Selasa, 14 Jun 2011

Barisan Nasional

Barisan Nasional


bumiyang

Posted: 14 Jun 2011 03:25 AM PDT

bumiyang


Layanan Buruk Kepada Pendatang Tanpa Izin Dari Singapura???

Posted: 14 Jun 2011 02:01 AM PDT

Syurga dan Neraka Hanya Mainan Buat Pas???

Posted: 13 Jun 2011 10:00 PM PDT

Sudahlah Menjadi Hero Tidak Didendang!!! Layanan Pulak Umpama Anjing Kurap!!!

Posted: 13 Jun 2011 07:10 PM PDT

anakbukitgantang says

Posted: 14 Jun 2011 03:21 AM PDT

anakbukitgantang says


Kaum Yahudi di belakang Dajjal

Posted: 13 Jun 2011 08:19 PM PDT

11. GAMBARAN DAJJAL MENURUT AL-HADITS

Segala macam keistimewaan yang kami lihat pada peradaban Barat sekarang ini, semuanya cocok dengan ciri-ciriDa j ja l yang dilihat oleh Nabi MuhammadSa lla llahu 'Alaihi wa Sallam dalam ru'yah. Memang benar bahwa bangsa-bangsa ini mempunyai sedikit perbedaan satu sama lain, tetapi ada satu hal yang semuanya sama. Dan ciri yang sama inilah yang digambarkan oleh Nabi MuhammadSallallahu 'Alaihi wa Sallam dalam memberi gambaran tentangDa j ja l.


Kami hanya akan mengutip Hadits-hadits yang menguraikan ciri-ciriDa jja l. Marilah kita mulai dengan Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari : 1."Dan aku melihat orang yang berambut ikal pendek, yang mata-kanannya buta Aku bertanya: Siapakah ini? Lalu dijawab, bahwa ia adalah Masihid - Dajjal" (Bukhari 77:68,92)

14 2. "Awas! dia pecak (buta sebelah)… dan diantara dua matanya, tertulis 'Kafir'…" (Bukhari 93:27). Dari gambaran tersebut dapatlah kami catat: 1. Bahwa mengenai bentuknya,Da j ja l digambarkan berbadan kekar. 2. Bahwa roman-mukanya putih dan mengkilat. 3. Bahwa rambut kepalanya pendek dan ikal. Tiga gambaran ini cocok sekali derigan bentuk orang-orang Eropa pada umumnya. Mereka itu pada umumnya berbadan kekar; bertubuh baik dan kuat; rambutnya pendek dan ikal, sampai-sampai wanitanya pun memotong pendek rambutnya; kulit mereka putih dan mengkilat. Jadi, gambaran tentang ciri-ciriDajjal tersebut, cocok sekali dengan perwujudan orang-orang Eropa.

Adapun dua ciri lainnya, yakni, bahwa mata kanan Dajjal buta, dan pada dahinya tertulis kaf, fa' danra' ataukaflr, ini menggambarkan keadaan rohaniDajjal yang sebenarnya. Sebagaimana telah kami terangkan, Dajjal menggambarkan suatu bangsa. Sebagai bangsa, tak mungkin semuanya buta mata jasmaninya.

Selain itu,Dajjal yang digambarkan buta mata kanannya, mata-kiriDajja l digambarkan bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Dengan perkataan lain, mata- kananDajjal digambarkan hilang cahayanya, tetapi mata-kirinya bersinar terang. Penjelasan yang diberikan oleh Imam Raghib tentang mataDa j ja l yang buta sebelah kanannya, sungguh ilmiyah sekali. Pada waktu menjelaskan arti kata al-Masih, beliau menerangkan bahwa katama sa ha berartimenghapus sesuatu, lalu beliau menambahkan keterangan sbb:

"Diriwayatkan bahwa mata-kanan Dajjal hilang penglihatannya, sedangkan nabi 'Isa mata-kiri beliaulah yang hilang penglihatannya; dan ini berarti bahwa Dajjal tak mempuyai sifat-sifat akhlak tinggi, seperti misalnya kearifan, kebijaksanaan dan rendah hati; sedangkan nabi 'Isa tak mempunyai kejahilan, keserakahan, kerakusan dan sebagainya yang termasuk jenis akhlak yang rendah".

Jadi, gambaranDa j ja l buta mata-kanannya janganlah ditafsirkan secara harfiyah, melainkan secara kalam ibarat, yakni harus diartikan bahwaDa jja l tak mempunyai akhlak yang baik.

Bahwa dua mata manusia itu, yang satu digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kerohanian dan agama, dan yang satu lagi digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan. Oleh karena hal- hal yang berhubungan dengan agama dan kerohanian itu lebih tinggi kedudukannya daripada hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan, maka buta mata kananDa j ja l berarti bahwaDa jja l sedikit sekali perhatiannya terhadap hal-hal yang berhubungan dengan agama atau kerohanian, dan ini cocok sekali dengan apa yang dialami oleh bangsa-bargsa Eropa sekarang ini.

Seluruh parhatian mereka ditujukan kepada hal-hal yang berhubungan dangan kebendaan dan keduniaan dan kemajuan mereka dalam bidang ini tak ada bandingannya. Inilah yang dimaksud dengan apa yang diuraikan dalam Hadits, bahwa mata-kiriDa jja l bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Artinya, Daj jal mampu melihat  segala macam barang-barang duniawi, yang bangsa-bangsa lain tak mempunyai pengertian tentang itu. Tetapi mata rohaniDajjal tak mempunyai penglihatan yang tajam, karena semua kekuatanDa jja l dihabiskan guna kepentingan urusan duniawi. SuksesDa jja l yang tak ada taranya dalam urusan duniawi mengakibatkan buta sebelah. Penjelasan ini sungguh mengagumkan dan cocok sekali dengan apa yang dikatakan oleh Al-Qur'an tentang bangsa-bangsa Kristen:

"Orang-orang yang usahanya menderita rugi dalam kehidupan dunia, dan mereka mengira bahwa mereka amat pandai dalam membuat barang-barang" (18:104) Hadits Nabi melukiskan hal ini dengan kalam ibarat, bahwa mata kiriD a jja l, yaitu, mata-duniawi bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Adapun keadaan rohani bangsa- bangsaDa j ja l Allah Azza wa Jalla berfirman sbb:

"Mereka adalah orang-orang yang mengkafiri ayat Tuhan, dan (mengakhiri) perjumpaan dengan Dia" (18 : 105). Hadits Nabi menjelaskan hal ini dengan caranya sendiri, yaitu, bahwa mata-kanan Dajjal tak mempunyai kekuatan untuk melihat ayat Tuhan. TandaDa jja l yang lain, yakni tulisanka fa ra atauka fir pada dahinya ini berkenaan pula dengan keadaan rohaninya. Jika orang berkata, bahwa pada dahi seseorang terdapat tulisan anu, ini sama artinya dengan mengatakan, bahwa anu itu adalah fakta senyata-nyatanya bagi dia. Maka dari itu, uraian Hadits bahwa pada dahiDa jja l terdapat tulisan kafir, ini hanyalah berarti bahwa kekafiran itu merupakan kenyataan yang senyata-nyatanya bagi dia.

Kata-kata Hadits itu sendiri sudah menerangkan; bahwa demikian itulah nyatanya. Pertama- tama, Hadits menerangkan bahwa tiap-tiap mukmin dapat membaca tulisan itu; jadi bukan tiap-tiap orang dapat membaca tulisan itu. Lalu ditambahkan kata penjelasan tentang orang mukmin itu, yakni, "baik ia buta huruf atau mengerti tulis menulis." Artinya, tiap-tiap orang mukmin dapat memahami tulisan itu, baik ia mengerti tulis-menulis atau tidak.

Sudah terang, bahwa tulisan yang dapat dibaca oleh tiap-tiap orang mukmin, baik ia mengerti tulis-menulis atau buta huruf, tak mungkin berwujud kata-kata atau huruf. Jika tulisan itu berwujud kata-kata atau huruf, niscaya tak dipersoalkan lagi apakah pembacanya mukmin atau kafir, demikian pula tak perlu dinyatakan bahwa orang mukmin dapat membaca tulisan itu sekalipun ia buta-huruf.

Kepandaian membaca tulisan, tak ada sangkut pautnya dengan urusan iman. Setiap orang yang tak buta huruf pasti dapat membaca tulisan, sedangkan orang buta huruf, sekalipun ia orang mukmin sejati, ia tetap tak dapat membaca tulisan. Oleh karena itu, tulisan yang dimaksud bukanlah tulisan biasa, melainkan menifestasinya perbuatan seseorang. Pernyataan bahwa tulisan itu hanya dapat dibaca oleh orang mukmin saja, ini berarti, bahwa orang kafir tak pernah sadar akan kekafirannya, sehingga membutuhkan mata orang mukmin untuk membaca buruknya kekafiran mereka.

12. TEMPAT TINGGAL DAJJAL PADA ZAMAN NABI

16 Sebuah Hadits menerangkan, bahwa pada suatu hari sehabis salat berjama'ah, Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi wa Sallam menahan para Sahabat dan berkata sbb : "Tamim Dari, seorang Kristen yang memeluk Islam, ia menceritakan kepadaku tentang

Dajjal, yang cocok dengan apa yang pernah aku ceritakan kepada kamu". Lalu beliau menceritakan ceritera Tamim Dari sbb: "Pada suatu hari ia berlayar dengan beberapa orang dari kabilah Lakhm dan Judham. Setelah berlayar sebulan lamanya, mereka mendarat di sebuah pulau, dimana mereka berjumpa untuk pertama kali dengan seekor makhluk yang aneh, yang menamakan dirinyaJas sassh (makna aslinya mata-mata).Jassasah memberitahukan kepada mereka tentang seorang laki-laki yang tinggal dalam Gereja. Kemudian mereka mengunjungi orang itu dalam Gereja, yang nampak seperti raksasa, yang tangannya diikat pada lehernya, dan kakinya diikat dengan rantai, dari lutut hingga mata-kaki. Mereka bercakap-cakap dengan orang ini, yang tiba-tiba ia bertanya kepada mereka tentang NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam dan ia mengakhiri percakapannya dengan ucapan: 'Aku adalahMa si h id Da jja l, dan aku berharap semoga aku segera dibebaskan, lalu aku dapat menjelajahi seluruh dunia, kecuali Makkah dan Madinah".

Satu hal yang sudah pasti ialah bahwa seluruh ceritera ini bukanlah kejadian biasa, melainkan sebuah visiun (ru'yah). Adapun bukti bahwa kejadian itu terjadi dalam ru'yah ialah adanya kenyataan bahwaDajjal bertanya kepada mereka sbb: "Ceriterakanlah kepadaku tentang Nabi bangsa Ummi (bangsa Arab), apakah yang ia kerjakan".

Pertanyaan mereka dijawab sbb: "Beliau meninggalkan Makkah dan sampai di Madinah". Dalam Hadits lain, Dajjal diriwayatkan bertanya sbb: "Orang ini yang muncul di antara kamu, apakah yang ia kerjakan?" (Kanzul-Ummal jilid VII, hal 2024).

Bagaimana mungkin Dajjal tahu bahwa Nabi bangsa Arab telah muncul? Apakah Dajjal telah menerima wahyu? Sudah barang tentu tidak. Dan pula tak mungkin bahwa ini adalah perkara terkaan.

Kejadian-kejadian lain yang diceriterakan dalam Hadits ini, semuanya menguatkan pendapat bahwa ini terjadi dalam ru'yah. Misalnya, siapakah yang mengikat tangan Da jja l pada lehernya? Siapakah yang mengikat kakinya dengan rantai? Bolehkah kami mengira bahwaDa jja l dilahirkan dalam keadaan demikian? Mengapa jassasah tidak melepas rantai Dajjal? Segala persoalan yang rumit ini hanya dapat dipecahkan apabila kami menganggap ceritera ini berasal dari ru'yah Tamim Dari. Segala sesuatu yang diketahui oleh Nabi Suci yang berhubungan dengan masalah ini juga berlandaskan ru'yah. Allah Azza wa Jalla tak pernah membawa beliau ke sebuah pulau, dan menyuruh beliau melihatDa jja l dengan mata-kepala sendiri. Sebaliknya, hanya melalui ru'yah sajalah, beliau melihat sifat-sifatDa jja l. Beliau menyajikan ru'yah Tamim Dari ini, sekedar untuk memperkuat apa yang diketahui oleh beliau dalam ru'yah sebagaimana beliau menceriterakan juga impian para Sahabat lainnya. Hadits ini memberi petunjuk kepada kita, di mana tempat-tinggalDa jja l:

1. Ia bertinggal di sebuah pulau. 2. Letak pulau ini sejauh satu bulan pelayaran dari Syria.

17 Masih ada satu lagi yang orang dapat ketahui dari Hadits ini, yakni, bahwa pada zaman Nabi,Da j ja l sudah ada, tetapi ia belum diizinkan keluar. Hal ini akan kami uraikan nanti dengan panjang-lebar.

Dua catatan tersebut di atas memberi petunjuk seterang-terangnya akan tempat-tinggalDa j ja l. Sudah terang bahwa Eropa didiami pula oleh bangsa-bangsa lain, tetapi bangsa Inggris mempunyai kekuasaan dan kebesaran yang tak pernah jatuh di tangan bangsa lain di benua itu. Itulah sebabnya mengapa benua Barat disebutkan secara khusus sebagai tempat-tinggal Da jja l.


Tempat tinggal Dajjal yang terakhir sebelum menzahirkan dirinya ialah di Laut Galilie, Israel

13. AGAMA DAJJAL

Ada sebuah Hadits yang menerangkan bahwa kaum Yahudi akan menyertai Dajjal. Dari Hadits ini orang menyangka bahwa Dajjal akan memeluk agama Yahudi. Akan tetapi Al-Qur'an menerangkan seterang-terangnya bahwa bangsa Dajjal mengakukan Allah mempunyai anak laki-laki. Oleh sebab itu tak ragu-ragu lagi bahwa bangsa Da j ja l adalah bangsa Nasrani.

Kelak akan kami terangkan apakah yang dimaksud kaum Yahudi menyertai Dajjal. Bahkan kaum Yahudi akan menyertai Dajjal tidaklah berarti bahwa Dajjal adalah kaum Yahudi. Karena jika berarti demikian, bagaimanakah arti Hadits lain yang menerangkan bahwa sebagian ummat Nabi MuhammadSallallahu 'Alaihi wa Sallam akan mengikuti Da j ja l dan menjadi korban tipu-muslihatnya. Adapun Hadits itu berbunyi sbb :

"Tujuh puluh ribu ummatku akan mengikuti Dajjal" (Misykat, ha1.477) Sebagaimana telah kami terangkan, julukanMa sihid-Da jja l itu menunjukkan, bahwa bangsaDa j ja l akan mengaku sebagai pengikut Masih-'Isa. Hal ini diterangkan sejelas-jelasnya dalam Hadits Tamim Dari tersebut di atas. Isyarat supaya mengunjungi orang yang berada di dalam Gereja itu seperti yang diterangkan dalam Hadits Tamim Dari, adalah penting sekali artinya.



Kenapa gereja dibangunkan di perkampungan Melayu-ada Hidden Agenda?


Sudah terang bahwa Gereja adalah simbul agama Nasrani, dan raksasa yang menyimbulkan ummat yang terdapat dalam Gereja itu tiada lain ialah ummat Nasrani. AdapunJa ssa sa h (mata-mata Dajjal) hanya mempunyai satu tugas, yaitu, menganjurkan supaya orang-orang pergi ke Gereja, artinya, supaya menjadi orang Kristen. Berikut ini adalah ucapanJassasah yang sebenarnya: "Gereja yang kamu lihat itu, masuklah ke dalam".

14. TEMPAT MUNCULNYA DAJJAL.

Agaknya menarik perhatian sekali bahwa menurut Hadits Tamim Dari,Da jja l bertinggal di sebuah pulau yang letaknya di sebelah Barat Syria, sedang tempat munculnya dikatakan oleh Hadits lain, berada di Timur. Lengkapnya, Hadits ini berburiyi sbb:

"Tidak! Ia (Dajjal) akan muncul disebelah Timur; tidak, ia akan muncul di sebelah Timur; tidak, ia akan muncul di sabelah Timur" (Kanzul-'Ummal jilid VII, halaman 2988).


18 Sebelum kami menerangkan perinciannya, marilah kita tinjau lebih dahulu lain- lain Hadits yang sama artinya, yakni bahwaDa jj a l akan muncul di Timur. Salah satu Hadits berbunyi sbb :

"Nabi Muhammad SAW menunjuk hampir duapuluh kali ke arah Timur" (Kanzul-'Ummal, jilid VIl, halaman 2991 ). Dalam sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim mengatakan: "Tidak ! Ia akan muncul di Timur" diikuti dengan kalimat: "Beliau menunjuk dengan tangannya ke arah Timur". Jadi jika di suatu Hadits dikatakan bahwa tempat tinggalDa jja l ialah sebuah pulau di Barat, tetapi di lain Hadits diterangkan bahwa tempad munculnya

Dajjal, atau lebih tepat lagi, tempat munculnya fitnah Dajjal ialah di Timur. Ini menunjukkan bahwa merajalelanyaDa jja l akan membahayakan bangsa-- bangsa di Timur. Adapun kenyataan yang tak dapat dibantah lagi, bahwa fitnahnya Dajjal tak akan menimpa bangsanya sendiri, bahkan mereka akan memperoleh keuntungan dari hasil perampokan di Timur. Jadi yang dimaksud munculnyaDa jja l di Timur ialah merajalelanya fitnahDajjal di negara-negara Timur dengan jalan memperbudak penduduknya, baik jasmani maupun rohani, lahiriyah maupun batiniyah.

Menurut apa yang diterangkan dalam Hadits, terang sekali bahwa pada zaman Nabi,Da jja l itu sudah ada, akan tetapi pada waktu itu tangan dan kakinya dirantai. Inilah gambaran yang sebenarnya bagi bangsa-bangsa Eropa pada waktu itu. Mereka mengurung diri dalam tanah air mereka sendiri, lalu pada suatu ketika, mereka mengalir ke seluruh dunia untuk menaklukkan dan menjajah negara-negara lain, sehingga mereka benar-benar menguasai, atau setidak-tidaknya memaksakan pengaruhnya terhadap negara-negara itu, sehingga gerak-gerik negara-negara itu dipimpin dan diawasi oleh bangsa-bangsa Eropa.

Itulah sebabnya mengapa di dalam Hadits diterangkan bahwa Da jja l mengaku Tuhan, karena segala sesuatu di dunia dikerjakan menurut perintahDa j ja l, seakan-akan dialah yang menguasai dan menentukan nasib bangsa-bangsa lain. Inilah apa pula yang dimaksud oleh Hadits lain yang menerangkan bahwaDa jja l ialah yang menentukan hidup-matinya orang-orang. Dengan perkataan lain,Dajjal akan meninggikan dan merendahkan derajat bangsa-bangsa lain menurut apa yang dianggap sesuai dengan tujuannya.

15. FITNAH YANG PALING BESAR

Dalam Sahih Muslim ada sebuah Hadits yang berbunyi sbb: "Sejak terciptanya manusia hingga datangnya Hari Kiamat, tak ada fitnah lebih besar daripada fitnahnya Dajjal" (Misykat, hal. 472). Kata-kata seperti itu, terdapat pula dalam kitab Hadits yang lain. Misalnya, dalam sebuah Hadits, NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam diriwayatkan bersabda sbb : "Wahai manusia ! Semenjak Allah menciptakan bani Adam, tak ada fitnah dimuka bumi yang lebih besar dari pada fitnahnyaDa j ja l" (Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2028).



19 Hadits-hadits tersebut membuktikan bahwa fitnahnya Da j ja l itu tiada lain ialah merejalelanya Imperialis Eropa sekarang ini dan menangnya agama Nasrani. Kenyataan menunjukkan bahwa sejarah ummat manusia tak dapat mempertunjukkan fitnah lain yang besarnya seperti itu.


Memang dalam sejarah pernah terjadi suatu bangsa menundukkan bangsa lain dan menguasai aspek kehidupan mereka, tetapi contoh tentang penjajahan yang menyeluruh seperti yang kita saksikan sekarang ini berupa merajalelanya imperialis dan kebudayaan Eropa di seluruh dunia, belum pernah terjadi. Daratan dan lautan semuanya dikuasai oleh imperialis Eropa.




Demikian pula kita tak dapat menemukan persamaannya tentang cara-cara kaum imperialis Barat memperbudak bangsa-bangsa lain di dunia. Yang lebih istimewa lagi ialah bahwa mereka memiliki segala macam senjata yang dengan senjata itu, orang- orang dapat tersesat dari jalan benar dan jalan kesucian. Di sebelah sini, mereka mnyesatkan orang-orang melalui sistem pendidikan, dan di sebelah sana, mereka mencapai tujuan mereka melalui penyiaran agama; kadang-kadang untuk mencapai tujuan mereka, mereka melumpuhkan jiwa manusia dengan memberikan kepada mereka kemewahan dan kesenangan jasmani; dan kadang-kadang diberikan kepada mereka hiburan-hiburan yang dapat melupakan rohani mereka sama sekali.

Sering pula ilmu pengetahuan mereka digunakan untuk menghancurkan rohani ummat manusia. Pendek kata, di seluruh sejarah manusia, fitnahnyaDa jja l tak ada taranya, dan sabda NabiSa lla lla h u 'Ala ih i wa Sa lla m bahwa tak ada fitnah yang lebih besar daripada fitnahnyaDa j ja l, ini terpenuhi berupa merajalelanya kaum imperialis Eropa, yang bukan saja membahayakan aspek kehidupan jasmani, melainkan pula membahayakan aspek kehidupan moral dan rohani.

16. TANDA-TANDA DAJJAL.

Berikut ini kami kutipkan beberapa Hadits yang menerangkan tanda-tanda yang mengiringi munculnyaD a jja l. Adapun arti tanda-tanda itu akan kami terangkan kelak. I. Sorga dan Neraka Dajjal "Ia (Dajjal) akan datang dengan membawa semacam sorga dan neraka; dan apa yang ia katakan sorga itu sebenarnya, neraka" (Misykat, halaman 473). "Dan ia akan membawa air dan api. Dan apa yang orang-orang melihatnya air, itu sebenarnya api yang menghanguskan; dan apa yang orang-orang melihatnya api, itu sebenarnya air tawar yang sejuk" (Misykat, halaman 473)

"Ia akan membawa api dan sungai dan barang siapa jatuh dalam apinya, ia akan memperoleh ganjaran dan disingkirkan bebannya." (Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2975) "la akan membawa gunung roti dan sungai penuh air "(Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2985). "Ia membawa dua sungai, yang satu penuh air, dan satu lagi penuh api" (idem, halaman 2985)

20 "Dajjal akan muncul dengan membawa sungai dan api; barang siapa masuk dalam sungainya; ia akan memikul beban dan dilenyapkan ganjarannya; dan barangsiapa masuk dalam apinya, akan memperoleh ganjaran dan dihilangkan bebannya" (idem, halaman 2029).

Di antara fitnah Dajjal ialah bahwa ia akan membawa sorga dan neraka; adapun nerakaDa jja l ialah sorga, dan sorgaDa jja l ialah Neraka. Maka barangsiapa diuji dengan nerakaDa jja l, hendaklah ia mohon pertolongan Allah sambil membaca permulaan surat al-Kahfi, maka neraka akan menjadi dingin dan damai" (idem, halaman 2028).

"Dan ia akan membawa semacam sorga dan neraka. Dan sorgaDa j ja l penuh dengan asap, sedangkan nerakaDa jja l adalah kebun yang menghijau" (idem, halaman 2074).

Hadits yang lain berbunyi: "Sungguh ia akan membawa sorga dan neraka. Adapun neraka Dajjal ialah sorga, dan sorga Dajjal ialah Neraka. Maka barang siapa diuji dengan neraka Dajjal, hendaklah ia menutup matanya dan mohon pertolongan Allah, dan neraka itu akan dingin dan damai" (idem, halaman 2079).

"Bagaimana perasaan kamu jika kamu diuji oleh seseorang yang sungai-sungai dan buah- buahan di bumi akan dibikin tunduk kepadanya" (idem, halaman 2090). "Ia akan menjelajah dengan membawa dua gunung. Yang satu, penuh dengan pohon, buah- buahan dan air, dan yang lain, penuh dengan api dan asap. Ia berkata: Ini adalah sorga, dan ini adalah neraka" (idem, halaman 2110).

II. Kecepatan dan kendaraan Dajjal "Kami bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimanakah cepatnya perjalanan Dajjal di muka bumi? Beliau menjawab: seperti cepatnya awan ditiup angin" (Misykat bab Dajjal). "Bumi akan digulung untuknya; ia menggenggam awan di tangan kanannya, dan mendahului matahari di tempat terbenamnya; lautan hanya sedalam mata-kakinya; di depannya adalah gunung yang penuh asap" (Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2998).

"Ia akan meloncat-loncat di antara langit dan bumi" (Abu Dawud). . "Dajjal akan muncul dengan naik keledai putih; yang jarak antara dua telinganya adalah tujuh puluh yard" (Misykat, halaman 477) "Ia mempunyai seekor keledai yang ia naiki, yang jarak antara dua telinganya adalah empat puluh yard" (Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2104). "Ia menaiki seekor keledai putih, yang masing-masing telinganya tiga puluh yard panjangnya, dan jarak antara kaki yang satu dengan kaki yang lain adalah perjalanan sehari semalam" (idem, halaman 2998).

21 III. Harta kekayaan Dajjal "Dan ia melalui hutan rimba, dan ia berkata kepadanya: Keluarkanlah kekayaanmu, maka kekayaaan rimba itu mengikuti dia, bagaikan lebah mengikuti ratunya" (Misykat, halaman 473). IV. Kawan-kawan Dajjal hidup senang, dan musuh-musuh Dajjal hidup sengsara "Ia datang pada suatu kaum dan mengajak mereka (supaya mengikuti dia), dan kaum itu beriman kepadanya, ia memberi perintah kepada langit, maka turunlah hujan, lalu ia memberi perintah kepada bumi, maka keluarlah tumbuh-tumbuhan. Lalu ia datang kepada kaum yang lain, dan mengajak mereka (supaya mengikuti dia), dan kaum itu menolak ajakannya, maka berpalinglah ia dari mereka, lalu kaum itu tertimpa kelaparan, dan tak ada sedikit kekayaan pun yang mereka kuasai" (Misykat, halaman 473).

"Dan di antara fitnah Dajjal ialah, apabila ia datang pada suatu kaum yang tak mau "beriman" kepadanya, maka tiada lagi ternak mereka yang tertinggal, melainkan binasalah semuanya; dan apabila ia datang pada kaum lain yang beriman kepadanya, maka ia memberi perintah kepada langit, lalu turunlah hujan, dan ia memberi perintah kepada bumi, lalu keluarlah tumbuh-tumbuhan" (Kanzul- 'Ummal, jilid VII. halaman 2028).

"Sungai-sungai dunia dan buah-buahan akan tunduk kepada Dajjal; maka barangsiapa mau mengikuti dia, ia akan memberi makan kepadanya dan menjadikan dia seorang kafir dan barang siapa menentang dia, maka persediaan makanannya akan dirampas dan dihentikan mata-pencahariannya" (Kanzul-'Ummal; jilid VII halarnan 2090).

"Ada beberapa kaum yang bersahabat dengan Dajjal akan berkata: "Sesungguhnya kami tahu bahwa Dajjal adalah kafir, tetapi kami bersahabat dengan Dajjal, agar kami dapat makan dari makanannya, dan agar kami dapat memberi makan ternak kami dari pohon-pohonnya" (idem, halaman 2092).

"Dan ia (Dajjal) akan membawa gunung roti, dan sekalian manusia akan mengalami kesukaran, terkecuali orang yang mengikuti dia" (idem, halaman 2104). V. Partemuan Dajjal dangan roh "bersama-sama Dajjal akan dibangkitkan setan-setan yang rupanya mirip dengan orang-orang yang telah meninggal, apakah itu ayah ataukah saudara" (idem, halaman 2065). "Setan-setan yang rupanya mirip dengan orang yarg telah meninggal akan menyertai Dajjal, dan mereka akan berkata kepada orang yang masih hidup: Kenalkah engkau padaku? Aku adalah saudaramu; aku adalah ayahmu; atau aku adalah salah seorang kerabatmu" (idem, hal. 2078).

"Bersama-sama Dajjal akan dibangkitkan setan-setan yang akan bercakap-cakap dengan manusia" ( idem, halaman 2104).(Medit a si ka li ?) VI. Kaum Yahudi di belakang Dajjal "Dan di belakangnya ialah Dajjal yang bersama-sama dia adalah tujuh puluh ribu orang Yahudi" (idem, halaman 2028) 22 "Kebanyakan orang yang mengikuti Dajjal ialah kaum Yahudi, para wanita, dan rakyat jelata" (Kanzul-'Ummal, jilid VII, hal. 2065). "Kebanyakan orang yang menyertai Dajjal ialah kaum Yahudi, dan para wanita" (idem, halaman 2214). "Dajjal musuh Allah, akan muncul dan dia akan disertai oleh bala tentara yang terdiri dari kaum Yahudi dan segala macam bangsa"(idem, h a la ma n 29 74). VII. Pengaruh Dajjal Terhadap Wanita "Dan orang yang paling akhir yang mendatangi Dajjal ialah kaum wanita, sampai-sampai seorang pria mendatangi ibunya, anaknya perempuan, saudaranya perempuan dan bibinya, lalu mengikat mereka, agar mereka tak datang kepada Dajja!" (idem, hal. 2116).


Idola mereka ialah Lady Gaga- siapakah dibelakang Lady Gaga?


VIII. Dajjal dan anak-anak yang tidak sah "Awas! Kebanyakan kawan dan pengikut Dajjal ialah kaum Yahudi dan anak-anak yang tidak sah" (idem, halaman 2998) IX. Laki-laki sperti wanita, dan wanita seperti laki-laki "Dan para wanita akan tampak seperti laki-laki dan laki-laki akan nampak seperti wanita" (idem, halaman 2998) X. Penyembuhan Ajaib "Dan Dajjal akan menyembuhkan orang buta, orang sakit lepra, dan akan menghidupkan orang mati" (idem; halaman 2080) XI. Bisikan Jahat Dajjal "Barangsiapa mendengar perihal Dajjal, hendaklah menyingkir daripadanya. Demi Allah! Orang akan mendatangi Dajjal, dan ia menyangka bahwa dia adalah orang mukmin, dan ia akan mengikuti dia (Dajjal) karena sak wasangka yang ditimbulkan dalam batinnya" (Kanzul-'Ummal, jilid VII, halaman 2057)

XII. Munculnya Dajjal "Ia (Dajjal) akan berkata: Apabila rantai yang mengikat aku ini lepas, aku tak akan membiarkan sejengkal tanah pun yang tak diinjak oleh kakiku, terkecuali kota suci Madinah" (idem, halaman 2991 )

"Dan tak sejengkal tanah pun di muka bumi ini yang tak dikuasai oleh Dajjal, terkecuali kota Makkah dan Madinah" (idem, hal. 2028). "Dan tak lama lagi, aku (Dajjal) akan diizinkan keluar, maka aku akan keluar dan mengadakan perjalanan di muka bumi, dan tak satu tempat-tinggal pun yang tak kusinggahi selama empat puluh malam, terkecuali Makkah dan Madinah" (idem, halaman 2988).

17. SORGA DAN NERAKA DAJJAL

 Menurut Hadits, tandaDa jja l yang paling besar adalah bahwa ia akan membawa sorga dan neraka. Apa yang pertama kali harus diingat sehubungan dengan ini ialah, apabila dalam suatu Hadits, kata-kata jannah dan nar dipakai untuk menunjukkan sorga dan nerakaDa jja l, maka di lain Hadits, sorga dan nerakaDa j ja l itu dinyatakan dengan kata-kata lain. Misalnya, sebagai pengganti kata-kata sorga dan nerakaDa jja l , digunakanlah kata-kata ma' (air) dan nar (api); dan di lain Hadits digunakan kata-kata nahar (sungai) dan nar (api). Lalu di lain Hadits digunakan kata-kata dua sungai, sungai air dan sungai api.


Kemudian ada Hadits lagi yang menerangkan, bahwa Dajjal akan membawa "Gunung roti dan sungai air". Bahkan ada Hadits lagi yang sebagai pengganti kata-kata sorga dan neraka Dajjal, digunakan kata-kata "dua gunung; yang satu penuh dengan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan dan air, sedang yang lain, penuh dengan api dan asap.

Dari uraian tersebut, terang sekali bahwa kataj a nna h dannar tidaklah berarti Sorga dan Neraka yang sesungguhnya; demikian pula kata-kata sungai, api , asap, gunung roti, dll, janganlah diartikan secara harfiyah. Semuanya itu adalah kata ibarat; misalnya katajannah, ini mengibaratkan melimpahnya persediaan bahan-makanan, kesenangan dan kemewahan, sedang katanar mengibaratkan kurangnya bahan - makanan dan kesenangan hidup. Adapun maksud sebenarnya ialah, barangsiapa mengikutiDa jja l, ia akan hidup mewah, dan barang siapa menentangnya, ia tak akan mempunyai persediaan bahan-makanan.

