Isnin, 26 Disember 2011

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Politik Harian

Posted: 26 Dec 2011 03:58 AM PST

Politik Harian


500 Ahli AMK Hulu Kelang Sertai UMNO

Posted: 26 Dec 2011 01:37 AM PST

Salam perkuburan kepada PKR

Yang masih berada dalam parti PKR tunggu apa lagi? masih belum terlambat untuk berubah... Chegu Bard pun... dah nak blah masuk DAP!! Takkan korang nak tunggu sampai lebam? sesungguhnya pintu UMNO sentiasa terbuka... mari lah ramai-ramai sertai UMNO!

500 ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK) Hulu Kelang keluar parti dan menyertai UMNO ekoran kecewa dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang didakwa tidak menunaikan janjinya.

Mereka menyerahkan borang keanggotaan untuk menyertai UMNO kepada Ketua UMNO Bahagian Gombak, Abdul Rahim Kamarudin di sini, semalam.

Jurucakap kumpulan itu, Mohd Jefry Sallehuddin berkata, beliau dan rakannya keluar parti kerana tidak sanggup lagi ditipu oleh pimpinan pembangkang.

"Saya kenal (Ketua Umum PKR Datuk Seri) Anwar Ibrahim sejak 13 tahun… dua kali saya masuk ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) dan 16 kali saya masuk penjara… tapi mulai 2 Oktober, saya bersama 500 anggota AMK nekad keluar parti untuk sertai UMNO," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan borang berkenaan.

Dalam pada itu, Abdul Rahim berharap lebih ramai anggota pembangkang menyertai UMNO kerana perjuangan pembangkang hanyalah sia-sia.

Guan Eng Syok Tengok Pesta Pameran Buah Dada Di Pulau Pinang

Posted: 25 Dec 2011 11:00 PM PST



Event auto show ini bertempat di Juru dan dianjurkan oleh AutoCity sebuah syarikat swasta dengan kerjasama Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
Acara 'mean-machine' iaitu pameran kereta-kereta ini biasa dijalankan secara terkawal dan hanya mempamerkan kepada pengunjung acara automatif. Tetapi lain pula acaranya… acara tunjuk buah dada yang lebih dari pameran automatif. Pembaca lihatlah gambar di bawah:
Bukankah event autoshow dibuat untuk memperkenalkan kepada pengunjung teknologi-teknologi dan keluaran terbaru dari syarikat-syarikat automotif.

Sedikit sebanyak menambahkan ilmu pengetahuan kepada pengunjung yang datang dan mungkin ada pengunjung yang datang ingin membeli kenderaan keluaran baru yang dipamerkan dalam event autoshow.
Sumber : Terompahbesi

Nota kaki Bro Jinggo: Patutlah anak lelaki Guang Eng suka ramas buah dada :D

Jakim Perkahwin Gay Pelajar Malaysia Di Ireland

Posted: 25 Dec 2011 09:00 PM PST


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggunakan pelbagai saluran menyiasat, kesahihan kes pelajar lelaki Malaysia berkahwin dengan seorang lelaki Ireland di luar negara seperti dipaparkan dalam media massa dan Internet.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata, ia termasuk mengadakan kerjasama dengan Kementerian Luar Negeri, sahabat pelajar terbabit serta agensi lain.

"Kita sedang buat siasatan bersama Kementerian Luar dan agensi lain, kita belum dapat perkembangan baru, dalam sedikit masa lagi kita akan ketahui kesahihannya," katanya.

Budak gay ni mesti terpengaruh dengan cara Anwar dan Ambiga...

Aktres China Dedah Payu Dara Untuk Popular...

Posted: 25 Dec 2011 06:00 PM PST


GAUN Sun tertarik turun kerana Fang Ling terpijak talinya.

Aktres China, Sun Feifei akhirnya faham apa yang gadis-gadis TOWIE sudah tahu berbulan lalu ... untuk dikenali di persada antarabangsa, apa yang perlu dia lakukan hanya tunjukkan sedikit payu dara.

Tapi yang menyedihkan untuk bintang TV ini, ia disebabkan satu kejadian yang memalukan di karpet merah.

Sun kelihatan sangat jelita dengan gaun panjang berwarna putih ketika bergaya di hadapan jurugambar dalam perjalanan masuk ke dewan untuk acara Anugerah Esquire di Beijing.

Ketika dia berpusing untuk masuk ke bangunan, hos malam itu, Fang Ling dengan 'tidak sengaja' terpijak tali gaun aktres itu lantas menarik gaun itu ke bawah.

Sun bernasib baik kerana dia mengenakan coli tanpa tali dan seorang pembantu dengan cepat membalut tubuh Sun dengan selimut berwarna kelabu.

Sebelum anda merasa kasihan dengan Sun, apa kata anda lihat dahulu gambarnya.
Laman web berbahasa Inggeris tempatan, Shanhaiist.com mempersoalkan ketulenan insiden itu.

Ia menulis, "Tangan Sun yang terbuka dan raut wajahnya yang terperanjat - seperti dibuat-buat juga wajah Fang yang terperanjat juga seperti dibuat-buat, menjadikan kami rasa insiden itu seperti dirancang untuk sengaja mendapatkan publisiti."

Lagipun, ini adalah cara terbaru aktres China cuba mendapatkan perhatian kepada dada mereka daripada skil lakonan mereka.

Minggu lalu, Liu Yuxin dengan berani mendedahkan dadanya.

Hos televisyen Liu Wan juga sering memilih pakaian yang mendedahkan sebahagian dadanya.

Walaupun begitu, kejadian terpijak gaun aktres di karpet merah sebenarnya adalah perkara biasa.

George Clooney, Harrison Ford dan Brad Pitt pernah juga tersalah langkah.

Mungkin Fang benar-benar tidak sengaja.




42 Anggota PAS Keluar Parti, Sertai UMNO

Posted: 25 Dec 2011 06:00 AM PST


Seramai 42 anggota PAS di Bakau Tua, bertindak keluar dari parti itu dan menyertai Umno selepas kecewa dengan perjuangan PAS yang didakwa semakin tidak menentu setelah bekerjasama dengan DAP.

Mereka mendakwa sepanjang parti itu bekerjasama dengan DAP di Pulau Pinang tiada sebarang perubahan besar dilakukan selain hanya menjadi pengikut DAP sahaja.

Kumpulan itu yang diwakili Muhamad Subhi Yakcob, 50, menyerahkan borang keanggotaan untuk menyertai Umno kepada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Penaga Datuk Azhar Ibrahim pada satu majlis ringkas di sini.

Turut hadir pada majlis itu Ketua Pemuda Umno Kepala Batas Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican yang juga Ketua Penerangan Pemuda Umno.

"Kami juga mengambil keputusan keluar dari PAS adalah demi agama, bangsa dan ingin menyandarkan harapan baru kepada Umno serta Barisan Nasional (BN)," kata Muhamad Subhi kepada pemberita selepas majlis itu.

Beliau berkata tindakan mereka itu juga bukan desakan daripada mana-mana pihak sebaliknya atas kerelaan sendiri.

bumiyang

Posted: 26 Dec 2011 03:58 AM PST

bumiyang


Masuk Mahkamah Tempat Paling Selamatpun Bawa Bodygurd Ramai2???

Posted: 25 Dec 2011 05:00 PM PST

Bukti Foto Menunjukkan Wan Azizah Sememangnya Tak Percayakan Anwar???

Posted: 25 Dec 2011 04:00 AM PST

Ohpolitik!™

Posted: 26 Dec 2011 03:55 AM PST

Ohpolitik!™


REALITI ATAU FANTASI : INILAH ERTI PERJUANGAN AKU!!

Posted: 25 Dec 2011 09:08 PM PST

Inilah yang aku impikan. Perjuangan kita biarlah politik menyatukan Islam dan bangsa Melayu. Bukan berpecah belah seperti sekarang. Jangan kita bercakap mahukan Islam, tolak melayu. Takut nanti Islam tah ke mana, Melayu hilang di dunia. Last-last cina yang berkuasa. Baru padam muka.

Renung-renungkan dan selamat memangkah. Dah tak lama dah...

AL-Kesah AloQStaQ

Posted: 26 Dec 2011 03:37 AM PST

AL-Kesah AloQStaQ


SUNGGUH JAHAT ZUNAR BERKARYA ! ... ZUNAR CUBA LAGI HASUT RAKYAT SAMAKAN DSNR = MUBARAK ...

Posted: 25 Dec 2011 08:12 PM PST



Setelah terlalu banyak kebaikan yang Dato Sri Najib Razak (DSNR) lakukan sebagai merealisasikan Transformasi yang menjadi impian beliau dan seluruh rakyat Malaysia, puak Pakatan Rakyat sudah menggelabah tidak senang duduk dan berdiri ... mereka serba tak kena ... duduk salah, berdiri pun salah .... hati menjadi gundah melihatkan kejayaan transformasi kerajaan di bawah pimpinan DSNR semakin disayangi rakyat 1Malaysia tak kira lapisan usia dan bangsa ...

Sehinggakan memaksa kartunis mega Pakatan Rakyat ZUNAR, pada kali ni telah membodohkan dirinya melukis kartun yang sebodoh dirinya sendiri ...

Sila anda lihat sendiri kartun di bawah yang di siarkan di Malaysiakini di 
SINI :  (Zunar sanggup "mengubah suai" nama MOHD NAJIB RAZAK semata-mata untuk menjadikannya MUBARAK).


Bodoh tak? kalau dalam ejaan nama DSNR langsung tidak wujud huruf U ... Tetapi , si sewel Zunar sudah berilham memotong huruf O dengan "mengguntingnya" menjadikan huruf  U (sila rujuk kartun atas) ... ianya hanya semata-mata nak sesuaikan dengan U dalam nama MUBARAK !! ....


HAHA ! Tak ke bodoh macam sial namanya tu si Zunar sewel ni !!



Apapun, ilham jahat kartunis Zunar sewel ini sebenarnya boleh membawa maksud untuk membakar sentimen kebencian rakyat Malaysia supaya bangun , membenci serta memberontak terhadap kerajaan DSNR sepertimana Rakyat Mesir lakukan terhadap Hosni MUBARAK baru-baru ini...


Aku yakin, itulah maksud tersirat di sebalik kartun di atas.



Jelas kelihatan, betapa sungguh jahat si Zunar ni berkarya !!

"Menggunting" huruf O menjadi U .... HAHAHA ! BODOHNYA IDEA ZUNAR !!


& SUNGGUH SIYALAN KARTUNIS ZUNAR INI !!
HAHAHA !


AloQStaQ
26 Disember 2011
Senayan
12:12 Tengahari
Holiday Di Sekitar Daerah Langkawi.


RIDHUAN TEE

Posted: 26 Dec 2011 03:19 AM PST

RIDHUAN TEE


Iktibar keterbukaan Hamas dan Fatah

Posted: 25 Dec 2011 06:17 AM PST

(Sinar Harian 26 Dis 2011)

Orang Pas menyuruh saya berhenti menulis dan jangan campurtangan urusan rumahtangga mereka mengenai kedudukan Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa yang diibarat sebagai duri dalam daging. Menurut Pas, biarlah mereka tangan sendiri masalah dalamannya. Orang luar tidak perlu campurtangan, sebab mereka berada di luar. Pas lebih tahu, apa yang perlu dilakukan. Benar, saya mengakui, tetapi tidak perlulah menyuruh saya berhenti memberi pandangan, kerana kebebasan ini dijamin oleh perlembagaan. Kenapa tidak suruh ultra kiasu yang terang-terang menghina Islam dan melakukan kemungkaran berhenti bercakap dan menulis. Manakah yang lebih bahaya, saya atau ultra kiasu?.

Pas sepatutnya perlu merasa beruntung dan bersyukur kerana ada ahlinya yang bernama Hasan dan Nasharuddin. Orang seperti ini perlu wujud bagi menegurkan Pas supaya kita tidak terlalu syok sendiri atau terlalu tertutup. Teguran sebegini agak sukar diterima oleh Pas. Ternyata segelintir orang Pas lupa bahawa saya adalah ahli akademik. Saya berhak untuk memberikan pandangan mengikut bidang dan perspektif saya, asalkan tidak menyentuh sensitiviti agama, kaum dan perlembagaan. Apatah lagi menyeru agar umat Islam bersatu, sudah menjadi satu kemestian yang mendesak.

Jika masih ada yang beranggapan sedemikian, kita tidak boleh menyentuh sesuatu parti sebab 'orang luar', sayapun boleh katakan Pas jangan campurtangan atau memberi pandangan tentang Umno kerana Pas adalah orang luar Umno. Umno lebih tahu hal Umno, daripada Pas. Kenapa Umno dikritik begitu hebat, seolah-olah semua yang Umno lakukan salah, yang betul hanya Pakatan Rakyat dan ultra kiasu? Kita hanya manusia biasa, tidak lari dari salah dan silap. Saya sendiri tidak semuanya betul, saya bersedia menerima kritikan. Saya bersikap terbuka. Komen-komen negatif dalam blog, saya biarkan, kecuali mereka mencarut atau menggunakan bahasa lucah.

Dalam Islam, nasihat dan teguran tidak mengenal kawan atau lawan, sebab kita tidak maksum, kecuali para Nabi. Hatta, para sahabat sekalipun yang dijamin masuk syurga, pun ditegur oleh mereka yang sezaman dengannya. Inikan pula pemimpin-pemimpin parti politik yang sentiasa diperhatikan oleh rakyat perlakuannya. Rakyat berhak bersuara. Sepakar atau sepandai manapun kita, hatta pakar perlembagaan mana sekalipun, kita tetap manusia. Ada kalanya kita benar, adakalanya kita silap. Itulah manusia yang dijadikan oleh Allah SWT serba kekurangan. Justeru, janganlah terlalu rigid.

Belajarlah daripada Hamas dan Fatah. Kedua-dua parti ini boleh diibaratkan seperti Pas dan Umno. Hamas dan Fatah begitu terbuka. Inilah ciri-ciri orang yang mahu berjaya. Kepentingan umat Islam didahulukan, daripada kepentingan parti dan peribadi. Bukan seperti kita, asyik berdolak dalih. Sekejap ini, sekejap itu, sekejap negara Islam, sekejap negara berkebajikan. Itu yang menjadikan orang lain keliru dan tidak dapat menerima, terutama pengikut setia Pas seperti Hasan dan Nasharuddin. Apatah lagi Umno yang tidak sehaluan dengan Pas.

Hamas berfahaman Islam, menolak Amerika dan kuncunya Israel, manakala Fatah bertindak sebaliknya, berfahaman nasionalis, cuba berbaik dengan Amerika dan Israel. Dua parti saling bertentangan. Namun, kebangkitan rakyat di negara Arab memberi kesan dalam mengubah persepsi politik mereka. Bersatu demi kepentingan agama dan bangsa. Begitu juga dengan Pas dan Umno. Saya tidak nampak ada halangan besar di situ. Dalam Islam, kita tidak boleh menerima semua dan menolak semua, kecuali dalam perkara kebaikan. Amerika dan Israel, tidak boleh dimusuhi sepanjang masa. Mereka juga adalah makhluk Allah. Ramai kalangan mereka yang bersimpati dengan Islam. Kita hanya menolak gerakan zionis yang mahu memusnahkan Islam. Saya tidak memusuhi ultra kiasu, tetapi saya menegur mereka supaya jangan menjadi terlalu ultra seperti segelintir Yahudi. Hak kita boleh diganggu, hak mereka langsung tidak boleh diusik.

Penyatuan hanya berlaku akan jika para pemimpin bersedia, bersikap terbuka dan bersedia untuk memaafkan antara satu sama lain. Selagi tidak ada sifat keterbukaan ini, saya tidak nampak ada lorong ke arah penyatuan. Pelbagai salah laku yang dibuat pemimpin hari ini yang membuatkan rakyat sudah muak dan jelak. Apa sahaja yang cuba dilakukan, semuanya salah. Saya masih ingat lagi, apabila kita menentang dakyah Kristian yang bercanggah dengan perlembagaan, maka kita dikatakan bersubahat atau bersekongkol dengan Umno yang mahu memenangi hati pengundi Melayu, disebabkan oleh pengaruhnya yang didakwa semakin merosot.

Kedua, apabila kita melaungkan kesatuan, kita dicop lagi menyokong Umno sebab Umno dikatakan sudah terdesak. Sedangkan kedudukan Islam semakin parah. Ketiga, apabila kita memperjuangkan kesatuan Melayu Islam, kita dituduh rasis seperti Umno. Apa jua kebenaran yang dibangkitkan, jawapannya Umno! Umno! Umno. Ultra kiasu yang jelas-jelas memperjuangkan bangsa, terang-terang dikatakan memperjuangkan Malaysian first.

Baru-baru ini ultra kiasu mengeluarkan pendapat bahawa mereka menolak "politik diskriminasi" Umno yang mendahulukan Melayu dan meletakkan rakyat Malaysia di tempat kedua. Ultra kiasu mengecam Umno dan sekutunya kerana melayan sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan ideologi perkaumannya sebagai pengkhianat dan musuh orang Melayu. Menurut ultra kiasu lagi, Umno selalu memetik Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan untuk mewajarkan agenda perkauman mereka. Persoalan saya, adakah ultra kiasu tidak rasis? Jika tidak percaya, cuba sentuh sedikit hak mereka. Lihatlah reaksinya. Misalnya, isu mengenai kantin sekolah Cina yang perlu menyediakan makanan halal. Lihatlah reaksi mereka!

Kita hanya akan dinobatkan menjadi wira, hanya apabila kita mengkritik kerajaan atau Umno. Jika tidak, selama-lamanya kita akan dilabelkan sebagai tali barut Umno, profesor kangkung dan sebagainya. Yang bukan tali barut dan bukan profesor kangkung, hanyalah mereka. Apakah makna semuanya ini? Kita masih tidak belajar dari Hamas dan Fatah.

Lebih menyedihkan, sampai ke peringkat, apa sahaja yang dilakukan, termasuk perkara baik, semua dianggap sebagai mainan atau helah politik untuk memenangkan Umno. Sesiapa yang bersifat neutral, tidak menyebelahi mana-mana pihak atau parti, tetapi hanya memperjuangkan kebenaran juga terpalit dan dilabel dengan pelbagai tohmahan dan gelaran.

Justeru, saya menyeru, keegoaan dan prejudis pemimpin hari ini mesti diketepikan jika ingin memastikan nasib umat Islam terjamin dan terbela. Kita harus belajar dari Hamas dan Fatah. Hamas dan Fatah telah berselisih sejak Hamas memenangi pemilihan parlimen Palestin pada Januari 2006. Dahulu mereka bermusuh. Tidak boleh bertatap muka. Kenapa hari ini mereka boleh duduk semeja? Jawapannya mudah. Masa lalu dilupakan, masa kini dan akan datang adalah segalanya. Islam mesti diselamatkan daripada diratah oleh musuh, kerana jika Islam selamat, yang lain-lain pasti akan selamat. Justeru, pemimpin harus bersedia untuk berubah jika ingin terus relevan dan tidak rebah. Tidak guna pemimpin melaungkan kesatuan jika mereka tidak bersedia untuk bekerjasama dan saling berkorban.

Profesor Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

anakbukitgantang says

Posted: 26 Dec 2011 03:18 AM PST

anakbukitgantang says


Malays marginalised under PAS, PKR and DAP?

Posted: 25 Dec 2011 03:28 PM PST

The latest cry by of BOYCOTT by DAP on Gardenia is one too many evidents that the racist party is all out to further marginalised Malays economically after the party, together with it cohorts PAS and PKR loot the Selangor, Penang and Kedah  states economy as part of the prize for winning the mantle of administration for these poor states. Further read on Gardenia issue


What is the real motive behind the BOYCOTT  of Gardenia by these so called democratic party leaders?

Another war cry by DAP was the National Feedlot Corporation who happened to be owned by Shahrizad's husband  pkr-demands-answers-over-failure-of-national-feedlot-corporation/.

Why PAS is silence when  DAP and PKR  are crying foul over NFC ...when NFC  aim is to provide HALAL and TOYYIBAH  meat for Muslim consumption?

Members of the public FAILED to see that part of the aim for NFC was to provide HALAL and TOYYIBAH meat for Muslim consumption. The HALAL and TOYYIBAH criteria  differs from ordinary meat because the WHOLE process has to be halal from the animal feed onwards; then the animal has to be  slaughtered and adhered to the strict Muslim procedures. What many fail to see is that these slaugtered meat has to be kept in a Centralised Processing Unit (CPU) that separates HALAL and non halal meat. As CPUs in this country is still under the monopoly of the non Muslim Chinese  (as only 15% food supply is being run by Muslims) how are we going to ensure that the meat consumed at a "HALAL" restaurant is actually HALAL all the way from animal feed to CPU and cooked with the HALAL ingredient before it is served on our table? Further explaination on NFC issue -read  NFC

Or maybe their memories fade too soon when PKR government of Selangor approved 2 large tract of lands to secure pork meat in Selangor .Further read dokumen-ladang-babi-mega-selangor

An excerpt of the  pig farm takeover with the blessing of PR Selangor government  (that includes PAS) is included below:
------------------------------------------------
"4. TINDAKAN MAJLIS TINDAKAN EKONOMI SELANGOR (MTES)


-exco MTES yang bersidang dipohon untuk menimbang dan meluluskan perkara berikut.

a) meluluskan pengambilan balik tanah di PT3420,PT3425 dan PT3426 seluas 337.09 ekar di mukim batu kuala langat sebagai modern pig farm (MPF) di bawah seksyen 3(1)(b) akta pengambilan tanah 1960.

b) task force MPF diminta menyatakan syarat kepada syarikat-syarikat yang berminat agar memasukkan kos pengambilan balik tanah didalam kertas cadangan masing-masing." -From Gerakan Anti PKR blog
-------------------------------------------------


Further on HALAL and Toyyibah issue for Muslim is the foul cry (oh no not again!) on Johor Corporation of KFC Holdings takeover. Further read  update-johor-corp-cvc-capital-launch-takeover-of-qsr-kfch.html     I do not understand why DAP is crying foul  over the takeover  when the MAJORITY of this country population is Muslim and there is indeed a need to provide the majority  of Malaysian population with HALAL and Toyyibah meat! Further to that the move by Jcorp is timely because food industry is recession proof. So WHAT IS THE REAL MOTIVES behind the outcry by DAP and its cohorts??

