Isnin, 31 Oktober 2011

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


PAS tuntut penjelasan JHEINS

Posted: 30 Oct 2011 09:35 PM PDT

KOTA KINABALU, 31 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah(DPPNS) menuntut penjelasan penuh daripada pihak Jabatan Hal Ehwal Agama IslamNegeri Sabah (JHEINS) berhubung aliran perbelanjaan sejumlah RM 1.7 juta yangdisalurkan untuk perbelanjaan menaik taraf lima buah sekolah berasrama penuh.

KetuaPenerangannya, Mohd Zulfikar Abd. Mijan mendakwa, berdasarkan Laporan Audit2010 menunjukkan secara jelas adanya berlaku penyelewangan terhadap sejumlahperuntukkan yang diberikan untuk kerja-kerja menaik taraf sekolah berkenaan.

"PASmendesak agar dibuat penyiasatan rapi termasuk seluruh cabang dan bahagiandalam JHEINS untuk mengelakkan berlakunya penyelewengan ke atas peruntukkanitu.

"Iniinstitusi agama, bagaimana peruntukkan tersebut diproses, kemana peruntukkandiagihkan dan apa kesan terhadap penambahbaikan itu berjalan?, soalnya.

Memetikkenyataan Laporan Audit Negara 2010 yang disiarkan di Malaysiakini, sejumlahRM1.7 juta dibelanjakan untuk kerja-kerja naiktaraf di lima buah sekolahberasrama penuh. Namun tinjauan mendapati sama ada kerja-kerja yang dilakukanitu tidak memuaskan atau belum dimulakan meskipun bayaran telah dibuatsepenuhnya.

Beliauberkata demikian semasa Sidang Media selepas perasmian Majlis Konvokesyen PASTIkawasan Kota Kinabalu kali ke-21 yang diadakan di Dewan Saadah, Wisma MUIS Ahadlalu.

Tiada ulasan:

Pengikut