Bandingkanlah keadaan kehidupan dua bangsa, yaitu bangsa-bangsa Islam yang hidup serba kekurangan, dan bangsa-bangsa Nasrani yang hidup serba mewah; dan inilah yang dimaksud dengan sorga dan neraka Dajjal. Kata-kata sorga dan neraka tidaklah berarti bahwaDa jja l benar-benar membawa sorga dan neraka seperti pedagang membawa barang dagangannya. Namun yang sebenarnya dimaksud ialah bahwa Dajjal akan menguasai sorga dan neraka sebagaimana diterangkan dalam Hadits berikut ini:

"Sungai dan buah-buahan dunia akan tunduk kepadanya". Inilah arti yang sebenarnya dari kata-kata itu, yakni bahwa segala macam persediaan yang mendatangkan kesenangan, kemewahan dan kenikmatan hidup di dunia, semuanya dikuasai olehDa jja l. Dan inilah yang disebut sorga Da jj a l bagi orang yang picik pandangannya; akan tetapi sebenarnya, ini semua disebut neraka, karena siapa saja yang tenggelam dalam kesenangan hidup seperti berdansa, bersenang-senang, bersukaria, melihat theater, bioskop, pergaulan bebas antara pria dan wanita, minum, berjudi, melacur, pasti tidak ingat kepada AllahA zza Wa Ja lla .

Akibatnya jiwanya menjadi rusak; dan inilah neraka yang sebenarnya; dan sekalipun tidak terlihat oleh mata jasmani, tetapi di Akhirat akan nampak dengan terang. Sebaliknya apa yang disebut nerakaDa jj a l yang berupa kehidupan yang tidak diliputi oleh kesenangan duniawi, adalah Sorga yang sebenarnya, karena semakin orang tidak tenggelam dalam kesenangan duniawi, semakin besar pulalah keuntungan rohaninya, sehingga ia dapat terus meningkat sampai mencapai hubungan dengan Allah Azza Wa Jalla. Jadi sorga Dajjal itu terdiri dari kesenangan jasmani, yang diperoleh  dengan mengorbankan kehidupan rohani. Barang siapa tenggelam dalam hidup senang, ia akan kehilangan kesenangan di zaman yang akan datang.

18. KECEPATAN DAJJAL, KENDARAAN DAJJAL DI DARAT, DI LAUT DAN DI UDARA.

 Tatkala NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam ditanya, bagaimanakah kecepatan perjalanan Dajjal, Beliau menjawab sbb: "Kecepatan Dajjal adalah seperti awan yang ditiup angin". Pada waktu Nabi SAW mengucapkan kata-kata ini, tampaknya seperti dongeng saja, atau ucapan yang berlebih-lebihan. Akan tetapi pada dewasa ini kapal- udara terbang melebihi kecepatan angin.

Selanjutnya NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda sbb: "Bumi akan digulung untuknya". Ini berartiD a jja l akan bergerak begitu cepat seolah-olah bumi yang luas ini kelihatan ciut. GerakanDa jja l melalui udara dikatakan sebagai berikut: "la akan menggenggam awan di tangan kanannya". Artinya ia akan terbang menembus dan di atas awan. Selanjutnya Nabi Suci menerangkan bahwa "Dajjal akan meloncat-loncat di antara bumi dan langit". Semua ini mengisyaratkan perjalananDa jja l melalui udara. Lebih lanjut diterangkan bahwaDa jja l akan bergerak begitu cepat hingga ia:

"Mendahului matahari di tempat terbenamnya" Pada dewasa ini kapal-udara terbang lebih cepat dari jalannya matahari; orang yang berangkat dari Timur pada pagi hari, akan sampai di Barat sebelum matahari terbenam. Penerbangan dari Calcuta ke Bombay atau dari Lahore ke Karachi, hanya memakan waktu beberapa jam saja. Siapa tahu orang akan terbang lebih cepat lagi daripada keadaan sekarang. Selanjutnya diterangkan bahwa "lautan hanya sedalam mata-kakiDajjal" Hal ini terjadi sungguh-sungguh dengan gerakan kapal selam di bawah permukaan laut.

KendaraanDa j ja l disebut keledai, karena keledai digunakan untuk mengangkut orang dari sini ke sana, dan pula digunakan untuk mengangkut muatan bagi manusia. Akan tetapi keledaiD ajjal bukanlah keledai sungguh-sungguh, karena keledai ini digambarkan mempunyai telinga yang jaraknya tujuh puluh yard dan warnanya putih mengkilat. Gambaran ini sebenarnya untuk melukiskan kereta-api.

Satellite boleh bergerak dalam kelajuan yang cepat mengelilingi dan mengintip pergerakan manusia di bumi seperti yang dilakukan semasa perang Iraq


Adapun Hadits yang menerangkan satu langkahDa jja l akan mencapai jarak perjalanan sehari semalam, ini berarti bahwa jarak yang ditempuh sehari semalam, itu hanyalah satu langkah saja bagiDa jja l. Hendaklah diingat bahwa gambaran tentang kemampuanDa jja l menundukkan alam tidaklah sekali-kali dimaksud untuk mengutuk perbuatanDa j ja l, tetapi untuk menunjukkan bahwaDa jja l mempunyai anggapan sebagai orang yang paling kuasa, dan lupa akan kedudukannya sebagai hamba Allah yang hina. Jadi yang dikutuk ialah pengakuanDa jja l bahwa ia mempunyai kekuasaan Ketuhanan.

19. DAJJAL MENGELUARKAN KEKAYAAN BUMI

25 Dalam Hadits diterangkan bahwa kekayaan bumi akan mengikutiDa jj a l. Ini mengisyaratkan penemuan orang-orang Eropa akan kekayaan bumi yang terpendam. Dimana ada kekayaan bumi yang terpendam, baik yang berupa mas, perak, besi, batubara, minyak dan bahan-bahan mineral, pasti diketemukan oleh orang-orang Eropa.

Semua kekayaan itu, baik di Barat maupun di Timur, diusahakan oleh orang- orang Eropa. Setelah dikeluarkan dari perut bumi, bahan-bahan itu dibuat barang-- barang yang oleh bangsa Eropa digunakan untuk menjajah bangsa lain di dunia. Selain itu mereka mengusahakan daerah padang pasir yang tandus dijadikan daerah yang subur dengan memberinya saluran air.

Singkatnya, semua kekayaan bumi baik yang berupa mineral maupun hasil tanaman, dikuasai oleh bangsa-bangsa Eropa. Semua kekayaan mengikutiDa jja l, dan keuntungan bangsa-bangsa Eropa semakin bertambah, sedangkan bangsa-bangsa lain di dunia hanya dijadikan buruh mereka untuk menghasilkan bahan-bahan mentah guna kepentingan industri mereka.

Sejumlah besar mas dan kekayaan dunia baik di India, di Afrika dan negara- negara Timur, semuanya dikuras habis untuk ditumpuk di Eropa dan Amerika. Alangkah hebatnya ru'yah Nabi Sallallahu 'Alaihi wa Sallam empatbelas abad yang lampau tentang keadaan yang kita alami sekarang ini. Alangkah baiknya jika ru'yah itu diberitahukan kepada orang-orang yang disesatkan oleh kekayaan, kemewahan dan kekuasaan bangsa-bangsa Eropa, hingga bertekuk lutut di hadapan mereka. Hendaklah mereka suka merenungkan ketajaman penglihatan rohani NabiSa lla lla h u 'Ala ih i wa Sa lla m yang beberapa ratus tahun sebelumnya, dapat melihat gambaran dunia sekarang ini dengan segala perinciannya sehingga beliau mampu memberi gambaran yang jelas kepada bangsa Arab ketika itu.

20. KAWAN-KAWAN DAJJAL HIDUP SENANG, DAN MUSUH MUSUH DAJJAL HIDUP SENGSARA.

Sudah terang bahwa memeluk agamaDa jja l adalah cara yang sebaik-baiknya untuk menghormati dan bersahabat denganDajjal. Hadits yang menerangkan bahwa pengikut-pengikutDa j ja l akan senang hidupnya, ini berlaku pula bagi orang-orang yang bersumpah setia kepadanya. Ambillah misalnya keadaan di lndia. Orang-orang yang sebelum masuk Kristen termasuk golongan rakyat yang hidup sengsara, kini mereka menjadi orang-orang kaya dan berkedudukan tinggi.

Rujuk golongan kaya dan berpengaruh di dunia di List_of_Bilderberg_participants




Kenapa pemimpin politik pembangkang yang berugama Islam tunduk dan mengikuti upacara ugama lain yang jelas kufur? Apakah mereka tunduk kepada syurga duniawi?

Kekayaan yang diambil dari segala penjuru dunia dan ditumpuk di Eropa dan Amerika; jika ini akan diambil sedikit untuk negara-negara lain di dunia; maka pertama- tama, bagian itu dibagikan kepada negara-negara Timur yang menganut agamaDa jja l dengan memberikan kepada mereka gaji-gaji yang memuaskan. Alangkah benarnya gambaran Hadits tentang hal ini:

"Ia (Dajjal) akan membawa gunung-roti, semua orang menderita kesukaran, kecuali orang- orang yang mengikutinya". Sungguh benar bahwa jaminan yang terbaik bagi keamanan ekonomi sekarang ini ialah memeluk agama Kristen. Orang-orang yang tak mau mengambil jalan ini dan  tak mau hidup rukun dengan mereka, pasti akan mengalami kehidupan yang sukar dan sengsara. Alangkah benarnya gambaran yang diberikan oleh NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam: "Barang siapa mengikuti Dajjal, ia akan diberi makan, akan tetapi ia dijadikan kafir" (Kanzul- 'Ummal, jilid VII, halaman 2104). Lepas dari orang-orang yang sepenuhnya menganut agamaDa j ja l, ada pula orang yang bermain-mata dan mengambil muka denganDa jja l, hanya karena mengejar uang semata-mata. Inilah golongan manusia yang dituju oleh Hadits berikut ini :

"Kami bersahabat dengan Dajjal, sekalipun kami tahu bahwa ia kafir. Kami bersahabat dengan Dajjal agar kami dapat makan dari Persediaannya." Inilah hamba-hamba perut yang menari-nari menurut iramaDajjal. mereka mengerjakan hal-hal yang bertentangan dengan agama, bangsa dan negara, hanya karena sesuap nasi. TujuanDa jja l memberi makan orang-orang ini ialah agar mereka menjadi orang yang tak beragama, sekalipunDa jja l tak berhasil memasukkan mereka dalam agamanya; setidak-tidaknyaDa jja l berhasil membikin mereka acuh-tak acuh terhadap agama mereka sendiri. Jika tidak demikian, apakah tujuan missi Kristen dan sekolah- sekolah dan perguruan tinggi? Sebenarnya sistem pendidikan yang diberikan kepada anak-anak kita, itu hanya bertujuan untuk memisahkan mereka dari agama dan Allah Azza wa Jalla. Dan apakah yang dijadikan daya-penarik pendidikan ini? Tiada lain hanyalah diberinya mereka hak untuk mendapatkan pekerjaan, jadi kembali lagi kepada persoalan perut dan roti.


Mubaligh Kristian Jayakumar dan MP sedang sibuk mendakwah dalam masjid serta di jemput dengan bangganya oleh penyokong PAS atas dasar setiakawan dalam Pakatan Rakyat- soalnaya siapa dibelakang gerakan DAP  yang menghantar mubaligh cum MP ke dalam masjid?
 PERTEMUAN DAJJAL DENGAN ARWAH ORANG-ORANG YANG SUDAH MENINGGAL DAN PERCAKAPAN DAJJAL DENGAN MEREKA

 WalaupunDajjal amat sibuk dalam urusan duniawi, namunDajjal tak mengabaikan bisikan kodrat yang membisikkan kehidupan di luar dunia. Maka dari itu Dajjal memperlihatkan perhatiannya di lapangan ini, yang lazim disebut "Spritisme". Di lapangan iniDa jja l mengaku mempunyai ilmu bagaimana caranya agar orang dapat berhubungan dengan arwah orang-orang yang sudah mati, dan bagaimana bercakap- cakap dengan mereka. Hadits berikut ini menerangkan tentang perbuatan yang luar biasa ini:

"Bersama-sama Dajjal akan dibangkitkan setan-setan yang rupanya mirip dengan orang- orang yang telah meninggal, apakah itu ayah ataukah saudara mereka". Hadits lain lagi: "Setan-setan akan bercakap-cakap dengan manusia". Selain setan-setan itu mirip rupanya dengan orang-orang yang sudah meninggal, mereka dapat pula bercakap-cakap dengan manusia. Apa yang dilukiskan oleh Nabi Sallallahu 'Alaihi wa Sallam ini yang dapat disebut gerakan "spiritisme" sungguh-sungguh membuktikan hebatnya ramalan beliau.

27 Orang yang berkecimpung dalam gerakan ini tahu benar bagaimana mengatur ruangan yang khusus dipersiapkan untuk ini, dan bagaimana mengatur penerangan lampu yang digunakan khusus untuk ini. Kemudian bagaimana caranya melaksanakan apa yang disebut medium yang dapat mewujudkan bayangan arwah orang-orang yang sudah meninggal, yang bercakap-cakap dengan manusia; mereka kelihatan sebentar, lalu menghilang lagi.

Dan orang-orang yang menghadiri pertemuan ini kadang-kadang mengalami perubahan pikiran, seperti halnya orang-orang India yang diubah pikirannya sehingga mereka melihat perwujudan arwah, yang asalnya hanya dari angan-angan mereka sendiri. Apakah "Spiritisme" itu mengandung kebenaran atau tidak adalah soal lain. Adapun yang kami persoalkan ialah bahwa NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam telah memberi gambaran yang benar tentang ilmu sihir (magi) yang dilakukan olehDa jja l, yang diramalkan oleh beliau dengan kata-kata yang terang, lima belas abad yang lampau.

22. KEKUATAN YAHUDI DI BELAKANG DAJJAL.

 Ramalan NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam tentangDa jja l adalah bukti yang mengagumkan tentang hebatnya ru'yah beliau mengenai peristiwa yang akan terjadi di kemudian hari. Dalam Hadits diterangkan bahwa beliau menunjuk Gereja sebagai tempatDa jja l, dan Al-Qur'an juga memberi petunjuk tentang identitasDa jja l dengan kata-kata sbb.

"Dan agar ia memberi peringatan kepada orang-orang yang berkata bahwa Allah mempunyai Putera." (18:4). Adapun kebencian orang-orang Yahudi terhadap Nabi Isa, Al-Qur'an menguraikan begitu jelas, hingga Al-Qur'an menyebut-nyebut surat tulisan kaum Yahudi yang menodai kesucian Siti Maryam, Ibu Nabi Isa. Qur'an berfirman sbb:

"Dan ucapan mereka terhadap Maryam adalah fitnah yang besar" (4: 156). Sikap permusuhan kaum Yahudi terhadap Nabi Isa adalah yang paling besar yang pernah dilancarkan oleh suatu bangsa terhadap seseorang. Sifat permusuhan yang abadi ini diuraikan dalam Al-Qur'an sbb:

"Kami bangkitkan sikap permusuhan di antara mereka sampai Hari Kiyamat" (5:14). Kaum Yahudi mengalami bermacam-macam penindasan, baik di zaman Nabi Suci maupun sebelum beliau, dan penindasan ini berlangsung terus sampai lama sesudah beliau. Bahkan dapat dikata sampai munculDajjal, kaum Yahudi tetap mengalami penindasan oleh kaum Nasrani. Namun demikian Nabi Suci meramalkan sbb:

"Dajjal akan disertai oleh tujuh puluh ribu orang Yahudi." "Kebanyakan orang yang mengikuti Dajjal ialah kaum Yahudi."

28 "Dajjal musuh Allah, akan muncul dan akan disertai oleh balatentara yang terdiri dari kaum Yahudi." Hendaklah diingat bahwa tak ada Hadits satupun yang menerangkan bahwa Dajjal adalah orang Yahudi. Sebaliknya Hadits menerangkan bahwa Dajjal adalah identik dengan kaum Nasrani. Selain itu Al-Qur'an menerangkan bahwa kaum Nasrani selalu lebih unggul daripada kaum Yahudi: "Dan aku akan membuat orang-orang yang mengikuti engkau (Nabi Isa) melebihi orang-orang kafir, sampai Hari Kiyamat" (3:54). Namun kita dihadapkan dengan kenyataan yang paling aneh, yakni bahwa Pemerintahan Kristen sangat bergantung kepada bantuan kaum Yahudi. Para Menteri dari pemerintahan Negara Kristen yang besar-besar, mengerjakan begitu saja apa yang diminta oleh orang-orang Yahudi. Adapun sebabnya tidak sukar dicari. Kaum Yahudi mempunyai banyak uang untuk membantu Pemerintahan Kristen. Bahkan Pemerintah Inggris yang begitu jayapun membantu kepentingan Yahudi untuk menghancurkan kaum Muslimin di Palestina.

Kaum Muslimin di Palestina dibikin melarat, hingga ladang-ladangnya terpaksa dijual kepada orang-orang Yahudi yang berdiam di sana dalam jumlah besar. Perkataan "tujuh puluh ribu orang Yahudi" dalam hadits ini mengandung arti jumlah yang besar. Sebagaimana kita maklum, bahasa Arab "tujuh" atau "tujuh puluh" itu digunakan untuk menunjukkan jumlah yang besar. Jadi, tujuh puluh ribu orang Yahudi ini artinya banyak sekali kaum Yahudi yang mau bekerja-sama denganDa jja l. Jika penduduk dunia tak tahu bagaimana kaum Yahudi secara diam-diam membantu Pemerintah Inggris dan Pemerintah Barat lainnya, atau bagaimana Pemerintah Inggris membantu kaum Yahudi, maka tindakan Pemerintah Inggris memindahkan bangsa Yahudi ke Palestina sudah cukup sebagai bukti benarnya ramalan NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam tentang adanya persekutuan rahasia ini.



Kesengsaraan rakyat Palestine

Namun demikian, gabungan kekuatan antara kaum Yahudi dan kaum Kristen Eropa tak sekali-kali menggentarkan kaum Muslimin, asalkan kaum Muslimin menyadari sepenuhnya bahwa NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam disamping meramalkan adanya kekuatan gabungan yang menakutkan ini, beliau tiga belas abad yang lampau juga meramalkan bahwa pada akhir zaman, Islam akan memperoleh kemenangan di atas sekalian agama di dunia.

23. PENGARUH DAJJAL TERHADAP WANITA.

Dalam Hadits diterangkan bahwaDa jja l tidaklah kecil pengaruhnya terhadap kaum wanita. Kenyataan menunjukkan bahwa walaupun manusia mempunyai kesanggupan untuk berbuat baik, namun pelaksanaannya harus disertai dengan usaha keras seakan-akan harus mendaki puncak gunung. Tetapi tidak demikianlah halnya perbuatan buruk. Tanpa susah payah sedikitpun, manusia selalu siap dan tak segan- segan melakukan perbuatan yang merusak moral dan perbuatan biadab.

Celakanya pada dewasa ini Eropalah yang membuka pintu segala macam godaan berupa pergaulan bebas yang melebihi batas antara pria dan wanita. Adegan-adegan yang membangkitkan nafsu birahi, baik yang dipentaskan dalam panggung maupun di layar putih, menyebabkan tempat-tempat yang menggiurkan itu banyak dikunjungi orang, terutama para pemuda. Gambar-gambar cabul, tarian telanjang, pakaian wanita setengah tetanjang, semua kejahatan yang ditimbulkan oleh hidup berfoya-foya ini menyebabkan jiwa manusia cepat menjadi rusak. Rusak badannya, demikian pula rusak moralnya.


Meluncur ke bawah adalah lebih mudah daripada naik ke atas. Kejadian- kejadian tersebut buruk sekali pengaruhnya terhadap karakter bangsa kita sendiri. Perbuatan orang-orang Eropa yang tak pantas itu, makin lama makin dianggap tak menjijikkan lagi oleh bangsa kita. Pelacuran dan segala pendahuluannya tak memuakkan perasaan kita lagi. Perbuatan mesum ini, yang cepat sekali menjalarnya di kalangan kaum pria, kini mulai menjalar di kalangan kaum wanita.

Tepat sekali sabda NabiSa lla lla h u 'Ala ih i wa Sa lla m sbb: "Orang terakhir yang akan datang kepada Dajjal adalah kaum wanita." Memang sifat pemalu kaum wanita dapat lama bertahan menghadapi godaan Dajjal. Akan tetapi sekarang mereka sudah jatuh menjadi korban godaan Dajjal,dan sekalipun di negeri kita belum begitu memuncak seperti di Eropa, namun sekarang banyak wanita Timur yang mengucapkan selamat tinggal kepada kesopanan Islam dan berganti menggunakan kesopanan setengah-telanjang ala barat. Mereka bukan saja mengunjungi tempat-tempat hiburan, melainkan mereka sudah mulai ikut-ikutan berdansa.

Apabila pengaruhDa jja l sudah tak terkendalikan lagi dan kebudayaan Islam sudah diganti dengan kebudayaan Barat, pasti akan tiba saatnya bahwa di negara kita seperti halnya di negara Eropa, pelacuran dan segala pendahuluannya, bukan lagi hal yang memuakkan batin kita. Memang benar bahwa agama Islam tak menyuruh kaum wanitanya supaya menyendiri di kamar, dan memakai selubung seperti wanita di India atau di tanah Arab.


Aksi obscene semasa perlawanan bolasepak Terengganu vs Kelantan- kenapa sampai jadi begini?

Sebaliknya Islam merigizinkan kaum wanita keluar untuk bekerja, berdagang, mendatangi suatu keperluan, memenuhi tugas sosial, ekonomi dan keperluan lainnya. Wanita dapat bekerja sebagai buruh, sebagai pedagang, dan sebagai prajurit. Akan tetapi dengan segala kebebasan bergerak, Islam tak mengizinkan pergaulan bebas antara pria dan wanita, demikian pula tak mengizinkan memakai pakaian yang tak sopan jika berkumpul bersama kaum pria dalam suatu keperluan. Kaum wanita dilarang mempertontonkan kemolekan tubuhnya yang dapat menggiurkan kaum pria. Cara-cara memperlihatkan kemolekan dan pergaulan-bebas inilah ciri-ciri khas Dajjal dalam pergaulan, yang buruk sekali pengaruhnya terhadap wanita Islam yang bermartabat tinggi.

24. DAJJAL DAN ANAK YANG TIDAK SAH.

Hubungan bebas yang tidak sah dan melebihi batas antara pria dan wanita, menyebabkan kejalangan, dan menyebabkan bertambahnya anak-anak yang tidak sah (anak-anak zina), dan ini adalah ciri khas kota-kota besar di Eropa dan Amerika. Dalam ru'yah Nabi Suci melihat hubungan sex yang tidak sah yang membuntuti materialisme:



30 "Awas! Sebagian besar kawan dan pengikut Dajjal adalah kaum Yahudi dan anak-anak yang tidak sah." Sejumlah besar anak-anak zina ini dilindungi oleh undang-undang yang mengesahkan anak-anak itu. Misalnya, seorang wanita mengandung karena hubungan yang tidak sah, akan tetapi sebelum bayi lahir, mereka melangsungkan pemikahan, maka bayi itu dianggap sah. Sampai-sampai undang-undang itu begitu lunak, hingga apabila pria dan wanita yang berbuat mesum melangsungkan perkawinan di sembarang waktu, maka anak-anak yang dilahirkan sebelum perkawinan, semuanya dianggap sah.

Akan tetapi kendati undang-undang itu lunak sekali, namun di kota-kota Eropa (dan Amerika), masih terdapat banyak anak-anak yang tidak sah, sekalipun ditinjau dari undang-undang yang lunak ini. Bahkan anak-anak yang lahir dalam keadaan perang, diberi julukan sebagai "anak pahlawan". Jika orang mau meninjau betapa merajalela pergaulan bebas antara pria dan wanita di Eropa dan Amerika, orang dapat meramalkan bahwa tak lama lagi penduduk daerah ini akan berpaling dari jalan benar dan kembali kepada kehidupan biadab bagaikan binatang, sepanjang mengenai hubungan sex antara pria dan wanita.

25. PRIA SEPERTI WANITA DAN WANITA SEPERTI PRIA.

Tanda-tandaDa j ja l lain lagi yang diuraikan dalam Hadits ialah bahwa wanita akan seperti pria, dan pria akan seperti wanita. Seperempat abad yang lalu, hal ini masih sukar dimengerti. Akan tetapi sekarang ramalan ini terjadi sungguh-sungguh, yakni bahwa wanita memakai cara-cara kaum pria, misalnya memotong rambut, memakai celana dan sebagainya, sedangkan kaum pria memakai cara-cara kaum wanita, misalnya berambut gondrong, memakai bedak, kalung, gelang dan sebagainya. Parobahan dalam hal kelakuan dan kebiasaan ini begitu jauh, hingga kadang-kadang sukar dibedakan antara wanita dan pria.

Sabda NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam: "Wanita akan nampak seperti pria dan pria akan nampak seperti wanita, ini terjadi sungguh-sungguh.

 26. PENYEMBUHAN AJAIB

Akan tetapi disamping meramalkan keburukan, Nabi SAW meramalkan pula kebaikan Dajjal. Di satu fihak, dalam Al-Qur'an terdapat ayat yang menerangkan bahwa bangsa-bangsa Dajjal memperoleh kemajuan besar di lapangan usaha dan lapangan industri (18:104), dan membuat muka bumi nampak indah (18:7); dan di lain fihak, ada sebuah Hadits yang menerangkan bahwa bangsa Dajjal akan menyembuhkan penyakit secara ajaib :

"Ia (Dajjal) akan menyembuhkan orang buta, orang sakit lepra, dan menghidupkan orang mati." (Kanzul-'Ummal, jilid VII Halaman. 2080) Di sini yang dimaksud "menghidupkan orang mati" ialah menyembuhkan penyakit yang tak dapat disembuhkan, seakan-akanDa j ja l dapat menghidupkan orang

31 mati. Sungguh benar bahwa dalam soal pengobatan, bangsa Da jja l memperlihatkan keluarbiasaannya, dan ini adalah hasil yang patut dipuji. Akan tetapi menurut Hadits, hal ini termasuk salah satu fitnahDa jja l, seperti halnya kecepatan dan kendaraanDa j ja l, di darat, di laut dan udara. Karena dengan kemajuan yang luar biasa ini, bangsaDa j ja l berpikir bahwa mereka lebih unggul dari bangsa-bangsa lain di dunia; pengakuan mereka memiliki kekuatan yang luar biasa ini, hampir tak ada bedanya dengan pengakuan sebagai Tuhan. Selain itu, kemajuan-kemajuan mereka di lapangan kebendaan, menyesatkan manusia dari segi kehidupan rohani.

27. BISIKAN JAHAT DAJJAL

Dari uraian tersebut, terang sekali bahwaDa jja l tak akan menyesatkan orang dengan paksa, melainkan dengan membujuk mereka agar mereka terpikat oleh gemerlapnya barang-barang duniawi dan kesenangan yang melimpah-limpah, demikian pula dengan mempengaruhi orang melalui hasil pengolahan kekayaan alam dan ilmu pengetahuan yang luar biasa. Akan tetapi dalam Hadits, NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam menjelaskari hal ini sbb:

"Barang siapa mendengar perihal Dajjal, hendaklah menyingkir dari padanya. Demi Allah, orang akan datang kepadanya, dan mengira bahwa ia adalah mukmin, namun ia mengikuti dia (Dajjal) karena keragu-raguan yang ditimbulkan oleh dia (Dajjal) dalam batinnya." (Kanzul- 'Ummal, jilid VII, halaman 2057).

Jika orang suka menyelidiki persoalan ini, maka terang sekali bahwa tipu muslihat yang digunakan oleh bangsa-bangsa Barat tak ada taranya dalam sejarah dunia. Dengan cara-cara yang halus, mereka meniupkan bisikan jahat ke dalam batin manusia, sehingga pikiran menjadi goncang karenanya.


Seorang mubaligh Kristian dan MP Serdang sedang memberikan "pendidikan" dan menyahsensitifkan masyarakat Islam terhadap bahaya Kristian di dalam ruang utama masjid yang jelas bersalahan dengan Islam -Kitab Imam Syafie-siapa dibelakang mereka?

Ambillah misalnya masalah pendidikan. Pendidikan adalah suatu proses yang dapat membikin jiwa manusia lurus atau tak lurus. Akan tetapi bangsa-bangsa Barat mengarahkan jalannya pendidikan begitu halus, hingga mereka dapat membuat jiwa para pelajar tak menta'ati agama dan kebudayaan mereka sendiri, sekalipun alasan yang digunakan untuk tujuan itu bertentangan dengan agama Nasrani.


Gerakan Kaballah sedang meresapi sekolah di Britain

Mereka (bangsa Barat), dapat membawa proses ini begitu rupa, hingga kepercayaan akan adanya Allah, mereka usahakan sekuat-kuatnya sampai timbul keragu-raguan dalam batin para pelajar tentang adanya Allah. Mereka sendiri percaya akan adanya wahyu, Nabi, Hari Kiyamat, namun mereka berusaha sekeras-kerasnya agar jiwa para pelajar tidak percaya kepada itu semua.

Kadang-kadang mereka memberi pujian kepada seseorang atau suatu faham, sekedar untuk memberi kesan seakan-akan orang atau penulis faham itu orang yang jujur; akan tetapi disamping itu, mereka secara halus membuat sindiran dengan maksud agar para pelajar tak menghargai faham atau orang itu. Singkatnya, apa yang kami uraikan di atas mengenai tabiat mereka, kami dapat menarik kesimpulan bahwaDa jja l menyesatkan orang dari jalan benar dengan bisikan jahat, dan inilah ciri khas bangsa-- bangsa Eropa sekarang ini.

28. MUNCULNYA DAJJAL DAN MERAJALELANYA DI DUNIA.

Sebagaimana diterangkan dalam Hadits,Da jja l akan menjelajahi seluruh dunia: "Tak ada satu tempat pun di dunia yang tidak diinjak dan dilalui oleh Dajjal". Hadits lain menerangkan bahwa Dajjal mengucapkan kata-kata sbb: "Tak ada satu tempat tinggalpun yang tak aku masuki." Ini bukan saja menunjukkan penglihatan NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam yang luar biasa, melainkan pula menunjukkan bahwaDa jja l bukanlah nama orang, melainkan suatu bangsa atau segolongan bangsa, yang anggotanya tersebar di tiap-tiap tempat di dunia. Karena jikaDa jja l itu orang satu, niscaya ia tidak dapat melaksanakan segala sesuatu yang diramalkan oleh NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam, sekalipun ia dapat bergerak secepat kilat. Tidak mungkin orang satu dapat membawa sorga dan neraka ke seluruh dunia, lalu membuat pengumuman di mana-mana dan memberi ganjaran kepada orang yang menerimanya, dan memberi siksaan kepada orang yang menolaknya, dan tak satu tempat tinggal pun yang tak dikunjunginya.

Semua pekerjaan ini tak mungkin dilakukan oleh satu orang. Bukan mengenai masalah kecepatan saja, melainkan menyangkut pula beberapa masalah, misalnya dengan cara bagaimana supaya orang-orang mau mengikuti dia dan bagaimana cara memberikan ganjaran dan siksaan. Padahal semua ini harus ia lakukan di tiap-tiap kota dan desa; dan betapapun singkatnya waktu yang ia butuhkan untuk manjalankan penyiaran dan segala tetek-bengek, namun pekerjaan dan perjalanan dari tempat satu ke tempat lain pasti memakan waktu.

Seandainya di tiap-tiap tempat hanya diperlukan satu jam saja, maka untuk mengelilingi 700.000 desa di India saja, ia memerlukan waktu seratus tahun. Dengan demikian ia memerlukan waktu beribu-ribu tahun untuk dapat mengelilingi segala tempat di dunia. Akan tetapi jika semua pekerjaan itu dilakukan oleh suatu bangsa, maka pelaksanaan itu semua bukan saja masuk akal dan dapat dipikul oleh tenaga manusia, melainkan pula fakta-faktanya sudah kami saksikan dengan mata kepala sendiri; dan ini sekaligus menunjukkan tajamnya penglihatan rohani Nabi Muhammad

Sallallahu 'Alaihi wa Sallam. Di satu fihak, kami melihat cepatnya gerakan bangsa-bangsa Eropa; jangankan empat puluh hari, beberapa hari saja sudah cukup bagi mereka untuk mengelilingi dunia. Di lain fihak kami menyaksikan mereka mendatangi dan menguasai tiap-tiap tempat di dunia. Jika pada suatu saat, orang amat terkesan oleh gunung-gunung roti yang dibawa oleh mereka, pada saat yang lain, orang amat tercengang menyaksikan kehidupan yang serba mewah.