These irresponsible politicians do not stop short at attacking the corporation owned by Muslims (and as usual their lame excuse it is owned by UMNO). Take a look at the dirty attempt to discredit KR1M . KR1M is a way for a very welfare minded government to ensure that the mass poor of Malaysia can afford to buy basic food stuff. Do you see the sinister pattern    kedai-rakyat-products-come-under-fire.?


DAP MP is championing to trottle KR1M-what is the real motive?

Maybe the readers are not fully convince on how the so called democratic and Islamic unholly alliances of DAP-PAS-PKR marginalised the majority Muslim population of Malaysia who happen to be the mass poor? Read on the survey done by a PAS think tank group below:



Survey: Penang Malays feel Marginalised


A survey by the Ilham Centre, an emerging think-tank with ties to PAS, shows that 80% of Malays in three constituencies – Kepala Batas, Tasik Gelugor and Bayan Lepas – believe they have been marginalised under the Pakatan Rakyat government. This is in contrast to 47% who think that Umno had not fulfilled their expectations.

The issue of PAS becoming a puppet of the DAP and PKR was listed as the top national issue for them. A total of 55% said they were concerned PAS was being used by its Pakatan partners.


Boycott campaign by DAP on Gardenia after  Syeikh Muktar Bukhari has a stake in the company is only the tip of the iceberg to marginalised Malays in economy.

The survey was carried out early last month in the parliamentary constituencies of Kepala Batas and Tasik Gelugor and the state seat of Bayan Lepas, all of which are currently held by Umno.

Former premier Tun Abdullah Ahmad Badawi and Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop are the respective incumbents in Kepala Batas and Tasik Gelugor, which were won with big majorities. However, Barisan Nasional won Bayan Lepas by only 399 votes.



PAS is believed to be looking for a safe seat for its deputy president Mohamad Sabu in Penang where Mohd Salleh Man is its sole assemblyman in Permatang Pasir.


Race and other communal issues figured prominently as priorities among the Malays. For instance, in terms of national issues, 47% said race and ethnicity issues would affect the way they vote, followed by Malay supremacy and special rights (43%), development (36%) and Malay welfare and Islam (29%).


Only 16% named PKR leader Datuk Seri Anwar Ibrahim as a national issue and 9% thought that the sodomy and sex video was an issue.

However, Anwar was not seen as a state or local leader whom they looked up to, although 30% said they respected Chief Minister Lim Guan Eng and 13% recognised deputy Chief Minister Datuk Mansor Othman.


For more than 50% of those interviewed, local Umno figures in their vicinity were regarded as those whom they recognised and respected. Only 3% regarded state Opposition chief Datuk Azhar Ibrahim as their leader while less than 3% saw Penang Umno chief Datuk Zainal Abidin Osman as a local leader.

Of the local factors that would affect the way they vote, 55% of them said it was about the Malays being sidelined by the DAP leadership. This was followed by the Chief Minister's personal image and the perception of DAP cronyism (52%), cost of living and opportunities (45%), Chinese dominance if Pakatan wins again (40%), the Penang economy and people's welfare (29%), and inadequate infrastructure and ame-nities (25%).

The report noted that PAS did not enjoy a high profile in Penang and was not seen as a champion of Malay interests. Local PAS leaders like Mat Sabu and Parit Buntar MP Dr Mujahid Yusof Rawa were not perceived as Penang leaders although the latter was from the state.


According to the report, Anwar's influence in Penang was confined largely to Permatang Pauh where he is an MP. PKR's multi-racial outlook also did not appeal to the Malays.

The Malays interviewed still looked to Umno for Malay leadership although they did not like the way the mamaks or Indian-Muslims dominate Umno politics in the state. About 53% said Umno looked after them well compared to 26% who said Pakatan had done the same.

(source: Joceline Tan of The Star)

Taipingmali (tm)

Posted: 26 Dec 2011 01:06 AM PST

Taipingmali (tm)


Pakatan Rakyat kuat bohong

Posted: 25 Dec 2011 08:33 AM PST

Dahulu,

Bila kita menang kerajaan pakatan akan isytiharkan Taipusam adalah hari cuti umum negeri Kedah.

Sekarang selepas 3 tahun, habuk pun tarak.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Karnival Perpustakaan Desa Kampung Expo 26 Disember

Posted: 25 Dec 2011 06:18 AM PST

Esok 26 Disember 2011 bertempat di Perpustakaan Desa Kampung Expo Kamunting Perak akan diadakan Karnival Maal Hijrah.

Antara program yang akan di adakan esok ialah;

1. Senamrobik
2. Pertandingan memasak bubur asyura
3. Pertandingan mewarna
4. Teka jumlah buku
5. Cabutan nombor bertuah
6. Pameran Agensi Kerajaan

Sebelah Malamnya pula akan diadakan Forum Hal Ehwal Islam

Jemput Hadir Beramai-ramai.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Karnival Perpustakaan Desa Kampung Expo 26 Disember

Posted: 25 Dec 2011 06:12 AM PST

Esok 26 Disember 2011 bertempat di Perpustakaan Desa Kampung Expo Kamunting Perak akan diadakan Karnival Maal Hijrah.

Antara program yang akan di adakan esok ialah;

1. Senamrobik
2. Pertandingan memasak bubur asyura
3. Pertandingan mewarna
4. Teka jumlah buku
5. Cabutan nombor bertuah
6. Pameran Agensi Kerajaan

Sebelah Malamnya pula akan diadakan Forum Hal Ehwal Islam

Jemput Hadir Beramai-ramai.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Jom selak kain Mak Lampir

Posted: 25 Dec 2011 05:12 AM PST

CERAMAH BONGKAR mlm ini 25/12 jam 9pm diDewan Serbaguna Anjung Batu 1,
No.2 Jalan Anjung Batu, Tangkak, Ledang, Johor. Penceramah: Sdr Lokman Adam.28A447E1
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 26 Dec 2011 12:01 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PANAS! Lepas Makan Duit Yayasan Kristian, Aziz Bari Kini Dilantik Jadi Jurucakap Gereja.

Posted: 25 Dec 2011 11:05 PM PST

Kes Aziz Bari makan duit yayasan Kristian ada diceritakan oleh AIDC (http://www.anwaraidc.com/?p=17950).

Tak hairanlah jika Aziz Bari beria-ia untuk mempertahankan hak Kristian.


Perlembagaan: 'Pandangan paderi tidak salah, Perkasa jangan cabar', kata Aziz Bari

December 26, 2011
KUALA LUMPUR, 26 Dis - Pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari mempertahankan seorang paderi yang didakwa mempersoalkan  Artikel 153 Perlembagaan dalam rumah ibadat sambil menambah tiada sebarang unsur hasutan dalam ucapan sempena sambutan perayaan Krismas semalam.

Selain itu, menurut Abdul Aziz (gambar), tiada pihak termasuk Petubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) perlu mengeluarkan sebarang bantahan atau cabaran terhadap paderi itu Rev. Dr Eu Hong Eng, seorang pemimpin tertinggi Gereja National Evangelical Christian Fellowship (NECF).

Beliau turut menasihatkan semua pihak supaya matang dalam mengemukakan hujah dan bukan membangkitkan perkara-perkara yang boleh menimbulkan ketegangan kaum.

"Jadi ia agak tidak betul untuk Perkasa mengeluarkan cabaran dan membangkitkan peristiwa 13 Mei 1969. Ini kerana paderi itu tidak mempersoalkan dasar atau apa-apa yang berkaitan dengan Artikel 153, beliau hanya mengeluarkan pendapat tentang bagaimana artikel itu dilaksanakan. Ia boleh diterima, tiada unsur hasutan tentang perkara itu.

"Semasa kita memasuki kemerdekaan negara yang ke-55, kita seharusnya matang untuk berhujah dan mengemukakan pandangan-pandangan, malah segala apa yang berlaku dan isu seperti ini memberi kesan kepada negara. Kita mesti ingat bahawa dasar-dasar dan peruntukan di bawah Artikel 153 dibiayai , sesuatu yang memberikan kita semua hak untuk memberikan komen tentang apa yang berlaku," katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider.

Semalam Perkasa melalui Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali menyelar tindakan Eu yang mempersoalkan Perlembagaan 153 dalam rumah ibadat sempena sambutan perayaan Krismas.

Syed Hassan berkata perkara sedemikian tidak pernah berlaku dalam mana-mana khutbah di masjid sama ada ketika sambutan perayaan Aidilfitri mahupun Aidiladha.

Beliau turut menegaskan peruntukan berkaitan Perlembagaan Persekutuan tidak pernah disentuh oleh imam-imam semasa menyampaikan khutbah.

"Nampaknya serangan terhadap Perlembagaan 153 sudah ditahap kemuncak bila ketua agama lain juga mempersoalkannya," tegasnya.

"Lebih menyedihkan, ia dipersoalkan di dalam gereja oleh ketua agama, Perkasa berpendapat paderi tersebut tidak faham Fasal 153 Perlembagaan Negara itu atau sengaja mahu timbul ketegangan," tegasnya lagi.

Kata Abdul Aziz, Artikel 153 diwujudkan untuk menjaga hak rakyat negara ini dengan Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab melindungi peruntukan-peruntukan itu.

"Seperti yang kita lihat bahawa istilah Artikel 153 (1) adalah bertujuan  mencari perpaduan dan kesepakatan berdasarkan peruntukan Perlembagaan itu bahawa menjadi tanggungjawab Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan pribumi di Sabah dan Sarawak serta kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan perkara ini.

"Saya merasakan apabila Perlembagaan mengatakan bahawa Agong mempunyai kuasa untuk melindungi peruntukan itu, namun sila perhatikan Majlis Raja-raja yang mana mempunyai hak rundingan mengenai dasar yang diperbuat oleh kerajaan tentang Artikel 153 (1) seperti yang ditetapkan oleh Artikel 38(5) bahawa Raja juga perlu memastikan tidak ada mana-mana pihak yang memiliki kuasa secara mutlak," katanya.

MyMassa sekarang ni konfius, Aziz Bari ni muslim ke tidak? Ada masalah ke pihak gereja di Malaysia. Walhal gereja haram macam DUMC pun boleh beroperasi sampai sekarang. Tetapi, surau yang halal pula hendak dirobohkan. Sekarang ni hak siapa yang dah kena kacau!!!






*Aziz Bari bukan profesor selepas dia meletak jawatan dari UIAM. Dan dia juga bukan pakar perlembagaan. Jika dia benar-benar pakar, kenapa kes dia kena surat tunjuk sebab pun dia pakai peguam. Kalau dah terer, bela diri sendiri la. BACUL!

Kerana TAKSUB, warna atap MASJID pun menjadi punca PERBALAHAN

Posted: 25 Dec 2011 04:15 PM PST



Kisahnya seorang ahli perniagaan di Tumpat telah mewakafkan tanah miliknya kepada penduduk kampung untuk membangunkan sebuah masjid yang selesa bagi menunaikan solat Jumaat. Namun setelah beberapa lama, tanah tersebut telah terbiar begitu sahaja kerana penduduk kampung tersebut kebanyakannya kais pagi makan pagi.

Walaupun diketahui ramai yang kebanyakan penduduk kampung tersebut tegar menyokong PAS, namun mereka tetap gagal mempengaruhi Kerajaan Negeri PAS Kelantan untuk menyumbangkan sejumlah dana bagi memulakan projek tersebut.

Akhirnya, tuan tanah pun muak menunggu dan memulakan sendiri pembinaan masjid menggunakan duitnya sendiri. Dikatakan para penyokong UMNO turut menyumbang sebahagian bagi memastikan masjid tersebut dapat disiapkan dengan sempurna.


  
Di atas adalah keadaan terkini masjid tersebut yang kini memasuki fasa terakhir pembinaannya.

Namun timbul satu masalah besar apabila para penduduk kampung yang berfahaman khawarij PAS telah mengugut untuk memulaukan rumah ibadat tersebut sekiranya atap gentinganya tidak ditukar. Mereka berpendapat warna biru atap genting tersebut menandakan masjid tersebut didirikan/dikuasai oleh BN.

Walaupun diketahui umum tuan tanah dan pembina masjid tersebut tidak pernah menunjukkan dirinya berada di belah mana-mana pihak, namun kini beliau menjadi mangsa fitnah penduduk kampung yang menyokong PAS semata-mata kerana memilih atap genting warna biru bagi masjid yang beliau sendiri bangunkan. Sudahlah selama ini tidak satu sen pun disumbangkan oleh penyokong PAS mahupun Kerajaan Negeri, kini beliau ditohmah pula atas niat murni yang diusahakan.

Anda nilaikanlah dan jadikanlah iktibar dengan apa yang berlaku di sebuah kampung yang terpencil di Tumpat Kelantan ini. Mana orang Islam tidak dipijak, warna rumah Allah pun boleh dipolitikkan oleh khawarij PAS ini!

* Kami pernah mendedahkan yang warna hijau ini sebenarnya warna rasmi agama KRISTIAN di Eropah!

Ini Pun Anak Ikan Anwar?

Posted: 25 Dec 2011 08:31 AM PST

Dua Beradik, Rakan Didakwa Merusuh Depan Sekolah

KUALA LUMPUR: Dua beradik dan seorang rakan mereka hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan melakukan rusuhan, Isnin lepas.

L. Visvanathan, 21, L. Gopinathan, 20, dan S. Lugantran, 16, didakwa bersama-sama merusuh bersenjatakan topi keledar di depan Sekolah Kebangsaan La Salle Jinjang Utara, Sentul di sini pada 11 malam, 19 Disember lepas.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman penjara lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika disabitkan kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Loh Wei Dhin menawarkan jaminan RM6,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh, namun ketiga-tiga tertuduh memohon jaminan dikurangkan kepada RM1,000.

Majistret Parvin Hameedah Natchiar membenarkan setiap tertuduh diikat jamin RM3,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 9 Feb depan untuk sebutan semula kes untuk melantik peguam.

Kedua-dua beradik itu dijamin oleh bapa mereka manakala Lugantran dijamin oleh abangnya. - BERNAMA

*Parah betul budaya merusuh tajaan PKR. Sampai depan sekolah pun nak merusuh!

Kerana Agama, Kristian Bersatu. Muslim Pulak Macam Mana?

Posted: 25 Dec 2011 04:38 AM PST

Gambar dari blog GAP (http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2011/12/koh-tsu-koonanwar-dan-theresa.html).



Apa pandangan anda mengenai perkara ini?

Bagaimana pula dengan pemimpin muslim?

Tidakkah ada di antara mereka menggunakan agama untuk politik sehingga menyebabkan ummah berpecah?


*Fikir-fikirkan.

Fatwa MyMassa: UNDI PAS MASUK NERAKA!

Posted: 25 Dec 2011 04:25 AM PST

Jangan pilih orang fasik jadi pemimpin

MAULANA ARRIF

BARANGKALI, tidak lama lagi akan berlangsunglah pilihan raya umum ke-13. Begitulah jangkaan umum berdasarkan pelbagai perkembangan semasa. Pilihan raya umum juga adalah medan untuk memilih pemimpin - daripada Perdana Menteri yang memimpin negara hinggalah ke Menteri Besar yang memimpin negeri. Jika tersilap pilih, kita dan negara akan menanggung bahananya.

Tentulah kita umat Islam yang menjadi majoriti penduduk Malaysia tidak mahu dipimpin oleh orang yang tidak beriman apatah lagi orang fasik dan munafik yang akhirnya akan menjadi gunting dalam lipatan yang menjahanamkan negara.

Seseorang yang beriman, agamanya adalah Islam kerana inilah agama yang Allah redai setelah agama-agama lain menyimpang daripada landasan tauhid. Maka pilihlah seorang pemimpin yang bukan sahaja mengaku beragama Islam, tetapi mengamalkan cara hidup Islam.

Tidak layak kita memilih pemimpin yang tidak menunaikan solat lima waktu, kerana inilah ibadat pokok. Dia juga mestilah berpuasa, membayar zakat dan menunaikan haji apabila cukup syaratnya. Secara mudah, jika seseorang itu tidak melaksanakan lima rukun Islam, maka carilah orang lain yang lebih layak sekalipun orang yang 'kurang Islam' itu bergeliga otaknya.

Si pemimpin juga mestilah mempunyai ciri-ciri ketakwaan iaitu tidak melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, seks sesama jantina seperti umat Nabi Luth, rasuah, berjudi dan minum arak. Setelah dilihat memenuhi kriteria asas ini, maka bolehlah dinilai ciri-ciri lain yang bersifat universal dan tidak bertentangan dengan ajaran al-Quran serta sunah.

Sehubungan itu, kita wajib melihat kepada empat sifat utama Rasulullah iaitu benar; amanah; tabligh atau menyeru kepada kebaikan, dan bijaksana.

Jika seseorang itu suka berdolak-dalik, maka dia bukanlah seorang yang benar. Hari ini bercakap begitu, minggu depan cakap lain pula. Orang yang benar juga tidak memungkiri janji. Jika dia menjanjikan sesuatu, dia akan menunaikannya kecuali disebabkan ketentuan Allah yang di luar kekuasaan manusia untuk mengubahnya.

Orang yang bercakap benar juga tidak memutar belit percakapannya. Dia hendaklah bercakap berdasarkan kebenaran fakta. Dia tidak mengada-adakan perkara yang tidak wujud atau tidak benar semata-mata kerana mahu memperdayakan orang ramai supaya menyokongnya.

Mudah cakap, seseorang yang benar mestilah tidak bercakap bohong, tidak menipu dan tidak memungkiri janji. Bayangkan kesannya kelak jika negara kita dipimpin oleh seorang yang tidak benar. Lazimnya orang yang tidak bercakap benar juga tidak mempunyai sifat amanah.

Amanah yang dipikul oleh seorang pemimpin sangat besar dan berat. Jika seseorang benar-benar beriman, dia tidak akan meminta dirinya dipilih menjadi pemimpin. Andainya orang ramai mendesak dia menjadi pemimpin, dia akan menerima jawatan dengan rasa bimbang. Takut kalau-kalau tidak dapat memenuhi amanah yang dipikul.

Pada zaman Rasulullah, baginda tidak melantik orang yang kelihatan sangat ghairah berkehendakkan sesuatu jawatan. Dari Abu Musa katanya: ''Aku datang menemui Nabi( Muhammad ) bersama dua anak lelaki bapa saudaraku. Salah seorang daripada mereka berkata, Ya Rasulullah, angkatlah aku jadi Amir (pembesar) di salah satu daerah yang dikuasakan Allah kepada anda. Yang seorang lagi juga turut berkata seperti itu.

Jawab Rasulullah S.A.W: "Demi Allah, aku tidak akan mengangkat seseorang untuk memangku sesuatu jawatan, orang yang meminta-minta supaya dia diangkat, bahkan tidak pula orang yang mengharap-harap (bercita-cita) untuk itu." - (Sahih Muslim)

Pada hari ini keadaan adalah sebaliknya. Kebanyakan orang yang mahu menjadi pemimpin bukan sahaja melobi, tetapi sanggup merasuah, menipu, memfitnah dan melakukan perbuatan yang jelas dilarang Allah. Malah pernah berlaku di Malaysia seorang ahli politik berjawatan tinggi didapati bersalah oleh mahkamah atas tuduhan membunuh seorang musuh politiknya.

Apakah orang-orang yang tidak layak jadi pemimpin ini tidak diketahui perangai mereka oleh pemilih-pemilih jawatan? Mungkin sebilangan tidak diketahui kerana mereka adalah munafik yang pandai menyembunyikan sifat-sifat buruk daripada khalayak umum.

Hati budi

Tetapi percayalah, sebilangan lagi sangat diketahui umum. Persoalannya kenapa pilih mereka jika sudah mengenali hati budi mereka? Adakah sudah tiada lagi orang-orang baik yang layak dipilih? Atau orang-orang yang memilih memang berperangai sama seperti mereka.

Sungguh malang jika negara kita dilanda sindrom ketandusan pemimpin Islam. Jika berlaku, inilah tandanya rakyat negara ini sudah terlalu keduniaan. Mereka mencintai dunia melebihi akhirat yang Allah telah janjikan sebagai tempat yang jauh lebih baik dan kekal. Mereka juga tidak lagi mempedulikan amaran Allah SWT dalam Quran.

Sesungguhnya orang-orang yang tidak mengharapkan (tidak percaya akan) pertemuan dengan Kami, dan merasa puas dengan dunia serta merasa tenteram dengan kehidupan itu dan orang-orang yang melalaikan ayat-ayat Kami, mereka itu tempatnya ialah neraka, disebabkan apa yang selalu mereka kerjakan. - Yunus (10): 7/8.

Pada hari ini, ramai yang mahu jadi pemimpin tanpa memikirkan bahawa di akhirat kelak mereka akan disoal terhadap apa yang mereka telah laksanakan. Mereka mahu jadi pemimpin hanyalah kerana berkehendakkan habuan dunia, sama ada dalam bentuk kekayaan, pangkat, kemasyhuran atau pengaruh.

Hanya orang tidak mengejar habuan dunia sahaja akan menerima sesuatu jawatan atas dasar untuk memenuhi harapan dan kepercayaan orang lain. Inilah asas kepimpinan dalam Islam.

Jika negara kita sampai ke peringkat sindrom ketandusan pemimpin yang layak, itulah tandanya bilangan rakyat Malaysia yang beriman semakin sedikit walaupun zahirnya bilangan umat Islam sangat ramai. Berdoalah supaya negara kita tidak sampai ke peringkat tiada lagi umat Islam yang layak jadi pemimpin. Tetapi bunga-bunga atau tanda kita akan sampai ke peringkat itu sudah ketara. Orang yang peribadinya jelas meragukan, disokong dengan penuh fanatik.

Sebilangan mereka yang menyokong ialah orang-orang yang mendakwa mereka pejuang agama Islam. Apakah di kalangan mereka ini sudah tiada lagi orang yang lebih layak untuk diangkat menjadi pemimpin sehingga mereka seolah-olah 'gila' menyokong orang lain yang dipaliti pelbagai keraguan?

