Rabu, 9 November 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Pemuda PAS Sabah sedia bawa suara rakyat pelbagai kaum

Posted: 09 Nov 2011 08:15 PM PST

KOTA KINABALU, 10 Nov: Keunikan negeri Sabah yang terdiridaripada pelbagai kaum dan suku merupakan satu anugerah yang tidak ternilai.Faktor georafi dan demografi yang timbul tidak sama sekali mematahkan semangatDewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) untuk bergiat cergas dan aktifditengah-tengah lautan manusia.

KetuaPenerangannya Mohd Zulfikar Abd. Mijan (gambar)berkata, PAS sudah mula dikenali oleh semua lapisan masyarakat Sabah tanpamengira kaum dan keturunan.

"PASsudah mula diminati oleh golongan remaja dan anak muda. Masuk lah kekampung-kampung sejauh pedalaman di Keningau, PAS sudah mula dibicarakan dibibir rakyat," jelasnya.

Menurutnya,pendedahan isu penjualan pulau Sabah yang didedahkan oleh PAS baru-baru initelah mula membuka mata masyarakat Sabah yang sudah mula sedar peranan PAS yangdibawa hanyalah untuk kemudahan dan kemajuan rakyat. PAS Sabah terutamakatanya, bukan lagi hanya berkisar dipepenjuru masjid dan surau serta disebalikdinding-dinding konkrit malah sudah menjangkaui masa dan setiap sudut pepenjurudi jajahan negeri Sabah.

"Kitatidak sekadar mampu nak kendali program-program keagamaan sahaja. PAS sudahtembusi masjid dan surau… PAS juga telah berjaya menguasai setiap sempadannegeri Sabah," dakwanya ketika ditemui di Pejabat Pemuda PAS Sabah.

Ketikaditanya mengenai kemampuan Pemuda PAS untuk menjadi teras dan keutamaan suararakyat, beliau menjawab bahawa PAS Sabah sudah bersedia untuk mewakili golongansasar seperti golongan belia dan anak muda juga termasuk dengan mana-mana kaumsebagai generasi pelapis bagi mengetengahkan isu dan rintihan mereka.

"PASSabah akan menjadi dominan dan penyebar rintihan mereka. Sudah lama mereka inidisisihkan oleh pembangunan Barisan Nasional tanpa kerelaan mereka.

"Kitamampu membawa suara rakyat ke persada politik. PAS bukan politik semata, keranalahirnya PAS adalah mewakili suara dakwah dan tarbiyah," ujarnya.

Beliaujuga tidak menolak kemungkinan terdapatnya unsur fitnah yang dibawa golongantertentu yang berasa terancam setelah melihat kemajuan perjuangan PAS di bumiSabah.

"Sayamemperingatkan bahawa masyarakat Sabah supaya jangan mudah untuk mempercayaiberita-berita negeatif terhadap PAS di sini. Itu mereka yang merasakan dirinyasudah terancam kuasanya apabila berhadapan dengan PAS," katanya.

Jalan Sinua sesuai untuk laluan kereta kebal

Posted: 09 Nov 2011 05:30 PM PST

KENINGAU, 10 Nov: PAS Kawasan Pensiangan hari inimelahirkan rasa kecewa dan sedih terhadap Kementerian Pembangunan Luar Bandaryang lewat menyiapkan projek naik taraf jalan Sinua dekat Sook, Keningau.
                                                  
YangDiPertua PAS Kawasan Pensiangan, Hishammudin Sulaiman mendakwa pihaknya amatkecewa dengan sikap kementerian terbabit kerana lewat menyiapkan naik tarafjalan berkenaan yang hanya sesuai untuk kenderaan kereta kebal sahaja.

"Kamiberasa kecewa dan sedih kerana rakyat melalui jalan yang tidak berturap yangsesuai dilalui untuk laluan kereta kebal," jelasnya.

Menurutnya,kesan balingan batu yang jelas dilihat dipapan tanda projek berkenaan jugamembuktikan bahawa kemarahan rakyat sudah mencapai kemuncak.

"Inimerupakan kesan balingan batu, kesan kemarahan rakyat terhadap jalan yang tidakdibina dan pembangunan yang dibuat oleh Barisan Nasional," katanya.

Dalamperkembangan lain, PAS Pensiangan juga menyumbang sebanyak 40 kepingan zinkkepada Kg. Sinaron, Terusmadi untuk digunakan bagi pembangunan surau di kampungtersebut.

Turuthadir memberikan sumbangan tersebut ialah Ahli Jawatankuasa Dewan Pemuda PASSelangor, Husni Zaim Mohmadan dan seluruh pimpinan PAS Kawasan Pensiangan.

Tiada ulasan:

Pengikut