Jika pada suatu saat orang melihat bagaimana mereka mengolah kekayaan alam, pada saat yang lain, orang melihat kejanggalan sistem pendidikan mereka yang menyebabkan bejatnya moral dan sikap acuh-tak-acuh terhadap agama sendiri. Jika di satu tempat mereka mendapat simpati karena baiknya pelayanan rumah sakit mereka, di lain tempat mereka menjalankan ilmu kebatinan.

33 Singkatnya, jika semua pekerjaan itu dilakukan oleh suatu bangsa atau segolongan bangsa, segala sesuatunya menjadi terang dan masuk akal. Akan tetapi jika semua pekerjaan itu dilakukan oleh satu orang, segala sesuatunya akan membingungkan. Misalnya, ramalan bahwaDa jja l akan mengelilingi dan menguasai seluruh dunia. Jika ramalan ini diterapkan kepada satu orang, niscaya orang ini memerlukan bantuan berjuta-juta orang, untuk dapat menguasai sekalian bangsa di dunia. Akhirnya, yang memegang kekuasaan bukanlah satu orang, melainkan sejumlah besar manusia.

Bagaimanapun juga, ramalan bahwaDa jja l akan mendatangi tiap-tiap tempat dan menguasai seluruh dunia, sekarang sudah terpenuhi, dan kita menyaksikan itu dengan mata kepala sendiri, berupa penjajahan bangsa-bangsa Eropa dan merajalelanya di seluruh dunia. Sampai kapankah kita dapat menutup mata dan menunggu-nunggu

datangnyaDa j ja l yang tidak akan timbul kecuali dalam khayalan saja, jika kita tidak mau mengakui kenyataan pahit yang kita hadapi sekarang ini? Pengertian bahwa seorang Dajjal akan berada di tiap-tiap tempat di dunia dan menaklukkan dunia seorang diri, tak mungkin dapat dibayangkan oleh pikiran manusia, lebih-lebih oleh manusia zaman dahulu yaitu pada zaman NabiSallallahu 'Alaihi wa

Sallam. Akan tetapi jika orang mau menggunakan pikiran yang sehat, orang pasti akan tahu bahwa pada dewasa ini tak ada satu tempat pun di dunia yangDajjal tak menempati tempat itu. Tak ada satu tempat pun, baik di hutan maupun di padang pasir, di kepulauan besar maupun di kepulauan kecil, di lembah maupun di gunung yang tak dimasuki oleh Dajjal. Orang yang amat bodoh tak dapat membayangkan bagaimana keadaan yang sebenarnya, tetapi kita melihat hal itu benar-benar terjadi di hadapan mata kita sendiri. Barang siapa mau melihat kejadian ini secara serius, orang pasti akan menundukkan kepala dengan penuh hormat dan kagum kepada NabiSallallahu 'Alaihi wa Sallam atas tajamnya penglihatan rohani beliau.

Yakjud dan Makjud

Posted: 13 Jun 2011 06:24 AM PDT

Saya ambil artikel ini dari Yakjud dan Makjud e book di Dajjal-Dan-Ya-Juj-Wa-Ma-Juj

1. ARTI DAJJAL DAN YA'JUJ WA-MA'JUJ

Dajjal disebutkan berulang-ulang dalam Hadits, sedangkan Ya'juj wa-Ma'juj bukan saja disebutkan dalam Hadits, melainkan pula dalam Al-Qur'an. Dan kemunculannya yang kedua kalinya ini dihubungkan dengan turunnya Al-Masih. KataDa j ja l berasal dari katada ja la, artinya, menutupi (sesuatu). Kamus Lisanul- 'Arab mengemukakan beberapa pendapat mengapa disebut Dajjal. Menurut suatu pendapat, ia disebut Dajjal karena ia adalah pembohong yang menutupi kebenaran dengan kepalsuan. Pendapat lainnya mengatakan, karena ia menutupi bumi dengan bilangannya yang besar. Pendapat ketiga mengatakan, karena ia menutupi manusia dengan kekafiran. Keempat, karena ia tersebar dan menutupi seluruh muka bumi.


Pendapat lain mengatakan, bahwaDa jja l itu bangsa yang menyebarkan barang dagangannya ke seluruh dunia, artinya, menutupi dunia dengan barang dagangannya. Ada juga pendapat yang mengatakan, bahwa ia dijulukiDa jja l karena mengatakan hal- hal yang bertentangan dengan hatinya, artinya, ia menutupi maksud yang sebenarnya dengan kata-kata palsu.

KataYa'juj dan Ma'juj berasal dari kataa jja ataua jij dalamwazan Yaf'ul; kataa ji j artinyanyala api. Tetapi kataa jja berarti pulaas ra'a, maknanya berjalan cepat. Itulah makna yang tertera dalam kamus Lisanul-'Arab.Ya'juj wa-Ma'juj dapat pula diibaratkan sebagai api menyala dan air bergelombang, karena hebatnya gerakan.

2. DAJJAL DAN YA'JUJ WA-MA'JUJ MENURUT AL-QUR'AN

Kata Da jja l tak tertera dalam Al-Qur'an, tetapi dalam Hadits sahih diterangkan, bahwa sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir dari surat al-Kahfi melindungi orang dari fitnahnyaDa jj a l, jadi menurut Hadits ini, Al-Quran memberi isyarat siapakah Dajjal itu. Mengenai hal ini diterangkan dalam Kitab Hadits yang amat sahih sebagai berikut: "Barang siapa hapal sepuluh ayat pertama Surat Al-Kahfi, ia akan selamat dari (fitnahnya) Dajjal." "Barang siapa membaca sepuluh ayat terakhir dari surat Al-Kahfi, ia akan selamat dari (fitnahnya) Dajjal." Boleh jadi, dalam menyebut sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir, itu yang dituju ialah seluruh surat Al-Kahfi yang melukiskan ancaman Nasrani yang beraspek dua, yang satu bersifat keagamaan, dan yang lain bersifat keduniaan. Bacalah sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir surat Al-Kahfi, anda akan melihat seterang-terangnya bahwa yang dibicarakan dalam dua tempat itu adalah ummat Nasrani.

4 Mula-mula diuraikan aspek keagamaan, yang dalam waktu itu Nabi Muhammad Sallallahu 'Alahi wa Sallam dikatakan sebagai orang yang memberi peringatan umum kepada sekalian manusia (ayat 2), lalu dikatakan sebagai orang yang memberi peringatan khusus kepada ummat Nasrani (ayat 4), yaitu ummat yang berkata bahwa AllahAzza wa J a lla memungut Anak laki-laki. Demikianlah bunyinya:

"Segala puji kepunyaan Allah Yang menurunkan Kitab kepada hamba-Nya ..., ... agar ia memberi peringatan tentang siksaan yang dahsyat dari Dia… dan ia memperingatkan orang-orang yang berkata bahwa Allah memungut anak laki-laki." (18:1-4).

Terang sekali bahwa yang dituju oleh ayat tersebut ialah ummat Nasrani, yang ajaran pokok agamanya ialah Tuhan mempunyai Anak laki-laki. Dalam sepuluh ayat terakhir surat Al-Kahfi diuraikan seterang-terangnya, bahwa ummat Nasrani mencapai hasil gemilang di lapangan duniawi. Demikianlah bunyinya :

"Apakah orang-orang kafir mengira bahwa mereka dapat mengambil hamba-Ku sebagai pelindung selain Aku?… Katakan Apakah Kami beritahukan kepada kamu orang-orang yang paling rugi perbuatannya? (Yaitu) orang yang tersesat jalannya dalam kehidupan dunia, dan mereka mengira bahwa mereka adalah orang yang mempunyai keahlian dalam membuat barang-barang." (18: 102-104).

Ini adalah gambaran tentang bangsa-bangsa Barat yang diramalkan dengan kata- kata yang jelas. Membuat barang adalah keahlian dan kebanggaan ummat Nasrani, dan ciri-khas inilah yang dituju oleh ayat tersebut. Mereka berlomba-lomba membuat barang-barang, dan mereka begitu sibuk dalam urusan ini, sehingga penglihatan mereka akan nilai-nilai kehidupan yang tinggi, menjadi kabur sama sekali. Membuat barang-- barang, sekali lagi membuat barang-barang, adalah satu-satunya tujuan hidup mereka di dunia. Jadi, sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir surat Al-Kahfi menerangkan dengan jelas bahayanya ajaran Kristen tentang Putra Allah, dan tentang kegiatan bangsa-bangsa Kristen di lapangan kebendaan, dan inilah yang dimaksud dengan fitnahnyaDa j ja l.

Ya'juj wa-Ma'juj diuraikan dua kali dalam Al-Quran. Yang pertama diuraikan dalam surat al-Kahfi, sehubungan dengan uraian tentang gambaranDa j ja l. Menjelang berakhimya surat al-Kahfi, diuraikan tentang perjalanan Raja Dhul-Qarnain* ke berbagai jurusan untuk memperkuat tapal-batas kerajaannya.

Ternyata bahwa menurut sejarah, raja ini ialah raja Persi yang bernama Darius I. Diterangkan dalam surat tersebut, bahwa perjalanan beliau yang pertama, berakhir di laut Hitam. "Sampai tatkala ia mencapai ujung yang paling Barat, ia menjumpai matahari terbenam dalam sumber yang berlumpur hitam." (18:86). Ternyata bahwa yang dimaksud sumber yang berlumpur hitam ialah Laut Hitam.

Selanjutnya diuraikan dalam surat tersebut, kisah perjalanan beliau ke Timur "Sampai tatkala ia mencapai tempat terbitnya matahari, ia menjumpai matahari terbit di atas kaum yang tak Kami beri perlindungan dari (matahari) itu" (18:90). Selanjutnya diuraikan tentang perjalanan beliau ke Utara. "Sampai tatkala ia mencapai (suatu tempat) diantara dua bukit" (18:93).

Yang dimaksud dua bukit ialah pegunungan Armenia dan Azarbaijan. Dalam perjalanan ke Utara ini, raja Dhul-Qarnain berjumpa dengan suatu kaum yang berlainan 5 bahasanya, artinya, mereka tak mengerti bahasa Persi. Kaum ini mengajukan permohonan kepada raja Dhul-Oarnain sbb: "Wahai Dhul-Qarnain! Sesungguhnya Ya'juj wa-Ma'juj itu membuat kerusakan di bumi. Bolehkah kami membayar upeti kepada engkau, dengan syarat sukalah engkau membangun sebuah rintangan antara kami dan mereka" (18:94).

Selanjutnya Al-Qur'an menerangkan, bahwa raja Dhul-Qarnain benar-benar membangun sebuah tembok** dan sehubungan dengan itu, Al-Qur'an menyebut- nyebut besi dan tembaga sebagai bahan untuk membangun pintu gerbang:

"Berilah aku tumpukan besi, sampai tatkala (besi) itu memenuhi ruangan di antara dua bukit, ia berkata: 'Bawalah kemari cairan tembaga yang akan kutuangkan di atasnya' (18:96). Dalam ayat 97 diterangkan, bahwa tatkala tembok itu selesai, mereka (Ya'juj wa-Ma'juj) tak dapat menaiki itu, dan tak dapat pula melobangi itu. Dalam ayat 98, raja Dhul-Qarnain menerangkan, bahwa bagaimanapun kuatnya, tembok ini hanya akan berfaedah sampai jangka waktu tertentu, dan akhirnya tembok ini akan runtuh. Lalu kita akan dihadapkan kepada peristiwa yang lain. "Dan pada hari itu, Kami akan membiarkan sebagian mereka (Ya'juj wa-Ma'juj) bertempur melawan sebagian yang lain" (18:99).

*[Kata Dhul-Qarnain makna aslinya "mempunyai dua tanduk", tetapi dapat berarti pula"orang yang memerintah dua generasi", atau, "orang yang memerintah dua kerajaan. Makna terakhir ini diberikan oleh musafir besar Ibnu Jarir. Dalam kitab perjanjian lama, Kitab Nabi Daniel, terdapat uraian tentang impian nabi Daniel, dimana ia melihat seekor domba bertanduk dua. Impian itu ditafsirkan dalam al-Kitab dengan kata-kata sebagai berikut: "Adapun domba jantan, yang telah kau lihat dengan tanduk dua pucuk, yaitu raja Media dan Persi, (Daniel 8:20). Diantara raja Media dan Persi, yang paling cocok dengan gambaran Al-Quran, ialah raja Darius I (521-485 sebelum Kristus).

3. DAJJAL ADALAH IDENTIK (SAMA) DENGAN YA'JUJ WA-MA'JUJ

Setelah Al-Qur'an menerangkan pertempuran satu sama lain antaraY a 'juj wa-Ma'juj, ayat 102 menerangkan persoalan Dajjal. "Apakah orang-orang kafir mengira bahwa mereka dapat mengambil hamba-hamba-Ku sebagai pelindung di luar Aku?" (18:102). Ini menunjukkan bahwa Al-Qur'an mempersamakan Dajjal denganYa'juj wa- Ma'juj. Mereka diberi nama yang berlainan karena mempunyai dua fungsi yang berlainan. Adapun mengenai identitasYa'juj wa-Ma'juj para mufassir tak sama pendapatnya. Ibnu Katsir berkata, bahwaYa'juj wa-Ma'juj adalah keturunan Adam, dan pendapat ini dikuatkan oleh Hadits Bukhari dan Muslim. Menurut kitab Ruhul-Ma'ani,Ya'juj wa


Ma'juj adalah dua kabilah keturunan Yafits bin Nuh, yang bangsa Turki adalah sebagian dari mereka; mereka disebut Turki, karena merekat uriku (ditinggalkan) di sebelah sananya tembok. Selain itu, menurut uraian Al-Qur'an, terang sekali bahwa mereka adalah sebangsa manusia, yang untuk menghalang-halangi serbuan mereka, terpaksa dibangun sebuah tembok.

Adapun yang kedua,Ya'juj wa-Ma'juj diuraikan dalam Al-Qur'an sbb: "Sampai tatkalaYa'juj wa-Ma'juj dilepas, mereka akan mengalir dari tiap-tiap tempat tinggi" (20:96). Ternyata bahwa yang dimaksud dengan kalimat "mengalir dari tiap-tiap tempat yang tinggi" ialah bahwa mereka akan menguasai seluruh dunia. Menilik cara Al-Qur'an menerangkanYa'juj wa-Ma'juj dalam dua tempat tersebut, terang sekali bahwa akan tiba saatnya Ya'juj wa-Ma'juj mengalahkan sekalian bangsa di dunia. Dan terang pula bahwa pada waktu Al-Qur'an diturunkan,Y a 'juj wa - Ma 'juj sudah ada, tetapi gerak-gerik mereka masih tetap terkekang sampai saat tertentu, yang sesudah itu, mereka akan terlepas untuk menguasai seluruh dunia.

4. MENGAPA AL-QUR'AN TAK MENYEBUT-NYEBUT DAJJAL

Mungkin orang akan bertanya, jika sekiranyaD a jja l danYa'juj wa-Ma'juj adalah dua sebutan yang berlainan untuk menamakan satu bangsa, mengapa Al-Qur'an hanya menyebutkan namaYa'juj wa-Ma'juj saja, dan tak sekali-kali menyebutkan namaDa jja l? Sebabnya ialah bahwa kataDajjal, sebagaimana kami terangkan di atas, artinya "pembohong" atau "penipu", dan tak seorangpun suka disebut pembohong atau penipu, walaupun ia benar-benar seorang pembohong atau penipu yang ulung.

Sebaliknya, oleh karenaYa'juj wa-Ma'juj itu nama suatu bangsa, maka tak seorangpun akan merasa keberatan memakai nama itu. Bahkan sebenarnya, bangsa Inggris sendiri telah memasang patungYa'juj wa-Ma'juj di depan Guildhall di London. Inilah sebabnya mengapa Al-Qur'an hanya menggunakan nama Ya'juj wa-Ma'juj, dan tak menggunakan namaDaj jal yang artinya pembohong. Sebaliknya, kitab-kitab Hadits menggunakan kataDa j ja l, karena namaDa j ja l atau Anti-Christ, dan ramalan-ramalan yang berhubungan dengan ini, disebutkan dalam Kitab Suci yang sudah-sudah. Oleh karena itu, perlu sekali dijelaskan bagaimana terpenuhinya ramalan-ramalan itu.

Selain itu, kata Dajjal hanya menunjukkan satu aspek persoalan, yakni, kebohongan dan penipuan yang dilakukan oleh bangsa itu, baik mengenai urusan 7 agama, maupun mengenai urusan duniawi. Akan tetapi terlepas dari sifat-sifatnya yang buruk, ada pula segi kebaikannya. Dipandang dari segi duniawi, kesejahteraan materiil mereka harus dipandang sebagai segi kebaikan mereka. Itulah sebabnya mengapa dalam Hadits digambarkan, bahwa mataDa jja l yang hanya satu, yaitu mata duniawi; gemerlap bagaikan bintang. Al- Our'an juga menerangkan keahlian mereka dalam membuat barang-barang. Jadi julukan

Dajjal hanyalah sebagian dari gambaran bangsa itu. Dalam Al-Qur'an, bangsa-bangsa Kristen disebut "para penghuni Gua dan inskripsi" (18:9). Gambaran ini menggambarkan dua aspek sejarah agama Kristen. "Para penghuni Gua" merupakan gambaran yang tepat bagi kaum Kristen dalam permulaan sejarah mereka karena pada waktu itu ciri khas mereka yang paling menonjol ialah hidup dalam biara. Mereka meninggalkan sama sekali urusan duniawi untuk mengabdikan sepenuhnya dalam urusan agama. Dengan perkataan lain, mereka membuang dunia guna kepentingan agama.

Akan tetapi pada zaman akhir, mereka digambarkan sebagai "Bangsa Inskripsi (ar-raqimi)".Kat ara qmun artinya barang yang ditulis. Kata ini khusus digunakan bagi harga yang ditulis pada barang-barang dagangan, seperti pakaian dan sebagainya. Gambaran ini mengandung arti penyerapan mereka yang amat dalam, dalam urusan duniawi, fakta ini diuraikan dalam Al-Qur'an sbb: "Orang-orang yang usahanya menderita

rugi dalam kehidupan dunia ini" (18:104). Jadi, bangsa Kristen yang pada permulaan sejarah mereka membuang dunia untuk kepentingan agama, tetapi pada zaman akhir, mereka membuang agama untuk kepentingan dunia; oleh sebab itu, mereka dikatakan dalam Al-Qur'an sebagai"sa la h sa t u

pertanda Kami yang mengagumkan" (18:9). Sabda Al-Qur'an tersebut di atas adalah gambaran yang tepat tentang kecondongan mereka kepada kebendaan. Oleh karena dalam urusan duniawi, mereka lebih maju dari bangsa-bangsa lain, maka bangsa lain itu mengikuti mereka secara membuta-tuli, karena terpikat oleh keuntungan-keuntungan duniawi yang dijamin oleh mereka.

Jadi, bangsa-bangsa Kristen menyesatkan bangsa-bangsa lain di dunia, bukan saja dengan pengertian yang salah tentang Putra Allah dan Penebusan dosa, melainkan pula dengan cita-cita mengejar-ngejar kebendaan secara membuta-tuli, dengan mengabaikan sama sekali nilai-nilai hidup yang lebih tinggi. Oleh karena itu, dalam Hadits, mereka diberi nama Dajjal, atau penipu ulung.

5. YA'JUJ WA-MA'JUJ MENURUT KITAB BIBLE

Dalam kitab Bible, Ya'juj wa-Ma'juj diuraikan dengan kata-kata yang amat jelas, sehingga tak diragukan lagi siapa Ya'juj dan Ma'juj itu. Dalam Kitab Yehezkiel 38:1-4, diterangkan sbb: "Dan lagi datanglah firman Tuhan kepadaku, bunyinya: Hai anak Adam! Tujukkanlah mukamu kepada Juj dan tanah majuj, raja Rus, Masekh dan Tubal, dan bernubuatlah akan halnya. Katakanlah: Demikianlah firman Tuhan Hua. Bahwasanya Aku membalas kepadamu kelak, hai Juj, raja Rus, masekh dan Tubal. Dan kubawa akan dikau berkeliling dan kububuh kait pada rahangmu ... "



8 Di sini Juj diuraikan seterang-terangnya, dan Juj di sini adalah sama dengan Ya'juj dalam Al-Qur'an. Dia dikatakan sebagai raja Rusia, Moscow dan Tubal. Adapun Majuj (Ma'juj), hanya dikatakan "tanah Ma'juj".

Tiga nama yang disebutkan dalam kitab Bible ialah: Rus atau Rusia, Masekh atau Moscow, dan Tubal atau Tobolsk. Rusia adalah nama negara, sedangkan Omask dan Tubal adalah nama dua sungai di sebelah Utara pegunungan Kaukasus. Pada sungai Omask terletak kota Moscow, dan pada sungai Tubal terletak kota Tobolsk; dua- duanya merupakan kota Rusia yang termasyur. Mengingat terangnya gambaran ini, maka tak diragukan lagi siapa Ya'juj itu.

Jadi terang sekali bahwa Juj ialah Russia, tempat kediaman bangsa Slavia. Adapun Ma'juj adalah negara itu juga. Jadi di satu fihak, Juj dikatakan sebagai raja Rusia, di lain fihak, ia digambarkan mendiami tanah Majuj. Rusia terletak di Eropa. Penduduk Eropa terdiri dari dua pokok suku-bangsa, yaitu Slavia dan Teutonia. Bangsa Teutonia meliputi bangsa Britis dan bangsa Jerman. Ini menunjukkan seterang- terangnya bahwa Juj adalah nama bangsa-bangsa Eropa Timur (Slavia), sedangkan Majuj adalah nama bangsa-bangsa Eropa Barat, yaitu bangsa Teutonia.

Dan terang pula bahwa dua bangsa ini mula-mula sekali mendiami tanah yang sama. Boleh jadi, Juj dan Majuj adalah nama atau julukan nenek-moyang dua bangsa ini. Hal ini dibuktikan adanya kenyataan bahwa patung Ya'juj dan ma'juj itu sejak zaman dahulu sudah berdiri di depan Guildhall di London yang termasyur. Jika dua nama itu tak ada hubungannya dengan nenek-moyang bangsa-bangsa ini, mengapa patung mereka itu dipasang di depan gedung Dewan Perwakilan Rakyat ?

Berdasarkan keterangan tersebut dalam kitab Bible ditambah dengan bukti sejarah yang dilengkapi dengan dua patung di London, sudah dapat dipastikan bahwa Ya'juj wa-Ma'juj bukanlah nama khayalan, melainkan nama dua suku bangsa yang mendiami Benua Eropa, dan yang seluruhnya menutupi dataran Eropa. Menilik tanda- tanda yang terang tentang identitas bangsa-bangsa itu, maka apa yang diuraikan dalam Al-Qur'an bahwa Ya'juj wa-Ma'juj akan mengalir dari tiap-tiap tempat tinggi, ini tak dapat diartikan lain selain bahwa bangsa-bangsa Eropa akan menguasai seluruh muka bumi.

Bahkan kalimat "kulli hadabin" yang artinya tiap-tiap tempat tinggi ini menunjukkan, bahwa mereka bukan saja unggul dalam bidang fisik, melainkan pula dalam bidang intelektual, sehingga bangsa-bangsa lain di dunia bukan saja diperbudak jasmaninya, melainkan pula rohaninya. Jadi, Al-Qur'an memberi gambaran yang nyata kepada kita tentang merajalelanya kekuasaan politik dan kebudayaan Eropa di seluruh dunia, dan runtuhnya ummat Islam pada akhir zaman; kenyataan ini memang aneh, tetapi ini membuktikan seterang-terangnya akan kebenaran Islam.

6. DAJJAL MENURUT Al-HADITS

Ada beberapa masalah penting yang harus diingat sehubungan dengan gambaran Dajjal yang termuat dalam Al-Hadits. Yang pertama ialah bahwa ramalan Nabi Muhammad Sallallahuu 'Alaihi wa Sallam tentang munculnyaDa jja l itu didasarkan atas kasyaf (vision). Sebuah Hadits sahih dari Nawas bin Sam'an mengenaiDa jja l, yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidhi, terdapat kata-kata sbb:

9 "Seakan-akan ia (Dajjal) mirip dengan "Abdul-'Uzza". Kata seakan-akan ini terang sekali menunjukkan bahwa Nabi Muhammad Sallallahuu 'Alaihi wa Sallam menggambarkan keadaan yang beliau lihat dalam visiun (kasyaf); hal ini memberi keyakinan kepada kita bahwa ramalan beliau mengenaiDa jja l itu berasal dari kasyaf atau ru'yah. Tetapi pada waktu menceritakan ramalan-ramalan itu, biasanya tak diterangkan bahwa kenyataan itu dilihat dalam kasyaf atau ru'yah.

Apa-apa yang dilihat dalam ru'yah (kasyaf) itu biasanya harus ditafsirkan. Al- Qur'an sendiri menceritakan beberapa impian, yang artinya berlainan sekali dengan arti kalimatnya. Misalnya, dalam mimpi Nabi Yusuf melihat matahari, bulan dan sebelas bintang bersujud kepada beliau. Tetapi arti impian ini yang sesungguhnya ialah bahwa Allah akan menaikkan derajat dan kedudukan beliau.

Selanjutnya dalam mimpi Raja melihat tujuh ekor sapi kurus menelan tujuh ekor sapi gemuk. Adapun artinya ialah simpanan gandum selama tujuh tahun musim baik akan habis dimakan dalam tujuh tahun musim kering.

Dalam Hadits juga diriwayatkan impian Nabi Muhammad Sallallahuu 'Alaihi wa Sallam yang artinya berlainan sekali dengan kejadian yang dilihat dalam mimpi. Misalnya, dua gelang yang beliau lihat dalam mimpi, artinya, dua nabi palsu; tangan panjang artinya dermawan. Selain itu, pada umumnya orang mengakui bahwa ramalan- ramalan itu dibungkus dengan kalam ibarat.

Oleh karena itu, apa yang nomor satu harus diingat sehubungan dengan ramalan-ramalan tentangDa jja l, ialah bahwa ramalan itu penuh dengan kalam ibarat. Selanjutnya, karena ramalan itu tak berhubungan dengan Hukum Syari'at, maka akan mengalami dua macam kesukaran.

Pertama, orang-orang yang menceritakan ramalan itu kurang begitu hati-hati terhadap penyimpanan sabda yang diucapkan oleh Nabi Muhammad Sallallahuu 'Alaihi wa Sallam mengenai masalah ini, seperti hati-hati mereka terhadap penyimpanan sabda beliau mengenai Hukum Syari'at.

Kedua, oleh karena tak ada alat untuk mengetahui arti yang sebenarnya dari ramalan itu, sebelum ini menjadi kenyataan, maka tak jarang terjadi bahwa ucapan Nabi Muhammad Sallallahuu 'Alaihi wa Sallam itu keliru ditangkapnya, sehingga kesan yang keliru ini mengakibatkan adanya penambahan dan perubahan dalam Hadits itu.

7. MENURUT AL-QUR'AN DAN AL-HADITS, KEMENANGAN GEREJA ITU SAMA DENGAN FITNAHNYA DAJJAL

Sebagaimana kami terangkan di muka, Al-Qur'an tak menyebutkan namaDa jja l secara khusus. Tetapi dalam Hadits sahih diterangkan bahwa barang siapa membaca surat al-Kahfi, ia akan diselamatkan dari fitnahnyaDa jja l, padahal surat ini khusus membahas agama Nasrani dan ajarannya yang palsu. Terutama sekali sepuluh ayat pertama dan sepuluh ayat terakhir dari surat ini, khusus dibahas kepercayaan dan kegiatan bangsa-bangsa Kristen. Ini menunjukkan seterang-terangnya bahwa menurut Al-Qur'an, f'itnahnyaDa j ja l itu hanya sebutan lain saja bagi kemenangan agama Nasrani.

10 Dengan perkataan lain, apa yang digambarkan dalam Hadits sebagai fitnahnyaDa jja l itu tiada lain hanyalah kemenangan agama Nasrani. Dengan suara bulat semua kitab Hadits mengumumkan bahwa fitnahnyaDa jja l adalah fitnah yang paling besar, sampai-sampai kaum Muslimin diajarkan agar pada tiap-tiap shalat berdo'a kepada Allah untuk diselamatkan dari fitnahnyaDa jja l: "Ya Allah, aku mohon perlindungan Dikau dari fitnahnya Masih ad-Dajjal". Selanjutnya diterangkan pula dalam Hadits bahwa setiap Nabi memperingatkan ummatnya terhadap fitnahnya Dajjal. Dalam Hadits dinyatakan seterang-terangnya sbb:

"Tak ada fitnah yang lebih besar daripada fitnahnya Dajjal, sejak terciptanya Adam hingga Hari Kiamat". Semua kitab Hadits sama pendapatnya tentang hal ini, dan peringatan ini diulang berkali-kali dalam berbagai bentuk kalimat. Oleh karena itu timbullah pertanyaan, mengapa Al-Qur'an tak membicarakan peristiwa yang digambarkan dengan tegas oleh Nabi MuhammadSa lla llah uu 'Ala ih i wa Sa lla m sebagai fitnah yang paling besar?

Sebelum kami menjawab pertanyaan ini, baiklah kami periksa labih dahulu sifat dua macam fitnah yang kaum Muslimin diperingatkan akan terjadi pada akhir zaman. Pertama tentang fitnahnyaY a 'juj wa - Ma 'juj, ini diuraikan seterang-terangnya, baik dalam Al-Qur'an maupun dalam Hadits; akan tetapi Al-Qur-an tak menerangkan tentang

Dajjal, melainkan sebagai penggantinya, Al-Qur'an hanya menerangkan fitnah besar berupa ajaran Kristen tentang Ketuhanan nabi 'Isa. Dengan kata-kata yang tegas, Al- Qur'an mencela ajaran ini sebagai fitnah yang paling besar bagi manusia: "Langit hampir-hampir pecah dan bumi membelah dan gunung-gunung runtuh berkeping- keping, karena mereka mengakukan seorang putra kepada Tuhan Yang Maha-pemurah" (19:90-91) Selanjutnya Al-Qur'an menerangkan, bahwa ajaran semacam itu tak pernah diajarkan oleh nabi 'Isa. bahkan sebenarnya, ajaran itu bertentangan dengan apa yang diajarkan oleh nabi 'Isa.

"Tatkala Allah berfirman: Wahai 'Isa anak Maryam, apakah engkau berkata kepada manusia ambillah aku dan ibuku sebagai Tuhan selain Allah ? la ('Isa) berkata: Maha suci Engkau, tak pantas bagiku mengatakan sesuatu yang aku tak berhak mengatakan itu… Aku tak berkata kepada mereka selain apa yang Engkau perintahkan kepadaku, yakni mengabdilah kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu" (5:116-117).

Jadi menurut Al-Qur'an, ajaran tentang Ketuhanan nabi 'Isa tak diajarkan oleh beliau, melainkan diajarkan olehAnti-christ atau Dajjal. Walaupun Al-Qur'an tak menyebut-nyebut namaDa jja l, namun Al-Qur'an membicarakan ajaranDa jja l yang sesat berupa ajaran Kristen tentang Putra Allah. Jika kami memperhatikan Hadits yang bersangkutan, inipun membenarkan apa yang tersebut di atas. Dalam hubungan ini, hal yang mula-pertama menarik perhatian kami ialah, bahwa Hadits yang menerangkan turunnya al-Masih, hampir semuanya memikulkan satu tugas kepada beliau, yakni "mematahkan kayu palang" (yaksirus- saliba).

11 Jarang sekali Hadits yang menerangkan, bahwa beliau ditugaskan untuk membunuhDa jja l. Hal ini memang aneh jika diingat bahwa menurut Hadits, fitnahnya Dajjal itu fitnah yang paling besar di dunia. Fitnah ini hanya akan disingkirkan oleh tangan Masih-Mau'ud. Akan tetapi pada waktu membicarakan turunnya al-Masih, Hadits hanya menerangkan bahwa tugas beliau yang paling besar ialah mematahkan kayu palang; ini menunjukkan seterang-terangnya bahwa mematahkan kayu palang adalah sama artinya dengan membunuhDa jja l.

Sungguh mengesankan sekali bahwa manakala Hadits menerangkan fitnah zaman akhir, maka fitnah yang paling besar adalah fitnahnyaDa j ja l; tetapi manakala Hadits menerangkan obat yang dapat memberantas fitnah itu, maka hanya disebut patahnya kayu palang. Mengingat bahwa tugas utama Masih-Mau'ud ialah mematahkan kayu palang, maka teranglah bahwa fitnahnyaDa jja l dan merajalelanya agama Kristen adalah, dua sebutan belaka bagi satu idea yang sama.

8. MENGAPA DAJJAL DISEBUT AL-MASIH

 Sebenarnya jika orang mau berpikir sejenak saja, pasti akan menemukan kebenaran, mengapaDa j ja l disebut Masihid-Dajjal. MengapaDa j ja l disebut al-Masih? KarenaDa jja l selalu menunaikan tugasnya atas nama "al-Masih", yang julukan ini diberikan oleh Allah Azza wa Jalla kepada nabi 'Isa berdasarkan wahyu-Nya. Diberikannya julukan al-Masih kepadaDajjal menunjukkan, bahwaDajjalakan


menunaikan pekerjaan atas nama orang suci ini, dan inilah sebenarnya yang menyebabkan dia disebutDa jja l atau penipu, karena ia menggunakan nama "al-Masih", seorang Nabi dan hamba Allah yang tulus, tetapi ia berbuat sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ajaran beliau.