Di antara mereka yang menyokong kuat orang yang tidak layak jadi pemimpin ini, ramai juga yang tidak lekang daripada mengungkapkan ayat-ayat Quran di khalayak umum. Apakah mereka sekadar membaca, tetapi tidak memahami apa yang dibaca? Atau mereka tidak nampak kebenaran kerana hati mereka sudah 'buta.' Barangkali mereka adalah golongan yang Allah perjelaskan dalam ayat Quran ini.

Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada. - Al Hajj (22): 46.


Adakah kita sedar bahawa Ketua UMUM Fuckatan mempunyai kecenderungan seksual yang pelik. Beliau boleh mengadakan hubungan seks dengan mana-mana jantina yang disukainya. Namun beliau tetap memenangi pilihanraya dengan majoriti puluhan ribu undi.

Adakah kita sedar bahawa salah seorang Exco Selangor pernah berzina dengan seorang lelaki Melayu?!! Walaupun begitu dosa zina beliau tetap dipertahankan oleh barisan kepimpinan Muslimat PAS yang bertudung labuh dengan alasan perbuatan beliau itu hak peribadi yang tidak boleh diganggu. Dosa beliau juga telah diampunkan oleh Mursyidul Am PAS sendiri.

Adakah kita tahu bahawa seorang lagi Exco DAP Kerajaan Selangor sanggup membiarkan ibu bapanya yang menderita sakit jantung merayu bantuan kepada MCA? Sedangkan suami beliau sendiri seorang doktor? 

Tahukah kita bahawa peranan PAS dalam fuckatan ini adalah bagi menyediakan dalil dan hadis kepada pemimpin kafir bagi menambat hati orang Islam dan menghalalkan setiap perbuatan mereka? Sedarkah kita betapa ramainya orang Islam yang telah MURTAD dan mengamalkan hidup songsang dek kerana peranan  yang dimainkan mereka ini?!!

Tahukah kita bahawa Nik Aziz sendiri menganut fahaman yang songsang dalam Islam yang menyamakan Allah SWT dengan sifat-sifat manusia?!! Dan pelampau PAS juga sebenarnya telah bersedia untuk melancarkan perang saudara pada 2004 jika sekiranya satu kerusi yang mengekalkan kuasa mereka di Kelantan ketika itu jatuh ke tangan BN?!!




Dan adakah kita tahu betapa ramainya pemimpin dan wakil rakyat PAS yang mempunyai nafsu seks yang melampau? Jika tidak, mengapa Timbalan Presiden mereka sendiri pernah ditangkap basah dan diampunkan dosa?!!

Tahukah anda setiap wakil rakyat PAS diwajibkan untuk memiliki sebuah kereta buruk dan sepersalinan pakaian murah dalam kereta tersebut untuk dipakai ketika bertemu rakyat? Mereka juga diarahkan untuk menyembunyikan kemewahan harta jauh daripada radar rakyat. Malahan inilah kaedah terbaik bagi mendekati rakyat bagi menutup fakta sebenar kegagalan mereka menjalankan tanggungjawab dan mentadbir.

Dan adakah rakyat di negeri-negeri pembangkang sedar bahawa tidak sampai 10 peratus hasil negeri disalurkan kembali kepada mereka di sebalik alasan BN tidak membantu dan menyekat peruntukan?

Tepuk kepala, tanyalah AKAL! 

PRU-13: Pemimpin PAS Bai'ah Talak "Anak Ikan" untuk jadi calon?!!

Posted: 25 Dec 2011 02:31 AM PST


Kebangkitan LGBT

Bisik-Bisik Mingguan 
 

Awang terganggu dengan satu laporan baru-baru ini bahawa semakin ramai golongan muda Melayu dikesan mengamalkan gaya hidup homoseksual.

Walaupun ditegah oleh agama dan mendedahkan mereka kepada jangkitan virus HiV, penularan seks luar tabii kian meluas dan membimbangkan.

Gejala tersebut bukan sahaja bertumpu di negeri-negeri Pantai Barat bahkan di Pantai Timur termasuk Kelantan.
Pendedahan itu yang dibuat oleh Presiden Majlis AIDS Malaysia, Tan Sri Mohd. Zaman Khan mengundang persoalan besar tetapi ia bukan sesuatu yang mengejutkan.
 
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini gejala homoseksual menjadi-jadi. Sebahagian aktiviti golongan itu dilakukan secara berani dan terbuka antaranya menerusi kelab gay dan lesbian.


Mengapa gejala songsang itu meningkat secara mendadaknya? Apakah ia memang fenomena global yang penularannya berjaya diperhebatkan ke negara ini menerusi perjuangan agresif pertubuhan hak asasi manusia?


Awang tiada jawapan tetapi ada lagi perkara yang mengganggu fikiran. Seorang lelaki gay Melayu menghubungi Awang bagi mengulas tulisan ruangan ini minggu lalu berhubung pelajar Malaysia yang berkahwin sejenis dengan lelaki Inggeris. Sambil dia menyokong perkahwinan itu, lelaki gay berkenaan memberitahu bahawa gerakan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kini dalam gelombang 'kebangkitan' selepas mendapat dua inspirasi.


Pertama, katanya, ada pemimpin pembangkang yang juga daripada golongan itu. ''Itu suatu kemenangan buat golongan kami.'' katanya. Kedua, keberanian NGO memperjuangkan gaya hidup seks songsang sebagaimana penganjuran Seksualiti Merdeka. Menurut dia, itu juga bibit kejayaan awal. Awang menung panjang selepas mendengar pengakuan itu.


Apa yang menariknya, LGBT juga dikatakan semakin bangkit di Kelantan, sebuah negeri Serambi "Mekah" versi pengganas Khawarij Hijau pimpinan seorang diktator tua berfahaman Wahabbi. Nampaknya benih-benih haram Anwar yang disemai dalam rahim pelacur PAS mulai bersemai membentukkan hasil.

Cuba bayangkan suatu masa nanti apabila semua pimpinan dan dewan ulama' PAS sudah memiliki JAMBU atau 'anak ikan' mereka sendiri.

Pastinya ketika itu bukan talak isteri lagi yang dibai'ahkan ketika menjadi calon.


Paderi Ni Buat Hal Pulak!!!

Posted: 25 Dec 2011 12:37 AM PST

Rev. Dr Eu Hong Eng

Perkasa selar paderi pertikai fasal 153 Perlembagaan ketika ucapan Krismas di gereja
Oleh Mohd Farhan Darwis
December 25, 2011
KUALA LUMPUR, 25 Dis — Petubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menyelar tindakan seorang pemimpin tertinggi Gereja National Evangelical Christian Fellowship (NECF) Rev. Dr Eu Hong Eng yang mempersoalkan Perlembagaan 153 dalam rumah ibadat sempena sambutan perayaan Krismas hari ini.

Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali menjelaskan, perkara sedemikian tidak pernah berlaku dalam khutbah Imam-Imam masjid di negara ini sama ada ketika sambutan perayaan Aidilfitri mahupun Aidiladha.

"Perkasa melahirkan rasa kecewa dan mengutuk bila mana ada seorang pemimpin tertinggi gereja mempersoalkan Perlembagaan 153 dalam rumah ibadat. Hal sebegini tidak pernah berlaku dalam ucapan dan khutbah yang disampaikan Imam-Imam umat Islam," katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider hari ini.

Jelas Syed Hassan, perihal berkaitan Perlembagaan Negara tidak pernah disentuh oleh golongan Imam masyarakat Muslim.

"Nampaknya serangan terhadap Perlembagaan 153 sudah ditahap kemuncak bila ketua agama lain juga mempersoalkannya," tegasnya.

"Lebih menyedihkan, ia dipersoalkan di dalam gereja oleh ketua agama, Perkasa berpendapat Paderi tersebut tidak faham Fasal 153 Perlembagaan Negara itu atau sengaja mahu timbul ketegangan," tegasnya lagi.

Tambahnya, Fasal 153 ada menyebut kaum Bumiputera yang ada juga keturunan lain selain orang Melayu beragama bukan Islam termasuk juga Kristian.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/perkasa-selar-paderi-pertikai-fasal-153-perlembagaan-ketika-ucapan-krismas-di-gereja/

*Bila muslim berpecah, lemah, pemimpin agama lain ada yang cuba menangguk di air yang keruh. Macam pernah nampak paderi tu, kat mana ye.

 

The Unspinners

Posted: 25 Dec 2011 11:43 PM PST

The Unspinners


Anwar-Robert Kuok dah mula sabotaj ekonomi!

Posted: 25 Dec 2011 07:30 PM PST

Khalid kena marah rakyat lagi ... teruk punya MB

Posted: 25 Dec 2011 04:28 PM PST

Kadang-kadang baik berdiam dalam berpolitik

Posted: 25 Dec 2011 05:00 AM PST

Hasan Ali membalun balik Mustafa Ali dan N.Ajis

Posted: 25 Dec 2011 12:34 AM PST

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 25 Dec 2011 11:27 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


Kerana DAP Indeks Persepsi Rasuah Malaysia Naik...

Posted: 25 Dec 2011 11:00 PM PST


Lihat kedudukan Malaysia dari tahun 2001 hingga 2004. Bermula dari tangga ke 36 hingga ke tangga  39. Naik turunnya tak banyak, hanya 4 tangga sahaja.

Kemudian lihat pula dari tahun 2004 hingga 2007. Bermula dari tangga ke 39 hingga ke tangga 44. Naik turunnya juga tak banyak, hanya 5 tangga sahaja.

Lihat pula dari tahun 2008 hingga 2011. Bermula dari tangga ke 47 hingga ke tangga 60. Kenaikan yang mendadak, sebanyak 13 tangga. Teruk !!!

Sedangkan sebelum ini tidak pernah terjadi keadaan seteruk itu. Ini semua kerana selepas negeri-negeri yang diperintah oleh BN dulu diambil alih oleh pembangkang pada awal 2008. Merekalah yang penjadi penyumbang utama kepada kenaikan mendadak itu. 

Sedar atau tak sedar yang DAP menjadi penyumbang kepada ranking terburuk itu ?

Matinya Teoh Beng Hock kerana kegiatan rasuah DAP.

Punca kenapa indeks persepsi rasuah malaysia naik sila klik  rbf online

Wajah-wajah Cina Yang Kaya Raya Di Malaysia....

Posted: 25 Dec 2011 09:00 PM PST


Ni lah dia wajah-wajah cina yang kaya-raya di malaysia, mereka menjadi kaya kerana umno bukan parti perkauman, kalau umno parti perkauman, dah tentu cina-cina nie tak akan bergelar jutawan, mereka ni kaya kerana orang melayu jugak yang mengkayakan mereka, sekarang mereka ni kata umno rasis, orang melayu rasis, kerajaan tak bagi peluang pada cina untuk berniaga, kerajaan tekan orang cina, kerajaan jahat, jadi sekarang mereka-mereka ni mengalihkan sokongan kepada parti pembangkang, mereka cuba tekan peniaga-peniaga melayu yang dilihat boleh menggugat empayar perniagaan mereka.

Soalan aku, boleh ke kita percaya pada cina-cina ini???

Mangsa Liwat Anwar Buat Laporan Polis....

Posted: 25 Dec 2011 06:00 PM PST


Mangsa yang diliwat mindanya oleh anwar buat laporan polis, pergi mampos lah dengan adam adli tu...

Depa kata demo yang depa buat hari tu tak ada kaitan dengan parti politik, ok masa demo tu latipah koyak pun follow depa berdemo, latipah koyak tu sape? malah latipah koyak siap maki hamun lagi peniaga yang bantah depa buat demo...videonya klik sini dan sini

Korang tengok sendiri video tu, kalau betul depa tu buat demo tampa arahan dari pemimpin politik, yang sam ketot dan rango ada sekali tu buat apa?

Aku rasa budak adam adli memang kurang ajar, kenapa aku cakap macam tu? pasal azan pun dia tak hormat, apa salahnya bila dia dah dengar azan dia stop kejap buat sidang media, lepas azan habis kau sambung lah balik, aku yakin petugas media mesti faham...

PAS Tergolong Dalam Kumpulan Syiah Yang Mana...???

Posted: 25 Dec 2011 12:00 AM PST

Kupasan isu syiah, terbaik dari ustaz fathul bari...

Panglima Perang Cyber

Posted: 25 Dec 2011 11:17 PM PST

Panglima Perang Cyber


Berita Banjir Terkini Johor : Mangsa Makin Meningkat

Posted: 25 Dec 2011 10:43 PM PST

Berita Banjir Terkini

Mangsa banjir di Johor meningkat

JOHOR BAHRU: Mangsa banjir di Johor semakin meningkat apabila hampir 300 orang lagi dipindahkan ke pusat pemindahan menjadikan jumlah keseluruhan meningkat kepada 1,437 orang pagi ini berbanding 1,143 orang malam tadi.

Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN), setakat 10 pagi ini, semua mangsa ditempatkan di 25 pusat pemindahan dengan 12 di Segamat, tujuh di Mersing dan enam di Batu Pahat.

Jalan tanah merah menuju ke Kampung Orang Asli Peta di Taman Negara Endau Rompin dilaporkan masih terputus hubungan dan hanya boleh dihubungi melalui bot dan pengangkutan udara.
Menurut portal Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), dua batang sungai masih melebihi paras bahaya iaitu Sungai Muar di Bukit Kepong mencatatkan aras 3.34 meter dan Sungai Muar di Buloh Kasap, Segamat, 9.47 meter.

Beberapa batang sungai lagi melebihi paras amaran iaitu Sungai Bekok di Empangan Bekok, Batu Pahat (17.04 meter), Sungai Muar di Kampung Awat, Segamat (19.92 meter), Sungai Simpang Kiri di Seri Medan, Batu Pahat (2.19 meter), Sungai Senggarang, Batu Pahat (3.28 meter) dan Sungai Lenik di Ladang Chaah, Batu Pahat (5.60 meter).
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Melayu Mesti Baca : Kata-Kata Lim Kit Siang Penuh Perkauman Pada 13 Mei - Adakah Sudah ditarik Balik? cc @anwaribrahim @cmlimguaneng

Posted: 25 Dec 2011 08:57 PM PST

Jika tidak benar Lim Kit Siang perlu nafikan perkataan disebut olehnya yang disiar rakan kita di Facebook !!!


Published with Blogger-droid v2.0.2

Kisah Anak Arnab Panglima Hari Ini di FB

Posted: 25 Dec 2011 05:12 AM PST

Hari ini ramai telah menjenguk FB Muhammad Ali milik Panglima.

Kerana minat ikut kisah anak arnab Panglima yang asal 6 ekor tetapi telah menjadi 4 ekor sekarang.

Gara-gara tidak ada pengalaman menjaga arnab baru lahir, tersentuh dan menyebabkan ibunya menjauh.

Sebenarnya bukan mahu sentuh tetapi terpaksa demi menyelamatkannya dari terus tersepit celah besi kandangnya.

Akibatnya ibu tidak mahu menyusu.

Rupanya ramai geli tengok anak arnab termasuk isteri Panglima sendiri.

Kisah arnab memberi satu moral kepada panglima bahawa ia boleh menjadi topik yang merentasi fahaman politik sempit dan boleh menyatukan ramai orang.

Lihat skrin gambar dirakam yang menunjukkan minat ramai orang yang mencelah dengan komen kerana topik yang diterbitkan. Tanpa terkeluar perkataan kepartian.

Kerana itu jangan terlalu berbicara satu topik sahaja tetapi sentuhlah semua isu yang disukai ramai yang boleh menjadi titik temu antara umat dan bangsa Malaysia.

Sesuatu perkara terlalu pahit,masin,masam,manis tidak baik dan wasatiyyah (sederhana) jua yang menjadi jawapan terbaik dalam membuat pilihan untuk berperang dalam alam maya.

Bak kata Nabi : sebaik-baik pekerjaan ialah yang sederhana.

Namun bab ibadat kena dua derhana ( hehe ) kerana ia demi mendekatkan diri kepada Allah asal tidak menyakitkan diri.

Salam perpaduan 1Malaysia dan mari bersama mencari titik perpaduan mengelak titik bengik perselisihan.

Demi keamanan dan kemakmuran berpanjangan!

Info Terkini Banjir Johor

Posted: 25 Dec 2011 02:11 AM PST

Info Banjir Terkini

Mangsa banjir Johor meningkat lebih 1,100
JOHOR BAHRU: Keadaan banjir di Johor tidak banyak berubah dengan beberapa sungai masih melebihi paras bahaya, manakala jumlah mangsa di pusat pemindahan pula meningkat kepada 1,127 orang setakat 8 pagi, berbanding 855 malam tadi.

Menurut portal banjir Majlis Keselamatan Negara, sebanyak 27 pusat pemindahan dibuka iaitu 13 di Segamat, tujuh di Mersing, lima di Batu Pahat serta masing-masing satu di Kluang dan Pontian.

Laluan jalan tanah merah menuju ke Kampung Orang Asli Peta di Taman Negara
Endau Rompin masih terputus hubungan dan hanya boleh dihubungi melalui bot dan
pengangkutan udara.

Sementara itu, menurut portal Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia, air di
beberapa batang sungai masih melebihi paras bahaya.
Sungai Muar di Bukit Kepong, Muar mencatat 3.34 meter, Sungai Muar di Buloh Kasap, Segamat (9.44 meter), Sungai Lenik di Ladang Chaah, Batu Pahat (5.86
meter), Sungai Muar di Kampung Awat, (19.85 meter), Sungai Bekok di Empangan
Bekok, Batu Pahat (16.95 meter) dan Sungai Senggarang, Batu Pahat (3.28 meter).
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Gambar Anak Anwar Ibrahim @anwaribrahim Nurul Ilham Kahwin

Posted: 24 Dec 2011 11:34 PM PST

Link http://mymassa.blogspot.com/2011/12/wajah-anak-anwar-ibrahim-yang-baru.html

Soalan cepu emas : manakah Ihsan? Kenapa masih di New York ke?

Baca artikel pagi tadi tentang pendedahan Datuk Ishak berkenaan kisah Ihsan.

Yang ada di blog panglima pagi tadi.

Anwar seperti sudah yakin akan dihumban ke penjara. Jika tidak kenapa tidak menunggu selepas PRU 13 selesai untuk majlis persandingan anaknya jika yakin akan memegang Putrajaya?

Anwar sudah pasrah dan jalan terakhir mungkin revolusi bunga raya akan dilancarkan demi masa depan politiknya.

Namun bidak beliau Adam Adli yang pertama kali dicuba, nampak tidak cukup tanah dikejar malah disumpah seranah dari alam nyata hingga alam maya atas perbuatan biadapnya menurunkan bendera! membantutkan hasrat beliau untuk terus peralatkan mahasiswa.

Adakah ada hari esok untuk Anwar? Jika ada hari esok sudah tentu Anwar akan kekal di penjara. Samada penjara diri atau penjara duniawi.

Artikel ini ditulis hadapan Mydin restoran Hj Tapah.

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 25 Dec 2011 09:59 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


URGENT : SEBARKAN VIDEO USTAZ FATHUL INI KEPADA ORANG PAS !

Posted: 25 Dec 2011 08:00 PM PST

GELOMBANG KICK TANYA PAS.

Posted: 25 Dec 2011 05:00 PM PST

CINA TERUS KAYA DI MALAYSIA !

Posted: 25 Dec 2011 12:08 PM PST

KOH TSU KOON GELARKAN PERKASA EKSTEMIS ?

Posted: 25 Dec 2011 05:40 AM PST

RAHSIA BESAR KENAPA KARPAL SERANG RAMASAMY ?

Posted: 25 Dec 2011 02:00 AM PST

BULI : TUNJUKKAN KAMI BUKTI !

Posted: 24 Dec 2011 10:00 PM PST

PISAU.NET

Posted: 25 Dec 2011 09:33 PM PST

PISAU.NET


Polis Perlu Campur Tangan Tuduhan Buli Fasal 153

Posted: 25 Dec 2011 07:27 PM PST


PAS Pau Duit Peneroka Felda,Pemimpin PAS Keluar Parti

Posted: 25 Dec 2011 05:00 PM PST

Kita dapat lihat bagaimana ANAK sebuah kumpulan haram yang diketuai oleh Mazlan Aliman begitu bersungguh sungguh kononnya untuk membela peneroka Felda.Pelbagai macam bentuk serangan dibuat.

Kempen ,ceramah dan demo dibuat untuk memburukkan Felda,Alasan yang dibuat kononnya peneroka ditipu oleh pihak Felda. Tetapi sejak adanya pilihanraya kecil aku berpeluang melawat berpuluh kawasan Felda ,Dari Johor,Selangor hinggalah ke Pahang. Rata ratanya kehidupan peneroka berjaya keluar daripada kemiskinan. Banglo dan deretan kereta,paling tidak rumah yang dibina cukup selepas dan terutamanya cukup makan dan tak kebuluran.

PAS mengambarkan seolah olah pengurusan Felda begitu zalim,peneroka kononnya ditipu,kesemua ini berpunca kerana PAS menyedari gugusan tanah rancangan Felda adalah deposit tetap BN. Parlimen dan Dun di kawasan Felda kesemuanya dikuasai sepenuhnya oleh BN.Kubu kuat BN ini digempur habis habisan oleh PAS walaupun terpaksa menipu peneroka.

Maka khidmat Mazlan Aliman dan barisan peguam diguna.Kemudian timbullah beberapa kes yang dibawa ke makhamah. Nak tau apa yang terjadi selepas berjaya menang keatas satu kes yang membabitkan Felda Kemahang,Felda kalah didalam perbicaraan mengenai tuntutan yang dibuat oleh peneroka yang membabitkan jutaan ringgit.

Atas masaalah teknikal pihak Felda gagal diwakili oleh pihak peguam pada saat akhir hinggalah dijatuh hukum oleh pihak hakim.Setelah itu ia digambarkan sebagai kemenangan besar buat PAS.

Korang nak tau apa terjadi selepas tu?

Peguam PAS yang mewakili peneroka sudah sapu duit pampasan yang menelan jutaan ringgit yang sebahagian dikhabarkan diambil oleh PAS dan Mazlan Aliman.

