerangannya, Mohd Zulfikar Abd. Mijan (gambar)mendakwa, Kementerian Pertahanan perlu mengkaji serta membuat pindaan terhadapakta tersebut memandangkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telahdiumumkan Perdana Menteri baru-baru ini.

"Aktaini tidak adil kepada anggota tentera kerana bersifat zalim. Akta ini tidakmelibatkan kepada pegawai tertinggi," dakwanya kepada Sidang Media selepasPerasmian Majlis Konvokesyen PASTI Kawasan Kota Kinabalu Kali Ke-21 di Dewan Sa'adah,Wisma MUIS disini pagi tadi.

Beliaumenambah, kerajaan perlu melaksanakan undang-undang yang sama rata kepada semuaanggota tentera dan tidak tertumpu kepada anggota bawahan sahaja.

Pada25 Oktober lalu, beliau mendakwa berlakunya penindasan dan penyelewangan terhadapanggota apprentice Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Ketikadiminta mengulas isu berkenaan, beliau mendakwa kerajaan sudah menghabiskanberbillion ringgit disebabkan penyelewengan dan penindasan tersebut. Dakwanya,kerajaan dan TLDM perlu memberi penjelasan lanjut dan bukannya berselindungmencari pelbagai alasan.

"Sekiranyakerajaan dan TLDM telus dan bersungguh memperjuangkan hak dan kebajikan anggotatentera, maka PAS mencabar supaya isu ini dijawab dalam masa tujuh hari.Kerajaan tidak perlu khuatir terhadap pendedahan ini," cabarnya.

Beliaujuga meminta agar pihak pengurusan tertinggi TLDM tidak gelabah dan 'melenting'kerana penindasan tersebut juga melibatkan kepentingan anggota yang terdiridaripada  golongan belia.

"PASkomited kepada golongan belia. PAS sama sekali tidak mempolitikkan isu ini,kerana PAS sudah sedia maklum sebagai parti yang memperjuangkan hak dankebajikan rakyat," jelasnya.

Tambahbeliau, walaupun skim berkenaan telah dimansuhkan oleh TLDM dan hampir 200daripada 1,000 pelatih telah berhenti namun anggota yang berhenti tersebutwajar menerima pampasan dan ganti rugi terhadap penindasan tersebut.

"Merekaini perlu diberikan pampasan dan ganti rugi. Mereka ini berada dikalanganmereka yang ditindas dan kerajaan yang menindas perlu bertanggungjawab,"ujarnya.

PAS Sabah bersedia menghadapi pilihanraya

Posted: 29 Oct 2011 11:52 PM PDT

KOTA KINABALU, 30 Okt: PAS Sabah kini menumpukan usahauntuk menawan Sabah yang kini diterajui kerajaan pimpinan UMNO/ BarisanNasional (BN) dalam Pilihanraya Umum Ke-13.

KetuaPenerangan PAS Negeri Sabah Hishammudin Sulaiman (gambar) berkata, PAS kini bersedia memikul amanah mengurus negeriSabah daripada BN kerana kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Musa Aman sekarangtidak membawa apa-apa perubahan yang signifikan sejak BN menguasai negeri itu.

"Sudahsampai masanya UMNO/ BN mengangkat bendera putih," kata Hishammudin dalam SidangMedia selepas perasmian Majlis Konvokesyen PASTI Kawasan Kota Kinabalu di DewanSaadah, Wisma MUIS disini pagi tadi.

"Kerajaan Sabah dilihat begitu banyakkepincangan dan ketirisan sama ada sektor pentadbiran atau pengurusan. Tidakbanyak pembangunan yang dibuat berlandaskan kepada keselesaan rakya ," tambah Hishammudinlagi.

Beliauyang juga Yang DiPertua PAS Kawasan Pensiangan ini mendakwa kebanyakan janji-janjiyang ditaburkan UMNO/ BN kepada rakyat hanyalah seperti menanam tebu dibibir.

"Kitasudah ada negeri contoh seperti Kelantan dan Kedah. Negeri Kelantan sudahdiperintah hampir 25 tahun oleh PAS, sudah banyak contoh yang boleh diambiluntuk ditiru oleh negeri-negeri yang UMNO/ BN perintah," ujarnya.

Hishammudinberkata, kepimpinan PAS Sabah sudah mula menggerakkan jentera kawasan sebagailangkah awal mendendang paluan gendang untuk menanti pilihanraya.

"Kita juga telah melancarkan jenterapilihanraya setiap kawasan di Sabah. Itu persediaan awal yang kita buat,"katanya.

Selainitu, Hishammudin juga berkata PAS Sabah akan memberi saingan sengit kepadaUMNO/ BN dan tidak akan membiarkan UMNO/ BN berada dalam keadaan selesa setiapmasa.

Ketikaditanya mengenai hubungan antara Pakatan Rakyat Sabah, Hishammudin mengatakanbahawa hubungan yang dijalinkan bersama DAP dan PKR sangat baik.

"PASmenyeru kepada semua rakyat, PAS akan menjadi mata, telinga, tangan, lidah dankepala rakyat untuk mengangkat kehidupan rakyat ke arah kesejahteraan dankeluar dari kepompong kezaliman," jelasnya.

Tiada ulasan:

Pengikut