Al-Masih 'Isa mengajarkan bahwa Allah itu Esa, dan tak ada Tuhan selain Dia yang wajib disembah; tetapiDa jja l mengangkat nabi 'Isa itu sendiri sebagai Tuhan. Selanjutnya, al-Masih 'Isa mengajarkan bahwa semua Nabi adalah hamba Allah yang tulus, tetapi Dajjal mengutuk semua Nabi yang suci sebagai orang berdosa. Mengapa demikian ? Karena jika para Nabi Utusan Allah ini tak dikutuk sebagai orang berdosa, maka tak perlu timbul Putra Allah yang tak berdosa, untuk menebusi dosa sekalian manusia.

Selanjutnya, al-Masih 'Isa mengajarkan bahwa setiap orang akan mendapat ganjaran atau hukuman sesuai perbuatan yang ia lakukan, tetapi Dajjal yang berkedok al-Masih mengajarkan bahwa Putra Allah sudah cukup menebusi dosa ummat Kristen. Al-Masih 'Isa mengajarkan bahwa orang kaya tak dapat masuk dalam kerajaan Surga, tetapiDa jja l yang mengaku-ngaku al-Masih mengajarkan supaya manusia menumpuk- numpuk kekayaan. Singkatnya, kitab-kitab Hadits menggunakan julukan"Al-Ma sihid

Dajjal" hanyalah untuk menjelaskan, bahwa Dajjal adalah nama lain belaka bagi agama Kristen sekarang ini. Nama Al-Masih dan agama al-Masih hanyalah digunakan sebagai kedok untuk menutupi penipuan (dajala) yang ada di belakang itu. 9. HADITS TENTANG DAJJAL

12 Hadits tentangDa jja l adalah banyak sekali, dan diriwayatkan oleh sejumlah besar Sahabat Nabi, sehingga tak perlu dipersoalkan lagi tentang mutawatir-nya; walaupun masih perlu dipersoalkan tentang terpenuhinya ramalan itu secara terperinci. Hadits-hadits itu termuat dalam kitab-kitab Hadits yang amat sahih, bahkan yang termuat dalam kitab Bukhari dan Muslim tak sedikit jumlahnya.

Hadits tentang Dajjal yang termuat dalam Musnad Imam Ahmad bin Hambal berjumlah seratus, dan di antara yang meriwayatkan Hadits; terdapat sahabat kenamaan, seperti sayyidina Abubakar, 'Ali, Siti 'Aisyah, Sa'd bin Abi Waqqas; Abdullah bin Abbas, Abdullah bin 'Umar, Abdullah bin 'Amr, Abu Hurairah, Abu Said Khudri, Anas bin Malik, Jabir, Hisyam bin Amir, Samrah bin Jundab, Ubayya bin Ka'b, Safinah, Imran bin Husain, Nawas bin Sam'an, Ummu Syarik, Fatimah binti Qais, Ubadah bin Samit, Abu Ubaidah bin Al-Jarrah, Asma' binti Yazid, dan Mughirah bin Syu'bah.

Masih banyak Sahabat lagi yang meriwayatkan Hadits tentang Dajjal. Para Sahabat ini semua sependapat bahwa Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi wa Sallam berulang-ulang menceritakanDa jja l, hingga tak perlu diragukan lagi tentang adanya kenyataan bahwa sumber yang mengalirkan ramalan itu adalah Nabi Muhammad

Sallallahu 'Alaihi wa Sallams e ndiri. 10. APAKAH DAJJAL ITU ORANG ATAUKAH BANGSA ? Memang benar bahwa kebanyakan Hadits menggambarkan seakan-akanDa jja l itu orang yang bermata satu, yang di dahinya terdapat tulisan Arab yang terdiri dari hurufkaf, fa' danra ' (atauka fa ra, artinyaka fir), dan yang membawa keledai, sungai dan api. Tetapi jika Hadits-hadits itu kita cocokkan dengan uraian Al-Qur'an, maka akan nampak dengan jelas, bahwaDa jja l bukanlah nama orang, melainkan suatu bangsa, atau lebih tepat lagi, segolongan bangsa.

Dengan tegas Al-Qur'an mempersamakanDa jja l dengan bangsa-bangsa Kristen, dan lagi, Al-Qur'an menyatakan bahwaDa j ja l dan Ya'juj wa-Ma'juj bukanlah dua jenis makhluk yang berlainan, karena fitnah yang ditimbulkan oleh mereka itu disebutkan bersama-sama.

Kami juga mempunyai bukti dari kitab Bible yang menerangkan, bahwaY a 'juj wa-Ma'juj adalah bangsa-bangsa Eropa. Dengan demikian teranglah bahwa Dajjalj uga berarti bangsa. Sebagaimana telah kami terangkan di muka, fitnahDa jja l itu bersumber pada menangnya agama Kristen. Ada sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang membuktikan bahwaDa jja l itu bukan orang melainkan bangsa, sebagaimana Roma dan Persi yang diuraikan dalam Hadits itu bukanlah tempat melainkan bangsa. Hadits itu berbunyi sbb:

"Rasulullah Sallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda: Kamu akan bertempur dengan Jazirah Arab, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu, lalu kamu akan bertempur dengan Persi, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu; lalu kamu akan bertampur dengan Roma, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu; lalu kamu akan bertempur dengan Dajjal, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu".


13 Di sini pertempuran denganDa jja l diuraikan dengan kalimat yang sama seperti pertempuran dengan Arab, Persi dan Roma. Ini menunjukkan bahwaDa jja l adalah bangsa, seperti halnya Arab, Persi dan Roma. Boleh jadi yang diisyaratkan di sini ialah Perang Salib, tetapi mungkin pula mengisyaratkan peristiwa yang terjadi di dunia pada zaman sekarang. Namun satu hal sudah pasti, yakni bahwa menurut Hadits ini,Da j ja l berarti bangsa atau segolongan bangsa; seperti halnya Persi atau Roma.

Tetapi masih saja harus dijelaskan, mengapa dalam Hadits dijelaskan seakan- akanDa jja l itu orang. Sebagaimana telah kami terangkan, semua ramalan Nabi Suci itu didasarkan pada ru'yah atau kasyaf (visiun), dan dalam ru'yah atau kasyaf, suatu bangsa hanya digambarkan sebagai orang-seorang. Sebenarnya, bangsa itu dikenal dari ciri- cirinya; dan dalam ru'yah, ciri-ciri ini hanya dapat diperlihatkan dalam bentuk orang-- seorang. Bahkan dalam bahasa sehari-hari, bangsa itu diajak bicara bagaikan orang. Misalnya, Al-Qur'an mengajak bicara bangsa Israil, seakan-akan bangsa Israil itu orang. Bacalah misalnya, ayat Al-Qur'an berikut ini:

"Wahai kaum Bani Israil, ingatlah akan nikmat-Ku yang Aku berikan kepada kamu, dan bahwa Aku memuliakan kamu di atas sekalian bangsa" (2:47). Kaum Bani Israil yang diperingatkan di sini ialah mereka yang hidup pada zaman Nabi MuhammadSa lla lla h u 'Ala ih i wa Sa lla m, tetapi peristiwa yang dimaksud ialah yang terjadi pada zaman nabi Musa, atau beberapa abad sesudah beliau. Kenikmatan yang teruraikan dalam ayat ini telah diberikan, kepada kaum Bani Israil zaman dahulu, tetapi ayat Al-Qur'an ini ditujukan kepada kaum Bani Israil zaman sekarang yang sedang dalam keadaan hina dan suram. Tetapi seluruh kaum Bani Israil ini dikatakan bagaikan satu orang.

Demikianlah seluruh bangsaDajjal diperlihatkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi wa Sallam dalam ru'yah bagaikan satu orang, padahal Dajjal seperti yang digambarkan oleh Al-Qur'an menunjukkan bahwaDa jja l adalah segolongan bangsa yang ciri-ciri khasnya sudah dikenal. 11. GAMBARAN DAJJAL MENURUT AL-HADITS Segala macam keistimewaan yang kami lihat pada peradaban Barat sekarang ini, semuanya cocok dengan ciri-ciriDa j ja l yang dilihat oleh Nabi MuhammadSa lla llahu 'Alaihi wa Sallam dalam ru'yah. Memang benar bahwa bangsa-bangsa ini mempunyai sedikit perbedaan satu sama lain, tetapi ada satu hal yang semuanya sama. Dan ciri yang sama inilah yang digambarkan oleh Nabi MuhammadSallallahu 'Alaihi wa Sallam dalam memberi gambaran tentangDa j ja l.

Kami hanya akan mengutip Hadits-hadits yang menguraikan ciri-ciriDa jja l. Marilah kita mulai dengan Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari : 1."Dan aku melihat orang yang berambut ikal pendek, yang mata-kanannya buta Aku bertanya: Siapakah ini? Lalu dijawab, bahwa ia adalah Masihid - Dajjal" (Bukhari 77:68,92) 14 2. "Awas! dia pecak (buta sebelah)… dan diantara dua matanya, tertulis 'Kafir'…" (Bukhari 93:27). Dari gambaran tersebut dapatlah kami catat: 1. Bahwa mengenai bentuknya,Da j ja l digambarkan berbadan kekar. 2. Bahwa roman-mukanya putih dan mengkilat. 3. Bahwa rambut kepalanya pendek dan ikal. Tiga gambaran ini cocok sekali derigan bentuk orang-orang Eropa pada umumnya. Mereka itu pada umumnya berbadan kekar; bertubuh baik dan kuat; rambutnya pendek dan ikal, sampai-sampai wanitanya pun memotong pendek rambutnya; kulit mereka putih dan mengkilat. Jadi, gambaran tentang ciri-ciriDajjal tersebut, cocok sekali dengan perwujudan orang-orang Eropa.

Adapun dua ciri lainnya, yakni, bahwa mata kanan Dajjal buta, dan pada dahinya tertuliskaf, fa' danra' ataukaflr, ini menggambarkan keadaan rohaniDajjal yang sebenarnya. Sebagaimana telah kami terangkan, Dajjal menggambarkan suatu bangsa. Sebagai bangsa, tak mungkin semuanya buta mata jasmaninya.

Selain itu,Dajjal yang digambarkan buta mata kanannya, mata-kiriDajja l digambarkan bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Dengan perkataan lain, mata- kananDajjal digambarkan hilang cahayanya, tetapi mata-kirinya bersinar terang. Penjelasan yang diberikan oleh Imam Raghib tentang mataDa j ja l yang buta sebelah kanannya, sungguh ilmiyah sekali. Pada waktu menjelaskan arti kata al-Masih, beliau menerangkan bahwa katama sa ha berartimenghapus sesuatu, lalu beliau menambahkan keterangan sbb:

"Diriwayatkan bahwa mata-kanan Dajjal hilang penglihatannya, sedangkan nabi 'Isa mata-kiri beliaulah yang hilang penglihatannya; dan ini berarti bahwa Dajjal tak mempuyai sifat-sifat akhlak tinggi, seperti misalnya kearifan, kebijaksanaan dan rendah hati; sedangkan nabi 'Isa tak mempunyai kejahilan, keserakahan, kerakusan dan sebagainya yang termasuk jenis akhlak yang rendah".

Jadi, gambaranDa j ja l buta mata-kanannya janganlah ditafsirkan secara harfiyah, melainkan secara kalam ibarat, yakni harus diartikan bahwaDa jja l tak mempunyai akhlak yang baik.

Bahwa dua mata manusia itu, yang satu digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kerohanian dan agama, dan yang satu lagi digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan. Oleh karena hal- hal yang berhubungan dengan agama dan kerohanian itu lebih tinggi kedudukannya daripada hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan, maka buta mata kananDa j ja l berarti bahwaDa jja l sedikit sekali perhatiannya terhadap hal-hal yang berhubungan dengan agama atau kerohanian, dan ini cocok sekali dengan apa yang dialami oleh bangsa-bargsa Eropa sekarang ini.

Seluruh parhatian mereka ditujukan kepada hal-hal yang berhubungan dangan kebendaan dan keduniaan dan kemajuan mereka dalam bidang ini tak ada bandingannya. Inilah yang dimaksud dengan apa yang diuraikan dalam Hadits, bahwa mata-kiriDa jja l bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Artinya,Da j ja l mampu melihat

15 segala macam barang-barang duniawi, yang bangsa-bangsa lain tak mempunyai pengertian tentang itu. Tetapi mata rohaniDajjal tak mempunyai penglihatan yang tajam, karena semua kekuatanDa jja l dihabiskan guna kepentingan urusan duniawi. SuksesDa jja l yang tak ada taranya dalam urusan duniawi mengakibatkan buta sebelah. Penjelasan ini sungguh mengagumkan dan cocok sekali dengan apa yang dikatakan oleh Al-Qur'an tentang bangsa-bangsa Kristen:

"Orang-orang yang usahanya menderita rugi dalam kehidupan dunia, dan mereka mengira bahwa mereka amat pandai dalam membuat barang-barang" (18:104) Hadits Nabi melukiskan hal ini dengan kalam ibarat, bahwa mata kiriD a jja l, yaitu, mata-duniawi bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Adapun keadaan rohani bangsa- bangsaDa j ja l Allah Azza wa Jalla berfirman sbb:

"Mereka adalah orang-orang yang mengkafiri ayat Tuhan, dan (mengakhiri) perjumpaan dengan Dia" (18 : 105). Hadits Nabi menjelaskan hal ini dengan caranya sendiri, yaitu, bahwa mata-kanan Dajjal tak mempunyai kekuatan untuk melihat ayat Tuhan. TandaDa jja l yang lain, yakni tulisanka fa ra atauka fir pada dahinya ini berkenaan pula dengan keadaan rohaninya. Jika orang berkata, bahwa pada dahi seseorang terdapat tulisan anu, ini sama artinya dengan mengatakan, bahwa anu itu adalah fakta senyata-nyatanya bagi dia. Maka dari itu, uraian Hadits bahwa pada dahiDa jja l terdapat tulisan kafir, ini hanyalah berarti bahwa kekafiran itu merupakan kenyataan yang senyata-nyatanya bagi dia.

Kata-kata Hadits itu sendiri sudah menerangkan; bahwa demikian itulah nyatanya. Pertama- tama, Hadits menerangkan bahwa tiap-tiap mukmin dapat membaca tulisan itu; jadi bukan tiap-tiap orang dapat membaca tulisan itu. Lalu ditambahkan kata penjelasan tentang orang mukmin itu, yakni, "baik ia buta huruf atau mengerti tulis menulis." Artinya, tiap-tiap orang mukmin dapat memahami tulisan itu, baik ia mengerti tulis-menulis atau tidak.

Sudah terang, bahwa tulisan yang dapat dibaca oleh tiap-tiap orang mukmin, baik ia mengerti tulis-menulis atau buta huruf, tak mungkin berwujud kata-kata atau huruf. Jika tulisan itu berwujud kata-kata atau huruf, niscaya tak dipersoalkan lagi apakah pembacanya mukmin atau kafir, demikian pula tak perlu dinyatakan bahwa orang mukmin dapat membaca tulisan itu sekalipun ia buta-huruf.

Kepandaian membaca tulisan, tak ada sangkut pautnya dengan urusan iman. Setiap orang yang tak buta huruf pasti dapat membaca tulisan, sedangkan orang buta huruf, sekalipun ia orang mukmin sejati, ia tetap tak dapat membaca tulisan. Oleh karena itu, tulisan yang dimaksud bukanlah tulisan biasa, melainkan menifestasinya perbuatan seseorang. Pernyataan bahwa tulisan itu hanya dapat dibaca oleh orang mukmin saja, ini berarti, bahwa orang kafir tak pernah sadar akan kekafirannya, sehingga membutuhkan mata orang mukmin untuk membaca buruknya kekafiran mereka.

9. HADITS TENTANG DAJJAL


12 Hadits tentangDa jja l adalah banyak sekali, dan diriwayatkan oleh sejumlah besar Sahabat Nabi, sehingga tak perlu dipersoalkan lagi tentang mutawatir-nya; walaupun masih perlu dipersoalkan tentang terpenuhinya ramalan itu secara terperinci. Hadits-hadits itu termuat dalam kitab-kitab Hadits yang amat sahih, bahkan yang termuat dalam kitab Bukhari dan Muslim tak sedikit jumlahnya.

Hadits tentang Dajjal yang termuat dalam Musnad Imam Ahmad bin Hambal berjumlah seratus, dan di antara yang meriwayatkan Hadits; terdapat sahabat kenamaan, seperti sayyidina Abubakar, 'Ali, Siti 'Aisyah, Sa'd bin Abi Waqqas; Abdullah bin Abbas, Abdullah bin 'Umar, Abdullah bin 'Amr, Abu Hurairah, Abu Said Khudri, Anas bin Malik, Jabir, Hisyam bin Amir, Samrah bin Jundab, Ubayya bin Ka'b, Safinah, Imran bin Husain, Nawas bin Sam'an, Ummu Syarik, Fatimah binti Qais, Ubadah bin Samit, Abu Ubaidah bin Al-Jarrah, Asma' binti Yazid, dan Mughirah bin Syu'bah.

Masih banyak Sahabat lagi yang meriwayatkan Hadits tentang Dajjal. Para Sahabat ini semua sependapat bahwa Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi wa Sallam berulang-ulang menceritakanDa jja l, hingga tak perlu diragukan lagi tentang adanya kenyataan bahwa sumber yang mengalirkan ramalan itu adalah Nabi Muhammad

Sallallahu 'Alaihi wa Sallams e ndiri.

10. APAKAH DAJJAL ITU ORANG ATAUKAH BANGSA ?

Memang benar bahwa kebanyakan Hadits menggambarkan seakan-akanDa jja l itu orang yang bermata satu, yang di dahinya terdapat tulisan Arab yang terdiri dari hurufkaf, fa' danra ' (atauka fa ra, artinyaka fir), dan yang membawa keledai, sungai dan api. Tetapi jika Hadits-hadits itu kita cocokkan dengan uraian Al-Qur'an, maka akan nampak dengan jelas, bahwaDa jja l bukanlah nama orang, melainkan suatu bangsa, atau lebih tepat lagi, segolongan bangsa.

Dengan tegas Al-Qur'an mempersamakanDa jja l dengan bangsa-bangsa Kristen, dan lagi, Al-Qur'an menyatakan bahwaDa j ja l dan Ya'juj wa-Ma'juj bukanlah dua jenis makhluk yang berlainan, karena fitnah yang ditimbulkan oleh mereka itu disebutkan bersama-sama.

Kami juga mempunyai bukti dari kitab Bible yang menerangkan, bahwaY a 'juj wa-Ma'juj adalah bangsa-bangsa Eropa. Dengan demikian teranglah bahwa Dajjalj uga berarti bangsa. Sebagaimana telah kami terangkan di muka, fitnahDa jja l itu bersumber pada menangnya agama Kristen. Ada sebuah Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang membuktikan bahwaDa jja l itu bukan orang melainkan bangsa, sebagaimana Roma dan Persi yang diuraikan dalam Hadits itu bukanlah tempat melainkan bangsa. Hadits itu berbunyi sbb:

"Rasulullah Sallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda: Kamu akan bertempur dengan Jazirah Arab, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu, lalu kamu akan bertempur dengan Persi, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu; lalu kamu akan bertampur dengan Roma, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu; lalu kamu akan bertempur dengan Dajjal, dan Allah akan memberi kemenangan kepada kamu".

13 Di sini pertempuran denganDa jja l diuraikan dengan kalimat yang sama seperti pertempuran dengan Arab, Persi dan Roma. Ini menunjukkan bahwaDa jja l adalah bangsa, seperti halnya Arab, Persi dan Roma. Boleh jadi yang diisyaratkan di sini ialah Perang Salib, tetapi mungkin pula mengisyaratkan peristiwa yang terjadi di dunia pada zaman sekarang. Namun satu hal sudah pasti, yakni bahwa menurut Hadits ini,Da j ja l berarti bangsa atau segolongan bangsa; seperti halnya Persi atau Roma.

Tetapi masih saja harus dijelaskan, mengapa dalam Hadits dijelaskan seakan- akanDa jja l itu orang. Sebagaimana telah kami terangkan, semua ramalan Nabi Suci itu didasarkan pada ru'yah atau kasyaf (visiun), dan dalam ru'yah atau kasyaf, suatu bangsa hanya digambarkan sebagai orang-seorang. Sebenarnya, bangsa itu dikenal dari ciri- cirinya; dan dalam ru'yah, ciri-ciri ini hanya dapat diperlihatkan dalam bentuk orang-- seorang. Bahkan dalam bahasa sehari-hari, bangsa itu diajak bicara bagaikan orang. Misalnya, Al-Qur'an mengajak bicara bangsa Israil, seakan-akan bangsa Israil itu orang. Bacalah misalnya, ayat Al-Qur'an berikut ini:

"Wahai kaum Bani Israil, ingatlah akan nikmat-Ku yang Aku berikan kepada kamu, dan bahwa Aku memuliakan kamu di atas sekalian bangsa" (2:47). Kaum Bani Israil yang diperingatkan di sini ialah mereka yang hidup pada zaman Nabi MuhammadSa lla lla h u 'Ala ih i wa Sa lla m, tetapi peristiwa yang dimaksud ialah yang terjadi pada zaman nabi Musa, atau beberapa abad sesudah beliau. Kenikmatan yang teruraikan dalam ayat ini telah diberikan, kepada kaum Bani Israil zaman dahulu, tetapi ayat Al-Qur'an ini ditujukan kepada kaum Bani Israil zaman sekarang yang sedang dalam keadaan hina dan suram. Tetapi seluruh kaum Bani Israil ini dikatakan bagaikan satu orang.

Demikianlah seluruh bangsaDajjal diperlihatkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi wa Sallam dalam ru'yah bagaikan satu orang, padahal Dajjal seperti yang digambarkan oleh Al-Qur'an menunjukkan bahwaDa jja l adalah segolongan bangsa yang ciri-ciri khasnya sudah dikenal.

11. GAMBARAN DAJJAL MENURUT AL-HADITS

Segala macam keistimewaan yang kami lihat pada peradaban Barat sekarang ini, semuanya cocok dengan ciri-ciriDa j ja l yang dilihat oleh Nabi MuhammadSa lla llahu 'Alaihi wa Sallam dalam ru'yah. Memang benar bahwa bangsa-bangsa ini mempunyai sedikit perbedaan satu sama lain, tetapi ada satu hal yang semuanya sama. Dan ciri yang sama inilah yang digambarkan oleh Nabi MuhammadSallallahu 'Alaihi wa Sallam dalam memberi gambaran tentangDa j ja l.

Kami hanya akan mengutip Hadits-hadits yang menguraikan ciri-ciri Da jja l. Marilah kita mulai dengan Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari : 1."Dan aku melihat orang yang berambut ikal pendek, yang mata-kanannya buta Aku bertanya: Siapakah ini? Lalu dijawab, bahwa ia adalah Masihid - Dajjal" (Bukhari 77:68,92) 14 2. "Awas! dia pecak (buta sebelah)… dan diantara dua matanya, tertulis 'Kafir'…" (Bukhari 93:27). Dari gambaran tersebut dapatlah kami catat: 1. Bahwa mengenai bentuknya,Da j ja l digambarkan berbadan kekar. 2. Bahwa roman-mukanya putih dan mengkilat. 3. Bahwa rambut kepalanya pendek dan ikal. Tiga gambaran ini cocok sekali derigan bentuk orang-orang Eropa pada umumnya. Mereka itu pada umumnya berbadan kekar; bertubuh baik dan kuat; rambutnya pendek dan ikal, sampai-sampai wanitanya pun memotong pendek rambutnya; kulit mereka putih dan mengkilat. Jadi, gambaran tentang ciri-ciriDajjal tersebut, cocok sekali dengan perwujudan orang-orang Eropa.

Adapun dua ciri lainnya, yakni, bahwa mata kanan Dajjal buta, dan pada dahinya tertuliskaf, fa' danra' ataukaflr, ini menggambarkan keadaan rohaniDajjal yang sebenarnya. Sebagaimana telah kami terangkan, Dajjal menggambarkan suatu bangsa. Sebagai bangsa, tak mungkin semuanya buta mata jasmaninya.

Selain itu,Dajjal yang digambarkan buta mata kanannya, mata-kiri Dajja l digambarkan bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Dengan perkataan lain, mata- kananDajjal digambarkan hilang cahayanya, tetapi mata-kirinya bersinar terang. Penjelasan yang diberikan oleh Imam Raghib tentang mataDa j ja l yang buta sebelah kanannya, sungguh ilmiyah sekali. Pada waktu menjelaskan arti kata al-Masih, beliau menerangkan bahwa katama sa ha berartimenghapus sesuatu, lalu beliau menambahkan keterangan sbb:

"Diriwayatkan bahwa mata-kanan Dajjal hilang penglihatannya, sedangkan nabi 'Isa mata-kiri beliaulah yang hilang penglihatannya; dan ini berarti bahwa Dajjal tak mempuyai sifat-sifat akhlak tinggi, seperti misalnya kearifan, kebijaksanaan dan rendah hati; sedangkan nabi 'Isa tak mempunyai kejahilan, keserakahan, kerakusan dan sebagainya yang termasuk jenis akhlak yang rendah".

Jadi, gambaran Da j ja l buta mata-kanannya janganlah ditafsirkan secara harfiyah, melainkan secara kalam ibarat, yakni harus diartikan bahwaDa jja l tak mempunyai akhlak yang baik.

Bahwa dua mata manusia itu, yang satu digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kerohanian dan agama, dan yang satu lagi digunakan untuk melihat hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan. Oleh karena hal- hal yang berhubungan dengan agama dan kerohanian itu lebih tinggi kedudukannya daripada hal-hal yang berhubungan dengan kebendaan dan keduniaan, maka buta mata kananDa j ja l berarti bahwaDa jja l sedikit sekali perhatiannya terhadap hal-hal yang berhubungan dengan agama atau kerohanian, dan ini cocok sekali dengan apa yang dialami oleh bangsa-bargsa Eropa sekarang ini.

Seluruh parhatian mereka ditujukan kepada hal-hal yang berhubungan dangan kebendaan dan keduniaan dan kemajuan mereka dalam bidang ini tak ada bandingannya. Inilah yang dimaksud dengan apa yang diuraikan dalam Hadits, bahwa mata-kiri Da jja l bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Artinya, Da j jal mampu melihat  segala macam barang-barang duniawi, yang bangsa-bangsa lain tak mempunyai pengertian tentang itu. Tetapi mata rohaniDajjal tak mempunyai penglihatan yang tajam, karena semua kekuatanDa jja l dihabiskan guna kepentingan urusan duniawi. SuksesDa jja l yang tak ada taranya dalam urusan duniawi mengakibatkan buta sebelah. Penjelasan ini sungguh mengagumkan dan cocok sekali dengan apa yang dikatakan oleh Al-Qur'an tentang bangsa-bangsa Kristen:

"Orang-orang yang usahanya menderita rugi dalam kehidupan dunia, dan mereka mengira bahwa mereka amat pandai dalam membuat barang-barang" (18:104) Hadits Nabi melukiskan hal ini dengan kalam ibarat, bahwa mata kiriD a jja l, yaitu, mata-duniawi bersinar gemerlapan bagaikan bintang. Adapun keadaan rohani bangsa- bangsa Da j ja l Allah Azza wa Jalla berfirman sbb:

"Mereka adalah orang-orang yang mengkafiri ayat Tuhan, dan (mengakhiri) perjumpaan dengan Dia" (18 : 105). Hadits Nabi menjelaskan hal ini dengan caranya sendiri, yaitu, bahwa mata-kanan Dajjal tak mempunyai kekuatan untuk melihat ayat Tuhan. TandaDa jja l yang lain, yakni tulisanka fa ra atauka fir pada dahinya ini berkenaan pula dengan keadaan rohaninya. Jika orang berkata, bahwa pada dahi seseorang terdapat tulisan anu, ini sama artinya dengan mengatakan, bahwa anu itu adalah fakta senyata-nyatanya bagi dia. Maka dari itu, uraian Hadits bahwa pada dahiDa jja l terdapat tulisan kafir, ini hanyalah berarti bahwa kekafiran itu merupakan kenyataan yang senyata-nyatanya bagi dia.

Kata-kata Hadits itu sendiri sudah menerangkan; bahwa demikian itulah nyatanya. Pertama- tama, Hadits menerangkan bahwa tiap-tiap mukmin dapat membaca tulisan itu; jadi bukan tiap-tiap orang dapat membaca tulisan itu. Lalu ditambahkan kata penjelasan tentang orang mukmin itu, yakni, "baik ia buta huruf atau mengerti tulis menulis." Artinya, tiap-tiap orang mukmin dapat memahami tulisan itu, baik ia mengerti tulis-menulis atau tidak.

Sudah terang, bahwa tulisan yang dapat dibaca oleh tiap-tiap orang mukmin, baik ia mengerti tulis-menulis atau buta huruf, tak mungkin berwujud kata-kata atau huruf. Jika tulisan itu berwujud kata-kata atau huruf, niscaya tak dipersoalkan lagi apakah pembacanya mukmin atau kafir, demikian pula tak perlu dinyatakan bahwa orang mukmin dapat membaca tulisan itu sekalipun ia buta-huruf.

Kepandaian membaca tulisan, tak ada sangkut pautnya dengan urusan iman. Setiap orang yang tak buta huruf pasti dapat membaca tulisan, sedangkan orang buta huruf, sekalipun ia orang mukmin sejati, ia tetap tak dapat membaca tulisan. Oleh karena itu, tulisan yang dimaksud bukanlah tulisan biasa, melainkan menifestasinya perbuatan seseorang. Pernyataan bahwa tulisan itu hanya dapat dibaca oleh orang mukmin saja, ini berarti, bahwa orang kafir tak pernah sadar akan kekafirannya, sehingga membutuhkan mata orang mukmin untuk membaca buruknya kekafiran mereka.

Bersambung...........



 

SENJALIZA

Posted: 14 Jun 2011 03:21 AM PDT

SENJALIZA


MAT SABU LUPA, DAP TENDANG PAS DALAM BARISAN ALTERNATIF..

Posted: 14 Jun 2011 12:38 AM PDT

Founder Al Juburi Kembang macama bread dicecah dalam Kopi O bila Kit Siang kata Mat Sabu boleh ambil alih peranan Anwar sebagai mediator PAS-DAP. Segala-gala Mat Sabu lupa termasuk PAS ditendang DAP dalam Barisan Alternatif.

Pilihan DAP cukup tepat. DAP memilih Mat Sabu berbanding NASA. Nasa pernah mencemaskan Kit Siang dan DAP semasa gagasan Kerajaan Perpaduan sedikit masa lalu sehingga Anwar dan Kit Sing terpaksa "menangkap serta merta sekembaliTGHH ke tanahair untuk membuat press conference mengutuk cadangannya sendiri mengenai Kerajaan Perpaduan.

Mat Sabu kata "Pemimpin Umno sekarang cuba berbaik dengan Pas...bila dihulur tangan, ku tampar tangan mereka,". Ada tak pemimpin UMNO hulur tangan dengan Mat Sabu? atau Mat Sabu sekadar nak tunjuk setianya dan ampunya  kepada Pakatan Rakyat untuk convince DAP!!!? maklumlah Mat Sabu kite ni dah dapat pujian Kit Siang untuk mengambil alih fungsi Anwar Ibrahim yang sudah menjadi beban @ liabiliti kepada Pakatan Rakyat. 

Tiba-tiba Mat Sabu lupa bahawa PAS ditendang dan di talak DAP selepas PRU 11 sebab DAP kata PAS yang membawa ideologi Hudud dan Negara Islam menghalau penyokong DAP sehingga Karpal Singh dan Kit Siang sendiri kalah teruk dalam PRU 11 itu.

Anihnya Mat Timbalan Presiden "penyapu baru ini" masih ingat pula bahawa BN mengenepikan PAS selepas PRU 1969. Kata Mat kite ni..."Kita tidak mahu kejadian tahun 1969 berulang kerana bertanding atas tiket Barisan Nasional dan mereka berjaya, kita ditendang keluar menjelang pilihan raya umum selepas itu...."

Mat Sabu LUPA pula PRU 11 (1999) yang berlaku beberapa tahun lalu dimana DAP menendang  (GOL) PAS dalam Barisan Alternatif tetapi dia masih ingat peristiwa 1969..(Siapa tentang siapa dalam tahun 1969 ini?)

Mat..jangan lupa daratan ya! 