Kesemua peneroka ditipu apabila mereka hanya mendapat hasil kemenangan itu tak mencecah 20ribu ringgit.

Ini sebagai salah satu contoh bagaimana sebuah parti yang kononnya berjuang atas nama Islam boleh menipu,tidak jujur dan tidak peduli berkenaan halal atau haram.Kepimpinan PAS sebenarnya tidak peduli tentang kesusahan peneroka,yang penting mereka hanya mahukan pengaruh politik maka segala tipu daya dan pembohongan dibuat .

Akibat daripada kekecewaan,ditipu,ditindas dan digunakan oleh PAS maka timbalan ketua PAS cawangan felda kemahang 3 bertindak keluar parti dan menyertai Umno.Malah turut diberitakan lebih ramai ahli PAS akan menyertai Umno dengan bertindak keluar daripada PAS.

Inilah ajaran Nik Aziz,Hj Hadi ,Mahfuz,Khalid Samad,Mat Sabu dan barisan kepimpinan PAS.Tipu dan curi wang orang susah dihalalkan!

Barisan peguam penyamun PAS!

TANAH MERAH 25 Dis. - Timbalan Ketua Pas cawangan Felda Kemahang 3 di sini, Mohd. Ramli Deramin, 54, semalam meletakkan jawatan yang dipegangnya sejak tiga penggal lalu kerana hilang keyakinan terhadap parti pembangkang itu.

Katanya, sebahagian besar daripada 304 peneroka di tanah rancangan itu yang menyertai Pas sebelum ini juga akan mengikut jejak langkahnya untuk menjadi ahli UMNO dalam tempoh terdekat.

''Langkah itu diambil kerana mereka berasa dianiaya pemimpin Pas yang tidak turun padang untuk bersama-sama mereka menghadapi pelbagai masalah dan kemelut melanda peneroka di kawasan tersebut,'' katanya ketika ditemui pada majlis ramah mesra bersama Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad di sini, semalam.

Menurutnya, dulu dia pernah menjadi ahli UMNO tetapi berjaya dipengaruhi parti pembangkang itu yang memberi pelbagai janji manis.

Namun, katanya, selepas tiga penggal dan melihat sendiri kegagalan Pas, dia dan ahli lain hilang keyakinan dan kepercayaan kepada parti tersebut.

''Keputusan saya keluar Pas kerana yakin UMNO berpegang pada janji untuk menunaikan tanggungjawab apabila sering datang menjenguk dan bertanya khabar peneroka di sini biarpun pada pilihan raya lalu mereka kalah," katanya.

Sehubungan itu, katanya, dia dan ahli Pas lain berazam akan bersama-sama UMNO pada masa akan datang kerana mendakwa hanya parti itu yang benar-benar dilihat mampu memperjuangkan nasib orang Melayu terutama dalam kalangan peneroka seperti mereka.

sumber:KGC

Mat Sabu Bersama 41 Ahli PAS Keluar Parti

Posted: 25 Dec 2011 04:19 AM PST

Sebelum ini 37 ahli dan penyokong PAS dari Cawangan Bakau Tua Penaga,Kepala Batas telah istihar keluar parti pada 1/10/11 yang lalu. Seperti biasa mereka yang keluar parti akan dituduh dengan pelbagai fitnah dan kecaman.

Namun ia tidak berakhir begitu saja apabila PAS menerima lagi tamparan apabila 42 lagi orang ahli dan penyokong PAS menyertai Umno hari ini dalam satu majlis di Penaga.Menariknya yang keluar parti dikenali sebagai Mat Sabu Penaga atau Md Subhie Yaakob.

Dalam majlis yang dihadiri oleh lebih 100 orang turut disertai oleh Datuk Seri Reezal Merican Ketua Pemuda Umno Kepala Batas dan borang diserahkan kepada Adun Penaga Datuk Azhar.

Dalam sidang akhbar sebentar tadi Mat Sabu dalam ucapannya menyatakan menyatakan tindakannya meninggalkan PAS dan menyertai UMNO adalah atas kerelaannya sendiri tanpa disogok oleh mana2 pihak demi utk menyelamatkan negeri Pulau Pinang, agama dan bangsa melayu disamping hilang keyakinan terhadap perjuangan PAS.


Pisau kata "alhamdulilah mat sabu penaga insaf,tinggal mat sabu komunis saja dalam pas yang tak sedaq diri"

Krisis DAP Dari Penang Merebak Ke Perak.

Posted: 24 Dec 2011 10:03 PM PST


Selama ini ultrakiasu chauvanis rasis DAP terlalu berkuasa seperti Kit Siang,Guan Eng,Ng Wei Aik,Nga Khor Meng ,Ngeh Khor Ham,Teresa Kok,Ronnie Liew,Anthony Loke,Tony Pua,Teo Nie Ching.

Nama nama diatas adalah sebahagian daripada gerembolan ultra kiasu dan rasis ,bayangkan mereka ini semua begitu berkuasa hingga ahli yang bukan sekapal atau sejenis dengan mereka akan ditindas.

Episod pertembungan diantara kaum India dan rasis chauvanis ultrakiasu evengelis Cina DAP sudah merebak.Dari Pulau Pinang P.Ramasamy dengan Karpal,Guan Eng & Kit Siang kini sudah merebak ke Selangor.

Adakah selepas ini Kulasegeran akan diambil tindakan apabila mengkritik Nga Kor Meng?


IPOH - Setiausaha Agung DAP Perak, Nga Kor Ming perlu tampil memberi penjelasan secara terperinci berhubung isu pemberian kontrak pakaian rasmi ahli Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) kepada syarikat milik isterinya pada 2008.

Naib Pengerusi DAP negeri itu, M. Kulasegaran berkata, sekiranya tidak ditangani segera, isu itu bakal mendatangkan pelbagai kesan negatif sehingga menjejaskan imej parti itu.

"Sudah ada laporan polis yang dibuat mengenainya dan Kor Ming sendiri juga akan memfailkan saman ke atas tuduhan tersebut, namun saya merasakan adalah lebih baik jika beliau sendiri menjelaskan segala senario yang berlaku.

"Untuk bersikap adil kepadanya, berilah beliau masa yang cukup selain Datuk Bandar sekarang juga perlu mengesahkan sama ada dokumen yang tersiar di blog berkenaan adalah benar atau tidak," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai tindakan seorang blogger Sekupangduas atau nama sebenarnya, Ahmad Sofian Yahya, 47, yang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isu tersebut pada 21 Disember lalu.

Menurut Ahmad Sofian, laporan itu dibuat bagi menyahut cabaran Kor Ming yang menuduhnya mengada-adakan bahan bukti dalam sebuah artikel yang disiarkan di portal berita propembangkang sebelum ini.

Ahmad Sofian dalam blognya di http://www.sekupangduas.blogspot.com pada 16 Disember lalu memuat naik beberapa salinan dokumen yang menunjukkan berlaku salah guna kuasa dalam pemberian tender menjahit kot ahli majlis MBI selepas pakatan pembangkang mengambil alih kerajaan.

Dokumen itu mendedahkan Ethan and Elton, syarikat yang mana isteri Kor Ming, Wong Seow Ching sebagai salah seorang pengarahnya, memenangi kontrak tersebut walaupun menawarkan harga lebih tinggi berbanding pembida lain.

Syarikat tersebut yang didaftarkan selepas Kor Ming menjadi exco kerajaan negeri ketika itu, mendapat kontrak membekal dan menjahit kot tersebut meskipun mengenakan caj RM650 setiap sut berbanding yang terendah oleh Goodman Tailor iaitu RM450.

Blog tersebut juga mendakwa, kontrak untuk 24 kot rasmi yang pada asalnya ditawarkan kepada Goodman Tailor pada 3 April 2008 kemudiannya diberikan kepada Ethan and Elton selepas disyorkan oleh kerajaan negeri pada ketika itu.

Berikutan itu, dua lagi laporan dibuat kepada SPRM oleh dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kelmarin yang mendakwa Ahli Parlimen Taiping tersebut secara nyata terlibat dalam urusan pemberian kontrak berkenaan pada 2008.

Kor Ming baru-baru ini bagaimanapun menafikan penglibatannya dalam pemberian kontrak tersebut kerana mendakwa ia dilakukan secara tender terbuka.
Pisau kata "semalam bersama puak DAP,rupanya ramai betui melayu bangsat DAP di Penang!"

PenangWasabi

Posted: 25 Dec 2011 09:23 PM PST

PenangWasabi


OSTAD KITA kata Kerajaan Pas Kedah tetap berkeras nak robohkan Madrasah!

Posted: 25 Dec 2011 09:07 PM PST


Kerajaan Pas Kedah tetap dengan keputusan untuk merobohkan Madrasah Salihiah di Alor Setar meskipun terdapat cadangan agar dilakukan pengubahsuaian terhadap pelan pembinaan kompleks membeli belah yang akan menjejaskan madrasah berusia lebih 100 tahun itu.

Menteri Besar, OSTAD KITA Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, selaku graduan lulusan Universiti Al-Azhar, beliau tahu mengenai hukum hakam dan keputusan untuk membenarkan pengambilan tapak serta bangunan madrasah berstatus wakaf khas berkenaan dibuat hanya selepas mendapat kelulusan Majlis Fatwa Negeri.

Menurutnya, pihak luar termasuk Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir tidak perlu campur tangan dalam perkara tersebut kerana soal mengubah pelan projek pembinaan kompleks membeli belah berkenaan adalah urusan kerajaan negeri.

"Mukhriz nak kacau apa, kita tengah bincang dah sekarang. Tunggu dia jadi menteri besar esok, dia cakap. Sekarang biar saya selesaikan masalah itu," katanya ketika ditemui pemberita di Titi Akar, di sini semalam.

Beliau ditanya mengenai cadangan Mukhriz yang juga Timbalan Pengerusi UMNO Kedah agar kerajaan negeri menggunakan kuasanya untuk berbincang dengan syarikat pemaju bagi memulihara tanah wakaf yang berkeluasan 0.08 hektar itu.

Menurut Ahli Parlimen Jerlun itu, di kebanyakan tempat lain termasuk di Kuala Lumpur, pembinaan kompleks membeli-belah terpaksa diubah suai pelannya untuk memastikan rumah ibadat tidak diusik.

Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk jawatankuasa madrasah mengecam tindakan kerajaan negeri yang membenarkan madrasah itu dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan sebuah kompleks membeli-belah.

Azizan mendakwa, sokongan pemimpin UMNO terhadap usaha mempertahankan kewujudan madrasah itu bermotifkan politik kerana mereka ketandusan isu untuk dimainkan di negeri ini.

Katanya, isu mengenai Madrasah Salihiah adalah perkara kecil dan orang ramai sudah tidak berminat dengannya berbanding isu lain di peringkat nasional yang lebih besar.

"Cari publisiti lain untuk politik, banyak lagi isu lain. Ini hanya perkara kecil, dia hanya mahu tarik perhatian. Orang pun dah tak berminat," katanya.

Lihatlah betapa RIAKnya seorang Menteri Besar selaku graduan lulusan Universiti Al-Azhar mengatakan yang beliau tahu mengenai hukum hakam!!!

Penang Wasabi..

Kita MESTI Selamatkan Melayu

Posted: 25 Dec 2011 03:53 PM PST

Kita MESTI Selamatkan Melayu


Life Goes On...! That's The Way Kak Ijat.... Mmmuaahhh...!!

Posted: 25 Dec 2011 03:49 PM PST


Pergerakan Wanita UMNO diingatkan supaya tidak mengamalkan pilih kasih dalam memberikan khidmat terbaik kepada rakyat.

Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, sikap 'pilih bulu' perlu dihindari dalam usaha UMNO memenangi hati rakyat.

Katanya, setiap aktiviti itu perlu diselaraskan dengan Wanita Barisan Nasional (BN) dalam memastikan setiap hasrat rakyat dipenuhi tanpa mengira fahaman politik, kaum dan agama.

"Wanita UMNO jangan hanya mendekati masyarakat Melayu sahaja malah perlu turun padang bertemu dengan kaum lain selaras hasrat kerajaan dalam gagasan 1Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Program Pemantapan Gerak Kerja Pilihan Raya Wanita BN Melaka di Seri Negeri, Ayer Keroh di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Menurut Shahrizat, Wanita UMNO sama ada di cawangan atau bahagian juga diminta menganjurkan pelbagai program kemasyarakatan yang boleh disertai semua lapisan masyarakat tidak kira kaum dan agama.

"Visi kita adalah untuk mewujudkan perpaduan di kalangan rakyat tidak kira latar belakang kaum dan agama kerana setiap rakyat mempunyai hak untuk mendapat perkhidmatan yang terbaik," katanya

Pas Is Dead...!!

Posted: 25 Dec 2011 06:48 AM PST

Konterversi Hasan Ali - Mustafa semakin panas...!

Hasan Ali cuma membawa ketidak puasan hati ahli PAS mengenai konsep yang PAS bawa hari ini semakin tersasar dari perjuangan sebenar mereka.

Kasihan, PAS yang kononnya perjuangkan kebebasan bersuara hanyalah mainan politik semata-mata.

Tiada langsung 'demokrasi' dalam PAS hari ini. Suara Hasan Ali kini tidak lagi 'bebas'.

Berkenaan dakwaan Mustafa mengenai Hasan Ali yang menemui pemimpin UMNO juga adalah antara serangan politik untuk mematikan karier Hasan Ali.

Kasihan pemimpin bahagian Gombak ini, dikatakan pula sebagai agen UMNO.

Hasan Ali balun Harakah? Kenapa ya...?
Katanya Harakah ni main politik juga. Hanya menyiarkan cerita individu sahaja.

Masa Muktamar PAS baru-baru ni interview Harun Din bukan main lagi beriya iya tapi, tak disiarkan pun..!

Mungkin hanya buat koleksi peribadi agaknya...

Jelas dalam PAS, konflik ini menunjukkan bahawasanya, PAS tidak amal kebebasan bersuara dan demokrasi !

Blog Suara Lensa

Bob Lokman KENA HALAU dari Pahang.. Tahniah JAIP.

Posted: 25 Dec 2011 01:44 AM PST

Bok Lokman, bekas pelakon yang kini aktif sebagai penceramah bebas dikalangan pembangkang, semalam diberi notis oleh Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) kerana disyaki menyampaikan ceramah tanpa tauliah.

Beliau disyaki menyampaikan ceramah di hadapan jemaah Masjid Taman Sri Mahkota Aman, Batu 11, Jalan Gambang dekat sini, selepas solat Maghrib. Ceramah itu bermula jam 8 malam dan tamat lebih sejam kemudian.

Sebaik sahaja selesai, Bob Lokman, atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman, didekati seorang kakitangan Jaip dan mereka dilihat berbincang di beranda masjid.

Mereka mengambil maklumat daripada Bob Lokman, sementara jemaah menunaikan solat Isyak.

Bob Lokman dan beberapa rakannya meninggalkan masjid beberapa minit kemudian.

Sumber Jaip mengesahkan Bob Lokman diberi notis kerana disyaki menyampaikan kuliah Maghrib tanpa tauliah dan kebenaran Jaip.

Sumber itu juga memberitahu, Jaip akan menyiasat perkara itu di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 yang menetapkan hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau penjara tidak lebih enam bulan atau kedua-dua sekali.

"Kita akan siasat perkara ini di bawah Seksyen 161, Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982," katanya.

Bob Lokman pernah menerima waran tangkap Jabatan Agama Islam Selangor kerana tidak hadir beri keterangan berkaitan ceramah agama tanpa tauliah dua bulan lalu.

Blog MPP Online

Sebagai Seorang Muslim Kita Tak Boleh Ucap Merry Xmas.....?

Posted: 24 Dec 2011 06:35 PM PST

Sempena Hari Natal yang disambut hari ini, CTS mengemukan persoalan umum dari saudara kita untuk pengetahuan bersama. Jawapan Dr MAZA amat adil dalam konsep masyarakat majmuk di Malaysia. Wallahualam.

Soalan: Dr MAZA, kita negara yang berbilang agama. Ramai yang mempunyai kawan pejabat, jiran dan lain-lain yang bukan muslim. Apabila tiba hari raya kita mereka mengucapkan selamat hariraya. Masalahnya, apabila tiba giliran hari raya agama mereka pulak, kita rasa macam serba salah. Bolehkah seorang muslim berikan ucapan selamat hari raya agama lain. Saya takut rosak akidah, tapi ramai pemimpin dan kawan-kawan muslim yang lain ucapkan. Saya pun risau juga kawan-kawan bukan muslim kecil hati, tapi saya pun nak jaga akidah saya. Bolehkah Dr Asri berikan pandangan?

Munif, Putrajaya.

Jawapan Dr MAZA: Saudara Munif, Alhamdulillah saudara prihatin dengan keadaan akidah saudara di kala ramai yang tidak mempedulikan lagi kebersihan akidah mereka. Akidah adalah pembeza utama antara seorang mukmin dan bukan mukmin. Seseorang bagaimana banyak amalannya pun, tetapi jika akidahnya rosak, maka amalannya ditolak. Maka penting untuk kita mempertahankan akidah dan kesuciannya. Mengenai soalan saudara, ada beberapa perkara yang wajar difahami:

1. Islam mengharamkan seseorang muslim membuat apa-apa perbuatan atau ucapan yang mengiktiraf kekufuran atau kesesatan. Termasuk dalam hal ini membesarkan agama lain dengan mengucapkan ucapan yang mengagungkan atau mengiktiraf kekufuran, atau melakukan amalan ibadah yang mempunyai makna menyembah atau menyeru tuhan selain Allah. Maka, apa sahaja tindakan yang membawa kepada maksud yang disebutkan tadi adalah haram jika dilakukan dengan perbuatan atau ucapan. Jika disertai iktikad bahawa apa yang dilakukan itu benar atau betul, maka dia menjadi kafir.

Firman Allah: (maksudnya)


"Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar.


(Surah al-Nahl, ayat 106).

2. Dalam masa yang sama, Islam tidak membenarkan kita menzalimi bukan muslim dan Islam menyuruh kita melakukan kebaikan kepada bukan muslim yang tidak memusuhi kita kerana agama kita.

Firman Allah (maksudnya):


"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

(Surah al-Mumtahah, 8-9)

3. Juga, Islam menyuruh kita mengucapkan ucapan yang baik kepada orang yang mengucapkan ucapan yang baik kepada kita.

Firman Allah: (maksudnya):

"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu".

(Surah al-Nisa, 86).

Inilah adab Islami yang tinggi. Ia merangkumi sesama muslim atau kepada bukan muslim. Sehingga Ibn 'Abbas r.a menyebut, "Jika Firaun berkata kepadaku 'semoga Allah memberkatimu, nescaya aku menjawab 'untuk engkau juga'"

(Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).


Maka sudah pasti mereka yang tidak sejahat Firaun dan tidak memusuhi Islam lebih layak untuk menerima ucapan balas.

4. Oleh kerana dalam masalah mengucapkan tahniah ataupun "congratulating" sempena perayaan agama lain mempunyai unsur seakan mengakui agama lain secara langsung atau tidak langsung, dan dalam masa yang sama ada juga nilai berbuat baik kepada bukan muslim yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama berkhilaf pendapat tentang hal ini. Bagi mereka yang melihat unsur mengiktiraf kekufuran, mereka mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara bagi mereka yang melihat ia bukan berunsur mengiktiraf kekufuran agama lain, sebaliknya sekadar melakukan barr ataupun kebaikan kepada penganut agama lain yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama yang berpendapat sebegini mengharuskan ucapan tersebut dengan syarat-syarat tertentu.

5. Tidak boleh dinafikan bahawa selain nas-nas al-Quran dan al-Sunnah sebagai asas, faktor keadaan, zaman dan persekitaran mempengaruhi para sarjana Islam dalam melihat kepada isu ini. Kitab-kitab yang ditulis pada persekitaran muslim begitu dominan dan tiada keperluan untuk melakukan ucapan tersebut kelihatan keras dan mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara, ramai juga sarjana terutama di zaman kini yang mempunyai persekitaran yang baru dan keperluan untuk memperlihatkan keharmonian Islam kepada bukan Islam, fatwa-fatwa mereka ini lebih lunak dan mengizinkannya dengan syarat-syarat tertentu.

6. Syeikh Islam Ibn Taimiyyah r.h. (meninggal 728H) dalam karyanya Iqtida al-Sirat al-Mustaqim dan muridnya al-Hafizd Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h (meninggal 751H) dalam karyanya Ahkam Ahl al-Zimmah dengan tegas mengharamkan hal ini. Mereka telah mengemukakan hujah dan alasan mereka dalam mengharamkannya. Teras kepada perbincangan mereka ialah perbuatan tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan meredhai agama mereka. Fokus mereka adalah penyertaan seorang muslim kepada upacara perayaan bukan muslim. Banyak pendapat-pendapat ulama silam yang mereka petik. Pandangan kedua imam agung itu diikuti oleh sesetengah para ulama terutama dari negara yang dominan penduduk muslim seperti Arab Saudi. Maka Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi mengharamkan ucapan selamat sempena perayaan agama lain.

7. Sementara Majlis Fatwa Eropah (The European Council For Fatwa and Research) yang dianggotai oleh ramai sarjana muslim membolehkan muslim memberikan ucapan tahniah atau selamat sempena perayaan mereka (Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions). Ini lebih dituntut apabila mereka terlebih dahulu mengucapkannya semasa perayaan Islam. Ini berteras ayat dalam Surah al-Nisa, ayat 86 yang kita sebutkan tadi. Pun begitu, mereka tetap mengharamkan muslim menyertai perayaan agama lain. Hanya sekadar ucapan sempena perayaan.

8. Fatwa yang sama yang mengharuskan ucapan sempena perayaan agama lain dikeluarkan oleh beberapa ulama lain seperti Dr Yusuf al-Qaradawi dan al-Mustafa al-Zarqa. Antara hujah yang digunakan oleh al-Syeikh Mustafa al-Zarqa adalah hadis Nabi S.A.W.:

"Sesungguhnya telah lalu di hadapan Nabi s.a.w satu jenazah, lalu baginda bangun (untuk menghormati). Lalu diberitahu kepada baginda: "Itu jenazah seorang yahudi". Baginda bersabda: "Tidakkah ia juga jiwa (insan)?"