SL TAK NAK "DEMO BERSIH"..ITU KERJA KOTOR

Dahlah si Nuwar papa jahat DAP tak nak pakai lagi anaknya Nurul pula kena halau. Apa dah jadi dengan nasib pemimpin parti anak beranak ini?

tunku

Posted: 14 Jun 2011 03:05 AM PDT

tunku


Arrest Those Leaders Involved in Bersih Protest Under ISA

Posted: 13 Jun 2011 09:00 AM PDT

36 Police Reports Made In Perlis Against Planned 'Bersih' Protest

KANGAR, June 13 (Bernama) -- Thirty-six police reports have been lodged over four days in Perlis against the planned protest by election watchdog Bersih 2.0 in Kuala Lumpur on July 7.
The reports were made by, among others, the Kangar Umno Division, Kangar Wanita Umno, Kangar Puteri Umno, Perlis Menteri Besar Supporters' Club, Felda Chuping settlers, Mata Ayer State Constituency village development and security committees chairmen, Village's Security Committee in Mata Ayer State Constituency, Kampung Bakau Village Development and Security Committee, Perlis Siamese Community and Arau Umno Division.
Azali Abas, the political secretary of the Perlis menteri besar, who lodged a report at the Kangar police station today, called on the authorities to stop the holding of the protest.
Kangar Wanita Umno head Rela Ahmad said the opposition could use other means of protesting against the government.
President of the Menteri Besar Supporters' Club, Zulkeflee Ibrahim, said the protest could spark chaos in the country.
In Kedah, Kubang Pasu Umno secretary Samsuddin Ahmad and the chairmen of 20 Umno branches in the division lodged a report against the protest at the Kubang Pasu district police headquarters.
Kedah Gerakan Youth chief Tan Keng Liang, in a statement, proposed that the organiser hold the event in a stadium.
"They have the right to express their views on any issue but it does not mean that they can organise any activity which can undermine public order," he said.

tunku : with so many police report being made we hope the police will try their level best to stop the "dirty" protest by those idiots trying to create tension and chaos in the country.if they want to hand over memorandum to the King, just make appointment and take a group of 10 people to Istana. those involved has access to parliament.they can bring any suggestion or discussion in the parliament.why want to bring it on the street? where is the logic? suddenly we are hearing they are instigating people to go on the street and protest like the egypt and tunasia protest. this show clearly that they just want to create tense and chaos.we want police to arrest all the leaders who are involved in this protest under ISA. this is national security issue and police can't tolerate on this matter.

Sahabat-Gunung

Posted: 14 Jun 2011 01:43 AM PDT

Sahabat-Gunung


Saranan Wujud Unit Perang Siber Diberi Perhatian Segera: Razlan

Posted: 13 Jun 2011 09:56 PM PDT

Kuala Lumpur, 14 Jun- Pergerakan Pemuda UMNO Seputeh melihat saranan dan pandangan Naib Presiden UMNO Dato' Ahmad Zahid Hamidi agar UMNO perlu mewujudkan Unit Perang Siber yang lebih sistematik perlu diambil tindakan dengan kadar segera.

Ketuanya, Mohd Razlan Muhammad Rafii berkata, ini adalah kerana antara sebab kekalahan kita pada PRU yang lepas adalah disebabkan oleh pengurusan isu yang tidak teratur oleh UMNO.

"Sebelum ini, Jentera Media UMNO hanya bertumpu kepada Media arus perdana untuk menjawab isu yang dimainkan oleh Pembangkang. Jesteru itu, sudah masanya kita seharusnya mempunyai jentera yang lebih bersistematik untuk menjawab apa jua isu yang dimainkan oleh pihak-pihak pembangkang.

Kita tahu pembangkang menggunakan secara meluas media alternatif untuk memainkan propaganda dan pembohongan yang jelas yang tidak berperikemanusian, rakyat berhak mendapat jawapan dan input-input yang benar agar isu yang dimainkan dapat di kawal secara teratur yang akhirnya akan memberi kebaikan kepada rakyat," ujarnya yang juga Timbalan Pengerusi Unit Media Baru (UMB), Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mempunyai budget yang besar di dalam mengurus takbir isu dan pembohongan demi untuk memenangi propaganda yang mereka cipta setiap hari.

"Namun, saya pun tidak faham kenapa UMNO masih belum mewujudkan Jentera Media Baru atau unit cybernya. Kewujudan Unit Media Baru yang ditugaskan di setiap pilihan raya kecil telah berjaya memainkan peranan didalam menangani isu-isu semasa PRK.

Alhamdulillah, dengan penghak upayaan yang diberikan, gerak kerja perang siber dapat dilaksanakan dengan lebih teratur dan tersusun. Jika UMB diberi penghak upayaan yang sama untuk PRU13, InsyaAllah, UMB akan menunaikan tanggung jawab dengan kepercayaan tersebut sebaik mungkin," ujarnya.

Ujarnya, semasa di Pilihan Raya Negeri Sarawak baru-baru ini, unit ini telah berjaya menggunakan seluruh jentera yang telah di latih untuk bertugas dan ianya terbukti telah membantu BN untuk menang di Sarawak.

Negara Berkebajikan: Pas Baru Terfikir, BN Dah Lama Buat

Posted: 13 Jun 2011 06:57 AM PDT

Dana PRU PKR: Jangan Bebankan Rakyat Untuk Bertanding PRU13

Posted: 13 Jun 2011 01:29 AM PDT

Shah Alam, 13 Jun- Belum pun memerintah negara dan baru setahun jagung mentadbir Selangor, rakyat sudah dibebankan oleh pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang khususnya PKR apabila baru-baru ini, Bendahari PKR Selangor, Datin Paduka Dr Tan Yee Kew meminta wakil PKR, ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Ahli Parlimen di Selangor diminta mendapatkan derma sekurang-kurangnya RM2 juta daripada orang ramai sebelum menjelangnya pilihan raya umum akan datang.

Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Satim Diman berkata, dengan cara "kononnya memohon" ihsan rakyat biasa yang tidak berduit ini, untuk sama-sama mengeluarkan "duit poket" mereka, untuk menanggung dan menampung perbelanjaan pilihanraya wakil-wakil PKR yang nak bertanding di Selangor kelak.

"Sebab itu bangunan dan ibu pejabat PKR di Tropicana tergadai. Inilah gambaran sebenar PKR di Selangor.

Ianya satu perkara yang amat mendukacitakan di dalam sejarah politik Selangor. Belum pernah ada mana-mana ahli politik yang terang-terang merayu kepada rakyat untuk menyumbang untuk kepentingan parti. Belum pernah mana-mana orang cuba menyamun duit rakyat secara terang-terangan untuk tujuan politik semata-mata," ujarnya ketika dihubungi UMNO-Online mengulas tindakan bendahari PKR Selangor yang meminta wakil PKR mengutip derma untuk persediaan PRU akan datang.

Langkah ini juga dilihat mampu menyuburkan budaya rasuah di dalam PKR. Selepas ini, siapa-siapa yang nak projek dari kerajaan negeri, wajib menyumbang derma kepada PKR untuk digunakan dalam PRU akan datang.

"Inilah sebenarnya yang berlaku dalam `fund-raising' di Amerika, dan inilah yang berlaku kepada PKR hari ini, pihak berkepentingan (Yahudi) menyumbang pada calon mereka untuk dijadikan kuda bila mereka menang nanti. Maka PKR akan terikat dengan kepentingan peribadi ini dan tidak dapat lagi berkhidmat dengan adil, kerana sibuk nak jaga hati orang yang menyumbang pada `Tabung Politik' parti mereka.

Dengan slogan "kuasa rakyat" - rupa-rupanya rakyat juga yang akhirnya terpaksa menanggung segala perbelanjaan pilihan raya untuk PKR dan tanpa kita sedar, duit rakyat pula ingin digunakan oleh PKR dan rakan sekutu mereka untuk mempertahankan kuasa di Selangor selain berusaha menggulingkan kerajaan persekutuan dalam PRU-13 kelak," ujarnya yang juga ADUN Seri Serdang.

PANEH MIANG

Posted: 14 Jun 2011 01:36 AM PDT

PANEH MIANG


Singgit jer...

Posted: 13 Jun 2011 11:02 PM PDT

1. Sebaik sesi persekolahan dibuka semula, maka kedengaranlah pelbagai rungutan ibu bapa. Belanja sekolah anak, yuran tuisyen, uniform kurikulum, yuran sekolah, bla..bla..bla..

2. Tak lama lagi IPTA dan IPTS pula akan dibanjiri penuntut-penuntut baru. Dan terdengarlah lagi rungutan, belanja anak di IPT, yuran IPT, PTPTN cekik darah, kerajaan zalim, harga barang naik, bil elektrik melambung, bla..bla..bla..

3. Yolah...boli rokok, langgan astro, pergi shopping, undi Maharaja Lawak, tengok wayang, buat wayang, boli make up, boli 5 pasang baju raya, lepak kodai tomyam, lepak kodai mamak, boli coklat kat Langkawi, boli seluar jeans kat Kelantan, bayar broadband, topup hp, join demo bersih, join demo liwat, makan sup kat ceramah pembangkang, bla..bla..bla..ado pulak duit yer?!

4. Kadang-kadang kita asyik tanya apa yang negara dah buat untuk kita...sehingga kita terlupa nak tanya diri, apa yang kita boleh buat untuk negara?

5. Cubo kita pakat-pakat peruntukkan tigo ringgit sebulan dalam bajet bulanan kita. Singgit (RM1) kita bagi kat sekolah rendah kita, lagi singgit kita bagi kat sekolah menengah kita dan singgit lagi kita bagi kat IPT yang pernah kita belajar. Kalau tak masuk IPT pun, kita peruntukkan duo ringgit (RM2); tapi kalau kita setakat sekolah rendah je, cukuplah dengan hanya singgit sebulan.

6. Cubo bayangkan jika setiap tahun sejak 1945, seramai 200 orang murid telah menamatkan pengajian darjah 6 di Sekolah Kebangsaan KGV Seremban; dan jika dihitung setakat tahun 2010, maka SKKGV telah melahirkan 13,000 orang murid.

7. Cubo bayangkan pula andai Sekolah Menengah KGV Seremban sejak tahun 1923, setiap tahun seramai 300 orang murid telah tamat pengajian tingkatan 5 dan tingkatan 6; maka keseluruhan pelajar yang berjaya menyelesaikan pengajian di SMKGV setakat tahun 2010 akan berjumlah 26,100 orang pelajar.

8. Cubo kito bayangkan lagi, setiap tahun sejak 1949, Universiti Malaya telah melahirkan kira-kira 2,000 graduan; maka jika dihitung sehingga tahun 2010, jumlah graduan yang telah berjaya dihasilkan UM berjumlah 122,000 orang.

9. Walaupun ini cumo congak kasar saja, tapi hakikatnya jiko kito peruntukkan hanya dengan singgit sebulan untuk setiap institusi pembelajaran kito sendiri sebagaimano contoh di atas, mako SKKGV akan dapat kira-kira RM13,000 sebulan (RM156,000 setahun), SMKGV akan dapat kira-kira RM26,100 sebulan (RM313,200 setahun) dan UM akan dapat kira-kira RM122,000 sebulan (RM1.4 juta setahun).

10. Mako banyak masalah akan selosai. Bil utiliti akan setel, program sekolah diberi percumo, uniform kurikulum tak payah boli, peralatan sukan dapek free, yuran tuisyen dapek ditanggung, pelajar-pelajar susah di sekolah dan IPT dapat dibantu etc. Pendek kato, sonang kojolah.

11. Alumni kami sudah lama lakukan ini. Program yang kami namakan "Singgit Jer" telah membantu ramai junior, terutama pelajar-pelajar susah, yang kurang duit belanja bulanan, serta tidak mampu membeli buku rujukan yang mahal. Cuma kami belum mampu memulakan program yang sama di sekolah lama kerana tiada pihak yang dapat menguruskannya, selain kurang mendapat sokongan ahli alumni sekolah sendiri.

12. Bayangkan pula jika semua ahli kelab, persatuan, NGOs, termasuk kariah surau dan masjid etc. pakat-pakat menyumbang singgit sebulan di setiap institusi yang mereka sertai, pasti banyak masalah akan selesai.

13. Sebenarnya pelbagai perkara mampu diatasi jika kita benar-benar ikhlas bersatu membangunkan negara ini. Kadangkala modal yang diperlukan tidaklah sebesar mana, tapi jika ada keinginan, segalanya berkemungkinan.

14. Ramai yang sering merungut serta menyalahkan pihak lain atas kelemahan serta ketidakmampuan diri. Tapi adakah inisiatif di pihak kita sendiri untuk mensejahterakan keadaan?

15. Apo tunggu lagi...SINGGIT JER!

PAPA GOMO

Posted: 14 Jun 2011 01:34 AM PDT

PAPA GOMO


Dari 100 Juta Si RockyNgah Spin RM10 Juta Pulak

Posted: 14 Jun 2011 12:30 AM PDT



Nah Ambil Lah Ni Buat Beli BMW X6

Akibat dari kesilapan Wartawan yang menulis RM100 Juta maka kecoh habis dunia Politik tanahair dengan serangan bertubi tubi terhadap Dato Seri Utama Rais Yatim. Kesilapan Wartawan yang kemudiannya telah di perbetulkan tidak di endahkan pihak yang memang anti pada Kerajaan dan kesannya D.S.Rais Yatim mendapat tempias nya.

Yang menyalak sana sini adalah di kalangan pembangkang dan termasuklah juga dengan si RockyNgah yang Dendam nya tak sudah sudah terhadap D.S.Rais Yatim. Buat RockyNgah udah udahlah tu, BERNAMA TV dah di ambil balik Kementerian Penerangan dan Hutang Piutang pun dah selesai. Tok Sah nak buat kerja Gila nak keluar cerita RM10 juta pulak.

Dah lah Juak Pakatan Pembangkang SPIN isu RM100 Juta ni Kaw Kaw, Ada pulak si RockyNgah yang tokok tambah nak bagi cerita lagi sedap rekayasa RM10 Juta. Apake BENAK si RockyNgah ni? Meroyan apa lagi dengan Rais Yatim?

Gua dengan RockyNgah takda lah kenal sangat pun, kalau nak banding dengan dia yang bergelar DATUK ni apa lah standard aku. Sama lah jugak dengan Status keewangan aku ni, bukan mewah sangat pun tak mampu nak pakai BMW X6 macam RockyNgah pakai.

Buat Dato RockyNgah udah udahlah tu, Fokus je pada Projek Projek lain yang ada dalam tangan. Jangan lah dek kerana SKMM ambil lu punya Laptop dan soal siasat lu sampai nak dendam bagai tak sudah. Gua pun kena panggil SKMM tapi Rileks je. PDRM Rampas Laptop gua pun Gua tenang je. Nak gelabah apanya RockyNgah?

Apa pun buat Puak Pembangkang dan RockyNgah yang Spin isu Rais Yatim RM100 Juta dan 10 Juta ni minta ada Faham Fakta dan penjelasan dari wartawan yang telah mengakui kesilapannya dalam membuat liputan Hari Seniman.


KUALA LUMPUR, 13 Jun (Bernama) -- Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) hanya membelanjakan RM97,800 untuk sambutan Hari Seniman 2011 pada 29 Mei lepas, kata Setiausaha Bahagian Pengurusan Acara Majlis Sepetang Bersama Seniman Modzaki Din, Isnin.

Beliau menjelaskan laporan media yang mengatakan bahawa perbelanjaan RM100 juta digunakan bagi sambutan itu merupakan salah faham.

"Ini kerana jumlah RM100 juta itu sebenarnya merujuk kepada wang yang telah disalurkan sehingga kini kepada para penggiat seni di bawah Dana Industri Kreatif," katanya kepada Bernama hari ini.

Di bawah Bajet 2011 kerajaan memperuntukkan RM200 juta di bawah Dana Industri Kreatif dalam usaha membantu menyemarakkan lagi industri kreatif negara. Pada program Sepetang Bersama Seniman sempena sambutan Hari Seniman 2011 di Kompleks Kraf di sini pada 29 Mei lepas, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim menegur pengamal dan penggiat seni yang tidak menghargai usaha kerajaan mengiktiraf penglibatan mereka melalui sambutan Hari Seniman yang diadakan itu.

Sementara itu, Setiausaha Bahagian Dasar Kebudayaan KPKK Fauzia Sabiri berkata pihak kementerian telah membantu pembangunan para penggiat seni melalui pinjaman dana industri kreatif yang diuruskan bersama oleh kementerian dan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Selain itu, katanya terdapat dana geran pembangunan industri kreatif yang diuruskan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), di samping bantuan kebudayaan yang diberi kepada badan bukan kerajaan yang bergiat dalam bidang seni, budaya dan warisan yang lain.
-- BERNAMA

So kalau lu orang tak faham bahasa lagi ada baiknya lu orang pi Jumpa Nik Ajis dan pakat sembah Berhala kat Kelantan tu. Gua rasa Nik Ajis mampu memberi pemahaman buat lu orang ni semua.

Ops...sebelum itu kepada pengkomen Pengkomen yang akan Komen Gua ni Jilat Rais Yatim gua persilakan sebab memang Gua ni Kaki Jilat sama macam RockyNgah yang Jilat Tauke CINA Bekas BOSS Bernama TV tu!!!

Cuma Moral nya gua ni Blogger Nyamuk dan RockyNgah Elitis!!!

Lagi Menarik

RockyNgah Tumpang Sekaki

Kenapa RockyNgah masih Balun Rais Yatim


Psssttt..Gua bukan Nak Gaduh tapi gua rasa patut gua tegur depa yang Elitis nak jahanamkan Kepimpinan Negara. Projek Sauk sana sini Khak Ptuih



DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM


ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Malam Ini NGO NGO Melayu Wajib Hadir

Posted: 13 Jun 2011 09:30 PM PDT




Malam ini bertempat di Kelab Sultan Sulaiman Dato Ibrahim Ali akan mengumpulkan seberapa ramai NGO NGO Melayu bagi berbincang bagi menggagalkan Demo GANAS yang bakal di anjurkan oleh BERSIH.

Mohon agar Seluruh NGO NGO Melayu menyokong usaha yang di lakukan Tok Him PERKASA ini bagi menyelamatkan Orang Melayu dari terjebak dalam Kancah Kebocohan oleh mereka yang tidak bertanggungjawap.

Pohon sebaran...

JAM 8 MALAM
KELAB SULTAN SULAIMAN

Psssttt...Nak buat Demo Bersih tapi depa sendiri pun tak bersih..Khak Ptuih


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

Bila Khir Toyo Dijadikan Kambing Hitam

Posted: 13 Jun 2011 06:08 PM PDT




Gomo sebenarnya agak sangsi dengan kes Perbicaraan Dato Seri Khir Toyo yang di dakwa SPRM. macam mana yang di tuduh selain dari D.S.Khir Toyo boleh secara tiba tiba menjadi SAKSI kepada SPRM? Ada Deal kot mana? Jolok kot mana?

Nampak gayanya ada kambing Hitam yang nak kena dalam hal ni dan lain dan tidak bukan adalah D.S.Khir Toyo Bekas MB Selangor.


Kambing Hitam macam mana? Meh layan......Read More


Psssttt...SPRM nak jadi Kuda Tunggangan siapa?

DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

WAJIB BACA - Cara Halus Tauke Cina Bersama Pakatan Pembangkang Menghasut Rakyat Malaysia

Posted: 13 Jun 2011 06:00 AM PDT


Barua Tauke Cina Besar


Minyak Ron 95 tidak di naikkan dan sebaliknya Subsidi Minyak nelayan laut dalam di tarik balik serta subsidi minyak kepada Pengangkutan juga di tarik balik. Ikuti kenyataan Dato Seri Noh Omar:

"Nelayan laut dalam tidak lagi mendapat bekalan minyak pada harga super subsidi iaitu RM1.25 seliter, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar

Beliau berkata sehubungan itu, pengusaha bot nelayan laut dalam kategori Zon C2 perlu membeli minyak mengikut harga di stesen minyak iaitu RM1.80 seliter. "Bukan sahaja nelayan Zon C2 yang kena beli minyak dengan harga RM1.80, lori, trak dan kontena yang berbentuk industri kena beli pada harga berkenaan,"

Gomo menyambut baik apa yang di lakukan oleh Kerajaan Malaysia dalam hal ini dan ini menjadi satu kepastian yang sepatutnya sudah lama di lakukan oleh Kerajaan Malaysia. Namun oleh kerana hal ini semakin keterlaluan maka keputusan kerajaan dalam menarik balik subsidi pada waktu ini adalah tepat sama sekali.

Namun yang tidak enak adalah suara suara sumbang dari pihak Pakatan Pembangkang yang cuba memanipulasi isu inin dengan menyatakan akan kenaikkan harga barang dan makanan ekoran subsidi minyak di tarik balik. Malah di katakan harga ikan akan naik kerana Nelayan Laut dalam terpaksa menampung kos lebih dalam mencari ikan di laut dalam.

Ni yang Gomo nak jelaskan kepada semua dan di harapkan anda semua dapat mengambil iktibar dan seterusnya menyampaikan kepada rakan rakan, sanak saudara dan sesiapa sahaja dalam menjelaskan isu Penarikan Subsidi minyak kepada Nelayan Laut dalam dan Pengangkutan.

Selama ini mereka Nelayan laut dalam mendapat harga Subsidi Minyak namun Harga ikan pun tetap MAHAL dan kadang kadang mereka menjual Ikan dengan harga yang melampau kepada peraih Ikan. Harga tersebut kemudiannya mejadi lebih mahal buat rakyat.

Mereka Nelayan laut dalam dapat harga Subsidi tapi mereka menjual nya pula ke negara Jiran dan ini berlaku sama sekali. Mereka membeli dengan harga subsidi dan kemudiaan nya menjual ke negara Jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina.

Mereka Nelayan Laut dalam dengan harga minyak Subsidi menangkap Ikan jauh di luar pesisiran laut Malaysia dan apakah anda semua ingat Mereka akan balik ke Malaysia dan menjual semua ikan yang di tangkap kepada Rakyat Malaysia? Ini TIDAK BERLAKU sama sekali kerana kebanyakkan nelayan Laut dalam menjual Ikan yaang di tangkap kepada Negara Singapura kerana harga lebih tinggi berbanding Malaysia.

lagi satu Gomo nak nyatakan di sini, sentimen bahawa Kenaikkan harga Ikan akan berlaku di sebabkan penarikkan balik Subsidi Minyak adalah di setkan oleh Tauke Tauke Besar CINA yang memang menjadi agenda mereka dalam mendesak kerajaan Malaysia agar akur dengan kehendak mereka. Ini lah yang sebelum ini berlaku dalam isu Tong Ikan yang di wajibkan oleh kerajkaan untuk pemborong Ikan membeli Tong tersebut.

Mereka Tauke Besar Cina ini Berkomplot dengan Pakatan Pembangkang agar menaikkan sentimen Rakyat benci dan marah pada Kerajaan BN dan seterusnya rakyat akan di hantui dengan kenaikkan harga barang dan makanan. Ini modus operandi Tauke Cina dan ianya bukan setakat dalam penjualan Ikan tapi termasuk lah dengan barang barang lain.

Subsidi Minyak kepada Pengangkutan juga di tarik balik kerana bukan sahaja Lori membawa makanan yang perolehi subsidi tapi lori Simen, Lori Batu, Lori Pasir, dan macam macam jenis kenderaan berat pun perolehi subsidi minyak. Ini adalah satu hal yang patut kita halang kerana mereka ini Tauke Tauke Besar buat Projek yang mereka Untung besar dan tidak layak menerima Subsidi minyak yang sepatutnya Rakyat terima.


Namun demikian Pemberian super subsidi dikekalkan kepada kenderaan yang melibatkan kepentingan orang ramai seperti bas sekolah, teksi, individu yang membeli enjin bot sangkut dan sebagainya.

Lagi sekali Dalang dalam mencetuskan isu ini juga adalah terdiri dari Tauke Tauke Cina dan Pakatan Pembangkang yang nak memainkan sentimen BN Barang Naik kerana penggangkutan tidak dapat harga minyak Subsidi.

Ingatlah wahai rakyat Malaysia, mereka kaum Cina memonopoly serba serbi barang keperluan di dalam Malaysia dan ini menjadikan mereka kuat di tambah dengan sokongan Pakatan Pembangkang yang memainkan Strategi ini dalam menghasut rakyat membenci kerajaan Malaysia.

Percayalah jika menjelang Pilihanraya Harga Barang akan di naikkan oleh Pembekal tauke Tauke Cina ini dengan berbagai bagai alasan yang pastinya kesan nya akan menjerat Kerajaan dan seterusnya rakyat akan marah pada Kerajaan.

Kaum Cina sekarang ini 80% beralih kepada DAP dan Pakatan Rakyat dan ini yang menjadikan mereka mampu mengawal harga satu persatu dan yang akan mendapat kesan dari hal ini pastinya orang Melayu.

Ini Game mereka Kaum Cina dan Jangan lah kita marahkan Nyamuk sampai kelambu di bakar. Perhalusi setiap tindakan Kerajaan BN. Ingatlah BN sudah bertahun menjaga kebajikan Rakyat dan tidak pernah mengabaikan Rakyat Malaysia.

JAGA JAGA PERMAINAN TAUKE CINA DAN PAKATAN RAKYAT

Psssttt....tu hakikatnya, mereka kawal dan akan desak kerajaan....rakyat jangan emo tapi selidiki dari semua sudut.


DAP ANTI ISLAM
PAS ITU MELAYU
UMNO ITU ISLAM

ANWAR AL-JUBURI HARUS BERTAUBAT

HERO KECIK

Posted: 14 Jun 2011 01:07 AM PDT

HERO KECIK


Apa Yang Diingini Dengan Menfitnah Rais Yatim

Posted: 13 Jun 2011 07:18 PM PDT



Fitnah sekarang sudah jadi Budaya dalam politik negara kita sekarang, Tak tak ada modal berpolitik dan sudah mati akal dalam mmeperjuangkan politik sehingga fitnah digunakan demi mencapai kepuasan diri dalam berpolitik... Politik sebegini pastinya tidak sihat dan rakyat sendiri menyifatkan orang berpolitik sekarang sudah gila dan tidak waras.

Bila bercakap pasal fitnah, pasti ada yang tidak berpuas hati sehinggakan fitnah menjadi darah daging dalam diri seseorang.. yang pasti orang yang memfitnah tu pasti inginkan sesuatu yang dihajatinya.

Fitnah terbaru Rais dikatakan membazirkan RM 100 juta untuk sambutan Hari Seniman. 100 juta untuk Hari Seniman, apa punya fitnah gila la yang dimainakan oleh pihak2 yang mempunyai kepentingan ini. Langsung tak masuk akal. Bajet untuk Hari Seniman hanya RM97,665.00 sahaja... kalau la kata lebih kurang RM100,000.00 tu okla.. Nie 100juta.. Banyak tu bezanya..

Kenapa Rais selalu menjadi mangsa fitnah.. adakah Rais nie Menteri Penerangan, Komunikasi dan Multimedia..Siapakah dalang disebalik fitnah ini. Apa yang dicari pada Kerusi Menteri Penerangan Komunikasi dan Multimedia..Semuanya cuba membunuh reputasi beliau sebagai Menteri yang telah lama berkhidmat kepada negara.

Pelik Tapi Benar.. Yang Benarnya Rais Asik Di Fitnah dan Yang peliknya ada kepentingan dalam menjatuhnya reputasi Rais Yatim sebagai Menteri Penerangan Komunikasi dan Multimedia..

Sekali lagi Rais Yatim menjadi mangsa fitnah dan berlaku salah faham terhadap isu ini... Salah Faham dan Salah Tulis memberikan impak yang sama. Kesalahan tersebut digunakan oleh pihak yang suka menfitnah untuk menghemtam Kerajaan dan Rais Menjadi Mangsa atas kesilapan orang lain...

Taipingmali (tm)

Posted: 14 Jun 2011 01:04 AM PDT

Taipingmali (tm)


TAHUKAH WAHAI UMAT ISLAM UMAT MELAYU - SIAPAKAH 'AMBIGA SEEVERASAAN'

Posted: 14 Jun 2011 12:50 AM PDT

Pengurusi Perhimpunan BERSIH pd 9hb Julai 2OII. Beliau adalah Bekas Presiden Majlis Peguam, seorg wanita Hindu yg terlibat:

I. Pembela dan Peguam yg paling kuat Mempertahankan Kes Lina Joy

2.Pendokong dan Pengerak IFC(Interfaith Comission)

3.Kuat Mempertahankan Kes2 Murtad
4.Menyeru Rakyat Sarawak Bangkit dan Berhimpun saperti Rakyat Mesir d Tahrin Square..

5.Kuat menyokong Pakatan Pembangkang..

SOALNYA MCM MANA PAS BOLEH TERLIBAT DAN MENYOKONG MANUSIA DURJANA INI, APABILA SDR MAT SABU MENJADI TIMBALAN PENGURUSI BERSIH DAN DI BELAKANG PERHIMPUNAN BERSIH YG KUATNYA ADALAH PAS. KITA TAK HAIRAN DGN DAP (CUCI TANGAN DARI BELAKANG). PKR DAN HINDRAF..

APA PENDIRIAN UMAT ISLAM, APAKAH MAHU BIAR NEGARA KUCAR KACIR DAN RAKYAT TIDAK SELAMAT..

NYATAKAN PENDIRIAN DAN BANGKIT BERSAMA MENENTANG PUAK YG TIDAK HARGAI KEAMANAN
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Apakah ada konspirasi?

Posted: 13 Jun 2011 09:20 PM PDT

Peguam Datuk R. Anbalagan ditemui mati di Kuil Sri Ramalingeswarari, Kg Perepat, Kapar malam tadi, dipercayai ditetak pekerja warga India
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

New inquest for the new case, what's next?

Posted: 13 Jun 2011 07:36 PM PDT

Inquest into death of S'gor Customs asst director Ahmad Sarbaini, while in MACC building, will be held in KL magistrate's court July 4-15
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sedikit ulasan kenyataan Zahid Hamidi mengenai Unit Tempur Siber

Posted: 13 Jun 2011 07:00 PM PDT

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata

"UMNO perlu mewujudkan unit tempur siber yang lebih bersistematik dan mantap bagi menangani isu-isu yang dibangkitkan pembangkang dalam alam siber."

TM memang setuju, ini kerana Zahid berada dalam Kementerian Pertahanan dan sudah tentu pihak Tentera yang arif dalam pertempuran nampak akan kelemahan dan kepincangan jentera ini.

Setakat hari ini unit tempur yang betul-betul nampak bersistem ialah AIDC, MyKmu.Net, Perak Today, Team blogger di bawah kepimpinan Papa Gomo, UMB masih belum nampak mantap kerana masih berselerak. Umno HQ lebih kepada video di youtube, Umno Online selalu sangkut dan lambat dari segi maklumat.

Jentera tempur cyber Umno lebih bergantung kepada blogger sdn bhd. Antara mereka yang popular hari ini ialah Papa Gomo, GAP, House PK, MIM, Pisau, Flying Kick, RBF dan ramai lagi [rujuk top 20 blog di blog anak seberang].

Mereka masing-masing bergerak atas inisiatif sendiri yang menggunakan blogspot, wordpress dan terkini ialah tumblr.

Untuk memantapkan unit tempur cyber, networking adalah sangat penting, bank data perlu ada, unit risikan perlu ada, segala  isu yang ditimbulkan oleh pembangkang perlu dijawab cepat, jangan biar sejuk. Bahagian war room perlu menyalurkan maklumat kepada unit tempur cyber.


Ambil contoh Perak.

Perak ada Sekretariat Media Baru yang diketuai oleh YB Dato Seri Raja Ahmad Zainuddin dan War Room Perak pula diketuai oleh Dato Haji Saarani Hj Mohamad Adun Lenggong.

Dua-dua mempunyai agenda masing-masing. War Room tak tahu apa Media Baru buat dan Media Baru tak tahu apa War Room buat.  Ini disebabkan carta organisasi tidak menggariskan hubungan antara dua hala.

Semasa bengkel anjuran Sekretariat Media Baru Umno Perak pada 26 Mei lalu , penceramah bertanya, apakah yang telah dibuat oleh war room dan siapa yang patut berada di war room. Banyak persoalan yang dikemukakan oleh penceramah mengejutkan vip yang hadir.

Dalam tentera, war room memang tersusun dan kemas, oleh itu diharapkan agar pihak Kementerian Pertahanan dapat turun ke negeri-negeri dan membantu Umno yang boleh dikatakan kurang bersedia dalam hal ini. Mungkin Umno selesa dengan istilah ketua 10. Menurut penceramah tersebut, strategi ketua 10 sudah lapok dan tidak boleh digunapakai lagi.

Justeru, yang penting hari ini ialah persediaan jentera pilihanraya Umno itu sendiri, Hari ini war room setiap negeri sepatutnya sudah 100 peratus mantap dan mempunyai head count terhadap setiap pengundi. Jika kurang pengundi usaha menambah bilangan pengundi perlu disegerakan.

Ia lebih penting daripada menganjurkan program yang hanya dihadiri oleh orang ramai yang tidak boleh mengundi.

Satu perkara yang nak disentuh di sini ialah siapa yang akan mengetuai war room di peringkat nasional, negeri dan bahagian?

Jawapannya ialah orang Nombor 2 disemua peringkat. Jika peringkat atas ialah Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, di negeri ialah Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri atau Timbalan Menteri Besar atau Timbalan Ketua Menteri dan di peringkat bahagian ialah Timbalan Ketua Bahagian.