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Kata al-Zarqa: "Bangun tersebut sebagai menggambarkan penghormatan dan kemuliaan, tiada kaitan dengan akidah jenazah tersebut" (Fatawa Mustafa al-Zarqa, m.s 356. Damsyik: Dar al-Qalam). Ertinya, beliau membandingkan mengucapkan selamat sempena hariraya agama lain kepada penganutnya, bukan bererti mengiktiraf akidah mereka.

9. Dengan ini saya berpendapat, boleh mengucapkan selamat hariraya kepada penganut agama lain sempena perayaan mereka dengan syarat ucapan tersebut tidak mengandungi ungkapan yang syirik atau kufur seperti menyebut 'anak Allah' atau tuhan selain Allah. Maka, memadai sekadar 'selamat hariraya' atau 'selamat bergembira' atau seumpamanya. Hal ini lebih dituntut jika semasa hariraya Islam
mereka mengucapkannya.

10. Namun, seorang muslim tidak boleh turut merayakan hariraya agama lain. sebabnya, perayaan agama merupakan upacara agama. Bukan muslim pun tidak patut disuruh merayakan hariraya kita. Perpaduan antara kita sesama rakyat muslim dan bukan muslim bukan dengan berkongsi hariraya, tetapi dengan keadilan, berbuat baik dan tidak menzalimi antara satu sama lain.

11. Apa yang penting, dalam dunia semasa yang Islam dituduh dengan pelbagai tuduhan liar, kita patut menonjolkan imej Islam yang harmoni dan baik. Dalam masa yang sama kita mesti menjaga benteng akidah kita.


Written by Cucu Tok Selampit

bERANIKAN hATI

Posted: 25 Dec 2011 03:34 PM PST

bERANIKAN hATI


BANJIR DI ROMPIN SEMAKIN BURUK

Posted: 25 Dec 2011 07:23 AM PST


Gambar Hiasan


Keadaan banjir di Rompin semakin buruk. Demikian diberitakan oleh Berita Harian Online yang mendapat seumbernya dari BERNAMA. Berita selengkapnya dibawah ini;


Lagi pusat pemindahan banjir dibuka di Rompin


KUANTAN: Sebuah lagi pusat pemindahan banjir dibuka di Rompin, namun jumlah keseluruhan mangsa menurun kepada 618 orang setakat jam 4 petang tadi berbanding 655 pagi tadi. 

Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata, pusat pemindahan itu dibuka tengah hari tadi di Sekolah Kebangsaan Pianggu dan menempatkan 231 mangsa.
"Selain itu, seramai 247 mangsa ditempatkan di Dewan Orang Ramai Teluk Gading, Pusat Ekonomi Bukit Serok (119) dan Balai Raya Kampung Rekoh (21)," katanya ketika dihubungi di sini. 

Beliau berkata, kesemua mangsa adalah penduduk dari 11 kampung di daerah itu. 

Sementara itu, dua kampung iaitu Mentelong dan Denai terputus hubungan darat selepas jalan dinaiki air sejak tengah hari tadi. 

Tiada kejadian banjir di daerah lain atau kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini, katanya. - BERNAMA / BHO

'GOD FATHER' KARPAL SINGH VS DR. RAMASAMY

Posted: 24 Dec 2011 08:10 PM PST



1. Pergaduhan diantara Karpal Singh (God Father) dengan Dr. Ramasamy, Timbalan Setiausaha Agung DAP masih berlarutan dan seakan tidak akan berakhir walaupun DAP pusat pada 15 Disember lalu membuat kenyataan bahawa segalanya telah selesai.
2. Dr. Ramasamy kelihatan mendapat sokongan ramai dan bersuara mewakili DAP dan kaum india dari sebuah negeri manakala Karpal bersuara mewakili DAP pusat.
3. Jika dalam keadaan pergaduhan biasa kaum India dengan berbaling kerusi maka sudah tentu Karpal akan tewas kerana mana mampu beliau nak membaling kerusi dan jika dibaling kerusi rodanya bagaimana pula dia akan bergerak nanti?
4. Suara Dr. Ramasamy adalah suara pembaharuan dalam DAP dan mewakili kaum India DAP. Mungkin mereka berpendapat bahawa Karpal sudah terlalu lama duduk diatas kerusinya dan perlu direhatkan atau diperbaringkan pula.
5. Suara Karpal adalah suara pemimpin lama yang suka memerintah dan menyangka mereka adalah betul sepanjang masa. Suara dari pemimpin yang masih tak puas-puas berkuasa dan menyangka bahawa mereka sentiasa diperlukan, kerana itulah beliau ingin menenggelamkan Dr. Ramasamy dari politik DAP supaya tiada lagi saingan.
6. Mungkin Karpal ingin jadikan tempat duduknya dalam DAP (bukan kerusi rodanya) sebagai warisan untuk anaknya nanti kerana cemburu, dengki dan iri hati melihat kejayaan Lim Kit Siang mengangkat anaknya Lim Guan Eng sebagai KM Pulau Pinang.
7. Apapun secara peribadi saya bersetuju dan menyokong Karpal. Mudah-mudahan beliau akan terus kekal berkuasa dalam DAP sehingga akhir hayatnya. Jika kerusi roda sudah tidak mampu membawanya bergerak, mungkin 'katil roda' boleh digunakan khas untuk beliau.
8. Jika tiada Karpal, siapa lagi yang akan menyokong dan membela Anu arr Berahi? dan siapa pula yang boleh meminta supaya ' Anwar harus bertaubat'?

Kisah perang Karpal dan Ramasamy;
1. Dr. Ramasamy, Timbalan Setiausaha Agung DAP terlibat dalam pergaduhan dengan Karpal selepas mengeluarkan kenyataan "godfather" yang patut beri laluan kepada calon lain dalam pilihanraya akan datang. Berikutan itu, Karpal kemudiannya membalas keras kenyataan tersebut di Konvensyen DAP Pulau Pinang.
2. DAP Pusat pada 15 Disember mengeluarkan kenyataan bahawa pergaduhan kedua-duanya telah diselesaikan
3. Tiba-tiba pagi Sabtu, Karpal Singh meletup lagi, apabila mengeluarkan kenyataan supaya Ramasamy meletak jawatan dari parti tersebut. Karpal berkata bekas ahli akademik itu perlu meletakkan jawatannya selepas membuat berbagai tuduhan serius terhadap pemimpin-pemimpin parti.
4. "Kedudukan Dr Ramasamy dalam kerajaan negeri tidak lagi dapat dipertahankan kerana dia telah mencabar keputusan jawatankuasa tiga anggota parti itu tidak merujuk masalah dalaman parti kepada pihak media," katanya dalam satu sidang akhbar pagi ini. 
5. Karpal Singh berkata Dr Ramasamy telah didedahkan dakwaan mengenai pemimpin-pemimpin parti dan ahli-ahli mana-mana tanpa asas. "Ini adalah satu tuduhan yang serius. Sehingga kini, Dr Ramasamy tidak menafikan membuat kenyataan itu, "katanya.
5. Beliau merujuk kepada laporan dalam akhbar berbahasa Inggeris pada Jumaat yang memetik Dr Ramasamy sebagai berkata pengkritiknya berkomplot terhadapnya kerana dia tidak bertindak balas terhadap rundingan mereka untuk mendapatkan projek.

6. Semalam, media melaporkan, Ramasamy memberitahu bahawa wujud golongan yang sedang berkomplot untuk untuk menggulingkan beliau.
Baca blog rujukan:

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Posted: 25 Dec 2011 03:28 PM PST

eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan


9 Januari 2012 - Peristiwa Memali Bakal Berulang?

Posted: 25 Dec 2011 01:29 AM PST


Ulangan Sejarah Peristiwa Berdarah Memali Bakal Berlaku Januari Ini?




Tentu korang masih ingat dengan peristiwa berdarah 19 November 1985 yang berlaku di Memali. Banyak versi berbeza-beza mengenai tragedi ini... Ada versi PAS dan ada pula versi Kerajaan Barisan Nasional... Dikatakan juga operasi ini dilaksanakan atas arahan mantan Timbalan Perdana Menteri ketika itu iaitu Datuk Seri Musa Hitam manakala Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Dr Mahathir berada di China atas tugas rasmi.

Hakikatnya insiden tersebut adalah berpunca dari ini...



Malah antara punca tragedi Memali berlaku juga adalah kerana Ustaz Ibrahim Libya cuba melindungi dua penjenayah paling dikehendaki Polis, iaitu Yusof Che Mit dan Ramli Che Mit di dalam Operasi Angkara... Bagaimanapun Ustaz Ibrahim Libya dikatakan menghasut penduduk kampung untuk mempertahankan dua penjenayah ini dan menentang pasukan keselamatan. Ustaz Ibrahim Libya juga dikatakan membacakan 'Amanat Haji Hadi' dihadapan pengikut-pengikutnya bagi menghalalkan menentang pihak keselamatan...

9 Januari 2012... Peristiwa sebegini bakal berulang apabila Anwar Ibrahim akan mempergunakan mahasiswa dan pengikut PAS dan PKR untuk mempertahankannya apabila didapati bersalah oleh mahkamah atas tuduhan meliwat Saiful Bukhari. Anwar seolah-olah sudah tahu bahawa dia akan didapati bersalah dan segera merancang agenda melakukan huru-hara di Kuala Lumpur pada tarikh di atas.

Faktor Anwar didapati bersalah juga atas dorongan faktor Peguam Bela Anwar sendiri, iaitu Karpal Singh yang seolah-olah cuba menjerat Anwar dengan mendakwa bahawa kes liwat dengan Saiful Bukhari adalah suka-sama-suka... Ini jelas Karpal sendiri bersetuju bahawa berlakunya liwat... Tak kira suka sama suka atau sebaliknya...

Seperti menjangkakan bahawa 9 Januari nanti keputusan tidak akan berpihak kepadanya, maka dihasutnya sekumpulan mahasiswa berotak kerbau dicucuk hidung, untuk melakukan huru-hara di Kuala Lumpur termasuklah mensabotaj perkhidmatan pengangkutan awam.

Malah pengikut-pengikut PAS dan PKR juga tidak ketinggalan melakukan rusuhan dan merosakkan harta benda awam nanti, atas hasutan pemimpin PAS sendiri yang mahu melindungi Anwar seperti kes Ibrahim Libya mahu melindungi dua penjenayah iaitu Yusof Che Mit dan Ramli Che Mit.

eXception juga berasa kecewa dengan Kementerian Pengajian Tinggi kerana kelihatan tidak bersungguh-sungguh dalam menghalang mahasiswa-mahasiswi ini turun ke jalanan. Malah dikatakan tidak memberi amaran kepada mahasiswa dan mahasiswi ini. Malah ada menteri di dalam KPT juga seolah-olah menyokong tindakan golongan mahasiswa otak kerbau ini... Sepatutnya KPT bertegas di dalam isu ini dan menyingkirkan mahasiswa/mahasiswi yang terlibat dengan sebarang aktiviti, perhimpunan haram dan rusuhan bermotifkan politik.

9 Januari 2012 bakal menyaksikan pertempuran anda pasukan keselamatan dengan penunjuk perasaan yang menyokong peliwat... 9 Januari juga bakal menyaksikan adakah pasukan keselamatan kita berjaya mengekang insiden ini atau bakal bertukar menjadi rusuhan besar-besaran seperti di Mesir... PDRM perlu bergabung dengan Angkatan Tentera Malaysia merangka strategi mengekang perhimpunan haram ini dari terus merebak... Mudah-mudahan Malaysia selamat.... Selamat dari PELIWAT...

Peristiwa Memali Berpunca Dari Pas

Peristiwa Memali 1985

JEBAT BERKOKOK

Posted: 25 Dec 2011 01:41 PM PST

JEBAT BERKOKOK


Berani kerana salah..suatu kegilaan

Posted: 25 Dec 2011 03:15 AM PST



Nampak caranya peribahasa berani kerana benar takut kerana salah sudah tidak boleh digunapakai.

Khabarnya akan diadakan demo untuk membantah keputusan tentang kes liwat yang hanya akan diputuskan pada 9 Januari 2012 ini. Soalnya, belum lagi diputuskan siapa yang salah dan siapa yang benar di dalam keputusan kes itu.

Tetapi dek kerana sudah 'merasakan' dirinya bersalah, dihasutnya pula segala tali barut yang sememangnya bersikap membuta tuli untuk memperjuangkan dirinya yang berselindung di atas nama memperjuangkan demokrasi dan cubaan meyakinkan dirinya teraniaya.

Memang pelik benar bunyinya dengan demo awal untuk membantah keputusan pengadilan yang tidak diketahui akan memihak kepada pihak mana. Apakah kerana diri sudah sedia maklum yang sememangnya terpalit dengan perlakuan yang sumbang maka empunya diri sudah boleh menjangka bahawa akan terperosok ke rumah besi yang menakutkan.

Memang dunia akhir zaman, tali barut yang bersikap membuta tuli telah berjaya mengubah peribahasa yang sekian lama terguna pakai 'berani kerana benar takut kerana salah' kepada berani kerana salah.

Apakah mereka menjangkakan dengan tindakan berani kerana salah itu akan mengubah keputusan pengadilan?

Ketawalah sepuasnya kerana rakyat sedang memerhatikan bahawa ada manusia yang secara tidak sengaja mengaku melakukan kesalahan dengan memberontak keputusan adil yang belum diputuskan.

Baik juga tindakan berani kerana salah kerana kita akan dapat mengetahui keputusan pengadilan sebelum diumumkan.

Yang hak pasti akan menenggelamkan yang batil!!!

Duke of UMNO

Posted: 25 Dec 2011 01:40 PM PST

Duke of UMNO


PANASSS 18SX..!!! WELKEM TO PENANG WITH KHALIFAH GUAN ENG NENEN..!!!

Posted: 25 Dec 2011 06:34 AM PST


Inilah jadinya bila Khalifah Guan Eng memerintah Pulau Pinang. Ish..! Ish..! Ishhhhh..!!!
Isteri Curang Merayu Kepada Pencegah Maksiat


IBU kepada tiga orang anak telah ditangkap berkalwat dengan teman suaminya di sebuah motel di Pulau Pinang. Ketika ditangkap, dia merayu kepada pegawai pencegah maksiat supaya tidak menghubungi suaminya.

Dia memberitahu seorang pegawai agama bahawa dia lebih rela dikurung dalam penjara daripada suaminya mengetahui tentang kejadian itu.

"Saya tidak mahu suami saya mengetahui perkara ini. Dia akan sangat kecewa dengan saya, "kata wanita yang namanya tidak disiarkan.

Wanita itu telah telah berkahwin selama 29 tahun.

Sinar Harian melaporkan bahawa wanita dan kekasihnya berusia 45 tahun telah ditangkap oleh Pegawai Pencegah Maksiat Jabatan Agama Islam Pulau Pinang dalam satu serbuan di sebuah motel pada hari Khamis lalu.

Wanita itu menyatakan bahawa dia tidak mempunyai sebarang masalah rumahtangga dengan suaminya dan mendakwa bahawa ini merupakan kali pertama dia dan lelaki itu bertemu.

Kekasihnya, yang juga sudah berkahwin, mengakui bahawa dia kenal suami wanita itu, yang merupakan teman sekerjanya.

"Saya kenal dengan suaminya sebelum saya bertemu dengan dia semenjak tahun lalu, tetapi ini adalah kali pertama saya mengajaknya tidur bersama saya di motel ini," akui lelaki itu kepada pegawai ketua operasi jabatan dan penguatkuasaan, Khairul Azman Azizan.

Lelaki itu juga memberitahu pegawai itu bahawa isterinya berusia 25 tahun itu kini sedang mengandung lapan bulan.

Tujuh yang lain juga ditangkap ketika serbuan itu dilakukan di motel murah yang menawarkan sewa bilik Rm40 semalam dalam keadaan mencurigakan. -Mynewshub.my

Bro Rocky..is it true???

Posted: 25 Dec 2011 04:34 AM PST


Kick De Fella/Syed Azidi menulis di laman blognya...
Bayangkan bagaimana Abdullah Ahmad Badawi rebah tanpa sesiapa membayar Rocky walau RM1. Jika era 2008 Rocky dan angkatan sibernya boleh berjaya menyalurkan maklumat-maklumat penting kepada masyarakat dengan percuma, fikir-fikirlah apa yang akan berlaku jika dia mendapat peruntukkan RM10 juta?

Saya yakin jika peruntukan itu ada, pembangkang tidak akan dapat melihat pelaburan itu, tetapi tiba-tiba sahaja mereka tersungkur tanpa sempat berfikir apa yang mencantas mereka. Dan jika mereka cuba melihat ke mana Rocky membelanjakan wang RM10 juta itu, tentu mereka tidak akan menemuinya di kondo mewah di Bangsar atau Singapura.

P/s: Hebat betul Bro Rocky..tapi betul ke dia dapat RM10 juta? Dan betul ke dia yang bertanggungjawab dan jadi ketua menumbangkan Pak Lah pada 2008 dulu? Betul ke bro?Kalau betul...lu memang hebat bro..

PANASSS..!!! CIKGU PA TERUK "DIBELASAH" HASAN ALI DI RUMAHNYA..!!!

Posted: 24 Dec 2011 11:05 PM PST

cikgu pa

Hangat sungguh sidang media yang disampaikan oleh Datuk Hasan Ali di rumahnya. Dalam menjawab segala pertikaiannya dengan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustapa Ali, bekas Pesuruhjaya PAS Selangor yang digulingkan itu membidas Mustapa tanpa belas kasihan!

Sebelum ini, Mustapa atau Cikgu Pa mendakwa Hasan Ali sudah masuk perangkap UMNO dengan mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin UMNO. Dalam ertikata lain, Cikgu Pa nak kata Hasan Ali jadi "talibarut" UMNO lah.

Namun hari ini, Hasan Ali mendedahkan bahawa Cikgu Pa sendiri terhegeh-hegeh memohon untuk mengadakan perjumpaan dengan kepimpinan tertinggi UMNO! Lagi teruk "talibarut" rupanya Cikgu Pa ni…

Nampaknya Hasan Ali marah sungguh pada Cikgu Pa sehingga mendesak ADUN Gombak Setia itu membocorkan "rahsia" Setiausaha Agung PAS itu sendiri. Apa lagi yang Cikgu Pa nak jawab bila Hasan Ali dedahkan pekung di dadanya..?

Bukan setakat itu saja. Hasan Ali turut membidas akhbar lidah rasmi PAS, Harakah, di mana akhbar itu dikatakan enggan memberi ruang kepadanya menyuarakan pendapat berbanding pemimpin-pemimpin PAS tertentu yang lain.

Dakwaan Hasan Ali ternyata benar apabila Harakah tidak pun menulis atau melaporkan kritikan Hasan Ali terhadap Mustapa dan kepimpinan PAS yang lain pada berita mengenai sidang akhbarnya hari ini.

Harakah hanya menyiarkan kenyataan Hasan Ali yang menarik balik kenyataannya membidas kepimpinan PAS mengenai Negara Berkebajikan. Sedangkan intipadi utama sidang akhbar tersebut iaitu kritikannya terhadap Mustapa tidak pun disiarkan. Telus dan boleh dipercayai lagikah "suara PAS" ini?

Hakikatnya, Hasan Ali sudah "punah" di dalam PAS. Kenyataan beliau hari ini jelas menunjukkan dia telah masuk ke dalam perangkap UMNO yang memperjuangkan Islam, bangsa Melayu dan Institusi Raja-Raja Melayu. Jelas Hasan Ali selari dengan perjuangan UMNO selama ini.

Nampaknya Mustapa Ali tepuk dahi sendiri la lepas ni…

BONGKARR..!!! BONGKARRR..!!! RAHSIA-RAHSIA ANWAR TERBONGKAR LAGI..!!!

Posted: 24 Dec 2011 09:02 PM PST


Kepada Anwar Ibrahim, Wan Azizah, Nurul Izzah, Azmin Ali, Nik Nazmi, Zuraidah "Mak Lampir" dan Rafizi..SILA JAWAB SEMUA SOALAN MUDAH NI..ANDA SEMUA HANYA ADA 48 JAM SEBELUM "BOM" LAIN MELETOPPP.!!!
1. Bapa Anwar Ibrahim, Datuk Ibrahim Abdul Rahman dan adik-beradik beliau yang memegang saham berjumlah lebih daripada 7.1 juta unit di dalam 3 syarikat besar.


a. Pada 2 May 1998, Dato' Ibrahim Abdul Rahman, telah memiliki 250,000 saham di dalam Pengkalen Holdings Berhad and 3,790,500 di dalam Nissan Industrial Oxygen Incorporated.

b. Farizon pula memiliki 250,000 saham di dalam Pengkalen Holdings Berhad. Marzukhi pulamemiliki 2,800,000 saham di dalam syarikat Penas Corporation.

c. Ibrahim Abdul Rahman turut memiliki 2,000,000 saham di dalam Industrial Oxygen Incorporated Bhd pada tahun 1993.

Baca : KLIK

2. Terdapat pengakuan bersumpah yang mengatakan bahawa RM120 juta telah dibayar kepada Anwar Ibrahim, KRONI beliau dan organisasi yang digunakan untuk cita-cita politik beliau.

(1) to Anuar Ibrahim – RM50 million
(2) Dato Abdullah Ahmad (UN) – RM 5 Million
(3) Dato Nasaruddin Jalil – RM.10 Million
(4) Asia Pacific Policy Centre (APPC) – RM 38 million & Douglas H. Paal – (USD 10.0 Million)
(5) Institut Kajian Dasar – (IKD)RM5 Million
(6) Aliran & Dr. Chandra Muzaffar – RM5 Million
(7) ABIM – RM 5 Million
International Institute of Islamic Thoughts (IIIT) – RM 2Million
(8) A UK-based Islamic Foundation – RM 1 Million

Baca : KLIK

JENERAL UMNO SELANGOR BERJAYA DISINGKIR, "MAMAT TU" MESTI SERONOK PUNYAAA..!!!