Cuma masalah yang timbul hari ini ialah banyak orang No 1 , tidak percaya kepada orang nombor 2 kerana takut kedudukannya terancam oleh pemilihan akan datang. 

bersambung/..........

Sistem Pengangkutan Bas Awam Perak dipertingkatkan-DS Zambry

Posted: 13 Jun 2011 06:26 PM PDT

PAC mahu laporan Majlis Sukan Perak

Posted: 13 Jun 2011 10:08 AM PDT

Cukuplah, jangan naik lagi harga minyak

Posted: 13 Jun 2011 09:19 AM PDT

Hari ini dalam sejarah orang politik

Posted: 13 Jun 2011 09:11 AM PDT

Pemaju mesti utamakan keselamatan awam-Dato Hamidah

Posted: 13 Jun 2011 09:05 AM PDT

Rais Yatim Buat Hal Lagi.

Posted: 13 Jun 2011 08:34 AM PDT

Rais perabih duit RM100 juta? Biar betul. RM 100 juta untuk belanja SENIMAN. Masyaallah. Memang celaka sungguh Umno ni.


welll, kalau nak tahu apa yang sebenarnya baca di blog Jebat Berkokok.....Auuuwww

KERJA CELAKA WAKIL RAKYAT BUKIT GANTANG: NIZAR JAMALUDDIN

Posted: 13 Jun 2011 07:31 AM PDT


Cetakan fotokopi ini telah diedarkan oleh Pas Bukit Gantang di seluruh masjid dalam kawasan Parlimen Bukit Gantang pada Jumaat lepas 10 Jun 2011.

Inilah perangai celaka celaka celaka (pinjam kata-kata Nik Aziz) Nizar Jamaluddin.

Topik menarik untuk dibincangkan. Ramai dah respon dalam blog masing2

Posted: 13 Jun 2011 07:06 AM PDT

BENTONG: UMNO perlu mewujudkan unit tempur siber yang lebih bersistematik dan mantap bagi menangani isu-isu yang dibangkitkan pembangkang dalam alam siber.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata unit tempur siber parti ketika ini dilihat tidak memberikan perincian serta penghayatan pada sesuatu isu sehingga gagal menyampaikan maklumat kepada kumpulan sasar.
Malah, katanya, unit berkenaan juga selalu kalah dalam menjawab isu-isu yang dibangkitkan pembangkang dalam media baru itu.
"Berbanding pembangkang, mereka dikumpulkan dan mengupas isu mengikut tafsiran masing-masing yang kebanyakannya menjurus ke arah membelasah kerajaan.

"Padahal kita ada kumpulan lebih besar tetapi mungkin satu unit tempur siber yang bersistematik perlu diwujudkan bagi membalas segala serangan," katanya selepas merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Bentong di sini, semalam.

Turut hadir Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang juga Ketua UMNO bahagian itu.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata, maklumat yang tepat dan jelas, penting bagi menarik masyarakat khususnya golongan muda dan pengundi atas pagar daripada terjebak dalam dakyah pembangkang.
Terdahulu dalam ucapannya, beliau turut meminta semua anggota UMNO memainkan peranan memberikan penerangan mengenai dasar kerajaan dan tidak hanya berharap ia dilakukan oleh pemimpin mereka. – BERNAMA

CCTV tidak releven

Posted: 13 Jun 2011 04:11 AM PDT

Isu penggunaan cctv pernah menjadi isu hangat dalam muktamar Pas yang baru saja selesai. Pas mengambil keputusan untuk menolak kes cctv yang melibatkan Anwar Ibrahim.

Peliknya apabila Pas dan pembangkang yang lain pernah mendesak kerajaan supaya memperbanyakkan cctv di tempat awam bagi membenteras jenayah seperti rompakan, samun, rogol dan sebagainya.

Inilah sikap sebenar Pas yang hanya menyokong sesuatu isu jika menguntungkan mereka dan menolak sesuatu hukum jika merugikan dari sudut politik sempit mereka.

Eloklah Pas mengarahkan pengharaman penggunaan cctv di negeri Kelantan, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang di tempat awam, bank, hospital, hotel dan sebagainya kerana tidak akan bersetuju dan tidak relevan untuk dijadikan bahan bukti dalam perbicaraan.
Published with Blogger-droid v1.7.1

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 13 Jun 2011 11:42 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Haron Din Menunggu Masa Untuk Di Pancung...

Posted: 13 Jun 2011 10:14 PM PDT


Sekarang ni, hanya tinggal haron din sorang je yang ulama dalam pas, yang lain tu bukan ulama tapi ular dalam semak.

Penghapusan etnik dalam pas sedang berjalan, banyak pemimpin pas yang tak sebulu dengan anwar dan pakatan rakyat di terajang keluar satu persatu, yang tinggal hanyalah haron din.

Kenapa haron din? ok, korang ingat tak lagi kes kalimah ALLAH yang kristian nak guna dalam bible dia tu, siapa ulama dalam pas yang mula-mula sekali tentang hajat puak kristian tu? haron din kan... dan siapa pulak yang tibai haron din dengan menggelarkan orang tua tu sebagai jumud, bodoh dan tak moderat? khalid samad kan... sekarang ni khalid samad dah jadi pesuruhjaya pas selangor, dia dah jadi orang besar dalam pas, maka dia akan gunakan balachi-balachi dia untuk pancung haron din seperti mana dia memancung ustaz taib azamudden dan hassan ali.




Perhimpunan BERSIH: Peluang Pandikutti Untuk Lari Keluar Negara...

Posted: 13 Jun 2011 07:14 PM PDT

Perhimpunan bersih akan di buat pada 9 julai ini, terus terang aku kata, inilah peluang terakhir anwar untuk lari keluar negara...

Aku diberi tahu oleh seorang datuk semalam, bahawa sudah ada usaha membawa masuk orang dari selatan thai, mungkin dari pattani, narathiwat atau yala ke perhimpunan bersih dan orang yang di tugaskan tu ialah seorang pensyarah di uitm (uitm mana aku tak pasti, harap-harap bukan uitm shah alam). tugas mereka yang dibawa masuk tu cukup mudah, mereka tak ada kad pengenalan, jadi mereka di tugaskan untuk menghuru-harakan keadaan di kuala lumpur, jadi bila di tangkap polis tak boleh charge mereka adalah peserta perhimpunan bersih.

Anwar akan mengunakan peluang perhimpunan bersih ini untuk menggulingkan kerajaan, bukan ke selama ini anwar berangan-angan nak buat satu perhimpunan ala-ala mesir? jadi perhimpunan bersih ni adalah medan terbaik untuk di realisasikan angan-angan dia tu.

Banyak buruk dari baiknya kalau pihak polis tak ambik tindakan pada penganjur perhimpunan bersih ni, bayangkan kuala lumpur akan lumpuh pada hari itu, kita kena ingat, perhimpunan tu di buat pada hari sabtu, banyak pejabat dan pusat perniagaan beroperasi pada hari itu, bayangkan kalau keadaan tak terkawal, apa jadi dengan nasib peniaga? adakah penganjur nak bertanggung jawab? dah tentu tidak, malah mereka akan menyalahkan umno sebagai punca keadaan tak terkawal.

Apa jadi dengan nasib pemandu teksi dan pemandu bas, yang kerja mereka cari makan di atas jalan raya, kalau jalan jem, macam mana mereka nak cari makan pada hari tu? inikah namanya keadilan?

Aku cadangkan pada pihak polis supaya merampas pasport anwar sebelum perhimpunan bersih berlangsung, aku yakin dan percaya, perhimpunan bersih ni adalah last card anwar untuk lepaskan dirinya dari tuduhan liwat yang mana sebelah kakinya sudah di penjara sungai buloh.

Polis kena serius untuk menangani perhimpunan bersih ni, setakat hari ini, aku tak dengar lagi apa-apa komen dari ketua polis negara atau menteri dalam negeri... mereka macam merestui je perhimpunan haram tu...

Fitnah Bodoh Guan Eng Terhadap Rais Yatim...

Posted: 13 Jun 2011 05:14 PM PDT


Kenyataan yang di keluarkan oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan...

Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) hanya membelanjakan RM97,800 untuk sambutan Hari Seniman 2011 pada 29 Mei lepas, kata Setiausaha Bahagian Pengurusan Acara Majlis Sepetang Bersama Seniman Modzaki Din, hari ini.

Beliau menjelaskan, laporan media yang mengatakan bahawa perbelanjaan RM100 juta digunakan bagi sambutan itu merupakan salah faham.

"Ini kerana jumlah RM100 juta itu sebenarnya merujuk kepada wang yang telah disalurkan sehingga kini kepada para penggiat seni di bawah Dana Industri Kreatif," katanya kepada Bernama hari ini.

Di bawah Bajet 2011, kerajaan memperuntukkan RM200 juta di bawah Dana Industri Kreatif dalam usaha membantu menyemarakkan lagi industri kreatif negara. — Bernama

Aku tak tau dari mana guan eng dapat info yang mengatakan KPKK habiskan 100 juta dalam sehari untuk hari seniman....

Nak kata bodoh, dia tu ketua menteri, kalau aku tak kata dia bodoh, tak patut beb... tapi nak tak nak kena juga lak kata dia bodoh, mana ada logik 100 juta boleh dihabiskan dalam masa satu hari, guan eng tau ke berapa banyak 100 juta tu?

Pada aku senang je memang guang eng nak fitnah dan burukan rais yatim itu je... duit 100 juta tu sebenarnya adalah duit yang disalurkan kepada penggiat seni dibawah dana industri kreatif, sebenarnya KPKK bukan bagi setakat 100 juta, tapi KPKK salurkan 200 juta dibawah bajet 2011.

Tapi apa yang syoknya tu, ada juga pencacai dan blogger pakatan haprak yang percaya cakap guan eng tu dan yang paling bodoh adalah portal malaysiakini, mereka langsung tak ada usul periksa terus menghentam rais yatim, oii malaysiakini, korang kena ingat sikit, orang yang kau hentam tu, adalah menteri yang bagi kelulusan untuk kad perakuan media yang korang gantung kat leher korang tu, kalau nak hentam pun buat la kajian dulu, jangan main percaya je cakap si hamlau guan eng tu.

Apa pun perkara ini aku anggap selesai la, kerana pihak kementerian dah berikan penjelasan dengan sejelas-jelasnya.

KESAH DI SEBALIK KES DAKWAAN KHIR TOYO.

Posted: 13 Jun 2011 05:59 AM PDT


1) Apakah yang berlaku sepanjang 2004 - 2008 yang secara perlahan berjalan tetapi membawa impak yang besar terhadap keupayaan Pemerintahan Barisan Nasional Di Negeri
Selangor sebenarnya sehingga membawa kepada kes pendakwaan Khir Toyo.

2) Siapakah pemain-pemain kepada "kemahuan untuk berubah" di mana ianya bermula dengan kemenangan besar Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum ke 12 di bawah pemerintahan
mantan Perdana Menteri Pak Lah tetapi siapakah pemain-pemain yang telah menghalang dan merosakkan kemahuan untuk berubah tersebut ("transformasi").

3) Tahukah kita sebelum pada era pemerintahan Khir bahawa sindrom "sama-sama makan" yang di terapkan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu telah mengujudkan satu kelompok pegawai-pegawai tadbir dan ketua-ketua eksekutif GLC Negeri yang "kebal" dari sebarang tindakan. Malah lebih teruk lagi bahawa keadaan ini telah memberi gambaran bahawa segalanya berjalan dengan baik dan licin tetapi sebenarnya IANYA BERNANAH DI DALAM DAN MEMANTI MASA UNTUK MELETUP. Dan tiada 1 pun siasatan atau tindakan-tindakan disiplin oleh pihak JPA sepanjang tempoh "sama-sama makan tersebut"

4) Tahu dan sedarkah kita bahawa gambaran-gambaran yang ujud di kalangan pegawai-pegawai PTD bahawa ia akan menjadi kaya sekiranya pegawai tersebut berjaya di tempatkan di Pejabat Tanah Daerah di Negeri Selangor dan PBT-PBT di Negeri Selangor.

5) Tahu dan sedarkah kita bahawa "memberi wang pelincir" atau menjanjikan keuntungan" adalah NORM / KEBIASAAN dalam menjalankan transaksi urusan di pejabat-pejabat Kerajaan di Negeri Selangor ini dan kegagalan mengikuti NORM / KEBIASAAN ini akan menjadikan anda di cop sebagai "tak tau bis" / "baru keluar hutan" dan anda akan di kepung dan di susahkan dari setiap segi.

Perkara 2 - 5 ini adalah asas kepada kenapa terjadi kesah di sebalik dakwaan Khir Toyo.

Kenapa Rocky Nyah Masih Balun Rais Yatim ???

Posted: 13 Jun 2011 12:30 AM PDT

Ada berberapa cerita menarik kenapa rockynyah balun menteri penerangan, rais yatim...

Dulu, rais yatim di fitnah teruk oleh seorang blogger yang menjadi sahabat rapat rockynyah ni, blogger itu fitnah rais kononnya rais telah rogol amahnya sendiri, kononnya cerita itu datangnya dari wikileaks, nampak sangat game yang depa cuba nak main... wikileaks wak lu... mana link dari wikileaks tu? sampai sekarang blogger itu dan rocky nyah tak boleh nak paste kan dalam blog dia.

Kenapa seorang pengamal media membalun menteri penerangan? jawapannya cukup mudah, ia adalah kerana projek dan kontrak yang bernilai jutaan ringgit.

Siapa yang tak geram bila projek dan kontrak bernilai jutaan ringgit tu terlepas ke tangan orang lain, tapi pada aku memang patut pun puak-puak tu tak dapat, pasal mereka bukan ada kepakaran pun nak handle projek dan kontrak tu, kalau depa dapat, depa akan ali babakan kepada kontraktor cina yang menjadi kawan mereka, depa makan persen je...

Apa kontrak dan projeknya tu? aku di pahamkan puak-puak ni bengang pasal tak dapat kontrak bekal laptop 1malaysia dan projek jalur lebar, ye ke tidak tu aku tak pasti, tapi dari sepuluh orang yang aku tanya, itulah jawapannya. lagi satu, yang buat depa bengang tu pasal , kes bernama tv, kalau nak tahu kenapa dengan kes bernama tv, korang kena tanya rocky nyah, pasal kes ni ada kaitan dengan dia dan kawan dia.

Pada aku, sudah-sudah la, kau tu dah tua, rambut pun dah beruban, tak payah la buat perangai macam budak-budak, orang lain pun ada jugak yang tak dapat projek, tapi tak la sampai fitnah orang merogol. rilek la... dah tua buat perangai orang tua.

Satu soalan aku pada rocky nyah, apa maksud kau tulis dalam blog kau "We in Semenanjung give up on you a long time already" siapa we tu?

The Unspinners

Posted: 13 Jun 2011 11:35 PM PDT

The Unspinners


Ani Arope lama dah "nyanyuk" dan mengarut

Posted: 13 Jun 2011 11:30 PM PDT

Memahami kedudukan IPP sekarang

Posted: 13 Jun 2011 08:29 PM PDT

Anwar merunding IPP: "You diam, Ini urusan kerajaan"

Posted: 13 Jun 2011 05:26 PM PDT

PAS dah di DAPig hingga terima komunis

Posted: 13 Jun 2011 05:30 AM PDT

Pendedahan Nik Aziz tak faham hukum

Posted: 13 Jun 2011 02:26 AM PDT

SELALU ADA YANG BARU

Posted: 13 Jun 2011 11:33 PM PDT

SELALU ADA YANG BARU


HAJI HADI DAN NIK AZIZ CONER BARING DISELIKOH TAJAM - NEGARA BERKEBAJIKAN DAN PEMECATAN 2 H...

Posted: 12 Jun 2011 06:06 PM PDT



LAMANYA RAKYAT KELANTAN DITIPU ADAKAH KITA TERUS TERTIPU...?

Pas juga parti mewakili terbesar org melayu. Sebelum ini pas banyak libatkan islam dalam perjuangannya. Kita juga perlu selamatkan pas demi menyelamatkan maruah bangsa dan agama dengan orang kafir harbi DAP. Kita sokong pas sebagai parti yang membangkang Umno dan kerajaan. Kita tidak boleh biarkan pas terjun dengan labu2nya. Walaupun kita tahu banyak perkara yang tidak elok dan kerenah berlaku dalam pas sekarang.Pemimpin pas hari ini juga tidak seperti pemimpin pas yang terdahulu, pemimpin pas skrg terlalu bijak menyembunyikan dan membelit sesuatu fakta kepada ahli2nya. Pemimpin pas sekarang juga terlalu mementingkan diri sendiri mereka tidak berpijak dibumi nyata dengan perjuangan asalnya semenjak mereka besama PKR dan DAP dalam pakatan. Meraka bersepakatan hanya sekadar mahu menjatuhkan Umno dan kerajaan pada hari ini seterusnya menyokong kuasa di berikan kepada DAP dengan berimpiankan Anwar menjadi PM.

Ramai penyokong pas seakan tidak percaya negara islam yang diwar2kan sebelum ini ditukar kepada negara berkebajikan. Belum pun melangkah mayat Karpal pas sudah tukar prinsip perjuangan kearah negara islam. Penyokong pas sudah tentu masih mengingati peritiwa Memali pada tahun 1985 dimana 11 orang terkorban termasuk seorang angota polis terbunuh semata terpengaruh dengan fatwa Haji Hadi Pada 7 April 1983 di Banggol Peradong, Kuala Terengganu, Haji Hadi mengeluarkan hukum bahawa sesiapa yang mati menentang UMNO adalah mati syahid. Ucapan ini juga dicetak dan disebarkan dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kemuning dan Dewan Undangan Negeri Selinsing Kelantan pada September 1983. Tetapi pada hari ini Haji Hadi sendiri sudah lupa walaupun ianya masih segar dalam ingatan lebih2 lagi keluarga mangsa tragedi tersebut bagaimana pun peristiwa ini Haji Hadi tetap kena bertanggongjawab didepan Allah SWT diakhirat kelak.

Rakyat Kelantan tertipu dengan fatwa Hadi ini lalu memberi kemenagan dan menyokong pas pada PRU tahun 1990. Berapa ramai sanak saudara berpecah tidak bertegur sapa hingga mati? berapa ramai ibu bapa bercerai berai? berapa ramai masyarat islam berpecah tidak usah ditanya...sudah tentulah ramai percaya dengan fatwa Hj Hadi dan fatwa karut Nik Aziz kalau tidak masakan pas dimasa itu dapat menewaskan Umno di Kelantan.

Walaupun pas menuduh Umno macam2 tetapi apa yang kita lihat sebaliknya Pas dibuka aib sendiri oleh Allah maha kuasa satu persatu ludah mereka sendiri dijilat dan ludah mereka sendiri jatuh dibatang hidung mereka. Kalau kita lihat gelagat sesetengah pemimpin pas sekarang sudah hilang pegangan semata mahukan pengaruh kaum bukan islam pas sanggup menurut apa sahaja. DAP melalui Anwar yang menjadi tunggak membuat segala keputusan waima bersabit sengan islam sekali pun. Di Selagor kalau kita kata pas hanya boneka DAP penyokong pas tidak percaya tetapi apa sudah jadi kepada Persuruhjaya pas Hassan Ali sekarang? dan bagimana pula nasib persuruhjaya pas Trengganu Harun Taib? bila masa kedua mereka ini akan dipecat jika tidak berkaitan dengan Anwar dan DAP sebab kedua tokoh ini juga merupakan tunggak kekuatan pas di Selangor dan Trengganu. Kenapa LGE tidak memberi cadangan pilihanraya perlu diadakan ditokong2 Cina? kenapa beliau terlalu sibuk mencampori urusan agama islam? walaupun Mat Sabu sudah membuat kenyataan pemerintahan dan pentadbiran LGE di Pulau Pinang lebih baik berbanding pentadbiran Nik Aziz di Kelantan dan tidak semudah itu umat islam di negara ini menyokong kenyataan Mat Sabu. Nik Aziz juga pernah mengakui cara pentadbiran LGE menyamai Khalipah Omar Ab Aziz.

Pemimpin Pas sekarang terus membuat
kesilapan demi kesilapan mereka tidak boleh ditegur lagi mereka sudah jadi bongkak mereka sudah lupa diri. Golongan merekalah orang baik2,orang2 Umno semua jahil dan kerajaan Umno itu zalim. Namun pas kena ingat rakyat sudah tahu siapa sebenarnya yang tidak mengikut cara islam...siapa yang menipu rakyat dengan fatwa songsang...siapa yang menipu rakyat tentang hudud...dan kenapa Nik Aziz dan pemimpin pas lain sibuk2 tentang Umno? betulkah timbalan presiden pas sekarang mengamalkan syiah? dan kalau benar kenapa Nik Aziz membisu tentang ini?

PERAK BANGKIT - MENGGERAKKAN BELIA

Posted: 13 Jun 2011 11:32 PM PDT

PERAK BANGKIT - MENGGERAKKAN BELIA


PAS sedang disembelih oleh DAP

Posted: 13 Jun 2011 08:52 PM PDT

Kini sejarah telah menuliskan. PAS sedang disembelih oleh DAP. Bagimana ianya bermula dan terjadi? Ianya bermula semenjak PAS dikotorkan dengan jerik pekik slogan mendaulatkan Kerajaan Syiah oleh Mohamad Sabu. Sejak PAS disingkirkan dari BN. Sejak Sabu mula sertai PAS. Sabulah yang merancang segala kejahatan ini. Anda tahu siapakah Sabu?

Sabu ialah penjilat ponggong Khomeini. Khomeini bukanlah seorang ulama'. Khomeini mengkafirkan para sahabat dalam kitab-kitab tulisannya. Khomeini kafirkan Abu Bakar, Umma dan Uthman. Khomeini mengatakan Ali adalah Imamullah dan taraf Ali lebih tinggi daripada taraf Malaikat Jibril dan Nabi Muhammad SAW.

Khomeini mengatakan Al Qur'an Mashaf Usmani tidak lengkap dan Qur'an milik Khomeini adalah 3 kali ganda lebih banyak dari Qura'an yang anda semua baca. Dalam Qur'an milik Khomeini ada Surahj Al Wilayah yang mengatakan : Wahai orang-orang beriman, sesungguhnya Ali ialah Wali Allah.

Khomeini mempergunakan nama Sabahat nabi dan sepupunya Saidina Ali untuk kepentingan politiknya. Ketika Ronald Reagen bertanding jawatan Presiden Amerika Syarikat; Khomeini telah berpakat dengan Reagen Al Kafirin dan berkompromi dengan Reagen bagi pembebasan tahanan tebusan kapal terbang. Kononnya, Reagen berjaya lakukan ini membawa kepada kemenangan Reagen menewaskan Jimmy Carter.

Pendek kata, Khomeini ini pun sama saja ala Kafirnya. Dialah panduan Sabu dalam wadah politik Sabu. Sabu memulakan hikayat politiknya- Menumbangkan Asri Muda. Menjerit memekik di dalam Muktamar PAS Pergi Jahanam Asri dan kita bangunkan kepimpinan Ulama'

Sabu yang gagal periksa di ITM. Terus menyertai ABIM dan memulakan langkah Syi'ah nya di sana. Kemudian sertai PAS sebagai sang Munafik, si musang berbulu ayam. Sabulah yang membantu Nik Aziz menaiki tanga politik dalam PAS. Sabu jugalah yang berjaya mendewakan Nik Aziz dalam PAS. Sehinga Nik Aziz menyokong gerakan Syi'ah Sabu sebagai galang ganti.

Kini dalam PAS sudah ada pula makhluk pluralis pimpinan Khalid Gereja. DAP kini sedag sembelih pemimpin-pe mimpin PAS seorang demi seorang. Mari kita lihat siapakah yang pimpin PAS kini:-

1. Hadi - seorang yang ketika berdakwah di UM bertemu jodoh dengan bini keduanya yang cun gila. Baguslah sebab dia tak main seks luar nikah. Suka terus kahwin. Tapi kini Hadi dah berak dan kencing atas Amanatnya. Hadi sudah diibaratkan sebagai penjual Ayat-ayat Allah. Lihatlah Mukanya yang tiada lagin seri Iman lagi. Muka sang bodoh yang suka dibuli oleh Anwar. Dan muka sang penakot bila bertemu Kit Siang dan Karpal Singh. Dia wajar campakkan Master nya ke dalam limbah busuk sahaja. Atau pilihan yang ada buat Hadi ialah Bertaubat!.

2. Sabu. Budak bingai belaan Nik Aziz. Keparat Syiah yang kuat buat lawak dalam siri Ceramahnya. Mat Joker peminat Khomeini ini cuba menjadi Ulama' Syiah tersohor di Malaysia. Mat Sabu pernah mengaku yang dia minatkan Azizah. Dan bengang dengan Anwar sebab Anwar kebas wanita idamannya. Kini Sabu ada Norma. Selepas ini siapa lagi? Yah! Sabu takkan dapat nak menahan kotenya lagi setelah bergelar Timbalan Penipu Parti Kebajikan PAS For All. Sabu nak gadis-gadis garing. Sat lagi akan keluar pula kisah minah bertudung labuh kangkang di ranjang Sabu. Sabu mesti tunjuk kotenya lebih besar dari Anwar. Bir satu dunia tahu!!!!!

Akan ada sambungannya..... Sila tunggu!

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 13 Jun 2011 11:31 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Tayang Khas! Video Jijah Tak Tahu Suaminya Buncit.

Posted: 13 Jun 2011 11:00 PM PDT

 
Semuanya terjawab. Jijah memang kaki menipu.

Sanggup menipu semata-mata untuk menyelamatkan suami durjana.

Jijah dan Ustazah ini tiada bezanya.



Silap-silap boleh bertanding la dua orang isteri 'solehah' ni jawatan Presiden Kelab Isteri Taat.

*Ustazah tu bagi suami tutuh anaknya, tapi Jijah bagi suaminya tutuh anak orang! Siapa lagi 'mulia?

Tahniah MP BN, Nyahkan Si Pembunuh daripada Dewan Yang Mulia!

Posted: 13 Jun 2011 10:03 PM PDT


Geram betul MyMassa dengan pembunuh bernama Tian Chua.

Kepada sesiapa yang belum tahu bagaimana Tian Chua boleh bergelar pembunuh, sila layari video yang disediakan oleh AIDC.



Macam haram, lepas bunuh orang, boleh sambung pergi ceramah. Ini ke pemimpin berkebajikan?

*Sama macam Ketua Umum P-Gay-R. Lepas meliwat boleh makan karipap daging.

Malaun Mana Yang Nak Serang Malaysia ni?

Posted: 13 Jun 2011 09:08 PM PDT


SKMM kena bersedia dengan sistem pertahanan yang ada.
MyMassa doakan sistem Kerajaan Malaysia selamat daripada ancaman musuh yang nampak dan yang tidak.

*Nak harapkan orang PAS doakan keselamatan negara, macam tunggu kucing bertanduk.

Kasi Panas! Lagu Duet AnuWar dan Jijah!

Posted: 13 Jun 2011 08:00 PM PDT



Satu lagi cool video yang ingin kami kongsikan.

Ini bukan hasil daripada team MyMassa, tetapi dari channel anwarwebtv's di Youtube.

Kredit untuk pencipta video ini, BESOR YOP Studio.

*Ramai-ramai tonton sebab baru 57 viewer setakat ini.

GEMPAR!!! DAP menggunakan gereja untuk menghalau anak-anak Melayu Balik Pulau!!!

Posted: 13 Jun 2011 06:58 PM PDT



GEMPAR!!! Inilah bukti betapa rakusnya golongan kafir harbi yang didukungi oleh musuh Islam nombor wahid, DAP menghalau secara terancang menggunakan undang-undang, setiap umat Melayu Islam yang menetap di Pulau Pinang! Belum pun reda isu pilihanraya masjid DAP untuk pecah-belahkan Melayu Seberang Perai, kini DAP menekan lagi orang Melayu Pulau dengan dasar apartheid menggunakan pengaruh pihak gereja The Titular Roman Catholic Bishop Of Penang.

Caranya, pihak gereja diarahkan untuk kembali tiga lot tanah yang selama lebih 100 tahun dahulu menyediakan kemudahan sekolah (SMK & SK St. George Balik Pulau) kepada anak-anak orang Melayu Balik Pulau untuk diserahkan keseluruhannya kepada orang Cina (SMJK & SJK (C) Sacred Heart Balik Pulau). Alasannya mudah, kedua-kedua sekolah cina itu dikatakan mempunyai kemudahan yang terhad dan boleh menjejaskan pembangunan dan prestasi sekolah tersebut.

What The F**K!!! Hah, kan dan termencarut! Kenapa pihak gereja perlu membeza-bezakan antara kedua-kedua jenis sekolah?!! Adakah kerana SMK & SK St. George merupakan sekolah untuk anak-anak Melayu Balik Pulau (lebih 95%)?!!  Apakah sebabnya SMJK & SJK (C) Scared Heart Balik Pulau lebih layak untuk dibela dan dipertingkatkan prestasinya?!! Adakah kerana kedua-dua sekolah tersebut menyekolahkan anak-anak cina?!! ATAU SEBENARNYA WUJUD AGENDA HALUS PIHAK BUKAN ISLAM UNTUK MENGHALAU SECARA TELITI DAN TERANCANG ORANG-ORANG MELAYU BALIK PULAU?!!

Mana perginya pejuang-pejuang PAS terutamanya Tuan Timbalan Presiden yang berasal daripada Penang sendiri untuk mempertahankan nasib anak bangsa daripada dihalau dari tanah tumpah darah mereka sendiri?!! Jikalau dengan kaedah pengusiran halus ini pun, melayu PAS dan PKR kecut telor untuk bersuara, apakah pula jaminannya jika DAP dan musuh Islam menghalau orang Melayu menggunakan pendekatan Radovan Karadzic pula? Bukankah PAS juga yang berdegar-degar berkokok hendak GANTI UMNO dalam memperjuangkan nasib orang Melayu?!!


Hah, sekarang inilah peluangnya!!! Mana pergi puak-puak PAS yang sanggup berguling-guling di atas jalanraya dan rela syahid demi menegakkan Negara Islam?!! Negara Berkebajikan?!! Sekarang jagalah kebajikan Melayu Balik Pulau!!! Bukankan anda kini berkongsi kuasa dengan DAP-PKR?!! Apakah PAS tidak mampu untuk mempengaruhi rakan pakatan haraminya, DAP untuk membela Melayu yang miskin di sana?!! Atau Mat Sabu sudah "terlalu kenyang" dengan pelbagai elaun GLC Kerajaan Negeri sehingga tidak mampu untuk bersuara lagi?!! Akhirnya, Melayu UMNO juga terpaksa bela nasib Melayu Penang, walaupun dengan kemampuan dan sumber kuasa yang terhad....




MYMASSA: PERCAYALAH, PENDEDAHAN INI AKAN MENJEMPUT PENCACAI DAP UNTUK BERKATA, SEBENARNYA APA YANG BERLAKU DI PENANG HARI INI ADALAH KERANA UMNO-BN GAGAL MENGAWAL GERAKAN DAN MCA SELAMA BERKUASA. 

TETAPI BARU-BARU INI SEMASA TURUN KE PENANG, MANA-MANA TUMPUAN STRATEGIK PELANCONG UNTUK MAKAN SEPERTI DI GURNEY DRIVE, PADANG KOTA, BATU FERINGGHI, PREMIS-PREMIS PERNIAGAAN MELAYU YANG SUBUR DI ZAMAN BN KINI SUDAH HAMPIR TIADA...BAYANGKAN GURNEY DRIVE SEPANJANG KIRA-KIRA 3 KM ITU HANYA DIPENUHI DENGAN GERAI BUKAN ISLAM, HANYA ADA KIRA-KIRA 10 BUAH GERAI MELAYU SAHAJA. PADANG KOTA SUDAH TIDAK NAMPAK LAGI. MUNGKIN ZAMAN BN MELAYU MERASA KURANG TERBELA, TETAPI DI ZAMAN FUCKATAN INI, MELAYU AKAN TERUS DITALKINKAN!!!

***NANTIKAN PENDEDAHAN EKSKLUSIF MYMASSA TENTANG NASIB ORANG MELAYU DI SELANGOR PULA PETANG INI!!!***

PERNAHKAH ANDA TONTON VIDEO INI?

Posted: 13 Jun 2011 05:24 PM PDT

Satu video yang 'cool' daripada TNB.



Anda boleh klik CC untuk dapatkan sarikata dalam Bahasa Melayu.

Semalam baru team MyMassa terjumpa dengan laman sesawang ini. http://www.tnbbuzz.com/

Banyak info berguna untuk para blogger gunakan dan sebarkan dalam blog masing-masing. Antaranya:


*Kalau ada info lain, kami akan kongsikan lagi.

Sebab Tak Paham Bahasa Melayu, Ini Apek Fitnah Kerajaan

Posted: 13 Jun 2011 05:00 AM PDT

Semalam, apek yang bernama LIM GUAN ENG telah fitnah Kerajaan Pusat. Hari ini, pihak yang terbabit telah membuat penjelasan.