Posted: 24 Dec 2011 07:06 PM PST

Semua DUN-DUN dan Parlimen Selangor ni kompom dalam genggaman "mamat tu" punyaaa!

Dengan berjaya menyingkirkan seorang panglima UMNO Selangor yang selama ini banyak berjasa kepada rakyat Selangor, khususnya bangsa Melayu, "mamat tu" nampaknya sudah mampu menawan kembali negeri itu dari genggaman Pakatan Haram.

Saya percaya, dengan ketiadaan seorang Jeneral UMNO Selangor seperti Dr. Khir, "mamat tu" yang jelas memang "hebat" dengan "revolusi" dan "evolusi"nya mampu merampas semua DUN Selangor berseorangan!

Tak sabar pulak aku nak tunggu Selangor bubar DUN! Heh!

Tahniah la. Rasanya DYMM Sultan Selangor dana DS Najib akan calonkan "mamat tu" jadi MB Selangor lepas ni? Heh?! Itu pun kalau BN menang laaaa...heh!

Takpe..Mahkamah Rayuan ada lagi. Lagi pun 12 bulan je. Kalau 2 tahun penjara baru la hilang kelayakan bertanding, kan? Dr. Khir ni salah satu calon boleh menang di DUN Sg. Besar. Kalau tak tercalon, dah tentu ada yang cantas..kan? heh!

Takpe Dr. Khir. Bersabar bebanyak. Ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Dan saya pasti Allah sentiasa bersama Dr. Khir. Kalau "mamat tu" nak kenakan Dr. Khir lagi kasi tau..kita hantam dalam blog! heh!

Soalan...

Sapa "mamat tu"..?

LAWAK PAGI INI..!!! CERITA GUAN ENG BAWA POK NIK AJIS PEGI KENDURI..!!!

Posted: 24 Dec 2011 05:05 PM PST


Ermmmm...macam ni le yang kita nak..Guan Eng pakai jubah...lebih hebat dari Lee Kuan Yew pakai songkok masa PRU kat Singapore dulu...hehehe..kes beli jiwa...

Tapi, kalau dah kafir chauvinist ultra kiasu tu memang dah tak leh ubah la..babi tetap babi..dah tak leh ubah jadi lembu dahhhh...

tun faisal dot com

Posted: 25 Dec 2011 01:38 PM PST

tun faisal dot com


Rosakkah aqidah bila memberi ucap selamat perayaan agama selain Islam?

Posted: 25 Dec 2011 11:33 AM PST

Ucapan "Merry Christmas" - Wajarkah Dalam Islam? Baca Penerangan Dr MAZA

dipetik dari blog Cucu Tok Selampit

Sempena Hari Natal yang disambut hari ini, CTS mengemukan persoalan umum dari saudara kita untuk pengetahuan bersama. CTS merasakan jawapan Dr MAZA amat adil dalam konsep masyarakat majmuk di Malaysia. Wallahualam.

Soalan: Dr MAZA, kita negara yang berbilang agama. Ramai yang mempunyai kawan pejabat, jiran dan lain-lain yang bukan muslim. Apabila tiba hari raya kita mereka mengucapkan selamat hariraya. Masalahnya, apabila tiba giliran hari raya agama mereka pulak, kita rasa macam serba salah. Bolehkah seorang muslim berikan ucapan selamat hari raya agama lain. Saya takut rosak akidah, tapi ramai pemimpin dan kawan-kawan muslim yang lain ucapkan. Saya pun risau juga kawan-kawan bukan muslim kecil hati, tapi saya pun nak jaga akidah saya. Bolehkah Dr Asri berikan pandangan?

Munif, Putrajaya.

Jawapan Dr MAZA: Saudara Munif, Alhamdulillah saudara prihatin dengan keadaan akidah saudara di kala ramai yang tidak mempedulikan lagi kebersihan akidah mereka. Akidah adalah pembeza utama antara seorang mukmin dan bukan mukmin. Seseorang bagaimana banyak amalannya pun, tetapi jika akidahnya rosak, maka amalannya ditolak. Maka penting untuk kita mempertahankan akidah dan kesuciannya. Mengenai soalan saudara, ada beberapa perkara yang wajar difahami:

1. Islam mengharamkan seseorang muslim membuat apa-apa perbuatan atau ucapan yang mengiktiraf kekufuran atau kesesatan. Termasuk dalam hal ini membesarkan agama lain dengan mengucapkan ucapan yang mengagungkan atau mengiktiraf kekufuran, atau melakukan amalan ibadah yang mempunyai makna menyembah atau menyeru tuhan selain Allah. Maka, apa sahaja tindakan yang membawa kepada maksud yang disebutkan tadi adalah haram jika dilakukan dengan perbuatan atau ucapan. Jika disertai iktikad bahawa apa yang dilakukan itu benar atau betul, maka dia menjadi kafir. 
Firman Allah: (maksudnya)

"Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar.

(Surah al-Nahl, ayat 106).

2. Dalam masa yang sama, Islam tidak membenarkan kita menzalimi bukan muslim dan Islam menyuruh kita melakukan kebaikan kepada bukan muslim yang tidak memusuhi kita kerana agama kita. 

Firman Allah (maksudnya):

"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

(Surah al-Mumtahah, 8-9)

3. Juga, Islam menyuruh kita mengucapkan ucapan yang baik kepada orang yang mengucapkan ucapan yang baik kepada kita. 

Firman Allah: (maksudnya):

"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu".

(Surah al-Nisa, 86).

Inilah adab Islami yang tinggi. Ia merangkumi sesama muslim atau kepada bukan muslim. Sehingga Ibn 'Abbas r.a menyebut, "Jika Firaun berkata kepadaku 'semoga Allah memberkatimu, nescaya aku menjawab 'untuk engkau juga'" (Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).

Maka sudah pasti mereka yang tidak sejahat Firaun dan tidak memusuhi Islam lebih layak untuk menerima ucapan balas.

4. Oleh kerana dalam masalah mengucapkan tahniah ataupun "congratulating" sempena perayaan agama lain mempunyai unsur seakan mengakui agama lain secara langsung atau tidak langsung, dan dalam masa yang sama ada juga nilai berbuat baik kepada bukan muslim yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama berkhilaf pendapat tentang hal ini. Bagi mereka yang melihat unsur mengiktiraf kekufuran, mereka mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara bagi mereka yang melihat ia bukan berunsur mengiktiraf kekufuran agama lain, sebaliknya sekadar melakukan barr ataupun kebaikan kepada penganut agama lain yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama yang berpendapat sebegini mengharuskan ucapan tersebut dengan syarat-syarat tertentu.

5. Tidak boleh dinafikan bahawa selain nas-nas al-Quran dan al-Sunnah sebagai asas, faktor keadaan, zaman dan persekitaran mempengaruhi para sarjana Islam dalam melihat kepada isu ini. Kitab-kitab yang ditulis pada persekitaran muslim begitu dominan dan tiada keperluan untuk melakukan ucapan tersebut kelihatan keras dan mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara, ramai juga sarjana terutama di zaman kini yang mempunyai persekitaran yang baru dan keperluan untuk memperlihatkan keharmonian Islam kepada bukan Islam, fatwa-fatwa mereka ini lebih lunak dan mengizinkannya dengan syarat-syarat tertentu.

6. Syeikh Islam Ibn Taimiyyah r.h. (meninggal 728H) dalam karyanya Iqtida al-Sirat al-Mustaqim dan muridnya al-Hafizd Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h (meninggal 751H) dalam karyanya Ahkam Ahl al-Zimmah dengan tegas mengharamkan hal ini. Mereka telah mengemukakan hujah dan alasan mereka dalam mengharamkannya. Teras kepada perbincangan mereka ialah perbuatan tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan meredhai agama mereka. Fokus mereka adalah penyertaan seorang muslim kepada upacara perayaan bukan muslim. Banyak pendapat-pendapat ulama silam yang mereka petik. Pandangan kedua imam agung itu diikuti oleh sesetengah para ulama terutama dari negara yang dominan penduduk muslim seperti Arab Saudi. Maka Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi mengharamkan ucapan selamat sempena perayaan agama lain.

7. Sementara Majlis Fatwa Eropah (The European Council For Fatwa and Research) yang dianggotai oleh ramai sarjana muslim membolehkan muslim memberikan ucapan tahniah atau selamat sempena perayaan mereka (Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions). Ini lebih dituntut apabila mereka terlebih dahulu mengucapkannya semasa perayaan Islam. Ini berteras ayat dalam Surah al-Nisa, ayat 86 yang kita sebutkan tadi. Pun begitu, mereka tetap mengharamkan muslim menyertai perayaan agama lain. Hanya sekadar ucapan sempena perayaan.

8. Fatwa yang sama yang mengharuskan ucapan sempena perayaan agama lain dikeluarkan oleh beberapa ulama lain seperti Dr Yusuf al-Qaradawi dan al-Mustafa al-Zarqa. Antara hujah yang digunakan oleh al-Syeikh Mustafa al-Zarqa adalah hadis Nabi S.A.W.:

"Sesungguhnya telah lalu di hadapan Nabi s.a.w satu jenazah, lalu baginda bangun (untuk menghormati). Lalu diberitahu kepada baginda: "Itu jenazah seorang yahudi". Baginda bersabda: "Tidakkah ia juga jiwa (insan)?"

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 

Kata al-Zarqa: "Bangun tersebut sebagai menggambarkan penghormatan dan kemuliaan, tiada kaitan dengan akidah jenazah tersebut" (Fatawa Mustafa al-Zarqa, m.s 356. Damsyik: Dar al-Qalam). Ertinya, beliau membandingkan mengucapkan selamat sempena hariraya agama lain kepada penganutnya, bukan bererti mengiktiraf akidah mereka.

9. Dengan ini saya berpendapat, boleh mengucapkan selamat hariraya kepada penganut agama lain sempena perayaan mereka dengan syarat ucapan tersebut tidak mengandungi ungkapan yang syirik atau kufur seperti menyebut 'anak Allah' atau tuhan selain Allah. Maka, memadai sekadar 'selamat hariraya' atau 'selamat bergembira' atau seumpamanya. Hal ini lebih dituntut jika semasa hariraya Islam mereka mengucapkannya.

10. Namun, seorang muslim tidak boleh turut merayakan hariraya agama lain. sebabnya, perayaan agama merupakan upacara agama. Bukan muslim pun tidak patut disuruh merayakan hariraya kita. Perpaduan antara kita sesama rakyat muslim dan bukan muslim bukan dengan berkongsi hariraya, tetapi dengan keadilan, berbuat baik dan tidak menzalimi antara satu sama lain.

11. Apa yang penting, dalam dunia semasa yang Islam dituduh dengan pelbagai tuduhan liar, kita patut menonjolkan imej Islam yang harmoni dan baik. Dalam masa yang sama kita mesti menjaga benteng akidah kita.

#GilaKuasa: Karpal vs Ramasamy = Azmin vs Khalid?

Posted: 24 Dec 2011 11:00 PM PST





Karpal Singh meletup lagi..... 'halau' Timbalan Ketua Menteri dari DAP
SABTU, 24 DISEMBER 2011 12:16  
HELME HANAFI  

Ramai yang fikir isu perang mulut antara Pengerusi DAP Karpal Singh dan Timbalan Ketua Menteri 2 Dr P. Ramasamy semakin reda dengan komitmen jawatankuasa DAP Pusat tubuh badan khas selesaikan isu tersebut.

Tiba-tiba pagi Sabtu, Karpal Singh meletup lagi, apabila mengeluarkan kenyataan supaya Ramasamy meletak jawatan dari parti tersebut.

Semalam, media melaporkan, Ramasamy memberitahu bahawa wujud golongan yang sedang berkomplot untuk untuk menggulingkan beliau.

Karpal berkata bekas ahli akademik itu perlu meletakkan jawatannya selepas membuat berbagai tuduhan serius terhadap pemimpin-pemimpin parti.

"Kedudukan Dr Ramasamy dalam kerajaan negeri tidak lagi dapat dipertahankan kerana dia telah mencabar keputusan jawatankuasa tiga anggota parti itu tidak merujuk masalah dalaman parti kepada pihak media," katanya dalam satu sidang akhbar pagi ini.

Karpal Singh berkata Dr Ramasamy telah didedahkan dakwaan mengenai pemimpin-pemimpin parti dan ahli-ahli mana-mana tanpa asas.

Beliau merujuk kepada laporan dalam akhbar berbahasa Inggeris pada Jumaat yang memetik Dr Ramasamy sebagai berkata pengkritiknya berkomplot terhadapnya kerana dia tidak bertindak balas terhadap rundingan mereka untuk mendapatkan projek.

"Ini adalah satu tuduhan yang serius. Sehingga kini, Dr Ramasamy tidak menafikan membuat kenyataan itu, "katanya.

Ramasamy yang juga Timbalan Setiausaha Agung DAP terlibat dengan pergaduhan dengan Karpal selepas mengeluarkan kenyataan "godfather" yang patut beri laluan kepada calon lain dalam pilihanraya akan datang.

Karpal kemudiannya membalas keras kenyataan tersebut dalam Konvensyen DAP Pulau Pinang.

DAP Pusat pada 15 Disember mengeluarkan kenyataan bahawa pergaduhan kedua-duanya telah diselesaikan.-24/12/2011

Pinjaman Bank Dunia: Ezam dedah surat Anwar kepada bekas Pengerusi Bank Dunia, John Wolfensohn

Posted: 24 Dec 2011 08:52 PM PST


Senator Mohamad Ezam Mohd Nor

Ezam: "Perkara ini perlu didedahkan demi menyelamatkan rakyat daripada terus ditipu,"



Sedia bongkar helah Anwar
Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : December 25, 2011

SUNGAI TENGI – Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd Nor mendakwa memiliki surat yang pernah digunakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membuat permohonan bantuan kewangan daripada Bank Dunia.

Beliau juga bersedia mendedahkan mengenai kandungan surat itu bagi membuktikan penyalahgunaan kuasa yang didakwa dilakukan Anwar ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri.

"Saya sedia dedahkan surat tersebut untuk membuktikan kebenaran bahawa Anwar berniat jahat.

"Perkara ini perlu didedahkan demi menyelamatkan rakyat daripada terus ditipu," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan ceramah Penerangan Isu-Isu Semasa dan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) di sini, malam kelmarin.

Mohamad Ezam yang pernah menjadi Setiausaha Politik Anwar berkata, beliau tidak takut untuk tampil membongkar penyelewengan itu.

Menurutnya, pada awal tahun 2000, Anwar ada menghantar surat kepada bekas Pengerusi Bank Dunia, John Wolfensohn memohon bantuan kewangan untuk membantu menyelesaikan masalah skandal seks kakitangan bank dunia warganegara Lubnan yang dikenali sebagai Sahariza.

"Rakyat kita tidak boleh dikaburkan dengan agenda usang Anwar yang mahu mengalih perhatian menjelang keputusan kes salah laku seks beliau dengan bekas pembantu peribadinya, Saiful Bahari pada 9 Januari depan.

"Sudah lama saya tunggu untuk melakukan pendedahan ini. Kini tiba masa terbaik demi menyelamatkan rakyat daripada kepalsuan terbesar ini" katanya.

Beliau berkata, serangan peribadi Anwar terhadap bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bakal memberikan kesan buruk kepadanya.

Katanya, beliau sering memberi pandangan untuk mengajak Anwar bersemuka bagi membongkar perkara sebenar namun gagal dipenuhi Anwar yang bijak mencari helah.

[Kisah dulu-dulu] Liberal Islam: Menyanggah M Bakri Musa

Posted: 24 Dec 2011 07:50 PM PST

Nota: Dalam perbahasan mengenai Liberal Islam dan Konservatif, salah satu artikel yang paling menyinggung perasaan ramai adalah artikel M. Bakri Musa, seorang doktor yang tinggal dan bekerja di Amerika Syarikat. Saya telah mempertikaikan tulisannya dan untuk makluman pembaca, M Bakri Musa tidak menjawab soalan-soalan yang saya berikan kepadanya dan memberi alasan bahawa dia tidak memerlukan cukup masa untuk mencari jawapan soalan-soalan tersebut. 


Cheh! Kata bukan `rocket science', habis tu kenapa tak boleh cari jawapan dengan cepat? Inilah bahaya manusia yang cuba menjelaskan mengenai Islam tetapi meninggalkan tradisi para ulama dalam membentuk pandangan. Akhirnya sendiri tahu, sendiri tidak mampu memberi jawapan sebab tidak mempunyai pengetahuan yang cukup walaupun masalah yang diajukan bukan masalah `rocket science'. Wallahua'alam.



From:  "penjejak badai"  
Date:  Fri Dec 7, 2001  5:42 am
Subject:  Liberal Islam/Conservative Islam(Reply to BakriMusa)


Dear all,


This is a very disturbing article. I think, Jimmy and Lokman would agree 
with my opinion.


Remember when I asked Nori to re-think who she really is? A `liberalist' or 
a `truth seeker'. That the approach of `truth seeker' is different. That she 
does not represent all of the so called `liberalists' and she does not know 
how they think. That the previous literalist (Zahiriah) argue with little 
knowledge in Islamic Teachings, but the recent without any. By reading this 
article, you would know that everything I said does make sense.


Why do I say that:


1. The tone of the article is more towards imposing one opinion rather than 
an effort to seek the truth.


2. The opinion is based on weak logical argument.


3. The article contains interpretation errors.


4. That the writer make a presentation to other Muslim, without noticing 
that he could lead to further confusion of others.


5. That the writer are convinced enough that his opinion is factually 
correct, thus do not make effort to counter his opinion with authorities in 
Islamic Teaching and again distribute his opinion to others.


My advice to Bakri Musa, pause yourself for a while, get an ulama to discuss 
your opinion (take your time and do not rush), if you are not happy with 
one, find more ulama to discuss for 2nd opinion, and refine your thought, 
before you write your opinion about Islam to public again.


Do not get me wrong, this is not because I am not opened to your opinion. 
But I fear Allah SWT, that I might further deviate you from the right 
path should I argue in length with you. I do not have such capability and 
you need an expert to advise you in this matter.


You may try Astora Jabat of Utusan Malaysia, although he is not an ulama, he 
possesses a great number of referrences to futher guide you. Sit and discuss 
with him. Hopefully you would be able to have productive and effective 
discussion, which would help you to find the truth that you are seeking.


It is difficult to argue using e-mail with you, because the process needs 
good question and answer session in order to understand fully the method 
that you adopt to reach your opinion.


However I will try to highlight certain matters in this posting:


1. Your argument `had Allah chosen an eskimo as His last messenger, would 
hell be the place for internal fire or a cold dungeon? You based your 
argument on the story of a priest and the Eskimos.


I would reply this by saying `should the Eskimos realizes that sinners are 
burnt in hell instead of getting themselves warm, he will not want to go 
there since he will not find comfort'. This argument of yours is weak and 
does not have merits.


2. Muhammad Syahrur, challenges the Muslims to imagine had Allah revealed 
the Quran today, how would it be written? This is another weak argument, 
when the answers is that no one knows. Only Allah knows. If Muhammad Syahrur 
could explain what would be written then, may be he has merit in his 
argument. The truth is that, he himself does not know.


There is also a factual error in your article.


3. Muslims imitate the prophet by having multiple wives, forgetting that the 
prophet's many marriages were expression of his charity. As popular widows 
he could have his choice of virgins, instead he chose older widows.


Prophet's many marriage were expression of many reasons, one of them is 
charity. However should you refer to al-Quran, it does permits marriage up 
to four. It does not restricted that those marriage must be based on charity 
only, or must be with widows only, or to stop wars, however it does focus on 
the responsibility to be just and fair.


Here, a proper discussion is needed to understand in depth on how Bakri Musa 
gets his conclusion.


4. Islam is not a rocket science, comprehensible only to few.
To argue this, I will post some questions to him later, and see how he 
answers these question should he believes that al-Quran is comprehensible to 
anyone, without referring to hadis, and ulama consensus.


5. The rest are ornaments that vary with time and culture.
Another interesting part, where I would question him.


6. Osama bin Ladin (is an ulama)?
Another error here. Osama has never been treated as ulama.


Bakri Musa mentioned that Islam are comprehensible to all. He even asked who 
appointed ulama. Let us see how he answers these questions and check his 
reference: I'll ask in BM to ease myself:


1. Tauhid :


a. Allah itu ujud, dan kehadiran Allah di mana-mana. Allah itu tiada 
bertempat kerana Dia tidak menyerupai sesuatu yang baharu. Sekiranya Allah 
berada di Arasy, kenapa ketika solat kita menghadap kaabah, tidak menghadap 
atas? Nyatakan sumber pendapat.(sama ada Quran - ayat mana, Hadis, pendapat 
ulama, atau pendapat sendiri, jika pendapat sendiri bagaimana anda 
mendapatkannya)


b. Apakah sebenarnya Iblis? Apakah dia boleh beranak-pinak? Apakah Iblis 
mempunyai jantina? Adakah Iblis dan hantu, benda yang sama? Nyatakan sumber 
pendapat.


c. Dalam Quran ada banyak ayat yang menceritakan tentang kafir. Pada 
pendapat anda apakah definasi kafir? Adakah di semua tempat yang disebut 
perkataan `kafir' itu memberi maksud yang sama dengan definasi anda? 
Nyatakan sumber pendapat.


2. Ibadah :


a. Dalam al-Quran, dinyatakan kita wajib mengerjakan solat. Jika hanya 
berdasarkan ayat Quran, tahukah kita bagaimana caranya mengerjakan solat? 
Nyatakan sumber pendapat.


b. Salah satu perkara membatalkan solat adalah makan dan minum. Sekiranya 
ada makanan yang terlekat dicelah gigi, dan bila kita menelan air liur, 
adakah sah atau batal solat kita. Apakah sumber yang mengatakan sah, dan apa 
pula yang mengatakan batal?


3. Perundangan


a. Dalam al-Quran disebut `perempuan yang berzina dan laki-laki yang 
berzina, deralah setiap seorang dari keduanya seratus kali dera dan 
janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) 
agama Allah'


- Apakah hukum bagi pemerintah yang tidak menjalankan hukuman ini? Nyatakan 
sumber pendapat.