Bila aku baca berita daripada BERNAMA, takde la pulak aku jumpa bajet Hari Seniman sampai RM100juta?


Bukan Salah Kementerian Dan Penganjur Hari Seniman 2011 Jika Sambutannya Hambar

KUALA LUMPUR, 11 Jun (Bernama) -- Penganjur Hari Seniman 2011 dan Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan tidak harus dipersalahkan apabila sambutannya pada 29 Mei lepas hambar jika pengiat seni sendiri tidak menyedari kepentingan menghadiri majlis tersebut.

Timbalan Presiden Persatuan Karyawan Malaysia Radhi Khalid berkata para penggiat seni seharusnya mempunyai kesedaran tinggi mengenai hari yang diadakan semata-mata untuk menghargai jasa mereka dalam industri hiburan.

"Ramai yang tak sedar dengan Hari Seniman, mungkin kerana ada seniman sendiri tak menghargai, jadi kalau penyertaan tak ada, objektif penganjuran pun tak akan tercapai," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Radhi berkata usaha kementerian seharusnya dihargai tetapi jika para penggiat seni sendiri tidak mempunyai inisiatif untuk melibatkan diri, jangan pula ada pihak cuba menuding jari kepada pihak penganjur atau kementerian.

"Sepatutnya hari tersebut bukan sahaja untuk kita raikan, tapi ia merupakan hari yang cukup bermanfaat jika kita bijak bersosial (dengan) hadir beramai-ramai (dan) meluaskan lagi kenalan dan sebagainya," katanya.

Ada pihak dikatakan cuba meletakkan beban sepenuhnya ke atas kementerian dengan alasan tidak cukup promosi sehingga mengakibatkan ramai penggiat seni tidak tahu langsung kewujudan hari tersebut yang pertama kali diperkenalkan pada 2005 oleh bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Usaha murni kementerian yang memperuntukkan RM100 juta serta kerja keras Persatuan Seniman Malaysia yang menyediakan kertas kerja juga diperlekehkan apabila mereka dengan sinis menyindir dengan menyamakannya sebagai 'projek mee segera, rencahnya ala kadar, asal boleh dimakan cukuplah'.


Radhi berkata penggiat seni juga seharusnya mengubah sikap dan mentaliti bagi memastikan industri hiburan terus relevan.

"Tapi kita akan melihat sambutan yang cukup berbeza kalau majlis macam anugerah Malam Oscar, Festival Filem Malaysia dan sebagainya, ini mentaliti yang harus diubah," katanya.

Menurut Radhi, industri perfileman pada hari ini cukup berbeza berbanding dengan 10 tahun dahulu hasil usaha sama di antara kementerian dan persatuan penghasil filem, sehingga industri tersebut mampu menjana pendapatan dan menyumbang ke arah visi menjadikan negara berpendapatan tinggi.

Pada tahun lepas, kerajaan membantu industri seni maju selangkah lagi dengan memperuntukkan RM200 juta sewaktu pembentangan Bajet 2011 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dalam pembentangan tersebut, Najib menerangkan bahawa peruntukan tersebut adalah untuk perolehan hasil kreatif seperti filem, drama dan dokumentari keluaran tempatan yang berkualiti tinggi.

Kementerian turut mengambil inisiatif menambah peruntukan sehingga RM500 juta berkuat kuasa pada 1 Jan lepas dan disalurkan melalui pelbagai cara, iaitu melalui skim geran, subsidi serta bantuan pinjaman secara mudah.

"Penambahan sebanyak RM200 juta dalam Belanjawan 2011 beserta kira-kira RM300 juta daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan baki Belanjawan 2010, menjadikan keseluruhan lebih kurang RM500 juta,"

Kata Ketua Setiausaha kementerian Datuk Seri Kamaruddin Siaraf seperti yang dilaporkan tahun lepas.

Terbaru, usaha kerajaan melalui Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dalam memperkenalkan Bayaran Insentif Tayangan Filem pada Mac lepas dilihat lebih berkesan berbanding dengan Duti Hiburan yang dimansuhkan.

Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) Harun Salim Bachik berkata, pengumuman mengenai skim tersebut oleh Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim, membuktikan golongan seniman khususnya penghasil filem-filem tempatan tidak pernah diabaikan oleh kerajaan.

"Mungkin saya ni belum lagi peringkat pengusaha...cuma dapat rasa sedikit sebanyak perasaan itu, andainya mereka (produser filem) dapat insentif macam ni, amat dialu-alukan kerana hasilnya bukan sikit, tapi banyak.

"Bantuan seperti ini amat diperlukan oleh produser filem kerana ada sebahagian dari mereka yang membuat pinjaman bank untuk menghasilkan filem yang berkualiti," kata Harun.

-- BERNAMA

Kalau dah tak paham Bahasa Melayu, pi la blaja balik. Jangan kerana kebodohan anda, dengan mudah anda boleh tuduh pihak lain sesuka hati.

Sebenar, jika anda membaca dengan teliti (read between the lines) anda akan dapat tahu apa sebenarnya yang apek ni cuba propagandakan. Apek ni cuba nak anjurkan Festival Warisan George Town. Dah pandai-pandai buat program, lepas tu cuba nak pow Kerajaan Pusat. Tapi Menteri Pelancongan, DS Ng Yen Yen tolak proposal Guan Eng sebab bila acara Kerajaan Negeri, maka Kerajaan Negeri punya bajet. Kementerian hanya tanggung event kementerian sahaja. Bila dah tak dapat, sebab tu ada point yang tak sepatutnya Guan Eng bisingkan, apek ni nak buat propa. Tujuannya adalah nak menunjukkan Kerajaan Persekutuan boleh bazir duit untuk program satu hari, tapi tak nak biaya program Penang yang hanya RM2juta.

Macam haram. Selagi ada benda yang boleh dimainkan, pembangkang akan gunakan walaupun ianya akan menunjukkan kebodohan mereka. Bagi mereka, tak kisahlah nampak bodoh pon sebab penyokong pembangkang lagi bodoh!



Korang boleh tengok kebodohan penyokong pembangkang yang terima bulat-bulat fitnah pemimpin mereka walaupun tak betul!

*DAP betul-betul TOTO, Tipu Orang Takde Otak.

Inilah Hasil Kebijaksanaan Tuan Punaisehat!

Posted: 13 Jun 2011 02:22 AM PDT


16 September...
Buku Jing-Gay...
Menuju Putrajaya...
Turunkan harga minyak 24 jam lepas memerintah...
Air percuma jika memerintah...
Tol percuma...

Kalau hebat sangat, kenapa bangunan ibupejabat sendiri nak kena lelong?

*Kalau ada masa, selamat menonton video di bawah. Terima kasih.




Cina Ugut Kerajaan? Satu lagi Kegagalan Negara Kebajikan Pembangkang.

Posted: 13 Jun 2011 01:23 AM PDT


Macam haram!
Suka hati nak ugut Kerajaan suruh bagi subsidi.

Kalau dah boleh tangkap ikan kat laut dalam, kompom la banyak duit puak-puak chauvinis ni.

Pastu mampu gajikan pekerja asing pulak tu.

Adakah golongan ini dikategorikan golongan susah yang perlu dibantu Kerajaan?

Bagi aku tak payah tolong puak-puak ni.

Masa PRK Bukit Gantang, cina-cina laut ni la yang menangkan Nizar.

Kerajaan dah tolong sampai bagi subsidi pun dok pangkah pembangkang lagi. Memang tak pernah bersyukur!

Bukannya Kerajaan potong habis subsidi, tapi kurangkan sebab puak-puak ni memang kaya.

Macam blog MyMassa selalu tulis kat sini, keadilan adalah meletakkan sesuatu pada haknya. Takkan yang kaya macam Cina-cina Tokey Ikan ni kita perlu bantu lagi?

*Kepada apek-apek jual ikan (SELFISH), lu pikir la sendiri. Kalau hebat sangat DAP, kenapa tak mintak subsidi daripada DAP?

Negara Kebajikan PAS Bahagian 2

Posted: 13 Jun 2011 12:00 AM PDT

Seperti tengahari tadi, satu lagi keratan akhbar akan dipaparkan di sini sebagai rujukan para propagandist pro-BN menentang kemunafikan Negara Berkebajikan PAS.

Skandal bazar Tok Garu tak payah la aku ulas kat sini sebab bro Kick dah banyak memberikan fakta mengenainya.

Cuma bagi aku, angka RM3juta adalah satu angka yang sangat tinggi.

Patutlah ore Kelate sanggup berhijrah jika pentadbiran Negeri Berkebajikan terus menerus menzalimi rakyatnya.

*Kebajikan bagi Tok Garu adalah anak menantu aku boleh buat projek....makan hasil projek tapi biarkan peniaga menderita.

sekupangdua

Posted: 13 Jun 2011 11:31 PM PDT

sekupangdua


LAGI VIDEO DAPig hina 1 MALAYSIA, DS NAJIB, ROSMAH, UMNO dan BN

Posted: 12 Jun 2011 11:31 PM PDT



HARAM JADAH DAP PIG yang terang-terang menghina 1malaysia dan Negara yang diburuk-burukan dalam VIDEO terbitan NASI LEMAK 2020 nie, kalau VIDEO si haram jadah NUWA yang balun amoi Made in China yang di taja oleh DAP boleh di sekat. kenapa VIDEO haram jadah ni lansung tak disekat? Nyata dalam sarikatanya tertera BN rasuah, menyebut nama SAIFUL, sebab rasuah BN yang PRN Sarawak boleh menang. siap tunjukan kononya pengampu BN bagi RM sebagai rasuah elak dari kena hukuman tembak (mati). MALAH LAGU 1 MALAYSIA JUGA DIMAINKAN SEBAGAI LATAR BELAKANG. Teman rasa inipenghinaan besar terutama RAKYAT MALAYSIA yang mahukan keamanan berbeza dengan Kumpulan si Apek sepet yang menjadi tuan kepada pengampu mereka PAS dan PKR, nasib ler tak da yang lain kaki peminat AMOI Made in China, kalau tak dah habis DAP supply amoi-amoi yang di import Made in China punya brand pada pemimpin PAS terutama Mat's Sabu, Nikko Jis, Hardy Aweng's, Hushhh sham mus se, nash rudin, dan banyak lagi terutama bila video di isytihar oleh PAS tak boleh jadi bukti.
Maka tak kisah ler nampaknya dema boleh buat pesta BARANGAN MADE IN CHINA dan boleh merakam video sebanyak mana pun boleh, boleh buat secara PESTA ramai-ramai pakat main, tukar suka sama suka, tak payah tutup muka dan kalau boleh biarlah rakaman ni dibuat dengan Colour pulak, Lagi satu kali ni bolehler taruk audio pulak, supaya rakyat nak tengok dan dengar pesta LIKE BARANG Made In China tajaan DAP nie. Kali ni di bucu VIDEO tak perlu takut letak jenama atau branding... taruk jer lambang DAP... tak salah kalau nak letak usahasama dengan PAS dan PKR pun tak pa.
PAS tak payah dah nak buat EXPO atau sarkis dengan susah payah nak menjemput BOB LOKMAN atau bersembur ayor lior nak kena FITNAH umat islam yang lain. VIdeo Main Ramai-ramai barangan Made In China ni boleh jual dan untung besar, tapi jangan lupa setiap kali ada New Episode jangan lupa isytihar macam Mr Hardy buat kat muktamar baru-baru nie, Si nuwar pun tambah panjang senyum, tak reti-reti hulor supaya sain cek atau bagi nom Account. Tak payah nak kehulu kehilir suruh semua lebai tabur FITNAH merata-rata. tak payah nak suruh sesama Islam kasi gadoh.

Apapun sekupang tengah tunggu rakaman DAPig buat ni untuk sapa, hehehehe kalau lah bang Nuwar jadi PM agak-agaknya siapa yang paling berkuasa yer...Anuwar atau DAPig yang simpan rakaman VIDEO TABU Made in China nie? pakai otak la Yop! Tak kan PAS tukang supply Barang Made in China? Tak kan PKR nak bunuh Pemimpin Nombor 1 dia orang sendiri?... jadi antara bertiga ni siapa yang mampu bagi supply Amoi Made in china ni? Nasib Datuk Eskay jumpa kalau tak kalau ditakdirkan jadiler kaki liwat dan made in china ni perdana menteri, pakat angguk ler kat DAPig yang punya VIDEO terhebat sebagai bukti. angguk-angguk geleng-geleng ler komer sebab telan banyak benor kencing sinuwar nie... kena mandi bunga tuuuu

AZLI SHUKRI

Posted: 13 Jun 2011 11:30 PM PDT

AZLI SHUKRI


Bulan Bukanlah Satu

Posted: 13 Jun 2011 06:38 PM PDT

1. Tulisan yang menarik untuk kita berkongsi sama berhubung sejarah kerajaan perpaduan antara UMNO dengan PAS. Baca tulisan Prof. Dr. Ahmad Atory Hussien ini. URA-URA UNTUK mewujudkan kerajaan perpaduan antara Pas dengan UMNO sebenarnya dimulakan sebaik-baik sahaja keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 yang menunjukkan Barisan Nasional (BN)/UMNO menghadapi kemerosotan kuasa yang mana lima buah negeri (Perak, Selangor, Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang) dikuasai parti pembangkang.

2. Daripada 222 kerusi Parlimen, BN hanya memperoleh 140 kerusi yang buat kali pertama dalam sejarah, BN tidak mendapat dua pertiga kerusi Parlimen. Bahawa persepsi politik orang Melayu dan UMNO khususnya terhadap kerajaan pakatan pembangkang bukanlah berorientasikan kemelayuan dan keislaman lagi! Yang ada di benak hati kebanyakan orang Melayu (kecuali segelintir ialah kerajaan pakatan pembangkang adalah ditunjangi oleh DAP (Cina) di sebalik bertopengkan Pas (Melayu) dan PKR (Datuk Seri Anwar Ibrahim) .

3. Ini yang menjadi masalah politik Melayu kini! Maka usaha hendak mewujudkan kerajaan perpaduan seperti pada era tahun tujuh puluhan dahulu telah pun diuar-uarkan oleh banyak pihak. Tetapi, usaha itu menemui jalan buntu. Difahamkan "tidak ada azam politik" yang kuat" untuk mengadakan rundingan di antara kedua belah pihak.

4. Mengikut catatan penulis, pada mulanya, dikatakan UMNO dan Pas ada membuat beberapa usaha bermukabalah dan bermuzakarah ke arah kerjasama dan perpaduan kedua-dua parti Melayu itu. Pas mahu menggunakan istilah "mukabalah" yang tidak menekankan penggabungan/perkongsian kuasa tetapi lebih kepada mencari formula untuk kerjasama politik yang lebih bermoral dan menjaga kepentingan Islam dan Melayu.

5. Dikatakan UMNO dan Pas memberi respons kepada tekanan orang Melayu (melalui beberapa NGO Melayu seperti konvensyen Melayu di Johor dan di Perak sebelum itu) agar wakil-wakil rakyat UMNO dan Pas termasuk PKR juga mesti mempunyai wadah mementingkan bangsa, agama dan tanah air daripada mementingkan kuasa, kedudukan, pangkat dan darjat dalam parti masing-masing.

6. Maka pada Julai 2008 itulah juga Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam diam-diam menjalankan usaha mencari ruang berunding dengan pemimpin Pas bagi mencari jalan penyelesaian masalah perpaduan orang Melayu dan akhirnya telah membuat pengakuan yang beliau ada membuat pertemuan dengan pemimpin Pas untuk bermuzakarah.

7. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga memperakuinya. Datuk Nik Aziz Nik Mat tidak bersetuju dengan cadangan tersebut lantas mencadangkan agar Pas dan UMNO dibubarkan sahaja dan menubuhkan sebuah parti yang mewakili keseluruhan orang Melayu. Maka heboh akhbar-akhbar tempatan menyiarkan pandangan pro dan kontra. Yang ramai sekali ialah mereka yang pro daripada kalangan pembaca dan orang Melayu.

8. DAP melalui kenyataan Karpal Singh nampaknya menentang cadangan Pas bermuzakarah dengan UMNO. Sementara itu, pemimpin MCA berpendirian sederhana, asalkan tidak menyentuh Perlembagaan Malaysia. Bagi yang tidak faham dan tidak ingat sejarah kerajaan campuran Pas/UMNO 1973-1977 dahulu mungkin berfikiran akan berlaku peristiwa yang sama jika cadangan kerajaan perpaduan itu menjadi kenyataan pada masa ini.

9. Ia ditimbulkan oleh sesetengah pemimpin Pas. Pemimpin Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk M. Kaveas menyarankan supaya BN itu sendiri dijadikan sebuah parti menyatukan seluruh kaum di Malaysia. Tetapi cadangan ini kurang popular. Begitulah kalau orang Melayu sekarang ini yang penulis gambarkan sebagai berada dalam keadaan "sesat politik". Maka berbagai-bagailah kerenah masing-masing ingin menegakkan benang basah, ada pula ibarat enau ingin melepaskan pucuk masing-masing, tidak ambil pusing dengan keadaan kekalutan politik Melayu sesama Melayu hari ini.

10. Dalam politik demokrasi, ada masanya sukar mencari kebenaran, sebab ia melibatkan kepentingan ahli-ahli politik terutama di peringkat kepimpinan elit. Ia boleh dicapai dengan ketakwaan, keikhlasan dan keimanan yang tinggi. Bolehkah? Sebab itu, bagi mereka yang tidak memihak kepada mana-mana parti politik, ia melihat sesuatu isu itu di atas landasan kebenaran tanpa bersandar kepada kepentingan diri dan puak, pangkat, tetapi lebih kepada kepentingan watan, negara. perpaduan ummah Melayu dan Islam.

11. Dalam sejarah hubungan politik antara UMNO dan Pas, tidaklah dilihat sebagai tegang selama-lamanya. Ada masa dan ketika kedua-kedua parti berkelahi, bertikam lidah dan tuduh menuduh satu sama lain dan saman-menyaman. Anehnya saman menyaman itu jarang-jarang sampai ke mahkamah pun. Hanya tinggal di balai polis sahaja. Sebagaimana air laut, ada pasang-surut hubungan Pas dengan UMNO. Begitulah keadaannya seperti yang diucapkan oleh Pesuruhjaya Pas Kedah, Ustaz Azizan Abdul Razak; "dalam politik macam-macam boleh berlaku, dulu kita berlawan, sekarang kita berkawan." (Utusan Malaysia 30 Julai 2008).

12. Perjuangan Islam yang dibawa parti itu memang telah wujud melalui penubuhan parti politik pertama Islam iaitu Hisbul Muslimin pada tahun 1947-1948 yang dipimpin oleh Ustaz Abu Bakar Baqir. Malangnya parti itu dihapuskan oleh British. Buat sementara, sesetengah ahlinya menganggotai UMNO. Sebab itu, Pas dikatakan lahir dari rusuk kiri UMNO pada 1952 dahulu apabila Pengerusi Biro Agama UMNO ketika itu, Uztaz Ahmad Fuad keluar daripada UMNO dan menubuhkan Parti Islam SeMalaya (Pas) yang bergerak hingga kini.

13. Seperti UMNO, Pas turut serta dalam semua PRU yang diadakan sejak 1955 hingga kini. Parti itu pernah menguasai Kelantan pada PRU 1959 hingga 1978, dan 1990 hingga PRU 2008. Pas menguasai Terengganu pada 1959 hingga 1961; menguasai semula negeri itu pada PRU 1999 hingga 2004. Pada PRU 2008, Pas berjaya menonjolkan wakilnya menjadi Menteri Besar Perak dari 9 Mac 2008 hingga 4 Februari 2009 atas tiket pakatan pembangkang.

14. Di peringkat Parlimen, Pas mengalami pasang surut. Pada PRU 1955, Pas memenangi satu kerusi (Parlimen Krian); manakala pada PRU 1959, Pas memperoleh 14 kerusi (9 Kelantan, 5 Terengganu); PRU 1964, 9 kerusi (8 Kelantan, 1 Terengganu) , PRU 1969, 12 kerusi (6 Kelantan, 3 Kedah, 2 Terengganu, 1 Perak); pada PRU 1974,14 kerusi (7 Kelantan, 3 Kedah, 3 Terengganu, 1 Perak); pada PRU 1978, 5 kerusi; PRU 1982, 5 kerusi; PRU 1986, satu kerusi; PRU 1990, 7 kerusi; PRU 1995 , 7 kerusi; PRU 1999, 27 kerusi; PRU 2004, 7 kerusi.

15. Pada PRU 2008, Pas mempunyai 23 kerusi Parlimen dan 83 buah kerusi Dewan Undangan Negeri untuk seluruh Semenanjung! Manakala sebagai perbandingan dengan rakan parti pembangkang yang lain di mana DAP 28 buah kerusi Parlimen dan 73 kerusi DUN; PKR 31 kerusi Parlimen dan 40 kerusi DUN. Ternyata bilangan kerusi Parlimen yang banyak sekali diperoleh Pas adalah pada PRU 1999 (27), manakala dalam PRU 1986 merupakan bilangan yang sangat sedikit iaitu hanya satu kerusi sahaja, menyamai bilangan PRU 1955.

16. Dengan bermulanya kerjasama Pas dengan PKR dan DAP, bilangan kerusi Pas menurun daripada 27 kepada 23 sahaja, kemungkinan berkongsi dengan PKR. Sebab itu, nampaknya sejak 1999, Pas lebih selesa berkerjasama dengan DAP dan PKR dari segi memperolehi kerusi sama ada Parlimen atau DUN.

17. Jika mengimbau kembali selepas PRU 1969, hubungan Pas - UMNO mula rapat dan tidak lagi menggunakan politik antagonistik antara kedua parti orang Melayu yang sebelum itu ternyata membawa kerugian kepada perpaduan orang Melayu. Akhirnya Tun Abdul Razak telah melebarkan konsep parti Perikatan kepada BN sebaik-baik sahaja beliau menjadi Perdana Menteri pada 1971 dan pada 1 Januari 1973, Pas menganggotai BN sekali gus menubuhkan kerajaan campuran di peringkat pusat dan negeri.

18. Tetapi pada 1977, Pas keluar daripada gabungan BN dan mengisytiharkan "perang politik" dengan UMNO hinggalah ke hari ini! Sejarah berulang kembali, BN/UMNO sekali lagi menghadapi kemerosotan undi yang teruk pada PRU 12 lalu dan dilihat undi popular BN hanya sekitar tidak sampai 50 peratus dan kekuatan dan kekuasaan politik Melayu keseluruhannya nampak terhakis. Sampai bila orang Melayu dilanda perpecahan kerana perbezaan ideologi politik? Seperti yang disebut diawal tulisan ini, di akhir-akhir ini istilah mukabalah dan muzakarah antara Pas dan UMNO sudah tidak kedengaran lagi. Gencatan politik nampaknya telah dilanggar, masing-masing mencari haluan sendiri.

Isu Jeff Ooi : Mari Belajar Tersenyum

Posted: 13 Jun 2011 09:22 AM PDT

Apakah mesej dan pengajaran sebenar yang boleh kita peroleh daripada kisah mohon maaf terbuka Jeff Ooi kepada NSTP dan tiga bekas pegawai kanan organisasi tersebut atas fitnah yang dilakukannya lima tahun yag lalu? (baca di sini). Pengajaran yang boleh kita ambil ada tiga :

1. Terbukti bahawa kebanyakan pemimpin Pakatan Rakyat suka menabur fitnah terhadap kerajaan tanpa usul periksa.

2. Jangan mudah percaya dengan laporan daripada tulisan "blogger-blogger elit" - walaupun tulisan mereka hebat dan mengasyikkan, tetapi itu bukan jaminan kebenaran. Ramai yang kagum dengan tulisan mereka, namun demikian banyak juga laporan mereka yang mengandungi fitnah.

3. Setelah lima tahun berlalu - semua orang sudah lupa, barulah Jeff Ooi sanggup memohon maaf secara terbuka, itu pun setelah tahap kerosakan fitnahnya sudah sampai ke puncak. Seolah-olah permohonan maaf ini tiada bermakna lagi.

Panglima Perang Cyber

Posted: 13 Jun 2011 11:13 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Gempar : Anak Kuching Dipijak Sampai Pecah Kepala - Kejammm !!!

Posted: 13 Jun 2011 12:13 AM PDT

Pesanan : satu group fb baru nama 'Facebooker 1Malaysia' telah diwujudkan oleh Panglima pada 6.6.2011. Sasaran 1 Juta sebelum 13 Julai 2011. Sila klik di sini http://on.fb.me/kFnvGS untuk join dan mohon jasa baik anda untuk disebar kepada kawan2 Fb anda. Terima kasih




Perbuatan mendera dan menyiksa binatang adalah perbuatan yang tidak dapat diterima oleh mana mana agama.


Lebih-lebih lagi menyiksa kucing yang mana binatang kesayangan Rasulullah saw dan para sahabat.


Kasih kepada binatang menyebabkan ada sahabat digelar Bapa Kucing ( ABu Hurairah )


Lihat kekejaman wanita ini memijak anak kucing sampai pecah kepala dan mati...


Jika memberi minum anjing oleh seorang pelacur boleh membuka pintu syurga maka tidak mustahil menyiksa kucing bakal membuka lobang api neraka.


Kenapa perkara ini berlaku ? kerana manusia sudah tidak lagi mengenal Allah dan semakin jauh dari mengenal dan mencontohi rahmat NYA...


Bayangkan anak kucing itu ialah agama kita - dipijak pijak sesuka hati maka sudah tentu kita akan marah dengan perbuatan tersebut.


Bayangkan juga anak kucing itu ibarat negara kita - dipijak maruahnya dan mahu dihuru-harakan dengan demonstrasi maka itulah sudah tentu kita akan tersangat marah dengannya.


Bayangkan itu nasib bangsa kita sudah tentu kita tidak akan membiarkannya terus dipijak tetapi akan menyelamatkan kucing tersebut dari terus disiksa yang boleh mematikannya.


Bayangkan itulah nasib 'negara Islam' PAS yang 'dipijak sampai mati' oleh perancangan pihak tertentu sehingga 'mematikan' perjuangan dan semangat ahli-ahli PAS selama ini.


Ayuh kita jangan buang masa...


Mari kita lakukan sesuatu agar tidak ada nasib agama, bangsa dan negara kita yang akan terus dipijak hingga mematikan 'nyawanya' !!!


Bersama kita membantu sesama kita demi jihad siber yang suci ini.




gambar : http://siasahkini.blogspot.com/






GERAKAN ANTI PKR

Posted: 13 Jun 2011 09:36 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 13 Jun 2011 09:34 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Perhimpunan Bersih Atau Perhimpunan Kotor?

Posted: 13 Jun 2011 08:01 PM PDT

Mohd Sabu sekadar mahu mencari populariti dalam BERSIH 2.


Demonstran BERSIH berkumpul pada 10 November 2007 untuk membantah sistem pilihan raya yang dikatakan tidak adil di hadapan Istana Negara. Mereka mahu berkumpul lagi pada 9 Julai 2011 untuk membuat perhimpunan BERSIH 2. Apakah ada agenda lain di sebalik BERSIH 2 tersebut? Benarkah pilihan raya di negara ini sudah tidak bersih lagi? Malah Carl Gershman (Presiden NED) yang hadir di Kuala Lumpur pada 15 Mac 2008 memuji sistem pilihan raya di Malaysia setelah pembangkang menang di lima buah negeri. Siapa Gershman ? (baca sini).



5 Oktober 2000, Bulldozer Revolution yang berlaku di Serbia adalah antara bentuk color revolution yang berlaku di seluruh dunia. Pembiayanya adalah orang yang sama. Demokrasi melalui cara pilihan raya sudah digantikan dengan cara revolusi jalanan bagi mereka.

Bernahkah perhimpunan Bersih ini benar benar BERSIH atau satu perhimpunan kotor yang dirancang melalui "color revolution", idea yang dicetuskan oleh George Soros di serata dunia. (baca sini). Tangan-tangan Soros sudah mula merancang demonstrasi di negara ini (baca sini). Mereka sudah berjaya melakukannya di beberapa buah negara lain (baca sini). Jalan raya bukanlah mahkamah untuk sesuatu perkara dimanifestasikan, perhimpunan tersebut boleh diambil kesempatan oleh pihak lain untuk mengkucar kacirkan negara ini. (baca sini).

PAS : Lebih Baik Gugurkan Sahaja Nama Islam

Posted: 12 Jun 2011 10:45 PM PDT


Pada 7 April 1983 di Banggol Peradong, Kuala Terengganu, Haji Hadi mengeluarkan hukum bahawa sesiapa yang mati menentang UMNO adalah mati syahid. Ucapan ini dicetak dan disebarkan dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kemuning dan Dewan Undangan Negeri Selinsing Kelantan pada September 1983. Bila golongan Anwarinas kuasai PAS, segala-galanya yang haram dulunya sudah menjadi halal.

Menurut Ustaz Omar Khalid, seorang bekas pemimpin PAS, berkata beliau sendiri pernah mendengar Nik Aziz ada berkata "jika melawan UMNO, tiba-tiba mati, maka matinya itu dikira syahid". Peristiwa Mamali pada tahun 1985, adalah kesan yang dipengaruhi oleh fatwa syahid tersebut. Hari ini bila PAS sudah sanggup gugurkan slogan Islam semata-mata kerana DAP, apakah PAS akan memakai lagi fatwa yang sama? Lebih baik PAS gugurkan perkataan Islam dari partinya. Hanya mempergunakan agama untuk mencapai cita-cita politik.

PISAU.NET

Posted: 13 Jun 2011 09:11 PM PDT

PISAU.NET


Zuhud Mat Sabu Mengatasi Nik Aziz?

Posted: 13 Jun 2011 07:54 PM PDT


Khawarij PAS dah mula marah marah apabila syiah yang menjadi timbalan presiden parti mereka sudah berani memperlekehkan tok guru memerangkap wali selipar khawarij.Mat Sabu dalam wawancara beliau bersama Malaysiakini memperlekehkan Nik Aziz kerana gilakan pangkat dan tahta.


Menariknya beliau membandingkan zuhud beliau yang masih tidak mahu menerima anugerah Datuk berbanding dengan kezuhudan ala Nik Aziz yang kini telah memegang status Datuk .


Dalam masa yang sama Mat Sabu menyindir Nik Aziz kerana mengikut fahaman sistem feudal yang memandang kepada pangkat dan anugerah.


'Adinda' kepada Lim Guan Eng ini turut menyerang PAS Kedah apabila membandingkan pemerintahan DAP Pulau Pinang dengan PAS Kedah.Memperlekehkan Kedah bertujuan membuktkan kononnya kerajaan dibawah DAP jauh lebih baik dan hebat.Menurut Mat Sabu Kerajaan khawarij Kedah langsung tidak membawa apa apa perubahan sehingga sekarang.


Tindakan Mat Sabu membangkitkan kemarahan khawarij Kelantan dan khawarij Kedah kerana beliau dengan beraninya memperlekehkan khawarij 2 negeri itu begitu low class berbanding Pulau Pinang yang amat hebat dibawah pimpinan khalifah sosialis rasis ultra kiasu chauvanis Lim Guan Eng adinda kesayangan beliau.


Pisau kata " dah berkawan dengan ultra kiasu,budaya tu dah berjaya dibawa masuk kedalam parti khawarij"

Program Ekonomi Najib Tak Berjaya?

Posted: 13 Jun 2011 05:38 PM PDT


Program Transformasi Ekonomi ETP berjalan lancar,kurangkan politiking lebihkan kerja itulah kerajaan yang bertanggungjawab membangunkan ekonomi negara.Bukannya bertelur sebiji riuh sekampung seperti ketua menteri paling celaka dalam sejarah kerajaan negeri Pulau Pinang.


Najib buat kerja sekali masyuk berbillion,puluhan ribu orang dapat kerja.Tak ada pula dihebohkan dalam mana mana ceramah politik BN. Semua ini rakyat buta tak nampak.Hasilnya anak anak mereka dan diri mereka turut sama mendapat hasil daripada plan ekonomi yang dirancang sebegitu rupa.


Yang diaorang nampak hanya beberapa badut pakatan menyampaikan ceramah picisan yang hanya dijadikan sebagai hiburan semata mata.Paling menarik dah tau Anwar tu pembohong depa percaya jugak.


KUALA LUMPUR — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Isnin mengumumkan sembilan inisiatif baharu di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) bernilai pelaburan RM2.77 bilion dan kesan Pendapatan Negara Kasar (GNI) RM18.67 bilion serta mewujudkan 36,595 pekerjaan menjelang 2020.

Dengan pengumuman itu, katanya projek di bawah ETP yang diumumkan baru-baru ini, yang termasuk Pembangunan Bersepadu Penapis dan Petrokimia (Rapid) mempunyai nilai pelaburan RM60 bilion.

Apabila disatukan, kesemua 15 inisiatif di dalam tujuh Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) mempunyai nilai pelaburan kira-kira RM63.38 bilion dan GNI RM66.31 bilion serta 63,531 pekerjaan baharu.

Di segi kumulatif, sehingga hari ini, ETP telah mencatatkan pelaburan RM170.28 bilion, GNI RM220.15 bilion serta 362,396 pekerjaan baharu, katanya semasa mengumumkan Mutakhir Keenam Kemajuan ETP di sini hari ini.