- Besar mana rotan yang perlu digunakan? Sekuat mana pukulannya pula? Adakah 
100 rotan itu berturutan atau boleh dilakukan sebahagian, dan disambung esok 
atau lusa? Perlukah disambung pada hari berikutnya, atau boleh dilakukan 
pada minggu depan? Nyatakan sumber pendapat.


b. Dalam al-Quran dinyatakan `pencuri laki-laki dan perempuan, hendaklah 
potong kedua tangannya, gantibalasan pekerjaan keduanya sebagai siksaan dari 
Allah'


- Apakah hukum bagi pemerintah yang tidak menjalankan hukuman ini? Nyatakan 
sumber pendapat.


- Sehingga mana mahu dipotong tangan tersebut? Pergelangan tangan ke bawah, 
atau dari bahu ke bawah? Nyatakan sumber pendapat.


4. Ekonomi


Dalam ayat al-Quran ada disebut tentang Riba'. Pada pendapat anda apakah 
Riba' sebenarnya seperti yang dimaksudkan oleh alQuran? Adakah faedah dan 
dividen di anggap sebagai riba'? Kalau ya kenapa? Nyatakan sumber pendapat 
anda.


Should Bakri Musa believes and understand what he means by Islam is made 
comprehensible to everyone, and do not need ulama to guide him to make 
interpretation of al-Quran, he will be able to answers these question 
without much problem, and we'll see whether his arguments have merits or 
not.




tun

_________________________________



From:  bakrimusa@j... 
Date:  Thu Dec 6, 2001  1:16 pm
Subject:  Re: [PROMUDA-Circle] Liberal Islam vs Conservative


SEEING IT MY WAY
M. Bakri Musa


Muslims Can Learn to Disagree Agreeably


God in His infinite wisdom created mankind in all its variety. A passage in the Quran declares that variations in our languages and colors are His intent and design. Thus we must not only tolerate these differences but also more significantly, celebrate them, just as we celebrate His other grand designs and creations.


Each of us is unique. This very individuality gives measure to the diversity that defines human society. We cannot be a society if we are all clones; we would then be like a colony of bacteria. 
Because we are different, it naturally follows that we will view things differently.


God also gave us intellect, akal, the capacity to think and reason. We use this akal to decide between good and bad, right and wrong, and whether to believe or not believe.


To Muslims the Quran is the word of God, a divine revelation. Its message is immutable, universal, and eternal; for all mankind, at all times, and under all circumstances.


Islam is unique in that there is no proscribed theocratic class–no priests, bishops, or popes. There is only the Creator and the individual, with no intermediary. Sure we have imams but to paraphrase an old saying, he is an imam because we, the ummah, call him so. The power of the imam is derived from and not imposed on the masses. This is worth reemphasizing because today hardly a day goes by without some ulama (both real and self style) issuing fatwas (edicts). Osama bin Ladin is only the most recent and most bizarre example. It is appropriate to ask, who appointed or elected them, and who are they accountable to? Merely replying that they are answerable to God is not good enough; we all are. Until then they should remain answerable to us, the ummah. I would have more confidence if they have consulted experts in the field and deliberate in an open and transparent manner before issuing these edicts.


The religious establishment would like us to believe that they, and they alone, can interpret the faith. Islam is not rocket science, comprehensible only to the few. These mullahs conveniently forget that our exalted prophet (pbuh) was illiterate.


We should not be surprised that Islam is interpreted in many ways. Neither purity of purpose nor piety of pursuit guarantees an agreement. It is the height of naivety to expect otherwise. Indeed, differences of opinion within a community are a sign of Allah's bounty.


Muslims should accept differences and learn to manage them. We should use these differences to prod us to seek greater understanding. Such an attitude would also lead to less divisiveness. Jabor Al Alwani of the International Institute of Islamic Thought, suggested that Muslims have a code of ethics on disagreement. Early Muslims channeled their disagreements into unparalleled intellectual vigor and vitality of our faith. We must relearn this fine art and etiquette of agreeing to disagree agreeably. We must make disagreements work for, rather than against, us.


We all agree on the basic pillars of our faith:  belief in Allah and Mohammad as His Last Messenger; praying five times a day; fasting during Ramadan; giving tithe; and conditions permitting, a pilgrimage to Mecca. The rest are ornaments that vary with time and culture. If we can tolerate these variations we would get along well with our fellow Muslims, and in turn, with non-Muslims.


In a building, a functional builder may show the structural pillars boldly, glorifying their massive strengths and advertising their supporting functions, as we see in modern warehouse-like offices. A more esthetic architect may want to camouflage them as Grecian or Roman columns. A post-modernist designer would hide and blend them into the walls.


So it is with Islam. Some display their faith exuberantly, others more subdued but no less pious. Living in America I am blessed with the opportunity to learn from fellow Muslims from all over the world. From the conservative Wahabis I value the anchoring stability of traditions and rituals; from the liberal Ismailis, pragmatic accommodation. They both enrich my understanding of my faith. I also learn from non-Muslim scholars. This is no surprise. In my specialty for example, many innovations are made by non-surgeons, including non-physicians. For Muslims to limit themselves only to Muslim thinkers or to suggest that reading non-Muslim writers is haram (sinful) is short sighted. Early Muslims eagerly learned from the Greeks and Romans.


A continuing and often violent source of disagreement is in interpreting the Quran. The late Fazlur Rahman of the University of Chicago suggested that we deduce from the particularities of the Holy Book its underlying principles, and then apply them to our specific present day situations. Obviously modern society differs from those of the prophet's time, but the moral principles remain the same. The Quran teaches by parables and anecdotes, but we should not confuse examples with the underlying principles.


Let me illustrate this. If I were to explain the universal theory of gravitation by saying that gravitational pull is directly proportional to the mass and inversely to the square of the distance, or g=km/d2, only math jocks would get excited. Others would fall asleep. But if I were to illustrate this with an apple falling to the earth, then the concept is readily grasped. But if one confuses the example for the principle, then one's faith would be severely shattered on seeing an apple floating when in a spaceship. Indeed dropping an apple while on one of the gut-wrenching roller coaster rides, it "falls" to the sky. If we truly understand the principle of gravity, then these apparent aberrations, far from shaking our faith, reaffirm it.


Much of the disagreements are the result of confusing examples with principles. We interpret the Quran literally, missing its essence. Muslims imitate the prophet by having multiple wives, forgetting that the prophet's many marriages were expressions of his charity, to take are of widows and orphans during times of social stress and not, as many simplistic critics claim, of lust. As a popular leader he could have his choice of virgins, instead he chose older widows.
Muhammad Syahrur, the Syrian reformist, in his book al-Kitab wa al Qutan:  Qira'a Mucasira (The Book and the Quran:  A Contemporary Interpretation), challenges Muslims to imagine had Allah revealed the Quran today, how would it be written? Apart from being an intellectually stimulating exercise, it certainly helps us understand the Holy Book better. In my book The Malay Dilemma Revisited, I pondered had Allah chosen an Eskimo as His last messenger, would hell be a place of eternal fire or a cold frozen dungeon?


I am reminded of the priest who was preaching to the Eskimos. On his first sermon he was in his usual fire and brimstone form, exhorting them not to plunder, lie or fornicate lest they would be sent to burning hell. Imagine his horror the next day to find his congregation enthusiastically doing those bad deeds. To his angry tirade they countered, "Father, we want to go where the fire burns all the time!" Confusing example with principle!


We must respect differing opinions. If we disagree, critique the idea rather than the person. We should judge ideas on their merits and not be influenced by extraneous factors like the bearer's string of titles, length of robe, or eloquence of oratory.


Where genuine differences do occur, we must abide by the consensus, or failing that the majority view, not because it necessarily represents the truth rather the best interpretation, recognizing that it could change with new insights. "Allah will not let my community to be in error," goes a hadith. It pains me immensely to see Muslims polarized and divided over mere interpretations. We should have a Jeffersonian generosity:  every difference in opinion is not a difference of principle.


[This essay is an excerpt of a presentation given at South Valley Islamic Center, Morgan Hill, California, as part of the Ramadhan Lecture Series.]







Kes Hasan Ali: Belum berkuasa, tapi media PR dah tutup ruang bersuara

Posted: 24 Dec 2011 05:00 PM PST


Nampaknya PR hanya beretorik tentang kebebeasan bersuara. Hasan Ali adalah mangsa terbaru. Sebelum ini sudah ramai juga yang mengadu tidak diberikan ruang sehingga terpaksa menggunakan akhbar yang pernah mereka kutuk sebelum ini. Mungkinkah ini salah satu punca Harakah semakin tidak laku (Jualan Harakah merudum)? Adakah kerana ia menjadi menjadi alat kepada kumpulan tertentu sahaja di dalam Pas?

Sebenarnya hipokrasi PR di dalam hal berkaitan kebebasan bersuara ini amat jelas. Jika diperhatikan, sudah menjadi tabiat pemimpin-pemimpin PR untuk menyekat atau `block' akaun twitter pengkritik mereka. Kalau dalam twitter pun sudah tidak boleh dikritik dan di`block', kalau mereka berkuasa tak tahulah apa yang akan terjadi; na'uzubillah. Mungkin kerana itu Allah swt masih menyelamatkan Malaysia dari cengkaman PR. Sebagai rakyat yang bijak dan dapat menilai hipokrasi PR dan pemimpinnya, marilah kita sama-sama menyelamatkan Malaysia sebelum menjadi mangsa kepada kezaliman mereka. Selamatkan Malaysia!



Imbas kembali - ruang bersuara yang digunakan oleh Hasan Ali untuk menyuarakan pendapatnya. Mungkinkah Hasan dan Nasrudin disekat untuk mengutarakan pandangan dalam Muktamar platform-platform parti dan media-media PR?

Tiada ruang untuk saya bersuara dalam Harakah
Jamilah Kamarudin | December 24, 2011
dari Free Malaysia Today


Dr Hasan Ali mendakwa sejak dua minggu lalu beliau tidak diberikan ruang dalam media parti sendiri untuk bersuara.


KUALA LUMPUR: Exco Selangor Datuk Dr Hasan Ali menegur lidah rasmi PAS Harakah yang didakwanya hanya membuat liputan berita terhadap golongan tertentu sahaja dan mengenepikan pihak lain.

Katanya, keadaan itu ketara lebih-lebih lagi isu membabitkan dirinya sejak dua minggu lepas,  malah beliau tidak diberikan ruang dalam media parti sendiri untuk bersuara.

"Kalau buat analisis kajian kandungan dalam Harakah berhubung polemik ini sejak dua mniggu lepas berapa peratus ruang yang diberikan untuk Hasan Ali?

"Masa saya jadi Pesuruhjaya PAS Selangor pun tak banyak peruntukan diberikan kepada saya berbanding orang lain,  kadang-kadang ruang diberikan kepada parti komponen lain lebih besar berbanding golongan tertentu dalam PAS sendiri," katanya dalam sidang media di rumahnya di sini hari ini.

Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas mengenai temuramahnya dengan TV3 menerusi slot 'Soal Jawab' Rabu lalu.

Katanya, perkara ini dapat dibuktikan apabila Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din yang pernah memanggil media termasuk Harakah untuk menjelaskan pandangannya mengenai isu Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC).

`Mungkin perintah orang berkuasa'

"Biasanya kalau timbalan mursyidul nak keluar akhbar mereka ini didahulukan tapi kemungkinan atas perintah orang yang berkuasa dalam Harakah didapati artikel sampai sekarang tak tersiar.

"Bayangkan kalau berita timbalan mursyidul am pun tak keluar apatah lagi Hasan Ali," katanya yang mendakwa turut mendapat aduan yang sama daripada anggota dan pimpinan PAS  yang lain mengenai isu ini.

Walaupun tidak menafikan sumbangan besar Harakah dari zaman merdeka sehingga kepada kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya, Dr Hasan berkata pimpinan tertinggi perlu melihat semula struktur organisasinya walaupun isu ini pernah dibincangkan dalam parti.

Sementara itu, Dr Hasan  berkata beliau terbuka menerima mana-mana media yang mampu meletakkan berita itu ke pangkuan masyarakat seluas-luasnya dan tidak nampak kemudaratan yang diberikan kepada diberikan kepada dirinya dan parti sepanjang polemik ini timbul.

"Keterbukaan mereka untuk menerima orang seperti saya lebih besar daripada apa yang ada dalam media milik parti sendiri.

"Saya gunakan media yang dah sedia kukuh dengan tiada niat untuk mengambil keuntungan politik dan saya merasakan itu tindakan terbaik untuk saya setakat ini," katanya.

Kedah Ke KL - MctHeory

Posted: 25 Dec 2011 01:35 PM PST

Kedah Ke KL - MctHeory


KASI PANAS!! HISHAM RAIS BAPOK TUA MURTAD??

Posted: 25 Dec 2011 07:13 AM PST







Blogger tukar tiub Pakatan Haram ni boleh merosakkan Akidah anak muda Islam..

Nabi Isa tak dilahirkan pada 25december.. 25 dec ialah hari kelahiran dewa yunani yg bernama mithras.. Mithras tu yg disebut sebagai anak tuhan kemudian di asimilasikan ke dalam cerita yesus yg kemudian di sebut kristus..

PANAS!! PERTAHANKAN KEPIMPINAN MELAYU ISLAM DI MALAYSIA!! - Ustaz Kamal Saidin

Posted: 25 Dec 2011 04:34 AM PST


Siapa rasa dia Melayu beragama Islam.. tengok video nih..

KASI PANAS!! BEZA KERAJAAN KEBAJIKAN BN DENGAN KEBAJIKAN PAS!!

Posted: 25 Dec 2011 01:12 AM PST


Waktu ni seronok Mc lihat si wakil Pas tu.. muka dah lain macam saja.. asyik kena, dalam hati mesti menyumpah-yumpah.

KASI PANAS!! BUAT KERJA CARA ISLAM ALA PAS!!

Posted: 24 Dec 2011 10:12 PM PST




Menteri besar Kedah, Ustaz Azizan, dengan tanpa segan silu dan rasa bersalah mahu meneruskan projek Aman Central termasuk merobohkan madrasah dan surau di tempat yang berstatus tanah wakaf khas.

Projek paling kejam dan zalim ini meragut syiar Islam di Kedah sendiri. Apabila kerajaan Pas yang mengaku Islam. Akhirnya akur kepada kuasa wang apabila sanggup merobohkan Madrasah dan surau semata-mata untuk membina sebuah shopping kompleks.

Dulu Ustaz Azizan pernah berkata "buat kerja cara Islam"

Tapi hari ni Mc pula nak tanya pada Ustaz, "Apakah ini cara kerja kerajaan Islam?"

McTheory:
Islam hanya kat mulut, dalam hati siapa yang tahu..

TUDIAA LAA!! BALIK-BALIK UMNO DENGAN UTUSAN JUGA YANG SALAH!!

Posted: 24 Dec 2011 07:12 PM PST



Macam biasa, bila ada sesuatu isu yang membuatkan Pas bergolak. Isu itu akan terus di tuding terhadap UMNO dan akhbar Utusan Malaysia.

Sedangkan isu tersebut di mulakan sendiri oleh Hasan Ali dan Ustaz Nasha. Namun bagi terus menipu penyokong dan ahli tegar Pas. Kesilapan dan keburukan Pas di tolak kepada orang lain.

Apakah ini ciri-ciri parti Islam?


Depan cakap lain, belakang cakap lain.

Sudah beberapa kali Hasan Ali masuk bual bicara secara langsung di TV. Intipati dan perjuangnya tidak pernah berubah.

Berjuta rakyat Malaysia melihat Hasan Ali menyerang kepimpinan Pas secara langsung. Apakah itu satu lagi penipuan media?

Janganlah salahkan orang lain kalau diri sendiri yang salah. Pas harus akui, sememangnya kepimpinan Pas sekarang jauh berbeza daripada kepimpinan Pas semasa di bawah Allahyarham Ustaz Fadzil Noor.

Dulu Pas ekstrim menegakkan agama Allah, kini Pas lebih ekstrim dalam hal menegak apa saja yang Dap nak.

Namun itulah yang Pas selalu buat. Perkara-perkara munafik.

Satu jari tuding kearah orang, tanpa sedari empat lagi menghala ke diri sendiri.

McTheory:
Sendiri yang makan petai, namun kentut orang lain pulak yang dia kata busuk!

TERPANAS!! LADANG RAKYAT KEDAH, PROJEK HITAM PERAH RAKYAT DAN BALAK KEDAH!!

Posted: 24 Dec 2011 04:12 PM PST

Ladang Rakyat di Gunung Inas, Baling


Projek haram ini adalah salah satu cara puak pentadbiran PAS kedah cuba berselindung di sebalik nama Ladang Rakyat, namun ia hanya untuk menyapu bersih balak di Gunung Inas. Di sebalik mereka berbangga hasil balak yang kononnya lebih untung daripada masa pentadbiran BN di Kedah. Sampai sekarang mereka mengatakan balak yang di ambil adalah dari permit yang di keluarkan Kerajaan BN dahulu.


Hebat sungguh pentadbiran PAS Kedah. Mereka cuba menutup rahsia projek jahat tanpa sedikit pun di ketahui oleh rakyat. Tahukah anda, balak yang di ambil dari projek Ladang Rakyat, tidak di tender, malah balak yang di ambil adalah di bawah projek Ladang Rakyat, semata-mata untuk membersihkan gunung untuk projek ladang rakyat. Balak berkenaan bukan permit dari kerajaan BN dahulu.

PAS letak nama Ladang Rakyat yang kononnya untuk majukan tanah bagi projek kepala sawit atau getah. Tapi hakikatnya balak adalah punca utama PAS untuk membuat Ladang Rakyat..bukan sahaja Ladang Rakyat di Baling tapi juga di Sik, Pendang dan juga Padang Terap, habis balak di bolot PAS...Balak berkenaan di panggil Balak Anugerah, balak anugerah ni tak perlu di tender. Hanya anugerah dari kerajaan negeri kepada si pemotong balak.

Suka-suka hati nak anugerah, ingat tanah gunung dan bukit tu, hak milik mak bapak depa apa nak anugerah tanpa tender.



Gambar di atas adalah surat yang di edarkan MKK.

Rakyat Baling mula ragui projek Ladang Rakyat, di manakah borang rasmi dari Kerajaan Negeri untuk di edarkan kepada yang nak menyertai projek Ladang Rakyat? Sedangkan MKK sudah edarkan borang perlantikan ukur melalui sebuah syarikat jurukur. 

Semasa mahu serahkan borang, perlulah di sertai dengan RM120,00 sebagai bayaran upah kepada Syarikat terbabit. Sedangkan dalam surat berkenaan tiada jaminan untuk dapat menyertai Projek Ladang Rakyat. Hebat sungguh, pemohonan tak di lakukan, terus nak di ukur.

Apakah ini satu projek kebajikan terhadap rakyat? Atau ianya hanya satu lagi projek yang nak perah duit rakyat, tanpa rakyat sedar?

"Anda mempunyai otak, anda boleh menilainya, gunakan Kepala otak untuk berfikir, gunakan kepala lutut"

Ada seorang yang hebat dalam Kerajaan Negeri yang ada kaitannya dengan balak, pernah bersumpah tak pernak makan duit balak Ladang Rakyat SIK, tapi tak pulak bersumpah yang dia tak makan duit balak Ladang Rakyat Baling, Pendang dan Padang Terap, siapakah  orang itu?

McTheory:
Siapa lagi, manusia yang bertumbuk dalam pejabat hari tu la..

Apa Yang Tersirat

Posted: 25 Dec 2011 01:28 PM PST

Apa Yang Tersirat


Usia politik Anwar semain hampir

Posted: 25 Dec 2011 07:03 AM PST

USIA politik Anwar Ibrahim semakin dekat di penghujung jalan. Hari penentuan 9 Januari 2012 semakin hampir.

Jika mengikut kronologi, fakta dan bukti-bukti yang diserahkan ke mahkamah, politik Anwar Ibrahim sudah sampai ke penghujungnya. Peguambela suspek liwat itu telah gagal membuktikan beliau tidak bersama Saiful Bukhari pada masa dan tarikh liwat berlaku.

Tidak ada satu pun alibi yang tampil sebagai saksi untuk mempertahankan beliau walhal sebelum itu, Anwar begitu yakin akan mengemukakan barisan alibi.

Tindakan Karpal Singh sebagai Ketua Peguambela yang berpegang kuat kepada laporan perubatan Dr Osman dari Hospital Pusrawi sedangkan laporan tersebut tidak pernah menyebut Saiful Bukhari tidak diliwat.

Diagnosis akhir Dr Osman ialah TRO (to rule out) sodomized dan kerana itu Saiful dinasihatkan ke HKL untuk mendapatkan kepastian diagnosis oleh pakar-pakar perubatan forensik.

Malah, pemeriksaan Dr Osman tidak mengikut protokol forensik yang sebenarnya. Pokoknya, peguambela Anwar Ibrahim kali ini seperti tidak serius untuk menang kes tersebut.

Apakah semua ini merupakan sandiwara Anwar? agar supaya kalah, dan berharap memenjarakannya mendapat undi simpati!

Anwar dan konco2nya berpakat, agar Anwar masuk penjara sekali lagi, untuk menang PRU-13. Kalau Pakatan menang, maka kerajaan itu mohon SPB Agong mengampunkannya untuk membolehkan bertanding dalam PRK.

Sandiwara Anwar itu sudah dimaklum oleh rakyat!

Siapakah pemimpin Umno yang tiada masalah: Shahrizat

Posted: 25 Dec 2011 04:21 AM PST

APABILA Shahrizat melemparkan kenyataan demikian, AYT tersentak. Kenyataan itu, seolah-olah para pemimpin Umno diliputi masalah, hanya sahaja belum terbongkar?.

Shahrizat selaku Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang terpalit dengan skandal projek Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) mengeluarkan kenyataan itu sebagai mengulas tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang memulakan siasatan terhadap kes itu baru-baru ini.

Bagi AYT, kenyataan spontan yang keluar dari mulut Shahrizat yang juga ketua wanita Umno itu seperti menyindir semua pemimpin Umno agar tidak berlagak bersih dari masalah.

"Skandal mereka belum terdedah dan masa yang akan menentukan keadaan diri mereka dalam Umno.

Isu terkini yang melanda Umno apabila Bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo didapati bersalah kerana rasuah di mahkamah Tinggi Shah Alam . Dikhuatirkan bahawa jatuhnya hukuman terhadap mantan MB Selangor itu, akan dijadikan bukti dan kayu pengukur bahawa pemimpin Umno sukar untuk dijadikan contoh teladan buat rakyat Malaysia.

Sebelum ini ramai juga pemimpin Umno yang "terlibat" dalam kes salahguna kuasa, walaupun pada akhirnya ada juga terlepas.

"Beberapa tahun lepas, beberapa orang pemimpin kanan Umno pernah dihadapkan ke Lembaga Disiplin Umno sehingga ke SPRM kerana dakwaan rasuah.

"Malah, bekas Naib Presiden Umno sendiri turut terbabit dengan rasuah sehingga terpaksa melepaskan jawatan beliau,".

Dengan isu skandal penyelewengan dalam NFC pula katanya, ramai percaya bukan setakat Shahrizat sahaja yang terlibat, malah ramai lagi pemimpin kanan negara juga boleh dikaitkan dengan kelulusan projek tersebut.

Laporan Ketua Audit Negara 2010 juga tegasnya, sudah cukup menjadi bukti kepada rakyat betapa ketirisan dan penyelewengan berlaku dalam kerajaan pimpinan Umno BN.

Nampaknya DS Najib sedang menghadapi timbunan masalah untuk diatasi sebelum berdepan dengan rakyat untuk meminta mandat semula.

Awas 9 Januari, 2012

Posted: 24 Dec 2011 09:43 PM PST

SODOMI II akan berakhir pada tarikh itu. Keputusan Hakim Mohd Zabidin Md Diah ditunggu-tunggu.

Apakah pada tarikh tersebut Anwar didapati bersalah? atau sebaliknya, hanya Hakim yang tahu keputusannya.

Pada tarikh yang sama juga mantan MB Selangor, Dr Khir Toyo akan membuat pengumuman berhubung status kedudukkannya baik dalam politik mahu ADUN Sungai Panjang.

Khir didapati bersalah pada Jumaat, berhubung rumah agamnya dan dijatuhkan penjara 12 bulan. Bagaimanapun, keputusan tersebut ditangguhkan kerana memberi peluang kepadanya membuat rayuan di mahkamah rayuan.

9 Januari juga dipilih oleh (Universiti Pendidikan Sultan Idris-UPSI) untuk mendengar pertuduhan terhadap seorang pelajarnya yang menurunkan banting Perdana Menteri, di PWTC.

Isu National Fidlot Centre- jadi omongan orang kampung

Posted: 24 Dec 2011 08:33 PM PST

SEMPENA CUTI Hari Natal, AYT berkesempatan pulang kampung. Di kampung, apa yang memperanjatkan bahawa skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) terbukti menjadi bualan hangat dalam kalangan pengundi di kawasan pedalaman.

Daripada reaksi para pengundi di pendalaman, nampaknya isu NFC berimpak negatif terhadap Umno/BN.

Sejak timbulnya isu ini, AYT hanya terfikir, bahawa isu NFC hanya berlegar-legar di kawasan bandar dan ruang siber, namun sungguh memperanjatkan bahawa isu tersebut merupakan bualan harian di perkampungan.

Pihak pembangkang telah menggunapakai isu NFC sebagai BUKTI penyelewangan Umno/BN, yang selama ini, sukar bagi mereka mencari bukti-bukti untuk dipaparkan pada pengundi di perkampungan/pendalaman.

Isu NFC dianggap oleh pihak Pembangkang sebagai isu TEPAT terutama menjelang menghadapi PRU-13.

Ada dikalangan para pengundi berkata, apapun yang dilakukan oleh Shahrizat, selepas ini, adalah sukar untuk menepis isu tersebut, atas sebab DAMAGE HAS BEEN DONE.

Benarlah apa kata Bung Mokthar Radin, kerana perbuatan seseorang telah merosakkan semua.

Cucu Tok Selampit

Posted: 25 Dec 2011 01:20 PM PST

Cucu Tok Selampit


Panas! Kempen Memboikot Produk Gardenia Milik Usahawan Melayu! Panggil Melayu BABI!

Posted: 24 Dec 2011 07:39 PM PST

Kini tersebar luas di internet terutama di laman-laman sosial Facebook, dari segelintir kaum Cina yang mengesa bangsanya tidak memberi sokongan kepada perniagaan Melayu, lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan persatuan Islam dan usahawan Melayu. Laman Facebook dan e-mail yang disebarkan menyeru agar memboikot roti Gardenia kerana syarikat berkenaan dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary (BERNAS) dan ramai orang-orang Melayu mempunyai kepentingan di dalam perniagaan tersebut.


CTS memetik beberapa kenyataan yang dibuat di dalam laman Facebook berkenaan yang disebarkan bukan sahaja tidak berlandaskan fakta, malahan ditambah dengan kata-kata provokasi, antaranya menyatakan masyarakat Cina sering dianiaya oleh orang Melayu dan perniagaan milik Raja Gula, Robert Kuok yang mengeluarkan produk roti Massimo disabotaj oleh TS Syed Mokhtar Al Bukhary.

Terjemahan:
23 November 2011; 11;28PM; Butter Lau
Mereka dengki dengan kejayaan orang lain. Apa bezanya Melayu dengan pencuri.
24 November 2011; 1:37AM
Pergi mati Melayu babi! Tidak ada kelebihan! Jadi mereka mencuri!! Orang Melayu memang lowclass!!
24 November 2011; 2:49PM; Becky Wong
Tanpa orang Cina yang membantu orang Melayu, boleh ke mereka hidup sampai sekarang? Ambil balik duit yang pernah kita bagi, semua babi-babi ini takkan mampu buat apa-apa. Tak lama lagi mereka akan tahu akibatnya. Mana ada 1Malaysia. Semuanya tipu! Mereka suruh tolak dikriminasi kaum tapi mereka yang mengamalkannya??
24 November 2011; 5:14PM Steven Long
Matilah Melayu babi gemuk mak dia.
Kerana dek rakus dengan keuntungan perniagaan, mereka mencetuskan propaganda dengan mengharapkan simpati dari kaum mereka! Kini mereka telah melampaui batas dengan mencetuskan sentimen perkauman. Ada yang melontarkan kata-kata penghinaan seperti "PERGI MATI MELAYU BABI", "MELAYU BODOH"dan sebagainya. Jika taktik ini berterusan, dikuatiri bukan sahaja akan meberikan kesan kepada peniagaan Bumiputera malahan bakal mencetuskan kebencian dan perbalahan di antara kaum.

CTS tidak pernah mengenali roti Mossima seperti yang diwar-warkan dan tidak pernah membelinya. CTS telah melanggan roti Gardenia sejak sekian lama dan tidak pernah mengalami sebarang masalah dengan produk berkenaan. CTS gemarkan citarasa roti berkenaan yang sedap, lembut dan sesuai dimakan pada bila-bila masa. Tidak ada sebab CTS hendak bertukar kepada jenama yang lain. 

Apakah kempen yang dijalankan oleh Tony Pua dan DAP untuk memburuk-burukkan produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) ada kaitan dengan kempen di atas yang bertujuan untuk menjatuhkan usahawan-usahawan Melayu yang rata-ratanya terlibat di dalam KR1M? CTS bukan perkauman, namun kempen di atas adalah keterlaluan, dalam kita hidup dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Ucapan "Merry Christmas" - Wajarkah Dalam Islam? Baca Penerangan Dr MAZA

Posted: 24 Dec 2011 05:00 PM PST

Sempena Hari Natal yang disambut hari ini, CTS mengemukan persoalan umum dari saudara kita untuk pengetahuan bersama. CTS merasakan jawapan Dr MAZA amat adil dalam konsep masyarakat majmuk di Malaysia. Wallahualam.

Soalan: Dr MAZA, kita negara yang berbilang agama. Ramai yang mempunyai kawan pejabat, jiran dan lain-lain yang bukan muslim. Apabila tiba hari raya kita mereka mengucapkan selamat hariraya. Masalahnya, apabila tiba giliran hari raya agama mereka pulak, kita rasa macam serba salah. Bolehkah seorang muslim berikan ucapan selamat hari raya agama lain. Saya takut rosak akidah, tapi ramai pemimpin dan kawan-kawan muslim yang lain ucapkan. Saya pun risau juga kawan-kawan bukan muslim kecil hati, tapi saya pun nak jaga akidah saya. Bolehkah Dr Asri berikan pandangan?

Munif, Putrajaya.

Jawapan Dr MAZA: Saudara Munif, Alhamdulillah saudara prihatin dengan keadaan akidah saudara di kala ramai yang tidak mempedulikan lagi kebersihan akidah mereka. Akidah adalah pembeza utama antara seorang mukmin dan bukan mukmin. Seseorang bagaimana banyak amalannya pun, tetapi jika akidahnya rosak, maka amalannya ditolak. Maka penting untuk kita mempertahankan akidah dan kesuciannya. Mengenai soalan saudara, ada beberapa perkara yang wajar difahami:

1. Islam mengharamkan seseorang muslim membuat apa-apa perbuatan atau ucapan yang mengiktiraf kekufuran atau kesesatan. Termasuk dalam hal ini membesarkan agama lain dengan mengucapkan ucapan yang mengagungkan atau mengiktiraf kekufuran, atau melakukan amalan ibadah yang mempunyai makna menyembah atau menyeru tuhan selain Allah. Maka, apa sahaja tindakan yang membawa kepada maksud yang disebutkan tadi adalah haram jika dilakukan dengan perbuatan atau ucapan. Jika disertai iktikad bahawa apa yang dilakukan itu benar atau betul, maka dia menjadi kafir. 
Firman Allah: (maksudnya)

"Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah beriman (maka baginya kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang jantung hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka dadanya menerima kufur maka atas mereka ditimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar.

(Surah al-Nahl, ayat 106).
2. Dalam masa yang sama, Islam tidak membenarkan kita menzalimi bukan muslim dan Islam menyuruh kita melakukan kebaikan kepada bukan muslim yang tidak memusuhi kita kerana agama kita. 
Firman Allah (maksudnya):

"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan memberikan sumbangan harta kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

(Surah al-Mumtahah, 8-9)
3. Juga, Islam menyuruh kita mengucapkan ucapan yang baik kepada orang yang mengucapkan ucapan yang baik kepada kita. 
Firman Allah: (maksudnya):
"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat, maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu".
(Surah al-Nisa, 86).
Inilah adab Islami yang tinggi. Ia merangkumi sesama muslim atau kepada bukan muslim. Sehingga Ibn 'Abbas r.a menyebut, "Jika Firaun berkata kepadaku 'semoga Allah memberkatimu, nescaya aku menjawab 'untuk engkau juga'" (Riwayat al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).

Maka sudah pasti mereka yang tidak sejahat Firaun dan tidak memusuhi Islam lebih layak untuk menerima ucapan balas.

4. Oleh kerana dalam masalah mengucapkan tahniah ataupun "congratulating" sempena perayaan agama lain mempunyai unsur seakan mengakui agama lain secara langsung atau tidak langsung, dan dalam masa yang sama ada juga nilai berbuat baik kepada bukan muslim yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama berkhilaf pendapat tentang hal ini. Bagi mereka yang melihat unsur mengiktiraf kekufuran, mereka mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara bagi mereka yang melihat ia bukan berunsur mengiktiraf kekufuran agama lain, sebaliknya sekadar melakukan barr ataupun kebaikan kepada penganut agama lain yang tidak memusuhi Islam, maka para ulama yang berpendapat sebegini mengharuskan ucapan tersebut dengan syarat-syarat tertentu.

5. Tidak boleh dinafikan bahawa selain nas-nas al-Quran dan al-Sunnah sebagai asas, faktor keadaan, zaman dan persekitaran mempengaruhi para sarjana Islam dalam melihat kepada isu ini. Kitab-kitab yang ditulis pada persekitaran muslim begitu dominan dan tiada keperluan untuk melakukan ucapan tersebut kelihatan keras dan mengharamkan ucapan sempena perayaan agama lain. Sementara, ramai juga sarjana terutama di zaman kini yang mempunyai persekitaran yang baru dan keperluan untuk memperlihatkan keharmonian Islam kepada bukan Islam, fatwa-fatwa mereka ini lebih lunak dan mengizinkannya dengan syarat-syarat tertentu.

6. Syeikh Islam Ibn Taimiyyah r.h. (meninggal 728H) dalam karyanya Iqtida al-Sirat al-Mustaqim dan muridnya al-Hafizd Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h (meninggal 751H) dalam karyanya Ahkam Ahl al-Zimmah dengan tegas mengharamkan hal ini. Mereka telah mengemukakan hujah dan alasan mereka dalam mengharamkannya. Teras kepada perbincangan mereka ialah perbuatan tersebut membawa erti menyerupai orang kafir dan meredhai agama mereka. Fokus mereka adalah penyertaan seorang muslim kepada upacara perayaan bukan muslim. Banyak pendapat-pendapat ulama silam yang mereka petik. Pandangan kedua imam agung itu diikuti oleh sesetengah para ulama terutama dari negara yang dominan penduduk muslim seperti Arab Saudi. Maka Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi mengharamkan ucapan selamat sempena perayaan agama lain.

7. Sementara Majlis Fatwa Eropah (The European Council For Fatwa and Research) yang dianggotai oleh ramai sarjana muslim membolehkan muslim memberikan ucapan tahniah atau selamat sempena perayaan mereka (Congratulating Non-Muslims on Their Festive Occasions). Ini lebih dituntut apabila mereka terlebih dahulu mengucapkannya semasa perayaan Islam. Ini berteras ayat dalam Surah al-Nisa, ayat 86 yang kita sebutkan tadi. Pun begitu, mereka tetap mengharamkan muslim menyertai perayaan agama lain. Hanya sekadar ucapan sempena perayaan.

8. Fatwa yang sama yang mengharuskan ucapan sempena perayaan agama lain dikeluarkan oleh beberapa ulama lain seperti Dr Yusuf al-Qaradawi dan al-Mustafa al-Zarqa. Antara hujah yang digunakan oleh al-Syeikh Mustafa al-Zarqa adalah hadis Nabi S.A.W.:
"Sesungguhnya telah lalu di hadapan Nabi s.a.w satu jenazah, lalu baginda bangun (untuk menghormati). Lalu diberitahu kepada baginda: "Itu jenazah seorang yahudi". Baginda bersabda: "Tidakkah ia juga jiwa (insan)?"
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 
Kata al-Zarqa: "Bangun tersebut sebagai menggambarkan penghormatan dan kemuliaan, tiada kaitan dengan akidah jenazah tersebut" (Fatawa Mustafa al-Zarqa, m.s 356. Damsyik: Dar al-Qalam). Ertinya, beliau membandingkan mengucapkan selamat sempena hariraya agama lain kepada penganutnya, bukan bererti mengiktiraf akidah mereka.

9. Dengan ini saya berpendapat, boleh mengucapkan selamat hariraya kepada penganut agama lain sempena perayaan mereka dengan syarat ucapan tersebut tidak mengandungi ungkapan yang syirik atau kufur seperti menyebut 'anak Allah' atau tuhan selain Allah. Maka, memadai sekadar 'selamat hariraya' atau 'selamat bergembira' atau seumpamanya. Hal ini lebih dituntut jika semasa hariraya Islam 
mereka mengucapkannya.

10. Namun, seorang muslim tidak boleh turut merayakan hariraya agama lain. sebabnya, perayaan agama merupakan upacara agama. Bukan muslim pun tidak patut disuruh merayakan hariraya kita. Perpaduan antara kita sesama rakyat muslim dan bukan muslim bukan dengan berkongsi hariraya, tetapi dengan keadilan, berbuat baik dan tidak menzalimi antara satu sama lain.

11. Apa yang penting, dalam dunia semasa yang Islam dituduh dengan pelbagai tuduhan liar, kita patut menonjolkan imej Islam yang harmoni dan baik. Dalam masa yang sama kita mesti menjaga benteng akidah kita.

THE FLYING KICK

Posted: 25 Dec 2011 01:01 PM PST

DIMENSI

Posted: 25 Dec 2011 12:02 PM PST

DIMENSI


Omegay: Hantu Mak Lampir benar2 wujud? fuuYiaoOOoo..

Posted: 25 Dec 2011 01:30 AM PST

Berambut panjang dan kadangkala menutup kepala dengan kain batik, rupanya persis watak hantu Kak Limah dalam filem komedi Hantu Kak Limah Balik Rumah yang mencetus fenomena dalam dunia perfileman negara.

Kak Limah muncul di Marang. Itulah yang diperkatakan sebuah keluarga di Kampung Temiang, Pengkalan Berangan, apabila lima sekeluarga tertekan dan ketakutan akibat diganggu lembaga wanita tua berambut panjang itu sejak lebih seminggu lalu.

hhhhaaa...haaaaaaaaaaantuuuu!!!

Wanita misteri itu dikatakan sering menjelma dan dilihat merayau-rayau sekitar kawasan rumah di situ. Malah, kelibat menyeramkan itu dapat dirakam secara kebetulan oleh salah seorang ahli keluarga terbabit. - SH

Omegay: LGBT & Seksualiti Merdeka - Pas sokong tak kenal sempadan kehkehkeh

Posted: 24 Dec 2011 11:43 PM PST

Kebangkitan LGBT'

Bisik-Bisik Mingguan
Awang terganggu dengan satu laporan baru-baru ini bahawa semakin ramai golongan muda Melayu dikesan mengamalkan gaya hidup homoseksual.

Walaupun ditegah oleh agama dan mendedahkan mereka kepada jangkitan virus HiV, penularan seks luar tabii kian meluas dan membimbangkan.

Gejala tersebut bukan sahaja bertumpu di negeri-negeri Pantai Barat bahkan di Pantai Timur termasuk Kelantan.

Pendedahan itu yang dibuat oleh Presiden Majlis AIDS Malaysia, Tan Sri Mohd. Zaman Khan mengundang persoalan besar tetapi ia bukan sesuatu yang mengejutkan.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini gejala homoseksual menjadi-jadi. Sebahagian aktiviti golongan itu dilakukan secara berani dan terbuka antaranya menerusi kelab gay dan lesbian.

Mengapa gejala songsang itu meningkat secara mendadaknya? Apakah ia memang fenomena global yang penularannya berjaya diperhebatkan ke negara ini menerusi perjuangan agresif pertubuhan hak asasi manusia?

Awang tiada jawapan tetapi ada lagi perkara yang mengganggu fikiran. Seorang lelaki gay Melayu menghubungi Awang bagi mengulas tulisan ruangan ini minggu lalu berhubung pelajar Malaysia yang berkahwin sejenis dengan lelaki Inggeris. Sambil dia menyokong perkahwinan itu, lelaki gay berkenaan memberitahu bahawa gerakan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kini dalam gelombang 'kebangkitan' selepas mendapat dua inspirasi.

Pertama, katanya, ada pemimpin pembangkang yang juga daripada golongan itu. ''Itu suatu kemenangan buat golongan kami.'' katanya. Kedua, keberanian NGO memperjuangkan gaya hidup seks songsang sebagaimana penganjuran Seksualiti Merdeka. Menurut dia, itu juga bibit kejayaan awal. Awang menung panjang selepas mendengar pengakuan itu. - Utusan Malaysiaku sayang


ambigau bikin demo seksualiti merdeka, PAS tak bantah

ambigau pertahan hak seks bebas, PAS ikut saje

alfian kawin sejenis, PAS tak tau nak kata apa..
ikut saje lerrrr >|D

Omegay: Guan siyal eng, anuwar masih simpan dendam terhadap kapal?? huhuhu

Posted: 24 Dec 2011 04:30 PM PST

DAP's Karpal Singh tells Ramasamy to quit as Penang dep CM II
By HAN KAR KAY

GEORGE TOWN: DAP national chairman Karpal Singh has urged Penang Deputy Chief Minister II Dr P. Ramasamy to resign from his post for making serious allegations against party leaders.

"Dr Ramasamy's position in the state government is no longer tenable because he had defied the decision of the party's three-member committee not to refer the party's internal problems to the press," he said in a press conference on Saturday.

Karpal Singh said Dr Ramasamy had publicly disclosed allegations about party leaders and members without any basis.

He was referring to the report in The Star on Friday quoting Dr Ramasamy as saying his critics were plotting against him because he did not respond to their overtures for projects and favours.

"This is a serious allegation. Till now, Dr Ramasamy has not denied making the statement," he said. - star

kehkehkeh kapal singki dan ramasamy dah jadi kambeng hitam anuwar dan guan siyal eng. mungkin ini satu konspirasi atau drama antara anuwar dan guan siyal eng untuk tutup aib? masih ingat dulu kapal pernah sound guan siyal eng dan anuwar tegak2 dalam satu sidang media pasal lompat parti. dari situ 2 ekor malaun tu mungkin dah simpan dendammungkin jugak anuwar dah tau kesudahan kes liwat dia pada 9 jan nanti maka anuwar dah berpatah arang dengan karpal di sebabkan orang tua tu dah gagal menyelamatkan tongkeng dia.

guan siyal eng pun geram kat karpal kerana tak mampu nak bela anuwar. guan eng tau hanya anuwar saje yang masih boleh di harapkan untuk meneruskan agenda menghapuskan ketuanan melayu dan mahu terus mengekalkan kuasa dinasti lim dalam parti. sekaligus ini lah masanya guan siyal eng gunakan kesempatan yang terhidang nak nyah kapal yang dah tua kerepot tu dari lingkungan senior2 deeayypig yang kebanyakan terdiri dari cina komunis dalam deeayypig.


apa yang pasti anuwar dan guan siyal eng dah menyampah dengan kapal. dia mesti 'dihukum'!. keceluparan ramasamy boleh di anggap sebagai satu kebetulan serta peluang buat guan siyal eng balas dendam terhadap kapal. tercetusnya pertelingkahan antara ramasamy dan kapal hanya akan mengesahkan lagi sikap rasis guan siyal eng yang mahu deeayypig di kuasai oleh bangsa mereka saje >:]

Tiada ulasan:

Pengikut