Antara inisiatif yang diumumkan hari ini ialah Kumpulan UCSI, iaitu badan induk UCSI University, bagi membangunkan kluster pendidikan kesihatan bersepadu seluas 64 hektar di Bandar Springhill, Port Dickson.

Pembangunan itu akan terdiri daripada hospital pengajaran swasta pertama di Malaysia, Hospital UCSI University yang mempunyai 1,000 katil, yang menampilkan satu-satunya kemudahan anti-penuaan, perubatan esthetics dan regeneratif Malaysia.

Kumpulan itu dijangka melabur RM850 juta menjelang 2012, yang akan menjana GNI RM1.3 bilion dan 2,000 peluang pekerjaan menjelang 2020.-Selanjutnya MynewsHub


Pisau kata " kerajaan yang bertanggung jawab,buat kerja kurang politiking"

Rais Habiskan 100 Juta,Guan Eng Bohong Lagi

Posted: 13 Jun 2011 11:36 AM PDT


Kita tahu,setiap patah yang keluar dari mulut ketua menteri paling celaka dalam sejarah kerajaan negeri Pulau Pinang pasti akan ada pembohongan.Rasis chauvanis ultra kiasu Lim Guan Eng ternyata mengfitnah dan cuba memburukkan Menteri Penerangan,Kebudayaan & Komunikasi apabila menyerang Ds Rais Yatim tanpa usul periksa sama ada berita yang disiarkan benar atau tidak.


Dakwa Guan Eng 100 juta dihabiskan dalam masa sehari hanya berdasarkan tersalah lapor oleh Bernama?Di mana logiknya? Susah sangatkah untuk akauntan haprak ini untuk berfikir dan mendapatkan pengesahan fakta yang benar?


Tindakan Lim Guan Eng tidak lebih kepada memberi persepsi yang buruk kononnya berlaku perbelanjaan yang tidak munasabah sedangkan beliau sendiri gagal untuk mengesahkan maklumat yang beliau terima.


Bersahut sahutan kalangan portal berita dan penyokong pakatan bagaikan mendapat satu fatwa untuk menghentam kerajaan.Akhirnya kebodohan mereka sendiri terserlah apabila begitu mudah dimomokkan berita yang entah benar atau tidak hingga dijadikan modal politik.


Logikkah Majlis Sepetang Bersama Seniman Modzaki Din kosnya menelan belanja sehingga 100juta? Buat diatas kapal angakasa kah?Sebenarnya berdasarkan maklumat yang diterima oleh Setiausaha Bahagian Pengurusan hanya membelanjakan RM97,800 untuk sambutan Hari Seniman 2011 pada 29 Mei .


Inilah salah satu contoh bagaimana pemimpin haprak seperti Lim Guan Eng memperbodohkan rakyat.Beliau terlalu sakit hati apabila Kementerian yang diketuai oleh Rais tidak memberi bantuan keatas festival warisan George Town. Apa kejadahnya kementerian nak beri bantuan kepada Pulau Pinang,kemudian hari ketua menteri haprak ini akan mendabik dada kononnya beliaulah yang berjaya menganjurkan festival itu tanpa bantuan dari kerajaan pusat.


Keterlaluan mahukan populariti didalam politik begitu nampak kegelojohan tiada taranya keatas insan paling rasis chauvanis dan ultra kiasu di Pulau Pinang ini. Akhirnya diri sendiri kelihat bodoh dan bebal apabila menyerang lawan dengan fakta yang salah.


Bernama telah awal awal lagi telah memperbetulkan fakta didalam artikel mereka,tetapi adakah Guan Eng & Malaysiakini boleh memohon maaf terhadap Rais Yatim dan mengaku kesilapan mereka dihadapan rakyat?


Pisau kata " itulah aku dah pesan,yang keluar dari mulut Guan Eng satu pun tak boleh percaya"

Penyangak Ekonomi Kebal,Rakyat Di Butakan Pakatan

Posted: 13 Jun 2011 03:45 AM PDT




Sabotaj ekonomi sudah menjadi kebiasaan buat golongan chauvanis ultra kiasu rasis yang menguasai ekonomi negara.Banyak artikel Pisau mendedahkan kaitan kuat diantara supply chain barangan keperluan rakyat dikuasai oleh golongan ini.:klik sini


Rakyat gagal untuk mengenal pasti siapakah punca dan dalang yang menyebabkan tekanan ekonomi dengan kenaikkan harga barang yang langsung tidak munasabah.Ibarat menyalak ke bukit,itulah perumpamaan yang sesuai mengenai permasaalahan ini.


Rakyat dan kerajaan di tekan oleh penyangak ekonomi dinegara ini. Kerajaan ditekan dengan permintaan subsidi oleh pekilang dan pemborong,peruncit dan pembekal barang kawalan dengan jumlah berbillion ringgit setahun. Alasan pekilang dan pembekal ini kononnya harga kos meningkat maka jumlah subsidi harus ditingkatkan untuk menstabilkan harga.


Rakyat pula ditekan oleh penyangak ekonomi dengan pelbagai alasan kenaikan harga barang yang tidak munasabah.Rakyat marah kepada kerajaan,bukannya marah kepada penyangak ekonomi.Adakah dengan mempolitikkan isu kenaikkan harga barang menjadi lesen besar untuk penyangak ekonomi berleluasa menekan rakyat?


Contoh klasik yang dapat kita lihat apabila golongan nelayan laut dalam yang mogok hari ini kerana kerajaan telah menarik balik subsidi super diesel. 30% harga ikan melambung naik. Apa relevennya dengan kenaikkan harga ikan?Bukannya mereka menternak ikan ,mereka hanya pergi ke tengah laut dan tangkap ikan.Tarik subsidi melibatkan pengusaha bot pukat tunda C2,mereka ini terlibat dengan menjual minyak diesel di tengah laut. Mereka ini juga menangkap ikan untuk pasaran luar negara.


Apa perlunya Malaysia memberi subsidi kepada rakyat Jepun atau pun Korea yang menerima import ikan dari negara ini?Apa relevennya dengan kenaikkan 30% harga ikan sedangkan ikan ikan tersebut untuk diimport.


Tindakan Kementerian Asas Tani dan Kementerian Pengguna amat tepat.Tarik balik subsidi,biarkan mereka naikkan harga ikan,buka lagi AP untuk mengimport ikan dari luar negara harganya jauh lebih murah.Lambakkan ikan import yang murah agar rakyat dapat menikmati dengan harga yang murah.


Begitu juga dengan harga Ayam,sebelum ini Menteri Asas Tani Datuk Noh Omar menjanjikan harga ayam bakal turun apabila stok penimbal akan berjaya menyerap harga ayam yang mahal sebelum ini.Namun apa yang terjadi? Harga ayam tidak turun sebaliknya terus naik.


Mengapa perkara ini terjadi?Puncanya pembekal makanan ayam mahukan subsidi turut diberikan kepada mereka dengan alasan kenaikkan kos,pembekal makanan ayam mahukan keuntungan mudah dengan menerima subsidi puluhan juta daripada kerajaan.Secara tidak langsung mereka menekan penguna dengan kenaikan kos.Antara kenaikan kos dan menekan kerajaan dengan membangkitkan sentimen kemarahan rakyat.Di sini kita dapat melihat bagaimana penyangak seperti ini memeras ugut kerajaan.

Kenaikan kos hanyalah satu lagi pembohongan yang dilakukan oleh pembekal makanan,siapakah yang memantau harga barang mentah ?Mereka boleh memberikan pelbagai alasan kenaikan kos tanpa disahkan sama ada benar atau pun tidak.


Kelemahan pihak kerajaan hanya mengharapkan informasi kos barang mentah semata mata daripada pekilang dan pembekal,sejauh manakah kesahihan kenaikan kos itu tiada siapa pun yang tahu.Sama ada mereka bohong atau tidak siapa yang tahu?



Kita jangan dibodohkan dengan sogokan berita daripada pembangkang yang membutakan diri dari permasaalahan sebenar.Menabur kebencian rakyat terhadap kerajaan secara tidak langsung mengkayakan pekilang,pemborong dan pembekal Cina.Yang mengawal ekonomi makro negara adalah golongan ini.


Tahukah anda dengan konsep negara berkebajikan,subsidi yang diberikan secara langsung bukannya kepada rakyat sebaliknya untuk terus mengkayakan penyangak ekonomi meraih berbillion ringgit setahun tanpa perlu berebut mendapatkan tender kerajaan atau pun bersaing sesama sendiri.


Kaitan pemimpin pakatan dan persatuan pemborong,pengimport,pembekal barang kawalan dengan perancangan utama menjahanamkan ekonomi negara cukup kuat.Mereka mahu ekonomi merudum,maka mudah jatuhkan kerajaan jika rakyat marah.

Ini yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim apabila berpakat dengan penyangak matawang dan IMF untuk menjatuhkan Tun Mahathir.Kesannya sehingga sekarang masih dirasai.


Nak menyangah dasar kerajaan yang tidak menyebelahi rakyat tidak menjadi masaalah,tetapi biarlah ia tepat kepada sasaran.


Pihak kerajaan harus tambah lagi penguatkuasaan membenteras kenaikan harga dan sorok barang kawal yang dilakukan oleh penyangak ekonomi.


Sabotaj Ekonomi,Runtuhkan Negara : Klik Sini


Pisau kata " kerajaan akan kuat kuasa akta anti persaingan,diharap ia dapat menyekat pekilang,pengimport,pemborong dan pembekal daripada mengaut keuntungan berlebihan"

Sri Tri Buana

Posted: 13 Jun 2011 07:37 PM PDT

Sri Tri Buana


Malaysia Ingin Di BERSIHKAN Oleh Mereka Yang Kotor.

Posted: 12 Jun 2011 07:28 PM PDT

r b f

Posted: 13 Jun 2011 07:34 PM PDT

r b f


Lawak Saksi Pendakwa Beterusan Di Mahkamah Tinggi Shah Alam Hari Ini

Posted: 13 Jun 2011 07:19 AM PDT

Kes Dr Khir Toyo

Peguambela Dr Khir hari ini mencelah ketika pendakwaraya menyoal saksi ke 3, Nasir Ismail, katanya mengapa saksi ke 3 itu ingat segala apa yang ditanya oleh pendakwaraya, tetapi asyik-asyik menjawab lupa dan tidak ingat kepada soalan yang ditanya oleh peguambela Dr Khir.

Mungkin dia boleh ingat soalan yang ditanya oleh pendakwaraya kerana semuanya telah diajar oleh mereka. Bukan setakat ajar mungkin juga sudah hafal skrip. Soalan yang hendak ditanya oleh peguambela Dr Khir mana dia tahu. Sebab itu dia hanya jawab saya lupa dan saya tak ingat.

Saksi ke 3 berkata dia dibayar Dr Khir untuk ubahsuai rumah RM 6 juta. Hari ini apabila ditanya oleh peguambela dia kata , dia menerima 4-5 pembayaran dari Datuk Shamsuddin yang mana setiap pembayaran itu bernilai RM 500 ribu.

Kalau dia terima 4 kali maknanya RM 2 juta yang diterimanya.

Kalau dia terima 5 kali maknanya RM 2.5 juta yang diterimanya.

Tetapi apabila masuk giliran Datuk Shamsuddin memberi keterangan sebagai saksi ke 2 petang tadi, dia berkata dia membuat pembayaran kepada Nasir sebanyak RM 1.5 juta sahaja.

Pening tak ?

Minggu lepas dia (nasir) kata Dr Khir bayar tunai RM 6 juta untuk ubahsuai rumah berkenaan.

Hari ini Nasir kata Datuk Shamsuddin bayar RM 2 - 2.5 juta.

Petang ini pula Datuk Shamsuddin kata dia hanya bayar RM 1.5 juta.

Dulu DAP kata RM 24 juta.

Mungkin inilah yang dikatakan oleh Peguam Negara yang mereka ada cukup bukti dan bukti kukuh untuk mendakwa Dr Khir.

Wahai rakan-rakan ku sekalian, orang yang berbohong tidak akan bercakap benda yang benar setiap waktu kerana dia tak ingat skrip pembohongannya. Dia jumpa orang lain dia akan cakap lain atau pun apabila ditanya di waktu lain dia akan jawab lain.

Apabila benda yang benar, seseorang itu akan bercakap benar sepanjang masa kerana benda itu memang benar.

Untuk ikuti laporan secara langsung dari mahkamah sila klik di sini.

Kita MESTI Selamatkan Melayu

Posted: 13 Jun 2011 03:45 PM PDT

Kita MESTI Selamatkan Melayu


Ehh.. Ehhh…! Pak Lah Badawi Tak Tidur Lagi…?

Posted: 12 Jun 2011 07:20 PM PDT


LG agak terkezuut jugak lag bila dok selak news kat Utusan Online pagi nie!

Dah lama tak dengar bunyi dari former PM kita, Tun Abdullah Badawi. Semenjak tak jadi PM dah senyap lama dah… Tiba tiba ade pulak statement Pak Lah bantai Pas!

Rupa rupanyer Pak Lah "belum tidur lagi…."


Pas Semakin Hilang Arah

KEPALA BATAS 12 Jun - Keputusan kepimpinan Pas mengubah hala tuju perjuangannya kepada negara berkebajikan bagi menggantikan penubuhan negara Islam yang lantang dilaung-laungkan selama ini membuktikan parti tersebut semakin hilang arah.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, perkembangan itu agak mengejutkan kerana Pas sanggup meminggirkan asas perjuangan yang dibina selama ini semata-mata untuk meraih keuntungan politik.

"Apa jua istilah yang mahu digunakan, Pas nampaknya meminggirkan perjuangannya. Kalau Pas tidak lagi mengikut apa yang menjadi matlamat mereka selama ini, maka cara berpolitik juga pasti akan berubah."

"Saya fikir, ini bukan lagi soal perjuangan, ia hanya untuk mengumpan sokongan politik semata-mata," katanya selepas merasmikan mesyuarat UMNO Bahagian Kepala Batas di sini hari ini.

Abdullah berkata, usaha mewujudkan sebuah negara berkebajikan sudah menjadi perjuangan Barisan Nasional (BN) sejak sekian lama sehingga setiap lapisan rakyat tanpa mengira kaum mendapat manfaat.

"Dalam banyak bentuk slogan, tajuk atau istilah kebajikan, kita (BN) sudah melakukannya sejak dahulu lagi dan dasar untuk menjaga kebajikan rakyat masih dilakukan sampai hari ini," katanya.
Utusan Online

P/s; ramai yang kata Pak Lah punca Pembangkang jadik kuat dan sekarang semakin kureng hajar!!

bERANIKAN hATI

Posted: 13 Jun 2011 03:08 PM PDT

bERANIKAN hATI


MUSUH SEBENAR MELAYU

Posted: 12 Jun 2011 06:12 PM PDT

Bacalah sejarah, apa punca tragedi 13 may dan siapa yang memulakannya?
Apakah kamu memaafkannya begitu saja? Tetapi bukan aku!

>>>

Ultra kiasu begitu bernafsu untuk menguasai Putrajaya. Berbagai cara dilakukan walaupun terpaksa mengorbankan prinsipnya. Mereka sanggup lakukan apa juga cara, termasuk strategi terbaharu memikat anak muda Melayu untuk menyertai mereka. Mereka tahu generasi lama, terutama yang lahir sebelum dan awal 13 Mei 1969, tidak akan menyertai mereka. Apatah lagi jika mereka faham perjuangan 'Malaysian Malaysia'. Maka peluang digunakan untuk memikat generasi muda hari ini yang dikatakan tidak ada lagi perasaan 13 Mei di hati mereka.

Dalam usaha untuk memenuhi nafsu serakahnya, parti ultra kiasu mahu menonjolkan imej sebagai parti untuk semua. Parti ini telah melancarkan portal berita bahasa Melayu - Roketkini. Portal yang memfokuskan kepada berita dan analisis itu khusus untuk menarik sokongan pengundi Melayu, yang selama ini dianggap anti-ultra kiasu.  ~ Klik ke 'Semangat Melayu dan Ultra Kiasu'


Dari beberapa siri PRK hingga ke PRN Sarawak, undi kaum cina masih kekal tidak memihak kepada BN. Jelas MCA masih gagal mengawal undi kaum cina atau memang ada permaufakatan antara mereka untuk memberi tekanan kepada kerajaan BN. Saya sangat yakin bahawa kaum cina memang pandai menggunakan kedua-dua belah tangan mereka. Tangan kanannya MCA manakala tangan kirinya adalah DAP. Tangan kanan akan mengambil apa yang diberikan dan dengan cara mulia tetapi tangan kirinya akan merampas dan mencurinya.

Bijaknya DAP adalah apabila mengetahui dimanakah kebodohan Melayu didalam Pas dan PKR. Kebodohan dan kelemahan Melayu adalah sikap dengki dan membenci sama sebangsa. Didalam perniagaan dan kehidupan seharian bukan sedikit orang Melayu yang berusaha menjatuhkan bangsanya sendiri. Bahkan mereka rela mengangkat bangsa lain untuk menjatuhkan bangsanya sendiri.

Demikian juga dalam politik. Kita melihat dengan jelas apabila UMNO menawarkan Pas persahabatan dan bersama didalam saf, Pas menolaknya bulat-bulat namun mereka rela untuk bersama dan tidur sebantal dengan DAP yang sah dan nyata tidak dapat menerima Islam sebagai pegangan hidup. Demi menjaga hati DAP maka Pas sanggup mengubah dasar perjuangan parti dari membangunkan negara Islam kepada negara kebajikan.

Sejarah bangsa Melayu akan terus mencatat bahawa musuh utama bangsa Melayu adalah bangsa Melayu sendiri. Rupanya anak-cucu Si-Kitol dan Raja Mendaliar masih belum terhapus dari bumi Melayu ini. Mereka  membiak pantas bagaikan 'khinzir' didalam Pas dan PKR dan menjadi senjata DAP untuk menghapuskan Melayu di Tanah Melayu ini sendiri.

Mereka menuduh kita rasis sedangkan merekalah yang lebih rasis dan chauvanis. Jika mereka tidak, kenapa mereka enggan mansuhkan sekolah jenis kebangsaan? Dan banyak lagi sebenarnya yang mereka sembunyikan. Siapakah yang berjuang untuk kemerdekaan dan siapa pula yang berjuang menentang kemerdekaan dulu? Malangnya masih ada bangsa Melayu yang menyokong mereka.

Apa Yang Tersirat

Posted: 13 Jun 2011 02:15 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Kes rasuah Khir Toyo: Saya tiada pilihan: Shamsudin Haryoni

Posted: 13 Jun 2011 04:50 AM PDT

Saya tiada pilihan: Pertama ketika mantan MB itu meminta saya membeli hartanah itu. Kedua, apabila beliau mahu membelinya pada harga RM3.5 juta.

Berikutan keterangan saksi utama SPRM yang hanya bersifat hearsay- peguambela Khir Athimulan-mahu mencabar kredibilti saksi itu dengan memohon pihak pendakwaan memberi rakaman percakapan Shamsuddin kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar mereka dapat membuat semakan terhadap keterangan saksi.

Minggu lepas-Shamsuddin teragak-agak menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya-sehingga perbicaraan terpaksa ditangguhkan.

Keterangan saksi-kebanyakkannya bersifat "rekaan" kerana saksi itu tidak dapat menunjukkan fakta bertulis sehingga proses jual beli antaranya dengan Khir Toyo.

Dr Khir yang menjawat jawatan menteri besar dari Ogos 2000 hingga Februari 2008, didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-dua sekali, jika disabit kesalahan.

Dr Khir didakwa memperoleh dua lot tanah dan sebuah rumah bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta daripada Ditamas.

Bekas menteri besar Selangor itu didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya, suatu barangan berharga iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di No. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L daripada Ditamas melalui Shamsuddin.

Hartanah tersebut diperoleh dengan harga RM3.5 juta sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta daripada Saiful.

Perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Dr Khir mengetahui bahawa Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasminya sebagai menteri besar Selangor pada ketika itu.

Shamsuddin pula didakwa bersuhabat dengan beliau untuk melakukan kesalahan tersebut di tempat dan masa yang sama.

Bagaimanapun, Isnin lalu pihak pendakwa telah menggugurkan tuduhan ke atas Shamsuddin.

Dr Khir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Panjang didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7 di sini pada 29 Mei 2007.

Bahana Nafsu: Penguatkuasa agamapun dibelasah

Posted: 13 Jun 2011 03:42 AM PDT

Nasib baik salah seorang penguatkuasa agama di Besut Terengganu ada senjata api, jika tidak sudah tentu rakannya teruk dibelasah, seorang lelaki berumur 27 tahun yang ditangkap berkhalwat dengan seorang perempuan berumur 17 tahun yang dipercahayai daripada Kampung Jerimpong, Kuala Balah, Jeli, Kelantan.

Rakan pengkuatkuasa agama itu, terpaksa melepaskan tembakan ke udara sebagai amaran, kerana lelaki yang ditangkap berkhalwat tersebut menumbuk dan mencederakan muka salah seorang dari tiga penguatkuasa pencegahan maksiat di Besut, Terengganu.

Suspek, walau bagaimanapun berjaya ditangkap.

Akibat bahana nafsu, maka pertimbangan sudah tidak wujud lagi, apatah lagi terhadap manusia; sedangkan larangan agama dan Allahpun dipersenda.

Kes Rasuah Khir Toyo: Shamsuddin kata-Dia terpaksa jual pada harga RM3.5 juta pada Khir

Posted: 13 Jun 2011 01:56 AM PDT

Pengarah Ditamas Sdn Bhd Datuk Shamsuddin Haryoni terpaksa menjual 2 lot tanah dan rumah bungalo ala Itali kepada Dr Khir Toyo, kerana takut-perniagaannya akan terganggu di Selangor.

Menurut Shamsuddin syarikatnya banyak projek dan perniagaan di Selangor, atas sebab takut akan ada gangguan, maka dia terpaksa menjual hartanah milik syarikatnya itu pada paras harga yang jauh lebih rendah dibanding harga beli.

Hartanah yang terletak di seksyen 7 Shah Alam itu, dibeli pada harga RM6.5 juta, namun Khir hanya membelinya pada harga RM3.5 juta.

Melihat kepada kesaksian yang diberikan, Khir Toyo sebenarnya tidak melakukan apa-apa kesalahan, kerana apa yang penting adalah bukti-bukti tertulis, bukannya hearsay-sepertimana keterangan saksi.

Demikian juga soal harga pengubah suaian, pereka laman-Nasir mendakwa- harga pengubah suaian adalah RM6.5 juta, namun secara bertulis hanya RM600ribu.

Keterangan para saksi-adalah keterangan yang melucukan- mungkin tujuannya hanya merosak imej Dr Khir Toyo.

Pereka rumah Khir Toyo- Berbohong: Peguambela

Posted: 13 Jun 2011 12:26 AM PDT

Pereka lanskap Nasir Ismail bertegas di mahkamah hari ini bahawa beliau dibayar lebih RM6 juta oleh bekas menteri besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo untuk kerja-kerja pengubahsuaian rumah mewahnya di Shah Alam.

Beliau mempertahankan kenyataannya ketika disoal oleh peguam bela M Athimulan, yang mempertikaikan dakwaan Nasir ketika prosiding hari keempat berhubung kes dakwaan rasuah oleh Khir.

Athimulan (gambar) berkata oleh kerana tiada rekod pembayaran yang didakwa diterima dari Khir yang dibuat sejak 2006 dan tiada dokumen bagi mencatatkan perkembangan kerja serta bayaran yang dibuat, maka Nasir tentunya berbohong.

Katanya semua yang didakwa Nasir adalah imaginasi pereka itu.

Athimulan juga membekalkan perjanjian bernilai RM1.5 juta yang ditandatangani oleh Nasir dan Khir pada Mei 2007, yang didakwanya kontrak sebenar antara mereka berdua dan kerja-kerja pengubah-suaian hanya berlaku pada tahun berkenaan.

Nasir bagaimanapun tidak berganjak dengan keterangannya sebelum ini. Tegasnya, kerja-kerja pengubah-suaian rumah mewah Khir di Shah Alam bermula pada 2006 dan lebih RM6 juta dibayar kepadanya.
Katanya lagi, tiada catatan dibuat adalah kerana atas permintaan Khir.

Nasir memberi keterangan pada perbicaraan kes Dr Mohamad Khir, 45, yang didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya, Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barangan berharga iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di No 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L daripada Ditamas Sdn Bhd melalui Shamsuddin.

Hartanah itu yang terletak di Seksyen 7 di Shah Alam diperoleh pada harga RM3.5 juta sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Dis 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Kepimpinan baru Pas dikuasai kumpulan Erdogan

Posted: 12 Jun 2011 10:45 PM PDT

Keputusan pemilihan jawatankuasa pusat PAS awal bulan ini menggambarkan bahawa 'tsunami' kumpulan Erdogan atau pro-Pakatan Rakyat telah melanda parti Islam itu.

Kemenangan Mohammad Sabu adalah bukti kokoh kemenangan kumpulan erdogam atau kumpulan penyokong Anwar.

Kemenangan Mohamad yang bukan daripada golongan ulama juga pertama kali berlaku dalam tempoh 20 tahun selepas konsep kepimpinan ulama diperkenalkan oleh parti Islam itu sekitar tahun 1980-an.

Manakala bagi tiga naib presiden yang baru dipilih pula, dua daripadanya - exco kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa dan ahli parlimen Datuk Mahfuz Omar - daripada kumpulan itu.

Manakala anggota parlimen Kubang Kerian Salahuddin Ayub pula walaupun diletakkan dalam 'chai' (senarai) kumpulan ulama, pendekatannya tidak jelas kelihatan memihak kepada mana-mana pihak.

Mahfuz dan Salahuddin merupakan penyandang jawatan itu manakala Husam pula pernah menjawatnya sebelum itu.

Asakan padu Erdogan turut menyingkirkan bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai selebriti PAS dan calon pilihan kumpulan ulama, Ketua Penerangan Idris Ahmad.

Di peringkat jawatankuasa pusat pula, sekurang-kurangnya 10 daripada 18 yang dipilih juga daripada kelompok Erdogan atau cenderung kepada kepimpinan Mohamad.

Tsunami besar ini selari dengan trend pemilihan dalam pemilihan muktamar di mana hampir semuanya dimenangi golongan wakil rakyat dan profesional.

Walaupun kemenangan Mohamad boleh dikatakan bukan mutlak kerana beliau hanya mendapat kira-kira satu pertiga sokongan perwakilan, keputusan ini masih boleh dilihat sebagai isyarat penting bahawa akar umbi PAS mahukan perubahan.

Ia juga sejajar dengan penegasan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya anggota parti itu bersedia "sepenuh kudrat" bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, perubahan dalam PAS tidak boleh dianggap bahawa perwakilan menolak sepenuhnya penguasaan ulama dalam parti itu. Ini kerana, perwakilan berjaya diyakinkan bahawa institusi itu tetap terpelihara melalui Majlis Syura Ulama.

Menurut anggota parlimen Shah Alam Khalid Samad dalam sebuah seminar berhubung pemilihan parti di Kuala Lumpur sebelum ini mendedahkan, ketika menyokong konsep kepimpunan ulama kira-kira 20 tahun, mereka merujuknya kepada penubuhan Majlis Syura Ulama.

Ia bukannya bermaksud pemimpin semua peringkat dalam PAS mestilah terdiri daripada golongan ulama, tambahnya.

Mohamad juga akan menghadapi tugas pertamanya sebagai orang nombor dua dalam parti dengan menjayakan perhimpunan bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil bulan depan.

Dengan kejayaannya mengumpulkan 40,000 - antara perhimpunan terbesar setakat ini - pada tahun 2007, Mohamad dijangka akan menonjolkan keupayaan sebenarnya sebagai pemimpin akar umbi.

Malah, cakap-cakap di kalangan perwakilan, sudah ada gurauan bahawa dengan kemenangan Mohamad, PAS patut mewujudkan biro baru iaitu "biro demonstrasi".

Sementara itu, kemenangan Mohamad juga dilihat bakal mengukuhkan kedudukan PAS dalam Pakatan, sekali gus memainkan peranan lebih besar, khususnya dalam pembahagian kerusi pilihan raya.

Dengan pemimpin yang tegas seperti Mohamad, dibantu Husam dan Mahfuz, PAS kini tidak boleh lagi dianggap sebagai 'budak kecil' ketika duduk sebaris bersama rakannya PKR dan DAP.

Keadaan ini jauh berbeza dengan sebelum ini di mana Nasharudin sering dikaitkan dengan peribadi lembut dan lemah dalam membuat keputusan dalam mesyuarat.

Anak kelahiran Pulau Pinang itu juga mempunyai hubungan yang baik dengan DAP, terutamanya dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang sering dirujuknya sebagai "adinda saya".

Bagaimanapun, sama ada formula ini akan berjaya dalam pilihan raya umum depan, mungkin hanya Mohamad dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sahaja yang dapat menjawabnya.

Mat Sabu mengakui berhadapan imej Umno di setengah pemimpin Pas

Posted: 12 Jun 2011 10:05 PM PDT

Timbalan Presiden Pas yang baru meminta pemerintah negeri Kedah dan Kelantan perlu mencontohi tadbir urus yang baik seperti yang diamalkan negeri Pulau Pinang bagi meningkatkan integriti dalam pentadbiran negeri.

Mat Sabu menyifatkan kerajaan DAP Pulau Pinang dibawah pemerintahan Ketua Menteri Daripada DAP Lim Guan Eng sebagai pemerintahan yang beritegriti.

Menurut Mat Sabu, walaupun ada perubahan pada pemerintahan Kelantan dan Kedah, namun belum cukup dan yang lebih buruk lagi katanya-masih ada lagi golongan dalam PAS yang berfikiran seperti pemimpin Umno.

"Bila kita ceramah, kita tanya 'bila kita memerintah setuju tak kita tangkap (Datuk Seri) Najib (Razak) bawah ISA?' Orang kata setuju. Itu bermakna dalam pemikiran untuk balas dendam ini masih tebal."Maknanya bila kita perintah kita ganti Umno. Itu yang kita tak mahu.

Mohamad menjelaskan, perubahan di negeri Kelantan, misalnya, akan berdepan masalah apatah lagi sekiranya menteri besarnya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak lagi mengetuai pentadbiran negeri berkenaan.

"Dari segi tadbir urus, sebab pergantungan Kelantan misalnya pada Tok Guru (Datuk) Nik Abdul Aziz (Nik Mat) terlalu tinggi," kata Mohamad yang vokal terhadap pentadbiran PAS sejak parti itu dapat mengembalikan kuasa di negeri itu pada 1990.

Penceramah popular itu juga menegaskan, PAS perlu mengubah sikap yang wujud di kalangan wakil rakyatnya bagi meningkatkan integriti barisan pentadbiran di negeri yang dikuasai.

Mohamad yang bimbang dengan penyelewengan yang wujud dalam parti itu berkata demikian dengan merujuk kepada dakwaan yang dilemparkan berhubung sumber balak di negeri berkenaan.

Satu lagi perkara yang menjengkelkannya ialah minat yang ditunjukkan pemimpin PAS untuk mendapatkan gelaran daripada istana – sikap yang dikutuknya sebagai pemujaan kepada sistem kasta dan feudalisme.

"Penyanyi menyanyi dua tiga lagu dah 'Datuk'. Pelawak (juga dapat). Kalau P Ramlee itu OK lah bagi Datuk, ini semua, kita baling batu boleh jatuh kepala Datuk.

"Kalau gelaran Datuk, semua mencari. Kalau umum 'siapa nak (pangkat) Datuk esok datang depan istana', saya ingat pemimpin PAS akan berebut pergi depan istana," katanya.

Dr Hassan Ali bakal kehilangan jawatan exco

Posted: 12 Jun 2011 08:40 PM PDT

Akan adakah rombakan exco Selangor? satu pertanyaan yang berlegar-legar dikalangan rakyat Selangor, ekoran dipecatnya Dr Hassan Ali sebagai persurujaya Pas Selangor. Hassan Ali digantikan oleh Dr Rani Osman ADUN Meru.

Hassan merupakan seteru utama Roonie Liu-exco kerajaan tempatan-yang bertanggungjawab tentang rumah-rumah urut, perimis perniagaan spa, pub2 dan premis menjual arak.

Pada tahun 2009, telah berlaku perang mulut dan kenyataan akhbar antara Hassan Ali dan Roonie Liu mengenai penjualan bir di Selangor.Akibat perang itu, maka calon Pas di PRK Bagan Pinang, Negeri Sembilan mendapat tempias dan mengalamai kekalahan teruk kepada calon BN Tan Sri Isa Samad.

Dengan disingkirnya Hassan Ali, benarlah PAS adalah kuda tunggangan DAP, dan kini telah bertambah pula-Pas adalah parti bukan sahaja dikuasai oleh Anwar akan tetapi oleh Lim Guan Eng.

Haji Hadi dan Nik Aziz sebagai ulama telah kehilangan taring!!!

Tiada ulasan:

Pengikut